Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 101 Laatste
Acties:
  • 666.754 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey5times
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
loewie1984 schreef op woensdag 12 november 2014 @ 08:55:
Prijs van de vrijstaande woning is 275.000. Nu hadden we graag NHG gewild, maar dat is zonder eigen inleg niet mogelijk (ons geld is vooral gegaan naar de hypotheek schuld van de vorige woning). De project ontwikkelaar zou dan 250k op de overeenkomst zetten en 25k meerwerk. Echter nu blijkt bij de hypotheek berekening dat NHG in ons geval maar 0,54% rentevoordeel oplevert, t.o.v. 25.000 eu meer hypotheek zonder NHG.
Het kan zijn dat ik het niet goed begrijp, maar volgens NHG.nl kom je sowieso niet in aanmerking voor NHG als het aankoopbedrag hoger dan €250.000 is?

NHG rekent standaard 6% voor deze bijkomende kosten. Dit betekent dat het aankoopbedrag van uw woning, inclusief eventuele verbouwingskosten, maximaal € 250.000 mag zijn. Ook als de bijkomende kosten in uw geval lager zijn dan 6% of u over eigen middelen beschikt, blijft het maximale aankoopbedrag om een hypotheek met NHG af te sluiten € 250.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:29

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Je leest het goed. Je max koopsom mag 250K zijn incl kosten. Het huis zelf mag max 235K zijn (250K min 6% kosten). Ook al leg je eigen geld in en is daarmee de hypotheeksom lager, kon je niet in aanmerking voor NHG. Tenzij je dat eigen geld onderhands aan de verkoper geeft en daarmee de koopsom lager wordt, maar dit kan (volgens mij) niet via de notaris, dus je moet heel veel vertrouwen in de verkoper hebben (en vise versa).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Ehm, de grens van NHG is toch 265K en geen 250K? Die 6% gaat over die 250K.
Zie onderstaand plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://cdn2.hubspot.net/hub/378889/file-753579030-png/blog-files/infographic_nhg.png?t=1415634589113

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 11:54

ATS

zonoskar schreef op woensdag 12 november 2014 @ 10:49:
[...]

Ik heb de bankgarantie ook zelf voorgeschoten. Het kost je vaak ca 1% van de hypotheeksom, dus als je het geld niet hebt liggen kost het je wat geld extra.
Correctie. Het kost je ongeveer 1% van de bankgarantiesom, die op zichzelf weer 10% van de koopsom is. Dat is due 0,1% van de koopsom, geen 1% van de hypotheeksom.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-09 11:34

Metalfreak

Hoije woh!

Gizz schreef op woensdag 12 november 2014 @ 09:38:
Ik ga er eens achteraan, nu ik zo hoor dat het veel sneller kan :)

Iets anders: ik krijg nu allemaal formulieren voor bankgaranties en dergelijke voor de waarborgsom. Het is toch logischer en goedkoper om zelf die 10% naar de notaris over te maken. Zeker gezien de lage spaarrente en de duur van een paar weken dat je het geld kwijt bent.

Of zie ik nu iets gigantisch over het hoofd? :P
De adviseur bij de Rabobank adviseerde inderdaad om dat zelf over te maken als je het geld toch hebt. Was meteen het grootste bedrag dat ik ooit heb overgemaakt :P

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
zonoskar schreef op woensdag 12 november 2014 @ 13:02:
Je leest het goed. Je max koopsom mag 250K zijn incl kosten. Het huis zelf mag max 235K zijn (250K min 6% kosten). Ook al leg je eigen geld in en is daarmee de hypotheeksom lager, kon je niet in aanmerking voor NHG. Tenzij je dat eigen geld onderhands aan de verkoper geeft en daarmee de koopsom lager wordt, maar dit kan (volgens mij) niet via de notaris, dus je moet heel veel vertrouwen in de verkoper hebben (en vise versa).
tweaker2010 schreef op woensdag 12 november 2014 @ 13:18:
Ehm, de grens van NHG is toch 265K en geen 250K? Die 6% gaat over die 250K.
Zie onderstaand plaatje:
De grens is volgens mij inderdaad 265K, en het maximale aankoopbedrag van de woning is 250K. Volgens mij geldt meerwerk zoals genoemd gewoon als onderdeel van het aankoopbedrag en komt je daarmee boven de grens. Volgens mij is er wel een andere optie: aankoopbedrag voor het huis op 250K stellen, en het resterende bedrag in een losse overeenkomst opnemen en uit eigen middelen betalen aan de projectontwikkelaar. Zeker als er ook een laminaatvloer inzit is dit niet anders dan de situatie waarbij je het huis 'kaal' koopt en de woning vervolgens uit eigen middelen inricht. Het bedrag boven de 250K kun je dan niet via een hypotheek financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ATS schreef op woensdag 12 november 2014 @ 13:22:
[...]

Correctie. Het kost je ongeveer 1% van de bankgarantiesom, die op zichzelf weer 10% van de koopsom is. Dat is due 0,1% van de koopsom, geen 1% van de hypotheeksom.
Ik zat al te denken dat ik iets fout deed :) Bedankt.

@hieronder: Ook correct. Ik dacht dat de NHG naar 250K gezakt was, maar het is idd 265K.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:57
zonoskar schreef op woensdag 12 november 2014 @ 13:02:
Je kunt er nog wel wat mee smokkelen als je eigen geld inbrengt. In geval van bestaande bouw kun je een aparte overeenkomst opstellen voor overname van roerende zaken. Je koopt dan het huis voor 250K en betaalt 5K voor het overnemen van gordijnen, vloerbedekking, grasmaaier, etc. Bij nieuwbouw heb je meer ruimte, je kunt dan je meerwerkopties cash aftikken. Op een huis dat je voor 250K koopt en vervolgens voor 100k verbouwt krijg je immers ook gewoon NHG.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:51
Over ORV Gesproken.. Onze stukken liggen, na heel wat gezeur en gedoe, bij Florius, afgezien van de ORV (verpanding). Nu blijkt dat de lijst vragen die mijn Huisarts 'moest' beantwoorden zoek is. De huisarts(assistent) beweert dat het begin vorige week al verzonden is en de verzekeraar heeft nog niets binnen. En als het binnen is moet het nog beoordeeld worden door de verzekeraar. Op deze manier wordt het wel 1 dec natuurlijk. We zijn inmiddels ruim 6 week bezig met een hypotheek verkrijgen 8)7

Er staat nog vanalles op de planning voor als de hypotheek rond is (verbouwing begroten, plannen ed) maar daar kom ik zo helemaal niet aan toe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bockelaar schreef op woensdag 12 november 2014 @ 09:02:
[...]

wat onze adviseur zei: té eerlijk hoeft ook weer niet. Waar het om gaat is of bij overlijden vast te stellen is dat je die 5 sigaren gerookt hebt en dat dat de oorzaak van je overlijden is. Zie daar eigenlijk je antwoord ... Als je nee invult, en bij overlijden constateren ze dat je je longen kunt doneren aan de BAM om de A2 opnieuw te asfalteren heb je een uitdaging :D
Wat dan gebeurt is helder: 40% minder uitkering. En aangezien ORV aan de hypotheekverstrekker verpand is, gaat die dan hartig woordje met m'n vriendin (mede-eigenaar en verzekerde) spreken aangezien die EUR 10k min hoeveel de dekking annuitair gedaald is alsnog opgehoest moet worden.

Idd, heb zelfde advies gekregen van de adviseur. Maarja, hij heeft makkelijk praten, hij wil zsm de hypotheek aansmeren en wat er gebeurt na afloop als ik de pijp uit ga is minder zijn probleem. Daarom dat ik niet klakkeloos 'nee' invul.
Denk dat die 5 sigaren hetzelfde is als 'drink u'? 1 glas als je eens in de 3 maanden uit eten gaat is nl iets anders dan een fles wijn per dag ...
Dat is dus het inconsequente: bij drank krijg je bij de vraag "drinkt u" een vervolgvraag van hoeveel dan. Zou geen enkele moeite hebben om die vraag te beantwoorden voor de sigaren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:02

Osxy

Holy crap on a cracker

Inmiddels in onderhandeling, heeft letterlijk 3 dagen geduurd. Ook wel omdat wij redelijk ver van de vraagprijs (maar niet de echte waarde) ons eerst bod hadden gedaan.

Vraagprijs is 169.500, echte waarde is slechts 155k (gebasseerd op huizen in buurt en erfpacht grond).
Eerste bod van maandag ochtend was 150k. Daar kregen vanmorgen pas de reactie op dat men er niet op in ging, na wat graven door de aankoopmakelaar kwam eruit dat men minimaal 165k wilt hebben.

Ons nieuwe openingsbod was 155k, daar kregen we vanavond een tegenbod van 164k op. Dus afhankelijk van hoe je er naar kijkt, 1k of 6k in onze richting gekomen.
Onze aankoopmakelaar adviseerd ons nu al ons finale bod te doen, ik nijg hierbij 162k te bieden omdat het ons eind bod is, maar hoe gewoon is het om na een eindbod nog iets naar elkaar toe te komen..

Het is ieder geval niet goed voor je hart dit.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Osxy schreef op woensdag 12 november 2014 @ 19:05:
Vraagprijs is 169.500, echte waarde is slechts 155k
Waarom bied je meer dan de 'echte waarde'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Laatst online: 19-09 22:24
Houd er inderdaad rekening mee dat als de echte waarde van de woning 155k is je qua hypotheek maximaal 104% van die 155K krijgt. Dat betekent dat je het verschil zelf zal moeten overbruggen.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

BlueMotion schreef op woensdag 12 november 2014 @ 14:16:
We zijn inmiddels ruim 6 week bezig met een hypotheek verkrijgen
Oeh, 6 weken al. Ik ben al sinds April bezig met een hypotheek. Wel een nieuwbouwhuis, dus gezeik over allerlei vergunningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Napo schreef op woensdag 12 november 2014 @ 19:18:
Waarom bied je meer dan de 'echte waarde'?
Om dezelfde reden dat die echte waarde niet klopt. Hij wilt het graag hebben en dat maakt het huis voor hem al meer waard dan die 155k. De vraag is enkel of dat voor de volgende eigenaar ook zal gelden en of je niet een te groot verlies gaat krijgen bij verkoop.
nicxz schreef op woensdag 12 november 2014 @ 09:29:
Ik tel vervolgens maar drie dingen (8>
Dan ben je niet de enige O-)
icecreamfarmer schreef op woensdag 12 november 2014 @ 08:54:
In hoeverre hebben jullie compromis gesloten bij het huis wat je gekocht hebt?
Ik ben nu aan het kijken maar het is het allemaal net niet.
Het is of net te klein of er moet zoveel aan gebeuren dat je alsnog 50k verder bent.
Ik heb sowieso een compromis gesloten om de simpele reden dat mijn budget niet past bij mijn wensen. Ik wil vrij wonen, bij uitvalswegen gelegen, parkeerplaats bij huis voor flink wat auto's, ruime tuin, grote woonkamer, moderne badkamer, washok, drie ruime slaapkamers, bergzolder, na 2000 gebouwd en in de provincie Utrecht.

Dat gaat niet lukken met een budget van 200.000 euro. Dus dan is het simpel, wat kan ik de komende 5 tot 10 jaar missen en in welk huis zie ik mijzelf dan comfortabel wonen de komende jaren. Op basis daarvan een hoekhuis gekozen in een rustige wijk vlakbij de A2 en de A12 die aan de meeste eisen wel enigszins voldoet. Ik zie mijzelf hier de komende jaren prima wonen maar wel met in mijn achterhoofd dat ik moet verhuizen zodra er kinderen komen en ze wat groter worden en eigen ruimte nodig hebben.

Trouwens een hoogtepunt bereikt vandaag. Rond 12:00 belde de ABN AMRO dat de hypotheek finaal is en eind van de dag een mail van de SVn dat de starterslening akkoord is.

[ Voor 4% gewijzigd door Tsurany op 12-11-2014 19:25 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Tsurany schreef op woensdag 12 november 2014 @ 19:25:
[...]

Om dezelfde reden dat die echte waarde niet klopt. Hij wilt het graag hebben en dat maakt het huis voor hem al meer waard dan die 155k. De vraag is enkel of dat voor de volgende eigenaar ook zal gelden en of je niet een te groot verlies gaat krijgen bij verkoop.

[...]
Klopt helemaal.
Die echte waarde is niet eens de marktwaarde. De marktwaarde is circa 162,5k.
Maar dat is puur vanwege de erfpacht die de waarde virtueel drukt, heel simpel gesteld kost een soort gelijk huis op eigen grond 165k, over 18 jaar moet er weer erfpacht worden betaald. Dit drukt op dit moment de marktwaarde niet, maar wel wat de echte waarde zou moeten zijn.

Met het oog op de erfpacht zal over x jaar (no-one knows how long) de erfpacht effect gaan hebben op de waarde, hoeveel is gissen maar onze aankoopmakelaar schat dit op 10k, vooral omdat de gemeente op dit moment voor dit formaat perceel nog 30k koopsom vraagt ( 8)7 ) terwijl dit conform de markt maar 6000 euro zou mogen zijn.

Waarom meer bieden dan het "waard" is, omdat waarde deels gebasseerd is op de stenen en deels op hoeveel het aansluit op je wensen, hoe lang je zoekt, wat de hypotheken doen etc.

Taxatie ben ik door de marktwaarde niet zo bang voor, en als dit toch problemen oplevert is de boodschap naar verkopende partij heel simpel. Niemand krijgt hier een hypotheek voor behalve mensen met 20k eigen geld. Die zijn er verdomd weinig, dus dit is de taxatie waarde die wil ik ervoor betalen.
Je onderhandelingspositie is dan heel anders want het is onderbouwd door die taxatie en de druk die deze met zich meebrengt mbt. financiering door eventueel andere gegadigden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
zonoskar schreef op woensdag 12 november 2014 @ 19:22:
[...]

Oeh, 6 weken al. Ik ben al sinds April bezig met een hypotheek. Wel een nieuwbouwhuis, dus gezeik over allerlei vergunningen.
Haha, bedankt voor het relativeren. Wanneer is de oplevering?

Ze hadden jou vantevoren vast geen 3-4 weken doorlooptijd voorgeschoteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

BlueMotion schreef op woensdag 12 november 2014 @ 20:00:
[...]

Haha, bedankt voor het relativeren. Wanneer is de oplevering?

Ze hadden jou vantevoren vast geen 3-4 weken doorlooptijd voorgeschoteld :)
28 november. Als de ORV goedgekeurd word deze week. Initieel werd er gezegd dat 1 september haalbaar was. Nou, niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

icecreamfarmer schreef op woensdag 12 november 2014 @ 08:54:
In hoeverre hebben jullie compromis gesloten bij het huis wat je gekocht hebt?
Ik ben nu aan het kijken maar het is het allemaal net niet.
Het is of net te klein of er moet zoveel aan gebeuren dat je alsnog 50k verder bent.
Wij hebben in een jaar zo'n beetje op elk punt een 'compromis' gesloten :D . Wij zitten nu in een type woning waar we ons anderhalf jaar geleden (toen de zoektocht ongeveer begon) nooit in hadden zien zitten, op een locatie die we toen niet hadden overwogen, voor een budget waar we toen niet eens over wilden nadenken :+ . Het enige waar we geen compromis op hebben gesloten is dat we niet wilden 'klussen', maar vlak voordat we onze huidige woning vonden, hebben we zelfs nog overwogen om 'dan toch maar' voor zo'n kluswoning te gaan :+ . Maar uiteindelijk heb ik nog geen moment spijt van de keuze gehad, en willen we hier wel een poosje blijven wonen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 12-11-2014 21:26 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:22
Osxy schreef op woensdag 12 november 2014 @ 19:05:Onze aankoopmakelaar adviseerd ons nu al ons finale bod te doen, ik nijg hierbij 162k te bieden omdat het ons eind bod is, maar hoe gewoon is het om na een eindbod nog iets naar elkaar toe te komen..
Finaal bod is eindbod, dat accepteren ze of niet. Als ze dat wel doen heb je in principe het huis gekocht, accepteren ze het niet gaat de koop niet door. Of je moet je laten verleiden om daarna er toch een schepje bovenop te doen, maar daarbij is je eerdere bod niet je eindbod gebleken.
Osxy schreef op woensdag 12 november 2014 @ 19:43:Maar dat is puur vanwege de erfpacht die de waarde virtueel drukt, heel simpel gesteld kost een soort gelijk huis op eigen grond 165k, over 18 jaar moet er weer erfpacht worden betaald. Dit drukt op dit moment de marktwaarde niet, maar wel wat de echte waarde zou moeten zijn.

Taxatie ben ik door de marktwaarde niet zo bang voor, en als dit toch problemen oplevert is de boodschap naar verkopende partij heel simpel. Niemand krijgt hier een hypotheek voor behalve mensen met 20k eigen geld. Die zijn er verdomd weinig, dus dit is de taxatie waarde die wil ik ervoor betalen.
Je onderhandelingspositie is dan heel anders want het is onderbouwd door die taxatie en de druk die deze met zich meebrengt mbt. financiering door eventueel andere gegadigden.
Ik zie een hoop gegoochel met cijfers, waarschijnlijk om de hele situatie goed te praten voor jezelf.
Ik zie een aantal punten waarvan ik als buitenstaander zeg, weglopen!

1. Je bied meer als de 'marktwaarde', je gaat zo een flinke financiële beslissing nemen op emotionele gronden. An sich niks mis mee, maar je praat het een en ander nog goed voor jezelf.

2. Erfpacht.

3. Je wil na de taxatie de verkoper(s) eventueel confronteren met een lagere waarde van de woning. Zo werkt dat helaas niet. Je bent samen al een koopprijs overeengekomen.

Uiteraard ben je helemaal vrij om te doen en laten wat je wil, maar ik hoop je hiermee toch aan het denken te zetten.

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 26-09 15:16

icecreamfarmer

en het is

naitsoezn schreef op woensdag 12 november 2014 @ 21:25:
[...]

Wij hebben in een jaar zo'n beetje op elk punt een 'compromis' gesloten :D . Wij zitten nu in een type woning waar we ons anderhalf jaar geleden (toen de zoektocht ongeveer begon) nooit in hadden zien zitten, op een locatie die we toen niet hadden overwogen, voor een budget waar we toen niet eens over wilden nadenken :+ . Het enige waar we geen compromis op hebben gesloten is dat we niet wilden 'klussen', maar vlak voordat we onze huidige woning vonden, hebben we zelfs nog overwogen om 'dan toch maar' voor zo'n kluswoning te gaan :+ . Maar uiteindelijk heb ik nog geen moment spijt van de keuze gehad, en willen we hier wel een poosje blijven wonen ;)
Maar waarom die compromissen?

Mijn grote voordeel is dat ik de tijd heb.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Osxy schreef op woensdag 12 november 2014 @ 19:43:
[...]

Klopt helemaal.
Maar dat is puur vanwege de erfpacht die de waarde virtueel drukt, heel simpel gesteld kost een soort gelijk huis op eigen grond 165k, over 18 jaar moet er weer erfpacht worden betaald. Dit drukt op dit moment de marktwaarde niet, maar wel wat de echte waarde zou moeten zijn.

Met het oog op de erfpacht zal over x jaar (no-one knows how long) de erfpacht effect gaan hebben op de waarde, hoeveel is gissen maar onze aankoopmakelaar schat dit op 10k, vooral omdat de gemeente op dit moment voor dit formaat perceel nog 30k koopsom vraagt ( 8)7 ) terwijl dit conform de markt maar 6000 euro zou mogen zijn.

Waarom meer bieden dan het "waard" is, omdat waarde deels gebasseerd is op de stenen en deels op hoeveel het aansluit op je wensen, hoe lang je zoekt, wat de hypotheken doen etc.

Je gaat mij toch niet vertellen dat jullie een huis gaan kopen maar samen nog geen 20k spaargeld hebben?

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

icecreamfarmer schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:39:
[...]

Je gaat mij toch niet vertellen dat jullie een huis gaan kopen maar samen nog geen 20k spaargeld hebben?
Ja dat klopt, wij en nog duizenden andere starters.
Er is zat spaargeld om de kosten boven de 104% te dekken, verhuizen en het betrekken van het huis en nog een reserve over te houden. Maar dat is geen 20k nee.

[ Voor 3% gewijzigd door Osxy op 13-11-2014 09:42 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Anders ga je even je eigen normen op anderen projecteren... Ik heb een opknaphuis gekocht en had net aan 10K aan spaargeld en moest nog een flink stuk (4k) studiefinanciering aflossen....

Ik zit er ook nog steeds :). Mijn huisje ziet er al een heel stuk beter uit, ik kan lekker op vakantie, geef bijna alles uit aan mn huis, heb sindsien het minimale (1,5K) aan reserve voor kleine tegenslagen en ik lig er niet echt wakker van.

Ik heb daardoor wel op een mooi moment een mooi huisje voor een scherpe prijs kunnen kopen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Volgens de Vereniging Eigen Huis (VEH) bedroeg de gemiddelde woningprijs in het derde kwartaal van 2013 ongeveer 205.000 euro. Wie hier vanuit gaat zou voor alleen de kosten koper al uitkomen op een bedrag van ruim 5.000 euro.

Omdat u daarnaast te maken krijgt met extra kosten voor bijvoorbeeld de makelaar, de taxatie en afsluitkosten voor de hypotheek, komen de totale bijkomende kosten dus uit op ongeveer 6 procent van de woningwaarde. Bij de gemiddelde woningprijs van de VEH is dit een bedrag van om en nabij 12.300 euro.

Tot slot heeft u natuurlijk ook nog geld nodig voor de stoffering en inrichting van de woning. Volgens budgetvoorlichter Nibud moet u een hier een bedrag van 7.000 tot 12.000 euro voor rekenen. In totaal brengt dit u dus al gauw op een benodigd ‘spaarpotje’ van 19.000 tot 25.000 euro.
Het kan natuurlijk anders, maar 10 tot 20K aan eigen vermogen zou ik niet vreemd vinden

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 21:22

Kju

[...]

Klopt helemaal.

Ik denk dat je je aankoopmakelaar niet goed hebt begrepen. Als er sprake is van erfpacht wordt er bij de berekening van de marktwaarde gecorrigeerd voor de erfpachtstatus. Er is niets "virtueels". Een woning gelegen op eigen grond zal altijd meer waard zijn dan een woning gelegen op erfpacht. Het verschil in waarde is tenminste een correctie voor de kosten om van erfpacht naar bloot eigendom te gaan. Bij eeuwigdurend afgekocht erfpacht ga je uit van de afkoopsom. Als je aankoopmakelaar zegt dat kosten voor het bloot eigendom 10k zou zijn (want dat is wat de gemeente rekent, wat marktconform is is dan niet van belang) dan is die woning uitgaande van die 165k eigendom inderdaad die 155k waard als er gewoon jaarlijks canon moet worden betaald. Jij komt op die 162,5k omdat je aankoopmakelaar waarschijnlijk nog corrigeert omdat er de komende 18 jaar geen canon betaald hoeft te worden (10k, 18 jaar, 4% per jaar, komt op € 7.200).

Gezien je verhaal lijkt het erop dat de canonbetalingsverplichting voor de komende 18 jaar nog is afgekocht. Je zegt niets over wat er daarna gebeurt. Gewoon een tip: Check wel goed wat er daarna gebeurt met het oog op je financiering. NHG eist dat de erfpacht minstens net zo lang gevestigd is als de looptijd van de lening, dus 30 jaar.

PSN: Kjujay

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

liquid_ice schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:45:
[...]

Het kan natuurlijk anders, maar 10 tot 20K aan eigen vermogen zou ik niet vreemd vinden
Als je inderdaad je volledige interieur nog moet kopen en alle vloeren moet doen etc, klopt.
Wij hebben echter 85% van inrichting al compleet in ons huidige huurhuis en potentiële koophuis hoeft slechts in 1 kamer nieuwe vloer in en echt geschilderd te worden.
Dat drukt die kosten nogal.

Deel boven de 104% komt bij ons op circa 3500 euro uit.

@hierboven, voor NHG is de eis de helft van de loopduur. Dus 15 jaar.
Wat na die 18 jaar gebeurd is dus niets over bekend bij de gemeente Alkmaar, ze weten het vrij letterlijk zelf nog niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Osxy op 13-11-2014 09:50 ]

• Kju

Kju

Osxy schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:48:
[...]

@hierboven, voor NHG is de eis de helft van de loopduur. Dus 15 jaar.
Wat na die 18 jaar gebeurd is dus niets over bekend bij de gemeente Alkmaar, ze weten het vrij letterlijk zelf nog niet.
Je hebt gelijk, heb het gelijk nagelezen.
Er staat nu
"Indien de erfpachtovereenkomst is gesloten voor 1 januari 1992, mag de (resterende) duur van het recht van erfpacht niet korter zijn dan de helft van de looptijd van de lening, tenzij in de overeenkomst is opgenomen dat het recht van erfpacht na de (resterende) duur onvoorwaardelijk wordt verlengd."

Laatste keer dat ik het tegenkwam was het anders ;)

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Osxy schreef op woensdag 12 november 2014 @ 19:05:
Inmiddels in onderhandeling, heeft letterlijk 3 dagen geduurd. Ook wel omdat wij redelijk ver van de vraagprijs (maar niet de echte waarde) ons eerst bod hadden gedaan.

Vraagprijs is 169.500, echte waarde is slechts 155k (gebasseerd op huizen in buurt en erfpacht grond).
Eerste bod van maandag ochtend was 150k. Daar kregen vanmorgen pas de reactie op dat men er niet op in ging, na wat graven door de aankoopmakelaar kwam eruit dat men minimaal 165k wilt hebben.

Ons nieuwe openingsbod was 155k, daar kregen we vanavond een tegenbod van 164k op. Dus afhankelijk van hoe je er naar kijkt, 1k of 6k in onze richting gekomen.
Onze aankoopmakelaar adviseerd ons nu al ons finale bod te doen, ik nijg hierbij 162k te bieden omdat het ons eind bod is, maar hoe gewoon is het om na een eindbod nog iets naar elkaar toe te komen..

Het is ieder geval niet goed voor je hart dit.
Geen idee hoe lang het huis te koop staat, maar je gaat toch geen openingsbod van 150K doen als het maar 155K waard is volgens jou? Toch totaal onrealistisch om te verwachten dat zij 15K gaan zakken. En waarom dan toch 162K bieden? Het lijkt erop dat je het huis perse wil hebben. :?

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Kju schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:55:
[...]

Je hebt gelijk, heb het gelijk nagelezen.
Er staat nu
"Indien de erfpachtovereenkomst is gesloten voor 1 januari 1992, mag de (resterende) duur van het recht van erfpacht niet korter zijn dan de helft van de looptijd van de lening, tenzij in de overeenkomst is opgenomen dat het recht van erfpacht na de (resterende) duur onvoorwaardelijk wordt verlengd."

Laatste keer dat ik het tegenkwam was het anders ;)
Het hele erfpacht verhaal maakt het allemaal wel zeer complex echter is er in Alkmaar een HEEL groot deel van de huizen op erfpacht grond gebouwd. Het is zo jammer dat de gemeente nog niets bekend heeft over de lange termijn
tweaker2010 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:57:
[...]

Geen idee hoe lang het huis te koop staat, maar je gaat toch geen openingsbod van 150K doen als het maar 155K waard is volgens jou? Toch totaal onrealistisch om te verwachten dat zij 15K gaan zakken. En waarom dan toch 162K bieden? Het lijkt erop dat je het huis perse wil hebben. :?
150k op basis advies van de aankoopmakelaar(die vind het huis vanuit een zakelijk standpunt 157 waard). En dan komt de vraag wat is geluk je waard, om heel eerlijk te zijn is 5000 euro over 30 jaar een peulenschil dus daarom 162k op basis van gevoel.

Huis staat 2,5 maand op de markt.

[ Voor 6% gewijzigd door Osxy op 13-11-2014 10:04 ]

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Oke. Nou dan denk ik dat je uiteindelijk op 162/163K uitkomt.

Dat hebben die mensen dan niet slecht gedaan als het huis voor 169K te koop stond.
Ik zou max 159/160K hebben geboden, maar da's mijn mening natuurlijk ;)

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:31
Osxy schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:59:
[...]
150k op basis advies van de aankoopmakelaar(die vind het huis vanuit een zakelijk standpunt 157 waard). En dan komt de vraag wat is geluk je waard, om heel eerlijk te zijn is 5000 euro over 30 jaar een peulenschil dus daarom 162k op basis van gevoel.
€5.000 euro is gewoon €5.000, als je het over 30 jaar verspreid terug betaalt wordt het door de rentekosten vervolgens €6.500 - €9.000.

Per maand is het niet veel nee maar het bedrag wordt er echt niet anders door hoor.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• liquid_ice
@Osxy, prettig om te horen dat er verkopers zijn met reële vraag prijzen.

Wat ik tot nu toe tegen ben gekomen zijn gelukszoekers die 15+ K boven een reële waarde gaan zitten.

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

liquid_ice schreef op donderdag 13 november 2014 @ 10:59:
@Osxy, prettig om te horen dat er verkopers zijn met reële vraag prijzen.

Wat ik tot nu toe tegen ben gekomen zijn gelukszoekers die 15+ K boven een reële waarde gaan zitten.
Als een huis maar 155/157K waard is, vind ik een vraagprijs van 169K toch verre van reëel.

• liquid_ice
aankoopmakelaar (die vind het huis vanuit een zakelijk standpunt 157 waard)
en blijkbaar, als ik Osxy begrijp is bij bereid er 162 voor te betalen.

169 vs 162 vind ik een klein verschil.

Maar ik snap wat je bedoelt, 155 vs 169 is inderdaad bijna die 15K

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

JvS schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:44:
[...]

Anders ga je even je eigen normen op anderen projecteren... Ik heb een opknaphuis gekocht en had net aan 10K aan spaargeld en moest nog een flink stuk (4k) studiefinanciering aflossen....

Ik zit er ook nog steeds :). Mijn huisje ziet er al een heel stuk beter uit, ik kan lekker op vakantie, geef bijna alles uit aan mn huis, heb sindsien het minimale (1,5K) aan reserve voor kleine tegenslagen en ik lig er niet echt wakker van.

Ik heb daardoor wel op een mooi moment een mooi huisje voor een scherpe prijs kunnen kopen.
Jij was alleen en ik gok een goedkoper huis. Wat ik vaak zie bij vrienden is dat het altijd tegenvalt hoeveel geld er nog in gestort moet worden. En niets is zo vervelend dan wonen in een half af huis.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[...]
Misschien moet je, als jij de taxatie prijs, in combinatie met het eigen geld een reden vind dat weinig mensen die dat huis willen kopen het ook [i]kunnen[i], dat noemen aan de verkopers.

Achteraf heb je er niets aan. Op dit moment is het één van de argumenten die de prijs beïnvloeden. Na een overeenkomst over de prijs heb je niets meer aan deze kennis :).

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Probleem met erfpacht is dat je, wanneer je zelf wilt verkopen, een nare verrassing kan krijgen. Dan verandert de situatie opeens over een jaar of 9 waardoor de partij die dan het huis wilt kopen een flink risico neemt. Dat willen zij weer terug zien in een lagere koopprijs waardoor jij verlies gaat leiden als je dat nu niet mee neemt in je berekening.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, erfpacht... niemand wordt er echt blij van (als huiskoper), maar vaak heb je geen andere keuze. Heel A'dam is bijv gemeentegrond, dus als je er wilt wonen moet je er maar aan geloven. Dan nog, wij kopen met erfpacht afgekocht (door vorige bewoner) tot 2054. Dan benadert het wel heel erg 'bezit' qua effect op prijs. Niet ons probleem, niet dat van volgende bewoner, waarschijnlijk ook niet van de volgende twee of drie daarna :z

Vandaag een redelijk (onnodig) frustrerende stuk communicatie met hypotheekadviseurskantoor. Tijdens eerste gesprekken hadden we expliciet creditcards ter sprake gebracht. Was allemaal geen probleem, hoefden we ook niets voor aan te leveren. OK. Nu hebben we as. dinsdag afspraak om hypotheekofferte te tekenen. De secretaresse zou een lijst met ontbrekende stukken mailen. Aldus geschiedde...

Tussen de verwachte stukken stond doodleuk vermeld dat bewijs aangeleverd moest worden dat twee kredieten van EUR 2500 ingelost waren. Oh, bewijs van uitstaand bedrag op die (ingeloste) kredieten. En bewijs van aflossing met eigen middelen :?

Na wat gemail over en weer duidelijk dat het om de creditcards ging, en volgens secretaresse zat er niets anders op dan de kaarten op te zeggen, ongeacht hypotheekbedrag vs inkomen. Dat was voor ons onaanvaardbaar (die dingen gebruiken we wekelijks voor betalingen), dus geescaleerd naar de adviseur zelf.

Blijkt het allemaal mee te vallen:
- het gaat wel degelijk om de credietlimieten vs inkomen, die worden anders (zwaarder) meegeteld. OK...
- een van de twee kaarten met kredietfaciliteiten aanhouden zou geen probleem geweest zijn.
- beide kaarten aanhouden zou ook geen probleem zijn als we de kredietfaciliteiten stop zouden zetten.
- bevestigingsbrief van de bank over dat laatste zou genoeg bewijs zijn.

Grr, had dat dan gelijk gezegd. Bijvoorbeeld toen we voor het eerst cc's ter sprake brachten :X

Oslik blyat! Oslik!

• Gizz
  • Laatst online: 22:07

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik word sowieso een beetje tureluurs van die 'bewijzen'.

Nu moet ik ook weer bewijzen dat ik over voldoende eigen middelen beschik. Het gaat over €5000. Ten eerste heb ik twee weken geleden al mijn laatste belastingaangifte gegeven waarin staat dat ik €60.000 eigen vermogen heb. Ten tweede: hoeveel zegt een screenshot van een spaarrekening nou? Binnen 1 minuut photoshop je daar elk gewenst bedrag in.

We zullen weer braaf de documentjes inleveren :z

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 13-11-2014 16:21 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• liquid_ice
Gizz schreef op donderdag 13 november 2014 @ 16:20:
Binnen 1 minuut photoshop je daar elk gewenst bedrag in.
Zeg dit niet te hard, dadelijk horen ze je nog en wordt het nog lastiger }:O

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Even een afschrift van de bank downloaden. Bij mij moest er een naam en adres op staan, wat dus niet bij een screenshot zichtbaar was (rabobank).

@dion_b: Zelfde ervaring hier. Ook met creditcards en een studieschuld. Zou geen probleem zijn. Maar toen puntje bij paaltje kwam was het wel een probleem en moest afgelost worden + bewijs van aflossing door de instantie. Dat duurde dus lekker weer een maand, pff.

[ Voor 48% gewijzigd door zonoskar op 13-11-2014 16:39 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:37

Rmg

dion_b schreef op donderdag 13 november 2014 @ 15:48:
ie dingen gebruiken we wekelijks voor betalingen), dus geescaleerd naar de adviseur zelf.

Blijkt het allemaal mee te vallen:
- het gaat wel degelijk om de credietlimieten vs inkomen, die worden anders (zwaarder) meegeteld. OK...
- een van de twee kaarten met kredietfaciliteiten aanhouden zou geen probleem geweest zijn.
Daar zit het 'probleem'.

Je hebt eigenlijk credit cards en charge cards een charge card word niet bij het BKR geregistreerd en heb je ook geen 'last' van bij je hypotheek aanvraag.

Maar een echte credit card, waar je o.a. gespreid op kan betalen staat wel weer bij het BKR en kan wel gedoe opleveren
assje schreef op donderdag 13 november 2014 @ 17:06:
[...]

Mijn ervaring bij de Rabobank is toch wel anders;
- spaargeld stond bij een andere bank, screenshotje (van de app op de mobiel) was voldoende.
- mogelijkheid tot roodstand en creditcard bij dezelfde bank, geen probleem hoefde ik niets mee te doen.

Na alle verhalen hierover vond ik het opvallend makkelijk en flexibel gaan eigenlijk.
Same hier hoor, creditcard is niet eens over gesproken en screenshotje van internetbankieren was genoeg.

[ Voor 27% gewijzigd door Rmg op 13-11-2014 17:07 ]

• assje
zonoskar schreef op donderdag 13 november 2014 @ 16:36:
Even een afschrift van de bank downloaden. Bij mij moest er een naam en adres op staan, wat dus niet bij een screenshot zichtbaar was (rabobank).

@dion_b: Zelfde ervaring hier. Ook met creditcards en een studieschuld. Zou geen probleem zijn. Maar toen puntje bij paaltje kwam was het wel een probleem en moest afgelost worden + bewijs van aflossing door de instantie. Dat duurde dus lekker weer een maand, pff.
Mijn ervaring bij de Rabobank is toch wel anders;
- spaargeld stond bij een andere bank, screenshotje (van de app op de mobiel) was voldoende.
- mogelijkheid tot roodstand en creditcard bij dezelfde bank, geen probleem hoefde ik niets mee te doen.

Na alle verhalen hierover vond ik het opvallend makkelijk en flexibel gaan eigenlijk.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

Maar waarom die compromissen?

Mijn grote voordeel is dat ik de tijd heb.
Nou ja, compromis.... noem het 'voortschrijdend inzicht' en je hebt een heel andere situatie ;) . Het enige échte compromis wat we bijna gesloten hadden was om voor een kluswoning te gaan. Maar dat hebben we uiteindelijk dus niet gedaan :)

Wij hadden ook alle tijd (beide een goede baan en we zaten prima waar we zaten, in een huurwoning). Alleen tijdens onze zoektocht kwamen we er gewoon achter dat de woning die wij zochten niet te vinden was in ons zoekgebied, of tenminste niet voor het budget wat wij ervoor over zouden hebben. Dus dan kun je gewoon blijven zitten waar je zit, of realistischer in je 'eisen' worden. Na die vele bezichtigingen hadden we een goed overzicht van de woningen die überhaupt in ons 'zoekgebied' aanwezig waren, dus hebben we uiteindelijk de beslissing genomen om ergens anders te kijken. Op een locatie die uiteindelijk veel leuker is, maar die we daarvoor nog niet overwogen hadden omdat we in eerste instantie keken naar een woning in de buurt van onze huurwoning van destijds (tunnelvisie). En zo ging het balletje rollen :)

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:58
Hebben er hier mensen een woonlasten verzekering afgesloten?

Ik zit even te kijken, 28 eu nog wat voor 500 eu uitkering per maand bij WW en AO. Dan lees ik dit in de AV: Bij WW wordt er nooit langer uitgekeerd dan 12 maanden.

Reden voor ons om dat te doen is oa. omdat we nu gekozen hebben voor een hypotheek zonder NHG, omdat de woning nu eenmaal boven de NHG grens ligt en dat bedrag ook niet met eigen middelen opgelost kan worden.

Zodoende hebben we toch enige vorm van zekerheid bij WW of AO. Maargoed, als ik dan de premie van 55 eu (voor 2 man) afzet tegen de uitkering en de voorwaarden ben ik er niet zo zeker van.

En ik vroeg me af, kun je geld besparen door extra af te lossen. Als ik zie dat je voor 270k uiteindelijk na 30 jaar, 429k betaalt. Alles wat je minder hoeft te lenen, en je daardoor eerder klaar bent met betalen is winst toch?

[ Voor 15% gewijzigd door loewie1984 op 13-11-2014 21:42 ]

discogs

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Gizz schreef op donderdag 13 november 2014 @ 16:20:
Ik word sowieso een beetje tureluurs van die 'bewijzen'.

Nu moet ik ook weer bewijzen dat ik over voldoende eigen middelen beschik. Het gaat over €5000. Ten eerste heb ik twee weken geleden al mijn laatste belastingaangifte gegeven waarin staat dat ik €60.000 eigen vermogen heb. Ten tweede: hoeveel zegt een screenshot van een spaarrekening nou? Binnen 1 minuut photoshop je daar elk gewenst bedrag in.
Het maakt niet zoveel uit dat je die bewijzen kan vervalsen. Waarschijnlijk boeit het ze nu ook geen reet. Maar als jij je later wilt aansluiten bij een clubje slachtoffers dat onterecht door de bank een onverantwoord hoge lening in de maag gesplitst heeft gekregen ga je waarschijnlijk wel nat als blijkt dat je die documenten hebt vervalst :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

loewie1984 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 20:49:
[...]

En ik vroeg me af, kun je geld besparen door extra af te lossen. Als ik zie dat je voor 270k uiteindelijk na 30 jaar, 429k betaalt. Alles wat je minder hoeft te lenen, en je daardoor eerder klaar bent met betalen is winst toch?
Je kunt fors besparen door extra af te lossen, vooral in de eerste jaren van een annuiteitenhypotheek (waarin je relatief weinig aflost). Je gaat er niet minder door lenen, ook niet minder moeten terugbetalen, maar je gaat wel flink minder rente betalen.

Twee voordelen:
1) totaalbedrag aan rente wat je betaalt over de looptijd is dus lager.
2) de maandlasten dalen ook naarmate je meer afbetaalt.

Dat laatste is vooral interessant in jouw situatie - nu zat inkomen, maar onzekerheid over de toekomst ivm geen NHG. Als je nu flink extra aflost, dan dalen de maandlasten (annuiteitenhypotheen) of dalen ze sneller (liniaire hypotheek). Gevolg is dat als iets in de niet te nabije toekomst fout gaat, je in een betere situatie zit dan als je niet extra aflost.

Dat alles gezegd, je zou gewoon gelijk een liniaire hypotheek kunnen overwegen. Dat is fiscaal minder aantrekkelijk en levert aanvankelijk hogere maandlasten op (want meer aflossing), maar je lasten dalen dan wel gestaag (liniair :z ) waardoor evt tegenvallers in je inkomsten steeds minder ernstig worden.

Maareh, heb je een hypotheekadviseur? Zo ja, laat hem eens werken voor z'n geld en stel die vragen daar. Daar betaal je hem (mede) fors voor :o

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 13-11-2014 22:12 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

dion_b schreef op donderdag 13 november 2014 @ 22:11:
Dat alles gezegd, je zou gewoon gelijk een liniaire hypotheek kunnen overwegen. Dat is fiscaal minder aantrekkelijk en levert aanvankelijk hogere maandlasten op (want meer aflossing), maar je lasten dalen dan wel gestaag (liniair :z ) waardoor evt tegenvallers in je inkomsten steeds minder ernstig worden.
Is anuitair en dan extra aflossen wanneer mogelijk niet voordeliger dan liniair? Je bent flexibeler met het extra aflossen en je zit dus ook niet vast aan hogere initiële betalingen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tsurany schreef op donderdag 13 november 2014 @ 22:41:
[...]

Is anuitair en dan extra aflossen wanneer mogelijk niet voordeliger dan liniair? Je bent flexibeler met het extra aflossen en je zit dus ook niet vast aan hogere initiële betalingen.
Het is niet voordeliger, liniair (of meer dan liniair aflossen) blijft laagste totale rentelast opleveren, maar die extra flexibiliteit van annuitair is erg nuttig, en de hogere hypotheekrenteaftrek compenseert de hogere rentelasten sterk.
Idem trouwens voor looptijd van 30j+extra aflossen vs looptijd van 25j. Bij 25j zit je met verplicht hogere lasten, bij 30j kun je vrijwillig meer aflossen waardoor je eerder klaar bent en/of minder betaalt over de volle looptijd, maar als het financieel een keer tegenzit kun je altijd terugvallen op de nominale maandlasten.

Wij hebben de luxepositie dat we deze afweging konden maken en we zijn uitgekomen op een doodnormale 30j annuitaire hypotheek. We zijn van plan EUR 2.5k/j extra af te lossen. Niet wereldschokkend, maar tikt toch fors aan als we het meerdere jaren volhouden :)

Oslik blyat! Oslik!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Uitgaande van 3% rente is dat 75 euro minder rente per jaar. Lijkt niet heel veel maar als je dat doorrekent naar 30 jaar is dat 2250 euro aan rente die je jezelf bespaart. Lijkt me zeker niet onverstandig :)

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:11

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Tsurany schreef op donderdag 13 november 2014 @ 22:41:
[...]

Zelf met Excel ook allerlei varianten zitten doorrekenen en lineair is het meest zuiver, gekeken over de totale looptijd heb je het 'minst' uitgegeven. Uiteindelijk zelf voor annuitair gegaan omdat ik niet aan de verplichting vast wilde zitten om de eerste jaren de vrij hoge lasten van lineair te *moeten* betalen. Nu voor annuitair gekozen en daarbij lossen we elk jaar fors af voor zover we dat kunnen. Uiteindelijk lossen we misschien wel net zo hard af als lineair, maar we kunnen er nu voor kiezen om bijv. een jaartje over te slaan of het geld aan iets anders uit te geven i.p.v. extra af te lossen.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Dat was in eerste instantie ook mijn gedachte, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat het verstandiger is om in elk geval tot de vermogensrendementheffingsgrens zelf een buffer aan te houden in plaats van de hypotheek af te lossen. Op het moment dat er wat gebeurt met je inkomen, kan je het dan nog een poos uitzingen, en qua kosten scheelt het niet veel. Boven die grens wordt het interessanter om extra af te lossen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
@dion_b, makes sense. Bedankt voor deze antwoorden. Heb de vragen even teruggelegd bij mijn adviseur.
Lineiar heb ik net even naar zitten kijken. En zou een optie kunnen zijn, toch denk ik dat het annuitair gaat worden met extra aflossen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
ATS schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 08:05:
Dat was in eerste instantie ook mijn gedachte, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat het verstandiger is om in elk geval tot de vermogensrendementheffingsgrens zelf een buffer aan te houden in plaats van de hypotheek af te lossen. Op het moment dat er wat gebeurt met je inkomen, kan je het dan nog een poos uitzingen, en qua kosten scheelt het niet veel. Boven die grens wordt het interessanter om extra af te lossen.
Precies hoe ik het ook doe, in het begin van de looptijd is de netto hypotheekrente bij mij zelfs lager dan de spaarrente (doordat ik variabele rente heb).

Als je echt graag lineair aflost maak je gewoon een spaarrekening waar je iedere maand het verschil tussen lineair en annuitair heen boekt en 1x per jaar los je dat extra af.

Zelf heb ik gewoon een bedrag uitgekozen wat ik een redelijke maandlast vind, het verschil tussen dat en de daadwerklijke maandlast is ruimte voor rentestijging (ivm variabel) en extra aflossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 11:45
Wij zijn in de beginfase van het kopen van een huis (stuk of 12 - 15 huizen bezocht). In het voorjaar een oriënterend gesprek gehad bij een bank. Ben dus een rookie op gebied van hypotheken. :)

Tijdens dat gesprek bleek mogelijk dat je ook twee hypotheekvormen kunt mengen (bijv. 50% annuïteiten, 50% lineair). Waarom kiest een aantal van bovenstaande users niet voor zo'n vorm? Mij leek het een aardig compromis tussen beide. De percentages kun je laten afhangen van hoogte rente, en meer argumenten.

[ Voor 14% gewijzigd door Pred op 14-11-2014 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Dat kan, en dat doen mensen ook (ook in dit topic). Maar door gebruik te maken van de vrijheid om extra af te lossen kan je zelf mengen op een manier die op dat moment goed uitkomt. Het vereist alleen wel dat je je er ook daadwerkelijk mee gaat bezig houden, en de nodige discipline. Als je dat niet wil of niet kan opbrengen, dan is een mengvorm een prima oplossing. Een dergelijke mengvorm kan zorgen voor praktisch stabiele netto maandlasten*, in tegenstelling tot de stabiele bruto lasten van een pure annuïteitenoplossing.

*) Totdat de overheid roet in het eten gaat gooien en de HRA nog verder aanpakt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
ATS schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 10:53:
Dat kan, en dat doen mensen ook (ook in dit topic). Maar door gebruik te maken van de vrijheid om extra af te lossen kan je zelf mengen op een manier die op dat moment goed uitkomt. Het vereist alleen wel dat je je er ook daadwerkelijk mee gaat bezig houden, en de nodige discipline. Als je dat niet wil of niet kan opbrengen, dan is een mengvorm een prima oplossing. Een dergelijke mengvorm kan zorgen voor praktisch stabiele netto maandlasten*, in tegenstelling tot de stabiele bruto lasten van een pure annuïteitenoplossing.

*) Totdat de overheid roet in het eten gaat gooien en de HRA nog verder aanpakt natuurlijk.
Ik probeer niet al te basicvragen te stellen (dat kan vervelend worden), maar heb ik het juist dat je bij een annuïteitenhypotheek extra mag aflossen (niet hoeft), maar dat dat bij een lineaire hypotheek niet mogelijk is (vanwege het vaste maandbedrag)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:48

Dido

heforshe

Pred schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 11:02:
Ik probeer niet al te basicvragen te stellen (dat kan vervelend worden), maar heb ik het juist dat je bij een annuïteitenhypotheek extra mag aflossen (niet hoeft), maar dat dat bij een lineaire hypotheek niet mogelijk is (vanwege het vaste maandbedrag)?
Dat hangt allemaal af van de voorwaarden van je geldverstrekker. In principe kun je altijd aflossen, maar dat heeft, bij elke hypotheek, invloed op je maandlasten, danwel je looptijd (of als je echt flexibel bent, beiden).

Een lineaire hyptheek heeft helemaal geen vast maandbedrag - je maandbedrag loopt normaliter af gedurende de looptijd omdat je elke maand de verschuldigde rente betaalt, plus een vast aflossingsbedrag op de hoofdsom. Die rente wordt steeds minder.
Los je tussentijds extra af, dan kun je dus in minder maandelijkse termijnen je hoofdsom aflossen (als je evenveel per maand blijft aflossen), of met een lager maandelijks bedrag in dezelfde looptijd je hypotheek aflossen.

Dat is allemaal vrij eenvoudig in een excel-sheetje te gieten :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
Zojuist getekend voor ons nieuwe huis. Alles bij elkaar is het ontzettend snel gegaan, van de eerste keer kijken tot nu slechts 2 weken. Vanaf het moment dat het huis online verscheen 3 weken.

Dit huis hebben we nu gekocht:
http://www.funda.nl/koop/...nieuwenhuijzenstraat-1-a/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
MagicTempest schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 11:35:
Zojuist getekend voor ons nieuwe huis. Alles bij elkaar is het ontzettend snel gegaan, van de eerste keer kijken tot nu slechts 2 weken. Vanaf het moment dat het huis online verscheen 3 weken.

Van harte gefeliciteerd. Wij hebben maandag weer een bezichtiging, wie weet wat ik hier over drie weken neer kan zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Gefeliciteerd! Wij zijn nog aan het wachten op de goedkeuring van de ORV, verklaring ligt nog in het zkh.
De deadline is eind november, dus niet veel tijd meer. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
We hebben nu ook alleen nog maar het voorlopige contract getekend. We moeten nu de financiering nog gaan regelen (en ORV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:48

Dido

heforshe

MagicTempest schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 12:03:
We hebben nu ook alleen nog maar het voorlopige contract getekend. We moeten nu de financiering nog gaan regelen (en ORV).
Dat "voorlopige" contract is niets "voorlopigs" aan, hoor. Dat is gewoon je definitieve koopcontract (alleen kun je er binnen drie dagen nog onderuit).

Maar goed, gefeliciteerd! Ziet er leuk uit :)

[ Voor 5% gewijzigd door Dido op 14-11-2014 12:47 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013

Gefeliciteerd! Ziet er erg goed uit. Nette prijs ook op het eerste oog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Inderdaad: ziet er leuk. Pand met karakter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
Dido schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 12:47:
[...]

Dat "voorlopige" contract is niets "voorlopigs" aan, hoor. Dat is gewoon je definitieve koopcontract (alleen kun je er binnen drie dagen nog onderuit).

Maar goed, gefeliciteerd! Ziet er leuk uit :)
Ja, dat weet ik. Dit is het definitieve contract. De reden dat ik het zo opschreef was dat het dan duidelijker was in welke fase we zitten.

Bedankt voor alle felicitaties.

Oorspronkelijk heeft dit huis ook voor ongeveer 240 te koop gestaan, maar toen was er minder animo. Nu was er zoveel animo dat er een blinde bieding is gedaan. Wij hebben het geluk gehad dat ondanks dat we niet de hoogste prijs boden we wel de beste voorwaarde boden en op basis daarvan hebben gewonnen. Dus de prijs is zeker netjes :)

[ Voor 24% gewijzigd door MagicTempest op 14-11-2014 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Congrats MagicTempest, mooi en gezellig huis :)

Wij hebben vandaag overeenstemming bereikt over dit huis. Volgende week voorlopige ;) koopovereenkomst tekenen: linkje

We zijn verheugd :)

*O* *O* *O*

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 09:31

bord4kop

maximaal 100KB!

bijzonder fraai, gefeliciteerd!

Als ik vragen mag; de prijs betaald die bij de advertentie staat? 274?

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Nou er is nog wat vanaf gegaan, maar dat kwam vooral door de laminaat die er anders ingelegd zou gaan worden. Deze gaat er nu vanaf. Daarnaast omdat het huis al opgeleverd is, hebben we geen hypotheekdelen hoeven te betalen sinds de start vd. bouw. Geen renteverlies. Aanvaarding pas in maart (kwam ons weer goed uit, kunnen we nog even sparen) en oprit, omheining, afgemonteerde keuken en badkamer allemaal in de prijs in begrepen. De foto's met laminaat waren van de model woning.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 09:31

bord4kop

maximaal 100KB!

nou netjes hoor!

Ook fijn dat het huis al gebouwd is. Dat is wel het meest rotte aan een nieuwbouwwoning; je kan de hele periode betalen zonder dat je erin kan :(
Dubbele lasten dus :'(

Dat is ook een van de punten waar ik mee zit. (Mits mijn huis verkocht wordt tenminste, anders hoef ik me er niet druk over te maken ;) )

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
^^ QFT, ben blij dat we dat niet hebben gehad inderdaad. Dit huis komt echt op het juiste moment. Rente staat laag, woning markt lijkt zijn dieptepunt te hebben bereikt. Ook al voorzie ik nog veel problemen in de toekomst. Wij hebben ook naar bestaande woningen onder de NHG grens gekeken. En dan kom je tot de conclusie dat er aan elk huis wel wat scheelt. Geen garage, geen vaste trap naar de zolder, enkelvoudige beglazing, asbest. Als ik sommige huizen te koop zien staan, langs een drukke weg met haast geen stoep voor de deur, of anderzins zaken die niet echt bepaald ideaal te noemen zijn. Bijv. bepaalde gedeeltes in Limburg waar je eigenlijk niet wilt wonen. Voorzie ik de komende jaren nog flinke leegstand en daardoor verzadiging op de plaatselijke woning markt, waardoor de prijzen wederom onder druk komen te staan.

Dan ben ik blij dat we nu een keuze gemaakt hebben waarbij we energie zuinig de komende 15 jaar gevrijwaard zijn van onderhoud en een huis hebben gekocht (officieus) met voldoende ruimte voor de toekomst.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F!sher
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-05 22:39
Ook wij zijn bezig met het aankopen van een nieuwbouwwoning. Het project zelf heeft wat vertraging, maar wij hebben onze woning onder optie en hebben geen haast. De definitieve verkoopbrochures verwachten wij komende week.

In het aankoopbedrag zijn stelposten meegenomen voor de badkamer 2500euro en keuken 3500 euro. Geen hoge bedragen als ik om mij heen kijk bij badkamer en keukenspecialisten. Ik verwacht dat er met leverenaciers bepaalde afspraken gemaakt worden waaruit een keuze gemaakt kan worden.

Wanneer deze niet aan onze smaak voldoen overweeg ik om de keuken en badkamer zelf te laten plaatsen. Waardoor je naar eigen keuze deze ruimtes kunt invullen. Via via begreep ik dat de prijzen in duitsland voor deze zaken een stuk aantrekkelijker zijn dan hier in Nederland. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

In de keukentopics kun je veel positieve ervaringen lezen over Duitse keukenzaken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F!sher
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-05 22:39
Bedankt. Ik zie dat ik (nog) geen toegang heb tot het subforum. Vandaar dat ik het nog niet heb kunnen vinden. Begrijp dat er veel positieve ervaringen zijn dus ik houd het zeker even in gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Volgende week hebben we de overdracht. Het begint spannend te worden :)

Voor het eerst in 10 jaar zal ik weer in een huis met tuin wonen ipv een appartement.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:22
Vrijdag een dag lang de sleutel gehad, na goed contact met de makelaar. Dit omdat ik een aantal offertes nodig heb voor o.a. stuccen en het weghalen van een draagmuur. Kleine domper daarbij is dat onze wens wel erg veel geld gaat kosten (+/- €4k). De optie om het met een dragende paal op de lossen is dan een betere en scheelt ons ruim €3k. Op een bouwdepot van 25k is dat behoorlijk :) .

Daarnaast kwamen we een gaslek tegen, waarschijnlijk is de hoofdtoevoer naar de ketel lek, waarop wij de gaskraan hebben dichtgedraaid. Vraag is nu of dit voor de oplevering kan worden gemaakt of dat ik de verkopende partij een kleine compensatie vraag voor het tijdelijk oplossen.

Punt is namelijk dat wij 2 jan. de overdracht hebben en vol aan de klus moeten. De ketel wordt dan pas begin Feb vervangen, wat inhoudt dat we een volle maand niet gebruik kunnen maken van de ketel.
Ben ik dan heel onredelijk dat ik een kleine vergoeding danwel het laten maken van het lek vraag?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:54
Ik zit nu ook in de oriënterende fase van een huis kopen. Heb nu een tweetal bezichtigingen gehad maar bij beide niet het gevoel dat het hem gaat worden. Daarnaast ben ik mij natuurlijk aan het verdiepen in hypotheken. Nu ben ik alleen erg benieuwd wat ik van een hypotheekadviseur kan verwachten.

Volgens mij ben ik een erg eenvoudig geval, ik ben starter met een (net boven) modaal loon, vast contract, zonder ook maar enige schuld (geen studieschuld/geen creditcard/gewoon niets), heb wel wat eigen geld maar het zit nog onder de box 3 grens. Daarnaast heb ik een vriendin die nu een universitaire studie volgt welke nog minimaal een jaar duurt. We hebben ervoor gekozen om een huis te kopen volledig op mijn loon. Stel dat mijn vriendin geen baan (op niveau) vindt, dan kunnen we onze lasten nog betalen alles wat mijn vriendin verdient is dan mooi meegenomen, vindt mijn vriendin wel een baan op niveau dan kunnen we sparen/hypotheek aflossen/investeren. Ik wil mijn eigen geld steken in verbouwen (ik heb al een complete inboedel huur nu vrij groot). Dus de hypotheek gaat alleen op de waarde van het huis.

Door deze onzekerheid (en waarschijnlijk de eerste 2 jaar geen extra inkomen) is een lineaire hypotheek niet handig, annuitair met goede voorwaarden voor extra aflossen lijkt mij daarom de verstandige keuze. Ik ben nu bezig in een Excelsheetje te berekenen welke rentevast periode ik wil. (Baten tegen risico afwegen, ik lijk nu ergens tussen de 5 – 10 jaar rentevast uit te komen maar dit is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.) NHG is mogelijk, dus dat is eigenlijk een no-brainer.

De hypotheekrentes en voorwaarden per bank zijn openbaar dus daar kan ik ook wel een redelijke afweging in maken.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een onafhankelijke hypotheekadviseur/bemiddelaar welke ik, nadat ik een geschikte woning heb gevonden, een drietal scenario's voor kan leggen, waarop ik te horen krijg of ik alle afwegingen goed gemaakt heb en wat zijn voorkeur is. Het bemiddelingstraject neem ik dan wel af bij de bank waar ik de hypotheek neem.
Maar wanneer ik zoek op hypotheekadvies zie ik alleen vaste all-in prijzen. (soms wordt het adviestraject als 1 module aangeboden van 7-10 uur, en alleen de rabobank (dus niet onafhankelijk) biedt hypotheekadvies met eigen voorbereiding.)
Heeft er iemand enig idee waar ik terecht kan, of is het gewoon een kwestie van tijdens het (gratis) eerste gesprek naar de mogelijkheden vragen?

[ Voor 4% gewijzigd door Bisti op 17-11-2014 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:44
In navolging van een aantal gesprekken bij de hypotheekadviseurs en de hoogte van een hypotheek die we kunnen krijgen (~240k maximaal; 220k aangeraden en zelf liever 200-210k max) zijn we zaterdag eens voor het eerst een huis wezen bezichtigen.

We hadden vooraf al wel een beetje twijfels, met name over de grootte (105 m2), maar het is ons in dit geval toch een beetje tegen gevallen. Helaas dus met betrekking tot deze woning ;). We willen namelijk wel een woning waar we zeker 10 jaar kunnen blijven met waarschijnlijk een stel kinderen. Nu nog contact met de makelaar opnemen. Zouden jullie daar over bellen of volstaat een mailtje met een korte afwijzing?

Vanavond gaan we een andere woning bekijken, qua oppervlakte per woonlaag gelijk, maar wel een extra (halve) verdieping. Waar bij de bekeken woning op de benedenverdieping een grote kast/bijkeuken met wasmachine, droger, ketel e.d. van 7-8 m2 (op 50 m2) was, staan deze apparaten hier op de 2e verdieping waardoor er meer woonruimte op de begane grond over blijft. Ik ben dus heel benieuwd wat dit scheelt.

Hebben jullie nog vragen die handig zijn/ik zou kunnen vergeten een bezichtiging? Naast de standaard dingen dan ;).

[ Voor 13% gewijzigd door jappas op 17-11-2014 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
jappas schreef op maandag 17 november 2014 @ 10:03:

Hebben jullie nog vragen die handig zijn/ik zou kunnen vergeten een bezichtiging? Naast de standaard dingen dan ;).
Volgens mij zijn er honderden vragen die je kunt vergeten tijden een bezichtiging. Maar niet tijdens een eerste bezichtiging, Volg de rondleiding en ga af op je gevoel, "wil je wel of niet voor deze woning gaan".
Vraag alles wat daarop van belang is. De buurt / geluidsoverlast etc etc.

Als het huis bij je past en je wilt er voor gaan, dan kun je tijdens de volgende bezichtiging vragen of de kruipruimte vochtig is, maar dat is tijdens de eerste bezichtiging echt nog niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-09 14:04

Bekijk wat je aanspreekt aan de woning. Volg je gevoel en bekijk welke aspecten je aanspreken en wat je afstoot. Maak dat thuis na afloop concreet en zet de plussen en minnen op een rij. Bepaal dan of plussen tegen de minnen opwegen en of je onder de streep echt gelukkig kunt zijn in de woning.

Als je echt geinteresseerd bent kun je bij een tweede bezichtiging met iemand gaan kijken die een wat onafhankelijkere blik heeft op de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:14

Wat ik zelf wel handig vond om te weten waren de stookkosten (die zouden bekend moeten zijn bij de makelaar in de NVM vragenlijst). In die vragenlijst staat ook wanneer het buitenschilderwerk gedaan is en hoe oud een ketel is.

Wij hebben daar in onze eerste bezichtiging al naar gevraagd (wel aan het eind), dan heb je een beetje inzichten in maandlasten en grote kosten op korte termijn zodat je als het huis je wat lijkt ook financieel al grof wat kan rekenen. Het scheelt namelijk nog wel of je 150 of 300 euro p/m kwijt bent aan GWL wat bij ons het verschil was tussen een 'nieuwbouw' woning en dat leuke jaren 30 huis waar je na 1 bezichtiging helemaal verliefd op bent en het dan later financieel erg tegen valt.

[ Voor 5% gewijzigd door Speedy op 17-11-2014 10:30 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:44
Die NVM vragenlijst kwam ik ook al (net voor het kijken van de eerste woning) tegen. Daar staan inderdaad een aantal handige dingen in. Ik heb de vorige keer veel ervan niet gevraagd, maar er zelf juist wat op gelet.

We zijn sowieso al op zoek naar een woning tussen half jaren '90 en nu, dus dat leuke jaren 30 huis zal het toch al niet snel worden. Zal niet wegnemen dat er vast een verschil in GWL zit, kan dat dus wel eens vragen ja. Wat we wel hebben gezien is dat huizen uit eind jaren 90 vergeleken met 5-10 jaar jongere woningen vaak net een slag goedkoper zijn of meer ruimte bieden voor hetzelfde geld. Zit er in bouwkwaliteit (in zijn algemeenheid) veel verschil tussen de jaren 90 en jaren 00?

We zijn (zeker) nu nog niet veeleisend aan zaken als een keuken en badkamer. Het moet wel toonbaar zijn, maar als het nog een aantal jaren mee kan hoeft dat niet direct vervangen te worden. Tegen de tijd dat we wat meer lasten kunnen/willen dragen hiervoor is een verbouwing mogelijk om de woning weer up-to-date te brengen.

Basiszaken als isolatie en algemene staat moeten wat mij betreft dan wel weer in orde zijn om de verschillen die je ook al benoemd duidelijk te hebben. (Is een energielabel nu trouwens verplicht/hebben veel huiseigenaren dat geregeld of pas per 2015? Ik kom het op Funda namelijk weinig tegen).

Groentje uit ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Bisti schreef op maandag 17 november 2014 @ 09:57:
De hypotheekrentes en voorwaarden per bank zijn openbaar dus daar kan ik ook wel een redelijke afweging in maken.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een onafhankelijke hypotheekadviseur/bemiddelaar welke ik, nadat ik een geschikte woning heb gevonden, een drietal scenario's voor kan leggen, waarop ik te horen krijg of ik alle afwegingen goed gemaakt heb en wat zijn voorkeur is.
Als ik je post zo lees denk ik meteen: kun je het niet gewoon zelf af? Je stelt terecht dat het niet zo moeilijk is als starter. Veel meer dan kiezen tussen linear en annuïteit, plus een rentevastperiode en letten op de voorwaarden is het niet.

Een beetje adviseur vraagt €2000,- voor het adviseren en afsluiten van een eenvoudige hypotheek. Ikzelf ben met hypotheek24.nl in zee gegaan voor €650,-. Zij zitten een beetje tussen 'execution only' en een volwaardig advies in. Via de website vul je alles in en kun je spelen met verschillende scenario's. Maar je kunt ze ook altijd bellen om te overleggen (zelf niet gedaan) of mailen. Het contact verloopt vrij prettig, ik krijg meestal binnen 2 uur een reactie per mail (sowieso altijd dezelfde dag nog).

Overigens een handige site als je zelf wil rekenen maar niet zelf overal een spreadsheet voor wil maken: http://www.berekenhet.nl/hypotheek-en-wonen/index.html
Het bemiddelingstraject neem ik dan wel af bij de bank waar ik de hypotheek neem.
Let er op dat dit vaak niet kan! Zo wilde ik kiezen tussen MUNT hypotheken en Hypotrust (kwamen als goedkoopste uit de bus bij hypotheek24.nl en andere sites) en zij doen niet direct zaken met consumenten. Alles gaat via een adviseur. In mijn geval dus via hypotheek24.nl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heldinho
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-07 13:54

heldinho

Renaissance Man

Ik ben het eens met Gizz^^

hypotheek24.nl ken ik niet, ziet er goed uit! Zelf heb ik goede ervaringen met eyeopen.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
Ik loop daar zelf inderdaad ook tegenaan. Veel banken doen geen zaken direct met consumenten, dus heb je alsnog een tussenpartij nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Volgens hypotheek24.nl zou de Rabo 3,5% rente rekenen voor 10jr vast. Ik zit echter op 2,9%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:23
tweaker2010 schreef op maandag 17 november 2014 @ 19:12:
Volgens hypotheek24.nl zou de Rabo 3,5% rente rekenen voor 10jr vast. Ik zit echter op 2,9%.
Tot een hypotheek van 67,5%koopsom met NHG is het inderdaad 2,9%. Dit is het goedkoopste wat de rabo momenteel biedt voor 10 jaar vast. Bij 90-100%koopsom en zonder NHG zit je al snel op 3,5% of hoger.

Hypotheek24 lijkt hier geen rekening mee te houden op de site... (edit)

[ Voor 8% gewijzigd door Geronimoos op 17-11-2014 19:56 ]

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 22:26
Hier hebben we ondertussen de toko overgenomen :D :D :D

Nog wat kleine (en grote) zaken die ze de komende weken zullen aanpassen maar het is in ieder geval volledig bewoonbaar! Bevalt ons helemaal prima ;) Zo ziet het er na 3 dagen uitpakken uit;

Het complex (wij wonen begane grond daar waar het tuinstel staat. daar waar nu grind ligt komt gras in het voorjaar, uitzicht schuin een dal in/gedeeltelijk op het andere blok via de 2 voorste ramen):

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2rogidy.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/15qbwac.jpg

Woonkamer (uiteraard ontbreken de gordijnen, tv meubel, salontafel en overige versieringen:

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/jac7q1.jpg

Keuken (met geintegreerde koel/vries combi, inductieplaat, oven, magnetron (komt deze week) en vaatwasser, LED spots in de vitrine:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/wbqt05.jpg

badkamer (witte meubel wordt vervangen door een zwart hoogglans exemplaar, spiegel met opbergruimte en een hangende kast ernaast. Dimbare LED spotten in het plafond. Douchewand ontbreekt nog. In die 2 witte boxen zit boven een gebalanceerde ventilatie met warmtepomp en onder een leiding in leiding (heet dat zo in NL) systeem. Niet groot maar praktisch ingericht:

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2qibbj6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/297gj9.jpg

Verder 3 slaapkamers waarvan 1 met walk in van 4m2, volledige parketvloer en aansluiting brandmeldcentrale/sprinklersysteem, glas is HR+++ 3 laags glas :)

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/scq101.jpg

Helemaal gelukkig! owja, er staan wat babyartikelen her en der, kleine komt over 3 weken als alles goedgaat. Dus de oplevering was precies op tijd _/-\o_ :*) :)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Geronimoos schreef op maandag 17 november 2014 @ 19:50:
[...]

Tot een hypotheek van 67,5%koopsom met NHG is het inderdaad 2,9%. Dit is het goedkoopste wat de rabo momenteel biedt voor 10 jaar vast. Bij 90-100%koopsom en zonder NHG zit je al snel op 3,5% of hoger.

Hypotheek24 lijkt hier geen rekening mee te houden op de site... (edit)
Let wel op de voorwaarden van die 2,9%, die is inclusief betaalpakketkorting van 0,2%. Ik heb hier ook al over gemaild met mijn financieel adviseur bij de Rabobank, maar het gold ook alleen voor offertes opgesteld na 9 november... Ik was dus blij met die 2,9%, maar aangezien onze hypotheek eerder was geregeld, krijg ik toch nog de 3,1% aangezien vrijdag de sleuteloverdracht is geweest.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Eindelijk iemand die wat showt. Ziet er leuk uit d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
Gizz schreef op maandag 17 november 2014 @ 11:33:
[...]

Een beetje adviseur vraagt €2000,- voor het adviseren en afsluiten van een eenvoudige hypotheek. Ikzelf ben met hypotheek24.nl in zee gegaan voor €650,-. Zij zitten een beetje tussen 'execution only' en een volwaardig advies in. Via de website vul je alles in en kun je spelen met verschillende scenario's. Maar je kunt ze ook altijd bellen om te overleggen (zelf niet gedaan) of mailen. Het contact verloopt vrij prettig, ik krijg meestal binnen 2 uur een reactie per mail (sowieso altijd dezelfde dag nog).
heldinho schreef op maandag 17 november 2014 @ 11:54:
Ik ben het eens met Gizz^^

hypotheek24.nl ken ik niet, ziet er goed uit! Zelf heb ik goede ervaringen met eyeopen.nl.
Dank! Dit was precies wat ik zocht!

Kleine noot 1, beide sluiten geen hypotheek af bij Regiobank. De regiobank heeft (iig in mijn situatie) de beste rente die een "grote" bank geeft met gunstige voorwaarden. 10 jaar vast NHG voor 3.04%,

Kleine noot 2, Op zowel hypotheek24 als eyeopen komt een veel hoger maximum hypotheekbedrag dan bij de site van de aanbieders. Het scheelt meer dan 25K. Is het maximum van hypotheek24 en eyeopen gebaseerd op het maximum van alle aanbieders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Je moet even kijken met welke rente er overal gerekend wordt. Ik weet dat op veel berekeningswebsites gerekend wordt met 5% hyptoheekrente, maar dat is redelijk achterhaald met de huidige tarieven. Op berekenhet.nl kun je zelf het rekenpercentage ingeven - dat zou een goed beeld moeten geven en dan heb je er zelf controle over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

MrAcid schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 09:08:
Je moet even kijken met welke rente er overal gerekend wordt. Ik weet dat op veel berekeningswebsites gerekend wordt met 5% hyptoheekrente, maar dat is redelijk achterhaald met de huidige tarieven. Op berekenhet.nl kun je zelf het rekenpercentage ingeven - dat zou een goed beeld moeten geven en dan heb je er zelf controle over.
Via onor.nl krijg je ook een behoorlijk accurate berekening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Goeie tip van die 67,5% icm met de rente.
Wist niet dat dat speelde, ga het goed onthouden ;)

Is dat XX,X% van de taxatie waarde of echt van het aankoop bedrag?

[ Voor 27% gewijzigd door liquid_ice op 18-11-2014 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Bisti schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 09:01:
Kleine noot 1, beide sluiten geen hypotheek af bij Regiobank. De regiobank heeft (iig in mijn situatie) de beste rente die een "grote" bank geeft met gunstige voorwaarden. 10 jaar vast NHG voor 3.04%,
Wat zijn jouw overwegingen om voor een 'grote' bank te gaan? Wat bieden dit soort banken jou extra, behalve een iets hogere rente? 10 jaar vast heb je ook voor 2,8% (BoS met speciale voorwaarden) of bij een hele rij andere verstrekkers voor 2,9% zonder gekke voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
Gizz schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 11:28:
[...]

Wat zijn jouw overwegingen om voor een 'grote' bank te gaan? Wat bieden dit soort banken jou extra, behalve een iets hogere rente? 10 jaar vast heb je ook voor 2,8% (BoS met speciale voorwaarden) of bij een hele rij andere verstrekkers voor 2,9% zonder gekke voorwaarden.
Ik heb bijna geen overweging om bij een 'grote' bank te gaan. Maar ik kan mij voorstellen dat er andere mensen zijn die dit wel graag hebben. Ik heb op dit moment al mijn rekeningen bij Regiobank en ben er tevreden over (volgens mij kun je niet veel meer dan "tevreden" zijn bij een bank.). Tijdens mijn "zoektocht" ben ik eerst alle "grote" banken afgegaan en daar kwam regiobank met zowel voorwaarden als rente gunstig uit.
Dus die stond bovenaan mijn lijstje, maar een andere aanbieder zou ook zeker mogelijk zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Bisti op 18-11-2014 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

liquid_ice schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 10:05:

Verschilt volgens mij per aanbieder. Sommigen kijken naar de marktwaarde (taxatie-waarde, niet zelden 'toevallig' gelijk aan het transactiebedrag), sommigen hanteren een drempel op de executie-waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

liquid_ice schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 10:05:

Bij Rabo gaat dat over de taxatiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

naitsoezn schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 12:57:
[...]

Verschilt volgens mij per aanbieder. Sommigen kijken naar de marktwaarde (taxatie-waarde, niet zelden 'toevallig' gelijk aan het transactiebedrag), sommigen hanteren een drempel op de executie-waarde.
I know i know.. maar voor de toekomst: het begrip executiewaarde wordt al een paar jaar niet meer gehanteerd :)

Pagina: 1 ... 25 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.