Is deze watermeter uitleesbaar?

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandolution
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-07 00:14
Als welkome toevoeging op het uitlezen van de watermeter, heb ik voor mijn Elster V200 een steuntje ontworpen + 3D geprint die mijn proximity sensor mooi vasthoudt. Hiermee is aankloten met steuntjes verleden tijd!

Steun Elster V200

Ik heb er nu een (professionele) Sick inductieve sensor erin zitten, maar de 'goedkopere' Ebay sensoren zouden ook moeten passen/werken.

Voor zover ik heb kunnen controleren, is de nauwkeurigheid van mijn meting (PLC) 100%.

Zal de 3d bestanden op Thingiverse uploaden en daarna een linkje hierbij posten!

[ Voor 6% gewijzigd door Sandolution op 29-10-2019 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

klump4u schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 15:07:
En bij wie loopt de sensor nu gelijk op met de watermeter?
Zonder afwijkingen?
Ik had afgelopen maand opeens rare cijfers (2x zoveel verbruik). bleek dat de sensor was verschoven. Een betere steun zal dus wel moeten komen...

Maar goed, het is puur voor de bewustwording (200liter per week verbruik aan tuin sproeien tijdens zomer). Dus een beetje afwijking vind ik niet erg.

De RaspberryPi A heb ik nu dus ook extra taken toebedeeld zoals het openen van de garagedeur.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:11
Sandolution schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 08:50:
Als welkome toevoeging op het uitlezen van de watermeter, heb ik voor mijn Elster V200 een steuntje ontworpen + 3D geprint die mijn proximity sensor mooi vasthoudt. Hiermee is aankloten met steuntjes verleden tijd!

[Afbeelding: Steun Elster V200]

Ik heb er nu een (professionele) Sick inductieve sensor erin zitten, maar de 'goedkopere' Ebay sensoren zouden ook moeten passen/werken.

Voor zover ik heb kunnen controleren, is de nauwkeurigheid van mijn meting (PLC) 100%.

Zal de 3d bestanden op Thingiverse uploaden en daarna een linkje hierbij posten!
Dat is handig! Ik zou graag de bestanden willen hebben, dan kan ik ook eens aan het meten slaan met mijn watermeter. :)

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
DaLass schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:28:
[...]

Dat is handig! Ik zou graag de bestanden willen hebben, dan kan ik ook eens aan het meten slaan met mijn watermeter. :)
Hier ook nog 1 voor een Unimag Itron watermeter: https://www.thingiverse.com/thing:3938690

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 11:40
.

[ Voor 105% gewijzigd door JustinoFTW op 08-01-2020 13:40 ]

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:15
Ik heb hier gewoon gevraagd om een watermeter met s0 uitgang, deden ze niet moeilijk over.
dus geen gemier met losse sensoren, gewoon pulsen tellen. (heb ik inmiddels al weer een aantal jaren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

akatar schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:04:
Ik heb hier gewoon gevraagd om een watermeter met s0 uitgang, deden ze niet moeilijk over.
dus geen gemier met losse sensoren, gewoon pulsen tellen. (heb ik inmiddels al weer een aantal jaren)
Altijd leuk zo’n antwoord.
Waar is nou ‘hier’?
En welk bedrijf deed er niet moeilijk over?
Hebben anderen er misschien ook iets aan. ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
@klump4u
Hier is: Groningen,
Het bedrijf dat niet moeilijk deed is: waterbedrijf Groningen.

https://waterbedrijfgroningen.nl/

Misschien heb je er iets aan.

Je zou ook zelf een meter kunnen kopen en deze achter je huidige meter plaatsen.
https://www.wildkamp.nl/p...n-1-puls-per-liter/643544

[ Voor 38% gewijzigd door akatar op 06-01-2020 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

akatar schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:29:
@klump4u

Je zou ook zelf een meter kunnen kopen en deze achter je huidige meter plaatsen.
Nee ik niet maar anderen in die regio misschien wel, mijn 2 watermeters zijn al voorzien voor een paar euro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ezUDoJoFXtn7LSLJT8ZwHDJ3/medium.jpg

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 18:34
akatar schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:29:
@klump4u

Ik woon ook in het verzorgingsgebied van Waterbedrijf Groningen. Niet dat ik nu direct een wat slimmere watermeter nodig heb, maar kun je uitleggen hoe het werkt als je eenmaal zo'n S0 watermeter hebt? Waar kun je het dan precies op aansluiten en hoe lees je de watermeter dan uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
@Joen
Deze meter heb ik gewoon aangevraagd bij het waterbedrijf en je kan deze op diverse manieren uitlezen, ik gebruik alleen de puls uitgang. die geeft 1 puls bij iedere halve of hele liter (weet ik niet precies meer)
Deze pulsen tel ik gewoon (ik gebruik hiervoor een rfxcom rfxmeter) en dan is het verder simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
akatar schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:31:
@Joen
Deze meter heb ik gewoon aangevraagd bij het waterbedrijf en je kan deze op diverse manieren uitlezen, ik gebruik alleen de puls uitgang. die geeft 1 puls bij iedere halve of hele liter (weet ik niet precies meer)
Deze pulsen tel ik gewoon (ik gebruik hiervoor een rfxcom rfxmeter) en dan is het verder simpel.
Ja, houd dat dan in dat er een contact sluiting maakt en dus dat je zelf een ingaande stroom er op zet en op de uitgaande lijn checkt of die stroom ook weer terugkomt? Dus als een soort schakelaar waar van je telt hoe vaak de schakelaar ingedrukt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
@Joen
Het is inderdaad een contact tussen 2 draden, er hoeft geen spanning op te worden gezet.
Zie het als een magneetschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
akatar schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 17:19:
@Joen
Het is inderdaad een contact tussen 2 draden, er hoeft geen spanning op te worden gezet.
Zie het als een magneetschakelaar.
Duidelijk. Dank voor de informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
@Joen
Je zou hem zelfs aan je alarm kunnen koppelen aan een deur of raam sensor, alleen zie dan na elke liter: deur open/ deur dicht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandolution
DaLass schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:28:
[...]

