Is deze watermeter uitleesbaar?

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:35

Exirion

Gadgetfetisjist

Saturnus schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:07:
Dat met DSMR data via InfluxDB naar Grafana:
Ik heb OpenHAB, Domoticz en Home Assistant vergeleken en vond eigenlijk overal de mogelijkheden om historic data te viewen beperkt danwel omslachtig. Ben zelf daarom voor metingen ook met InfluxDB+Grafana aan de slag gegaan. Ik heb een development achtergrond, maar als gebruiker denkende vind ik alle home automation platformen eigenlijk nog niet gebruiksvriendelijk genoeg voor de gemiddelde consument. Die kant moet het zo langzamerhand toch wel op gaan...
cville schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:10:
Ik ben benieuwd of het op deze manier gemeten verbruik exact gelijk is aan het met de hand gemeten verbruik over een wat langere periode (b.v. 1 week). Mij is dat nooit gelukt; de sensor geeft altijd meer aan dan het werkelijke verbruik.
Dan klopt er iets niet in de uitlezing danwel verwerking van de data. Als de pulsen betrouwbaar worden gemeten, moet het resultaat hetzelfde zijn. Bij een uitlezing met reed-contacten zou je nog aan contactdender kunnen denken en moet je electronisch of softwarematig iets aan debouncing doen. Als je bij de inductieve sensoren met een bepaalde threshold werkt kun je ook nog ruis op je signaal hebben die voor spurious events zorgt. Is eenvoudig weg te filteren.

Zelf meet ik de watermeterstand zoals ik in mijn vorige woning de ouderwetse gasmeter uitlas, met een compassensor. De geregistreerde beweging correspondeert met de rotatie van het wieltje op het midden van de meter, dat sneller draait dan de 1L/rotatie meter rechtsonder.

Dit is het rauwe signaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/qQS4n1D3uVfiUg5PWNc0w7ba.png

Heb als proof-of-concept een simpel zelfcalibrerend algoritme gemaakt. Het grote voordeel van deze methode is dat heel kleine flows gemeten kunnen worden en je zelfs nauwkeuriger kunt visualiseren dan de weergave van de meter zelf.

Dankzij Corona heb ik eindelijk weer eens tijd om uitgebreid met dit soort projectjes bezig te zijn, dus hopelijk binnenkort final en afgebouwd. Ik gebruik een LPC1768 (wired Ethernet) om DSMR via UART uit te lezen, en de sensor via I2C. De boel wordt via MQTT naar zowel een NAS als een Orange Pi Zero gestuurd voor opslag en verwerking. Ik doe alles redundant om bij uitval/danwel reboot van een systeem geen meetonderbrekingen te hebben.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
cville schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:10:
[...]

Ik ben benieuwd of het op deze manier gemeten verbruik exact gelijk is aan het met de hand gemeten verbruik over een wat langere periode (b.v. 1 week). Mij is dat nooit gelukt; de sensor geeft altijd meer aan dan het werkelijke verbruik.
Nog geen last van gehad. Daar was ik ook bang voor. Er is een vaste afwijking van 0-1L, waarschijnlijk door de positie van de sensor. Die staat/hangt er overigens los op, met een hele kleine hoek wegbuigend van het centrum van de meter. Misschien werkt dat juist beter dan stevig en loodrecht vastgezet. Het is een Sensus 620 trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnWBChwvw4gXBbeDCO4NCdEhIcQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eTK3b9UKPEQ6MVEXav3I9lER.jpg?f=user_large
Exirion schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:06:
[...]

Ik heb OpenHAB, Domoticz en Home Assistant vergeleken en vond eigenlijk overal de mogelijkheden om historic data te viewen beperkt danwel omslachtig. Ben zelf daarom voor metingen ook met InfluxDB+Grafana aan de slag gegaan. Ik heb een development achtergrond, maar als gebruiker denkende vind ik alle home automation platformen eigenlijk nog niet gebruiksvriendelijk genoeg voor de gemiddelde consument. Die kant moet het zo langzamerhand toch wel op gaan...
Akkoord. Ik heb alleen HA getest en toen in gebruik genomen. Historische data is waardeloos. HA is niets meer dan een koppelpunt en hier en daar valt er nog wat te scripten. Voor serieuzer werk is InfluxDB echt nodig.

Via YAML met Jinja2 werken vind ik prima. Beetje power user idee, programmeren zoals Python zit er voor mij niet in. Maar naar de beweging van HA om steeds meer via visuele integraties te doen kijk ik met argwaan. Ik zit er niet op te wachten om in de toekomst integraties via een GUI te onderhouden.
[...]

Zelf meet ik de watermeterstand zoals ik in mijn vorige woning de ouderwetse gasmeter uitlas, met een compassensor. De geregistreerde beweging correspondeert met de rotatie van het wieltje op het midden van de meter, die sneller draait dan de 1L/rotatie meter rechtsonder.

Dit is het rauwe signaal:

[Afbeelding]

Heb als proof-of-concept een simpel zelfcalibrerend algoritme gemaakt. Het grote voordeel van deze methode is dat heel kleine flows gemeten kunnen worden en je zelfs nauwkeuriger kunt visualiseren dan de weergave van de meter zelf.

Dankzij Corona heb ik eindelijk weer eens tijd om uitgebreid met dit soort projectjes bezig te zijn, dus hopelijk binnenkort final en afgebouwd. Ik gebruik een LPC1768 (wired Ethernet) om DSMR via UART uit te lezen, en de sensor via I2C. De boel wordt via MQTT naar zowel een NAS als een Orange Pi Zero gestuurd voor opslag en verwerking. Ik doe alles redundant om bij uitval/danwel reboot van een systeem geen meetonderbrekingen te hebben.
Leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Met welk programma heb je die gemaakt?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Raven schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:44:
Met welk programma heb je die gemaakt?
Met gnuplot, een soort swiss army knife voor datavisualisatie ;)

http://www.gnuplot.info
http://www.gnuplotting.org

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Exirion schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:49:
[...]

Met gnuplot, een soort swiss army knife voor datavisualisatie ;)

http://www.gnuplot.info
http://www.gnuplotting.org
Ok :) , heb ooit eens voor zo'n plaatje (toen er nog een kompas op de watermeter zat) een niet bepaald klein programma (Matlab) geïnstalleerd om dat voor elkaar te krijgen. Tot er een meter met half-rond ronddraaiend metalen plaatje werd geplaatst, daarna een sensor geplaatst die dat plaatje kan detecteren.

Helaas heeft die sensor nogal last van false positives, ook met hoge debounce-tijd, zit er aan te denken weer een kompas te gebruiken.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-07 11:18
Raven schreef op zondag 12 juli 2020 @ 18:11:
[...]

Ok :) , heb ooit eens voor zo'n plaatje (toen er nog een kompas op de watermeter zat) een niet bepaald klein programma (Matlab) geïnstalleerd om dat voor elkaar te krijgen. Tot er een meter met half-rond ronddraaiend metalen plaatje werd geplaatst, daarna een sensor geplaatst die dat plaatje kan detecteren.

Helaas heeft die sensor nogal last van false positives, ook met hoge debounce-tijd, zit er aan te denken weer een kompas te gebruiken.
Wat bedoel je precies in deze context met een kompas en hoe lees je dat uit?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

cville schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:02:
Een sensor die in 3 dimensies een magnetisch veld meet, zonder andere sterke magneten in de buurt dus typisch het magnetische veld van de aarde. Veel gebruikt en goedkoop zijn de Honeywell HMC5883L en de goedkopere rip-off: QMC5883. Worden via een I2C interface uitgelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

cville schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:02:
[...]

Zie hierboven en bekijk Analoge meter uitlezen met een Arduino/Raspberry Pi maar eens ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
@Raven en @Exirion bedankt voor de info m.b.t. de QMC5883. Leuk device.

Heeft een van jullie een foto van de montagewijze?

Heeft een van jullie bijgehouden hoeveel false positives je per dag/week, etc krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje888
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-03 22:36
Om mijn watermeter uit te lezen heb ik een LJ18A3-8-Z/BX 5V en ESP32 of Wemos D1 Mini, ook een 10k weerstand is voorhanden. Ik vind wat verschillende aansluitschema's, kan iemand zijn met succes gebruikte schema hier delen?
Als Software wil ik hiervoor ESPHome gaan gebruiken, maar dat staat wat mij betreft los van het te hanteren aansluitschema, zo lang de pinnen in de software maar overeenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

cville schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:40:
[...]

@Raven en @Exirion bedankt voor de info m.b.t. de QHMC5883. Leuk device.

