JaQ schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 22:16:
[...]
Uiteraard ben ik eigenwijs

Volgens
deze link kijkt het NWWI naar de aanwezigheid van drie modelwaarden met bijbehorende toelichting. Voor die modelwaarden geldt deze toelichting (zie
deze link):
[...]
Als er geen vergelijkbare objecten zijn bemoeit het NWWI zich wel met de waarde, immers dan voldoet de modelwaarde niet. Je kan dus een probleem krijgen als je in een minder voorkomende klasse komt (bijvoorbeeld Noord-Oost Drenthe in een dorp, prijsklasse boven de 500k. ). Nu weet ik wel dat we het over een uitzondering hebben, maar het toont aan dat een dergelijk systeem niet feilloos is.
Volgens mij staat er in je links gewoon wat ik heb geschreven. Nergens staat dat NWWI inhoudelijk iets beoordeelt. Dat kan ook niet want NWWI is niet de taxateur, ze waarborgen uniformiteit.
Ook als er geen modelwaarderapporten zijn moet de taxateur zes referentiepanden aanleveren. NWWI controleert of ze er zijn en dat de taxateur er voldoende commentaar bij levert. NWWI controleert niet of het klopt wat de taxateur schrijft. In het uiterste geval, als er geen referenties voor handen zijn, kan een taxateur nog steeds een taxatierapport opleveren met minder of geen referenties, als het maar onderbouwd is.
rik11 schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 10:29:
In mijn taxatie volgens nwwi icm NHG zijn slechts twee modelwaarderapporten gehanteerd. Die betrouwbaarheid is ook een wassen neus. Die geeft enkel aan de zekerheid dat de waarde niet meer dan 30% afwijkt. In mijn geval heb ik het huis voor respectievelijk - 9 en - 11% van beide marktwaardes gekocht.
De marktwaarde is de marktwaarde die de taxateur heeft vastgesteld. De modelwaarde is geen marktwaarde. De marktwaarde wijktniet af van de modelwaarde, het is juist andersom. Als het goed is heeft de taxateur ook in het rapport duidelijk een toelichting gegeven waarom de modelwaarde afwijkt van de marktwaarde indien de modelwaarde 10% of meer afwijkt van de marktwarde.
Die modelwaarderapporten houden geen rekening met verschillen in afwerkingsniveau, kwaliteit van de installaties. Bij appartementen letten ze niet op of er wel of geen tuin is, of er grote of kleine terrassen/balkons zijn, of er sprake isvan erfpacht (afgekocht, eeuwigduren, aflopend etc.). Midas gaat bijvoorbeeld uit van de oppervlakten die de NVM makelaars hebben ingevoerd, nou weten we allemaal dat de meeste makelaars de oppervlakten graag ruim hanteren

, daar krijg je vaak onbetrouwbare waarden uit. NBWO hanteert de oppervlakten uit de BAG, ook die kloppen vaak niet.