Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 101 Laatste
Acties:
  • 666.749 views

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 13:53
mr_niceguy schreef op donderdag 18 december 2014 @ 06:52:
Goedemorgen allen, ik lees al een klein jaar met grote interesse mee en heb net zelf gisteren het koopcontract getekend!

Alleen maak ik me nogal zorgen, mijn aankoopmakelaar is nogal lui/langzaam vanwege te druk (blabla).
Ik heb namelijk zelf naar de verkoopmakelaar gebeld voor de status en hij is zelf bij mij gekomen om het contract maar te tekenen, hij had ook al zijn vraagtekens. Mijn bod was namelijk 2,5 week geleden al geaccepteerd.. een hoop verloren tijd dus!

Nu maak ik mij ernstig zorgen voor de hypotheek, er is namelijk nog steeds geen hypotheekofferte en volgens hem komt alles goed, we hebben tijd zat. En daar heb ik nogal mijn twijfels bij! Het is voor mij wel belangrijk om een offerte op basis van de 2014 regels te krijgen.

Dus mijn vraag aan de experts is eigenlijk tot wanneer kun je in December nog een offerte ontvangen? Hij liet me gisteren weten dat de aanvraag al wel bij hen binnen is (heb helaas het vermoeden dat de aanvraag pas zeer onlangs is ingediend)
Ik had de bank gisteren aan de telefoon omdat ik morgen een afspraak heb. Mij werd verteld dat we t/m maandag hebben om een offerte onder de oude regels te krijgen. Daarna gelden de voorwaarden van 2015.

(voor mij een verschil van 15K)

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

mr_niceguy schreef op donderdag 18 december 2014 @ 07:46:
[...]

Dit is mijn eerste koophuis en zoals aangegeven is het tijdspad nogal kritiek dus liet ik het liever aan de expert over..
Een eerste koophuis is qua hypotheek vaak het eenvoudigst, omdat je niet zit met spoken/hypotheken uit het verleden. Ik neem aan dat je al weet of je een annuïteitenhypotheek of lineaire hypotheek wil en tegen welke rentevaste periode (anders kan je makelaar ook geen offertes aanvragen).

Is het geen idee om, los van of je wel of niet verder gaat met deze makelaar, bij hypotheekverstrekkers waar je zonder tussenpersoon terecht kan alvast wat meer offertes aan te vragen? Misschien heb je dan niet de scherpste rente, maar wel een offerte in de mailbox voor 1 januari. Als het goed is heb je alle benodigde documenten toch al als pdf, dus extra aanvragen kun je relatief eenvoudig de deur uit doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Gizz op 18-12-2014 07:53 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:26

Osxy

Holy crap on a cracker

Nu maak ik mij ernstig zorgen voor de hypotheek, er is namelijk nog steeds geen hypotheekofferte en volgens hem komt alles goed, we hebben tijd zat. En daar heb ik nogal mijn twijfels bij! Het is voor mij wel belangrijk om een offerte op basis van de 2014 regels te krijgen.

Dus mijn vraag aan de experts is eigenlijk tot wanneer kun je in December nog een offerte ontvangen? Hij liet me gisteren weten dat de aanvraag al wel bij hen binnen is (heb helaas het vermoeden dat de aanvraag pas zeer onlangs is ingediend)

Een zeer passieve houding dus, terwijl ik er dagelijks wel 2-3 keer heen bel of sms omdat ik mij wel zorgen maak.
Toevallig zat ik dinsdag bij mijn hypotheekadviseur, de sluitingsdatum is verschillend.
Groot aantal sluiten vandaag en de rest in de komende dagen. Ze zijn vrijwel allemaal gesloten voor de kerst. Er zijn er maar een paar (NIBC o.a.) die niet sluiten en simpelweg tot 31e doorgaan met offertes.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-09 22:30
KaiseRRuby schreef op woensdag 17 december 2014 @ 16:05:
[...]

Eerlijk gezegd begrijp ik het stukje rondom 'laag schrijfgeld' niet helemaal. Je woning wordt lager getaxeerd waardoor je het verschil zelf moet betalen?

Eigenlijk hebben wij hetzelfde principe hier natuurlijk.

Ik doe die twee voorbehouden met een reden. Als de woning een flink stuk lager wordt getaxeerd dan mijn bod kan de bank moeilijk doen en kan ik mijn hypotheek misschien niet krijgen. Dan zit ik niet vast aan het huis. Hetzelfde geldt voor het bouwkundig rapport. Mochten er in de eerstkomende paar jaar flinke kosten aan zitten te komen qua achterstallig onderhoud kan ik me nog terugtrekken.
http://www.notaris.be/rekenmodule_aankoop.php
Op bovenstaande site is het wat beter te berekenen. Laag/hoog schrijfgeld wordt berekend aan de hand van het kadastraal inkomen van een bepaald huis.Boven een bepaald KI moet je meer aankoopkosten betalen dan onder die grens.

Voorbeeld:
Aankoopbedrag woning 175.000 met laag schrijfgeld: KK = +/-10.500 euro
Aankoopbedrag woning 175.000 met hoog schrijfgeld: KK = +/-18.500 euro

In Belgie mag je KK niet meefinancieren en moet je zelf dus volledig betalen. Wanneer ik bij de Rabobank kan lenen dan mag het wel, maar dan moet je eigenlijk gelukkig uitvallen met de taxatie en de +3% die je mag lenen. Tenzij je natuurlijk eigen geld wilt inbrengen..

[ Voor 10% gewijzigd door Steefmeister op 18-12-2014 08:35 ]

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-09 15:24
Zo, concepten van de akten van de notaris ontvangen (met een aantal spelfouten :x ), begint nu wel dichterbij te komen. :)

K to the KillaZ

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Goedemorgen allen, ik lees al een klein jaar met grote interesse mee en heb net zelf gisteren het koopcontract getekend!

Alleen maak ik me nogal zorgen, mijn aankoopmakelaar is nogal lui/langzaam vanwege te druk (blabla).
Ik heb namelijk zelf naar de verkoopmakelaar gebeld voor de status en hij is zelf bij mij gekomen om het contract maar te tekenen, hij had ook al zijn vraagtekens. Mijn bod was namelijk 2,5 week geleden al geaccepteerd.. een hoop verloren tijd dus!

Een zeer passieve houding dus, terwijl ik er dagelijks wel 2-3 keer heen bel of sms omdat ik mij wel zorgen maak.
Een hypotheekofferte bijv. Abn kan je als het goed is nog tot vandaag aanvragen. Eigenlijk al te laat dan ivm drukte bij sommige banken ben ik bang dat je de boot wel is kan missen.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:41
Steefmeister schreef op donderdag 18 december 2014 @ 08:31:
Voorbeeld:
Uw notaris werkt gratis en hypotheekkosten heb je niet?

Registratierecht (10%) = 17500€
Notariskosten (3%) = 5250€
Hypotheekkosten op 175k€ is ongeveer een 4000€
Totaal kosten koper ongeveer 26700€ excl korting eerste aankoop.

Op de eerste aankoop krijg je wel wat korting (denk totaal tot 2500€) als je aan bepaalde voorwaarden voldoet.
Ik heb gisteren mijn appartement verkocht en mijn bouwgrond gekocht waardoor ik de registratiekosten van de eerste heb kunnen recupereren en op de bouwgrond dus niets extra betaald heb buiten de notariskosten.

Al deze kosten leen je best niet want dan gaat de intrest de hoogte in. Best leen je <80% van de waarde (aankoopsom) van het onroerend goed, dat doen we nu ook en dan krijg je wel goede intrestvoeten :) .

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-09 08:05
Sissors schreef op woensdag 17 december 2014 @ 23:01:
Was iemand anders met die max

[...]

Waarom? Ken jij het huis? Hoe scherp de prijs al is? Oftewel kan je niks van zeggen. Misschien is die 210 wel gewoon eigenlijk best laag voor het huis.

Zelfs als het echt een kleine stap is dan betekend het voor flink gedeelte gewoon dat verkopers de tijd nemen om te onderhandelen. Als je dat niet erg vind gewoon klein beetje stijgen, als je daar geen zin in hebt kan je direct een eindbod doen, of natuurlijk nog wat ertussenin.
Wij hebben de tijd om te onderhandelen en ik denk dat we klein beetje gaan stijgen. Ik ga eerst kijken waar we uitkomen als wij zo rustig blijven stijgen en zij zo rustig blijven dalen. Dat kan geen kwaad lijkt me :)

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 11:54

ATS

Steefmeister schreef op donderdag 18 december 2014 @ 08:31:
[...]

Op bovenstaande site is het wat beter te berekenen. Laag/hoog schrijfgeld wordt berekend aan de hand van het kadastraal inkomen van een bepaald huis.Boven een bepaald KI moet je meer aankoopkosten betalen dan onder die grens.

Voorbeeld:

In Belgie mag je KK niet meefinancieren en moet je zelf dus volledig betalen. Wanneer ik bij de Rabobank kan lenen dan mag het wel, maar dan moet je eigenlijk gelukkig uitvallen met de taxatie en de +3% die je mag lenen. Tenzij je natuurlijk eigen geld wilt inbrengen..
Wow :o
Dat zijn beste bedragen... Dan mogen we ons in Nederland in de handen knijpen met 2% overdrachtsbelasting...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Steefmeister
Engineer Stewie schreef op donderdag 18 december 2014 @ 09:24:
[...]

Uw notaris werkt gratis en hypotheekkosten heb je niet?
Ik ben hier uitgegaan van http://www.notaris.be/rekenmodule_aankoop.php Deze wordt door veel makelaars als betrouwbaar bestempeld.

80% lenen? Hoe ga je als starter in godsnaam de rest opbrengen? Volgens jou zou ik dan bij 175.000 zelf 35.000 nog inleggen + 18.500 euro = 53.500 euro aan spaargeld hebben, exclusief eventueel spaargeld dat je zelf nog in de woning wilt steken om op te knappen / meubels kopen etc. 8)7

Dan hoop ik ten zeerste dat ik of een grote schenking van een onbekende ga krijgen, of dat ik per vandaag goud in mijn stoelgang erbij heb. :+

[ Voor 44% gewijzigd door Steefmeister op 18-12-2014 12:15 ]

• Steefmeister
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Steefmeister op 18-12-2014 12:11 ]

• Engineer Stewie
Steefmeister schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:09:
[...]

Ik ben hier uitgegaan van http://www.notaris.be/rekenmodule_aankoop.php Deze wordt door veel makelaars als betrouwbaar bestempeld.

80% lenen? Hoe ga je als starter in godsnaam de rest opbrengen? Volgens jou zou ik dan bij 175.000 zelf 35.000 nog inleggen + 18.500 euro = 53.500 euro aan spaargeld hebben, exclusief eventueel spaargeld dat je zelf nog in de woning wilt steken om op te knappen / meubels kopen etc. 8)7

Dan hoop ik ten zeerste dat ik of een grote schenking van een onbekende ga krijgen, of dat ik per vandaag goud in mijn stoelgang erbij heb. :+
Die site is ook betrouwbaar, doe maar eens een simulatie. De simulatie gaat er wel vanuit dat je GEEN hypotheek nodig hebt.
Bij een berekening met een aankoopprijs van 175000€ krijg je dit (Geen abbattement):
Het totaal van de aktekosten voor de door u opgegeven verkoopprijs wordt geraamd tussen € 20.913,60 en € 21.276,60

Dit is zonder korting en excl hypotheek.
Hypotheek van 175k€ --> nog eens 4000€ erbij
Eerste aankoop --> 2500€ eraf

Je komt effectief op 23k€ kosten uit voor een hoog beschrijf op een aankoopsom van 175k€ bij je eerste aankoop. Heb nu een tweede keer gekocht, ik spreek uit ervaring.

Je bent als starter niet verplicht van te kopen eh, om te huren heb je welgeteld 3 maanden huur nodig, 2 maanden waarborg en uw eerste huur :). Daarvoor heb je net de huurmarkt eh. Ik heb ook eerst 2 jaar gehuurd om wat kapitaal bij elkaar te krijgen.

Wij hebben bij ons appartement 90% geleend, bij ons (nieuwbouw) huis 65% en dat is nog teveel naar mijn zin :X .

• Steefmeister
Ja ik huur nu ook he, maar dan nog.

Maar die 4000 extra.. dat gaat volgens mij niet op als ik in NL een hypotheek neem toch? Althans niet in die orde

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:14
ATS schreef op donderdag 18 december 2014 @ 10:38:
[...]
Wow :o
Dat zijn beste bedragen... Dan mogen we ons in Nederland in de handen knijpen met 2% overdrachtsbelasting...
Nou, het ligt iets genuanceerder, want in Belgie kennen ze meeneembaarheid van registratierechten.
Als u verkooprechten op uw oude woning hebt betaald, kan u die oude rechten aftrekken van de verkooprechten die u op uw nieuwe woning moet betalen.
Dat is op zich helemaal niet zo gek omdat je op die manier het horizontaal verhuizen niet belemmerd. Het is dus beter voor de arbeidsmarkt.

Regeren is vooruitschuiven

• Engineer Stewie
Als het goed beschreven wordt in België wel denk ik hoor, deze kost staat los van de bank zelf.

Wij kennen inderdaad meeneembaarheid. Op mijn appartement had ik 13500€ registratierecht betaald. Daarvan heb ik 8500€ kunnen meenemen voor de bouwgrond, de rest ben ik voorlopig kwijt. Kan nog wel eens gebruikt worden als ik nog eens een eigendom zou kopen, maar dat ben ik niet echt van plan.

• Steefmeister
Rabobank maakte voor mij de volgende berekening:

De prijs van uw woning € 160.000,--

Verbouwing van uw woning € 20.000,--

Geschatte kosten notaris € 16.297,--

Geschatte kosten taxatie € 200,--

Advieskosten € 650,--

Afsluitkosten lening € 350,--

Inbreng eigen geld € -12.497,--

Totale lening € 185.000,--

Nieuw hypotheekrecht € 200.000,--

• Engineer Stewie
@steefmeister, dan zal het wel kloppen denk ik. Zij hebben meer ervaring dan ikzelf.

Vind een lening van 185000€ op een goed van 160000€ niet slim, maar dat is een andere zaak.

• Steefmeister
Dat komt natuurlijk, omdat er een bouwdepot mee bij is gerekend.

En slim? Ik denk dat er met mij vele andere zijn die op een bepaald moment misschien wel moeten.

Op dit moment woon ik samen met mijn vriendin gehuurd. Dit is eigenlijk nog mijn studentenappartement. Hier betaal ik ook een erg lage huur, maar het nadeel is echter dat het toch wel klein is. Hoe meer jaren er verstrijken, hoe meer je je er aan gaat ergeren. Willen we in Maastricht wat gaan huren (of prive net over de grens) dan ga je maandelijks zo ontzettend veel betalen, dat je dat geld veel beter kunt stoppen in een koopwoning.

Gelet op de rente (blijft volgens meeste economen komende maanden nog wel laag) is, met het bovenstaande in acht genomen, het een interessante tijd om de stap te gaan nemen.

[ Voor 84% gewijzigd door Steefmeister op 18-12-2014 14:47 ]

• ATS

ATS

T-MOB schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:59:
[...]

Nou, het ligt iets genuanceerder, want in Belgie kennen ze meeneembaarheid van registratierechten.
[...]

Dat is op zich helemaal niet zo gek omdat je op die manier het horizontaal verhuizen niet belemmerd. Het is dus beter voor de arbeidsmarkt.
Ah, zo leer je nog eens wat. Aardig systeem inderdaad, al kan je niet van of naar Brussel of Wallonië verhuizen hiermee, want dan gaat het feest niet op.

Wat wel onduidelijk is (maar ik weet er dan ook niets van) is dat je op basis van de prijs nog niet weet hoeveel je gaat betalen aan die rechten/belasting/schrijfgeld of hoe het ook mag heten.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:39
JvS schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 18:10:
Die 210heb je hopelijk niet met de natte vinger bepaald. Houd daar dus aan vast!!!

De rest is wat mij betreft details. Ik zou zelf gewoon die 210 bieden en daarbij blijven en dus ook weglopen als ze je niet tegemoet komen.
Fixed that. 2 miljoen is wel heel veel ;-).

Verder een update: we hebben inmiddels een tegenbod ontvangen dat midden tussen de vraagprijs en onze 210 in ligt. We gaan denk ik maar eens even rustig nadenken voordat we reageren. Ik merk namelijk dat ik mij alweer laat meeslepen.

Waarom is zoiets lastig :(?

• Engineer Stewie
ATS schreef op donderdag 18 december 2014 @ 16:23:
[...]

Ah, zo leer je nog eens wat. Aardig systeem inderdaad, al kan je niet van of naar Brussel of Wallonië verhuizen hiermee, want dan gaat het feest niet op.

Wat wel onduidelijk is (maar ik weet er dan ook niets van) is dat je op basis van de prijs nog niet weet hoeveel je gaat betalen aan die rechten/belasting/schrijfgeld of hoe het ook mag heten.
Als je ee prijs weet en het kafastraal inkomen kan je het perfect uitrekenen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-09 14:33
jappas schreef op donderdag 18 december 2014 @ 17:16:
[...]

Verder een update: we hebben inmiddels een tegenbod ontvangen dat midden tussen de vraagprijs en onze 210 in ligt. We gaan denk ik maar eens even rustig nadenken voordat we reageren. Ik merk namelijk dat ik mij alweer laat meeslepen.

Als ik jou was zou ik het heel rustig aandoen. Als ik het goed heb gelezen zoek je toch iets in de vijfhoek in Deventer en dan ook nog niet zo heel lang? Ik zou zeggen dat daar genoeg soortgelijke woningen gaan voorbij komen die ook aan je wensen voldoen. Als jij geen haast hebt met verhuizen heb je altijd een hele sterke kaart in handen.

woon zelf ook sinds enige tijd met veel plezier in Deventer (weliswaar volkomen andere wijk), uiteindelijk heeft het bij ons zo'n drie jaar geduurd, met de nodige bezichtigingen en teleurstellingen (al bleken die achteraf soms ook wel weer mee te vallen ;)). Niet continue gezocht maar toch... als je de tijd hebt is die in je voordeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
PaveloW schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 09:26:
[...]

Als ik jou was zou ik het heel rustig aandoen. Als ik het goed heb gelezen zoek je toch iets in de vijfhoek in Deventer en dan ook nog niet zo heel lang? Ik zou zeggen dat daar genoeg soortgelijke woningen gaan voorbij komen die ook aan je wensen voldoen. Als jij geen haast hebt met verhuizen heb je altijd een hele sterke kaart in handen.

woon zelf ook sinds enige tijd met veel plezier in Deventer (weliswaar volkomen andere wijk), uiteindelijk heeft het bij ons zo'n drie jaar geduurd, met de nodige bezichtigingen en teleurstellingen (al bleken die achteraf soms ook wel weer mee te vallen ;)). Niet continue gezocht maar toch... als je de tijd hebt is die in je voordeel
We gaan het inderdaad eens even rustig bekijken ;). Zijn nu sinds ruim 2 maand aan het zoeken en hebben ook nog wel even inderdaad.

Er is inderdaad wel veel dat qua grootte en andere eisen overeenkomt. Deze woning is wel qua ligging en type (2 onder 1 kap vs. voornamelijk veel tussen- en hoekwoningen) en heeft daarop wel een streepje voor. Deze types kom je weer minder tegen. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 11:45
jappas schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 10:58:
[...]

We gaan het inderdaad eens even rustig bekijken ;). Zijn nu sinds ruim 2 maand aan het zoeken en hebben ook nog wel even inderdaad.

Er is inderdaad wel veel dat qua grootte en andere eisen overeenkomt. Deze woning is wel qua ligging en type (2 onder 1 kap vs. voornamelijk veel tussen- en hoekwoningen) en heeft daarop wel een streepje voor. Deze types kom je weer minder tegen. We gaan het zien.
Tsja, en misschien moet je op gegeven moment de conclusie trekken dat jullie er niet uitkomen. Wij gaan straks een onderhandeling starten (willen we iemand anders laten doen), maar we stellen een duidelijke maxprijs. En wat mij betreft, als we er niet uitkomen met de verkopende partij, dan is het jammer, maar helaas. Dan zoeken we verder. Zou wel jammer zijn, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-09 16:11
Nog een vraag aangaande onze geplande aankoop van een nieuwbouwwoning: welke zaken mag je nu precies meefinancieren in je hypotheek? Volgens onze HA kunnen we een vrij ruim potje voor 'meerwerk' (het bouwdepot) meenemen hierin, waarvoor geldt dat we dat enkel mogen aanwenden voor zaken die aan het huis vastzitten. Vloer- en muurwerk mag dus wel uit dat potje worden betaald, meubels e.d. niet. Ook gaf de HA aan dat kosten die komen kijken bij het kopen van de woning (notaris, bouwrente en dat soort zaken) 'gewoon' in de hypotheek mee kunnen.
Klopt dit allemaal? En wat is jullie advies inzake het al dan niet meefinancieren hiervan?

Overigens blijven we met onze hypotheek sowieso ruim binnen onze max. We zouden gezamenlijk een hypotheek van 240k kunnen krijgen, en komen niet hoger dan 180k als we een flinke meerwerkpot zouden opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

jappas schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 10:58:
[...]

En houd ook de optie in gedachten dat je bod wellicht te laag is. Die 210 is dan je eigen max maar wellicht is het huis gewoon echt meer waard dan dat. En dan is het de vraag of jij dat wel of niet wilt betalen.
In ieder geval rustig over na denken en bepalen wat jij er echt voor over hebt. En weglopen als je er niet uit komt.

Zelf heb ik 2700 euro meer betaald dan mijn vooraf gestelde maximum maar achteraf ben ik er wel blij mee. Het was maar een klein bedrag extra en dit was wel het leukste huis dat te koop stond destijds en er is niks leukers bijgekomen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
"Probleem" dat er een beetje bij komt is dat ons maximum niet een superhard maximum is wat haalbaarheid betreft.

Die 210 leek ons het huis maximaal waard in eerste instantie. Misschien is dat inderdaad wel te weinig, net als ons eerste bod (op "advies" van iemand die zelf nooit te hoog zal inzetten met een bod doen, terwijl van de persoon die mee is geweest ook een "advies" van 200 eerste bod hebben gehad). De bewoners geven aan dit als minimum te zien, waardoor ik er ook goed in kan komen dat ze het hiervoor niet (op korte termijn) gaan verkopen.

Ik weet dat er in 2010 iets meer dan het huidige tegenbod voor is betaald (Kadaster) en dat sindsdien het nodige is opgeknapt wat uiteraard waarde toevoegt. Daarentegen is het huis 4 jaar ouder geworden en zijn in het algemeen de huizenprijzen stukken (~15%?) gezakt, dus waarom teveel betalen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:57

frG

mefjoew schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 11:21:
Nog een vraag aangaande onze geplande aankoop van een nieuwbouwwoning: welke zaken mag je nu precies meefinancieren in je hypotheek? Volgens onze HA kunnen we een vrij ruim potje voor 'meerwerk' (het bouwdepot) meenemen hierin, waarvoor geldt dat we dat enkel mogen aanwenden voor zaken die aan het huis vastzitten. Vloer- en muurwerk mag dus wel uit dat potje worden betaald, meubels e.d. niet. Ook gaf de HA aan dat kosten die komen kijken bij het kopen van de woning (notaris, bouwrente en dat soort zaken) 'gewoon' in de hypotheek mee kunnen.
Klopt dit allemaal? En wat is jullie advies inzake het al dan niet meefinancieren hiervan?

Overigens blijven we met onze hypotheek sowieso ruim binnen onze max. We zouden gezamenlijk een hypotheek van 240k kunnen krijgen, en komen niet hoger dan 180k als we een flinke meerwerkpot zouden opnemen.
Voor zover ik weet (ben ook op zoek naar een nieuwbouwwoning), mag je idd het meerwerk en de rente tijdens de bouw mee financieren.

Maar volgens mij wel tot maximaal 103% van de V.O.N. prijs. Als de woning energieneutraal is (zonnepalen etc.) zou dat volgens mij tot 106% mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Al die extra kosten vallen allemaal onder het bouwdepot inderdaad. Op basis van taxatiewaarde na verbouwing kan je daaruit verbeteringen voor de woning financieren. Belangrijkste voor de bank is dat door de besteding de waarde van hun onderpand verhoogt wordt, daar controleren ze op. Zelf op dit moment op zakelijk vlak druk bezig met allerlei depots dus dan leer je toch weer een hoop extra waar je in de toekomst nog wat aan kan hebben :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
Tsurany schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 12:36:
Al die extra kosten vallen allemaal onder het bouwdepot inderdaad. Op basis van taxatiewaarde na verbouwing kan je daaruit verbeteringen voor de woning financieren. Belangrijkste voor de bank is dat door de besteding de waarde van hun onderpand verhoogt wordt, daar controleren ze op. Zelf op dit moment op zakelijk vlak druk bezig met allerlei depots dus dan leer je toch weer een hoop extra waar je in de toekomst nog wat aan kan hebben :)
Dat 'controleren' betekent toch dat je voor elke kostenpost een factuur aan dient te leveren en dat de bank pas na goedkeuring van die factuur een bedrag uit het bouwdepot op je rekening stort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mefjoew schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 12:43:
Dat 'controleren' betekent toch dat je voor elke kostenpost een factuur aan dient te leveren en dat de bank pas na goedkeuring van die factuur een bedrag uit het bouwdepot op je rekening stort?
Klopt een factuur en/of betalingsbewijs. Deze kan op jouw rekening uitbetaald worden of op die van een derde partij zoals een keukenleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
mefjoew schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 12:43:
[...]

Ik zit midden in een dergelijke situatie, nieuwbouw. Overigens bijna afgerond, mag hopelijk in week 4 de sleutels in ontvangst nemen. Dat terzijde.

In beginsel dien je via het 'meerwerk' formulier de werkzaamheden op te nemen met daarbij de bedragen. Ik heb bijv. opgenomen:
- uitbouw
- aanpassingen leidingen voor de keuken
- aanpassingen tbv elektra
- aanpassingen badkamer

Op de factuur van het meerwerk is overigens niets gespecificeerd, enkel dat het de 1e deel van het meerwerk is opgeleverd. Factuur is ook zo ingediend bij Aegon. Dit was geen enkele punt, ik kreeg het bedrag zondemeer gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
Tegenbod gedaan van 212,500. Ik dacht dat ze 2k gezakt waren, maar was 2,5k O+
Dus wij stijgen ook met dat bedrag.

Nog net even voor het weekend zodat ze er over na kunnen denken in het weekend. Ik heb de deadline op maandag 29 december gelegd ivm Kerst. Voor de rest dezelfde voorwaarden. Nu heb ik wel expliciet om een ontvangstbevestiging gevraagd. Die kregen we bij het eerste bod niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

beyazz06 schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 13:01:
Op de factuur van het meerwerk is overigens niets gespecificeerd, enkel dat het de 1e deel van het meerwerk is opgeleverd. Factuur is ook zo ingediend bij Aegon. Dit was geen enkele punt, ik kreeg het bedrag zondemeer gestort.
Bij een nieuwbouwdepot is dat vaak wat eenvoudiger omdat er minder controles nodig zijn als de factuur van de aannemer af komt. Dan is het risico op fraude een stuk lager :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
Duidelijk, dank voor de antwoorden! Rest nog mijn vraag of jullie het eens zijn met onze HA die adviseerde een ruim bouwdepot in de hyoptheek mee te nemen, onder het mom 'als er na twee jaar nog een restbedrag is, wordt dat toch aangewend als vervroegde aflossing'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:51
Ik heb een vraag over een huidige hypotheek. Ik heb een hypotheek met verhoogde inschrijving. Die verhoogde inschrijving is €50.000. Huidige rente is 5,8%.

Is het ook mogelijk om aanspraak te maken op die verhoogde inschrijving, om daarmee een gedeelte van je hypotheek af te lossen? Of kan het echt alleen voor verbouwingen e.d. Reden om hiernaar te kijken is de hoge hypotheekrente op mijn aflossingsvrije hypotheek. Als ik die kan verlagen op deze manier is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Mijn huis staat op dit moment niet onder water, zit rond de 90%. Dus dat zou niet direct een beperkende factor moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mefjoew schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 13:31:
Duidelijk, dank voor de antwoorden! Rest nog mijn vraag of jullie het eens zijn met onze HA die adviseerde een ruim bouwdepot in de hyoptheek mee te nemen, onder het mom 'als er na twee jaar nog een restbedrag is, wordt dat toch aangewend als vervroegde aflossing'?
Dat klopt, alles wat onbenut blijft wordt daarna als aflossing ingezet. Dus als je te ruim begroot dan heeft dat niet al te veel impact. Echter een veel groter depot nemen dan nodig lijkt mij ook niet praktisch.
Blik1984 schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 13:45:
Ik heb een vraag over een huidige hypotheek. Ik heb een hypotheek met verhoogde inschrijving. Die verhoogde inschrijving is €50.000. Huidige rente is 5,8%.

Is het ook mogelijk om aanspraak te maken op die verhoogde inschrijving, om daarmee een gedeelte van je hypotheek af te lossen? Of kan het echt alleen voor verbouwingen e.d. Reden om hiernaar te kijken is de hoge hypotheekrente op mijn aflossingsvrije hypotheek. Als ik die kan verlagen op deze manier is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Mijn huis staat op dit moment niet onder water, zit rond de 90%. Dus dat zou niet direct een beperkende factor moeten zijn.
Daarvoor zou ik met de bank contact opnemen. Bij mij gaf de adviseur van de bank aan dat ik inderdaad meer kon gaan lenen om dan de starterslening af te lossen om zo te profiteren van voordeligere rente dan die van de starterslening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
De trucjes van de verkoopmakelaar zijn begonnen. Zojuist gebeld met het bericht dat het "allemaal wel erg lang duurde" (twee weken geleden eerste bezichtiging gehad), en dat er voor maandag een nieuwe bezichtiging gepland staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Huis gekocht :) Jaren 70 woning.
Netjes onderhouden. Keuken wat slijtage maar die wordt wel een x vervangen.

Net ook bouwkundig rapport ontvangen. Enige wat eruit kwam wat directe kosten zijn is dat de dakpannen moeten worden gecontroleerd en een aantal weer even recht moeten worden gelegd. totaal iets van 4K aan verbeter werk waarvan 1500 direct. Dus valt allemaal mee.

Hopelijk 13/2 de sleutel. Alleen nog wachten op het taxatie rapport. Duurt lang ivm met drukte. Hopen dat die gelijk komt met wat ik betaal anders gaat het feest nog steeds niet door. Hypotheek moet verder geen probleem zijn. Leen 3 x bruto jaar salaris.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:51
Tsurany schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 14:20:
[...]

Daarvoor zou ik met de bank contact opnemen. Bij mij gaf de adviseur van de bank aan dat ik inderdaad meer kon gaan lenen om dan de starterslening af te lossen om zo te profiteren van voordeligere rente dan die van de starterslening.
Interessant, ga ik zeker even nakijken begin januari. Vraag me dan ook af of het een annuitaire lening moet zijn of niet

[ Voor 7% gewijzigd door Blik1984 op 19-12-2014 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:22

Kju

jappas schreef op donderdag 18 december 2014 @ 17:16:
[...]

Goh, wat onlogisch ;)
Gewoon aan je prijs vasthouden. Bieden is ook gokken: als ze de restschuld kunnen dekken zullen ze akkoord gaan of kan je het met misschien een paar duizend erboven rond maken. Als ze de restschuld niet kunnen dekken breken ze de onderhandeling af. Je kan altijd na een paar weken zelf weer contact opnemen.

Hang er desnoods een verhaaltje bij op, iets over maximale leencapaciteit. Je had het over een prijsverlaging, als die makelaar die verkoper zat is zorgt hij er wel voor dat je die woning krijgt..

[ Voor 11% gewijzigd door Kju op 19-12-2014 15:32 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
worldfastest schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 14:37:
Huis gekocht :) Jaren 70 woning.
Netjes onderhouden. Keuken wat slijtage maar die wordt wel een x vervangen.

Net ook bouwkundig rapport ontvangen. Enige wat eruit kwam wat directe kosten zijn is dat de dakpannen moeten worden gecontroleerd en een aantal weer even recht moeten worden gelegd. totaal iets van 4K aan verbeter werk waarvan 1500 direct. Dus valt allemaal mee.

Hopelijk 13/2 de sleutel. Alleen nog wachten op het taxatie rapport. Duurt lang ivm met drukte. Hopen dat die gelijk komt met wat ik betaal anders gaat het feest nog steeds niet door. Hypotheek moet verder geen probleem zijn. Leen 3 x bruto jaar salaris.
Van harte! Veel succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Kleine status update, het koop gebeuren heeft een aantal weken stil gelegen, nouja niet stil, ik heb vanalles uitgezocht in de tussentijd. Vorige week heb ik een gesprek met de verkopend makelaar gehad over de weg te volgen en de inhoudt van het voorlopige koopcontract.

Begin januari staat de technische keuring geplant, daarna wordt het voorlopige koopcontract opgemaakt en ga ik deze met enkele vragen naar de rechtsbijstand sturen. Dat duur makkelijk een week of 2.
Dit geeft me nog wat extra ruimte om de Notaris, Hypotheek advieurs en een taxateur te zoeken.

Maar over nut en noodzaak, en dan vooral van de hypotheek adviseur.
Ik zie het NIET...

(Ik heb het over mijn eigen situatie als starter zonder partner die 2,5 keer z'n bruto jaarsalaris wilt lenen en een hypotheek neemt die kleiner is dan de koopsom)
Enkele vragen 1500,=, maar de meeste zitten tussen de 2500 en 3000 euro.

Zelf al zouden die mannen 100 euro per uur kosten, waar besteden ze dan die 25 tot 30 uur aan?

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-09 15:41

vhal

ಠ_ಠ

Niet, zo lang je de advieskosten kan aftrekken, blijft het bedrag kunstmatig hoog.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Een hypotheekadviseur heb je niet per definitie nodig. Ik heb het zonder gedaan; ik ga toch niet een hele netto maandloon uitgeven voor iets waar iemand anders twee dagen werk aan heeft? Ik zat overigens in dezelfde situatie als jij; starter, eerste eigen huis, hypotheek kleiner dan koopsom.

Ga gewoon rechtstreeks naar een bank met lage rentes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

liquid_ice schreef op zondag 21 december 2014 @ 10:11:
[...]

Maar over nut en noodzaak, en dan vooral van de hypotheek adviseur.
Ik zie het NIET...

(Ik heb het over mijn eigen situatie als starter zonder partner die 2,5 keer z'n bruto jaarsalaris wilt lenen en een hypotheek neemt die kleiner is dan de koopsom)
Enkele vragen 1500,=, maar de meeste zitten tussen de 2500 en 3000 euro.

Zelf al zouden die mannen 100 euro per uur kosten, waar besteden ze dan die 25 tot 30 uur aan?
Zie mijn posts van paar weken terug over hoe ontevreden ik was over gang van zaken rondom mijn hypotheekadviseur. Zal dan ook bij een evt volgende keer serieus overwegend het zelf te doen.

Maar dat gezegd, ik word altijd kriebelig van dit soort kort-door-de-bocht berekeningen per uur. Bedenk sowieso dat per Euro loonsom je altijd nagenoeg een Euro aan overige kosten hebt. Bedenk vervolgens dat de meeste hypotheekadvieurs het niet solo doen en dat je dus sowieso niet alleen die gladde kerel betaalt en z'n secretaresse (die het daadwerkelijke werk doet), maar ook alle ondersteunende (ik noem ICT en facilitair) personeel. Dan komen de overige bedrijfskosten, met name het pand. Dus nee, je zit niet EUR 100 per uur voor die ene man te betalen.
Dat geeft gelijk aan hoe je die kosten kunt drukken: op zoek gaan naar een adviseur die niet vanuit mooie pand werkt maar vanuit eigen huis, en geen ondersteunend personeel heeft en dus alles zelf doet. Keerzijde is dat als hij even een dagje onbereikbaar is, jij pech hebt. En het is wat lastiger achterhalen of hij competent/betrouwbaar is. Kortom, wat je koopt voor je EUR 2500 a 3000 is vooral vastigheid.

Onderschat ook niet hoeveelheid werk. Als ik puur naar m'n eigen geval kijk heb ik zelf alleen al meerdere uren aan de telefoon gehangen met de secretaresse om gedoe met paperassen (leve de werkgeversverklaring :X ) glad te strijken. Nu ben ik niet overtuigd dat een tussenpersoon in dit geval enorm geholpen heeft, maar werk heeft ze zeker verzet.

Tenslotte is er het advies zelf. Dat is misschien vijf minuten werk geweest, maar dan wel vijf minuten werk voor iemand die honderden gevallen voorbij had zien komen. Niet dat het rocket science was, het kwam vooral neer op lijstje maken van de goedkoopste 20 aanbieders die allemaal max twee tiende procentpunt uit elkaar lagen qua rente. Vervolgens kijken naar secundaire voorwaarden (geen nare boetes bij verkoop/oversluiten, maar ook bijv geen irritante verplichtingen bankzaken bij hypotheekverstrekker onder te brengen (danku ABN/AMRO :( )) en tenslotte - en hier had ik zelf niet bij stilgestaan - rekening houden met het lange-termijngedrag van hypotheekverstrekeers. Een aantal partijen betreden schijnbaar de markt alleen bij zeer lage rentestanden (om geld weg te kunnen zetten) en trekken zich terug als het niet meer zo interessant is. Dan kun je hypotheek oversluiten vergeten als ze er op dat moment niet zijn. Simpel weetje, als je het eenmaal weet ook simpel genoeg te googlen. Maar dan moet je het wel weten. Dat is geld waard.

Enfin, bovenstaande neemt allemaal niet weg dat ik dus bij een volgende keer het waarschijnlijk eerst zelf ga proberen te doen, maar dat is dan zonder illusies over hoe "weinig" die adviseurs doen.

Oh, hou er trouwens ook rekening mee dat de meeste opties zonder adviseur je max 80% willen lenen. Dat was voor ons iig doorslaggevend, we hadden aardig wat spaargeld, maar eerder 15% dan 20%, en helemala geen 25% (ivm kosten koper).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
dion_b schreef op zondag 21 december 2014 @ 11:34:
[...]

[knip, lang verhaal]
Oh, hou er trouwens ook rekening mee dat de meeste opties zonder adviseur je max 80% willen lenen. Dat was voor ons iig doorslaggevend, we hadden aardig wat spaargeld, maar eerder 15% dan 20%, en helemala geen 25% (ivm kosten koper).
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Als je rechtstreeks naar de Rabobank of SNS Bank gaat is dat in ieder geval niet het geval; daar kan je gewoon 104% v/d woningwaarde lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Maar dat gezegd, ik word altijd kriebelig van dit soort kort-door-de-bocht berekeningen per uur.
Ik heb 5 jaar in de detachering gewerkt als programmeur. Ik weet dat mijn bruto uurloon maal 2,5 ging als prijs die de klant betaalde. Dus ik weet dat ALS JE AL (wat ik denk dat hoog is) 100 euro per uur betaald, dan zou het zo'n 25 tot 30 uur zijn, maar ik zie het werk niet. Bij een lager uurloon is het gewoon nog meer uur werk.

Ik zeg hiermee NIET dat het heen tijd kost of dat het het niet waard is...
Alleen ben ik op zoek naar wat het dan is.
Kortom, wat je koopt voor je EUR 2500 a 3000 is vooral vastigheid.
Ja, daar kan ik me in vinden

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

BFmango schreef op zondag 21 december 2014 @ 11:40:
[...]

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Als je rechtstreeks naar de Rabobank of SNS Bank gaat is dat in ieder geval niet het geval; daar kan je gewoon 104% v/d woningwaarde lenen.
Nee, maar daar betaal je ook gewoon voor hypotheekadvies. Als je het echt zelf wil doen, dan moet je op zoek naar execution only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:32
ATS schreef op zondag 21 december 2014 @ 14:14:
[...]

Nee, maar daar betaal je ook gewoon voor hypotheekadvies. Als je het echt zelf wil doen, dan moet je op zoek naar execution only.
Bij de Rabobank voor een starter afsluitkosten + advies €1.000,-

Scheelt niet zoveel met de meeste execution only aanbieders zo ver ik weet.

Hypotheek24 is ook een execution only aanbieder, die doet het voor €650,- en kan ook gewoon met de normale regels.

[ Voor 24% gewijzigd door assje op 21-12-2014 14:46 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Klopt, dat weet ik wel. Maar je krijgt bij de Rabo dus wel gewoon advies. Of dat advies duur is of niet laat ik maar in het midden. Ik vond het al met al wel meevallen (geen starter, wel alles digitaal aangeleverd in het online dossier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
Iemand nog tips over het drukken van de prijs ondanks dat de makelaar heeft aangegeven dat de prijs niet onderhandelbaar is?

Ik zat zelf te denken aan het minimale werk dat de verkoopmakelaar heeft hoeven doen in mijn geval. Nadat ik naast een huis greep blijkt precies eenzelfde huis vrij te komen. Staat dus ook nog niet op Funda, dus eigenlijk een kwestie van doorschuiven. Of als de keuken of vloer me niet aanstaat daarover beginnen?

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Toch bieden op wat jij redelijk vindt (of tikje eronder) en ook tegen verkoper aangeven 'take it or leave it'.

Dat gezegd, als jij net ernaast greep is het blijkbaar een gewilde buurt. Kan goed zijn dat buurman dat ook dondersgoed door heeft en weet dat hij niet hoeft te zakken.

Hoe graag wil je deze straat/buurt specifiek hebben? Zo ja heb je natuurlijk een zwakkere positie dan als je deze ook vrolijk wil laten schieten als hij niet geinteresseerd is om over prijs te onderhandelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Wie is bekend met de volgende situatie?

Een woning wordt aangeboden omdat de eigenaar te ver achterloopt met zijn hypotheekbetalingen. Maar... de verkoopmakelaar wordt ingehuurd door de hypotheekverstrekker (!). De bewoner werkt niet echt mee, zowel de eerste als tweede bezichtiging werden verplaatst (de tweede bezichtiging moet nog plaatsvinden). Overigens garandeert de verkoopmakelaar dat de verkoopstaat dezelfde is als de huidige staat, mocht de bewoner de handel kort en klein slaan dan wordt dat gecompenseerd.

NB mijn kennis van het Nederlands recht is, dat als de pandgever (dus hier de bewoner) niet voldoet aan zijn verplichtingen, dan kan de pandnemer (dus hypotheekverstrekker) het onderpand (de woning) opeisen, maar dat de pandnemer vervolgens verplicht is om deze aan te bieden via een openbare veiling. En aan die veiling zijn allerlei regels gebonden.
En dat gebeurt dus niet, de verkoopmakelaar biedt het gewoon aan op Funda. Wel zei hij dat er enige haast is, volgend jaar gaat het alsnog naar de veiling.

Is dit een gebruikelijke situatie? Wat voor zaken kunnen in zo'n situatie spelen? Ik zoek achtergrondinformatie om de situatie te begrijpen en mijn positie hierop aan te passen, alle ervaringen en meningen zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

niet unieke situatie waarbij het belangrijk is iemand dit spel te laten spelen die er kennis van heeft. Het is vooral belangrijk wie je nu werkelijk als partij hebt, de eigenaar of de bank.
Feitelijk niet iets wat je zonder professionele hulp moet willen ondanks alle goedbedoelde adviezen die hier nu voorbij gaan komen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
dion_b schreef op zondag 21 december 2014 @ 22:54:
Toch bieden op wat jij redelijk vindt (of tikje eronder) en ook tegen verkoper aangeven 'take it or leave it'.

Dat gezegd, als jij net ernaast greep is het blijkbaar een gewilde buurt. Kan goed zijn dat buurman dat ook dondersgoed door heeft en weet dat hij niet hoeft te zakken.

Hoe graag wil je deze straat/buurt specifiek hebben? Zo ja heb je natuurlijk een zwakkere positie dan als je deze ook vrolijk wil laten schieten als hij niet geinteresseerd is om over prijs te onderhandelen.
Dat is een beetje het issue. De vorige woning stond al 5 maanden te koop en alsof de duivel er mee speelt was de enige geinteresseerde me een dag voor. Waarschijnlijk een gevalletje nog even snel een hypotheek volgens de oude regels. Nu kan ik erop gokken met take it or leave it maar dan moet ik duurder zoeken of afwachten tot er iets dergelijks vrij komt. Die kans is er maar kan natuurlijk ook tijden duren en dan schiet ik mezelf in de voet. Ik ga sowieso op de details letten en vergelijken met de vorige woning en kijken of ik het toch iets naar beneden kan praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ray schreef op maandag 22 december 2014 @ 00:22:
niet unieke situatie waarbij het belangrijk is iemand dit spel te laten spelen die er kennis van heeft. Het is vooral belangrijk wie je nu werkelijk als partij hebt, de eigenaar of de bank.
Feitelijk niet iets wat je zonder professionele hulp moet willen ondanks alle goedbedoelde adviezen die hier nu voorbij gaan komen.......
In zo'n geval zou ik ook een ervaren aankoopmakelaar in touw nemen. Het kan heel simpel gaan als de verkopende partij alles regelt maar met een tegenwerkende eigenaar kan je je heel wat gezeik op de hals halen. Zeker als je het snel en goed wilt regelen zou ik hier wel iemand voor inschakelen. Heb dit soort dingen vaker gezien in dit topic en dat liep toch niet optimaal.

In principe eigent de geldverstrekker zich de woning toe en verkoopt deze aan jouw in de staat zoals hij is op moment van tekenen contract. Krijg je hem niet zo opgeleverd kan je hen aansprakelijk stellen. Daarnaast neem je natuurlijk voorwaarden op waarbij duidelijk aangegeven is dat de huidige bewoner verhuisd is.

Wat de geldverstrekker wilt is het verlies beperken. Dus zo snel mogelijk de woning verkopen tegen een goede prijs. Via een veiling krijgen ze een stuk minder geld maar elke maand dat ze aflossing/rente missen nemen ze ook een verlies. Dus het liefst in samenwerking met de eigenaar verkopen tegen een goede prijs maar als dat niet lukt, of de geldverstrekker wat minder meegaand is, wordt het zonder pardon verkocht en desnoods op een veiling met een hogere restschuld als gevolg.

[ Voor 17% gewijzigd door Tsurany op 22-12-2014 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

cbr600f4i schreef op maandag 22 december 2014 @ 08:09:
[...]

Dat is een beetje het issue. De vorige woning stond al 5 maanden te koop en alsof de duivel er mee speelt was de enige geinteresseerde me een dag voor. Waarschijnlijk een gevalletje nog even snel een hypotheek volgens de oude regels. Nu kan ik erop gokken met take it or leave it maar dan moet ik duurder zoeken of afwachten tot er iets dergelijks vrij komt. Die kans is er maar kan natuurlijk ook tijden duren en dan schiet ik mezelf in de voet. Ik ga sowieso op de details letten en vergelijken met de vorige woning en kijken of ik het toch iets naar beneden kan praten.
Mogelijk gevalletje hypotheek volgens oude regels, maar sowieso trekt de verkoopmarkt de afgelopen weken enorm aan. Prijzen gaan nog niet zo de hoogte in, maar hoeveelheid wat te koop staat neemt fors af. Nu is de vraag of die trend zich doorzet naar 1-1. Goede kans van wel, want het effect is evengoed te zien bij minder hoge vraagprijzen waarvoor helemaal niets verandert per 2015. Valt me op dat alles wat wij overwogen toen we nog geen drie maanden terug keuze maakten verkocht is. Zelfs het huis in Zaandam wat al dik drie jaar te koop stond, waar paddestoelen (letterlijk :X ) in de meterkast aan het groeien waren en wat de huurders die er die tijd in zaten zodanig vakkundig gesloopt hadden dat werkelijk alles van boven tot onder aangepakt zou moeten worden (nog los van vochtproblematiek), en desondanks een vraagprijs had wat allerminst 'scherp' te noemen was (maar wel laag genoeg dat het geen last zou hebben van nieuwe regels).

Enfin, blijft koffiedik kijken, maar zou zomaar kunnen dat je nu minder onderhandelingsruimte hebt dan halfjaartje terug.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Wat wij nog belangrijk vonden om te weten, maar waar ik met google niet direct een antwoord op kon vinden is het volgende:

Wanneer ik in België een huis wil komen met een hypotheek in NL (zelf werkzaam in NL, vriendin werkzaam is van BE en werkt in BE) krijg ik hypotheekrente aftrek over mijn belastingen.

Heb ik ook nog recht op hypotheekrente aftrek wanneer bovenstaand scenario nog steeds van toepassing is, maar dan een hypotheek in België heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:27

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat lijkt mij een uitstekende vraag voor het Team Grensoverschrijdend Werken en Ondernemen van de belastingdienst. Daar zitten (imho) zeer capabele mensen die je perfect van dienst kunnen zijn met dit soort vragen.

Contactinformatie: http://www.belastingdiens..._werken_en_ondernemen_gwo
Een telefoontje, en je weet het. :) Het team is alleen niet zo heel groot, dus het kan zijn in deze periode dat de specialist die je nodig hebt ook vakantie heeft.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het hangt er sterk vanaf waar je belastingplichtig bent. Is dat in Nederland of in België? In principe is je hoofdverblijf in Belgie maar je werkt weer in Nederland. En je gezin is weer volledig woonzaam en werkzaam in België. Daar zijn volgens mij geen eenduidige antwoorden op mogelijk dus inderdaad even de professionals raadplegen van zowel de Nederlandse als de Belgische belastingdienst.

Zie ook: http://www.hypotheekenbui...b.asp?dc=E187&Cat=E&Mnu=E

[ Voor 9% gewijzigd door Tsurany op 22-12-2014 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Dank voor de tip. Heb ook nog even gebeld.

Het maakt in dit geval niet uit waar ik de hypotheek neem. Over het % dat ik eigenaar zou zijn van de woning krijg ik naar rato hypotheekrente aftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
Archiebald schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 13:03:
Tegenbod gedaan van 212,500. Ik dacht dat ze 2k gezakt waren, maar was 2,5k O+
Dus wij stijgen ook met dat bedrag.

Nog net even voor het weekend zodat ze er over na kunnen denken in het weekend. Ik heb de deadline op maandag 29 december gelegd ivm Kerst. Voor de rest dezelfde voorwaarden. Nu heb ik wel expliciet om een ontvangstbevestiging gevraagd. Die kregen we bij het eerste bod niet :)
Reactie makelaar: bod van 230, dus weer met 2,5k omlaag.
Om de makelaar te quoten: "verkoper heeft aangeven dat een eventueel volgend voorstel van jullie aanzienlijk hoger dient te zijn om tot elkaar te kunnen komen."
Vervolgens somt de makelaar 3 huizen uit dezelfde straat op die in 2013 verkocht zijn met hun verkoopprijs (250k, 242k en 202,5k).
Waarbij de afwerking van die 202,5k aanzienlijk minder was en geen bijkeuken had.
Wel aardig van de makelaar, maar hij vergeet ook een huis uit diezelfde straat die dit jaar voor 216k verkocht is (afwerking heel goed, incl bijkeuken)

edit;
hij vergeet nog een zelfde type woning, dit jaar verkocht voor 191,5 k(afwerking aanzienlijk minder)
Ene kant heb ik zin om dat nu te mailen naar de makelaar, maar beste is denk ik om daar even mee te wachten..

[ Voor 9% gewijzigd door Archiebald op 22-12-2014 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Archiebald schreef op maandag 22 december 2014 @ 11:37:
[...]
Reactie makelaar: bod van 230, dus weer met 2,5k omlaag.
Om de makelaar te quoten: "verkoper heeft aangeven dat een eventueel volgend voorstel van jullie aanzienlijk hoger dient te zijn om tot elkaar te kunnen komen."
Vervolgens somt de makelaar 3 huizen uit dezelfde straat op die in 2013 verkocht zijn met hun verkoopprijs (250k, 242k en 202,5k).
Waarbij de afwerking van die 202,5k aanzienlijk minder was en geen bijkeuken had.
Wel aardig van de makelaar, maar hij vergeet ook een huis uit diezelfde straat die dit jaar voor 216k verkocht is (afwerking heel goed, incl bijkeuken)
Dan doe je toch een bod van 217,5 en kijk wat zij doen. Als zij dan met 5k zakken heb je doel toch ook bijna bereikt? Elk huis is anders en als zij merken dat jij dit huis heel graag wil hebben is dat voor jou ongunstig.
Je kunt ook gokken en denken dat het zo'n vaart niet zal lopen en dat de makelaar bluft maar dat is aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 10:28
Zaterdag bod op een huis gedaan. Verkoopmakelaar liet vrij snel weten dat de verkopende partij een tegenbod heeft gedaan, maar gaf tegens aan wat de prijs was waarvoor ze wilden verkopen.

Dat bedrag hebben wij vervolgens geboden. Na enige tijd belde de verkopende makelaar op. Bod is geaccepteerd. Van harte gefeliciteerd. Er is meteen een datum vastgesteld voor overdracht en er werd aangegeven wanneer koopakte getekend zou worden.

Dag later kreeg ik een SMS of ik kon bellen. Bleek de verkoopmakelaar te zijn. Er was een andere geïnteresseerde en die heeft een hoger bod gedaan. Dus de verkoper heeft ons akkoord weggegooid.

We hebben wel de kans gekregen om een nieuw bod te doen vandaag. Maar ik vind het zeer onprettig, of het nou mag of niet wat ze gedaan hebben.

Iemand dit ook ooit meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:42
Kan gebeuren? Alleen dan die SMS met of je even kan terug bellen is een beetje vaag.

Je wilt het huis nu graag hebben natuurlijk, objectief zou ik zeggen 'walk away', maar soms is dat niet zo makkelijk :). Zat je nog onder je grens van wat je wou betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Damocles.NL schreef op maandag 22 december 2014 @ 12:38:
Zaterdag bod op een huis gedaan. Verkoopmakelaar liet vrij snel weten dat de verkopende partij een tegenbod heeft gedaan, maar gaf tegens aan wat de prijs was waarvoor ze wilden verkopen.

Dat bedrag hebben wij vervolgens geboden. Na enige tijd belde de verkopende makelaar op. Bod is geaccepteerd. Van harte gefeliciteerd. Er is meteen een datum vastgesteld voor overdracht en er werd aangegeven wanneer koopakte getekend zou worden.

Dag later kreeg ik een SMS of ik kon bellen. Bleek de verkoopmakelaar te zijn. Er was een andere geïnteresseerde en die heeft een hoger bod gedaan. Dus de verkoper heeft ons akkoord weggegooid.

We hebben wel de kans gekregen om een nieuw bod te doen vandaag. Maar ik vind het zeer onprettig, of het nou mag of niet wat ze gedaan hebben.

Iemand dit ook ooit meegemaakt?
Kan blijkbaar:
http://www.ntrs.nl/2012/0...agen-bedenktijd-verkoper/

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
Ik heb het nagezocht gisteren en het kan inderdaad. Wat ik kwalijk vindt is dat de makelaar dit weet en terughoudender had kunnen/moeten zijn. Hij feliciteerde ons expliciet met de aankoop, terwijl hij moest weten dat het allemaal pas rond is na tekenen van de contracten.

We denken nu na wat we willen.

Ik probeer nu na te gaan of in deze situatie het bod van de andere partij openbaar gemaakt niet worden door de makelaar.

[ Voor 20% gewijzigd door Damocles.NL op 22-12-2014 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
Vanochtend een bod via mail gedaan, middels de voorbeeldbrief. Spannend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
Pred schreef op maandag 22 december 2014 @ 13:18:
Let er op dat als je bod is aangenomen je pas de champagne ontkurkt als de koopakte is getekend :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
Damocles.NL schreef op maandag 22 december 2014 @ 13:22:
[...]

Let er op dat als je bod is aangenomen je pas de champagne ontkurkt als de koopakte is getekend :'(
Ja, inderdaad. En we willen dit huis niet tegen elke prijs kopen, dus het kan ook nog stuklopen door onszelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:14
(niet helemaal ter vergelijking, maar het kan gebeuren).

Bij ons ook gebeurd (wij waren de verkopers :) ). Veel interesse gehad in ons huis met een paar potentiele kopers voor een tweede keer.
Daarna in onderhandeling gegaan met een partij.
Na een week onderhandelen stonden we bijna op het punt akkoord te gaan (vrijdag) om maandag de beslissing door te geven. Echter hadden we op de maandag nog een afspraak staan voor een bezichting (stel je voor dat...). Dit werd hem niet, maar de makelaar werd door een andere partij gebeld dat ze toch geinteresseerd waren. Makelaar gaf aan dat we in verregaande onderhandeling waren. Hierop kwamen ze met een bod die 2,5K hoger lag dan het andere bod. Met dit bod is de makelaar weer terug gegaan naar de andere partij dat ze met een hoger bod moesten komen. Uiteindelijk hebben ze dit gedaan, dus binnen een paar dagen 5K verdiend minder restschuld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
Dat zou ik minder erg vinden dan wat ons is overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:10
Korte update:

Mijn hoogste bod lag nog 5k lager dan het laagste bod van de verkoper.

Heb gezegd dat ik niet hoger ga dus de verkoop zal wel stokken. Verkoopster wil namelijk ook niet lager. Helaas maar ik ga echt niet hoger, gevoelsmatig voelt hoger bieden niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
KaiseRRuby schreef op maandag 22 december 2014 @ 13:53:
Korte update:

Mijn hoogste bod lag nog 5k lager dan het laagste bod van de verkoper.

Heb gezegd dat ik niet hoger ga dus de verkoop zal wel stokken. Verkoopster wil namelijk ook niet lager. Helaas maar ik ga echt niet hoger, gevoelsmatig voelt hoger bieden niet goed.
Wij hebben een max (die max ligt onder de vraagprijs). Wij gaan daar niet overheen. Dan is het jammer, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Damocles.NL schreef op maandag 22 december 2014 @ 13:10:
Ik heb het nagezocht gisteren en het kan inderdaad. Wat ik kwalijk vindt is dat de makelaar dit weet en terughoudender had kunnen/moeten zijn. Hij feliciteerde ons expliciet met de aankoop, terwijl hij moest weten dat het allemaal pas rond is na tekenen van de contracten.

We denken nu na wat we willen.

Ik probeer nu na te gaan of in deze situatie het bod van de andere partij openbaar gemaakt niet worden door de makelaar.
Als je het hard wilt spelen, kun je ook nog een hoger bod doen, en jezelf 'bedenken' in de 3 dagen na tekenen. En aangeven toch weer naar je eerste bod te gaan.
Natuurlijk maak je jezelf hier niet geliefd mee, maar zij 'naaien' jou ook.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
tweaker2010 schreef op maandag 22 december 2014 @ 11:54:
[...]

Dan doe je toch een bod van 217,5 en kijk wat zij doen. Als zij dan met 5k zakken heb je doel toch ook bijna bereikt? Elk huis is anders en als zij merken dat jij dit huis heel graag wil hebben is dat voor jou ongunstig.
Je kunt ook gokken en denken dat het zo'n vaart niet zal lopen en dat de makelaar bluft maar dat is aan jou.
Dat is inderdaad ook waar wij aan zaten te denken. Ons tweede bod was redelijk snel gedaan. Daarmee hebben we misschien laten zien dat we het erg graag willen hebben. Dus nu wil ik wat langer wachten met reageren, wat is een gangbare periode om te wachten met een bod doen?

Waarschijnlijk gaan we een bod van 217,5 doen en daarbij vermelden van die 2 huizen die dit jaar verkocht zijn en voor welke prijs. Ik wil nog niet over de brug komen met ons uiterst bod..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-09 16:38

CodeIT

Code IT

ZeRoC00L schreef op maandag 22 december 2014 @ 13:59:
[...]

Als je het hard wilt spelen, kun je ook nog een hoger bod doen, en jezelf 'bedenken' in de 3 dagen na tekenen. En aangeven toch weer naar je eerste bod te gaan.
Zoiets zou ik denk ik ook doen. Alleen is de kans natuurlijk groot dat het alsnog wordt verkocht aan die andere partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Bij ons was het heel snel geregeld. Binnen een dag het eindbod geaccepteerd :)

Het handigst is gewoon niet te laag beginnen maar ook niet te hoog en dan in het midden uitkomen.
Dan heeft geen van beiden het idee alsof ze veel hebben ingeleverd. Resultaat: Iedereen blij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
CodeIT schreef op maandag 22 december 2014 @ 14:12:
[...]

Zoiets zou ik denk ik ook doen. Alleen is de kans natuurlijk groot dat het alsnog wordt verkocht aan die andere partij.
Zelf schat ik die kans vrij klein in. Stel je doet nu een hoger bod dan de andere partij, verkopende partij zal zich hierdoor laten verleiden. Als je dan het koopcontract gaat ondertekenen is er misschien weer een paar dagen voorbij. Grote kans dat de andere kopende partij daarna al afgehaakt is.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
tweaker2010 schreef op maandag 22 december 2014 @ 14:13:
Bij ons was het heel snel geregeld. Binnen een dag het eindbod geaccepteerd :)

Het handigst is gewoon niet te laag beginnen maar ook niet te hoog en dan in het midden uitkomen.
Dan heeft geen van beiden het idee alsof ze veel hebben ingeleverd. Resultaat: Iedereen blij ;)
Dat hoop ik ook te doen met het startbod wat wij vanochtend verstuurd hebben. Als we in het midden zouden kunnen komen zou dat echt heel mooi zijn. Hopelijk zijn beide partijen dan blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op maandag 22 december 2014 @ 14:14:
[...]

Zelf schat ik die kans vrij klein in. Stel je doet nu een hoger bod dan de andere partij, verkopende partij zal zich hierdoor laten verleiden. Als je dan het koopcontract gaat ondertekenen is er misschien weer een paar dagen voorbij. Grote kans dat de andere kopende partij daarna al afgehaakt is.
Mij lijkt dat dan weer heel onwaarschijnlijk. Andere partij zal zich opnieuw gaan beraden, nog eens wat rond gaan kijken, etc. Tenzij je het tekenen van het contract heel erg kan uitstellen zullen die waarschijnlijk dan nog geen bod op iets anders hebben gedaan, en kunnen het dan alsnog kopen.

Zelf vind ik ook het niet netjes van de verkopende partij, maar die actie lijkt me nog een stuk verder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
Tsurany schreef op maandag 22 december 2014 @ 08:35:
In zo'n geval zou ik ook een ervaren aankoopmakelaar in touw nemen. Het kan heel simpel gaan als de verkopende partij alles regelt maar met een tegenwerkende eigenaar kan je je heel wat gezeik op de hals halen. Zeker als je het snel en goed wilt regelen zou ik hier wel iemand voor inschakelen. Heb dit soort dingen vaker gezien in dit topic en dat liep toch niet optimaal.

In principe eigent de geldverstrekker zich de woning toe en verkoopt deze aan jouw in de staat zoals hij is op moment van tekenen contract. Krijg je hem niet zo opgeleverd kan je hen aansprakelijk stellen. Daarnaast neem je natuurlijk voorwaarden op waarbij duidelijk aangegeven is dat de huidige bewoner verhuisd is.

Wat de geldverstrekker wilt is het verlies beperken. Dus zo snel mogelijk de woning verkopen tegen een goede prijs. Via een veiling krijgen ze een stuk minder geld maar elke maand dat ze aflossing/rente missen nemen ze ook een verlies. Dus het liefst in samenwerking met de eigenaar verkopen tegen een goede prijs maar als dat niet lukt, of de geldverstrekker wat minder meegaand is, wordt het zonder pardon verkocht en desnoods op een veiling met een hogere restschuld als gevolg.
Dank. Kan je aangeven wat voor zoektermen ik kan gebruiken om berichten in dit topic naar boven te krijgen? Ik kan het niet zo snel vinden. (Zoektermen waren bv. uitzetting, onteigening, veiling)
De verkoopmakelaar stelde dat na het -eventuele- tekenen van het koopcontract de bewoner twee maanden krijgt om te vertrekken, waarna nog een laatste inspectie/bezichtiging plaatsvindt, en daarna komt de overdracht. Dus dat lijkt me te overzien. Maar ik ben juist geïnteresseerd in verhalen waar het misging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
Pred schreef op maandag 22 december 2014 @ 13:18:
Bod afgewezen helaas, te laag. Makelaar vond het allemaal erg officieel met de biedingsbrief. "Die hebben jullie zeker van internet afgehaald". Voorwaarden waren allemaal prima, maar bod te laag. Makelaar wilde het graag even via de telefoon afhandelen, vanwege de "afstand". Gemeld dat we via e-mail reageren, en niet anders. Makelaar reageerde geagiteerd. Kan me worst wezen, wij hoeven niet, zij moeten (al een ander huis gekocht). We laten het mooi even een weekje rusten en dan zien we wel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
Pred schreef op maandag 22 december 2014 @ 16:23:
[...]

Bod afgewezen helaas, te laag. Makelaar vond het allemaal erg officieel met de biedingsbrief. "Die hebben jullie zeker van internet afgehaald". Voorwaarden waren allemaal prima, maar bod te laag. Makelaar wilde het graag even via de telefoon afhandelen, vanwege de "afstand". Gemeld dat we via e-mail reageren, en niet anders. Makelaar reageerde geagiteerd. Kan me worst wezen, wij hoeven niet, zij moeten (al een ander huis gekocht). We laten het mooi even een weekje rusten en dan zien we wel verder.
is de makelaar niet verplicht om elk bod door te geven aan de verkopers, ongeacht of hij het te laag vind of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
Archiebald schreef op maandag 22 december 2014 @ 16:26:
[...]

is de makelaar niet verplicht om elk bod door te geven aan de verkopers, ongeacht of hij het te laag vind of niet?
Stond wel in de mail ja, "bod is overlegd met de verkopers maar vonden te laag"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Free rider schreef op maandag 22 december 2014 @ 16:19:
[...]

Dank. Kan je aangeven wat voor zoektermen ik kan gebruiken om berichten in dit topic naar boven te krijgen? Ik kan het niet zo snel vinden. (Zoektermen waren bv. uitzetting, onteigening, veiling)
De verkoopmakelaar stelde dat na het -eventuele- tekenen van het koopcontract de bewoner twee maanden krijgt om te vertrekken, waarna nog een laatste inspectie/bezichtiging plaatsvindt, en daarna komt de overdracht. Dus dat lijkt me te overzien. Maar ik ben juist geïnteresseerd in verhalen waar het misging...
Verhalen heb ik niet, wel een stukje advies:

Enkele tientallen reacties geleden kwam naar boven dat inschrijving van koopcontract bij kadaster meestal weggegooid geld was. In het geval wat je nu beschrijft weet je dat er flinke financiele issues zijn en is die afweging anders. Allicht hier wel het overwegen waard om gezeik bij evt beslaglegging te voorkomen, te meer omdat je niets hebt aan boeteclausules in contract als de tegenpartij een kale kip is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Free rider schreef op maandag 22 december 2014 @ 16:19:
[...]

zoals ik al zei. Wie is je verkopende partij ? Huidige eigenaar of bank. Dat is namelijk essentieel bij een dergelijke case (maw is er al beslag / beheer gelegd door de bank?)

verhalen waar het misging zijn er genoeg en afhankelijk van bovenstaande kunnen die eindigen met een boel kosten en geen woning zoals in het voorbeeld van Dion

Ik ga er overigens verder ook niet op in maar > zoek deskundig advies herhaal ik nog maar weer anders kan je aardig op je neus vallen,

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 22-12-2014 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:40
Pred schreef op maandag 22 december 2014 @ 16:23:
[...]

Zeer sterk. Viel mij ook op. Makelaars willen ff telefonisch heen en weer bieden. Hierdoor kan je moeilijker een goede beslissing maken of overleggen.

Op deze manier ligt de bal weer bij de verkoper :) en gaan nu waarschijnlijk over de brug komen, want die moeten er vanaf af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
dion_b schreef op maandag 22 december 2014 @ 16:35:
Enkele tientallen reacties geleden kwam naar boven dat inschrijving van koopcontract bij kadaster meestal weggegooid geld was. In het geval wat je nu beschrijft weet je dat er flinke financiele issues zijn en is die afweging anders. Allicht hier wel het overwegen waard om gezeik bij evt beslaglegging te voorkomen, te meer omdat je niets hebt aan boeteclausules in contract als de tegenpartij een kale kip is.
Dit is een hele goede!
Ray schreef op maandag 22 december 2014 @ 16:52:
zoals ik al zei. Wie is je verkopende partij ? Huidige eigenaar of bank. Dat is namelijk essentieel bij een dergelijke case (maw is er al beslag / beheer gelegd door de bank?)
De makelaar is ingehuurd door de bank, en de bewoner werkt enigszins mee door bezichtigingen toe te laten. Maar het is een hele goede vraag! Misschien is het nog altijd de bewoner die verkoopt, dat ga ik navragen.
verhalen waar het misging zijn er genoeg en afhankelijk van bovenstaande kunnen die eindigen met een boel kosten en geen woning zoals in het voorbeeld van Dion
Ik ga er overigens verder ook niet op in maar > zoek deskundig advies herhaal ik nog maar weer anders kan je aardig op je neus vallen,
Het vervelende is, ik kan niet beoordelen wie deskundig advies geeft. Ik heb verder rondgevraagd en niemand begon bv. over inschrijven van het koopcontract bij het kadaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Free rider schreef op maandag 22 december 2014 @ 18:19:

Het vervelende is, ik kan niet beoordelen wie deskundig advies geeft. Ik heb verder rondgevraagd en niemand begon bv. over inschrijven van het koopcontract bij het kadaster.
loop eens bij een collega van me binnen http://hypothecairplanner.nl/ iedereen met deze titel zou in staat moeten zijn je hierbij vakkundig te ondersteunen.

Het punt met dergelijke cases is dat er geen standaard traject is en aannames veel tijd / geld kunnen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

[...]

Ha! Dat is wel een mooie actie inderdaad. Of het lukt weet ik niet, maar nooit geschoten is altijd mis. Je vist nu achter het net. Er kunnen drie dingen gebeuren: ze gaan er helemaal niet op (niets gewonnen, niets verloren). ze gaan er op in, en willen om welke reden dan ook na je weigering niet alsnog aan je verkopen (niets verloren, wel een duidelijk signaal gezonden aan zowel de verkoper als de makelaar). Ze verkopen (met enige tegenzin) alsnog aan je (koop gewonnen, wel risico op dwarsliggen in het verdere proces.) Ik zou het proberen denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Lekkerboeie86 schreef op maandag 22 december 2014 @ 17:24:
[...]

Zeer sterk. Viel mij ook op. Makelaars willen ff telefonisch heen en weer bieden. Hierdoor kan je moeilijker een goede beslissing maken of overleggen.

Op deze manier ligt de bal weer bij de verkoper :) en gaan nu waarschijnlijk over de brug komen, want die moeten er vanaf af.
Lijkt me wel meevallen. Het is alleen wat makkelijker om een idee te krijgen van de ander, of je dat wil is een tweede, maar het lijkt me extreem onwaarschijnljik dat hij gaat eisen dat je direct met een tegenbod komt in hetzelfde telefoongesprek.

Zelf heb ik enkel mijn eindbod via mail gedaan, en dan alleen om extra voorwaarden rustig op een rijtje te kunnen zetten, al is dat verder ook niet per sé nodig, al helemaal niet als het enkel standaard voorbehoud financiering en/of bouwkundige keuring is. Het is niet dat als je vergeet die te melden dat je dan een verschrikkelijke fout hebt gemaakt ofzo die je veel geld gaat kosten. Dan bel je gewoon nog een keer op om die eraan toe te voegen.

En uiteraard willen de verkopers hem verkopen, maar als je een bod doet wil je meestal ook dat huis wel kopen, anders deed je dat bod niet. Dus dat werkt twee kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:33
Heeft iemand van jullie wel eens van een constructie gehoord waarbij de makelaar de prijs van een woning met ongeveer 1/3 verlaagd door middel van erfpacht? Ik kwam een woning tegen op funda die eigenlijk wel interessant is afgezien van dat natuurlijk. Het blijkt het zo te zijn dat je maandelijks een X bedrag betaald aan erfpacht over de grond waarop de woning staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:27

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@ telefonisch onderhandelen: Natuurlijk zal de makelaar proberen je tot een impulsief tegenbod te verleiden. Gewoon aangeven dat je erover zult nadenken. Imho is er helemaal niets mis met een telefoontje. Ook zakelijk werkt het zo. Even bellen, afspraken maken, en die afspraken vervolgens even op de mail bevestigen. Zo kun je het met onderhandelen ook doen. Dat komt ook direct een stuk minder star over.

[ Voor 3% gewijzigd door DrivinUCrazy op 22-12-2014 20:45 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:05

The Legend

*Plop*

CrystalViriS schreef op maandag 22 december 2014 @ 20:44:
Heeft iemand van jullie wel eens van een constructie gehoord waarbij de makelaar de prijs van een woning met ongeveer 1/3 verlaagd door middel van erfpacht? Ik kwam een woning tegen op funda die eigenlijk wel interessant is afgezien van dat natuurlijk. Het blijkt het zo te zijn dat je maandelijks een X bedrag betaald aan erfpacht over de grond waarop de woning staat.
Woningen op grond met particuliere erfpacht worden volgens mij niet meer gefinancierd door geldverstrekkers. Verder geen ervaring mee.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Da's geen keus van de makelaar maar van de eigenaar ;) ... Erfpacht kun je afkopen, of niet. Da's een afspraak tussen eigenaar van de woning en eigenaar van de grond. Als je de erfpacht niet afkoopt betaal je jaarlijks een bepaald bedrag wat overall hoger is dan het bedrag wat je neertelt om af te kopen, maar het afkopen moet je ineens doen. Erfpacht is vooral (nog steeds) hip in Amsterdam, en er wordt momenteel veel nieuwbouw aangeboden met een (op het eerste oog) aantrekkelijke prijs, maar die is dan zonder afkoop van erfpacht.

Woning met erfpacht zou ik niet zo snel voor kiezen, maar als je zoekt in een regio waar erfpacht gangbaar is, dan ontkomt je er vaak niet aan. In dat geval zou ik iig nooit kiezen om de erfpacht niet af te kopen. Als het totaalbedrag inclusief afkoop te duur wordt, is de woning misschien niet binnen je budget :)

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 22-12-2014 21:22 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:33
naitsoezn schreef op maandag 22 december 2014 @ 21:20:
[...]

Da's geen keus van de makelaar maar van de eigenaar ;) ... Erfpacht kun je afkopen, of niet. Da's een afspraak tussen eigenaar van de woning en eigenaar van de grond. Als je de erfpacht niet afkoopt betaal je jaarlijks een bepaald bedrag wat overall hoger is dan het bedrag wat je neertelt om af te kopen, maar het afkopen moet je ineens doen. Erfpacht is vooral (nog steeds) hip in Amsterdam, en er wordt momenteel veel nieuwbouw aangeboden met een (op het eerste oog) aantrekkelijke prijs, maar die is dan zonder afkoop van erfpacht.

Woning met erfpacht zou ik niet zo snel voor kiezen, maar als je zoekt in een regio waar erfpacht gangbaar is, dan ontkomt je er vaak niet aan. In dat geval zou ik iig nooit kiezen om de erfpacht niet af te kopen. Als het totaalbedrag inclusief afkoop te duur wordt, is de woning misschien niet binnen je budget :)
Thx!

Kwam in de regio waar ik aan het zoeken ben enkel één woning tegen die dit had. En lijkt me niet bepaald gangbaar voor deze regio (midden-limburg). Had er nog nooit echt van gehoord op deze manier. Op zich mooi huis maar om deze reden zou ik het ook hoeven. Tenzij ik het inderdaad zou kunnen afkopen. Lijkt me niets om maandelijks nog aan iets vast te zitten naast de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

CrystalViriS schreef op maandag 22 december 2014 @ 21:30:
[...]

Thx!

Kwam in de regio waar ik aan het zoeken ben enkel één woning tegen die dit had. En lijkt me niet bepaald gangbaar voor deze regio (midden-limburg). Had er nog nooit echt van gehoord op deze manier. Op zich mooi huis maar om deze reden zou ik het ook hoeven. Tenzij ik het inderdaad zou kunnen afkopen. Lijkt me niets om maandelijks nog aan iets vast te zitten naast de hypotheek.
Zelfs mét afkoop is het nog tricky; in Amsterdam is de maximale periode dat je kunt afkopen bijvoorbeeld 50 jaar. Koop je nu een huis van ~40/45 jaar oud (waar de erfpacht ooit voor 50 jaar is afgekocht), dan kom je misschien voor een vrij onaangename verrassing te staan als de periode afloopt (na 50 jaar wordt dan de erfpacht opnieuw vastgesteld, naar de huidige normen). Koop je een huis van ~30/35 jaar oud die je na ~10/15 jaar misschien weer wilt verkopen, dan zullen alle potentiële kopers die mogelijke onaangename verrassing in het vooruitzicht hebben waardoor die waarschijnlijk minder enthousiast zullen zijn. Nee, erfpacht is geen fijn systeem (behalve voor de gemeentelijke inkomsten :P ).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 17:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Ja en dan wens ik je heel veel succes met je verdere aankoopproces. Makelaars kennen elkaar en als je dit flikt, denk ik dat je direct een 'naam' hebt in het wereldje. Dat gaat je niet bepaald helpen. Hard vasthoudenaan een max en weglopen kunnen ze denk ik alleen maar respect voor hebben, maar als je zo opzettelijk gaat naaien, gaan niet veel makelaars je bod nog serieus nemen vrees ik.
Ja dat heeft helemaal 0,0 zin, want het bedrag dat je minder aan bruto hypotheek betaalt, betaal je dan aan erfpacht. En dat gaat ook gewoon van je hypotheekruimte af, dus je kan dan ook 1/3e minder lenen.

En daarnaast ben je geen eigenaar van de grond en dan nog bovengenoemde nadelen... Nooit doen, is alleen maar bepoeld als soort van marketing en mensen laten denken dat het een goeie deal is.

[ Voor 37% gewijzigd door JvS op 22-12-2014 21:43 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1 ... 30 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.