Sorry voor de wat late reactie, heb hem op Thingiverse gezet.
Zie https://www.thingiverse.com/thing:4092866.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:11
Sandolution schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:02:
[...]

Cool, tnx! :)

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Sandolution schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:02:
[...]

Wat zou het eventueel kosten om zoiets te laten printen? Heb zelf, jammer genoeg, geen 3D printer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

JustinoFTW schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:07:
[...]

Wat zou het eventueel kosten om zoiets te laten printen? Heb zelf, jammer genoeg, geen 3D printer
Zoiets knutsel je toch gewoon zelf van een plastic stropje of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Gewoon een stukje aluminium oid in een L buigen. Gat erin en met ductape aan de zijkant van de watermeter plakken. Werkt prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:23
Ik heb het gemaakt met materiaal wat ik nog had liggen :+ . Een restant hemelwaterafvoerpijp (3 x woordwaarde). Een 5/8 pijpbeugel en een ty-rap om de kabel te fixeren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VhtAMrzrM3vdVE3gELbwUq3D/full.jpg

Zelfs de sensor en aansluitkabel uit vervlogen tijden had ik nog liggen. Een oude Honeywell.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:04

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Iemand die mij op weg kan helpen?
Ik heb inmiddels een inductieve sensor: LJ12A3-4-Z-BX en een 12vdc voeding. Ik heb echter al een S0PCM pulse lezer:
Afbeeldingslocatie: http://www.smartmeterdashboard.nl/_/rsrc/1392074290303/webshop/2014-02-09%2023.37.43.jpg?height=181&width=200

Met deze sensor kan ik nu al pulses voor andere doeleinde ontvangen via mqtt aan bestaande hardware. Hierop kan ik nog meer pulse inputs (5 stuks) aansluiten. Echter kan de pulse sensor geen voltage aan op zijn input. Ik zat te denken aan een reed switch of iets anders.

Iemand die mij op weg kan helpen met een simpel schema?
Ik heb de onderdelen vast getekend, maar zoals gezegd moet ik zorgen dat de s0pcm niet onder 12v komt te staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/COWfCfKQUsPB8O4ACKy9x98x/medium.png

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
@martinvdm: Ik zou iets van een optocoupler gebruiken. Heb op de tablet geen schema bij de hand, maar er zijn vast anderen die je daar van kunnen voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Aegle schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:18:
@martinvdm: Ik zou iets van een optocoupler gebruiken. Heb op de tablet geen schema bij de hand, maar er zijn vast anderen die je daar van kunnen voorzien.
ja er zijn diverse mogelijkheden lees ik. een optocopler, een reed relais, maar dan zit ik nog met het aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Ik heb gisteren deze in de bus gehad;

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.49ab4c4dYqjwgP

Had begrepen dat deze gewoon op de 5v uitgang van de nodemcu werkt. Alleen is het mij niet duidelijk of ik een weerstand erbij moet plaatsen. Is er al iemand die deze heeft gebruikt/aangesloten heeft? Moet dat met of zonder weerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

martinvdm schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:21:
[...]

ja er zijn diverse mogelijkheden lees ik. een optocopler, een reed relais, maar dan zit ik nog met het aansluiten.
zoiets dan, alleen dan een 12 volt
https://i.stack.imgur.com/V2LNm.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

thanks, probeer het te snappen, maar waar krijgt de relais spanning van? in jou voorbeeld van de 3,3v van de pi? Ik vond dit circuit online.
Afbeeldingslocatie: https://www.domoticz.com/forum/download/file.php?id=499
Dit is eigenlijk precies wat ik wil denk ik. Alleen het reed relais gedeelte snap ik nog niet.
Volgens mij wordt het dan zo? (toch denk ik dat ik nog iets fout doe :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kREwGwMKzajTkOa5il8LJPZ7/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

martinvdm schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:29:
[...]

thanks, probeer het te snappen, maar waar krijgt de relais spanning van? in jou voorbeeld van de 3,3v van de pi? Ik vond dit circuit online.
[Afbeelding]
Dit is eigenlijk precies wat ik wil denk ik. Alleen het reed relais gedeelte snap ik nog niet.
Volgens mij wordt het dan zo? (toch denk ik dat ik nog iets fout doe :?
[Afbeelding]
De data uitgang van de proximity sensorgeeft 12v of 0v als deze een puls van de watermeter ziet, die datauitgang sluit je aan op het reed relais en aan de andere kant dan de 0v of 12v aan, dan wordt in het reed relais het andere gescheiden contact gesloten of geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

klump4u schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:43:
[...]

De data uitgang van de proximity sensorgeeft 12v of 0v als deze een puls van de watermeter ziet, die datauitgang sluit je aan op het reed relais en aan de andere kant dan de 0v of 12v aan, dan wordt in het reed relais het andere gescheiden contact gesloten of geopend.
De LJ12A3-4-Z-BX proximity sensor is Normally Open en sluit naar de Ground to als ik me niet vergis.
Dat betekend dat mijn tekening wel of niet klopt? De reed relais moet toch ook van spanning voorzien worden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

martinvdm schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:55:
[...]

De LJ12A3-4-Z-BX proximity sensor is Normally Open en sluit naar de Ground to als ik me niet vergis.
Dat betekend dat mijn tekening wel of niet klopt? De reed relais moet toch ook van spanning voorzien worden lijkt me.
Je tekening klopt niet want je de + en - van de proximity sensor op het reed relais aangesloten, zo ziet hij nooit het verschil van open of dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

klump4u schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:12:
[...]

Je tekening klopt niet want je de + en - van de proximity sensor op het reed relais aangesloten, zo ziet hij nooit het verschil van open of dicht.
thanks. heb een nieuwe poging gedaan. Tevens de ground doorgetrokken naar de s0pcm.
klopt ie zo wel? ik ben wat onbekend met die reed switches.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OY1CjF9EE8NWciCOotPyc6F1/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

martinvdm schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:29:
[...]

thanks. heb een nieuwe poging gedaan. Tevens de ground doorgetrokken naar de s0pcm.
klopt ie zo wel? ik ben wat onbekend met die reed switches.

[Afbeelding]
Zou alleen die ground niet doortrekken, heb je tenminste alles gescheiden, maar verder klopt het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Top! thanks. alleen een schema vinden van zo'n sip-1a12 is best lastig. vind alleen dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iAkp1H6JEyNFGlISlwPC0YG0/medium.png
Daarmee zou ik dus inductieve sensor data en 12V+ aansluiten aan pin3 en pin 5 en dan 1 en 7 naar de s0pcm? maar werkt het dan wel? de inductieve sensor pulled naar ground namelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door martinvdm op 12-01-2020 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

martinvdm schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:51:
Top! thanks. alleen een schema vinden van zo'n sip-1a12 is best lastig. vind alleen dit:
[Afbeelding]
Daarmee zou ik dus inductieve sensor data en 12V+ aansluiten aan pin3 en pin 5 en dan 1 en 7 naar de s0pcm? maar werkt het dan wel? de inductieve sensor pulled naar ground namelijk.
Gewoon testen met een multimeter, sensor aansluiten op 3 en 5 en als er metaal voor de sensor zit moet 1 en 7 gesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

klump4u schreef op zondag 12 januari 2020 @ 17:43:
[...]

Gewoon testen met een multimeter, sensor aansluiten op 3 en 5 en als er metaal voor de sensor zit moet 1 en 7 gesloten zijn.
Thanks. Heb je nog een suggestie voor een relais? Heb nu heel de tijd een sip-1a12 gebruikt maar wellicht is iets anders handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

martinvdm schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:07:
[...]

Thanks. Heb je nog een suggestie voor een relais? Heb nu heel de tijd een sip-1a12 gebruikt maar wellicht is iets anders handiger.
Ik ken die S0 USB niet dus weet niet wat daar op werkt maar volgens mij iedere S0 uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandolution
JustinoFTW schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:07:
[...]

Zou hem even moet slicen om te kijken hoeveel materiaal erin gaat en hoelang het printen duurt, maar zou denk niet meer dan 5 euro moeten kosten om te printen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sandolution op 12-01-2020 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
Aegle schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 00:49:
Ik heb het gemaakt met materiaal wat ik nog had liggen :+ . Een restant hemelwaterafvoerpijp (3 x woordwaarde). Een 5/8 pijpbeugel en een ty-rap om de kabel te fixeren:

[Afbeelding]

Zelfs de sensor en aansluitkabel uit vervlogen tijden had ik nog liggen. Een oude Honeywell.
Heb jij een Sensus 620 watermeter?

Ik heb sinds van het weekend een watersensor gemaakt met een TRCT5000 infrarood sensor maar ik heb het idee dat ik teveel pulsen binnen lees, waardoor ik binnen Home Assistant aan het prutsen ben met een factor ipv 1 puls is 1 liter.

Welke maat regenafvoer heb je gebruikt en is je sensor 5v geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Robot
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-11-2024
Hoi medetweakers,

Graag wil in binnen mijn HomeAssistant mijn waterverbruik gaan meten. Na wat onderzoek ben ik erachter gekomen dat dit het beste kan via 2 methodes:

-Infrarood TCRT5000 sensor dit reflecterende delen kan meten en zo het literverbuik kan doorgeven aan HASSIO.

-NPN Inductive detectie sensor. Lijkt erop dat deze naar het metalen deel kijkt en zo het water verbruik in kaart kan brengen.

Ik krijgt mee dat de NPN het beste resultaat kan leveren. Zelf heb ik de Elstar V200 watermeter, Het valt me alleen op dat hier geen metalen deel op de draaiplaat zit(zie foto). Werkt de NPN dan nog wel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/50vNc8z6dLReiHno4OZm61xk/thumb.png

Verder wil in de nadergekozen sensor gaan koppelen aan een esp8266 (ESPEasy). Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Die printspoortjes worden ook gedetecteerd door een inductieve sensor. Ik heb dezelfde V200 meter. Alleen heb ik de inductieve sensor aan een NodeMCU bordje met ESP-Easy hangen en mist hij (denk ik daardoor) wel eens wat. Ik hou de standen bij in Domoticz. Wel handig om te zien hoeveel water er in bad gaat of hoeveel water je gebruikt om de tuin te sproeien. Maar echt nauwkeurig op de lange termijn is het bij mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Mr-Robot schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:05:
Hoi medetweakers,

Graag wil in binnen mijn HomeAssistant mijn waterverbruik gaan meten. Na wat onderzoek ben ik erachter gekomen dat dit het beste kan via 2 methodes:

-Infrarood TCRT5000 sensor dit reflecterende delen kan meten en zo het literverbuik kan doorgeven aan HASSIO.

-NPN Inductive detectie sensor. Lijkt erop dat deze naar het metalen deel kijkt en zo het water verbruik in kaart kan brengen.

Ik krijgt mee dat de NPN het beste resultaat kan leveren. Zelf heb ik de Elstar V200 watermeter, Het valt me alleen op dat hier geen metalen deel op de draaiplaat zit(zie foto). Werkt de NPN dan nog wel?
[Afbeelding]

Verder wil in de nadergekozen sensor gaan koppelen aan een esp8266 (ESPEasy). Heeft iemand hier ervaring mee?
Yep hier ook maar wel een 8mm sensor en geen 4mm i.v.m. de diepte van het glas op de meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jQ4jIGH2Izz7ddNutKoE8Rw3/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Imperial Guard schreef op maandag 13 januari 2020 @ 22:06:
[...]

Heb jij een Sensus 620 watermeter?

Ik heb sinds van het weekend een watersensor gemaakt met een TRCT5000 infrarood sensor maar ik heb het idee dat ik teveel pulsen binnen lees, waardoor ik binnen Home Assistant aan het prutsen ben met een factor ipv 1 puls is 1 liter.

Welke maat regenafvoer heb je gebruikt en is je sensor 5v geschikt?
Dit is mijn watermeter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dc1ULqbGEL7odWzLzaT2gM1D/full.jpg

De sensor is een hele oude, ergens uit het begin van de jaren '90. De meeste rechtse uit het plaatje hieronder. Het is een Honeywell NPN inductieve sensor met een "target distance" van max.12mm. De voeding mag varieren tussen de 9,6VDC en 55VDC. Het is de meest rechtse uit het plaatje hieronder. Hij stamt nog uit de tijd dat ik me bezig hield met industriele automatisering...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fuHfNqlNYPpQdHmEgr8bfoOJ/full.jpg
Ik denk niet dat ze te vergelijken zijn met de sensoren uit China

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Ik heb een vergelijkbare meter. Gebruik een TCRT5000 (china :) )met mijn houder welke je er zo inklikt.
In de afgelopen maanden geen enkele puls gemist met aangepast espeasy (pulsecounter is niet helemaal goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

jobr schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:38:
[...]

Ik heb een vergelijkbare meter. Gebruik een TCRT5000 (china :) )met mijn houder welke je er zo inklikt.
In de afgelopen maanden geen enkele puls gemist met aangepast espeasy (pulsecounter is niet helemaal goed).
Ik heb ook een vergelijkbare meter. Wat bedoel je met ‘pulsecounter niet helemaal goed’ ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
martinvdm schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:59:
[...]

Ik heb ook een vergelijkbare meter. Wat bedoel je met ‘pulsecounter niet helemaal goed’ ?
Je kan Mode type instellen dat deze op een flank reageert. Dat werkt niet altijd goed. Telt meer of minder dan de werkelijkheid.

En als je bijv de esp restart (wat deze zelf ook wel eens doet aangezien de stabiliteit niet altijd geweldig is in espeasy) dan gaat deze soms ook een puls tellen terwijl deze er niet is. Zie ook mijn issue.

Dat heb ik opgelost door zelf een espeasy te maken waarbij ik de P222 debounced counter had overgenomen van hier. (ik zie nu dat deze daar weg is) En vervolgens van het issue de wijzigingen ook doorgevoerd.
Dan in de rules nog een commando opnemen voor een resetpulecounter (zie issue) op 5 sec na reboot.,
Dat werkt perfect bij mij.

Edit: hier staat de plugin nog wel.

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 14-01-2020 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
[...]

Mooi opgelost! Voor mij is het pure hobby. Een (groot) deel van de hobby bestaat uit het creatief gebruik maken van materiaal wat ik uit m’n “junkbox” tover. Ik heb zo ontzettend veel zooi waar ik weer gebruik van kan maken. De WAF gaat er ook mee vooruit: Dat ruimt weer op😎.
[...]

Wat heb je aan de espeasy aangepast?

EDIT: al uitgelegd😊.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

jobr schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 19:40:
[...]

Je kan Mode type instellen dat deze op een flank reageert. Dat werkt niet altijd goed. Telt meer of minder dan de werkelijkheid.

En als je bijv de esp restart (wat deze zelf ook wel eens doet aangezien de stabiliteit niet altijd geweldig is in espeasy) dan gaat deze soms ook een puls tellen terwijl deze er niet is. Zie ook mijn issue.

Dat heb ik opgelost door zelf een espeasy te maken waarbij ik de P222 debounced counter had overgenomen van hier. (ik zie nu dat deze daar weg is) En vervolgens van het issue de wijzigingen ook doorgevoerd.
Dan in de rules nog een commando opnemen voor een resetpulecounter (zie issue) op 5 sec na reboot.,

Interessant. Gebruik je een 5v of 12v inductieve sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
martinvdm schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:01:
[...]

Interessant. Gebruik je een 5v of 12v inductieve sensor?
Nee een TCRT5000
Het metalen plaatje zat door de dikte van het glas net iets te ver weg.

[ Voor 15% gewijzigd door jobr op 14-01-2020 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

jobr schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:33:
[...]

Nee een TCRT5000
Het metalen plaatje zat door de dikte van het glas net iets te ver weg.
Daarom hen ik een sensor die 8mm diep gaat i.p.v. de 4mm van de meeste sensoren, ik heb in het begin ook met die TCRT5000 geprobeerd en met ESP easy maar echt stabiel werd het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
jobr schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 19:40:
[...]

Ik heb de linkjes doorgelezen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe ik dit zelf zou kunnen doen. Welke versie van ESP_Easy gebruik je en hoe verwerk je een plugin hierin? Welk bordje gebruik je? Ik heb een NodeMCU 3 geloof ik. Ik zette meestal gelijk een firmware erop en heb nog niet zelf de code bewerkt. (En na een herinstallatie van mijn PC, ben ik ook vergeten welke handige tooltjes ik ook alweer gebruikte voor Arduino en dit soort dingen etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
BounceMeister schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:27:
[...]

Ik heb de linkjes doorgelezen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe ik dit zelf zou kunnen doen. Welke versie van ESP_Easy gebruik je en hoe verwerk je een plugin hierin? Welk bordje gebruik je? Ik heb een NodeMCU 3 geloof ik. Ik zette meestal gelijk een firmware erop en heb nog niet zelf de code bewerkt. (En na een herinstallatie van mijn PC, ben ik ook vergeten welke handige tooltjes ik ook alweer gebruikte voor Arduino en dit soort dingen etc.)
Ik heb versie ESPEasy_mega-20191028 gebruikt. Maar dat maakt eigenlijk niet zoveel uit. Ik zou de meest recente pakken.
Zorg er eerst voor dat de source kan compileren en uploaden naar een werkende espeasy met dit.

Als dat lukt dan kopieer je de plugin (ino file) in de dir waar ook de andere plugins staan. Dan voeg je deze toe in define_plugin_sets.h onder de build die je gebruikt. Ik heb dat gedaan onder #ifdef PLUGIN_SET_STABLE en alles commented die ik niet gebruik.
En compileren maar weer.

Ik gebruik een Nodemcu V3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Voxxie schreef op maandag 3 december 2018 @ 09:07:
[...]

Ik heb de sensor aangesloten direct op mijn Raspberry Pi.
Hoi Voxxie,

Ik heb je code in Home Assistant aangemaakt en ook de sensor aangesloten zoals jij hebt laten zien paar posts verder.
Echter krijg ik geen data binnen. Werkt het script bij jou nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxxie
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:54
JustinoFTW schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:40:
[...]

Hoi Voxxie,

Ik heb je code in Home Assistant aangemaakt en ook de sensor aangesloten zoals jij hebt laten zien paar posts verder.
Echter krijg ik geen data binnen. Werkt het script bij jou nog?
Toevallig sinds dit weekend niet meer omdat ik aan het upgraden ben naar een Intel NUC.
Waardoor is via een Arduino Uno het ga proberen aan elkaar te koppelen.
Daardoor geen problemen gehad.

Heb je de gehele PI al een keer herstart ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Voxxie schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:26:
[...]

Heb je de gehele PI al een keer herstart ?
Zeker, helaas geen oplossing.
Ik heb overigens de Pi 4b maar dat zou niet anders zijn zover ik kan vinden. De sensor licht netjes zodra de schijf er langs komt, maar er komt niks binnen op HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Laatst online: 06-09 09:06
Inmiddels toch de TCRT5000 vervangen voor een 24V naderingsschakelaar, aangezien ik toch al 24V voeding in mijn kastje heb zitten voor niveau bewaking van mijn put in de kelder.

De 24V heb ik volledig gescheiden doormiddel van een solidstate relais.
Schakeldraad van de naderingsschakelaar gaat naar de A1 en de GND op de A2, contact 13 / 14 gaan naar de GND en de D2 van Wemos.

Iedere puls is een liter met een debounce erin zodat de pin eerst hoog -> laag->hoog moet worden om de volgende on state message over mqtt te mogen publishen.

Inmiddels bezig met de tijd van iedere puls eruit te halen zodat ik in Home Assistant de actuele flow kan berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Even voor mijn beeldvorming. Velen in dit topic hebben al een inductieve sensor NPN aangesloten om de watermeter uit te lezen. De meeste zijn 12v en er wordt dan gebruik gemaakt van relais of weerstanden om geen spanning op een wemos of ander device te zetten. Maar deze NPN sensoren hebben toch een zgn. Open collector uitgang en staat er toch überhaupt geen spanning op de data draad, slechts op de 12v aansluiting. Dus kun je toch direct data en ground op een wemos oud aansluiten zonder weerstand of relais. Of denk ik nu verkeerd...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

martinvdm schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 19:11:
Even voor mijn beeldvorming. Velen in dit topic hebben al een inductieve sensor NPN aangesloten om de watermeter uit te lezen. De meeste zijn 12v en er wordt dan gebruik gemaakt van relais of weerstanden om geen spanning op een wemos of ander device te zetten. Maar deze NPN sensoren hebben toch een zgn. Open collector uitgang en staat er toch überhaupt geen spanning op de data draad, slechts op de 12v aansluiting. Dus kun je toch direct data en ground op een wemos oud aansluiten zonder weerstand of relais. Of denk ik nu verkeerd...?
Geen garantie maar de uitgang geeft volgens mij net zo veel als wat er in gaat. Zoek maar eens op NPO sensors en dan de afbeeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

In de wiki van Espeasy doen ze het zonder level shifter.

Overigens (en los van het geen level shifting verhaal) zou ik lekker de 5v versie nemen, toch een stuk makkelijker qua voeding :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik zal het eens meten. Heb de 12v versie genomen omdat die wat betrouwbaarder ervaren werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gizz schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 20:56:
In de wiki van Espeasy doen ze het zonder level shifter.

Overigens (en los van het geen level shifting verhaal) zou ik lekker de 5v versie nemen, toch een stuk makkelijker qua voeding :)
Wat doen ze dan daar bij Espeasy?

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
Ik gebruik de LJ18A3-8-Z/BX-5V versie op een Raspberry Pi zonder problemen. Aangesloten op de P1monitor van ZTATZ. Zowel de P1 als de watermeter werken correct. https://www.ztatz.nl/p1-monitor-watermeter/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik heb ff gemeten. Meten is weten :)
Wat @klump4u zegt klopt denk ik. De uitgang (zwart) geeft 12 volt af (ik heb de 12v versie) en zodra gedetecteerd wordt gaat ie naar 0,7V. Dit betekend dus dat wel degelijk een relay of weerstand nodig is.

[ Voor 4% gewijzigd door martinvdm op 16-02-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Inmiddels heb ik met een 12v relais eea aangesloten en werkt top. De plaatsing van de sensor komt wel vrij nauw, heb er een hoek beugel en slangklem voor gebruikt .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hMdOeUOwTZ11fxcUcu4qphyG/medium.jpg
Van de week eens kijken hoe accuraat eea is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

martinvdm schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:33:
Inmiddels heb ik met een 12v relais eea aangesloten en werkt top. De plaatsing van de sensor komt wel vrij nauw, heb er een hoek beugel en slangklem voor gebruikt .
[Afbeelding]
Van de week eens kijken hoe accuraat eea is.
Heb je de 4 mm versie dan?
Ik heb een 8 mm versie en die kan je op elke plaats boven het draaiende plaatje plaatsen.
4 of 8 mm wil zeggen het diepte bereik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

klump4u schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:36:
[...]

Heb je de 4 mm versie dan?
Ik heb een 8 mm versie en die kan je op elke plaats boven het draaiende plaatje plaatsen.
4 of 8 mm wil zeggen het diepte bereik.
Heb nu de 4mm versie. De 8mm is onderweg maar nog niet binnen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

martinvdm schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:17:
[...]

Heb nu de 4mm versie. De 8mm is onderweg maar nog niet binnen >:)
en dan nog 2 weken in quarantaine zeker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Niet de goedkoopste, maar wel een prima werkende oplossing:

Een Technische Alternative EZ3 controller en een Falcon PR6 pulse sensor.
De EZ3 kan ook pulsen meten en dat is te programmeren in de controller.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cfMc-WOXrEyiz5TXbc0OdeXM5E=/800x/filters:strip_icc()/f/image/ZlF0o4dZ42yDKpGOsuazXahN.jpg?f=fotoalbum_large
Met de S0PCM5 was ik een beetje klaar mee....

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-03-2020 21:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat is een flinke smak geld ja :)

Ik heb even door de datasheet van die Falcon sensor gebladerd en het lijkt mij dat je hem ook aan een ESP kan hangen, omdat hij gewoon een draad heeft waar hij een 3 volt pulsje op geeft. Dan kun je hem voor enkele euro's uitlezen en naar de rest van je systeem / influx sturen.

Gebruik je die EZ3 ook voor andere zaken? Voor alleen een pulssensor uitlezen lijkt hij me een beetje overkill, nog los van de prijs.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Gizz De ez3:
-stuurt ook traploos een heater aan die schakelt met het PV overschot om een 450 ltr buffer te verwarmen
-meet de cv en sww druk
-klimaat sensor (rv, temp, abs v. en dauwpunt)
-alles wat ik nog ga verzinnen en wat al in het plaatje te zien is.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenmeirlaen
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-02-2024
Hey allemaal,

Ik werk met een ESP32 met esphome en de LJ18A3-8-Z/BX. (in combinatie met HASSIO)
Ik krijg heel wat valse triggers wanneer de coil net onder de sensor stil blijft staan.
Hoe haal ik deze eruit?
Internal filter is geen optie zeker op de ESP32?
https://esphome.io/components/sensor/pulse_counter.html

Iemand een suggestie?

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

jeroenmeirlaen schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:11:
Hey allemaal,

Ik werk met een ESP32 met esphome en de LJ18A3-8-Z/BX. (in combinatie met HASSIO)
Ik krijg heel wat valse triggers wanneer de coil net onder de sensor stil blijft staan.
Hoe haal ik deze eruit?
Internal filter is geen optie zeker op de ESP32?
https://esphome.io/components/sensor/pulse_counter.html

Iemand een suggestie?

Jeroen
Sensor verplaatsen, debounce time vergroten in software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenmeirlaen
klump4u schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 13:22:
[...]

Sensor verplaatsen, debounce time vergroten in software.
Sensor verplaatsen al veel geprobeerd.
Debounce time, is dat dan in de software op de ESP32?
Ik vermoed dat dit in ESPhome dan "internal_filter" is?
Zie: https://esphome.io/components/sensor/pulse_counter.html
Echter: "Defaults to 13us. On the ESP32, this value can not be higher than 13us"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

jeroenmeirlaen schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:14:
[...]

Sensor verplaatsen al veel geprobeerd.
Debounce time, is dat dan in de software op de ESP32?
Ik vermoed dat dit in ESPhome dan "internal_filter" is?
Zie: https://esphome.io/components/sensor/pulse_counter.html
Echter: "Defaults to 13us. On the ESP32, this value can not be higher than 13us"
Zou kunnen, misschien eens hoger zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenmeirlaen
ligt oplossing dan in andere software of ligt limitation aan de ESP32?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@jeroenmeirlaen Ik weet vrijwel zeker dat je met espeasy de debounce echt wel hoger kan zetten dan 13 microseconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Mijn S0pcm staat standaard op 30ms. Ik gebruik geen espeasy maar heb het idee dat ik idd ook valse meldingen heb wanneer het schijfje (langer) onder de meter blijft staan. Wat zou een goede threshold zijn ? Ik bijv 50ms instellen of zou nog hoger handig zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@martinvdm Mijn debounce staat op 2500ms. Met behoorlijk wat kranen open draait mijn schijfje een rondje in zo'n 3 seconden. Met een beetje marge voor de breedte van het schijfje kwam ik uit op een prima werkende debounce van dus 2,5 seconden.

Bedenk je even goed wat een debounce is: je stelt daarmee in hoe lang het minimaal moet duren voordat er weer een valide meting kan plaatsvinden. Met een debounce van 30ms stel je dus eigenlijk in dat als het schijfje de sensor is gepasseerd, hij 0,031 seconde later alweer mag meten dat het schijfje een heel rondje heeft afgelegd. Dat is bij een standaard watermeter thuis natuurlijk onzinnig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfAGFYSZZD71572cgwqLjCPyqdM=/f/image/53JBIUg3RSrzMiZT8eYxcq8f.png

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 28-03-2020 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Gizz schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 11:58:
@martinvdm Mijn debounce staat op 2500ms. Met behoorlijk wat kranen open draait mijn schijfje een rondje in zo'n 3 seconden. Met een beetje marge voor de breedte van het schijfje kwam ik uit op een prima werkende debounce van dus 2,5 seconden.
Die debounce werkt niet altijd goed in espeasy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Gizz schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 11:58:

Bedenk je even goed wat een debounce is: je stelt daarmee in hoe lang het minimaal moet duren voordat er weer een valide meting kan plaatsvinden. Met een debounce van 30ms stel je dus eigenlijk in dat als het schijfje de sensor is gepasseerd, hij 0,031 seconde later alweer mag meten dat het schijfje een heel rondje heeft afgelegd. Dat is bij een standaard watermeter thuis natuurlijk onzinnig.

[Afbeelding]
Ik heb geen espeasy en hoop eigenlijk iemand die ook een S0pcm gebruikt. Wat dus de ideale tijd in ms is. Hij staat nu op 30ms ik denk dat ik die maar eens ga verhogen naar 200ms maar eigenlijk geen idee hoe hoog de S0pcm kan gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

martinvdm schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:59:
[...]

Ik heb geen espeasy en hoop eigenlijk iemand die ook een S0pcm gebruikt. Wat dus de ideale tijd in ms is. Hij staat nu op 30ms ik denk dat ik die maar eens ga verhogen naar 200ms maar eigenlijk geen idee hoe hoog de S0pcm kan gaan.
Alle kranen in huis openzetten en dan timen hoeveel tijd er tussen 2 pulsen zitten, net daaronder is de ideale debounce time.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 15:26
Ik heb sinds dit weekend het werkend. Ik heb de watermeter Elster V200 met dat spoeltje op de rode draaischijf.

Met dank aan een aantal posts hier heb ik de sensor uit china besteld (NPN NO LJ18A3-8-Z/BX-5V), en daarna dmv een level converter hem aan mijn raspberry pi gekoppeld. Ik gebruik een 2B en daar is de max voor een GPIO pin input 3v3.

Heb dit allemaal binnen domoticz met een heel klein dzvents script gekoppeld aan een device. Elke keer als het signaal van de sensor laag wordt gemaakt, tel ik er 1 bij op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnNQO-MPzZbug1hSots4VQCT3pM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dyCHZmdmXBJjfe4GpwyriFjU.jpg?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
return {
    on = {
        devices = {'GPIO Watermeter'}
    },
    execute = function(domoticz)
        print ('ms: ' .. domoticz.devices('Water').lastUpdate.msAgo)

if (not(domoticz.devices('GPIO Watermeter').active) and domoticz.devices('Water').lastUpdate.msAgo > 2300 ) then
            domoticz.devices('Water').incrementCounter(1)
        end
    end
}

Voor nu een debounce van 2300 ms. Ik houd de stand van de meter nu in de gaten om de paar dagen om te kijken of hij nog in sync loopt, en houd ook de tijd tussen de gpio input signalen in de gaten. Tot nu toe nog niet onder de 3 seconden geweest.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:56

iMars

Full time prutser

Even een klein ESPHome vraagje (gerelateerd aan het watermeter uitlezen):

Ik ben een printje aan het ontwerpen voor mijn watermeter. Maar nu lijkt het me mooi om een all-in-one te maken. Dus dat ook de P1 poort erop aangesloten kan worden.

Is het mogelijk om via ESPHome data op de RX poort door te sturen zoals esp-link dat doet?
Want dan kan ik én de watermeter uitlezen, én de P1 poort... en dat allemaal via 1 printje.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Laatst online: 20:05
iMars schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:47:
Even een klein ESPHome vraagje (gerelateerd aan het watermeter uitlezen):

Ik ben een printje aan het ontwerpen voor mijn watermeter. Maar nu lijkt het me mooi om een all-in-one te maken. Dus dat ook de P1 poort erop aangesloten kan worden.

Is het mogelijk om via ESPHome data op de RX poort door te sturen zoals esp-link dat doet?
Want dan kan ik én de watermeter uitlezen, én de P1 poort... en dat allemaal via 1 printje.
Het uitlezen van de P1 lijkt wel te kunnen via ESPHome: https://github.com/esphome/feature-requests/issues/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:56

iMars

Full time prutser

Dat had ik idd gezien, maar het ziet er naar uit dat het de data bewerkt voordat het verzonden wordt. In dat geval kan je het niet koppelen aan dsmr-reader ;)

Ik zou graag willen dat het een soort van telnet server/api opstart, zodat je deze op de server waar dsmr-reader draait kan koppelen aan een virtuele seriële poort.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Een lange tijd terug heb ik enorm zitten klooien met mijn watermeter, de Sensus 620. Destijds heb ik een tcrt5000 opgezet, die netjes z'n pulsen doorgeeft aan een Nodemcu met ESPEasy software.

Nu geeft 'ie nogal eens wat valse meldingen, en ook ESPEasy lijkt niet helemaal lekker te werken met de debounce tijden.

Nu ben ik aan het kijken of ik dit hele verhaal over kan zetten met ESPHome. Iemand hier een yaml file met een succesvolle opstelling icm de Sensus 620, zodat ik zelf niet hoef te prutsen?

Anders zou ik eventueel een nabijheidssensor kunnen proberen, maar aangezien de TCRT het goed lijkt te doen, wil ik niet zomaar overstappen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Wil graag mijn watermeter ook gaan opnemen in Home Assistant. Nu zie ik dat er naast de LJ18A3-8-Z/BX ook een BY variant wordt aangeboden. Verschil zie ik niet direct. Iemand hiermee bekend?

De BY bijvoorbeeld hier
https://www.123-3d.nl/123...A3-8-Z-BY-i1621-t324.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@JBS In de datasheet kun je dat makkelijk terugvinden. De BX is dus NPN en de BY PNP.

Overigens zou ik lekker voor een 5V variant gaan, maakt het aansluiten weer wat eenvoudiger :)

[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 03-06-2020 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Gizz schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:44:
@JBS In de datasheet kun je dat makkelijk terugvinden. De BX is dus NPN en de BY PNP.

[YouTube: Inductive Sensors - PNP vs NPN - N.O. vs N.C. - Datalogic]

Overigens zou ik lekker voor een 5V variant gaan, maakt het aansluiten weer wat eenvoudiger :)
Thanks @Gizz.
Ik zat me inderdaad net af te vragen wat het verschil is tussen bijvoorbeeld https://nl.aliexpress.com/item/32843128116.html en https://nl.aliexpress.com/item/32826218456.html maar dat zit 'm (o.a.?) in het voltage. Die met geel dopje is 6-26V, die met blauw dopje 5V.

Dit https://nl.aliexpress.com/item/32826218456.html lijkt dan ook de juiste?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@JBS Ja die is prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJDW
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-09 22:32
JBS schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:59:
[...]
Thanks @Gizz.
Ik zat me inderdaad net af te vragen wat het verschil is tussen bijvoorbeeld https://nl.aliexpress.com/item/32843128116.html en https://nl.aliexpress.com/item/32826218456.html maar dat zit 'm (o.a.?) in het voltage. Die met geel dopje is 6-26V, die met blauw dopje 5V.

Dit https://nl.aliexpress.com/item/32826218456.html lijkt dan ook de juiste?
Ik ken hier niet voldoende van maar wil op termijn ook graag mijn watermeter uitlezen. Klopt het als je die met het blauwe dopje 5V verbindt met een raspberry PI, je hiervoor geen extra weerstand moet gebruiken en deze rechtstreeks kunt aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@PJDW de Raspberry Pi zelf werkt op een spanning van 5V, maar de GPIO-pins accepteren een spanning tot 3,3V. Je zult er dus een weerstand tussen moeten zetten, of een level converter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Gizz schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:32:
@PJDW de Raspberry Pi zelf werkt op een spanning van 5V, maar de GPIO-pins accepteren een spanning tot 3,3V. Je zult er dus een weerstand tussen moeten zetten, of een level converter.
En op de 5V pin van een Wemos D1 Mini kan 't wel zonder weerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
JBS schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:49:
[...]
En op de 5V pin van een Wemos D1 Mini kan 't wel zonder weerstand?
Een ESP8266 is als het goed is 5V tolerant, dus dat zou idd niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@mcDavid Dat is een gerucht en wordt eigenlijk nergens bevestigd in een datasheet of wat dan ook. Soms zal het best (een tijdje) werken, maar dat lijkt me meer geluk dan wijsheid / zo ontworpen.

@JBS Je haalt hier wat dingen door elkaar. De Wemos D1 Mini heeft een 5V pin (uitgang!) om andere apparaten te voeden. Deze 5V komt direct uit de USB-lader. Daarnaast heeft de Wemos D1 Mini een 3,3V pin, die spanning komt van een voltage regulator die de 5V van je lader omzet naar 3.3V. Dat is de spanning waarop de ESP8266 zelf werkt. Hier zie je ze links- en rechtsonder, de rode pinnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j97SBWVb08rZR1MzuzpTNL-p58Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DfXWt6om1zBneX1LAfFff91m.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast heeft een Wemos D1 mini veel meer pinnen. Dit zijn de GPIO's (general-purpose input/output) pinnen waarmee je de communicatie met andere apparaten tot stand brengt, andere apparaten uitleest (zoals de eerder genoemde nabijheidssensor die je op je watermeter plakt) of hele kleine apparaten aanstuurt die vrijwel geen vermogen vragen (een relais of een ledje bijvoorbeeld). Al deze pinnen zijn maximaal 3,3V qua output en ook maximaal 3,3V qua input volgens alle officiële documentatie!

Er is dus geen 5V pin voor input op de Wemos D1 mini. Je kunt uiteraard prima de sensor voeden met z'n plusdraad op de 5V pin en zijn grounddraad op de groundpin. Maar de draad waar alleen spanning op komt te staan als de sensor iets meet wordt aan een 3,3V GPIO verbonden en moet dus voorzien worden van een weerstand of een level converter van een paar dubbeltjes op Aliexpress.

[ Voor 19% gewijzigd door Gizz op 11-06-2020 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Gizz schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:25:
@mcDavid Dat is een gerucht en wordt eigenlijk nergens bevestigd in een datasheet of wat dan ook. Soms zal het best (een tijdje) werken, maar dat lijkt me meer geluk dan wijsheid / zo ontworpen.
Juist wel: https://hackaday.io/page/...-is-5v-tolerant-after-all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat is de interpretatie van één persoon op basis van wat veiligheidsmechanismen die hij denkt op te kunnen maken uit de datasheet. Er is geen duidelijke consensus op die pagina. Als je zelf naar de datasheet kijkt wordt er een max gegeven van 3.6V bij de electrical characteristics van de ESP8266 en bij de input van de GPIO's staat vrij duidelijk maximaal 3,3V.

Maakt mij verder ook niet uit. Als iemand wil besparen op een weerstand van enkele centen of een level converter van €0,26 en direct 5V op de GPIO's wil zetten moet hij/zij dat vooral lekker doen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 11-06-2020 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:07

Exirion

Gadgetfetisjist

Gizz schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:25:
Er is een paar jaar geleden op Facebook (yeah, I know...) een statement door de CEO gemaakt dat de ESP8266/ESP32 pinnen weldegelijk 5V-tolerant zijn maar dat hebben ze niet te hard geroepen. De reden is dat in de volksmond een chip "5V-tolerant" wordt genoemd als de I/O 5V-tolerant is. Veel newbies echter, typisch Arduino-hobbyisten die dit soort veel chips veel gebruiken, nemen zo'n statement te letterlijk en denken dat ze de hele chip gewoon op 5V kunnen gebruiken. En dat gaat uiteraard snel fout. Maar er zijn genoeg mensen die een ESP maanden lang met 5V signalen op pinnen gebruiken zonder enig probleem.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Iemand hier toevallig een geschikte STL gevonden voor de 8mm sensor op een Elster V200? Een ontwerp voor de 4mm variant past (logischerwijs) niet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xd9ssI6nKerMgJxauRSJ1NWoHfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nn77JYaZBLGWfYIH0WbKtTVw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_u78-Qkt5wyvj4u2fL4qdQgHBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eIded5ayAJlY3HMxdX3d7ueb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Geinspireerd door https://ehoco.nl/watermet...n-domoticz-python-script/ en Voxxie in "Is deze watermeter uitleesbaar?" ben ik ook aan de slag geweest.

De sensor op de RPi aangesloten, maar daar draait geen Home Assistant op... Die draait op de server... GPIO over MQTT..? Ja het blijkt te bestaan: https://github.com/flyte/pi-mqtt-gpio. Via Mosquitto komt het in Home Assistant terecht. Naast automations die op die uit de bovenstaande referentie neerkomen, ook nog een voor de waterkosten, en verbruik per 5 minuten.

Dat met DSMR data via InfluxDB naar Grafana:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFKcbiMmk7kvDOTnlOzV8mYhI5A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GIRlagmFEDhMe9b3iYtu3laQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 12:43
Saturnus schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:07:
Geinspireerd door https://ehoco.nl/watermet...n-domoticz-python-script/ en Voxxie in "Is deze watermeter uitleesbaar?" ben ik ook aan de slag geweest.

De sensor op de RPi aangesloten, maar daar draait geen Home Assistant op... Die draait op de server... GPIO over MQTT..? Ja het blijkt te bestaan: https://github.com/flyte/pi-mqtt-gpio. Via Mosquitto komt het in Home Assistant terecht. Naast automations die op die uit de bovenstaande referentie neerkomen, ook nog een voor de waterkosten, en verbruik per 5 minuten.

Dat met DSMR data via InfluxDB naar Grafana:
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd of het op deze manier gemeten verbruik exact gelijk is aan het met de hand gemeten verbruik over een wat langere periode (b.v. 1 week). Mij is dat nooit gelukt; de sensor geeft altijd meer aan dan het werkelijke verbruik.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste