Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike
Dus alles wat jij in de supermarkt koopt ga jij eerst testen om te kijken of de inhoud echt klopt?Jag schreef op zondag 21 januari 2018 @ 18:53:
Als je theoretisch onwaarschijnlijke dingen post, dan horen daar of metingen bij of objectieve luistertests. Nu blijft het gewoon een onwaarschijnlijk verhaal. En dan denk ik niet dat je het aan iemand anders moet aanbevelen.
Advies geven is op basis van ervaring, Je weet het pas echt als je een subdude plaatst en DB metingen gaat uitvoeren bij de buren.
Helaas zitten we niet in deze situatie.
Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike
Ik zou een topic openen in Wearables, Accessoires en Overige, oordopjes vallen namelijk niet onder AUD, maar onder Tablets en Telefoons (voorheen Mobile).AMD1800 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 14:01:
Ik heb een vraag m.b.t. Comply foam tips. Volgens hun configurator passen 400 tips om mijn iems. Ik twijfel tussen de isolation en comfort versie. Ik vind het belangrijk dat de tips goed isoleren, maar ik heb mijn in ears wel ongeveer de hele werkdag vrijwel zonder pauze in. Kan iemand mij vertellen of dit kan met de Isolation tips?
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Het gaat dan om de rood en zwarte aansluitingen die boven elkaar zitten.
2250 WP Zuid PVoutput
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Had gedacht dat ik in het pioneer topic zat
Maakt niet uit, maar ik weet in ieder geval wat ik moet zoeken
2250 WP Zuid PVoutput
Ow zijn die voor speakersMdO82 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:54:
Weet iemand hoe deze speakeraansluitingen genoemd worden bij de vsx d-814 ?
[afbeelding]
Het gaat dan om de rood en zwarte aansluitingen die boven elkaar zitten.
Soms heb ik het voor dat mijn center speaker heel dof klinkt. Het dircte gevolg hiervan is dat dialoog bij het kijken van een film of serie heel ver weg klinkt of bijna niet hoorbaar is ten opzichte van het andere geluid. Ik kan het probleem verhelpen door het volume tijdelijk heel luid te zetten tijdens een dialoog, dan lijkt het alsof de output een knik maakt en de dialoog wordt dan luider. Als ik dan het volume weer verlaag naar een aannemelijk niveau, dan is alles in orde voor de rest van de "sessie".
Dit probleem is niet recent en doet zich ook niet zo vaak voor, ik heb het al langer aan de hand maar wordt nu wel een probleem omdat ik de kinderen niet wakker wil maken om mijn output te fixen.
Het probleem lijkt ook niet gebonden aan de input source, want ik heb het zowel bij mijn playstation3 (netflix), als bij mijn media center (diverse media bestanden met diverse audio bronnen). Beide maken wel gebruik van een toslink kabel om naar de receiver te gaan.
Ik heb volgende receiver:
pricewatch: Pioneer VSX1016V
Op deze receiver heb ik een surround set van pioneer aangesloten, het specifieke type ontgaat me maar ik kan het straks wel even opzoeken. Het betreft 2 front, 2 rear en een center speaker, samen aangekocht met de receiver.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
[ Voor 90% gewijzigd door FeaR op 06-02-2018 12:44 ]

[ Voor 24% gewijzigd door poema op 10-02-2018 11:05 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Je kunt je interlink voor iets dunners omwisselen en je huidige link verkopen.. Met de huidige hoge koperprijzen moet dat best een kleine winst op kunnen leveren.poema schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 10:58:
Ik heb hier een leuk DAC bordje en een eindtrap, met elkaar verbonden dmv gewoon 1.5mm draad (incl. mantel). Een interne interlink zullen we maar zeggen. Zou hier nog enige vorm van winst te behalen zijn als ik iets anders zou gebruiken?
[afbeelding]
I don't like facts. They have a liberal bias.
Als het zaakje aan staat zonder te spelen dan hoor je heel zachtjes dat ruisachtige geluid. Eerst maar alles eens fatsoenlijk opbouwen (geaard).Jag schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 13:30:
Hooguit als je nu brom of andere storing hoort.
Edit: hmm...dacje los gekoppeld en de luidsprekers zijn dan werkelijk muisstil. Of de ruis werkelijk wordt veroorzaakt door de verbinding moet ik nog wat verder onderzoeken. Puntje om te onthouden. Goeie tip!
Verwijderd
Gewoon alles nieuw kopen.Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 16:36:
Sony versterker ineens niet aan...ben er niet zo in thuis..wat is beter..een nieuwe home cinema set kopen of alleen een versterker aangezien ik al speakers heb?
Waarom? Omdat elk antwoord voldoet als je zo weinig informatie geeft.
Dit topic niet vervuilen en met een hoop extra informatie een topic in Consumentenelektronica Aankoopadvies starten.Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 16:36:
Sony versterker ineens niet aan...ben er niet zo in thuis..wat is beter..een nieuwe home cinema set kopen of alleen een versterker aangezien ik al speakers heb?
Met een hoop extra informatie doel ik op merk en types van huidige receiver en speakers, plus wat je er mee wilt doen qua gebruik, plus budget, plus aan te sluiten apparatuur. Das ook een beetje waar mijn voorganger op doelt
Succes
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Na meerdere jaren geluisterd te hebben naar de volgende apparatuur:
- Kef Cresta 2
- Musiland Monitor 02 US
- Muse Audio M21 EX2
- Monitor Audio Bronze 2; komt goed uit de test bij Whathifi (zegt dit iets?). Of raden jullie aan om te luisteren in de winkel?
- Of de Q Acoustics 3050 vloerstaanders lijken mij ook wel wat.
- En eventueel een NAD D3020 aanschaffen ipv de Musiland en Muse die ik die nu. Maar vraag me af wat voor verschil dat zou zijn met mijn huidige 2 apparaten.
Hetgeen waar ik ze voor wil gebruiken is divers, series, films en allerlei soorten muziek. Dus allround speakers.
Tweedehands aanschaf zit ik aan te denken, budget is 500/600E.
Heb de mogelijkheid om tweedehands de Monitor Audio Bronze 2 en een NAD D3020 aan te schaffen voor 550E.
Heeft er iemand tips?
[ Voor 5% gewijzigd door voil op 11-02-2018 16:21 ]
Speakers moet je per definitie altijd in de winkel beluisteren. En idealiter ook thuis beluisteren voor je koopt, omdat de acoustiek thuis nu eenmaal heel anders is als in de winkel, maar niet alle winkels geven je daar de gelegenheid voor.
Reviews in bladen zijn leuk om een shortlist van interessante types op te stellen. Daarna zul je zelf moeten bepalen of die speakers ook echt jouw smaak zijn. Want niks is subjectiever in audioland dan een mening over een speaker.
Ook voor jou geldt: je vraagt om aankoopadvies. Maak een eigen topic aan in Consumentenelektronica Aankoopadviesvoil schreef op zondag 11 februari 2018 @ 16:19:
Hoi allen,
Na meerdere jaren geluisterd te hebben naar de volgende apparatuur:Zit ik te denken om iets anders aan te schaffen:
- Kef Cresta 2
- Musiland Monitor 02 US
- Muse Audio M21 EX2
Ik kan ook eerst de speakers aanschaffen en op een later moment de versterker als het dan nog niet bevalt. Maar vermoed dat de speakers al een aardige verandering zullen zijn.
- Monitor Audio Bronze 2; komt goed uit de test bij Whathifi (zegt dit iets?). Of raden jullie aan om te luisteren in de winkel?
- Of de Q Acoustics 3050 vloerstaanders lijken mij ook wel wat.
- En eventueel een NAD D3020 aanschaffen ipv de Musiland en Muse die ik die nu. Maar vraag me af wat voor verschil dat zou zijn met mijn huidige 2 apparaten.
Hetgeen waar ik ze voor wil gebruiken is divers, series, films en allerlei soorten muziek. Dus allround speakers.
Tweedehands aanschaf zit ik aan te denken, budget is 500/600E.
Heb de mogelijkheid om tweedehands de Monitor Audio Bronze 2 en een NAD D3020 aan te schaffen voor 550E.
Heeft er iemand tips?
Op mijn versterker zit een potmeter waarmee ik de bas kan instellen. Maar wanneer ik hem volledig naar links draai, vind ik de bas nog steeds behoorlijk aanwezig. Staat NAD er bekend om dat ze de bas erg / veel te versterken?
Het klopt in die zin dat het geluid op een LP gecorrigeerd moeten worden. Maar ik zou het niet als "weinig bas" willen benoemen. 20Hz is 20db zachter dan 15Khz en dat loopt lineair op/af. Dat is gewoon totaal schriel geluid en niet "weinig bas" geluid. Met correctie klinkt het weer normaal. Een goede plaatopname en dezelfde opname, maar dan op CD of op MP3 gezet zijn amper van elkaar te onderscheiden.Tim Schuhmacher schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 17:50:
Klopt het dat op lp's weinig bass aanwezig is en dat aangesloten via phone een versterker dat gemis compenseert en dat daarom de bas anders klinkt dan het zelfde nummer bv via een cd of mp3?
Zie YouTube: RIAA EQ
Nee, dit veroorzaakt een versterker niet. Een normaal presterende versterker geeft gewoon een lineair geluid, binnen hoorbare grenzen (+/- 0,5db). Wat jij hoort klinkt eerder als een akoestisch probleem of een speaker die niet goed gemaakt is.Op mijn versterker zit een potmeter waarmee ik de bas kan instellen. Maar wanneer ik hem volledig naar links draai, vind ik de bas nog steeds behoorlijk aanwezig. Staat NAD er bekend om dat ze de bas erg / veel te versterken?
[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 17-02-2018 17:56 ]
Nu ik een nieuwe lp luister ervaar ik het niet zo sterk - de aanwezige bas.
Ik wil niet geloven dat het slechte speakers zijn, ik ben al 15+ jaar tevreden over mijn Dali's
[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 17-02-2018 18:50 ]
Voortschrijdend inzicht terwijl ik die post maakte, meer aandachtig luisterde en wat googled mbt bas en lp's
Verwijderd
Verwijderd
In die range gaat een receiver van 1000 euro je ws geen verbetering in geluid opleveren en kun je je geld beter in andere speakers steken
Verwijderd
mijn plan was inderdaad om voor een instapset te gaan (jamo) maar dat is me afgeraden en heb wat centjes aan de kant gezet voor beter spul. Ik wil uiteindelijk voor een 5.1.4 atmos setup gaan maar dan kom ik dus uit op de 1000+ euro receivers. budget voor receiver was rond de 500 euro maar dat moet ik ietsje rekken denk ik zo. ik had hiervoor een samsung home cinema set, dat was niet zo ingewikkeld als dit allemaal.The Eagle schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:51:
@Verwijderd ik kon het niet laten en heb je posthistory even bekeken, ook omdat ik het nogal een beginnersvraag vond. Als ik even snel lees heb je een speakerset die niet al te duur is / was (Jamo?)
In die range gaat een receiver van 1000 euro je ws geen verbetering in geluid opleveren en kun je je geld beter in andere speakers steken
Your Friendly Neighborhood Moderator
Als je gaat werken met 10 luidsprekers dan zou ik aanhouden dat 25% van je totaalbudget voor je receiver is.Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:17:
[...]
mijn plan was inderdaad om voor een instapset te gaan (jamo) maar dat is me afgeraden en heb wat centjes aan de kant gezet voor beter spul. Ik wil uiteindelijk voor een 5.1.4 atmos setup gaan maar dan kom ik dus uit op de 1000+ euro receivers. budget voor receiver was rond de 500 euro maar dat moet ik ietsje rekken denk ik zo. ik had hiervoor een samsung home cinema set, dat was niet zo ingewikkeld als dit allemaal.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Prima. Maar dan moet je je vraag niet ier stellen, maar een eigen topic aanmaken in Consumentenelektronica AankoopadviesVerwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:17:
[...]
mijn plan was inderdaad om voor een instapset te gaan (jamo) maar dat is me afgeraden en heb wat centjes aan de kant gezet voor beter spul. Ik wil uiteindelijk voor een 5.1.4 atmos setup gaan maar dan kom ik dus uit op de 1000+ euro receivers. budget voor receiver was rond de 500 euro maar dat moet ik ietsje rekken denk ik zo. ik had hiervoor een samsung home cinema set, dat was niet zo ingewikkeld als dit allemaal.
Dit is het kleine vragen topic, niet het "help karaman111 in zijn zoektocht naar een nieuwe installatie" topic
Verwijderd

Nu loopt de houten vloer daar door. Ik wil proberen om een speakerkabel onder de houten vloer door te krijgen, maar als dat niet lukt heb ik nog een optie 2. Dat is om de de speakerkabel door de kruipruimte te voeren en ongeveer twee meter naast die deur weer uit de muur te laten komen. Daar zit nog een gat waar een oude coax kabel in zat. Alleen, komt er dan niet eerder geluid uit de ene speaker dan uit de andere gezien de afstand die het geluid af moet leggen?
Dit is de kamer, de meterkast zit naast de tv. De speakers die ik nu heb zijn Dali Spektor 1's en daar wil ik nog een keer een center speaker bij hebben. De versterker is een Marantz NR1506.

Edit: dit is een Funda foto, dus van de vorige bewoners. Op het moment ligt er nog stucloper en staan er nog geen meubels
[ Voor 6% gewijzigd door Insert12 op 22-02-2018 20:57 ]
Electriciteit gaat met de helft van de snelheid van het licht. Dat verschil ga je niet merken. Hooguit miniem verschil in geluid door het effect van een (dunne?) kabel, maar dat kun je opvangen door de twee kabels alsnog hetzelfde te houden.Insert12 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:52:
Alleen, komt er dan niet eerder geluid uit de ene speaker dan uit de andere gezien de afstand die het geluid af moet leggen?
Als je echt last van het verschil in afstand hebt die het geluid zelf af moet leggen (van speaker tot luisterpositie), dan is dat waarschijnlijk door je versterker op te lossen door het signaal van de andere speakers iets te vertragen.
Uiteindelijk ga ik dan toch maar voor het doorvoeren van de kabel door de kruipruimte. Dan loop ik geen risico op het kapotmaken van de houten vloer of het kapot drukken van de kabel.
Die mag je uitleggen. Waarom?kraats schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:59:
[...]
Electriciteit gaat met de helft van de snelheid van het licht.
Wikipedia: Velocity factorburne schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 01:13:
Die mag je uitleggen. Waarom?
0.66 tot 0.93 c is niet 'de helft'. Het merendeel van de moderne kabels met PP, PE of PS als isolatie zitten rond de 0.82-0.84. Meer dan 80 procent van de lichtsnelheid is zeker niet 'de helft'.
Dat lijkt me in het geval van een paar meter audiokabel ook echt een noodzakelijke uitwerkingburne schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:33:
0.66 tot 0.93 c is niet 'de helft'. Het merendeel van de moderne kabels met PP, PE of PS als isolatie zitten rond de 0.82-0.84. Meer dan 80 procent van de lichtsnelheid is zeker niet 'de helft'.

Mijn kabels zijn ook van dezelfde lengte, ik heb CDORaymond schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:57:
Ik heb ook kabels van dezelfde lengte. Om mn OCD tevreden te stellen
Dat is net als OCD maar dan met de letters in de juiste volgorde
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Klopt helemaal, maar de helft is gewoon voorzichtig en bij 0.82 x de lichtsnelheid is het probleem nog minder groot dan je dachtburne schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:33:
[...]
De kabels gewoon dezelfde lengte houden, is het gemakkelijkst. Dan heeft alles ook dezelfde weerstand, al verwacht ik dat je geen verschil gaat horen.
Je zal toch maar een paar nanosecondes verschil hebben hehRaymond schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:57:
Ik heb ook kabels van dezelfde lengte. Om mn OCD tevreden te stellen
Ik ben in het bezit van Bang and Olufson H2 hoofdtelefoon.
Nee dat is niet een goed idee.Ivan4you schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 11:30:
Is het verstandig een mp3 speler te kopen van 500 €-1000 € om mijn mp3 files van 128 kbps af te spelen.Of kan ik dan beter een goede standaard speler kopen?
Ik ben in het bezit van Bang and Olufson H2 hoofdtelefoon.
En ik vraag me af of je niet aan het trollen bent. Als je al weet dat je MP3’s 128kbps zijn dan weet je waarschijnlijk ook dat dat gelijk staat met crappy kwaliteit.
Ik stel deze vraag gewoon uit onwetendheid hoor.
Met een duurdere MP3-speler zul je alleen maar beter horen hoe slecht de kwaliteit van 128kbps MP3 is. Er is geen manier om de verloren informatie in zo’n MP3 weer te herstellen.Ivan4you schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 11:56:
@downtime Het kan toch dat die duurdere modellen de mp3,s opwaarderen zoals een tv dat doet.
Ik stel deze vraag gewoon uit onwetendheid hoor.
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Wederom niet correct. MP3-spelers vallen onder Mobile en niet onder Consumentenelektronica.The Eagle schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:09:
Maar wil je daar verder advies over, maak dan een eigen topic in Consumentenelektronica Aankoopadvies
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Ja, want het rubber verouderd en het papier van de conus wordt slapper. Maar: bij goede speakers hebben we het over 15-20 jaar. KEF heeft de speakers die in de Calinda zitten zo'n 15 jaar lang in productie gehad, en ik heb een keer (in 1991) een stel Calinda's uit 1976 gerestaureerd en kunnen vergelijken met ongerestaureerde Calinda's uit 1978.BSOD baby schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:03:
Kort vraagje, wordt de kwaliteit van het geluid naar verloop van tijd minder bij Studio Monitors als er normaal mee wordt omgegaan?
A-X-B hoor je het, maar het kost moeite. Dus goede, dure speakers kunnen 15 jaar meegaan zonder significante teruggang in kwaliteit.. Voor monitors is dat niet anders.
Ik dacht altijd dat het oppervlak van de woofer en de grootte van de kast en de aanwezigheid van een basreflexpoort de enige variabelen waren. Maar nu zijn er een paar voorbeelden die aangeven dat er toch meer is dan alleen die drie variabelen.
Neem bijvoorbeeld het verschil in frequentiebereik van een Dynaudio Emit M20 en de Dynaudio Excite X18. Beide hebben een 17cm MSP woofer, beide hebben een basreflexpoort, maar de Dynaudio X18 heeft een kleinere kast (qua inhoud). Toch kan deze 6Hz lager dan de M20.
En zo zijn er nog tich voorbeelden van speakers met kleinere kasten én woofer die even laag gaan als een speaker met een grotere woofer en kast (50Hz -3dB lijkt een sweet spot te zijn).
Als klap op de vuurpijl is er nog de Devialet Phantom Gold die zonder grappen de 14Hz -6dB haalt. Toen ik dit las, moest ik ze natuurlijk even beluisteren en verrek, ze kunnen écht laag. De beste man die ze in zijn shop had staan, kon me helaas niet meer vertellen dan dat ze bij Devialet wel een speaker kunnen maken...
Dat heeft niks met goed ontwerpen te maken. Er is niks magisch aan. Het is gewoon een keuze.
Ook weet je de omstandigheden van de frequentie test niet. Volgens mij zijn de prestaties niet exact gelijk op alle volumes. Het zou me dus niet verbazen dat de test omstandigheden bij beide speakers anders zijn, ten gunste van de x18. Het verkoopt dan ook beter als de duurdere speaker een dieper laagbereik heeft.
Dat zit allemaal in de noemer "efficientie". Het is voor gesloten systemen echt een hele simpele driehoek:LA-384 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 06:00:
Volgens mij heeft het gebruikte materiaal van de conus, het gewicht van de magneet en de starheid van de kast ook invloed.
- Efficientie (efficient is minder diep of minder bas)
- Grootte van de kast (Grotere kast is dieper of meer laag)
- Diepgang
Los daarvan heb je passieve radiators, bassreflexpoorten, transmissielijnen die "gratis" meer laag (of dieper) laag geven én je hebt kleine riumtes (auto's) die in het laag gratis 12db room gain geven.
Die Phantom is een schoolvoorbeeld van veel vermogen en een hoge belastbaarheid gebruiken om een speaker die door het tunen (Het zachter zetten van alle midden en hoge tonen met 10-20db ofzo) vreselijk inefficient is, toch 100db herrie te laten maken. Daar gebruiken ze dan wel 1000-2000 watt voor geloof ik. Dat zou neerkomen op een gevoeligheid van < 70db / 1 watt.
[ Voor 91% gewijzigd door FeaR op 02-03-2018 12:22 ]
Oh ohPageFault schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:57:
Leuk! Ik ga de enquete invullen, maar is dit wel in overleg geweest met de moderators???
Catch a smile out there!
Net pas ontdekt dat het eerst overlegt moet worden. Excuses voor alle ongemak en zal eerst contact opnemen met de moderators.
PageFault schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:57:
Leuk! Ik ga de enquete invullen, maar is dit wel in overleg geweest met de moderators???
Bijvoorbeeld:
Technics SU-VZ320 (link) | Onkyo A-9310 (link) | |
THD | 0.02% | 0.08% |
damping factor | 40 | 150 |
signal-to-noise | 91dB line | 102dB line |
Wat ik er zelf van maak is:
- De Technics geeft een output die beter lijkt op het inputsignaal.
- De Onkyo heeft meer controle over woofer beweging.
- De Onkyo geeft minder ruis t.o.v. het signaal.
De reden? Twee stuks. Ten eerste: de specs zijn niet compleet. Een versterker heeft geen vaste hoeveelheid vervorming. Dit is afhankelijk van de belasting (weinig vermogen gemeten op 1Khz, 1 kanaal tegelijk is heel weinig vermogen, volledig vermogen belast op beide kanalen en gemeten van 20-20.000Hz is meer vervorming).
Ten tweede moet het allemaal gewoon onder de hoorbare grens zitten. Daaronder is het niet meer relevant. Dit zit allemaal onder de hoorbare grens (zowel ruislevel als vervorming). Dus allemaal niet relevant. Enkel wat quasi technische audiofiele blabla over laag onder controle en strak. Als je daarin mee wilt gaan, dan is het simpel: Hogere dempingsfactor is beter.
[ Voor 73% gewijzigd door JvS op 03-03-2018 12:00 ]
Via de manual kan je vaak aan meer uitgebreide specs komen, al zijn die natuurlijk nog steeds niet volledig.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Maar in zijn algemeenheid kan je versterkers nauwelijks nog op specs onderscheiden. De techniek is al lang geleden uit gekristalliseerd (op relatief nieuwe technieken zoals klasse D na) en bijna alle versterkers presteren eigenlijk zo goed dat er nauwelijks relevante verschillen in specs te vinden zijn. Dat maakt overigens ook dat ze niet verschillend meer klinken, dat zou in feite ook een slecht teken zijn.
Er kan natuurlijk wel een factor 100 of meer verschil in power output zijn
Het is ontnuchterend, maar een versterker kan je gewoon op basis van features kiezen (streaming mogelijkheden, surround wensen, energie verbruik, van alles). In de audiofiele hifi wereld wordt oveirgens doorgaans wel beweerd dat verschillende versterkers heel anders kunnen klinken, maar die testen niet goed genoeg (wat overigens ook best lastig is)!
Meen je dit? Ik werk in een Hifi zaak en wissel regelmatig tussen bijvoorbeeld Denon, Marantz, NAD of Cambridge op een speaker en kan wel degelijk verschil uitmaken. En dan natuurlijk wel versterkers die die speaker goed aan kunnen sturen. Ik ben het met je eens dat het verschil in versterker vaak minder goed te horen is dan het verschil tussen speakers maar om te zeggen dat er geen verschil is, vind ik wel ver gaan.Jag schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 13:34:
Het is ontnuchterend, maar een versterker kan je gewoon op basis van features kiezen (streaming mogelijkheden, surround wensen, energie verbruik, van alles). In de audiofiele hifi wereld wordt oveirgens doorgaans wel beweerd dat verschillende versterkers heel anders kunnen klinken, maar die testen niet goed genoeg (wat overigens ook best lastig is)!
EDIT: Voor de meeste gebruikers klopt het wel hoor, dat je hoofdzakelijk op features kunt kiezen. Maar qua klank zou ik persoonlijk eerder bijvoorbeeld B&W combineren met NAD of Denon dan met Marantz.
[ Voor 10% gewijzigd door Krentenbol op 03-03-2018 15:52 ]
Als je bedoelt voor het luisteren van muziek versus het kijken van films: bij films is het verschil veel lastiger te plaatsen. Dat klopt. Wat ik hierboven schreef, heb ik dan ook getest met muziek.
Dus je zou zeggen, dan zou het ook nog wel eens gelijk kunnen klinken. Daarvoor heb je een goed opgezette luistertests nodig. En de voorwaarde is dat de versterker binnen zijn lineaire gebied opereert (wat tamelijk groot is). Ergo, niet aan het clippen is. En een goed opgezette luistertest betekent dat je een kundig panel hebt van luisteraars, dat je de kanalen en versterkers onderling gematched hebt binnen 0,05dB en een ABX opzet gebruikt. Dat zijn daarmee lastige tests om uit te voeren. Maar ze zijn wel gedaan, deze bijvoorbeeld. En de beroemde in de Sterophile uit 1989 link. Daar is nog jaren over gedebatteerd
@The Eagle Zodra er een DSP ingezet wordt die delays, maar met name de EQ automatisch inregelt, is het all bets are off lijkt me! Want de algoritmen daarvoor zijn onderling verschillend. En de gebruikte methode is allerminst consistent in de resultaten die het oplevert. Dit wegens de onmogelijkheid om direct geluid en gereflecteerd geluid te onderscheiden.
Nu heb ik het over standaard stereo twee kanaals!
Ook in het vintage topic zie je veel over klankleur. Ook ik heb de discussie al vaker met Jag gehad.
Als er geen verschil kan zijn @jag waarom beweert een grote groep dan van wel. Even praktijk . er komt een klant bij @Krentenbol op het werk. Neemt enkele uren de tijd om verschillende versterkers te beluisteren en maakt een keuze. En @jag stelt compleet onzinnig want wat hij ook koopt het is / klinkt allemaal hetzelfde en tijdens het vergelijken had er geen verschil hoorbaar kunnen zijn. Allemaal 'tussen de oren' uiteindelijk is de keus voor $ gevallen vanwege het blitse logo of wat dan ook... of mis ik iets ??

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 03-03-2018 18:05 ]
In zekere zin is iedereen daar gevoelig voor. Ik gebruik zelf ook dure versterkers (die dan vervolgens stuk gaan grrrr
Het is niet onzinnig, maar de verschillen die je hoort (die je dus wel echt hoort), zijn psycho akoestisch. En dat betekent niet dat je een psychiatrische patient bent als je verschillen meent te horen, dat is normaal en heeft iedereenRay schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 18:04:
@Jag @Krentenbol leuk om exact dit weer te lezen. A is hele dagen bezig met verschillende versterkers in verschillende configuraties en hoort verschil (of denkt dit te horen..) B stelt dat dit onzin is. Er is geen verschil ( there is no spoon ....)
Nu heb ik het over standaard stereo twee kanaals!
Ook in het vintage topic zie je veel over klankleur. Ook ik heb de discussie al vaker met Jag gehad.
Als er geen verschil kan zijn @jag waarom beweert een grote groep dan van wel. Even praktijk . er komt een klant bij @Krentenbol op het werk. Neemt enkele uren de tijd om verschillende versterkers te beluisteren en maakt een keuze. En @jag stelt compleet onzinnig want wat hij ook koopt het is / klinkt allemaal hetzelfde en tijdens het vergelijken had er geen verschil hoorbaar kunnen zijn. Allemaal 'tussen de oren' uiteindelijk is de keus voor $ gevallen vanwege het blitse logo of wat dan ook... of mis ik iets ??![]()
Een versterker is meer dan alleen het echt objectief betere of mindere geluid. Het is ook beleving en ervaring. En dat zit in merk, in het verhaal eromheen, in gevoel. En dat uit zich allemaal in een betere beleving en een daadwerkelijk beter klinkende versterker voor de waarnemer. Wanneer je alle beleving weghaal (met de test die Jag hierboven beschrijft) en dus echt alleen op objectieve hoorbaarheid van verschillen test), blijkt dat versterkers (en kabels en DAC's en CD spelers) allemaal "akoestisch transparant" zijn en totaal niet van elkaar te onderscheiden zijn. (mits spelend in normale bereik, dat heel riant groot is)
Dat betekent niet dat die hele beleving irrelevant en onzinnig is. Je wilt mooie spullen hebben en dat is uiteraard prima.
Het heeft alleen als gevolg dat er nogal veel quasi technische oorzaken en vage verhalen worden opgehangen die simpelweg niet waar zijn (Het "De keten is zo sterk als de zwakste schakel" cliche of de "Het komt allemaal uit de bron, dus die moet het best zijn"). Veel mensen geloven niet dat die verschillen tussen de oren zitten of vatten dat als belediging op ("want dan zal jij wel nooit iets echt goeds gehoord hebben, daarnaast mijn vriendin hoort het ook en die interesseert het niet eens iets").
[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 03-03-2018 21:34 ]
Bij duurdere apparaten is dit effect allemaal nog erger. Een Krell FPB klinkt gewoon hetzelfde als een Pioneer $ serie van 2 x 50 watt van 300 euro
tja en toch ergens wil dat bij mij er niet in...
En ik geef aan dat ze alleen in goed gecontroleerde en opgezette objectieve tests gelijk klinken.
Waarom niet?Ray schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 23:36:
tja en toch ergens wil dat bij mij er niet in...
waarom zou 0,5550100 V uit een Krell anders klinken dan 0,5550100 V uit een Renkforce?
Dat is dus ook de reden dat fabrikanten zoveel geld uitgeven aan marketing.Ray schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 23:36:
@Jag @JvS yep en dus al deceninnia lang volgens jullie is er strikt genomen geen verschil hoorbaar en is marketing / looks de reden waarom we verschil horen.
Ja, zoals dat ook geld voor andere producten. Hoeveel mensen kopen een high-end smartphone om die vervolgens alleen maar te gebruiken voor Whatsapp? Wat is de meest verkochte auto in NL? enz.Honderden / duizenden / miljoenen mensen laten zich hierdoor dus 'misleiden' het maakt dus ook niet uit welk model uit dezelfde serie je koopt want ook die klinken allemaal gelijk......
In versterkers wordt (naast de MCACC en Audyssy achtige DSP zaken) geen saus over het geluid gelegd. Versterkers zijn simpel. Het signaal dat erin gaat, gaat er versterkt weer uit. Met een vervorming van vaak onder de 0,1% (ver onder hoorbaar) en een lineair frequentiebereik van +/-0,1db van 20-20.000hz. Dat kan je gewoon meten. In welke parameter ligt dat sausje precies?Krentenbol schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:30:
[...]
Dit lijkt mij sterk. Mensen houden namelijk (vaak) niet van het perfecte geluid. Dat 'sausje' wat merken er overheen leggen, wordt vaak wel lekker gevonden.
Is op zich wel vreemd dat een versterker engineer gaat bepalen hoe een muzikant/mixer zijn /haar muziek wil laten horen ;-) En verder kan een engineer nooit weten hoe muziek in de toekomst gaat klinken.Krentenbol schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 16:13:
Juist dan zou je verschil moeten krijgen toch? Want andere fabrikant, andere engineers. Bij moderne systemen als Audyssey heb je wel dat de set wordt ingeregeld aan de ruimte, maar ook dat werkt maar binnen bepaalde marges natuurlijk. Bovendien kan ik je vertellen het verschil tussen een Denon AVR en een NAD AVR echt een wereld van verschil is. Had ik eigenlijk niet verwacht. Zonder waardeoordeel hieraan te koppelen, want ik ben er nog niet over uit wat ik mooier vind
Mijn inziens zouden alle versterkers hetzelfde moeten klinken. Puur versterken, geen sausjes er over, geen DSP/EQ, helemaal niets. Eigenlijk alleen een volume en balans knop. Echter gaat deze vlieger niet op omdat we dingen zoals kamercorrectie en EQ toch wel lekker vinden. Want de 1 vindt veel bas wel lekker terwijl de ander van extra versterkte midden/hoge tonen smult. En niet iedereen heeft een perfecte akoestiek in huis waarbij puristen audio dan misschien wel lekker klinkt.
Ik ben van mening dat er geen verschil te horen is tussen versterkers mits deze precies gelijk afgesteld staat en als dit wel zo is, is er sprake van een sausje, lees kleuring dmv DSP/EQ.
Ik denk dat wij mensen verschil ervaren op gelijk afgestelde versterkers op het moment dat de ene versterker buiten zijn werkingsgebied treedt en de andere versterker niet. Kortom de vervorming die je hoort bij hoog volume is het genoemde klank verschil.
Dat de ene versterkers op hoog volume het beter doet geloof ik wel, maar om hier dan zoveel geld voor te vragen???
#Sarcasme aan#
Maar goed, ik ben maar een simpele ziel die graag muziek luistert en film kijkt en blij is met zijn veel te dure Cambridge audio set
#Sarcasme uit#
Alleen is het zo jammer dat fabrikanten en verkopers consumenten wel "mogen" misleiden/oplichten en als ik dit bijvoorbeeld doe en men krijgt hier lucht van staat meneer de wijk-agent gelijk bij mij op de stoepwappiewappie schreef op zondag 4 maart 2018 @ 13:31:
[...]
Ray schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 23:36:
@Jag @JvS yep en dus al deceninnia lang volgens jullie is er strikt genomen geen verschil hoorbaar en is marketing / looks de reden waarom we verschil horen.
[...]
Dat is dus ook de reden dat fabrikanten zoveel geld uitgeven aan marketing.

[ Voor 19% gewijzigd door Audione0 op 08-03-2018 14:26 ]
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Hier heb je gelijk in..JvS schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:50:
Dat doen fabrikanten toch officieel helemaal niet? Die geven gewoon sec specificaties. Het is de audiofiele wereld en de mondelinge toelichting die er een magisch sausje overheen gooien.
Kan er geen norm gesteld worden in de getoonde specificatie? Allemaal op dezelfde manier vermelden zodat de leken onder ons het ook gewoon begrijpen en "eerlijke" spes te zien krijgen?
En waar de mediamarkt en consorten ook gewoon aan mee werken:P En niet adverteren met 7x200 watt terwijl er uit het stopcontact nog geen 150 watt getrokken word waarbij de versterker 200 gram weegt.. Afijn je snap wat ik bedoel 😊
Aan al die lekker gesmoelde teksten en superlatieven heeft niemand wat aan...
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Ooit schreef ik :Audione0 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 18:47:
[...]
Hier hebt gelijk in..
Kan er geen norm gesteld worden in de getoonde specificatie? Allemaal op dezelfde manier vermelden zodat de leken onder ons het ook gewoon begrijpen en "eerlijke" spes te zien krijgen?
En waar de mediamarkt en consorten ook gewoon aan mee werken:P En niet adverteren met 7x200 watt terwijl er uit het stopcontact nog geen 150 watt getrokken word waarbij de versterker 200 gram weegt.. Afijn je snap wat ik bedoel 😊
Aan al die lekker gesmoelde teksten en superlatieven heeft niemand wat aan...
Fabrikanten van processoren hadden de Megahertz (MHz) race, fabrikanten van fototoestellen hadden de strijd om de megapixel race. Bij fabrikanten van versterkers en receivers is dat eigenlijk niet anders, en draait de strijd om zoveel mogelijk WATTS.
En de gemiddelde consument draagt daarin ook een aandeel bij. Die door gretigheid, allerlei technische onzin met liefde omarmd en daar ook nog soms grof geld voor neerlegt.
Het linker rood omgeven kader:
Piekvermogen of maximaal vermogen, 1 channel driven met 1% THD. Het is allemaal niets zeggende onzin, die nagenoeg niets te maken hebben met de weergave van geluid. Maar doet het wel goed op feestjes, wat dan kan je zeggen dat je een receiver hebt die 7 x 160W doet.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Verwijderd
uit mijn versterker krijg ik op beide 2 kanalen varierend tussen de 4.77 en 5.30 mV.
één luidspreker werkt normaal en de andere speelt op de achtergrond, luidsprekers van kant gewissld etc. dus 99 procent zeker dat het in de versterker zit.
ik heb al de condensators rond de amp doorgemeten en die geven de juiste waarden, ook de transistor die er voor zit geeft de juiste waarde,
ik weet echter niet hoe ik de amp zelf moet doormeten, dit is een SI-1125H4
of moet ik de fout ergens anders zoeken?
mvg, john
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Verwijderd
Verwijderd
of moet ik net zolang componenten trekken en doormeten tot ik bij het defecte uitkom?
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.
Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!
Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6