naitsoezn schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 19:13:
Volgens mij kun je gewoon wachten, maar loop je wel het risico dat de rente in de tussentijd stijgt... Waarom ben je eigenlijk zo kien op je max. leenbedrag? Ik neem aan dat de aankoop van je woning niet van die paar duizend euro afhangt?
Rente zie ik niet zo snel stijgen, hij is nu juist weer gedaald.
Die meedalende rente zit enkel op de Woning Hypotheek, niet op de Budget Hypotheek. Dus de rente moet eigenlijk 0,1% dalen om quitte te spelen.
Ik neem de maximale hypotheek en dan zijn de maandlasten zeer acceptabel en passen ze prima binnen mijn budgetplanning.
Daarnaast neem ik een starterslening. Deze starterslening zorgt er voor dat ik genoeg eigen vermogen over houd zodat ik makkelijk een nieuwe keuken kan aanschaffen, meubilair kan aanschaffen en dan nog een goede buffer over kan houden voor onvoorziene uitgaven.
De aankoop van het huis hangt niet af van het verkrijgen van een starterslening en ik zou het huis wel kunnen inrichten zonder starterslening. Echter zorgt die starterslening voor net wat meer buffer en kan ik wat duurdere inrichting nemen.
De starterslening is zeer gunstig af te sluiten, de afsluitkosten zijn in totaal 1000 euro. Hiervan kan ik ongeveer 400 euro terug krijgen van de belastingdienst wat betekent dat de kosten netto 600 euro zijn. Alles wat ik aan eigen vermogen over houd stop ik in deposito's en plaats ik op spaarrekeningen. Zolang ik niet boven de vermogensrendementsgrens kom (wat op te lossen is door de starterslening al het eerste jaar af te lossen als ik teveel geld over houd) verdien ik binnen drie jaar de afsluitkosten terug met de rente. Dan moet ik wel na drie jaar dus de starterslening af kunnen lossen maar dat zie ik niet als een probleem gezien de manier waarop ik tot nu toe met mijn geld op ga en de financiële planning die er nu ligt.
Hiernaast ga ik eveneens een duurzaamheidslening af proberen te sluiten om zonnepanelen aan te schaffen. Een lening van ~4.000 euro tegen minder dan een procent rente die ik binnen 10 jaar moet terug betalen. Dat is voordeliger dan zonnepanelen zelf aanschaffen

Tristan schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 19:41:
Ik heb altijd van mijn ouders (en schoonouders) meegekregen nooit een huis te kopen waarvoor we maximaal zouden moeten lenen. Mochten ik en/of mijn vriendin om wat voor reden in de ww komen en nog maar 70% van het laatst verdiende salaris krijgen, dan komen we niet direct in de problemen en moeten we gedwongen het huis verkopen. Vind ik persoonlijk een fijne gedachten. Maar dit moet een ieder voor zichzelf bepalen natuurlijk.
Mocht ik in de WW komen kan ik, met aanpassingen in mijn uitgaven, in het huis blijven wonen. Daarnaast is er genoeg buffer aanwezig om het drie jaar lang vol te houden in de WW. Met mijn opleiding en ervaring zal ik echter niet lang werkeloos raken, maar zelfs op langdurige werkeloosheid ben ik wel voorbereid
[
Voor 14% gewijzigd door
Tsurany op 26-09-2014 20:01
]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N