liquid_ice schreef op zondag 21 december 2014 @ 10:11:
[...]
Maar over nut en noodzaak, en dan vooral van de hypotheek adviseur.
Ik zie het NIET...
(Ik heb het over mijn eigen situatie als starter zonder partner die 2,5 keer z'n bruto jaarsalaris wilt lenen en een hypotheek neemt die kleiner is dan de koopsom)
Enkele vragen 1500,=, maar de meeste zitten tussen de 2500 en 3000 euro.
Zelf al zouden die mannen 100 euro per uur kosten, waar besteden ze dan die 25 tot 30 uur aan?
Zie mijn posts van paar weken terug over hoe ontevreden ik was over gang van zaken rondom mijn hypotheekadviseur. Zal dan ook bij een evt volgende keer serieus overwegend het zelf te doen.
Maar dat gezegd, ik word altijd kriebelig van dit soort kort-door-de-bocht berekeningen per uur. Bedenk sowieso dat per Euro loonsom je altijd nagenoeg een Euro aan overige kosten hebt. Bedenk vervolgens dat de meeste hypotheekadvieurs het niet solo doen en dat je dus sowieso niet alleen die gladde kerel betaalt en z'n secretaresse (die het daadwerkelijke werk doet), maar ook alle ondersteunende (ik noem ICT en facilitair) personeel. Dan komen de overige bedrijfskosten, met name het pand. Dus nee, je zit niet EUR 100 per uur voor die ene man te betalen.
Dat geeft gelijk aan hoe je die kosten kunt drukken: op zoek gaan naar een adviseur die niet vanuit mooie pand werkt maar vanuit eigen huis, en geen ondersteunend personeel heeft en dus alles zelf doet. Keerzijde is dat als hij even een dagje onbereikbaar is, jij pech hebt. En het is wat lastiger achterhalen of hij competent/betrouwbaar is. Kortom, wat je koopt voor je EUR 2500 a 3000 is vooral vastigheid.
Onderschat ook niet hoeveelheid werk. Als ik puur naar m'n eigen geval kijk heb ik zelf alleen al meerdere uren aan de telefoon gehangen met de secretaresse om gedoe met paperassen (leve de werkgeversverklaring

) glad te strijken. Nu ben ik niet overtuigd dat een tussenpersoon in dit geval enorm geholpen heeft, maar werk heeft ze zeker verzet.
Tenslotte is er het advies zelf. Dat is misschien vijf minuten werk geweest, maar dan wel vijf minuten werk voor iemand die honderden gevallen voorbij had zien komen. Niet dat het rocket science was, het kwam vooral neer op lijstje maken van de goedkoopste 20 aanbieders die allemaal max twee tiende procentpunt uit elkaar lagen qua rente. Vervolgens kijken naar secundaire voorwaarden (geen nare boetes bij verkoop/oversluiten, maar ook bijv geen irritante verplichtingen bankzaken bij hypotheekverstrekker onder te brengen (danku ABN/AMRO

)) en tenslotte - en hier had ik zelf niet bij stilgestaan - rekening houden met het lange-termijngedrag van hypotheekverstrekeers. Een aantal partijen betreden schijnbaar de markt alleen bij zeer lage rentestanden (om geld weg te kunnen zetten) en trekken zich terug als het niet meer zo interessant is. Dan kun je hypotheek oversluiten vergeten als ze er op dat moment niet zijn. Simpel weetje, als je het eenmaal weet ook simpel genoeg te googlen. Maar dan moet je het wel weten. Dat is geld waard.
Enfin, bovenstaande neemt allemaal niet weg dat ik dus bij een volgende keer het waarschijnlijk eerst zelf ga proberen te doen, maar dat is dan zonder illusies over hoe "weinig" die adviseurs doen.
Oh, hou er trouwens ook rekening mee dat de meeste opties zonder adviseur je max 80% willen lenen. Dat was voor ons iig doorslaggevend, we hadden aardig wat spaargeld, maar eerder 15% dan 20%, en helemala geen 25% (ivm kosten koper).