Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 101 Laatste
Acties:
  • 666.608 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:15

vhal

ಠ_ಠ

Smuggler schreef op maandag 29 september 2014 @ 19:54:
Ik heb mijn huidige woning bijna op 750 laten schieten.
We hadden van te voren een maximum vastgesteld en we eindigde 750 euro van elkaar vandaan.
Heb toen gezegd dat we het niet deden, en 4 weken later kreeg ik een telefoontje dat het bod toch goed was :).

gaat om een woning van uiteindelijk 267 500 euro.
Te veel betalen is te veel betalen. en het blijft toch 750 euro.
Ik kan mij niet voorstellen om een huis voor 750 euro te laten schieten. 0.0028 x 100 = 2.8 % praat je over...
Anderzijds geldt dit ook voor de verkoper. Lijkt mij meer een principekwestie.
T i M schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 08:51:
[...]

Partner met een inkomen of veel eigen geld inleggen.
En tussentijds aflossen scheelt ook wel een aardige duit.

Of...daar komt ie...gedeeltelijk aflossingsvrij. Klinkt voor sommige vies maar er zijn genoeg constructies te bedenken om het restant ergens vast te zetten en hiermee te beleggen of simpelweg te stallen tegen x % rente.

[ Voor 25% gewijzigd door vhal op 30-09-2014 11:01 . Reden: foutief % ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:20
vhal schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 09:45:
[...]
Ik kan mij niet voorstellen om een huis voor 750 euro te laten schieten. 0.28% praat je over...
Fixed, zo is het ietsjes meer. Als je het bedrag gewoon zo bekijkt en niet vergelijkt met het hele hypotheekbedrag is het toch een aardig bedrag. Het blijft toch 750 euro die je rechtstreeks meer kwijt bent en dus ook 750 euro die je dan minder in het huis kunt steken. En dan is 750 toch een leuk bedrag :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Verwijderd schreef op maandag 29 september 2014 @ 19:18:
Wat voelt K.K. betalen verrot. Zoveel geld voor praktisch onzin... Notaris 800, Adviseur 2500, overdrachtsbelasting +-3000 enz enz.. :O Schande!
Maar goed, helaas moet je meewerken aan deze vorm van kartel vorming. :) helaas.

Wat ik mij afvraag.. hoe mensen hier uberhaupt een hypotheek kunnen krijgen van 2 ton etc. Ik heb een goede baan verdien ietsje boven modaal maar ga mij echt niet wagen aan dat soort bedragen. Of houden zuidenaren van een hoog risico richting de schuldsanering??
Tja, als ik naar de maandlasten kijk, is ons huis met een koopprijs van 210k best betaalbaar. En we zitten bij lange na niet aan onze max. Als we dat zouden doen, zouden we zo'n 350k kunnen lenen als je er echt het maximale uit wil halen, en als mijn vriendin nu niet in een promotietraject zat waardoor haar salaris enigszins gedrukt wordt, zouden we nóg meer kunnen lenen. (of het verstandig is, is iets anders natuurlijk). Twee personen die beiden boven modaal verdienen in sectoren zonder banentekort en zonder kinderwens op korte termijn, dan is het heel eenvoudig hoor :)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

vhal schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 09:45:
Ik kan mij niet voorstellen om een huis voor 750 euro te laten schieten. 0.0028% praat je over...
hoezo, je spreekt met je partner een bedrag af tot hoever je wilt gaan. en dat is de grens en geen cent hoger.
Anders krijg je hetvolgende.

Het is maar 750 euro dat kan wel. maar als je 750 euro al kan dan kan de volgende 750 euro ook wel. ect ect.
Een max prijs is een max prijs. en die 750 euro kost een hoop meer uiteindelijk. het is namelijk een bedrag dat je extra moet lenen en dat bedrag los je dus als laatste af: 750 wordt dan na 30 jaar en 4% rente + uiteindelijke aflossing: 900 + 750 euro = 1650 euro.
En met dat geld kan ik een hele leuke vakantie nemen.
en waar leg je de grens dan? grens + 2000 euro?. is dan de grens niet 2000 euro hoger?

[ Voor 3% gewijzigd door Smuggler op 30-09-2014 10:25 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Lethalis schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 09:00:
[...]

Kralingen is ook al grotendeels verpauperd. Ik woon zelf in Hillegersberg en dat gaat nog wel.

En over een paar maandjes zit ik in Bergschenhoek. Ik hoef niet zo nodig in de stad te wonen.

Overigens vind ik Blaak ook nog wel aardig als je er wel van houdt om stads te wonen.
Echt he! Ik woon nu 7 jaar in Kralingen. Moet zeggen dat ik het er niet beter op heb zien worden. Met het nieuwe appartementen complex "van Kralingen" aan de Lusthofstraat zou je verwachten dat het straatbeeld verbeterd, maar wat stoppen ze in de plint van het gebouw? Juist een mini AH, een Aldi en een Wibra. Niet echt Lusthofstraat waardig imo.
Smuggler schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 10:19:
[...]

hoezo, je spreekt met je partner een bedrag af tot hoever je wilt gaan. en dat is de grens en geen cent hoger.

Het is maar 750 euro dat kan wel. maar als je 750 euro al kan dan kan de volgende 750 euro ook wel. ect ect.
Een max prijs is een max prijs. en die 750 euro kost een hoop meer uiteindelijk. het is namelijk een bedrag dat je extra moet lenen en dat bedrag los je dus als laatste af: 750 wordt dan na 30 jaar en 4% rente + uiteindelijke aflossing: 900 + 750 euro = 1650 euro.
en waar leg je de grens dan? grens + 2000 euro?. is dan de grens niet 2000 euro hoger?
Precies dit. Een grens is een grens. Als je je daar niet consequent aan houdt is het eind zoek natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ik snap jullie redenen wel maar uiteindelijk is het de verkoper die ja of nee zegt. Nu kwam deze persoon 4 weken toch over wel over de brug maar ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die de 750€ maar voor lief nemen. Die 5 euro in de maand extra is het ook niet...

Maar goed, de bestaande woningmarkt en het gedoe met bieden e.d. heb ik wel opgegeven, het is niet aan ons (eisenpakket) besteed.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lethalis schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 09:00:
[...]

Kralingen is ook al grotendeels verpauperd. Ik woon zelf in Hillegersberg en dat gaat nog wel.

En over een paar maandjes zit ik in Bergschenhoek. Ik hoef niet zo nodig in de stad te wonen.

Overigens vind ik Blaak ook nog wel aardig als je er wel van houdt om stads te wonen.
Sowieso erg practisch, relatief nieuwe gebouwen, OV en markt voor de deur.
Nouja, tenzij je zoals m'n ouders destijds in een kubus gaat wonen :+

B'hoek... tja, witte vlucht... m.i. grootste deel van de nadelen van een stad zonder de voordelen (hoge voorzieningenniveau en -dichtheid). Maarja, ben echte stadsmens, dus nogal logisch dat ik er zo tegenaan kijk ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Smuggler schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 10:19:
[...]

Of je legt die 750 euro cash neer en dan is het gewoon 750 euro... soms begint het geneuzel hier wel aardig vermoeiend te worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Tsurany op 30-09-2014 11:12 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Mja, en ik woon liever in de 3B-hoek e.d. waar je met de randstadrail binnen 20m in zowel R'dam als D-H kan komen dan ergens anoniem weggestopt worden in een bunker. Het verschil in voorzieningen is ook vrij klein geworden tenzij je echt de exotische winkels zoekt.

Maar ieder zijn ding uiteraard.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

vhal schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 11:07:
Ik snap jullie redenen wel maar uiteindelijk is het de verkoper die ja of nee zegt. Nu kwam deze persoon 4 weken toch over wel over de brug maar ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die de 750€ maar voor lief nemen. Die 5 euro in de maand extra is het ook niet...

Maar goed, de bestaande woningmarkt en het gedoe met bieden e.d. heb ik wel opgegeven, het is niet aan ons (eisenpakket) besteed.
Gelukkig zijn er genoeg andere woningen.
Ik ben overal aan het afdingen, zelfs in de saturn en de mediamarkt en de bcc(laatst nog 350 euro bespaard). ook de lokale computerboer kent mij ondertussen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Tsurany schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 11:12:
[...]

Of je legt die 750 euro cash neer en dan is het gewoon 750 euro... soms begint het geneuzel hier wel aardig vermoeiend te worden.
Je neemt een hypotheek omdat je het niet kan betalen. als je het wel kan betalen neem je een lagere hypotheek.

Ik kan erniet bij dat er zo makkelijk wordt gedaan over 750 euro extra betalen voor een woning, maar dat op hypotheek advies en notaris elk tientje bespaard dient te worden.

