[DIY] Het auto klussen & vragen topic

Pagina: 1 ... 62 63 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:44
DaWaN schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:22:
[...]


Ik vind 350 euro wel veel geld voor zo'n klusje.
Effectief kost het je zelf hooguit 50 euro aan materiaal, dus het is 300 euro voor het werk.
Als je zelf handig bent en de tijd hebt zou ik zelf proberen, kun je altijd nog voor nieuwe lampen gaan als het eindresultaat tegenvalt.
Als je wilt weten of die lampen nog te redden zijn, zou je ze ook kunnen opschuren met korrel 2000 schuurpapier en dan met goedkoop spul van de Action oppoetsen. Als dat er goed uitziet weet je dat de lampen nog goed zijn. Het nadeel van dat goedkope spul is dat het meestal maar ~2-3 maanden netjes blijft, maar als je ze dan laat spuiten blijven ze weer jaren netjes.


[...]
maar er is al 4 keer aangegeven dat hij zelf niet handig is

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:01
Humma Kavula schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:38:


Dus, is die €350 weg gegooid geld want beter nieuwe?
Mijn garage rekende 75 euro voor een polijstbeurt.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.


  • Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:42

Damian

Insane Obtrusion

Iemand ervaring met het zelf vullen van de airco? Zijn van die complete setjes te koop voor 4 tientjes.

https://amzn.eu/d/04GJIA3J bijvoorbeeld.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta


  • deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-06 23:55

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Damian schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:34:
Iemand ervaring met het zelf vullen van de airco? Zijn van die complete setjes te koop voor 4 tientjes.

https://amzn.eu/d/04GJIA3J bijvoorbeeld.
Ik verwacht (bijna) niemand, aangezien dit spul niet is toegestaan in Nederland.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier


  • Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:42

Damian

Insane Obtrusion

deepbass909 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:55:
[...]


Ik verwacht (bijna) niemand, aangezien dit spul niet is toegestaan in Nederland.
Oh? Want?

https://easyklima.nl/ is gewoon te koop in NL.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta


  • treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-06 15:14
Damian schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:34:
Iemand ervaring met het zelf vullen van de airco? Zijn van die complete setjes te koop voor 4 tientjes.

https://amzn.eu/d/04GJIA3J bijvoorbeeld.
Er staan een aantal review bij

Sig


  • deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-06 23:55

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik zie nu dat het geen R134a is, maar een vervanger zou zijn (net als dat van Easyklima). Ik ken echte R134a setjes uit Amerika die er exact hetzelfde uitzien en werd daar door getriggerd. Wat er exact in zit? Geen idee, het staat er niet bij (of in ieder geval niet duidelijk). Bij mij komt dat er in ieder geval niet in.

Dat het beter zou presteren dan R134a gaat er bij mij ook niet in. Moderne alternatieven, zoals R1234yf, hebben al moeite om de prestaties te evenaren in geoptimaliseerde systemen.

En dan heb je nog het punt dat je eigenlijk het systeem eerst moet vacumeren en drogen voor je het vult, wat je met dergelijke setjes sowieso al niet kan doen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier


  • DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-06 17:05

DaWaN

'r you wicked ??

Damian schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:34:
Iemand ervaring met het zelf vullen van de airco? Zijn van die complete setjes te koop voor 4 tientjes.

https://amzn.eu/d/04GJIA3J bijvoorbeeld.
Ik zat er recent ook aan te denken om zo'n setje te proberen, maar uiteindelijk vanaf gezien.

Waarom:
  • Er zit geen R134a in, wat dan wel? Geen idee
  • Je trekt het systeem niet vacuüm, waardoor er potentieel vocht in het systeem kan blijven zitten
  • Zonder vacuümcheck weet je ook niet of je systeem lek is
  • Als je componenten vervangen hebt is het ook verstandig wat extra olie toe te voegen
  • Als je zelf vult heb je ook minder controle over de hoeveelheid koudemiddel wat je toevoegt
Uiteindelijk toch maar naar de garage gegaan. Nu met dit weer geen spijt van :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door DaWaN op 23-06-2026 17:28 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading


  • _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:31
Die flesjes zijn gevuld met een mengsel van propaan en butaan, geen R134a.

Je wisselt dus een niet-brandbaar gas in voor een brandbaar gas. Net zoals je voor R134a een F-gassen certificering nodig hebt moet je voor het vervangend gas een certificaat voor werken met brandbare koudemiddelen hebben.

Zal het aircomachientje van je garage ook blij mee zijn als je dit in je systeem hebt gedaan, je compressor vastloopt en ze die zooi gaan vacumeren voordat ze de compressor vervangen.

  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:07
DaWaN schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:27:
[...]
• Zonder vacuümcheck weet je ook niet of je systeem lek is
[...]
Nou is standtijd van vacuum niet perse de beste (wel snelle) indicatie dat een systeem lekdicht is. Een airco thuis waarmee je ook verwarmt wordt, als het volgens de normen wordt gedaan, met 1,1 keer de werkdruk afgeperst, daar knallen ze dan dik 40 bar stikstof op wat een x tijd op druk moet blijven :o .

Wat was je kwijt overigens voor airco vullen? R134a is ook wel prijzig geworden geloof ik.

Tot een aantal jaren terug zat er in die 'air duster' spuitbussen die je bij o.a. Action kon kopen ook gewoon R134a overigens. Lekker je PC stofvrij en ondertussen koudemiddel de atmosfeer in blazen :z True in "Goedkope perslucht om te de-dusten"

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 23-06-2026 19:47 ]


  • .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:13
Damian schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:34:
Iemand ervaring met het zelf vullen van de airco? Zijn van die complete setjes te koop voor 4 tientjes.

https://amzn.eu/d/04GJIA3J bijvoorbeeld.
Compleet vullen niet maar wel meerdere oudere auto’s bijgevuld met setjes van easyklima. Werkt prima. Een compleet leeg systeem zou ik er niet mee doen.

  • DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-06 17:05

DaWaN

'r you wicked ??

ThinkPad schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:42:
[...]
Nou is standtijd van vacuum niet perse de beste (wel snelle) indicatie dat een systeem lekdicht is. Een airco thuis waarmee je ook verwarmt wordt, als het volgens de normen wordt gedaan, met 1,1 keer de werkdruk afgeperst, daar knallen ze dan dik 40 bar stikstof op wat een x tijd op druk moet blijven :o .
Dat is inderdaad ook een betere manier om lekken te vinden.
Bij mijn MR-2 ook een hardnekkig lek gevonden door er 10 bar stikstof op te zetten en met lekspray aan de gang te gaan.
Wat was je kwijt overigens voor airco vullen? R134a is ook wel prijzig geworden geloof ik.
Ja koudemiddel is duur geworden, was in dit geval bij een vriend dus hoefde alleen het koudemiddel te betalen O-)

If you do not change direction, you may end up where you are heading


  • deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-06 23:55

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
DaWaN schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:27:
[...]


Dat is inderdaad ook een betere manier om lekken te vinden.
Bij mijn MR-2 ook een hardnekkig lek gevonden door er 10 bar stikstof op te zetten en met lekspray aan de gang te gaan.


[...]

Ja koudemiddel is duur geworden, was in dit geval bij een vriend dus hoefde alleen het koudemiddel te betalen O-)
6 jaar terug was het al duur. De garage die de airco van mijn cabrio toen leeg heeft getrokken, deed dat kosteloos, de hoeveelheid R134a die ze eruit trokken, compenseerde de kosten ruimschoots.

Ik moet voor mijn cabrio nog even checken of de garage die ik voor ogen heb voor de APK en airco vullen, ook op druk kunnen testen, omdat hele systeem volledig uit elkaar is geweest. Verdamper, condensor en filter/droger zijn nieuw en alle o-ringen zijn vervangen door originele vervangende o-ringen. In principe zou het systeem dus straks gasdicht moeten zijn. Maar ik zou het wel fijn vinden als ze daar ook zekerheid over kunnen geven.
En anders heb ik een adres in Mijdrecht (+/- half uurtje van mijn huis, dus ook prima te doen) waar ze het sowieso al aangeven als standaard werkwijze bij een leeg systeem.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier


  • _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:31
Ik heb destijds de compressor vervangen, garage die hem toen moest vullen heeft toen de installatie gevacumeerd en de machine gewoon de hele ochtend aan de auto laten staan. Ding detecteerde geen verlies dus daarna gewoon gevuld.

De betere garage knalt er stikstof in, niet alleen als druktest, maar ook om het systeem te reinigen. Stikstof neemt nml een heleboel vuil mee uit het systeem als je het daarna weer laat leeglopen en gaat vacumeren.

  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

van onze citroen c4 (grand picasso) doen de achter ramen het niet.
de zekering was het niet.

hebben jullie tips?
mijn "stappen" die ik denk te gaan doen:
nu wil ik de deur panelen erafhalen (nog nooit gedaan) is is dat schroeven of pinnen die los moeten?
ik hoop los contact is en denk te gaan testen met een 14,4 accu(makita) indien ik er bij kan.
motor vervangen lijkt me niet de meest simple klus (in verband met raam), maar wel te doen met koel weer ? ik zag ze het een keer doen op wheeler dealers (al is dat wellicht meer show ?)

Tja vanalles


  • deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-06 23:55

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:46:
Ik heb destijds de compressor vervangen, garage die hem toen moest vullen heeft toen de installatie gevacumeerd en de machine gewoon de hele ochtend aan de auto laten staan. Ding detecteerde geen verlies dus daarna gewoon gevuld.

De betere garage knalt er stikstof in, niet alleen als druktest, maar ook om het systeem te reinigen. Stikstof neemt nml een heleboel vuil mee uit het systeem als je het daarna weer laat leeglopen en gaat vacumeren.
Dat is voor mij nog een reden om het eerst met stikstof te laten vullen, de leidingen zijn hergebruikt en hebben dus lange tijd in de garage gelegen.

Maar vacumeren is helaas geen garantie dat het systeem echt lekvrij is om 2 redenen: het haalt maar maximaal 1 bar drukverschil, terwijl een R134a systeem al minimaal 1,5 bar statische druk heeft, op de lagedruk zijde tot 3,5 bar kan staan en de hogedruk zijde tijdens operatie een werkdruk kent van zelfs 10 tot 25 bar . En de richting dat de druk op de afdichtingen wordt uitgeoefend is in tegengestelde richting. Een systeem kan lek lijken bij vacumeren, maar onder druk wel goed afsluiten of visa versa. De kans is klein, maar zeker niet 0. Daarom wil ik het graag onder positieve druk getest hebben.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier


  • deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-06 23:55

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
vso schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:01:
van onze citroen c4 (grand picasso) doen de achter ramen het niet.
de zekering was het niet.

hebben jullie tips?
mijn "stappen" die ik denk te gaan doen:
nu wil ik de deur panelen erafhalen (nog nooit gedaan) is is dat schroeven of pinnen die los moeten?
ik hoop los contact is en denk te gaan testen met een 14,4 accu(makita) indien ik er bij kan.
motor vervangen lijkt me niet de meest simple klus (in verband met raam), maar wel te doen met koel weer ? ik zag ze het een keer doen op wheeler dealers (al is dat wellicht meer show ?)
Eerste opendeur vraag, staat de blokkering van de achterportieren niet per ongeluk aan? Vooral omdat je het over beide kanten hebt. De kans dat beide ramen tegelijkertijd kapot gaan, is namelijk wel heel klein.

Normaal deel ik het niet snel, maar ik moet in dit geval toegeven dat Google Gemini wel met hele goede oplossingen komt:
Since both rear windows stopped working at the exact same time, the issue is almost certainly a shared electrical failure rather than two individual door motors breaking at once.

1. The Child Safety Switch (Most Common)
The driver's door panel features a child lock button that disables the rear windows and rear door handles.
  • The Fault: Even if you haven't pressed it, this switch frequently suffers from internal corrosion or a mechanical failure where it gets stuck in the "active" position.
  • The Fix: Press the button firmly several times. If the button feels loose or does not click, the driver's master switch unit likely needs to be replaced.
2. Check the Specific Fuses
Because both windows are dead, a blown fuse is highly probable. The Citroën C4 Grand Picasso protects these circuits individually or via a shared comfort/body control module (BSI).
  • Location: The main passenger fuse box is located under the dashboard (on the right side for RHD cars, left side for LHD cars).
  • What to look for: Check your owner's manual for the diagram, as layout varies by year. Specifically inspect the F5 fuse (often 30A for rear electric windows) or the fuses related to the BSI (Body Control Module). Look for a broken metal filament inside the plastic casing.
3. Driver's Door Wiring Loom
All signals to the rear windows pass through the driver's door first. The driver's door opens and closes far more than any other door, causing the main wiring bundle to fatigue.
  • The Fault: If the thick ground wire or main power feed cracks inside the rubber boot between the driver's door and the car frame, all power to the rear windows is instantly cut.
  • The Fix: Open the driver's door, pull back the rubber accordion boot, and check for any severed or frayed wires.
4. BSI Reset (Glitch)
Citroën vehicles rely heavily on the BSI computer network. Sometimes a digital glitch causes it to drop power to secondary functions like the rear windows. A simple, free BSI reset can fix this:
  1. Open the driver's window, turn off the ignition, and remove the key.
  2. Wait 3 minutes without touching any buttons or opening any doors so the system goes to sleep.
  3. Disconnect the car battery's positive terminal and wait 15 seconds.
  4. Reconnect the battery, wait 1 minute without touching anything.
  5. Turn on the sidelights through the driver's window (do not open the door).
  6. Turn the ignition on, start the engine, and check the windows.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier


  • Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:27

Wok

Dakloos...

@vso Misschien een stupide vraag, maar als beide achterramen het niet doen, is het dan niet zoiets simpels als een geactiveerd kinderslot?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5IIKAiP0gHKUIgUy-gyQI4Pd68=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wl940A6rf6hOuJ8t4yvSXwJD.png?f=user_large


Ook van belang voor het troubleshooten is om te weten of dit probleem zich vooraf al aangekondigd heeft: een raammotor stopt er niet van de een op de andere dag mee - het raam zou dan al langere tijd moeilijker open/dicht hebben moeten gaan. Als dat niet het geval is (geweest), zou ik het probleem eerder in de/een schakelaar zoeken.


@deepbass909 GMTA :D ;)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@deepbass909 & @Wok, 1 van de 2 achter ramen doet het "af en toe" er is geen pijl op te trekken. de ander blijft gewoon dicht, dat kinderslot (thx) had ik al gechecked.
en het 1ne dichte raam werkt niet vanaf bestuurders schakelaar of op de deur zelf.

maar die BSI reset lijkt me zeker een simple actie die ik kan doen vooraf.
en die AI had ik niet aan gedacht ..

Het ging mij eigenlijk meer om de actie(vraag), hoe haal ik de panelen los en waar moet ik op letten bij (de)montage en eventuele motor vervanging.

Tja vanalles


  • deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-06 23:55

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
vso schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:31:
@deepbass909 & @Wok, 1 van de 2 achter ramen doet het "af en toe" er is geen pijl op te trekken. de ander blijft gewoon dicht, dat kinderslot (thx) had ik al gechecked.
en het 1ne dichte raam werkt niet vanaf bestuurders schakelaar of op de deur zelf.

maar die BSI reset lijkt me zeker een simple actie die ik kan doen vooraf.
en die AI had ik niet aan gedacht ..

Het ging mij eigenlijk meer om de actie(vraag), hoe haal ik de panelen los en waar moet ik op letten bij (de)montage en eventuele motor vervanging.
Voor de deurpanelen moet je even op zoek naar de schroeven (volgens gemini zijn het er 3) die eerst los moeten. Vaste vuistregel, bij de portiergreep en deuropener zit altijd wel een schroef, want daar trek je aan het portier vanaf binnen. En soms zitten er op andere plekken ook nog wel schroeven. Verder zit een deurpaneel rondom met clips vast.
En om eerlijk te zijn, is hiervoor google je vriend.

Raammotor vervangen is doorgaans niet zo moeilijk en wijst zichzelf wel.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier


  • _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:31
Controleer ook de kabelboom waar deze de deur in gaat. Grote kans dat één van de draadjes kapot is.
Pagina: 1 ... 62 63 Laatste