Nope... Normaal gezien zit er inderdaad iets ruimte tussen, maar dan heb je het over < 1mm. Dit is duidelijk een geval van volledig versleten veerpootlagers.
_JGC_ schreef op zondag 22 december 2019 @ 14:57:
Ik heb bij mijn 207 ook al tijden een rammel voor, kan het links horen als ik op de auto leun, rechts begint ie ook. Heb 3 verdachten: draagarmrubber, schokdemper of het deel daarboven.
Draagarmrubber gok ik niet, gezien ie het al een hele tijd heeft en gewoon door de APK komt. Ik ga ook uit van veerpootlager of stootblok. Als ik dan toch beide veerpoten eruit trek denk ik dat het met 275.000km ook tijd is voor nieuwe schokdempers.
Vraag is alleen, moet ik dat nog doen:
- oliekeerring bij multiriem poelie lijkt op zijn eind, blok is daar zeiknat van de olie
- radiateur verrot
- schokdempers + veerpoot
- veren kofferbak
- remschijven + blokken voor binnenkort aan de beurt
Dat wordt een simpele kosten-baten-analyse... Voorste krukaskeerring betekent dat je ook je distributieriem mag vervangen (want die zit nu ook onder de olie) en dus ook je spanrol, looprol en waterpomp. Multiriem ligt er dan ook al af die kan ook de lijst. Vraag is dan hoe de spanrol van de multieriem er aan toe is, maar als die nog nooit is vervangen, is dat ook geen gek idee om te doen na 275k km... De teller staat nu al zeker op €600 aan onderdelen en arbeid.
Radiateur erbij, dus koelvloeistof aftappen en naderhand weer vullen en ontluchten. Mag je ook zeker €200 voor rekenen. Tussentotaal €800.
Schokdempers achter, veerpoten voor incl. toplagers. Reken op €700. Tussentotaal €1500.
Remschijven en -blokken voorzijde. Zeg €200, ruim gerekend.
Kom je op een rekening van zo'n €1700 als je het allemaal laat doen. De vraag is dan of het je die 1700 euro waard is om nog een paar jaar te rijden met die auto óf leg je dat geld liever bij een andere auto?
Als je alles zelf gaat doen, ben je zeker twee dagen bezig, maar kun je natuurlijk wel goed besparen op arbeid. Aan onderdelen heb je het grofweg over:
- Distributieset (riem, spanrol, looprol, waterpomp): 150
- Krukaskeerring: 20
- Multiriem: 20
- Spanrol multiriem: 30
- Radiateur: 120
- Schokdemper achter: 150
- Veerpoten voor + toplagers: 300
- Remschijven en -blokken voor: 120
Totaal ~910 euro.
[
Voor 71% gewijzigd door
Wok op 22-12-2019 18:45