WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bedankt voor jullie reacties, technisch leek er niks aan de mankeren, keertje flink door getrokken met een warme motor maar geen blauwe dampen oid. Zelfs geen kraakje! Echter vonden wij de algehele staat van de auto matig. En komt er groot onderhoud aan. Dus ik laat hem voorlopig staan, wellicht aankomende week een bod doen want de verhandelaar wil er wel graag vanaf (is al 30% gezakt in een jaar)Andrehj schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:50:
[...]
- Even uitlezen met VCDS, kijken of er foutmeldingen in staan.
- Bekijk de auto op een brug en check op roest aan het onderstel! VAG begrijpt (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Renault) totaal niet hoe je subframes en draagarmen een beetje fatsoenlijk tegen roest moet behandelen. Draagarmen breken dan af en kun je nog redelijk eenvoudig vervangen, maar zowel het voorstel als achterste subframe kunnen ook doorroesten, en zijn duurder, en vooral veel lastiger te vervangen, omdat alles er aan hangt.
Ik weet niet zeker of mijn vraag hier past (beetje off-topic), of dat er überhaupt een simpel antwoord op te geven is. Maar misschien dat het mij alsnog helpt met mijn besluitvorming.
Mijn vrouw en ik hebben een VW Golf 6 1.6 TDI uit 2010. Hij rijdt lekker, rijdt zuinig (4,5L/100KM) en we rijden zo rond de 15.000km per jaar. Vrijwel uitsluitend lange afstanden (we wonen in Zuid-Duitsland en gebruiken de auto alleen in het weekend voor uitjes waaronder ook ritten naar NL).
Nu begint de auto sinds ongeveer 3 jaar ieder jaar wat grote gebreken te tonen.
2023: AGR koeler kapot en vervangen: 1200€
2024: Remmen rondom vervangen: 1000€
2025: Tandriem vervangen: 800€
2026: Geen TÜV gekregen vanwege verroeste draagarmen achter, geschatte kosten: 850€
Eigenlijk reist elke keer de vraag weer, is het zo'n reparatie nog waard of verkopen we hem en kopen een nieuwere auto.
Die vraag kunnen jullie niet voor mij beantwoorden, maar misschien helpen hier wat inzichten in hoe jullie gehandeld hebben. Ik verwacht dat velen wel een keer tegen deze vraag zijn aangelopen.
Alle tips hoe te beslissen zijn welkom!
[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 24-02-2026 15:38 ]
Voor nederlanders wel lastig inschatten, helemaal zonder de rest van de auto te kennen, kosten voor bezit en aanschaf van auto's liggen in duitsland natuurlijk op een heel ander niveau.
Ik weet wel dat mijn 17 jaar oude diesel met 4 ton op de teller bij een reparatie van €1000 nog niet weg gaat ondanks dat hij het onder de streep niet waard is. Iets vergelijkbaars aanschaffen kost vele malen meer en van deze auto weet ik precies waar ik aan toe ben en wat de laatste 11 jaar vervangen is.
Schijven + blokken:ThinkPad schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:37:
Ik denk dat je beter op zoek kunt naar een wat meer voordelige garage, €1000 voor het vervangen van remmen is best aan de prijs.
230 adviesprijs voor de voorkant
180 adviesprijs voor de achterkant
En met 15K per jaar zullen er achter ook nog wel een stel klauwen bijkomen van 190 per stuk omdat de zooi vastgerot is. Dan de uurtjes erbij... kassa.
Wij zijn gewoon verwend met online shoppen en zelf monteren. Dat scheelt zo gruwelijk veel geld.
Ik heb namelijk het gevoel dat deze een beetje afwijkt, want sinds dit onderhoud remt de auto ook wel eens voor een auto die ik netjes inhaal terwijl we beiden tussen onze eigen lijntjes blijven.
Vervolgvraag is natuurlijk of dit zelf te doen is, in de ODBeleven app zit een optie om de radar een reset te geven, maar zonder dat ik weet waar ik aan begin ga ik daar niet op klikken. Vond dat ik na deze ronde wel even genoeg geld uitgegeven had
[ Voor 5% gewijzigd door gastje01 op 24-02-2026 16:49 ]
Dit is natuurlijk altijd de lastige vraag bij auto's die op leeftijd beginnen de komen. Reparatiekosten benaderen of overstijgen steeds sneller de dagwaarde. Maar in mijn ogen is dat niet wat de doorslag zou moeten geven. Als de auto zelf nog in goede conditie is (stoelen/bekleding zijn nog netjes, geen roest in de carrosserie, alles werkt nog) en hij voldoet, dan zou ik hem nog niet vervangen, ondanks dure reparaties. Want anders geredeneerd, je hebt al € 3000 geïnvesteerd om hem rijdend te houden en nu weg doen betekent dat je die 3000 ook in één klap afschrijft, terwijl je met 850 (of waarschijnlijk minder bij een andere garage?) weer vooruit kan.
En alle eerlijkheid heb ik wel mijn vraagtekens bij de prijzen. Als ik online kijk, dan kost een KYB draagarm met veerschotel (zo goed als zeker de arm die verroest is, en KYB is TüV goedgekeurd) nog geen € 40 per kant en zit die heel goed bereikbaar. Zonder al te veel tegenslagen zou een ervaren monteur die in een halve dag vervangen moeten hebben (boektijd schijnt 1,4 uur per arm te zijn, reken met € 80/u). Gooi daar € 100 bovenop voor uitlijnen en ik kom €400 voor vervangen van beide kanten uit, niet € 850...
@_JGC_
Ik krijg bij de prijzen die genoemd worden, eerder het idee dat dit dealer prijzen zijn. Een universele garage, zeker buiten Nederland, rekent geen adviesprijzen, marge pakken ze vooral op arbeid. Even los van de remklauwen, zouden remmen rondom (schijven en blokken) voor een Golf VI eerder in de range van € 500 / € 600 moeten zitten.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Als je iets in de wielophanging vervangt of alleen al los haalt, moet je eigenlijk altijd opnieuw uitlijnen. Je geeft aan dat draagarmen vervangen zijn, dus dan is uitlijnen noodzakelijk. Vaak heb je het over een millimeter of nog minder verstelling dat al een merkbaar verschil kan maken onder het rijden.gastje01 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:48:
Weet iemand hier of het nodig is om na het vervangen van draagarmen, remschijven en banden en een uitlijning, het noodzakelijk is om de ADC opnieuw te kalbreren/resetten? Gaat om een Audi A6 uit 2018 (C7 model).
Ik heb namelijk het gevoel dat deze een beetje afwijkt, want sinds dit onderhoud remt de auto ook wel eens voor een auto die ik netjes inhaal terwijl we beiden tussen onze eigen lijntjes blijven.
Vervolgvraag is natuurlijk of dit zelf te doen is, in de ODBeleven app zit een optie om de radar een reset te geven, maar zonder dat ik weet waar ik aan begin ga ik daar niet op klikken. Vond dat ik na deze rond wel even genoeg geld uitgegeven had
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Uitlijnen heeft ie dus al gedaan.. de vraag is of kalibratie van ADC nodig isdeepbass909 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:52:
[...]
Als je iets in de wielophanging vervangt of alleen al los haalt, moet je eigenlijk altijd opnieuw uitlijnen. Je geeft aan dat draagarmen vervangen zijn, dus dan is uitlijnen noodzakelijk. Vaak heb je het over een millimeter of nog minder verstelling dat al een merkbaar verschil kan maken onder het rijden.
*sowieso
De prijzen die wij als zelfklussers bij Winparts of MotoIntegrator betalen voor onze onderdelen komt het busje van de groothandel niet voor rijden.
1000 euro voor een set remmen is idd wel het andere uiterste. Ik ben voor mijn 307 voor 100 euro klaar bij de voorkant en 225 euro aan de achterkant. Reden dat achter zo duur is komt door de wiellagers die in die schijven zitten.
Klopt. Dat is ook allemaal gedaan. Auto rijdt weer als vanouds op rails. Daar heb ik geen klachten over (los van t prijskaartje). Het zit puur in de ADC die gevoeliger lijkt te reageren op auto’s buiten mijn rijstrook.deepbass909 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:52:
[...]
Als je iets in de wielophanging vervangt of alleen al los haalt, moet je eigenlijk altijd opnieuw uitlijnen. Je geeft aan dat draagarmen vervangen zijn, dus dan is uitlijnen noodzakelijk. Vaak heb je het over een millimeter of nog minder verstelling dat al een merkbaar verschil kan maken onder het rijden.
Aan de hand van VIN nummer?
Ik heb even de factuur erbij gepakt, ging om nieuwe schijven en blokken rondom, daarnaast nog remklauwen voor. Niet 1000 maar 850 euro (foutje).ThinkPad schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:37:
Ik denk dat je beter op zoek kunt naar een wat meer voordelige garage, €1000 voor het vervangen van remmen is best aan de prijs.
Inderdaad 195k km.GWBoes schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:37:
op de EGR in 2023 na zou je dit allemaal onder onderhoud kunnen scharen. De draagarmen is wel op het randje maar na 16 jaar (en dik 200k km?) kan je zulke dingen verwachten.
En sowieso is roest wel een dingetje hier: Zuid-Duitsland = redelijk vaak sneeuw = strooien met zout = roest.
Eens en begrijpelijk. Daarom had ik ook niet verwacht om een eenduidig antwoord te krijgen...Voor nederlanders wel lastig inschatten, helemaal zonder de rest van de auto te kennen, kosten voor bezit en aanschaf van auto's liggen in duitsland natuurlijk op een heel ander niveau.
... maar juist zulke uitspraken wel. Er gaat natuurlijk weer enorm veel tijd en energie zitten in het "spontaan" op zoek gaan naar andere auto.Ik weet wel dat mijn 17 jaar oude diesel met 4 ton op de teller bij een reparatie van €1000 nog niet weg gaat ondanks dat hij het onder de streep niet waard is. Iets vergelijkbaars aanschaffen kost vele malen meer en van deze auto weet ik precies waar ik aan toe ben en wat de laatste 11 jaar vervangen is.
Ik heb nu één maand om de draagarmen in orde te maken, daarna verloopt de TÜV.
Erg goed punt inderdaad - zeker omdat niet elke oude "Scheckheft gepflegt" (onderhoud gedocumenteerd in het serviceboekje) is.BvZwolle schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:45:
@Malfoi als je verder tevreden bent, lekker blijven rijden. Elke reparatie zal de auto vele jaren/kilometers verder brengen. Het is noodzakelijk kwaad. Voordeel is dat je zelf weet wat er wel en niet aan de auto gedaan is. Dat is bij veel tweedehands auto's nog maar de vraag.
Thanks voor je uitgebreide antwoord met goede punten.deepbass909 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:49:
@Malfoi
Dit is natuurlijk altijd de lastige vraag bij auto's die op leeftijd beginnen de komen. Reparatiekosten benaderen of overstijgen steeds sneller de dagwaarde. Maar in mijn ogen is dat niet wat de doorslag zou moeten geven. Als de auto zelf nog in goede conditie is (stoelen/bekleding zijn nog netjes, geen roest in de carrosserie, alles werkt nog) en hij voldoet, dan zou ik hem nog niet vervangen, ondanks dure reparaties. Want anders geredeneerd, je hebt al € 3000 geïnvesteerd om hem rijdend te houden en nu weg doen betekent dat je die 3000 ook in één klap afschrijft, terwijl je met 850 (of waarschijnlijk minder bij een andere garage?) weer vooruit kan.
En alle eerlijkheid heb ik wel mijn vraagtekens bij de prijzen. Als ik online kijk, dan kost een KYB draagarm met veerschotel (zo goed als zeker de arm die verroest is, en KYB is TüV goedgekeurd) nog geen € 40 per kant en zit die heel goed bereikbaar. Zonder al te veel tegenslagen zou een ervaren monteur die in een halve dag vervangen moeten hebben (boektijd schijnt 1,4 uur per arm te zijn, reken met € 80/u). Gooi daar € 100 bovenop voor uitlijnen en ik kom €400 voor vervangen van beide kanten uit, niet € 850...
@_JGC_
Ik krijg bij de prijzen die genoemd worden, eerder het idee dat dit dealer prijzen zijn. Een universele garage, zeker buiten Nederland, rekent geen adviesprijzen, marge pakken ze vooral op arbeid. Even los van de remklauwen, zouden remmen rondom (schijven en blokken) voor een Golf VI eerder in de range van € 500 / € 600 moeten zitten.
De auto is voor de rest nog netjes en comfortabel (voor een auto uit 2010). Ook de lak is nog prima. Qua roest moet ik misschien wat kritischer kijken, want het wordt natuurlijk een ander verhaal als ik de komende jaren (door roest) het nodige onderhoud kan verwachten.
Qua prijzen, tja - ik ben geen expert. We gaan nu sinds drie jaar naar dezelfde vrije garage (geen dealer). Ze zijn vriendelijk, snel en flexibel. Dat is me wel wat waard, maar goed, ik bel morgen nog wel even 2-3 andere garages en vraag de prijzen op.
Vandaag had ik een accu nodig. 120 op internet. 270 euro bij Parts point. Of ik dan interesse had in het huismerk a 180. Even om de hoek bij Auto Stroom Huizen een beter alternatief gekocht voor 165. En ja, dat die dan wat duurder is op internet is niet erg. Maar ik ga niet meer dan het dubbele betalen.
Geen idee hoe normale garages daar kunnen kopen. Ik verwacht allerlei loyalty systemen en dergelijke. Maar de particulier wordt dus gewoon even getild.
[ Voor 11% gewijzigd door Aphelion op 28-02-2026 20:43 ]
Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness
Ja hier een plaats verderop van Huizen is onze lokale onderdelen zaak, Brezan, vervangen door een Partspoint. Schrok me rot toen ik daar even langsreed om nieuwe wisserbladen te halen.Aphelion schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:43:
Zo jammer dat Banis weg is uit Huizen. Het is nu parts point.
Vandaag had ik een accu nodig. 120 op internet. 270 euro bij Parts point. Of ik dan interesse had in het huismerk a 180. Even om de hoek bij Auto Stroom Huizen een beter alternatief gekocht voor 165. En ja, dat die dan wat duurder is op internet is niet erg. Maar ik ga niet meer dan het dubbele betalen.
Geen idee hoe normale garages daar kunnen kopen. Ik verwacht allerlei loyalty systemen en dergelijke. Maar de particulier wordt dus gewoon even getild.
Dan maar een dag wachten op Amazon...
Wellicht dat iemand hier kan bevestigen of ik in de goede hoek zit of een andere tip bij het volgende;
Fiesta 2009 blaast alleen nog maar koude lucht uit de verwarming.
Ik voel achter het dashboard, ter hoogte van het gaspedaal wel warmte ontstaan.
Dit doet mij vermoede dat de mengklep het heeft begeven. Echter, hoor ik niet het geklik/ratel wat ik bij een aantal YT filmpjes wel hoor.
Voordat ik het halve dashboard uit elkaar ga halen, zie ik iets over het hoofd wat het ook zou kunnen zijn of andere oplossingen?
PSN: Flix20-NL
Ik zou inderdaad zeggen mengklep, of de warmtewisselaar is verstopt. Maar dat laatste is veel minder voor de hand liggend.Flix20 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:03:
[...]
Ja hier een plaats verderop van Huizen is onze lokale onderdelen zaak, Brezan, vervangen door een Partspoint. Schrok me rot toen ik daar even langsreed om nieuwe wisserbladen te halen.
Dan maar een dag wachten op Amazon...
Wellicht dat iemand hier kan bevestigen of ik in de goede hoek zit of een andere tip bij het volgende;
Fiesta 2009 blaast alleen nog maar koude lucht uit de verwarming.
Ik voel achter het dashboard, ter hoogte van het gaspedaal wel warmte ontstaan.
Dit doet mij vermoede dat de mengklep het heeft begeven. Echter, hoor ik niet het geklik/ratel wat ik bij een aantal YT filmpjes wel hoor.
Voordat ik het halve dashboard uit elkaar ga halen, zie ik iets over het hoofd wat het ook zou kunnen zijn of andere oplossingen?
Ik kom dit tegen op Youtube, hoe je de kleppen kan laten calibreren, wellicht lost dat het probleem al op:En als je eenmaal de klep gelokaliseerd hebt, kan je op die manier de kleppen heen en weer laten bewegen, zodat je kan zien of hij ook daadwerkelijk beweegt. En niet klikken kan natuurlijk ook betekenen dat de servo inmidels helemaal overleden is...
EDIT: en hier nog een filmpje van het vervangen:
[ Voor 6% gewijzigd door Wild Chocolate op 28-02-2026 22:40 ]
Ja de filmpjes van het vervangen had ik al gevonden maar opzich wist ik al wel hoe en wat.Wild Chocolate schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:37:
[...]
Ik zou inderdaad zeggen mengklep, of de warmtewisselaar is verstopt. Maar dat laatste is veel minder voor de hand liggend.
Ik kom dit tegen op Youtube, hoe je de kleppen kan laten calibreren, wellicht lost dat het probleem al op:
[YouTube: How to calibrate climatronic in Ford Fiesta MK6, Ford Mondeo MK3 (self-diagnostic)]
En als je eenmaal de klep gelokaliseerd hebt, kan je op die manier de kleppen heen en weer laten bewegen, zodat je kan zien of hij ook daadwerkelijk beweegt. En niet klikken kan natuurlijk ook betekenen dat de servo inmidels helemaal overleden is...
EDIT: en hier nog een filmpje van het vervangen:
[YouTube: FORD FIESTA HEATER BLEND DOOR ACTUATOR REPLACEMENT. CLICKING WHEN START CAR FIX]
Waar mijn twijfel nog zit, is dat je in dit filmpje ook overduidelijk dat geklik hoort. Ik vermoed dat dat door die tandwielen komt die niet grijpen. Dat geluid heb ik niet in de auto.
Ja dat is het plan ook (gewoon vervangen) en heb dezelfde conclusie getrokken. Maar dacht ik gooi 'm hier ook nog even in de groep, hier wilt nog wel eens een ervaringsdeskundige uit de hoek komen met een gouden tip.Wild Chocolate schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:08:
Kijk, theoretisch kan er natuurlijk ook nog iets anders zijn. Bedrading beschadigd, module die niet goed werkt bijvoorbeeld. Bij de meeste auto's is volgens mij wel te zien of de klep daadwerkelijk beweegt wanneer hij dat moet doen. Zo niet, dan zou ik het ding gewoon vervangen. Als hij dan nóg niet werkt, zou ik pas verder zoeken. Is niet helemaal hoe diagnose zou moeten werken, maar zo'n servo kost niet de wereld en als die niet beweegt is het 99% zeker de servo.
je kunt bij Winparts gewoon op kenteken zaken bestellen. daar is geen PR nummer voor nodigplaspvd schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:52:
Ik heb recent een gebruikte skoda Octavia gekocht, nu wil ik graag wat onderdelen bestellen. Kom ik er dus achter dat PR nummers daar goed voor van pas komen. Echter mis ik de sticker (kofferbak en boekje). Is er een manier om deze nummers te achterhalen, zonder contact op te nemen met een Skoda dealer?
Aan de hand van VIN nummer?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Onderdelen bestellen op kenteken is gewoon beroerd. Komt bij dat de tecdoc-attributen bij Winparts gesorteerd worden, dus als je in tecdoc iets hebt als dit:No Hands schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:00:
[...]
je kunt bij Winparts gewoon op kenteken zaken bestellen. daar is geen PR nummer voor nodig
Versnelling: handmatig
bouwjaar tot: 2004
-- blokkenscheiding --
Versnelling: automaat
bouwjaar vanaf: 2005
Wordt bij Winparts:
Versnelling: handmatig, automaat
bouwjaar vanaf: 2005
bouwjaar tot: 2004
Succes met uitzoeken... Je wilt gewoon altijd de OE-nummers bij de hand hebben of aan de hand van de afbeelding kunnen controleren of je het juiste onderdeel hebt.
[ Voor 5% gewijzigd door _JGC_ op 02-03-2026 10:17 ]
Op kenteken is heel onbetrouwbaar. Op kenteken zoeken houdt vaak geen rekening met detailverschillen tussen productiejaren of opties.No Hands schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:00:
[...]
je kunt bij Winparts gewoon op kenteken zaken bestellen. daar is geen PR nummer voor nodig
Als ik mijn daily opzoek (Passat B8 GTE) krijg ik een hele lijst aan mogelijke varianten, waaronder heel veel uitvoeringen die niet eens leverbaar waren op de GTE (namelijk met halogeen lampen, de GTE heeft altijd LED).
Met zoeken op kenteken heb je alleen enige zekerheid dat het gekozen onderdeel één van de varianten is die zou moeten passen, maar ook dat is geen garantie.
Het meest betrouwbare - en ook dat is niet 100% - is zoeken op OE-nummer van een onderdeel.
Heb ik een pr nummer, hoef ik niks op te demonteren en op te meten.
Geweldig dat VAG... op 5Q0512013KJ krijg ik idd geen hits. Op google kom je dan op een aantal websites uit, waaronder deze:plaspvd schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:11:
@_JGC_
Bijvoorbeeld Links achter dempers.
5Q0 512 013 KJ
https://lagabasen.com/vis...e=0&articleno=5Q0512013KJ
1e hit op die site:
Article number: 5Q0513423B
Original number: 5Q0 513 049 KT
Visual Original Number: 5Q0512013KJ
2e hit:
Original number: 5Q0513049HH
Visual Original Number: 5Q0512013KJ
Op 5Q0513049KT krijg ik:
BILSTEIN 19-230542 B4 OE
BILSTEIN 35-229865 B6 Performance
KYB 3448025
Op 5Q0513049HH krijg ik geen Bilstein maar wel:
KYB 3448025
Lijkt me dat bovenstaande Bilstein demper degene is die je zoekt.
Bilstein levert ook een 13mm demper. Is een "compleet" andere demper (rough road/ normaal/ sport onderstel. Als je op daparto.nl kijkt (tevens bijna alle onderdeel site's staat er een passend pr nummer bij)
Zit denk niets anders op dan een dealer te contacten. Ook handig als ik remschijven/ whatever wil bestellen in direct de goede maat.
Werkt Auto-onderdelen24.nl niet?
Bovendien kun je bij een bestelling een extra service aanvinken voor weinig die garandeert dat het onderdeel past. Darvoor geef je het chassisnummer op.
Zij zoeken dat dan uit en stellen het juiste onderdeel voor als het niet klopt.
Heeft me al een keer voor verkeerde onderdelen behoed, en retourneren als het dan toch niet past is gewaarborgd.
Op AutoDoc kun je zoeken op chassisnummer, maar zij hebben die service niet dat het voor je uitgezocht wordt geloof ik.
Goedkoper via hun app trouwens.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Wat betreft die stickers, VAG heeft besloten die sticker sinds een paar jaar niet meer in de auto en de boekjes te plakken. Alleen de dealer heeft die data. Stukje vendor lock-in. Behalve aan de auto, de service en de onderdelen wil men ook cashen op de data.
Ik bestel bijna maandelijks wel onderdelen. Verder doe ik zelf altijd goed vooronderzoek zodat ik een eventuele mismatch op voorhand al kan filteren.
48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Klopt, en in die eerste 8 digits zit daarmee niet meer info dan in het kentekenregister. Maar zelfs al wordt er naar de laatste 7 digits gekeken (het werkelijke unieke nummer van een auto), zelfs dan is het geen garantie dat de juiste versies eruit rollen. Zelfs relatief grote verschillen in uitvoering kunnen nog steeds onduidelijk zijn. Ik heb van BMW een lokaal kopie van de onderdelendatabase t/m ergens tussen 2000 en 2010. Dat is wat de dealer zelf gebruikt en over het algemeen geldt die als zeer compleet en gedetailleerd. En toch staan er vaak meerdere varianten bij een chassisnummer, en dan heb ik het bijv. over schillen als onderstel voor slecht wegdek (vaak oost-Europa pakket genoemd), verlaging, verlichtingsvarianten voor Scandinavië, tropenpakket voor de koeling etc. Zaken die toch echt wel duidelijk zouden moeten zijn. En ik ben er zelf al meerdere keren tegen aan gelopen dat bepaalde zaken domweg ontbreken._JGC_ schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:05:
Chassisnummer is overigens geen garantie dat het past. Winparts gebruikt voor België een chassisnummer lookup, die wordt bij de webservice van Aldoc ingeschoten en dan komt daar een tecdoc-ktype uit. Zit je qua betrouwbaarheid op hetzelfde niveau als een kenteken. In het chassisnummer zitten in de eerste 8 tekens merk/model/motorcode verwerkt, dat is waar Aldoc naar kijkt, de laatste digits worden genegeerd.
[...]
En dat terwijl het niet eens zo heel veel opslag kost in een database (vaak zijn variaties gekoppeld aan een pakketnummer dat meerdere onderdelen bevat, dus je hoeft alleen dat pakketnummer maar te koppelen aan een chassisnummer).
Gelukkig kan je met een visuele inspectie, beschrijving bij een onderdeel of OE nummer op het onderdeel vaak wel achterhalen of het geschikt is voor jouw auto, maar blind bestellen op basis van kenteken/chassisnummer is en blijft een risico.
Bij BMW is het chassisnummer een opeenlopend nummer (fgstnr) en worden onderdeelkoppelingen hoofdzakelijk op complete ranges gedaan.
En dan zie je hoe onbetrouwbaar Tecdoc eigenlijk is... bij DParts gebruikten we de voertuigdatabase van Aldoc ipv die van Tecdoc, die is een stuk specifieker. Ik kon op Aldoc voertuigen een 1-op-1 koppeling leggen naar de voertuigen in ETK. Artikelen die volgens Tecdoc niet passen op een auto bleken via Aldoc->ETK gewoon wel te passen.
Helaas, een afgesloten hoofdstuk, DParts is gestopt omdat Winparts zelf de ruimte nodig had. Hele rotzooi is in een paar zeecontainers gestopt en verkocht aan een andere sloper met de database van onderdelen erbij.
Dat DParts gestopt was, wist ik niet_JGC_ schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:52:
@deepbass909 Ik heb destijds voor DParts de hele Transbase database van ETK uitelkaar getrokken en online gezet zodat ze daar in de backoffice bij het online zetten van onderdelen gewoon de tekening konden openen en dan aan konden klikken welk onderdeel ze hadden.
Bij BMW is het chassisnummer een opeenlopend nummer (fgstnr) en worden onderdeelkoppelingen hoofdzakelijk op complete ranges gedaan.
En dan zie je hoe onbetrouwbaar Tecdoc eigenlijk is... bij DParts gebruikten we de voertuigdatabase van Aldoc ipv die van Tecdoc, die is een stuk specifieker. Ik kon op Aldoc voertuigen een 1-op-1 koppeling leggen naar de voertuigen in ETK. Artikelen die volgens Tecdoc niet passen op een auto bleken via Aldoc->ETK gewoon wel te passen.
Helaas, een afgesloten hoofdstuk, DParts is gestopt omdat Winparts zelf de ruimte nodig had. Hele rotzooi is in een paar zeecontainers gestopt en verkocht aan een andere sloper met de database van onderdelen erbij.
Ik heb bij Hella gewerkt en had daar ervaring met Tecdoc, en wij liepen er ook continu tegen aan dat info niet klopte... Dat werd later ook bevestigd door de mannen van (nu) Force, die hun eigen software ontwikkelden.
DParts is 2021 al gestopt, is alweer 5 jaar geleden. Tijd vliegt.deepbass909 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:57:
[...]
Dat DParts gestopt was, wist ik nietIk had altijd het idee dat zij zo'n beetje iedere BMW met 6 cilinder opkochten, aangezien ik die amper op de sloop tegenkwam...
Ik heb bij Hella gewerkt en had daar ervaring met Tecdoc, en wij liepen er ook continu tegen aan dat info niet klopte... Dat werd later ook bevestigd door de mannen van (nu) Force, die hun eigen software ontwikkelden.
Mbt Tecdoc, niet alleen foute toepassingen, maar ook foute kenteken lookups. Met name bedrijfsauto's gaan ze heel vaak de mist in. Verder zijn die zgn "ktypes" heel erg generiek. Mijn 307 is bijvoorbeeld een facelift model, maar in Tecdoc is het gewoon 1 model met per motorisering een ktype (waarbij dan alle motorcodes ook weer op 1 hoop gegooid worden... bij Aldoc heeft elke motorcode een eigen voertuigtype).