Op de gasmeter is het simpel: Breadboard boven op de gasmeter plaatsen en daar het compas op. Toen ik nog een kompas op de watermeter had liggen, had ik die niet vastgezet, gewoon los erop gelegd in de hoop dat er niemand aanzit en op zijn plek blijft liggen.

De metaalsensor die al een tijdje op de watermeter zit (en helaas false positives geeft) zit met een beugel vast, kwam een neef een keer mee aanzetten. Zeg maar zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1POGVnBfH8KJjy1Xbq6zLdXXas/2-stks-125mm-x-125mm-90-graden-Hoek-Beugels-3mm-Dikte-Roestvrij-Staal-Hoek-Beugel-voor.jpg
maar dan een waar zo'n sensor in past. Beugel zit met iets a la
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/Hbe17f6bc0a654c7fbb751d037c2132773/100pcs-Rvs-4-6x300-200-150mm-Metalen-Kabelbinder-Zip-Wrap-Uitlaat-Warmte-Bandjes-inductie-Pijp-Header.jpgvast aan de watermeter.
Heeft een van jullie bijgehouden hoeveel false positives je per dag/week, etc krijgt?
Jup, de metaalsensor op de watermeter geeft zoveel false positives dat ik die op het moment niet meer gebruik, ik gok dat dit door de lange kabel tussen sensor en RPi komt. Daar moet ik nog een oplossing voor vinden.

Het kompas op de gasmeter lijkt het goed te doen. Heel af en toe (om de paar dagen) een leesfout (oftewel verbindingsfout), maar dat zal wel komen doordat de I2C verbinding nogal lang is, verlengt met buffer-IC's. Bij de leesfout wordt het script automatisch geherstart en ik heb nog geen false positives kunnen ontdekken. Alle meetgegevens van het kompas op de gasmeter die in de database staan hebben tijden van dat we aan het koken waren of dat de warmwaterkraan werd gebruikt. Ik zie geen meetgegevens op tijden dat er geen gasverbruik is/was.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Gewoon het sensorprintje met dubbelzijdig tape (uiteraard eerst even goed ontvetten) op het glas van de meter geplakt. Ik gebruik een soepele 4-aderige telefoonkabel die ik aan het PCB gesoldeerd heb. Als je de Data Ready pin wil gebruiken heb je nog een ader nodig, maar zonder interrupts werkt het uitlezen op hoge samplesnelheid ook stabiel.
Zoals ik het uitlees kunnen er geen false positives optreden. Ik meet aan de hand van de coordinaten de rotatiehoek, en je hebt bij een watermeter de zekerheid dat de meter alleen vooruit kan lopen. Theoretisch kun je een false negative hebben als de meter tussen 2 samples iets minder dan een volle rotatie maakt, maar dat is fysiek onmogelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Exirion schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:14:
[...]

Gewoon het sensorprintje met dubbelzijdig tape (uiteraard eerst even goed ontvetten) op het glas van de meter geplakt. Ik gebruik een soepele 4-aderige telefoonkabel die ik aan het PCB gesoldeerd heb. Als je de Data Ready pin wil gebruiken heb je nog een ader nodig, maar zonder interrupts werkt het uitlezen op hoge samplesnelheid ook stabiel.

[...]

Zoals ik het uitlees kunnen er geen false positives optreden. Ik meet aan de hand van de coordinaten de rotatiehoek, en je hebt bij een watermeter de zekerheid dat de meter alleen vooruit kan lopen. Theoretisch kun je een false negative hebben als de meter tussen 2 samples iets minder dan een volle rotatie maakt, maar dat is fysiek onmogelijk ;)
@Exirion & @Raven bedankt voor jullie input. Bij mijn inductieve sensor lijkt het erop dat de false positives onstaan wanneer de sensor toevallig precies op het triggerpunt blijft staan (te zien aan het blijven branden van de rode led) en er mogelijk mechanische jitter optreedt. Ik kan me voorstellen dat dit bij het kompas niet zo is omdat er daarbij door de hardware geen puls gegenereerd wordt maar d.m.v. een algoritme bepaald wordt of de watermeter al "voorbij" het kritische punt is. Ik hoop dat ik me zo duidelijk heb uitgedrukt. Het lijkt me dus verstandig dat ik een kompas aan een RPI koppel; ik heb geen firmware gevonden waarbij dat op een ESP8266 kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

cville schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:39:
[...]

@Exirion & @Raven bedankt voor jullie input. Bij mijn inductieve sensor lijkt het erop dat de false positives onstaan wanneer de sensor toevallig precies op het triggerpunt blijft staan (te zien aan het blijven branden van de rode led) en er mogelijk mechanische jitter optreedt. Ik kan me voorstellen dat dit bij het kompas niet zo is omdat er daarbij door de hardware geen puls gegenereerd wordt maar d.m.v. een algoritme bepaald wordt of de watermeter al "voorbij" het kritische punt is. Ik hoop dat ik me zo duidelijk heb uitgedrukt. Het lijkt me dus verstandig als ik een kompas aan een RPI koppel; ik heb geen firmware gevonden waarbij dat op een ESP8266 kan.
Dat zou kunnen, maar in mijn geval is de kabel tussen de sensor en RPi meerdere meters lang, ik denk dat dat er eerder mee te maken heeft. Het staat nog op de planning om https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=106761 te proberen.

Wat betreft het kompas, in mijn script voor de gasmeter wordt er alleen naar de Z-coördinaat gekeken, is die boven waarde A, dan is er een "puls" geweest. Dan wachten tot de waarde onder waarde B zit, is dat het geval, dan wachten tot ie weer boven waarde A zit voor de volgende "puls" wordt vastgelegd in de database.

Je kan Arduino sketches op ESP8266 modules draaien en dan kun je de HMC5883 gebruiken, zie bijv. http://www.esp8266learning.com/wemos-hmc5883l-example.php , voor Lua zijn er ook voorbeelden te vinden: https://www.electronicwin...-interfacing-with-nodemcu

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

jantje888 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:16:
Om mijn watermeter uit te lezen heb ik een LJ18A3-8-Z/BX 5V en ESP32 of Wemos D1 Mini, ook een 10k weerstand is voorhanden. Ik vind wat verschillende aansluitschema's, kan iemand zijn met succes gebruikte schema hier delen?
Als Software wil ik hiervoor ESPHome gaan gebruiken, maar dat staat wat mij betreft los van het te hanteren aansluitschema, zo lang de pinnen in de software maar overeenkomen.
Conform dit schema heb ik de LJ18A3-8-Z/BX 5V op een ESP32 aangesloten, dat werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lW7MDP5RNtzxeC4pJCnk5YAc8PE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JbjZ5eXasm06ggiAq2X43uDz.png?f=user_large

Zonder weerstand meet ik 4.96 V tussen blauw en zwart. Met een 10k weerstand tussen blauw en zwart meet ik 2.48 V. Aangezien 5v inkomend twijfelachtig goed is voor de ESP heb ik 't met 1x 10k gedaan.

\\Edit: weerstand verplaats naar tussen GND en V5 omdat er onterecht tientallen liters geregistreerd werden. Dat probleem is nu opgelost.

[ Voor 6% gewijzigd door JBS op 02-08-2020 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
[...]

@Raven en @Exirion bedankt voor de info m.b.t. de QMC5883. Leuk device.

http://files.raqxs.nl/dom..._sensor_op_watermeter.jpg

Het is gewoon een hoekbeugel van de bouwmarkt waar ik het gat groter geboord heb, daarna met twee tywraps vastgeklemt aan de watermeter zelf.

Ik zoek nu alleen nog een kant en klare NodeMCU naar MQTT module waar ik gewoon 12 volt in stop en de sensor aan kan hangen, want het zelf knutselen komt niet goed uit de verf. Ik gebruik hiervoor een NodeMCU met Tasmota, maar veel keren drukken op een switch reset deze zich naar fabrieksinstellingen

[ Voor 34% gewijzigd door raymonvdm op 16-07-2020 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
JBS schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:43:
[...]
Conform dit schema heb ik de LJ18A3-8-Z/BX 5V op een ESP32 aangesloten, dat werkt.

[Afbeelding]

Zonder weerstand meet ik 4.96 V tussen blauw en zwart. Met een 10k weerstand tussen blauw en zwart meet ik 2.48 V. Aangezien 5v inkomend twijfelachtig goed is voor de ESP heb ik 't met 1x 10k gedaan.
Ik heb deze schema`s

http://files.raqxs.nl/dom.../Schematic_LJ12A3-4-Z.png
http://files.raqxs.nl/dom...eter/Pusle_Counter_v2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusG
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Is er iemand bekend met een service om de watermeterstanden naar de cloud te pushen? Ik zit momenteel in de overgang van Domoticz naar Homeassistant, maar Domoticz was op dit vlak superieur met het (historisch) bijhouden van het dagverbruik etc.

Ik weet dat er een oplossing is met InfluxDB en Grafana, maar ik vind dat eerlijk gezegd overkill voor alleen de watermeter. Ik hoop dat er ook een simpelere oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

BertusG schreef op zondag 19 juli 2020 @ 08:32:
Is er iemand bekend met een service om de watermeterstanden naar de cloud te pushen? Ik zit momenteel in de overgang van Domoticz naar Homeassistant, maar Domoticz was op dit vlak superieur met het (historisch) bijhouden van het dagverbruik etc.

Ik weet dat er een oplossing is met InfluxDB en Grafana, maar ik vind dat eerlijk gezegd overkill voor alleen de watermeter. Ik hoop dat er ook een simpelere oplossing is.
Wellicht voldoet de utility meter in HA voor je?
https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-07 18:08
adjego schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:57:
Ik heb sinds dit weekend het werkend. Ik heb de watermeter Elster V200 met dat spoeltje op de rode draaischijf.

Met dank aan een aantal posts hier heb ik de sensor uit china besteld (NPN NO LJ18A3-8-Z/BX-5V), en daarna dmv een level converter hem aan mijn raspberry pi gekoppeld. Ik gebruik een 2B en daar is de max voor een GPIO pin input 3v3.

Heb dit allemaal binnen domoticz met een heel klein dzvents script gekoppeld aan een device. Elke keer als het signaal van de sensor laag wordt gemaakt, tel ik er 1 bij op.

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
return {
    on = {
        devices = {'GPIO Watermeter'}
    },
    execute = function(domoticz)
        print ('ms: ' .. domoticz.devices('Water').lastUpdate.msAgo)

if (not(domoticz.devices('GPIO Watermeter').active) and domoticz.devices('Water').lastUpdate.msAgo > 2300 ) then
            domoticz.devices('Water').incrementCounter(1)
        end
    end
}

Voor nu een debounce van 2300 ms. Ik houd de stand van de meter nu in de gaten om de paar dagen om te kijken of hij nog in sync loopt, en houd ook de tijd tussen de gpio input signalen in de gaten. Tot nu toe nog niet onder de 3 seconden geweest.
Ondertussen draait dit dus als sinds 18 mei.

Geregistreerd verbruik van Juni (waardes zijn in m3):
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zXBV5qv/Juni-2020-Water.png

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BertusG
  • Niet online
Yes bedankt, dit voldoet inderdaad goed! Beetje moeten sleutelen aan de output van m'n ESPeasy, maar nu naar tevredenheid. Voor de betere HA integratie stap ik denk ik over naar ESPhome, maar voor nu werkt het.

Onderstaand overigens mijn (zelf ontworpen) oplossing voor het uitlezen van de watermeter. Leuk detail is dat bij elke pulse de blauwe LED van het wemos D1 bordje oplicht, wat een leuk effect geeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYd5PREiICz7naD6Omm6dY-yYPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0G3y0cF19dhsngKw3EKQFBO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ID8Eck9WseX2SL1z-BMXbefmhpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7fGyI79i2jZcV603UqKoFRv1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door BertusG op 20-07-2020 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

BertusG schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:20:
[...]

Yes bedankt, dit voldoet inderdaad goed! Beetje moeten sleutelen aan de output van m'n ESPeasy, maar nu naar tevredenheid. Voor de betere HA integratie stap ik denk ik over naar ESPhome, maar voor nu werkt het.

Onderstaand overigens mijn (zelf ontworpen) oplossing voor het uitlezen van de watermeter. Leuk detail is dat bij elke pulse de blauwe LED van het wemos D1 bordje oplicht, wat een leuk effect geeft.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er netjes uit! Ben je voornemens je ontwerp online te delen?
Heb van 't weekend deze https://www.thingiverse.com/thing:4489072 even geprint, met tape prima te positioneren op de Elster V200, maar jouw ontwerp is natuurlijk vele malen handiger en flexibeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusG
  • Niet online
JBS schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:45:
[...]

Dat ziet er netjes uit! Ben je voornemens je ontwerp online te delen?
Heb van 't weekend deze https://www.thingiverse.com/thing:4489072 even geprint, met tape prima te positioneren op de Elster V200, maar jouw ontwerp is natuurlijk vele malen handiger en flexibeler.
Geen probleem, moet mezelf wel even verdiepen in hoe ik een ontwerp upload op Thingiverse. Mijn houder zit muurvast, maar mijn type watermeter is standaard uitgerust met M4 schroefgaten. Het 'doosje' met ESP board zit met hot glue aan de watermeter. Op deze manier kan ik de meter zonder moeite naar originele staat herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
BertusG schreef op maandag 20 juli 2020 @ 23:21:
[...]

Geen probleem, moet mezelf wel even verdiepen in hoe ik een ontwerp upload op Thingiverse. Mijn houder zit muurvast, maar mijn type watermeter is standaard uitgerust met M4 schroefgaten. Het 'doosje' met ESP board zit met hot glue aan de watermeter. Op deze manier kan ik de meter zonder moeite naar originele staat herstellen.
Welk type pulse sensor gebruik je, ik heb er zelf twee welke beide 12volt willen hebben. De NodeMCU waar ik mee getest heb doet 5 volt. Dus ik heb al twee voedingen nodig, hoe heb je dit opgelost / wat zit er allemaal aan de binnenkant van je Wemos behuizing.

Kun je er eventueel eentje verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

raymonvdm schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:26:
[...]

Welk type pulse sensor gebruik je, ik heb er zelf twee welke beide 12volt willen hebben. De NodeMCU waar ik mee getest heb doet 5 volt. Dus ik heb al twee voedingen nodig, hoe heb je dit opgelost / wat zit er allemaal aan de binnenkant van je Wemos behuizing.

Op de foto lijk ik 5V op de sticker van de sensor te zien, dan is het deze https://nl.aliexpress.com/item/32826218456.html
Die heb ik zelf ook, en heeft geen aparte voeding nodig wanneer je je ESP met 5V van spanning voorziet: JBS in "Is deze watermeter uitleesbaar?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusG
  • Niet online
raymonvdm schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:26:
[...]

Ik heb een LJ18A3-8-Z/BX 5v inductieve sensor gebruikt. Direct aangesloten op ESP bordje, met alleen 5v pin, aarde pin en data pin. Data op GPIO2, die standaard al een pulldown resistor heeft uit m'n hoofd. Verder niets nodig en leest betrouwbaar uit.

[ Voor 5% gewijzigd door BertusG op 21-07-2020 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
BertusG schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:34:
[...]

Ik heb een LJ18A3-8-Z/BX 5v inductieve sensor gebruikt. Direct aangesloten op ESP bordje, met alleen 5v pin, aarde pin en data pin. Data op GPIO2, die standaard al een pulldown resistor heeft uit m'n hoofd. Verder niets nodig en leest betrouwbaar uit.
Mooie simpele oplossing. Bedoel je met betrouwbaar dat er na een maand of zo, geen enkel verschil tussen de sensor en handmatige aflezing is? Mij is dat nooit gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusG
  • Niet online
cville schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:07:
[...]

Mooie simpele oplossing. Bedoel je met betrouwbaar dat er na een maand of zo, geen enkel verschil tussen de sensor en handmatige aflezing is? Mij is dat nooit gelukt.
Hooguit enkele liters per maand (< 10), maar ik wijt dat altijd aan reboots van m'n RPI of (destijds) domoticz waardoor e.e.a. een klein beetje out of sync raakte. Mogelijk is dat nu ook opgelost, nu ik ESPeasy het dagtotaal laat bijhouden.

Wat voor mij heeft geholpen is spelen met de debounce time om eventuele false positives zoveel mogelijk uit te sluiten. Ook het goed positioneren van de sensor boven het metalen vlakje van de meter helpt uiteraard. Met de getoonde oplossing was dit eenmalig goed positioneren en niet meer aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik heb vandaag wat onderdelen besteld om dit schema te bouwen, op die manier kan ik gebruik maken van de sensoren die ik al heb.

Ik wil eigenlijk zoveel mogelijk een youless nabouwen, daar kun je de huidige meterstand opgeven en dan gaat hij door tellen, dus zou de totaal stand altijd gelijk moeten zijn.

Ik gebruik overigens HomeAssistant, en MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
BertusG schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:10:
[...]

Hooguit enkele liters per maand (< 10), maar ik wijt dat altijd aan reboots van m'n RPI of (destijds) domoticz waardoor e.e.a. een klein beetje out of sync raakte. Mogelijk is dat nu ook opgelost, nu ik ESPeasy het dagtotaal laat bijhouden.

Wat voor mij heeft geholpen is spelen met de debounce time om eventuele false positives zoveel mogelijk uit te sluiten. Ook het goed positioneren van de sensor boven het metalen vlakje van de meter helpt uiteraard. Met de getoonde oplossing was dit eenmalig goed positioneren en niet meer aankomen.
Welke debounce time heb je nu ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

raymonvdm schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:36:

Ik wil eigenlijk zoveel mogelijk een youless nabouwen, daar kun je de huidige meterstand opgeven en dan gaat hij door tellen, dus zou de totaal stand altijd gelijk moeten zijn.

Ik gebruik overigens HomeAssistant, en MQTT
Dat kan met de service utility_meter.calibrate van Utility Meter in HA ook, zie https://www.home-assistan...ce-utility_metercalibrate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

jeroenmeirlaen schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:14:
[...]

Sensor verplaatsen al veel geprobeerd.
Debounce time, is dat dan in de software op de ESP32?
Ik vermoed dat dit in ESPhome dan "internal_filter" is?
Zie: https://esphome.io/components/sensor/pulse_counter.html
Echter: "Defaults to 13us. On the ESP32, this value can not be higher than 13us"
Wat oudere post, maar wellicht nog relevant. Ik vermoed dat je dit met een debounce onder filter zou moeten doen: https://esphome.io/compon...index.html#sensor-filters

Zelf zie ik over een paar dagen pakweg 80 liter teveel geteld worden met een NPM sensor op m'n Elster V200. Gebruik ESPHome op een Wemos D1 Mini. Moet nog uitzoeken hoe dat komt. Of 't de positie is, of dat debounce hierin iets kan betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-07 20:42
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou je dat printje kunnen delen? Dan slinger ik zo mijn 3D printer eens aan om dat mooie beugeltje te printen.
Heb nu een hoekbeugel met tiewraps, niet erg netjes

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BertusG
  • Niet online
JustinoFTW schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 16:32:
[...]

Zou je dat printje kunnen delen? Dan slinger ik zo mijn 3D printer eens aan om dat mooie beugeltje te printen.
Heb nu een hoekbeugel met tiewraps, niet erg netjes
Bij deze te downloaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Super ontwerp, mijn NPM sensor hangt inmiddels super degelijk de liters te tellen van mijn Elster V200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:06
Had al even gezocht in dit topic maar is onderstaande watermeter op enige wijze uit te lezen met een sensor?

Hydron type 501PR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Hrj1I62S8yEC0KzANDb5eWf0fQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5fTlnZnObFg0exOyIA8UnmGi.jpg?f=user_large

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Chris12 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:36:
Had al even gezocht in dit topic maar is onderstaande watermeter op enige wijze uit te lezen met een sensor?

Hydron type 501PR
[Afbeelding]
Ik vond dit: Wokkel_NL in "Uitlezen van een bijzonder type watermeter"

Als ik dat zo lees dan denk ik dat de magnetosensor waar ik over schreef de beste optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:06
Dank voor het meedenken, ik kwam toevallig ook op de water leverancier website tegen dat oude meter in 2020 zou worden vervangen. Dus ik heb even gebeld en mijn meter wordt vervangen in Q1-2021 door het type:

Elster V200 Q3 2.5 PR6, met pulsteller mogelijkheid.

Dus ik wacht nog even met allerlei zaken nu te bouwen.

Mijn PVOutput

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:46
Vandaag een lj18a3-8-z/bx boven mijn Sensus 620 geplaatst. Simpel met een paar buisklemmen, een metalen strip en een paar tyraps. Voeding vanuit de 5V lijn van een Wemos D1 mini die gevoed wordt vanuit een router en dat werkt, ondanks dat het een 6-36v sensor is.

Grootste uitdaging was het opslaan van de data vanuit Domoticz naar Influxdb, aangezien de incremental counter de data niet door pusht naar influxdb. Pas versie 12231 werkt dat.

[ Voor 25% gewijzigd door Ep Woody op 27-08-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:50

Pixelmagic

Ubergeek

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi ontwerp, ik zie dat je hem in Fusion360 hebt gemaakt, wil je het ontwerp misschien ook delen, ik zag de .stl files al staan maar wil graag wat kleine aanpassingen maken (als ik het goed zie heb ik een andere maat sensor).

PVoutput van mijn 4950Wp

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:25
JBS schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:14:
[...]
Wat oudere post, maar wellicht nog relevant. Ik vermoed dat je dit met een debounce onder filter zou moeten doen: https://esphome.io/compon...index.html#sensor-filters

Zelf zie ik over een paar dagen pakweg 80 liter teveel geteld worden met een NPM sensor op m'n Elster V200. Gebruik ESPHome op een Wemos D1 Mini. Moet nog uitzoeken hoe dat komt. Of 't de positie is, of dat debounce hierin iets kan betekenen.
Heb je nog iets kunnen doen met de debounce? Ik heb de zelfde setup en zie ook dat er teveel geteld wordt.

• JBS
  • Niet online

JBS

Gaat niet door schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:32:
[...]

Heb je nog iets kunnen doen met de debounce? Ik heb de zelfde setup en zie ook dat er teveel geteld wordt.
Niet me de debounce, maar wel door het verplaatsen van de weerstand. Niet tussen GPIO en GND zoals ik eerst had, maar tussen GPIO en 5V. De tientallen liters per dag teveel getelde liters zijn daarmee verdwenen. Dagenlang liep het nagenoeg precies gelijk met de meter, maar zag van de week dat er er nu toch wat liters teveel geteld zijn. Nog niet naar gekeken hoe dat zou kunnen, maar aangezien het er slechts tientallen over een periode van weken zijn, is dat te overzien.

• Gaat niet door
  • Laatst online: 13:25
JBS schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:58:
[...]
Niet me de debounce, maar wel door het verplaatsen van de weerstand. Niet tussen GPIO en GND zoals ik eerst had, maar tussen GPIO en 5V. De tientallen liters per dag teveel getelde liters zijn daarmee verdwenen. Dagenlang liep het nagenoeg precies gelijk met de meter, maar zag van de week dat er er nu toch wat liters teveel geteld zijn. Nog niet naar gekeken hoe dat zou kunnen, maar aangezien het er slechts tientallen over een periode van weken zijn, is dat te overzien.
Weerstand nu ook verplaats en de sensor iets verschoven. Lijkt nu beter te gaan. Wat ik eerst zag was dat erbij een pulse twee liter werd geteld. Nu zo te zie gewoon een liter.

• JBS
  • Niet online

JBS

Gaat niet door schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:17:
[...]

Weerstand nu ook verplaats en de sensor iets verschoven. Lijkt nu beter te gaan. Wat ik eerst zag was dat erbij een pulse twee liter werd geteld. Nu zo te zie gewoon een liter.
Mooi. Ik zag gebeuren dat er bij geen water verbruik, toch liters geteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-06 13:13
Heeft er iemand een kant en klare oplossing? Of kan deze voor mij in elkaar zetten? Ik ben namelijk geen held met solderen. Ik gebruik thuis P1Monitor en dat werkt goed met elektra, de volgende stap is dat ik mijn waterstand wil uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Xieoxer
https://webshop.cedel.nl/Falcon-PR7-Pulssensor (afhankelijk van je watemeter)
Icm een youless of Technische alternative EZ3 ?

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-10-2020 18:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
AUijtdehaag schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:51:
@Xieoxer
https://webshop.cedel.nl/Falcon-PR7-Pulssensor (afhankelijk van je watemeter)
Icm een youless of Technische alternative EZ3 ?
Ik heb deze meter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_W4gHGC1SOIhq_SLn82-xi3qQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KsBQNKsyeaQfkf0IvJVNPwso.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
Hoe monteer ik deze vervolgens aan mijn raspberry pi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Xieoxer schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:04:
[...]

Hoe monteer ik deze vervolgens aan mijn raspberry pi?
Als je niet zelf wil prutsen koop je een youless LS120.
Die pikt de pulsen op via de S0 pulsingang.
Youless in node red flow en data kan je overal heen sturen.
Zo meet ik bij iemand ook de watermeter en data gaat van node red naar domoticz en grafana.

Ikzelf gebruik een Ez3 Van technische alternative. Die heeft ook pulse ingangen.
Naast een buffervat met hygienespiraal op temoeratuur houden met zonnestroom, meet hij ook mijn watermeter en stroomverbruik van de warmtepomp via de andere pulse ingang.
En de EZ3 lees ik uit via de CMI en json in nodered.

Voor zover ik kan zien heb je 2 versies van die watermeter puls gever.
Type A geeft pulsen. Type B heeft ook MBus.

Mbus is ook uit te lezen met usb adapter
Informeer dus eerst wat je krijgt (koopt).

Ga je wel zelf prutsen zijn er vast projectjes te vinden om van de raspberry ook een pulsenteller te maken via de ingangen.
Google eens.

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-10-2020 05:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Kwam deze tegen: https://hackaday.com/2021...-read-your-meter-for-you/

ESP32, cameramodule en een stukje A.I

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 10-02-2021 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb92nl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-05 16:38
BertusG schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:34:
[...]

Goede oplossing! Ik zie dat de meeste sensoren van LJ18A3-8-Z/BX op een voedingsspanning tussen de 6-36V werken. Heb je hiervoor een speciale variant gebruikt, of werkt de normale ook gewoon op 5V?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@rb92nl Volgens mij schrijft hij de 5v versie gebruikt te hebben :P
Ik heb een LJ18A3-8-Z/BX 5v inductieve sensor gebruikt.
Dat is een interessante voor mijn gasmeter! Dank voor het delen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 10-02-2021 16:11 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Voor wie de NPN sensor wil gebruiken met een Wemos D1 mini met Tasmota en data doorsturen naar Domoticz, dit is hoe ik het werkend heb gekregen.

Ik gebruik gewoon de 5V van de Wemos D1 voor de signalen, dus geen externe voeding van 12V ofzo. De Wemos zelf heb ik in een niet-gebruikt USB poort van mijn router gestoken.

Ik heb de NPN sensor op de D3 pin aangesloten want deze pin heeft een pull-up weerstand.
In de eerste instantie wilde ik de D3 pin van de Wemos D1 Mini vervolgens als counter instellen binnen Tasmota, maar hierbij kreeg ik veel false positives als het rotortje van de meter stil staat of langzaam beweegt (laag debiet). De debounce functies van Tasmota waren daar geen werkzame oplossing voor in mijn geval. Ik had dus een filter nodig om de ruis er uit te krijgen.

Daarom heb ik het nu zo gedaan:
-D3 pin van Wemos D1 mini binnen Tasmota (Configure Module) als Switch1 ingesteld. de NPN sensor zit nog steeds op de D3 pin aangesloten.
-D2 pin (of een andere, maakt niet uit) als Counter1 ingesteld (Configure module in web menu). Dit is een dummy want de pin zelf is nergens op aangesloten, fungeert nu dus alleen als counter.
-Switchmode1 5 (hiermee stel je in dat het een inverted pushbutton is met long press)
-Setoption32 2 (Long press wordt gedetecteerd bij langer 'indrukken' (metaaldetectie) dan 0.2 seconden. Langer dan 0.2 kan ook maar dan loop je het risico dat je bij hoog debiet (alle kranen open) pulsen gaat missen)

-Rule1 on Switch1#state=3 do counter1 +1 endon (state 3 is de long press. dus bij elke long press wordt de counter van de D2 pin met 1 verhoogd)
-Rule2 on Counter#C1>%var1% do Backlog var1 %value%; publish domoticz/in {"idx":812,"nvalue":0,"svalue":"%value%"} endon (als de counter toegenomen is, stuur de counterwaarde naar domoticz, even zelf IDX waarde invullen) Mijn idx 812 is een RFXmeter type water.

Beide rules uiteraard even aan zetten binnen het console venster van tasmota.
rule1 1
rule2 1

De test die ik vervolgens uitvoer: kraan héél klein beetje open zetten en kijken of er inderdaad 1 liter (ipv 2 of 3 liter) wordt geregistreerd als het rotortje langs de sensor komt.

Tot nu toe heb ik op deze manier de beste resultaten behaald zonder false positives. de 'long press' functie van Tasmota wordt zo dus gebruikt om ruis te filteren. Dit werkt beter dan debouncen (bij mij) want debouncen helpt alleen als de rotor beweegt. Debouncen werkt ook slecht als er langzaam water wordt getapt. In mijn geval kreeg ik dan vaak +1 liter als het rotortje onder de sensor gaat en nogmaals +1 als hij er weer onder vandaan komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_f33INtb9YGNpOtsU-RcAZ7Eq60=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yH3O0sxp5BDFk5IMmyU9ps3Q.jpg?f=user_large

Update: Ik kreeg toch alsnog een paar false positives bij een stilstaande rotor met knipperend NPN sensor lampje. Dit komt doordat ik op basis van bovenstaande alleen een 'long press' criterium had ingesteld voor wanneer het rotortje onder de sensor zit en niet óók voor de periode dat die er niet onder zit en dat is dus niet robuust genoeg.
Daarom heb ik het volgende veranderd:

Switchmode1 6 (we keren AAN en UIT weer om. We gaan nu dus juist de stand verhogen als de rotor onder de sensor vandaan komt, ipv wanneer hij er onder komt.)
Setoption32 20 (long press van 2 seconden voor de periode dat rotor niet onder de sensor zit)
Switchrebounce 300 (rotor moet minimaal 0.3 seconde onder sensor zitten)

En nu verwacht ik helemaal geen false positives meer te krijgen... de kans lijkt me namelijk klein dat de Wemos telkens minimaal 2 Seconden AAN meet en dan weer minimaal 0.3 Seconden UIT. Bij een knipperend lampje gaat het eerder om 0-100 milliseconden volgens mij.

[ Voor 49% gewijzigd door de Peer op 03-03-2021 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-07 17:00
Heb nu al een tijdje een inductieve sensor op mijn watermeter gezet, maar nu uiteindelijk de moeite genomen om er eens een fatsoenlijke houder voor te printen (voor de geïnteresseerde : https://www.thingiverse.com/thing:3832446).
Nu wil ik dus natuurlijk ook meteen een hoop meer, en ben ik opnieuw alles aan het configureren in ESPHome en Home Assistant .
Ga ook maar meteen gebruik maken van de Utility meter opties. Maar ik beb benieuwd wat jullie allemaal gebruiken/ monitoren enz ?

Ik ben nu al tijdje aan het zoeken hoe het mogelijk is om een meterstand waarde (die de meter nu heeft) te pakken en daar dus d.m.v. ESPHome of hassio een doortelling op te zetten. Dus stel de meter staat nu op 123 verbruikt, hoe kan ik dit makkelijk zo maken dat bij de volgende L er 124 komt te staan in HASSIO.

[ Voor 5% gewijzigd door Pimmetje651 op 12-04-2021 12:22 . Reden: print toevoegt ]

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Pimmetje651 schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:14:
Heb nu al een tijdje een inductieve sensor op mijn watermeter gezet, maar nu uiteindelijk de moeite genomen om er eens een fatsoenlijke houder voor te printen (voor de geïnteresseerde : https://www.thingiverse.com/thing:3832446).
Wat kost dat nu om zo'n houder te printen en waar laat je dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Nu wil ik dus natuurlijk ook meteen een hoop meer, en ben ik opnieuw alles aan het configureren in ESPHome en Home Assistant .
Ga ook maar meteen gebruik maken van de Utility meter opties. Maar ik beb benieuwd wat jullie allemaal gebruiken/ monitoren enz ?

Ik ben nu al tijdje aan het zoeken hoe het mogelijk is om een meterstand waarde (die de meter nu heeft) te pakken en daar dus d.m.v. ESPHome of hassio een doortelling op te zetten. Dus stel de meter staat nu op 123 verbruikt, hoe kan ik dit makkelijk zo maken dat bij de volgende L er 124 komt te staan in HASSIO.
Makkelijkste is hiervoor de Utilty Meter te gebruiken https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/ en voor het zetten van de beginstand deze service https://www.home-assistan...ce-utility_metercalibrate
cville schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:55:
[...]

Enkel materiaal: Pakweg 15 cent aan plastic (PLA) bij een rol van 20 euro/kg.
Op Tweakers V&A zijn wel wat mensen die print-diensten aanbieden, waar het uiteraard een stuk duurder zal zijn dan die 15 cent aangezien je natuurlijk meer kosten hebt (Printer zelf, stroom, tijd, etc.).

[ Voor 16% gewijzigd door JBS op 13-04-2021 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
cville schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:55:
[...]

Wil best voor je printen hoor, alleen verzenden is beetje tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Pimmetje651 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:10:
[...]

Wil best voor je printen hoor, alleen verzenden is beetje tricky
Dat is een mooi aanbod maar waarom is verzenden tricky? Welke regio woon je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
cville schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:13:
[...]

Dat is een mooi aanbod maar waarom is verzenden tricky? Welke regio woon je?
Inpakken is geen probleem natuurlijk, maar dan worden de verzendkosten (veel)hoger dat de kosten van de print zelf.
Ik woon in de Regio Breda/Roosendaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
Pimmetje651 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:21:
[...]

Inpakken is geen probleem natuurlijk, maar dan worden de verzendkosten (veel)hoger dat de kosten van de print zelf.
Ik woon in de Regio Breda/Roosendaal
Zou je prijs kunnen opgeven? Want ik heb hier ook interesse naar :)
Alleen ik heb de Kiwa R400 watermeter.

[ Voor 5% gewijzigd door Xieoxer op 15-04-2021 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer

Welke inductieve sensor heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mijn Sensus 620 watermeter lees ik sinds een tijdje uit met een NodeMCU + TCRT5000 sensor (lichtreflectiesensor). Ik doe dit deze yaml code middels esphome:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sensor:
  - platform: pulse_counter
    pin: D5
    name: "Waterverbruik in liters"
    update_interval: 1s
    internal_filter: 10us
    unit_of_measurement: 'L'
    filters:
      - multiply: 0.016666667

Toch spuugt dit systeem heel regelmatig onrealistisch hoge metingen uit (ineens 80 liter in een paar seconden tijd, daarna ineens weer goed). Het is vooral als ik de kraan nét uit heb gezet.

Moet ik dan toch een NPN sensor gaan gebruiken? Zou dit beter / betrouwbaarder werken? Of ligt het aan mijn yaml code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:45
@koelkast zit er een filter van 10 microseconden over de sensor?
Die waarde kan denk ik fors groter richtng een tiende ofzo. De inductieve sensor op onze watermeter lees ik elke 100ms uit.
Heb je in beeld hoe breed de puls minimaal is die je wil meten?

[ Voor 14% gewijzigd door Rob Z op 17-04-2021 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik blijf het probleem houden dat als het metalen driehoekje precies onder de sensor stil staat, er valse pulsen worden gemeten. Voor mij niet acceptabel.

Ik heb daarom besloten het als volgt op te lossen:
Ik ga een 2e NPN sensor plaatsen precies tegenover (t.o.v. de cirkel waar het driehoekje in draait) de andere NPN sensor.
Pas als beide sensoren een puls hebben gegeven tel ik 1 liter bij de waterstand op. Op deze manier hebben valse pulsen door stilstaan onder 1 van de sensoren geen effect meer.

Lijkt mij een hele robuuste methode en het vervangt ook alle workarounds zoals filters, debounce times en gedoe met weerstandjes/optocouplers etc om het signaal te stabiliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

de Peer schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:30:
Ik blijf het probleem houden dat als het metalen driehoekje precies onder de sensor stil staat, er valse pulsen worden gemeten. Voor mij niet acceptabel.

Ik heb daarom besloten het als volgt op te lossen:
Ik ga een 2e NPN sensor plaatsen precies tegenover (t.o.v. de cirkel waar het driehoekje in draait) de andere NPN sensor.
Pas als beide sensoren een puls hebben gegeven tel ik 1 liter bij de waterstand op. Op deze manier hebben valse pulsen door stilstaan onder 1 van de sensoren geen effect meer.

Lijkt mij een hele robuuste methode en het vervangt ook alle workarounds zoals filters, debounce times en gedoe met weerstandjes/optocouplers etc om het signaal te stabiliseren.
Je oplossing klinkt goed.

Ik snap alleen niet als het vlakje stilstaat dat er dan pulsen geteld worden. Een puls (1 LTR.) dient eigenlijk uit 1 aan en 1 uit puls te bestaan. Dan is het een ltr.
Er moet dan toch iets bewegen? Of is de detectie afstand van de sensor te kritisch?
Of is er iets wat ik over het hoofd zie?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Seafarer schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:29:
[...]

Je oplossing klinkt goed.

Ik snap alleen niet als het vlakje stilstaat dat er dan pulsen geteld worden. Een puls (1 LTR.) dient eigenlijk uit 1 aan en 1 uit puls te bestaan. Dan is het een ltr.
Er moet dan toch iets bewegen? Of is de detectie afstand van de sensor te kritisch?
Of is er iets wat ik over het hoofd zie?
Geen idee wat het is, maar het is volgens mij de meest gehoorde klacht van het gebruik van de NPN sensor bij watermeters.
Wat ik eigenlijk bedoel is dat de sensor precies op het randje zit van wel/niet het metalen vlakje detecteren.
Het signaal (Voltage?) wordt dan dusdanig zwak dat het gevoelig is voor verstoringen.

Allerlei factoren kunnen dan de sensor AAN/UIT/AAN laten gaan.
-storing vanuit de voeding
-elektromagnetische interferentie
-wellicht ook kleine drukverschillen in de waterleiding.

Moet er wel bij zeggen dat ik een NPN sensor op 5Volt gebruik terwijl hij eigenlijk voor 6-36V is. Wie weet maakt dat hem ook stabieler. Maar aan de vele reacties op internet te zien over dit verschijnsel zul je altijd wel dit probleem houden.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 08-09-2021 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

de Peer schreef op woensdag 8 september 2021 @ 00:18:
[...]

Geen idee wat het is, maar het is volgens mij de meest gehoorde klacht van het gebruik van de NPN sensor bij watermeters.
Wat ik eigenlijk bedoel is dat de sensor precies op het randje zit van wel/niet het metalen vlakje detecteren.
Het signaal (Voltage?) wordt dan dusdanig zwak dat het gevoelig is voor verstoringen.

Allerlei factoren kunnen dan de sensor AAN/UIT/AAN laten gaan.
-storing vanuit de voeding
-elektromagnetische interferentie
-wellicht ook kleine drukverschillen in de waterleiding.

Moet er wel bij zeggen dat ik een NPN sensor op 5Volt gebruik terwijl hij eigenlijk voor 6-36V is. Wie weet maakt dat hem ook stabieler. Maar aan de vele reacties op internet te zien over dit verschijnsel zul je altijd wel dit probleem houden.
MMMmmmm net onder de specs zitten met de voeding. Ik zou eens een testje met een hogere spanning doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07 10:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@de Peer dat werkt alleen niet bij pulsjes door te lage/instabiele voedingsspanning, omdat ze dat bij stilstand uiteindelijk allebei zullen doen.

Wat waarschijnlijk wel werkt is de tweede sensor als quadrature encoder positioneren.
Dan heb je een A en B sensor die in deze volgorde getriggerd worden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
A B
1 0
1 1
0 1
0 0
1 0
...etc

(Vergelijkbaar met het sturen van een stappenmotor).
Dus bij elke transitie kan je opzoeken of de meter oploopt of terugloopt (=negeren).
Een foutief signaal ziet er bijvoorbeeld uit als
code:
1
2
3
4
A B
0 0
0 1
0 0
wat in de tabel van regel 5 terug naar 4 en weer naar 5 is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Proton_ schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:11:
@de Peer dat werkt alleen niet bij pulsjes door te lage/instabiele voedingsspanning, omdat ze dat bij stilstand uiteindelijk allebei zullen doen.

Wat waarschijnlijk wel werkt is de tweede sensor als quadrature encoder positioneren.
Dan heb je een A en B sensor die in deze volgorde getriggerd worden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
A B
1 0
1 1
0 1
0 0
1 0
...etc

(Vergelijkbaar met het sturen van een stappenmotor).
Dus bij elke transitie kan je opzoeken of de meter oploopt of terugloopt (=negeren).
Een foutief signaal ziet er bijvoorbeeld uit als
code:
1
2
3
4
A B
0 0
0 1
0 0
wat in de tabel van regel 5 terug naar 4 en weer naar 5 is.
De valse pulsen zijn er alleen bij stilstand op 1 positie.
De andere Npn sensor komt op een andere positie. Ze hebben dus nooit tegelijk valse pulsen.
Dus het gaat werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Seafarer schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:11:
[...]

MMMmmmm net onder de specs zitten met de voeding. Ik zou eens een testje met een hogere spanning doen.
Zou kunnen maar lees veel reacties van anderen met hetzelfde probleem die wel een hoger voltage gebruiken.
Dus denk dat mijn oplossing met 2 npn sensoren het meest effectief gaat zijn

• diet
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-12-2024
Hoi, ook ik ben aan de slag gegaan met Domoticz op aanraden van Gizmoguz :)
Ik heb een Elstar v200 en een LJ18A3-8-Z/BX welke ik aan een wemos heb geknoopt met een 10k weerstandje tussen de 5v en de d2 pin.
Ondank dat de sensor 6-36Vdc aangeeft, lijkt deze toch z'n ding te doen als ik er een ijzer iets tegen aan hou. Alles wordt keurig geteld Domoticz.
Maar... ik krijg met geen mogelijkheid voor elkaar dat de sensor reageert op de v200. Ik heb het nu enkel geprobeerd door de sensor er stevig tegenaan te drukken op verschillende locaties rondom het rode ronddraaiende plaatje met printje. Naar wat ik begrepen heb, zou de 8mm voldoende moeten zijn.
Iemand tips?

thx

• joostnl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-07 17:12
Ik heb mijn sensor iets afgeschuurd, Let op niet te ver.
Ik heb geloof wel een andere water meter
diet schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:01:
Hoi, ook ik ben aan de slag gegaan met Domoticz op aanraden van Gizmoguz :)
Ik heb een Elstar v200 en een LJ18A3-8-Z/BX welke ik aan een wemos heb geknoopt met een 10k weerstandje tussen de 5v en de d2 pin.
Ondank dat de sensor 6-36Vdc aangeeft, lijkt deze toch z'n ding te doen als ik er een ijzer iets tegen aan hou. Alles wordt keurig geteld Domoticz.
Maar... ik krijg met geen mogelijkheid voor elkaar dat de sensor reageert op de v200. Ik heb het nu enkel geprobeerd door de sensor er stevig tegenaan te drukken op verschillende locaties rondom het rode ronddraaiende plaatje met printje. Naar wat ik begrepen heb, zou de 8mm voldoende moeten zijn.
Iemand tips?

thx

• diet
joostnl schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:12:
Ik heb mijn sensor iets afgeschuurd, Let op niet te ver.
Ik heb geloof wel een andere water meter

[...]
Hoi Joost, dank voor de reply.
Ik denk dat de afstand niet zo zeer het issue is aangezien een schroevendraaier op 8mm afstand het ledje doet branden. Het punt is vermoedelijk de v200 al zijn er toch echt genoeg mensen die het wel voor elkaar hebben gekregen.
het betreft deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/op9XhdRX73fJ-YC_5ZVT_yXbYDE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uSRD6i04qRhWjtQ8gUgZvGJN.jpg?f=user_large

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

diet schreef op woensdag 22 september 2021 @ 18:58:
[...]

Hoi Joost, dank voor de reply.
Ik denk dat de afstand niet zo zeer het issue is aangezien een schroevendraaier op 8mm afstand het ledje doet branden. Het punt is vermoedelijk de v200 al zijn er toch echt genoeg mensen die het wel voor elkaar hebben gekregen.
het betreft deze:
[Afbeelding]
Misschien het verschil tussen een inductieve en capacitieve sensor?

• diet
Seafarer schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:12:
[...]

Misschien het verschil tussen een inductieve en capacitieve sensor?
leuke suggestie maar....Een google met 'watermeter capacitieve sensor' levert weinig op...
Als dit de uitzondering zou zijn, dan verwacht ik daar stiekem meer over te vinden

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

diet schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:52:
[...]

leuke suggestie maar....Een google met 'watermeter capacitieve sensor' levert weinig op...
Als dit de uitzondering zou zijn, dan verwacht ik daar stiekem meer over te vinden
Ik probeer het even voor je op te zoeken.
Maar de verschillen in contactloze sensors kunnen veel groter zijn dan je zomaar aan de buiten kant kunt zien.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

YouTube: Inductive vs Capacitive Proximity Sensors - Target Materials

Detectie afstand heeft ook invloed op de breedte van het detectie veld. Er zijn best veel verschillende soorten en specs. Ik hoop dat je hiermee verder komt.

P.S. misschien hebben de buren net even een andere water meter, misschien daar even testen. :)

• diet
[b]Seafarer schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:24:

P.S. misschien hebben de buren net even een andere water meter, misschien daar even testen. :)
thx... is de moeite waard om eens te bekijken.
maar een metalen iets er langs schuiven op 8mm registreert keurig... dus of de meter heeft geen metaal in dat rode ronddraaiddingetje, of wellicht te weinig

<edit>
De sensor die ik heb is de zelfde als de rechter in het filmpje
Capacitieve gaat het dus sowieso niet worden tenzij ik het plastic ritje van de meter sloop.
Vooralsnog interessant om te zien hoe verschillende materialen anders reageren op de inductieve sensor. Iets er van afschuren is dus misschien niet eens zo'n hele gekke gedachte.
</edit>

<edit2>
The sensing range of an inductive switch is dependent on the type of metal being detected. Ferrous metals, such as iron and steel, allow for a longer sensing range, while nonferrous metals, such as aluminum and copper, may reduce the sensing range by up to 60 percent.
Wiki source

Een dun draadje wordt niet gezien. Het stekkertje aan het draadje wordt enkel bij het dikkere deel gezien.

Zelfde geldt voor een printplaatje voor rfid... dat moet je bijna tegen de sensor aan houden waar een zakmes bijna 10 mm afstand kan hebben

</edit2>

[ Voor 66% gewijzigd door diet op 22-09-2021 23:38 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Je kunt het blauwe of oranje kapje met een grof schuurpapiertje schuren, net zo lang totdat je ziet dat de plastic laag er bijna af is en je het onderliggende metaal er al doorheen ziet. Daarna is de sensor een stuk gevoeliger.

Ik heb nu 2 NPN sensoren geplaatst op mijn watermeter. Tegenover elkaar. En pas als ze allebei een puls hebben gegeven tel ik 1 liter bij de stand op. Hierdoor heb ik geen 'valse' pulsen meer. Die werden bij mij tenslotte veroorzaakt doordat het metalen plaatje precies wel/niet onder 1 sensor staat en dat is dus positie afhankelijk.

[ Voor 42% gewijzigd door de Peer op 23-09-2021 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diet
de Peer schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:21:
Je kunt het blauwe of oranje kapje met een grof schuurpapiertje schuren, net zo lang totdat je ziet dat de plastic laag er bijna af is en je het onderliggende metaal er al doorheen ziet. Daarna is de sensor een stuk gevoeliger.

Ik heb nu 2 NPN sensoren geplaatst op mijn watermeter. Tegenover elkaar. En pas als ze allebei een puls hebben gegeven tel ik 1 liter bij de stand op. Hierdoor heb ik geen 'valse' pulsen meer. Die werden bij mij tenslotte veroorzaakt doordat het metalen plaatje precies wel/niet onder 1 sensor staat en dat is dus positie afhankelijk.
Door het schuren van de kop is het bereik inderdaad iets beter maar helaas, niet voldoende voor de watermeter.
Als ik de sensor over het glaasje van de watermeter beweeg, dan gaat het ledje niet aan. :|

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

diet schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:13:
[...]

Door het schuren van de kop is het bereik inderdaad iets beter maar helaas, niet voldoende voor de watermeter.
Als ik de sensor over het glaasje van de watermeter beweeg, dan gaat het ledje niet aan. :|
Jammer. Veel meer kun je niet doen vrees ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sAUMijixrsN5T6Lem6N0P0zkeM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wBKWU1MyU3XOC7bvXLz3Etjv.jpg?f=user_large
Aangezien ik geen andere toepassing had voor de NPN dacht ik doorschuren tot er geen oranje meer te zien is en dat heeft heeft geholpen!
Nou maar eens loeren hoe nauwkeurig het feest is,
Dank voor de (morele) hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Super!
In principe kun je wel 100% nauwkeurigheid halen, als je een oplossing hebt voor het stilstaan van de sensor precies op de rand van het metalen plaatje. Dat veroorzaakt namelijk valse pulsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diet
Hoe groot is die kans? Je zou dit op kunnen lossen met 2 sensors.
Sensor 1 mag pas weer tellen als sensor 2 een signaal heeft ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

diet schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 21:44:
Hoe groot is die kans? Je zou dit op kunnen lossen met 2 sensors.
Sensor 1 mag pas weer tellen als sensor 2 een signaal heeft ontvangen.
Dat heb ik dus gedaan. Dus ik heb dat probleem niet meer.

Die kans is vrij groot. bij mij gebeurde het een paar keer per week toen ik nog 1 sensor gebruikte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:50
Ik ben me ook maar eens gaan wagen om mijn watermeters uit te gaan lezen. Ik heb twee meters:
- Hoofdmeter
- Meter voor waterverbruik tuin

Ik had een tweetal sensoren besteld op basis van een post waar beide sensoren werden aangeraden:
- Inductieve sensor 5V
- Hall sensor

Beide werken op 5V in combinatie met een Wemos D1 Mini.

Nu werkt de watermeter voor de tuin prima met de inductieve sensor. Alleen doet de hoofdmeter niks. Beide sensoren reageren niet op het draaiende schijfje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtva7maokbh4_Ca2KD0mdgxveuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0IUoyI9EuXPUIAB0Xz95X3ei.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb al geprobeerd om het blauwe plastic van de NPN sensor af te schuren voor zover mogelijk om de meetafstand te verkleinen, maar helaas zonder resultaat.

Iemand nog tips, of heb ik gewoon pech met deze watermeter :)

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

de Peer schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 21:17:
Super!
In principe kun je wel 100% nauwkeurigheid halen, als je een oplossing hebt voor het stilstaan van de sensor precies op de rand van het metalen plaatje. Dat veroorzaakt namelijk valse pulsen.
En anders een digitaal kompas erop, bij de vorige watermeter (zonder ronddraaiend metalen plaatje) had ik er een HMC5883 op geplaatst, zie Analoge meter uitlezen met een Arduino/Raspberry Pi

Misschien dat dat een nauwkeurigere optie is? Hier meet ik de huidige watermeter al een tijdje niet meer vanwege de vele false positives, misschien later maar eens kijken of een HMC5883 ook op de huidige watermeter werkt.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Kire88 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:23:
Ik ben me ook maar eens gaan wagen om mijn watermeters uit te gaan lezen. Ik heb twee meters:
- Hoofdmeter

Ik had een tweetal sensoren besteld op basis van een post waar beide sensoren werden aangeraden:
- Inductieve sensor 5V
- Hall sensor

Nu werkt de watermeter voor de tuin prima met de inductieve sensor. Alleen doet de hoofdmeter niks. Beide sensoren reageren niet op het draaiende schijfje:
[Afbeelding]

Ik heb al geprobeerd om het blauwe plastic van de NPN sensor af te schuren voor zover mogelijk om de meetafstand te verkleinen, maar helaas zonder resultaat.

Het lijkt alsof de afstand tot het schijfje behoorlijk is vanwege dat doorzichtige plastic. Afschuren van de sensor heb je al gedaan. Dan zou ik het ook niet meer weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07 10:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Kire88 je kunt het nog vanaf de zijkant proberen, en met een sensor-app op je telefoon of de ingebouwde magnetometer (=kompas) een signaal oppikt. Eerst testen met een koelkastmagneetje om te zien waar in de telefoon de sensor zit :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Proton_ schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:51:
@Kire88 je kunt het nog vanaf de zijkant proberen, en met een sensor-app op je telefoon of de ingebouwde magnetometer (=kompas) een signaal oppikt. Eerst testen met een koelkastmagneetje om te zien waar in de telefoon de sensor zit :)
Ik kan eens een poging wagen.

Ik had al wel met een lopende meter de sensoren rondom de meter geplaatst om te zien of ik iets oppikte. Ik had gedacht dat eventueel de hall sensor iets zou kunnen oppikken ivm een magnetisch veld, maar dat werkte ook niet.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Laatst online: 24-06 20:43

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Kire88 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:55:
[...]

Ik kan eens een poging wagen.

Ik had al wel met een lopende meter de sensoren rondom de meter geplaatst om te zien of ik iets oppikte. Ik had gedacht dat eventueel de hall sensor iets zou kunnen oppikken ivm een magnetisch veld, maar dat werkte ook niet.
Ken t type meter niet (heb zelf geluk met een variant met een metalen plaatje dat rond gaat, dus inductief uit te lezen), maar wellicht kun je hem optisch uitlezen. Zie bijv. https://www.mysensors.org/build/pulse_water en is vast al eens op Tweakers voorbij gekomen.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
de Peer schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:46:
[...]

Het lijkt alsof de afstand tot het schijfje behoorlijk is vanwege dat doorzichtige plastic. Afschuren van de sensor heb je al gedaan. Dan zou ik het ook niet meer weten.
Ik heb inmiddels een TCRT5000 binnen als laatste poging. Ik probeer deze nu via ESPHome met een Wemos D1 mini aan de praat te krijgen.

Ik heb het nu als volgt aangesloten:
Wemos --> TCRT5000
5V --> VCC
GND --> GND
D1 (GPIO5) --> D0 (digitale output van de sensor)

Ik probeer nu een pulscounter aan de praat te krijgen maar ik krijg geen waardes door in de log van ESPHome, hier de code van de sensor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
sensor:
  - platform: uptime
    name: "${friendly_name} uptime"

- platform: wifi_signal
    name: "${friendly_name} WiFi signal"

# TCRT5000 pulse counter
  - platform: pulse_counter
    id: water_pulse_counter
    name: "${friendly_name} water consumption"
    pin: GPIO5
    update_interval: 2sec
    internal_filter: 10us
    unit_of_measurement: "L/min"
    accuracy_decimals: 0
    icon: "mdi:water"
    filters:
      # Divide by 60
      - multiply: 0.0167
      - lambda: return abs(x);

Zodra ik iets voor de sensor houd zie ik wel keurig het groene en rode lampje oplichten.
Ben me trouwens ook bewust van deze github, maar deze code is zo uitgebreidt dat ik er nog niet echt kaas van kan maken.

Iemand tips hoe ik via de digitale output van de sensor pulsen kan tellen?

edit:
Inmiddels aan de praat gekregen via de analoge uitgang. De digitale uitgang reageerde al op de plastic behuizing van de meter.

[ Voor 4% gewijzigd door Kire88 op 06-10-2021 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik zag hem hier nog niet langskomen en het is uiteraard niet zo gaaf als zelfbouw, maar tot nu toe werkt het bij mij wel: toonwater.nl
Heb hem nu 24 uur draaien en nog geen verschil tussen meterstand en counter van de esp. Staat op dit moment toevallig precies op de sensor (sensor led voortdurend aan), maar verbruik is 0.
Werkt met Eneco Toon, Domoticz, HA en MQTT.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diet
lijkt haast een NPN met 4 mm bereik. Als die met 8mm bereik niet werkt, gaat deze het zeker niet doen.

Als het lampje blijft branden is het niet zo'n issue... maar als het wieltje net belanceerd op het net-wel net-niet punt... dan gaat tie knipperen en valse waardes geven.

[ Voor 0% gewijzigd door diet op 06-10-2021 20:06 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Devil schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:00:
Ik zag hem hier nog niet langskomen en het is uiteraard niet zo gaaf als zelfbouw, maar tot nu toe werkt het bij mij wel: toonwater.nl
Heb hem nu 24 uur draaien en nog geen verschil tussen meterstand en counter van de esp. Staat op dit moment toevallig precies op de sensor (sensor led voortdurend aan), maar verbruik is 0.
Werkt met Eneco Toon, Domoticz, HA en MQTT.
Ik heb hem even bekeken. Is dat witte kastje een Sonoff?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Seafarer schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:29:
[...]

Ik heb hem even bekeken. Is dat witte kastje een Sonoff?
Qua uiterlijk een Basic R2, maar ik weet niet of die er ook nog in zit. R2 is gewoon een relay hier zit een sensor aansluiting op. Zit ook een custom firmware op.

Edit: firmware gevonden (https://github.com/oepi-loepi/water_ESP_part) die is voor een D1. Denk dus dat het een omgebouwde Sonoff R2 is, relay er uit en voeding en behuizing gebruiken om een ESP te draaien.

[ Voor 23% gewijzigd door Devil op 07-10-2021 08:38 ]

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
Kire88 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:23:
- Hoofdmeter

- Inductieve sensor 5V
- Hall sensor

[Afbeelding]

Om nog even op terug te komen op de watermeter die niet reageerde op zowel een inductieve als hall sensor.. Heb nu een TCRT5000 aangeschaft. Deze hangt nu aan de Wemos D1 Mini en die pikt het analoge signaal van de sensor op via pin A0.

In Home Assistant heb ik nu een binaire sensor gemaakt die van status veranderd (ON/OFF) zodra het voltage boven een bepaalde waarde komt. Met een combinatie van een history stats en een aantal utility meters kan ik nu het verbruik inzien. Het enige wat eigenlijk nog mist is het directe verbruik in L/min.

De eerste indruk is dat de meting redelijk accuraat zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnWHy9snh9GEYmIVE8WbZv2f7UA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAWBgZMG79rPCuALjunFIGfJ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WzfMfz929lk18fc4V98_Y4PJL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRgZIiP9iwOBUY0fVcLUR6Ns.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtfL3R1PgHwz8wkxU45X89XB_E8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VW0uIIcJ0dpvCFWCjCpXTL9N.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToppyCF
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik heb hier 2 ESP32-CAM's liggen, maar loop vast op het scherpstellen. Op de githubpagina staat iets over het weghalen van lijm zodat je de lens kan draaien, die lijkt hier helemaal vastgegoten te zijn :?

Oscar Wilde

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste