We zijn weer wat verder. Inmiddels hebben we een paar verschillende woningen bezichtigd. Gisteren zijn we voor de tweede keer bij twee woningen geweest, samen met een familielid (werkt in de bouw met maatgeving/tekenaar) om zo een beter beeld te krijgen van de technische staat.
Een van deze woningen is een 2 onder 1 kap woning uit begin jaren 90 van 2 ton en een beetje (WOZ: € 190k, maar ik heb begrepen dat hier lang niet altijd een correlatie is) dat ruim een jaar te koop staat. In de jaren 2006-2011 is deze door een tweetal bewoners flink is aangepakt. Zo zijn de kozijnen vervangen door kunststof, op de voordeur en garagedeur na, is het overige buitenwerk trespa, en zijn zaken als keuken, badkamer, ketel etc. op zijn oudst uit 2006. Ook nu hebben we nog een positief gevoel bij dit huis en we willen hier een bod op doen. Ook hier is echter weer veel (te veel) en nog meer advies van alle kanten.
Vaak kom ik het advies van -10% bieden tegen. Is dit realistisch in deze prijsklasse en zal ik hiermee serieus worden genomen? We willen deze woning wel graag, dus niet direct hier op afgaan. Maar uiteraard willen we ook niet teveel betalen

.
Mijn schoonvader, die werkt in machinehandel en ruim ervaring heeft met onderhandelen kwam met het volgende: Doe een eerste bod van € 177.000, met het idee om uit komen op/uiterste bod van € 180.000. Nu kan ik me slecht voorstellen dat een verkoper hier (in deze situatie) mee akkoord gaat en heb ik mijn twijfels over deze tactiek vanwege deze punten:
- Ten eerste: Openingsbod ligt ~13% lager dan de vraagprijs
- Ten tweede: Het uiteindelijke bod ligt meer dan 10% lager dan de vraagprijs.
De bedragen waarover hij onderhandeld zijn vaak lager (10-50k), dus de verschil in vraag en aanbod prijs ook. Ik ben bang dat dit zal leiden tot een eerste (flink lager) tegenbod van de verkopers, waarna wij 'maar € 2000 willen stijgen'. Wat zijn jullie ervaringen of is jullie idee hierover? En zijn er verder nog onderhandelings tips/bronnen die ik misschien niet ken?
[
Voor 9% gewijzigd door
jappas op 05-12-2014 11:19
]