Wellicht kijken we anders tegen het leven aan en is deze discussie bij voorbaat al oneindig en zinloos voor ons beiden :)

[ Voor 29% gewijzigd door Smuggler op 30-09-2014 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Smuggler schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 11:16:
[...]

Je neemt een hypotheek omdat je het niet kan betalen. als je het wel kan betalen neem je een lagere hypotheek.

Ik kan erniet bij dat er zo makkelijk wordt gedaan over 750 euro extra betalen voor een woning, maar dat op hypotheek advies en notaris elk tientje bespaard dient te worden.

Wellicht kijken we anders tegen het leven aan en is deze discussie bij voorbaat al oneindig en zinloos voor ons beiden :)
Dat komt wellicht omdat jij van nature uit wat meer een sjacheraar bent. Ik ga niet moeilijk doen om 750 euro wanneer dat het enige is dat tussen mij en de aankoop van een huis staat. Zeker niet als ik dan weet dat ik jaren lang met plezier in het huis kan wonen en het anders nog maar afwachten is of ik wel een vergelijkbaar huis kan vinden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Smuggler schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 11:13:
[...]
Gelukkig zijn er genoeg andere woningen.
M.i. zo'n dooddoener. Afhankelijk van de persoonlijke situatie kan het behoorlijk uitmaken.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Tsurany schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 11:26:
[...]

Dat komt wellicht omdat jij van nature uit wat meer een sjacheraar bent. Ik ga niet moeilijk doen om 750 euro wanneer dat het enige is dat tussen mij en de aankoop van een huis staat. Zeker niet als ik dan weet dat ik jaren lang met plezier in het huis kan wonen en het anders nog maar afwachten is of ik wel een vergelijkbaar huis kan vinden.
Daar ligt precies het verschil. De een doet niet moeilijk over het gat van 750 euro tussen koper en verkoper, de ander stelt zijn grens en houdt zich daaraan. Voor beide is wat te zeggen hoor, maar een ieder moet voor zichzelf bepalen waar hij comfortabel mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• missle
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-03-2021
Even een vraagje. Is het normaal dat bij een nieuwbouwwoning de grondprijs 794 euro per m2 is terwijl de gemeente voor projectmatige bouw er 268 euro voor vraagt per m2? En de koopprijs van de woning bestaat daarmee voor de helft uit grondkosten en de andere helft is de aanneemsom. (eengezinsrijwoning op 136m2 grond, dus niets bijzonders) Ik kan niet via google vinden wat een normale verhouding is voor grondprijs versus aanneemsom. We hebben nog niet getekend, maar ik krijg nu wel alvast een gevoel genaaid te worden, is dit terecht of is dit normaal in de nieuwbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:58
Waarom stel je jezelf een grens als je je er toch niet aan houdt? Daarnaast neem ik aan dat het grensbedrag niet uit de lucht komt vallen en dat daar een stevige logica achter zit.
missle schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 12:07:
Even een vraagje. Is het normaal dat bij een nieuwbouwwoning de grondprijs 794 euro per m2 is terwijl de gemeente voor projectmatige bouw er 268 euro voor vraagt per m2? En de koopprijs van de woning bestaat daarmee voor de helft uit grondkosten en de andere helft is de aanneemsom. (eengezinsrijwoning op 136m2 grond, dus niets bijzonders) Ik kan niet via google vinden wat een normale verhouding is voor grondprijs versus aanneemsom. We hebben nog niet getekend, maar ik krijg nu wel alvast een gevoel genaaid te worden, is dit terecht of is dit normaal in de nieuwbouw?
Volgens Bouwend Nederland vormt de grondprijs gemiddeld 31% van de kosten bij nieuwbouw. Dat is inderdaad heel veel en de reden dat er nog maar nauwelijks nieuwbouw wordt verkocht. Het enige wat je er aan kan doen is het niet te kopen.

Zelfde geldt voor de winst die andere partijen over de grond maken. Of het normaal of goed is is een andere discussie, maar als je NU nieuwbouw wil kopen ontkom je er niet aan. Welkom op de Nederlandse huizenmarkt.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Mijn grondprijs is ook 40% van de totale koopsom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 09:20

AMDFreak

Intel is zo..

Ik heb onlangs een nieuwbouwhuis gekocht... (zit nog in de vergunningsfase). Maar daar is de grondprijs 50% van de koopsom.. (totale koopsom 191k voor een tussenwoning met een woonopp 120m2 en kaveloppervlak 165m2).

Ik had die verhouding absoluut niet verwacht. En het komt er op neer dat mijn woning puur om te bouwen 95k kost..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• missle
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-03-2021
De grondprijs is dan 49% van de totale koopsom en we betalen 2,96 x de prijs voor de grond wat het waard is.
De totale prijs met de aanneemsom klinkt gelukkig nog steeds redelijk, maar we gaan dus wel meteen al vanaf het begin over zeg maar de helft van de koopprijs rente betalen aan de bank ipv pas als de woning vorm begint te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 09:20

AMDFreak

Intel is zo..

Klopt, alleen als je ziet hoe snel woningen worden gebouwd..

Termijn 1 = fundering 20%
Termijn 2 = ruwbouw 25%
Die twee termijnen kunnen ze al in 1 maand gerealiseerd hebben.

Het is bizar om te zien hoe snel een woning waterdicht is.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 11:07:
[...]
B'hoek... tja, witte vlucht... m.i. grootste deel van de nadelen van een stad zonder de voordelen (hoge voorzieningenniveau en -dichtheid). Maarja, ben echte stadsmens, dus nogal logisch dat ik er zo tegenaan kijk ;)
Voorzieningen valt reuze mee. Ten eerste is er gewoon een supermarkt die ook op zondag open is en ten tweede ben ik met 10 minuten fietsen (auto nog korter) weer in Hillegersberg waar de Bergse Dorpsstraat zit.

Daarnaast ben ik de drukte van de stad helemaal zat :P Maar moet ik wel in de buurt ervan wonen in verband met de werkgelegenheid.

Enige dat ik wel jammer vind, is dat het nogal ver onder NAP ligt. Daar had ik van tevoren wat minder over nagedacht. Mocht er een keer een overstroming zijn ofzo, dan staat het water al snel 3m50 hoog. Iets dat juist specifiek is voor de Alexanderpolder en 3B. Maar goed, zo snel zal dat hopelijk niet gebeuren :D

[ Voor 18% gewijzigd door Lethalis op 30-09-2014 13:18 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lethalis schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 13:13:
[...]

Voorzieningen valt reuze mee. Ten eerste is er gewoon een supermarkt die ook op zondag open is en ten tweede ben ik met 10 minuten fietsen (auto nog korter) weer in Hillegersberg waar de Bergse Dorpsstraat zit.
Wat al meer dan Dorps is. Ik zou het pas ten zuiden van de Gordelweg echt 'stads' noemen en eerste fatsoenlijke winkelgelegenheid die bij de Benthuizerstraat/Zwartjanstraat noemen ;)
Daarnaast ben ik de drukte van de stad helemaal zat :P Maar moet ik wel in de buurt ervan wonen in verband met de werkgelegenheid.
Zie daar waarom ik ondanks heimwee niet meer in R'dam woon. Ik vind Bijlmer goed te doen, maar als ik in R'dam werk zou hebben (of makkelijk kunnen krijgen) dan zat ik toch veel liever daar. Maarja, werk is voor mij primair in A'dam en Utrecht... :'(
Enige dat ik wel jammer vind, is dat het nogal ver onder NAP ligt. Daar had ik van tevoren wat minder over nagedacht. Mocht er een keer een overstroming zijn ofzo, dan staat het water al snel 3m50 hoog. Iets dat juist specifiek is voor de Alexanderpolder en 3B. Maar goed, zo snel zal dat hopelijk niet gebeuren :D
Als het zodanig overstroomt dat je met rubberbootje op het dak moet gaan staan heb je te maken met problemen die ook voor mensen boven NAP het leven volledig zullen ontwrichten, dus wat dat betreft maakt het weinig uit. Trouwens, -3m50 valt nog mee, m'n wijlen moeder zat in Ommoord op -6m ;)

En in ander nieuws:
Tegenbod van de verkoper voor het stulpje in de Bijlmer is binnen, we zijn in onderhaldeling :D

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

AMDFreak schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 12:29:
Ik heb onlangs een nieuwbouwhuis gekocht... (zit nog in de vergunningsfase). Maar daar is de grondprijs 50% van de koopsom.. (totale koopsom 191k voor een tussenwoning met een woonopp 120m2 en kaveloppervlak 165m2).

Ik had die verhouding absoluut niet verwacht. En het komt er op neer dat mijn woning puur om te bouwen 95k kost..
En dan heb je natuurlijk om het huis alleen nog maar een paar m2 over als "tuin" ook? Dat vond ik zo verschrikkelijk bij een redelijk nieuw huis waar we zijn gaan kijken: de tuin is zo ontzettend klein overal dat het gewoon aanvoelt alsof je geen privacy meer hebt. Op de oprit kun je dan met wat geluk net 1 auto kwijt en achter het huis heb je nog 2 meter over. Zelfs de vrijstaande huizen in nieuwbouwwijken hebben dit, een meter om het huis en dan mag je ze "vrijstaand" noemen, daar versta ik toch iets anders onder...

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Metalfreak schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 15:28:
[...]

En dan heb je natuurlijk om het huis alleen nog maar een paar m2 over als "tuin" ook? Dat vond ik zo verschrikkelijk bij een redelijk nieuw huis waar we zijn gaan kijken: de tuin is zo ontzettend klein overal dat het gewoon aanvoelt alsof je geen privacy meer hebt. Op de oprit kun je dan met wat geluk net 1 auto kwijt en achter het huis heb je nog 2 meter over. Zelfs de vrijstaande huizen in nieuwbouwwijken hebben dit, een meter om het huis en dan mag je ze "vrijstaand" noemen, daar versta ik toch iets anders onder...
Dat viel mij ook op bij de nieuwbouw woningen van "De weg naar Kralingen". Huizen van al gauw 3ton+ en de tuinen op het oog maar 3m lang. Ik kan er helaas niet zo snel een foto van vinden om het te laten zien. Maar je ziet dit inderdaad bij veel meer projecten. Is dat een nieuwe trend ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Bij nieuwbouw mag je blij zijn als je >10m tuin hebt in de prijsklasse 200-300K. Maar dan gaat er nog 2m40 aan uitbouw vanaf omdat de huiskamer nogal klein uitgevallen is. Voor privacy moet je niet zijn in een nieuwbouwwoning tenzij je echt veel geld gaat uitgeven. De gemiddelde vinexwijktuin is toch allemaal 8-10 meter diep.

Overigens kies ik liever voor een grotere achtertuin dan een voortuin. Ik ken maar weinig mensen die in een voortuin willen zitten. Een oprit is fijn maar een carport achter vind ik fijner.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Omdat de grondprijzen zo gestegen zijn voor de crisis, en alleen maar door gestegen zijn tijdens de crisis, is de enige manier om de prijzen subtiel wat lager te laten lijken door steeds minder grond te verkopen. Soms wordt er helemaal niets aan je verkocht en zit je met erfpacht. Niet alleen is de grondprijs tegenwoordig gemiddeld meer dan 30% van de aankoopprijs vergeleken bij 13% vroeger, je hebt dan inderdaad ook nog eens minder grond. Je ziet overal in Nederland dat de kavels groter worden naar mate het huis ouder is. Het valt niet op omdat je alleen nog maar een lege ruimte ziet als je gaat kijken naar de grond die je gaat kopen.

Ook daar doe je niks aan behalve met je portemonnee te stemmen. ;)

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zelf een rug aan rug woning gekocht. Dan heb je enkel een voorkant en aan de achterkant zit direct tegen jouw huis aan de achterkant van je achterbuurman. Hierdoor heb je een wat grotere voortuin (met eigen parkeerplek). En doordat het huis tegenover je ook dezelfde constructie heeft is de afstand tot hem tweemaal 12 meter en dan nog een brede straat er tussen die ook puur voor lokaal gebruik is. De schuurtjes zijn net tegenovergesteld geplaatst dus effectief kijk je niet bij elkaar naar binnen. Dat soort constructies zijn wel erg handig in mijn ogen.

Juist de reden dat ik deze woning wilde hebben, ik heb graag privacy en een vrij zicht. Erg lastig te krijgen met de meeste nieuwbouw of oudbouw woningen zolang je onder de 3 ton blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
vhal schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 16:15:
Bij nieuwbouw mag je blij zijn als je >10m tuin hebt in de prijsklasse 200-300K. Maar dan gaat er nog 2m40 aan uitbouw vanaf omdat de huiskamer nogal klein uitgevallen is. Voor privacy moet je niet zijn in een nieuwbouwwoning tenzij je echt veel geld gaat uitgeven. De gemiddelde vinexwijktuin is toch allemaal 8-10 meter diep.

Overigens kies ik liever voor een grotere achtertuin dan een voortuin. Ik ken maar weinig mensen die in een voortuin willen zitten. Een oprit is fijn maar een carport achter vind ik fijner.
Ik heb toevallig net de situatie tekening van de tuin ontvangen. Valt me niet tegen :*)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nondS6O.png

Rechtsonder is het huis, rechtsboven is de berging.

[ Voor 3% gewijzigd door Tristan op 30-09-2014 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 14:49
@tristan en je kavel grootte? Ik ben eerlijk gezegd niet onder de indruk van de tuin maar misschien ben ik groter gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:57
Tuinen bij nieuwbouw zijn inderdaad niet groot. Bij ons zit er aan de voorkant nog een stuk bij met een oprit waardoor de achtertuin wat kleiner is. Echter hebben we nu geen tuin en zijn we er al lang blij mee :) Daarbij hebben we geen andere huizen aan de achterzijde en kijken we uit op een sloot, fietspad en een rij bomen. Dat vind ik ook wel prettig.
Bij ons is de grondprijs 41%. We hebben ons wel iets verkeken op de bouwtermijnen....bij een ander project waren ze 4 weken geleden met de grond bezig en nu zit het dak er op 8)7 Dat gaat dus wat sneller dan ik had verwacht.

[ Voor 24% gewijzigd door Southern Sun op 01-10-2014 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Southern Sun schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 09:07:
Tuinen bij nieuwbouw zijn inderdaad niet groot. Bij ons zit er aan de voorkant nog een stuk bij met een oprit waardoor de achtertuin wat kleiner is. Echter hebben we nu geen tuin en zijn we er al lang blij mee :) Daarbij hebben we geen andere huizen aan de achterzijde en kijken we uit op een sloot, fietspad en een rij bomen. Dat vind ik ook wel prettig.
Bij ons is de grondprijs 41%. We hebben ons wel iets verkeken op de bouwtermijnen....bij een ander project waren ze 4 weken geleden met de grond bezig en nu zit het dak er op 8)7 Dat gaat dus wat sneller dan ik had verwacht.
Ai... Dan hoop ik dat je op een hoek zit? Anders heb je vast geen achterom... Dat maakt een tuin voor mij een stuk minder praktisch. Als je wat aan je tuin wil doen (al is het maar snoeien of grasmaaien), moet je met je zooi dwars door je woonkamer. Of zit je niet direct aan die sloot?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Wceend schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 08:46:
@tristan en je kavel grootte? Ik ben eerlijk gezegd niet onder de indruk van de tuin maar misschien ben ik groter gewend.
circa 183 m². Waarschijnlijk, als ik zie wat je anders in Rotterdam voor tuin krijgt bij nieuwbouw projecten mag ik niet klagen.
Southern Sun schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 09:07:
We hebben ons wel iets verkeken op de bouwtermijnen....bij een ander project waren ze 4 weken geleden met de grond bezig en nu zit het dak er op 8)7 Dat gaat dus wat sneller dan ik had verwacht.
Ja bizar he! De eerste fase van ons project wordt ook in 8 maanden opgeleverd ipv de gestelde 10 maanden.

[ Voor 36% gewijzigd door Tristan op 01-10-2014 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:57
ATS schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 09:21:
[...]

Ai... Dan hoop ik dat je op een hoek zit? Anders heb je vast geen achterom... Dat maakt een tuin voor mij een stuk minder praktisch. Als je wat aan je tuin wil doen (al is het maar snoeien of grasmaaien), moet je met je zooi dwars door je woonkamer. Of zit je niet direct aan die sloot?
Nee er zit wel een achterpad tussen de tuin en het water :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:24
Inmiddels heb ik het koopcontract afgelopen vrijdag getekend!

Ik heb nu wel even een praktische vraag mbt de overdracht van de sleutel omdat mijn moeder mij hierop wees. Wij hebben afgesproken met de verkopers en makelaar dat wij op de dag van overdracht om 8.45 de laatste inspectie doen, en daarna om 9.30 bij de notaris zitten om de transport en hypotheekakte te ondertekenen.

Nu gaf mijn moeder dus aan dat zij in haar situatie de papieren bij de notaris pas kon ondertekenen op het moment dat het geld van de bank was overgemaakt naar de rekening van de notaris, en dat dit bij haar tot het einde van de dag heeft geduurd. Met andere woorden kon zij de eerste dag nog niet het huis in om te beginnen met klussen.

Is er iemand die een soortgelijke ervaring heeft, of is het over het algemeen zo dat het geld snel op de juiste rekening staat zodat de daadwerkelijke overdracht kan worden afgerond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 14:49
Ik neem aan dat je bank weet wanneer de overdracht is dus dan zorgen ze ervoor dat alles de dag ervoor bij de notaris is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Meeste notarissen hebben bij alle grote banken een rekening. Overboeking binnen een bank is altijd direct. In het ergste geval moet je een spoed boeking doen, dat kost je een paar euro.

Ik heb zelf direct het geld overgemaakt naar de notaris. Gewoon normaal met internet bankieren en het was er direct naar ik begrepen heb, ondanks dat het 31/12 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:43
Bij gaat het allemaal ineens heel snel. Nadat het 'financieel voorbehoud' van de verkoper nog voor het tekenen van tafel heb is ik toegezegd te gaan tekenen. Bij het nog eens doorlezen stuit ik op nog 1 heikel puntje in het contract:
Ouderdomsclausule

Het is koper bekend dat de onroerende zaak meer dan veertig jaar oud is, wat betekent
dat de eisen die aan de bouwkwaliteit gesteld mogen worden aanzienlijk lager liggen dan
bij nieuwe woningen. In afwijking van artikel 6.3 van deze koopakte en artikel 7:17
lid 1 en 2 BW komt het geheel of ten dele ontbreken van een of meer eigenschappen van
de onroerende zaak voor normaal en bijzonder gebruik
en het eventueel anderszins niet-
beantwoorden van de zaak aan de overeenkomst voor rekening en risico van koper.
Dit lijkt me wel heel algemeen gesteld. Ik zou op z'n minst willen refereren aan deze ouderdom. Schiet ik er iets mee op als ik de makelaar vraag het als volgt aan te passen?
Ouderdomsclausule

Het is koper bekend dat de onroerende zaak meer dan veertig jaar oud is, wat betekent
dat de eisen die aan de bouwkwaliteit gesteld mogen worden aanzienlijk lager liggen dan
bij nieuwe woningen. In afwijking van artikel 6.3 van deze koopakte en artikel 7:17
lid 1 en 2 BW komt het geheel of ten dele ontbreken van een of meer eigenschappen van
de onroerende zaak voor normaal en bijzonder gebruik en het eventueel anderszins niet-
beantwoorden van de zaak aan de overeenkomst als gevolg van deze ouderdom voor rekening en risico van koper.
Nu kun je natuurlijk oneindig twisten over wel/niet gevolg van ouderdom maar het lijkt me toch beter dan helemaal niet kunnnen claimen dat het huis normaal bewoonbaar moet kunnen zijn. Zijn er mensen met ervaring met (het gebruik van) ouderdomsclausules?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

BlueMotion schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 21:49:

Nu kun je natuurlijk oneindig twisten over wel/niet gevolg van ouderdom maar het lijkt me toch beter dan helemaal niet kunnnen claimen dat het huis normaal bewoonbaar moet kunnen zijn. Zijn er mensen met ervaring met (het gebruik van) ouderdomsclausules?
Normaal gesproken staat er ook een artikel in het contract waarin staat dat je als koper er vanuit mag gaan dat de woning normaal bewoonbaar is, en dat gebreken die dit in de weg staan (voor zover bekend) voor risico van verkoper komen (oid). Dit artikel zou boven de ouderdomsclausule moeten gaan....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:43
Klopt, dat is dat genoemde artikel 6.3. Maar in deze ouderdomsclausule staat dat daarvan afgeweken wordt zonder dat er gerept wordt over ouderdom. Dus ik zie niet in waarom artikel 6.3 boven deze clausule gaat.

Nu is dit vooralsnog volledig hypothetisch, want het huis is gewoon goed. Maar ik wil m'n zaakjes gewoon op orde hebben.

Edit: Ik vind op internet verscheidene keren de volgende zin(snede):

Bouw­kun­dige ge­breken worden geacht niet belemmerend te werken op het in ar­ti­kel y (van de koopakte) omschreven (woon)gebruik

Bedoel je dat misschien?

[ Voor 25% gewijzigd door BlueMotion op 01-10-2014 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Niet mee akkoord gaan, lijkt op een creatieve uitspatting van de verkopende makelaar want volgens mij staat dit in geen enkele standaard. Wie verzint het om de wettelijke bepaling "De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden." te schrappen? Gewoon zeggen dat je het bij de standaard overeenkomst houdt en dat die juist evenwichtig geschreven is voor bestaande huizen. 7:17 BW wil je echt niet kwijt, zoals het nu geformuleerd is houd jij geen recht meer over (je mag er wel van afwijken namelijk). Niemand laat een koop niet doorgaan omdat een van de partijen zich graag aan de algemene geaccepteerde standaard wil houden, dus ook geen ander voorstel doen.

Waarom ga je überhaupt een overeenkomst aan als een van de partijen in de overeenkomst laat opnemen dat hij zich niet aan diezelfde overeenkomst hoeft te houden? Ik zou hier ook behoorlijk wantrouwig van worden. Als de verkopende makelaar en de verkoper zich gewoon aan hun wettelijke meldingsplicht gehouden hebben is er voor hun niks aan de hand.

Of koop je echt een bouwval met als doel het huis zo snel mogelijk op te ruimen en er iets anders te bouwen? Dan kan ik er me nog iets bij voorstellen...

[ Voor 14% gewijzigd door ph4ge op 01-10-2014 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:13
bolleh schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 12:17:
Inmiddels heb ik het koopcontract afgelopen vrijdag getekend!

Ik heb nu wel even een praktische vraag mbt de overdracht van de sleutel omdat mijn moeder mij hierop wees. Wij hebben afgesproken met de verkopers en makelaar dat wij op de dag van overdracht om 8.45 de laatste inspectie doen, en daarna om 9.30 bij de notaris zitten om de transport en hypotheekakte te ondertekenen.

Nu gaf mijn moeder dus aan dat zij in haar situatie de papieren bij de notaris pas kon ondertekenen op het moment dat het geld van de bank was overgemaakt naar de rekening van de notaris, en dat dit bij haar tot het einde van de dag heeft geduurd. Met andere woorden kon zij de eerste dag nog niet het huis in om te beginnen met klussen.

Is er iemand die een soortgelijke ervaring heeft, of is het over het algemeen zo dat het geld snel op de juiste rekening staat zodat de daadwerkelijke overdracht kan worden afgerond?
Jup, bij mij had de notaris de verkeerde datum doorgegeven aan de hypotheekverstrekker ( :F ). Dat hebben ze toen met spoed proberen te herstellen maar het duurde alsnog een dag voordat het geld daar op de rekening stond. Ze hebben dat toen met een sleutelovereenkomst en machtiging tot tekenen van het koopcontract door de notaris zelf geregeld. Wel net zo fijn als je met een groepje mensen klaar staat om te beginnen :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 20:53
Dat is wel een goede om over na te denken in mijn situatie, aangezien de overdracht op 2 januari is, een dag na een feestdag waarbij er volgens mij geen bankverkeer is.

Even controleren met de verstrekker :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

BlueMotion schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 21:49:
Bij gaat het allemaal ineens heel snel. Nadat het 'financieel voorbehoud' van de verkoper nog voor het tekenen van tafel heb is ik toegezegd te gaan tekenen. Bij het nog eens doorlezen stuit ik op nog 1 heikel puntje in het contract:

[...]

Dit lijkt me wel heel algemeen gesteld. Ik zou op z'n minst willen refereren aan deze ouderdom. Schiet ik er iets mee op als ik de makelaar vraag het als volgt aan te passen?

[...]

Ja, daar schiet je zeker wat mee op. Het is in jouw belang om die ouderdomsclausule zo veel mogelijk te beperken (er is geen echte standaard voor) terwijl het in het belang van de verkoper is om hem zo uitgebreid mogelijk te maken, en het is in jullie beider belang om hem zo duidelijk mogelijk te formuleren. En als je een ouderdomsclausule hebt, dan is ook een bouwkundige keuring een must. Anders sta je bij een rechter sowieso machteloos als je non-conformiteit wil claimen, omdat je niet aan je onderzoeksplicht voldaan hebt.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Gisteren passeerdatum gehad. Echter nog niets van de Rabo gehoord over de definitieve rente en ik zie de hypotheekschuld nog niet als ik inlog bij mijn Rabo. Iemand ervaring mee hoe lang dit duurt?

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

RickvN schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 13:58:
Gisteren passeerdatum gehad. Echter nog niets van de Rabo gehoord over de definitieve rente en ik zie de hypotheekschuld nog niet als ik inlog bij mijn Rabo. Iemand ervaring mee hoe lang dit duurt?
Ik had de volgende dag post met de definitieve rente, maar eventjes geduld kan geen kwaad natuurlijk. Alles klopte bij mij gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
RickvN schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 13:58:
Gefeliciteerd dan met je nieuwe huis!

Ik zit zelf een beetje in dubio, heb namelijk te horen gekregen dat ik ook na januari nog erg welkom ben bij m'n werkgever. Is echter nog niet helemaal duidelijk of dit op een vast contract zal zijn of op een tijdelijk contract.

Nu wil ik alleen wel graag uit huis en samen gaan wonen met m'n vriendin. Zij studeert nog (als het goed is tot juli 2015) en we hebben daarom tot nu toe alleen over huren nagedacht, maar misschien is een koop appartement ook een idee.

Ik wil alleen graag in 2017 of 2018 een wereldreis gaan maken van een jaar samen met m'n vriendin. Is een koop appartement dan nog wel een optie? Vermoedelijk willen we daarna ook weer verhuizen en wat groter gaan wonen.

Op grond van bovenstaande denk ik dat huren niet echt iets voor ons is, maar hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kopen voor maximaal 3 jaar lijkt mij erg onverstandig. Dan haal je de kosten koper er echt niet uit en ben je in verhouding veel meer geld kwijt als bij huren. Bij een wereldreis zeg je gewoon de huur op en kan je bij terugkomst weer werk zoeken en een dan een huis kopen. Bij een koophuis zit je aan het huis vast inclusief de verplichtingen, dat lijkt me niet fijn bij een wereldreis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:48

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

En los van of die wereldreis doorgaat, als je vriendin nu nog studeert weet je ook nog niet welke kant het op gaat met haar carrïère. Ik zou me dan sowieso nog niet te veel vastleggen als ik jou was.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op basis van wat je aangeeft: huren. Punt.

Koop is financieel aantrekkelijker, maar alleen als je de kosten koper (en rest onkosten) eruit kunt halen met de lagere lasten. Dat duurt gemiddeld een jaartje of vijf. Voor minder lang kopen kost je dus meer, ook al zijn de maandlasten schijnbaar paar honderd EUR lager.

Komt bij dat je geen inkomenszekerheid hebt en geen lange inkomensgeschiedenis kunt overleggen. Ik denk sowieso niet dat je een hypotheek zou krijgen onder die omstandigheden als je nog geen vast contract hebt. Als je jarenlang gewerkt hebt is dat anders, mijn vriendin zou er een kunnen krijgen omdat ze ondertussen 7 jaar werkervaring met bijbehorende inkomsten heeft, al zit ze nu nog in huidige functie in bepaalde tijd (want 9 maanden terug van werkgever veranderd). Gelukkig sowieso niet aan de orde: we gaan een huis enkel op mijn salaris kopen, en ik heb vast contract. Veel makkelijker zo.

Ben trouwens momenteel in onderhandeling, we begonnen 30k uit elkaar, zijn nu 12k uit elkaar. Ziet er goed uit ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:45:

Koop is financieel aantrekkelijker, maar alleen als je de kosten koper (en rest onkosten) eruit kunt halen met de lagere lasten. Dat duurt gemiddeld een jaartje of vijf. Voor minder lang kopen kost je dus meer, ook al zijn de maandlasten schijnbaar paar honderd EUR lager.

Komt bij dat je geen inkomenszekerheid hebt en geen lange inkomensgeschiedenis kunt overleggen. Ik denk sowieso niet dat je een hypotheek zou krijgen onder die omstandigheden als je nog geen vast contract hebt. Als je jarenlang gewerkt hebt is dat anders, mijn vriendin zou er een kunnen krijgen omdat ze ondertussen 7 jaar werkervaring met bijbehorende inkomsten heeft, al zit ze nu nog in huidige functie in bepaalde tijd (want 9 maanden terug van werkgever veranderd). Gelukkig sowieso niet aan de orde: we gaan een huis enkel op mijn salaris kopen, en ik heb vast contract. Veel makkelijker zo.

Ben trouwens momenteel in onderhandeling, we begonnen 30k uit elkaar, zijn nu 12k uit elkaar. Ziet er goed uit ;)
Ik heb al 5 jaar werkervaring, dus dat is niet het probleem om een hypotheek te krijgen. Maar m'n gedachten waren zo'n beetje hetzelfde als wat jullie allemaal zeggen. Bedankt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
ATS schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 14:42:
[...]

Ik had de volgende dag post met de definitieve rente, maar eventjes geduld kan geen kwaad natuurlijk. Alles klopte bij mij gewoon.
Ok duidelijk. Vandaag de brievenbus nog niet gecheckt. Maar had ook eerder een mailtje ontvangen :+

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Kan snel gaan. Twee telefoontjes over en weer en zij hebben eindbod gedaan op nog eens 5k lager. Blijkbaar hebben ze haast en werden ze lichtelijk gefrustreerd door mijn melding dat ik 'dit spelletje' niet dagelijks deed en wel leuk vond >:)

We zitten nog 7k uit elkaar, dus even nachtje slapen over gepaste reactie :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag allemaal,

Nog even een update betreft ons jaren 70 hoekhuis.

We zijn bij onze max. van 155 gebleven.
Vandaag telefoontje gehad van onze makelaar dat het bod alsnog is geaccepteerd!!! *O*

Nu wachten op het voorlopige koopcontract. Waarschijnlijk gaat de overdracht eind december plaatsvinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Dat is mooi en goed nieuws :)
Mooi dat je niet over je eigen maximum bent heen gegaan!.
hoeveel was hun laatste bod daarboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Verwijderd schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 18:25:
Dag allemaal,

Nog even een update betreft ons jaren 70 hoekhuis.

We zijn bij onze max. van 155 gebleven.
Vandaag telefoontje gehad van onze makelaar dat het bod alsnog is geaccepteerd!!! *O*

Nu wachten op het voorlopige koopcontract. Waarschijnlijk gaat de overdracht eind december plaatsvinden!
Kijk eens aan! Goed gedaan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
RickvN schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 16:29:
[...]

Ok duidelijk. Vandaag de brievenbus nog niet gecheckt. Maar had ook eerder een mailtje ontvangen :+
Brief vandaag inderdaad vd Rabo gehad. Maar niets waar een rentepercentage wordt genoemd. Ik wacht nog even af, ongeduld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

RickvN schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 20:57:
[...]

Brief vandaag inderdaad vd Rabo gehad. Maar niets waar een rentepercentage wordt genoemd. Ik wacht nog even af, ongeduld :+
Geduld, geduld... ;) Wij wachten sinds half augustus (=overdracht) nog steeds op onze eerste (automatische) afschrijving van de hypotheek (NN) :/ . Misschien morgen maar eens achteraan bellen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 14:07
naitsoezn schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 21:43:
[...]

Geduld, geduld... ;) Wij wachten sinds half augustus (=overdracht) nog steeds op onze eerste (automatische) afschrijving van de hypotheek (NN) :/ . Misschien morgen maar eens achteraan bellen :X
Het is normaal dat je begin oktober dan de eerste incasso hebt. Als je de hypotheek offerte goed hebt gelezen, staat dat er ook in.
Hier 23 dec overdracht en 5 februari eerste incasso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

rik11 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 22:06:
[...]

Het is normaal dat je begin oktober dan de eerste incasso hebt. Als je de hypotheek offerte goed hebt gelezen, staat dat er ook in.
O, die hebben we wel goed gelezen hoor. :z Alleen weinig (=geen) ervaring met de (schijnbare?) laksheid van geldverstrekkers.... Ik persoonlijk zou denken dat als ze 1 oktober "zeggen", dat ze dan ook 1 oktober "doen". Het gaat immers niet om wortelplakken ;) . Maar goed, we wachten rustig af :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Voor mij ligt het omslagpunt meer op 1.5 jaar. Gedeeltelijk komt dat doordat ik best een hoop spaargeld wat 3x niks oplevert erin steek, maar sowieso denk ik dat je 5 jaar wel erg negatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:45

FreakNL

Well do ya punk?

1.5 jaar? Ja, da's misschien als je er zo inkunt.

5 jaar, ja da's misschien als je er niet teveel aan hoeft te doen.

Ik reken al op 10 tot 15 zelf, maar ik heb er dan ook 30-40k in moeten steken.

En dan begin ik nog niet eens over de onzekere markt (wie zegt dat je over 5 jaar hetzelfde terug krijgt?)

Er valt geen zinnig woord over te zeggen. Elk huis is anders, elke buurt is anders (en die kan ook veranderen) en de markt is nog steeds instabiel. Ik zou in ieder geval geen huis kopen als je binnen nu en 5 jaar wilt verkopen. En als je er nog een nieuwe keuken en badkamer in moet zetten kan je er nog wel een paar jaar bij optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Elk huis is anders, maar sommige dingen zijn constant. Ondanks dat de overdrachtsbelasting omlaag is van 6% naar 2% komt het totaal van kosten al snel in de buurt van minimaal 5% van de woningwaarde. En dat is nog voordat je ook maar een cent uitgeeft aan evt verbouwingen, vloeren, meubels of wat dan ook.

Stel even dat je een woning koopt voor EUR 175k. Dan heb je het over zo'n EUR 9k aan bijkomende kosten (denk aan overdrachtsbelasting, taxatie, bouwkundig rapport, notariskosten, advies- en bemiddelingskosten, aanvraag NHG en bankgarantie) Een deel daarvan kun je aftrekken van de belasting, maar reken je niet rijk. Netto gaat het zeker EUR 7.5k kosten.

Nu, hoeveel scheelt (vrije sector) huur vs koop? Ongeveer evenveel als je HRA krijgt over je hypotheekrente. Stel bovenstaande woning van EUR 175k. Uitgaande van 10 jaar vast met 3.15% rente kom je uit op HRA van ongeveer EUR 180/maand.

Dat betekent dus 3.5 jaar voor break-even. Iets minder dan de 5 jaar die ik voorheen aangaf, maar dit is inderdaad met EUR 0 aan verbouwing of onderhoud of wat dan ook. En dan moet je na die 3.5 jaar de boel alsnog zien te verkopen zodanig dat je niet met dubbele lasten komt te zitten... succes :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Laatst online: 13-09 14:09
Plus dat verkopen natuurlijk ook geld kost. Een verkoopmalelaar doet het tenslotte ook niet gratis.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

dion_b schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 00:45:

Nu, hoeveel scheelt (vrije sector) huur vs koop? Ongeveer evenveel als je HRA krijgt over je hypotheekrente. Stel bovenstaande woning van EUR 175k. Uitgaande van 10 jaar vast met 3.15% rente kom je uit op HRA van ongeveer EUR 180/maand.
Eh ik denk dat dit misschien op het platteland kan opgaan,maar het is minstens bruto+onderhoud+marge (verhuurders zijn geen filantropen). En die marge kan extreem zijn.

Leuke wijk, grote stad, redelijk leuk huisje. Kost 175k. Netto hypotheekrente 350 euro. Huur in vrije sector, rustig 1000,euro. .(aflossing zijn geen kosten)

Doe dan die berekening nog een keer.zelfs met een stevige reservering voor onderhoud en de extra belasting kom je op minder dan drie jaar uit.

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 03-10-2014 08:38 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JvS schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 08:27:
[...]

Eh ik denk dat dit misschien op het platteland kan opgaan,maar het is minstens bruto+onderhoud+marge (verhuurders zijn geen filantropen). En die marge kan extreem zijn.

Leuke wijk, grote stad, redelijk leuk huisje. Kost 175k. Netto hypotheekrente 350 euro. Huur in vrije sector, rustig 1000,euro.
Doe dan die berekening nog een keer
Voor EUR 175k heb je een uitdaging om in een leuke wijk van een populaire stad een redelijk leuk huisje te vinden...

Dat gezegd, in de straat waar we nu wonen (A'dam Transvaalbuurt, Vogelaarwijk maar door vrij centrale ligging in de lift, iig qua prijzen) staat een vrijwel identiek appartementje aan de onze te koop voor EUR 190k vraagprijs, dus EUR 175k als uiteindelijke koopprijs is realistisch, twee huizen verder eentje te huur voor EUR 850/m. Volgens mij zit die berekening van mij er niet zover naast....

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

FreakNL schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 00:27:

En dan begin ik nog niet eens over de onzekere markt (wie zegt dat je over 5 jaar hetzelfde terug krijgt?)

Er valt geen zinnig woord over te zeggen. Elk huis is anders, elke buurt is anders (en die kan ook veranderen) en de markt is nog steeds instabiel. Ik zou in ieder geval geen huis kopen als je binnen nu en 5 jaar wilt verkopen. En als je er nog een nieuwe keuken en badkamer in moet zetten kan je er nog wel een paar jaar bij optellen.
Het is compleet afhankelijk van de koopsom en omstandigheden. Er zijn genoeg transacties waarbij de koper direct quitte speelt of zelfs winst maakt bij verkoop. Denk aan woningen die opgeknapt moeten worden die na verbouwing in kant-en-klare staat aanzienlijk meer opbrengen dan als je uitgaat van koopsom+kosten verbouwing. Denk ook aan woningen op gewilde locaties die ook in de crisis voor de vraagprijs worden verkocht.
In een stijgende markt kon je over het algemeen uitgaan van 5 jaar als je de woning voor ongeveer de marktwaarde kocht. Nu de overdrachtsbelasting 2% is i.p.v. 6% zal die terugverdientermijn ook lager uitvallen in een stijgende markt.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Kju schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 08:38:
[...]

Het is compleet afhankelijk van de koopsom en omstandigheden. Er zijn genoeg transacties waarbij de koper direct quitte speelt of zelfs winst maakt bij verkoop. Denk aan woningen die opgeknapt moeten worden die na verbouwing in kant-en-klare staat aanzienlijk meer opbrengen dan als je uitgaat van koopsom+kosten verbouwing. Denk ook aan woningen op gewilde locaties die ook in de crisis voor de vraagprijs worden verkocht.
In een stijgende markt kon je over het algemeen uitgaan van 5 jaar als je de woning voor ongeveer de marktwaarde kocht. Nu de overdrachtsbelasting 2% is i.p.v. 6% zal die terugverdientermijn ook lager uitvallen in een stijgende markt.
Alleen is het concept van een "stijgende markt" natuurlijk uitstert onzeker gebleken. De afgelopen jaren hebben in elk geval laten zien dat het stijgen van de huizenprijzen geen natuurwet is. En hoewel de huizenverkopen nu wat in de lift lijkten te zitten, is het ook geen gegeven dat dat volgend jaar nog steeds het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freedzed6
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:46
Kost 175k. Netto hypotheekrente 350 euro .... Heb je de ECB gebeld oid en met Draghi wat afgesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

ATS schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 08:48:
[...]

Alleen is het concept van een "stijgende markt" natuurlijk uitstert onzeker gebleken. De afgelopen jaren hebben in elk geval laten zien dat het stijgen van de huizenprijzen geen natuurwet is. En hoewel de huizenverkopen nu wat in de lift lijkten te zitten, is het ook geen gegeven dat dat volgend jaar nog steeds het geval is.
Daarom noem ik ook die stijgende markt en zei ik "kon" ;). In een dalende markt of een markt waar de prijzen gelijk blijven kan je natuurlijk geen terugverdientermijn hebben, tenzij er sprake is van gevallen zoals ik eerder noemde.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 19:17

Dido

heforshe

freedzed6 schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 08:51:
Kost 175k. Netto hypotheekrente 350 euro .... Heb je de ECB gebeld oid en met Draghi wat afgesproken?
Huh? Waarom zou een rekenrente van (een dikke) 4% zo gek zijn?

4% van 175K is 7k per jaar, dus netto 338 euro.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 11:11
rik11 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 22:06:
[...]

Je betaald rente+aflossing vaak achteraf, de eerste halve maand wordt bij de eerstvolgende maand opgeteld. In de praktijk betaal je dus augustus + september, begin oktober (=dus achteraf..)

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:31
We hebben het huis in the middle of nowhere laten schieten. We hebben een betaalbare nieuwbouw gevonden. Alles past mooi binnen budget, een degelijke afwerking is voorzien. Momenteel enkel op plan te zien, maar we hebben toegezegd. De huizen zijn nog niet in de verkoop, maar van zodra dat gebeurt gaan we de verkoopovereenkomst gaan ondertekenen.

Behalve de aanleg van een terras, de tuin en de vloeren in de slaapkamers is alles inbegrepen in de prijs. Voor een kleine meerprijs kunnen we het terras en de vloeren voor de slaapkamers erbij krijgen en dat gaan we dus ook doen.

De bouw start vermoedelijk begin 2015 met oplevering begin 2016. Het enige nadeel hiervan is dat tegen dan de rente op leningen weer de lucht in gegaan kan zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

...zo ben je bezig met het zoeken naar een woning, zo ontvang je een taxatierapport waar een restschuld uit blijkt :+ Nu verschillen taxateurs onderling wel maar genoeg redenen om het hele huizenplan maar op hold te zetten en de buffer dusdanig uit te breiden dat we de restschuld a 15K kunnen aftikken, ruimte hebben om een huis in te richten en een buffer te creeren voor onvoorziene uitgaven.

Al met al een tegenvaller...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 00:27:

Ik hoop dat die 30-40k die je erin steekt ook voor een waarde verhoging zorgt. En tja de eeuwig stijgende prijzen zijn wel voorbij, het zou verder naarbeneden kunnen gaan, maar ook omhoog. Het maakt voor mij allemaal niet zo heel veel uit, gezien dat als het omlaag gaat ook mijn volgende huis goedkoper is, en ik zat eigen geld erin heb gestoken dat ik geen zorgen hoef te maken over een huis wat onderwater staat.

Dan heb je ook geen NHG nodig en kom je wel in een laag tarief te zitten. Geen ORV en zulk soort kostenposten. En dat spaargeld leverde op een spaarrekening toch 3x niks op.

Overigens ik hoef er dus niet veel aan te doen, maar in mijn zoektocht ben ik zat huurwoningen die redelijk aan de prijs waren tegengekomen, en dan moest je alsnog je eigen vloer meenemen, de muren doen, een koelkast meenemen, een oven/magnetron meenemen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

wOOt!

Bod is geaccepteerd. Voor EUR 171500 ga ik (onder voorbehoud financiering, geen bouwkundige shit en huurders eruit) eigenaar worden van m'n 6-kamer maisonette :D

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 20:53
In de Bijlmer toch? Dat is niet verkeerd zeg.

Bij ons is alles rond en zijn de stukken van ABN richting de notaris gestuurd. Nu afwachten tot de passeerdatum, 2 Januari :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KillaZ schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 14:12:
In de Bijlmer toch? Dat is niet verkeerd zeg.
Nope, EUR 3.5k onder onze max en EUR 28k onder vraagprijs. En het blijft een moderne, 9 jaar geleden gerenoveerde 6-kamer appartement/maisonette op loopafstand van metro, trein (IC) en grootste winkelcentrum van A'dam :)
Bij ons is alles rond en zijn de stukken van ABN richting de notaris gestuurd. Nu afwachten tot de passeerdatum, 2 Januari :)
Feli!

Gaat bij ons ook nog 3 maanden na tekenen voorlopig koopcontract worden, dus dat wordt geduld hebben. Omgekeerd: zat tijd om vloeren, keuken en badkamer uit te zoeken :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exCite1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-09 09:17
Onze compromis is getekend en onze lening is normaal in orde. Wij hebben een halfopen gekocht in Olen (Belgie). 230 000 euro, 807m², 3 slaapkamers, nieuwe HR gasketel, aangelegde tuin en het is instapklaar.

Mijn Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

807m2? Heb je een kantoor gekocht of zo? Of bedoel je m3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exCite1
ATS schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 14:55:
807m2? Heb je een kantoor gekocht of zo? Of bedoel je m3?
De grond is 807 vierkante meter. Vierkante meter is toch m²?

Mijn Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:45

FreakNL

Well do ya punk?

Sissors schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 11:29:
[...]

Ik hoop dat die 30-40k die je erin steekt ook voor een waarde verhoging zorgt. En tja de eeuwig stijgende prijzen zijn wel voorbij, het zou verder naarbeneden kunnen gaan, maar ook omhoog. Het maakt voor mij allemaal niet zo heel veel uit, gezien dat als het omlaag gaat ook mijn volgende huis goedkoper is, en ik zat eigen geld erin heb gestoken dat ik geen zorgen hoef te maken over een huis wat onderwater staat.
..
Weet ik niet precies. Dat heb ik eigenlijk niet onderzocht. Het boeit me in die zin ook niet omdat dit een huis is waar we in principe (zelfs als we kinderen krijgen) kunnen blijven wonen. Het is niet supergroot (125m), maar groot genoeg. We waren eigenlijk niet van plan om binnen nu en 10 jaar te verhuizen en wellicht wonen we hier wel gewoon 30 jaar. Dus dan maakt het ook geen zak uit of het voor waardeverhoging zorgt, als het maar voor woongenot zorgt. Ik heb niet de illussie dat de 10k die ik in de keuken gestopt heb over 20 jaar nog steeds 10k oplevert.

Dat gezegd hebbende kan ik natuurlijk wel één en ander inschatten. De prijs waarvoor ik het gekocht heb lag sowieso 20k lager dan de laagste transactie in de buurt van vergelijkbare huizen in de laatste jaren. Er zijn zelfs vergelijkbare huizen die voor 40k meer weggaan. Die zijn dan wel perfect onderhouden.

Tevens ligt de WOZ waarde ook hoger dan mijn aankoopbedrag. Ik denk dat ik met mijn verbeteringen toch wel een waardestijging van 20k heb gerealiseerd. En wellicht meer. Maar eigenlijk is dat weinig relevant want we gaan toch niet weg, en alles wat ik nu gedaan heb verliest uiteindelijk toch ook weer zijn waarde (wie zit er op een badkamer van 20 jaar oud te wachten?)...

Overigens, bedenk ik me nu, heb ik slechts zo'n 20 tot 25k uitgegeven aan (semi)vaste verbeteringen (stucen/verven, keuken, badkamer, toilet, vloer, meterkast en nog wat andere kleine dingen). De rest van het genoemde bedrag zit in kosten koper (zelf afgetikt) en losse dingen die niet meteen betrekking hebben op het huis an sich (bank, tafel, stoelen, etc)...

Nog een vraagje voor de kenners in deze;
Ik heb een brief van de gemeente gehad, inzake de WOZ waarde. Ze hebben gezien dat ik deze woning recentelijk heb aangekocht en willen nu vanalles weten. (het lijkt erop dat ze dat gebruiken om de WOZ waarde in te schatten). Nu vragen ze sowieso om de koopsom. Die mogen ze wel weten, die is sowieso vrij opvraagbaar. Maar ze vragen dus ook of ik de boel gerenoveerd, geverfd, etc heb.. Ik denk zelf -> Bekijk het ff, ik ga hun niet zeggen dat ik ik alles heb laten stucen en verven en dat ik er een nieuwe badkamer (komt nog) en keuken heb ingezet? Of denk ik dan te naief?

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 03-10-2014 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wat dat betreft, ook al verwacht ik niet zolang in mijn soon to be woning te gaan wonen als jij, ben ik het helemaal met je eens hoor, ik koop het om gelukkig in te wonen, niet om er winst op te maken.

Echter meestal zal geld wat je erin steken ervoor zorgen dat hij ook meer waard wordt, behalve als je een gloednieuwe keuken eruit sloopt om een nieuwe keuken erin te doen doe je persoonlijk mooier vindt. In principe kan dat natuurlijk ook als je er gelukkiger van wordt, maar bij het kopen van het huis heb je dan uiteraard wel meer betaald vanwege die nieuwe keuken die er al in zat.

En ook voor mij een flinke investering in meubels, maar in iedergeval een flink gedeelte zou naar een volgende woning gewoon mee moeten kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

exCite1 schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 15:00:
[...]

De grond is 807 vierkante meter. Vierkante meter is toch m²?
Ah, natuurlijk. Ja, vierkante meter is m2, maar een huis met dat oppervlak is nogal groot. Als stuk grond is het (voor .nl begrippen in elk geval) nog steeds ruim, maar niet absurd. De verwarring zat in het feit dat het mij niet duidelijk was dat je het over het perceeloppervlak had in plaats van over het woonoppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
FreakNL schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 15:01:
[...]
Nog een vraagje voor de kenners in deze;
Ik heb een brief van de gemeente gehad, inzake de WOZ waarde. Ze hebben gezien dat ik deze woning recentelijk heb aangekocht en willen nu vanalles weten. (het lijkt erop dat ze dat gebruiken om de WOZ waarde in te schatten). Nu vragen ze sowieso om de koopsom. Die mogen ze wel weten, die is sowieso vrij opvraagbaar. Maar ze vragen dus ook of ik de boel gerenoveerd, geverfd, etc heb.. Ik denk zelf -> Bekijk het ff, ik ga hun niet zeggen dat ik ik alles heb laten stucen en verven en dat ik er een nieuwe badkamer (komt nog) en keuken heb ingezet? Of denk ik dan te naief?
De gemeente wil jouw pand als referentiepand gebruiken om de WOZ waarde in je straat te bepalen. Ze vragen bijvoorbeeld wat de staat is van het huis en evt garage. Dit kan je aangeven met de cijfers 1-5. Dit vragen ze om te bepalen welke bedrag jij bepaald hebt voor welke staat. Heb jij 180k betaald voor een huis wat er niet uit ziet en heb je allemaal eentjes ingevuld, dan zal een buurman die door de gemeente op allemaal vijfjes wordt geschat echt geen WOZ beschikking van 180k ontvangen(ervan uitgaande dat de m² etc allemaal identiek is).

Wat je invult is aan jou, maar een hoge WOZ waarde heeft ook voordelen. Ik zou gewoon eerlijk zijn. voor die paar tientjes in het jaar moet je toch niet moeilijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exCite1
ATS schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 15:32:
[...]

Ah, natuurlijk. Ja, vierkante meter is m2, maar een huis met dat oppervlak is nogal groot. Als stuk grond is het (voor .nl begrippen in elk geval) nog steeds ruim, maar niet absurd. De verwarring zat in het feit dat het mij niet duidelijk was dat je het over het perceeloppervlak had in plaats van over het woonoppervlak.
Geen probleem.
Woonoppervlak moet ik eens bekijken, in ieder geval niet gigantisch, maar functioneel en groot genoeg.
Trouwens de volledige 230k geleend aan 2,80%, 25 jaar vast.
Door de woonbonus, krijgen we eerste 10 jaar alvast 2600 euro per jaar terug van de belastingen en daarna ongeveer de helft tot het jaar 2039.

Mijn Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:43
exCite1 schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 15:43:
[...]

Geen probleem.
Woonoppervlak moet ik eens bekijken, in ieder geval niet gigantisch, maar functioneel en groot genoeg.
Trouwens de volledige 230k geleend aan 2,80%, 25 jaar vast.
Door de woonbonus, krijgen we eerste 10 jaar alvast 2600 euro per jaar terug van de belastingen en daarna ongeveer de helft tot het jaar 2039.
230k aan 2,80% voor 25 jaar vast. Waar is dit te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

dion_b schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 08:33:
[...]

Voor EUR 175k heb je een uitdaging om in een leuke wijk van een populaire stad een redelijk leuk huisje te vinden...

Dat gezegd, in de straat waar we nu wonen (A'dam Transvaalbuurt, Vogelaarwijk maar door vrij centrale ligging in de lift, iig qua prijzen) staat een vrijwel identiek appartementje aan de onze te koop voor EUR 190k vraagprijs, dus EUR 175k als uiteindelijke koopprijs is realistisch, twee huizen verder eentje te huur voor EUR 850/m. Volgens mij zit die berekening van mij er niet zover naast....
Het kan prima. In Utrecht huur je voor 850 niet een huis dat je voor 175K koopt, maar zelfs met die cijfers ben je in minder dan 3 jar "uit". En 850 euro Vs 350 euro is 500 euro 'winst' per maand. Halen we daar 200 euro onderhoud en belasting (lijkt me behoorlijk riant) vanaf, at is 300euro per maand.

5% van 175K is 8750, dat is 8750/300=29 maanden, = 2,5 jaar.
freedzed6 schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 08:51:
Nee hoor, gewoon uitrekenen. 3,5% rente gepakt (kan zelfs 3,0% zijn, maar ik reken mezelf niet rijk). Dat is 510 / maand, 42% belastingaftrek eraf, en dan kom je onder de 300 uit zelfs.

Dus zelfs met naar mijn mening onwaarschijnlijk lage huur, hoge onderhoudskosten, 5% overdrachtskosten en krap gerekende rentekosten (in het nadeel voor kopen), kom je op riant minder dan 3 jaar uit.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JvS schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 16:26:
[...]

Het kan prima. In Utrecht huur je voor 850 niet een huis dat je voor 175K koopt, maar zelfs met die cijfers ben je in minder dan 3 jar "uit". En 850 euro Vs 350 euro is 500 euro 'winst' per maand. Halen we daar 200 euro onderhoud en belasting (lijkt me behoorlijk riant) vanaf, at is 300euro per maand.

5% van 175K is 8750, dat is 8750/300=29 maanden, = 2,5 jaar.
Dat zijn niet bepaald de maandlasten die mijn adviseur me voorgerekend heeft :o

Heb niet geheel toevallig vermoedelijke maandlasten van hypotheek van EUR 172711 laten doorrekenen. Bij annuiteitenhypotheek met looptijd van 30 jaar en rentevaste periode van 10 jaar met 100% overlijdensrisicodekking en een rentepercentage van 3.15% zouden de maandlasten bruto EUR 761 bedragen en netto EUR 613.

Het verschil met de genoemde huur van EUR 850/m is dus EUR 237/m. Dan nog is dit geen zuivere vergelijking (vermogensopbouw enerzijds vs geen groot onderhoud of verzekering/reservering ervoor anderzijds), maar het is absoluut niet zo dat het EUR 500 scheelt oid.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Je moet sowieso rente vergelijken met huur, en niet je aflossing. Nu is die OVR volgens mij niet het grootste, maar het komt er wel bij op en is natuurlijk ook niet eerlijk.

Daarnaast nemen die rente betalingen af, terwijl je huur enkel zal stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exCite1
frankpaul1 schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 16:23:
[...]

230k aan 2,80% voor 25 jaar vast. Waar is dit te doen?
AXA
Belfius ging tot 2,82
Fintro tot 2,96

Ook op SSV hebben we 5% gekregen bij AXA.

Mijn Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
Die percentages vind ik nergens online. Offertes opgevraagd oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gok: verschil BE <-> NL ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

dat is het inderdaad. blijft natuurlijk vreemd in aanmerking nemende dat Axxa zowel met NL en BE zaken doet maar er per land dus een behoorlijk verschil in rente zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:16
Goedenavond, ik ben al een tijdje bezig met een huis en zit in de fase van afronding. Voor mij ligt de koopakte en zit hem is goed te bestuderen. Het gaat om een huis wat binnen 3 jaar van eigenaar wisselt. Hiervoor geldt blijkbaar een regel dat er dan geen overdrachtsbelasting betaald hoeft te worden.

https://www.eigenhuis.nl/...gen/overdrachtsbelasting/

Nu staat in het koopcontract dat ik hoewel ik deze belasting niet hoef te betalen ik dit volledige bedrag betaal aan de koper. op internet staat dat dit vaak voorkomt, maar waarom eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 12:04
Zodat de staat niet 2x verdient aan dit object wat in korte tijd 2x verhandeld wordt, en dat zowel koper als verkoper geen nadelig effect ondervinden. Jij als koper betaalt nog steeds wat je normaal zou betalen, en de verkoper krijgt de extra kosten terug van toen hij het object kocht, en hoeft daar niet direct de prijs voor te verhogen.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
Ja dat vermoedde ik ook, maar kon het ook niet vinden op Belgische sites. Zal ze eens een om een offerte vragen daar over de grens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:16
coyote1980 schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 23:07:
Zodat de staat niet 2x verdient aan dit object wat in korte tijd 2x verhandeld wordt, en dat zowel koper als verkoper geen nadelig effect ondervinden. Jij als koper betaalt nog steeds wat je normaal zou betalen, en de verkoper krijgt de extra kosten terug van toen hij het object kocht, en hoeft daar niet direct de prijs voor te verhogen.
Okej. Ik vond het maar een apart stuk. Het gaat om het volledige bedrag van 4K wat via de notaris naar de verkoper gaat. Terwijl ik me ook kan voorstellen dat het gewoon niet of 50% betaald hoeft te worden. Aangezien het dus binnen 3 jaar van eigenaar wisselt.

Bedankt voor je snelle reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 10:17
Lekkerboeie86 schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 23:14:
[...]

Okej. Ik vond het maar een apart stuk. Het gaat om het volledige bedrag van 4K wat via de notaris naar de verkoper gaat. Terwijl ik me ook kan voorstellen dat het gewoon niet of 50% betaald hoeft te worden. Aangezien het dus binnen 3 jaar van eigenaar wisselt.

Bedankt voor je snelle reactie
Jup maar de koper koopt waarschijnlijk ook weer huis en moet dus opnieuw overdrachtsbelasting betalen ;)

Af en toe zijn ze nog niet compleet achterlijk in den Haag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ray schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 21:44:
[...]
dat is het inderdaad. blijft natuurlijk vreemd in aanmerking nemende dat Axxa zowel met NL en BE zaken doet maar er per land dus een behoorlijk verschil in rente zit
Is natuurlijk niet zo vreemd aangezien rente is bepaald op basis van het risico dat een partij wil nemen. NL is een stuk risicovoller ivm gigantische hypotheekschuld per capita en onze hypothreekrenteaftrek-verslaving (die alleen maar afgebouwd kan worden).

Hetzelfde zie je bij DE - NL, in Duitsland zijn de risico's lager en dus ook de rente's lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Als dat vantevoren niet expliciet is genoemd door verkoper of koper dan hoort het niet in het koopcontract. Wat heeft die verkoper met jouw kk te maken. Willen ze die andere 4% ook zien? Bekijk het even! Ik zou dat makelaar mailen waarin je aangeeft dat dit niet conform je bod is.
Pagina: 1 ... 17 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.