Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Copitano
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 22:48

Copitano

Hoorn NH

@Speedy-Andre Bedoel je daarmee de weerstand van 1K die @klump4u tussen 3,3 volt op de Pi en GIPO pin zetMaar moet ik niet sowisio een verschil meten tussen de datadraad en GND zodra de sensor een signaal geeft? (misschien domme vragen, maar ik begin nog maar net met electronica :) )

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 | Raspberry Pi 3B+

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Ja, de pull-up zorgt dat je waar de gpio pin zit iets kan meten waar je wat aan hebt.
Zonder die weerstand meet je eigenlijk niks omdat de diode dan niets doet (zweeft).

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Ahhhh, dat verklaart dus waarom ik geen verschil meet op de uitgangen van het printje/het breadboard (schakelingen zijn identiek). Gaan we vanavond proberen. Nu eerst een familiefeestje :w

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Copitano schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:53:
Ahhhh, dat verklaart dus waarom ik geen verschil meet op de uitgangen van het printje/het breadboard (schakelingen zijn identiek). Gaan we vanavond proberen. Nu eerst een familiefeestje :w
Succes.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Aegle
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 23:04

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Copitano schreef op zondag 10 februari 2019 @ 13:39:
@klump4u
<knip>
Wat mij we opvalt is dat de weergegeven spanning zelf (dus niet de spanningsval) verder naar beneden gaat (bij de rode draad bijvoorbeeld naar - 2,4 volt) zodra ik met mijn hand in de buurt kom van de meetkabeltjes die naar de multimeter lopen. Als ik het draadje tussen duim en wijsvinger vastpak nog verder (naar - 3,17 volt) en tussen duim en twee vingers - 3,32 volt .
Wat zou ik eigenlijk moeten meten tussen die pinnen, dus zonder dat het printje al op de Pi is aangesloten?[Afbeelding]klump4u in "Is deze watermeter uitleesbaar?"
@Copitano Zie vetgedrukt..
Het lijkt er sterk op dat er iets staat te oscilleren. Dit effect had ik in het begin ook. Hier en daar wat ontkoppel C’tjes doen wonderen. En een tantaaltje van 10uF of zoiets over de plus en de min van de voeding, zo dicht mogelijk bij de schakeling.
Zie ook mijn eerdere posts.

EDIT: verder goed bezig! _/-\o_

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@klump4u In de afgelopen weken ben ik een foto tegengekomen, ik meende van jou, van de bevestiging op de headers van de Pi met de weerstand ertussen. Ik zoek me suf maar ik kan die niet meer vinden. Kun je die nog eens plaatsen hier?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Copitano schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:18:
@klump4u In de afgelopen weken ben ik een foto tegengekomen, ik meende van jou, van de bevestiging op de headers van de Pi met de weerstand ertussen. Ik zoek me suf maar ik kan die niet meer vinden. Kun je die nog eens plaatsen hier?
1 sluit je aan op een 3,3v pin van de Pi
2 sluit je aan op een GPIO van de Pi
3 sluit je aan op een Gnd van de Pi
X = een weertand van 1 Kohm

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@klump4u @Toppe @Speedy-Andre Alle hardware zit op z'n plek, maar géén data tot nu toe :?

Voor het softe deel heb ik deze instructie gevolgd met dit script:
In regel 34 stond oorspronkelijk pull_up_down = GPIO.PUD_DOWN. Dat heb ik al gewijzigd in pull_up_down = GPIO.PUD_UP
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
#!/usr/bin/python
import RPi.GPIO as GPIO
import time
import urllib2
import os

#Watermeter stand (wordt alleen initeel gebruikt als er geen bestand meterstand_water.txt is)
global Counter
Counter = 0

#Domoticz URL
domoticz_url = "http://192.168.2.9:8080"
#Domoticz IDX van de water sensor (RFXMeter)
idx = 227

#Open meterstand.txt file en lees meterstand
#Als meterstand.txt niet aanwezig is maakt script bestand aan en vult de meterstand
fn = "/home/pi/domoticz/scripts/meterstand_water.txt"
if os.path.exists(fn):
    f = file(fn, "r+")
    f = open(fn)
    inhoud = f.readline()
    a,b,c = inhoud.split()
    Counter = int(c)
else:
    f = open(fn, "w")
    f.write( 'meterstand = ' + repr(Counter))
    f.close()

#Board is pin nr, BMC is GPIO nr
#Read output from water meter op pin 40
GPIO.setmode(GPIO.BOARD)
# Set GPIO 21 (Pin 40) als Input aditioneel als Pullup-Weerstand aktiveren
GPIO.setup(40, GPIO.IN, pull_up_down = GPIO.PUD_UP)

#Functie  callback
#Dit is de functie die aangeroepen wordt in de interrupt
def Interrupt(channel):
    print('Callback function called!')
    time.sleep(0.05)         # need to filter out the false positive of some power fluctuation
    if GPIO.input(40) == 0:
       print('quitting event handler because this was probably a false positive')
       return
    #Teller elke interrupt uitlezen en met 0.5 liter verhogen (deler watermeter op 10 zetten)
    file(fn, "r+")
    f = open(fn)
    inhoud = f.readline()
    a,b,c = inhoud.split()
    Counter = int(c)
    Counter = Counter + 1
    f.close()
    #Schrijf meterstand naar bestand
    f = open( fn, 'w')
    f.close()
    #Send counter to domoticz JSON
    url1 = domoticz_url+'/json.htm?type=command&param=udevice&idx='+str(idx)+'&svalue='+str(Counter)
    req1 = urllib2.Request(url1)
    response1 = urllib2.urlopen(req1)
    #Voor debug => print voorbeeld van de JSON aanroep en/of de counter
    print "JSON call = "+ str(url1)
    print "Watermeter Counter = " + str(Counter)

#Interrupt-Event toevoegen, sensor geeft een 0 en en bij detectie een 1
#Bij detectie een 1 daarom check stijgende interrupt.
GPIO.add_event_detect(40, GPIO.RISING, callback = Interrupt, bouncetime = 200)

try:
    while True:
      time.sleep(0.2)        
except KeyboardInterrupt:
  GPIO.cleanup()
  print "\nBye"

Er is wel een apparaat aangemaakt in Domoticz. De waarde staat niet meer op 0, maar dat is waarschijnlijk gebeurd met het opzetten/afhalen van de Dupont stekkertjes. De waarde verandert niet als ik de kraan laat lopen. Ook niet na een minuut of 10 :| Het led op de sensor knippert er wel lustig op los.

Wie ziet waar het mis gaat?

• Toppe
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:03
Copitano schreef op zondag 17 februari 2019 @ 01:20:
@klump4u @Toppe @Speedy-Andre Alle hardware zit op z'n plek, maar géén data tot nu toe :?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor het softe deel heb ik deze instructie gevolgd met dit script:
In regel 34 stond oorspronkelijk pull_up_down = GPIO.PUD_DOWN. Dat heb ik al gewijzigd in pull_up_down = GPIO.PUD_UP
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
#!/usr/bin/python
import RPi.GPIO as GPIO
import time
import urllib2
import os

#Watermeter stand (wordt alleen initeel gebruikt als er geen bestand meterstand_water.txt is)
global Counter
Counter = 0

#Domoticz URL
domoticz_url = "http://192.168.2.9:8080"
#Domoticz IDX van de water sensor (RFXMeter)
idx = 227

#Open meterstand.txt file en lees meterstand
#Als meterstand.txt niet aanwezig is maakt script bestand aan en vult de meterstand
fn = "/home/pi/domoticz/scripts/meterstand_water.txt"
if os.path.exists(fn):
    f = file(fn, "r+")
    f = open(fn)
    inhoud = f.readline()
    a,b,c = inhoud.split()
    Counter = int(c)
else:
    f = open(fn, "w")
    f.close()

#Board is pin nr, BMC is GPIO nr
#Read output from water meter op pin 40
GPIO.setmode(GPIO.BOARD)
# Set GPIO 21 (Pin 40) als Input aditioneel als Pullup-Weerstand aktiveren
GPIO.setup(40, GPIO.IN, pull_up_down = GPIO.PUD_UP)

#Functie  callback
#Dit is de functie die aangeroepen wordt in de interrupt
def Interrupt(channel):
    print('Callback function called!')
    time.sleep(0.05)         # need to filter out the false positive of some power fluctuation
    if GPIO.input(40) == 0:
       print('quitting event handler because this was probably a false positive')
       return
    #Teller elke interrupt uitlezen en met 0.5 liter verhogen (deler watermeter op 10 zetten)
    file(fn, "r+")
    f = open(fn)
    inhoud = f.readline()
    a,b,c = inhoud.split()
    Counter = int(c)
    Counter = Counter + 1
    f.close()
    #Schrijf meterstand naar bestand
    f = open( fn, 'w')
    f.close()
    #Send counter to domoticz JSON
    url1 = domoticz_url+'/json.htm?type=command&param=udevice&idx='+str(idx)+'&svalue='+str(Counter)
    req1 = urllib2.Request(url1)
    response1 = urllib2.urlopen(req1)
    #Voor debug => print voorbeeld van de JSON aanroep en/of de counter
    print "JSON call = "+ str(url1)
    print "Watermeter Counter = " + str(Counter)

#Interrupt-Event toevoegen, sensor geeft een 0 en en bij detectie een 1
#Bij detectie een 1 daarom check stijgende interrupt.
GPIO.add_event_detect(40, GPIO.RISING, callback = Interrupt, bouncetime = 200)

try:
    while True:
      time.sleep(0.2)        
except KeyboardInterrupt:
  GPIO.cleanup()
  print "\nBye"

Er is wel een apparaat aangemaakt in Domoticz. De waarde staat niet meer op 0, maar dat is waarschijnlijk gebeurd met het opzetten/afhalen van de Dupont stekkertjes. De waarde verandert niet als ik de kraan laat lopen. Ook niet na een minuut of 10 :| Het led op de sensor knippert er wel lustig op los.
[Afbeelding]
Wie ziet waar het mis gaat?
Is dit de specifieke 5V sensor? Anders moet je de spanning verhogen met een oude adapter oid.

Verder als je mijn advies echt wil: Haal deze combinatie uit elkaar, neem een NodeMCU (ESP8266) en verbind die via MQTT op je Pi. Heb deze combinatie hier toegepast en dat werkt prima

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Toppe schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:17:
[...]

Is dit de specifieke 5V sensor? Anders moet je de spanning verhogen met een oude adapter oid.

Verder als je mijn advies echt wil: Haal deze combinatie uit elkaar, neem een NodeMCU (ESP8266) en verbind die via MQTT op je Pi. Heb deze combinatie hier toegepast en dat werkt prima
Nee dit is de 12 Volt versie NPN. Die had ik al binnen voordat ik de 5 Volt versie spotte. Welke NodeMCU (ESP8266) gebruik jij? Ik zie er verschillende op google. Heb daar nog totaal geen ervaring mee. Ben nog maar een beginner :)

• Toppe
Copitano schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:17:
[...]

Nee dit is de 12 Volt versie NPN. Die had ik al binnen voordat ik de 5 Volt versie spotte. Welke NodeMCU (ESP8266) gebruik jij? Ik zie er verschillende op google. Heb daar nog totaal geen ervaring mee. Ben nog maar een beginner :)
Heb je ook een 12v adapter aangesloten?

Ik heb deze: https://www.hobbyelectron...-ED8r7L2pTcxoCX4wQAvD_BwE

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Toppe schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:25:
[...]

Heb je ook een 12v adapter aangesloten?
Ja zie:Copitano in "Is deze watermeter uitleesbaar?"
Tjaa, € 7 zal me de kop niet kosten. Maar zo te zien moet ik dan nog steeds het voltage naar de Nodemcu oplaag brengen naar 3,3 volt toch? Loop ik dan niet het zelfde risico als de puls gewoon niet goed doorkomt zoals nu kennelijk het geval is?

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

@Copitano, één van de taken van de schakeling op het gaatjesbord is het scheiden van de voeding voor de sensor en de GPIO van de RPi of ESP of whatever module je ook gebruikt. Dus de plus die je via de weerstand aan de transistor aanbied, moet binnen de voedingsrange van de sensor liggen.

