Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 101 Laatste
Acties:
  • 666.614 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Ik zou wel uitkijken met het blindstaren op je maandelijkse rente.
Vergeet niet verplichte betaalpakketten of verzekeringen die goedkoop ogen. Je zit er meerdere jaren aan vast.
Ik ken iemand die zit bij Aegon en moest verplicht ORV nemen. Leuk, aan het begin paar euro per maand, maar ORV nam niet evenredig met hypotheek af en betaalde over 15-30 jaar gewoon € 10+ per maand. Moet je een goede rente hebben wil je zulke problemen zien te regelen.

En oja, bijv. ook een hypotheekadviseur nemen van €2500 om een rente bij Argenta te krijgen is ook niet aan te raden. Voor € 1100 zit je bijv. bij de Rabobank (om maar wat te noemen, vanuit eigen ervaring).

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 09:44
vhal schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 09:00:
[...]

[afbeelding]

Hier zit alles op 35 cm

[afbeelding]

En dit ziet er zo uit

Sorry voor de crappy iPad foto's

De enige plek waar ik hoge WCD'en heb is in de hal, gecombineerd met een lichtschakelaar. De keuken reken ik even niet mee.
Dat was ook nog een puntje van onze bouw!!

Woonkamer zijn de WCD's op 350mm geplaatst. Maar op de eerste verdieping op 1,3m :S
Kost je dus gewoon 250 euro om die ook laag te plaatsten!!

Boeven!! willen op alles verdienen.. :D

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-09 14:10
RickvN schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 14:47:
Vergeet niet verplichte betaalpakketten of verzekeringen die goedkoop ogen. Je zit er meerdere jaren aan vast.
Ik ken iemand die zit bij Aegon en moest verplicht ORV nemen. Leuk, aan het begin paar euro per maand, maar ORV nam niet evenredig met hypotheek af en betaalde over 15-30 jaar gewoon € 10+ per maand. Moet je een goede rente hebben wil je zulke problemen zien te regelen.

En oja, bijv. ook een hypotheekadviseur nemen van €2500 om een rente bij Argenta te krijgen is ook niet aan te raden. Voor € 1100 zit je bijv. bij de Rabobank (om maar wat te noemen, vanuit eigen ervaring).
Helemaal mee eens, een ORV heb ik niet nodig. Voor mij scheelt 0.1% netto 7,50 euro per maand. De voorwaarde van de rabobank zijn erg goed (volgens independer). Kijkend naar de rente percentages en de voorwaarden gaat mijn voorkeur op dit moment uit naar de rabobank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Misschien niet helemaal op z'n plek hier, maar ik kreeg vandaag een brief van een bouwbedrijf in de bus.
Het huis naast ons is verkocht en de nieuwe eigenaren laten de woning renoveren.

In de brief stond vermeld van wanneer tot wanneer de werkzaamheden zijn, en wat de werktijden zijn. Dat ze niet helemaal kunnen voorkomen dat er overlast zal zijn, maar dat ze dat toch zoveel mogelijk willen voorkomen. En met naam/telefoonnummer voor als er wat is!

Ik vind het helemaal goud :D Zouden alle verbouwers moeten doen! Dus tip voor als je bezig bent!

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Inderdaad netjes, kan handig zijn als ze bijvoorbeeld aan de waterleiding of riool gaan sleutelen. :p

Geen idee hoe grootschalig de renovatie precies is maar bij mij (monumentenpand uit 1700) kwam er eerst iemand langs (hotel naast mij werd gerenoveerd) om onderzoek te doen ivm mogelijke gevolgschade door scheuren in de muur bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Ardana schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 15:31:
Misschien niet helemaal op z'n plek hier, maar ik kreeg vandaag een brief van een bouwbedrijf in de bus.
Het huis naast ons is verkocht en de nieuwe eigenaren laten de woning renoveren.
als je zelf nog iets gedaan wilt hebben....
Kan je besparen op de voorrij kosten ;)

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

We hebben geen muren die contact maken, en ik heb niet het idee dat ze gaan heien oid. Dus schade aan mijn woning verwacht ik niet ;)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Ardana schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 15:31:

[...]
Ik vind het helemaal goud :D Zouden alle verbouwers moeten doen! Dus tip voor als je bezig bent!
Zeker netjes! Dat is vast geen goedkope beun-de-haas die die verbouwing gaat aanpakken... Ook een goede binnenkomer voor de nieuwe buren zelf trouwens. Het lijkt me niet ideaal om de relatie met de buren te starten met ergernissen over renovatieoverlast.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Sowieso slimme sluik reclame van die bouwer, maar op zo'n manier mag iemand van mij ook wel naamsbekendheid verwerven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gizz schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 17:32:
[...]

Het gaat om een jaren '30 woning in Amsterdam. Tot voor kort een huurwoning van een woningbouwcoöperatie (Ymere), gerenoveerd in 1995 (dubbelglas en isolatie).Vraagprijs: €172,500 K.K.
Ik kan tot maandag 12:00 uur een bod uitbrengen bij de makelaar. Zij gaan dan met de drie meest interessante biedingen verder. Hoe dit te rijmen valt met de richtlijn dat een makelaar maar met één partij in een onderhandeling zit snap ik niet.
Simpel: jij (en de rest van de bieders) zit nog niet in onderhandeling :o

Je zit pas in onderhandeling als je een bod gedaan hebt en de verkopende partij een tegenbod doet.

Met andere woorden: niets aan de hand mbt richtlijn op dit moment. Dat ze vervolgens met drie meest interessante biedingen verder gaan ipv gelijk eentje te kiezen, dat is mogelijk tikje discutabeler. Maar dan nog, men is transparant over de werkwijze. Geen zin in? Andere verkoper zoeken...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tsurany schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 21:26:
[...]

Hoe graag wil je het? Doordat je niet rechtstreeks onderhandeld neem je een groot risico met een te laag bod mochten er (veel) meer geïnteresseerden zijn. Door direct hoger te bieden neem je weer het risico te veel te betalen als er geen andere geïnteresseerden zijn of zij erg laag bieden.
Ik wilde het best graag en heb gisteravond het bedrag geboden dat ik in mijn eerste post noemde: 173.115.

Werd vandaag om 13:00 gebeld om mijn voorwaarden door te nemen. De termijn om het financiële plaatje rond te krijgen wil de woningbouw blijkbaar altijd op 4 weken, ik had 5 weken genoemd. Aangegeven dat ik in die 4 weken wel mee wilde gaan. Halverwege het gesprek werd opeens benoemd dat de woning nog niet voor mij was en dat er meerdere bieders waren. Beetje vreemd moment en natuurlijk dacht ik niet dat ik de woning al in mij zak had :) Over mijn ontbindende voorwaarden wat betreft de bedragen die naar boven komen bij de keuring moest de dame nog even overleggen met de woningbouw.

Veertig minuten later werd ik gebeld met de mededeling dat de woning voor mij is. Morgenmiddag is de bouwtechnische keuring. Gaat toch best rap opeens :)

Halverwege december krijg ik de sleutel, terwijl ik mijn huurwoning tot eind april heb. Later opleveren was wel mogelijk, maar dan zou ik de 5000 euro cashback van de woningbouw mislopen die ik mag gebruiken voor verbouwen. De kosten van die paar maanden extra huur zijn aanzienlijk minder. Mijn koopwoning is 300 meter verwijderd van mijn huurwoning, dus ik kan relaxt klussen en pas de spullen verhuizen als ik echt klaar ben.

Tot nu toe geen gekke dingen * Gizz klopt heel hard op hout.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:13
Gefeliciteerd :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Gefeliciteerd Gizz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Proficiat Gizz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ach, wees blij dat het zo snel geregeld is....
Ik wacht nu al een maand op het voorlopig koopcontract nadat ik al een week of 5 in onderhandeling was over de prijs.....
Ik ben erg blij dat ik een aankoopmakelaar in de arm heb genomen, dan kan hij er achteraan zitten en hoef ik dat niet constant te doen. :D

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

dion_b schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 16:34:
[...]
Je zit pas in onderhandeling als je een bod gedaan hebt en de verkopende partij een tegenbod doet.
Inderdaad. Ik heb trouwens vandaag ook een huis gekocht. *O*

Vraagprijs was 215, meerdere belangstellenden in een gewilde buurt. Toch nog 10.000 vanaf weten te krijgen plus wat extra zaken uit de inboedel over kunnen nemen, dus dat is mooi meegenomen. Helemaal blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:16
Bij mij is ook de kogel door de kerk. Sinds vandaag is alles akkoord. Het was wachten op goedkeuring NHG ivm restschuld verkopers, maar dit ook eindelijk geregeld. Er komen hele mooie tijden aan!

[ Voor 8% gewijzigd door Lekkerboeie86 op 13-10-2014 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:11
jeeeej, alle drie feli!

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

RickvN schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 14:47:

Aegon verplicht je nooit om een ORV bij hun te nemen. Wel dat er een moet zijn als je bv NHG hebt en meer dan 80% leent. Waar je hem dan afsluit mag je zelf weten. De situatie die jij noemt, een stijgende premie, oftewel een 1 jarige risicotarief is juist iets wat standaard bij de Rabo als advies wordt gegeven. Bijna geen enkel ander dan interpolis heeft dit tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Weet er iemand huizenprijs index gegevens per gemeente ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-09 14:10
Ray schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 19:10:
[...]
De situatie die jij noemt, een stijgende premie, oftewel een 1 jarige risicotarief is juist iets wat standaard bij de Rabo als advies wordt gegeven. Bijna geen enkel ander dan interpolis heeft dit tarief.
Zolang als het maar bij een advies blijft en het geen verplichting is >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Iemand ervaring met extra aflossingen bij de Rabobank?
Ik heb via de telefoon een rekeningnummer ontvangen om het over te boeken, want het kan niet direct op je eigen hypotheek rekening (vind ik apart).
Maar ik krijg dit rekeningnummer niet gegoogled of ergens gevonden (lijkt mij dat zo een algemene wel ergens vermeld staat?). Leuk en aardig namelijk, maar wie zegt dat dit geen particulier is?

En bij de ontvangen documenten van de Rabobank nadat hypotheek def. was, stond nergens hetzelfde/een rekeningnummer waar we het naar over moeten maken....

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 21:22
RickvN schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 19:55:
Ik heb via de telefoon een rekeningnummer ontvangen om het over te boeken, want het kan niet direct op je eigen hypotheek rekening (vind ik apart).
Maar ik krijg dit rekeningnummer niet gegoogled of ergens gevonden (lijkt mij dat zo een algemene wel ergens vermeld staat?). Leuk en aardig namelijk, maar wie zegt dat dit geen particulier is?

En bij de ontvangen documenten van de Rabobank nadat hypotheek def. was, stond nergens hetzelfde/een rekeningnummer waar we het naar over moeten maken....
Vragen om bevestiging via mail? Via de beveiligende omgeving van de rabo internetbankieren?
Ook ik zou niet zomaar iets aannemen van de telefoon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Dan inderdaad maar een mailtje sturen over hoe het zit. Ik was dat rekeningnummer aan het intikken, dus dacht eerst van: Zal het eens googlen, 0 resultaten. Lijkt mij dat zulke nummers wel ergens vermeld staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

RickvN schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 19:55:

Ja, vorige week nog gedaan.

Op je afschrift staat een banknummer van vier cijfers rechtsboven. Op de site van de Rabo kan je het bijbehorende rekeningnummer vinden. Ik vond het ook eng, maar iban is hier een voordeel: je weet zeker dat het nummer geldig is... Ik kreeg na een week ongeveer een nieuw afschrift met daarop de aflossing.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
ATS schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 20:11:
[...]

Ja, vorige week nog gedaan.

Op je afschrift staat een banknummer van vier cijfers rechtsboven. Op de site van de Rabo kan je het bijbehorende rekeningnummer vinden. Ik vond het ook eng, maar iban is hier een voordeel: je weet zeker dat het nummer geldig is... Ik kreeg na een week ongeveer een nieuw afschrift met daarop de aflossing.

André
Bankcode ingevuld en daar komt inderdaad hetzelfde rek. nr uit. Geeft een beter gevoel, thnx :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En nu is het officieel: Geen spaargeld meer en een flinke schuld bij de bank: Oftewel ik heb mijn eigen appartement :D

(Paar tegenvallertjes wat er nog moet gebeuren, en ook wat meevallertjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Feli allemaal :)

Hier vandaag nog geen uitslag bouwkundige keuring :(

Ach, geeft wat meer nadenktijd over hypotheekvormen ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

dion_b schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 21:43:
Feli allemaal :)

Hier vandaag nog geen uitslag bouwkundige keuring :(

Ach, geeft wat meer nadenktijd over hypotheekvormen ;)
Als je meegelopen hebt met de keurmeester (en dat heb je toch wel gedaan hoop ik?), dan heb je vast al wel een idee of het mee of tegen valt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Ray schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 19:10:
[...]

Aegon verplicht je nooit om een ORV bij hun te nemen. Wel dat er een moet zijn als je bv NHG hebt en meer dan 80% leent. Waar je hem dan afsluit mag je zelf weten. De situatie die jij noemt, een stijgende premie, oftewel een 1 jarige risicotarief is juist iets wat standaard bij de Rabo als advies wordt gegeven. Bijna geen enkel ander dan interpolis heeft dit tarief.
Nee hoor, de premie van de ORV bij de Rabobank/Interpolis die ik heb afgesloten neemt ook gewoon af gedurende de looptijd.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:30

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De mijne ook. Dacht al dat ik de enige was of het verkeerd begrepen had.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ATS schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 21:55:
[...]

Als je meegelopen hebt met de keurmeester (en dat heb je toch wel gedaan hoop ik?), dan heb je vast al wel een idee of het mee of tegen valt...
Het is iig geen totale drama, hooguit wat kleine dingen - maar hij moest nog eea uitwerken om tot exacte bedragen te komen. Het vermoeden is dat er iets uitkomt in de buurt van de voorbehoud die we in ons bod stelden. Dus kan nog alle kanten op gaan ;)

Waarbij ik liever EUR 10 boven de voorbehoud zie dan eronder natuurlijk >:)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:11
die snap ik niet dion_b .. wil je die hut wel of niet kopen? Als je hoopt dat de keuring uitkomt op forse kosten zodat je af kan zien van de koop klinkt het alsof je die hut niet wilt kopen??

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Bockelaar schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 09:03:
die snap ik niet dion_b .. wil je die hut wel of niet kopen? Als je hoopt dat de keuring uitkomt op forse kosten zodat je af kan zien van de koop klinkt het alsof je die hut niet wilt kopen??
Er is nog een tussenweg natuurlijk: de onderhandelingen over de prijs heropenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

ATS schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 09:29:
[...]
Er is nog een tussenweg natuurlijk: de onderhandelingen over de prijs heropenen.
Inderdaad. En vergeet niet dat de bank ook een taxatie laat doen. Dus als je voor teveel geld een bouwval koopt krijg je ook een minder hoge hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Metalfreak schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 22:30:
[...]

Nee hoor, de premie van de ORV bij de Rabobank/Interpolis die ik heb afgesloten neemt ook gewoon af gedurende de looptijd.
jij stelt dus dat je een ORV hebt waarvan de premie daalt naarmate je ouder wordt ? Dus het risico stijgt, namelijk je wordt ouder, en de premie neemt af ?

Dat zou ik toch wel eens willen zien want dat gaat tegen elke logica in.

Het kan enkel zijn dat je een dalende risicoverzekering hebt, waarvan dus de verzekerde prestatie daalt en dat daar mogelijk dan ook de premie op aangepast wordt. Ook dit is overigens bijzonder ongebruikelijk!

Ik reken dagelijks dergelijke orv's door in software waar 40 aanbieders inzitten en geen enkele hiervan (interpolis staat daar niet tussen ;) ) werkt op deze manier. Het is normaal dat namelijk de premie juist gelijk blijft zodat men ten alles tijde weet waar men aan toe is. De wel bekende 1 jarige tarieven zijn tarieven die normaal enkel stijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 14-10-2014 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:03
Een dalend dekkingbedrag daarentegen komt wel voor (i.c.m. aflossing of toenemend kapitaal in spaarpolis) waardoor de netto ORV premie over de looptijd daalt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Rukapul schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 09:57:
Een dalend dekkingbedrag daarentegen komt wel voor (i.c.m. aflossing of toenemend kapitaal in spaarpolis) waardoor de netto ORV premie over de looptijd daalt ;)
zeker maar dat is bij de spaarzeker en opmaat niet te zien ;) bovendien praten we hier over een losse orv en niet over een combinatie product.

Overigens ook bij universal live / unit linked stijgt de premie per €1000,-- met de leeftijd mee en kan enkel een correctie krijgen door het opgebouwde kapitaal als dit hoog genoeg is. In de meeste gevallen is dit echter niet zo. Ook bij traditioneel gemengde verzekeringen is niet te zien wat het orv deel precies is.

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 14-10-2014 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Rukapul schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 09:57:
Inderdaad, bij mij neemt het dekkingsbedrag af. De premie daalt netto ook iedere maand ietsjes. (in de ordegrootte van centen, maar toch)

Interpolis, that is.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn ORV loopt zes jaar lang waarbij de premie al na vier jaar stopt. Puur bedoelt als risico dekking voor de hypotheek en benodigd voor NHG. Verder geen extra verzekering afgesloten nog. Wellicht komt dat later.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freedzed6
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 15:46
Ook al is het niet erg om nu te kopen ( je hebt immers toch een dak boven je hoofd nodig ) wacht ik nog even met kopen. Alles te maken met de duitse economie en de euro zone. Rente gaat dus nog wel verder omlaag even als de huizen prijzen. 2015-2016 als de markt in een dip raakt is het tijd om mijn slag te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

freedzed6 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 11:57:
Ook al is het niet erg om nu te kopen ( je hebt immers toch een dak boven je hoofd nodig ) wacht ik nog even met kopen. Alles te maken met de duitse economie en de euro zone. Rente gaat dus nog wel verder omlaag even als de huizen prijzen. 2015-2016 als de markt in een dip raakt is het tijd om mijn slag te slaan.
De huizenprijzen zitten weer in de lift, dus ik zou geen jaren meer wachten als ik jou was. ;)
En de rente blijft niet altijd zo laag. Ik denk dat we het diepste dal nu wel bereikt hebben.
Zie ook http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/Huizenprijzen_eurozone_gestegen

[ Voor 13% gewijzigd door tweaker2010 op 14-10-2014 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freedzed6
tweaker2010 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 12:08:
[...]

De huizenprijzen zitten weer in de lift, dus ik zou geen jaren meer wachten als ik jou was. ;)
En de rente blijft niet altijd zo laag. Ik denk dat we het diepste dal nu wel bereikt hebben.
Ja dat denkt men maar ik hou het nog even vol gezien 2015 eraan komt met allerlei aanpassingen en de
berichten niet erg goed zijn in de euro zone.
ps deze is ook wel leuk
http://www.nu.nl/opmerkel...-nemen-kat-erbij-ton.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Zullen we de prijzendiscussie in Ontwikkelingen op de huizenmarkt #3 voeren? :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Ray schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 09:52:
[...]

jij stelt dus dat je een ORV hebt waarvan de premie daalt naarmate je ouder wordt ? Dus het risico stijgt, namelijk je wordt ouder, en de premie neemt af ?
Yep, maar dat komt dus doordat je naarmate de tijd minder restschuld overhoudt. Oftewel, ze hoeven minder uit te keren bij overlijden. Dan kan het risico dus wel toenemen, maar ze hoeven ook veel minder uit te keren. ;)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:57
Ik geloof dat bij sommigen zelfs de laatste 5 jaar premievrij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 22:02

icecreamfarmer

en het is

Ik heb het laagste punt altijd in 2017 voorspelt, benieuwd of dat uit gaat komen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Metalfreak schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 13:07:
[...]

Yep, maar dat komt dus doordat je naarmate de tijd minder restschuld overhoudt. Oftewel, ze hoeven minder uit te keren bij overlijden. Dan kan het risico dus wel toenemen, maar ze hoeven ook veel minder uit te keren. ;)
Het is jammer dat je maar een deel van mijn antwoord quote omdat ik daaronder de uitleg geef. Het heeft trouwens niets met restschuld te maken maar puur hoe je verzekering in elkaar steekt. Ook jij zal dus een Interpolis orv hebben aangezien echt geen enkele andere verzekeraar er op deze manier mee omgaat. Dat is niet beter / slechter maar wel opmerkelijk aangezien de rest vd aanbieders het duidelijk anders doet. Aangezien Interpolis alleen via Rabo beschikbaar is en ik daar niet werk heb ik geen software van hun, wel van alle andere aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bockelaar schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 09:03:
ATS schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 09:29:
[...]

Exact. Tenzij er echt dramatisch werk nodig is willen we er zeker wonen, het gaat alleen om de prijs. Bod is geldig tot max EUR 2k direct noodzakelijke kosten. Meer dan dat en formeel is bod niet meer geldig. Dan doe ik gelijk nieuw voorstel van afgesproken prijs min direct noodzakelijke kosten ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Wel bizar dat er zoveel verschil tussen banken zit. De ABN wil dat we 5000 euro zelf inbrengen terwijl dat bij de RABO voor dezelfde rentevaste periode niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Ray schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 10:01:
[...]

zeker maar dat is bij de spaarzeker en opmaat niet te zien ;) bovendien praten we hier over een losse orv en niet over een combinatie product.

Overigens ook bij universal live / unit linked stijgt de premie per €1000,-- met de leeftijd mee en kan enkel een correctie krijgen door het opgebouwde kapitaal als dit hoog genoeg is. In de meeste gevallen is dit echter niet zo. Ook bij traditioneel gemengde verzekeringen is niet te zien wat het orv deel precies is.
Ik weet ook gewoon waar ik aan toe ben. De hoogte vd hypotheek is de hoogte vd ORV.....
Het neemt gewoon lineair (of annuïteit, afhankelijk vd gekozen vorm) af met de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Zoals al eerder genoemd heb ik interesse in 2 huizen.
Rijtjes huizen, zelfde perceel oppervlakte, beide zuidwest georiënteerd qua tuin, 1 straat van elkaar vandaan en 50 jaar terug waren het ook echt dezelfde huizen.

Om de waarde te bepalen heb ik van 15 huizen uit de straat (same same weer) de verkoop gegevens opgevraagd. Omdat enkele toch een uitbouw hebben heb ik de prijs per vierkante meter bekeken en omdat het verschillende jaren zijn heb ik ze genormaliseerd naar nu
(Pre 2005 huizen via: calcasa.nl/nl/technologie/de-wox-huis-prijs-indices/wox-online)
(Post 2005 huizen via: cbs.nl/Statweb/publication/?DM=SLNL&PA=70072NED&D1=100&D2=272&D3=a&HDR=T&STB=G1,G2&VW=T)

Genormaliseerd op formaat en jaar is de gemiddelde verkoop prijs 143K, waarbij 9 van de 15 dan ook tussen de 130 en 150K zitten.

De vraagprijs was 175K (geen enkel van de 15 huizen was ooit voor zoveel verkocht, genormaliseerd gezien)
Ik heb 130K geboden en ik heb als reactie ontvangen dat ze mijn bod niet in overweging nemen omdat het teveel van de marktwaarde afwijkt.

Is mijn methode zo vreemd of afwijkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:03
Nee, maar hoe relevant is jouw methode voor de verkopers? Die makelaar heeft misschien als opdracht dat hij voor 160 weg moet en dat het daaronder niet hoeft.

Je kunt je motivatie natuurlijk bij de makelaar aanleveren of per post naar de verkopers sturen. 130 vs 175 is natuurlijk fors als verschil, één van de twee is dan sowieso niet reëel.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 23:25
Tja, als dit huis extra geïsoleerd is, ramen zijn vervangen, badkamer en keuken opgeknapt zijn en er een nieuwe vloer in ligt is het niet zo raar. Denk dat je de algehele staat ook mee moet nemen.

Daarbij denk ik ook dat je lijstjes kan maken tot en met maar het niet meer als referentie kan gelden. Als de vraag in de regio om wat voor reden omhoog is gegaan zal dit ook invloed hebben op de prijs.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

En het andere huis? Heb je daar ook op geboden? Zo nee, waarom niet? Wat heeft dat eerste huis extra wat het tweede niet heeft, en hoeveel is je dat waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

RickvN schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 21:04:
[...]

Ik weet ook gewoon waar ik aan toe ben. De hoogte vd hypotheek is de hoogte vd ORV.....
Het neemt gewoon lineair (of annuïteit, afhankelijk vd gekozen vorm) af met de hypotheek.
als je die gelijk kiest wel. wat lang niet altijd het geval is. daarnaast is de orv bv bij een annuïteit een vaste daling. wil je dit matchen met de hypotheek moet je dus 30 jaar rentevast kiezen.

tevens ging het erom dat er duidelijk was hoeveel premie er betaald werd voor het orv deel en niet hoe de verzekerde kapitalen zich verhouden tov de hoofdsom van de lening

maar ik heb het wel wat gehad met deze discussie. Ik doe dit werk 20 jaar en heb de hoogste vakgerichte opleiding en erkenning op dit gebied. Ik weet dus echt wel hoe het zit.

Dat er hier toevallig een paar interpolis klanten zijn, waar het dus net anders is, wil niet zeggen dat dit opeens de standaard is. Integendeel!

interpolis is begonnen met een 1 jarig risicotarief, want dit is waar we over praten, op gelijkblijvende risicoverzekering terwijl de rest vd markt dit tarief al jaren niet meer aanbiedt. Dit is nogal misleidend omdat daar de premie jaarlijks wel stijgt en de klanten dit vaak niet door hadden.
Schijnbaar hebben ze dus deze trend nu ook doorgezet bij annuitair dalend en lineair. Waarbij dus, afhankelijk van leeftijd, de premies wat kunnen dalen. Prima. maar dus zeker niet standaard!

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 15-10-2014 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Ray schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 08:35:
[...]
maar ik heb het wel wat gehad met deze discussie. Ik doe dit werk 20 jaar en heb de hoogste vakgerichte opleiding en erkenning op dit gebied. Ik weet dus echt wel hoe het zit.
Tsja, mijn part had je geen opleiding. Hoef je niet zo uit de hoogte te doen. Als je het niet weet, weet je het niet. Al doende leert men, zou je zeggen....
Dat er hier toevallig een paar interpolis klanten zijn, waar het dus net anders is, wil niet zeggen dat dit opeens de standaard is. Integendeel!
Toevallig dat er net een paar Tweakers daar klant zijn. Snap ook niet hoe die daar komen....
https://www.verzekeringen.../verzekeraars/interpolis/
interpolis is begonnen met een 1 jarig risicotarief, want dit is waar we over praten, op gelijkblijvende risicoverzekering terwijl de rest vd markt dit tarief al jaren niet meer aanbiedt. Dit is nogal misleidend omdat daar de premie jaarlijks wel stijgt en de klanten dit vaak niet door hadden.
Schijnbaar hebben ze dus deze trend nu ook doorgezet bij annuitair dalend en lineair. Waarbij dus, afhankelijk van leeftijd, de premies wat kunnen dalen. Prima. maar dus zeker niet standaard!
Ik heb mijn premie exact door. Heb gewoon een schema wat ik 360 maanden lang betaald. Glashelder dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

RickvN schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 08:50:
[...]

Tsja, mijn part had je geen opleiding. Hoef je niet zo uit de hoogte te doen. Als je het niet weet, weet je het niet. Al doende leert men, zou je zeggen....

[...]

Toevallig dat er net een paar Tweakers daar klant zijn. Snap ook niet hoe die daar komen....
https://www.verzekeringen.../verzekeraars/interpolis/

[...]

Ik heb mijn premie exact door. Heb gewoon een schema wat ik 360 maanden lang betaald. Glashelder dus :)
kijk ik wilde dat net als laatste opmerking toevoegen! Bij een orv met regulier tarief betaal je in de regel korter premie dan de looptijd is. Op 30 jaar dekking is dat 25 jaar premie. Bij een 1 jarige tarief betaal je dus over de hele looptijd premie. Wil je dus een glashelder ;) vergelijk tussen twee aanbieders zul je zelf aan het puzzelen moeten wat je in beide gevallen totaal over de hele looptijd gaat betalen. Dit past dus (bewust...) in geen enkel vergelijkings programma. Daarnaast betaal je ook nog eens per jaar € 25,-- per polis voor onderhoud aan de Rabo. Hierdoor is het al helemaal niet meer glashelder!
Ik weet uit ervaring dat over het geheel gerekend de premie bij interpolis voor een gelijkblijvende dekking hoger is dan een aantal concurrenten. het zou me dus ook niet verbazen dat dit voor de dalende vormen ook zo is. Tevens is het meestal niet mogelijk om de verzekering met dit tarief op 2 levens tegelijk te sluiten op 1 polis.
maar goed dat wist je natuurlijk allemaal al!

Nofi maar jij bent de geen die mij wat wil uitleggen komt het over en noemt dingen die niet relevant zijn aan de case in zijn algemeenheid. Jij trekt het telkens naar je eigen situatie die zeker geen standaard voorbeeld is. Ik wens je dan ook veel wijsheid toe en als je het zo leuk vindt we zoeken altijd nog mensen die in dit vak willen instromen!

"als je het niet weet" echt werkelijk |:( dude......

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 15-10-2014 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

liquid_ice schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 22:15:
Zoals al eerder genoemd heb ik interesse in 2 huizen.
Rijtjes huizen, zelfde perceel oppervlakte, beide zuidwest georiënteerd qua tuin, 1 straat van elkaar vandaan en 50 jaar terug waren het ook echt dezelfde huizen.

Om de waarde te bepalen heb ik van 15 huizen uit de straat (same same weer) de verkoop gegevens opgevraagd. Omdat enkele toch een uitbouw hebben heb ik de prijs per vierkante meter bekeken en omdat het verschillende jaren zijn heb ik ze genormaliseerd naar nu
(Pre 2005 huizen via: calcasa.nl/nl/technologie/de-wox-huis-prijs-indices/wox-online)
(Post 2005 huizen via: cbs.nl/Statweb/publication/?DM=SLNL&PA=70072NED&D1=100&D2=272&D3=a&HDR=T&STB=G1,G2&VW=T)

Genormaliseerd op formaat en jaar is de gemiddelde verkoop prijs 143K, waarbij 9 van de 15 dan ook tussen de 130 en 150K zitten.

De vraagprijs was 175K (geen enkel van de 15 huizen was ooit voor zoveel verkocht, genormaliseerd gezien)
Ik heb 130K geboden en ik heb als reactie ontvangen dat ze mijn bod niet in overweging nemen omdat het teveel van de marktwaarde afwijkt.

Is mijn methode zo vreemd of afwijkend?
Als je geindexeerd hebt en ook nog gecorrigeerd hebt voor verschillen in afwerkingsniveau, aard van de inrichting en kwaliteit van de installaties zou je in de buurt moeten zitten.

Edit: ik heb je post nog een keer gelezen. Je hebt het over transacties van voor en na 2005. Je kan geen betrouwbare waarde krijgen als je te ver terug gaat en indexeert. Ik zou je aanraden om alleen de transacties vanaf 2009 te gebruiken en te indexeren. Als je indexeert moet je dan ook even in de gaten houden of de index ook de feitelijke prijsontwikkeling volgt aan de hand van de recentere transacties. Als je in de straat dan niet genoeg referenties hebt moet je in de buurt en als dat niet kan in de wijk op zoek naar vergelijkbare transacties, zo recent mogelijk. Persoonlijk vind ik de indexering die Calcasa toepast niet betrouwbaar, vooral als er weinig transacties zijn, ik zou daar dus niet te veel op vertrouwen.

[ Voor 20% gewijzigd door Kju op 15-10-2014 09:15 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27
Ray schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:07:
[...]
Ik weet uit ervaring dat over het geheel gerekend de premie bij interpolis voor een gelijkblijvende dekking hoger is dan een aantal concurrenten. het zou me dus ook niet verbazen dat dit voor de dalende vormen ook zo is. Tevens is het meestal niet mogelijk om de verzekering met dit tarief op 2 levens tegelijk te sluiten op 1 polis.
maar goed dat wist je natuurlijk allemaal al!
Ik heb onlangs mijn hypotheek bij de Rabobank afgesloten en kwam tot dezelfde conclusie.

Bij Interpolis betaal je €25,- p.p. per jaar puur om de polis aan te houden, daar komt de premie nog bij (welke inderdaad verandert naarmate de looptijd verstrijkt).

Aangezien mijn ORV niet zo hoog is betaal ik nu nog geen €50,- per jaar voor twee personen (dus minder dan de administratiekosten bij Interpolis).

Inderdaad dus één polis voor twee levens, als de tweede persoon overlijdt hoeft er toch niemand meer in het huis te kunnen blijven wonen (wat bij Interpolis dus niet mogelijk is).

P.s. Bij het adviesgesprek werd mij met klem aangeraden de Interpolis ORV te nemen om vertraging van het traject te voorkomen. Dit vond ik het enige minpuntje van de dienstverlening bij Rabobank, 9/10 niet-tweakers hadden er daar waarschijnlijk voor gekozen die ORV er maar direct bij te nemen (met dubbele kosten over de looptijd).

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 15-10-2014 09:19 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 13-09 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gisteren de bouwtechnische keuring laten uitvoeren. Erg leuk om op die manier een rondleiding door een huis te krijgen :) De kosten die naar voren kwamen: 700 euro. Door een verrotte schuurdeur en roest op de radiator in de badkamer. Positief: alle kozijnen en plafonds zijn zeer recent geschilderd. Muren opnieuw gestuukt. Waarschijnlijk omdat de vorige bewoners diehard rokers waren (deuren geel).

Nu was op de schuurdeur door de woningbouw al een groot kruis geschilderd, waarschijnlijk omdat hij vervangen zou worden. Dit is nu niet gebeurd voordat de woning in de verkoop ging. Is het een idee dat ik aan de makelaar vraag of ze de deur toch nog even kunnen vervangen, of is dat echt 'not done' ? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Gizz schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:23:
Nu was op de schuurdeur door de woningbouw al een groot kruis geschilderd, waarschijnlijk omdat hij vervangen zou worden. Dit is nu niet gebeurd voordat de woning in de verkoop ging. Is het een idee dat ik aan de makelaar vraag of ze de deur toch nog even kunnen vervangen, of is dat echt 'not done' ? :P
Bij mij deed de woningbouw helemaal niet moeilijk om achterstallig onderhoud aan te pakken voor aankoop. Situatie is wel iets anders omdat ik zelf de huurder was van het huis dat ik ging kopen.

Ik denk dat het juist makkelijker is om dingen als extra onderhoud erbij te onderhandelen dan om iets van de prijs af te krijgen in dit geval.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Gizz schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:23:
Gisteren de bouwtechnische keuring laten uitvoeren. Erg leuk om op die manier een rondleiding door een huis te krijgen :) De kosten die naar voren kwamen: 700 euro. Door een verrotte schuurdeur en roest op de radiator in de badkamer. Positief: alle kozijnen en plafonds zijn zeer recent geschilderd. Muren opnieuw gestuukt. Waarschijnlijk omdat de vorige bewoners diehard rokers waren (deuren geel).
Merk op dat nicotine ook weer terug door de mooi geschilderde plafonds en muren kan komen als het niet goed aangepakt is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:16
ATS schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:19:
[...]

Merk op dat nicotine ook weer terug door de mooi geschilderde plafonds en muren kan komen als het niet goed aangepakt is...
En vrij snel ook als er geen fixatie gebruikt is.. zie het als brandschade, zelfs met fixeer ga je dit door de verf heen zien na een aantal jaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

ATS schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:19:
[...]

Het is opnieuw gestuukt zei hij volgens mij. Overigens schijnt het dat er niets terugkomt als er synthetische verf wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Kju schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:05:
[...]

Het is opnieuw gestuukt zei hij volgens mij. Overigens schijnt het dat er niets terugkomt als er synthetische verf wordt gebruikt.
De muren waren gestuct ja, maar de plafonds geschilderd. En is niet alle verf syntethisch tegenwoordig? Voor "latex" wordt al heel lang een natuurlijk latex meer gebruikt in elk geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Volgens mij is de gemiddelde muurverf tegenwoordig gewoon op waterbasis en zit er geen rubber (latex) meer in. Zelfs lak is tegenwoordig op waterbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Werd eens tijd. Halfuurtje geleden eindelijk bouwkundige keuring binnen. Bedrag aan direct noodzakelijke kosten zit ver onder limiet die ik in bod gesteld heb.

Het is zowaar beter dan verwacht: eigenlijk maar vier punten waar op- of aanmerkingen over waren, en de twee grootste (goed voor bijna 2/3 van het bedrag, EUR 228 van de EUR 379) zaten in ruimtes die we toch al onder handen gaan nemen - in de badkamer schijnt de radiator niet geaard te zijn, en in de keuken is er onder het gootsteen een lekkage. Kan mezelf wel schoppen dat ik dat trouwens niet gezien heb bij de twee bezichtigingen. Daarnaast 'stucwerkreparatie' waar iemand met z'n voet door een muur gegaan is dat had ik wel al gezien - en advies om brandmelders te plaatsen.

Daar teken ik wel voor - dus volgende week vrijdag naar de notaris :D

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Kju schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 12:18:
Volgens mij is de gemiddelde muurverf tegenwoordig gewoon op waterbasis en zit er geen rubber (latex) meer in. Zelfs lak is tegenwoordig op waterbasis.
Latex en waterbasis zijn twee verschillende dingen; je kunt prima een waterbasis muurverf met óf zonder latex hebben, en latex in je verf zegt niets over of je verf waterbasis is of niet. Maar praktisch alle muurverf voor binnenshuis is tegenwoordig idd wel op waterbasis. Lak is een ander verhaal, daar zijn (vooral in Nld) nog verscheidene soorten te verkrijgen, zowel op waterbasis als niet op waterbasis. :)

Of de nicotine teer ( :> ) nog door de verf komt (of gaat komen) is volkomen afhankelijk van het product, en is niets over te zeggen op afstand zonder verdere info...

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nicotine is je probleem niet, dat gele is gewoon teer he ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freedzed6
tweaker2010 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 12:08:
[...]

YEP

http://www.nu.nl/beurs/39...s-in-bijna-drie-jaar.html

We zijn net uit de wachtrij gestapt en stappen nu in de achtbaan om daarna omhoog te worden getrokken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

dion_b schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 22:44:
Nicotine is je probleem niet, dat gele is gewoon teer he ;)
als je zeker wilt weten dat het er niet door komt zijn door wel speciale primers voor. Een goedkope oplossing is zogenaamd 'wegenwit" dit is vaak zeer afdoende.

https://www.google.nl/#c2coff=1&q=wegenwit&spell=1

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 16-10-2014 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coca-Cola
  • Laatst online: 08:18
assje schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:14:
[...]

Ik heb onlangs mijn hypotheek bij de Rabobank afgesloten en kwam tot dezelfde conclusie.

Bij Interpolis betaal je €25,- p.p. per jaar puur om de polis aan te houden, daar komt de premie nog bij (welke inderdaad verandert naarmate de looptijd verstrijkt).

Aangezien mijn ORV niet zo hoog is betaal ik nu nog geen €50,- per jaar voor twee personen (dus minder dan de administratiekosten bij Interpolis).

Inderdaad dus één polis voor twee levens, als de tweede persoon overlijdt hoeft er toch niemand meer in het huis te kunnen blijven wonen (wat bij Interpolis dus niet mogelijk is).
Waar heb jij uiteindelijk je ORV genomen? Wij zitten nu in het advies traject en krijgen als beste prijs 9 euro per maand (TAF) voor 2 personen dalend en startend bij 135k. Dat is ook 1 polis op 2 levens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Handige tool in Nijmegen wat er met je gemeentelijke lasten gebeurd als je bijvoorbeeld gaat kopen:
http://www.nijmegen.nl/woonlastenmeter/

Schrok er van, als ik van huur naar koop ga dan gaat dat me op jaarbasis 1100 euro meer aan gemeentelijke lasten schelen. Dat het een stuk meer was had ik verwacht, maar zoveel dus echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Coca-Cola schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:24:
[...]

Waar heb jij uiteindelijk je ORV genomen? Wij zitten nu in het advies traject en krijgen als beste prijs 9 euro per maand (TAF) voor 2 personen dalend en startend bij 135k. Dat is ook 1 polis op 2 levens.
Ook TAF! Verzekerd bedrag €45k annuitair (4%) dalend op twee levens, kost €1.363,50 over de looptijd (dus €3,79/maand)

Edit: precieze getallen

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 16-10-2014 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coca-Cola
  • Laatst online: 08:18
assje schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 12:02:
[...]

Ook TAF! Verzekerd bedrag €45k annuitair (4%) dalend op twee levens, kost €1.363,50 over de looptijd (dus €3,79/maand)

Edit: precieze getallen
Ahh, dat is wel een heel laag verzekerd bedrag, dus dan zal ons bedrag ook wel kloppen! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJ
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-09 16:47
Ook wij inmiddels troste eigenaar van onze 1e koopwoning :*) . Helaas wel een behoorlijk probleem waar we nu tegenaan lopen. Door onze nieuwe buurman werden we er op gewezen dat de kapconstructie behoorlijk doorhangt (wat van binnenuit niet zichtbaar is). Mijn vader was het tijdens de bezichtiging wel op gevallen dat op het lage zoldertje de gordingen iets wat doorhingen (maar niet zorgwekkend zoals gezien van binnen uit) Makelaar wees ons erop dat dit niets ernstig zou zijn, dus verder onderzoek vonden wij op dat moment niet noodzakelijk. Eergister dus zelf maar eens het dak op geklommen en het ziet er daar niet al te best uit. Iemand enige ervaring met dit soort situaties?

We hebben nu een nette brief opgesteld naar de oude eigenaar maar deze lijkt niet mee te willen gaan werken om een oplossing te zoeken. Denk dat ik de rechtsbijstand maar ga inschakelen. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Laatst online: 07:49
Als je buurman dat in 1 oogopslag kan zien/aanwijzen, dan vermoed ik dat dat onder jouw onderzoeksplicht valt en dat je niet ver komt bij de vorige eigenaar.

Ik heb deze week de hypotheekofferte ontvangen, met een geldigheid tot 1week voor opleveren. Nu had de adviseur het heel nochalant over verlengen a 0,25% hypotheeksom, maar ik baal een beetje dat-ie dat niet even vantevoren had gezegd. Te meer omdat we tot 1dec mogen ontbinden en de aanvraag dus eenvoudig een weekje later gestuurd had kunnen worden. Ik dacht juist dat ik voor zulke geintjes juist een adviseur had.

Overigens zou er de optie zijn om de overdracht naar voren te halen, maar de huidige eigenaar zit met huurders tot 2 (werk)dagen voor onze gewenste datum. Toch maar eerst even met de makelaar overleggen, misschien is het geen probleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tja, lastig. Als koper heb je een onderzoeksplicht, de makelaar (neem aan dat het de verkoopmakelaar van de verkopende partij was) op z'n blauwe ogen geloven is ook niet goed.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:19
Denk zelf dat je weinig kans maakt. Even heel kort door de bocht:
Het zijn geen verborgen gebreken, je kan het binnen en buiten blijkbaar gewoon zien. Daarnaast ben je als koper aansprakelijk om gedegen onderzoek te doen naar het huis (lees bouwkundig rapport etc.)

Maargoed je kan het altijd proberen >:)
JerryJ schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 12:31:
Ook wij inmiddels troste eigenaar van onze 1e koopwoning :*) . Helaas wel een behoorlijk probleem waar we nu tegenaan lopen. Door onze nieuwe buurman werden we er op gewezen dat de kapconstructie behoorlijk doorhangt (wat van binnenuit niet zichtbaar is). Mijn vader was het tijdens de bezichtiging wel op gevallen dat op het lage zoldertje de gordingen iets wat doorhingen (maar niet zorgwekkend zoals gezien van binnen uit) Makelaar wees ons erop dat dit niets ernstig zou zijn, dus verder onderzoek vonden wij op dat moment niet noodzakelijk. Eergister dus zelf maar eens het dak op geklommen en het ziet er daar niet al te best uit. Iemand enige ervaring met dit soort situaties?

We hebben nu een nette brief opgesteld naar de oude eigenaar maar deze lijkt niet mee te willen gaan werken om een oplossing te zoeken. Denk dat ik de rechtsbijstand maar ga inschakelen. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

BlueMotion schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 12:44:
Als je buurman dat in 1 oogopslag kan zien/aanwijzen, dan vermoed ik dat dat onder jouw onderzoeksplicht valt en dat je niet ver komt bij de vorige eigenaar.

Ik heb deze week de hypotheekofferte ontvangen, met een geldigheid tot 1week voor opleveren. Nu had de adviseur het heel nochalant over verlengen a 0,25% hypotheeksom, maar ik baal een beetje dat-ie dat niet even vantevoren had gezegd. Te meer omdat we tot 1dec mogen ontbinden en de aanvraag dus eenvoudig een weekje later gestuurd had kunnen worden. Ik dacht juist dat ik voor zulke geintjes juist een adviseur had.

Overigens zou er de optie zijn om de overdracht naar voren te halen, maar de huidige eigenaar zit met huurders tot 2 (werk)dagen voor onze gewenste datum. Toch maar eerst even met de makelaar overleggen, misschien is het geen probleem..
Ik begrijp je adviseur niet. Hij heeft duidelijk niet opgelet. Ik neem aan dat deze offerte vrijblijvend is en zo lang je nog niets getekend hebt ben je de bank niets verschuldigd. Hij moet deze offerte gewoon links laten liggen en laten verlopen en gewoon een nieuwe aanvragen waarmee je wel binnen de termijn zit. Een nieuwe offerte bij dezelfde serviceprovider kost misschien een paar honderd euro, maar zeker geen 0,25%. Aan hem moet je niks extra betalen want hij heeft de aanvraag al in z'n systeem/mailbox zitten. Kwestie van doorsturen of opnieuw op "verstuur" klikken.

Waarom trouwens maar 1 week, is het een budgetrente ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
basjuhh schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 12:46:
Denk zelf dat je weinig kans maakt. Even heel kort door de bocht:
Het zijn geen verborgen gebreken, je kan het binnen en buiten blijkbaar gewoon zien. Daarnaast ben je als koper aansprakelijk om gedegen onderzoek te doen naar het huis (lees bouwkundig rapport etc.)

Maargoed je kan het altijd proberen >:)

[...]
Enige waar je iets mee zou kunnen is dat de makelaar aangeeft dat het niets ernstig zou zijn. Ik gok echter dat je dit niet zwart op wit hebt en derhalve onmogelijk is om te bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Kju schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 12:55:
[...]

Ik begrijp je adviseur niet. Hij heeft duidelijk niet opgelet. Ik neem aan dat deze offerte vrijblijvend is en zo lang je nog niets getekend hebt ben je de bank niets verschuldigd. Hij moet deze offerte gewoon links laten liggen en laten verlopen en gewoon een nieuwe aanvragen waarmee je wel binnen de termijn zit. Een nieuwe offerte bij dezelfde serviceprovider kost misschien een paar honderd euro, maar zeker geen 0,25%. Aan hem moet je niks extra betalen want hij heeft de aanvraag al in z'n systeem/mailbox zitten. Kwestie van doorsturen of opnieuw op "verstuur" klikken.

Waarom trouwens maar 1 week, is het een budgetrente ofzo?
Volgens mij lees je verkeerd. De offerte is net een week te kort geldig om het te redden tot de overdracht. En het verlengen daarvan kost blijkbaar 0,25%.

Maar wat ik dan weer niet begrijp: je gaat de hypotheekofferte toch niet tekenen tijdens de overdracht? Dat doe je immers al eerder. Dus, wat is nou het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
DrivinUCrazy schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:01:
[...]

Volgens mij lees je verkeerd. De offerte is net een week te kort geldig om het te redden tot de overdracht. En het verlengen daarvan kost blijkbaar 0,25%.
Dat dus
Maar wat ik dan weer niet begrijp: je gaat de hypotheekofferte toch niet tekenen tijdens de overdracht? Dat doe je immers al eerder. Dus, wat is nou het probleem?
De offerte wordt inderdaad eerder getekend, maar de koop moet binnen 3mnd afgerond zijn na offertedatum (hence overdracht is ook geweest). Daar zit nu het pijnpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ja dat begreep ik wel. Mijn punt is, nogmaals, als je het nog niet getekend hebt en het een vrijblijvende offerte is kan je toch gewoon over twee weken een nieuwe aanvraag doen en deze links laten liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJ
Vanuit binnen is er nagenoeg niets van te zien. De buurman kan vanuit zijn woning goed op het dak kijken en denkt dat er zelfs gevaar voor instorting is (de makelaar zegt dat er geen instorting gevaar is). De buurman heeft zelfs verteld aan de verkopende partij dat ze dit verplicht zijn te melden bij eventuele kopers (aan ons dus) maar dit is niet gebeurt. Op de website van Eigenhuis kan ik er dit over vinden:

Een gebrek is ernstig wanneer het normaal gebruik van de woning in de weg staat. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een rotte dakconstructie. De verkoper is dan aansprakelijk, ongeacht hij van het gebrek wist of niet. Voorwaarden zijn dat het gebrek al voor de overdracht bestond en dat het niet zichtbaar was voor u als koper tijdens de bezichtigingen (in verband met uw onderzoeksplicht).

In ons geval is de makelaar ook nog eens de zoon van de verkopende partij wat het allemaal niet makkelijk maakt. Naar mijn inzien hebben ze niet bekend gemaakt hoe erg de situatie in werkelijkheid is. Een onderzoek van een bouwkundige zal dit wellicht kunnen bevestigen.

Verder wil ik niet al te veel problemen met de verkopende partij (we komen immers uit hetzelfde dorp). Even afwachten hoe het af gaat lopen. Maar om nu zelf op te draaien voor de volledige kosten van reparatie zie ik niet echt zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door JerryJ op 16-10-2014 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daarom altijd een bouwkundige keuring laten uitvoeren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
Kju schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:07:
[...]

Ja dat begreep ik wel. Mijn punt is, nogmaals, als je het nog niet getekend hebt en het een vrijblijvende offerte is kan je toch gewoon over twee weken een nieuwe aanvraag doen en deze links laten liggen?
Het aanbod is 3 weken geldig. Als we daarna de boel weer aanslingeren, hebben we (een beetje afhankelijk van de snelheid van de aanbieder) effectief nog 3,5 week tussen offerte tekenen en einddatum ontbindende voorwaarden. Dat risico is me iets te groot voor die paarhonderd euro.

Ik zou alleen zeggen dat mijn adviseur me dat vantevoren had moeten vertellen, of op zn minst de keuze te geven om te wachten met aanvragen of een 'snelle' offerte te verlengen. Nu zitten wij met kosten/gezeik achteraf terwijl dat helemaal niet nodig is..
JerryJ schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:31:
Vanuit binnen is er nagenoeg niets van te zien. De buurman kan vanuit zijn woning goed op het dak kijken en denkt dat er zelfs gevaar voor instorting is (de makelaar zegt dat er geen instorting gevaar is). De buurman heeft zelfs verteld aan de verkopende partij dat ze dit verplicht zijn te melden bij eventuele kopers (aan ons dus) maar dit is niet gebeurt. Op de website van Eigenhuis kan ik er dit over vinden:

Een gebrek is ernstig wanneer het normaal gebruik van de woning in de weg staat. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een rotte dakconstructie. De verkoper is dan aansprakelijk, ongeacht hij van het gebrek wist of niet. Voorwaarden zijn dat het gebrek al voor de overdracht bestond en dat het niet zichtbaar was voor u als koper tijdens de bezichtigingen (in verband met uw onderzoeksplicht).

In ons geval is de makelaar ook nog eens de zoon van de verkopende partij wat het allemaal niet makkelijk maakt. Naar mijn inzien hebben ze niet bekend gemaakt hoe erg de situatie in werkelijkheid is. Een onderzoek van een bouwkundige zal dit wellicht kunnen bevestigen.

Verder wil ik niet al te veel problemen met de verkopende partij (we komen immers uit hetzelfde dorp). Even afwachten hoe het af gaat lopen.
Dan heb je het dus niet over een (verborgen) gebrek maar over een niet-bewoonbare staat van de woning. Als het echt zo erg is kan dat misschien een aanknopingspunt zijn. Overigens, los van de problemen die je niet wilt hebben met de verkoper, je moet het er wel mee doen. Als hij niet wil/kan betalen, dan kom je geen stap verder, ook al sta je nog zo in je recht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

JerryJ schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:31:
Naar mijn inzien hebben ze niet bekend gemaakt hoe erg de situatie in werkelijkheid is. Een onderzoek van een bouwkundige zal dit wellicht kunnen bevestigen.
Dat onderzoek had je natuurlijk voor de koop moeten laten doen, dan had je aan je onderzoeksplicht voldaan ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:02
naitsoezn schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:45:
[...]

Dat onderzoek had je natuurlijk voor de koop moeten laten doen, dan had je aan je onderzoeksplicht voldaan ;)
De verkoper heeft natuurlijk ook een meldingsplicht, helemaal in combinatie met het verhaal van de buurman erbij staat die best sterk.

Niettemin nogal debiel om geen bouwkundige keuring uit te laten voeren bij een wat ouder huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Het mag anders verwoord worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJ
@Blink1984 Zal zelf zo ontzettend geweldig zijn dat hij alles tot op in de puntjes heeft geregeld en nooit eens iets over het hoofd ziet. Als hij mensen wil bombarderen tot debiel dan moet hij dat maar lekker doen. Zwakzinnige was hier meer op zijn plaats geweest om er de humor maar van in te zien. Blink1984 je verdient een groepsfoto van jezelf. Kun je lekker boven je bedje hangen en mee in slaap vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Vind ik ook. Dat het onverstandig is, daar zijn we het mee eens. In de meeste gevallen kom ik toch echt geen bouwkundig rapport tegen als ik ga taxeren, dat had m'n werk toch een stuk makkelijker gemaakt. Als verkoopmakelaar maak ik hetzelfde mee. Men bespaart nou eenmaal graag bij zo'n grote aankoop, heel onlogisch. Waarderen door een professional doen ze pas als ze al een koopsom overeen zijn gekomen en als ze al een bouwkundige sturen doen ze dat ook pas als ze een koopsom overeen zijn gekomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kju op 16-10-2014 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zich niet zo gek om pas keuring uit te laten voeren nadat je bedrag overeen gekomen bent, anders riskeer je situatie waarin je al geld uitgegeven hebt en toch elkaar niet vindt in de onderhandelingen. Maarja, daar is ook oplossing voor: neem een voorbehoud op in je bod dat direct noodzakelijke kosten uit keuring max bedrag X mogen kosten. Vervolgens na overeenstemming koopsom keuring laten uitvoeren. Als het een drama is kun je altijd nog weglopen, als het geen drama is, maar wel redelijk aan de prijs kun je opnieuw onderhandelen. En als het onder je bedrag X is, kun je met een gerust hart kopen - want je hebt aan je onderzoeksplicht voldaan en alles wat niet in die keuring zichtbaar is, is verborgen en valt daarom onder meldplicht verkoper.

Natuurlijk is dit mosterd na de maaltijd, maar goed, dit is ook geen rocket science: ik koop nu voor het eerst en vond dit gelijk bij zowat eerste hit op advies bij uitbrengen bod. Als je zonder aankoopmakelaar denkt te kunnen is jezelf goed inlezen toch echt het begin. Ik kan de manier waarop Blink1984 het verwoordt niet goedkeuren, maar het is onterecht om hem aan te vallen omdat hij erop wijst dat je allicht je iets beter had kunnen voorbereiden op mogelijk de grootste aankoop van je leven...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:16

Toch niet eentje van ver. Eigen huis hè?
Hier inderdaad hetzelfde probleem. Erg knullig van de hypotheekadviseur, overdracht stond op 26 december en de offerte was geldig tot 22 december. De adviseur had prima 4 dagen kunnen wachten met de offerte opvragen. Offerte was ook maar 2 maand geldig dus dit had ik niet voorzien.
Uiteindelijk in goed overleg de verkoper 4 dagen eerder het huis uit gekregen zodat we mooi voor de kerst aan de slag konden. Scheelde toch weer € 600,-

Optie is trouwens een sleutelverklaring tekenen. Maar dit risico zou ik mer huurders denk ik niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

dion_b schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 14:51:
Op zich niet zo gek om pas keuring uit te laten voeren nadat je bedrag overeen gekomen bent, anders riskeer je situatie waarin je al geld uitgegeven hebt en toch elkaar niet vindt in de onderhandelingen. Maarja, daar is ook oplossing voor: neem een voorbehoud op in je bod dat direct noodzakelijke kosten uit keuring max bedrag X mogen kosten. Vervolgens na overeenstemming koopsom keuring laten uitvoeren. Als het een drama is kun je altijd nog weglopen, als het geen drama is, maar wel redelijk aan de prijs kun je opnieuw onderhandelen. En als het onder je bedrag X is, kun je met een gerust hart kopen - want je hebt aan je onderzoeksplicht voldaan en alles wat niet in die keuring zichtbaar is, is verborgen en valt daarom onder meldplicht verkoper.

Natuurlijk is dit mosterd na de maaltijd, maar goed, dit is ook geen rocket science: ik koop nu voor het eerst en vond dit gelijk bij zowat eerste hit op advies bij uitbrengen bod. Als je zonder aankoopmakelaar denkt te kunnen is jezelf goed inlezen toch echt het begin. Ik kan de manier waarop Blink1984 het verwoordt niet goedkeuren, maar het is onterecht om hem aan te vallen omdat hij erop wijst dat je allicht je iets beter had kunnen voorbereiden op mogelijk de grootste aankoop van je leven...
Je gaat juist heel anders een onderhandeling in als je volledig op de hoogte bent van de waarde en van de bouwkundige staat van een object. Een koper die een bouwkundig voorbehoud van 5.000 is overeengekomen die op een kostenplaatje van 4500 komt. De taxateur die 300.000 taxeert waar de koper eigenlijk 325.000 als max voor zichzelf had. Ik kom het best vaak tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

En wat nu als je wel die overdracht naar voren haalt, maar gewoon met de vorige eigenaar afspreekt dat hij nog tot de originele datum heeft om e.e.a. helemaal netjes leeg te maken ofzo? Wij hebben zelfs nog drie maanden gewoond in het appartement dat we al hadden overgedragen (al mocht dat officieel vast niet van de bank van de nieuwe eigenaar...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

JerryJ schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 14:30:
@Blink1984 Zal zelf zo ontzettend geweldig zijn dat hij alles tot op in de puntjes heeft geregeld en nooit eens iets over het hoofd ziet. Als hij mensen wil bombarderen tot debiel dan moet hij dat maar lekker doen. Zwakzinnige was hier meer op zijn plaats geweest om er de humor maar van in te zien. Blink1984 je verdient een groepsfoto van jezelf. Kun je lekker boven je bedje hangen en mee in slaap vallen.
Ik zou het niet op zijn manier verwoorden maar het is natuurlijk ongelooflijk stom om geen bouwkundige keuring uit te voeren op een ouder huis. Op z'n minst via een voorbehoud in je bod.
Heb ik ook gedaan op een huis van net 10 jaar oud. Je verwacht niks maar als je iets tegen komt levert het zo ontzettend veel gezeur op. Voor nog geen 300 euro was ik klaar en heb ik achteraf nog wat nieuwe dingen gehoord mbt onderhoud. Bij mij een voorbehoud van 1000 euro en daar is het keurig onder gebleven. Daarboven had ik opnieuw onderhandeld of was ik weggelopen.
dion_b schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 14:51:
En als het onder je bedrag X is, kun je met een gerust hart kopen - want je hebt aan je onderzoeksplicht voldaan en alles wat niet in die keuring zichtbaar is, is verborgen en valt daarom onder meldplicht verkoper.
Is dat niet iets te kort door de bocht? Want als jouw bouwkundige het niet kan vinden hoe moet de verkoper het dan weten? Die zal ook geen destructief onderzoek laten verrichten.

[ Voor 4% gewijzigd door Tsurany op 16-10-2014 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:02
JerryJ schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 14:30:
stel je niet zo aan. Je doet de grootste aankoop in je leven en je doet geen bouwkundige keuring die je een paar honderd euro kost (294 euro bij VEH), typisch gevalletje penny wise, pound foolish.

Als je erover gaat zeuren op een internetforum kun je ook kritiek verwachten, deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kju schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 15:06:
[...]

Je gaat juist heel anders een onderhandeling in als je volledig op de hoogte bent van de waarde en van de bouwkundige staat van een object. Een koper die een bouwkundig voorbehoud van 5.000 is overeengekomen die op een kostenplaatje van 4500 komt. De taxateur die 300.000 taxeert waar de koper eigenlijk 325.000 als max voor zichzelf had. Ik kom het best vaak tegen.
Ook waar.

Wat handiger is hangt geheid af van de situatie. In mijn geval was drie jaar terug de direct naastgelegen - en zeer vergelijkbare - appartement verkocht (twee keer zelfs, eerste keer bij executieveiling, tweede keer op de reguliere markt, zij het opvallend snel voor een opvallend lage prijs - de speculant die het in de veiling opkocht wilde duidelijk cashen), dus ik vond dat ik in ieder geval een goede ijkpunt had voor waarde. Uiteindelijk overeengekomen prijs zit dan ook dicht in de buurt van wat de speculant ernaast ervoor kreeg ;)

Als ik geen goede referentie zou hebben gehad zou ik allicht ook eerst een taxatie overwogen hebben.
Tsurany schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 15:12:
[...]

Ik zou het niet op zijn manier verwoorden maar het is natuurlijk ongelooflijk stom om geen bouwkundige keuring uit te voeren op een ouder huis. Op z'n minst via een voorbehoud in je bod.
Heb ik ook gedaan op een huis van net 10 jaar oud. Je verwacht niks maar als je iets tegen komt levert het zo ontzettend veel gezeur op. Voor nog geen 300 euro was ik klaar en heb ik achteraf nog wat nieuwe dingen gehoord mbt onderhoud. Bij mij een voorbehoud van 1000 euro en daar is het keurig onder gebleven. Daarboven had ik opnieuw onderhandeld of was ik weggelopen.
Exact, zo ook hier (nouja, EUR 2k in bod gedaan - achteraf stom, maar kosten bleken < EUR 400 te zijn, dus geen ramp).
[...]

Is dat niet iets te kort door de bocht? Want als jouw bouwkundige het niet kan vinden hoe moet de verkoper het dan weten? Die zal ook geen destructief onderzoek laten verrichten.
In het geval van verborgen gebreken is het de vraag of de verkoper het wist cq had kunnen/moeten weten. Als het iets is wat de verkoper oprecht niet wist en je ook niet redelijkerwijs had kunnen verwachten dat hij het wel wist cq had moeten laten uitzoeken heb je als koper gewoon pech.

De verkoper heeft enkel meldplicht, geen destructieve onderzoeksplicht inderdaad.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1 ... 20 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.