Toon posts:

Het grote Citroën topic

Pagina: 1 2 3 ... 47 Laatste
Acties:
  • 219.947 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:38
Tot mijn verbazing is er nog geen groot Citroen topic, en zelfs geen kleintje. En aangezien Citroen toch wel tot een van de grote merken hoort hier toch een topic. Ikzelf ben gedurende mijn hele jeugd opgegroeid met Citroen auto's aangezien mijn vader een groot liefhebber is van het Franse merk. Zelf heb ik kort geleden (gedeeltelijk) zelf mijn eerste auto aangeschat; een Citroen C3. Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere Tweakers omtrend dit merk. En daarvoor dit topic natuurlijk.
http://www.leinekunst.de/ente/Importe/Citroen-Logo.gif

Deze startpost is opgedeeld in een aantal delen; allereerst een kort stukje geschiedenis, gevolgd door Klassieke en huidige modellen. Tot slot een overzicht van alle Tweakers met bijbehorende Citroen.

Geschiedenis:
André Citroën (5 februari 1878 – 3 juli 1935) is de naam van een uit Nederlandse wortels (Citroën < Citroen < Limoenman) afkomstige ingenieur die aan het begin van de twintigste eeuw een autofabriek begint in Frankrijk. In 1900 verwerft hij in Polen een Russisch patent voor een productiemethode die hem in staat stelt om tandwielen met een V-vormig loopvlak te produceren. Deze bijzondere vorm vindt men later terug als de "dubbele chevron" in het Citroën logo.

In 1905 begint André Citroën een tandwielfabriek. In 1908 helpt hij het slecht renderende automerk Mors er weer bovenop met managementadviezen. In 1915 start hij een munitiefabriek gebaseerd op de lopende band techniek overgenomen na een bezoek aan Amerika en Henry Ford. Tijdens de Eerste Wereldoorlog produceert deze fabriek meer dan 23 miljoen granaten. Uit dit succes betrekt Citroën het benodigde startkapitaal om een automobielfabriek te beginnen. Wederom wordt als voorbeeld de productiemethode van Henry Ford gebruikt. In 1919 introduceert Citroën de eerste aan de lopende band geproduceerde auto van Europa, de "Type A".

Vanaf 1919 heeft Citroën succes op succes met het bouwen van, dan nog, achterwielaangedreven personenauto en bestelauto's. Door zijn bijzondere manier van reclame maken verwerft het merk grote faam. Citroën organiseert wereldreizen per auto, zoals de "Croisiere Noir" door Afrika en de "Croisiere Jaune" door China. Citroën regelt de bewegwijzering in Frankrijk, stelt buslijnen in met Citroën bussen, verzorgt autoverzekeringen en zorgt voor een dicht distributienetwerk. Zijn laatste geniale daad waarmee hij in 1934 een ommekeer in de automobielindustrie teweeg weet te brengen is de introductie van de Traction Avant, de eerste in serie geproduceerde voorwielaangedreven auto ter wereld. Deze auto had een aantal heel bijzondere aspecten voor die tijd: als eerste natuurlijk de voorwielaandrijving, waardoor er weinig passagiersruimte verloren gaat aan een middentunnel in de bodemplaat. Verder gaat het om een geheel zelfdragende carrosserie waar geen apart chassis onder gemonteerd is en is het een van de eerste in serie geproduceerde auto's met kopklepmotor.

Goklust en de ontwikkeling van deze Traction Avant kosten hem echter zoveel geld, dat Citroën op de rand van een faillissement komt. In 1934 wordt het merk Citroën overgenomen door Michelin. Via nuchtere calculaties wordt drastisch gesneden in de ontwikkeling van de Traction en zo sneuvelt de poging tot het ontwikkelen van een automatische transmissie voor die wagen.

Op 3 juli 1935 om 9 uur overlijdt de inmiddels straatarme André Citroën aan de gevolgen van kanker. Straatarm, maar wel voortlevend in de geschiedenis als de man die vele bekende zaken als eerste heeft ingesteld: autoverzekeringen, autodealers, onderdelendistributie, openbaar vervoer per bus, bewegwijzering, bedrijfsmaatschappelijk werk, bedrijfsmedische dienst, de kindercreche op het werk en zwangerschapsverlof. Hij wordt naar zijn laatste rustplaats in Montparnasse gereden in een Renault. Zijn laatste rustplaats wordt veel door Citroën-adepten bezocht en goed onderhouden.

Rond deze tijd wordt ook de Citroën 2CV ontwikkeld. Het ontwerp moest voldoen aan een aantal simpele criteria. Deze auto zou na de Tweede Wereldoorlog een doorslaand succes worden.

Klassiekers:
2cv (Eend)DS
http://www.autoteile-blinker.de/images/CITROEN%202CV%2046%202CV%20kombi%200170-1187.jpghttp://www.rdzl.nl/images/citroen-ds.jpg

Huidige modellen:
[list]
• Citroen C1
• Citroen C2
• Citroen C3
• Citroen C3 Pluriel
• Citroen C3 X-tr
• Citroen C4 Berline
• Citroen C4 Coupe
• Citroen C4 Picasso
• Citroen C4 Grand Picasso
• Citroen Xsara Picasso
• Citroen Berlingo
• Citroen Berlingo X-tr
• Citroen C5 Berline
• Citroen C5 Break
• Citroen C6
• Citroen C8

Ik zal later nog wat meer informatie/afbeeldingen toevoegen bij zowel de huidige modellen als de klassiekers...

Tot slot Citroen's van Tweakers:
Tweakers: SilvosSpecificaties:
Afbeelding: nvt
• Citroen Xantia Break
• 1.8i 16V
• LPG-G3
• Bijzonderheden/modificaties: Geen

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:22
Mijn ervaring met Citroen is wat gemengd.
Van vroeger. De 2cv heef me nooit kunnen bekoren. Hij is wel leuk en een icoon, maar het design is niets voor mij en dat onveiligheidsgevoel blijft. De Ds daarentegen vind ik een prachtig ding dat ik zeker wel ooit eens wil bezitten.

Nu en wat ervoor. Het enige recente model van Citroën waarmee ik heb gereden, was een Berlingo en dat was dikke troep. Ok, het is geen cruiser of berline, maar ik vond het alles behalve leuk om te besturen. He voelde slap en ongevoelig.
Bij de wat oudere modellen is de enige waar ik rijervaring mee heb de BX. De Bx behoort tot de ras onverwoestbaar en leuk. Als ik ooit in geldnood zou zitten en een goede break nodig heb, zou ik een Bx opzoeken (waarvan de vering nog ok is ;) )

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-08-2022

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik heb 3 Citroëns :) Eindelijk een Citroën-topic!

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
Tja wij hebben een C3 XTR. Verder niet specifiek een citroen fan, het kwam gewoon zo uit. De auto rijd lekker, de service is redelijk tot goed, maar of we hierna weer een citroen kopen weten we nog niet.

Er is overigens al wel redelijk wat mis geweest met die auto: 2x teruggeroepen voor controle voor dak en software. 1x binenstebuiten gekeerd vanwege een lekkend dak wat uiteindelijk bleek te komen doordat de kit die tussen de plaatdelen zou horen te zitten nooit aangebracht was. Een keer problemen met het motormanagement en nu weer wat vage klachten waarbij de auto niet 'uit' wil af en toe. En niet uit betekend ook niet op slot, terwijl je het sleuteltje echt al uit het contact hebt.

Wat dat betreft heb ik toch liever weer gewoon een smart :-)

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ja, Citroën, m'n ouders hebben er jarenlang in gereden. Het begon toen ik nog niet geboren was met een 2CV. Ze zijn er eerlijk over: met wind tegen ga je niet harder dan 70-80km/u als je een gewone (Geen 2CV6) hebt, het lekt aan alle kanten als het goed hoost, m'n moeder schijnt met een plastic zak tussen de benen het water door de ventilatorroosters onder de voorruit op hebben zitten vangen, maar het is wel een leuk autootje die ik er later zeker 's bij wil hebben voor ritjes in de zomer. Lekker dakje open en de wind door je haren, het hoeft niet hard te gaan, maar het rijdt wel lekker comfortabel. Niks gaat zo hard over drempels als een 2CV :P

Later hebben ze de overstap naar VW gemaakt door Golfjes te rijden, tot die te duur werden voor wat ze boden. Toen de stap terug gemaakt naar Citroen door een BX te kopen, eerst een rode 1.4, later een witte 1.4i Canes (geloof ik) uitvoering. Die dingen waren best aardig qua betrouwbaarheid, nooit serieuze problemen mee gehad en het biedt erg veel ruimte voor hun gewicht en prijs. Het rijdt ook best comfortabel, hoewel velen het als "vaag" en "weinig sportief" zullen bestempelen, maar zo zijn de meeste Citroëns, zeker uit die tijd, niet bedoeld. Met de caravan erachter gingen we op vakantie naar Frankrijk en dan komt het ware pluspunt van hydropneupatische vering pas om de hoek kijken: waar menig auto met steunveren en zwaar doorgezakt onderweg is, rijdt iedere BX netjes horizontaal, hoe hoog de belasting ook is :) Ook zijn we op vakantie wel 's een bergweg tegen gekomen waar net een lawine van rotsblokken was geweest, met de BX in de hoogste stand rijd je daar zo overheen :)

Toen de BX eruit ging zijn ze overgestapt op een ZX 1.8 Avantage, ontzettend snelle auto vergeleken met de BX'en die ze daarvoor hadden gehad. De meesturende achteras schijnt heel apart te zijn voor het bochtgedrag, je kunt er harder doorheen dan je denkt. Het was echter een 3-deurs en aangezien m'n zusje en ik inmiddels wat gegroeid waren werd het tijd voor wat anders. Dat werd een Xantia 1.8. Niet met hydractieve vering, maar verder wel een heerlijke auto. In deze auto heb ik zelf ook nog gereden, op de wat lange slag van de koppeling na (typisch Citroën volgens mij, de C5 heeft dat ook) een heerlijke auto.

Nu zoals ik al zij een C5 2.0 16v, geen idee welke uitvoering, maar duidelijk weer een slag groter dan de Xantia. Ik moet zeggen dat ik het model wat lomp vind, de Xantia vond ik er leuker uitzien, maar goed, het is wel anders dan de anderen en zo kennen we Citroën.

