[DIY] Het auto klussen & vragen topic

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-09 19:24
Ik heb ook een Spotclean Hydrosteam Pro, inderdaad eindeloos ding.
Vnl voor de verhuur, als gasten vlekken maken zijn die in no time weg en na een paar uur weer droog.
Ik gebruik vrijwel overal de stoom voor.

Maar wat zijn die duur geworden.......in januari was de Hydrosteam Select nog €229 bij Bol.
Toen ik hem kocht was het goedkoper de Hydrosteam Select te kopen, en dan los de wieltjes en een extra borstel, ipv de Hydrosteam Pro.
Zijn verder dezelfde apparaten maar dus met extra accessoires, en een andere sticker.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 01-09-2025 11:16 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas312
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:23
Dag allen,

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met mijn uitdaging.
Ik heb een Skoda Karoq met het Canton geluidssysteem. De lage speaker in de achterdeur is kapot. Ik wil deze graag vervangen. Ik heb alleen moeite met het vinden van een goede speaker die aansluit op het Canton systeem.

Ik weet het volgende:
Maat speaker: 16.5 cm
Inbouwdiepte: 45 cm
Impedantie: 8 ohm

Ik kan geen goede speaker vinden die voldoet aan de 8 ohm impedantie. Ik heb gelezen dat een lagere ohm niet goed is voor de versterker.

Kan iemand advies geven over een speaker die ik kan gebruiken? Op internet vind ik eigenlijk geen goede optie. Ik heb een aantal bedrijven aangeschreven, maar daar komt ook weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 13:21
https://skoda-acc.com/SKO...ubwoofer-Canton-565035412

Deze?

[ Voor 18% gewijzigd door WEBGAMING op 06-09-2025 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas312
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:23
Thanks voor het meedenken! Het gaat om de speaker in de achterdeur. Zie foto hieronder. Ik zal die site nog even afstruinen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZEEtfI0BzbSykuIidhZGZKy_Lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2sYs0YtTiACJyobotL2EiUnL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daan1071
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:14
Ik kijk inmiddels al een tijdje mee in diverse topics, waaronder dit topic. Maar actief ben ik niet echt, daar wil ik wat verandering inbrengen. Wellicht kan ik mensen verder helpen of leuke ervaringen delen. Ik ben zelf 4 jaar lang Peugeot en Kia monteur geweest bij de dealer. Mochten er vragen zijn over recentere modellen qua techniek, vraag gerust! Afgelopen weekend heb ik zelf het gereedschap eens bij elkaar gepakt en ook een klusje voor de deur kunnen doen.

Auto betreft een Volkswagen Passat R36, welke ik recent heb kunnen kopen voor een zachte prijs, gezien er wat werk aan zat. Bij deze auto zit de carterventilatie in het kleppendeksel. Het membraan gaat hier nogal eens van defect, waardoor de motor valse lucht kan aanzuigen. Beste oplossing is een nieuw kleppendeksel monteren.

Hiervoor heb ik eerst de inlaat gedemonteerd, waarna ik bij het kleppendeksel kon verwijderen. De pakking lekte ook, dus dat is mooi meegenomen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1PZOD105_LqArk00EHNNJ_XiBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHMFECAR9YUoleYU6qxgLIr2.jpg?f=fotoalbum_large

Na montage van het kleppendeksel heb ik de bougies direct gewisseld, gezien de bobines er toch aflagen.
Na het monteren van het kleppendeksel en de inlaat heb ik het luchtfilter vervangen, deze zat goed vol, dat oogt toch een stuk mooier en de motor vind het fijner. Verder heb ik het gasklephuis schoongemaakt met een tandenborstel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qQoY4tKffZ01Ev7zmowEp5Jct4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOFI5fLb8N7CTc9ypOEsRity.jpg?f=fotoalbum_large

Na volledige montage van alle onderdelen heb ik nog een doekje over alles heen gehaald. Ik heb hierbij gebruikt van system123 motorreiniger en system123 motor make up. Het resultaat is een stuk beter. Maar veel plekken blijven zichtbaar. Is hier nog wat aan te doen? Eventueel met een ander schoonmaaksetje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-j_PBrtcgvKZL1fpjhYtciOmEVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QaQd6ClM6ZtrO0BEH3oLJZZW.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk afgesloten met het inleren van de gasklep, deze is toch even open geweest handmatig en het wissen van foutcodes. Dit heb ik gedaan met VCDS. Auto loopt weer mooi rustig stationair!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 20:00
Heerlijk, een dikke V6 :)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:03
Nieuwe Varta accu haalt CCA capaciteit niet.

Gisteren kwam de bezorger een nieuwe Varta Silver Dynamic D15 (610A, 63 Ah) brengen. Dus gelijk even gekeken (met een Kingbolen BM550 accutester) wat de CCA capaciteit was. Deze blijkt maar 472A te zijn, met een SoH van slechts 60%.
Ook na een nacht opladen (aan een CTEK MXS 5.0 acculader) stijgt dat maar naar 490A / 65%.
Afgaande op de print op de accu zou de productiemaand november 2024 zijn, dus minder dan een jaar geleden.

Ter vergelijking: Een 4.5 jaar oude Exide accu van de andere auto zit nog op een SoH van 74%. (En haalt 655 van de 760 CCA nieuw.)

Iemand al eens meegemaakt dat een nieuwe accu zijn capaciteit lang niet haalt?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan1071
Andrehj schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:05:
Nieuwe Varta accu haalt CCA capaciteit niet.

Gisteren kwam de bezorger een nieuwe Varta Silver Dynamic D15 (610A, 63 Ah) brengen. Dus gelijk even gekeken (met een Kingbolen BM550 accutester) wat de CCA capaciteit was. Deze blijkt maar 472A te zijn, met een SoH van slechts 60%.
Ook na een nacht opladen (aan een CTEK MXS 5.0 acculader) stijgt dat maar naar 490A / 65%.
Afgaande op de print op de accu zou de productiemaand november 2024 zijn, dus minder dan een jaar geleden.

Ter vergelijking: Een 4.5 jaar oude Exide accu van de andere auto zit nog op een SoH van 74%. (En haalt 655 van de 760 CCA nieuw.)

Iemand al eens meegemaakt dat een nieuwe accu zijn capaciteit lang niet haalt?
Bij het vervangen van de accu’s controleerde wij ook altijd de capaciteit van de nieuwe accu’s. Ik heb zelden, sterker nog, nog nooit gehad dat een nieuwe accu de capaciteit niet haalt. Hooguit net iets er onder.

Nu is het wel zo dat een accutester van dit formaat niet altijd even accuraat is. (Wij gebruikten dergelijke apparaten ook voor het gemak, echter bij twijfel pakte we een officiële tester, die gaf soms net een ander advies)

Je hebt hem al een nachtje aan de lader gehad, dat is al een goede eerste stap. Daarmee kan je bepalen of de accu nog iets van zijn capaciteit kan opnemen. Dat lijkt die niet echt gedaan te hebben: van 472 naar 490 is gewoon verwaarloosbaar. Wij zouden zeggen, einde verhaal. Of bij een klant: de accu word minder, dus u kunt hem verwachten zeker bij korte ritten. Soms wil het helpen om de accu heel even te laten rusten en nog een keer te testen.

In dit geval lijkt die niet op capaciteit te komen, na een nachtje laden moet dat toch echt wel goed zijn. Je zou hem kunnen omwisselen voor een ander. 60% voor een nieuwe accu is erg mager en zou ik niet willen hebben.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:03
Daan1071 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:17:
Bij het vervangen van de accu’s controleerde wij ook altijd de capaciteit van de nieuwe accu’s. Ik heb zelden, sterker nog, nog nooit gehad dat een nieuwe accu de capaciteit niet haalt. Hooguit net iets er onder.

Nu is het wel zo dat een accutester van dit formaat niet altijd even accuraat is. (Wij gebruikten dergelijke apparaten ook voor het gemak, echter bij twijfel pakte we een officiële tester, die gaf soms net een ander advies)

Je hebt hem al een nachtje aan de lader gehad, dat is al een goede eerste stap. Daarmee kan je bepalen of de accu nog iets van zijn capaciteit kan opnemen. Dat lijkt die niet echt gedaan te hebben: van 472 naar 490 is gewoon verwaarloosbaar. Wij zouden zeggen, einde verhaal. Of bij een klant: de accu word minder, dus u kunt hem verwachten zeker bij korte ritten. Soms wil het helpen om de accu heel even te laten rusten en nog een keer te testen.

In dit geval lijkt die niet op capaciteit te komen, na een nachtje laden moet dat toch echt wel goed zijn. Je zou hem kunnen omwisselen voor een ander. 60% voor een nieuwe accu is erg mager en zou ik niet willen hebben.
Dankjewel. Dat is ook mijn conclusie.
Overigens blijkt uit diverse reviews dat de goedkope Kingbolen tester het net zo goed doet als een 10x zo dure Bosch. (Deze bijvoorbeeld: YouTube: KINGBOLEN BM550 Battery Tester VS Mighty BOSCH BAT110 - 6v 12v 24v C...).
En ook het feit dat ie andere accu's wel betrouwbaar meet, geeft mij wel vertrouwen in deze accutester.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan1071
Andrehj schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:21:
[...]

Dankjewel. Dat is ook mijn conclusie.
Overigens blijkt uit diverse reviews dat de goedkope Kingbolen tester het net zo goed doet als een 10x zo dure Bosch. (Deze bijvoorbeeld: YouTube: KINGBOLEN BM550 Battery Tester VS Mighty BOSCH BAT110 - 6v 12v 24v C...).
En ook het feit dat ie andere accu's wel betrouwbaar meet, geeft mij wel vertrouwen in deze accutester.
Ze hoeven inderdaad ook zeker niet slecht te zijn. Sterker nog: ze zitten er vaak nog heel goed in de buurt ook! Vandaar dat wij deze ook gebruiken.

In twijfelgevallen waren de officiële testers wel erg fijn. Deze gaven een volledige inzicht in alle toestanden van de accu. En was een goede conclusie op basis van gegevens mogelijk.

In jou geval verwacht ik ook wel dat die goed zit.
Pagina: 1 ... 60 61 Laatste