Ik vind opzich dat je hier wel gelijk in hebt. Hoewel ik bijna overal op internet ongeveer het volgende lees:rik11 schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 23:43:
Als dat vantevoren niet expliciet is genoemd door verkoper of koper dan hoort het niet in het koopcontract. Wat heeft die verkoper met jouw kk te maken. Willen ze die andere 4% ook zien? Bekijk het even! Ik zou dat makelaar mailen waarin je aangeeft dat dit niet conform je bod is.
Bij sommige woningen hoef je geen overdrachtsbelasting te betalen. Dit is het geval als je een woning koopt die minder dan drie jaar geleden ook al is verkocht. Je hoeft dan geen overdrachtsbelasting te betalen over de koopsom die de huidige eigenaar heeft betaald. Het is wel gebruikelijk dat je dit voordeel vergoedt aan de verkoper. Op die manier krijgt de verkoper de overdrachtsbelasting terug. Dus als je zelf de verkoper bent kun je op die manier de overdrachtsbelasting terugkrijgen.
Verkoopprijs hoger
Is de verkoopprijs hoger dan de oorspronkelijke koopsom die de verkoper destijds heeft betaald? Dan betaal je over het merendeel gewoon overdrachtsbelasting aan de Belastingdienst.
Teruggave is voordeel voor verkoper
Als koper heb je in de praktijk dus geen voordeel. Het voordeel is voor de verkoper die binnen drie jaar na aankoop zijn huis weer verkoopt.
Ik was er helemaal van overtuigd dat ik die 2% gewoon moest betalen. Dus opzich komt het niet als onverwachte kosten. Maar nu voelt het even anders. Maar ff een nachtje over slapen.