De 1.2 PureTech motoren met riem

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
Ik had eerst een peugeot 208 op het oog en zag dat daar een 1.2 Puretech motor in zit met distributieriem, daarna kwam mijn keuze op de Peugeot 3008 en daar zat ook dezelfde type motor in met riem.

na onderzoek las ik erg veel horror verhalen over dit type motoren en dat de riem gedoemd is om te falen vanwege de constructie, maar weet iemand of die verhalen overdreven zijn of dat het inderdaad klopt en ik dit type motoren beter kan vermijden?

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:39
Ik heb laatst een aflevering van Kassa/Radar gezien, en daar legden ze wat meer uit over dit issue. Het is een natte riem in Olie, de riem gaat achteruit en de deeltjes verstoppen dan oliekanalen etc. Bij een vervanging wordt de motor ( als het goed is ) ook gespoeld zodat die deeltjes weg zijn. PSA/Stellantis hebben de vervangingstermijn van de distributieriem naar aanleiding van dit issue flink ingekort zodat de kans op een groot probleem vermeden wordt. Als je je aan die nieuwe termijn houd, zou er dus geen probleem moeten ontstaan. Koop je een 2ehands zou ik willen dat die riem nu vervangen is. Liever zou ik dit motortype mijden, maar het lastige is dat hij erg veel gebruikt is.

Runs everything...

• mugenmarco
MacIsCool schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:05:
Ik heb laatst een aflevering van Kassa/Radar gezien, en daar legden ze wat meer uit over dit issue. Het is een natte riem in Olie, de riem gaat achteruit en de deeltjes verstoppen dan oliekanalen etc. Bij een vervanging wordt de motor ( als het goed is ) ook gespoeld zodat die deeltjes weg zijn. PSA/Stellantis hebben de vervangingstermijn van de distributieriem naar aanleiding van dit issue flink ingekort zodat de kans op een groot probleem vermeden wordt. Als je je aan die nieuwe termijn houd, zou er dus geen probleem moeten ontstaan. Koop je een 2ehands zou ik willen dat die riem nu vervangen is. Liever zou ik dit motortype mijden, maar het lastige is dat hij erg veel gebruikt is.
hm oke bedankt, nieuwe vervangingstermijn is volgens mij 60k. Klopt dat? Maar ook al vervang je de riem, het probleem zal blijven bestaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:49

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb het gehad bij een 308 met 1.2 puretech uit 2015, auto was toen 4 jaar oud en iets van 100k km op de teller.

Auto gaf een melding dat ik direct moest stoppen, daarmee naar de dealer gereden en die heeft m uitgelezen. Geschatte kosten: 1.500 euro.
Heb rond gebeld en een andere dealer gaf aan dat het een bekend probleem was en daar is de auto onder coulance gerepareerd. (Nog wel gezeur bij de dealer die m had uitgelezen, mocht m in eerste instantie niet meenemen ivm veiligheid 8)7 ben met 50kmph naar de dealer een dorp verderop gereden) .

Heb destijds ook een topic geopend
Motorstoring auto

Hierna bewust geen Peugeot en/of Puretech motor meer gekocht.

[ Voor 35% gewijzigd door Sport_Life op 22-08-2024 11:24 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
volgens mij zijn de problemen niet gegarandeerd maar vormen een groter risico dat toeneemt bij gebruik verkeerde olie en missen van onderhoudsintervallen.

echter lijkt het erg op een design flaw waardoor alle modellen met hetzelfde type pure tech motor (sommige Opels ook dacht ik) hier gevoelig voor zijn.

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:22
De motoren moeten op tijd onderhouden zijn met de juiste olie anders vallen die riemen langzaam uit elkaar.

Vervanging van de distributie kost ongeveer 1500 euro.

Ik zou alles met de 1.2 PureTech overslaan als ik particulier zou kopen.

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:24

Rico

Wie dit leest is gek....

Nieuwe 136pk versie heeft nu een ketting.

Rij zelf met de 1.2 130pk met natte riem. Deze heeft interval van 100.000km maar ik zou 90.000 aanhouden.
Nu zelf 195.000 op de teller en recent de 3de riem erin. Verder geen problemen met de auto

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:39
mugenmarco schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:08:
[...]

hm oke bedankt, nieuwe vervangingstermijn is volgens mij 60k. Klopt dat? Maar ook al vervang je de riem, het probleem zal blijven bestaan?
De al bestaande motoren veranderen niet, dus dat ( slechte ) ontwerp is een vast gegeven. Door de vervangingstermijn in te korten, voorkomt men mogelijke problemen. Tenzij men een riem ontwerpt die hier minder last van heeft, zal dit een aandachtspunt blijven.

Runs everything...

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:31
Je moet elke 60kkm €1500,—aan extra onderhoud verwachten. Een VAG bijvoorbeeld doet 200.000 met een droge riem. Dit extra onderhoud zou ik in de prijs verwerkt willen zien.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:20
https://www.autobedrijfpo...distributieriem-puretech/

Het kan goedkoper iig.

Oorspronkelijk was 175.000km en 10 jaar, dat is nu 100.000km en 6 jaar.
Verder oliebeurten inkorten naar 20.000km/1 jaar en de juiste olie gebruiken. PSA B71 2312 is de specificatie die je zoekt, je hoeft niet per se olie bij de dealer te halen of Total te gebruiken.

• mugenmarco
_JGC_ schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:39:
https://www.autobedrijfpo...distributieriem-puretech/

Het kan goedkoper iig.

Oorspronkelijk was 175.000km en 10 jaar, dat is nu 100.000km en 6 jaar.
Verder oliebeurten inkorten naar 20.000km/1 jaar en de juiste olie gebruiken. PSA B71 2312 is de specificatie die je zoekt, je hoeft niet per se olie bij de dealer te halen of Total te gebruiken.
hm dus in principe als je de riem ruim op tijd gaat vervangen en de juiste olie gebruikt dan kan je er prima mee rond rijden.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:31
mugenmarco schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:43:
[...]

hm dus in principe als je de riem ruim op tijd gaat vervangen en de juiste olie gebruikt dan kan je er prima mee rond rijden.
Ja, maar de auto is wel minder waard door het extra onderhoud, het risico en het gedoe dat je hiervan hebt. Ook zal de restwaarde voor jou lager zijn, mocht je er weer vanaf moeten/willen.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
mugenmarco schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:43:
[...]

En goed de onderhoudshistorie bewaren, die bepaalt uiteindelijk of je de auto nog kwijt kan na een paar jaar.

Ik zou een Puretech 1.2 zonder onderhoudshistorie nooit kopen, kans dat iemand daar olie uit de Action bij heeft gemikt of naar een garage is geweest die alles met 5W30 longlife olie voor VAG auto's afvult is zeer groot. Mijn huidige auto kwam met de servicetimer op 20.000 knipperend, wat inhoudt dat er al 50K geen oliebeurt was uitgevoerd. Bij een 1.4HDI durf ik dat, bij een Puretech is dat garantie op rubberkorrels in je oliezeef.

Overigens mbt olie bij de Action: het is prima olie voor zover de specs voldoen, maar het voldoet niet aan PSA B71 2312. Het wordt echter wel verkocht als "geschikt voor alle (turbo) benzine en diesel motoren".

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:25
Ik ben aan mijn derde Puretech bezig, na een C3 en een C4 Cactus nu een C4.
Een Puretech is niet echt een slechte motor, gewoon het juiste onderhoud plegen dan krijg je geen problemen, minimaal 1x per jaar olie verversen met olie met de juiste specificaties en tijdig je distributieriem vervangen.
O ja, vergeet het nieuwe rijden, een beetje toeren vinden die blokken niet zo erg.

[ Voor 12% gewijzigd door d-super op 22-08-2024 22:13 ]

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 PT130 Shine bjr 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossinkje
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 10-03 09:34
Hier voor de deur is 1 van de twee bolides ook een 1.2 Puretech, een 208. Heb in het begin getwijfeld vanwege de riemperikelen inderdaad, maar het voordeel is dat je de riem visueel kunt controleren door de oliedop los te draaien. Dan kun je vaak wel even snel zien wat de staat ongeveer is. Verder valt of staat het inderdaad met fatsoenlijk onderhoud. Dus tijdig nieuwe oliebeurten en vooral zorgen dat de juiste olie gebruikt wordt.

Weet niet uit welk bouwjaar de auto is die je op het oog hebt, maar Stellantis lost problemen gerelateerd aan de riem bij de jongere modellen onder garantie weer op. Voorwaarde is dan wel dat alle beurten conform specificaties zijn uitgevoerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:28
Ik had een leaseauto Citroen C4 Grand Space Tourer met de 1.2 beruchte motor.

3x riem aan gort.

Netjes in onderhoud op de juiste km standen en altijd juiste olie.

2e keer 2 dagen voor een vakantie naar Spanje... Dag later weg omdat ze een leenauto moesten regelen.

3e keer zou hij preventief vervangen worden maar Backorder dus weer stuk.

Ook de Katalysator had een recall en ook Backorder en je kan het wel raden, tijdens skivakantie ging hij in de noodloop. Bergop was net aan te doen.

Ik mocht van de leasemaatschappij gewoon doorrijden. Ze gaven aan dat ze er ook helemaal klaar mee waren met die puretech motoren.

Ik mocht hem geen jaar verlengen en hij moest asap weg van de leasemaatschappij. Het waren erg dure reparaties.

Auto is na inleveren direct geëxporteerd.

2 collega's met dezelfde auto, ook dezelfde problemen met de riem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@Turb0Turb0 En nou het fijne van jouw verhaal: die auto was nieuw, dus kut. Ze zijn uiteindelijk andere riemen gaan gebruiken die niet oplossen in de olie die volgens voorschrift vervangen wordt. Jij hebt de pech gehad dat ze nog steeds gerepareerd hebben met die oude riemen.
Als je nu een puretech koopt van de latere bouwjaren of eentje waarbij de distributieriem niet heel lang geleden al eens vervangen is, ga je dit probleem niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
_JGC_ schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:47:
@Turb0Turb0 En nou het fijne van jouw verhaal: die auto was nieuw, dus kut. Ze zijn uiteindelijk andere riemen gaan gebruiken die niet oplossen in de olie die volgens voorschrift vervangen wordt. Jij hebt de pech gehad dat ze nog steeds gerepareerd hebben met die oude riemen.
Als je nu een puretech koopt van de latere bouwjaren of eentje waarbij de distributieriem niet heel lang geleden al eens vervangen is, ga je dit probleem niet zien.
het gaat in mijn geval om bv de 208 uit 2017 of de 3008 uit 2018, hoe weet ik of de juiste distributieriem word geplaatst na vervanging of dat ze er 1 gebruiken die bekend staat om de scheuren etc.?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Persoonlijk zou ik daar met een boogje omheen lopen. Kans op falen is groot, of je moet je onderhoudsinterval halveren, met dus dubbele kosten.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
mugenmarco schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:54:
[...]

het gaat in mijn geval om bv de 208 uit 2017 of de 3008 uit 2018, hoe weet ik of de juiste distributieriem word geplaatst na vervanging of dat ze er 1 gebruiken die bekend staat om de scheuren etc.?
2017 en 2018 is 7 en 6 jaar oud. Dan is ofwel de distributieriem net vervangen, of hij moet nog. Waarschijnlijk worden die dingen weggedaan omdat de distributieriem vervangen moet worden, dat moet je meenemen in je bod en vervolgens alsnog vervangen.

Oude vs nieuwe riem kan je herkennen via de olievuldop:
Handjes in "Het grote Citroën topic"

Wafelpatroon is de oude riem, glad is de nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
_JGC_ schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:47:
2e riem was de gemodificeerde al. Olie kreeg ik ook van de garage mee im bij te vullen want ook olie vond hij erg lekker om veel te verbruiken.

3e riem geen idee want toen was de auto al naar het oostblok of Afrika geëxporteerd.

Dus ook met de gemodificeerde riem had ik dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
teacher schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:57:
Persoonlijk zou ik daar met een boogje omheen lopen. Kans op falen is groot, of je moet je onderhoudsinterval halveren, met dus dubbele kosten.
Precies dit en als je toch pech hebt zit je met 2500 euro schade aan de motor (was voor mij een leaseauto maar je zal hem zelf gekocht hebben...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:24

Rico

Wie dit leest is gek....

Die 3008 1.2 van mij heeft dus 3de riem en heb ik zelfs een jaar mogen verlengen.
Nu bijna 6 jaar erop (bj2018) en 195.000km.
Auto rijdt nog steeds perfect en ga er morgen mee op vakantie.
Verwacht niet dat hij op export gaat. September lever ik hem in want na 6 jaar en bijna 2 ton wil de lease hem niet meer verlengen.

Dus er zijn ook betere verhalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Turb0Turb0 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:09:
[...]

2e riem was de gemodificeerde al. Olie kreeg ik ook van de garage mee im bij te vullen want ook olie vond hij erg lekker om veel te verbruiken.

3e riem geen idee want toen was de auto al naar het oostblok of Afrika geëxporteerd.

Olie is idd een dingetje. Bij aanschaf even met zaklamp in de einddemper schijnen. Als het pijpje vanbinnen zwart is verbrandt ie olie en moet je hem laten staan.

Gisteren een 18 jaar oude 307 opgehaald met TU5JP4 motor, einddemper was al mooi wat jaren oud maar brandschoon vanbinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:43
Ik zou het ook niet doen. Heb nu ruim 10 jaar gereden met deze motor, (308 en daarna 2 x 5008). Heb met alle drie de wagens wel eens stil gestaan langs de snelweg ivm oliedruk issues als gevolg van de distributieriem slijtage. Alle drie lease wagens, goed onderhoud bij dealer. Op de een of andere manier verbruiken ze enorm veel olie, zeker als ze een paar jaar oud zijn en moet ik eigenlijk in de regel tussen twee beurten door langs de dealer om olie bij te vullen.

Volgende week mag ik mijn bestelde bmw ophalen. Ik zou er privé niet aan beginnen denk ik. Wel echt zonde want vind persoonlijk peugeot een heerlijke auto qua interieur en ruimte.

[ Voor 10% gewijzigd door koentjuh op 23-08-2024 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
oke bedankt voor alle input mensen, ik heb besloten om af te zien van de auto (en alle auto's met een 1.2 puretech motor).

Ik ga sparen voor een mazda 2, Hyundai i20 of de Toyota Yaris vanaf 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zgurkogel
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-04 16:05
Intussen is er een conversiekit (ontwikkeld door een bedrijf in Oudeschild, Nederland) om die distributieriem te vervangen door een ketting waarmee je voor eens en voor altijd van die ellendige riem af bent. Ik zeg doen! :)

https://www.motorbrein.nl...1-2-puretech/#description

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:41
Lijkt mij als je een olieslurper hebt dat dan de olie ook vervuild en je dus je levensduur van je riem ook flink verkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zgurkogel
sanderhgv schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:56:
Lijkt mij als je een olieslurper hebt dat dan de olie ook vervuild en je dus je levensduur van je riem ook flink verkort.
Klopt voor een deel; de viezigheid van de riem verstopt de oliezeef waardoor de krukas- en nokkenaslagers schade oplopen. De oorzaak van olieverbruik door bijvoorbeeld vastzittende zuigerveren kan (denk ik) gezocht worden in verkeerde olie, maar kan ook allerlei andere oorzaken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Zgurkogel schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:19:
Intussen is er een conversiekit (ontwikkeld door een bedrijf in Oudeschild, Nederland) om die distributieriem te vervangen door een ketting waarmee je voor eens en voor altijd van die ellendige riem af bent. Ik zeg doen! :)

https://www.motorbrein.nl...1-2-puretech/#description
leuk en aardig maar de kosten voor dat onderdeel en de kosten voor het plaatsen zullen dan totaal iets van 1200 euro zijn lijkt mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zgurkogel
Als je het laat doen dan kom je volgens mij wel goed in de richting. Als je handig bent en voldoende gereedschap hebt, kun je het zelf doen met hulp van YouTube:
Natte riem uitbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:22

Freakie1NL

Grote Baas

Zgurkogel schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:54:
Als je het laat doen dan kom je volgens mij wel goed in de richting. Als je handig bent en voldoende gereedschap hebt, kun je het zelf doen met hulp van YouTube:
Natte riem uitbouwen
1500 bij de dealer is dus regelrechte oplichting. Ja niet iedereen zal dit kunnen, maar dit ziet er do-able uit. Beetje Peugeot monteur kent die blokken uit zijn/haar hoofd. Zou dan een klus van max 3 a 4 uur moeten zijn als ik dit zo zie. Daar 1500 euro voor rekenen als officiële dealer met de bekende problemen is regelrechte diefstal.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:41
Deze garage in Friesland doet het voor 633euro https://www.garagecats.nl/distributieriem-1-2-puretech/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
maar als ik het goed begrijp kan je er prima mee rijden zolang je maar op tijd naar de garage gaat om te controleren of de riem in orde is en er niet teveel deeltjes in de oliezeef zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Freakie1NL schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:42:
[...]

1500 bij de dealer is dus regelrechte oplichting. Ja niet iedereen zal dit kunnen, maar dit ziet er do-able uit. Beetje Peugeot monteur kent die blokken uit zijn/haar hoofd. Zou dan een klus van max 3 a 4 uur moeten zijn als ik dit zo zie. Daar 1500 euro voor rekenen als officiële dealer met de bekende problemen is regelrechte diefstal.
3-4 uur is voor reguliere riemen standaard. Die met oliebadje is meer werk.

Maargoed... glazen paleis, werkplaats chef, 100 euro per uur ex BTW en onderdelen met 500% marge. Dan zit je zo op 1500 euro idd.

Heb net de kleppendeksels van mijn 307 vervangen. Had offerte voor de onderdelen liggen van de dealer, 440 ex. Heb voor 2 aftermarket kleppendeksels nu 66 ex betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handjes
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-05 18:51
De 1.2 Puretech motor in Peugeot, Citroen en Opel moet je laten staan.

Ook al is de distributieriem vervangen, de problemen zijn er dan al: vervuiling oliekanalen, roetophoping kleppen en inlaattraject, kantelende zuigers. De meeste krijgen vanaf 130.000 km problemen met hoog olieverbruik daardoor. Einde verhaal.

Oorspronkelijk ging de riem 175.000 km of 10 jaar mee. Maar de riem haalde dat echt niet. Daarom is de interval verlaagd naar 100.000 km of 6 jaar.

Veel oudere modellen Peugeots, Citroen of Opel zijn dus ná die 100.000 vervangen: te laat dus. En eigenlijk is die 100.000 ook al veel te laat.

Het vervangen van de distributieriem kost zo'n 1200 euro. Het carter wordt daarbij van onderen opengebroken om te controleren of er roetdeeltjes in de oliezeef zitten. Er komt dus ook een nieuwe carterpan.

Vanaf medio 2017 is er een verbeterde distributieriem geleverd die minder snel afbrokkelt. Ondanks deze aanpassing blijven er veel problemen ontstaan.

Wil je echt een auto met een 1.2 Puretech motor kopen, koop er dan een vanaf 2018 en check of de distributieriem (ruim) vóór 100.000km/6 jaar vervangen is (liefst nog eerder dus). Zorg dat het onderhoud ieder jaar en max 25.000km gedaan is. Check de boekjes! Mocht er dan wat zijn, dan kun je aanspraak maken op non-conformiteit. Als het onderhoud ook maar iets te laat is gedaan, of met de verkeerde olie, dan maak je er geen aanspraak op.

Daarnaast wil je je occasion kopen met garantie. Een flinke korting bij auto's met deze motoren is ook op z'n plaats; betaal niet de hoofdprijs.

De nieuwe 136 pk-versie die in sommige modellen al geleverd wordt heeft een ketting en is mild hybrid; een geweldige motor.

[ Voor 6% gewijzigd door Handjes op 10-01-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handjes
Turb0Turb0 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:09:
[...]

Een nieuwe riem helpt ook niet; de problemen zijn vanaf kmstand 0 al ontstaan: vervuiling van oliekanalen, kleppen en inlaattraject. Helpt een nieuwe riem niet tegen.

1.2 Puretech motoren laten staan als occasion, met name die van voor 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handjes
mugenmarco schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:37:
maar als ik het goed begrijp kan je er prima mee rijden zolang je maar op tijd naar de garage gaat om te controleren of de riem in orde is en er niet teveel deeltjes in de oliezeef zitten?
Nee, bij die melding kunnen er roetdeeltjes onderin de motor zitten die de werking van de rembekrachtiger negatief beïnvloeden. Direct naar de garage en rekening houden met minder goed werkende remmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Handjes schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:18:

Ook al is de distributieriem vervangen, de problemen zijn er dan al: vervuiling oliekanalen, roetophoping kleppen en inlaattraject, kantelende zuigers. De meeste krijgen vanaf 130,000 km problemen met hoog olieverbruik daardoor. Einde verhaal.

Oorspronkelijk ging de riem 175.000 km of 10 jaar mee. Maar de riem haalde dat echt niet. Daarom is de interval verlaagd naar 100.000 km of 6 jaar.

Veel oudere modellen Peugeots, Citroen of Opel zijn dus ná die 100.000 vervangen: te laat dus. En eigenlijk is die 100.000 ook al veel te laat.

Vanaf medio 2017 is er een verbeterde distributieriem geleverd die minder snel afbrokkelt. Ondanks deze aanpassing blijven er veel problemen ontstaan.

Wil je echt een auto met een 1.2 Puretech motor kopen, koop er dan een vanaf 2018 en check of de ruim vóór 100.000km/6 jaar vervangen is (liefst nog eerder). Zorg dat het onderhoud ieder jaar en max 25.000km gedaan is. Check de boekjes! Mocht er dan wat zijn, dan kun je aanspraak maken op non-conformiteit. Als het onderhoud ook maar iets te laat is gedaan, of met de verkeerde olie, dan maak je er geen aanspraak op.

Daarnaast wil je je occasion kopen met garantie. Een flinke korting bij auto's met deze motoren is ook op z'n plaats; betaal niet de hoofdprijs.

De nieuwe 136 pk-versie die in sommige modellen al geleverd wordt heeft een ketting en is mild hybrid; een geweldige motor.
toon volledige bericht
hele nuttige info, ik haal het dan uit mijn hoofd en ga kijken voor een seat ibiza.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:15
Mijn schoonzus & zwager hebben een 3008 uit 2019, met de 1.2 motor.
90K gelopen nu. Mét garantie gekocht 8 maanden geleden. 2 maanden geleden ging het oliedruk lampje branden, rood en niet oranje. Dan weet je dat er echt iets acuuts speelt. Onder garantie riem vervangen, samen met spanrollen en daarnaast ook de motor gereinigd inwendig.
Ik hoop dat ze er nog lang mee door kunnen rijden zonder teveel nasleep, maar ben er niet helemaal gerust op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:53
Rij je veel korte ritten dan moet je veel eerder motorolie vervangen, maar ook als je lange ritten maakt, haal maar gerust 10.000km van de onderhoudsinterval af. E5 of geheel ethanol vrij tanken helpt ook. En zorgen dat er de JUISTE olie in gaat. Dat beschermt de riem.

Met die combinatie van maatregelen haal je met een natte distributieriem gewoon de fabrieksopgave voor het vervangen van die riem.
Handjes schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:18:

Ook al is de distributieriem vervangen, de problemen zijn er dan al: vervuiling oliekanalen, roetophoping kleppen en inlaattraject, kantelende zuigers. De meeste krijgen vanaf 130,000 km problemen met hoog olieverbruik daardoor. Einde verhaal.

De onderhoudsinterval voor die eerste generatie Puretech die een natte riem hadden is 240k, niet 175k. Hou je je aan de juiste olie en kortere interval dan haal je dat zonder problemen.

Olieverbruik, vervuiling van kleppen en inlaattraject is iets waar alle moderne motoren last van hebben, ongeacht de wijze van distributie. Dit is een direct gevolg van het hebben van directe inspuiting, in combinatie met EGR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:23
  • Altijd de juiste olie gebruiken (anders gaat de riem te snel achteruit)
  • Altijd E5 tanken
  • Altijd onderhoud op tijd uit laten voeren. Of zelfs eerder: advies is om de olie max 10.000km te gebruiken
  • Geen korte ritten maken (dit werkt oil-dilution in de hand)
  • En zeker niet 'het nieuwe rijden' toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
10K is wel heel kort. Het standaard interval is 30K/2 jaar. Het verzwaarde interval is 20K/1 jaar. Ik houd voor al mijn auto's het verzwaarde interval aan.

Enige uitzondering was de 207 1.6VTI, want die zoop in 7000km de eerste liter olie weg, daarna bij 12.000km nog een liter, 14.000, 16.000, 17.000 en dan kom je op het punt dat 4 liter verse olie langer mee gaat dan steeds een liter bijvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handjes
mugenmarco schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:28:
[...]

hele nuttige info, ik haal het dan uit mijn hoofd en ga kijken voor een seat ibiza.
Een heel ander soort auto, met harde plastic materialen in interieur en ander comfort. En let op de TSI-motoren: die hadden ook enorme problemen, met name vóór modeljaar 2014.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Handjes
MarcoEV schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:17:
Mijn schoonzus & zwager hebben een 3008 uit 2019, met de 1.2 motor.
90K gelopen nu. Mét garantie gekocht 8 maanden geleden. 2 maanden geleden ging het oliedruk lampje branden, rood en niet oranje. Dan weet je dat er echt iets acuuts speelt. Onder garantie riem vervangen, samen met spanrollen en daarnaast ook de motor gereinigd inwendig.
Ik hoop dat ze er nog lang mee door kunnen rijden zonder teveel nasleep, maar ben er niet helemaal gerust op.
Binnen 1,5-2 jaar gaan ze problemen krijgen met verhoogd olieverbruik. Die opgeloste deeltjes hebben alles geblokkeerd in de motor, met slechte smering tot gevolg.

Riem vervangen is géén oplossing! Als ik hen was zou ik overwegen de auto in te ruilen.

En ook bij dit bouwjaar (2019) speelt het dus al. Hier was al de gemodificeerde riem gebruikt!

[ Voor 8% gewijzigd door Handjes op 09-01-2025 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handjes
FastFred schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:43:
Met die combinatie van maatregelen haal je met een natte distributieriem gewoon de fabrieksopgave voor het vervangen van die riem.
Helaas. Zie ook hierboven: zelfs met de verbeterde riem krijg je problemen, en zelfs binnen de gestelde interval.
FastFred schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:43:
De onderhoudsinterval voor die eerste generatie Puretech die een natte riem hadden is 240k, niet 175k. Hou je je aan de juiste olie en kortere interval dan haal je dat zonder problemen.
Die 240.000 was volgens mij voor de oude TSI-blokken van VGA. PSA/Stellantis was atlijd 175.000km.

En helaas: de meeste gevallen met rode lampjes treden rond 100.000 op. Het kwaad is dan allang geschied. Vervuild inlaattraject en kleppen e.d. hebben inderdaad alle moderne directingespoten downsize blokken last van.

[ Voor 11% gewijzigd door Handjes op 09-01-2025 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zgurkogel
_JGC_ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:53:
10K is wel heel kort. Het standaard interval is 30K/2 jaar. Het verzwaarde interval is 20K/1 jaar. Ik houd voor al mijn auto's het verzwaarde interval aan.
Als je zekerheid wilt hebben over de staat van de olie moet je een laboratoriumanalyse laten uitvoeren. Dit wordt vooral gedaan door beheerders van grote (dure) wagenparken, denk aan vrachtauto's.

Voor de kosten van een oliewissel hoef je het niet te laten; een paar liter olie, een oliefilter en wat pakkingen zijn hooguit €100 en dan moet je het heel bont maken. Stukken goedkoper dan een motorrevisie. Daarom doe ik iedere 10.000 km een oliewissel, wat neerkomt op 5x per jaar. Mijn motor is mij dankbaar. 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Zgurkogel schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:07:
[...]

Als je zekerheid wilt hebben over de staat van de olie moet je een laboratoriumanalyse laten uitvoeren. Dit wordt vooral gedaan door beheerders van grote (dure) wagenparken, denk aan vrachtauto's.

Voor de kosten van een oliewissel hoef je het niet te laten; een paar liter olie, een oliefilter en wat pakkingen zijn hooguit €100 en dan moet je het heel bont maken. Stukken goedkoper dan een motorrevisie. Daarom doe ik iedere 10.000 km een oliewissel, wat neerkomt op 5x per jaar. Mijn motor is mij dankbaar. 😁
Het materiaal is de kosten niet. Kannetje olie 25 euro, 6 euro voor een filter en een halfuurtje werk. Het stelt niks voor.
Maargoed, na die 207 ben ik gewoon oude zooi gaan rijden, die TU blokjes en de oude 1.4HDI zijn veel betrouwbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zgurkogel
_JGC_ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:10:
[...]

Het materiaal is de kosten niet. Kannetje olie 25 euro, 6 euro voor een filter en een halfuurtje werk. Het stelt niks voor.
Maargoed, na die 207 ben ik gewoon oude zooi gaan rijden, die TU blokjes en de oude 1.4HDI zijn veel betrouwbaarder.
+1
Hier ook ouwe zooi. Wél een Citroën, geen PurePech motor maar een DV6DTED eHDi diesel. 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Onze C3 van 01-2018 (73k km) met de ellendige 1.2 Purepech had bijna plof gedaan :X

Vrijdag voor kerst melde mijn vrouw dat er een raar geluid was geweest met de C3 en de auto was niet meer vooruit te branden. Ik een stukje rijden, inderdaad noodloop en niet vooruit te branden.

Direct door gereden naar de garage en auto laten staan. Tussen kerst en oud en nieuwe belde de garage dat het de (mij bekende) riem was die door de olie liep.

Gisteren kon ik hem weer ophalen en de monteur heeft me de riem laten zien, gewoon 5 nokjes afgebroken, riem was versprongen en de buitenzijde van de riem was ingescheurd.
Ze hadden voordat hij de werkplaats in ging nog even een proefritje gemaakt en hij zei dat het blokje elke meter wel had kunnen ploffen.
Ook bleek dat de olie waar hij op liep de verkeerde was, gewoon 5W30, terwijl het de PSA B71 2312 in 0W30 had moeten zijn.

Kostenpost was in totaal €1901 maar daar zat wel de TÜV en AU keuring bij in, 2 nieuwe bandjes en een normale beurt.
Ik zal de rekening wel eens even inscannen, want als ik de prijzen hier zie in dit topic heb ik het idee dat er sommige mensen echt veel teveel betalen.

M/n zoon, die monteur is bij Mercedes, vond dit een koopje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handjes
Ai, dus wéér een pechverhaal met de verbeterde riem! Wat was de km.stand?

5w30 is niet 'verkeerd', mits de juiste specificatie maar gebruikt was.

Vanaf nu het olieverbruik goed in de gaten houden. Zodra dat ook maar iets begint op te lopen is het einde in zicht van het blok.

Zijn alle beurten netjes ieder jaar op tijd gedaan en is de juiste olie gebruikt, dan heb je recht op coulance. Zodra daarin ook maar iets afwijkt, mag je zelf de kosten betalen voor het reviseren van de motor (of gelijk een revisieblok er in laten zetten) over 1-2 jaar.

[ Voor 58% gewijzigd door Handjes op 10-01-2025 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Analamoebe Die 0W30 of 5W30 zegt niet zoveel:
https://frenchcarforum.co...opic.php?p=768074#p768074

Dat topic bevat een recente tabel met welke olie is toegestaan voor welke motorcodes.
Je ziet daar ook een nieuwe spec, FPW9.55535/03 5W-30, Stellantis is bezig met terugwerkende kracht veel motoren over te zetten op die nieuwe specificatie.

Er zijn helaas nog genoeg garages die 5W30 olie met VW specs in de bulk hebben en daar alle auto's mee verversen. Voor veel auto's kan dat prima (een DV4TD, TU3JP of TU5JP4 is bijvoorbeeld niet zo moeilijk met olie), maar met name bij moderne PSA motoren loopt dan je riem of ketting in de soep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
Handjes schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:29:
Ai, dus wéér een pechverhaal met de verbeterde riem! Wat was de km.stand?

5w30 is niet 'verkeerd', mits de juiste specificatie maar gebruikt was.
zie de eerste regel van mijn post, 73K
Ik heb gewone 5W30 gebruikt wat ik bij onze lokale Tankstelle haal.
Ben blij dat m'n vrouw hem alleen maar gebruikt en we voor de zomer afscheid gaan nemen van onze "V3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
_JGC_ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:35:
@Analamoebe Die 0W30 of 5W30 zegt niet zoveel:
https://frenchcarforum.co...opic.php?p=768074#p768074

Dat topic bevat een recente tabel met welke olie is toegestaan voor welke motorcodes.
Je ziet daar ook een nieuwe spec, FPW9.55535/03 5W-30, Stellantis is bezig met terugwerkende kracht veel motoren over te zetten op die nieuwe specificatie.

Er zijn helaas nog genoeg garages die 5W30 olie met VW specs in de bulk hebben en daar alle auto's mee verversen. Voor veel auto's kan dat prima (een DV4TD, TU3JP of TU5JP4 is bijvoorbeeld niet zo moeilijk met olie), maar met name bij moderne PSA motoren loopt dan je riem of ketting in de soep.
.
Ik ga dat allemaal niet napluizen :9
Ik heb nu een tank olie meegekregen(gevraagd) die goed is en dan nemen we in de zomer snel afscheid van de auto. Ondanks deze reparatie heeft m'n vrouw nog nooit zo goedkoop gereden, wij hebben de auto namelijk in 2020 gekocht voor €9.800 en hij brengt straks hier nog bijna €8.000 op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:53
Analamoebe schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:37:
[...]

Ben blij dat m'n vrouw hem alleen maar gebruikt en we voor de zomer afscheid gaan nemen van onze "V3"
Tja, verkeerde olie dus ook weer hier....

Kijk hier: https://frenchcarforum.co...opic.php?p=768074#p768074

Laat je olie verversen bij je garage wijs ze hier dan ook op, want er zijn nog steeds merkdealers die deze info niet hebben of negeren omdat ze een contractje hebben met een lokale olieboer of wat dan ook en gewoon de olie gebruiken die zij in bulk hebben staan.

Check welke motor je exact hebt en koop alleen nog die olie, laat de oude olie eruit spoelen. Laat de oude riem vervangen door het verbeterde exemplaar en laat de hele motor reinigen zodat alle oude prut van de oude riem weg is.

Vervolgens iedere 20k olie verversen, liefst geen E10 tanken. Ethanol komt via de cilinderwanden (daar heb je altijd iets lekkage, is niet te voorkomen) in de motorolie, rij je langere ritten dan wordt de olie heet genoeg dat die ethanol verbrandt, bij korte ritten gebeurt dit niet en de ethanol tast dan de riem aan. De specifieke motorolie is bedoeld om dit te helpen tegen te gaan maar het is geen wondermiddel.

Hou je je daar aan, dan is er echt niks aan de hand.

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 10-01-2025 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Sidenote bij die lijst: die is van juli 2024 en wordt niet meer bijgewerkt omdat er steeds zoveel aanpassingen zijn en Stellantis aan de lopende band met nieuwe motorcodes komt.

Voor de DV5 motoren (kettingproblemen) en EB2 motoren (natte riem) hebben ze vorig jaar FPW9.55535/03 5W-30 in het leven geroepen (met dwingend voorschrift), want "het probleem" waar dit topic over gaat was blijkbaar nog niet voor de volle 100% opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handjes
Analamoebe schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:37:
[...]

Da's weinig kms. Veel korte ritjes gemaakt vermoed ik?

De 'lokale' olie bij tankstation/bouwmarkt is NIET geschikt voor de 1.2 Puretech helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
FastFred schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:49:
[...]

Tja, verkeerde olie dus ook weer hier....
Ik ben geen monteur, maar bouwkundige en ik vul olie bij zoals het op het kaartje geschreven staat. Vond de monteur ook logisch en gaf dan ook de aankoopgarage (Citroen garage!) dan ook de schuld
nee, de auto krijgt zo snel als het kan een schop.
Laat je olie verversen bij je garage wijs ze hier dan ook op, want er zijn nog steeds merkdealers die deze info niet hebben of negeren omdat ze een contractje hebben met een lokale olieboer of wat dan ook en gewoon de olie gebruiken die zij in bulk hebben staan.
Ik ga het verversen niet meer halen, mijn vrouw rijdt nog geen 10k per jaar.
Check welke motor je exact hebt en koop alleen nog die olie, laat de oude olie eruit spoelen. Laat de oude riem vervangen door het verbeterde exemplaar en laat de hele motor reinigen zodat alle oude prut van de oude riem weg is.
Ik heb een bus goede olie meegekregen om bij te vullen indien nodig. Het spoelen etc is dus deze week gedaan.
Vervolgens iedere 20k olie verversen, liefst geen E10 tanken. Ethanol komt via de cilinderwanden (daar heb je altijd iets lekkage, is niet te voorkomen) in de motorolie, rij je langere ritten dan wordt de olie heet genoeg dat die ethanol verbrandt, bij korte ritten gebeurt dit niet en de ethanol tast dan de riem aan. De specifieke motorolie is bedoeld om dit te helpen tegen te gaan maar het is geen wondermiddel.

Hou je je daar aan, dan is er echt niks aan de hand.
Nog nooit E10 getankt, ga ik ook nooit doen.

De C3 gaat z.s.m. de deur uit en rijden we lekker verder met 1 auto, mijn geweldig fijne MB S205 met de heerlijke OM651 en 7G bak.
Die wordt elke 10k kilometer door m'n zoon voorzien van nieuwe olie en filter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
Handjes schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:55:
[...]

Da's weinig kms. Veel korte ritjes gemaakt vermoed ik?
Ja meestal nog geen 20km enkele reis, voor de lange ritten hebben ik een Benz met een fijne dieselmotor.
De 'lokale' olie bij tankstation/bouwmarkt is NIET geschikt voor de 1.2 Puretech helaas.
Als je daar geen weet van hebt en het nooit verteld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zgurkogel
FastFred schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:49:
[...]
Vervolgens iedere 20k olie verversen, liefst geen E10 tanken.
Maak daar maar rustig 10k van. Zelfs met de duurste olie ben je minder dan €100 kwijt. Daarvoor kan niemand een blok reviseren. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmegens
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-05 23:07
koentjuh schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:30:

Volgende week mag ik mijn bestelde bmw ophalen. Ik zou er privé niet aan beginnen denk ik. Wel echt zonde want vind persoonlijk peugeot een heerlijke auto qua interieur en ruimte.
Lol. De Puretech motoren zijn een doorontwikkeling van de 1.6 THP motoren, welke door BMW en PSA samen ontwikkeld is. Er zit motorisch dus ook weer geen groot verschil tussen je nieuwe BMW en je oude Peugeots :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zgurkogel
cmegens schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:53:
[...]
Puretech motoren zijn een doorontwikkeling van de 1.6 THP motoren
Weet je dit zeker? Even Googlen leverde niks op over de herkomst van de Puretech motorenfamilie, kennelijk is dit een compleet nieuw ontwikkelde reeks. 🤷🏼‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:47
Lol. De Puretech motoren zijn een doorontwikkeling van de 1.6 THP motoren, welke door BMW en PSA samen ontwikkeld is. Er zit motorisch dus ook weer geen groot verschil tussen je nieuwe BMW en je oude Peugeots :)
Ik weet niet wat de basis van de EB motor is, maar een heel groot verschil tussen de motoren is het onderwerp van dit topic; riem vs ketting.

Volgens mij gebruikte BMW ook andere kettingen dan dat PSA deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:43
[...]

Ik rij in mijn bmw elektrisch, dus daar zit een enorm verschil in 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:28
_JGC_ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:10:
Het materiaal is de kosten niet. Kannetje olie 25 euro,
Dat is precies het probleem. De olie die in een 1.2 Puretech moet kost geen 25 euro voor een kannetje, maar ca 50 euro (incl verzendkosten).
Die goedkope olie is nou net dé olie die de problemen met de distributieriem veroorzaakt.

Overigens is die distributieriem niet het grootste probleem van deze motor. Als je netjes de juiste olie hebt gebruikt en deze jaarlijks (max 15.000 km, maar liever minder) hebt ververst, blijft die riem gewoon heel, en het verbeterde type zeker.
Bij ons is de riem na ca 80.000 en 8 jaar vervangen en die was nog in prima conditie.
Ook de kosten van het vervangen van die riem vielen heel erg mee. Dat was toen minder dan 600 euro extra bovenop de kosten van de onderhoudsbeurt, bij de lokale PSA-specialist:
https://www.garageklijnhout.nl/
De bedragen van ca 2 k€ die in de media steeds worden genoemd voor het vervangen van de distributieriem zijn pure afzetterij. Zelfs als daar dan 50% "coulance" op wordt gegeven wordt er nog dik aan verdiend.

Maar het grootste probleem van dit blok is het olieverbruik, vanaf ca 100.000 km. Om dat te verhelpen moet het blok worden gereviseerd (met nieuwe zuigers met verbeterde olieschraapringen, nieuwe klepsteelrubbers etc).
De websites van de revisiebedrijven staan er vol mee, bijvoorbeeld:
https://www.inwendige-motorreiniging.nl/thp-vti-motor.html
https://www.biggelaar-ser...bruik-12-puretech-vti-thp

Onze C3 van 2015 met nu dik 100.000 km op de teller wordt binnenkort door Biggelaar onder handen genomen en kan dan hopelijk nog een paar ton mee.
In ons geval altijd nog veel goedkoper dan een andere auto kopen.

Je kunt een auto met dit blok dus prima kopen, maar zorg dat je altijd de juiste olie gebruikt, en reserveer ca 3.5 k€ voor groot onderhoud rond de 100.000 km.

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 15-02-2025 10:56 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Andrehj Die 25 was wat ik betaalde voor Eurol 0W30 met de juiste specificaties, inmiddels iets duurder. Feit blijft dat de juiste olie nog steeds geen drol kost. Ik bestel met 20% korting bij Winparts, een liter 0W30 is dan goedkoper dan wat ik bij de Action kan halen :X.

Dat olieverbruik is iets wat mijn 1.6VTI destijds ook deed. En olie verbranden betekent roet en koolafzetting en dat komt ook weer terecht in je olie, die daardoor versneld in kwaliteit achteruit gaat.
Ik kon er de klok gelijk op zetten: even doortrekken in de toeren en steevast volgende start een melding "oliepeil laag". En dat is ook een dingetje, weet niet hoe het bij de puretech is, maar bij mijn 207 destijds was het maar lastig olie peilen. Metalen stokje met een stukje bruin verweerd kunststof moet je door een kromme buis trekken en die 0W30 olie loopt eraf voordat je de peilstok uit het buisje hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:49

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Ik heb een Citroen C3 82pk 1.2 puretech uit 2021 en heb recent een beurt gehad.
Echter ze hebben benzine verbeteraar erin gedaan, omdat ik maar 7k heb gereden de afgelopen jaar en alleen E10 tank.

Is benzine booster handig voor de usecase en moet ik ook soms e10 tanken?

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Dutchredgaming schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:00:
Ik heb een Citroen C3 82pk 1.2 puretech uit 2021 en heb recent een beurt gehad.
Echter ze hebben benzine verbeteraar erin gedaan, omdat ik maar 7k heb gereden de afgelopen jaar en alleen E10 tank.

Is benzine booster handig voor de usecase en moet ik ook soms e10 tanken?
Zeker als je weinig rijdt is E5 echt wel aan te raden. Wij hebben hier de mazzel dat we dicht bij de Duitse grens wonen, en tanken meestal daar E5, wat daar nog altijd goedkoper is dan E10 hier.
Overigens maakt het (voor de motor) wel erg veel uit waar die 7000 km uit bestaan. Zijn dat enkel ritjes naar de supermarkt? Of doe je (zoals het hoort) alle korte ritjes op de fiets, en gebruik je de auto enkel voor de incidentele lange rit naar familie?
Dat laatste vindt je motor echt veel fijner.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Andrehj schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:05:
[...]

Zeker als je weinig rijdt is E5 echt wel aan te raden. Wij hebben hier de mazzel dat we dicht bij de Duitse grens wonen, en tanken meestal daar E5, wat daar nog altijd goedkoper is dan E10 hier.
Overigens maakt het (voor de motor) wel erg veel uit waar die 7000 km uit bestaan. Zijn dat enkel ritjes naar de supermarkt? Of doe je (zoals het hoort) alle korte ritjes op de fiets, en gebruik je de auto enkel voor de incidentele lange rit naar familie?
Dat laatste vindt je motor echt veel fijner.
Meestal woon-werkverkeer verkeer en boodschappen a 10km. 1x week sport a 20 km en soms maak ik ritjes van 80km.

Waarom wordt e5 aangeraden? Ook als ik weinig rij?

[ Voor 3% gewijzigd door Dutchredgaming op 15-02-2025 11:37 ]

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zgurkogel
Dutchredgaming schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:33:
[...]

Meestal woon-werkverkeer verkeer en boodschappen a 10km. 1x week sport a 20 km en soms maak ik ritjes van 80km.

Waarom wordt e5 aangeraden? Ook als ik weinig rij?
E5 heeft een beter/uitgebreider pakket detergenten en bestanddelen dat zorgt voor een schonere loop en betere reiniging van injectoren, verbrandingsruimten etc. plus het lagere gehalte ethanol (of bij sommige merken zelfs de afwezigheid hiervan) zorgt voor hoger rendement en langere houdbaarheid. Niet alleen dat, ethanol is hygroscopisch dus trekt water aan wat voor allerlei ellende in de brandstofvoorziening zorgt.

Persoonlijk vind ik E10 tanken verkeerde zuinigheid en korte-termijn-besparing. In mijn auto komt alleen maar premium brandstof. 🤩

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zgurkogel
Artikel gelezen, redelijk nietszeggend. Lang verhaal kort: je motor goed warmrijden (lees: lange afstanden en/of hoge snelheid) en regelmatig onderhoud plegen. Dan heb je die ellende niet. En E10 is gewoon troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Zgurkogel schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:37:
[...]

Artikel gelezen, redelijk nietszeggend. Lang verhaal kort: je motor goed warmrijden (lees: lange afstanden en/of hoge snelheid) en regelmatig onderhoud plegen. Dan heb je die ellende niet. En E10 is gewoon troep.
Na een jaartje e10 gereden met 7k (kleine ritjes) en onderhoud geen mayonaise gespot.

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:50
Zgurkogel schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:07:
[...]

Ohja? Heb voor geen grote dealer gewerkt in vrachtauto's die ook onderhoudscontracten hadden met vrachtwagen leasebedrijven, kan bijna met zekerheid zeggen dat wat jij beschrijft nooit is gebeurt.

Zelfs fabrikant van de vrachtwagens heeft nog nooit om een oliemonster gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:50

DaWaN

'r you wicked ??

targaryanwolf schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:25:
[...]
Ohja? Heb voor geen grote dealer gewerkt in vrachtauto's die ook onderhoudscontracten hadden met vrachtwagen leasebedrijven, kan bijna met zekerheid zeggen dat wat jij beschrijft nooit is gebeurt.

Zelfs fabrikant van de vrachtwagens heeft nog nooit om een oliemonster gevraagd.
Nee, maar dat is nou juist het verschil tussen iets z.s.m. afschrijven en met minimale kosten onderhouden (leaseconstructies/fabrieksgarantie) en iets zo lang mogelijk mee laten gaan (zelf onderhouden).

Met oliemonsters kun je problemen aan zien komen voordat het een groot probleem wordt. Zie je metaal in de olie komen kun je bijvoorbeeld diagnose stellen voordat er vervolgschade ontstaat.

Overigens hebben mijn ouders ook een C3 met 1.2 PurePech motor. Gelukkig ziet de riem er nog goed uit en kun je hem controleren via de oliedop. Ik zie wel hoe lang het goed gaat met dat ding, volgens mij is de koppeling van de gerobotiseerde handbak ook al bijna versleten na 100.000km....
Ik zou zeggen als je de vrijheid hebt, kies voor iets anders dan deze motor. Succes is een keuze.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zgurkogel
DaWaN schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:47:
[...]

Nee, maar dat is nou juist het verschil tussen iets z.s.m. afschrijven en met minimale kosten onderhouden (leaseconstructies/fabrieksgarantie) en iets zo lang mogelijk mee laten gaan (zelf onderhouden).
Precies dat. Bij leaseauto's wordt het onderhoud maximaal uitgeknepen.

Off topic voorbeeld: mijn leidinggevende heeft een BMW in de lease. Hij rijdt gemiddeld 6.000 km per maand. Over anderhalve maand loopt zijn leasecontract af. Afgelopen week geleden ging hij voor onderhoud naar de dealer. Reactie van de leasemaatschappij: geen toestemming voor onderhoud want leasecontract loopt binnenkort af. Die auto gaat dus een slordige 10.000 km over zijn beurt heen, terwijl de onderhoudsintervallen bij BMW al absurd lang zijn.

Ander off topic voorbeeld: mijn huidige auto is een ex-lease voertuig van Athlon. De onderhoudsgeschiedenis - voor zover aanwezig - is ontzettend schraal en slechts het hoogst noodzakelijke onderhoud was uitgevoerd. Gevolg daarvan is dat ik flink heb moeten investeren om alles recht te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zgurkogel
Dutchredgaming schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:49:
[...]

[...]

Na een jaartje e10 gereden met 7k (kleine ritjes) en onderhoud geen mayonaise gespot.
Mayonaisevorming zegt niet alles. Onderhuids kan er allerlei narigheid ontstaan die je pas later gaat merken. Dat hoop ik uiteraard niet voor je.
In de motorwereld - waar veel voertuigen een winterstop kennen - is het ieder voorjaar prijs met problemen die veroorzaakt zijn door E10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zgurkogel
targaryanwolf schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:25:
[...]
Heb voor geen grote dealer gewerkt
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:42
Pfoe. Wij hebben vorig jaar een 2008 met deze puretech 1.2 motor gekocht (bouwjaar 2020, juli, met 18 duizend op de teller). Inmiddels 29k, en zoals ik het nu begrijp gaat Broekhuis vanaf volgend jaar (2026) met dit beperkt kilometrage al voorstellen om de riem preventief te vervangen voor ca. 1500-2000 euro?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:25
WouterL schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:45:
Pfoe. Wij hebben vorig jaar een 2008 met deze puretech 1.2 motor gekocht (bouwjaar 2020, juli, met 18 duizend op de teller). Inmiddels 29k, en zoals ik het nu begrijp gaat Broekhuis vanaf volgend jaar (2026) met dit beperkt kilometrage al voorstellen om de riem preventief te vervangen voor ca. 1500-2000 euro?..
Dat klopt, vervangingsinterval is verlaagd naar 6 jaar of 100.000km.

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 PT130 Shine bjr 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zgurkogel
Voor dat bedrag kun je met zo goed gelijk die kettingset laten monteren. Serieus veel geld voor een ingreep die inmiddels voor veel garages een routineklus is geworden. Bij de firma Broekhuis moet uiteraard ook het glazen paleis waar zij gevestigd zijn worden betaald. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:42
Zgurkogel schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 23:00:
[...]

Voor dat bedrag kun je met zo goed gelijk die kettingset laten monteren. Serieus veel geld voor een ingreep die inmiddels voor veel garages een routineklus is geworden. Bij de firma Broekhuis moet uiteraard ook het glazen paleis waar zij gevestigd zijn worden betaald. 😉
Het genoemde bedrag is niet geoffreerd maar heb ik uit bovenstaande berichten begrepen. Ik zal eens informeren bij broekhuis wat de werkelijke kosten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Zoals ik hierboven al eens heb vermeld, zie Andrehj in "De 1.2 PureTech motoren met riem" kan dat bij een onafhankelijke PSA-specialist echt veel goedkoper. Bij de grote dealers betaal je veel extra voor de dure paleizen waarin ze gehuisvest zijn en voor het vele personeel wat er rondloopt.

[ Voor 28% gewijzigd door Andrehj op 01-03-2025 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-04 13:37
Hallo,
doorgaans interessante info en ben een stuk wijzer.
Ivm olie verbruik .... zou veelal liggen aan aanslag op de olieschraapveren.
Heeft iemand ervaring met bv Liqui Moly Hydro-Valve 300 ML ter verwijdering van de aanslag?

En zou je met een cameraatje (endoscope oid) via de aftapplug opening de zeef van de oliepomp kunnen inspecteren?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

[ Voor 32% gewijzigd door miro010 op 17-03-2025 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
miro010 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:21:
Hallo,
doorgaans interessante info en ben een stuk wijzer.
Ivm olie verbruik .... zou veelal liggen aan aanslag op de olieschraapveren.
Heeft iemand ervaring met bv Liqui Moly Hydro-Valve 300 ML ter verwijdering van de aanslag?

En zou je met een cameraatje (endoscope oid) via de aftapplug opening de zeef van de oliepomp kunnen inspecteren?

Ben benieuwd naar jullie reacties.
Met een natte riem zou ik dat er niet op wagen. Of je moet dat spul erin gooien en kort daarna de riem willen vervangen, maar anders niet.

En ja, via het gat van de aftapplug kan je met een endoscoop in de carterpan kijken en kijk je tegen de onderkant van je oliezeef aan. Of je daar wijs uit wordt is een tweede. Moet je alleen wel een endoscoop heben die door een gat met M16 schroefdraad past.

Beter ververs je vaker de olie, synthetische olie heeft ook reinigende eigenschappen en naar mate leeftijd en kilometers vorderen neemt dat af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-05 13:42
Hier sinds kort de Astra K 1.2 T.

Ik vervang per ~12K KMs de olie+filter.
Liquid molie Dexos 1 gen 2

Ik heb nog wel 1.5 jaar stellantis garantie en laat aankomende juni een beurt doen bij de dealer incl. inspectie speling krukaslager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:11
Misschien een stomme vraag maar is er geen coulanceregeling voor dit euvel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:50
bie100 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:41:
Dit is toch geen euvel?
Het is een consequentie van de gekozen technologische implementatie.
Het echte probleem dat de deze motoren in eerste instantie een vergelijkbaar onderhoudsinterval zouden moeten hebben als hun "normale" tegenhangers.
Dat was eigenlijk een marketing / sales misser.
Vrijwel elke "natte riem" motor heeft dit "issue".
Als je vaak genoeg ververst en vernieuwd, hoeft het geen probleem te zijn.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:11
GarBaGe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:51:
[...]

Dit is toch geen euvel?
Het echte probleem dat de deze motoren in eerste instantie een vergelijkbaar onderhoudsinterval zouden moeten hebben als hun "normale" tegenhangers.
Dat is ook weer zo als je het zo brengt .Maar kan me wel voorstellen dat je verder gaat kijken naar iets anders als er een PureTech inzit

Als ik al bedragen lees van 1500 tot 2000 euro om de riem preventief te vervangen is dat toch een flinke kostenpost lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Laatst van een 208 1.2 puretech 82pk (dus geen turbo) na 9,5 jaar en 60k km een riem door de peugeot dealer laten vervangen. Kostte rond de EUR550. Er waren geen redenen om de carterpan te verwijderen. Bij de eerst volgende olie wissel zelf eens kijken of met een endoscope de oliezeef van de pomp is te bekijken.
Wil je prijzen weten? Doe ook zelf onderzoek. Bel zelf ff de dealergarage. Ze hebben voor veelvoorkomende klussen vaste prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meganega
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22-03 10:54
GarBaGe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:51:
[...]

Dit is toch geen euvel?
Alle garantiekwesties zijn een 'consequentie van de gekozen technologische implementatie.' Zo kom je er dus wel heel makkelijk van af.

Stellantis is nalatig geweest in alle onderdelen van de ontwikkeling en verkoop van deze motor, en moet gewoon opdraaien voor de kosten. Dit soort bedrog is dan ook absoluut geen 'marketing/sales misser.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
bie100 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:58:
[...]

Dat is ook weer zo als je het zo brengt .Maar kan me wel voorstellen dat je verder gaat kijken naar iets anders als er een PureTech inzit

Als ik al bedragen lees van 1500 tot 2000 euro om de riem preventief te vervangen is dat toch een flinke kostenpost lijkt me
Alleen een riem vervangen kost toch geen 1500-2000 euro?
Hoeveel werk is dat nu? Een uurtje? Twee uurtjes?
Dan moet je met EUR 500 al een heel eind kunnen komen.

Maar... ik persoonlijk zou nooit een PureTech motor willen hebben in mijn auto, alleen al voor die reden :)
Daarnaast ben ik ook geen voorstander van 3 cylinder blokken.
Geef mij er maar liever 4.
Dan klinkt een stuk fijner dan dat gebrom van die 3.
Ieder zo zijn voorkeuren, denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
meganega schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:23:
[...]

Alle garantiekwesties zijn een 'consequentie van de gekozen technologische implementatie.' Zo kom je er dus wel heel makkelijk van af.

Stellantis is nalatig geweest in alle onderdelen van de ontwikkeling en verkoop van deze motor, en moet gewoon opdraaien voor de kosten. Dit soort bedrog is dan ook absoluut geen 'marketing/sales misser.'
Dat is het lastige van het onderwerp.
Verkeerde olie en vergeten onderhoudsintervallen is een gebruikersprobleem, niet het probleem van de fabrikant.

Heb je een 1e generatie gekocht, hij is dealer onderhouden en heeft nog de originele 100k km onderhoudsinterval....
Als ie dan in de soep loopt voor je die 100k haalt, dan is dat zeker een garantie kwestie.
Echter...
Heb je een later model en hebben ze (stiekum) de onderhoudsinterval reeds teruggebracht naar 60k km, dan maakt de fabrikant hier weer een gebruikersprobleem van.
"Natte riem" is een zwakke technische keuze.
Een vorm van kostenbesparing tijdens productie, terwijl daarmee de onderhoudskosten hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
GarBaGe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:32:
[...]
Echter...
Heb je een later model en hebben ze (stiekum) de onderhoudsinterval reeds teruggebracht naar 60k km, dan maakt de fabrikant hier weer een gebruikersprobleem van.
Een vorm van kostenbesparing tijdens productie, terwijl daarmee de onderhoudskosten hoger zijn.
Is geen kostenbesparing maar een maatregel om het motortje binnen milieu normen te krijgen. Evenals de 3 cylinders naar ik heb begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meganega
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22-03 10:54
GarBaGe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:32:
[...]

Dat is het lastige van het onderwerp.
Verkeerde olie en vergeten onderhoudsintervallen is een gebruikersprobleem, niet het probleem van de fabrikant.

Heb je een 1e generatie gekocht, hij is dealer onderhouden en heeft nog de originele 100k km onderhoudsinterval....
Als ie dan in de soep loopt voor je die 100k haalt, dan is dat zeker een garantie kwestie.
Echter...
Het is helemaal niet lastig. Je kunt net zoals bij elke andere overeenkomst bij een koopovereenkomst niet achteraf nog eventjes de voorwaarden aanpassen. Blijkt de auto binnen de voor de verkoop aangegeven onderhoudsintervallen mankementen te vertonen? Dan is de auto non-conform en valt het altijd onder garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-05 22:45
GarBaGe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:23:
[...]

Alleen een riem vervangen kost toch geen 1500-2000 euro?
Hoeveel werk is dat nu? Een uurtje? Twee uurtjes?
Dan moet je met EUR 500 al een heel eind kunnen komen.
Het is geen fietsband die je moet vervangen. De riem zit helemaal ingebouwd, omdat ie dus door de olie draait. Ik zie online bij specialisten prijzen van ongeveer 700-800 euro, afhankelijk of ze de carter demonteren om het oliezeefje te checken op residu van de riem. Ik kan me voorstellen dat een garage met een iets hoger tarief, of mindere specialisatie iets meer marge inbouwt, je zit dan zo op 1000 euro. Om over dealerprijzen maar niet te spreken.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-05 13:42
bie100 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:41:
Ik heb hem gekocht met 2 jaar garantie.

Ik had de verkoper gevraagd naar dit euvel. Wat ik heb begrepen is dat ze nu elk jaar een olie+filter wissel uitvoeren, ongeacht aantal KMs. Dus ook bij 10k KM ook vervangen ( Doe ik sowieso bij altijd al, ook bij de motor).
Hij gaf wel aan dat het is voorgekomen dat er alsnog de problemen voorkomen, dat ze het blok vervangen. Binnen de garantie periode uiteraard kosteloos, buiten de garantie onder coulance, als de auto is onderhouden bij de dealer.

Ik vraag me wel af hoe vaak dit voorkomt in % van geleverde modellen. 5%? 10%? 40%. Op fora melden ze alleen de problemen en nooit wanneer het al 200K KMs goed gaat.
Onze auto heeft net 49k gereden.

Heb er na de beurt wel 750ml olie bij moeten gooien volgens oliestok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
NoepZor schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:47:
[...]

Het is geen fietsband die je moet vervangen. De riem zit helemaal ingebouwd, omdat ie dus door de olie draait. Ik zie online bij specialisten prijzen van ongeveer 700-800 euro, afhankelijk of ze de carter demonteren om het oliezeefje te checken op residu van de riem. Ik kan me voorstellen dat een garage met een iets hoger tarief, of mindere specialisatie iets meer marge inbouwt, je zit dan zo op 1000 euro. Om over dealerprijzen maar niet te spreken.
Nov 2024 kostte de distributieriem vervanging het rond de eur 550 bij de peugeot dealer in Rijssen. Dus, als je geen dealer belt om prijzen ben je suggestief bezig en daar help je niemand mee _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-05 22:45
miro010 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:58:
[...]

Nov 2024 kostte de distributieriem vervanging het rond de eur 550 bij de peugeot dealer in Rijssen. Dus, als je geen dealer belt om prijzen ben je suggestief bezig en daar help je niemand mee _/-\o_
Was dat een coulanceprijs, of regulier tarief? Het is wel erg scherp volgens mij. Lokale garage had het indicatief over om en nabij 1000 euro.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
NoepZor schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:04:
[...]

Was dat een coulanceprijs, of regulier tarief? Het is wel erg scherp volgens mij. Lokale garage had het indicatief over om en nabij 1000 euro.
Gewoon regulier. De prijs stond gewoon in hun standaardlijst van veel voorkomende klussen.
Met een lokale multi merk garage zou ik een beetje uitkijken. Die hebben niet altijd de juiste gereedschappen. Bij de 2008 1.2 puretech 82 pk van een kennis hebben ze bij de distri vervanging de kop gemold door de timing niet goed te zetten. Is wel netjes opgelost hoor, maar die kennis was wel de auto 4 weken kwijt ipv 1 dag.
Dit wil niet zeggen dat er bij de dealer niet wat mis kan gaan hoor.
En ja, doorgaans is de dealer prijzig, vooral voor niet al te standaard klussen. Alleen de zogenaamde originele onderdelen al. Daar kan ik je wel van alles over vertellen maar dan gaan we wel erg off-topic.
Pagina: 1 2 Laatste