[DIY] Het auto klussen & vragen topic

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:24
flaskk schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:07:
Mis ik nog andere punten behalve standaard airco check en kijken of alles werkt?
  • Even uitlezen met VCDS, kijken of er foutmeldingen in staan.
  • Bekijk de auto op een brug en check op roest aan het onderstel! VAG begrijpt (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Renault) totaal niet hoe je subframes en draagarmen een beetje fatsoenlijk tegen roest moet behandelen. Draagarmen breken dan af en kun je nog redelijk eenvoudig vervangen, maar zowel het voorstel als achterste subframe kunnen ook doorroesten, en zijn duurder, en vooral veel lastiger te vervangen, omdat alles er aan hangt.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 22-02-2026 09:52 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:22
Andrehj schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:50:
[...]
  • Even uitlezen met VCDS, kijken of er foutmeldingen in staan.
  • Bekijk de auto op een brug en check op roest aan het onderstel! VAG begrijpt (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Renault) totaal niet hoe je subframes en draagarmen een beetje fatsoenlijk tegen roest moet behandelen. Draagarmen breken dan af en kun je nog redelijk eenvoudig vervangen, maar zowel het voorstel als achterste subframe kunnen ook doorroesten, en zijn duurder, en vooral veel lastiger te vervangen, omdat alles er aan hangt.
Bedankt voor jullie reacties, technisch leek er niks aan de mankeren, keertje flink door getrokken met een warme motor maar geen blauwe dampen oid. Zelfs geen kraakje! Echter vonden wij de algehele staat van de auto matig. En komt er groot onderhoud aan. Dus ik laat hem voorlopig staan, wellicht aankomende week een bod doen want de verhandelaar wil er wel graag vanaf (is al 30% gezakt in een jaar)

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:08
Hoi autofanaten,

Ik weet niet zeker of mijn vraag hier past (beetje off-topic), of dat er überhaupt een simpel antwoord op te geven is. Maar misschien dat het mij alsnog helpt met mijn besluitvorming.

Mijn vrouw en ik hebben een VW Golf 6 1.6 TDI uit 2010. Hij rijdt lekker, rijdt zuinig (4,5L/100KM) en we rijden zo rond de 15.000km per jaar. Vrijwel uitsluitend lange afstanden (we wonen in Zuid-Duitsland en gebruiken de auto alleen in het weekend voor uitjes waaronder ook ritten naar NL).

Nu begint de auto sinds ongeveer 3 jaar ieder jaar wat grote gebreken te tonen.
2023: AGR koeler kapot en vervangen: 1200€
2024: Remmen rondom vervangen: 1000€
2025: Tandriem vervangen: 800€
2026: Geen TÜV gekregen vanwege verroeste draagarmen achter, geschatte kosten: 850€

Eigenlijk reist elke keer de vraag weer, is het zo'n reparatie nog waard of verkopen we hem en kopen een nieuwere auto.

Die vraag kunnen jullie niet voor mij beantwoorden, maar misschien helpen hier wat inzichten in hoe jullie gehandeld hebben. Ik verwacht dat velen wel een keer tegen deze vraag zijn aangelopen.

Alle tips hoe te beslissen zijn welkom!

www.flickr.com/malvlex

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik denk dat je beter op zoek kunt naar een wat meer voordelige garage, €1000 voor het vervangen van remmen is best aan de prijs.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 24-02-2026 15:38 ]

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:41
op de EGR in 2023 na zou je dit allemaal onder onderhoud kunnen scharen. De draagarmen is wel op het randje maar na 16 jaar (en dik 200k km?) kan je zulke dingen verwachten.

Voor nederlanders wel lastig inschatten, helemaal zonder de rest van de auto te kennen, kosten voor bezit en aanschaf van auto's liggen in duitsland natuurlijk op een heel ander niveau.

Ik weet wel dat mijn 17 jaar oude diesel met 4 ton op de teller bij een reparatie van €1000 nog niet weg gaat ondanks dat hij het onder de streep niet waard is. Iets vergelijkbaars aanschaffen kost vele malen meer en van deze auto weet ik precies waar ik aan toe ben en wat de laatste 11 jaar vervangen is.

Flickr - Strava

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
ThinkPad schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:37:
Ik denk dat je beter op zoek kunt naar een wat meer voordelige garage, €1000 voor het vervangen van remmen is best aan de prijs.
Schijven + blokken:
230 adviesprijs voor de voorkant
180 adviesprijs voor de achterkant
En met 15K per jaar zullen er achter ook nog wel een stel klauwen bijkomen van 190 per stuk omdat de zooi vastgerot is. Dan de uurtjes erbij... kassa.

Wij zijn gewoon verwend met online shoppen en zelf monteren. Dat scheelt zo gruwelijk veel geld.

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:45
@Malfoi als je verder tevreden bent, lekker blijven rijden. Elke reparatie zal de auto vele jaren/kilometers verder brengen. Het is noodzakelijk kwaad. Voordeel is dat je zelf weet wat er wel en niet aan de auto gedaan is. Dat is bij veel tweedehands auto's nog maar de vraag.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:51
Weet iemand hier of het nodig is om na het vervangen van draagarmen, remschijven en banden en een uitlijning, het noodzakelijk is om de ADC opnieuw te kalbreren/resetten? Gaat om een Audi A6 uit 2018 (C7 model).

Ik heb namelijk het gevoel dat deze een beetje afwijkt, want sinds dit onderhoud remt de auto ook wel eens voor een auto die ik netjes inhaal terwijl we beiden tussen onze eigen lijntjes blijven.

Vervolgvraag is natuurlijk of dit zelf te doen is, in de ODBeleven app zit een optie om de radar een reset te geven, maar zonder dat ik weet waar ik aan begin ga ik daar niet op klikken. Vond dat ik na deze ronde wel even genoeg geld uitgegeven had O-)

[ Voor 5% gewijzigd door gastje01 op 24-02-2026 16:49 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
@Malfoi
Dit is natuurlijk altijd de lastige vraag bij auto's die op leeftijd beginnen de komen. Reparatiekosten benaderen of overstijgen steeds sneller de dagwaarde. Maar in mijn ogen is dat niet wat de doorslag zou moeten geven. Als de auto zelf nog in goede conditie is (stoelen/bekleding zijn nog netjes, geen roest in de carrosserie, alles werkt nog) en hij voldoet, dan zou ik hem nog niet vervangen, ondanks dure reparaties. Want anders geredeneerd, je hebt al € 3000 geïnvesteerd om hem rijdend te houden en nu weg doen betekent dat je die 3000 ook in één klap afschrijft, terwijl je met 850 (of waarschijnlijk minder bij een andere garage?) weer vooruit kan.

En alle eerlijkheid heb ik wel mijn vraagtekens bij de prijzen. Als ik online kijk, dan kost een KYB draagarm met veerschotel (zo goed als zeker de arm die verroest is, en KYB is TüV goedgekeurd) nog geen € 40 per kant en zit die heel goed bereikbaar. Zonder al te veel tegenslagen zou een ervaren monteur die in een halve dag vervangen moeten hebben (boektijd schijnt 1,4 uur per arm te zijn, reken met € 80/u). Gooi daar € 100 bovenop voor uitlijnen en ik kom €400 voor vervangen van beide kanten uit, niet € 850...

@_JGC_
Ik krijg bij de prijzen die genoemd worden, eerder het idee dat dit dealer prijzen zijn. Een universele garage, zeker buiten Nederland, rekent geen adviesprijzen, marge pakken ze vooral op arbeid. Even los van de remklauwen, zouden remmen rondom (schijven en blokken) voor een Golf VI eerder in de range van € 500 / € 600 moeten zitten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
gastje01 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:48:
Weet iemand hier of het nodig is om na het vervangen van draagarmen, remschijven en banden en een uitlijning, het noodzakelijk is om de ADC opnieuw te kalbreren/resetten? Gaat om een Audi A6 uit 2018 (C7 model).

Ik heb namelijk het gevoel dat deze een beetje afwijkt, want sinds dit onderhoud remt de auto ook wel eens voor een auto die ik netjes inhaal terwijl we beiden tussen onze eigen lijntjes blijven.

Vervolgvraag is natuurlijk of dit zelf te doen is, in de ODBeleven app zit een optie om de radar een reset te geven, maar zonder dat ik weet waar ik aan begin ga ik daar niet op klikken. Vond dat ik na deze rond wel even genoeg geld uitgegeven had O-)
Als je iets in de wielophanging vervangt of alleen al los haalt, moet je eigenlijk altijd opnieuw uitlijnen. Je geeft aan dat draagarmen vervangen zijn, dus dan is uitlijnen noodzakelijk. Vaak heb je het over een millimeter of nog minder verstelling dat al een merkbaar verschil kan maken onder het rijden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:59
deepbass909 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:52:
[...]

Als je iets in de wielophanging vervangt of alleen al los haalt, moet je eigenlijk altijd opnieuw uitlijnen. Je geeft aan dat draagarmen vervangen zijn, dus dan is uitlijnen noodzakelijk. Vaak heb je het over een millimeter of nog minder verstelling dat al een merkbaar verschil kan maken onder het rijden.
Uitlijnen heeft ie dus al gedaan.. de vraag is of kalibratie van ADC nodig is

*sowieso

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@deepbass909 Tot nu toe heb ik bij garages altijd de adviesprijs voor onderdelen mogen aftikken, de garage hier die het leukst adverteert dat ze een scherp inkoopbeleid hebben zelfs nog 10% hoger dan de adviesprijs. Daarbovenop komen dan nog de uren waarmee ze goed verdienen.

De prijzen die wij als zelfklussers bij Winparts of MotoIntegrator betalen voor onze onderdelen komt het busje van de groothandel niet voor rijden.

1000 euro voor een set remmen is idd wel het andere uiterste. Ik ben voor mijn 307 voor 100 euro klaar bij de voorkant en 225 euro aan de achterkant. Reden dat achter zo duur is komt door de wiellagers die in die schijven zitten.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:51
deepbass909 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:52:
[...]

Klopt. Dat is ook allemaal gedaan. Auto rijdt weer als vanouds op rails. Daar heb ik geen klachten over (los van t prijskaartje). Het zit puur in de ADC die gevoeliger lijkt te reageren op auto’s buiten mijn rijstrook.
Pagina: 1 ... 61 62 Laatste