Ik kijk inmiddels al een tijdje mee in diverse topics, waaronder dit topic. Maar actief ben ik niet echt, daar wil ik wat verandering inbrengen. Wellicht kan ik mensen verder helpen of leuke ervaringen delen. Ik ben zelf 4 jaar lang Peugeot en Kia monteur geweest bij de dealer. Mochten er vragen zijn over recentere modellen qua techniek, vraag gerust! Afgelopen weekend heb ik zelf het gereedschap eens bij elkaar gepakt en ook een klusje voor de deur kunnen doen.
Auto betreft een Volkswagen Passat R36, welke ik recent heb kunnen kopen voor een zachte prijs, gezien er wat werk aan zat. Bij deze auto zit de carterventilatie in het kleppendeksel. Het membraan gaat hier nogal eens van defect, waardoor de motor valse lucht kan aanzuigen. Beste oplossing is een nieuw kleppendeksel monteren.
Hiervoor heb ik eerst de inlaat gedemonteerd, waarna ik bij het kleppendeksel kon verwijderen. De pakking lekte ook, dus dat is mooi meegenomen!
Na montage van het kleppendeksel heb ik de bougies direct gewisseld, gezien de bobines er toch aflagen.
Na het monteren van het kleppendeksel en de inlaat heb ik het luchtfilter vervangen, deze zat goed vol, dat oogt toch een stuk mooier en de motor vind het fijner. Verder heb ik het gasklephuis schoongemaakt met een tandenborstel.
Na volledige montage van alle onderdelen heb ik nog een doekje over alles heen gehaald. Ik heb hierbij gebruikt van system123 motorreiniger en system123 motor make up. Het resultaat is een stuk beter. Maar veel plekken blijven zichtbaar. Is hier nog wat aan te doen? Eventueel met een ander schoonmaaksetje?
Uiteindelijk afgesloten met het inleren van de gasklep, deze is toch even open geweest handmatig en het wissen van foutcodes. Dit heb ik gedaan met VCDS. Auto loopt weer mooi rustig stationair!