WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Die hadden bij 60K en 120K gemoeten. Ik gok dat ze geen van beide keren vervangen zijn.Damian schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:47:
[...]
Motortje loopt mooi nu dus laat het ff zoals het is nu. Motor staat op 149k dus denk dat ze nooit vervangen zijn.
Dat zwarte is vanwege slechte verbranding en olieverbruik, dat gaat hard als ze op zijn.
Mijn 307 op LPG vrat ook bougies overigens, met 20.000km de helft van de elektrode weg. Nieuwe lambdasonde deed wonderen, motor liep te arm.
Is geen overbodige luxe, hahahaDamian schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:49:
Heb de bougies maar eens vervangen.
😳
[Afbeelding]
Probleem weg 💪
Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024
260.000 gehaald!
:strip_exif()/f/image/bkS8AOpDLHvY5GEBVvnFF3dZ.png?f=user_large)
En even later:
:strip_exif()/f/image/DW0fwjbY4pt07x7BW2gPkvrp.png?f=user_large)
Er zijn toch wel wat paardjes verdwenen met de jaren. Dit was plankgas op de [31] bij de buren.
Toen ik de auto net had (2006) heb ik al eens 205 op de GPS gezien.
Dat scheelt namelijk een factor (205/183)³ = 1.48. Stel dat je eerst 130 pk had, dan heb je nu nog maar 92 pk...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Xantia 1.8 16-klepper, (110 PK, LFY-blok) Bouwjaar 1999.Andrehj schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:45:
Welke auto (en motor) heb je?
Al moet ik er wel bij zeggen dat dit met airco aan is, het knopje is stuk en daardoor kan de airco niet uit.
Aan de andere kant, je auto is inmiddels 27 jaar oud, dan is het al knap dat ie überhaupt nog rondrijdt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat was op de A7 in de buurt van Hoorn.Andrehj schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:00:
Met 110 pk 205 km/h halen lijkt me vrij optimistisch. Dat lukt alleen bergaf.
Weinig bergen daar
Ik doe m'n best.Aan de andere kant, je auto is inmiddels 27 jaar oud, dan is het al knap dat ie überhaupt nog rondrijdt.
Alleen begint het roestmonster bij sommige stukken plaatwerk op te rukken. (duidelijk te zien op de motorkap, niets structureels gelukkig)
Het komt niet uit het oliecarter of vanuit reservoir van de ruitensproeier. Oliepeil, remvloeistof en koelvloeistof op juiste peil. Iemand een idee wat het kan zijn?
Fotootje: https://i.ibb.co/JFFcb8f4/IMG20260617220209.jpg
Dan zijn er nog best wat mogelijkheden over:U123456 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:46:
Op pad in Frankrijk met mijn op Citroen Jumpy gebaseerde campertje zag ik gisteravond een donkere plas onder de auto liggen.
Het komt niet uit het oliecarter of vanuit reservoir van de ruitensproeier. Oliepeil, remvloeistof en koelvloeistof op juiste peil. Iemand een idee wat het kan zijn?
Fotootje: https://i.ibb.co/JFFcb8f4/IMG20260617220209.jpg
- De plas lag er al voordat je je camper parkeerde
- Het is condenswater van de airco
- Het is olie uit de versnellingsbak
- Het is olie uit je differentieel (alleen bij achterwielaandrijving).
- Het lek is pas net ontstaan en nog niet zichtbaar aan de peilen van de reeds genoemde vloeistoffen.
[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 18-06-2026 18:30 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dan bij thuiskomst naar de garagist. Onderweg zal ik het gedrag en de meters goed in de gaten houden. Ben al op de weg terug, dat scheelt. Dank voor de tips!Andrehj schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:29:
Dan zijn er nog best wat mogelijkheden over:
Ik zou niet tot de thuiskomst wachten, maar vooral voor elke start even de vloeistofpeilen checken.U123456 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:17:
[...]
Dan bij thuiskomst naar de garagist. Onderweg zal ik het gedrag en de meters goed in de gaten houden. Ben al op de weg terug, dat scheelt. Dank voor de tips!
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.