Als ik ooit de ruimte heb wil ik er wel een 2CV bij en een DS staat ook wel op de whishlist. Vooral die eerste kost geen kont, hoewel je voor een goed model wel aardig in de buidel moet tasten als ik zo op autotrader kijk. Ik vrees dat, hoewel er veel gebouwd zijn, de betrouwbaarheid en roest/ongelukken e.d. zullen wel hun effect hebben.

De kans is groot dat hun volgende auto geen Citroen meer is, maar een VW of iets Japans. Met de ZX 1.8 en de Xantia 1.8 hebben ze last gehad van kantelende zuigers, wat overigens netjes onder garantie is gefixed. De C5 heeft ze afgelopen vakantie een keer laten staan met een foutcode waardoor ze de auto direct langs de kant moesten zetten. De dealer in Frankrijk wist niet wat er gebeurd is, behalve dat 1 cilinder een keer niet gevonkt heeft en hij daarna in een safe mode gesprongen was. Zo hebben ze 's vaker een raar elektrisch probleem gehad en dat zijn ze een beetje zat, denk ik. Toch valt het allemaal heel erg mee, het is zeker niet dat de auto onbetrouwbaar is, wat men vaak zegt van Citroëns, ik had ook met een heel gerust hart een Xantia gekocht als ik iets meer geld te besteden had gehad ;)

[Voor 12% gewijzigd door Grrrrrene op 04-04-2007 18:15]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:47
zet de sm ook maar bij de klassiekers... :P

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-03 19:50
Verhip, (nog) een Alfist die de SM kent ?

Blijft een bijzonder vreemde wagen, met z'n "achterstevoren" gemonteerde blok waardoor je, als je de kap opend eerst naar de versnellingsbak kijkt en vervolgens naar de motor. Wel leuk om in te rijden.
Een collega van me (geen idee wat hij allemaal in een schuur van 'm heeft staan) heeft een SM

Een kriem overigens om de distributie te vervangen

Overigens is sinds enige jaren m'n vader ook overtuigd citrofiel...

Wat begon met een
BX 1.6 TRI (bijzonder zenuwachtig gaspedaaltje), werd een
BX 1.7 TD (nee, geen tikfout... een 1.7TD is, naar ik begrepen heb redelijk uniek in NL), gevolgd door
Xantia 1.6 (1e serie, niet vooruit te branden), wat een
Xantia 1.8 op LPG werd. (laatste serie).

Leuke wagens met een prima vering (ben op de vering opzich wel jaloers :) )

[Voor 51% gewijzigd door Harry op 04-04-2007 19:52]

BMW 535D

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jouw vader ook al? :P Mijn pa heeft na een aantal Opels (3x Commodore, 1x Ascona), twee Audi's (80 en 100), een Chevrolet (Impala station op grijs kenteken) alleen maar Citroëns gehad:
• Een witte BX 19 GT van de 1e generatie.
• Een hemelblauwe CX 20 RE Break van de 2e generatie.
• Een diepdonkerblauwe CX 25 TGI Break van de 2e generatie met dubbele gele koplampen.
• Een metaalzandkleurige XM 2.0i, een vrij unieke kleur, ik heb in jaren geen 2e gezien.
• Een diepdonkergroene Xantia 1.9 TDI
• En nu een parelmoerkleurige C5 2.2 HDI Break

De volgende auto wordt een 300C Touring zegt-ie 8)7

Citroëns zijn fijne, zeer comfortabele en betrouwbare auto's die niks aan onderhoud kosten, zegt ie :Y)

[Voor 7% gewijzigd door BalusC op 04-04-2007 20:12]

• Huig
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-01 10:36

Huig

Merino Fanatic

Leuk Topic. Ik ben driekwart van mn leven in citroëns rondgereden :).
Eerst een eerste serie Xantia 2.0i, daarna een Xanthia Break 1.8 16v, en tegenwoordig is het een 1e serie C5 2.0 16v.
Ik moet zeggen dat al die auto's heerlijk rijden, vooral die C5 (want daar mag ik ook in rijden :+).
Het enige nadeel is dat de electronica voor geen meter deugd. De huidige C5 heeft al minimaal 5 keer problemen met de katalysator gehad, en twee maal werkte de bobine niet goed meer. Op de snelweg is het geen pretje dan. In z'n 3 rijden omdat 4 en 5 niet meer trekken.
Ik ben nu m'n ouders aan het pushen om die C-crosser aan te schaffen. Japanse techniek met Frans rijcomfort :9

Wat een prachtkar!

Wel sneu voor die andré dat z'n laatste rit in een Renault was :P

5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP

• Harry
  • Laatst online: 23-03 19:50
BalusC schreef op woensdag 04 april 2007 @ 20:09:

Citroëns zijn fijne, zeer comfortabele en betrouwbare auto's die niks aan onderhoud kosten, zegt ie :Y)
Comfortabel: Zeker
Betrouwbaar: Niet anders dan andere merken
Niets aan onderhoud kosten: Mjah, 't is maar net wat je gewend bent.

De wagens van m'n vader komen keurig bij de dealer, op onderhoud wordt niet bezuinigd, maar goedkoop durf ik 't allerminst te noemen.

BMW 535D

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:31
Mijn ervaring met Citroën is begonnen met de BX, de eerste was een 1.9TRD serie 1, daarna een 1.9TRD serie 2 ,beide auto"s met dik 3 ton op de teller verkocht.
Toen de auto gekocht waar ik als klein jongetje al gek op was, een DS.
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het eigenlijk een ID is, namelijk een D-Super uit 1972.
Tijdens de restauratie van de D-Super heb ik een C15D gehad als vervoermidel, niet mooi maar wel ijzersterk motortje.
Daarna nog een BX 1.9GTI automaat, en nu dan een Xantia 2.0CT Activa.
De Xantia heb ik nu 2 jaar en vind ik echt een wereld auto, ruim, comfortabel , snel en door het Activa systeem helt de auto niet over in bochten. _/-\o_
Verder zijn er in de familie en vriendenkring ook verschillende Citroën rijders oa. Berlingo en Xsara. :) :)

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 Cactus PT110 Shine bjr 2018

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Na 3 BX'en gehad te hebben heb ik nu de volgende Citroëns:
- BX Sport 1985 (ff geen foto, 126 pk @ 1000 kg, dubbele Solex carbs).
- Citroen XM 3.0 V6 24v uit 1991 (200 pk)
- Citroën C4 1.6 HDi Coupé

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-03 13:41
mijn citroën liefde begon in een ZX 1.6 avoriaz. En dat is nog wel de minst citroennig citroën die er is.
Heb daarnaast 2x een BX gti gehad, waarvan 1 met airco :9 en ben momenteel aan mijn 2e xantia bezig die ondanks de 224.000km op de teller nog braaf zijn werk doet.

En de hydraulische vering is nog altijd goddelijk _O_ geen auto die dáár tegenop kan.
Altijd netjes horizontaal (ook met een caravan erachter of een complete laminaatvloer in de kofferbak :o ) perfect weggedrag en wegligging en een comfort waar je u tegen zegt.

Qua betrouwbaarheid vind ik het ook wel snor zitten met citroëns. Nooit echt stil gestaan ermee (1 keer met een BX, maar dat was een fout van de garage en niet van de auto zelf). Dingen die stuk gaan zijn meestal van die kleine dingen zoals dashboardverlichting, dingen die gaan rammelen of kraken en van die suffe dingen als sigarettenaanstekers die ineens niet meer werken 8)7

mijn huidige xantia 1.6x

http://fotoboek.fok.nl//userpics/34775/Resize%20of%20mark%20004.jpg

:*)

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:47
Na eerst Xantia te hebben gereden nu over naar een Xsara Break voor meer ruimte + G3 LPG.
http://www.famstolk.nl/images/Auto/xantiaverkoop.jpg
Xantia bj 1995

http://www.famstolk.nl/images/Auto/xsara_voor_klaar_klein.jpg
Xsara Break bk2000, LPG G3,220000 gelopen.
Redelijk auto maar helaas geen HP vering, eerder stuiter bak!

Helaas zal de Xsara binnenkort vervangen worden door een bestelbus ivm derolstoel van mijn dochter. (waarschijnlijk VW transporter omdat die van PSA er niet uitzien en relatief gezien minder ruimte hebben)

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:32
Hier nog een Citroen driver :)

Mijn vader heeft 2x een BX gehad en een ZX en was vooral over de BX-en zeer te spreken vanwege de heerlijke vering, ik had toendertijd helaas nog geen rijbewijs dus heb nooit echt kunnen voelen hoe die wagens reden... :(

De ZX was ook wel een prima karretje maar toch wat meer aan de kleine kant, hij heeft mijn vader ook heel wat gekost aan onderhoud.

Heb nu zelf een Xsara 1.6 uit 1998. Zal binnenkort wel ff de foto hier neerzetten.
Het is mijn eerste auto en hij rijdt best aardig, half jaar geleden alleen vlak na de aanschaf problemen gehad met de remvloeistof. Gelukkig garantiewerk dus heeft me niet veel gekost.

Binnenkort moet ie voor de APK en een grote beurt, ben benieuwd...

In augustus ga ik trouwen en dan wel in een C6! >:)

[Voor 36% gewijzigd door Vlassie1980 op 05-04-2007 12:08]

• BoutWout
  • Laatst online: 04-12-2022
Ik heb een Citroen Dyane uit '81. Heerlijk autotje. 1:20 bij mooi weer. Dakje kan open.
Keyless Entry (staat nooit op slot)
Start knop (Standaard gehotwired, omdat het contactslot versleten is)
Cruisecontrol (nabouw setje dat op de gaskabel vast zit)

Dus een superluxe kapsones eend :-)
http://www.leblogauto.com/images/citroen_dyane.jpg
Dit is een pre 1975 model overigens

Meer of minder kans op stelen is er nauwelijks. Een Eend/Dyane/Mehari heeft een stoffen kap en wegwaai deurtjes, ook al zit het op slot je trekt het zo open. Niks voor nodig. Starten van A-type (2cv/Dyane/Mehari) kan op verschillende manieren. Je kan hem 'hot-wiren' bij de zekeringen of het contactslot. Beide zijn makkelijk toegankelijk (je hoeft er niks voor te slopen)
Daarnaast kan je hem aanslingeren, dus als je weer hoe je contact moet maken...

Ik heb liever dat ze hem een keertje meenemen en dat hij hopelijk onbeschadigd weer wordt gevonden dan dat ze hem gaan slopen.

Omdat de mijn eigen geknutsel gebruikt maakt van orginele knoppen zie je er niks van en moet je de goede procedure/volgorde kennen om hem te kunnen rijden.

Ik gebruik daarnaast de sleutel wel gewoon voor het stuurslot; dus zomaar meenemen zal wel meevallen

[Voor 52% gewijzigd door BoutWout op 23-05-2007 16:04]

Red een boom, eet een bever

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Keyless Entry (staat nooit op slot)
Start knop (Standaard gehotwired, omdat het contactslot versleten is)
Ben je niet bang dat ie wordt gejat?

• Grrrrrene
  • Niet online
Oud collega van me deed dat ook :o Z'n auto gewoon open laten, frontje erin... Nee, niet in het dashboard kastje, maar gewoon op de radio.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:06

SeatRider

Hips don't lie

* VisaRider meldt :)

Voor mijn nickchange in 2005 reed ik in een bruin metallic Visa Decouvrable ("cabriolet") uit 1985, als herinnering aan mijn eerste auto, een hopjesvla-bruine Visa 2 cylinder uit 1983 (tien jaar daarvoor gekocht voor 50 gulden).

http://upload.fkees.net/img/2379/tn/StrandmetVisa005.jpg http://upload.fkees.net/img/2380/tn/StrandmetVisa007.jpg

Mijn tweede auto was een witte Citroen BX 1.4, daarna een Suzuki Swift GS omdat ik nu toch wel iets betrouwbaars wilde, en net was begonnen aan mijn eerste fulltime job. Daarna een rits auto's van de zaak. Ergens in between jobs nog even een witte C15D gekocht, daar rijdt mijn vader nu nog steeds in!

http://upload.fkees.net/img/2383/tn/C15andereangle.jpg

Ook heb ik als hobbyproject tussendoor een witte Dsuper gehad uit 1972, maar die is na ruim een week al in de fik gevlogen (korsluiting in de startmotor) :'(

http://upload.fkees.net/img/2381/tn/DSdaglicht001.jpg http://upload.fkees.net/img/2382/tn/DSdaglicht006.jpg

[Voor 5% gewijzigd door SeatRider op 05-04-2007 13:18]

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
SeatRider schreef op donderdag 05 april 2007 @ 13:10:
Ook heb ik als hobbyproject tussendoor een witte Dsuper gehad uit 1972, maar die is na ruim een week al in de fik gevlogen (korsluiting in de startmotor) :'(
Nee toch? Wat een zonde!

Ik rijd met een knalrode Citroen C4 HDI1.6 110PK SX Pack die nu 2 weken oud is! (en al 1500km op de teller heeft...). Mijn vriendin rijd met dezelfde, maar dan grijs en de exclusive met xenon.
Daarvoor hadden we een C3tje HDI1.4 exclusive, deze hebben we na anderhalf jaar weggedaan.

[Voor 32% gewijzigd door Yoshi|IA2 op 05-04-2007 18:28]

• MTWZZ
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Ik heb zelf een maandje of 4 in een Citroen C4 rondgereden als voorloop auto.
Echt een toffe wagen maar door de brakke cruise control (spontaan uitvallen en niet meer aangaan) heb ik toch voor een andere auto gekozen.
Weggedrag vond ik trouwens echt uitstekend.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• Yoshi|IA2
MTWZZ schreef op donderdag 05 april 2007 @ 18:25:
Echt een toffe wagen maar door de brakke cruise control (spontaan uitvallen en niet meer aangaan) heb ik toch voor een andere auto gekozen.
Ik heb geen last van de cruisecontrol, werkt perfect. Het is even wennen aan de speciale plaatsing van de "pauze" knop maar dat valt goed als je het eenmaal gewend bent!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-03 08:20
MTWZZ schreef op donderdag 05 april 2007 @ 18:25:
Mijn ouders hebben ook ontzettend veel Citroen gereden. Momenteel rijden ze een C4 berline 1.6 en ik vind dit prima rijden. Dat van de cruise control herken ik niet en ik heb mijn vader er ook nog nooit over gehoord en die gebruikt de cruise control erg veel.

De C4 is een wat strakker geveerde auto (in vergelijking met andere citroens) maar dat maakt het voor de bestuurder wel wat leuker :) Het enige wat mij tegenvalt is de verdeling van versnellingen. Willen wij 120 km/h rijden dan zit je op 4000 toeren ongeveer. Alles harder en het wordt snel veel luidruchtiger. Het voelt alsof ze 6 versnellingen wilde doen maar die 6e toen vergeten zijn ofzo... :P Maar ik ken de techniek er achter niet dus misschien dat het 'probleem' met een krachtigere motor niet aan de orde is.

Wat ik trouwens ook erg leuk vind aan Citroen (en dan de Picasso en C4) zijn de vele digitale displays. Sommige mensen vinden het verschrikkelijk maar ik vind al die displays/electronica geweldig in een auto :)

Citroens zijn gewoon goede auto's waar je veel terug krijgt voor je geld.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• MTWZZ
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Hm wazig met die cruise control. 2 collega's van mij hadden hetzelfde probleem. Het probleem was dus dat de cruisecontrol uitviel en niet meer aanging totdat je de auto opnieuw gestart had (lijkt wel windows :D)

Het hoge toeren verhaal heb ik niet echt gemerkt maar ik reed ook in een diesel dus dat zou ook nog wat uit kunnen maken. Dat ding trok trouwens wel als een debiel weg, erg leuk bij het stoplicht >:)

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• Banjy
MTWZZ schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 08:09:
Hm wazig met die cruise control. 2 collega's van mij hadden hetzelfde probleem. Het probleem was dus dat de cruisecontrol uitviel en niet meer aanging totdat je de auto opnieuw gestart had (lijkt wel windows :D)

Het hoge toeren verhaal heb ik niet echt gemerkt maar ik reed ook in een diesel dus dat zou ook nog wat uit kunnen maken. Dat ding trok trouwens wel als een debiel weg, erg leuk bij het stoplicht >:)
Dat cruise control probleem hebben wij nog nooit last van gehad. Misschien een firmware kwestie? :P

• DeluxZ
  • Laatst online: 17-03 15:50

DeluxZ

Livin' the good life

Net mijn rijbewijs (bijna 1 maand nu) en helemaal gek van Citroen Saxo 1.6 VTS 16v, maar kan nergens een leuke met niet al te veel km's vinden :(

Word toch nog even sparen anyway :) Leuke autos die saxotjes :D

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

• Grrrrrene
  • Niet online
Saxo's zijn inderdaad leuk, maar waren die niet net zo groot als een Peugeot 106? Ik heb geprobeerd in een 106 te zitten, maar dat paste totaal niet. Hoofd zat klem tegen het dak.

• DeluxZ
  • Laatst online: 17-03 15:50

DeluxZ

Livin' the good life

Jup, klopt. En vrijwel dezelfde motor ligt erin. Lijken ook erg veel op elkaar :)

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ah mooi topic! Ik heb zelf een tijdje een Citroen BX TGI break gehad. Heerlijke bak voor de vakantie. Helaas weg gedaan omdat de draagarmlagers waren versleten en ik geen zin had in een reparatie.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/28/CitroenBX19TRI1991.JPG/250px-CitroenBX19TRI1991.JPG

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Noork schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 14:52:
Ah mooi topic! Ik heb zelf een tijdje een Citroen BX TGI break gehad. Heerlijke bak voor de vakantie. Helaas weg gedaan omdat de draagarmlagers waren versleten en ik geen zin had in een reparatie.

[afbeelding]
Man, dat kost misschien 200 euro. Standaard probleem bij oude BX'en.

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:44
DeluxZ schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 14:48:
Jup, klopt. En vrijwel dezelfde motor ligt erin. Lijken ook erg veel op elkaar :)
Stiekem zijn het ook exact dezelfde auto's ;) alleen met een iets ander uiterlijk/interieur

bijde zijn gebaseerd op de citroen ax, heel veel is dan ook uitwisselbaar, zo kan het complete onderstel+blok enz van een 106 onder een ax gezet worden zonder al teveel aanpassingen.

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• merauder
  • Laatst online: 20:37
Ik rijdt een Citroën ZX uit 1995, 260.000 km op de teller en hij brengt me al 2 jaar lang overal naar toe. Niet slecht voor een auto die ik destijds als 'tijdelijk' gekocht heb.

Betrouwbaar, goedkope onderdelen en er valt aan deze auto prima te sleutelen.

Opvolger gaat een Xsara 1.6 Berline worden, maar eerst wachten op de zak met centen.

• Ghannes
  • Laatst online: 23-03 22:21
Citroen's heeft m'n vader al een aantal gehad;

3x een bx (wit, blauw en weer wit)
Xantia
Xsara Picasso
C5

en m'n moeder
ax en saxo

ik rij zelf een toyota starletje uit '90

• Banjy
Gisteren weer eens autosnelweg gereden in de C4 1.6 alleen 120km/h betekent +- 3800 toeren. Ik vind dit toch wel aan de hoge kant...hoe komt dit? Heeft dit puur met hoe de versnellingen staan afgesteld te maken of ook met het vermogen van de motor etc? Ben ik namelijk wel benieuwd naar. :)

Verder hebben wij ook 2 Picasso's gehad. Je zat in je eentje echt als een koning achterin (in het midden) aangezien de versnellingspook in het dashboard zat hadden je voeten vrij baan... :*)

• Ebbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03 00:31
Jeuijh! Een topic over mijn favoriete merk. Rijd zelf in een bx 14i Deauville en reed daarvoor in een AX 1.1i. Ik zie hier overigens al wat bekenden van het Citroen-forum voorbijkomen ;). Jebbers groet u!

ps: Metro heb je de centen al uit la douce France? ;)

[Voor 12% gewijzigd door Ebbie op 10-04-2007 13:31]

• Skaah
  • Laatst online: 03-05-2022
Citroën XM 3.0 V6 - heerlijk cruisen op de snelwegen.

[Voor 0% gewijzigd door Skaah op 13-04-2007 19:12. Reden: XM, niet XML]

• Yoshi|IA2
Banjy schreef op maandag 09 april 2007 @ 22:01:
Gisteren weer eens autosnelweg gereden in de C4 1.6 alleen 120km/h betekent +- 3800 toeren. Ik vind dit toch wel aan de hoge kant...hoe komt dit? Heeft dit puur met hoe de versnellingen staan afgesteld te maken of ook met het vermogen van de motor etc? Ben ik namelijk wel benieuwd naar. :)

Verder hebben wij ook 2 Picasso's gehad. Je zat in je eentje echt als een koning achterin (in het midden) aangezien de versnellingspook in het dashboard zat hadden je voeten vrij baan... :*)
Dit heeft puur te maken met de afstelling van de versnellingsbak.
Ik rijdt bv in de diesel 1.6 en 130km/h betekent 2800rpm en 6.2l/100km. Maar ik heb me laten vertellen dat de 6 versnelling sequentiele bak op deze auto maar 2000rpm maakt tegen 130km/h, en slechts 4.5l/100km verbruikt.

• Metro2002
Ebbie schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 13:30:
Jeuijh! Een topic over mijn favoriete merk. Rijd zelf in een bx 14i Deauville en reed daarvoor in een AX 1.1i. Ik zie hier overigens al wat bekenden van het Citroen-forum voorbijkomen ;). Jebbers groet u!

ps: Metro heb je de centen al uit la douce France? ;)
Nog geen verder bericht van gehad dus maar afwachten :P

Als er nog mensen interesse hebben, mijn xantia staat te koop:

http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?t=8702

• Tylen
  • Laatst online: 20:20

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik kom even buurten in jullie topic heren :w :w

Mijn vriendin heeft een auto van de zaak gekregen en verkoop daaron de Xantia. Iemand intresse?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-03 21:07
Ik heb een jaar lang in een Citroen C3 1.4 HDi rond mogen tuffen van de leasemaatschappij, was een huurauto.

Ik heb uiteindelijk zo'n 40.000 kilometer ermee gereden. Al moet ik wel zeggen dat de auto heel-erg-niet-aantrekkelijk is. Alle andere C3's die ik zag rijden zaten vrouwen achter het stuur van 50+.... (Op een aantal young profesionals na :) ). Auto'tje ziet er uit als een rondrijdende eierdop, of kipcarvan met stuur.

Ik ben zelf krapaan 2 meter en vond het wel ideaal dat ik fatsoenlijk in de auto paste. Komt enerzijds doordat de auto wat hoger, en er geen grote middenconsole is zodat je je knieen kwijt kunt.

Kwa rijeigenschappen is het echt een Franse auto, erg weinig feeling met de weg. De stoelen zitten (te) zacht waardoor je na een uur doorzakt in de stoel. Door de relatieve zachte vering van de auto ga je al gauw deinend over de weg. Ook helt de auto erg over in scherpe bochten en rotonde's.

Daarnaast is het erg, erg, erg zijwind gevoelig. Afgelopen januari hadden van die extreme harde wind weken lang. Dat was zeker geen pretje, totdat ik op de heenreis naar mijn werk in Assen een wind vlaag van recht kreeg (A28 tussen afslag Tynaarlo en Assen-Noord), waar de de C3 van de rechterbaan zich naar de linkerbaan verplaatste @ 120 km/h en ik met het stuur strak in de handen. Gelukkig reed er link niemand, maar sindsdien ben ik alle vertrouwen in het auto'tje verloren.

Ik had de Ambiance versie, met cruisecontrol, regensensor, airco, cdspeler, mistlampen voor en climate control, in hoogteverstelbare voorstoelen. De extra luxe zaken zoals de regensensor en climate control vond ik ideaal.

Een opmerkelijk ding was dat de digitale kilometerteller ook overeen komt met wat TomTom aangeeft :X (90 op de teller en *flits* was ook 90, er gingen gelukkig nog 3 voor correctie af en het werd 87.) Daar de meeste auto's hebben een afwijking van al gauw 5 tot 8 kilometer. Ik kon altijd wel strak met 125 over de snelweg rijden.

Ik kon altijd goed met het verkeer meekomen, die 1.4 HDi is erg pittig (niet vergelijkbaar met een vergelijkbare VW Polo die was toch minder pittig.). Alleen boven de 130 had ik te veel last van het gebrul van de motor.

De C3 is sinds eind februari ingewisseld voor de echte leasebak, een Seat Leon Stylance 1.9 TDI.

• Noork
  • Niet online
Als er harde wind staat, is 120km/h toch ook wel een beetje te hard, niet?

De vering van Citroen heeft ook z'n voordelen. Sommigen zijn er laaiend enthousiast over. Voor verkeersdrempels hoef je nauwelijks af te remmen :D

• Sybr_E-N
  • Laatst online: 23-03 21:07
Noork schreef op donderdag 12 april 2007 @ 20:45:

De vering van Citroen heeft ook z'n voordelen. Sommigen zijn er laaiend enthousiast over. Voor verkeersdrempels hoef je nauwelijks af te remmen :D
Mwha windkracht 5-7, geen storm ofzo. Maar het was echt zo'n keiharde windvlaag. Precies een leeg stuk tussen wat bos in. Best wel voorspelbaar dat je dan wat hardere wind kunt verwachten.

Ja de drempels komen met de Leon ietwat harder aan ja :)

[Voor 16% gewijzigd door Sybr_E-N op 12-04-2007 20:55]

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Wij hebben thuis een C5 en drempels zijn inderdaad geen spelbreker voor de auto.

Ikzelf ben redelijk gecharmeerd van de C4 sport. Maar dan wel de vierkante versie. Op een of andere manier moet je echt even aan de achterkant wennen maar met spoiler is tie gewoon gaaf 8-) :P

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• Metro2002
Noork schreef op donderdag 12 april 2007 @ 20:45:

Ik zie het nut niet zo in van elke kiezel voelen in de weg :/

Heb naast mijn xantia ook nog een suzuki swift en die is écht heel straf afgeveerd, je voelt werkelijk alles. En om nou te zeggen dat die hard een bocht omkan :X die gaat het liefst rechtdoor en het helt nog meer over dan mijn xantia in bochten ook!

Soepele vering én goede wegligging kunnen ze wel bij citroën, absoluut!

De conventioneel geveerder Citroën ZX die ik heb gehad lag ook als een blok op de weg én hij was alsnog comfortabel. :)

• Varienaja
  • Laatst online: 20:26

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb een paar jaar een Citroen CX TGD Turbo Break gereden als eerste auto. Leuke oude bak. Groot, comfortabel en met een fijne sterke en betrouwbare dieselmotor. Hoewel.. betrouwbaar.. Je moest 1 ding weten, en dat is "heel netjes en rustig warmrijden!!!!!". Die maffe Fransen hebben dat blok zo enorm opgekieteld dat je bij koude motor forse temperatuurverschillen in het blok kunt krijgen, wat resulteert in scheuren.

Op z'n eerste rit van Belgie naar mijn huis is overigens de krukas doormidden gebroken :X Daarna is de motor gereviseerd :)

Als je je verveelt in de file kan je leuk met de hoogteregeling spelen 8)

Gras groeit niet door eraan te trekken.

• brekki
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-02 07:28
Intussen rij ik bijna 3 jaar in een 5D Saxo 1.4i Exclusive uit 1999. Dit is tot nu toe een prima 1e auto gebleken. Zelden pech, haalt de maximumsnelheid op de teller, en als je dat niet doet nog zuinig ook. Lekker compleet met airco, mistlampen en trekhaak.

Bovendien leuk dat je ze bijna nooit ziet ... iig niet de 5deurs saxo's, en dan al helemaal niet in exclusive uitvoering.

Zoals velen een beetje met het bloed meegekregen. Ooit hadden m'n ouders een BX, tegenwoordig een Xantia en een supermooie rode DS21 uit 1967 :9~. Ik zal wat foto's daarvan posten als ik eraan denk.

• cman
  • Laatst online: 15:57
m'n ouders hebben vroeger een cx 2.0 benzine gehad... Meest zalige auto ooit.. Die zetels!!! Alsof je in een fauteuille zat!!! Design vanbinnen: gigantisch gestroomlijnd dashboard, en de km teller en toerenteller waren geen wijzertjes, maar van die rolletjes... Fijne auto!

Daarna zijn ze overgeschakeld naar een XM 2.1 TD break. Ideale auto om dingen te laden. Daar kreeg je nog eens wat in (en helemaal als je de achterbanken dichtklapte).

Nu rijden ze alweer 2 jaar met een c5 2.0 HDI break. Tot nog toe geen problemen mee gehad, ook geen elektronische issues zoals je wel eens in de media hoorde. Alleen heeft ie in vergelijking met die XM veel minder laadruimte :)

BOE

• dion_b
  • Laatst online: 17:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mijn eerste ervaring achter het stuur (jawel, op 7-jarige leeftijd) was van een Citroen GS Break Special op een camping - maar gelijk ook de laatste keer dat ik zelf "reed" in een Citroen. Wel in een vrij uitgebreide reeks Citroens gezeten van m'n ouders:

Rode 2CV4 (herinner ik me bijna niets van, was rond 1979/1980), zoiets:
http://www.forum-auto.com/uploads/200403/cricri01_1079874948_image14.jpg

Blauwe Ami 8 Break, met zwarte plastic bekleding waar je je letterlijk aan brandde in de zon. Lange tijd als tweede auto gehouden tot eind jaren '80 een keer bij een controle een agent z'n voet letterlijk door de roestende bodem heenstak :X
http://www.xactiva.de/treffen/2002_acc_pfingsten/ami8break.jpg

Grijze GS Break Special (het speciale was dat er niets speciaals aan was...)
http://media.autokopen.nl/vehiclephoto/003/509/623/3509623mb.jpg
- zoiets maar dan in het grijs met een kansloos blauw 'sportstreepje' over de hele lengte

en laatste was een felrode GSA X1 (die werkelijk gruwelijk snel door de bochtige wegen van de Ardennen scheurde)
http://www.kokoom.com/worb80/Citromobile2005/CM2005_70.JPG

Voor de duidelijkheid, dit zijn geen van allen de auto's in kwestie, gewoon de er meest op lijkende dingen die ik zo 1-2-3 kon googlen

Na die GS Break was m'n moeder al van de Citroen afgestapt en volgde er een reeks Skodas :z

Soittakaa Paranoid!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:01
Nou mijn Citroen historie.

Ik heb leren rijden in de BX van pa een rode 1.6 TRI met 105 PK erg snel zeker als je nog nooit gereden hebt. Ook erg luxe uitgevoerd met elektrische ramen voor en achter. Ideaal als caravan trekker op vakanties.

Les gehad in een witte Citroen Xsara met 1.9D. Niet vooruit te branden en met tegenwind op de autoweg niet harder dan 110 per uur.

Na mijn rijbewijs gehaald te hebben werd de BX verkocht en hebben mijn ouders een Xantia 1.8 break gekocht. Die we nu nog altijd hebben. Aangezien die nu niet veel meer waard is en over twee jaar ook nog altijd niet veel waard is rijden ze die gewoon op.

Zelf ben ik voor mijn werk op zoek moeten gaan naar een eigen auto en de C4 was net uit maar zoals iedereen wel weet moet je nooit voor de eerste modellen gaan,dus is de keuze op the next best thing gevallen een peugeot 307. Ondertussen die ook weer ingeruild en gaan kijken voor een splinter nieuwe auto en toen ben ik volledig afgeknapt op de C4.

Slechte afwerking van binnen midden console vas van dat soepele kliko plastic en zat al slecht in de showroom. Dashboard is oer lelijk met het plastic motief wat ze hebben gebruikt. Daarbij was het ook niet mogelijk om de lucht openingen met iets anders dan het gemarmerd plastic te bestellen ipv de carbon of alu look of je moet naar een flink duurder model gaan. Al met al zal ik altijd fan van citroen blijven met de fantastische modellen die ze hebben gehad. Maar hoop ik toch dat ze de huidige koers snel gaan omgooien.

C1 = stads jap
C2 = leuk eigenzinnig autotje
C3 = echt een vrouwen auto
C4 = Mooi maar slecht afgewerkt
C5 = Oude lullen bak
C6 = veel te deur voor de doelgroep.
C8 = klusbus

Daarnaast zijn ze te beperkt in hun motorisatie en uitrusting niveau's terwijl alle techniek bij PSA op de plank ligt.

• Pt0x
  • Laatst online: 18-03 22:52

Pt0x

Why are we here..

Ik kom net met een bedrijfs saxo (oud model) van redbus vandaan, ongeveer 110km in dit ding gereden maar ik vindt hem maar wat eng :S ik ben zowieso geen zweefvering gewend maar wegligging van dit autotje vindt ik ook maar niks. opzich wel relaxed rijden op rechte stukken maar in bochten valt hij bijna om :S nog erger als een 206.

Anoniem: 204123

Had een Citroen C4 1.6 Benzine huurauto. 500 km op de teller;

Heb hem twee maanden gereden. Het eerste wat me opviel was het stuurgedrag (ESP). Gigantisch kleine draaicirkel. 110 in een bocht waar 60 aangeraden is zonder moeilijke stuur fratsen uit te halen. Met gemak en alle veiligheid van dien pakte ik de bochten mee. Voor de kenners. De betreffende bochten zijn de bochten op de Zeeweg naar Bloemendaal...

Maar als je met deze auto +140 km/h wil rijden dan wordt je erg bang. De auto is heel nerveus en begint snel te zweven..Tevens vond ik de koppeling erg raar. Eén cm te ver los en dat ding maakt al een gigantisch lawaai als een Diesel. Bij een koude motor merkte ik een beetje diesel gedrag van de auto.

Voor de rest is het mooi dat het console in het stuur gecentreerd blijft.

Ik ga toch liever voor een VW jongens, sorry :)

Anoniem: 96240

DeluxZ schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 14:16:
Net mijn rijbewijs (bijna 1 maand nu) en helemaal gek van Citroen Saxo 1.6 VTS 16v, maar kan nergens een leuke met niet al te veel km's vinden :(

Word toch nog even sparen anyway :) Leuke autos die saxotjes :D
Late reactie, maar die VTS'jes zijn echt héél leuke auto's!! Een maat van me heeft de 1.4, die is niet extreem snel of zo, maar wel érg tof voor het bochtenwerk.

Als je een 16v niet kan vinden, kan je je zoektocht natuurlijk ook uitbreiden en de Peugeot 106GTi meenemen. 't Is praktisch helemaal dezelfde wagen.

• MBV
  • Laatst online: 23-03 19:11
Mijn vader heeft ook wat met Citroën. Hij heeft ooit een GS gehad, waar op een gegeven moment een stuk uit de motorkap vloog :X, maar de eerste die ik me bewust kan herinneren was een witte BX 1.6, op gas. Met achterruitje, zoals deze: http://re-re.perso.cegetel.net/modeles/bxcote.JPG. Daar heeft hij nog wel eens wat mee gehad, en toen heeft hij besloten om nooit meer op gas te rijden. Dat hij zich daar niet aan heeft gehouden heeft hij later spijt van gekregen ;).
Na een Mercedes 190 (hij moest, en was er niet blij mee) heeft hij een XM geleased, diesel, zonder turbo. Belachelijk zuinig, en er was nooit wat mee. Alleen een keer een veerbol stuk ofzo. Aan het eind van de leasetermijn viel hij wel zo ongeveer uit elkaar: hij bleef te lang dralen met een andere auto uitzoeken (i.v.m. zoektocht naar een andere baan) en de leasemaatschappij wilde geen revisie van het hydraulische systeem betalen (toen nog extreem duur: nieuwe veerbollen erin, nieuwe olie, en nog wat dingen).
Daarna een lancia kappa als 'brug-auto', een espace op gas (die motor viel ongeveer uit elkaar dankzij gas :X), en een mercedes E. Die espace heeft ons 1x laten staan: kapotte uitlaat in frankrijk. En geen fransman die hem wilde fixen, want de uitlaat zou anders in nederland. Importeur in NL vond van niet, en stuurde dus geen uitlaat op. Die is dus op de auto-ambulance naar huis gekomen :X
Nu rijdt hij weer vertrouwd in een C5, 2.0HDI automaat, vorige generatie. Dat ding hebben we nog maar 1x wat mee gehad: bovenaan een berg sprong de automaat in 'thuiskom-stand': 3e zonder lockup :X. Uitgezet, aangezet, nog steeds. Uitgezet, aan het bellen gegaan naar de dealer (was een feestdag in Frankrijk...), en toen hij hem weer aanzette deed hij het weer prima. Achteraf bleek er een ventieltje versleten te zijn of zo.
Heel leuk dat hij het altijd doet, maar 2 dingen kan hij gewoon niet: een bocht om rijden, en een berg afrijden. De bocht mag duidelijk zijn: het is de 'goedkope' versie zonder bak gyroscopen om de auto vlak te houden. Hij helt dus als een gek in de bochten. Als je hem dan pusht blijft hij onderstuurd. Ik durf te wedden dat als je volop op de rem stampt, midden in de bocht, dat hij dan alsnog rechtuit gaat :X. Hij kan op zich wel hard de bocht om, maar met een ziekelijk grote hoeveelheid onderstuur. En dan meer gas, meer insturen, dan kan hij weer iets harder. Feest... not :(.
Bergen is een ander verhaal: het is een dieselmotor die niet thuis geeft onder de 1950rpm, en boven de 2500rpm een rotherrie maakt. De automaat heeft maar 4 versnellingen, en 1 zinnig schakelpatroon voor rustig rijden: snel naar z'n 2, lockup bij 35km/u, naar z'n 3 bij 58km/u, en naar z'n 4 bij 90km/u. De 3e versnelling is al vrij irritant, omdat hij dus in de stad steeds rond de 2600rpm zit te jengelen. Maar in de bergen is die lockup bij 35km/u doodeng. Zonder lockup remt hij totaal niet op zijn motor. In z'n eerste versnelling kan je rustig 40km/u bergaf gaan, met minder dan 2000rpm. Maar ja, dan kom je dus de bocht niet om, omdat je dan voorbij z'n maximum toerental gaat. In z'n 2 pakt hij dan de lockup bij 35km/u, als je de motor precies het goede toerental laat hebben. Dat betekent dus dat je gas moet geven, op het moment dat je liever wat zou afremmen :X. Dan pakt hij de lockup, om vrolijk naar de 25km/u te zakken. Op een gegeven moment kom je in de haarspeldbocht onder het minimum-toerental, bij 20km/u ofzo, en dan begint het weer van voren af aan :(. Dan blijkt ook dat je niet naar z'n 1 kan schakelen boven de 10-15km/u. En in z'n 2 remt hij natuurlijk nooit af zonder lock-up... nee, doe mij de Mercedes E290 Turbodiesel (automaat, verlaagd comfort) maar, uit 1996. Niet qua betrouwbaarheid, maar de wegligging is heerlijk :Y) Tikkie afstandelijk, maar bochten rijden doet hij als de beste! En ondanks dat de automaat nooit een lockup gaf, kon je er prima mee door de bergen. De 1 was kort genoeg.
Speaking of which: dankzij de 4-bak draait die C5 bij 120 al veel te veel toeren. De Benz kon in z'n 4 de topsnelheid halen, en had een overdrive om het toerental laag te houden. De C5 heeft 4 foute versnellingen :(
ja, dat is frustratie :P
Oh ja, drempels kon die Mercedes natuurlijk niet volgas over heen. Nou, dat neem ik voor lief ;)

Mijn moeder heeft trouwens een C2 1.1. Die rijdt heel fijn, maar is wel wat sterk onderstuurd. Ook is z'n 5e versnelling wat kort, waardoor hij erg onzuinig wordt boven de 110km/u. Met haar vorige auto, een alto, kon ik veel harder de bocht om. Dan kreeg je die achterwieltjes een beetje aan het glijden, en kon je gevoelsmatig 2x zo hard 8). Volgens een kennis van me ben ik een keer op 2 wielen de rotonde om gescheurd. Dat kan nooit, want ik gaf gas, maar die rechtsachter zat toen wel vrij hoog >:)

• DaLuca
  • Laatst online: 22-01 19:26
Hebben jullie al wat foto's gechecked met daarop de C5 die in 2008 losgaat!!!

Ik rij nu een C4 diesel automaat en vind de bestaande c5's helemaal niks, maar de nieuwe...heel dik!!!

Ik heb helaas geen site waarop ik deze fotos kan zetten maar zoek maar eens op googel naar afbeeldingen met de tekst "nieuwe citroen c5"

Misschien kan iemand anders wat fotos in dit forum zetten?

Computers; de meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel...

• MBV
http://www.worldcarfans.c...%20/spy-photos-citroen-c5
Deze? Ik weet het niet hoor, die luchtinlaten lijken zo wel heel erg buiten proporties. En die camouflageauto's zitten nog te dik in de zwarte troep, dus daar kan je het nog niet aan checken.
als ze nou de aandrijflijn upgraden en de wegligging wat verbeteren, dan zou ik het misschien wat vinden :P

[Voor 14% gewijzigd door MBV op 14-06-2007 14:05]

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Als Citroën liefhebber ben ik hier natuurlijk blij met een Citroën topic 8)
Ik rijdt zelf er tevreden in een Xsara Coupé, nieuwe model :)

Voor de nieuwe C5:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=181281

• Jazzper
  • Laatst online: 23-03 15:26

Jazzper

BB4E^Guerilla

Als francofiel heb ik natuurlijk meer dan wat met citroen. Wereldmerk. Hoe ouder hoe beter. All time favourite is de azurri blauwe Citroen SM ralley editie:

http://users.skynet.be/sky38711/allfiles/smimag/smmaroc72.jpg

als je daar op googled kom je prachtig materiaal tegen. Een of andere rally in de jaren 70, de bandana of bandama of hoe je dat spelt.

anyway, ik zat eens rond te kijken op autotrack en marktplaats voor een oude citroen.
Ik ben gek op de reiswagen familie van citroen (sm, DS, etc, etc) en dus ook de XM.

Wat schetst mijn verbazing: die kosten 3x niets meer tweedehands. Wat is er met die XM's? Je hebt er al een vanaf 250 euro. Ok, die zal wel per defenitie rot zijn maar ook al rond de 800 a 1000 euro heb je een full option XM met apk van nog een jaar. Wat zie ik over het hoofd?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Wegenbelasting, verbruik, grote en uitstraling. Wat krijg je? Comfort, grote, uitstraling pneumatische vering.

.

• dion_b
  • Laatst online: 17:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wel opmerkelijk idd dat XMs voor aanzienlijk minder over de toonbank gaan dan CXen en dat de Xantia bijna onder de prijs van BXjes gezakt is - nog los van de vergelijking met andere merken (voor EUR 2000 een Xantia met alle toeters en bellen eraan en niet idioot veel km gezien de leeftijd van zo'n 8 jaar - voor dat geld heb je geluk als je een Corsa of een Fiesta vindt in die toestand 8)7 )

Soittakaa Paranoid!

• MBV
Jazzper schreef op donderdag 06 september 2007 @ 20:41:
Als francofiel heb ik natuurlijk meer dan wat met citroen. Wereldmerk. Hoe ouder hoe beter. All time favourite is de azurri blauwe Citroen SM ralley editie:

[afbeelding]

als je daar op googled kom je prachtig materiaal tegen. Een of andere rally in de jaren 70, de bandana of bandama of hoe je dat spelt.

anyway, ik zat eens rond te kijken op autotrack en marktplaats voor een oude citroen.
Ik ben gek op de reiswagen familie van citroen (sm, DS, etc, etc) en dus ook de XM.

Wat schetst mijn verbazing: die kosten 3x niets meer tweedehands. Wat is er met die XM's? Je hebt er al een vanaf 250 euro. Ok, die zal wel per defenitie rot zijn maar ook al rond de 800 a 1000 euro heb je een full option XM met apk van nog een jaar. Wat zie ik over het hoofd?
De revisie van het hydraulische systeem na 300.000 (?) KM. Die zal er wel aan zitten te komen bij diegene van €250. Verder zijn het niet de meest voordelige auto's qua onderhoud.
Tip: Als je een diesel wilt, importeer hem uit Frankrijk. Dan hebben ze lang niet zoveel kilometers.

@dion: tja, kleine auto's zijn gewild. Met zo'n XM zal je, met veel geluk, 1:12 halen, flink wat wegenbelasting moeten betalen, duur onderhoud (wat kost een veerbol als hij stuk gaat, heeft mijn vader toen met zijn XM gehad), dat soort dingen. En een Xantia ziet er natuurlijk echt niet uit, en zit voor geen meter (stoelen).

Kleine, écht betrouwbare auto's zijn helemaal bizar duur: kijk maar eens wat een Starlet kost. Maar ja, die gaat dan ook nooit stuk :)

[Voor 15% gewijzigd door MBV op 07-09-2007 09:02]

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Een XM is een heerlijk rijdende auto, maar verkijk je niet op de kosten. Ik heb zelf een XM V6 24v gehad, die ik vorige maand weer heb verkocht. Niet omdat de XM niet beviel, maar ik heb ook een BX Sport die ik nu ga opknappen. En 2 auto's + motor is teveel voor mijn garage.

Anyway, als ik een XM zou kopen zou ik me beperken tot de 2 liter modellen, liefst een nieuwere (>1996) met een turbo (TCT modellen). De electronische storingen van de Type 1 modellen zijn verdwenen en de 2 liter modellen zijn een stuk sleutelvriendelijker. De Xm V6 24v die ik had was een fantastische auto, maar het onderhoud is heel, heel veel duurder dan de standaard modellen...Nu had ik die van mij voor 250 euro gekocht, maar voor 1750 euro aan versleuteld.

Heel veel aankooptips staan hier: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162835

• AkroBatik
  • Nu online

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

MBV schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 08:59:
[...]

De revisie van het hydraulische systeem na 300.000 (?) KM. Die zal er wel aan zitten te komen bij diegene van €250. Verder zijn het niet de meest voordelige auto's qua onderhoud.
Tip: Als je een diesel wilt, importeer hem uit Frankrijk. Dan hebben ze lang niet zoveel kilometers.

@dion: tja, kleine auto's zijn gewild. Met zo'n XM zal je, met veel geluk, 1:12 halen, flink wat wegenbelasting moeten betalen, duur onderhoud (wat kost een veerbol als hij stuk gaat, heeft mijn vader toen met zijn XM gehad), dat soort dingen. En een Xantia ziet er natuurlijk echt niet uit, en zit voor geen meter (stoelen).

Kleine, écht betrouwbare auto's zijn helemaal bizar duur: kijk maar eens wat een Starlet kost. Maar ja, die gaat dan ook nooit stuk :)
Veerbolletje is bij de dealer rond de 35e als ik het me goed herinner. Xantia heeft er 6 uit mijn hoofd.

.

Anoniem: 127817

Mijn vader had vroegen een 2cv gehad voor een enkele jaartjes en in het jaar 2000 heeft hij een Berlingo gekocht een 1.9D

Dat hok gaat bijna niet vooruit en als je altijd plankgas geeft gaat hij ook nog is rond de 8 liter per 100km verbruiken zoals die bij mijn vader doet. Met heel rustig te rijden en dus heeeeeeeeeeeeeel traag op te trekken en 50 in 4de en 70 in 5de te rijden haal ik wel 6 liter per 100km maar dat is dan heel rustig rijden :X het interieur ziet er slecht uit na ampr 90k km :( stof hangt door aan de deuren en plastiek sierlaagje langs de knoppen zijn aan het afblatten. Binnenkort hangt er niet veel meer van die sier plastiek aan :X De zit houding vind ik ook niet zo ideaal als ik er meer als 200km aan een stuk mee rij moet ik er toch even uit. Het is normaal geen gezinswagen dat is de grote fout geweest van mijn vader bij het kopen van deze wagen. Deze wagen is gemaakt om rommel van A naar B te verhuizen en niet om met het gezin over naar toe te rijden.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn moeder heeft een Xsara 1.6 Ligne Automaat (dus 115 pk ipv 100 pk). Dat scheurt wel maar die vering pfffff. Ik rij in een Mazda 2 met brede banden en mijn vader ook en dan iedere bocht is geen probleem maar met die Xsara word je even tegen de ramen gedrukt en ook met remmen. De auto is echt comfortabel en als je met zijn 5en in zit lijkt het wel of die door zijn as gaat zover is die auto doorgezakt. Die automaat is geen succes want het is een 4 bak en dat schakelen lijkt wel of die even in de rustpauze gaat. Ik moet deze auto eens nakijken want de auto begint slechter te starten en soms bij een koude moter als je de automaat in de drive zet dan slaat de moter spontaan af. Dat lijkt me niet zo goed.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:18

Wok

Dakloos...

Vraagje voor Wokschotel (en andere C4 rijders). :) Ik meen begrepen te hebben dat de C4 van Wokschotel een leasebak is. Mijn vraag is hoe de auto zich tot op heden houdt, met name op het gebied van kwaliteitsgevoel (rammeltjes, krasgevoeligheid en slijtvastheid van de gebruikte materialen in het interieur). Ik ben me namelijk al enige tijd aan het oriënteren op een nieuwe leaseauto en een C4 behoort tot de kanshebbers.

Toen ik onlangs echter in een C4 zat, kon de kwaliteitsindruk van het interieur me echter niet helemaal bekoren. Sommige klepjes en scharniertjes kwamen niet echt solide over en in een test las ik ooit eens dat een bij een exemplaar de bekledig al na 14.000 km duidelijke sporen van slijtage vertoonde. Hoe zit dat bij de C4 rijders hier? :) Ik zit namelijk niet te wachten op een auto die na 50.000km al behoorlijk uitgeleefd eruit begint te zien ;)

Stiekum ook benieuwd naar betrouwbaarheidservaringen (veel electronische storingen of juist niet?) en het rijcomfort (heb nog geen progefrit gemaakt namelijk). :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Werkhoven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:26
Wok schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 20:03:
Vraagje voor Wokschotel (en andere C4 rijders). :) Ik meen begrepen te hebben dat de C4 van Wokschotel een leasebak is. Mijn vraag is hoe de auto zich tot op heden houdt, met name op het gebied van kwaliteitsgevoel (rammeltjes, krasgevoeligheid en slijtvastheid van de gebruikte materialen in het interieur). Ik ben me namelijk al enige tijd aan het oriënteren op een nieuwe leaseauto en een C4 behoort tot de kanshebbers.

Toen ik onlangs echter in een C4 zat, kon de kwaliteitsindruk van het interieur me echter niet helemaal bekoren. Sommige klepjes en scharniertjes kwamen niet echt solide over en in een test las ik ooit eens dat een bij een exemplaar de bekledig al na 14.000 km duidelijke sporen van slijtage vertoonde. Hoe zit dat bij de C4 rijders hier? :) Ik zit namelijk niet te wachten op een auto die na 50.000km al behoorlijk uitgeleefd eruit begint te zien ;)

Stiekum ook benieuwd naar betrouwbaarheidservaringen (veel electronische storingen of juist niet?) en het rijcomfort (heb nog geen progefrit gemaakt namelijk). :)
Naar dit alles ben ik eigenlijk ook wel benieuwd. Hoewel ik qua keuze voor leasebak toch wel naar de Peugeot 207 neig, doet de C4 zeker ook nog mee.

• Banjy
Mijn vader rijd onze C4 1.6 Berline ook zakelijk (wel particulier gekocht). Wellicht dat ik er morgen weer even mee op stap ga en dan zal ik eens naar het interieur kijken en de km stand. :)

Verder heeft de auto ons nog nooit laten staan (ook al paar vakantietjes gezien nu) en ook elektronische storingen zijn mij of me vader nog niet bekend. Wat het interieur algemeen betreft: Tja wij hebben wel vaker Citroen gehad en degeen hiervoor was een Picasso vandaar dat ik dit echt een uitstekende auto vind en heb ook nog niks storends of kwalitatief laag aan het interieur gezien. Maar goed ik heb op dat gebied ook nog maar weinig ervaring met auto's.

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik heb helaas geen C4 meer, die heb ik bij wisseling van mijn werkgever in moeten leveren. Ik ben altijd zeer tevreden geweest met mijn C4. In de 80k dat ik ermee gereden heb zijn er nooit storingen geweest en heeft ie de garage alleen gezien bij de beurten. Ik weet niet in wat voor versie jij hebt gereden, maar mijn C4 Coupe 1.6 VTR+ voelde bij 80k nog net zo nieuw aan als bij 5k. Niks geen slijtage, rammelende klepjes of andere ongein. Voor een Citroen erg opmerkelijk ja :P

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:18

Wok

Dakloos...

Kijk, dat zijn de ervaringen die ik wilde horen :) De C4 staat bij deze weer definitief op mijn kandidatenlijst :) Qua uiterlijk vind ik het namelijk een erg mooie wagen. Volgende maand maar eens een uitgebreide proefrit maken als de 308 van Peugeot ook op de markt is. Kan ik een mooi vergelijkend warenonderzoek doen :P

Niet helemaal eerlijk natuurlijk, omdat de 308 toch een generatie nieuwer is, maar het uiterlijk van de 308 ben ik nog niet kapot van ;)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:56
Ook hier veel Citroën roots, opgegroeid met BX'en en later Xsara's (nog steeds voor de ouwelui). Zelf he ik een ZX 16V, in een zeldzame uitvoering met vrijwel alle gekkigheid die er is.

http://www.zx16v.net/images/rsgallery/display/DSCF5975.JPG.jpg
Er staat nog een AX in de garage die opgeknapt wordt, en sindskort een Berlingo auto vd zaak erbij :)

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

C4 rijder hier :P

Ik zal je niet vervelen met mijn C4 klachten verhalen, maar de auto is anderhalf jaar en ongeveer 70.000km oud.

De arm steun van de deur, daarvan ziet de stof er uit alsof er een schuurmachine overheen geweest is, de bak van de armsteun kwam na 10,000 km volledig mee als je de klep open deed (dus het binnenwerk) en de gordeldetectie van de passagiers stoel heeft ook nooit goed gewerkt. De airco knop van de bijrijder is afgelopen 60kkm beurt vervangen omdat deze z'n eigen willetje had. Daarnaast heb ik nog wat andere probleempjes gehad met de auto..

Qua betrouwbaarheid heb ik overigens nog geen een keer echt stil gestaan, nouja, op die "Storing motor management" een paar dagen achter elkaar een paar weken terug na dan. Maar zelfs dan reed de auto op zich gewoon (alleen hield ie de eerste 20 km zo'n 5 keer in).

Wat ook wel vervelend was was dat m'n remlichten gewoon bleven branden, maar dat bleek gerelateerd te zijn aan de ESP storing die de auto gaf.

Conclusie - wat mij betreft geen Citroen meer - ik heb hem destijds genomen omdat ik hem er zowel van binnen (geweldig hoe leeg!) als van buiten gewoon mooi vind uitzien, maar volgende keer toch liever wat lelijkers en zonder gezeik dan dit :)

• Ghannes
  • Laatst online: 23-03 22:21
citroën-rijder meldt zich ;)

Ofja.. eigelijk m'n pa. 3 keer een bx, saxo, ax, picasso, xantia en nu een c5 (en een smart forfour, maar die telt niet ;))

We zijn goed tevreden met de C5; 2.0 hdi en 175k op de klok. Het was eerst de leaseauto van m'n moeder en we konden 'm voor een mooi prijsje kopen.
Prima wagen!

• dude88
  • Niet online
Jazzper schreef op donderdag 06 september 2007 @ 20:41:

[afbeelding]

Wat is het probleem met de XM?

Eigenlijk niet veel. Als een wat latere 2.0 16v uitzoekt met niet teveel poespas dan kan je daar een prima auto aan hebben.
Laat de allereerste types wel staan, deze hebben wat meer elektronische problemen ;)

Mooiste is natuurlijk de V6, maar daar is het onderhoud ook wat duurder van omdat het allemaal langer duurt voordat je ergens bij ben.

De D12 Turbo gaat is erg betrouwbaar, dat is een 2.1 turbo diesel motor.
500k is moet geen probleem zijn ;)

Waarom dan zo goedkoop?
Ze zijn gewoon erg zwaar... dus vrij hoog in de wegenbelasting (vooral de diesels)
Het onderhoud is natuurlijk ook duurder als bij een kleine auto, maar dat is gewoon normaal in dit segment auto.

De doelgroep is dus erg klein. Wie zit er nu op een grote zware auto te wachten? Ja de mensen met geld, maar die rijden wel een nieuwe grote zware auto ;)
De Xantia is net even wat kleiner met lagere kosten dus daarom iets duurder in de 2de hands markt.

Ik heb niet veel rij ervaring met de XM, en nog iets minder met een Xantia. Maar ik denk dat het veercomfort van de XM wel iets hoger ligt. XM haalt natuurlijk weer niet het comfort van de CX en de DS.

Als je er echt interesse in heb dan zou ik gewoon even uitrekenen of je de vaste lasten kan betalen ;)
Zo ja, dan lekker gaan zweven 8)

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:13

Gé Brander

MS SQL Server

Tweakers: c70070540Specificaties:
http://tweakers.net/ext/f/4ad6fb5b05f2b294aded11187feae462/full.jpg
• Citroen C4 Picasso
• 2.0 16V 143pk, EB6V
• LPG-G3/Benzine
• Opties: Pack Luminosité
• Pack Detection
• Bluetooth handsfree

Sinds half juni mag ik in deze auto rondrijden. Wat een heerlijke auto!

Waarom ben ik tot deze auto gekomen?

Ik was op zoek naar een auto die drie losse zitplaatsen achterin heeft. Dit omdat ik het belangrijk vind dat mijn drie dochters comfortabel kunnen reizen. Mijn oudste heeft last van wagenziekte en is dus genoodzaakt in het midden te zitten, zodat zij vrij uitzicht naar voren heeft, dan heeft ze er het minst last van. Na wat uitzoek werk, kwam ik in mijn budget de volgende kandidaten tegen:
• Renault Scenic
• Toyota Verso
• Citroen C4 Picasso / Citroen Xsara Picasso

Na een proefrit in de Toyota Verso was ik meteen genezen van die auto. Wat een herriebak op de snelweg. Windgeruis alsof ik op de motor zit bij 120km/u en de motor maakt ook redelijk wat geluid. Als ik in een proefrit in een nieuwe auto al last heb van het geluid van de motor, wat zal dat dan wel niet zijn als ik hem twee jaar heb? Dat zijn dingen die nooit minder worden.... Dus, dag Toyota!

Na een proefrit in de Renault en de Citroen C4 werd het moeilijk kiezen. Ik was van beide gecharmeerd, dus heb ik de drie dames achterin eens om hun mening gevraagd. Het antwoord was unaniem in het voordeel van de Citroen C4 Picasso. De Renault was drie tientjes in de maand goedkoper, maar uiteindelijk ben ik toch voor de mooie C4 Picasso gegaan. Ook omdat de C4 Picasso drie volledig gelijke zitplaatsen achterin heeft, en de Renault twee wat bredere en een smallere zitplaats in het midden.

info:
• Pack Luminosité = Panoramisch Dak + Pack Lumière
• Pack Detection = elektrisch inklapbare buitenspiegels + parkeer sensoren achter

Wat ik wel heel raar vind is dat het Pack Detection, alleen achter parkeer sensoren geeft, en niet voor. Een heel rare keuze...

[Voor 89% gewijzigd door Gé Brander op 15-09-2007 20:53]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• SalimRMAF
  • Laatst online: 00:24

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Citroen evasion. heeft iemand die? ;)

Gulfstream G650

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-11-2018

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Wij zijn hoogswaarschijnlijk van plan om voor een Citroen Xantia te gaan van omstreek 1996/1998, dit vinden wij mooie wagens, en ze zijn nog eens zeer goed betaalbaar :)

Het was eerst een beetje rondkijken en denken e.d. maar binnen 2 maand moet de koop toch echt gebeuren want onze huidige auto heeft afgelopen vrijdag de geest gegeven ( Nissan Micra 1.0lx uit '93 , koppeling kapot ).

Graag zal ik van jullie horen, wat nuttige tips e.d. bij het kijken van de auto. Heb zelf namelijk maar bar weinig verstand er van.

Blij Met Wilco

• dude88
  • Niet online
-Thunder- schreef op zondag 16 september 2007 @ 11:10:
Wij zijn hoogswaarschijnlijk van plan om voor een Citroen Xantia te gaan van omstreek 1996/1998, dit vinden wij mooie wagens, en ze zijn nog eens zeer goed betaalbaar :)

Het was eerst een beetje rondkijken en denken e.d. maar binnen 2 maand moet de koop toch echt gebeuren want onze huidige auto heeft afgelopen vrijdag de geest gegeven ( Nissan Micra 1.0lx uit '93 , koppeling kapot ).

Graag zal ik van jullie horen, wat nuttige tips e.d. bij het kijken van de auto. Heb zelf namelijk maar bar weinig verstand er van.
Ben zelf niet van de Xantia club (XCNL) maar ze hebben wel een handig lijst:

http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?t=603

Denk dat je er wel wat aan heb ;)

Verder: http://www.xantiaclub.net/aankoop/

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Bedankt voor de links ! Daar heb ik zeker wel wat aan :)

Alleen vraag ik me af of zon verkoper dat allemaal wel goed vind.. op de auto zitten, prop in de uitlaat etc etc... Hmz.. nja een dealer geeft vaak ook nog 3 maand garantie op de auto, dus kan je het ook dan checken na de aankoop lijkt mij toch ? En dan terug gaan naar de dealer als er iets niet pluis is... ?

Blij Met Wilco

• dude88
  • Niet online
Als je bij een dealer gaat dan gaat er niet altijd iemand mee.
Dan kan je natuurlijk even ergens gaan staan en alles even goed bekijken :)

met vlakke handen op de auto duwen moet denk ik ook genoeg zijn, daar doe je echt geen schade mee ;)

Uitlaat kan je ook wel met je handen tegen houden, moet die natuurlijk niet al heet zijn :)
Je hoort snel genoeg of je ergens iets hoort sissen.

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Ik las net iets over mee draaiende achter assen, wat moet ik mij daar bij voorstellen ? Makkelijk inparkeren ? :+

Blij Met Wilco

• MBV
nee, iets te flexibele rubbers ;)

Het gevolg is dat je wat harder de bocht om kan, omdat je achterwielen vanzelf een beetje tegen gaan sturen. Lijkt in niks op het honda-systeem.
Het compenseert de hopeloze neiging van alle Citroëns om gigantisch onderstuurd te zijn :+

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Houston, we GoT a problem.

De toerenteller van mijn Evasion doet het niet. :( De overige meters doen het wel, en de zekeringen zijn okay. Wat kan ik doen? ;(

Gulfstream G650

• dude88
  • Niet online
salimrmaf schreef op maandag 17 september 2007 @ 11:59:
Houston, we GoT a problem.

De toerenteller van mijn Evasion doet het niet. :( De overige meters doen het wel, en de zekeringen zijn okay. Wat kan ik doen? ;(
Ik weet eigenlijk niet of de Evasion een mechanische kabel heeft of een elektrische aangestuurde naald.

Als je nog een kabel heb moet je deze denk maar eens nakijken ;)

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Daar was ik al bang voor, dat het niets met kabels te maken had. :| Bouwjaar 1999. Best nieuw dus,. voor de Evasion. De Evasions vanaf 1997 hebben zijn een revisise, met onder andere mooiere koplampen, een facelift en een mooiere uitstraling.

Heb s'middags geprobeerd om de dashboard eruit te halen. :? Lukte niet, want er zijn speciale sleutels voor nodig om de schroeven te openen. :O

Wat nu?! :?

Gulfstream G650

• dude88
  • Niet online
Speciale sleutels?
Bedoel je torx? (stervormig)
Daar zitten Citroëns uit die tijd vaak mee in elkaar :)

Helaas weet ik van de Evasion te weinig af om te zeggen hoe het dash in elkaar zit of hoe de toerenteller aangesloten zit.

Vergeet natuurlijk niet dat als je een toerenteller kabel heb dat die aan 2 kanten aangesloten zit ;)
Als het een elektrische is, dan zou het natuurlijk wel eens de sensor kunnen zijn. Dit is natuurlijk ook heel goed denkbaar.
Maar waar dit zit...? Dat zou ik bij me eigen auto niet eens weten te vertellen ;)

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Juist, die sterschroef. ;) Ik denk dat de kabel (als die er is) heel erg diep in het motor-compartiment zit. Daar kan ik natuurlijk niet bij. :| Dan maar afgaan op je oren, i.p.v. het metertje. :)

Gulfstream G650

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-01-2022
salimrmaf schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 15:27:
Juist, die sterschroef. ;) Ik denk dat de kabel (als die er is) heel erg diep in het motor-compartiment zit. Daar kan ik natuurlijk niet bij. :| Dan maar afgaan op je oren, i.p.v. het metertje. :)
Jij hoort jouw motor draaien als een V12 en dan ga jij op het geluid van je motor rijden 8)7 .

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

• Maasluip
  • Laatst online: 08:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De toerenteller is vrijwel zeker elektronisch. Zelfs op mijn ZX van 1994 is die elektronisch. Er wordt gewoon de pulsen van de ontsteking geteld. Meest waarschijnlijk is een fout/defect in de teller.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Dan ligt het dus aan de bobine?

Gulfstream G650

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zeg dus:
Meest waarschijnlijk is een fout/defect in de teller.
Als je bobine kapot zou zijn dan rijdt je auto voor geen meter (en zeker niet als alle uitgangen kapot zouden zijn).
Overigens telt de toerenteller niet de pulsen van de bobine, want die van mij was een keer kapot (een uitgang deed niets meer) en de toerenteller bleef gewoon werken. De toerenteller krijgt de pulsen van de ontstekingsmodule (die het of zelf genereert of via een BDP sensor). Dus misschien is het wel een of andere sensor.

Ik denk dat je (vader) beter een garage kunt opzoeken als je er verder geen verstand van hebt.

Open Source landkaart

• dude88
  • Niet online
Ik heb ook een kapotte bobine gehad.

Toerenteller werkte toen nog prima ;)

• eX0duS
  • Nu online
Zal ook hier mijn voiture maar eens showen. ;)

http://images.dutch-ix.nl/citroen/xantia/20070923/6.jpg
http://images.dutch-ix.nl/citroen/xantia/20070923/1.jpg
http://images.dutch-ix.nl/citroen/xantia/20070923/2.jpg
http://images.dutch-ix.nl/citroen/xantia/20070923/4.jpg
http://images.dutch-ix.nl/citroen/xantia/20070923/5.jpg
http://images.dutch-ix.nl/citroen/xantia/20070923/3.jpg

Een Xantia 2 liter toooeeerbooooowww :p
Het is misschien een "ouwe lullen" bak, alhoewel ik dat bij deze nog best mee vind vallen. Vind de berline veel ouwbolliger.
Vooraal met tussensprints is hij behoorlijk fel Als je het toerental rond waar de turbo zijn werk doet houd, ga je er met een behoorlijke duw in de rug vandoor. Ook vanaf de 120 trekt hij echt behoorlijk hard, ik denk harder dan de meeste GTI's dat kunnen.

[Voor 27% gewijzigd door eX0duS op 23-10-2007 17:11]

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Mooie bak.

spoiler:
DUS NIET -O-

De motorkap-inhoud lijkt veel op dat van de mijne (Citroen Evasion 1999)

Suc6 voor de *O*

Gulfstream G650

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Echt wel. Een Xantia Break is een van de mooiste auto's op de weg. Zo hoort een Break er uit te zien.

Open Source landkaart

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

....? :X

Citroen heeft niet zo mooie auto's. Ok sommige zijn wel speciaal, zoals de 2CV , DS en de Evasion. De rest was tot 2002 een-pot-nat. O-)

Sinds toen zijn ze goede auto's aan het maken.

De C1 is een flop! :|
C4 / Picasso! *O*
C5 :/
C6 Shieke Gangster-Auto. (8>
C8 Goede Familie auto. (na 2003) :7

Maar een auto geeft je iets speciaals...

De eerste keer toen mijn vader tegen mij vertelde dat we een Citroen Evasion zouden kopen, en ik hem zag...

|:( 8)7 :? -O- :/ :| :O }:| :$ :') :S :N :Z :r

Nu rijd ik er elke dag in. *; Het is een hele fijne auto, PASSIE! Je voelt je verbonden aan je auto, welke het ook is. ^)

Gulfstream G650

• Metro2002
MBV schreef op maandag 17 september 2007 @ 10:04:
nee, iets te flexibele rubbers ;)

Het gevolg is dat je wat harder de bocht om kan, omdat je achterwielen vanzelf een beetje tegen gaan sturen. Lijkt in niks op het honda-systeem.
Het compenseert de hopeloze neiging van alle Citroëns om gigantisch onderstuurd te zijn :+
Citroens hebben juist een hele goede wegligging. Zeker met de meesturende achteras kan je hem flink hard de hoek om smijten. De ZX heeft ook een meesturende achteras en nog wel meer citroens.
:)

Ik rij na een kort uitstapje naar een zakjapanner ook weer citroen, en wel deze:

http://fotoboek.fok.nl//userpics/34775/car.jpg

Een saxo 1.1SX. Rijdt als een trein *O* _O_

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Een trein kan toch alleen maar een kant op, en niet scherp de bocht om zoals jij beweerde, sherlock... :+

Gulfstream G650

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:15

Mystikal

It never hurts to help

Pas maar op, het wordt weer herfst en de blaadjes zijn al aan het vallen :+

Basement Bios ---- Exo-S

• Metro2002
Ik heb ook al een blaadjesblazer voorop de auto gemonteerd zodat ik geen vierkante wielen krijg :+

• AkroBatik
  • Nu online

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

salimrmaf schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 18:24:
Mooie bak.

spoiler:
DUS NIET -O-

De motorkap-inhoud lijkt veel op dat van de mijne (Citroen Evasion 1999)

Suc6 voor de *O*
Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van jou, je reacties en je topics.

Waarom plaats jij een evasion in het zelfde rijtje als een 2cv en een ds? Een evasion is een 806 en een fiat ulysee met een andere batch.

.

Pagina: 1 2 3 ... 47 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee