Klopt, en in die eerste 8 digits zit daarmee niet meer info dan in het kentekenregister. Maar zelfs al wordt er naar de laatste 7 digits gekeken (het werkelijke unieke nummer van een auto), zelfs dan is het geen garantie dat de juiste versies eruit rollen. Zelfs relatief grote verschillen in uitvoering kunnen nog steeds onduidelijk zijn. Ik heb van BMW een lokaal kopie van de onderdelendatabase t/m ergens tussen 2000 en 2010. Dat is wat de dealer zelf gebruikt en over het algemeen geldt die als zeer compleet en gedetailleerd. En toch staan er vaak meerdere varianten bij een chassisnummer, en dan heb ik het bijv. over schillen als onderstel voor slecht wegdek (vaak oost-Europa pakket genoemd), verlaging, verlichtingsvarianten voor Scandinavië, tropenpakket voor de koeling etc. Zaken die toch echt wel duidelijk zouden moeten zijn. En ik ben er zelf al meerdere keren tegen aan gelopen dat bepaalde zaken domweg ontbreken._JGC_ schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:05:
Chassisnummer is overigens geen garantie dat het past. Winparts gebruikt voor België een chassisnummer lookup, die wordt bij de webservice van Aldoc ingeschoten en dan komt daar een tecdoc-ktype uit. Zit je qua betrouwbaarheid op hetzelfde niveau als een kenteken. In het chassisnummer zitten in de eerste 8 tekens merk/model/motorcode verwerkt, dat is waar Aldoc naar kijkt, de laatste digits worden genegeerd.
[...]
En dat terwijl het niet eens zo heel veel opslag kost in een database (vaak zijn variaties gekoppeld aan een pakketnummer dat meerdere onderdelen bevat, dus je hoeft alleen dat pakketnummer maar te koppelen aan een chassisnummer).
Gelukkig kan je met een visuele inspectie, beschrijving bij een onderdeel of OE nummer op het onderdeel vaak wel achterhalen of het geschikt is voor jouw auto, maar blind bestellen op basis van kenteken/chassisnummer is en blijft een risico.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

:strip_exif()/f/image/wl940A6rf6hOuJ8t4yvSXwJD.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/KyaaYw6QIaiIbYnThK121UGZ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/c0kJsujDzAB4GSJdsT08Rab2.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/x70C4AhPHM9e5xqLGKacmWwq.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/EYqxfdfwRk3Kctm0QIQeEN9O.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/B6L0K5GabZ5lrTcCtDwEVuhT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pZEaKnJTCRgyoeSMudnnAvzs.jpg?f=fotoalbum_large)