Ik heb de auto nu met de handrem eraf, in de versnelling, met de kont in de zon gezet, dat heeft na 2 uurtjes toch al verbetering gebracht hij remt niet meer merkbaar af maar rolt gewoon door nu. De ANWB heb ik gebeld, hun wachttijd is momenteel 4 uur en hun tip was om de motor te starten en met de voetenverwarming op standje bbq een uur stationair laten draaien....
Weet iemand hier nog een oplossing, ik probeer onze Citroën van een nieuwe firmware te voorzien. (Cactus van 5 jaar oud)
VIa https://www.citroen.nl/aanschaf/map-update.html kan ik de VIN nummer invullen en dan krijg ik de melding dat ik kan updaten en mogelijkheid om software te downloaden.
Dat lukt en installeren ook, dan het VIN nummer invullen krijg ik de melding dat er een update is. Als ik dan doorklik naar downloaden krijg ik de melding dat er geen internet verbinding is. Ik heb het nu op meerdere computer geprobeerd. Zijn er nog tips? (hij heeft nog nooit een update gehad volgens mij ondanks het verzoek bij de onderhoudsbeurten om dit uit te voeren. Het is een bedrijfsauto.)
VIa https://www.citroen.nl/aanschaf/map-update.html kan ik de VIN nummer invullen en dan krijg ik de melding dat ik kan updaten en mogelijkheid om software te downloaden.
Dat lukt en installeren ook, dan het VIN nummer invullen krijg ik de melding dat er een update is. Als ik dan doorklik naar downloaden krijg ik de melding dat er geen internet verbinding is. Ik heb het nu op meerdere computer geprobeerd. Zijn er nog tips? (hij heeft nog nooit een update gehad volgens mij ondanks het verzoek bij de onderhoudsbeurten om dit uit te voeren. Het is een bedrijfsauto.)
Zoek even naar Citroen Update Setup_0.1.24 , gaat alles vanzelf.
https://d1tik0o5ahgjm.clo...n_Update_Setup_0.1.24.exe
[ Voor 37% gewijzigd door d-super op 09-01-2024 22:35 ]
Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 PT130 Shine bjr 2021
Die heb ik dus gedownload na het VIN nummer ingevoerd te hebben. Na installatie en VIN nummer invullen zegt hij dat er een update is. Maar dan bij download blijft hij zeggen dat ik geen internet heb.d-super schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:01:
Zoek even naar Citroen Update Setup_0.1.24 , gaat alles vanzelf.
Zelfde hier met mijn 2002 206. Ding was echt afgeschreven naar mijn mening.Arunia schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:00:
Kwam het topic weer tegen. Iets meer dan een jaar geleden is mijn C4GP de deur uit gegaan omdat mijn vrouw een nieuwe auto kreeg en ik een lease.
Zat pas te kijken op de site van het RDW en zag dat hij blijkbaar nog rijdt. Respect. Had het absoluut niet meer verwacht met alle problemen. Ben ook benieuwd of diegene het dopje tegen doorslaan van olie heeft gezien.
Twijfel nu dat ik niet weet wat ik met de zonneschermen heb gedaan eigenlijk. Denk dat ik ze er bij ingeleverd heb toen. Maar echt geen idee.
Destijds ingeruild voor een 2012 208 e-HDI.
Heeft nog iemand jaren mee gereden. Is pas in 2020 gesloopt ofzo dacht ik. Dus een jaar of 4 later.
De 2006 C5 Exclusive van mn ouders was zo lek als een mandje.
Pa heeft de kachel er nog in gezet de dag voor inruil omdat er een plas water rechtsachter in stond.
De volgende eigenaar heeft hem pas een paar maanden geleden ingeruild. Wel weinig mee gereden moet ik zeggen.
Wij stonden met het ding stil in midden Zweden met een vast gelopen rem etc. Toen was het moment om afscheid te nemen.
Ook nog jaren mee doorgereden door de nieuwe eigenaar blijkbaar.
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Cheeky vraag maar heb je een achteruitrijcamera die ook aan de zijkanten werkt? Dus de 180 graden versie?Goof2000 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:38:
Weet iemand hier nog een oplossing, ik probeer onze Citroën van een nieuwe firmware te voorzien. (Cactus van 5 jaar oud)
If so wil ik graag je VIN hebben (mag via PB)
Ik probeer die camera op m'n 208 te monteren en die van de cactus lijkt te passen...
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Ik heb al 1000 keer de achteruitrij camera gebruikt, maar geen idee of die 180 graden is.Csotranme schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:36:
[...]
Cheeky vraag maar heb je een achteruitrijcamera die ook aan de zijkanten werkt? Dus de 180 graden versie?
Ik probeer die camera op m'n 208 te monteren en die van de cactus lijkt te passen...
Moet ook zeggen dat ik het meer op de spiegels doe en de camera gebruik voor paaltjes, rommel en hoever ik kan gaan. Morgen maar eens testen, als iemand kan helpen aan de update zit ik er morgen wel ff in. 🤣
Dan heb ik deze nog voor je, is wel in het Frans maar wijst zich vanzelf,Goof2000 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:42:
[...]
Die heb ik dus gedownload na het VIN nummer ingevoerd te hebben. Na installatie en VIN nummer invullen zegt hij dat er een update is. Maar dan bij download blijft hij zeggen dat ik geen internet heb.
https://github.com/bagou9...rise)_v1.5.2.rar?raw=true
Tevens de link naar het forum.
https://www.forum-peugeot...v1-5-2-15-10-2021.119707/
En als laatste, https://sites.google.com/view/nac-rcc/system/nac
[ Voor 21% gewijzigd door d-super op 10-01-2024 20:25 ]
Wat is het risico van het delen van een VIN code?Csotranme schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:36:
[...]
Cheeky vraag maar heb je een achteruitrijcamera die ook aan de zijkanten werkt? Dus de 180 graden versie?
Ik zal zo even kijken wat ik op mijn scherm zie, misschien kan ik een foto maken.
Het "risico" is dat degene waar je het mee deelt precies weet welke opties je auto heeft in de PSA servicebox.Goof2000 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:48:
[...]
Wat is het risico van het delen van een VIN code?
Ik zal zo even kijken wat ik op mijn scherm zie, misschien kan ik een foto maken.
Want dat is wat hij wil: kijken welke camera er oorspronkelijk op jouw cactus zit zodat hij naar hetzelfde onderdeelnr kan zoeken.
Dit is een foto van wat ik zie als ik achteruit rij: :strip_exif()/f/image/YX0YSgtxg2hcLELqCJy0ECdb.jpg?f=fotoalbum_small)
VIN code via de PB verstuurd.
:strip_exif()/f/image/YX0YSgtxg2hcLELqCJy0ECdb.jpg?f=fotoalbum_small)
VIN code via de PB verstuurd.
[ Voor 3% gewijzigd door Goof2000 op 11-01-2024 22:17 ]
Ah kijk! Dat is inderdaad de 180 versieGoof2000 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:13:
Dit is een foto van wat ik zie als ik achteruit rij: [Afbeelding]
Die wil ik dus ook op m'n 208 aan de praat krijgen.
En wat @_JGC_ zegt kan ik dan de complete configuratie zien qua opties en onderdelen van je auto en dus welke camera/onderdeel erin zit en hoe aangesloten.
Je VIN is net iets als je kenteken. Kan iedereen zien op straat.
Hij is ook af te lezen in je vooruit aan de bestuurderskant
Inmiddels gedownload en ik heb een RAR file en een key, nu even kijken hoe ik dat op een USB en de firmware geüpdatet krijg.d-super schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:16:
[...]
Dan heb ik deze nog voor je, is wel in het Frans maar wijst zich vanzelf,
https://github.com/bagou9...rise)_v1.5.2.rar?raw=true
Tevens de link naar het forum.
https://www.forum-peugeot...v1-5-2-15-10-2021.119707/
En als laatste, https://sites.google.com/view/nac-rcc/system/nac
Ik denk de SWL map, Update.xml en de licence key op een USB zetten. Gaan we morgen proberen.
Klopt! Formateer hem wel even als fat32.Goof2000 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:27:
[...]
Inmiddels gedownload en ik heb een RAR file en een key, nu even kijken hoe ik dat op een USB en de firmware geüpdatet krijg.
Ik denk de SWL map, Update.xml en de licence key op een USB zetten. Gaan we morgen proberen.
Zet de SWL map direct op de USB stick samen met de license file etc.
Kan zijn dat het nog niet werkt. Zorg dan even dat je de radio met wifi (mag mobiele hotspot zijn) verbindt.
Mbt tot verbinding met internet en C4 cactus heb ik deze instructie gevonden: https://c4cactusclub.nl/fan/cactus-verbinden-met-internet/
Ik laat nog weten of het gelukt is.
Yep! Dat is één van de mogelijkheden jaGoof2000 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:42:
Mbt tot verbinding met internet en C4 cactus heb ik deze instructie gevonden: https://c4cactusclub.nl/fan/cactus-verbinden-met-internet/
Zo moet het goed komen.
Ik heb overigens de downloads voor firmware beschikbaar (direct van PSA) mocht iemand ze willen hebben.
Gaat dan om de NAC (met navi) en RCC (zonder navi) systemen dus vanaf grofweg bouwjaar laat 2015+
Laatste kaarten voor de navigatie (link van TomTom) heb ik ook maar geen idee of ik die hier zo open en bloot mag delen van de modjes dus als dat niet zo is hoor ik het graag.
Gaat dan om de NAC (met navi) en RCC (zonder navi) systemen dus vanaf grofweg bouwjaar laat 2015+
Laatste kaarten voor de navigatie (link van TomTom) heb ik ook maar geen idee of ik die hier zo open en bloot mag delen van de modjes dus als dat niet zo is hoor ik het graag.
Citroen lijkt toch wel erg gevoelig voor vastzittende handrem tijdens vrieskou. Ik heb dit met diverse modellen al mee gemaakt.FastFred schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:51:
Gister haalde ik de ijsdeken van de voorruit en wilde die in de kofferbak leggen, zat de klep dichtgevroren. Kwam wel van het slot af, maar wilde niet open. Dus naar werk gereden met het 'kofferklep open' alarmpje![]()
Ik had vanmorgen verdomd veel power nodig om uit het parkeervak te komen ineens, gisteren niks aan het handje. En als ik gas los remt de auto merkbaar harder af, gewoon hele koude vloeistoffen dacht ik. De koelvloeistof stond na 2km al op 3 streepjes terwijl dat normaal toch zeker 6-7km duurt met deze omstandigheden (heb de auto al ruim 8 jaar dus inmiddels kan ik op de centimeter nauwkeurig zeggen wanneer dit is)
Stap de auto dus uit, ruik ik een brandluchtje en de achterwielen waren warm ondanks dat het -8 was. Denk dat de handrem blijft hangen....
Bijzonder, afgelopen zomer nieuwe remklauw rechtsachter gehad (linksachter een paar jaar terug al), dus je zou denken dat alles soepel is en een handremkabel die op zijn eind is ook wel opgevallen was bij die werkzaamheden.
Overigens is het probleem wat ik hierboven meldde vanzelf opgelost nu de temperatuur weer boven 0 is.
@Willem30 in bijna 9 jaar tijd nooit eerder gehad, altijd kunnen parkeren met de handrem.
Ik parkeer nu gewoon in de versnelling, handrem eraf. Moest gistermorgen ineens krabben, dan zet ik de ontwaseming op de voorruit aan, maar dat gaat lastig als de auto in de versnelling staat en ik buiten sta te krabben. Mijn parkeervak heeft een lichte helling. Dus in neutraal gezet, handrem erop, in 3 minuten ofzo de zijruiten gekrabd, deken van de ruit gehaald, wil ik wegrijden: handrem vast
Ik parkeer nu gewoon in de versnelling, handrem eraf. Moest gistermorgen ineens krabben, dan zet ik de ontwaseming op de voorruit aan, maar dat gaat lastig als de auto in de versnelling staat en ik buiten sta te krabben. Mijn parkeervak heeft een lichte helling. Dus in neutraal gezet, handrem erop, in 3 minuten ofzo de zijruiten gekrabd, deken van de ruit gehaald, wil ik wegrijden: handrem vast
[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 12-01-2024 08:47 ]
De C5-I en C5-II van destijds hadden ook zo'n mooi kwaaltje met vorst.
De elektrische spiegels vroren altijd vast
Naar mijn weten hadden die ook geen optie om het automatisch inklappen uit te zetten.
Wij hebben destijds een paar spiegel motortjes etc versleten en een buitentemperatuur sensor.
Pa dacht slim te zijn door heet water over de spiegel te gieten om hem te ontdooien
.
Gevolg was een buitentemperatuur van 40+ ofzo volgens de auto dus de verwarming deed het volgens mij toen ook niet meer
.
De elektrische spiegels vroren altijd vast
Naar mijn weten hadden die ook geen optie om het automatisch inklappen uit te zetten.
Wij hebben destijds een paar spiegel motortjes etc versleten en een buitentemperatuur sensor.
Pa dacht slim te zijn door heet water over de spiegel te gieten om hem te ontdooien
Gevolg was een buitentemperatuur van 40+ ofzo volgens de auto dus de verwarming deed het volgens mij toen ook niet meer

De handrem van mijn DS3 vriezen ook snel vast (nu al twee keer gebeurd), dus als er vorst voorspeld ik zet ik 'm altijd in de versnelling weg.
Heb het bij andere auto's nog nooit gehad, ook niet bij de Peugeots (306 en 206) die ik in een grijs verleden heb gehad.
Heb het bij andere auto's nog nooit gehad, ook niet bij de Peugeots (306 en 206) die ik in een grijs verleden heb gehad.
Zijn hier ook C5X bezitters? Zouden jullie voor de PHEV kunnen aangeven wat je (voorjaar / zomer) voor elektrisch bereik haalt? Is 50km (hoofdzakelijk 100 km/u) dan mogelijk of een utopie?
Het wordt me op internet niet helemaal duidelijk of de vermelde accu capaciteit (12.4kwh) nu bruto of netto (praktisch bruikbaar) is.
Het wordt me op internet niet helemaal duidelijk of de vermelde accu capaciteit (12.4kwh) nu bruto of netto (praktisch bruikbaar) is.
Goedemorgen allemaal,
Ik heb Citroën C3 2021 feel op het hoog. Graden jullie de C3 aan of moet ik het vermijden?
Ik heb Citroën C3 2021 feel op het hoog. Graden jullie de C3 aan of moet ik het vermijden?
@Dutchredgaming als die een beetje leuk aangekleed is geen enkel probleem. Wil je een aanhanger kunnen trekken dan zou ik verder kijken, zo'n C3 mag net een fietsendrager aan.
En bij iedere beurt opletten dat er exact de juiste olie in gaat, ook de dealers gooien er gewoon zomaar wat in vaak. De verkeerde olie in deze motoren vreet je distributieriem kapot met motorschade/nieuwe motor tot gevolg.
Ik heb vorig jaar zelf een paar dagen in een splinternieuwe C3 met 83pk gereden maar ik vond het niks aan eigenlijk, de motor heeft nergens in het toerenbereik echt vermogen en het bochtenwerk is heel wazig, alsof het stuur niet aan de wielen vastzit, het schakelen is met een hele lange slag, de 6e versnelling is lastig in te schakelen ik botste telkens op de 'gate' tussen 4e en 6e versnelling als ik van de 5e naar de 6e wilde.
En als je de auto parkeert, handrem erop, versnelling in vrij, koppeling loslaten dan schakelt start-stop de motor uit om die vervolgens weer te starten als je je gordel los maakt, waarna jij 2 seconden later de motor weer uit zet door de sleutel uit het contact te halen...
En bij iedere beurt opletten dat er exact de juiste olie in gaat, ook de dealers gooien er gewoon zomaar wat in vaak. De verkeerde olie in deze motoren vreet je distributieriem kapot met motorschade/nieuwe motor tot gevolg.
Ik heb vorig jaar zelf een paar dagen in een splinternieuwe C3 met 83pk gereden maar ik vond het niks aan eigenlijk, de motor heeft nergens in het toerenbereik echt vermogen en het bochtenwerk is heel wazig, alsof het stuur niet aan de wielen vastzit, het schakelen is met een hele lange slag, de 6e versnelling is lastig in te schakelen ik botste telkens op de 'gate' tussen 4e en 6e versnelling als ik van de 5e naar de 6e wilde.
En als je de auto parkeert, handrem erop, versnelling in vrij, koppeling loslaten dan schakelt start-stop de motor uit om die vervolgens weer te starten als je je gordel los maakt, waarna jij 2 seconden later de motor weer uit zet door de sleutel uit het contact te halen...
[ Voor 48% gewijzigd door FastFred op 16-01-2024 12:52 ]
Distribute riem wordt vervangen. Dus dat issues (behalve olie bijvullen) is verholpen.FastFred schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:22:
@Dutchredgaming als die een beetje leuk aangekleed is geen enkel probleem. Wil je een aanhanger kunnen trekken dan zou ik verder kijken, zo'n C3 mag net een fietsendrager aan.
Fietsendrager is maximaal wat ik tot u toe mogelijk ga doen.
@Dutchredgaming check dat er alleen deze olie in gaat (afhankelijk van welke 3 cylinder je hebt)
De 82pk versie mag deze oliespecs hebben
00W30 B71 2312 (C1C2)
EM:05W30 B71 2290
05W30 B71 2290 (C2)
EM:05W40 B71 2296
05W40 B71 2296 (A3B4)
En de 110 en 130pk mag alleen deze oliespec hebben
00W30 B71 2312 (C1C2)
Hou je je daar niet aan krijg je gezeik.
00W30 B71 2312 (C1C2)
05W30 B71 2290 (C2)
05W40 B71 2296 (A3B4)
00W30 B71 2312 (C1C2)
[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 16-01-2024 12:27 ]
82pk feel c3 2021FastFred schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:27:
@Dutchredgaming check dat er alleen deze olie in gaat (afhankelijk van welke 3 cylinder je hebt)
00W30 B71 2312 (C1C2)
05W30 B71 2290 (C2)
05W40 B71 2296 (A3B4)
En de 110 en 130pk mag deze oliespec hebben
00W30 B71 2312 (C1C2)
Dank je wel!
Dit overzicht is iets verder uptodate. Moet je alleen wel weten welke motor je exact in de auto hebt
@FastFred las net dat je niet zo positief bent over de c3.
Mwah mooie wagen van binnen en buiten hoor. Maar het is niet mijn ding, ik hou van wat sportiever en strakker rijgedrag. En af en toe een aanhanger erachter is wel handig, maar het trekgewicht van een C3 houd op bij 450kg.
Ik ben een beetje aan het rondneuzen naar een vervanger voor mijn C4 Coupe, maar Citroën heeft niks meer dat daar in de buurt komt, het zijn alleen nog 3-cylinders en/of SUV's. Een fatsoenlijke hatchback of station met een degelijke krachtige motor is er niet meer, of je moet dieselen, of iets van 15 jaar terug kopen.
Ik ben een beetje aan het rondneuzen naar een vervanger voor mijn C4 Coupe, maar Citroën heeft niks meer dat daar in de buurt komt, het zijn alleen nog 3-cylinders en/of SUV's. Een fatsoenlijke hatchback of station met een degelijke krachtige motor is er niet meer, of je moet dieselen, of iets van 15 jaar terug kopen.
[ Voor 45% gewijzigd door FastFred op 16-01-2024 15:22 ]
Ik heb een C3 gehad en ik vind het een prima auto. De dingen die FastFred opsomt heb ik allemaal niet gehad. De auto reed wat mij betref prima, geen strepentrekker maar lekker comfortabel. De versnellingsbak schakelde bij mijn auto prima, nooit problemen gehad met schakelen, misschien een kwestie van wennen.Als ik dan een klein minpuntje moet opnoemen is het de kofferbak, die loopt niet over maar met d bank plat heb je weer ruimte genoeg. De distributieriem problemen zijn bij de 83 pk zo goed als niet aanwezig, de 110pk turbo versie is hier wat gevoeliger voor. Zoals bij alle moderne motoren is goed en op tijd onderhoud plegen van essentieel belang, of je nu een natte riem hebt of een distributieketting.
Had je de laatste (mk3) C3 gehad?d-super schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:52:
Ik heb een C3 gehad en ik vind het een prima auto. (...)
Dat is goed om te horen, ik vond misschien 83pk te weinig, maar ik rij meestal in de stad of op 80 wegen. Heel soms op snelwegen. Denk voor woon-werk, sport en familie verkeer wel voldoende is.De distributieriem problemen zijn bij de 83 pk zo goed als niet aanwezig, de 110pk turbo versie is hier wat gevoeliger voor. Zoals bij alle moderne motoren is goed en op tijd onderhoud plegen van essentieel belang, of je nu een natte riem hebt of een distributieketting.
Helaas woon in te ver om op de Autobahn te rijden om de maximale km/h te halen
Volgens mij flikkeren ze die laatste nu in alles wat ze daar binnenkrijgen. Ik krijg het bij mijn 206 1.4HDI ook als advies iig. Rijd nu al zo'n 60.000km op dat spul.FastFred schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:27:
00W30 B71 2312 (C1C2)
05W30 B71 2290 (C2)
05W40 B71 2296 (A3B4)
00W30 B71 2312 (C1C2)
Eurol Ultrance PSA 0W30 gaat er hier in. Soms van Eurol zelf, soms in whitelabel verpakking van Winparts.
Lang leve de mafkees die bedacht geeft om een distributieriem in de motor(olie) te laten draaien die langzaam oplost bij de verkeerde olie i.p.v. een distributieketting. (of distributieriem buiten de 'natte' motor)FastFred schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:27:
Ik had gehoord dat een distributieketting ook niet heilig is (kan breken, ect).LooneyTunes schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:50:
[...]
Lang leve de mafkees die bedacht geeft om een distributieriem in de motor(olie) te laten draaien die langzaam oplost bij de verkeerde olie i.p.v. een distributieketting. (of distributieriem buiten de 'natte' motor)
Disclamer: heb het gehoord en heb geen ervaring ermee.
Uiteraard kan alles kapot.Dutchredgaming schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 00:45:
Ik had gehoord dat een distributieketting ook niet heilig is (kan breken, ect).
Maar een riem die 'oplost' bij de verkeerde olie.....
/f/image/Pmumppg4v8FvdNQemNEfbOZm.png?f=fotoalbum_large)
https://www.bnnvara.nl/ka...eugeot-citroen-ds-en-opel
En natuurlijk de arbeid:
Bij mijn Xantia (16-klepper met dubbele nokkenas met een riem) vervang ik binnen een uur. (uiteraard als alles netjes los komt en er geen boutjes afbreken en in het blok blijven zitten, 't orgel is al bijna 25 jaar oud)
Bij de pure-tech 3-cilinder motortjes staat er 3 uur voor bij de garage.
Het ontwerp is hooguit niet erg handig, PSA/Stellantis had vantevoren kunnen bedenken dat mensen er niet 1 van de 5 goedgekeurde oliën in zouden gooien en wat de gevolgen daar van zijn. Kettingen was een drama en dit ook. Die droge riem was niks mis mee.LooneyTunes schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:50:
[...]
Lang leve de mafkees die bedacht geeft om een distributieriem in de motor(olie) te laten draaien die langzaam oplost bij de verkeerde olie i.p.v. een distributieketting. (of distributieriem buiten de 'natte' motor)
Behalve dit issue is het een prima motor. Ik snap alleen niet waarom we ooit gestopt zijn met prima betrouwbare droge distributieriemen te gebruiken die 10 jaar mee gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 17-01-2024 08:24 ]
Euh ja de werkplaats computer van Citroën zegt 3 uur ja. Maar die noemde ook 1 uur voor het vervangen van de hoogtesensor op mijn achteras. Terwijl ik die toch echt met een torx schroevendraaier in 10 minuten vervangen had buiten op de stoep.LooneyTunes schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 02:25:
En natuurlijk de arbeid:
Bij mijn Xantia (16-klepper met dubbele nokkenas met een riem) vervang ik binnen een uur. (uiteraard als alles netjes los komt en er geen boutjes afbreken en in het blok blijven zitten, 't orgel is al bijna 25 jaar oud)
Bij de pure-tech 3-cilinder motortjes staat er 3 uur voor bij de garage.
:strip_exif()/f/image/9VNL6TncfPEuM5ds700ASjsL.jpg?f=fotoalbum_medium)
Die tijd houd ook rekening met de werkorder bekijken, de sleutel pakken, naar de auto lopen, matje op de stoel, auto naar binnen en op de brug, benodigde onderdelen uit magazijn pakken, werk uitvoeren, afvoeren oude onderdelen, gedane werkzaamheden noteren, auto naar buiten, evt. nog door de wasstraat, etc.
[ Voor 34% gewijzigd door FastFred op 17-01-2024 09:20 ]
Ik ga goede olie gebruiken (niet van de Action bijvoorbeeld) en zuinig omgaan met een nieuwe distributieriem.LooneyTunes schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 02:25:
[...]
Uiteraard kan alles kapot.
Maar een riem die 'oplost' bij de verkeerde olie.....
[Afbeelding]
https://www.bnnvara.nl/ka...eugeot-citroen-ds-en-opel
(...)
De riem lost in principe niet op door de olie..............wel door de achter gebleven benzine en alcohol resten van de brandstof die in de olie oplossen door het rijden van vooral korte stukjes waarbij die resten niet verdampen uit de olie. De onderhoudsinterval van zwaar/stads verkeer is daarom veranderd naar 1x in de 12 maanden ipv 20000km. O ja, Ford heeft de 1.0 ecoboost en die heeft ook een natte riem. Het principe van een natte riem is gebaseerd op minder weerstand, dus minder verbruik, dus minder uitstoot.
Het gaat er niet om of de olie goed is, maar of het aan de specificaties voldoet.Dutchredgaming schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:53:
[...]
Ik ga goede olie gebruiken (niet van de Action bijvoorbeeld) en zuinig omgaan met een nieuwe distributieriem.
Je kunt vast hele goede synthetische Castrol olie voor VAG automobielen krijgen, maar als je die in een Ford Ecoboost of een PSA Puretech gooit is er niemand die garantie geeft op de riem.
Komt bij dat er ook brandstofresten en vocht in de olie terecht komt. De laatste jaren hebben fabrikanten de service intervals opgerekt naar 30.000km of 2 jaar, maar daar komen ze allemaal van terug. Meeste is 15.000-20.000km of 1 jaar inmiddels.
Ik heb een tijdje terug mijn 1.4HDI bij 26.000km een servicebeurt gegeven. Volgens de boordcomputer en de service documentatie kan die 30.000km rijden... ik doe het voortaan wel weer bij 20.000km.
't Lijkt wel of er een minimum van 1 uur is bij CitroënFastFred schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:22:
Maar die noemde ook 1 uur voor het vervangen van de hoogtesensor op mijn achteras. Terwijl ik die toch echt met een torx schroevendraaier in 10 minuten vervangen had buiten op de stoep.
Veerpoot-retourslangetje vervangen bij het voorwiel bij de BX: ƒ160,- (toen ik nog geen Haynes had en peentjes zweette bij iedere druppel groene olie op de grond)
Later de andere kant vervangen voor nog geen ƒ15 voor het slangetje en incl krikken en wiel verwijderen nog geen 15 minuten werk.
Afgelopen zomer ook nog bij de Xantia gedaan. De retourslangetjes kosten inmiddels iets van €35 €42 + €5 voor de klem maar het werk is het zelfde als bij de BX. De dealer zal daar nu ook nog wel een uurtje werkplaatstarief voor schrijven.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DI4s1qh9zQlnFZba7UAI7EAV.jpg?f=user_large)
Vandaag mijn Citroen C3 (2021 Feel) opgehaald.
Zal mijn oude auto van 19 jaar wel missen, maar de C3 is wel een leuke upgrade moet goede radio, comfort en nieuwere auto. Hopelijk kan ik ook net zo lang genieten als mijn oude autootje zonder of weinig onderhoudskosten.
Zal mijn oude auto van 19 jaar wel missen, maar de C3 is wel een leuke upgrade moet goede radio, comfort en nieuwere auto. Hopelijk kan ik ook net zo lang genieten als mijn oude autootje zonder of weinig onderhoudskosten.
Vorige week moest onze auto (Spacetourer 2019, 1.2 puretech) naar de garage voor een periodieke onderhoudsbeurt. Niks noemenswaardig kwam eruit, al werd er geadviseerd om de distributieriem te vervangen.
Ik stond er wel versteld van omdat de auto maar nog geen 75000km heeft gelopen.
Gelukkig viel het vervangen van de riem onder garantie van Citroen.
Ik stond er wel versteld van omdat de auto maar nog geen 75000km heeft gelopen.
Gelukkig viel het vervangen van de riem onder garantie van Citroen.
Die riem lost wél op door de olie.d-super schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:52:
De riem lost in principe niet op door de olie..............wel door de achter gebleven benzine en alcohol resten van de brandstof die in de olie oplossen door het rijden van vooral korte stukjes waarbij die resten niet verdampen uit de olie. De onderhoudsinterval van zwaar/stads verkeer is daarom veranderd naar 1x in de 12 maanden ipv 20000km. O ja, Ford heeft de 1.0 ecoboost en die heeft ook een natte riem. Het principe van een natte riem is gebaseerd op minder weerstand, dus minder verbruik, dus minder uitstoot.
Olie heeft een smerende, maar ook een reinigende werking. In de zoektocht naar meer efficientie en minder interne wrijving en minder uitstoot is er gekozen voor een distributieriem door olie. Want kettingen bleken teveel problemen op te leveren (met name door mensen die te lang wachten met een oliebeurt), dus dan maar terug naar de riem en die dan door olie laten lopen.
Een normale distributieriem lost op in olie, dus die riem heeft een speciale coating gekregen die de riem moet beschermen. De olie heeft vervolgens een speciale toevoeging gekregen zodat die coating niet aangevreten wordt. Ga je dan olie in je blok gooien die die toevoeging niet heeft dan wordt die coating op de riem en vervolgens de riem zelf aangevreten.
Heeft geen biet te maken met benzine en alcohol.
Heeft wel degelijk met olievervuiling te maken, dit is juist de reden dat de olieverversing interval is vervroegd naar 1x per jaar ipv 20000km bij "zware"omstandigheden, ook met de juiste olie.
https://www.amt.nl/70626/...weer-opgerekt-hoe-kan-dat
https://www.amt.nl/70626/...weer-opgerekt-hoe-kan-dat
[ Voor 23% gewijzigd door d-super op 07-02-2024 21:24 ]
Is er een Tweaker in de provincie Zuid Holland met apparatuur om een cd-wisselaar optie te activeren in een C4? #andersnaardedealer
Naar wat voor ervaring ben je op zoek? Eruit halen is prima te doen door een spijker in elk van die gaten links en rechts te duwen. Je pakt 'm er dan zo uit. Wel gebruikt citroen eigen stekkers ipv de iso stekkers, maar hier zijn verloopjes voor te krijgen.
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
De radio lijkt aan zijn eind, ontvangst wordt steeds slechter. Diverse antennes geprobeerd, helpt niet.
De cd speler loot halverwege de cd zo heet, dat ook die muziek stopt.
Een andere radio kan vast wel. Maar dan raak je toch ook de boordcomputer kwijt?
De cd speler loot halverwege de cd zo heet, dat ook die muziek stopt.
Een andere radio kan vast wel. Maar dan raak je toch ook de boordcomputer kwijt?
Daar dacht ik ook aan, maar dan voor het geheel over de hele lengte tussen de wielen.Meloenen schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:39:
Dat is een stoot- of zijstrip.
Misschien dat dat kleine stukje een eigen naam had.
Vandaar mijn vraag.
onderdeelnummer 8544 87LooneyTunes schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:18:
[...]
Daar dacht ik ook aan, maar dan voor het geheel over de hele lengte tussen de wielen.
Misschien dat dat kleine stukje een eigen naam had.
Vandaar mijn vraag.
BESCHERMING
LINKS
FZL- - GRIJS ORKAAN
- BUMPERS
Deze week de achterste remleidingset verwijderd van de Xant.
Er was lekkage bij het 'K-blokje' (niet het blokje zelf, maar bij de wartel van de linker remleiding) en dat vinden ze bij de APK niet fijn.
:strip_exif()/f/image/ESf579Z5oK6thVtXzOZd7mcw.jpg?f=fotoalbum_large)
(hier is het blokje reeds schoongemaakt met een staalborstel)
Maar door dat te doen kom je wel achter de harde waarheid van LHM-Citroëns.
Ga je naar de plaatselijke Van Mossel (toch geen kleintje) om van die rubbertjes te halen die om de LHM leiding gaat onder de wartel. Komt er zo'n "jong gastje" (ik schat 'n toch wel 30+) die wezenloos is gaan zoeken in schema's om maar een partnumer te kunnen vinden. (uiteraard hebben ze geen enkele voorraad) en na vele minuten zoeken niets kunnen vinden. Ging ik weer. (uiteraard hebben de gangbare auto-onderdeelboeren (Fource, Parts Point etc) niets op gebied van LHM, behalve de olie).
De nieuwe voorgevormde remleiding (RVS) komt van een BX-leverancier en de rubbertjes van een Eenden-boer (Eenden die een upgrade hebben met schijfremmen gebruiken LHM).
De remklauwen zijn gelukkig nog gewoon leverbaar bij Winparts.
Maar Citroën zelf kunnen we (in ieder geval in de omgeving van Hoorn) opgeven. De kennis is vertrokken met de oudere werknemers die waarschijnlijk te duur waren geworden.
Zaterdag alle nieuwe onderdelen weer monteren en maandag APK.
Op naar de volgende 2,5 ton.
Er was lekkage bij het 'K-blokje' (niet het blokje zelf, maar bij de wartel van de linker remleiding) en dat vinden ze bij de APK niet fijn.
:strip_exif()/f/image/ESf579Z5oK6thVtXzOZd7mcw.jpg?f=fotoalbum_large)
(hier is het blokje reeds schoongemaakt met een staalborstel)
Maar door dat te doen kom je wel achter de harde waarheid van LHM-Citroëns.
Ga je naar de plaatselijke Van Mossel (toch geen kleintje) om van die rubbertjes te halen die om de LHM leiding gaat onder de wartel. Komt er zo'n "jong gastje" (ik schat 'n toch wel 30+) die wezenloos is gaan zoeken in schema's om maar een partnumer te kunnen vinden. (uiteraard hebben ze geen enkele voorraad) en na vele minuten zoeken niets kunnen vinden. Ging ik weer. (uiteraard hebben de gangbare auto-onderdeelboeren (Fource, Parts Point etc) niets op gebied van LHM, behalve de olie).
De nieuwe voorgevormde remleiding (RVS) komt van een BX-leverancier en de rubbertjes van een Eenden-boer (Eenden die een upgrade hebben met schijfremmen gebruiken LHM).
De remklauwen zijn gelukkig nog gewoon leverbaar bij Winparts.
Maar Citroën zelf kunnen we (in ieder geval in de omgeving van Hoorn) opgeven. De kennis is vertrokken met de oudere werknemers die waarschijnlijk te duur waren geworden.
Op naar de volgende 2,5 ton.
[ Voor 5% gewijzigd door LooneyTunes op 05-07-2024 01:26 ]
Ook voor nieuwere citroentjes schiet het hier in Almere bij de dealer niet op. We hadden raamschade, dus autotaalglas heeft de gehele voorruit vervangen, sindsdien weigert de TomTom connected Navigatie (C3 Aircross) de dure (99 € per jaar) file en wegomlegging informatie te gebruiken.
Vanmorgen bij grote onderhoudsbeurt gemeld, gast staat me wezenloos aan te staren, heeft geen idee, heeft uiteindelijk mijn verzoek (bij heel langzaaaaaaaaam dicteren) opgeschreven, ik verwacht niet dat het werkt als ik hem vanmiddag ophaal
Vanmorgen bij grote onderhoudsbeurt gemeld, gast staat me wezenloos aan te staren, heeft geen idee, heeft uiteindelijk mijn verzoek (bij heel langzaaaaaaaaam dicteren) opgeschreven, ik verwacht niet dat het werkt als ik hem vanmiddag ophaal
Nou, dankzij GLS dus niets kunnen doenLooneyTunes schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 01:22:
Zonder afdichtrubbertjes valt er niets te monteren.
Mooi hoor, goede kleurd-super schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 21:50:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Sinds een week eigenaar van deze C4 .1.2-130pk eat8 Shine, lekker luxe en een fijne automaat.
@LooneyTunes Volgende keer Bart Ebben proberen?
Signatures zijn voor boomers.
Maar die heeft geen (makkelijke) webshop voor dit soort generieke onderdelen.
De leidingen werden geleverd zonder de afdichtrubbertjes, dus had ik 'haast'.
Als de webshop van de rubbertjes ze gewoon in een envelop met Tante Post had meegegeven, was het waarschijnlijk wel gewoon op tijd geweest. Zo omvangrijk zijn die rubbertjes niet
Maar Bart is geen onbekende hoor,
Heb er al een keer een achterportier gehaald voor mijn BX, (toen die nog leefde) nadat een dronken kloothommel er tegenaan reed. (2006 - foto is van het politieonderzoek, dader was alcomobilist en bekende bij de politie.)
:strip_exif()/f/image/WphbtridWPOBqsTsk5GICyUf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door LooneyTunes op 08-07-2024 02:03 ]
Hoera weer een lekkere Citroën storing hier. C4 2016 zegt opeens op het scherm 'De accu laad niet op, zet de auto stil' zodra ik het contact aan zet. Accu is 2 maanden geleden vervangen... startmotor doet helemaal niets na omdraaien van de sleutel. Vanavond dus maar aan de oplader hangen en accu doormeten, zal toch bij de garage moeten zien te komen
@LooneyTunes Onderdelen voor incourante auto's is idd een dingetje.
Ik moet voor de 206 een schakelbusje hebben omdat pook en stang los vanelkaar kunnen bewegen. Onderdeeltje van 4 euro, 10 dagen levertijd. Laatst afdichtringen voor de turbo en doseerklep besteld, ook 10 dagen levertijd.
Soms is bestellen op Ebay sneller dan bij de dealer
.
Ik moet voor de 206 een schakelbusje hebben omdat pook en stang los vanelkaar kunnen bewegen. Onderdeeltje van 4 euro, 10 dagen levertijd. Laatst afdichtringen voor de turbo en doseerklep besteld, ook 10 dagen levertijd.
Soms is bestellen op Ebay sneller dan bij de dealer

Of een Citroën specialist, maar dan moet hij wel in de buurt zitten (of niet op vakantie zijn, zoals mijn
adresje
Wij hadden al drie maanden op onze Citroen C3 Aircross geen actuele file en wegblokade meldingen meer, waar wij wel 99,- per jaar voor betalen. De garage wist het ook niet, dus uiteindelijk de help desk gebeld, en het ligt aan privacy instellingen die op random momenten uit springen of zo iets.
https://citroen.my-custom...icle/39376?language=nl_NL
Deze pagina geeft een deel van de oplossing, je moet alleen diep graven om het gevraagde menu ook daadwerkelijk te vinden, uiteindelijk vind je een scherm met een aantal tabs onderaan, 1 van die tabs onderaan is kaart, en daar kun je de privacy instellingen terug vinden. Wat een zoektocht, slechte UI ontwerpers hoor!
Mocht je dus connected navigatie gebruiken en hij doet het spontaan niet meer (rechts onderin geen tomtom dingetje meer) dan kun je het met de info op de pagina en heel heel veel geduldig zoeken herstellen
https://citroen.my-custom...icle/39376?language=nl_NL
Deze pagina geeft een deel van de oplossing, je moet alleen diep graven om het gevraagde menu ook daadwerkelijk te vinden, uiteindelijk vind je een scherm met een aantal tabs onderaan, 1 van die tabs onderaan is kaart, en daar kun je de privacy instellingen terug vinden. Wat een zoektocht, slechte UI ontwerpers hoor!
Mocht je dus connected navigatie gebruiken en hij doet het spontaan niet meer (rechts onderin geen tomtom dingetje meer) dan kun je het met de info op de pagina en heel heel veel geduldig zoeken herstellen
Ik zou als eerste de accuklemmen controleren, die willen nog wel eens slecht contact maken of rotte kabels hebben.Leviathius schreef op maandag 8 juli 2024 @ 08:24:
Hoera weer een lekkere Citroën storing hier. C4 2016 zegt opeens op het scherm 'De accu laad niet op, zet de auto stil' zodra ik het contact aan zet. Accu is 2 maanden geleden vervangen... startmotor doet helemaal niets na omdraaien van de sleutel. Vanavond dus maar aan de oplader hangen en accu doormeten, zal toch bij de garage moeten zien te komen
Nou, de helft zit er op.
En nodeloos lucht versturen is nog steeds een trend.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CFqUbs3SqvXrpjYWDIzbKJ9h.jpg?f=user_large)
Zoals het was (LHM leiding reeds verwijderd):
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0GnacfI7l7K3e8SsaVxZYDWR.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Ve27rAfzto39xzQZPek5fGUa.jpg?f=fotoalbum_large)
De hoeveelheid roest onder de remklauw op de draagarm valt nog mee.
Na een schuurbeurtje de nieuwe klauw er op, met nieuwe remblokken. De oude waren niet uit de oude klauwen te halen (zonder destructief geweld).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DhBXYqplN3fC2hVdXObMQpu6.jpg?f=user_large)
De schijven krijgen morgen nog een beurt met de staalborstel op de slijptol.
En dan krijgen we het leukste: Ontluchten!
Voor de liefhebbers: Ontluchten werkt alleen als er druk op de achteras staat. Zoals de auto nu op bokken staat, met vrijhangende wielen, vloeit er geen LHM naar de achterremmen (lading-afhankelijke remkracht) bij het drukken op het rempedaal.
En nodeloos lucht versturen is nog steeds een trend.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CFqUbs3SqvXrpjYWDIzbKJ9h.jpg?f=user_large)
Zoals het was (LHM leiding reeds verwijderd):
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0GnacfI7l7K3e8SsaVxZYDWR.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Ve27rAfzto39xzQZPek5fGUa.jpg?f=fotoalbum_large)
De hoeveelheid roest onder de remklauw op de draagarm valt nog mee.
Na een schuurbeurtje de nieuwe klauw er op, met nieuwe remblokken. De oude waren niet uit de oude klauwen te halen (zonder destructief geweld).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DhBXYqplN3fC2hVdXObMQpu6.jpg?f=user_large)
De schijven krijgen morgen nog een beurt met de staalborstel op de slijptol.
En dan krijgen we het leukste: Ontluchten!
Voor de liefhebbers: Ontluchten werkt alleen als er druk op de achteras staat. Zoals de auto nu op bokken staat, met vrijhangende wielen, vloeit er geen LHM naar de achterremmen (lading-afhankelijke remkracht) bij het drukken op het rempedaal.
Net slecht nieuws gekregen over mijn C4 uit 2007: Naast paar kleine reparatie die ik al wist zijn er nogal veel afkeurpunten bij de APK.oa. volledige remmerij achter moet vervangen,ashoes,etc
Met een offerte van ruim 2200 hiervoor vind ik dit wel erg duur / te duur. Ook omdat ik van plan was over paar maanden de auto te verkopen ivm leaseauto.
Met een offerte van ruim 2200 hiervoor vind ik dit wel erg duur / te duur. Ook omdat ik van plan was over paar maanden de auto te verkopen ivm leaseauto.
Onze c4 heeft nu na twee jaar zijn eerste vreemde foutmeldingen. Het begon in Dortmund met hill brake Assist failure, en daarna storing in het remsysteem, breng auto tot stilstand. aan de remmen is niks te merken, en de garage heeft geen tijd tot september. Lekker dan.
Remmerij en ashoes hoeft niet heel duur te zijn. Ashoes kan soms ook nog geplakt worden (zo niet moet alles eronderweg)Willem30 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:19:
Net slecht nieuws gekregen over mijn C4 uit 2007: Naast paar kleine reparatie die ik al wist zijn er nogal veel afkeurpunten bij de APK.oa. volledige remmerij achter moet vervangen,ashoes,etc
Wat stond er nog meer op die lijst dat het zo duur moest worden?
Heb je puretech motor met riem die in olie loopt? Doordat de riem afbreekt kunnen er ook remproblemen ontstaan.rikislief schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:49:
Onze c4 heeft nu na twee jaar zijn eerste vreemde foutmeldingen. Het begon in Dortmund met hill brake Assist failure, en daarna storing in het remsysteem, breng auto tot stilstand. aan de remmen is niks te merken, en de garage heeft geen tijd tot september. Lekker dan.
Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn
Combinatie van APK punten en onderhoud; meeste kosten aan arbeid. Ik kom naar tevredenheid al jaren bij dezelfde garage._JGC_ schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:01:
[...]
Remmerij en ashoes hoeft niet heel duur te zijn. Ashoes kan soms ook nog geplakt worden (zo niet moet alles eronderweg)
Wat stond er nog meer op die lijst dat het zo duur moest worden?
Wat mij verteld is; achter beide kanten remklauwen,blokken en schijven vernieuwen plus remleidingen.
Ashoes was niet te plakken dus nieuw waarbij alles er onderweg moest inderdaad plus uitlijnen erna.
Daarnaast werkte het raam niet meer aan de bestuurderskant; motortje kapot. Ruitenwisser achter (dat was goedkoopste om te vervangen) Distributieriem en accu waren aan vervanging toe en was er eigenlijk nog een verdere onderhoudsbeurt nodig.
Met het vooruitzicht dat ik het toch al wilde verkopen heb ik besloten het dan als loop of sloop te gaan verkopen.
[ Voor 3% gewijzigd door Willem30 op 19-07-2024 08:23 ]
Je bedoelt dat de riem langzaam oplost? Zou die geen eigen foutcode moeten hebben dan? Lijkt me best belangrijk...Dyckie schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:13:
[...]
Heb je puretech motor met riem die in olie loopt? Doordat de riem afbreekt kunnen er ook remproblemen ontstaan.
Edit: die puretech motor is pas uit 2014, toch? Onze auto heeft eerste toelating in maart '13 (in Nederland sinds 2014)
[ Voor 15% gewijzigd door rikislief op 21-07-2024 10:03 ]
Als er netjes altijd precies de juiste olie wordt gebruikt is er niks aan de hand. Van onze C3 (1.2, 82 pk) van 2015 is pas vorig jaar de riem vervangen (bij een Citroen-specialist die daar overigens ook heel nette tarieven voor rekende, ca 1/3 van de dealerrikislief schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:00:
Je bedoelt dat de riem langzaam oplost? Zou die geen eigen foutcode moeten hebben dan? Lijkt me best belangrijk...
Doe je de oliewissels niet goed, dan verliest het rubber van die riem zijn structuur, waardoor er stukjes afbreken die vervolgens allerlei defecten veroorzaken, zoals een vastlopende vacuümpomp (wat volgens mij de oorzaak van de remproblemen is) of een verstopte oliezeef (hierdoor gaat door oliegebrek als eerste de turbo stuk),
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Afgelopen zaterdag onverwacht snel mijn C4 verkocht. Ik heb tot nu toe alleen maar Citroen gereden. Echter ga ik nu een ander merk rijden vanwege leasecontract bij mijn werkgever.
Voor de tweede keer in een jaar tijd met mijn DS3 uit 2012 dat hij in de garage staat en dat hij niet meer wil rijden. Het is dat ik er voorlopig nog mee moet rijden, anders had ik deze de deur uit gedaan. Frustrerende eerste auto

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Net terug van vakantie met 2021 Citroen C3 en 3k kilometers gemaakt.
Met een fietsendrager met een e-bike, daardoor werkte mijn achteruit rij sensoren niet (waarschijnlijk expres, maar beter dan continue gepiep).
Auto reed comfortabel en geen problemen gehad.
Alleen op de terugweg onzuinig gereden rond de 16km per liter.
Prima auto als je niet meer dan 1 ebike wilt meenemen en geen aanhanger of caravan hoef te trekken.
Met een fietsendrager met een e-bike, daardoor werkte mijn achteruit rij sensoren niet (waarschijnlijk expres, maar beter dan continue gepiep).
Auto reed comfortabel en geen problemen gehad.
Alleen op de terugweg onzuinig gereden rond de 16km per liter.
Prima auto als je niet meer dan 1 ebike wilt meenemen en geen aanhanger of caravan hoef te trekken.
Na uitlezen van de foutcodes (maar vier uur voor bij de garage zitten wachten tot ze tijd voor me hadden) bleek dat het niveau van de remvloeistof te laag was, vermoedelijk te veel er uit gelopen bij het vervangen van remblokken achter door een andere garage.Andrehj schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:29:
[...]
Als er netjes altijd precies de juiste olie wordt gebruikt is er niks aan de hand. Van onze C3 (1.2, 82 pk) van 2015 is pas vorig jaar de riem vervangen (bij een Citroen-specialist die daar overigens ook heel nette tarieven voor rekende, ca 1/3 van de dealer), en die riem was eigenlijk nog als nieuw. Dat komt omdat van deze auto altijd op tijd de olie is vervangen, en elke keer het juiste type is gebruikt.
Doe je de oliewissels niet goed, dan verliest het rubber van die riem zijn structuur, waardoor er stukjes afbreken die vervolgens allerlei defecten veroorzaken, zoals een vastlopende vacuümpomp (wat volgens mij de oorzaak van de remproblemen is) of een verstopte oliezeef (hierdoor gaat door oliegebrek als eerste de turbo stuk),
Ik had op vakantie wel een kleine persoonlijke overwinning: na aankomst op de camping, en een kleine irritatie van mijn kant waarbij ik mijn deur wat te hard dichtgooide, ging het raam aan de bestuurderskant niet meer dicht. Toen bij de action maar een setje bitjes en een ratel gehaald, waarmee ik zelf de bekleding van de deur heb verwijderd (inclusief speaker) waarna ik het raam terug in de rails gehangen heb. Dat kostte me twee uurtjes maar ik was er wel trots op.
Gisteren de Grande Dame voorzien van een infuus en een hele lading spoelolie.
Helaas van de werkzaamheden geen foto's, maar de oude LHM was zeer donker.
Ik had al een (HDD) magneetje in het vat gehangen en daar zat een heel dun laagje aanslag op (na ~een week).
De filters zagen er iets minder vuil uit als op dit plaatje van de filters van de BX, maar na een grondige reiniging met remmenreiniger weer als nieuw.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SWhrqPctU63oW2FlGbY4YBl5.jpg?f=user_large)
De oude LHM netjes uit het vat geheveld en in een jerrycan opgevangen.
Daarna het vat er uit gehaald en ook laten 'zwemmen' in de remmenreiniger (dat reinigen gaat bij de BX trouwens een stuk makkelijker, alleen moet je daar op de scherpe randjes van het metalen vat letten)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SEzlxEIiOoXTS3Iz80KMZQTc.jpg?f=user_large)
Het BX-vat is domweg een holle ruimte waar de olie in zit, Bij de Xantia zit er een soort 'box' in het vat waar de slangen in/uit gaan met een hoop ruimte er omheen waar je niet bij kan komen. Uit "nood" ook maar een afvoergaatje geboord (groene plug links-onder) om het vat leeg te kunnen gieten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/joOPKxw7xfDRCbkjc10rNXcm.jpg?f=user_large)
Over 3000-5000 kilometer de handel maar weer laten vervangen bij Chyparse en dan ook meteen de bollen laten doen.
Achter zijn ze vrij leeg.
Edit:
Zo ging het bij de BX:
Er zal waarschijnlijk net zoveel troep in het LHM vat hebben gezeten als bij de BX.
Het vat van de Xantia is helaas van zwart plastic met dubbele bodem waardoor je er niets van kan zien.
Helaas van de werkzaamheden geen foto's, maar de oude LHM was zeer donker.
Ik had al een (HDD) magneetje in het vat gehangen en daar zat een heel dun laagje aanslag op (na ~een week).
De filters zagen er iets minder vuil uit als op dit plaatje van de filters van de BX, maar na een grondige reiniging met remmenreiniger weer als nieuw.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SWhrqPctU63oW2FlGbY4YBl5.jpg?f=user_large)
De oude LHM netjes uit het vat geheveld en in een jerrycan opgevangen.
Daarna het vat er uit gehaald en ook laten 'zwemmen' in de remmenreiniger (dat reinigen gaat bij de BX trouwens een stuk makkelijker, alleen moet je daar op de scherpe randjes van het metalen vat letten)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SEzlxEIiOoXTS3Iz80KMZQTc.jpg?f=user_large)
Het BX-vat is domweg een holle ruimte waar de olie in zit, Bij de Xantia zit er een soort 'box' in het vat waar de slangen in/uit gaan met een hoop ruimte er omheen waar je niet bij kan komen. Uit "nood" ook maar een afvoergaatje geboord (groene plug links-onder) om het vat leeg te kunnen gieten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/joOPKxw7xfDRCbkjc10rNXcm.jpg?f=user_large)
Over 3000-5000 kilometer de handel maar weer laten vervangen bij Chyparse en dan ook meteen de bollen laten doen.
Achter zijn ze vrij leeg.
Edit:
Zo ging het bij de BX:
Er zal waarschijnlijk net zoveel troep in het LHM vat hebben gezeten als bij de BX.
Het vat van de Xantia is helaas van zwart plastic met dubbele bodem waardoor je er niets van kan zien.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Yt6CtBlhr0uIDgl6DunpVpzg.jpg?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door LooneyTunes op 27-08-2024 07:16 ]
Heb last (nog steeds, en steeds vaker) van een haperende C5 III 2.0 16V bij aanraken van het gaspedaal.
Het ding loopt als een naaimachien, maar zodra je met koude start het pedaal aanraakt hapert en stottert de boel. Dat duurt meestal 20 - 30 sec, en daarna is het voorbij.
Bougies vervangen, luchtfilter vervangen, flesjes reiniger, 2 tanks 98, het maakt allemaal niets uit.
Vorig jaar al eens het gasklephuis gereinigd, dus dat sloot ik in eerste instantie uit, maar ben weer terug bij af.
Zojuist maar een nieuw gasklephuis en pakking besteld en die eens monteren.
Het opnieuw inleren is alleen iets waar nogal onduidelijkheid over bestaat. Volgens de lokale citroenspecialist hoeft dat niet, volgens de leverancier van het gasklephuis juist weer wel.
Naja, is wellicht een mooie gelegenheid een icarsoft te bestellen.
Het ding loopt als een naaimachien, maar zodra je met koude start het pedaal aanraakt hapert en stottert de boel. Dat duurt meestal 20 - 30 sec, en daarna is het voorbij.
Bougies vervangen, luchtfilter vervangen, flesjes reiniger, 2 tanks 98, het maakt allemaal niets uit.
Vorig jaar al eens het gasklephuis gereinigd, dus dat sloot ik in eerste instantie uit, maar ben weer terug bij af.
Het opnieuw inleren is alleen iets waar nogal onduidelijkheid over bestaat. Volgens de lokale citroenspecialist hoeft dat niet, volgens de leverancier van het gasklephuis juist weer wel.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Klopt het dat de blauwgroene koelvloeistof SP14/G33 van PSA chemisch gezien gelijk is aan lila/rode G12+/G30 koelvloeistof en uitwisselbaar is? Dus alleen een verschil in kleur en prijs? Die eerste is aanbevolen voor Citroën Jumpy, terwijl de bouwgelijke Toyota Proace toch echt de andere coolant moeten hebben.
[ Voor 15% gewijzigd door U123456 op 02-09-2024 15:19 ]
Ik zou eerst uitlezen, dit kan namelijk meerdere oorzaken hebben zoals temperatuursensor, vervuilde map sensor en zelf een koppelingspositieschakelaar.paQ schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:07:
Heb last (nog steeds, en steeds vaker) van een haperende C5 III 2.0 16V bij aanraken van het gaspedaal.
ik heb voor de zekerheid een diagnose computer besteld en die is onderweg (mocht het nieuwe gasklephuis idd ingeleerd moeten worden), dus ik kan morgen eens kijken. Echter volgens de citroenspecialist moet hij bij elke haperende sensor een storing geven.d-super schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:01:
[...]
Ik zou eerst uitlezen, dit kan namelijk meerdere oorzaken hebben zoals temperatuursensor, vervuilde map sensor en zelf een koppelingspositieschakelaar.
Met een simpele OBD adapter zijn er 0 storingen. Er gaan ook geen lampjes branden.
Ergens lijkt het beeld wel te kloppen dat een gemotoriseerde klep niet meewerkt, daardoor de menging niet klopt, en soort van 'verzuipt'. Als in: veel te veel brandstof maar geen zuurstof. Op enig moment komt de klep los en is er niets aan de hand.
Maar, dat is theorie. Op zich wel uitlegbaar op die manier denk ik.
In principe kunnen ze beide, maar ik zou ze liever niet mengen.U123456 schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:55:
Klopt het dat de blauwgroene koelvloeistof SP14/G33 van PSA chemisch gezien gelijk is aan lila/rode G12+/G30 koelvloeistof en uitwisselbaar is? Dus alleen een verschil in kleur en prijs? Die eerste is aanbevolen voor Citroën Jumpy, terwijl de bouwgelijke Toyota Proace toch echt de andere coolant moeten hebben.
Nou, ben impressed over de OBD computerd-super schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:01:
[...]
Ik zou eerst uitlezen, dit kan namelijk meerdere oorzaken hebben zoals temperatuursensor, vervuilde map sensor en zelf een koppelingspositieschakelaar.
Mooie interface, maar er is ZOVEEL info dat het me begint te duizelen hier en daar. Wel mooi dat je ook cilinder grafiekjes kunt maken en opnemen. mooi gedaan.
Anyhow,
2 fouten.
- remlicht linksachter
- en BSI code 05FF. Kan vanalles zijn
Heb de fout gewist en die bleef na opnieuw starten ook weg.
Kan de motor nu weer laten afkoelen tot de volgende koude start, maar dan moet ik weten wat ik nou moet recorden. De druk? throtlle position? air intake?
Gasklephuis is binnen.
Om te testen had ik eergisteren al even gekeken hoe dat inleren van de ETC ging. Dus dat heb ik uitgevoerd met de originele. Sindsdien gedraagt ie zich keurig!
Ik kijk het nog een paar dagen aan. Maar misschien stuur ik hem wel retour.
Om te testen had ik eergisteren al even gekeken hoe dat inleren van de ETC ging. Dus dat heb ik uitgevoerd met de originele. Sindsdien gedraagt ie zich keurig!
Ik kijk het nog een paar dagen aan. Maar misschien stuur ik hem wel retour.
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 07-09-2024 10:00 ]
De afgelopen maanden weer flink wat onkosten gehad. In augustus een motorstoring, vandalisme (iemand speigel er af getrapt, kosten konden vooralsnog niet verhaald worden). Nu lijkt het er op dat de sensor van de motorolie, welke ik helaas regelmatig moet bijvullen stuk is. Daardoor teveel motorolie in de motor gedaan, aangezien de auto bleef zeuren. Het voelt een beetje als een bodemloze put, deze DS3
. Komende week maar voor wat anders kijken.

Nou ik heb met mijn elektrische DS3 zo wat de minste problemen van al mijn collega’s. Zeer blij dat ik geen Tesla heb! Het enige is dat met CarPlay af en toe de verbinding wegvalt. Dat is ook echt alles. Intussen in een jaartje al 35k km gereden!TheRicolaa10 schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:56:
Het voelt een beetje als een bodemloze put, deze DS3. Komende week maar voor wat anders kijken.
Maar in jouw elektrische DS3 gaat geen motorolie. Enige zwakke punt van jouw auto is waarschijnlijk de oplaadmodule.Donderstraaltje schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:04:
[...]
Nou ik heb met mijn elektrische DS3 zo wat de minste problemen van al mijn collega’s. Zeer blij dat ik geen Tesla heb! Het enige is dat met CarPlay af en toe de verbinding wegvalt. Dat is ook echt alles. Intussen in een jaartje al 35k km gereden!
Ik heb zelf nog zitten kijken naar een 1e model Citroën C4 van later bouwjaar, maar het is uiteindelijk een facelift Peugeot 307 van 2006 geworden. Zijn praktisch dezelfde auto's (met ook dezelfde storingen). Mij niet gezien met die VTI/THP blokken, hier zit mooi een TU5JP4 in
Ooit een 1.6VTI in een 207SW gehad, als 'ie storingsvrij is rijdt 'ie heerlijk, maar verder vooral een bodemloze put.
Het blijft hit or miss helaas. Ik heb geen garantie bij een ander merk, dat is wat ik lastig vind nu bij het uitzoeken van een andere auto (en komt totaal ongelegen). Overigens is de melding verdwenen nadat ze er een nieuwe filter in gedaan hebben en nieuwe motorolie.Donderstraaltje schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:04:
[...]
Nou ik heb met mijn elektrische DS3 zo wat de minste problemen van al mijn collega’s. Zeer blij dat ik geen Tesla heb! Het enige is dat met CarPlay af en toe de verbinding wegvalt. Dat is ook echt alles. Intussen in een jaartje al 35k km gereden!
In 2019 een C4 Picasso Ambiance 2L automaat uit 2008 gekocht, met maar 62k op de teller!_JGC_ schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:40:
[...]
Ik heb zelf nog zitten kijken naar een 1e model Citroën C4 van later bouwjaar, maar het is uiteindelijk een facelift Peugeot 307 van 2006 geworden. Zijn praktisch dezelfde auto's (met ook dezelfde storingen). Mij niet gezien met die VTI/THP blokken, hier zit mooi een TU5JP4 in.
Ondertussen 154k op de teller en nog steeds uitermate tevreden.😊
Na ~1500 kilometer na de LHM-wissel voor spoelolie, eens het 'harddisk'-magneetje er uit gehaald wat ik er in had gehangen om eventuele ijzerdeeltjes er uit te filteren.
Nou, dat was hoog tijd!
Er had zich inmiddels een "lekkere" blob om de magneet gevormd.
Schoon en na een gedeelte afgeveegd:
/f/image/K0qLOwujpYm6aeIbuK1KmIQ6.png?f=fotoalbum_large)
Op naar de volgende 1000 km.
Nou, dat was hoog tijd!
Er had zich inmiddels een "lekkere" blob om de magneet gevormd.
Schoon en na een gedeelte afgeveegd:
/f/image/K0qLOwujpYm6aeIbuK1KmIQ6.png?f=fotoalbum_large)
Op naar de volgende 1000 km.
[ Voor 5% gewijzigd door LooneyTunes op 03-02-2025 15:06 ]
Hoi!
Ik ben opzoek naar een wat nieuwere luxere occasion en heb een Citroen C3 op het oog van 110 pk. Nu lees ik over de Citroen C3 dat deze PureTech motor veel problemen kan veroorzaken. Ik zit niet op grote reparaties te wachten. Maar goed, een occasion is altijd een risico en als je lang genoeg zoekt mankeert elke auto wel iets. Daarnaast lees ik ook dat de auto totaal niet zuinig rijdt (gemiddeld 1:15 in de praktijk?!) Ik rij nu alleen in een Renault Clio uit 2012 die nog nooit iets mankeerde dus ben verwend en heb geen zin om veel geld uit te geven aan een auto waar ik veel gezeik mee ga hebben. Ik heb nu deze op het oog: https://vda.nl/occasions-...n-c3-1-2-110pk-feel-relax
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met deze auto
Ik ben opzoek naar een wat nieuwere luxere occasion en heb een Citroen C3 op het oog van 110 pk. Nu lees ik over de Citroen C3 dat deze PureTech motor veel problemen kan veroorzaken. Ik zit niet op grote reparaties te wachten. Maar goed, een occasion is altijd een risico en als je lang genoeg zoekt mankeert elke auto wel iets. Daarnaast lees ik ook dat de auto totaal niet zuinig rijdt (gemiddeld 1:15 in de praktijk?!) Ik rij nu alleen in een Renault Clio uit 2012 die nog nooit iets mankeerde dus ben verwend en heb geen zin om veel geld uit te geven aan een auto waar ik veel gezeik mee ga hebben. Ik heb nu deze op het oog: https://vda.nl/occasions-...n-c3-1-2-110pk-feel-relax
[ Voor 6% gewijzigd door OpAutoJacht op 15-02-2025 07:38 ]
@OpAutoJacht over de motor in kwestie wordt veel gesproken De 1.2 PureTech motoren met riem
Zelf ook twee auto's met puretech motor (gehad). Verbruik van de C3 Aircross was gemiddeld 6l/100km. Mijn huidige C4 doet het beter 5.7l/100km. Moet wel zeggen dat stadsverkeer 8.2l/100km doet, maar dat doe ik bijna nooit.
Qua betrouwbaarheid heb ik niet genoeg kilometers gemaakt om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Alleen dat de C3 Aircross de 70.000 km in de 5 jaar dat ik die had 1x per jaar bij de garage stond.
Zelf ook twee auto's met puretech motor (gehad). Verbruik van de C3 Aircross was gemiddeld 6l/100km. Mijn huidige C4 doet het beter 5.7l/100km. Moet wel zeggen dat stadsverkeer 8.2l/100km doet, maar dat doe ik bijna nooit.
Qua betrouwbaarheid heb ik niet genoeg kilometers gemaakt om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Alleen dat de C3 Aircross de 70.000 km in de 5 jaar dat ik die had 1x per jaar bij de garage stond.
Lees onze ervaring hier: Andrehj in "De 1.2 PureTech motoren met riem"OpAutoJacht schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 07:36:
(Dank @DVX73 voor de link naar dat topic. Die kende ik nog niet.)
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik was benieuwd of iemand recentelijk zijn accu zelf heeft vervangen. (Citroen C4 Cactus uit 2016 met 70000km)
Kreeg een melding via de ANWB odb stekker dat mijn accu matig was.
Deze hebben ze toen gecontroleerd en was inderdaad aan vervanging toe. Helaas hadden ze geen accu bij hun die voor mijn auto geschikt was.
Keek even bij Kwikfit en daar kost het 325!!! euro voor een accu vervangen. ff gekeken en is makkelijk zelf te doen, maar welke accu nu het beste is weet ik niet, twijfel tussen de bosch, varta of duracell.
Vandaar mijn vraag wie het recentelijk gedaan heeft en welke accu en eventueel waar..
Kreeg een melding via de ANWB odb stekker dat mijn accu matig was.
Deze hebben ze toen gecontroleerd en was inderdaad aan vervanging toe. Helaas hadden ze geen accu bij hun die voor mijn auto geschikt was.
Keek even bij Kwikfit en daar kost het 325!!! euro voor een accu vervangen. ff gekeken en is makkelijk zelf te doen, maar welke accu nu het beste is weet ik niet, twijfel tussen de bosch, varta of duracell.
Vandaar mijn vraag wie het recentelijk gedaan heeft en welke accu en eventueel waar..
Sinds vorige week ook weer eigenaar van een citroen c4.
Hiervoor een renault clio gereden met een 0.9 tce motor.
We wilden toch een iets grotere auto en heb altijd citroen gereden ook c4 maar dan het oudere model.
Vorige week dinsdag de auto opgehaald en pas van het weekend een ritje gemaakt.
Het gaat om een c4 uit 2022 met het feel pack en 50890 km op de teller.
Nu had ik dus al het een en het ander gelezen over de puretech problemen en ben me bewust van deze problemen.
Weet dat er tijdig onderhoud gepleegd moet worden met de juiste olie en dan kun je er een fijne auto aan hebben.
Echter toen wij terugkwamen en ik weer een beetje ging snuffelen op wat forums kwam ik weer het een en ander tegen over de motor.
Ik denk ga toch eens voor de zekerheid kijken hoe mijn riem eruit ziet.
Wat vinden jullie van deze staat van de riem ? Volgens mij hoort die er niet zo uit te zien toch ?
Heb gelukkig 2 jaar garantie op de auto en komt deze van een officiële citroen dealer af.
Ondanks dat hij afgeleverd is met een 100 punten check en een beurt vind ik het wel raar dat ze dit over het hoofd gezien hebben.
Twijfel nu wel of ik niet beter toch voor een elechtrische had moeten gaan maar lees hier echter ook veel problemen over.
Hiervoor een renault clio gereden met een 0.9 tce motor.
We wilden toch een iets grotere auto en heb altijd citroen gereden ook c4 maar dan het oudere model.
Vorige week dinsdag de auto opgehaald en pas van het weekend een ritje gemaakt.
Het gaat om een c4 uit 2022 met het feel pack en 50890 km op de teller.
Nu had ik dus al het een en het ander gelezen over de puretech problemen en ben me bewust van deze problemen.
Weet dat er tijdig onderhoud gepleegd moet worden met de juiste olie en dan kun je er een fijne auto aan hebben.
Echter toen wij terugkwamen en ik weer een beetje ging snuffelen op wat forums kwam ik weer het een en ander tegen over de motor.
Ik denk ga toch eens voor de zekerheid kijken hoe mijn riem eruit ziet.
Wat vinden jullie van deze staat van de riem ? Volgens mij hoort die er niet zo uit te zien toch ?
Heb gelukkig 2 jaar garantie op de auto en komt deze van een officiële citroen dealer af.
Ondanks dat hij afgeleverd is met een 100 punten check en een beurt vind ik het wel raar dat ze dit over het hoofd gezien hebben.
Twijfel nu wel of ik niet beter toch voor een elechtrische had moeten gaan maar lees hier echter ook veel problemen over.
:strip_exif()/f/image/LMiCoEZ7ZS5vvLK24uGirZrD.jpg?f=fotoalbum_large)
Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling
Kun je de auto niet teruggeven en de koop ongedaan maken? Vooral als de verkoper de bekende problemen niet heeft benoemd in het aankoopproces. Je hebt er zo te zien weinig vertrouwen meer in?camel1987 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 06:45:
Sinds vorige week ook weer eigenaar van een citroen c4.
Twijfel nu wel of ik niet beter toch voor een elektrische had moeten gaan maar lees hier echter ook veel problemen over.
Ben tot nu toe verder heel tevreden over de auto hij rijd gewoon lekker de stukjes die ik gereden heb is snel zat en zeer comfortabel.U123456 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 07:40:
[...]
Kun je de auto niet teruggeven en de koop ongedaan maken? Vooral als de verkoper de bekende problemen niet heeft benoemd in het aankoopproces. Je hebt er zo te zien weinig vertrouwen meer in?
Waarschijnlijk gaan ze bij de dealer de riem gewoon vervangen maar schrik wel dat het bij dit bouwjaar en km stand al deze tekenen vertoont. Volgens de dealer is hij bij hun onderhouden dus iets van verkeerde olie lijkt me niet het geval.
Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling