[DIY] Het auto klussen & vragen topic

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:32
Ik heb ook een Spotclean Hydrosteam Pro, inderdaad eindeloos ding.
Vnl voor de verhuur, als gasten vlekken maken zijn die in no time weg en na een paar uur weer droog.
Ik gebruik vrijwel overal de stoom voor.

Maar wat zijn die duur geworden.......in januari was de Hydrosteam Select nog €229 bij Bol.
Toen ik hem kocht was het goedkoper de Hydrosteam Select te kopen, en dan los de wieltjes en een extra borstel, ipv de Hydrosteam Pro.
Zijn verder dezelfde apparaten maar dus met extra accessoires, en een andere sticker.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 01-09-2025 11:16 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas312
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-10 18:20
Dag allen,

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met mijn uitdaging.
Ik heb een Skoda Karoq met het Canton geluidssysteem. De lage speaker in de achterdeur is kapot. Ik wil deze graag vervangen. Ik heb alleen moeite met het vinden van een goede speaker die aansluit op het Canton systeem.

Ik weet het volgende:
Maat speaker: 16.5 cm
Inbouwdiepte: 45 cm
Impedantie: 8 ohm

Ik kan geen goede speaker vinden die voldoet aan de 8 ohm impedantie. Ik heb gelezen dat een lagere ohm niet goed is voor de versterker.

Kan iemand advies geven over een speaker die ik kan gebruiken? Op internet vind ik eigenlijk geen goede optie. Ik heb een aantal bedrijven aangeschreven, maar daar komt ook weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-10 17:25
https://skoda-acc.com/SKO...ubwoofer-Canton-565035412

Deze?

[ Voor 18% gewijzigd door WEBGAMING op 06-09-2025 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas312
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-10 18:20
Thanks voor het meedenken! Het gaat om de speaker in de achterdeur. Zie foto hieronder. Ik zal die site nog even afstruinen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZEEtfI0BzbSykuIidhZGZKy_Lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2sYs0YtTiACJyobotL2EiUnL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daan1071
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:29
Ik kijk inmiddels al een tijdje mee in diverse topics, waaronder dit topic. Maar actief ben ik niet echt, daar wil ik wat verandering inbrengen. Wellicht kan ik mensen verder helpen of leuke ervaringen delen. Ik ben zelf 4 jaar lang Peugeot en Kia monteur geweest bij de dealer. Mochten er vragen zijn over recentere modellen qua techniek, vraag gerust! Afgelopen weekend heb ik zelf het gereedschap eens bij elkaar gepakt en ook een klusje voor de deur kunnen doen.

Auto betreft een Volkswagen Passat R36, welke ik recent heb kunnen kopen voor een zachte prijs, gezien er wat werk aan zat. Bij deze auto zit de carterventilatie in het kleppendeksel. Het membraan gaat hier nogal eens van defect, waardoor de motor valse lucht kan aanzuigen. Beste oplossing is een nieuw kleppendeksel monteren.

Hiervoor heb ik eerst de inlaat gedemonteerd, waarna ik bij het kleppendeksel kon verwijderen. De pakking lekte ook, dus dat is mooi meegenomen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1PZOD105_LqArk00EHNNJ_XiBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHMFECAR9YUoleYU6qxgLIr2.jpg?f=fotoalbum_large

Na montage van het kleppendeksel heb ik de bougies direct gewisseld, gezien de bobines er toch aflagen.
Na het monteren van het kleppendeksel en de inlaat heb ik het luchtfilter vervangen, deze zat goed vol, dat oogt toch een stuk mooier en de motor vind het fijner. Verder heb ik het gasklephuis schoongemaakt met een tandenborstel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qQoY4tKffZ01Ev7zmowEp5Jct4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOFI5fLb8N7CTc9ypOEsRity.jpg?f=fotoalbum_large

Na volledige montage van alle onderdelen heb ik nog een doekje over alles heen gehaald. Ik heb hierbij gebruikt van system123 motorreiniger en system123 motor make up. Het resultaat is een stuk beter. Maar veel plekken blijven zichtbaar. Is hier nog wat aan te doen? Eventueel met een ander schoonmaaksetje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-j_PBrtcgvKZL1fpjhYtciOmEVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QaQd6ClM6ZtrO0BEH3oLJZZW.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk afgesloten met het inleren van de gasklep, deze is toch even open geweest handmatig en het wissen van foutcodes. Dit heb ik gedaan met VCDS. Auto loopt weer mooi rustig stationair!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:16
Heerlijk, een dikke V6 :)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:25
Nieuwe Varta accu haalt CCA capaciteit niet.

Gisteren kwam de bezorger een nieuwe Varta Silver Dynamic D15 (610A, 63 Ah) brengen. Dus gelijk even gekeken (met een Kingbolen BM550 accutester) wat de CCA capaciteit was. Deze blijkt maar 472A te zijn, met een SoH van slechts 60%.
Ook na een nacht opladen (aan een CTEK MXS 5.0 acculader) stijgt dat maar naar 490A / 65%.
Afgaande op de print op de accu zou de productiemaand november 2024 zijn, dus minder dan een jaar geleden.

Ter vergelijking: Een 4.5 jaar oude Exide accu van de andere auto zit nog op een SoH van 74%. (En haalt 655 van de 760 CCA nieuw.)

Iemand al eens meegemaakt dat een nieuwe accu zijn capaciteit lang niet haalt?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan1071
Andrehj schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:05:
Nieuwe Varta accu haalt CCA capaciteit niet.

Gisteren kwam de bezorger een nieuwe Varta Silver Dynamic D15 (610A, 63 Ah) brengen. Dus gelijk even gekeken (met een Kingbolen BM550 accutester) wat de CCA capaciteit was. Deze blijkt maar 472A te zijn, met een SoH van slechts 60%.
Ook na een nacht opladen (aan een CTEK MXS 5.0 acculader) stijgt dat maar naar 490A / 65%.
Afgaande op de print op de accu zou de productiemaand november 2024 zijn, dus minder dan een jaar geleden.

Ter vergelijking: Een 4.5 jaar oude Exide accu van de andere auto zit nog op een SoH van 74%. (En haalt 655 van de 760 CCA nieuw.)

Iemand al eens meegemaakt dat een nieuwe accu zijn capaciteit lang niet haalt?
Bij het vervangen van de accu’s controleerde wij ook altijd de capaciteit van de nieuwe accu’s. Ik heb zelden, sterker nog, nog nooit gehad dat een nieuwe accu de capaciteit niet haalt. Hooguit net iets er onder.

Nu is het wel zo dat een accutester van dit formaat niet altijd even accuraat is. (Wij gebruikten dergelijke apparaten ook voor het gemak, echter bij twijfel pakte we een officiële tester, die gaf soms net een ander advies)

Je hebt hem al een nachtje aan de lader gehad, dat is al een goede eerste stap. Daarmee kan je bepalen of de accu nog iets van zijn capaciteit kan opnemen. Dat lijkt die niet echt gedaan te hebben: van 472 naar 490 is gewoon verwaarloosbaar. Wij zouden zeggen, einde verhaal. Of bij een klant: de accu word minder, dus u kunt hem verwachten zeker bij korte ritten. Soms wil het helpen om de accu heel even te laten rusten en nog een keer te testen.

In dit geval lijkt die niet op capaciteit te komen, na een nachtje laden moet dat toch echt wel goed zijn. Je zou hem kunnen omwisselen voor een ander. 60% voor een nieuwe accu is erg mager en zou ik niet willen hebben.

• Andrehj
Daan1071 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:17:
Bij het vervangen van de accu’s controleerde wij ook altijd de capaciteit van de nieuwe accu’s. Ik heb zelden, sterker nog, nog nooit gehad dat een nieuwe accu de capaciteit niet haalt. Hooguit net iets er onder.

Nu is het wel zo dat een accutester van dit formaat niet altijd even accuraat is. (Wij gebruikten dergelijke apparaten ook voor het gemak, echter bij twijfel pakte we een officiële tester, die gaf soms net een ander advies)

Je hebt hem al een nachtje aan de lader gehad, dat is al een goede eerste stap. Daarmee kan je bepalen of de accu nog iets van zijn capaciteit kan opnemen. Dat lijkt die niet echt gedaan te hebben: van 472 naar 490 is gewoon verwaarloosbaar. Wij zouden zeggen, einde verhaal. Of bij een klant: de accu word minder, dus u kunt hem verwachten zeker bij korte ritten. Soms wil het helpen om de accu heel even te laten rusten en nog een keer te testen.

In dit geval lijkt die niet op capaciteit te komen, na een nachtje laden moet dat toch echt wel goed zijn. Je zou hem kunnen omwisselen voor een ander. 60% voor een nieuwe accu is erg mager en zou ik niet willen hebben.
Dankjewel. Dat is ook mijn conclusie.
Overigens blijkt uit diverse reviews dat de goedkope Kingbolen tester het net zo goed doet als een 10x zo dure Bosch. (Deze bijvoorbeeld: YouTube: KINGBOLEN BM550 Battery Tester VS Mighty BOSCH BAT110 - 6v 12v 24v C...).
En ook het feit dat ie andere accu's wel betrouwbaar meet, geeft mij wel vertrouwen in deze accutester.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan1071
Andrehj schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:21:
[...]

Dankjewel. Dat is ook mijn conclusie.
Overigens blijkt uit diverse reviews dat de goedkope Kingbolen tester het net zo goed doet als een 10x zo dure Bosch. (Deze bijvoorbeeld: YouTube: KINGBOLEN BM550 Battery Tester VS Mighty BOSCH BAT110 - 6v 12v 24v C...).
En ook het feit dat ie andere accu's wel betrouwbaar meet, geeft mij wel vertrouwen in deze accutester.
Ze hoeven inderdaad ook zeker niet slecht te zijn. Sterker nog: ze zitten er vaak nog heel goed in de buurt ook! Vandaar dat wij deze ook gebruiken.

In twijfelgevallen waren de officiële testers wel erg fijn. Deze gaven een volledige inzicht in alle toestanden van de accu. En was een goede conclusie op basis van gegevens mogelijk.

In jou geval verwacht ik ook wel dat die goed zit.

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:57
Tijdens het vervangen van de radio in m'n Mitsubishi Outlander 2008 kom ik deze mokerlange kabel tegen met een stekker die ik niet herken. Hij was niet aangesloten bij de oude radio.

Weet iemand waar hij voor is? Hij zit te vast om makkelijk te kunnen volgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUlyuB_IIrBVT70iYMJNSUrIEx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D44nuAiBQrNlAB7oEpAC0PNO.jpg?f=fotoalbum_large

De auto heeft geen camera's en parkeersensoren.

[ Voor 57% gewijzigd door DaanTriple7 op 13-09-2025 10:54 ]

• Zyk
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19:07

Zyk

Dat lijkt op een coaxiale antennekabel.

• DaanTriple7
@Zyk thanks.
Ik heb inmiddels gevonden waar hij heen ging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lv79Qk_UmO2TpY7Um4jUHITp-RQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yr1euvoY9T9vF6tGNMtBk5dS.jpg?f=fotoalbum_large

Waar zou dit bij de (nóg oudere) radio voor hebben gediend?

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Is het niks van een oude navigatie als extra antenne, of voor het telefoon signaal te versterken?

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

DaanTriple7 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:02:
@Zyk thanks.
Ik heb inmiddels gevonden waar hij heen ging.

[Afbeelding]

Waar zou dit bij de (nóg oudere) radio voor hebben gediend?
Dat is een GPS antenne.

[ Voor 91% gewijzigd door SpongeRob op 13-09-2025 12:47 ]

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Thomas312 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:45:
Dag allen,

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met mijn uitdaging.
Ik heb een Skoda Karoq met het Canton geluidssysteem. De lage speaker in de achterdeur is kapot. Ik wil deze graag vervangen. Ik heb alleen moeite met het vinden van een goede speaker die aansluit op het Canton systeem.

Ik weet het volgende:
Maat speaker: 16.5 cm
Inbouwdiepte: 45 cm
Impedantie: 8 ohm

Ik kan geen goede speaker vinden die voldoet aan de 8 ohm impedantie. Ik heb gelezen dat een lagere ohm niet goed is voor de versterker.

Kan iemand advies geven over een speaker die ik kan gebruiken? Op internet vind ik eigenlijk geen goede optie. Ik heb een aantal bedrijven aangeschreven, maar daar komt ook weinig uit.
Een inbouwdiepte van 45 cm vind ik érg indrukwekkend! ;)
Een originele luidspreker is vaak gemaakt van gegoten plastic en één geheel met de driver en passend voor de auto. Het makkelijkste is om een zelfde luidspreker op de kop te tikken.
Mocht je de luidspreker met iets aftermarket willen vervangen, heb je ook pasringen nodig om de luidspreker te kunnen monteren. Vervangen dan ook beide luidsprekers, anders heb je twee verschillende luidsprekers en dat is niet wenselijk.
Aftermarket heeft in 99% van de gevallen een impedantie van 4 ohm, maar ik verwacht niet dat dat een heel erg groot probleem zal opleveren.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-10 15:20
Mijn Mazda CX-5 (2012, 190k Km) maakt een rammelend geluid bij het oprijden van stoepjes en bij gaten in de weg, Ik heb het idee dat dit erger is als het stuur gedraaid is, bijvoorbeeld als ik thuis de oprit op draai.
Ik heb aan de onderkant van de auto gekeken en ik zie niks geks of voel geen speling.
Is er een manier om de veerpootlagers te controleren? Of is het gewoon blind vervangen en hopen dat het daaraan ligt?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• WEBGAMING
Draai eens naar volledige stuuruitslag, en maak een bocht. Probeer beide kanten. Als hij dan herrie maakt, waarschijnlijk homokineten. Aandrijfassen.

Als het echt op oneffenheden is, kan er ook gewoon ergens speling op zitten, waarschijnlijk een kogel. Dat moet je dan ook vrij snel kunnen zien (of eigenlijk voelen) op een brug.

[ Voor 22% gewijzigd door WEBGAMING op 17-09-2025 19:25 ]

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:32
Blackouts schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:45:
Mijn Mazda CX-5 (2012, 190k Km) maakt een rammelend geluid bij het oprijden van stoepjes en bij gaten in de weg, Ik heb het idee dat dit erger is als het stuur gedraaid is, bijvoorbeeld als ik thuis de oprit op draai.
Ik heb aan de onderkant van de auto gekeken en ik zie niks geks of voel geen speling.
Is er een manier om de veerpootlagers te controleren? Of is het gewoon blind vervangen en hopen dat het daaraan ligt?
Draagarm rubbers kontroleren (de achterste van voor/onder) of daar scheuren in zittten.
Stabilisatorstang koppelstangetjes. Origineel (en goede aftermarket) hebben 4 nopjes aan de achterkant van de kogel ( a la Lego) als die niet meer zichtbaar of voelbaar zijn, zijn de stangetjes/kogels versleten.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:40
Vandaag accu ontvangen voor de vrouw lief haar kia, maar de accu heeft tijdens transport heel iets gelekt, is dit erg qua levensduur? Één van de transport pluggen was er ook uit... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6Uhir8RyiH-t_oQZE8uZAwB5sA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3PcXyFl3yrsuMu6NiXdL4dHe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V45MZ2NRmcuu9ELOVK4dDtxyzuY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cj2G1g5nOLJAk5YSiqAfhFco.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWFRnvixsD_tqFINg685wcYh18U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ObbVpSvoTq7KzdYYiImRP8cs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Gewoon terug sturen. Je wil ook geen lekkende accu in je auto zetten.

[ Voor 55% gewijzigd door WEBGAMING op 29-09-2025 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:40
WEBGAMING schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:17:
Gewoon terug sturen. Je wil ook geen lekkende accu in je auto zetten.
Ty, Ik heb ze zojuist gemaild, helaas moet je retourkosten wel zelf betalen, maar ik denk dat ze bij defecten wel vergoeden.. verwacht dat de accu niet lekt, maar door de transport plug los is gegaan is er vloeistof gelekt heeft. Maar geen idee wat voor invloed heeft op de werking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Mindere levensduur. Ja, dat moet in mijn ogen wel inderdaad. Als hun iets opsturen wat niet goed is moet jij niet voor de kosten opdraaien natuurlijk.

Ook zonder zo'n plug horen ze niet (significant) te lekken. Dat is om de gassen er uit te laten, dat zou redelijk vloeistofdicht moeten zijn. Anders zou het er ook uit komen als je hard door de bocht gaat.

Zou natuurlijk kunnen dat hij onderweg veel gekanteld is, en het er daar door extra uit gekomen is. Maar ik zou er gewoon niet aan beginnen en hem mooi terug sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Je bent iets electroliet verloren. Bij een nieuwe accu heb je een overschot, dus je zal het niet direct merken, maar de levensduur kan mogelijk verkort zijn. Nu zie ik vooral druppels, dus zit je nog in het milliliter bereik, terwijl zo'n accu eerder 1 of 2 liter aan accuzuur bevat (afhankelijk van de omvang). Dit lijkt dus vooral nog in bereik te zitten dat sowieso tussen accus kan variëren en niet direct zorgen over maken. Zolang hij niet actief lekt (en dus ergens fysiek kapot is), zal deze zo goed als zeker geen merkbaar kortere levensduur hebben.

@WEBGAMING
Waarom moet een shop daarvoor opdragen? Als die in een fysieke winkel gekocht zou zijn, kreeg je toch ook geen vergoeding voor de brandstofkosten van het terugbrengen? Het is niet verplicht en hooguit een gunst van de leverancier om iets kosteloos terug te mogen sturen.
Het vervelende voor een particulier is vooral dat een loodaccu (veel) zwaarder is dan met reguliere pakketpost verzonden kan worden en transportbedrijven gelijk veel duurder zijn voor een particulier met incidentele verzending.

De ontluchting is een klein labyrint, waar vloeistof moeilijker doorheen beweegt, maar het is niet onmogelijk. Als de accu langere tijd gekanteld is, kan er vloeistof uitlekken. Dat lijkt hier gebeurt te zijn. Die openingen zitten op zo'n plek in de accu dat door g-krachten alleen het zuur hier niet uit kan komen, en dus niet tijdens hard remmen of optrekken of in scherpe bochten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@deepbass909 Als zoiets bij Winparts gebeurt schieten ze een haal+breng order in bij Koopman/Transmission, komen ze hem gewoon bij je thuis omruilen.
Sowieso worden accu's daar altijd zonder extra verpakking met Koopman/Transmission vervoerd omdat ze rechtop vervoerd moeten worden. Bij PostNL en DHL weet je niet hoe er met zo'n pakket omgegaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik moet er trouwens op terugkomen, ik zie dat PostNL tot 23kg doet (€14,00), en deze accu's is iets van 12 kg. PostNL (en DHL dus ook waarschijnlijk) zouden het wel accepteren.

@_JGC_
Wat ik al schreef, het is een gunst van de webshop. Winparts ken ik als coulant daarin, maar het is bij prijsvechters verre van standaard (en tegenwoordig sowieso steeds minder in algemene zin) dat retourneren kosteloos is, ongeacht de reden van retourneren.

Maar in alle eerlijkheid heb ik weinig vertrouwen dat instructies dat een pakket rechtop vervoerd moet worden, lang niet altijd opgevolgd worden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@deepbass909 Winparts levert ze gewoon rechtop zonder omdoos aan bij Koopman/Transmission. Die lui weten hoe ze dat moeten vervoeren.

En ja, er zijn partijen die het gewoon in een doos kiepen en dan bij DHL of PostNL aanbieden, dat deed Winparts ook na de verhuizing naar Ede (andere inpakkers, hadden geen idee wat ze inpakten)... enorm hoog retourpercentage vanwege transportschade of zooi die samen in het doosje werd gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:19:
@deepbass909 Winparts levert ze gewoon rechtop zonder omdoos aan bij Koopman/Transmission. Die lui weten hoe ze dat moeten vervoeren.

En ja, er zijn partijen die het gewoon in een doos kiepen en dan bij DHL of PostNL aanbieden, dat deed Winparts ook na de verhuizing naar Ede (andere inpakkers, hadden geen idee wat ze inpakten)... enorm hoog retourpercentage vanwege transportschade of zooi die samen in het doosje werd gestopt.
Transportschade is sowieso altijd een ding geweest... Toen ik bij Hella werkte (inmiddels meer dan 20 jaar terug) waren er ook regelmatig retouren van specifieke producten door transportschade, des tijds vooral airco condensors. En afgelopen zomer heb ik mee mogen maken dat het blijkbaar nog steeds moeilijk is om die zonder schade te transporteren :X Ik had er 1 in Duitsland besteld (dus niet bij Winparts), maar ondanks (of eigenlijk als gevolg van) een overdoos, kwam die beschadigd aan. En waarom als gevolg van? De condensor zelf zat zelf in een redelijk goede doos, maar de overdoos was veel te groot, waardoor de doos met condensor meer dan een halve meter vrije val kon maken als die overdoos omgedraaid werd :F Dat was genoeg om alsnog montagepunten te verbuigen tot het punt dat ik er geen vertrouwen meer in had het terug te kunnen buigen zonder schade. Die is gelukkig wel netjes omgeruild.

Maar de retouren toen waren ook al vooral condensors, gevolgd door radiatoren. :X En dat terwijl inpakken door eigen personeel werd gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Hoe het product bij de klant wordt aangeleverd is bij mijn weten de verantwoordelijkheid van de verkoper. Deze mag dus prima opdraaien voor de extra kosten bij een omruil die nodig is door gebreken bij levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Welk vet voor scharnierpunten trommelremmen?

Ik wil onderhoud plegen aan de trommelremmen van aanhanger en caravan. Daarvoor moeten ook de diverse scharnierpunten netjes gesmeerd worden. Al-Ko zegt daarover:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwlTZNCtQ78H4ZNgjy9CMODpA1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qMXZ3chCdRUtuFcn89xhomSn.png?f=fotoalbum_large en
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEfgwzE9YOBIBz0lPfyYPLWYM1U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EvQ35u2zqYh6qci01DrVRfeF.png?f=user_large
Handig genoeg wordt er geen merk of type vet bij vermeld. Ik heb wel Liqui Moly siliconenvet liggen, maar die is zeker niet bestand tegen dergelijke temperaturen (gaat maar tot 200 graden).
Wat gebruiken jullie voor trommelremmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Andrehj schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:46:

Ik wil onderhoud plegen aan de trommelremmen van aanhanger en caravan. Daarvoor moeten ook de diverse scharnierpunten netjes gesmeerd worden. Al-Ko zegt daarover:
[Afbeelding] en
[Afbeelding]
Handig genoeg wordt er geen merk of type vet bij vermeld. Ik heb wel Liqui Moly siliconenvet liggen, maar die is zeker niet bestand tegen dergelijke temperaturen (gaat maar tot 200 graden).
Als je al vet wilt gebruiken, dan keramische pasta of speciale remmenvet, zoals deze van Até.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
deepbass909 schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:51:
Als je al vet wilt gebruiken, dan keramische pasta of speciale remmenvet, zoals deze van Até.
Dank, die ken ik, maar die is speciaal voor remzuigers, en bovendien gaat die ook maar tot 200 °C volgens de datasheet:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Die is inderdaad voor de zuigers.

Ik gebruik zelf altijd Kerabrake van Makra.

https://www.afsmotorparts...t/product&product_id=1158

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:35
Andrehj schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:46:

[Afbeelding] en
[Afbeelding]
Vroegâh gebruikte men daarvoor kopervet.

Maar omdat dat weer onhandig is met ABS sensoren (vanwege de metaaldeeltjes die erin zitten), gebruik je daarvoor tegenwoordig Keramisch vet. Zelf heb ik deze:
https://www.oliehandel.nl...400-ml-1stuk-e701123-st-1

Die gebruik ik bijvoorbeeld ook op wielbouten, tegen het vastrotten. (Ook een toepassing waar vaak kopervet gebruikt werd/wordt)

Overigens kan kopervet nog steeds prima gebruikt worden, zo lang het maar niet in de buurt van ABS sensoren komt. En dat zal bij trommelremmen van aanhangers en caravans dus wel goed gaan 8)

EDIT:
Wat @DaanTriple7 voorstelt is dus ook prima, kan zelfs tegen nog veel hogere temperaturen. Maar is ook wel een stuk duurder. Hoewel ik dat de eigenaar van AFS motorparts wel gun, vind ik het verschil in prijs wel erg fors.

[ Voor 13% gewijzigd door Wild Chocolate op 29-09-2025 22:16 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Die is inderdaad mokerduur, dat had ik niet gezien.

https://www.bol.com/nl/nl...bAMPTkzzDAPIaAkkFEALw_wcB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
@Wild Chocolate Hartstikke bedankt. Ik blijk nog een tube Liqui Moly Kopervet (3080) te hebben staan. Bruikbaar tot 1100 °C, dus ruim voldoende. Die ga ik maar gebruiken. Mocht ik ooit ook werk aan de trommelremmen van een auto gaan doen (met ABS sensoren) dan ga ik keramisch vet kopen, waarbij bovengenoemde Kerabrake een goede mogelijkheid is, maar de versie van Kroon Oil, die ik hier bij de lokale Toolstation kan halen (scheelt weer verzendkosten) zeker ook: https://www.toolstation.nl/kroon-oil-keramisch-vet/p96928

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Andrehj schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:55:
[...]

Dank, die ken ik, maar die is speciaal voor remzuigers, en bovendien gaat die ook maar tot 200 °C volgens de datasheet:
Excuus, ik had de verkeerde van Até gepakt, dit is het juiste vet.
Wild Chocolate schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:10:
[...]

Vroegâh gebruikte men daarvoor kopervet.

Maar omdat dat weer onhandig is met ABS sensoren (vanwege de metaaldeeltjes die erin zitten), gebruik je daarvoor tegenwoordig Keramisch vet. Zelf heb ik deze:
https://www.oliehandel.nl...400-ml-1stuk-e701123-st-1

Die gebruik ik bijvoorbeeld ook op wielbouten, tegen het vastrotten. (Ook een toepassing waar vaak kopervet gebruikt werd/wordt)

Overigens kan kopervet nog steeds prima gebruikt worden, zo lang het maar niet in de buurt van ABS sensoren komt. En dat zal bij trommelremmen van aanhangers en caravans dus wel goed gaan 8)

EDIT:
Wat @DaanTriple7 voorstelt is dus ook prima, kan zelfs tegen nog veel hogere temperaturen. Maar is ook wel een stuk duurder. Hoewel ik dat de eigenaar van AFS motorparts wel gun, vind ik het verschil in prijs wel erg fors.
Volledigheidshalve heb ik de hele collectie staan, keramische pasta in een grote pot met kwast (inmiddels 20 jaar terug ofzo gekocht), kopervet, want altijd handig en sinds een paar jaar remmenvet.

Persoonlijk vind ik remmenvet wel het prettigst, want dat is het meest schoon, wat wel prettig is bij een auto waarmee ik ook naar meetings enzo ga.

Kopervet moet je sowieso wat mee uitkijken, want het kan (niemand verbiedt het, dus mag niet is een groot woord) niet in combinatie met aluminium vanwege galvanische corrosie. Ik heb het nu vooral nog staan voor uitlaatdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:35
Dat van die galvanische corrosie weet ik. Maar ik heb wel sterk het idee dat dat vooral een theoretisch ding is bij kopervet. Nog nooit een voorbeeld tegengekomen waar kopervet in het spel was bij galvanische corrosie.

Bovendien worden de functionele onderdelen van remmen doorgaans niet van aluminium gemaakt.

Jouw vet is volgens het opschrift (alleen?) voor schijfremmen 8)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@deepbass909 Uitlaatdelen? Je bedoelt voor de bouten van de klemmen die na verloop van tijd vastrotten en breken zodra je er een sleutel op zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Wild Chocolate schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:59:
Dat van die galvanische corrosie weet ik. Maar ik heb wel sterk het idee dat dat vooral een theoretisch ding is bij kopervet. Nog nooit een voorbeeld tegengekomen waar kopervet in het spel was bij galvanische corrosie.

Bovendien worden de functionele onderdelen van remmen doorgaans niet van aluminium gemaakt.

Jouw vet is volgens het opschrift (alleen?) voor schijfremmen 8)
Wel tussen schijven/trommels en aluminium velgen ;) Of nog leuker, die magnesium dingen die onder een Lupo 3L zaten.

En er waren in ieder geval een aantal sovjet-auto's met aluminium trommels :+

En het klopt dat het opschrift schijfremmen noemt, maar het is geschikt voor smering van beweegbare delen van alle soorten remmen.

Overigens zou ik sowieso altijd montageinstructies controleren, want het is niet ongewoon dat trommelremmen helemaal droog (en schoon) gemonteerd moeten worden en er juist helemaal geen vet gebruikt mag worden. Vet houdt namelijk ook remstof vast en kan juist een goede werking gaan tegenwerken.
_JGC_ schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:00:
@deepbass909 Uitlaatdelen? Je bedoelt voor de bouten van de klemmen die na verloop van tijd vastrotten en breken zodra je er een sleutel op zet?
Die ja :+ Hoewel onder mijn BMW het na bijna 20 jaar nog verbazingwekkend goed los te halen was. Maar het helpt ook bij montage van o.a. schuifverbindingen. En het helpt ook bij roestige draadeinden om de moeren wat soepeler er over te laten lopen, zodat het aanhaalmoment weer een beetje klopt, ipv veel te snel af te slaan door de hogere weerstand in de schroefdraad.

[ Voor 9% gewijzigd door deepbass909 op 01-10-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Dankjewel. Die ken ik, en heb ik hier ook wel staan, maar gaat volgens de datasheet ook maar tot 200 °C, en voldoet daarmee niet aan de temperatuureisen van Al-Ko uit mijn bovenstaande post.
De enige geschikte vetten lijken dus keramisch vet en kopervet.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 01-10-2025 10:20 ]

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste