Ik heb OpenHAB, Domoticz en Home Assistant vergeleken en vond eigenlijk overal de mogelijkheden om historic data te viewen beperkt danwel omslachtig. Ben zelf daarom voor metingen ook met InfluxDB+Grafana aan de slag gegaan. Ik heb een development achtergrond, maar als gebruiker denkende vind ik alle home automation platformen eigenlijk nog niet gebruiksvriendelijk genoeg voor de gemiddelde consument. Die kant moet het zo langzamerhand toch wel op gaan...Saturnus schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:07:
Dat met DSMR data via InfluxDB naar Grafana:
Dan klopt er iets niet in de uitlezing danwel verwerking van de data. Als de pulsen betrouwbaar worden gemeten, moet het resultaat hetzelfde zijn. Bij een uitlezing met reed-contacten zou je nog aan contactdender kunnen denken en moet je electronisch of softwarematig iets aan debouncing doen. Als je bij de inductieve sensoren met een bepaalde threshold werkt kun je ook nog ruis op je signaal hebben die voor spurious events zorgt. Is eenvoudig weg te filteren.cville schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:10:
Ik ben benieuwd of het op deze manier gemeten verbruik exact gelijk is aan het met de hand gemeten verbruik over een wat langere periode (b.v. 1 week). Mij is dat nooit gelukt; de sensor geeft altijd meer aan dan het werkelijke verbruik.
Zelf meet ik de watermeterstand zoals ik in mijn vorige woning de ouderwetse gasmeter uitlas, met een compassensor. De geregistreerde beweging correspondeert met de rotatie van het wieltje op het midden van de meter, dat sneller draait dan de 1L/rotatie meter rechtsonder.
Dit is het rauwe signaal:

Heb als proof-of-concept een simpel zelfcalibrerend algoritme gemaakt. Het grote voordeel van deze methode is dat heel kleine flows gemeten kunnen worden en je zelfs nauwkeuriger kunt visualiseren dan de weergave van de meter zelf.
Dankzij Corona heb ik eindelijk weer eens tijd om uitgebreid met dit soort projectjes bezig te zijn, dus hopelijk binnenkort final en afgebouwd. Ik gebruik een LPC1768 (wired Ethernet) om DSMR via UART uit te lezen, en de sensor via I2C. De boel wordt via MQTT naar zowel een NAS als een Orange Pi Zero gestuurd voor opslag en verwerking. Ik doe alles redundant om bij uitval/danwel reboot van een systeem geen meetonderbrekingen te hebben.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein