@Gizz, dit is toch die zaak die via hypotrust loopt ?
Ik wil ook graag even mijn verhaal hier kwijt:
Twee huizen bezichtigd, 1 was niks en het ander was top. Heb daar een bod op gedaan onder voorbehoud van financiering en onder voorbehoud van een bouwkundige keuring.
Mijn bod was 17,5 duizend euro onder de vraagprijs. Tegenbod gehad waarin ze met 5 duizend euro zijn gezakt.
Het is een huis in Lombok, Utrecht. De woning is 6 jaar geleden verkocht aan de huidige eigenaren voor 8700 euro minder dan de huidige vraagprijs (oftewel 2500 euro minder dan hun nieuwe bod).
Twijfel nu heel erg over het vervolg:
- Ik werk zonder aankoopmakelaar. Is een aankoopmakelaar aan te raden?
- Die bouwkeurige keuring wil ik sowieso. Het is een benedenwoning en ik wil heel graag weten welke onvoorziene kosten ik kan gaan verwachten. Het huis is onderdeel van een Vve waarin ik met de bovenbuurman zou zitten als hij zou bestaan, er is echter geen Vve. Kortom: komen er kosten is er geen reservepotje. Welke toekomstige problemen kunnen hier uit ontstaan (behalve dan inderdaad een forse kostenpost voor onderhoud)?
- Ik heb op de website van de Hypotheker gecheckt wat de waarde zou zijn. De waarde is volgens de Hypotheker 42,5 duizend lager dan de vraagprijs. Dat vind ik een fors verschil, maar ze houden daar geen rekening met de keuken, ligging slaapkamer etc. Wat weten jullie van die online waardebepalers?
Ben ook benieuwd naar jullie reacties/meningen!
Twee huizen bezichtigd, 1 was niks en het ander was top. Heb daar een bod op gedaan onder voorbehoud van financiering en onder voorbehoud van een bouwkundige keuring.
Mijn bod was 17,5 duizend euro onder de vraagprijs. Tegenbod gehad waarin ze met 5 duizend euro zijn gezakt.
Het is een huis in Lombok, Utrecht. De woning is 6 jaar geleden verkocht aan de huidige eigenaren voor 8700 euro minder dan de huidige vraagprijs (oftewel 2500 euro minder dan hun nieuwe bod).
- Die bouwkeurige keuring wil ik sowieso. Het is een benedenwoning en ik wil heel graag weten welke onvoorziene kosten ik kan gaan verwachten. Het huis is onderdeel van een Vve waarin ik met de bovenbuurman zou zitten als hij zou bestaan, er is echter geen Vve. Kortom: komen er kosten is er geen reservepotje. Welke toekomstige problemen kunnen hier uit ontstaan (behalve dan inderdaad een forse kostenpost voor onderhoud)?
- Ik heb op de website van de Hypotheker gecheckt wat de waarde zou zijn. De waarde is volgens de Hypotheker 42,5 duizend lager dan de vraagprijs. Dat vind ik een fors verschil, maar ze houden daar geen rekening met de keuken, ligging slaapkamer etc. Wat weten jullie van die online waardebepalers?
Er zijn altijd meerdere manieren en wat goed, handig en reeel is hangt van de situatie af.
Dingen als hoe lang het te koop staat, hoe graag hun het kwijt willen, hoe graag JIJ het hebben wilt en hoeveel kapers er op de kust zijn.
Ik heb geen aankoop makelaar genomen, er was veel vergelijkingsmateriaal (50 dezelfde huizen met evenveel grond).
Tot nu toe heb ik hem niet gemist, wel ben ik blij dat ik een juridisch expert kan vragen het voorlopige koopcontract door te nemen.
Bouwtechnische keuring altijd VOOR het voorlopige koopcontract OF je moet dit opnemen als ontbindende voorwaarde. Daarnaast is er nog de vraag of je die keuring wilt gebruiken als prijs onderhandelingsmateriaal en wie hem betaald (50/50 of jij alles?)
De online waarde bepalers zaten bij mij 10K onder de waarde van de taxateur (150K).
Mijn eigen gemiddelde berekening met vergelijkbare huizen (genormaliseerd voor M2 en jaargang) en +/- 10% voor de algehele staat was 2K van de taxateur af, dat vond ik zelf best goed gelukt eigenlijk
Dingen als hoe lang het te koop staat, hoe graag hun het kwijt willen, hoe graag JIJ het hebben wilt en hoeveel kapers er op de kust zijn.
Ik heb geen aankoop makelaar genomen, er was veel vergelijkingsmateriaal (50 dezelfde huizen met evenveel grond).
Tot nu toe heb ik hem niet gemist, wel ben ik blij dat ik een juridisch expert kan vragen het voorlopige koopcontract door te nemen.
Bouwtechnische keuring altijd VOOR het voorlopige koopcontract OF je moet dit opnemen als ontbindende voorwaarde. Daarnaast is er nog de vraag of je die keuring wilt gebruiken als prijs onderhandelingsmateriaal en wie hem betaald (50/50 of jij alles?)
De online waarde bepalers zaten bij mij 10K onder de waarde van de taxateur (150K).
Mijn eigen gemiddelde berekening met vergelijkbare huizen (genormaliseerd voor M2 en jaargang) en +/- 10% voor de algehele staat was 2K van de taxateur af, dat vond ik zelf best goed gelukt eigenlijk
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Gizz schreef op woensdag 10 december 2014 @ 15:34:
Hier nog steeds veel stress in plaats van vreugde door de aankoop van mijn eerste huis
Alle stukken van de hypotheek hadden vorige week woensdag bij de notaris moeten liggen. Maar het is nog steeds niet rond. Vorige week donderdag is alles voor de eerste keer goedgekeurd. Binnen 4 werkdagen zou de tweede goedkeuring moeten volgen. Ik heb nog niks.
Volgende week woensdag zou de overdracht moeten plaatsvinden volgens de overeenkomst, dat gaat dus niet lukken. Het notariskantoor wil ook niet alvast een afspraak met mij inplannen: pas als de stukken binnen zijn willen ze in hun agenda kijken. Begrijp ik ergens ook wel.
Even voor het tijdspad: 23 oktober heb ik alle gevraagde documenten aangeleverd. Eind november kreeg ik te horen dat ze extra zaken wilden zoals de erfpachtakte.
Ben benieuwd wanneer deze interessante exercitie ten einde is en ik de sleutel heb en kan gaan klussen
Grr...Viavia28 schreef op woensdag 10 december 2014 @ 16:47:
Ik heb twee weken geleden alle papieren naar de hypotheekverstrekker (Munt) verstuurd, maar nog niets vernomen =/
Leuker kunnen ze het niet maken (al die zooi blijft schijnbaar nodig), maar makkelijker zou toch moeten kunnen
Met name een eenduidige lijst van vereiste stukken zou een boel schelen. Kopers zijn leken. Wij betalen adviseurs om onze gebrekkige kennis aan te vullen en te zorgen dat wij de juiste zooi aanleveren. Toch hoor ik aan alle kanten en ervoer ik recent zelf ook hoe het werkelijk overal mis lijkt te gaan op dit vlak. Mocht ik binnen afzienbare tijd ga ik ivm deze rotervaring niet meer dezelfde adviseur nemen, maar heb de illusie niet dat het gras aan de andere kant zoveel groener is (sterker nog, overweeg het volgende keer gewoon zelf te doen - meer werk, maar ook meer controle).
Tweede punt zou duidelijke behandeltermijnen moeten zijn van de hypotheekverstrekkers. Exact hoe lang het is boeit veel minder dan dat je weet wanneer je uiterlijk uitsluitsel hebt. Dan kun je tov verkopers duidelijkheid scheppen en niet dit soort ellende krijgen.
Voor beide punten schijnt verzachtende omstandigheid te zijn dat de huizenmarkt in Q4 2014 als een bezetene aantrekt, vooral in A'dam (waar zowel Gizz als ik kopen). Maar dan nog, dat het langer kan duren kan ik begrip voor opbrengen. Dat je pas na een maand (en vlakbij deadline) te horen krijgt dat een doodsimpel (en voor erfpacht altijd vereist) document dat je weken eerder in alle gemak had kunnen regelen ontbreekt, dat is gewoon onnodig klantonvriendelijk, zeker van een bedrijf wat z'n bestaansrecht ontleent aan jou ontzorgen
6 jaar geleden was een andere wereld. Zegt niet zoveel over situatie nu. Exact wanneer in 2008 is relevant. Voorjaar was hoogtepunt van huizenmarkt, in de najaar was het ingestort. Maar goed, boeit dus minder dan vraag vs aanbod op dit moment. Is iets vergelijkbaars in de straat / buurt recent verkocht? Hoe zat het met de prijs daarvan?KaiseRRuby schreef op woensdag 10 december 2014 @ 18:53:
[...]
Als je al een bod uitgebracht hebt lijkt het me rijkelijk laat om je dat af te vragenTwijfel nu heel erg over het vervolg:
Hangt af van je situatie. Als je vrij rechttoe-rechtaan een vrij normaal huis wilt kopen (en dus niet rare objecten, zeer gewilde objecten of bijv executieveilingen wilt doen) zie ik er zelf niet zo de meerwaarde van in. Tenminste, als je het vertrouwen hebt om de onderhandelingen te doen. Want een (verkopende) makelaar is uiteraard beroepsmatige onderhandelaar. Denk je dat je dat aankunt, dan kun je prima zonder. Zo niet... dan kan de courtage van een makelaar z'n geld waard zijn, want goed of slecht onderhandelen kan al gauw duizenden EUR schelen.
Geen. Zodra je weet wat je kunt verwachten zijn het per definitie geen onvoorziene kosten meer- Die bouwkeurige keuring wil ik sowieso. Het is een benedenwoning en ik wil heel graag weten welke onvoorziene kosten ik kan gaan verwachten.
Maar idd, ik zou altijd zo'n keuring doen al is het alleen maar om niet achteraf gekloot te krijgen dat je je eigen onderzoeksplicht niet vervuld hebt. Met een keuring heb je dat vrijwel per defintie gedaan.
Niets, behalve die forse kostenpost. Verkijk je daar niet op, als bijv het dak het begeeft en er is bij je bovenbuurman gevolgschade, dan zal de VvE aansprakelijk zijn niet alleen voor repareren/vervangen dak, maar ook voor zooi bovenbuurman. Als je daar niet voor verzekerd bent (en dat zal een slapende VvE niet zijn) zul je niet alleen helft van nieuw dak mogen betalen maar ook helft van schade bovenbuurman.Het huis is onderdeel van een Vve waarin ik met de bovenbuurman zou zitten als hij zou bestaan, er is echter geen Vve. Kortom: komen er kosten is er geen reservepotje. Welke toekomstige problemen kunnen hier uit ontstaan (behalve dan inderdaad een forse kostenpost voor onderhoud)?
Dat is waarom je een opstalverzekering wilt, maar in het geval van appartementsrecht moet de VvE die afsluiten. Misschien dat het bij dat huis anders geregeld is, maar ik zou als je het koopt aanraden zsm die VvE alsnog peper in z'n reet te geven (lees: buurman peper in reet doen, iig dat hij accoord gaat als jij eea gaat regelen) om op z'n minst verzekeringen op orde te krijgen en als het enigszins lukt een onderhoudsplan op te (laten) stellen en daar geld voor te reserveren.
Waardebepaling is geen exacte wetenschap en zelfs de taxateurs kunnen mijlenver uiteen liggen.- Ik heb op de website van de Hypotheker gecheckt wat de waarde zou zijn. De waarde is volgens de Hypotheker 42,5 duizend lager dan de vraagprijs. Dat vind ik een fors verschil, maar ze houden daar geen rekening met de keuken, ligging slaapkamer etc. Wat weten jullie van die online waardebepalers?
Voorbeeld: huis wat wij kopen is getaxeerd op EUR 8.5k hoger dan aanschafprijs. Dat is mooi. Maar dat is gebeurd op basis van twee verschillende waardebepalingssystemen (NBWO en Ortec Finance) die meer dan 56k uit elkaar lagen (wat op een waarde van minder dan twee ton ERG fors is).
In ons geval kan het komen doordat we een wat afwijkend object kopen (erg grote maisonette op begane grond onderin galerijflat in de Bijlmer), waardoor interne kenmerken (groot, modern) vs buurt (Bijlmer hoogbouw
Kortom, neem het met een korrel zout.
Wederom advies om te kijken naar soortgelijke woningen die recent in de buurt verkocht zijn. Dat geeft een heel concreet idee van wat de rest van de (ver)kopers vinden dat de waarde is op dit moment (of kort geleden).
Oslik blyat! Oslik!
kan je mij eens de link naar het huis sturen? Ik heb zelf tot december 2013 gekeken naar huizen in lombok, tuintips, watervogdlenbuirt, bloemenbuurt en vogelenbuurt in Utrecht en heb zo'n beetje heel 2013 (en nadat ik mijn huis kocht ook dit hele jaar nog) alle woningen van 150-350k bekeken.KaiseRRuby schreef op woensdag 10 december 2014 @ 18:53:
Ik wil ook graag even mijn verhaal hier kwijt:
Broertje en ex vriendin hebben in 2010 een woning in lombok gekocht en ik een jaar geleden eentje in 2e Daalsebuurt / bloemenbuurt dus.
Ik ben geen makelaar / expert, maar durf wel te zeggen dat ik een vrij goed gevoel voor huizenprijzen in deze klasse in deze wijken heb ontwikkeld (met name de >85m2 en <225k tussenwoning klasse wel).
Zonder aankoopmakelaar gaat prima, maar een bouwkundige keuring is bij die oude huisjes wel een must.
Onderhoud historie ook, dus wanneer is het schilderwerk gedaan? Is er dubbel glas? Goede isolatie? Is de woning misschien zelfs helemaal gerenoveerd in de laatste paar jaar (dat kan de waarde nogal doen toenemen).
Ik heb zelf een rekensom gemaakt van wat ik maximaal kwijt wilde en heb een semi opknaphuisje gekocht voor een zacht prijsje en daar 15.000 in geïnvesteerd. Mijn maximale prijs heb ik beredeneerd aan de hand van wat ik dacht kwijt te zijn aan klussen om het weer netjes te maken.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Via sites als Berekenhet.nl kan je berekenen wat je bruto maandlast is bij een annuiteiten hypotheek, met een bepaalde rente.
Weet iemand hoe je zelf (handmatig of excel) berekend wat de bruto maandlast is?
Weet iemand hoe je zelf (handmatig of excel) berekend wat de bruto maandlast is?
Ik doe het via sites van verschillende banken, en inderdaad sites als berekenhet.nl. Vooral de tool van de Rabobank is een fijne. Van al die uitkomsten neem ik het gemiddelde. Let wel op dat alle sites een indicatie geven. Sommige zijn positiever ingesteld dan andere.liquid_ice schreef op donderdag 11 december 2014 @ 09:42:
Via sites als Berekenhet.nl kan je berekenen wat je bruto maandlast is bij een annuiteiten hypotheek, met een bepaalde rente.
gebruik hiervoorde functie annuity. Hiermee heb ik zelf de bruto last kunnen berekenen (en de netto last over de komende 30 jaar, tot op de cent nauwkeurig). Er is namelijk gewoon een standaart formule voor anuiteiten.liquid_ice schreef op donderdag 11 december 2014 @ 09:42:
http://en.wikipedia.org/wiki/Annuity_%28finance_theory%29
[ Voor 5% gewijzigd door DaTimMan op 11-12-2014 09:51 . Reden: linkje ]
Ik kijk al langere tijd mee in dit topic, omdat ik samen met mijn vrouw alweer eventjes bezig ben met de koop van een huis. Na een lang en soms frustrerend voortraject lijkt nu eindelijk alles rond, alleen zitten we nog met 1 onzekerheidje.
We hebben een bod gedaan op een huis, waar de bewoners moeten verkopen omdat ze wegens een scheiding de hypotheek niet meer kunnen betalen. Er blijft een aanzienlijke restschuld over, maar die wordt opgevangen door de NHG.
Het bied-proces ging met horten en stoten door de verkoopmakelaar die wij constant achter de broek aan moesten zitten. Ons eerste en tweede bod werden afgewezen door de bank van de verkopende partij, en toen heeft de verkoopmakelaar een taxatie-waarde weten te krijgen van de bank, en wat dan de minimale verkoopprijs van het huis zou moeten zijn. Wij hebben daar iets boven geboden, en toen is het koopcontract opgesteld en hebben wij onze financiering uitgewerkt.
Op 7-11 hebben wij het koopcontract ondertekend, maar omdat 1 van de 2 verkopers meer tijd nodig had om vervangende woonruimte te bespreken met de woningstichting, is er een aanpassing gedaan m.b.t. de datum van overdracht. Op 20-11 is er toen een nieuwe versie van het contract opgesteld die door alle partijen is ondertekend.
Inmiddels hebben wij onze financiering rond, en heeft onze hypotheekverstrekker gisteren de bankgarantie afgegeven aan de notaris. We lijken dus alles nu definitief te hebben. Maar weet iemand hoe lang de bank van de verkopende partij de koop nog kan blokkeren?
We zouden het de verkoopmakelaar wel willen vragen of er een definitief akkoord is, maar die heeft erg vreemde werktijden en is ook niet vlot met terugbellen/mailen...
We hebben een bod gedaan op een huis, waar de bewoners moeten verkopen omdat ze wegens een scheiding de hypotheek niet meer kunnen betalen. Er blijft een aanzienlijke restschuld over, maar die wordt opgevangen door de NHG.
Het bied-proces ging met horten en stoten door de verkoopmakelaar die wij constant achter de broek aan moesten zitten. Ons eerste en tweede bod werden afgewezen door de bank van de verkopende partij, en toen heeft de verkoopmakelaar een taxatie-waarde weten te krijgen van de bank, en wat dan de minimale verkoopprijs van het huis zou moeten zijn. Wij hebben daar iets boven geboden, en toen is het koopcontract opgesteld en hebben wij onze financiering uitgewerkt.
Op 7-11 hebben wij het koopcontract ondertekend, maar omdat 1 van de 2 verkopers meer tijd nodig had om vervangende woonruimte te bespreken met de woningstichting, is er een aanpassing gedaan m.b.t. de datum van overdracht. Op 20-11 is er toen een nieuwe versie van het contract opgesteld die door alle partijen is ondertekend.
Inmiddels hebben wij onze financiering rond, en heeft onze hypotheekverstrekker gisteren de bankgarantie afgegeven aan de notaris. We lijken dus alles nu definitief te hebben. Maar weet iemand hoe lang de bank van de verkopende partij de koop nog kan blokkeren?
We zouden het de verkoopmakelaar wel willen vragen of er een definitief akkoord is, maar die heeft erg vreemde werktijden en is ook niet vlot met terugbellen/mailen...
koopcontract getekend, 3 dagen bedenktijd is om. Tenzij je nog ontbindende voorwaarde hebt staat de opleverdatum zoals in het contract staat. Kan de bank niet leveren dan denk ik dat je deze in gebreke kan stellen.SkyR schreef op donderdag 11 december 2014 @ 09:51:
Ik kijk al langere tijd mee in dit topic, omdat ik samen met mijn vrouw alweer eventjes bezig ben met de koop van een huis. Na een lang en soms frustrerend voortraject lijkt nu eindelijk alles rond, alleen zitten we nog met 1 onzekerheidje.
Yep. Dat de verkoper een bank is / met een bank te maken heeft staat geheel los van jullie koopovereenkomst. Als die niet nagekomen wordt kun je degene die als tegenpartij in dat contract vermeld is in gebreke stellen voor de doorgaans niet malse sommen die in het contract gemeld zijn (10% koopsom als het helemaal niet doorgaat, flink bedrag per dag voor vertraging).
Enige issue daar: de bank is in deze situatie vrijwel zeker niet degene die formeel tegenpartij is, maar het ellendig scheidend stelletje. Als ze de boel moeten verkopen met verlies zijn het kale kippen. Die zijn lastig te plukken...
Enige issue daar: de bank is in deze situatie vrijwel zeker niet degene die formeel tegenpartij is, maar het ellendig scheidend stelletje. Als ze de boel moeten verkopen met verlies zijn het kale kippen. Die zijn lastig te plukken...
[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 11-12-2014 11:31 ]
Oslik blyat! Oslik!
Na 5 maanden is de hypotheek rond!
Had eenvoudig geregeld kunnen worden, ware het niet dat we een bijzonder geval waren met aankoop/verkoop binnen de familie en verschillen tussen taxatie en opgenomen zaken in het koopcontract.
Nou ja.. het was een lijdensweg, FA heeft goed geholpen en we zijn er.
Inmiddels hebben we het huis onbewoonbaar gemaakt, dus wonen wordt hem nog even niet.
Had eenvoudig geregeld kunnen worden, ware het niet dat we een bijzonder geval waren met aankoop/verkoop binnen de familie en verschillen tussen taxatie en opgenomen zaken in het koopcontract.
Nou ja.. het was een lijdensweg, FA heeft goed geholpen en we zijn er.
Inmiddels hebben we het huis onbewoonbaar gemaakt, dus wonen wordt hem nog even niet.
Wat gaat dit topic opeens weer hard
. Ik zal ook even een status update geven. We hebben inmiddels een eerste bod gedaan op de woning waar ik het vorige week over had.
Nu komt de eerste spanning, wat voor een antwoord komt er (laat die makelaar eens opschieten, ik heb het bod alweer 16 uur geleden gedaan....). Al met al spannend dus
Nu komt de eerste spanning, wat voor een antwoord komt er (laat die makelaar eens opschieten, ik heb het bod alweer 16 uur geleden gedaan....). Al met al spannend dus
Haha, wij deden een bod op bouwgrond en pas 2.5 weken later antwoord van de verkopende partij!jappas schreef op donderdag 11 december 2014 @ 12:22:
Nu komt de eerste spanning, wat voor een antwoord komt er (laat die makelaar eens opschieten, ik heb het bod alweer 16 uur geleden gedaan....).
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Zo snel als deze 16 uur verwacht ik ook niet
. Wel hebben we onze geldigheidsduur op een krappe week gezet. De makelaar had het zelf laatst dat hij kon voorstellen dat wij zaken snel/dit jaar wilden afhandelen, dus die termijn leek mij niet vreemd. Hoe hebben jullie dit toen aangepakt? Viel deze 2,5 week buiten deze periode en heb je je bod verlengd tussentijds?
Klopt. Is dit één van de redenen dat jij liever geen zaken met ze doet?Ray schreef op woensdag 10 december 2014 @ 18:45:
@Gizz, dit is toch die zaak die via hypotrust loopt ?
Goed nieuws: alles is rond! Alle stukken zijn ook direct naar de notaris gemaild. Ik ga nu een afspraak maken bij de notaris.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Totdat er een tegenbod komt ben je niet formeel in onderhandeling, dus is tegenpartij ook nergens toe verplicht.jappas schreef op donderdag 11 december 2014 @ 12:45:
Zo snel als deze 16 uur verwacht ik ook niet. Wel hebben we onze geldigheidsduur op een krappe week gezet. De makelaar had het zelf laatst dat hij kon voorstellen dat wij zaken snel/dit jaar wilden afhandelen, dus die termijn leek mij niet vreemd. Hoe hebben jullie dit toen aangepakt? Viel deze 2,5 week buiten deze periode en heb je je bod verlengd tussentijds?
Bedenk dat een van de eerste dingen die je wilt doen bij onderhandelingen is achterhalen wie de meeste haast heeft. Diegene heeft bij voorbaat al een zwakkere positie. Plaats jezelf niet in die positie
Ik zou gewoon die week afwachten en gewoon de verkoper in sop gaar laten koken. Als je tegen eind van die week niets gehoord hebt zou ik vlak voor deadline even bij verkopende makelaar informeren of bod in goede orde ontvangen is. Daarna zou ik zonder enige emotie bod verlengen als hij niet gelijk reactie klaar heeft.
Dat heb ik een keer gedaan in onze onderhandelingen, gelijk uurtje later teruggebeld door makelaar met tegenbod wat aanzienlijk gezakt was tov de vorige.
Maar goed, wij hadden situatie waar ik aantoonbaar nul haast had, er geen andere geinteresseerden waren (ja, verkopende makelaar zat steeds te hinten van wel maar dat pand stond niet voor niets bijna jaar te koop
Oslik blyat! Oslik!
Update: Het huis is intussen al verkocht... Zelfs nog voordat ik het huis kon bezichtigen (makelaar liep de hele dag in het huis rond, terwijl de verkoop op kantoor geregeld was).
Nu weer jaap.nl/funda.nl in de gaten houden...
Nu weer jaap.nl/funda.nl in de gaten houden...
XBO Gamertag: BeerkeeperNL
Wij hadden geen geldigheidsperiode afgesproken. Achteraf misschien wel een beter idee. Aan de andere kant, we hebben het wel kunnen kopen.jappas schreef op donderdag 11 december 2014 @ 12:45:
Hoe hebben jullie dit toen aangepakt? Viel deze 2,5 week buiten deze periode en heb je je bod verlengd tussentijds?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Die 16 uur was niet geheel serieus bedoeld en we willen onszelf ook zeker niet in deze 'haast positie' plaatsendion_b schreef op donderdag 11 december 2014 @ 14:47:
[...]
Totdat er een tegenbod komt ben je niet formeel in onderhandeling, dus is tegenpartij ook nergens toe verplicht.
Bedenk dat een van de eerste dingen die je wilt doen bij onderhandelingen is achterhalen wie de meeste haast heeft. Diegene heeft bij voorbaat al een zwakkere positie. Plaats jezelf niet in die positie
Iets dergelijks ben ik inderdaad ook van plan, mocht dit zo gebeuren. Ik zou het wel jammer vinden als ik niks hoor, maar dat is meer principieel. Er wordt iets gevraagd, laat dan in ieder geval wat horen. Desnoods dat je langer tijd wil om hierover na te denken.Ik zou gewoon die week afwachten en gewoon de verkoper in sop gaar laten koken. Als je tegen eind van die week niets gehoord hebt zou ik vlak voor deadline even bij verkopende makelaar informeren of bod in goede orde ontvangen is. Daarna zou ik zonder enige emotie bod verlengen als hij niet gelijk reactie klaar heeft.
Hier zijn vrijdag 'ook weer kijkers', maar lijken we misschien ook in een vergelijkbare situatie te zitten. Huis staat ruim een jaar te koop en we weten dat de bewoners graag iets anders willen kopen nu de prijzen van die woningen (buitenaf iets moois) ook laag staan.Maar goed, wij hadden situatie waar ik aantoonbaar nul haast had, er geen andere geinteresseerden waren (ja, verkopende makelaar zat steeds te hinten van wel maar dat pand stond niet voor niets bijna jaar te koop)
We gaan maar afwachten
Mannen, dank voor jullie reacties op mijn bericht!
Ik heb er gisteravond gelijk maar even het koopcontract op nageslagen, en er staat geen ontbindende voorwaarde in die de bank in staat zou stellen om zo ver na het tekenen de overdracht nog tegen te houden.DaTimMan schreef op donderdag 11 december 2014 @ 10:23:
[...]
koopcontract getekend, 3 dagen bedenktijd is om. Tenzij je nog ontbindende voorwaarde hebt staat de opleverdatum zoals in het contract staat. Kan de bank niet leveren dan denk ik dat je deze in gebreke kan stellen.
Daarnaast heeft de verkoopmakelaar vanochtend eindelijk weer wat van zich laten horen, met het prettige nieuws dat de bank van de verkopende partij akkoord is! Kunnen wij eindelijk materialen bestellen en langzaam aan inpakken. 2 februari de sleuteloverdracht
anderhalve maand geleden hebben wij een huis bekeken in Hilversum. Vanmiddag hebben wij de sleutel gekregen 
Het is allemaal ontzettend snel gegaan.
Maand geleden het koopcontract getekend, paar dagen later de hypotheekoffertje.
Vorige week was de hypotheek rond, Waarborgsom betaald en vanmiddag alweer de sleutel gekregen
Komende de tijd schuren en schilderen! Hopelijk kunnen we vlak na kerst verhuizen!
Onze hypotheekadviseur heeft ons ontzettend goed geholpen met alle stukken vlot compleet te krijgen en de notaris ook om vlot de sleutels te krijgen (het ging om een ex-huurwoning).
Vorige week was de hypotheek rond, Waarborgsom betaald en vanmiddag alweer de sleutel gekregen
Komende de tijd schuren en schilderen! Hopelijk kunnen we vlak na kerst verhuizen!
Onze hypotheekadviseur heeft ons ontzettend goed geholpen met alle stukken vlot compleet te krijgen en de notaris ook om vlot de sleutels te krijgen (het ging om een ex-huurwoning).
Aap!
Proficiat harmageddon
Vandaag zijn we naar een huis gaan kijken en we waren er eigenlijk helemaal weg van. Net over de grens in Riemst (B ). Opeens midden in de rondleiding vertelt de makelaar ons dat het huis eigenlijk al verkocht is!
Hele vette domper, want we hadden dit absoluut niet verwacht (een beetje makelaar geeft dit van te voren toch wel even door?).
Hele vette domper, want we hadden dit absoluut niet verwacht (een beetje makelaar geeft dit van te voren toch wel even door?).
Dat is wel erg vreemd. Zeker als een makelaar je daar niet vantevoren even over belt. Wat natuurlijk zou kunnen is dat de makelaar niet zoveel vertrouwen heeft in de financiering van de huidige kopers en dat hij jullie aan het lijntje wil houden. Maar of dit de manier is?Steefmeister schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 16:14:
Vandaag zijn we naar een huis gaan kijken en we waren er eigenlijk helemaal weg van. Net over de grens in Riemst (B ). Opeens midden in de rondleiding vertelt de makelaar ons dat het huis eigenlijk al verkocht is!
Overigens zou dat wel een interessante positie voor jullie op kunnen leveren. Zelf enige tijde geleden een mooie woning tegengekomen, die bleek al verkocht te zijn geweest, maar vorige kopers kregen de financiering niet rond. Dat maakt dat de verkopers wellicht meer emotioneel gaan handelen. Helaas was de woning voor ons te duur, dus ging het sowieso niet door
Ja wie weet, maar dan nog ben ik het met jou eens dat het een erg vreemde (eigenlijk kwetsende) manier van handelen is. We waren echt helemaal weg van dit huis.
De andere kopers gingen het waarschijnlijk rond krijgen met een sociale lening (leningen in België voor mensen met lager inkomen tegen 100% van waarde huis). Als ik zo naar de voorwaarden kijk, zou het alleen niet door kunnen gaan wanneer de kopers geen eigen geld hebben. Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk helaas.
De andere kopers gingen het waarschijnlijk rond krijgen met een sociale lening (leningen in België voor mensen met lager inkomen tegen 100% van waarde huis). Als ik zo naar de voorwaarden kijk, zou het alleen niet door kunnen gaan wanneer de kopers geen eigen geld hebben. Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk helaas.
Ik ga vandaag kijken naar een tussenwoning uit 1992
Ik was eigenlijk van plan ergens begin volgend jaar rond te kijken voor een huis, maar het huisje is 10k gezakt en voor het geld wel prima.
De wijzen komen uit het Oosten!
Net te horen gekregen van mijn hypotheekadviseur dat de hypotheekaanvraag is afgewezen omdat er is gekeken naar mijn salarisstrook, zonder rekening te houden met de toekomstige loonsstijging. Die intentieverklaring zat er ook bij. Adviseur is nu in contact met de hypotheekverstrekker om alles toch te regelen maar geeft aan dat ze nauwelijks reageren. Inmiddels is het geëscaleerd naar de hogere piefjes..
Wat een gedoe.
Adviseur heeft aangegeven dat ik vandaag of morgen meer hoor. Zo niet, gaan we naar een ander.
Ik moet alles rond hebben voor 26 januari, dus heb gelukkig nog even. Maar wil alles het liefst gewoon geregeld hebben zo voor de feestdagen.
Wat een gedoe.
Adviseur heeft aangegeven dat ik vandaag of morgen meer hoor. Zo niet, gaan we naar een ander.
Ik moet alles rond hebben voor 26 januari, dus heb gelukkig nog even. Maar wil alles het liefst gewoon geregeld hebben zo voor de feestdagen.
Ken het verhaal verder niet precies. Maar is het niet tricky om een huis te kopen en daar een intentieverklaring van een loonsstijging bij nodig te hebben? Of gaat het echt om een zeer significant hoger loon oid?Viavia28 schreef op maandag 15 december 2014 @ 10:58:
Net te horen gekregen van mijn hypotheekadviseur dat de hypotheekaanvraag is afgewezen omdat er is gekeken naar mijn salarisstrook, zonder rekening te houden met de toekomstige loonsstijging. Die intentieverklaring zat er ook bij. Adviseur is nu in contact met de hypotheekverstrekker om alles toch te regelen maar geeft aan dat ze nauwelijks reageren. Inmiddels is het geëscaleerd naar de hogere piefjes..
Wat een gedoe.
n.a.
Voor de mensen die een huis < 1993 kopen; Tip; let goed op asbest. Komt niet uit een standaard bouwtechnische keuring naar voren (zit bijv achter behang of onder de zichtbare vloer!)
We hebben een huis uit 1910 gekocht, vorige week sleuteloverdracht, komen we erachter dat door het hele huis op verschillende plekken met asbest is geisoleerd en er waarschijnlijk een asbest zeil/vinyl vloer zat die ik zelf, onwetend, heb verwijderd met de bijbehorende gezondheidsrisico's.
We hebben een huis uit 1910 gekocht, vorige week sleuteloverdracht, komen we erachter dat door het hele huis op verschillende plekken met asbest is geisoleerd en er waarschijnlijk een asbest zeil/vinyl vloer zat die ik zelf, onwetend, heb verwijderd met de bijbehorende gezondheidsrisico's.
Ligt aan je hypotheek natuurlijk.arjen9551 schreef op maandag 15 december 2014 @ 11:12:
[...]
Ken het verhaal verder niet precies. Maar is het niet tricky om een huis te kopen en daar een intentieverklaring van een loonsstijging bij nodig te hebben? Of gaat het echt om een zeer significant hoger loon oid?
Daarnaast zit het vaak ook fout omdat ze rekenen met een andere rente dan je daadwerkelijk krijgt. Ik ga netto straks minder betalen dan mijn huidige sociale huur (490 om 450) en toch vond de verstrekker niet dat ik het huis kon kopen. Ik hou zelfs geld over als ik de hypotheek bruto betaal. Dit alles had (volgens mijn FA) te maken met de hogere rekenrente, dat er gerekend moet worden met de originele studieschuld (niet de huidige die 10k lager is) en dat ze vervolgens door dat tweede met een te hoog maandbedrag voor DUO rekenen.
Kortom.. alle normale maandelijkse financiele overzichten wezen uit dat ik makkelijk het huis kon betalen, maar door de rekenmethode kon die niet.
Derhalve toen maar besloten het salaris van mijn vrouw mee te nemen in de berekeningen.
Kwam vervolgens de vraag of ik tbv verbouwing niet wat meer wilde lenen, kon namelijk makkelijk.

Wij zijn serieus bezig met een huis (1978) waarbij in de vragenlijst bij asbest een vraagteken staat. Het zou dus kunnen zijn dat we een huis kopen met asbest. Op zich geen probleem natuurlijk, zolang asbest blijft zitten is het geen probleem.Deo_Volente schreef op maandag 15 december 2014 @ 11:20:
Voor de mensen die een huis < 1993 kopen; Tip; let goed op asbest. Komt niet uit een standaard bouwtechnische keuring naar voren (zit bijv achter behang of onder de zichtbare vloer!)
Kleine hoeveelheden mag je in veel gemeentes ook gewoon zelf verwerken (wegbrengen naar de stort). Wij kwamen in ons huis ook kachelpijpen en wandbekleding tegen van asbest. Gewoon in plastic zakken gedaan, dicht getaped en naar de stort gebracht.
Waar je wel voor moet uitkijken is dat het taxatierapport en koopcontract op dat vlak overeen komen. De taxateur had bij ons geen asbest gezien en had dat in het rapport gezet. Wij waren al aan het slopen en kwamen vervolgens asbest tegen, dat hebben we toen maar in het koopcontract gezet ("koper is bekend met aanwezigheid asbest").
Doordat taxatie en koopcontract op het asbestvlak niet overeen kwamen, leverde dat een hoop gezeik (en extra tijd) op van de verstrekker, met een verklaring van mijn kant en taxateur erbij.
Hypotheekverstrekkers hebben wat moeite met ongelijke zaken in koopcontracten, rapporten en andere documenten.
Waar je wel voor moet uitkijken is dat het taxatierapport en koopcontract op dat vlak overeen komen. De taxateur had bij ons geen asbest gezien en had dat in het rapport gezet. Wij waren al aan het slopen en kwamen vervolgens asbest tegen, dat hebben we toen maar in het koopcontract gezet ("koper is bekend met aanwezigheid asbest").
Doordat taxatie en koopcontract op het asbestvlak niet overeen kwamen, leverde dat een hoop gezeik (en extra tijd) op van de verstrekker, met een verklaring van mijn kant en taxateur erbij.
Hypotheekverstrekkers hebben wat moeite met ongelijke zaken in koopcontracten, rapporten en andere documenten.
En blijkt wel een mooie prijs te zijn geweest, huis is vanochtend verkochtNoepZor schreef op maandag 15 december 2014 @ 10:14:
Ik ga vandaag kijken naar een tussenwoning uit 1992Ik was eigenlijk van plan ergens begin volgend jaar rond te kijken voor een huis, maar het huisje is 10k gezakt en voor het geld wel prima.
De wijzen komen uit het Oosten!
Ik ga er aanzienlijk op vooruit. Daarnaast heb ik inclusief de verhoging niet eens een maximale hypotheek nodig.arjen9551 schreef op maandag 15 december 2014 @ 11:12:
[...]
Ken het verhaal verder niet precies. Maar is het niet tricky om een huis te kopen en daar een intentieverklaring van een loonsstijging bij nodig te hebben? Of gaat het echt om een zeer significant hoger loon oid?
Zojuist een bod uitgebracht. Ik heb het bod gedaan via de mail en heb de voorbeeldbrief die hier staat als voorbeeld gebruikt: http://www.eerste-koophuis.nl/bod-op-een-huis/item6.
Ik ben benieuwd wanneer ik reactie krijg. Heb aangegeven uitsluitend via de mail vragen te beantwoorden.
Eerste keer, dus best spannend..
Ik ben benieuwd wanneer ik reactie krijg. Heb aangegeven uitsluitend via de mail vragen te beantwoorden.
Welke ontbindende voorwaarden heb je er in opgenomen? Heb je ook een geldigheidsduur aangegeven?Archiebald schreef op maandag 15 december 2014 @ 14:46:
Zojuist een bod uitgebracht. Ik heb het bod gedaan via de mail en heb de voorbeeldbrief die hier staat als voorbeeld gebruikt: http://www.eerste-koophuis.nl/bod-op-een-huis/item6.
Ik heb dit opgenomen:Pred schreef op maandag 15 december 2014 @ 14:53:
[...]
Welke ontbindende voorwaarden heb je er in opgenomen? Heb je ook een geldigheidsduur aangegeven?
Voorbehoud van financiering voor 100% van de koopsom inclusief k.k. (6 weken)
Waarborgsom 10% van de koopsom (7 weken)
Oplevering van het huis voor 1 juli 2015.
Wij kiezen de notaris.
Niet meer dan € 2.500,- kosten naar voren uit de bouwtechnische keuring voor direct noodzakelijke voorzieningen.
Levering ontruimd, vrij van huur en andere gebruiksrechten en aanspraken wegens huurbescherming.
Geldigheidsduur van de bod hebben we aangegeven tot vrijdagmiddag.
Dank je! Kans is groot dat wij zeer binnenkort een bod gaan uitbrengen.Archiebald schreef op maandag 15 december 2014 @ 15:00:
[...]
Ik heb dit opgenomen:
Wij kiezen de notaris.
Niet meer dan € 2.500,- kosten naar voren uit de bouwtechnische keuring voor direct noodzakelijke voorzieningen.
Levering ontruimd, vrij van huur en andere gebruiksrechten en aanspraken wegens huurbescherming.
Ik ben er net (op tijd) ook achter gekomen, dat niet alle opstalverzekeringen het saneren van asbest(vervuiling) vergoeden na een schade, of maar beperkt. Dit is wel iets om op te letten bij het afsluiten.Pred schreef op maandag 15 december 2014 @ 12:21:
[...]
Wij zijn serieus bezig met een huis (1978) waarbij in de vragenlijst bij asbest een vraagteken staat. Het zou dus kunnen zijn dat we een huis kopen met asbest. Op zich geen probleem natuurlijk, zolang asbest blijft zitten is het geen probleem.
Nu begint mij zoektocht/vergelijking helaas wel weer van voren af aan...
Gefeliciteerd!harmageddon schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 23:30:
anderhalve maand geleden hebben wij een huis bekeken in Hilversum. Vanmiddag hebben wij de sleutel gekregen
Hier ongeveer hetzelfde:
30 oktober bezichtiging, Dag later 's ochtends een bod gedaan. 's Middags deed verkopende partij een tegenbod en 's avonds hadden we een deal. Daarna is het snel gegaan: 13 nov. koopakte getekend, 20 nov. offerte getekend, 3 december alle documenten naar de bank en 11 december technisch akkoord. Aanstaande vrijdag naar de notaris voor de overdracht en dit weekend klussen!

Xbox Live: MarkH
Heb je hierbij rekening gehouden met geldigheidsduur van hypotheekoffertes?Archiebald schreef op maandag 15 december 2014 @ 15:00:
[...]
Ik heb dit opgenomen:
Wij kiezen de notaris.
Wij hebben inmiddels na goede 6 maanden bezichtigingen en zelfs 1 serieuze onderhandeling vorige week donderdag het mondeling akkoord gekregen op ons eerste koophuis. Morgen bij FA zitten voor de hypotheek, vrijdag het koopcontract tekenen en dan zaterdag nog met bevriende aannemer een kleine inspectie van platte deel van dak en kruipruimte doen.
Per 16 maart kunnen we het huis dan betrekken, precies binnen de 3 maanden geldigheidsduur van hypotheekofferte.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Zojuist de concept akten en andere documenten ontvangen van de notaris. Waaronder hun factuur.
Hierop staat doodleuk €290,01 taxatiekosten. Bijgevoegd is ook de factuur van de taxateur.
1: Hoe komt de notaris aan de factuur van mijn taxateur?
2: Dezelfde factuur heb ik op 31 oktober meteen betaald aan de taxateur toen ik deze per mail van hem ontving (moest binnen 14 dagen).
3: Hoezo brengt mijn notaris in december deze kosten bij mij in rekening? Het wordt afgehaald van de borgsom die ik nog terug krijg.
Stelletje mafketels..
Hierop staat doodleuk €290,01 taxatiekosten. Bijgevoegd is ook de factuur van de taxateur.
1: Hoe komt de notaris aan de factuur van mijn taxateur?
2: Dezelfde factuur heb ik op 31 oktober meteen betaald aan de taxateur toen ik deze per mail van hem ontving (moest binnen 14 dagen).
3: Hoezo brengt mijn notaris in december deze kosten bij mij in rekening? Het wordt afgehaald van de borgsom die ik nog terug krijg.
Stelletje mafketels..

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Op het moment zelf: eens. Echter heb je een meldingsplicht bij verkoop. Stel je hebt hem gekocht met waarde x, zonder melding van asbest, je komt er achter 1 dag na sleutel overdracht, en je laat het zitten, dan is je huis al minder waard.Pred schreef op maandag 15 december 2014 @ 12:21:
[...]
Wij zijn serieus bezig met een huis (1978) waarbij in de vragenlijst bij asbest een vraagteken staat. Het zou dus kunnen zijn dat we een huis kopen met asbest. Op zich geen probleem natuurlijk, zolang asbest blijft zitten is het geen probleem.
De regels omtrent asbest worden alleen maar strenger (lees duurder om het te laten weghalen ). Daarnaast wilden we het probleem niet uitstellen tot verkoop, dus we laten het iig weghalen, wie de kosten gaat betalen is nog niet bekend

ik heb gelezen dat het tot 2011 gebruikelijk was om de financiering rond te krijgen binnen 4 weken, nu is dat tegenwoordig niet meer zo en is er meer tijd nodig. Mochten we eruit komen en de tijd is te kort, dan hoop ik dat dat geen probleem zal zijnOsxy schreef op maandag 15 december 2014 @ 19:17:
[...]
Heb je hierbij rekening gehouden met geldigheidsduur van hypotheekoffertes?
Wij hebben inmiddels na goede 6 maanden bezichtigingen en zelfs 1 serieuze onderhandeling vorige week donderdag het mondeling akkoord gekregen op ons eerste koophuis. Morgen bij FA zitten voor de hypotheek, vrijdag het koopcontract tekenen en dan zaterdag nog met bevriende aannemer een kleine inspectie van platte deel van dak en kruipruimte doen.
Per 16 maart kunnen we het huis dan betrekken, precies binnen de 3 maanden geldigheidsduur van hypotheekofferte.
Gisteren dus wezen tweede keer wezen kijken. Afwerking boven was zeer matig, daar zullen we nog wel wat geld tegenaan moeten gooien.
Tijdens de bezichtiging kwam het bouwkundig rapport ter sprake. Ik noemde dat wij een bevriend bouwbedrijf kennen die een (officieel) bouwkundig rapport voor ons wil opstellen. De verkoopmakelaar reageerde negatief en vertelde dat dat niet de bedoeling is en dat er liever een onafhankelijke keurder ingezet zou worden. Wij willen bij het eventuele bod wel een ontbindende voorwaarde vwb kosten voortvloeiend uit het rapport opnemen.
In hoeverre heeft de verkoopmakelaar hier iets over te zeggen? Het is toch "ons" rapport? Wij betalen daar toch voor?
Tijdens de bezichtiging kwam het bouwkundig rapport ter sprake. Ik noemde dat wij een bevriend bouwbedrijf kennen die een (officieel) bouwkundig rapport voor ons wil opstellen. De verkoopmakelaar reageerde negatief en vertelde dat dat niet de bedoeling is en dat er liever een onafhankelijke keurder ingezet zou worden. Wij willen bij het eventuele bod wel een ontbindende voorwaarde vwb kosten voortvloeiend uit het rapport opnemen.
In hoeverre heeft de verkoopmakelaar hier iets over te zeggen? Het is toch "ons" rapport? Wij betalen daar toch voor?
Zo vreemd is het toch niet dat de verkoper liever een onafhankelijke keurder hiervoor wil inzetten? Als jij de koop op basis van de uitkomt ervan wil laten afketsen, dan lijkt het mij niet onredelijk dat de verkoper eist dat dat rapport dan wel aan bepaalde eisen voldoet. Dat het opgesteld is door een onafhankelijke keurmeester en niet door "een vriendje" van de koper lijkt me een logische eis.
Als het puur een rapport voor jezelf is, dan kan je doen en laten wat je wil. Maar dat is het niet: het heeft impact op je koopovereenkomst.
Edit: Als alternatief: doe je keuring binnen je wettelijke bedenktijd of nog voor het tekenen van het contract. Dan hoef je helemaal niets er over op te nemen in je overeenkomst. Je moet dan alleen toegang tot het pand krijgen daarvoor.
Als het puur een rapport voor jezelf is, dan kan je doen en laten wat je wil. Maar dat is het niet: het heeft impact op je koopovereenkomst.
Edit: Als alternatief: doe je keuring binnen je wettelijke bedenktijd of nog voor het tekenen van het contract. Dan hoef je helemaal niets er over op te nemen in je overeenkomst. Je moet dan alleen toegang tot het pand krijgen daarvoor.
[ Voor 18% gewijzigd door ATS op 16-12-2014 09:09 . Reden: Alternatieve oplossing ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Dit staat nog steeds standaard op 4 weken. Bijna 4 maanden wachten met je hypotheek aanvragen is echter het andere uiterste. Kan dus een lastig puntje worden.Archiebald schreef op maandag 15 december 2014 @ 23:41:
[...]
ik heb gelezen dat het tot 2011 gebruikelijk was om de financiering rond te krijgen binnen 4 weken, nu is dat tegenwoordig niet meer zo en is er meer tijd nodig. Mochten we eruit komen en de tijd is te kort, dan hoop ik dat dat geen probleem zal zijn
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Hij bedoelt dat je een termijn hebt waarbinnen je financiering rond moet zijn. Vervolgens heb je een bepaalde leveringsdatum. Als hier meer dan 2 maand tussen zit, dan kan het zijn dat je hypotheekofferte niet meer geldig is, je betaald ofwel een bereidstellingsprovisie (bepaald percentage van de koopsom) of je rente kan stijgen..Archiebald schreef op maandag 15 december 2014 @ 23:41:
[...]
ik heb gelezen dat het tot 2011 gebruikelijk was om de financiering rond te krijgen binnen 4 weken, nu is dat tegenwoordig niet meer zo en is er meer tijd nodig. Mochten we eruit komen en de tijd is te kort, dan hoop ik dat dat geen probleem zal zijn
De verkoopmakelaar heeft in principe geen invloed op wie jullie inhuren. Hij kan echter wel besluiten niet aan jullie te verkopen of lastig te gaan doen om het rapport van de bouwkundige keuring.Pred schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 08:12:
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
En het is aan hun om die ontbindende voorwaarde te accepteren. Een overeenkomst is meestal niet eenzijdigPred schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 08:12:
Wij willen bij het eventuele bod wel een ontbindende voorwaarde vwb kosten voortvloeiend uit het rapport opnemen.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Ja, accepteren, maar ook om de ontbindende voorwaarde af te wijzen. Wij nemen dus in zekere zin een risico om een "vriend" te vragen de rapportage te maken.naitsoezn schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 09:02:
[...]
En het is aan hun om die ontbindende voorwaarde te accepteren. Een overeenkomst is meestal niet eenzijdig
Bedankt allemaal voor jullie reacties!
En daar verliep onze deadline, zonder enig bericht
. Nu mag het misschien een spelletje zijn, maar ik vind het tamelijk onbeschoft om gewoon helemaal niets te laten horen als makelaar. Zelfs geen bericht van ontvangst.
We hebben het bod nu maar verlengd, met het uitdrukkelijke verzoek om een ontvangstbevestiging.
Edit: We kregen zijn excuses en de melding dat hij onze vorige e-mail niet heeft ontvangen. Nu hebben we binnen een half uur naar de ontvangstbevestiging bericht gehad. Er is door de verkopers aangegeven dat ze ons (lage) bod (€ 194 k) veel te laag vonden en een verhoging naar tenminste € 210 k (vraagprijs: € 219 k)
We hebben het bod nu maar verlengd, met het uitdrukkelijke verzoek om een ontvangstbevestiging.
Edit: We kregen zijn excuses en de melding dat hij onze vorige e-mail niet heeft ontvangen. Nu hebben we binnen een half uur naar de ontvangstbevestiging bericht gehad. Er is door de verkopers aangegeven dat ze ons (lage) bod (€ 194 k) veel te laag vonden en een verhoging naar tenminste € 210 k (vraagprijs: € 219 k)
Nu was die € 210 k ook wat we in eerste instantie als uiterste prijs in gedachten hadden.. Lastig dus maar weer aangezien we het wel een hele leuke woning vinden... Twijfel nu om ons toch te laten verleiden hier iets boven te gaan zitten (zeg € 212 k) en dit dan als uiterste prijs te noemen. Of maak ik nu een grote fout?Ik wil jullie vragen jullie bod naar ten minste € 210.000,- te verhogen of jullie eindbedrag te noemen. Daarna zal ik opnieuw met de verkopers gaan overleggen. Indien jullie niet bereid zijn tot dit bedrag te willen bieden, dan voorzien wij een geen mogelijke koopovereenkomst in het vooruitzicht.

[ Voor 60% gewijzigd door jappas op 16-12-2014 12:18 ]
Ehm.. je snapt wel dat de makelaar je nu aan het leiden is? Ik zou gewoon zeggen 200k is onze max, anders gaan we verder kijken. Mits we nog niets gekocht hebben zijn we op een later tijdstip alsnog bereid om weer in gesprek te treden als 200k dan wel bespreekbaar is.
Waarschijnlijk krijg je dan een afwijzing ofzo, bel de makelaar dan op, vraag waarom de verkoper niet zakt, de makelaar zal zuchten en een verhaaltje vertellen, dan zeg je "ik ga toch verder, het word toch niks, maar hoe ver had de verkoper nou echt naar jouw inschatting dan willen gaan meneer de makelaar?"
Edit: ik heb, als je hiervoor al wat hebt geschreven niets teruggelezen van de afgelopen week ofzo, mijn excuses als ik nu iets raars roep
Waarschijnlijk krijg je dan een afwijzing ofzo, bel de makelaar dan op, vraag waarom de verkoper niet zakt, de makelaar zal zuchten en een verhaaltje vertellen, dan zeg je "ik ga toch verder, het word toch niks, maar hoe ver had de verkoper nou echt naar jouw inschatting dan willen gaan meneer de makelaar?"
Edit: ik heb, als je hiervoor al wat hebt geschreven niets teruggelezen van de afgelopen week ofzo, mijn excuses als ik nu iets raars roep
[ Voor 11% gewijzigd door Kju op 16-12-2014 13:12 ]
PSN: Kjujay
Als jij onder de 210k bied kunnen er twee dingen gebeuren.
- Makelaar wijst het bod af en stopt de onderhandeling
- Makelaar gaat alsnog met je onderhandelen om richting die 210k te komen
Als hij voor de eerste mogelijkheid gaat kan jij alsnog hoger gaan bieden (met wat gezichtsverlies, maar maakt dat wat uit?) of het zelf afbreken.
Je kan altijd hopen dat je er later terug kan komen maar dan kan of het huis verkocht zijn of de verkoper alsnog niet willen zakken. Dus de vraag is hoe graag wil je het hebben, wat heb je er voor over en vind je het erg om moeizaam te onderhandelen waarbij je uiteindelijk wellicht wel op de 210k komt.
Als de makelaar zegt minimaal 210k te willen is dat of hun laagste prijs of een spelletje.
- Makelaar wijst het bod af en stopt de onderhandeling
- Makelaar gaat alsnog met je onderhandelen om richting die 210k te komen
Als hij voor de eerste mogelijkheid gaat kan jij alsnog hoger gaan bieden (met wat gezichtsverlies, maar maakt dat wat uit?) of het zelf afbreken.
Je kan altijd hopen dat je er later terug kan komen maar dan kan of het huis verkocht zijn of de verkoper alsnog niet willen zakken. Dus de vraag is hoe graag wil je het hebben, wat heb je er voor over en vind je het erg om moeizaam te onderhandelen waarbij je uiteindelijk wellicht wel op de 210k komt.
Als de makelaar zegt minimaal 210k te willen is dat of hun laagste prijs of een spelletje.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Volgens mij staat daar dat ze pas serieus worden genomen bij een bod van tenminste 210k, dus de verkoper heeft een eindbedrag die hoger ligt. Aangezien 210k z'n max is moet hij ervoor waken dat de makelaar/verkoper hem niet tot een veel hoger bod verleiden.
Maar waarom zou je als verkoper aangeven dat je een bod van minimaal 210k wilt als je die dan alsnog af gaat wijzen? Hun minimum bod is waarschijnlijk gebaseerd op wat ze minimaal willen hebben. Ik zou dan persoonlijk nooit hoger gaan dan dat bod.
Klinkt inderdaad alsof ze die 210k willen hebben en proberen nog wat meer te krijgen. Ik zou dus zeker niet hoger gaan dan dat als eindbod. Je kunt natuurlijk ook altijd nog een paar duizend lager gaan zitten om wat te onderhandelen te hebben maar dat heeft wel het risico dat de ondehandelingen stoppen.
[removed]
Vandaag sinds enige tijd weer een bezichtiging gedaan. Vraagprijs is 198.000. Verkoper gaat op korte termijn er al uit. Woning is 132m2 en heeft 155m2 perceeloppervlakte. De inhoud van de woning is 450M3.
Het betreft een tussenwoning in een rustige buurt. Voorkant (keukenzijde) heeft een uitbouw.
Ik wil een tweede bezichtiging inplannen en daarna indien het dan nog steeds bevalt een bod uitbrengen. In hetzelfde rijtje is in 2011 eenhuis verkocht voor 183.000.
Wat is een goed eerste bod? Ik vind dat altijd zo lastig. Verkopende partij kan heel snel akkoord gaan verwacht ik als het bod goed is.
Het is een huis uit 1975 overigens.
Het betreft een tussenwoning in een rustige buurt. Voorkant (keukenzijde) heeft een uitbouw.
Ik wil een tweede bezichtiging inplannen en daarna indien het dan nog steeds bevalt een bod uitbrengen. In hetzelfde rijtje is in 2011 eenhuis verkocht voor 183.000.
Wat is een goed eerste bod? Ik vind dat altijd zo lastig. Verkopende partij kan heel snel akkoord gaan verwacht ik als het bod goed is.
Het is een huis uit 1975 overigens.
Tja, dat is erg lastig met zo weinig informatie. Wat was de staat van het vorige huis dat voor 183.000 verkocht is? Hoe lang stond die te koop? Hoe gewild is de buurt? Zal het in de toekomst aantrekken?
Als het huis leeg staat zal elke maand leegstand een paar honderd euro kosten, als jij niet perse dit huis wilt en/of de buurt niet gewild is kan je best laag inzetten.
Is die 198.000 euro realistisch? Begin dan eens met 180.000 euro. Is dat niet realistisch begin dan rustig met 170.000 euro.
Als het huis leeg staat zal elke maand leegstand een paar honderd euro kosten, als jij niet perse dit huis wilt en/of de buurt niet gewild is kan je best laag inzetten.
Is die 198.000 euro realistisch? Begin dan eens met 180.000 euro. Is dat niet realistisch begin dan rustig met 170.000 euro.
Als ik kijk naar het Kadaster dan is er in het buurtje bij 83 huizen een totaal van 11 transacties. Nu weet ik niet vanaf wanneer dat gemeten is, maar ik heb familie in die straat wonen en die wonen er prettig.
Het is ook een buurt zonder doorgaande weg. Dus als je er niet moet zijn dan zal je er ook niet door de straat rijden.
Staat van andere huis durf ik ook niet te zeggen. Eigenaar woont er nu nog wel, maar middels schenking heel gunstig huis van zijn ouders overgenomen.
Het is ook een buurt zonder doorgaande weg. Dus als je er niet moet zijn dan zal je er ook niet door de straat rijden.
Staat van andere huis durf ik ook niet te zeggen. Eigenaar woont er nu nog wel, maar middels schenking heel gunstig huis van zijn ouders overgenomen.
Hij heeft geen tegenbod gedaan als je de quote leest. Hij zegt simpelweg dat een verhoging naar 210k nodig is om uitzicht te hebben op het totstandkomen van de koop. Als er nu 210k zou worden geboden kan het alle kanten op, de verkoper kan dan bijvoorbeeld zeggen 217500 is onze uiterste prijs. En dat kan wel, ik heb verder geen info over het pand, maar er zijn zat vraagprijzen die laag zijn ingezet om zo snel mogelijk een bod te krijgen in plaats van "laten we een vraapgrijs nemen die 8 tot 10% boven onze gewenste verkoopprijs ligt".Tsurany schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 13:36:
Maar waarom zou je als verkoper aangeven dat je een bod van minimaal 210k wilt als je die dan alsnog af gaat wijzen? Hun minimum bod is waarschijnlijk gebaseerd op wat ze minimaal willen hebben. Ik zou dan persoonlijk nooit hoger gaan dan dat bod.
Maar als iemand zegt dat een verhoging naar 210k zinnig is dan doet hij dat toch niet als hij vervolgens alsnog dat bod af zou wijzen? Dat zou ik persoonlijk een rare manier van zaken doen vinden en dat zou mij al direct tegenstaan.Kju schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 14:04:
Hij heeft geen tegenbod gedaan als je de quote leest. Hij zegt simpelweg dat een verhoging naar 210k nodig is om uitzicht te hebben op het totstandkomen van de koop. Als er nu 210k zou worden geboden kan het alle kanten op, de verkoper kan dan bijvoorbeeld zeggen 217500 is onze uiterste prijs. En dat kan wel, ik heb verder geen info over het pand, maar er zijn zat vraagprijzen die laag zijn ingezet om zo snel mogelijk een bod te krijgen in plaats van "laten we een vraapgrijs nemen die 8 tot 10% boven onze gewenste verkoopprijs ligt".
Dan is het een kwestie van wat heb je er zelf voor over en dan, wetende dat hij toch weg gaat, redelijk laag inzetten. Kans is dat hij er toch wel snel vanaf wilt omdat hij een risico heeft gelopen of dat hij wellicht ruim genoeg zit om het toch even te laten rusten omdat hij er niet van afhankelijk is. Altijd lastig om in te schatten wat zo'n iemand zou doen. Kan je familie niet wat te weten komen? Insider information helpt altijdDamocles.NL schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 14:02:
Als ik kijk naar het Kadaster dan is er in het buurtje bij 83 huizen een totaal van 11 transacties. Nu weet ik niet vanaf wanneer dat gemeten is, maar ik heb familie in die straat wonen en die wonen er prettig.
In een onderhandeling moet je vooral zo onlogisch mogelijk proberen te denkenTsurany schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 14:07:
[...]
Maar als iemand zegt dat een verhoging naar 210k zinnig is dan doet hij dat toch niet als hij vervolgens alsnog dat bod af zou wijzen? Dat zou ik persoonlijk een rare manier van zaken doen vinden en dat zou mij al direct tegenstaan.
Je moet vooral uitgaan van eigen wil. Wat wil ik bereiken en wat ik wil er maximaal voor betalen. En dan betaal je wellicht meer dan nodig is geweest maar dat moet je maar accepteren. Zeker bij het verkopen van een huis kan je heel lastig voorspellen wat de verkoper nou echt wilt en waar zijn grenzen zitten.Kju schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 14:13:
In een onderhandeling moet je vooral zo onlogisch mogelijk proberen te denkenIk denk persoonlijk, als ik kijk naar de vraagprijs, dat zo dom mogelijk spelen de meest voor de hand liggende tactiek is.. maar ja, who am I
Helaas is dat niet altijd voldoende. Dom en koppig overkomen is dan de beste oplossing
Dat.Tsurany schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 14:15:
[...]
Je moet vooral uitgaan van eigen wil. Wat wil ik bereiken en wat ik wil er maximaal voor betalen. En dan betaal je wellicht meer dan nodig is geweest maar dat moet je maar accepteren. Zeker bij het verkopen van een huis kan je heel lastig voorspellen wat de verkoper nou echt wilt en waar zijn grenzen zitten.
Ik zou dit gewoon lezen als onderhandeling: hij vroeg 219, jij bood 194. Hij is nu 9k tegemoetgekomen met 210.
Als je eigen max op 210 is zou ik hoe dan ook daaronder willen bieden. Mijn insteek zou zijn om z'n 9k te spiegelen, dus 203 te geven, wederom met expliciet termijn van geldigheid van bod. Als je direct reactie krijgt dat dit 'natuurlijk' te laag is om serieus genomen te worden, gewoon aangeven dat dit jouw bod is en in sop gaar laten koken. Vlak voor eind geldigheid bod nog even contact opnemen en kijken hoe het ervoor staat. Als er nog steeds geen beweging aan hun kant is de boel weer verlengen zonder bod te verhogen. Mijn insteek zou zijn om uit te komen richting 207.5k trouwens (niet geheel toevallig exact halverwege tussen vraagprijs en eerste bod, dus ws waar je toch al in eerste instantie op mikte).
Bovenstaande kun je natuurlijk alleen doen als je vrij zeker bent dat er geen kapers op de kust zijn. Is dat wel het geval dan zit je natuurlijk in een lastig pakket omdat hun minimum (die bij meerdere potentiele kopers toch echt minimum zal blijven) overeenkomt met jouw maximum. Enige wat je dan kunt doen is EUR 210 bieden en duidelijk aangeven dat het een eindbod is waar je niet boven kunt of wilt gaan. Maar goed, je kunt ook afvragen of het huis dan niet gewoon net iets te hoog gegrepen is...
Oslik blyat! Oslik!
Bedankt voor jullie input! We gaan er nog eens goed over nadenken.
Lastig is dat ons nu niet heel duidelijk is of er daadwerkelijk kapers op de kust zijn of dat dit ook een spelletje is, maar dat is nooit zo
. Daarnaast hangt het maximum meer van de woning af dan wat mogelijk is, dat kan namelijk nog wel wat ruimer. Maar we moeten ons gewoon niet teveel laten meeslepen..
De woning is onlangs ook in prijs verlaagd namelijk (vanaf € 232 k), wat zij ook als reden aanvoeren het minimum van € 210 k. € 213 k ligt als uiteindelijke prijs tussen hun oorspronkelijke vraagprijs en ons bod in.. Maar nu laat ik me alweer verleiden tot anders denken
.
Lastig is dat ons nu niet heel duidelijk is of er daadwerkelijk kapers op de kust zijn of dat dit ook een spelletje is, maar dat is nooit zo
De woning is onlangs ook in prijs verlaagd namelijk (vanaf € 232 k), wat zij ook als reden aanvoeren het minimum van € 210 k. € 213 k ligt als uiteindelijke prijs tussen hun oorspronkelijke vraagprijs en ons bod in.. Maar nu laat ik me alweer verleiden tot anders denken
Je moet sowieso bij je eerste standpunt blijven, dat is regel één in onderhandelen. Als je daar overheen gaat moet je weglopen.
Die 2010 heb je hopelijk niet met de natte vinger bepaald. Houd daar dus aan vast!!!
De rest is wat mij betreft details. Ik zou zelf gewoon die 2010 bieden en daarbij blijven en dus ook weglopen als ze je niet tegemoet komen.
Lager bieden en zeggen dat het je uiterste prijs is, terwijl het dat niet is zou ik echt noooooit doen. Daarmee verzwakt je volgens mij je positie als je daarover geen gaat met bieden.
Verder kan je ook 15keer heen en weer pingelen... Ik heb elke keer mijn eindbod neergelegd en ben daarbij gebleven. Erg fijne methode
Die 2010 heb je hopelijk niet met de natte vinger bepaald. Houd daar dus aan vast!!!
De rest is wat mij betreft details. Ik zou zelf gewoon die 2010 bieden en daarbij blijven en dus ook weglopen als ze je niet tegemoet komen.
Lager bieden en zeggen dat het je uiterste prijs is, terwijl het dat niet is zou ik echt noooooit doen. Daarmee verzwakt je volgens mij je positie als je daarover geen gaat met bieden.
Verder kan je ook 15keer heen en weer pingelen... Ik heb elke keer mijn eindbod neergelegd en ben daarbij gebleven. Erg fijne methode
Wij hadden ons een aantal weken terug ingeschreven voor een nieuwbouwwoning, vandaag zag ik tot mijn grote verbazing op de project site dat de woningen nu "In Optie" zijn.
Is het normaal dat je totaal niet geinformeerd wordt? (als je wel of niet gekozen wordt)
Ik vind dit niet echt netjes...
Is het normaal dat je totaal niet geinformeerd wordt? (als je wel of niet gekozen wordt)
Helaas redelijk gangbaar.frG schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 20:19:
Wij hadden ons een aantal weken terug ingeschreven voor een nieuwbouwwoning, vandaag zag ik tot mijn grote verbazing op de project site dat de woningen nu "In Optie" zijn.
Dat gezegd, kan goed dat jullie juist een van de mensen zijn met een optie :e
Heb het omgekeerde meegemaakt bij Klushuisamsterdam (een Bijlmer galerijflat die geheel casco gerenoveerd wordt en vervolgens kopers zelf de invulling van hun appartementen kunnen doen). Wij waren redelijk geinteresseerd en volgden nauw wat er op hun site stond mbt beschikbaarheid. Vlak voor een open dag daar was 2/3 volgens site nog vrij. Dus wij rustig naar open dag- om te ontdekken dat alles in die fase al in optie was met meer dan 1/3 definitief verkocht. "Nee, site werken we niet dagelijks bij. Je had ons moeten bellen voor actuele stand van zaken. Nu vis je achter het net."

Doe dan geen site
Achteraf blij, we hebben nu iets gevonden dat vrijwel exact overeenkomt met wat we daar gewild hadden, maar dan al opgeleverd, dus we kunnen er gelijk in, en voor een lagere prijs dan we ws in klusflat kwijt waren geweest. Oh, en op veel betere locatie (nog steeds middenin Bijlmer, maar op loopafstand van Amsterdamse Poort/Bijlmer Arena/Ikea, ipv achteraf bij Kraaiennest
Oslik blyat! Oslik!
Ik heb een paar dagen geleden een bod gedaan op een woning die ik een paar dagen daarvoor had bezichtigd. Ik kreeg te horen dat er al iemand anders een bod had gedaan en gisteren heeft die het huis gekregen. Maar nu komt er binnenkort eenzelfde woning vrij en die is 'door de woningbouwvereniging teruggekocht'. En er kan niet worden onderhandeld over de prijs, take it or leave it..
Het komt mij een beetje vreemd over want ik kan het niet van de bewoner kopen en er is geen ruimte om te onderhandelen. De prijs is wel redelijk en de vorige koper heeft er ook weinig af weten te krijgen. Toch weet ik niet wat ik hiervan moet vinden..
Het komt mij een beetje vreemd over want ik kan het niet van de bewoner kopen en er is geen ruimte om te onderhandelen. De prijs is wel redelijk en de vorige koper heeft er ook weinig af weten te krijgen. Toch weet ik niet wat ik hiervan moet vinden..
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Dat zie je wel vaker bij woningbouwverenigingen. Die vinden het niet erg om hem wat langer te koop te laten staan, als ze die prijs maar krijgen.
Samen met mijn vriendin sta ik op het punt om een voorlopige koopovereenkomst te sluiten voor een woning in deze nieuwbouwwijk http://www.funda.nl/koop/...8986238-wijnrank-type-e3/. Nu weet ik dat bij nieuwbouw niet veel te onderhandelen valt (toch?), maar aangezien de huizen al 90% gereed zijn is de situatie wellicht anders? Het enige wat aan de huizen nog moet gebeuren, is het meerwerk (vloeren, keuken, badkamer e.d.) voor zover nog mogelijk (stopcontacten reeds geplaatst bijvoorbeeld). Dit alles wordt gedaan zodra de woning verkocht is en de kopers hun wensen kenbaar hebben gemaakt. Alle fase 1-woningen zijn verkocht, de verkoop van fase 2 (waar wij voor gaan) is net gestart.
Mijn vraag is tweeledig, namelijk wat er nog te onderhandelen valt over bijvoorbeeld de bouwrente (kreeg deze tip tijdens oriënterend gesprek bij HA) en of het naar jullie mening slim is om het meerwerk direct te regelen via deze aannemer of alles zelf te regelen.
Hoor het graag!
Mijn vraag is tweeledig, namelijk wat er nog te onderhandelen valt over bijvoorbeeld de bouwrente (kreeg deze tip tijdens oriënterend gesprek bij HA) en of het naar jullie mening slim is om het meerwerk direct te regelen via deze aannemer of alles zelf te regelen.
Hoor het graag!
Voor het meerwerk zou ik gewoon offertes laten maken - ik zou me in elk geval niet contractueel laten binden aan een door de verkoper aangewezen aannemer.
Qua onderhandelruimte is het denk ik even aftasten - dat verschilt heel erg per project? Maar als fase 2 pas net in de verkoop is dan zou mijn verwachting zijn dat er weinig ruimte in zit?
Qua onderhandelruimte is het denk ik even aftasten - dat verschilt heel erg per project? Maar als fase 2 pas net in de verkoop is dan zou mijn verwachting zijn dat er weinig ruimte in zit?
Wat denken jullie van het koopcontract laten inschrijven bij het Kadaster?
Het kost ongeveer 250 euro.
Je zou beschermt worden tegen beslag legging, verkoop aan derde en andere 'rampspoed'.
Maar volgens een notaris kantoor is het maar een wasseneus omdat je toch al een bindend 'voorlopig'koopcontract heb waarin een leveringsplicht (vrij van eissen van derden) staat.
Je zou beschermt worden tegen beslag legging, verkoop aan derde en andere 'rampspoed'.
Maar volgens een notaris kantoor is het maar een wasseneus omdat je toch al een bindend 'voorlopig'koopcontract heb waarin een leveringsplicht (vrij van eissen van derden) staat.
Wij hebben het destijds ook niet gedaan, precies omdat wij (net als vrijwel iedereen denk ik) ook de passage m.b.t. "vrij van eisen van derden" hadden opgenomen.liquid_ice schreef op woensdag 17 december 2014 @ 09:39:
In mijn ervaring is juist het omgekeerde het geval? Huizen van de woningbouwverenigingen zijn scherp geprijsd en moeten zo snel mogelijk weg, omdat de verenigingen staan te springen om geld. Die scherpe prijs verklaart ook meteen de minieme ruimte voor onderhandelingen: voor die scherpe prijs staan (hier in Amsterdam in ieder geval) mensen in de rij voor een huis. Daarnaast slaan ze je met allemaal acties om de oren: koop nog deze week en je ontvangt €5000 op je bankrekening om te klussen. Alles moet weg en zo snel mogelijk lijkt het.Tsurany schreef op woensdag 17 december 2014 @ 08:03:
Dat zie je wel vaker bij woningbouwverenigingen. Die vinden het niet erg om hem wat langer te koop te laten staan, als ze die prijs maar krijgen.
Zo ook bij mijn huis: open dag, 1 week de tijd om een bod uit te brengen. Paar uur daarna bod geaccepteerd. Alle voorwaarden van de woningbouw straalde uit dat het snel moest: 4 weken om de financiering rond te krijgen, 4 weken daarna moest de overdracht plaatsvinden. Mijn verzoek om dat beide naar 5 weken te verhogen was onbespreekbaar.
Ook op Funda zijn alle woningen die lang te koop staan van particulieren. Die van de woningbouw zijn meestal binnen anderhalve maand weg.
Als je een beetje zoekt met google kom je genoeg berichten tegen dat woningbouwvereniging door hun lage prijzen en grote hoeveelheid huizen de prijzen drukken. Daar hebben particuliere verkopers weer last van.
[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 17-12-2014 11:57 ]
In theorie zou bijvoorbeeld een faillisement van verkopers voor een (flinke) vertraging van de levering kunnen zorgen, en in extreme gevallen kan de curator volgens mij besluiten om de verkoop ongedaan te maken (wat niet mogelijk is bij inschrijving in kadaster). Als je eigen (onherroepelijke) plannen op de leverdatum hebt afgestemd, dan zou het een kostbare situatie kunnen opleveren, terwijl er dan geen partij meer is om die kosten op de verhalen (nou ja, achteraansluiten bij de curator).liquid_ice schreef op woensdag 17 december 2014 @ 09:39:
Wij hadden het destijds ook niet gedaan, maar ik kan me situaties voorstellen waar het wel prettiger is, als bijvoorbeeld levering lange tijd op zich laat wachten en verkopers zelfstandig ondernemer zijn oid.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Gisteren mijn definitieve bod gedaan op de woning die ik op het oog heb. Uiteraard onder voorbehoud van financiering en onder voorbehoud van de uitkomsten van het bouwkundig rapport.
Ben benieuwd!
Ben benieuwd!
Onze notaris raadde het ons ook af, zeker als je niet het idee hebt dat de verkoper toch aan het randje staat. Dat hadden wij zeker niet, dus we hebben het maar gelaten. Het leek ons weggegooid geld.liquid_ice schreef op woensdag 17 december 2014 @ 09:39:
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Spannend! Succes. Je hebt ervoor gekozen om niet een taxatie + bouwkundig rapport te laten doen voordat je het bod uitbracht?KaiseRRuby schreef op woensdag 17 december 2014 @ 13:29:
Gisteren mijn definitieve bod gedaan op de woning die ik op het oog heb. Uiteraard onder voorbehoud van financiering en onder voorbehoud van de uitkomsten van het bouwkundig rapport.
Ben benieuwd!
Maandag bod van 210k gedaan. Zojuist reactie van de makelaar met een tegenbod. De verkopers vinden het bod aan de lage kant, maar ze willen wel een blijk van goede wil tonen door een tegenbod van 232k te doen (is 2k van de vraagprijs af).
We gaan maar even nadenken over wat we nu terug gaan sturen. Vanavond eerst maar even een bedankje sturen en dat we er over na gaan denken
We gaan maar even nadenken over wat we nu terug gaan sturen. Vanavond eerst maar even een bedankje sturen en dat we er over na gaan denken
Ja, ik wilde voorkomen dat ik straks 1000 euro kwijt ben zonder dat ik er iets voor terug krijg.Steefmeister schreef op woensdag 17 december 2014 @ 14:37:
[...]
Spannend! Succes. Je hebt ervoor gekozen om niet een taxatie + bouwkundig rapport te laten doen voordat je het bod uitbracht?
Ze vragen dus van 234, jij biedt 210, en zij maken nu een "stap" naar 232?Archiebald schreef op woensdag 17 december 2014 @ 15:02:
Maandag bod van 210k gedaan. Zojuist reactie van de makelaar met een tegenbod. De verkopers vinden het bod aan de lage kant, maar ze willen wel een blijk van goede wil tonen door een tegenbod van 232k te doen (is 2k van de vraagprijs af).
Grappenmakers...

Volgende bod van jou is 212k?Archiebald schreef op woensdag 17 december 2014 @ 15:02:
Dat was ook mijn idee
Eerst maar ff goed nadenken wat we willen laten merken.. Eind deze week bieden, kunnen de verkopers in het weekend er nog goed over nadenken
[ Voor 27% gewijzigd door Archiebald op 17-12-2014 15:24 ]
Dat is natuurlijk ook wel zo.Ik zit in een iets andere situatie. Wij willen graag in België gaan wonen. Via de rabobank krijg je hiervoor een lening, waarbij wordt uitgegaan van de waarde van het huis. Punt is echter dat als je pech hebt een woning geen laag schrijfgeld heeft, maar hoog. Deze dien je min of meer zelf te financieren, tenzij de taxatie hoger uitvalt dan de koopprijs, dan kun je het op die manier compenseren.KaiseRRuby schreef op woensdag 17 december 2014 @ 15:14:
[...]
Ja, ik wilde voorkomen dat ik straks 1000 euro kwijt ben zonder dat ik er iets voor terug krijg.
Voorbeeld: een woning die wij op het oog hadden, en waarbij geen laag schrijfgeld mogelijk was: Kosten koper: +/- 18.500 euro.
Bye spaargeld

Kan iemand mij vertellen hoe de WOZ-waarde van een huis bepaald wordt?
De huidige WOZ-waarde van het huis dat ik ga kopen ligt 50.000 euro onder de koopprijs.
Zal er dan aan de hand van de koopprijs een nieuwe WOZ-waarde bepaald worden, of komen hier meer factoren bij spelen?
De huidige WOZ-waarde van het huis dat ik ga kopen ligt 50.000 euro onder de koopprijs.
Zal er dan aan de hand van de koopprijs een nieuwe WOZ-waarde bepaald worden, of komen hier meer factoren bij spelen?
Heb je hier wat aan?Viavia28 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 15:40:
Kan iemand mij vertellen hoe de WOZ-waarde van een huis bepaald wordt?
http://www.rijksoverheid....eenten-de-woz-waarde.html
Eerlijk gezegd begrijp ik het stukje rondom 'laag schrijfgeld' niet helemaal. Je woning wordt lager getaxeerd waardoor je het verschil zelf moet betalen?Steefmeister schreef op woensdag 17 december 2014 @ 15:27:
[...]
Dat is natuurlijk ook wel zo.Ik zit in een iets andere situatie. Wij willen graag in België gaan wonen. Via de rabobank krijg je hiervoor een lening, waarbij wordt uitgegaan van de waarde van het huis. Punt is echter dat als je pech hebt een woning geen laag schrijfgeld heeft, maar hoog. Deze dien je min of meer zelf te financieren, tenzij de taxatie hoger uitvalt dan de koopprijs, dan kun je het op die manier compenseren.
Voorbeeld: een woning die wij op het oog hadden, en waarbij geen laag schrijfgeld mogelijk was: Kosten koper: +/- 18.500 euro.
Bye spaargeld
Eigenlijk hebben wij hetzelfde principe hier natuurlijk.
Ik doe die twee voorbehouden met een reden. Als de woning een flink stuk lager wordt getaxeerd dan mijn bod kan de bank moeilijk doen en kan ik mijn hypotheek misschien niet krijgen. Dan zit ik niet vast aan het huis. Hetzelfde geldt voor het bouwkundig rapport. Mochten er in de eerstkomende paar jaar flinke kosten aan zitten te komen qua achterstallig onderhoud kan ik me nog terugtrekken.
Huh? Je max was toch 210? Nu laat je je al verleiden tot het doen van een hoger bod. Heb je nou een maximum of niet? Volgend mij is dat de basis van een goede onderhandeling...Archiebald schreef op woensdag 17 december 2014 @ 15:24:
[...]
Dat was ook mijn idee
Eerst maar ff goed nadenken wat we willen laten merken.. Eind deze week bieden, kunnen de verkopers in het weekend er nog goed over nadenken
Onze max was geen 210, waar heb je dat vandaan? Wij hebben zeker een max en dat is 222,5kJvS schreef op woensdag 17 december 2014 @ 18:25:
[...]
Huh? Je max was toch 210? Nu laat je je al verleiden tot het doen van een hoger bod. Heb je nou een maximum of niet? Volgend mij is dat de basis van een goede onderhandeling...
Was iemand anders met die max
Zelfs als het echt een kleine stap is dan betekend het voor flink gedeelte gewoon dat verkopers de tijd nemen om te onderhandelen. Als je dat niet erg vind gewoon klein beetje stijgen, als je daar geen zin in hebt kan je direct een eindbod doen, of natuurlijk nog wat ertussenin.
Waarom? Ken jij het huis? Hoe scherp de prijs al is? Oftewel kan je niks van zeggen. Misschien is die 210 wel gewoon eigenlijk best laag voor het huis.ATS schreef op woensdag 17 december 2014 @ 15:19:
[...]
Ze vragen dus van 234, jij biedt 210, en zij maken nu een "stap" naar 232?
Grappenmakers...
Zelfs als het echt een kleine stap is dan betekend het voor flink gedeelte gewoon dat verkopers de tijd nemen om te onderhandelen. Als je dat niet erg vind gewoon klein beetje stijgen, als je daar geen zin in hebt kan je direct een eindbod doen, of natuurlijk nog wat ertussenin.
Goedemorgen allen, ik lees al een klein jaar met grote interesse mee en heb net zelf gisteren het koopcontract getekend!
Alleen maak ik me nogal zorgen, mijn aankoopmakelaar is nogal lui/langzaam vanwege te druk (blabla).
Ik heb namelijk zelf naar de verkoopmakelaar gebeld voor de status en hij is zelf bij mij gekomen om het contract maar te tekenen, hij had ook al zijn vraagtekens. Mijn bod was namelijk 2,5 week geleden al geaccepteerd.. een hoop verloren tijd dus!
Nu maak ik mij ernstig zorgen voor de hypotheek, er is namelijk nog steeds geen hypotheekofferte en volgens hem komt alles goed, we hebben tijd zat. En daar heb ik nogal mijn twijfels bij! Het is voor mij wel belangrijk om een offerte op basis van de 2014 regels te krijgen.
Dus mijn vraag aan de experts is eigenlijk tot wanneer kun je in December nog een offerte ontvangen? Hij liet me gisteren weten dat de aanvraag al wel bij hen binnen is (heb helaas het vermoeden dat de aanvraag pas zeer onlangs is ingediend)
Een zeer passieve houding dus, terwijl ik er dagelijks wel 2-3 keer heen bel of sms omdat ik mij wel zorgen maak.
Alleen maak ik me nogal zorgen, mijn aankoopmakelaar is nogal lui/langzaam vanwege te druk (blabla).
Ik heb namelijk zelf naar de verkoopmakelaar gebeld voor de status en hij is zelf bij mij gekomen om het contract maar te tekenen, hij had ook al zijn vraagtekens. Mijn bod was namelijk 2,5 week geleden al geaccepteerd.. een hoop verloren tijd dus!
Nu maak ik mij ernstig zorgen voor de hypotheek, er is namelijk nog steeds geen hypotheekofferte en volgens hem komt alles goed, we hebben tijd zat. En daar heb ik nogal mijn twijfels bij! Het is voor mij wel belangrijk om een offerte op basis van de 2014 regels te krijgen.
Dus mijn vraag aan de experts is eigenlijk tot wanneer kun je in December nog een offerte ontvangen? Hij liet me gisteren weten dat de aanvraag al wel bij hen binnen is (heb helaas het vermoeden dat de aanvraag pas zeer onlangs is ingediend)
Een zeer passieve houding dus, terwijl ik er dagelijks wel 2-3 keer heen bel of sms omdat ik mij wel zorgen maak.
Stoppen met die aankoopmakelaar en een ander zoeken geef aan dat je vindt dat hij niet presteert onderbouwt met feiten.
Als jij de tijd en energie hebt om 3x per dag contact op te nemen met je aankoopmakelaar, kun je dan niet gewoon zelf aan de slag met de hypotheek?
Dit is mijn eerste koophuis en zoals aangegeven is het tijdspad nogal kritiek dus liet ik het liever aan de expert over..Gizz schreef op donderdag 18 december 2014 @ 07:44:
Als jij de tijd en energie hebt om 3x per dag contact op te nemen met je aankoopmakelaar, kun je dan niet gewoon zelf aan de slag met de hypotheek?
Dit topic is gesloten.