[DIY] Het auto klussen & vragen topic

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hierboven kreeg ik al lekker veel antwoord op de vraag naar een handige kleine (klusbare) auto. Dank daarvoor.
We hebben al een auto - flink ding, een MPV - en qua kosten is het soms handiger om een kleintje te rijden. Vandaar dat verhaal.

Maar nu wil ik in de MPV uit 2013 een Android Auto inbouwen. In Nederlandse winkels vind ik aanbod, maar soms hebben ze zelfs de foto's geript vanaf AliExpress .. nou dat kan ik ook ;-)

Als ik op AliExpress kom, zie ik heel veel aanbod van verschillende winkels. Ik zit nu bij deze winkel te kijken (99% positief, 2 jaar open). Zijn er mede Gotters die ervaring hebben met het kopen van Android Auto en een voor hen geslaagde winkel hebben?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:56
@Eusebius genoeg ervaringen in het android autoradio topic. staan ook genoeg tips over waar je op moet letten, wel even zoeken want hij mist een mooie startpost :) .

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
GWBoes schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:45:
@Eusebius genoeg ervaringen in het android autoradio topic. staan ook genoeg tips over waar je op moet letten, wel even zoeken want hij mist een mooie startpost :) .
O sorry, die had ik over het hoofd gezien.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:52
Was dit niet andersom? Een Mazda motor die ook in Fords gebruik wordt? Volgens mij is het een blok wat door Mazda is ontworpen.

Edit:
Wikipedia: Mazda MZR engine
The Ford Motor Company co-developed the engines with Mazda during the period where Ford owned a controlling share in Mazda. Ford retains perpetual rights to build and use the MZR generation of engines. Ford has sold the MZR engine under their Duratec brand name for global service in its vehicles since 2003.
Heb zelf een NA 1.6 uit 1990 (Miata, Canadees, mariner blue). Staat al wat jaartjes stil in m'n garage (in de weg volgens mijn vrouw, maar gelukkig lul ik me daar iedere keer weer uit). Heb er nog geen tijd voor gehad om hem aan te pakken (roest dorpels). Maar ik start hem een of twee keer per jaar, en dat ding start alsof hij gisteren nog heeft gelopen.

[ Voor 63% gewijzigd door Exception op 12-06-2025 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheeler
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:04
Exception schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:27:
[...]

Heb zelf een NA 1.6 uit 1990 (Miata, Canadees, mariner blue). Staat al wat jaartjes stil in m'n garage (in de weg volgens mijn vrouw, maar gelukkig lul ik me daar iedere keer weer uit). Heb er nog geen tijd voor gehad om hem aan te pakken (roest dorpels). Maar ik start hem een of twee keer per jaar, en dat ding start alsof hij gisteren nog heeft gelopen.
De blokjes uit de NA (en NB) zijn echt heel goed. Er kan gelukkig ook niet veel stuk aan, zolang ze goed in de olie zitten. Helaas had ik de drijfstanglager stuk dus er zit nu een gereviseerd blok in.

Doe die auto nooit weg, hoeveel je vrouw ook blijft aandringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:52
wheeler schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:26:
[...]
Doe die auto nooit weg, hoeveel je vrouw ook blijft aandringen.
Haha die gaat ook niet weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-09 10:18

Hegeman

Weet van alles wat

Ik ben bezig met onderhoud aan mijn Peugeot 308 SW (T9, 2017).
Graag wil ik de condensor ook vervangen, R1234yf eruit laten zuigen en mij viel het voor die tijd op dat het ventiel in het hoge druk circuit vol zat met fluor (dus lekte). Nu wil ik deze graag vervangen, maar hoe kom ik erachter welke ventiel erin zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Hegeman schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:49:
Ik ben bezig met onderhoud aan mijn Peugeot 308 SW (T9, 2017).
Graag wil ik de condensor ook vervangen, R1234yf eruit laten zuigen en mij viel het voor die tijd op dat het ventiel in het hoge druk circuit vol zat met fluor (dus lekte). Nu wil ik deze graag vervangen, maar hoe kom ik erachter welke ventiel erin zit?
Een beetje fatsoenlijke garage die airco service doet heeft dat soort ventielen gewoon op voorraad en kan hem zo vervangen voordat ze hem vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 13:21
En dat zou ook bijna niets moeten kosten. Kunnen ze hem ook gewoon leegpompen, en dan het ventiel vervangen. Als er druk op zit ga je er echt niet blij van worden als je het ventiel er uit draait.

[ Voor 65% gewijzigd door WEBGAMING op 12-06-2025 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman

Hegeman

Weet van alles wat

.Maarten schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:03:
[...]

Een beetje fatsoenlijke garage die airco service doet heeft dat soort ventielen gewoon op voorraad en kan hem zo vervangen voordat ze hem vullen.
Dat wou ik dus graag zelf doen en het vullen door een beunhaas. Maar ik kan werkelijk nergens vinden welke ventielen ik moet hebben. Dus ik ga de condensor zelf vervangen en de ventielen dat mag de airco service doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman

Hegeman

Weet van alles wat

Zijn er hier mensen met toegang tot de ServiceBox van Peugeot? Graag kom ik in contact.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hegeman

Hegeman

Weet van alles wat

Gisteravond met 2,5 man (eentje die alleen gereedschap aangaf) flink wat werk verzet.
Uitgevoerde werkzaamheden:
- Koplampen gedemonteerd en na het werk weer terug geplaatst
- Voorbumper gedomonteerd en na het werk weer terug geplaatst
- Condensor vervangen + O-ringen airco leidingen
- Remschijven + remblokken voor (beide kanten) vervangen.

Opzich wel redelijk snel gegaan, 17:30 gestart, 21:30 klaar.
Lastige punten:
- Loshalen airco leidingen van de oude condensator (aluminium oxidatie op contactoppervlak),
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3kGtFXDEUcMLgZdWiZVit1Nvd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogXRc3atZeV1EnXbqwMu6Pbx.jpg?f=fotoalbum_large
- Terug plaatsen remvoeringen op de nieuwe schijf (metalen clip schoot steeds los)
- Wat kunststof clips die carrosserie op zijn plek houdt kapot geknapt (ouderdom, had een doos met allerlei maten ter vervanging).

Carrosserie ging eigenlijk heel makkelijk, ook met het terugplaatsen lijnen de onderdelen zichzelf uit.
Verder was de condensor een easy fit uitvoering, dit houdt in dat alle benodigde O-ringen en draadeindes er nieuw bij zitten.
Voor dit onderhoud is enige technische kennis en inzicht vereist.

Kosten raming van Peugeot: 1414 EUR voor deze werkzaamheden;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-K85VN85AttUPgNsnUGOZLBDlrM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/o2SYZ2fhEjZBsWZnpyOKPqh1.png?f=user_large

Kosten tot dusver gemaakt,
Onderdelen:
- Condensor NRF 350323, 110,34 EUR, via Winparts
- Remschijven, Bosch BD2172, 51,04 p/s EUR, via Winparts
- Remblokken set, Bosch BP1709, 44,54 EUR, via Winparts
- Hoge druk ventiel airco, 1615058580, 17,16 EUR, via Peugeot Broekhuis
- Lage druk ventiel airco, 1615058680, 42,70 EUR, via Peugeot Broekhuis

Gereedschappen:
- Assteunen MW 3 ton set, 29,95 EUR, via Kippers
- Verzamelbox bevestigingsklemmen, 100387757002, 5 EUR (sale), via Lidl
- Demontage gereedschap voor auto's, 100387757001, 5 EUR (sale), via Lidl

Totaal: 356,91 EUR
Dit zijn alle kosten tot dusver gemaakt, ik moet alleen het systeem nog laten vullen met R1234yf, verwacht daar +/- 100 EUR aan kwijt te zijn (doet mijn zwager).
Bespaard: +/- 957,09 EUR

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9zj-dRkajB_411ahrzygdh_XNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ukikW8QCA4j4UQnIePDagdPE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lekker bezig :)

Ik heb net het interieurfilter van onze corsa vervangen (jaja ander niveau ik weet het :P ) en brak een stukje plastic af dat gebruikt wordt om het filter op zijn plek te houden (en ik denk ook om te voorkomen dat de lucht erlangs stroomt).

Screenshot van een videootje van winparts, je kijkt hier dus in de ruimte achter het handschoenenvak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elgK80gGEkfTstUsVHdidB-_MAM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GQjVVjcWA04qr0tfomEsjj4S.jpg?f=user_large
De bevestigingsclipjes braken af toen ik het ding wilde terugplaatsen. Weet iemand hoe ik zo'n ding kan vinden bij een onlineshop? (de sloop kan maar deze week echt geen tijd voor)

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 22-06-2025 12:55 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Hegeman Wat een werk voor een condensor. Ben de 206 en 307 gewend, daar demonteer je de radiateur en pak je de condensor achter weg. 207 moet idd via de bumper.

Moet hier de 307 binnenkort de radiateur vervangen, hele onderkant is rot en ik ruik koelvloeistof, verlies ook kleine beetjes. Kan het lek niet vinden en de radiateur is geen droge roodbruine roest, dus 1 en 1 is 2. Wordt ook een NRF'je, voor koel en airco delen is dat gewoon een heel fijn merk om mee te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
@Boudewijn
Volgens mij moet dit hem zijn:
https://www.autodoc.nl/nty/19093794

[ Voor 40% gewijzigd door WEBGAMING op 22-06-2025 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kudo's thanks man. Hoe vind je zoiets? Ik ben bij winparts gaan kijken naar alles rond interieurfilters... domweg omdat ik geen idee heb hoe dit object goed te benoemen.

Okay afdekkap luchttoevoerkanaal is logisch, ik zou het alleen niet uit mezelf verzonnen hebben.

Dank d:)b d:)b d:)b

[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 22-06-2025 14:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WEBGAMING
Auto onderdelen zoek ik altijd op onderdeelnummer.

Normaal gebruik ik meestal tekeningen met onderdeelnummers, (parts diagram) maar daar kon ik hem even snel niet op vinden. Dus ben ik op zoek gegaan naar het onderdeelnummer met Engelse termen. (Corsa D pollen filter cover)

En daar zag ik een aantal sites dit nummer gebruiken: 55702400

Dat in google gegooid, kwam een link van autodoc naar boven, en daar stond hij in de lijst. :)

En graag gedaan hoor, vind het af en toe wel leuk om dat soort dingen op te zoeken. ;)

[ Voor 52% gewijzigd door WEBGAMING op 22-06-2025 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:35:
[...]

Kudo's thanks man. Hoe vind je zoiets? Ik ben bij winparts gaan kijken naar alles rond interieurfilters... domweg omdat ik geen idee heb hoe dit object goed te benoemen.

Okay afdekkap luchttoevoerkanaal is logisch, ik zou het alleen niet uit mezelf verzonnen hebben.

Dank d:)b d:)b d:)b
Meestal kan je op het onderdeel wel één of meerdere nummers vinden. Zelfs de kleinste clips staat het vaak nog op. Op basis daarvan kan je bij bijv. autodoc het meeste wel terugvinden, als het maar aftermarket beschikbaar is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
deepbass909 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:54:
[...]

Meestal kan je op het onderdeel wel één of meerdere nummers vinden. Zelfs de kleinste clips staat het vaak nog op. Op basis daarvan kan je bij bijv. autodoc het meeste wel terugvinden, als het maar aftermarket beschikbaar is.
Vergeet ook niet om te kijekn wat het origineel kost. Al diverse keren meegemaakt dat een goedkoop onderdeeltje aftermarket meer moest kosten dan origineel bij de dealer.
Nou is dat bij Stellantis niet snel meer aan de orde, iets wat niet courant meer is betaal je de hoofdprijs voor en zelfs Autodoc kan het sneller leveren :X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
_JGC_ schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:27:
[...]

Vergeet ook niet om te kijekn wat het origineel kost. Al diverse keren meegemaakt dat een goedkoop onderdeeltje aftermarket meer moest kosten dan origineel bij de dealer.
Nou is dat bij Stellantis niet snel meer aan de orde, iets wat niet courant meer is betaal je de hoofdprijs voor en zelfs Autodoc kan het sneller leveren :X.
Ja, die hebben het ff te druk met het leveren van airbags 🫢

Die oude kunnen ze mooi aan Oekraïne doneren, trouwens, schijnen goed te werken als fragmentatiebom 🤐

Ok, I'll see myself out now 😇

[ Voor 12% gewijzigd door Wild Chocolate op 22-06-2025 22:33 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wild Chocolate schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:31:
[...]

Ja, die hebben het ff te druk met het leveren van airbags 🫢

Die oude kunnen ze mooi aan Oekraïne doneren, trouwens, schijnen goed te werken als fragmentatiebom 🤐

Ok, I'll see myself out now 😇
Misschien dat het bij Opel onderdelen anders is, maar alles wat voor de 206 moest komen wat niet ook op een 208 past zat 10 dagen levertijd op bij de dealer (centraal magazijn Frankrijk). Dat was nog ruim voordat die clusterbommen in het stuur van de C3 bekend werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
_JGC_ schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:51:
[...]

Misschien dat het bij Opel onderdelen anders is, maar alles wat voor de 206 moest komen wat niet ook op een 208 past zat 10 dagen levertijd op bij de dealer (centraal magazijn Frankrijk). Dat was nog ruim voordat die clusterbommen in het stuur van de C3 bekend werden.
Fiat is weinig beter, zelfs een simpele interieurclip kostte meer dan een week en de prijs was alsof het van goud was :X

En dat voor clips die je niet los kan halen zonder ze breken. |:(

Geef mij maar BMW :+

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:56
deepbass909 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 00:23:
[...]

Fiat is weinig beter, zelfs een simpele interieurclip kostte meer dan een week en de prijs was alsof het van goud was :X
en is de laatste jaren alleen maar erger geworden. toevallig tegelijk met de stellantis fusie, maar dat kan ook echt toevallig zijn.
Sommige simpele dagelijkse onderdelen zijn meer dan een keer over de kop gegaan. Zag laatst een brandplaatje (koper ringetje onder een verstuiver) voorbijkomen van €20/stuk met ook nog nauwelijks marge. 8)7

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Loop ik te schelden dat VW dealers op zaterdag geen onderdelen verkopen >:)

Ik klus eigenlijk nooit aan mijn auto, nu noodgedwongen even wel :(

2 maanden geleden een Passat 2.0 TDI uit 2016 gekocht, met 175.000 km en een jaar Bovag garantie. Al 2 keer terug geweest omdat hij koelvloeistof kwijtraakte. Garage kon het lek niet vinden.
Vrijdag avond weer thuis vanaf de garage, rit van 200 km. Doe de motorkap open en zie dat het tankje nat is :(
Dus begon ik de dop te verdenken.

Zaterdagochtend met de caravan op pad en natuurlijk voor de Duitse grens alweer de melding dat de koelvloeistof laag stond :( Onderweg nog de dealer in Duiven gebeld, magazijn is dicht op zaterdag 🤬

In Duitsland, VW dealer in Emmerich, zelfde verhaal, maar monteur kon wel even mij dop testen, die inderdaad geen druk opbouwde.
Vervolgens op zoek naar een dop, maar net toen we een garage hadden waar de magazijnmedewerker wel aanwezig was, en die hem niet op voorraad had. Die kon wel zo 10 filialen uit Etka halen die hem hadden liggen, maar het was inmiddels 13.00 en dat is de tijd waarop dealers in Duitsland kennelijk dichtgaan :(

Toen maar wat huishoudfolie ertussen en doorgereden naar net voor Nürnberg, met acceptabele lekkage...
Daar maar een nachtje extra gestaan en bij de dealer een dop gekocht, voordat we Oostenrijk in gingen. Gelukkig nu wel eerste de beste dealer die hem had liggen 😍

Het daadwerkelijke klussen heeft zich dus beperkt tot improvisatie met cellofaan en het opdraaien van een nieuwe dop 😇

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Wild Chocolate schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:32:
Loop ik te schelden dat VW dealers op zaterdag geen onderdelen verkopen >:)
VZIW is van geen enkele dealer/merkgarage op zaterdag het magazijn open. Ik loop dat al jaren tegenaan. Gelukkig zijn ze vaak wel al om 8.00u 's ochtends open, dus even voor het werk er langs is wel te plannen (maar dat helpt jou niet).
Ik klus eigenlijk nooit aan mijn auto, nu noodgedwongen even wel :(

2 maanden geleden een Passat 2.0 TDI uit 2016 gekocht, met 175.000 km en een jaar Bovag garantie. Al 2 keer terug geweest omdat hij koelvloeistof kwijtraakte. Garage kon het lek niet vinden.
Vrijdag avond weer thuis vanaf de garage, rit van 200 km. Doe de motorkap open en zie dat het tankje nat is :(

Zaterdagochtend met de caravan op pad en natuurlijk voor de Duitse grens alweer de melding dat de koelvloeistof laag stond :( Onderweg nog de dealer in Duiven gebeld, magazijn is dicht op zaterdag 🤬

In Duitsland, VW dealer in Emmerich, zelfde verhaal, maar monteur kon wel even mij dop testen, die inderdaad geen druk opbouwde.
Vervolgens op zoek naar een dop, maar net toen we een garage hadden waar de magazijnmedewerker wel aanwezig was, en die hem niet op voorraad had. Die kon wel zo 10 filialen uit Etka halen die hem hadden liggen, maar het was inmiddels 13.00 en dat is de tijd waarop dealers in Duitsland kennelijk dichtgaan :(

Toen maar wat huishoudfolie ertussen en doorgereden naar net voor Nürnberg, met acceptabele lekkage...
Daar maar een nachtje extra gestaan en bij de dealer een dop gekocht, voordat we Oostenrijk in gingen. Gelukkig nu wel eerste de beste dealer die hem had liggen 😍

Het daadwerkelijke klussen heeft zich dus beperkt tot improvisatie met cellofaan en het opdraaien van een nieuwe dop 😇
Mooi toch, zo'n McGyver oplossing ;) Als het lang genoeg en net genoeg werkt tot een definitieve fix, is het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:56

DaWaN

'r you wicked ??

Wild Chocolate schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:32:
Doe de motorkap open en zie dat het tankje nat is :(

Ik hoop voor je dat het bij die dop blijft. Heb je het systeem ook goed op druk getest?

Ik had ook ooit een MX-5 die langzaam lekte. In de zomer gewoon water erin kieperen en blijven doorrijden. Het ding verloor ongeveer een liter per 1000 km dus niet zo'n ramp.
Bleken uiteindelijk 2 of 3 kleine lekkages te zijn die ik één voor één oploste.
Toen voor de winter en de APK alle lekkages gerepareerd en koelvloeistof erin gedaan.
Vervolgens knalt tijdens de APK het plastic uiteinde van de radiateur uit elkaar.... Dat was de eerste keer dat het ding echt druk opbouwde :D

Sindsdien heb ik zo'n druksetje gekocht om het KVS systeem op druk te kunnen zetten. Heeft mij nu al 2x flink geholpen om kleine lekkages te vinden :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hegeman

Hegeman

Weet van alles wat

DaWaN schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:36:
[...]

Ik hoop voor je dat het bij die dop blijft. Heb je het systeem ook goed op druk getest?

Ik had ook ooit een MX-5 die langzaam lekte. In de zomer gewoon water erin kieperen en blijven doorrijden. Het ding verloor ongeveer een liter per 1000 km dus niet zo'n ramp.
Toen voor de winter en de APK alle lekkages gerepareerd en koelvloeistof erin gedaan.
Vervolgens knalt tijdens de APK het plastic uiteinde van de radiateur uit elkaar.... Dat was de eerste keer dat het ding echt druk opbouwde :D

Sindsdien heb ik zo'n druksetje gekocht om het KVS systeem op druk te kunnen zetten. Heeft mij nu al 2x flink geholpen om kleine lekkages te vinden :)
Wat ook een sluipende lekkage is, is het expansie reservoir. Plastic wat continu thermische belast wordt gaat uiteidenlijk ook. Zo heeft de ANWB in Zuid-Frankrijk een keer mijn expansie reservoir vervangen, koud niets te zien maar als het reservoir warm werd zette he plastic uit en gingen haar scheurtjes open staan.

Nu kijk ik het erop terug als een groot avontuur, toen ik op de route Solei het niveau zag dalen was ik iets minder enthousiast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
DaWaN schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:36:
[...]

De garage heeft alles uitgebreid getest op lekkages.

Behalve de dop...

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wild Chocolate schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:24:
[...]

De garage heeft alles uitgebreid getest op lekkages.

Behalve de dop...
Ik kocht een tweedehands 206 waarvan de eigenaar voor 600 euro de koppakking en distributie had laten doen nadat ie was afgesleept...

Rijd er 20km mee, laat de boel aan collega zien: "hey is dat normaal, dat er kvs uit het potje loopt?"

Die had ook lekke dop. Dopje van 5 euro kan hele dure reparaties voorkomen.

Zal voor de 307 binnenkort de radiateur vervangen, dan ook direct een nieuwe dop erop. Zit nog oud type op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

WEBGAMING schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:55:
Auto onderdelen zoek ik altijd op onderdeelnummer.

Normaal gebruik ik meestal tekeningen met onderdeelnummers, (parts diagram) maar daar kon ik hem even snel niet op vinden. Dus ben ik op zoek gegaan naar het onderdeelnummer met Engelse termen. (Corsa D pollen filter cover)

En daar zag ik een aantal sites dit nummer gebruiken: 55702400

Dat in google gegooid, kwam een link van autodoc naar boven, en daar stond hij in de lijst. :)

En graag gedaan hoor, vind het af en toe wel leuk om dat soort dingen op te zoeken. ;)
Yes dit was inderdaad het goede onderdeel. Alleen beetje jammer dat Autodoc er een verstuurd waar het clipje al van gebroken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Vandaag voor/achterbanden maar eens gewisseld. Achterbanden hadden nog 6mm, zijn van 2020. Voorbanden inmiddels 5mm, zijn van 2023. Nu dus omgedraaid.

Viel me op dat de oude banden Quatrac5 91H waren, de nieuwere waren Quatrac 95T. Even op letten bij vervanging, deze auto heeft genoeg aan 91, H of T maakt niet zo veel uit.

Qua comfort en weggedrag merk ik geen verschil (had ook geen klachten), maar ik wil die oude Quatrac5 in de komende anderhalf jaar oprijden ipv nog eens 5 jaar laten zitten op de achterkant.

Nog wel even uitdaging met 2 wielen tegelijk wisselen, had de achterkant op een houten blok gezet, toen ik de voorkant opkrikte kwam de krik los van de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edman
  • Niet online
Een vraagje. Net terug gekomen van de Kwikfit. Zijn dit een beetje normale prijzen die ik betaald heb? Onderhoud VW Golf uit 2009. Prijzen zijn incl. arbeid. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDrsRul2S7qF_B0Ays5F0Ec42U0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7wwVwX1zHQE4y2hrZKqzAP5P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Die draagarm is wel erg stevig geprijsd :X, als ik online zoek, kom ik hem tegen voor 6 tientjes en via een prijsvergelijker zelfs voor maar 3 tientjes voor een Delphi (a-merk).

Idem voor die veer, een premium Sachs, Eibach of Spidan is te vinden voor 3 tientjes per stuk.

Kortom, materiaal zou ik niet meer dan € 90 uitgegeven hebben als ik het zelf had gedaan, niet € 634. En een grote keten als Kwikfit zal qua inkoop niet veel afwijken daarvan. Bijkomend punt, zowel NAPA als Monroe zijn b-merken, inferieur aan de merken die ik heb gepakt.

+/- € 100 voor uitlijnen (niet duidelijk of dit 4 punts is of niet) is redelijk gangbaar.

€ 49 voor een APK is niet raar.

Nu staat er geen arbeid vermeldt, ik ga er van uit dat dit in de materiaalkosten verwerkt zit. Als ik met een uurtarief van € 80 reken (redelijk gemiddeld), dan zouden ze zo'n 7 uur aan je auto gewerkt hebben. Dat is wel erg fors voor één draagarm, 2 veren APK en aircocheck. Tussen de 2 en 4 uur zou namelijk realistischer zijn.

Kortom, Kwikfit was duur, een onafhankelijke garage had hetzelfde waarschijnlijk voor 150 minder kunnen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Kwikfit haalt klanten binnen met (te) goedkope APK tarieven en leeft van het geld dat ze verdienen met reparaties die daaruit voortkomen. Als er niets mis is met je auto zijn ze voordelig, moet er iets gerepareerd worden dan zijn ze erg duur.

Bij mijn lokale garage betaal ik €75 voor APK, maar vinden ze het geen enkel probleem als ik evt reparatiepunten zelf fix en later nog weer terug kom voor afmelden.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

MadMarky schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:01:
Kwikfit haalt klanten binnen met (te) goedkope APK tarieven en leeft van het geld dat ze verdienen met reparaties die daaruit voortkomen. Als er niets mis is met je auto zijn ze voordelig, moet er iets gerepareerd worden dan zijn ze erg duur.

Bij mijn lokale garage betaal ik €75 voor APK, maar vinden ze het geen enkel probleem als ik evt reparatiepunten zelf fix en later nog weer terug kom voor afmelden.
Idd. Het mooiste zijn onafhankelijke keurstations,.
Ik had een goede in Nijmegen (helaas gestopt), die deden eigenlijk alleen maar keuren (en autoverkoop er naast). Ook iets van 5 tientjes, en ze waren ook niet te beroerd om iets van een lampje gratis te verwisselen/stofhoesje te plakken, mocht die stuk zijn en er kwam een steekproef. Als er serieus iets was dan meldden ze de auto niet eens af en kreeg ik op een briefje mee wat er mis mee was.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik heb ze al vaker gedeeld, ik ging met mijn BMW altijd naar APK Oké in Utrecht. Alleen APK keuringen (voor € 49,95 voor een gewone benzine auto), geen gezeik over twijfelgevallen die vooral in het voordeel van de garage zouden zijn, maar eerlijke keuringen. Als zij iets vonden, was het ook echt een defect en afkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edman
  • Niet online
Bedankt voor de reacties.
Inmiddels een klacht ingediend bij KwikFit en ga volgende keer een onafhankelijke APK keuringsstation uitproberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:55
Maar waar heb je een klacht over ingediend dan? Ik neem aan dat KwikFit, net als elke andere fatsoenlijke autogarage, eerst even belt voor akkoord van jou voor ze €600+ aan materialen onder je auto schroeven?

Dat ze zijn duur zijn kun je niet over klagen lijkt mij. "Vooraf niet vragen = achteraf niet klagen".

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 15-07-2025 10:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:28

Damian

Insane Obtrusion

Kwikfit echt vermijden als de pest. Dat geintje hebben ze mij ook ooit geflikt. APK keuring zelfs voor niks, maar uiteraard vonden ze ineens van alles wat vervangen moest worden voor de hoofdprijs. Heb ze vriendelijk bedankt en aangegeven het wel zelf te doen. Vervolgens APK laten doen bij ander keuringsstation en er was letterlijk niets aan de hand, zonder enige opmerking door de keuring.

En nee, ze hebben hem echt wel netjes gekeurd, maar volgens mij wilde Kwikfit het een en ander "preventief" vervangen omdat het beter was voor de volgende APK oid.

Ik kom er echt nooit meer!

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:51
Edman schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:28:
Een vraagje. Net terug gekomen van de Kwikfit. Zijn dit een beetje normale prijzen die ik betaald heb? Onderhoud VW Golf uit 2009. Prijzen zijn incl. arbeid. [Afbeelding]
Altijd vooraf een prijs afspreken om verrassingen te voorkomen. Voor standaard reparaties zijn garages prima in staat om een prijs af te spreken. Het is niet jouw probleem of een ervaren kracht het dan in een uur doet of de stagiaire in 4 uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wat die prijzen betreft, ik heb een keer een 206 1.4HDI voor de APK voor 19,95 bij de Peugeot dealer gedaan met gratis airco check...

Uitkomst:
- draagarm
- condensor lek
- remschijven te dun

In die tijd was een aftermarket draagarm voor een 206 200 euro, ik kreeg een prijs van 325 euro, dus voor dat geld mochten ze hem wel fixen. Bij ophalen hadden ze niet de draagarm vervangen zoals beloofd, maar alleen het rubber van 6 euro... de rest was arbeid, en heel duur betaald ook.
Condensor kreeg ik offerte van 380 euro voor, die heb ik elders laten fixen. Detail: de condensor was niet lek, de hogedrukslang was gesprongen...
Remschijven hebben ze na aandringen een aandachtspunt van gemaakt, maar toen ik 2000km later bij de beun de remmen liet doen ben ik wel geschrokken, daar had ik echt niet nog een paar duizend km mee kunnen doorrijden :X.

Wat ik geleerd heb daarvan: dealer vermijden. Goedkope APKs en airco checks ook vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edman
  • Niet online
Toch een kleine onkostenvergoeding ontvangen (€75) n.a.v. mijn ingediende klacht over de prijsstelling.
Dat is wel weer coulant van KwikFit.

Met betrekking tot de prijs van de onderdelen, meldt KwikFit:
"De onderdelen zijn qua prijs en kwaliteit marktconform en worden geleverd inclusief garantie. Onze totaalprijzen zijn inclusief montage, onderdelen en garantie en worden vastgesteld op basis van landelijke richtlijnen."

Toch blijft het jammer dat de garagewereld vaak zo ondoorzichtig is. Prijzen zijn zelden helder, en verhalen over onnodige reparaties helpen het vertrouwen ook niet bepaald. Als consument sta je eigenlijk altijd op achterstand.

Ik zou er absoluut voorstander van zijn als garages verplicht worden om prijzen standaard openbaar te maken (ook van onderdelen/reperaties). Zodat je als klant ook makkelijk kunt vergelijken. Daar valt nog flink wat winst te boeken, wat mij betreft.

[ Voor 35% gewijzigd door Edman op 18-07-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Geleverd inclusief garantie!

Oh je bedoelt de garantie die wettelijk verplicht is? Wat een goed argument zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Landelijke richtlijn... hun eigen kwikfit prijslijst dus? Lekker zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Qua prijs van de dingen los zijn ze niet heel veel duurder dan de meeste garages. Als je voor de onderdelen de brutoprijs pakt kom ik op iets van 80 euro ex BTW als uurtarief. Dat is steviger dan mijn dorpsgarage, maar die wordt ook steeds duurder.

Waar ze de winst hebben gepakt is op het combineren van veren en draagarm. De prijs die je hebt betaald voor die draagarm is een all-in prijs voor als je alleen een draagarm vervangt. Bij het vervangen van de veerpoten is het werk aan de draagarm 2 extra boutjes los en weer vast, daar zit hooguit een kwartier arbeid in.

Om je even een idee te geven van onderdeelprijzen: die Monroe veren zijn 17,23 excl BTW inkoop, bruto verkoopprijs excl BTW is 68,90 euro. Bij Winparts zijn die 28,95 excl BTW, zou nog goedkoper kunnen, want in Polen liggen ze voor 12 euro inkoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 08-09 09:10

Wok

Dakloos...

Remleidingen vervangen bij #project106. Wat een godsnakende k*tklus :( :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZp0g2Iqhsq4Vu5fDOs-8EMh-VY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pBY2YvjdAZVRQ35UYc6uvviv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ckm6S9W0x5djtlQPpUbB8KKdlkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DwiIj2H0sBXzZ22atyjjzaY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3eYBnHtjX1PVg0mz_zxVLRh8ys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HB7w41DIVSc6eb6jB82TKWk.jpg?f=fotoalbum_large

Rechtsacher is klaar, maar linksachter blijkt de wartel op de remcilinder niet de juiste te zijn, dus blijft lekken onder druk: te grote diameter voor de remleiding, dus daar mag ik weer een nieuwe wartel voor scoren...

Zo snel mogelijk opbouwen, APK erop en weg ermee...Het kost me nu meer dan ik erin heb wilen steken...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Wok schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:40:
Remleidingen vervangen bij #project106. Wat een godsnakende k*tklus :( :X
Dat is wel zo'n klusje die valt of staat met goed gereedschap.
Goede ringsleutels en fijn felsgereedschap is wel een vereiste.
Rechtsacher is klaar, maar linksachter blijkt de wartel op de remcilinder niet de juiste te zijn, dus blijft lekken onder druk: te grote diameter voor de remleiding, dus daar mag ik weer een nieuwe wartel voor scoren...
Vaak is niet aangegeven wat voor type de wartel is.
Er is een verschil tussen SAE en DIN, goed te zien op dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnPpOkSPVZTvX_Rr0NYJp4T28E0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/fb1ZP6Fp4D4wKfOMGI5or9JP.webp?f=fotoalbum_medium
Wat ik zelf meestal probeer, is de originele wartels opnieuw te gebruiken.
Mijn Corolla uit 2002 heeft een mix van SAE en DIN :X
Ik heb nu wartels en felsgereedschap voor beide en het is belangrijk dat je de juiste wartels gebruikt.
Zo snel mogelijk opbouwen, APK erop en weg ermee...Het kost me nu meer dan ik erin heb wilen steken...
Met dit soort auto'tjes is het altijd lastig. De dagwaarde is zo laag, dat je er ook niet te veel aan kunt verspijkeren. Zolang je geen afschrijving hebt en je een betrouwbare auto wilt, is het prima het geld er tegenaan te gooien. Maar geld er tegenaan gooien voor de verkoop is lastig in een markt voor oude barrels. Het stomme is namelijk dat autoprijzen voornamelijk afhankelijk zijn van de slechtste exemplaren op de markt...
Maar desondanks wel leuk om zoiets op de weg te houden d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
DaWaN schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:36:
[...]

Dat is wel zo'n klusje die valt of staat met goed gereedschap.
Goede ringsleutels en fijn felsgereedschap is wel een vereiste.

[...]
@Wok kennende, zal hij echt wel het juiste gereedschap hebben als het op Peugeot's aankomt ;) Maar achterste vaste remleidingen zijn vaak een drama, omdat ze over andere onderdelen heen lopen. Bij mijn BMW lopen die bijv. boven de benzinetank langs en is correct vervangen eigenlijk alleen mogelijk door eerst de benzinetank weg te halen. En juist boven de bezinetank is de plek waar ze ook graag gaan rotten...

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50282605262_303a0cdb23_b.jpg
Je kijkt hier tegen de vloer van de achterbank, het grote ronde gat is een toegangsopening om bij de benzinepomp te kunnen komen, die onder de achterbank zit. Dit zit dus boven de benzine tank en het stukje geoxideerde leiding is echt heel slecht :X

Dat gezegd hebbende, als je aan remleidingen gaat werken, zorg sowieso voor goede remleidingsleutels/open ringsleutels. En probeer zoveel mogelijk troep rond de wartel weg te halen, zodat de kans zo groot mogelijk is dat hij om de leiding kan draaien.

Ik ga voor de "luie" optie met de remleidingen en koop "kant-en-klare" leidingen van BMW. Tussen aanhalingstekens, want het zijn gecoate rechte stalen leidingen met wartels die ik zelf nog in vorm moet buigen. Staal is wel stijver, maar met wat simpel buiggereedschap prima in vorm te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Die wartels zijn idd zo zacht als boter. Met een steeksleutel wil nog wel eens werken, maar meestal is het eindresultaat een rondgedraaide wartel :X.

Moet bij mijn remmen ook nog een nieuwe ontluchter linksvoor, die is inmiddels ook rondgedraaid, ringsleutel draait gewoon door. 6-kant doppensleutel heeft nog wel grip, maar voor ontluchten is dat gewoon niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Als ze al dol zijn kan je een griptang gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:03
_JGC_ schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:27:
Die wartels zijn idd zo zacht als boter. Met een steeksleutel wil nog wel eens werken, maar meestal is het eindresultaat een rondgedraaide wartel :X.
Daarom heb je voor remleidingmoeren ook speciale remleidingsleutels, zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.automotive-line.nl/wp-content/uploads/2019/09/1760.jpg
Die grijpen tegelijk op alle vlakken van de moer aan, en je moet het dan wel heel bont maken als je daarmee de moer dol draait.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:47

4x2

lộn xộn quá

Nee hoor, ook die dingen heb je gemaakt van PBS, combineer dat met een echt goed vastzittende wartel en je draait m nog steeds net zo rond als de schroefdraad.

Ik heb tegenwoordig een Citroen, heb na 1 klusje aan de uitlaat een tang besteld voor die stomme uitlaatklemmen van ze, daar heb ik, ook al doe ik maar 3 klusjes aan de uitlaat, nu al geen spijt van.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Je moet van dat soort sleutels echt goede kwaliteit hebben, anders zetten ze gewoon uit en kan je net zo goed een steeksleutel pakken.

Goede kwaliteit krijgt bijna alles los.

[ Voor 12% gewijzigd door WEBGAMING op 21-07-2025 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:55

Destruction

(ex-)Automonteur

Eusebius schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:09:
Dank voor alle input! Ik heb al even wat zitten kijken. En toen bedacht ik me: ik vergeet één variabele te noemen en dat is om zo laag mogelijk in de wegenbelasting te blijven.

Dan kom ik uit bij de 106 (zoals @GoldenSample al als suggestie gaf)
b.v. eerste hit voor 750,- aanschaf https://www.marktplaats.n...1-1-xr-elek-ramen-lage-km

Laag gewicht, weinig kilometers geeft een mooie selectie. Ook Panda's, maar geen Grande Punto's. Wat is het verschil tussen die laatste 2?
https://www.gaspedaal.nl/...=100000&gmax=850&srt=pr-a
Ik kijk nu voor het eerst in langere tijd weer in dit topic, wellicht heb je ondertussen allang iets gekocht maar zo'n 106 lijkt me een prima basis voor iemand die een beetje aan auto's wil leren knutselen. Weinig elektra waar je zelf niet (zomaar) aan kunt werken, oudere simpele techniek. Ideaal :) Bij jongere auto's heb je soms toch diagnose tools/software nodig om te kunnen sleutelen :)

@deepbass909 Bij mijn E36 was die remleiding gelukkig al een keer aangepakt, en ook meteen langs de tank gelegd ipv erboven. Daar was ik wel blij mee :)

@Wok op de grond moeten werken is bij dit soort dingen ook minder ideaal. Je had toch ooit ook een hobbyhok met een brug erin? Staat me vaag iets van bij.

[ Voor 5% gewijzigd door Destruction op 21-07-2025 17:44 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Destruction schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:41:
[...]

Ik kijk nu voor het eerst in langere tijd weer in dit topic, wellicht heb je ondertussen allang iets gekocht maar zo'n 106 lijkt me een prima basis voor iemand die een beetje aan auto's wil leren knutselen. Weinig elektra waar je zelf niet (zomaar) aan kunt werken, oudere simpele techniek. Ideaal :) Bij jongere auto's heb je soms toch diagnose tools/software nodig om te kunnen sleutelen :)

@deepbass909 Bij mijn E36 was die remleiding gelukkig al een keer aangepakt, en ook meteen langs de tank gelegd ipv erboven. Daar was ik wel blij mee :)

@Wok op de grond moeten werken is bij dit soort dingen ook minder ideaal. Je had toch ooit ook een hobbyhok met een brug erin? Staat me vaag iets van bij.
Nee nog niet. Auto pas in de herfst nodig en nu even wat andere dingen omhanden.

Maar dank voor je aanvulling

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 08-09 09:10

Wok

Dakloos...

Destruction schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:41:
[...]

Hobbyhok heb ik nog steeds (wel moeten verhuizen begin 2019 en sindsdien geen operationele brug meer), maar daarin zijn we nog bezig om weer een brug op te zetten. Sleutelmaat heeft echter een tijdje thuis gezeten met burn-outklachten en zelf zit mijn agenda ook ramvol, dus heel vlot verloopt het allemaal niet... Het einde is echter in zicht: er moet nog één kolom opgezet worden, de ketting weer terugzetten en dan de stroom aansluiten en dan zou de brug weer operationeel moeten zijn (met nieuwe draagmoeren).

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
4x2 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:30:
Nee hoor, ook die dingen heb je gemaakt van PBS, combineer dat met een echt goed vastzittende wartel en je draait m nog steeds net zo rond als de schroefdraad.

Ik heb tegenwoordig een Citroen, heb na 1 klusje aan de uitlaat een tang besteld voor die stomme uitlaatklemmen van ze, daar heb ik, ook al doe ik maar 3 klusjes aan de uitlaat, nu al geen spijt van.
Zoals die lambdasonde sleutel die ik van Amazon had gevist... daar zet je 1x goed kracht mee en je ziet 'm openbuigen.

Ik rijd dus nog steeds met de lambdasonde die er al 293K in zit... de sonde op de kat is wel vervangen al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen84
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 17:24
-tom-562 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:08:
[...]

Idd. Het mooiste zijn onafhankelijke keurstations,.
Ik had een goede in Nijmegen (helaas gestopt), die deden eigenlijk alleen maar keuren (en autoverkoop er naast). Ook iets van 5 tientjes, en ze waren ook niet te beroerd om iets van een lampje gratis te verwisselen/stofhoesje te plakken, mocht die stuk zijn en er kwam een steekproef. Als er serieus iets was dan meldden ze de auto niet eens af en kreeg ik op een briefje mee wat er mis mee was.
APK-station Wijchen doet hetzelfde, fijne gasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

WEBGAMING schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:34:
Je moet van dat soort sleutels echt goede kwaliteit hebben, anders zetten ze gewoon uit en kan je net zo goed een steeksleutel pakken.

Goede kwaliteit krijgt bijna alles los.
Jep, ik heb een goedkoop setje open ringsleutels BGS 1745 en die buigen gewoon open. Compleet waardeloos.
Daarna geïnvesteerd in een Hazet 612N en die heeft tot nu toe alles zonder schade los gekregen. Was die 30 euro meer dan waard.
_JGC_ schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:18:
[...]

Zoals die lambdasonde sleutel die ik van Amazon had gevist... daar zet je 1x goed kracht mee en je ziet 'm openbuigen.

Ik rijd dus nog steeds met de lambdasonde die er al 293K in zit... de sonde op de kat is wel vervangen al.
Ik snapte nooit het nut van die doppen, totdat ik erachter kwam dat er dus lambda sondes bestaan waarvan de stekker niet door een 22mm ringsleutel past 8)7 Meeste Japanse spul waar ik aan werk hebben gewoon een kleine 4-pins Sumitomo stekker.
Als je de lambda sonde zou willen hergebruiken zou je e.v.t. ook kunnen kijken of je pinnen uit de stekker kunt halen, dan kun je gewoon een 22mm ringsleutel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
DaWaN schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:15:
[...]

Jep, ik heb een goedkoop setje open ringsleutels BGS 1745 en die buigen gewoon open. Compleet waardeloos.
Daarna geïnvesteerd in een Hazet 612N en die heeft tot nu toe alles zonder schade los gekregen. Was die 30 euro meer dan waard.

[...]

Ik snapte nooit het nut van die doppen, totdat ik erachter kwam dat er dus lambda sondes bestaan waarvan de stekker niet door een 22mm ringsleutel past 8)7 Meeste Japanse spul waar ik aan werk hebben gewoon een kleine 4-pins Sumitomo stekker.
Als je de lambda sonde zou willen hergebruiken zou je e.v.t. ook kunnen kijken of je pinnen uit de stekker kunt halen, dan kun je gewoon een 22mm ringsleutel gebruiken.
Met een 22mm ringsleutel kan ik de draai niet krijgen ivm rotzooi wat om de motor heen zit gebouwd. Hitteschild is tot daaraantoe, die kan er gewoon af.

Ik heb ooit bij de 206 1.4 TU3 de lambda eruit gerost met een sleutel toen het spruitstuk al uitgebouwd was, die kwam ook niet los zonder de sonde te slopen. (sleutel erop en met de hamer net zo lang slaan tot 'ie los kwam, daarna was de verwarming kapot).

Stekker afknippen en proberen zonder kabel die in de weg zit is ook nog een optie, maar als ik 'm niet los krijg heb ik dan helemaal geen sonde meer. Ik heb nu een verouderde sonde die min of meer nog wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
_JGC_ schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:35:
[...]
Stekker afknippen en proberen zonder kabel die in de weg zit is ook nog een optie, maar als ik 'm niet los krijg heb ik dan helemaal geen sonde meer. Ik heb nu een verouderde sonde die min of meer nog wel werkt.
Als je zorgt dat er nog wat draadlengte aan de stekker zit kun je het evt. weer aan elkaar solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Je hebt van die kraaienpootjes voor lambda sondes. Daarmee kun je er soms net even iets makkelijker bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
.Maarten schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:06:
Je hebt van die kraaienpootjes voor lambda sondes. Daarmee kun je er soms net even iets makkelijker bij
Die zat ook in dat setje... die buigt ook fijn open ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Of je koopt een losse dop op Amazon o.i.d., ben je voor een paar euro klaar :P Heb ik toen ook gedaan. Scheelt een hoop ergernis

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
-tom-562 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:18:
Of je koopt een losse dop op Amazon o.i.d., ben je voor een paar euro klaar :P Heb ik toen ook gedaan. Scheelt een hoop ergernis
Deze had ik: https://www.amazon.nl/dp/B07FM24LG8

Paar euro idd, maar beweging komt er niet in de sonde en je ziet het gewoon openbuigen. Zoals de bovenste review ook zegt: het is gietijzer, dus het buigt een klein beetje en dan zegt het knak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

_JGC_ schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:31:
[...]

Deze had ik: https://www.amazon.nl/dp/B07FM24LG8

Paar euro idd, maar beweging komt er niet in de sonde en je ziet het gewoon openbuigen. Zoals de bovenste review ook zegt: het is gietijzer, dus het buigt een klein beetje en dan zegt het knak.
Hmm, ik had die losse dop besteld van Freetec (die zwarte) en dat werkte perfect in mijn situatie. Lambdasondes kunnen wel echt ontzettend vast zitten.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

ThinkPad schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:56:
[...]

Als je zorgt dat er nog wat draadlengte aan de stekker zit kun je het evt. weer aan elkaar solderen?
Dat werkt meestal niet omdat de draden vaak van RVS zijn.
-tom-562 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:59:
[...]
Lambdasondes kunnen wel echt ontzettend vast zitten.
Ja klopt. Wat ik zelf meestal probeer is de lambda sonde los te draaien als de uitlaat nog goed heet is, dan gaat het meestal makkelijker dan wanneer de uitlaat is afgekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:52
DaWaN schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:18:
[...]

[...]

Ja klopt. Wat ik zelf meestal probeer is de lambda sonde los te draaien als de uitlaat nog goed heet is, dan gaat het meestal makkelijker dan wanneer de uitlaat is afgekoeld.
Bij een hete uitlaat heb je juist de kans de schroefdraad te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

(RSH) schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:46:
[...]

Bij een hete uitlaat heb je juist de kans de schroefdraad te slopen.
Waarom?
Mijn ervaring is juist dat ze dan juist wel (sneller) los komen. Als een bout (of moer) o.i.d. extreem vast zit, stook je die (en de omgeving) ook loeiheet normaal gesproken

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Nee daar klopt helemaal niets van.
DaWaN schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:18:
[...]

[...]
Bovendien worden die kabels ook vrij heet. Soldeer is echt geen goede oplossing.

[ Voor 80% gewijzigd door WEBGAMING op 22-07-2025 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Andrehj schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:33:
[...]

Daarom heb je voor remleidingmoeren ook speciale remleidingsleutels, zoals deze:
[Afbeelding]
Die grijpen tegelijk op alle vlakken van de moer aan, en je moet het dan wel heel bont maken als je daarmee de moer dol draait.
Ik heb daar 2 sets van, een aantal van HBM en een aantal van Gedore. Die van HBM buigen gewoon open en slippen over de hoeken van een wartel.

Dit was het resultaat van de HBM-sleutels:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50745250581_597fe5a2f3_b.jpg

Afgeronde hoeken en een leiding die nog steeds vast zat. Volgens mij heb ik het uiteindelijk met een griptang opgelost, met de wetenschap dat deze harde leiding toch vervangen ging worden.
_JGC_ schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:18:
[...]

Ik dacht met Stanley wel een goede te kopen, zelfde probleem.
DaWaN schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:15:
[...]
Ik heb hem ooit gekocht voor de Yaris, de lambda was alleen vanaf boven onder een hoek bereikbaar, maar zat zo gemonteerd dat een ringsleutel niet ging werken zolang de kat in de auto zat:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52094136841_8ab8b1cfbe_b.jpg

Met een Stanley lambda dop lukte het ook niet en uiteindelijk heb ik die kat er maar onderuit geworsteld. Dit was misschien wel één van de meest frustrerende klussen die ik ooit heb gedaan, omdat het deel dat ik wou vervangen vol in zicht zat, makkelijk bereikbaar leek, maar ondertussen mij een halve dag werk heeft veroorzaakt :X Want, omdat je geen diepte ziet, met wobble tussenstukken en verlangstukken ging het ook niet lukken, dan liep ik rechts bij dat reservoir klem....
ThinkPad schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:56:
[...]

Draden van een lambda kan je niet solderen. Het is geen koper - ivm de hitte - en het is niet ondenkbaar dat de draden door de nabijheid van de katalysator heel heet worden. Isolatie is ook altijd van siliconen om die reden. Daar zit ook gelijk een 2de probleem, na solderen kan je geen krimpkous of tape gebruiken, want dat kan verbranden. Draden van een lambda kan je alleen krimpen, maar dan zit je nog steeds met het probleem van isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Stanley is ook gewoon Chinese rommel tegenwoordig.

Ik kan even niet op de naam komen, maar misschien had zo'n soort ringsleutel wel gewerkt?
https://www.trailerandtoo...dore-nummer-2-18-en-19-mm

Waar de ring zeg maar weg buigt, dan heb je misschien wel net genoeg ruimte. Of ook net niet natuurlijk. :+

Kon je het hitteschild er ook niet even afhalen? Geeft dat niet ook een stuk meer ruimte? (maar dat zal je misschien ook wel geprobeerd hebben toen je hem los haalde)

[ Voor 93% gewijzigd door WEBGAMING op 22-07-2025 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 16:10
Bij mijn Mazda CX-5 uit 2012 piept de multiriem een beetje, dus ik wil deze vervangen. Youtube leert me dat ik dit wel zelf aandurf.
Moet ik hierbij de spanrol ook vervangen? En zo ja, alleen de rol of de volledige riemspanner?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@Blackouts
Spanrol kan nooit kwaad. Als je de mogelijkheid hebt, kan je die van te voren even testen door de riem eraf te halen en te voelen. Voel je iets weerstand maar wel soepel draaien, dan is hij nog prima. Voelt hij los of ruw of draait hij heel makkelijk, dan zit er geen vet meer in en is hij kapot.
Spanner zou ik persoonlijk niet vervangen, dit soort spanners kunnen een autoleven lang meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Let ook op dat je de riem niet té strak monteert, zo heb ik waarschijnlijk ooit een keer de waterpomp aan het lekken gekregen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Controleer ook even de andere poelies, die moeten ook soepel lopen. Daarnaast de uitlijning controleren, spanner kan als die versleten is je riem scheef duwen.

Zo had ik een keer een dynamo met defecte vrijloop. Nieuwe riem geplaatst (gebroken op de las) en 10.000km later was de dynamo kapot. Dynamo vervangen, riem niet goed bekeken en nog geen 5.000km later lag de riem aan flarden en sloeg ie de stekker van de krukassensor eraf. Dat zijn riemen die makkelijk 150K mee kunnen...

Bij mijn huidige auto was de riem bij aanschaf 10K oud en opdruk niet meer te lezen. Bleek dat de versleten spanner de riem scheef aandrukte waardoor deze niet recht over de poelies liep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
ThinkPad schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:55:
Let ook op dat je de riem niet té strak monteert, zo heb ik waarschijnlijk ooit een keer de waterpomp aan het lekken gekregen :/
Met een automatische riemspanner is er niets aan te stellen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat stuk had ik even gemist. In mijn geval ging het om een auto (Yaris 2006) waarbij je de riem moest opspannen met een bout waarmee de positie van de dynamo naar binnen/buiten werd gezet. Na het vervangen van de riem piepte hij soms nog wat. Telkens iets strakker gezet, maar op een bepaald moment teveel waarschijnlijk, waardoor waarschijnlijk de waterpomp lek raakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:52
ThinkPad schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:55:
Automatische spanrol....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
ThinkPad schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:21:
Dat stuk had ik even gemist. In mijn geval ging het om een auto (Yaris 2006) waarbij je de riem moest opspannen met een bout waarmee de positie van de dynamo naar binnen/buiten werd gezet. Na het vervangen van de riem piepte hij soms nog wat. Telkens iets strakker gezet, maar op een bepaald moment teveel waarschijnlijk, waardoor waarschijnlijk de waterpomp lek raakte.
Best kans dat dat piepen wat je hoorde, het lager in de waterpomp was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Recent heeft een van de katten van de baasvrouw in de auto (oude Corsa, geen leren bekleding) geplast en er is wat in de achterbank gekomen. Ben niet blij maar het is gebeurd.

Als ik het goed begrijp is de stoomreiniger/tapijtreiniger een van de beste oplossingen, ik heb zo'n ding niet en ik heb overal PVC-vloeren dus ik zie een middagje huur als een goede optie. Is een tapijtreiniger dan een goede optie? Als ik een random verhuurtoko aanklik krijg je best wel een grote spuit/zuigmond:
https://www.gamma.nl/assortiment/tapijtreiniger/r/B018109
Dit lijkt me dan een handiger model:
https://www.gamma.nl/asso...omreiniger-230v/r/B018119

Zijn er handiger dingen hiervoor te huur? Ik ben met name bang dat ik niet in de hoekjes kom. Ik vind het niet heel erg om het zelf te doen, dus een schoonmaakdienst-aan-huis is niet hetgeen ik zoek, tenzij het niet anders kan.

En heeft iemand het wel eens met zoiets geprobeerd? ik ben hier heel sceptisch over vanwege de prijs (en ja ik snap dat het met een licht ding van de lidl minder hard gaat dan met een wat zwaarder exemplaar), maar je komt hier wel makkelijker mee in alle hoeken en gaatjes.

Ik heb oa deze post gevonden:
Damic in "[DIY] Het auto klussen & vragen topic"

Of mik ik hier iets veel slimmers? :) De HG Geurtjes-weg-spray helpt niet echt, ik denk dat het echt in de kussens getrokken is.

[ Voor 25% gewijzigd door Boudewijn op 20-08-2025 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@Boudewijn Mijn ouders hadden zo'n kleine stoomreiniger en ik vond dat maar niks. De hoeveelheid stoom die eruit komt stelt nauwelijks wat voor en de druk is in no-time eraf, waardoor hij niks meer doet.

Die grote tapijtreinigers heb je ook niks aan, er zit een lange stang aan en de grote voet is alleen maar onhandig. Die stoomreiniger van Kärcher in de verhuur ziet er wel kansrijker uit. Het is in ieder geval een apparaat gericht op de professionele markt (voor jouw beeld, adviesprijs is € 999).
Maar eigenlijk wil je een extractor hebben, zoals een Bissell Spotclean. Daarmee was je in feite de bekleding, wordt vervuiling opgelost in water en uit de bekleding gezogen. Ik heb een half jaar terug z'n ding gekocht en geen moment spijt van gehad. Het is namelijk ook perfect te gebruiken op meubels met stoffenbekleding (bank, eettafelstoel, etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gringjammer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-09 23:06
Boudewijn schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:01:
Recent heeft een van de katten van de baasvrouw in de auto (oude Corsa, geen leren bekleding) geplast en er is wat in de achterbank gekomen. Ben niet blij maar het is gebeurd.

Als ik het goed begrijp is de stoomreiniger/tapijtreiniger een van de beste oplossingen, ik heb zo'n ding niet en ik heb overal PVC-vloeren dus ik zie een middagje huur als een goede optie. Is een tapijtreiniger dan een goede optie? Als ik een random verhuurtoko aanklik krijg je best wel een grote spuit/zuigmond:
https://www.gamma.nl/assortiment/tapijtreiniger/r/B018109
Dit lijkt me dan een handiger model:
https://www.gamma.nl/asso...omreiniger-230v/r/B018119

Zijn er handiger dingen hiervoor te huur? Ik ben met name bang dat ik niet in de hoekjes kom. Ik vind het niet heel erg om het zelf te doen, dus een schoonmaakdienst-aan-huis is niet hetgeen ik zoek, tenzij het niet anders kan.

En heeft iemand het wel eens met zoiets geprobeerd? ik ben hier heel sceptisch over vanwege de prijs (en ja ik snap dat het met een licht ding van de lidl minder hard gaat dan met een wat zwaarder exemplaar), maar je komt hier wel makkelijker mee in alle hoeken en gaatjes.

Ik heb oa deze post gevonden:
Damic in "[DIY] Het auto klussen & vragen topic"

Of mik ik hier iets veel slimmers? :) De HG Geurtjes-weg-spray helpt niet echt, ik denk dat het echt in de kussens getrokken is.
Zelf heb ik een Bissell Spotclean Proheat voor dergelijke zaken staan, lijkt me dat je het beste resultaat behaalt wanneer je daarmee aan de slag gaat.
Zag dat je aan de andere kant van het land woont, je mag zeker voorbij komen maar dat kun je zelf alleen invullen, wellicht een Tweaker die dichterbij woont?

Overigens gebruik ik de stoomreiniger enkel voor interieur delen zoals roosters, plastic, leder e.d. Helaas minder geschikt voor stof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Boudewijn schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:01:
Heb je de achterbank van die auto vaak nodig?

Zo niet dan kun je hem er misschien het beste gewoon uithalen. Dan kun je met de hogedrukspuit of tuinslang aan de gang en hoef je niets te huren. Wel goed laten drogen voordat je de bank weer monteert.

Ik heb ooit eens een sportief interieur gekocht voor heel weinig, omdat de auto in een sloot gelegen had.
Die stoelen en banken heb ik gewoon buiten met een tuinslang schoongemaakt, zitkussens vol laten zuigen met water en dan weer uitpersen. Net zo lang doorgegaan totdat er helder water uitkwam. Dat interieur heb ik jaren gebruikt zonder nare geurtjes verder.

Als je de achterbank laat zitten is een Bissel SpotClean een ideaal apparaat. Heb er zelf ook één en daar krijg je dit soort dingen prima mee schoon. Stoomreiniger zou ik niet aan beginnen, dat is meer voor oppervlakkige vlekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
DaWaN schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:54:
[...]

Heb je de achterbank van die auto vaak nodig?

Zo niet dan kun je hem er misschien het beste gewoon uithalen. Dan kun je met de hogedrukspuit of tuinslang aan de gang en hoef je niets te huren. Wel goed laten drogen voordat je de bank weer monteert.

Ik heb ooit eens een sportief interieur gekocht voor heel weinig, omdat de auto in een sloot gelegen had.
Die stoelen en banken heb ik gewoon buiten met een tuinslang schoongemaakt, zitkussens vol laten zuigen met water en dan weer uitpersen. Net zo lang doorgegaan totdat er helder water uitkwam. Dat interieur heb ik jaren gebruikt zonder nare geurtjes verder.

Als je de achterbank laat zitten is een Bissel SpotClean een ideaal apparaat. Heb er zelf ook één en daar krijg je dit soort dingen prima mee schoon. Stoomreiniger zou ik niet aan beginnen, dat is meer voor oppervlakkige vlekken.
Inderdaad ook een goede. Een achterbank trek je er doorgaans vrij makkelijk uit. Als die niet wegklapbaar is, dan trek je eigenlijk bij iedere auto de bank er wel uit door de voorkant omhoog te trekken en hem dan uit beugels te schuiven.

Nu is het nog wel het moment om zoiets te doen, het is nog warm genoeg en lang genoeg droog om de bank te laten drogen. Over een maandje kan het niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@deepbass909 @Gringjammer @DaWaN Zo dat zijn de betere antwoorden, dank je wel heren!
Ik heb gekeken om zo'n ding te huren, en uiteindelijk besloten er een te kopen. Het is de spotclean hydrosteam pro geworden, die is bij Coolblue op voorraad en ook handig voor vlekken ed op de vloer thuis. Lijken mij (en mevrouw Boudewijn) verdraaid handige dingen, zeker gezien we dus ook huisdieren thuis hebben lopen. Dank voor de tips.
De achterbank loshalen kan ook nog als we er met die machine niet lekker bijkomen.

Ik word van dit soort hulp echt blij O+

[ Voor 30% gewijzigd door Boudewijn op 21-08-2025 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gringjammer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-09 23:06
@Boudewijn Mooie aankoop! Ga je heel veel plezier van hebben, ik heb de Spotclean ook oorspronkelijk gekocht voor vlekken op het kleed in de woonkamer gezien de hond nog wel eens wat plekjes maakt.

Mocht je echt gaan "Detailen" kun je de volgende stappen volgen, die kun je natuurlijk ook in huis toepassen:
1. Maak een sopje met warm water & APC (All purpose cleaner) of wasmiddel
2. Dep (mag best nat worden) de plek in die je wilt gaan extracten en behandel deze met een borstel (Afwasborstel kan zelfs al voldoende zijn).
3. Uitzuigen met de extractor
4. Laat het stof drogen

Vrijwel alle vlekken krijg je hiermee weg, bloed wil wel eens vervelend doen maar niks is onmogelijk. Kwestie van hoeveel tijd en moeite wil je erin steken.

Succes met de klus! :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gringjammer schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:17:
@Boudewijn Mooie aankoop! Ga je heel veel plezier van hebben, ik heb de Spotclean ook oorspronkelijk gekocht voor vlekken op het kleed in de woonkamer gezien de hond nog wel eens wat plekjes maakt.

Mocht je echt gaan "Detailen" kun je de volgende stappen volgen, die kun je natuurlijk ook in huis toepassen:
1. Maak een sopje met warm water & APC (All purpose cleaner) of wasmiddel
2. Dep (mag best nat worden) de plek in die je wilt gaan extracten en behandel deze met een borstel (Afwasborstel kan zelfs al voldoende zijn).
3. Uitzuigen met de extractor
4. Laat het stof drogen

Vrijwel alle vlekken krijg je hiermee weg, bloed wil wel eens vervelend doen maar niks is onmogelijk. Kwestie van hoeveel tijd en moeite wil je erin steken.

Succes met de klus! :)
Tsja wat is detailen. Ik wil de zitting zodanig reinigen dat hij niet meer stinkt. Dat is doelstelling 1. Ik denk dat ik met biotex aan de slag ga en dat dan even lekker laat weken oid, en daarna met dis bissell droog/schoonmaak.

Daarna vind ik wel fijn om een keer de auto als geheel te reinigen, het ding wordt eigenlijk nooit van binnen gereinigd... Nu en dan een stofzuiger erdoorheen en c'est ca.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zo, die Hydrosteam Pro gehaald... wat een ding joh. De stoelen maar eens uitgesopt, je wil niet weten hoe smerig het retourwater was... :X

Dit hebben we gedaan met de standaard-reinigingsfles die erbij zat; ik denk het niet meer te ruiken. Mijn vriendin dacht het wel nog te ruiken. Mocht ik morgen nog kattenpies ruiken, dan haal ik wel de anti-urine fles van ze. Of gewoon biotex dus. En eventueel de achterbank even los, ik vermoed dat er ook wat in de gleuf tussen rugleuning en zitting is gelopen.

Dank voor de tip, dit ding had ik eerder moeten hebben :)

[ Voor 17% gewijzigd door Boudewijn op 21-08-2025 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Boudewijn schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:14:
Zo, die Hydrosteam Pro gehaald... wat een ding joh. De stoelen maar eens uitgesopt, je wil niet weten hoe smerig het retourwater was... :X

Dit hebben we gedaan met de standaard-reinigingsfles die erbij zat; ik denk het niet meer te ruiken. Mijn vriendin dacht het wel nog te ruiken. Mocht ik morgen nog kattenpies ruiken, dan haal ik wel de anti-urine fles van ze. Of gewoon biotex dus. En eventueel de achterbank even los, ik vermoed dat er ook wat in de gleuf tussen rugleuning en zitting is gelopen.

Dank voor de tip, dit ding had ik eerder moeten hebben :)
Kijk niet raar op als je de eerste keer het apparaat meerdere keren moet gebruiken. Je kan ook nog een oxy-booster gebruiken, die helpt doorgaans ook tegen geuren (is namelijk waterstofperoxide).

Ik heb mijn spotcleaner primair gekocht voor een stoffen bank, die met dank aan 2 peuters al snel er niet meer uitzag. 2 sessies en vrijwel alles was verdwenen. Ik had het al vaker gezien, maar vond het altijd een hoog tell-sell gehalte hebben, maar inderdaad, het zijn geweldige apparaten voor stoffen bekleding.

Baking soda wordt ook nog weleens gebruikt, dit strooi je op de verdachte plek en laat je een paar uur liggen. En daarna opzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:29
Ik heb ook een Spotclean Hydrosteam Pro, inderdaad eindeloos ding.
Vnl voor de verhuur, als gasten vlekken maken zijn die in no time weg en na een paar uur weer droog.
Ik gebruik vrijwel overal de stoom voor.

Maar wat zijn die duur geworden.......in januari was de Hydrosteam Select nog €229 bij Bol.
Toen ik hem kocht was het goedkoper de Hydrosteam Select te kopen, en dan los de wieltjes en een extra borstel, ipv de Hydrosteam Pro.
Zijn verder dezelfde apparaten maar dus met extra accessoires, en een andere sticker.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 01-09-2025 11:16 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas312
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 22:23
Dag allen,

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met mijn uitdaging.
Ik heb een Skoda Karoq met het Canton geluidssysteem. De lage speaker in de achterdeur is kapot. Ik wil deze graag vervangen. Ik heb alleen moeite met het vinden van een goede speaker die aansluit op het Canton systeem.

Ik weet het volgende:
Maat speaker: 16.5 cm
Inbouwdiepte: 45 cm
Impedantie: 8 ohm

Ik kan geen goede speaker vinden die voldoet aan de 8 ohm impedantie. Ik heb gelezen dat een lagere ohm niet goed is voor de versterker.

Kan iemand advies geven over een speaker die ik kan gebruiken? Op internet vind ik eigenlijk geen goede optie. Ik heb een aantal bedrijven aangeschreven, maar daar komt ook weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
https://skoda-acc.com/SKO...ubwoofer-Canton-565035412

Deze?

[ Voor 18% gewijzigd door WEBGAMING op 06-09-2025 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas312
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 22:23
Thanks voor het meedenken! Het gaat om de speaker in de achterdeur. Zie foto hieronder. Ik zal die site nog even afstruinen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZEEtfI0BzbSykuIidhZGZKy_Lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2sYs0YtTiACJyobotL2EiUnL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daan1071
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:31
Ik kijk inmiddels al een tijdje mee in diverse topics, waaronder dit topic. Maar actief ben ik niet echt, daar wil ik wat verandering inbrengen. Wellicht kan ik mensen verder helpen of leuke ervaringen delen. Ik ben zelf 4 jaar lang Peugeot en Kia monteur geweest bij de dealer. Mochten er vragen zijn over recentere modellen qua techniek, vraag gerust! Afgelopen weekend heb ik zelf het gereedschap eens bij elkaar gepakt en ook een klusje voor de deur kunnen doen.

Auto betreft een Volkswagen Passat R36, welke ik recent heb kunnen kopen voor een zachte prijs, gezien er wat werk aan zat. Bij deze auto zit de carterventilatie in het kleppendeksel. Het membraan gaat hier nogal eens van defect, waardoor de motor valse lucht kan aanzuigen. Beste oplossing is een nieuw kleppendeksel monteren.

Hiervoor heb ik eerst de inlaat gedemonteerd, waarna ik bij het kleppendeksel kon verwijderen. De pakking lekte ook, dus dat is mooi meegenomen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1PZOD105_LqArk00EHNNJ_XiBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHMFECAR9YUoleYU6qxgLIr2.jpg?f=fotoalbum_large

Na montage van het kleppendeksel heb ik de bougies direct gewisseld, gezien de bobines er toch aflagen.
Na het monteren van het kleppendeksel en de inlaat heb ik het luchtfilter vervangen, deze zat goed vol, dat oogt toch een stuk mooier en de motor vind het fijner. Verder heb ik het gasklephuis schoongemaakt met een tandenborstel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qQoY4tKffZ01Ev7zmowEp5Jct4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOFI5fLb8N7CTc9ypOEsRity.jpg?f=fotoalbum_large

Na volledige montage van alle onderdelen heb ik nog een doekje over alles heen gehaald. Ik heb hierbij gebruikt van system123 motorreiniger en system123 motor make up. Het resultaat is een stuk beter. Maar veel plekken blijven zichtbaar. Is hier nog wat aan te doen? Eventueel met een ander schoonmaaksetje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-j_PBrtcgvKZL1fpjhYtciOmEVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QaQd6ClM6ZtrO0BEH3oLJZZW.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk afgesloten met het inleren van de gasklep, deze is toch even open geweest handmatig en het wissen van foutcodes. Dit heb ik gedaan met VCDS. Auto loopt weer mooi rustig stationair!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:14
Heerlijk, een dikke V6 :)

• Andrehj
Nieuwe Varta accu haalt CCA capaciteit niet.

Gisteren kwam de bezorger een nieuwe Varta Silver Dynamic D15 (610A, 63 Ah) brengen. Dus gelijk even gekeken (met een Kingbolen BM550 accutester) wat de CCA capaciteit was. Deze blijkt maar 472A te zijn, met een SoH van slechts 60%.
Ook na een nacht opladen (aan een CTEK MXS 5.0 acculader) stijgt dat maar naar 490A / 65%.
Afgaande op de print op de accu zou de productiemaand november 2024 zijn, dus minder dan een jaar geleden.

Ter vergelijking: Een 4.5 jaar oude Exide accu van de andere auto zit nog op een SoH van 74%. (En haalt 655 van de 760 CCA nieuw.)

Iemand al eens meegemaakt dat een nieuwe accu zijn capaciteit lang niet haalt?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan1071
Andrehj schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:05:
Nieuwe Varta accu haalt CCA capaciteit niet.

Gisteren kwam de bezorger een nieuwe Varta Silver Dynamic D15 (610A, 63 Ah) brengen. Dus gelijk even gekeken (met een Kingbolen BM550 accutester) wat de CCA capaciteit was. Deze blijkt maar 472A te zijn, met een SoH van slechts 60%.
Ook na een nacht opladen (aan een CTEK MXS 5.0 acculader) stijgt dat maar naar 490A / 65%.
Afgaande op de print op de accu zou de productiemaand november 2024 zijn, dus minder dan een jaar geleden.

Ter vergelijking: Een 4.5 jaar oude Exide accu van de andere auto zit nog op een SoH van 74%. (En haalt 655 van de 760 CCA nieuw.)

Iemand al eens meegemaakt dat een nieuwe accu zijn capaciteit lang niet haalt?
Bij het vervangen van de accu’s controleerde wij ook altijd de capaciteit van de nieuwe accu’s. Ik heb zelden, sterker nog, nog nooit gehad dat een nieuwe accu de capaciteit niet haalt. Hooguit net iets er onder.

Nu is het wel zo dat een accutester van dit formaat niet altijd even accuraat is. (Wij gebruikten dergelijke apparaten ook voor het gemak, echter bij twijfel pakte we een officiële tester, die gaf soms net een ander advies)

Je hebt hem al een nachtje aan de lader gehad, dat is al een goede eerste stap. Daarmee kan je bepalen of de accu nog iets van zijn capaciteit kan opnemen. Dat lijkt die niet echt gedaan te hebben: van 472 naar 490 is gewoon verwaarloosbaar. Wij zouden zeggen, einde verhaal. Of bij een klant: de accu word minder, dus u kunt hem verwachten zeker bij korte ritten. Soms wil het helpen om de accu heel even te laten rusten en nog een keer te testen.

In dit geval lijkt die niet op capaciteit te komen, na een nachtje laden moet dat toch echt wel goed zijn. Je zou hem kunnen omwisselen voor een ander. 60% voor een nieuwe accu is erg mager en zou ik niet willen hebben.

• Andrehj
Daan1071 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:17:
Bij het vervangen van de accu’s controleerde wij ook altijd de capaciteit van de nieuwe accu’s. Ik heb zelden, sterker nog, nog nooit gehad dat een nieuwe accu de capaciteit niet haalt. Hooguit net iets er onder.

Nu is het wel zo dat een accutester van dit formaat niet altijd even accuraat is. (Wij gebruikten dergelijke apparaten ook voor het gemak, echter bij twijfel pakte we een officiële tester, die gaf soms net een ander advies)

Je hebt hem al een nachtje aan de lader gehad, dat is al een goede eerste stap. Daarmee kan je bepalen of de accu nog iets van zijn capaciteit kan opnemen. Dat lijkt die niet echt gedaan te hebben: van 472 naar 490 is gewoon verwaarloosbaar. Wij zouden zeggen, einde verhaal. Of bij een klant: de accu word minder, dus u kunt hem verwachten zeker bij korte ritten. Soms wil het helpen om de accu heel even te laten rusten en nog een keer te testen.

In dit geval lijkt die niet op capaciteit te komen, na een nachtje laden moet dat toch echt wel goed zijn. Je zou hem kunnen omwisselen voor een ander. 60% voor een nieuwe accu is erg mager en zou ik niet willen hebben.
Dankjewel. Dat is ook mijn conclusie.
Overigens blijkt uit diverse reviews dat de goedkope Kingbolen tester het net zo goed doet als een 10x zo dure Bosch. (Deze bijvoorbeeld: YouTube: KINGBOLEN BM550 Battery Tester VS Mighty BOSCH BAT110 - 6v 12v 24v C...).
En ook het feit dat ie andere accu's wel betrouwbaar meet, geeft mij wel vertrouwen in deze accutester.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan1071
Andrehj schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:21:
[...]

Dankjewel. Dat is ook mijn conclusie.
Overigens blijkt uit diverse reviews dat de goedkope Kingbolen tester het net zo goed doet als een 10x zo dure Bosch. (Deze bijvoorbeeld: YouTube: KINGBOLEN BM550 Battery Tester VS Mighty BOSCH BAT110 - 6v 12v 24v C...).
En ook het feit dat ie andere accu's wel betrouwbaar meet, geeft mij wel vertrouwen in deze accutester.
Ze hoeven inderdaad ook zeker niet slecht te zijn. Sterker nog: ze zitten er vaak nog heel goed in de buurt ook! Vandaar dat wij deze ook gebruiken.

In twijfelgevallen waren de officiële testers wel erg fijn. Deze gaven een volledige inzicht in alle toestanden van de accu. En was een goede conclusie op basis van gegevens mogelijk.

In jou geval verwacht ik ook wel dat die goed zit.
Pagina: 1 ... 60 61 Laatste