Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 101 Laatste
Acties:
  • 666.613 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:20
Ach, niet geschoten is altijd mis he :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:44
saviour schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 10:42:
[...]
Ik heb het idee dat sommige corporaties de inmeting als excuus gebruiken om meer door te kunnen berekenen aan de koper(s).
Lijkt me sterk, wij betalen die kosten toch niet aan de corporatie.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Ik ben aan het kijken om een huis te kopen.

Misschien is er een lening mogelijk vanuit m'n ouders.
Om de constructie goed te snappen heb ik een excel sheet gemaakt, maar ik wantrouw de uitkomst.

Als input heb ik:
Leen Bedrag 100000 euro
Leen Rente Ouders 7,5 %
Leen Rente Bank 4 %
Belasting schijf 42 %
Spaar rente Bank 2 %

Met een reguliere 30 jaar annoiteiten hypotheek:
Met een jaar betaling van 5750 heb je de hypotheek met rente afbetaald.
Hierbij begint je netto (na HRA) maandelijkse hypotheek last bij de 340 en eindigt deze bij de 470. Gemiddeld betaal je 385 euro aan hypotheek over de gehele looptijd.
In totaal betaal je in 30 jaar 43.167,- aan rente (na HRA)

Als ik het geld bij m'n ouders leen tegen 7,5% en ze schenken me jaarlijks zoveel dat ze zelf nog die 4% rente over houden...
Die 7,5% kan ik aftrekken van de belasting volgens mij.
Dan begint m'n netto (na HRA) maandelijkse hypotheek last bij 150 euro en eindigt deze bij de 651 euro met een gemiddelde van 316,- per maand.
Nu betaal ik in 30 jaar maar 17.612,- aan rente (na HRA)

Het nadeel is dat de lasten op het eind erg hoog zijn, maar als ik het verschil tussen de (reguliere) en de familie constructie in de eerste jaren op een bank rekening zet en daar die 'overshoot' van betaal...

Als ik de besparing maandelijks op een bankrekening met 2% zet, dan heb ik na 30 jaar nog 26.075,- over15093,- extra aan rente ontvangen

Totale kosten = aflossing + rente + rest rekening rente
Totale kosten = 100.000 + 17612 + -26.075 7.000
Totale kosten = 91.538
Totale kosten = +/- 110.000

Tevens krijgen m'n ouders 2% extra rente op hun geld over 30 jaar.
Dit loopt op tot nog eens +/- 24.000 extra winst voor hun.

Weet iemand of dit uberhaupt kan kloppen?
Het voelt alsof ik me ergens enorm rijk reken...

edit: Ook met de rente heb ik fout gerekend, je mag natuurlijk niet doen alsof je de volle rente krijgt over het begrag dat je pas aan het eind van het jaar hebt. Hiervoor heb ik nu gecorrigeerd

[ Voor 12% gewijzigd door liquid_ice op 08-10-2014 20:09 ]

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Je kan de opbrengst van je 2% sparen natuurlijk niet meerekenen op deze manier. Dan zou je ook de inleg ervan moeten meerekenen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Ik begrijp die 7,5% niet zo goed. Waarop is dat gebaseerd? De Belastingdienst is ook niet gek. En wat gebeurt er indien je ouders komen te overlijden of uit elkaar gaan? In 30 jaar tijd kan er een hoop gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
liquid_ice schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 15:55:
Ik ben aan het kijken om een huis te kopen.

Leen Rente Ouders 7,5 %
Leen Rente Bank 4 %

Het voelt alsof ik me ergens enorm rijk reken...
Dat klopt, je mag niet zo'n hoge rente aanhouden, zie: http://www.consumentenbon...rente-bij-de-familiebank/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Dat staat niet in die link.
Wat je elders (en ook bij de Consumentenbond zelf) vindt, is dat voor een lening zonder hypothecaire zekerheid een dergelijke rente helemaal niet gek is en dus ook is geaccepteerd door de rechter. Je gaat uit van een persoonlijke lening. Vraag eens een paar offertes op voor een PL die je wel moet aflossen met een looptijd van 30 jaar, en je komt op rentepercentages van 8-14% momenteel. Maar, voor de zekerheid zet je natuurlijk een glijclausule in je contract: mocht de belastingdienst vinden dat 8% niet reeel is, dan pas je de rente aan naar een percentage dat ze wel acceptabel acht.

Ik ben zelf net een overeenkomst aangegaan tegen 8% met mijn ouders.
tweaker2010 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:06:
Ik begrijp die 7,5% niet zo goed. Waarop is dat gebaseerd? De Belastingdienst is ook niet gek.
Op het verschil tussen het stellen van een hypothecaire zekerheid of niet.
En wat gebeurt er indien je ouders komen te overlijden of uit elkaar gaan? In 30 jaar tijd kan er een hoop gebeuren.
Ja, in 30 jaar kan veel gebeuren. Bij overlijden wordt je lening deel van de te erven boedel, en bij scheiding van de te verdelen boedel. Waarom zou dat ingewikkeld zijn? Wij gaan er eigenlijk al vanuit dat we de lening nooit volledig zullen terugbetalen voordat mijn ouders zullen zijn overleden. Dat is gewoon de realiteit. Je moet wel ook rekening houden met de vraag wat er gebeurt als jij als geldlener overlijdt bijvoorbeeld.

[ Voor 30% gewijzigd door ATS op 08-10-2014 16:20 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:26
Dat mag je wel, want je leent bij je ouders zonder onderpand. De consumentenbond kan zich beter bezig houden met stofzuigers...

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
T-MOB schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:16:
Dat mag je wel, want je leent bij je ouders zonder onderpand. De consumentenbond kan zich beter bezig houden met stofzuigers...
8)7

Maar inderdaad. Denk eens na: De bank vestigt een hypotheek, je betaalt niet en de bank claimt dan je huis.
Jij betaalt je ouders niet, maar je hebt geen hypotheek gevestigd op je huis, maar enkel een persoonlijke lening? Hoe komen zij dan aan het geld... Wat denk je dat dit tweede met je risico doet? En dus met je rente.
Rentes liggen veel hoger. Wij hebben t met de ouders op 5,3% vastgezet maar dat komt door het feit dat de bank ook meeneemt wat je overige schulden (hypotheek in ons geval) zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door RickvN op 08-10-2014 16:20 ]

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

RickvN schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:20:
[...]

8)7

Maar inderdaad. Denk eens na: De bank vestigt een hypotheek, je betaalt niet en de bank claimt dan je huis.
Jij betaalt je ouders niet, maar je hebt geen hypotheek gevestigd op je huis, maar enkel een persoonlijke lening? Hoe komen zij dan aan het geld... Wat denk je dat dit tweede met je risico doet? En dus met je rente.
Rentes liggen veel hoger. Wij hebben t met de ouders op 5,3% vastgezet maar dat komt door het feit dat de bank ook meeneemt wat je overige schulden (hypotheek in ons geval) zijn.
Dat hebben wij anders opgelost: eerst 100% bij de bank lenen, en twee weken later een aflossing doen die we financieren met een familiebanklening met een veel hogere (8%) rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
ATS schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:06:
Je kan de opbrengst van je 2% sparen natuurlijk niet meerekenen op deze manier. Dan zou je ook de inleg ervan moeten meerekenen.
Ja klopt, ik reken de besparing dubbel toch?
Ik mag alleen maar de rente over de besparing rekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 20:26
ATS schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:21:
[...]

Dat hebben wij anders opgelost: eerst 100% bij de bank lenen, en twee weken later een aflossing doen die we financieren met een familiebanklening met een veel hogere (8%) rente.
Maar dat moet dan maar net uitkunnen met je maximale aflossing. Verder ben ik niet zo'n fan van familiebankconstructies vanwege de vermenging tussen zaken en prive. Niet iedereen kan dat even goed gescheiden houden en dan kan een probleem op het ene vlak ook een probleem op het andere vlak worden. Denk bijvoorbeeld aan een scheidingsgeval waarbij de ouders de torenhoge rente niet meer terugschenken omdat het de (ex)schoonzoon/-dochter niet gegund wordt. Maar ook verkoop met restschuld waardoor een ouder zijn pensioenpotje kwijt raak kan funest zijn voor de sfeer aan het kerstdiner...

[ Voor 20% gewijzigd door T-MOB op 08-10-2014 16:33 ]

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
T-MOB schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:33:
[...]
Verder ben ik niet zo'n fan van familiebankconstructies vanwege de vermenging tussen zaken en prive. Niet iedereen kan dat even goed gescheiden houden en dan kan een probleem op het ene vlak ook een probleem op het andere vlak worden.
Dat lijkt me inderdaad een reeel gevaar waar mensen zelf goed over na moeten denken.

Voor nu wil ik de constructie gewoon goed snappen en dat gaat het beste met narekenen :+

[ Voor 9% gewijzigd door liquid_ice op 08-10-2014 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

T-MOB schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:33:
[...]

Maar dat moet dan maar net uitkunnen met je maximale aflossing.
daarom neem je voor het deel wat je al weet dat direct afgelost gaat worden variabele rente. Daarop kan je altijd boetevrij aflossen ;) Dit zorgt dan wel weer voor een wat hogere totale toetsrente in de meeste gevallen maar zolang je LTI en LTV maar passen is met een goede planning er heel wat mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ray schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 17:50:
[...]

daarom neem je voor het deel wat je al weet dat direct afgelost gaat worden variabele rente. Daarop kan je altijd boetevrij aflossen ;) Dit zorgt dan wel weer voor een wat hogere totale toetsrente in de meeste gevallen maar zolang je LTI en LTV maar passen is met een goede planning er heel wat mogelijk
Had ik maar ouders met geld, ik had het prachtig gevonden alle mogelijkheden te benutten :-D

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Negatieve gevallen kan je altijd hebben, maar als je de familie bank niet kan betalen, zou je een hypotheek ook niet kunnen betalen. En dan zit je met kerst zonder een dak.
Ik heb vorige week een PO aangezet voor 360x een aflossing en we hebben goed afspraken gemaakt en we weten wat we doen.

@ATS vertel mij daar de achterliggende gedachte eens van, die is mij namelijk niet helder.

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

RickvN schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 18:50:
Negatieve gevallen kan je altijd hebben, maar als je de familie bank niet kan betalen, zou je een hypotheek ook niet kunnen betalen. En dan zit je met kerst zonder een dak.
Ik heb vorige week een PO aangezet voor 360x een aflossing en we hebben goed afspraken gemaakt en we weten wat we doen.

@ATS vertel mij daar de achterliggende gedachte eens van, die is mij namelijk niet helder.
deze manier zorgt dat je toetsing wel volledig op lage bankrente normen kan zodat je LTI stijgt. Als je daarna geld van de familie gebruikt zonder hypothecaire zekerheid kan je daarvoor dus een hogere rente bedingen dan met. Extra stukje finetuning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Ray schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 19:10:
[...]

deze manier zorgt dat je toetsing wel volledig op lage bankrente normen kan zodat je LTI stijgt. Als je daarna geld van de familie gebruikt zonder hypothecaire zekerheid kan je daarvoor dus een hogere rente bedingen dan met. Extra stukje finetuning!
Qua rentestand heb je uiteraard gelijk. Maar van de andere kant, waarom zou je het zelf niet (als je dat zo graag wilt) achteraf niet gewoon opschroeven onderling? De bank weet van niks....
Daarnaast, als je juist meer via de familiebank doet, kan je ook qua rentepercentage lager uitkomen met rentes omdat je bijv. <67,5 of <75% aan hypolen neemt bij de bank... (Voor ons geen impact, wij zitten op iets meer dan 30%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

RickvN schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 19:12:
[...]

Qua rentestand heb je uiteraard gelijk. Maar van de andere kant, waarom zou je het zelf niet (als je dat zo graag wilt) achteraf niet gewoon opschroeven onderling? De bank weet van niks....
Daarnaast, als je juist meer via de familiebank doet, kan je ook qua rentepercentage lager uitkomen met rentes omdat je bijv. <67,5 of <75% aan hypolen neemt bij de bank... (Voor ons geen impact, wij zitten op iets meer dan 30%).
het blijft maatwerk natuurlijk. zit je bv onder NHG maakt het niet uit. Zit je bv bij de ING past die de rentes na de aflossing aan conform de verhouding waar je dan zit etc etc.

Ook is natuurlijk de vraag of je familie het wel wil lenen zonder onderpand.

Achteraf verhogen is ook een optie maar hou er wel rekening mee bij het opstellen van de overeenkomst! zodat je later niet de belastingdienst vanalles uit moet gaan leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Ray schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 19:18:
[...]

het blijft maatwerk natuurlijk. zit je bv onder NHG maakt het niet uit. Zit je bv bij de ING past die de rentes na de aflossing aan conform de verhouding waar je dan zit etc etc.

Ook is natuurlijk de vraag of je familie het wel wil lenen zonder onderpand.

Achteraf verhogen is ook een optie maar hou er wel rekening mee bij het opstellen van de overeenkomst! zodat je later niet de belastingdienst vanalles uit moet gaan leggen
Klopt. Ach, onze rente staat nu op 3,2% 10 jaar rentevast (offerte was 3,5%, maar zakte nog wat :D).
En we gaan binnenkort al de eerste extra aflossing doen (maar dat is eigenlijk gewoon teveel geleend geld). Vervolgens als we na wat extra aflossing of iets dergelijks, de maandelijkse last wat hebben kunnen laten zakken, misschien eens kijken voor aanpassing van rente. Maar ik vind het zo ook wel prima. Daarnaast zitten mijn pa en ik beiden in de financiële sector en kunnen alles zelf wel uitzoeken, wat veel tijd en geld scheelt.

De IB-aangifte gaat wel een uitdaging worden volgend jaar, maar ach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Wat betreft dat familiebank verhaal: hebben jullie allemaal ouders die teveel geld over hebben :? Ik verbaas me erover dat blijkbaar zoveel mensen daar gebruik van kunnen/willen maken. Onze ouders hebben echt geen ton over die ze ons wel even willen lenen... Buiten dat zou ik niet eens WILLEN lenen van mijn ouders.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Metalfreak schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 20:27:
Wat betreft dat familiebank verhaal: hebben jullie allemaal ouders die teveel geld over hebben :? Ik verbaas me erover dat blijkbaar zoveel mensen daar gebruik van kunnen/willen maken. Onze ouders hebben echt geen ton over die ze ons wel even willen lenen... Buiten dat zou ik niet eens WILLEN lenen van mijn ouders.
Tsja, verschilt per situatie. Ik denk dat mijn ouders ook weer door hun ouders zijn geholpen (niet in zo'n grote mate als wij nu). Wij hebben het geluk dat de verruimde schenkingsvrijstelling maximaal is benut + nog een fijne lening kunnen afsluiten.
Per saldo: € 1200 bruto last per maand, ca. € 500 netto per maand.

Laten we daarnaast voorop stellen dat dit altijd een persoonlijke keuze is, met wat je doet.
De een wilt 30 jaar rentevast, de ander variabel. Maar door de ervaringen te delen zullen velen verschillende mogelijkheden zien en eventueel oplossingen voor hun problemen.

[ Voor 17% gewijzigd door RickvN op 08-10-2014 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Metalfreak schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 20:27:
Ik zou dolgraag geld willen lenen of krijgen van mijn ouders als ik wist dat ze genoeg vermogen hadden. Helaas hebben ze geen geld over dus zal dat voor mij niet mogelijk zijn.

Ik gun het die mensen van harte maar wat mij betreft zou dan wel de HRA mogen vervallen. Zeker bij familieconstructies lijkt HRA mij absoluut onzinnig.

Starterslening is een drama trouwens. Aanvraag ingediend en na vijf werkdagen nemen ze alles pas in behandeling. Dan sturen ze per post een bericht dat ze iets missen en kan ik het per mail insturen. Dan weer vijf dagen wachten tot ze het gaan verwerken.

Wat dan vooral jammer is dat ik de informatie echt had ingestuurd en dat ze gewoon een mail hadden kunnen sturen zodat ze direct antwoord hadden gehad. Waarom nu weer per brief?
Trouwens waarom uberhaupt geen online omgeving waar je kan uploaden en documenten direct afgevinkt worden?

[ Voor 26% gewijzigd door Tsurany op 08-10-2014 21:04 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Tsurany schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 20:44:
[...]
Zeker bij familieconstructies lijkt HRA mij absoluut onzinnig.
Juist dan heeft dit voordeel en maakt de familiebank aantrekkelijk. Anders heeft het alsnog weinig zin om hoge rentes op te voeren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

RickvN schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 21:00:
[...]

Juist dan heeft dit voordeel en maakt de familiebank aantrekkelijk. Anders heeft het alsnog weinig zin om hoge rentes op te voeren....
Mjah, om er dan maar een meta-discussie van te maken (niets persoonlijk verder): De familiebank-constructie is m.i. wel weer typisch zo'n voorbeeld van hoe HRA vooral de rijken rijker maakt. Heb je als familie voldoende geld om elkaar te helpen, dan levert dit nog belastingvoordeel op ook. Net als in de 'oude' situatie (die nu langzaam wordt afgebouwd) van de hoogste inkomens die het meeste belastingvoordeel hebben/hadden. Vind ik persoonlijk niet wenselijk.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

RickvN schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 21:00:
[...]

Maar HRA over een rente die vaak teruggeschonken wordt is puur geld verdienen aan kromme regelingen. Dat lijkt mij vrij zinloos en mag wel wat aan gedaan worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Tsurany schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 21:06:
[...]

Maar HRA over een rente die vaak teruggeschonken wordt is puur geld verdienen aan kromme regelingen. Dat lijkt mij vrij zinloos en mag wel wat aan gedaan worden.
Tsja, maar er zijn wel meer dingen zinloos en daar kan je er tal van opnoemen (enkel al fiscale aspecten).
Zoals mijn ouders zeggen: "Wij schenken niks, we betalen je teveel betaalde rente terug".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Veel 'ouders' hebben over 30 jaar niet meer zo veel aan het eindelijk terug betaalde geld...
De mijne zijn dan ver over de 80, haha

Hebben ze eindelijk hun centjes terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Wie van jullie hebben het leidingwerk voor de keuken laten verleggen tijdens de bouw en wat heb je daar voor betaald? Ik heb een offerte van de bouwer ontvangen voor €1772. Nu is dat natuurlijk afhankelijk van de gewenste keuken en iedere keuken is anders maar misschien kan ik zo zien of dit ver boven het gemiddelde zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
naitsoezn schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 21:04:
[...]

Mjah, om er dan maar een meta-discussie van te maken (niets persoonlijk verder): De familiebank-constructie is m.i. wel weer typisch zo'n voorbeeld van hoe HRA vooral de rijken rijker maakt. Heb je als familie voldoende geld om elkaar te helpen, dan levert dit nog belastingvoordeel op ook. Net als in de 'oude' situatie (die nu langzaam wordt afgebouwd) van de hoogste inkomens die het meeste belastingvoordeel hebben/hadden. Vind ik persoonlijk niet wenselijk.
Hoewel ik het eens ben dat het erg krom is met de HRA, en die eigenlijk sowieso krom is, vind ik wel dat je nu definitie van 'rijken' wel erg laag legt. Tuurlijk dit zijn ouders die het niet slecht hebben (en gewoon zuiniger geleefd dan strikt noodzakelijk zou zijn voor hun inkomsten), maar als ik denk aan de rijken die rijker worden, dan denk ik niet aan mensen die op hun 60ste een ton bij elkaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mwoeah, als je kijkt welk deel van de mensen van 60 die een ton los heeft slingeren zit je echt niet meer modaal, ook niet twee keer modaal qua vermogen. Dan zit je echt in de top 5% ofzo.

Nu is daar niets mis mee als dat geld gewoon via hard werk verworven is. Gaat het om geld dat verworven is zonder werk (dus zelf geerfd of puur door speculatie/huizenmarktbewegingen) dan zou ik willen dat de fiscus er harder naar keek.

Maar goed, hoe dan ook, blijft mooi als je ouders zoiets voor je kunenn doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ik kom uit een gezin met 5 kinderen, dan wordt een ton aan je kinderen geven nog even wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:57
Tristan schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 22:12:
Wie van jullie hebben het leidingwerk voor de keuken laten verleggen tijdens de bouw en wat heb je daar voor betaald? Ik heb een offerte van de bouwer ontvangen voor €1772. Nu is dat natuurlijk afhankelijk van de gewenste keuken en iedere keuken is anders maar misschien kan ik zo zien of dit ver boven het gemiddelde zit.
Een collega van me heeft het achteraf laten doen door een bedrijf voor zo'n 700 geloof ik. Dat was zo'n 4 jaar geleden. Wij gaan voor de keuken mooi naar Duitsland en besteden het leidingwerk ook uit om het achteraf te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Die familiebankconstructies kunnen natuurlijk met lagere bedragen. Mijn ouders hebben het zeker niet slecht, maar ik kom uit een gezin met meer dan één kind. Dat betekent dat ze hetzelfde willen kunnen bieden aan alle kinderen, en ook voor ons er dus geen ton in zit om op deze manier te lenen. So what? Ook met enkele tienduizenden euro's is er voordeel; dat is alleen minder groot.

Dat je geen HRA zou moeten mogen krijgen op een lening anders dan bij een bank lijkt me onzin. Waarom wil je precies verplichte winkelnering opleggen bij banken voor financiering van je huis? De constructie is interessant omdat je de rente weer mag terugschenken, maar schenken kan sowieso, of er nu sprake is van een lening of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
dion_b schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 01:22:
Mwoeah, als je kijkt welk deel van de mensen van 60 die een ton los heeft slingeren zit je echt niet meer modaal, ook niet twee keer modaal qua vermogen. Dan zit je echt in de top 5% ofzo.
Blader maar eens door dit topic heen en dan zie je het tegendeel. Met 1-2x modaal valt er al genoeg te behalen, maar weten waar je uitgaves liggen, is voor veel mensen een kriem waardoor het geld eruit vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:58
ATS schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 08:27:
Dat je geen HRA zou moeten mogen krijgen op een lening anders dan bij een bank lijkt me onzin. Waarom wil je precies verplichte winkelnering opleggen bij banken voor financiering van je huis? De constructie is interessant omdat je de rente weer mag terugschenken, maar schenken kan sowieso, of er nu sprake is van een lening of niet.
Maar als je gewoon schenkt krijg je niet 30 jaar lang hypotheekrente van de staat. De regeling zou bedoelt moeten zijn voor ouders die het geld niet definitief kunnen schenken maar wel jaarlijks een kleiner bedrag kunnen schenken. De praktijk is juist dat de rijke ouders hier het meest van profiteren (ook omdat die deze kennis hebben, de gewone mensen moeten het van de media hebben en daar gaat het op het moment alleen over schenken, maar kan je een adviseur betalen dan zal hij altijd eerst de familiebank regelen).

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

ph4ge schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 10:05:
[...]

Maar als je gewoon schenkt krijg je niet 30 jaar lang hypotheekrente van de staat. De regeling zou bedoelt moeten zijn voor ouders die het geld niet definitief kunnen schenken maar wel jaarlijks een kleiner bedrag kunnen schenken. De praktijk is juist dat de rijke ouders hier het meest van profiteren (ook omdat die deze kennis hebben, de gewone mensen moeten het van de media hebben en daar gaat het op het moment alleen over schenken, maar kan je een adviseur betalen dan zal hij altijd eerst de familiebank regelen).
Als je gewoon je hypotheek afsluit bij een bank, krijg je ook je HRA van de staat. Het voordeel is dat in plaats dat je die rente betaalt aan een bank, dit geld in de familie blijft. En dat "de gewone man niet de kennis" heeft vind ik echt je reinste onzinargument. Natuurlijk heb je kennis van de regels nodig om gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden, dat geldt voor álle regelingen. Maar om nu te zeggen dat je daar in dit geval een dure adviseur voor nodig hebt... Juist tegenwoordig gaat die vlieger niet meer op: op internet is alles te vinden. Daar heb ik het ook vandaan. Dit forum is bijvoorbeeld een prima bron van kennis.

Ik vind het middel erger dan de kwaal. Als je het kunnen gebruiken van HRA afhankelijk gaat maken van de vraag bij wie je je financiering geregeld hebt, dan zijn we m.i. op de verkeerde weg. Wel fijn voor de banken natuurlijk, niemand kan meer (gedeeltelijk) om ze heen. Er zijn m.i. betere manieren van het beperken van het kunnen gebruiken van deze regeling en andere "oneerlijke voordelen" van (kinderen van) rijke mensen (waarbij rijk nogal relatief is, zoals RickvN al laat zien). Pas dan bijvoorbeeld de schenkingsnormen aan. En, uiterst liberaal, verhoog de erfbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Southern Sun schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 08:19:
[...]

Een collega van me heeft het achteraf laten doen door een bedrijf voor zo'n 700 geloof ik. Dat was zo'n 4 jaar geleden. Wij gaan voor de keuken mooi naar Duitsland en besteden het leidingwerk ook uit om het achteraf te laten doen.
€ 700?! Hmm ik denk ik dat ik er verstandig aan doe om even rond te shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Ik zit te twijfelen of we de hypotheekrente voor 20 of 30 jaar vast moeten zetten. Veel zal de rente nu niet meer omlaag gaan denk ik en in de toekomst verwacht ik niet dat hij ooit nog zo laag wordt. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:58
tweaker2010 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 10:57:
Ik zit te twijfelen of we de hypotheekrente voor 20 of 30 jaar vast moeten zetten. Veel zal de rente nu niet meer omlaag gaan denk ik en in de toekomst verwacht ik niet dat hij ooit nog zo laag wordt. Iemand tips?
Hangt er vanaf hoeveel risico je kan nemen en wil nemen. Leen je volop op het randje en zit je met onzekere banen en kinderen op komst, of zit je aan de veilige kant? Zal jij er van wakker liggen als de rente een beetje stijgt? Heb je de discipline om het geld wat je bespaart door een kortere rente vast periode te gebruiken voor buffers (of extra aflossen)? Zitten extra aflossingen überhaupt in de planning? Los je lineair af dan is je schuld na 20 jaar dusdanig klein dat je een flinke rentestijging makkelijk kan dragen, maar bij annuitair heb je dan nog maar weinig afgelost.

Dat zijn afwegingen die alleen jij kan maken. In principe kost zekerheid altijd geld en is meer zekerheid dus duurder. Mijn persoonlijke mening is dat als je het durft en financieel aankan dat je beter zo kort mogelijk of niet kan vastzetten maar als je dat niet durft of kan dat je het dan maar beter gelijk goed kan doen.

[ Voor 7% gewijzigd door ph4ge op 09-10-2014 11:03 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Annuiteit of linear? Verder ligt het er aan of je van plan bent eerder af te lossen en zo ja hoeveel.... Als je misschien na 20/25 jaar van je hypotheek af hoopt te zijn, dan kun je waarschijnlijk beter voor 20 jaar vast zetten (als 20 of 30 jaar je enige opties zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ATS schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 08:27:
Het voorkomt dat de familiebank constructies gebruikt kunnen worden om winst te maken. Door de rente terug geschonken te krijgen en HRA te ontvangen krijg je van de staat betaald voor je lening ipv dat de lasten van deze lening wat verlicht worden. En daar ben ik wel op tegen. Het is mooi dat je ouders je veel geld kunnen lenen en maandelijks geld kunnen schenken maar ik zie niet in waarom de staat dit nog aantrekkelijker moet maken. HRA moet niet gebruikt worden om lasten-loze leningen nog aantrekkelijker te maken.
Voordeel van een lagere rente is dat je maandelijks geld over houd. Zet dit geld door naar een spaarrekening en los elke X maanden af en je kan na 10 jaar makkelijker een hogere rente opvangen.
Bij mij zou 20 jaar lang vastzetten elke maand 25 euro kosten. Dat is niet gek veel. Ga je naar 30 jaar kijken kost het al 54 euro extra per maand. Zou ik dat elke maand extra aflossen zou ik uiteindelijk misschien wel voordeliger uitkomen doordat mijn maandlasten sneller dalen en ik steeds weer wat meer kan aflossen. Ik verwacht zelf ook niet dat de rente over 10 jaar veel hoger zal zijn dan nu de rentes voor 20 of 30 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-08 22:30
In de bijlage van een voorlopig koopcontract dat ik wil gaan tekenen staat een vraag over zeil dat tussen 1962 en 1980 is aangeschaft. Het antwoord is nee, wat opzich prima is, maar wat is er aan de hand met dit zeil waardoor de verkoopperiode belangrijk is?

Dan heb ik nog een vraag: stel, je hebt geen eigen middelen, hoe verkrijg je dan een bankgarantie/waarborgsom? Is het gebruikelijk om daar een lening voor af te sluiten? Of zit dit bij de te kiezen hypotheek erin? Ik begrijp hem niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zeil uit die periode is vaak aangevuld met asbest en dat heb je liever niet in huis ;)

De waarborgsom is van toepassing wanneer je eigen middelen middelen in kan zetten. De bankgarantie is een lening die je afsluit bij een bank wanneer je die middelen niet hebt. (kost ongeveer 300 euro) Hierbij staat de bank garant (vandaar bankgarantie) voor het betalen van dat bedrag aan de verkoper indien dat nodig is. Dat is dus een persoonlijke lening en mocht de verkoop niet doorgaan moet jij die lening gaan aflossen.

Je hebt dus of een waarborgsom of een bank garantie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

naitsoezn schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:02:
[...]
Annuiteit of linear? Verder ligt het er aan of je van plan bent eerder af te lossen en zo ja hoeveel.... Als je misschien na 20/25 jaar van je hypotheek af hoopt te zijn, dan kun je waarschijnlijk beter voor 20 jaar vast zetten (als 20 of 30 jaar je enige opties zijn).
Het gaat om een annuiteitenhypotheek, op dit moment kunnen we de maandlasten net betalen. Op termijn verwacht ik dat ons inkomen nog flink omhoog gaat. Bij een annuiteitenhypotheek begreep ik dat het verstandig was om de volledige termijn vast te zetten omdat je dan later niet voor te hoge lasten kan komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat klinkt alsof je de maximale hypotheek neemt. Je weet dat die lager is als je een hogere rente hebt? Als je verwacht dat je inkomen gaat stijgen zou ik 10 jaar nemen en periodiek aflossen. Dan heb je nu weinig lasten en dankzij het aflossen over 10 jaar ook ook al zou je rente dan hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

Bij een rentevaste termijn van 10 jaar of langer gaan ze uit van de werkelijke rente i.p.v. de (hogere) toetsrente en krijg je vaak een hogere lening dan bij een kortere rentevaste termijn...

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Over het verhaal dat je met een annuïtaire lening pas heel laat echt gaat aflossen: dat gaat momenteel niet meer zo erg op. Hoe lager de rente, hoe sneller je aflossing gaat. En de rente staat momenteel natuurlijk erg laag. Het gaat natuurlijk niet zo snel als bij een lineaire lening, maar het moment dat je meer aflossing gaat betalen dan rente komt wel heel snel dichterbij.

Bij voorbeeld: uitgaande van de standaard 30 jaar, betaal je bij 5% rente pas in termijn 195 (van 360) per maand even veel aflossing als rente. Je openstaande schuld is na 15 jaar dan nog 68% van de oorspronkelijke hoofdsom. Bij 3% is dat termijn 84 en staat er na 15 jaar nog 61% open, en bij 2,3% vanaf termijn 1 waarbij er na 15 jaar nog 58% van je schuld open staat. Bij lineair staat er na 15 jaar nog 50% open. Bij het andere uiterste van 10% heb je pas in termijn 278 dat je evenveel aflossing als rente gaat betalen, en staat er na 15 jaar dan ook nog ruim 81% van de schuld open!

Je ziet dus dat je met een dalende rente steeds dichter bij lineair aankruipt qua schema. Dat kan ook een overweging zijn om juist voor een kortere (lagere) rente te gaan, in plaats van een hogere en langere rente: daarmee gaan je aflossingen, ook als je het verschil in maandlasten niet opzij legt, nog altijd harder dan bij de hogere rente!

Edit: even grafisch uitgewerkt:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/16442531/openstaande_schuld_lening.png?dl=1

[ Voor 4% gewijzigd door ATS op 09-10-2014 14:23 . Reden: Grafiek toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kju schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 12:50:
Bij een rentevaste termijn van 10 jaar of langer gaan ze uit van de werkelijke rente i.p.v. de (hogere) toetsrente en krijg je vaak een hogere lening dan bij een kortere rentevaste termijn...
Maar hoe hoger het rentepercentage hoe lager het bedrag dat je kan lenen. Dus met 10 jaar zit je eigenlijk op het maximale bedrag, elk jaar langer rentevast en het bedrag daalt weer.
ATS schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:09:
Je ziet dus dat je met een dalende rente steeds dichter bij lineair aankruipt qua schema. Dat kan ook een overweging zijn om juist voor een kortere (lagere) rente te gaan, in plaats van een hogere en langere rente: daarmee gaan je aflossingen, ook als je het verschil in maandlasten niet opzij legt, nog altijd harder dan bij de hogere rente!
Bij lineair zijn je maandlasten initieel een stuk hoger dan bij annuitair. Als je dan voor annuitair aflossen kiest en het verschil in maandlasten als extra aflossing uit gaat voeren per X maanden los je ook een stuk sneller af op geheel vrijwillige wijze en heb je dus helemaal extra voordeel bij een korte rentevastperiode.
Zeker wanneer je verwacht dat je inkomen op korte termijn stijgt kan je via extra aflossingen erg snel je maandelijkse bedrag aanzienlijk verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Tsurany schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 12:37:
Dat klinkt alsof je de maximale hypotheek neemt. Je weet dat die lager is als je een hogere rente hebt? Als je verwacht dat je inkomen gaat stijgen zou ik 10 jaar nemen en periodiek aflossen. Dan heb je nu weinig lasten en dankzij het aflossen over 10 jaar ook ook al zou je rente dan hoger zijn.
Hoe bedoel je een lagere hypotheek bij een hoge rente? Ik kan toch geen hogere hypotheek krijgen als ik de rente minder lang vastzet?

Edit: De bank gaat uit van de waarde van het huis x 104% en kijkt naar mijn inkomen, verder niet toch?

[ Voor 9% gewijzigd door tweaker2010 op 09-10-2014 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Fout. De bank gaat uit van een norm voor je maandlasten die past bij je inkomen. 104% is een bovenwaarde.

Bij een langere rentevast periode hoort een hogere rente. Bij een hogere rente hoort een hogere maandlast, wat zich vertaald in een lagere maximale leensom. Omdat je volgens de NHG normen vanaf 10 jaar vast mag rekenen met de reële rente in plaats van een fictieve 5% rente, heb je bij een rentevastperiode van 10 jaar de hoogste maximale leensom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

tweaker2010 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:47:
[...]

Hoe bedoel je een lagere hypotheek bij een hoge rente? Ik kan toch geen hogere hypotheek krijgen als ik de rente minder lang vastzet?

Edit: De bank gaat uit van de waarde van het huis x 104% en kijkt naar mijn inkomen, verder niet toch?
Dat gedeelte wat afhankelijk is van je inkomen, daar nemen ze een bepaalde rekenrente voor. Hoe hoger die rekenrente, hoe lager het bedrag wat je kunt lenen. Als je rente < 10 jaar vast zet moeten ze een wettelijke rente nemen, als je rente >= 10 jaar vast zet mogen ze rekenen met de daadwerkelijke rente. En die daadwerkelijke rente zal hoger zijn als je hem 30 jaar vast zet dan wanneer je hem 20 jaar vast zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Oke, bedankt voor jullie antwoorden. Ik hoop dat 20 jaar vastzetten nog gaat lukken dan als je met 10 jaar de maximale leensom kunt krijgen. Desnoods wat meer spaargeld bijleggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
tweaker2010 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 15:20:
Oke, bedankt voor jullie antwoorden. Ik hoop dat 20 jaar vastzetten nog gaat lukken dan als je met 10 jaar de maximale leensom kunt krijgen. Desnoods wat meer spaargeld bijleggen. :)
Waarschijnlijk is dit al berekend en kan 20 en 30 jaar beiden in jullie maximale hypotheek, alleen zit je wel tegen de grens aan te hikken. Met 20-jaar rente vast, heb je gewoonweg 20 jaar lang lagere maandlasten. Zet dit eens langs elkaar af wat het verschil is, spaar dit verschil jaarlijks op & los dit extra af :) !
Vervolgens wordt je aflossing ieder jaar meer --> maandlast lager door reeds verrichte extra aflossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

tweaker2010 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 15:20:
Dat kan je berekenen via bijvoorbeeld http://www.berekenhet.nl/...-hypotheek-berekenen.html.
Vul hier zelf je rente en rentevastduur in en op basis van je inkomen berekent hij wat je kan lenen.
Kan toch een 20.000 euro schelen. De vraag is dus of je dat wel of niet kan missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
[b][message=43027201,noline]
Edit: even grafisch uitgewerkt:
Grappig inderdaad om te zien hoe weining mijn huidige 2,3% annuitair scheelt met lineair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is ook een afweging die wij nu aan het maken zijn. We hebben de luxe dat we aardig wat spaargeld in kunnen zetten en (mede daardoor) ver onder max hypotheek zittten. Dus we kunnen vrijwel iedere hypotheekvorm kiezen die we willen.

Wat we nu aan het bekijken zijn is of het handiger is om rente voor langere tijd vast te zetten (20-30j) icm hypotheek die bij verkoop meegenomen kan worden, of om juist voor zo laag mogelijke rente te gaan en met het bespaarde geld extra af te lossen.

We neigen op dit moment naar dat laatste, een 10j vaste rente (wat 3% zou betekenen momenteel) en vervolgens iets van EUR 200/maand (EUR 2400/j dus) extra af te lossen. Al zal de rente na 10j (veel) hoger zijn, met die extra aflossing zouden we alsnog in totaal ws goedkoper uit zijn dan bijv 20j vast op 3.6%.

Maar goed, moeten nog eea verder doorrekenen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:02

icecreamfarmer

en het is

dion_b schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 18:38:
Dit is ook een afweging die wij nu aan het maken zijn. We hebben de luxe dat we aardig wat spaargeld in kunnen zetten en (mede daardoor) ver onder max hypotheek zittten. Dus we kunnen vrijwel iedere hypotheekvorm kiezen die we willen.

Wat we nu aan het bekijken zijn is of het handiger is om rente voor langere tijd vast te zetten (20-30j) icm hypotheek die bij verkoop meegenomen kan worden, of om juist voor zo laag mogelijke rente te gaan en met het bespaarde geld extra af te lossen.

We neigen op dit moment naar dat laatste, een 10j vaste rente (wat 3% zou betekenen momenteel) en vervolgens iets van EUR 200/maand (EUR 2400/j dus) extra af te lossen. Al zal de rente na 10j (veel) hoger zijn, met die extra aflossing zouden we alsnog in totaal ws goedkoper uit zijn dan bijv 20j vast op 3.6%.

Met welke rente reken je dan na de 10 jaars periode, 6% is helemaal zo gek niet.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 23:25
Gisteren de offerte van een deel meerwerk gekregen... (klote aannemers die lekker een deadline van 1 dag geven). Schrok daar toch wel een beetje van om eerlijk te zijn!

7 LED spots (3 in de gang, 4 in de badkamer), 2 dimmers, en een extra punt om de spots van de keukenkastjes aan te sluiten: 2000 euro :X

Met die fijne deadline moesten we vandaag al antwoorden (Electra is vandaag/morgen getrokken). Uiteindelijk maar besloten om de spots in de badkamer direct te laten doen (heb geen zin om het plafond er weer uit te slopen en gedonder te krijgen met de natte zone. Punt voor de spots in de keukenkastjes wordt ook gedaan. Dat kwam dan op 1150 euro uit incl montage, materiaal en BTW.

In de gang komt er dus een simpele (LED) lamp :P

(Reden dat we zo weinig tijd hadden om te beslissen is omdat we het huis in de bouwfase hebben overgekocht, al het meerwerk was dus al besteld maar we wilden daarbovenop nog wat extra laten doen, daarop heeft de aannemer denk ik besloten om last minute te bellen zodat we eigenlijk geen andere keus hebben. Overigens was het geen probleem om kostenloos de keuken aan te passen. Voor 2 schuifdeurkasten wilden ze echter een kleine 5000 euro hebben 8)7 |:( Die bouw ik dus later zelf wel in voor 1/3 van de kosten).
dion_b schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 18:38:

Hier in Noorwegen is het iets anders als in NL maar wij hebben ook besloten om niets vast te zetten (var. rente) en extra af te lossen. Momenteel kunnen we per jaar 6000 euro sparen tegen 4,75 procent rente, en daarbij krijgen we 1200 euro extra aftrekken van de belasting omdat we deze rekening gebruiken. Dat maakt een jaarlijkse investering van 6000 euro bijna 7600 waard. Daar kan geen bank tegenop!

[ Voor 35% gewijzigd door Rene op 09-10-2014 21:58 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Tristan schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 10:21:
[...]

Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb de klus op werkspot gezet en heb inmiddels 2 offertes binnen die beide 1/3 van de prijs van de bouwer zijn. Wat een woekerprijzen rekent zo'n bouwer zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Rene schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 21:52:
sparen tegen 4,75 procent rente
Kan ik niet wat geld in Noorwegen stallen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freedzed6
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 15:46
Rene schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 21:52:
Gisteren de offerte van een deel meerwerk gekregen... (klote aannemers die lekker een deadline van 1 dag geven). Schrok daar toch wel een beetje van om eerlijk te zijn!

Voor 2 schuifdeurkasten wilden ze echter een kleine 5000 euro hebben 8)7 |:( Die bouw ik dus later zelf wel in voor 1/3 van de kosten).
Wil niemand iets wijs maken hoor maar 5000 euro hola ... op een goede veiling site kocht ik van een failliet bedrijf kasten voor 500 euro MET kwaliteit. Complete keuken wordt wat lastig ( van 17.500 euro voor 4.500 euro wel zelf demonteren uiteraard ) maar als je ECHT handig bent valt er veel te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
icecreamfarmer schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 19:02:
[...]

Met welke rente reken je dan na de 10 jaars periode, 6% is helemaal zo gek niet.
Ik heb net een proef berekening gemaakt.
30 jaar rente op 4,5
15 jaar rente op 3,7
Spaar rente op 2%

Als je de maandelijkse besparing spaart en IEDER jaar deze besparing + de rente ( 5 euro) in de hypotheek stopt (voor 30 jaar lang)
Dan kan de rente na 15 jaar op tussen de 6 en 7% komen en speel je quite (incl. 42% HRA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:57
Tristan schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 22:04:
[...]

Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb de klus op werkspot gezet en heb inmiddels 2 offertes binnen die beide 1/3 van de prijs van de bouwer zijn. Wat een woekerprijzen rekent zo'n bouwer zeg!
Top! Precies de reden dat ik niet teveel tijdens de bouw wil laten doen. Binnenkort nog wel kijken voor de badkamer aangezien die erbij zit. Mochten we voor ons budget die kunnen upgraden zodat ie naar wens wordt doen we die wel tijdens de bouw, anders laten we die ook vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:02

icecreamfarmer

en het is

liquid_ice schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 00:11:
[...]

Ik heb net een proef berekening gemaakt.
30 jaar rente op 4,5
15 jaar rente op 3,7
Spaar rente op 2%

Als je de maandelijkse besparing spaart en IEDER jaar deze besparing + de rente ( 5 euro) in de hypotheek stopt (voor 30 jaar lang)
Dan kan de rente na 15 jaar op tussen de 6 en 7% komen en speel je quite (incl. 42% HRA).
Nee ik bedoelde, je zet hem nu voor 10 jaar vast. De kans dat na die periode de rente hoger ligt dan de 3,6% 20 jaar vast is aanzienlijk. Heb je daar rekening mee gehouden.

Ik heb namelijk dezelfde berekeningen gemaakt met het verschil tussen variabel en een hogere vaste rente maar kwam pas later voordelig uit.
Rente laag 2,2%
Rente hoog 3,7%
Het echte verschil kwam pas na 20 jaar (o.a. door invloed van de HRA).

Maar ik zal eens een nieuw model opstellen waarbij ik de rente jaarlijks kan wisselen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Voor mij ging het niet alleen om wat goedkoper is, maar ook om de optie om het verschil in een buffer op te bouwen en zo zekerheid te kopen. Mocht ik bijvoorbeeld werkloos raken, dan kunnen we uit die buffer nog een poosje voort qua woonlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

icecreamfarmer schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 08:55:
[...]

Nee ik bedoelde, je zet hem nu voor 10 jaar vast. De kans dat na die periode de rente hoger ligt dan de 3,6% 20 jaar vast is aanzienlijk. Heb je daar rekening mee gehouden.
Absoluut. Ik ging in eerste instantie uit van 5%, maar idd, 6% is historisch gezien meer dan realistisch. We zijn nog aan het rekenen (bouwkundig bureau is niet bepaald snelste, dus voorlopig sowieso nog geen voorlopig koopcontract en dus ook geen definitief hypotheek).
Ik heb namelijk dezelfde berekeningen gemaakt met het verschil tussen variabel en een hogere vaste rente maar kwam pas later voordelig uit.
Rente laag 2,2%
Rente hoog 3,7%
Het echte verschil kwam pas na 20 jaar (o.a. door invloed van de HRA).

Maar ik zal eens een nieuw model opstellen waarbij ik de rente jaarlijks kan wisselen.
Wat wij vooral willen is in het begin zoveel mogelijk genieten van HRA ik blijf fundamenteel tegenstander ervan, maar niet prinicipieel genoeg dat ik er geen gebruik van maak als het er (nog) is, maar ook zo snel mogelijk hoofdsom omlaag krijgen.

M'n vriendin wilde al een 25-jaar hypotheek nemen. Dat heeft de adviseur haar afgeraden, we kunnen met 30 jaar altijd extra aflossen, maar met 25 kun je niet zonder meer minder aflossen. Dus het wordt sowieso 30 jaar.
ATS schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 09:31:
Voor mij ging het niet alleen om wat goedkoper is, maar ook om de optie om het verschil in een buffer op te bouwen en zo zekerheid te kopen. Mocht ik bijvoorbeeld werkloos raken, dan kunnen we uit die buffer nog een poosje voort qua woonlasten.
Voor ons minder noodzakelijk: omdat het hypotheekbedrag significant onder de max zit die we met een inkomen (de laagste: de mijne) kunnen dragen, kunnen we in geval van werkloosheid of zelfs relatiebreuk met minimale buikriemsnoeren gewoon door. Voor de hand ligt om in zo'n situatie niet meer extra af te lossen en te genieten van de lagere lasten omdat we dat wel eerder deden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:16
Even een vraagje aan de experts:

Stel je koopt een huis en de verkoper heeft als ontbindende voorwaarde dat de bank/NHG akkoord gaat met verkoop ivm. met restschuld. Je spreekt hiervoor een vervaldatum af. Deze datum komt nu in zicht en de verkoopmakelaar vraagt het volgende:

"er is nog geen akkoord of afwijzing van de bank. Hierdoor komt de passeerdatum te vroeg. Willen jullie de ontbindende voorwaarden met een week verlengen? Anders zie ik mij genoodzaakt de koop te ontbinden."

En als hij dit dan zou doen (dat willen we helemaal niet) wat gebeurt er dan met de gemaakte kosten?
Stel hij vraagt dit volgende week weer? Dan kunnen we toch niet blijven uitstellen zonder dat er concequenties zijn voor verkoper? Opzich is een week later leveren geen probleem, maar ben wel benieuwd wat mijn rechten zijn voor het geval dit nog weken zo doorgaat. Hoop dat iemand antwoord heeft op deze situatie :) alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

IANAL, maar e.e.a. zal wel afhangen van hoe de ontbindende voorwaarde precies is opgesteld. Als hij dusdanig is opgesteld dat ze wél kunnen ontbinden en er is niets opgenomen over gemaakte kosten, dan zal iedereen moeten opdraaien voor z'n eigen kosten.

Maar waarom zou je niet willen uitstellen? Verkopers willen ook gewoon van hun huis af, dus je suggestie dat ze uitstellen omdat het kán, vind ik een beetje vreemd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03
Dit is gewoon een heropening van de onderhandeling. Verkoper doet een voorstel en het is aan jou om daar akkoord mee te gaan of een tegenvoorstel te doen. Het is dus geen kwestie van 'rechten' maar van onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 17:38
Meestal worden de ontbindende voorwaarden gewoon verlengd omdat het in niemands belang is om moeilijk te gaan doen. Je schiet er niets mee op om je poot stijf te houden, de verkoper heeft maar beperkte mogelijkheden om de bank sneller te laten bewegen en anders heb je allebei niets en blijft ieder met z'n eigen kosten en een kater zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat je kan doen is een tegen onderhandeling en bijvoorbeeld een bepaalde vergoeding afdwingen. Echter is dat wel iets dat de goede relaties op het spel kan zetten en dat zou ik voor een paar euro's niet doen. Mochten bepaalde bedrijven hierdoor werkzaamheden moeten uitstellen en zijn hier kosten aan verbonden kan dit wel willen verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
Okej helder. Ik geef hem gewoon een week extra. Het is opzich geen probleem alleen wel jammer. Punt is, stel dat hij volgende week wéér uitstel vraagt, ik wel een probleem heb. En daarom probeer ik me hierop vast voor te bereiden. Dat hij de koop kan ontbinden als ik niet akkoord ga met uitstel zit mij niet lekker. De eigen gemaakte kosten zullen dan voor mijn rekening zijn. (denk ik) En dus lijkt het erop dat hij dit weken achter elkaar kan doen zonder gevolgen voor hem.

Zoals hierboven al staat, hebben ze hier helemaal geen belang bij. Ze willen/moeten immers gewoon verkopen. Maar het geeft mij ook mogelijkheid om niet akkoord te gaan met het uitstel omdat ik dan alle eigen gemaakte kosten kan betalen zonder hiervoor de woning te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Lekkerboeie86 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 15:52:
Het is opzich geen probleem alleen wel jammer. Punt is, stel dat hij volgende week wéér uitstel vraagt, ik wel een probleem heb. En daarom probeer ik me hierop vast voor te bereiden.
Kleine tip: Niet in problemen denken maar in oplossingen. Er is uiteindelijk overal een oplossing voor! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Lekkerboeie86 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 15:25:
Even een vraagje aan de experts:

Stel je koopt een huis en de verkoper heeft als ontbindende voorwaarde dat de bank/NHG akkoord gaat met verkoop ivm. met restschuld. Je spreekt hiervoor een vervaldatum af. Deze datum komt nu in zicht en de verkoopmakelaar vraagt het volgende:

"er is nog geen akkoord of afwijzing van de bank. Hierdoor komt de passeerdatum te vroeg. Willen jullie de ontbindende voorwaarden met een week verlengen? Anders zie ik mij genoodzaakt de koop te ontbinden."

En als hij dit dan zou doen (dat willen we helemaal niet) wat gebeurt er dan met de gemaakte kosten?
Stel hij vraagt dit volgende week weer? Dan kunnen we toch niet blijven uitstellen zonder dat er concequenties zijn voor verkoper? Opzich is een week later leveren geen probleem, maar ben wel benieuwd wat mijn rechten zijn voor het geval dit nog weken zo doorgaat. Hoop dat iemand antwoord heeft op deze situatie :) alvast bedankt!
Ik zou in zo'n geval hebben afgesproken dat jij pas begint met je hypotheekaanvraag als de bank van de verkoper akkoord is en een financieringsvoorbehoud van 4 tot 6 weken (ligt er aan hoe makkelijk de verkoper is) die ingaat op het moment dat de bank van verkoper akkoord gaat. Als ze daar niet akkoord mee willen gaan zou ik dan bedingen dat ze dan de gemaakte (financierings)kosten moeten vergoeden als de koop niet doorgaat. Niet mogelijk, dan geen deal.

Aangezien dit niet is gebeurd zal je dus zelf de kosten moeten dragen, eventueel proberen te verhalen op de verkoper, als de zaak niet doorgaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Kju op 10-10-2014 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Kju schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 16:25:
[...]

als de bank van de verkoper akkoord is en een financieringsvoorbehoud van 4 tot 6 weken (ligt er aan hoe makkelijk de verkoper is) die ingaat op het moment dat de bank van verkoper akkoord gaat.
Waarom moet de bank van de verkoper akkoord gaan met een of ander voorbehoud ?
En waarom zou een bank daar niet mee akkoord gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

liquid_ice schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 19:35:
[...]

Waarom moet de bank van de verkoper akkoord gaan met een of ander voorbehoud ?
En waarom zou een bank daar niet mee akkoord gaan?
De bank moet akkoord gaan met verkoop ivm restschuld. En als de bank dat niet doet is het zonde als de koper al kosten heeft gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

De bank gaat niet daarmee akkoord maar de verkoper. Als de verkoper het voorbehoud maakt dat de koop pas definitief is als de bank van de verkoper akkoord is met de koopsom (bijvoorbeeld om NHG te claimen), dan moet een koper daar niet zonder meer mee akkoord gaan. In het voorbeeld waarin er NHG zal worden geclaimd worden woningen vaak goedkoper in de markt gezet om snel te verkopen en daarna de restschuld op NHG te claimen. Als die koopsom te laag is gaat NHG daar niet mee akkoord en zal de bank de verkoop af laten ketsen. Als de koper inmiddels kosten heeft gemaakt (advies, taxatie, bouwkundige keuring) dan is dat gewoon zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
Kju schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 20:14:
De bank gaat niet daarmee akkoord maar de verkoper. Als de verkoper het voorbehoud maakt dat de koop pas definitief is als de bank van de verkoper akkoord is met de koopsom (bijvoorbeeld om NHG te claimen), dan moet een koper daar niet zonder meer mee akkoord gaan. In het voorbeeld waarin er NHG zal worden geclaimd worden woningen vaak goedkoper in de markt gezet om snel te verkopen en daarna de restschuld op NHG te claimen. Als die koopsom te laag is gaat NHG daar niet mee akkoord en zal de bank de verkoop af laten ketsen. Als de koper inmiddels kosten heeft gemaakt (advies, taxatie, bouwkundige keuring) dan is dat gewoon zuur.
Wat je hier schrijft is eigenlijk precies gaande bij mij. Ik zou daarom ook erg opgelucht zijn als alles akkoord is. De verkoopmakelaar gaf aan dat het een formaliteit was en dat hij nog niet eerder had meegemaakt dat het is afgekeurd door NHG.

We hebben ook een redelijk bod gedaan, maar ik verwacht dat er toch nog zo'n 20K restschuld is. De verkopers hebben 1 jaar samen gewoond en gaan uit elkaar. Volgende week zal er veel duidelijk worden. Heb er nog steeds vertrouwen in dat het allemaal goed gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Weet iemand hier of er nadelen zitten aan het infrezen van een vloerverwarming na de bouw tegenover het afnemen van vloerverwarming tijdens de bouw (en dus in de dekvloer)? De kosten liggen aardig uit elkaar namelijk om het frezen echt te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik neem aan dat je dit al gevonden had? Ik kan niet zo snel vinden of dit expliciet een nadeel is tegenover direct afnemen tijdens de bouw, maar ik kan me voorstellen dat een beetje vloerverwarmingsspecialist je hier wel meer over kan vertellen?
Freesvloer
Populair is de freesvloer. Dit komt omdat in seriematige nieuwbouw nauwelijks of nooit rekening wordt gehouden met vloerverwarming. Deze moet dan later worden aangelegd zonder dat er voldoende opbouwhoogte is. In de bestaande cementdekvloer worden machinaal sleuven gefreesd. In deze sleuven worden de buizen gedrukt. De buizen worden vastgezet en de sleuven gedicht met tegellijm. Hier overheen komen tegels of plavuizen. Het voordeel van deze vloerverwarming is de opbouwhoogte (geen). Nadelen zijn de reactiesnelheid door de grote op te warmen vloermassa, de warmtespreiding doordat de buizen direct onder de tegels liggen en de beperkingen hierdoor, door de maximale vloertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Tristan schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 21:44:
Weet iemand hier of er nadelen zitten aan het infrezen van een vloerverwarming na de bouw tegenover het afnemen van vloerverwarming tijdens de bouw (en dus in de dekvloer)? De kosten liggen aardig uit elkaar namelijk om het frezen echt te overwegen.
de 'experts' zweren bij traditioneel leggen. Dus in de dekvloer. Dit is de enige manier om goed isolatie aan te brengen direct onder de slangen. tevens krijg je dan een zwevende vloer wat weer voor (en nadelen) kan hebben. Ik heb zelf ook erg lang gepuzzeld. Het huis op de hoek heeft een frees variant. die reageert (itt de quote hier) veel sneller bij mij omdat het dus direct onder hun laminaat zit. Koelt ook weer veel sneller af.

Dit zijn dingen die je maar 1x doet en direct goed wilt doen. laat je goed informeren!!

neem in ieder geval nooit te grote groepen!! helaas wist ik dat niet. Ga ruim onder de max lengte die mogelijk is zitten en neem direct een LTV verdeler! daar ga je na wat tweaken veel plezier van hebben

[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 10-10-2014 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Maar zou je met de kennis van nu het laten infrezen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Tristan schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 23:31:
Maar zou je met de kennis van nu het laten infrezen of niet?
met de kennis van nu zou ik voor droogbouw kiezen maar dat is weer een heel ander verhaal. lees je daar maar eens over in! dat is een snel systeem met optimale prestaties

het is maar net hoe ze het traditioneel leggen. Als dat niet meer is dan op de betonvloer een net en dan de afdekvloer erop heb je niet veel voordeel tov frezen

als je de complete opbouw goed doet. dus rekening houdt met isolatie en reflectie folie dan zou trad. de voorkeur hebben

maar als ik het nog eens doe wordt het droogbouw. Dit is trouwens icm nieuwbouw ook goed te plannen (je hebt geen dekvloer nodig)

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 11-10-2014 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Ik ben aan het kijken naar 2 ongeveer gelijke huizen, beide met een vraagprijs van 175.000,-

Beide zijn in 2006 / 2007 voor 160 en 170 duizend verkocht aan de huidige bewoners.

Als ik de laatste verkoop gegevens van soort gekijke huizen (in dezelfde straat, rijtjes huizen met zelfde perseel oppervlakte) van het kadaster bekijk en dit corrigeer naar een prijs van nu, dan kom ik uit rond de 130 / 140 duizend.

Voor mijn gevoel willen de mensen precrisis pijzen (en daarmee geen restschuld) voor hun huis.
Maar om de huizen nu te kopen voor die bedragen gaat mij wat ver.

Zijn dit soort verschillen in jullie ogen extreem?

[ Voor 3% gewijzigd door liquid_ice op 11-10-2014 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 13-09 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik sta op het punt een bod te doen op mijn eerste koopwoning :) Vier jaar geleden 20 huizen bezocht, uiteindelijk niks gekocht omdat mijn relatie ontplofte (net op tijd dus!). Toentertijd een gesprek gehad bij de hypotheker, omdat ik zelfstandig ondernemer was. Nu ben ik vast in loondienst en zijn de hypotheekproducten zo simpel dat ik overweeg het zonder adviseur te regelen.

Maar goed, het bieden zelf vind ik best lastig. Zouden jullie een beetje met mij mee willen denken, waar mogelijk?

Het gaat om een jaren '30 woning in Amsterdam. Tot voor kort een huurwoning van een woningbouwcoöperatie (Ymere), gerenoveerd in 1995 (dubbelglas en isolatie).Vraagprijs: €172,500 K.K.
Ik kan tot maandag 12:00 uur een bod uitbrengen bij de makelaar. Zij gaan dan met de drie meest interessante biedingen verder. Hoe dit te rijmen valt met de richtlijn dat een makelaar maar met één partij in een onderhandeling zit snap ik niet.

De woning lijkt gewild, op de open dag afgelopen zaterdag was het best druk en bij mijn tweede bezichtiging gisterochtend stonden na mij nog 2 andere geïnteresseerden voor een tweede bezichtiging op de agenda.

Mijn eigen gevoel zegt dat ik iets wil onderbieden, €165.000 of iets dergelijks. Een kennis van mijn vader (makelaar) gaf, gezien het feit dat het een coöperatiewoning is, het advies om iets boven de vraagprijs te gaan zitten met een gek bedrag, bijvoorbeeld €173.115. Ik wil niet het risico lopen dat ik niet meer verder mee kan onderhandelen, omdat anderen 'interessanter' zijn dan ik. Maar ik wil ook niet flink boven het bod van de anderen gaan zitten natuurlijk ;)

De woning staat sinds 20 augustus te koop voor dit bedrag. Verderop in de straat staat een hoekwoning (aan een drukke straat en zonder uitbouw, maar met eikenvloer etc.) van een particulier te koop voor 189.000 k.k., al sinds februari.

Hypotheek wordt zeer waarschijnlijk geen probleem. Met 4 dagen werken per week (dat doe ik nu) kan ik een hypotheek krijgen van €191.000. Daarnaast wil ik waarschijnlijk zo'n €20.000 zelf inbrengen.

Tips/trucs omtrent bieden op coöperatiewoningen? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:11
volgens mij zit er bij de wooncorporatie woningen weinig speling op bieden. In dit topic is dat al een aantal keer besproken :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Kan iemand een foto plaatsen van een wandcontactdoos die op een hoogte van 350mm + vloer zit? Mijn wandcontactdozen zitten allemaal op 1m+ en Google helpt niet echt mee.

/edit Dit is van de Markthal in Rotterdam. Kan er denk ik veilig vanuit gaan dat de wc's op 350mm + vloer zitten?

Afbeeldingslocatie: http://dynamis.nl/projectfotos/projectdetail/1247777_202970.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Tristan op 12-10-2014 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gizz schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 17:32:

Tips/trucs omtrent bieden op coöperatiewoningen? :)
Hoe graag wil je het? Doordat je niet rechtstreeks onderhandeld neem je een groot risico met een te laag bod mochten er (veel) meer geïnteresseerden zijn. Door direct hoger te bieden neem je weer het risico te veel te betalen als er geen andere geïnteresseerden zijn of zij erg laag bieden.
Als je het niet graag wilt of het niet heel erg vind als je het mis loopt zou ik conservatief zijn en niet te hoog bieden. Wil je het graag en absoluut niet mislopen dan moet je denk ik wat risico nemen door iets hoger te bieden.

Trouwens positief advies gekregen van de SVN voor een starterslening van 30.000 euro. Hopelijk is de gemeente Utrecht ook lekker vlot zodat de offerte snel klaar is. Hypotheekofferte is al retour naar de bank dus hopelijk morgen/dinsdag geregeld.

[ Voor 15% gewijzigd door Tsurany op 12-10-2014 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 11:04
Tristan schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 20:57:
Kan iemand een foto plaatsen van een wandcontactdoos die op een hoogte van 350mm + vloer zit? Mijn wandcontactdozen zitten allemaal op 1m+ en Google helpt niet echt mee.

/edit Dit is van de Markthal in Rotterdam. Kan er denk ik veilig vanuit gaan dat de wc's op 350mm + vloer zitten?

[afbeelding]
Die plint is ongeveer 10 cm denk ik. Ik vermoed dat deze op 25 cm zit.

Overigen snap ik heel de issues niet.

Stopcontacten op de grond:
1. Gevaarlijker voor kinderen
2. Iedere keer bukken wanneer je gaat stofzuigen.
3. Iedere keer bukken wanneer je iets in het stopcontact moet doen.

Ok voor TV en Radio op vaste locaties is het handig, maar mijn ervaring is dat een paar stopcontacten op 1 meter is wel erg fijn.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Kevinp schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 21:49:
[...]

Die plint is ongeveer 10 cm denk ik. Ik vermoed dat deze op 25 cm zit.

Overigen snap ik heel de issues niet.

Stopcontacten op de grond:
1. Gevaarlijker voor kinderen
2. Iedere keer bukken wanneer je gaat stofzuigen.
3. Iedere keer bukken wanneer je iets in het stopcontact moet doen.

Ok voor TV en Radio op vaste locaties is het handig, maar mijn ervaring is dat een paar stopcontacten op 1 meter is wel erg fijn.
Ik vind het veel mooier. Gevaarlijker voor kinderen? Dat valt volgens mij wel mee. Die van mij heeft in elk geval niet de neiging om er mee te gaan spelen (n=1) en als hij dat wel gaat doen, dan kan hij binnenkort ook bij hoger geplaatste WCD's. Bukken om te stofzuigen? Juist niet. Ik heb de lader van mijn robotstofzuiger aangesloten op een laag stopcontact.

Behalve een lader of een stofzuiger zijn er maar weinig dingen die je regelmatig in een stopcontact doet. Er zijn echter veel dingen die er permanent in zitten: inderdaad je radio en TV, maar ook lampen en diverse adapters van andere apparatuur. Sorry, maar ik vind al die snoeren over de muur lelijk. Er zijn maar een plaar plaatsen waar ik hoge WCD's handig vind, de balangrijkste daarvan zijn de keuken en bij mij mijn werkbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
ATS schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 08:34:
[...]

Ik vind het veel mooier. Gevaarlijker voor kinderen? Dat valt volgens mij wel mee. Die van mij heeft in elk geval niet de neiging om er mee te gaan spelen (n=1) en als hij dat wel gaat doen, dan kan hij binnenkort ook bij hoger geplaatste WCD's. Bukken om te stofzuigen? Juist niet. Ik heb de lader van mijn robotstofzuiger aangesloten op een laag stopcontact.

Behalve een lader of een stofzuiger zijn er maar weinig dingen die je regelmatig in een stopcontact doet. Er zijn echter veel dingen die er permanent in zitten: inderdaad je radio en TV, maar ook lampen en diverse adapters van andere apparatuur. Sorry, maar ik vind al die snoeren over de muur lelijk. Er zijn maar een plaar plaatsen waar ik hoge WCD's handig vind, de balangrijkste daarvan zijn de keuken en bij mij mijn werkbank.
Precies zoals je zegt. En dan heb je toch nog van die kapjes die je in de stopcontacten kan duwen voor bescherming kleine kinderen? Maar inderdaad, al die kabels die een meter omhoog lopen vind ik niet om aan te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:15

vhal

ಠ_ಠ

Tristan schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 20:57:

[afbeelding]
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Qh1pHfeAnESNrl1BCJvs4l4G/medium.jpg

Hier zit alles op 35 cm

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ktqpciAqYsjraxdtiYg9C5Za/medium.jpg

En dit ziet er zo uit

Sorry voor de crappy iPad foto's

De enige plek waar ik hoge WCD'en heb is in de hal, gecombineerd met een lichtschakelaar. De keuken reken ik even niet mee.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
vhal schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 09:00:
[...]

[afbeelding]

Hier zit alles op 35 cm

[afbeelding]

En dit ziet er zo uit

Sorry voor de crappy iPad foto's

De enige plek waar ik hoge WCD'en heb is in de hal, gecombineerd met een lichtschakelaar. De keuken reken ik even niet mee.
vhal thanks! Al lijkt het hart van de wcd op 30cm te zitten? Anyway goed om te zien dat met een hoge plint het niet nodig lijkt om ze lager te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Geregeld gevraagd hier, maar er is dus een mogelijkheid voor de geïnteresseerden:
Je kunt gebruik maken van de verruimde schenkingsvrijstelling bij een klushuis tot 2017!
http://www.netwerknotaris...ushuis-kopen-en-verbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-09 14:10
Heb hier de laatste paar maanden elke dag meegelezen maar nu zelf ook een huis "gekocht" (bod geacepteerd).

Nu druk bezig met hypotheek regelen en de meest gunstige aanbieders qua rente en voorwaarden aan het vergelijken. Wij willen rond de 50% met eigen middelen financieren. Als ik deze gegevens gebruik op bijvoorbeeld independer, en ik kijk naar rentes voor 5 jaar dan lijken deze niet allemaal te kloppen/logisch te zijn. Bijvoorbeeld de rabobank komt er in mijn voorbeeld niet heel goed vanaf (2.6% rente) terwijl ing op 2,35% zit. Echter als je op de website van de rabobank Rotterdam kijkt zie je dat je 0,2% extra korting kan krijgen als je er ook een betaalpakket neemt. Bij de ING zit dit echter al wel in het percentage wat op de website staat vermeld.

Zijn er meet banken waar de daadwerkelijke rente lager is dan die op vergelijkingssites staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

5 jaar
NHG 2,15% (Bank of Scotland)
<50% 2,3% (Hypotrust)
<55% 2,3% (Hypotrust)

Edit: Kijk aub goed uit met de "goedkoopste" rentes. Net een woning verkocht voor iemand die bij verkoop boete moest betalen voor algehele aflossing (dat stond blijkbaar ergens in de voorwaarden van haar voordeelrente), waar je bij normale voorwaarden boetevrij af mag lossen bij verkoop.

[ Voor 63% gewijzigd door Kju op 13-10-2014 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-09 14:10
Hypotrust is met ORV toch? Helaas is het net boven het NHG limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Geen idee. Ik ben geen hypotheekadviseur meer. Als je een betrouwbare vergelijking wil tussen verschillende maatschappijen op basis van je eigen concrete situatie zal je toch echt naar een onafhankelijke tussenpersoon moeten stappen.

Edit:
Toch maar ff gekeken

Actie Hypotrust
17 Februari 2014
0,1% korting Argenta annuitair dalende ORV
0,1% korting Argenta annuitair dalende ORV
Geldt in combinatie met andere acties

Actie Bank of Scotland
22 September 2014
0,5% rentekorting
De korting geldt voor alle aanvragen waarbij:
• de verstrekking met NHG is of zonder NHG waarbij maximaal 90% van de marktwaarde bedraagt,
• er sprake is van een volledige annuiteitenhypotheek en
• de rentevastperiode 5 of 10 jaar vast is.
De korting geldt gedurende de eerste rentevast periode en vervalt na afloop van de eerste rentevast periode (of bij voortijdig wijzigen van de rentevast periode). De korting geldt voor nieuwe aanvragen en voor bestaande klanten die hun bestaande hypotheek omzetten naar een volledige annuiteitenhypotheek met een nieuwe rentevast periode van 5 of 10 jaar.
Geldt in combinatie met andere acties

(tarieven vorige post zijn incl. rentekorting)

[ Voor 68% gewijzigd door Kju op 13-10-2014 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 09:44
Tristan schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 10:21:
[...]

IDD..

Zaterdag keuken gekocht en gelijk in tekening leiding werk te zien..

Ik moet 1 loze leiding bedraden met eigen groep a 250 euro
1 extra leiding aanleggen met eigen groep a 450 euro :+

en dan nog een vaatwassen kraantje a 250 euro

Nu ga ik dat zelf doen, pa heeft al een sleuven zaag :) en het is gibo waar ik in moet zagen dus das zo gedaan.. Electra appeltje eitje.. nieuwe draadjes trekken rol met draad heb ik nog liggen :) anyway.. ik ben alleen 105 euro voor extra loze doos kwijt en nog eens 100 euro voor materiaal.. Zelf doen is dan stuk goedkoper :)

A Soldiers manual and a pair of boots.

Pagina: 1 ... 19 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.