Heeft jou sensor geen ledje waarmee je kan zien of ie geactiveerd wordt? Alle verschillende sensoren die ik in huis heb (zie mijn eerdere posts in dit topic) hebben een ledje.

EDIT: ik heb versie v2.0.0-dev12 op al mijn nodemcu’s geflashed. Dezelfde module die @Toppe hierboven noemt. Het flashen is echt appeltje-eitje...

Aegle wijzigde deze reactie 17-02-2019 23:55 (13%)

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@Aegle Jazeker zit er een ledje op de sensor en die knippert er ook lustig op los zodra ik een kraan open zet. Zie mijn post iets eerder. Copitano in "Is deze watermeter uitleesbaar?"
Dat is dus niet het probleem. Hoewel ik alles netjes aangesloten heb volgens de tips van @klump4u en een pythonscript dat ik ergens anders vond, lijkt de sensor die ik in Domoticz wel heb kunnen aanmaken niet op de pulsen te reageren. Alleen als ik de Dupont stekkertjes los haal van, of terugplaats op een draaiende Pi lijkt er iets te gebeuren (lijkt ook logisch). Denk dan ook dat ik dicht bij een werkende opzet zit, maar dat het spanningsverschil bij activeren van de sensor niet groot genoeg is om een interrupt te veroorzaken. Ben al eens in de wet van Ohm gedoken om te begrijpen wat de spanningsval over de weerstanden in theorie zou moeten zijn, maar daar kom ik nog niet helemaal uit. Of dit zou goed moeten zijn: U2 naar de diode is U1(=12 V)*R2(=1K)/(R2(=1K)+R1(=10K)). Ik kom dan uit op 1,09 volt op de diode. Maar tussen R1 en R2 zit ook nog de transistor met basis stroom+ collector stroom = emitter stroom. Het kwartje is nog niet gevallen welke output de twee weerstanden en de transistor doorgeven naar de diode :?
De ontkoppel Ctjes zitten er overigens nog niet tussen. Moet nog ff zien waar ik die het best kwijt kan. Heb ze inmiddels wel in huis gehaald.

Copitano wijzigde deze reactie 18-02-2019 02:16 (5%)

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

@Copitano
Misschien regel 34 origineel laten?
Of een weerstand van 10 kohm proberen.
Of geen weerstand als je de interne van de pi gebruikt.

klump4u wijzigde deze reactie 18-02-2019 09:44 (24%)

• Toppe
Copitano schreef op zondag 17 februari 2019 @ 23:36:
[...]

Ja zie:Copitano in "Is deze watermeter uitleesbaar?"

[...]
Tjaa, € 7 zal me de kop niet kosten. Maar zo te zien moet ik dan nog steeds het voltage naar de Nodemcu oplaag brengen naar 3,3 volt toch? Loop ik dan niet het zelfde risico als de puls gewoon niet goed doorkomt zoals nu kennelijk het geval is?
Ik heb nog twee linkjes voor je:
Hoe ik hem had aangesloten op de Pi: Toppe in "Raspberry Pi Watermeter"
En hoe ik hem heb aangesloten via een NodeMCU: https://www.icloud.com/sharedalbum/#B0jGfnH8tGpm0Rf

Vooral de laatste foto's zijn redelijk duidelijk volgens mij en deze constructie werkt bij mij echt super, 1x per twee weken corrigeer ik even de waterstand meestal met z'n 50 liter op 2000 liter, ik vindt het dus aardig accuraat. Ik moet me nog even verder verdiepen om hem nog beter te laten kloppen maar voor nu zeg ik prima.

De constructie van de ESP vindt ik zelf ook nog 'veiliger', ik heb nu enkel een slimme meter en een zwave stick op de Pi aangesloten en de GPIO pinnen zijn volledig vrij, kans op kortsluiting is dus nihil.

Let wel op dat je ESPEasyMega gebruikt en geen Tasmota, laatste genoemde zou ook moeten werken maar gaf bij mij alleen maar een hoop ergernis terwijl ik ze wel weer gebruik op de Sonoff's

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Misschien regel 34 origineel laten?
Heb ik in eerste instantie geprobeerd. Geen verschil.
Of een weerstand van 10 kohm proberen.
Zal ik eens proberen
Of geen weerstand als je de interne van de pi gebruikt
Zonder heb ik geprobeerd. Geen verschil. Maar zonder interne weerstand van Pi. Hoe doe je dat?

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@Toppe Foto's zijn idd heel helder. Constructie ook lekker simpel. Zie ik het goed dat je twee weerstandjes gebruikt van 6,8K? Die lijken op de foto voor en achter op de print op dezelfde plaats te zitten. Klopt dat of is het gezichtsbedrog?
Zit de breadboard er permanent tussen?
Als niets lukt ga ik het eens op jou manier proberen. De aanhouder wint ;)

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Copitano schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:13:
[...]

[...]

Heb ik in eerste instantie geprobeerd. Geen verschil.

[...]

Zal ik eens proberen

[...]

Zonder heb ik geprobeerd. Geen verschil. Maar zonder interne weerstand van Pi. Hoe doe je dat?
Zonder interne weerstand gaat niet en dat schreef ik ook niet, ik had het over het weglaten van de 1 Kohm weerstand.
Als ik tijd heb zal ik het eens proberen op een Pi, verder weet ik het ook niet, ik heb het ook met een ESP bordje gedaan een tijdje maar de afwijking van 50 liter of meer zoals hierboven vermeld was me te veel.
Als je pin 40 snel kort sluit met een Gnd pin krijg je dan wel data in domoticz?

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

klump4u schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:58:
[...]

Als je pin 40 snel kort sluit met een Gnd pin krijg je dan wel data in domoticz?
Yep, 7 x kortsluiting = registratie 70 liter.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Copitano schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:31:
[...]

Yep, 7 x kortsluiting = registratie 70 liter.
Dan kun je de software uitsluiten en zit het in het printje.
Moet wel 7 liter zijn dan he, instelling in Domoticz.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

klump4u schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:35:
[...]

Dan kun je de software uitsluiten en zit het in het printje.
Moet wel 7 liter zijn dan he, instelling in Domoticz.
Okay, zijn we toch een stapje verder. En die factor 10 stond al in de toelichting bij de software. Moet nog even kijken waar dat precies moet worden aangepast. Ga eens proberen de ontkoppel C'tjes uit de suggestie van @Aegle er tussen te zetten en dan opnieuw proberen. Dat van het weglaten van de weerstand had ik overigens wel goed begrepen en zo ook geprobeerd. Maar ik bedoelde hoe je de interne weerstand van de Pi kunt gebruiken.

Copitano wijzigde deze reactie 18-02-2019 22:02 (13%)

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Copitano schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:45:
[...]

Okay, zijn we toch een stapje verder. En die factor 10 stond al in de toelichting bij de software. Moet nog even kijken waar dat precies moet worden aangepast. Ga eens proberen de ontkoppel C'tjes uit de suggestie van @Aegle er tussen te zetten en dan opnieuw proberen. Dat van het weglaten van de weerstand had ik overigens wel goed begrepen en zo ook geprobeerd. Maar ik bedoelde hoe je de interne weerstand van de Pi kunt gebruiken.
Je gebruik de interne weerstand d.m.v. regel 34 in de software volgens mij.
Misschien deze niet gebruiken, dus voor regel 34 een # schrijven.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@klump4u @Toppe @Aegle
Ik heb het uiteindelijk op deze manier werkend gekregen door de sensor rechtstreeks op een 5 volt pin van de Pi aan te sluiten. :Y oOo *O* *O* *O* _/-\o_
Soms is het allemaal eenvoudiger dan je denkt 8)7
Voorlopig maar eens kijken hoe stabiel en nauwkeurig dat in de komende week werkt. 8)

Copitano wijzigde deze reactie 19-02-2019 01:44 (4%)

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Copitano schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 01:42:
@klump4u @Toppe @Aegle
Ik heb het uiteindelijk op deze manier werkend gekregen door de sensor rechtstreeks op een 5 volt pin van de Pi aan te sluiten. :Y oOo *O* *O* *O* _/-\o_
Voorlopig maar eens kijken hoe stabiel en nauwkeurig dat in de komende week werkt. 8)
Nou, gefeliciteerd!
Maar begrijp ik nou dat je alleen de voeding van de sensor aan de +5VDC van de RPi hebt aangesloten? de sensor input toch wel via het printje (level shifter)? of die ook rechtstreeks aan de GPIO van de RPi?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Copitano schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 01:42:
@klump4u @Toppe @Aegle
Dat kan ook, hou ons wel op de hoogte of het betrouwbaar is.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Aegle schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 13:49:
[...]

Maar begrijp ik nou dat je alleen de voeding van de sensor aan de +5VDC van de RPi hebt aangesloten? de sensor input toch wel via het printje (level shifter)? of die ook rechtstreeks aan de GPIO van de RPi?
Alle drie rechtstreeks op de Pi. Voeding 5V sensor inpunt en GND. Wel de 12 volt voeding er af uiteraard. Kraan open en er werden netjes liters geteld. Ook soms een litertje soms 2 op verdachte momenten zoals s'nachts. Moet ik wel ff naar kijken wat dat kan zijn. Als ik @klump4u goed begrijp heeft de Pi interne weerstand waar je gebruik van kunt maken (regel 34 in het script). Nu ruim 15 uur draaiend en de Pi leeft nog :)

• Toppe
Copitano schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:26:
[...]

Alle drie rechtstreeks op de Pi. Voeding 5V sensor inpunt en GND. Wel de 12 volt voeding er af uiteraard. Kraan open en er werden netjes liters geteld. Ook soms een litertje soms 2 op verdachte momenten zoals s'nachts. Moet ik wel ff naar kijken wat dat kan zijn. Als ik @klump4u goed begrijp heeft de Pi interne weerstand waar je gebruik van kunt maken (regel 34 in het script). Nu ruim 15 uur draaiend en de Pi leeft nog :)
Die 'verdachte' liters kunnen komen als de sensor tegen het meet punt aan zit... :P

• Joen
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 13:05
Na de plaatsing van de slimme meters voor gas en elektra en de blijheid om dit zelf via de P1-poort te kunnen uitlezen was ik eigenlijk wel teleurgesteld dat er nog niet zo iets bestaat voor de watermeter.
En dan kom ik bij toeval dit topic tegen in de Active Topics lijst. :)
Mijn watermeter heeft ook zo'n metaalplaatje op de draaischijf. Dit topic geeft mij de inspiratie om in de toekomst mooie oplossingen voor het geautomatiseerd uitlezen van de watermeter te bedenken. :)

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Toppe schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:28:
[...]

Die 'verdachte' liters kunnen komen als de sensor tegen het meet punt aan zit... :P
Daar heb ik een tijdje terug een stukje debounce code voor aan mijn script toegevoegd, is helaas geen perfecte oplossing :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Toppe schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:28:
[...]

En waarom denken jullie dat er printjes en dergelijke worden gemaakt om de watermeter uit te lezen?

• Toppe
klump4u schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 18:05:
[...]

En waarom denken jullie dat er printjes en dergelijke worden gemaakt om de watermeter uit te lezen?
Om geld te verdienen :Y

Tweakers doen het zelf :')

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@Toppe @Raven @Aegle @klump4u Bij thuiskomst van het werk even gecheckt op de watermeter zelf. Tot op de liter nauwkeurig gelijk :9~
Maar toch mooi leren solderen en kleine prut Dupont stekkertjes aan de draad prutsen _/-\o_
Ga me ook zeker nog verder verdiepen in de elektronica, want ik wil nog steeds begrijpen waarom het op 12 volt bij mij niet werkt tot nu toe..
EDIT: Nu eens kijken of ik de data ook op een of andere manier naar Grafana kan krijgen :P

Copitano wijzigde deze reactie 19-02-2019 18:45 (10%)

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Toppe schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 18:05:
[...]

Om geld te verdienen :Y

Tweakers doen het zelf :')
Yep Tweakers maken zelf een printje om een beter resultaat te krijgen.

Pagina: 1 2 3 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True