Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 42 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Foxke schreef op donderdag 7 december 2017 @ 18:36:
Ik heb wel het idee dat ik dan surround geluid krijg, maar zal er dan een flinke vertraging inzitten? Het gaat om een barman kardon avr 445 en een Philips 55pfl7008k tv uit 2013 en een ps4 slim.
Ik zou het eerder andersom verwachten: geen of minimale vertraging omdat de S/PDIF Out veelal in synch is met het beeld. Heeft de Harman Kardon geen optie om het geluid te vertragen? De kans dat er geen surround door wordt gevoerd is groter. Lang niet elke tv zet 5.1 surround door vanaf een externe bron. En als 5.1 wel mogelijk is dan is het veelal Dolby Digital en geen DTS. Je verliest sowieso de HD Audio functionaliteit door geen HDMI te gebruiken, maar die heb je altijd met S/PDIF.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vertraging zal wel meevallen, al kan het wel. In voorkomend geval moet je al je beeldbewerking op je TV ff uit zetten, meestal is dat de oorzaak.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De harman kardon is een oud beestje, die ondersteunt geen dts-hd. Wel gewoon dts, en die zal idd niet doorgegeven worden. De netflix app op de tv geeft wel gewoon dolby digital door.
Ik dacht dat er vertraging zou zijn, omdat beeld en geluid tegelijk bij de tv zijn, maar het geluid dan nog verder moet naar de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

De snelheid waarmee het audiosignaal vanaf de TV naar de receiver gaat en ten gehore wordt gebracht is te verwaarlozen. Het is vooral dat je beeld achter loopt op het geluid doordat het beeld wordt behandeld met allerlei software om het er beter uit te laten zien. Daarom is er ook audio delay, het geluid vertragen zodat het als het ware op het beeld kan wachten. Als de PS4 Slim wel S/PDIF uit zou hebben en je beeld en geluid apart zou versturen dan zou je eerder kans op delay hebben. Als de S/PDIF Out van de TV niet in synch is met het beeld dan heb je het ook. Met games zou ik - zoals the eagle zegt - beeldverbetering uit zetten waardoor de delay niet tot nauwelijks merkbaar is. Maar met films en series zou ik de software toch wel weer aanzetten.

Edit:
Dat de Netflix app wel Dolby 5.1 geeft zegt ook niets. Voor ingebouwde bronnen zoals apps of CI modules kunnen andere beperkingen gelden dan via externe apparatuur (bijvoorbeeld een PS4 via HDMI).

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 07-12-2017 20:44 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Thnx voor de duidelijke uitleg! Ik kan een ps3 lenen van iemand om het te testen voor ik over ga op aanschaf van een ps4. Ik ben benieuwd. Ohja, de kardon heeft idd een delay die ik in kan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domiges
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-08 14:06
Hai allemaal, even een klein vraagje:

Ik ben bezig met (op een redelijk budget) een vintage-ish audiosysteem bouwen. Nu heb ik toevallig een paar speakers gevonden, maar na lang googelen en oude forums raadplegen ben ik nog steeds in de war:

De speakers die ik gevonden heb hebben een impedantie van Ω4, mijn versterker nominaal Ω8 (gaat om een oude Marantz MR 215). Nu heb ik twee outputs voor speakers in de versterker zitten, en dacht ik te weten dat, wanneer je de uitgangen bridget, de impedantie wordt gehalveerd (waardoor de speakers dus op de versterker zouden 'passen'). Echter staat er het volgende achterop mijn versterker:
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/XVdKfpA
Dus als system 1 en 2 tegelijk aan staan gaat de range ineens van Ω4-Ω16 naar Ω8-Ω16? Of is dit als er twee aparte speakersystemen tegelijk aan staan?

Anyway, mijn main vraag is dus: zouden die speakers erop 'passen' of moet ik toch echt iets van 8 ohm zoeken?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domiges
Pardon, volgens mij heb ik iets verpest met t plaatsen van t plaatje, hier een imgur-link:

http://imgur.com/XVdKfpA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

domiges schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 17:25:
Pardon, volgens mij heb ik iets verpest met t plaatsen van t plaatje, hier een imgur-link:

http://imgur.com/XVdKfpA
als dat plaatje van jou versterker is staat er toch duidelijk dat 4 - 16 Ohm bij 1 speaker aansluiting toegestaan is toch ?

bij gebruik van A en B gaat hij van 8 - 16. waarschijnlijk omdat hij ze dan in serie zet ( dus 4 plus 4) anders zou het 2 - 16 worden (paralell)

dit moet dus prima werken. Overigens is het zelden bij normaal volume bij consumenten spul een probleem om hier van af te wijken mocht het nodig zijn. Maar dat doe je dus niet. 4 ohm is prima

[ Voor 33% gewijzigd door Ray op 08-12-2017 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:53

Jag

Ray schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 17:42:
[...]

als dat plaatje van jou versterker is staat er toch duidelijk dat 4 - 16 Ohm bij 1 speaker aansluiting toegestaan is toch ?

bij gebruik van A en B gaat hij van 8 - 16. waarschijnlijk omdat hij ze dan in serie zet ( dus 4 plus 4) anders zou het 2 - 16 worden (paralell)

dit moet dus prima werken. Overigens is het zelden bij normaal volume bij consumenten spul een probleem om hier van af te wijken mocht het nodig zijn. Maar dat doe je dus niet. 4 ohm is prima
uuuhm, in deze redenering gaat iets fout :P. Wat bedoel je met de versterker gaat van 8 - 16?

Bij 1 speaker per kant is de aanbevolen minimum impedantie 4 ohm. En bij 2 speakers per kant, die parallel staan aangesloten bij gebruik van de a en b aansluitingen, dan is het aanbevolen minimum 8ohm speakers. En dat is logisch want twee 8 ohm speakers parallel = 1 4 ohm belasting.

Voor de ts: een versterker "heeft" geen impedantie, maar is geschikt voor bepaalde speaker impedanties. En zoals Ray terecht opmerkt, kan je daar in de regel zonder gevolgen van afwijken zolang je niet de grenzen opzoekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Jag schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 18:14:
[...]
uuuhm, in deze redenering gaat iets fout :P. Wat bedoel je met de versterker gaat van 8 - 16?

Bij 1 speaker per kant is de aanbevolen minimum impedantie 4 ohm. En bij 2 speakers per kant, die parallel staan aangesloten bij gebruik van de a en b aansluitingen, dan is het aanbevolen minimum 8ohm speakers. En dat is logisch want twee 8 ohm speakers parallel = 1 4 ohm belasting.

Voor de ts: een versterker "heeft" geen impedantie, maar is geschikt voor bepaalde speaker impedanties. En zoals Ray terecht opmerkt, kan je daar in de regel zonder gevolgen van afwijken zolang je niet de grenzen opzoekt :)
klopt helemaal! hij zet ze inderdaad paralell en om dan aan 4 ohm belasting te komen dienen de speakers per stuk dan minimaal 8 ohm te zijn indien je A en B gebruikt. ik had even kronkel ergens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:06

timovd

Voorsprong door techniek

Moet mijn installatie geaard zijn? Mijn receiver is niet grounded en aangesloten met een C13 zonder aarde (is dus geen C13).
Mijn vorige versterker (was een stuk zwaarder) en was netjes geaard. Ik heb een aparte audio groep en geen last van ground-loops oid. Het apparaat is van metaal en de rest hangt achter een (audio/video-)stekkerblok met bliksembeveiliging. Is het nodig deze alsnog te aarden? Er zit een groundpennetje voor een platenspeler op.
Ik kan eventueel zelf de socket wisselen in de receiver.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 12:24

Mikayu

.srt

Als het er niet op zit dan hoeft het niet. De meeste receivers hebben maar 2 pinnen voor hun stroom. Is je receiver echter wel een Klasse 1 apparaat (zoals pc, wasmachine..) dan ben je verplicht aarde veiligheid toe te passen.

De platenspeler ground pin is om het potentiaalverschil tussen de versterker en platenspeler naar 0 te brengen zodat er geen brom ontstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Jag schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 18:14:
Stiekum heeft 'ie dat wel, maar voor de doorsnee transistorversterker is 'ie heel laag, typisch minder dan 0.1 ohm.

Er zijn genoeg situaties waar het wel uitmaakt, bijvoorbeeld voor de 50 of 75 ohm van een videouitgang. Een mismatch in impedanties leidt dan tot reflecties van het signaal in de kabel en zichtbare afwijkingen in het beeld. Bij zenders en buizenversterkers kan niet correct matchen van impedanties zelfs tot defecten leiden, omdat het gereflecteerde vermogen dan door de eindtrap of transformator gedissipeert moet worden, in plaats van door de antenne of luidspreker.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

burne schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:07:
[...]

Stiekum heeft 'ie dat wel, maar voor de doorsnee transistorversterker is 'ie heel laag, typisch minder dan 0.1 ohm.

Er zijn genoeg situaties waar het wel uitmaakt, bijvoorbeeld voor de 50 of 75 ohm van een videouitgang. Een mismatch in impedanties leidt dan tot reflecties van het signaal in de kabel en zichtbare afwijkingen in het beeld. Bij zenders en buizenversterkers kan niet correct matchen van impedanties zelfs tot defecten leiden, omdat het gereflecteerde vermogen dan door de eindtrap of transformator gedissipeert moet worden, in plaats van door de antenne of luidspreker.
Technisch heb je gelijk, maar een versterker heeft geen impedantie in de zin zoals die in die specificatie "4-8ohm" bedoelt is.

Het is jammer dat dit zo'n wijd verspreid misverstand is dat door mensen met veel ervaring met audio verspreid blijft wordne.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Mikayu schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:49:
Als het er niet op zit dan hoeft het niet. De meeste receivers hebben maar 2 pinnen voor hun stroom. Is je receiver echter wel een Klasse 1 apparaat (zoals pc, wasmachine..) dan ben je verplicht aarde veiligheid toe te passen.

De platenspeler ground pin is om het potentiaalverschil tussen de versterker en platenspeler naar 0 te brengen zodat er geen brom ontstaat.
Bedankt, maar is het niet beter/veiliger aangezien de behuizing volledig van metaal is?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja een apparaat met aarding is in theorie veiliger. Maar het is niet zodanig onveilig dat het nodig genoeg geacht wordt om aarding te vereisen. Het moet dus niet en het is niet niet nodig. Ik zou er geen aarding opklussen in elk geval.

[ Voor 25% gewijzigd door JvS op 09-12-2017 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:13
Apparaten zonder randaarde zijn dubbel geïsoleerd.
Het symbooltje daarvan (dubbel vierkantje) zal ergens op de achterkant staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domiges
Hai nog allemaal, ik had een paar dagen geleden die vraag over impedantie van speakers gesteld, en na jullie reactie overgegaan op koop van de speakers. Beste €100,- van m'n leven, ik ben niet per se een audiofiel ofzo, maar ze klinken absoluut geweldig! Dankjewel voor de reacties!

http://imgur.com/Qjvpx9v
(Voor degene die geïnteresseerd zijn, het zijn de KEF c85 speakers).

• antipode
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 22:29

antipode

-=Got is in the details=-

Ik wil graag een audio technica lp5 platenspeler aansluiten op zowel lijningang van sonos connect als mijn 02 headphone amp. Wat raden jullie aan, aangezien deze platenspeler maar een uitgang heeft?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:25

JT

VETAK y0

Gewoon splitten, met of zonder schakelaar :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• antipode

antipode

JT schreef op donderdag 14 december 2017 @ 12:29:
Gewoon splitten, met of zonder schakelaar :)
Kan het splitsen zonder schakelaar geen kwaad? Ik gebruik beide bronnen niet tegelijk, maar zullen vast wel af en toe allebei aan staan.

Heb wel een kastje gezien (https://www.kabeldirect.n...orts-audioschakelaar.html) maar het liefst vermijd ik extra kastjes.

• JT

JT

VETAK y0

Kan me niet voorstellen wat er fout zou gaan.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• antipode

antipode

Ok dank 👍

• Ray

Ray

antipode schreef op donderdag 14 december 2017 @ 13:21:
[...]

Kan het splitsen zonder schakelaar geen kwaad? Ik gebruik beide bronnen niet tegelijk, maar zullen vast wel af en toe allebei aan staan.

Heb wel een kastje gezien (https://www.kabeldirect.n...orts-audioschakelaar.html) maar het liefst vermijd ik extra kastjes.
kwaad is een groot woord maar of het echt lekker gaat werken ?

de uitgang van een platenspeler is vaak erg zwak. splits je die nog een keer kan ik mee voorstellen dat het er niet beter op wordt.
bovendien verbindt je hierdoor de inputs van twee apparaten met elkaar die zeer gevoelig zijn (want platenspeler) dus brom zou met niet verbazen en interfentie ook mogelijk

• antipode

antipode

Wat zou je dan adviseren, toch zo'n kastje?

• JT

JT

VETAK y0

Ray schreef op donderdag 14 december 2017 @ 13:55:
[...]

kwaad is een groot woord maar of het echt lekker gaat werken ?

de uitgang van een platenspeler is vaak erg zwak. splits je die nog een keer kan ik mee voorstellen dat het er niet beter op wordt.
bovendien verbindt je hierdoor de inputs van twee apparaten met elkaar die zeer gevoelig zijn (want platenspeler) dus brom zou met niet verbazen en interfentie ook mogelijk
De betreffende platenspeler heeft een switch om de uitgang als phono out of line out te gebruiken. Ik ga er vanuit dat er bij de line out enige vorm van voorversterking toegepast wordt en dan zou het geen probleem moeten zijn.

Ecodan warmtepomp

• Ray

Ray

JT schreef op donderdag 14 december 2017 @ 14:17:
[...]

De betreffende platenspeler heeft een switch om de uitgang als phono out of line out te gebruiken. Ik ga er vanuit dat er bij de line out enige vorm van voorversterking toegepast wordt en dan zou het geen probleem moeten zijn.
even google erbij gepakt en hij lijkt inderdaad een intern riaa trapje te hebben

dan is de kans dat het gaat werken een stuk groter. Hoewel ik geen voorstander ben van splitsen van line signalen omwille vd kwaliteit maar gezien de setup zal dat niet veel uitmaken of hoorbaar zijn vermoed ik

• The Eagle

The Eagle

Ik zou het in eerste instantie met zo'n splittertje (tulp contra naar 2x tulp) proberen, en dan meteen testen of je als je alle drie aan hebt staan vervelende dingen krijgt. Zo ja, weet je dat je een extra kastje moet kopen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• antipode

antipode

Gaan we doen! Dank voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Bestaan er grote verschillen qua muziekkwaliteit tussen portabele mp3/wma spelers? of is de kwaliteit van die goedkope ali-express meuk voor 99% van de mense al goed genoeg?

Ik wil af van de mobiel tijdens het hardlopen en zoek nu een simpele maar wel adequate en goedkope oplossing met echte toetsen die makkelijk in de hand te houden is.

Edit: heb al een draadje gevonden Verschil geluids kwaliteit bij dure en goedkope mp3-spelers?

[ Voor 16% gewijzigd door govie op 25-12-2017 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Kort antwoord: je bent van meerdere factoren afhankelijk:
- je eigen oren
- je headphones
- DAC van de player
- kwaliteit van de rip
- kwaliteit van de originele bron.

Kortom: dat moet je horen. Maar ik mag aannemen dat een Pioneer player van 300+ euro beter klinkt dan een hakkietakkie ding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Een voorbeeld dan: Is het aannemelijk dat er qua muziekkwaliteit geen grote verschillen bestaan tussen bijvoorbeeld de eerste mp3-speler uit de onderstaande lijst (heeft metalen kwalitatieve omkasting) en de andere 3 plastieken mp3 spelers?

€18,-- mahdi mp3 speler
€18,-- RUIZU X50 met armband
€18,-- RUIZU X06
€22,-- HOTT 1037

[ Voor 4% gewijzigd door govie op 25-12-2017 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het gaat om muziek tijdens hardlopen. Daar zijn ze allemaal prima geschikt voor.

Of ben je op zoek naar de ultieme audiofiele ervaring tijdens het lopen? Als je een gemiddelde telefoon goed vindt, is een simpele mp3 speler toch ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmar
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:19
Ik ben bezig met het samenstellen van een eerste set-up van receiver en speakers. Op dit moment heb ik niets en komt het geluid via de televisie.
In eerste instantie zal ik een receiver aanschaffen, twee kleine frontspeakers en een sub. Op termijn zullen deze twee frontspeakers wellicht gebruikt worden als rearspeakers als ik over zou gaan op een 5.1 systeem.

Ik wil de receiver plaatsen in een Ikea Besta meubel, waarbij ik momenteel een smalle ruimte heb van 9.5 cm hoog. De voorkeur is om hier niets aan te veranderen, waardoor de keuze voor receivers vrij beperkt is. Nu is de Onky TX-L50 qua afmetingen ideaal, maar ik vraag me af of dit goed gaat met het afvoeren van warmte. Aan de zijkanten is aan beide kanten zo'n 8 cm ruimte, aan de achterkant van het meubel zal een gat zitten. Wat adviseren jullie, is dit voldoende om de warmte af te kunnen voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Warme lucht stijgt op. Hij krijgt koele lucht van de zijkanten en de warmte gaat er boven uit. Hou dus iig een paar cm ruimte bovenop vrij.
Verder is het een Besta dus je kunt met plankjes schuiven. Of net als ik gewoon de plankjes er helemaal uit halen en je apparatuur achter een deurtje stapelen. Haal je voor een paar centen bij Aliexpress een IR extender en klaar ben je, ziet er nog eens strak uit ook :)

Verder: je vraagt in principe om aankoopadvies, dus als het er om gaat welk merk en type dan exact en waar je goed aan doet, open een eigen topic in Consumentenelektronica Aankoopadvies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmar
The Eagle schreef op woensdag 27 december 2017 @ 11:37:
Warme lucht stijgt op. Hij krijgt koele lucht van de zijkanten en de warmte gaat er boven uit. Hou dus iig een paar cm ruimte bovenop vrij.
Verder is het een Besta dus je kunt met plankjes schuiven. Of net als ik gewoon de plankjes er helemaal uit halen en je apparatuur achter een deurtje stapelen. Haal je voor een paar centen bij Aliexpress een IR extender en klaar ben je, ziet er nog eens strak uit ook :)

Verder: je vraagt in principe om aankoopadvies, dus als het er om gaat welk merk en type dan exact en waar je goed aan doet, open een eigen topic in Consumentenelektronica Aankoopadvies :)
Ik twijfelde om daar een topic te openen. Mijn vraag is echter specifiek gericht op die warmte-afvoer van 1 bepaalde receiver. Als dit niet voldoende is verwacht ik dat er sowieso geen receiver geschikt zal zijn om op deze plek te plaatsen.
Dan zal het meubel worden aangepast en zullen er meerdere opties zijn (maar daar hoeven we nu dus niet op in te gaan ;) ).

Dat de warmte er naar de bovenkant uit gaat was me bekend. Ik zou zo'n 2,5 cm boven de receiver over houden (in de huidige situatie), dit zou dan te weinig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Apparatuur kan je ook op elkaar stapelen. Je hebt dan 1,5cm ruimte. Maar er valt niets zinnigs over te zeggen. Soms kan het zonder ook maar 1 probleem (hitte is meer een probleem voor pc's), soms kan het problemen opleveren. Ik heb apparatuur altijd vrij strak ingesloten of gestapeld (met de versterker onderop) gehad zonder ook maar 1 probleem.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Voor stereo versterkers hou ik 10 cm aan en dan wordt het nog warm zat. Met receivers met hdmi boards zou ik meer ruimte of actieve koeling aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

@Marmar Pioneer heeft slimline receivers met klasse D versterkers, daar komt veel minder warmte vanaf.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmar
JT schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:21:
@Marmar Pioneer heeft slimline receivers met klasse D versterkers, daar komt veel minder warmte vanaf.
Ik zag het, ik denk dat die vergelijkbaar is met de onkyo die ik noemde.
Bedankt voor de reacties, ik bekijk nog eens de optie om het meubel aan te passen en dan maak ik een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Laatst online: 15-11-2023
Zijn er hier mensen met ervaring met de Dynaudio Contour 1.3 MKII speakers? Heb hier wat vragen over omtrent de aansturing ervan.

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Peter_Aragorn schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 09:18:
Zijn er hier mensen met ervaring met de Dynaudio Contour 1.3 MKII speakers? Heb hier wat vragen over omtrent de aansturing ervan.
ik heb redelijk wat ervaring met Dynaudio speakers. De grotere contour voornamelijk en de Confidence 3 en 5. Daarnaast de audience 42 wat de goedkopere versie is van die 1.3 contour . 2 setjes van staan (plus een boel uit hun componenten. de translator reference en de Finall met esotec en esotar bezetting...)

aansturing zoals met de meest Dynaudio uit die periode > ze lusten wel wat vermogen en klinken dan ook erg goed. Ja met een bescheiden versterker doen ze het ook prima maar wil je wat harder spelen en ze echt tot hun recht laten komen is mijn! ervaring dat wat extra vermogen welkom is.

zo 'zuipt' een confidence 5 simpelweg een Krell ksa 300S helemaal leeg 8)7 De kleinere 3 komt trouwens ook een heel eind.

zelf stuur ik de audience 42 aan met een PM80MK2 wat in een kleine kamer prima gaat. Tweede setjes met een simpele pioneer klasse D surround bak vsx510 (2 kanalen) , die hoeft enkel film te doen en geen 'muziek eisen'

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 30-12-2017 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ray schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 09:24:
[...]

ik heb redelijk wat ervaring met Dynaudio speakers. De grotere contour voornamelijk en de Confidence 3 en 5. Daarnaast de audience 42 wat de goedkopere versie is van die 1.3 contour . 2 setjes van staan (plus een boel uit hun componenten. de translator reference en de Finall met esotec en esotar bezetting...)

aansturing zoals met de meest Dynaudio uit die periode > ze lusten wel wat vermogen en klinken dan ook erg goed. Ja met een bescheiden versterker doen ze het ook prima maar wil je wat harder spelen en ze echt tot hun recht laten komen is mijn! ervaring dat wat extra vermogen welkom is.

zo 'zuipt' een confidence 5 simpelweg een Krell ksa 300S helemaal leeg 8)7 De kleinere 3 komt trouwens ook een heel eind.

zelf stuur ik de audience 42 aan met een PM80MK2 wat in een kleine kamer prima gaat. Tweede setjes met een simpele pioneer klasse D surround bak vsx510 (2 kanalen) , die hoeft enkel film te doen en geen 'muziek eisen'
Kijk aan! Leuk om jouw ervaring te lezen.

Ik wil de speakers in m'n woonkamer gebruiken, voornamelijk voor muziek maar hij zal dan ook vast aangesloten worden op de televisie. Als dit niet verschrikkelijk moeilijk gaat zijn.

Heb al een beetje rond zitten kijken naar verschillende aansturingen. Bijvoorbeeld de Cambridge audio 650a of de NAD C320BEE en de NAD D3020. Ik denk dat de laatstgenoemde lang niet genoeg juice biedt, maar wat denk je over de andere twee? Of, als die echt niet genoeg bieden: waar moet ik dan aan denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

Peter_Aragorn schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 09:36:
[...]

Kijk aan! Leuk om jouw ervaring te lezen.

Ik wil de speakers in m'n woonkamer gebruiken, voornamelijk voor muziek maar hij zal dan ook vast aangesloten worden op de televisie. Als dit niet verschrikkelijk moeilijk gaat zijn.

Heb al een beetje rond zitten kijken naar verschillende aansturingen. Bijvoorbeeld de Cambridge audio 650a of de NAD C320BEE en de NAD D3020. Ik denk dat de laatstgenoemde lang niet genoeg juice biedt, maar wat denk je over de andere twee? Of, als die echt niet genoeg bieden: waar moet ik dan aan denken?
hoe groot is de kamer en hoe luid wil je spelen ?

let op de de contour native 4 ohm is bij de keuze van je versterker. Bij voorkeur kies je er eentje die zijn vermogen verdubbeld bij halvering impedantie. Echter kom je dan al snel in de duurdere klasses. Wat is je budget ?
Ik heb goede ervaringen bij een kennis met bijvoorbeeld een Spihnx project 10 (koop wel een goede!) of de project 12 monoblokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ray schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 09:40:
[...]

hoe groot is de kamer en hoe luid wil je spelen ?

let op de de contour native 4 ohm is bij de keuze van je versterker. Bij voorkeur kies je er eentje die zijn vermogen verdubbeld bij halvering impedantie. Echter kom je dan al snel in de duurdere klasses. Wat is je budget ?
Ik heb goede ervaringen bij een kennis met bijvoorbeeld een Spihnx project 10 (koop wel een goede!) op de project 12 monoblokken
De kamer is zo'n 30-35 vierkante meter. En hoe luid: tsjah. Soms wil je de muziek wel eens wat harder zetten natuurlijk. Maar ik hoef mijn ramen er niet uit te knallen.

Heel technisch ben ik hierin overigens nog niet aangelegd. M.a.w.: Na Ohm haak ik voor nu nog even af, haha.

Budget is denk ik zo'n €500 voor de versterker. Boxen staan natuurlijk nog niet vast, maar hier is de max €1000 voor.

[ Voor 7% gewijzigd door Peter_Aragorn op 30-12-2017 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

Peter_Aragorn schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 09:44:
[...]

De kamer is zo'n 30-35 vierkante meter.

Heel technisch ben ik hierin overigens nog niet aangelegd. M.a.w.: Na Ohm haak ik voor nu nog even af, haha.

Budget is denk ik zo'n €500 voor de versterker. Boxen staan natuurlijk nog niet vast, maar hier is de max €1000 voor.
als je voor stereo gaat kan je eventueel ook de door mij genoemde pm80mk2 nemen

http://www.dutchaudioclas...0-mkII_class_A_amplifier/

Power output
RMS 8 Ohms (20Hz - 20kHz): 100 / 25W (Class A)
DIN 8 Ohms / 4 Ohms: 110 / 160W

IHF Dynamic power
8 Ohms / 4 Ohms / 2 Ohms: 135 / 220 / 340W
Total harmonic distortion at 8 Ohms RMS rated output: 0.006%
Intermodulation distortion: 0.006%
Damping factor: 120

die zijn gereviseerd gebruikt rond de 250 - 300 euro en die sturen ze aan tot een flink volume. Let wel dat je dan alleen analoge ingangen hebt op je versterker.

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 30-12-2017 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ray schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 09:45:
[...]

als je voor stereo gaat kan je eventueel ook de door mij genoemde pm80mk2 nemen

http://www.dutchaudioclas...0-mkII_class_A_amplifier/

die zijn gereviseerd gebruikt rond de 250 - 300 euro en die sturen ze aan tot een flink volume. Let wel dat je dan alleen analoge ingangen hebt op je versterker.
Ja wil sowieso enkel voor stereo gaan. Vind ik namelijk voor muziek helemaal prima en die keren dat ik de tv erbij aanzet overleef ik met stereo dan wel. Analoog is verder ook prima trouwens. Voor streamen gooi ik er dan wel een Chromecast Audio aan, voor die keren dat ik dat ga gebruiken.

De door mij genoemde doen niet genoeg denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Peter_Aragorn schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 09:47:
[...]

Ja wil sowieso enkel voor stereo gaan. Vind ik namelijk voor muziek helemaal prima en die keren dat ik de tv erbij aanzet overleef ik met stereo dan wel. Analoog is verder ook prima trouwens. Voor streamen gooi ik er dan wel een Chromecast Audio aan, voor die keren dat ik dat ga gebruiken.

De door mij genoemde doen niet genoeg denk je?
tja of je het echt gaat horen ?

van de camebridge kan ik niet alle specs vinden. Alleen dat hij dus 75 watt doet bij 8 ohm maar niet wat het verloop daar onder is (de andere zijn nog lager in vermogen)

Dat is dus wat bv die marantz duidelijk in beeld heeft en juist dat deel is bij dynaudio wenselijk (op hogere volumes)

ik kan hier mijn pm80 bijna voluit gooien op de audience 42 zonder een centje pijn en beide zijden. de specs zijn redelijk gelijk aan de contour hiervan
https://www.dynaudio.com/.../audience-42-w#tech-specs

een simpele 50 watt die hier ook staat gaat clippen en vervormen

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 30-12-2017 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ray schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 09:50:
[...]

tja of je het echt gaat horen ?

van de camebridge kan ik niet alle specs vinden. Alleen dat hij dus 75 watt doet bij 8 ohm maar niet wat het verloop daar onder is.

Dat is dus wat bv die marantz duidelijk in beeld heeft en juist dat deel is bij dynaudio wenselijk (op hogere volumes)
Ja dat weet ik dus niet, of je dat soort dingen gaat horen. Daarvoor heb ik daar ff niet genoeg verstand van.

Ik lees bij de Cambridge het volgende:
Azur 650A Performance Features
75 Watts X 2 (8 Ohms)
115 Watts X 2 (4 Ohms)

Die Marantz ziet er wel interessant uit ook, zeker een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Peter_Aragorn schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 09:53:
[...]

Ja dat weet ik dus niet, of je dat soort dingen gaat horen. Daarvoor heb ik daar ff niet genoeg verstand van.

Ik lees bij de Cambridge het volgende:
Azur 650A Performance Features
75 Watts X 2 (8 Ohms)
115 Watts X 2 (4 Ohms)

Die Marantz ziet er wel interessant uit ook, zeker een optie.
is dat DIN / RMS ?

Vermogen gaat zeker een rol spelen bij luid spelen en dynamiek vragen.

Laat ik het zo stellen dat ik setje translator reference had staan op vrij dikke integra. Dat klonk prima tot ik er een ksa80 opzette. op papier ook niet veel sterker maar met een enorme voeding. Toen had ik toch echt meer dynamisch vermogen. OK dan wel op standje flink luistervolume....

let wel ik had tot gisteren een akai amu22 tijdelijk aangesloten op de audience 42. een budget bak uit de jaren 80. Dat ging ook prima en luid. Echter nu met de pm80 er weer op is er meer controle in het laag en meer volume mogelijk. Zoals meestal hier gesteld zolang alles binnen specs werkt zal je geen verschil mogen horen. De marantz heeft echter veel meer vermogen dan de akai. ga je dit vragen dan komen de verschillen in beeld

[ Voor 20% gewijzigd door Ray op 30-12-2017 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ray schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 09:57:
[...]

is dat DIN / RMS ?

Vermogen gaat zeker een rol spelen bij luid spelen en dynamiek vragen.

Laat ik het zo stellen dat ik setje translator reference had staan op vrij dikke integra. Dat klonk prima tot ik er een ksa80 opzette. op papier ook niet veel sterker maar met een enorme voeding. Toen had ik toch echt meer dynamisch vermogen. OK dan wel op standje flink luistervolume....
Al sla je me dood. Dat kan ik niet vinden.

Maar dat wordt dus even afwachten hoe het gaat werken. De Marantz kan ze goed aansturen, maar is deze verder ook goed? Of moet ik eigenlijk wat meer budget ervoor creëren om het beste uit de speakers te halen?

Ik sta overigens ook open voor andere goede opties. Ben nog niet echt thuis in deze wereld, maar dat komt vooral omdat ik in mijn oude huis liever geen grote speakerset wilde neerzetten. Ivm het wonen in een oud appartement en het niet willen storen van de omringende buren. Maar nu net een huis gekocht, dus nu mag er wel een iets betere set komen te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Peter_Aragorn De marantz pm80 (neem wel de MK2 bij voorkeur) is en blijft een topper naar mijn idee. Heb hem net weer helemaal fris laten maken en kan zo weer 20 jaar mee. Maar veel versterkers uit de betere klasse uit die tijd zullen voldoen. Een mooie sony uit de ES lijn bijvoorbeeld

ik denk dat voor jou toepassing dit (meer dan) voldoende is. Ja je kan altijd verder maar dan kan je beter investeren in andere speakers en nadat! je de akoestiek hebt aangepakt want daar begint het allemaal mee.

wil je iets meer luxe... de latere versies hebben een AB maar vaak wel weer een mindere voeding. en daar wil liever niet op inleveren.

maar volgens mij is het al geen kleine vraag meer :) wellicht als je meer wilt kan je beter een eigen topic maken in SF of kan een mod dit verplaatsen

[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 30-12-2017 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ray schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 10:05:
@Peter_Aragorn De marantz pm80 (neem wel de MK2 bij voorkeur) is en blijft een topper naar mijn idee. Heb hem net weer helemaal fris laten maken en kan zo weer 20 jaar mee. Maar veel versterkers uit de betere klasse uit die tijd zullen voldoen. Een mooie sony uit de ES lijn bijvoorbeeld

ik denk dat voor jou toepassing dit (meer dan) voldoende is. Ja je kan altijd verder maar dan kan je beter investeren in andere speakers en nadat! je de akoestiek hebt aangepakt want daar begint het allemaal mee.

wil je iets meer luxe... de latere versies hebben een AB maar vaak wel weer een mindere voeding. en daar wil liever niet op inleveren.

maar volgens mij is het al geen kleine vraag meer :) wellicht als je meer wilt kan je beter een eigen topic maken in SF of kan een mod dit verplaatsen
Heb al een PM80MK2 op het oog. Ik zit ook echt niet gebonden aan nieuwe versterkers. Liever een oudje die nog fantastisch werkt en wat minder functies heeft, dan een nieuwe.

Het is misschien al geen kleine vraag meer inderdaad. Maar ik dacht dat een eigen topic misschien wat overdreven zou zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

Peter_Aragorn schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 10:17:
[...]

Heb al een PM80MK2 op het oog. Ik zit ook echt niet gebonden aan nieuwe versterkers. Liever een oudje die nog fantastisch werkt en wat minder functies heeft, dan een nieuwe.

Het is misschien al geen kleine vraag meer inderdaad. Maar ik dacht dat een eigen topic misschien wat overdreven zou zijn :)
Ik heb hem zelf destijds nieuw gekocht maar later eens vd hand gedaan. 10 jaar geleden weer eentje gekocht en ook de pm75 staan (de enige uit die tijd met een DAC)

de pm80 kan je indien gewenst met vol vertrouwen aanbieden aan Herman

http://diensten-vakmensen...huis.html?previousPage=lr

dan heb je voor weinig hem weer helemaal fris.

edit. voor de liefhebber.. er zit ook een mooie phono trap in

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 30-12-2017 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ray schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 10:23:
[...]

Ik heb hem zelf destijds nieuw gekocht maar later eens vd hand gedaan. 10 jaar geleden weer eentje gekocht en ook de pm75 staan (de enige uit die tijd met een DAC)

de pm80 kan je indien gewenst met vol vertrouwen aanbieden aan Herman

http://diensten-vakmensen...huis.html?previousPage=lr

dan heb je voor weinig hem weer helemaal fris.
Dat is goed om te horen! Ik ga de speakers zo beluisteren, ze staan aangesloten op een NAD C320BEE hoor ik net. Dus even afwachten wat die doet. Als dit me niet helemaal lekker klinkt, ga ik proberen met de Marantz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

Peter_Aragorn schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 10:26:
[...]

Dat is goed om te horen! Ik ga de speakers zo beluisteren, ze staan aangesloten op een NAD C320BEE hoor ik net. Dus even afwachten wat die doet. Als dit me niet helemaal lekker klinkt, ga ik proberen met de Marantz.
dat zal ongetwijfeld gewoon goed klinken maar ik denk dat er meer uit te halen valt... let wel dan op hogere volumes en / of dynamiek vraag anders zal de nad het ook prima doen (minder vermogen maar een goede dempingsfactor)

zo haalde ik ooit een setje confidence 5 ( 82db? versie) op uit Hamburg. Klonk daar echt droevig naar mijn idee. Stond ook op een geïntegreerde versterker die het gewoon niet aan kon naar mijn smaak.
thuis op een ksa 200s gezet. wat een verschil. toen maar de 300s gekocht...gewoon omdat het kon :)
die speakers had ik nooit moeten verkopen overigens... ze zijn nu bijna dubbel zo duur en blijven juweeltjes. zou er graag nog een setje van hebben.

edit. je kan wellicht een wat mager laag ervaren afhankelijk van wat je gewend bent. Dat is voornamelijk omdat dyn's strak in het laag zijn en niet 'blubberen' zoals vele speakers.

[ Voor 35% gewijzigd door Ray op 30-12-2017 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Even een klein tegengeluid op dit technische forum. Bovenstaande adviezen zijn niet technisch correct onderbouwd (ook al worden er wel specs genoemd) en zijn gebaseerd op subjectieve ervaringen.

Technisch en naar aanleiding van objectief testen (blinde ABX luistertesten) blijken versterkers zolang ze in hun normale bereik spelen (en dat is ook hard spelen met een dynaudio contour), akoestisch transparant.

Zie bijvoorbeeld dit topic : Jag in "Hoe verbeter ik mijn installatie?"

Ik wilde dit technische tegengeluid toch even late horen, we zitten hier per slot van rekening op tweakers, waar we zaken graag echt technisch onderbouwen en niet op hifi.nl waar je met halve interpretaties van specificaties subjectieve waarnemingen als waarheid kan stellen.

Bottom line: die twee versterkers die jij noemt gaan die speakers prima aansturen. Ook als je hard speelt. Verschillen zou je zeker ook kunnen horen, maar dat komt omdat mensen overal verschil tussen horen als ze het verwachten. Ook tussen kabels.

Bij audio zijn er maar drie zaken technisch van invloed (lees geven hoorbare en onderscheidbare vervorming), dat zijn de opname, de speakers en de ruimte akoestiek. De rest is geneuzel in de marge (en waar gek genoeg audiofielen het meeste belang en de meeste aandacht aan besteden, daarmee zeer veel verwarring en een gebeid vol misverstanden veroorzakend, onder het mom van "ik hoor het echt" ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

@JvS wederom de bekende discussie....

daarom heb ik ook diverse malen aangegeven dat zoals jij ook stelt binnen het normale bereik ze niet zullen verschillen.

Ja je zal aardig luid moeten spelen wil je daar buiten komen maar met dit type speakers met dit rendement is dat zeker niet ondenkbaar en dan gaat een versterker die meer vermogen kan geven ook bij lagere impedanties dat gewoon beter aansturen. Dat zal je toch met me eens moeten zijn ? of waarschijnlijk nooit :9

zoals gezegd heb hier weken een stk 25 watt versterkertje laten spelen op de audience. (https://www.hifiengine.com/manual_library/akai/am-u22.shtml) Allemaal leuk en aardig maar gooi je het volume omhoog met muziek met flink laag erin gaat hij dat echt niet bijbenen waar de pm80 dit gewoon wel doet en nog harder kan. Dat is , in ieder geval mijn!, realiteit...

daarnaast, maar die discussie hebben we al gehad, klinkt de akai (die zal dan wel stuk zijn...) scheller dan de marantz. dus in ieder geval 1 vd twee is niet akoestisch transparant

[ Voor 39% gewijzigd door Ray op 30-12-2017 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
JvS schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 10:39:
Even een klein tegengeluid op dit technische forum. Bovenstaande adviezen zijn niet technisch correct onderbouwd (ook al worden er wel specs genoemd) en zijn gebaseerd op subjectieve ervaringen.

Technisch en naar aanleiding van objectief testen (blinde ABX luistertesten) blijken versterkers zolang ze in hun normale bereik spelen (en dat is ook hard spelen met een dynaudio contour), akoestisch transparant.

Zie bijvoorbeeld dit topic : Jag in "Hoe verbeter ik mijn installatie?"

Ik wilde dit technische tegengeluid toch even late horen, we zitten hier per slot van rekening op tweakers, waar we zaken graag echt technisch onderbouwen en niet op hifi.nl waar je met halve interpretaties van specificaties subjectieve waarnemingen als waarheid kan stellen.

Bottom line: die twee versterkers die jij noemt gaan die speakers prima aansturen. Ook als je hard speelt. Verschillen zou je zeker ook kunnen horen, maar dat komt omdat mensen overal verschil tussen horen als ze het verwachten. Ook tussen kabels.

Bij audio zijn er maar drie zaken technisch van invloed (lees geven hoorbare en onderscheidbare vervorming), dat zijn de opname, de speakers en de ruimte akoestiek. De rest is geneuzel in de marge (en waar gek genoeg audiofielen het meeste belang en de meeste aandacht aan besteden, daarmee zeer veel verwarring en een gebeid vol misverstanden veroorzakend, onder het mom van "ik hoor het echt" ).
Thanks hiervoor ook! Ik begrijp dat het puur op ervaring zo het geval is en dat iedereen hier anders naar kijkt.

Ik ga straks wel horen hoe het klinkt op de versterker die de verkoper gebruikt en als dit voor mij voldoende is, dan is dit voor mij voldoende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

@Ray.
Nee dat ben ik niet. Bij hard spelen hebben we het nog steeds over riant binnen het normale bereik spelen. Moderne versterkers (zeg maar de pioneer en marantz receivers van 300 euro en nagenoeg alles daarboven) zijn daar zeer goed op uitgerust. Vesterkertechniek is enorm veel beter en goedkoper geworden en vermogen is simpelweg geen enkel issue meer. Ook niet als je bij 80-90 db (dat is krankzinnig hard, politie die aanbelt volume zegmaar) gaat spelen. En ook niet voor de dynamiek tot kortstondig 100-105db volume.

Er zijn geen dure ringkerntrafos meer nodig en dure mosfet transistoren om meer dan 20watt te leveren. Vroeger (voor 1995) waren versterkers vaak karig uitgevoerd.

Nu is dat gewoon niet meer zo. Alle normale, netjes uitgevoerde moderne versterkers zijn akoestisch transparant bij normaal thuisgebruik als je er normale speakers op aansluit.

En hard spelen is ook normaal gebruik en dynaudio maakt gewoon normale speakers.

Hoe dat met die akai zit weet ik niet. Je zou het eens kunnen meten. Als er echt meer hoog in zit is het gewoon geen akoestisch transparant apparaat. En als je er echt hard mee speelt kan ik bij die wat oudere spullen niet zeker weten of ze het ook kunnen. Maar het zou me ook niets verbazen dat je ze bij blind testen niet van elkaar kan onderscheiden (ik hoop dat ik je niet beledig hiermee)

[ Voor 19% gewijzigd door JvS op 30-12-2017 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@JvS maar waarom hebben al die moderne (surround) versterkers dan ik weet niet hoeveel modellen waarbij juist het vermogen vaak het enige verschil is ?

Je kan dus simpelweg altijd het instapmodel nemen want meer is niet nodig ?

dat er met bv Klasse D een boel veranderd is ben ik volledig met je eens. Hoewel ook daar ter plekke een setje heb staan . wederom een setje audience 42 op een vsx 510 en bij flink laag gaat op hoog volume gaat er wat mis (u571 geblubber bij de dieptebommen) . Dit had ik daarvoor op een pm75 niet. Speakers ook al gewisseld. maar kom daar niet meer weg met inputs en hdmi nodig

Mijn woonkamer is destijds op 100db ingemeten door Toine Dingemans zo even uit mijn hoofd... ik heb geen goede db meter meer in huis maar volgens mijn telefoon zit ik ruim boven de 100 DB als ik voor mijn gevoel wat harder speel. Wellicht zit daar de crux >:)

edit. de blinde test tussen de marantz en akai durf ik zeker wel aan. dat verschil is gewoon erg groot. waar het dan ook door komt. Tussen de pm80 en pm75 hoor ik dit absoluut niet. Maar goed die akai was even een stukje sentiment (zie vintage topic) en nu weer toegevoegd aan de voorraad. De pm80 mag weer. totdat de pm75 weer fris is, dan is die weer aan de beurt 8)

[ Voor 22% gewijzigd door Ray op 30-12-2017 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als je op 100db gemiddeld speelt (dus af en toe 115-120db aantikt bij uithalen), heb je afhankelijk van de gevoeligheid van de speakers 10-50 watt continue nodig, met pieken van 500-5000watt.

Dat is wat ik niet meer onder normaal gebruik schaal nee. De meeste mensen vinden geluid vanaf ongeveer 80db continu vervelend luid. 100db is vier keer zo luid.

En waarom er zoveel verschillende modellen zijn? Omdat het verkoopt. Omdat er vraag naar is. Er zijn ook massa's dure kabels te koop.

[ Voor 32% gewijzigd door JvS op 30-12-2017 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

JvS schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 11:07:
Als je op 100db gemiddeld speelt (dus af en toe 115-120db aantikt bij uithalen), heb je afhankelijk van de gevoeligheid van de speakers 10-50 watt continue nodig, met pieken van 500-5000watt.

Dat is wat ik niet meer onder normaal gebruik schaal nee. De meeste mensen vinden geluid vanaf ongeveer 80db vervelend luid. 100db is vier keer zo luid.

En waarom er zoveel verschillende modellen zijn? Omdat het verkoopt. Omdat er vraag naar is. Er zijn ook massa's dure kabels te koop.
weet jij of die alie metertjes enigzins betrouwbaar zijn ? stond toch op het punt er een keer eentje te kopen. meten = weten

https://www.aliexpress.co...sViewCP=y&catId=200215825

mag ook wel wat duurder zijn gewoon in NL overigens. liever een goede dan.

of het 100 DB gemiddeld was ? eerder max lijkt me ? was oa ter bepaling van nagalmtijd en speaker response

edit. ik vind de vergelijking met kabels iets te makkelijk in deze case om eerlijk te zijn. Dat lijkt mij een heel andere discussie en ander topic.
De vraag of er, behalve sales, een logische verklaring is waarom juist vermogen het verschil is tussen verschillende modellen (binnen alle merken) lijkt me vrij legitiem. Dat het totaal niets uitmaakt vraag ik me dus echt af

[ Voor 52% gewijzigd door Ray op 30-12-2017 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tja het is gewoon dé specificatie waar iedereen mee wegloopt. De versterkers zullen ook best iets meer vermogen leveren, alleen omdat vermogen met een factor tien moet toenemen om subjectief twee keer zo hard te spelen, is het verschil tussen bijvoorbeeld 120 en 160watt echt totaal nutteloos. Dat is minder dan 1db verschil. Pas als je van 20 naar 160 watt gaat heb je het over een versterker die ongeveer twee keer zo hard kan. En wil je weer twee keer zo hard, dan ga je naar 1,5kw.

Die vermogensverschillen zijn er wel, maar ze zijn gewoon irrelevant. Elke versterker kan prima vermogen leveren om continu met voldoende dynamiek heel hard te spelen (85db gemiddeld, pieken tot 105) zonder in het zweet te raken. Dat vraagt namelijk maar 0,5 -1 watt continu en 50-100watt piek. Dat kan elke moderne versterker op z'n sloffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@JvS dat verklaart dan wellicht wel het verschil tussen de akai en de marantz. die verschillen wel flink in vermogen (factor 5)

maar hoe moet ik dat nu lezen voor bijvoorbeeld dit exemplaar

http://www.pioneer-audiovisual.eu/eu/def/products/VSX-S510

Amplification Type: Class D
110 W/ch (4 ohms 1 kHz 1 % 1ch Driven)
65 W/ch (8 ohms 20 Hz – 20 kHz, 0.5 % 1ch Driven)

kijkend naar 4 ohm lijkt het dan 110 watt te zijn. maar 1 ch driven. slaat dat nu enkel op de distortion of ook wel degelijk op het vermogen ? want als dit dus inzakt bij meer speakers wat blijft er dan netto over ? Kom ik dan nog aan de zojuist genoemde 100 watt (of niet en veroorzaakt dit het blubberend laag in u571 bij de grote boems...)

algemeen vraag:

wat ik ook nog steeds niet helemaal snap is hoe (klasse D) , uitgaande dat hij dus 6 x 110 watt output zou moeten kunnen geven, dit doet met een opgenomen vermogen van 96 watt (brochure)

[ Voor 20% gewijzigd door Ray op 30-12-2017 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Piek en continu. Die versterker heeft gewoon voorraad energie die kortstondig pieken kan opvangen.

Zoals ik zeg, ik continu heb je nooit zoveel vermogen nodig. Voor enorm rollend en gecontroleerd sublaag in films kan je het best subwoofers inzetten met een eigen versterker. Dat zijn wel potentieel vermogenvreters, omdat sublaag vaak wel veel harder dan 80db gaat en lang goed aan te horen is (oren zijn er minder gevoelig voor).
Ray schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 12:29:
[...]

dus als die piek langer is dan zijn voorraad buffer kakt hij in ?

dat zou overigens in het algemeen een goede verklaring zijn waarom sommige versterkers juist die buffers erg groot hebben ?
Ja maar zoals gezegd, in de praktijk is dat niet nodig. Alleen als je echt gaat zoeken naar argumenten en als je je versterker perse wilt gebruiken om continu sublaag op 105db weer te geven, komt een receiver tekort.

Maar dan ben je wel echt heel erg op zoek naar argumenten om een betere versterker aan te kunnen raden. Moderne versterkers klinken simpelweg altijd hetzelfde als ze in hun bereik spelen. Een argument als "deze speakers lusten wel vermogen" is een 100% oneigenlijk audiofiel quasi technisch onderbouwd argument. :)

[ Voor 77% gewijzigd door JvS op 30-12-2017 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

JvS schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 12:26:
Piek en continu. Die versterker heeft gewoon voorraad energie die kortstondig pieken kan opvangen.

Zoals ik zeg, ik continu heb je nooit zoveel vermogen nodig.
dus als die piek langer is dan zijn voorraad buffer kakt hij in ?

dat zou overigens in het algemeen een goede verklaring zijn waarom sommige versterkers juist die buffers erg groot hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-09 15:47
Hey iedereen, momenteel heb ik een setje speakers q acoustics voor op de bureau. Soms geeft die relatief veel ruis. Hij is aangesloten via de aux poort van men computer. Zou dit opgelost zijn wanneer ik een aux naar optische kabel koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

zierbeek schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 12:29:
Hey iedereen, momenteel heb ik een setje speakers q acoustics voor op de bureau. Soms geeft die relatief veel ruis. Hij is aangesloten via de aux poort van men computer. Zou dit opgelost zijn wanneer ik een aux naar optische kabel koop?
Die ruis ontstaat waarschijnlijk niet in de speakers maar al in de computer. Dat gaat een ander kabeltje niet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Toch kun je een andere kabel altijd proberen. Ik heb ook ruis op mijn hakkietakkie 5 meter kabel van laptop naar hifi. Van laptop (dockaansluiting) naar aangesloten HK Soundsticks nergens last van.

Maar AUX naar optisch gaat niks worden denk ik...dan heb je een ding te makken dat een analoog signaal naar digitaal vertaalt. Vraag is welke aansluitingen je op je laptop hebt zitten en welke op je versterker (aangenomen dat die q acoustics geen eigen versterker aan boord hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
downtime schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 12:31:
[...]

Die ruis ontstaat waarschijnlijk niet in de speakers maar al in de computer. Dat gaat een ander kabeltje niet oplossen.
Van in de macbook dan? Muziek wordt afgespeeld vanop spotify. Wanneer ik over bluetooth speel is er geen ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
The Eagle schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 12:35:
Toch kun je een andere kabel altijd proberen. Ik heb ook ruis op mijn hakkietakkie 5 meter kabel van laptop naar hifi. Van laptop (dockaansluiting) naar aangesloten HK Soundsticks nergens last van.

Maar AUX naar optisch gaat niks worden denk ik...dan heb je een ding te makken dat een analoog signaal naar digitaal vertaalt. Vraag is welke aansluitingen je op je laptop hebt zitten en welke op je versterker (aangenomen dat die q acoustics geen eigen versterker aan boord hebben).
Ik gebruik een macbook air dus dat is allemaal vrij magertjes.. de Q acoustics hebben een aux input, optisch en analoge input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

zierbeek schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 12:35:
[...]

Van in de macbook dan? Muziek wordt afgespeeld vanop spotify. Wanneer ik over bluetooth speel is er geen ruis.
Ik denk dat je iets wilt wat volledig digitaal is. Niet een kabeltje wat analoog naar digitaal omzet. Ik denk namelijk dat de ruis al ontstaat in het analoge circuit in de mac.
Zo’n Air heeft toch alleen USB en draadloos zoals Wifi en BT? Misschien een goedkope externe USB DAC gebruiken met een digitale uitgang die je direct in de digitale poorten van die speakers steekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
downtime schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 12:43:
[...]

Ik denk dat je iets wilt wat volledig digitaal is. Niet een kabeltje wat analoog naar digitaal omzet. Ik denk namelijk dat de ruis al ontstaat in het analoge circuit in de mac.
Zo’n Air heeft toch alleen USB en draadloos zoals Wifi en BT? Misschien een goedkope externe USB DAC gebruiken met een digitale uitgang die je direct in de digitale poorten van die speakers steekt?
Daar dacht ik ook aan.. en klopt, usb , wifi,BT, Thunderbolt en aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@JvS ivm opmerking lusten vermogen. Ik doel daarmee op dat de dynaudio's uit die tijd (die ik ken) een vrij laag rendement hebben (met name de confidence) en daarmee dus wat meer erin moet om hetzelfde luisternivo te krijgen als een speaker met een hoger rendement. dat zou toch moeten kloppen...

en ja, ik heb nog nooit een monitor speaker meegemaakt zoals de confidence 3 die werkelijk waar een krell ksa 300S tot in zijn bovenste bias level aanspreekt en gewoon zuiver blijft en niet in rook opgaat.... Ik deed dat met mijn accuton units en die verpulverden letterlijk.....

en . hier te beluisteren, mijn adience 42 blubbert bij aanhoudend hard laag op de klasse D pioneer en doet dat op de oude pm75 echt niet ;) goed dat is < 1% van het gebruik , dat dan weer wel... (en de gemiddelde luisteraar zal het nooit opvallen)

een ieder moet voor zichzelf bepalen wat hij koopt en op welke basis hij die keuzes maakt natuurlijk!

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 30-12-2017 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 09:16
@JvS & @Ray
Interessante discussie over die versterkers, goed om te zien dat zo’n ogenschijnlijk discutabel onderwerp hier op eenniveau besproken kan worden waar iedereen iers aan heeft. Doet me ook weer even anders denken over mijn eigen set en keuzes voor investeringen.

Als iemand nog goedkope maar fraaie (subjectief, weet het) speakers zoekt: de KEF 55.2 blijft bij mij na vele jaren nog altijd echt top klinken ( bij mij icm NAD). Echt een aanradervoor “veel voor weinig”. Ze komen namelijk regelmatig langs op marktplaats, vaak voor 200-300 euro per set. Je moet wel van zuilen in je huis houden ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 30-12-2017 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Als ik geluid via de koptelefoonuitgang van de tv naar mn microset stuur in de hoop het geluid te versterken en dus via de koptelefoonuitgang van de set het geluid wil beluisteren klinkt het erg zwak.

Rechtsstreeks op de koptelefoonuitgang van de tv klinkt het ook beroerd, heb je bijna het volume maximaal van de televisie, hoor je het geluid wel beter, maar elke vorm van bass wordt compleet krakend geserveerd, ook de rustigere lage to en hoor je simpelweg niet. Ik heb 2 koptelefoons, de sony Xb 500 en sennheiser rs 120ii, werken allebei goed op alle andere apparaten.

De tv heeft wel n opt.out maar de microset heeft helaas geen ingang hiervoor. Zou n omvormer wel tot beter rssultaat kunnen leiden? Dan bedoel ik tv optical out -> omvormer naar analoog -> analoog ingang set -> koptelefoon.

Maar misschien ook andere goede ideeen? Ik heb ook al localcast geprobeerd, daar kreeg ik nergens geluid en t beeld stotterde.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Heb je geen RCA-out op de tv? Anders en andere receiver kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

timovd schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 16:39:
Andere receiver kopen |:(

@Byte_Me zo'n converter is de beste oplossing. Kost 18 euro ofzo en doet precise wat je wilt: Een volwaardige line-out creeeren die goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ik ben geen fan van losse converterters als je een apparaat kunt kopen waarmee dat niet hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ray schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 12:48:
een ieder moet voor zichzelf bepalen wat hij koopt en op welke basis hij die keuzes maakt natuurlijk!
Dat is zeker waar. Ik vind het alleen altijd wel belangrijk om de subjectieve zaken goed te scheiden van de objectieve.

Maar uiteindelijk is audio luisteren een subjectieve beleving (dat is misschien zelfs een pleonasme). Een mooi apparaat draagt bij aan algemeen genieten en daarom betere beleving / waarneming. Ook al doet dat technisch niets aan beter klinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

timovd schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 16:47:
Ik ben geen fan van losse converterters als je een apparaat kunt kopen waarmee dat niet hoeft.
Want waarom zou je 18 euro uitgeven als 180 euro uitgeven het probleem ook oplost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkool837
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:36
Heb al diverse versterkers thuis gehad en ben het er niet mee eens dat het voor het geluid helemaal niets uitmaakt.

Hoorde wel degelijk verschil tussen bijvoorbeeld een Naim supernait, daarna een van lyngdorf en momenteel een marantz sr7010.
Met muziek luisteren is het toch wel minder geworden qua geluid, maar voor tv kijken, gamen en films is zo’n surround receiver wel weer fijn.

Blijft lastig uit te leggen wat nu precies het verschil is, maar beleef het toch echt en lijkt me sterk dat het alleen psychisch is omdat er een ander apparaat in de kast staat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
timovd schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 16:39:
zit er niet op, enkel optical out. Maar ik ga geen geld uitgeven aan een versterker, de set die ik nu heb klinkt goed zat van zichzelf met zat kracht. En om nou een log ding te kopen van mp / kringloop is ook weer zo. Ik hoef enkel een hdmi kabel vanaf de pc naar de tv te leggen en ik heb al wat ik wil, alleen praktisch is het natuurlijk niet gezien het nu dan over de grond ligt.

Mijn andere optie heb ik ook al besteld: een hdmi repeater, ik leg dus 2 7,5m kabels neer met die adapter er tussen en in principe heb ik dan een tweede mogelijkheid gecreeerd voor € 3,- van Alixpress. Als het werkt althans. Want veel zaken die ik heb geprobeerd liepen uit op niets, netbooks zijn te langzaam al mediaplayer, de huidige mediaplayer loop meestal vast :F Maar goed, uiteindelijk moet er wel iets lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Het ging je om die GC en andere TV audio toch? Dan gewoon ff een simpel DACje kopen (want zo heet zo'n verloopje van digitaal naar analoog). Zie https://www.allekabels.nl...Digitaal%20naar%20analoog
Paar tientjes ben je de man.
Hou er wel rekening mee dat je dan het volume op de miniset moet regelen. Evt hoofdtelefoon souit je rechtstreeks op TV aan of op de miniset. En uiteraard kun je als je de TV gebruikt zonder de miniset op de TV het volume regelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
The Eagle schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 17:49:
Het ging je om die GC en andere TV audio toch? Dan gewoon ff een simpel DACje kopen (want zo heet zo'n verloopje van digitaal naar analoog). Zie https://www.allekabels.nl...Digitaal%20naar%20analoog
Paar tientjes ben je de man.
Hou er wel rekening mee dat je dan het volume op de miniset moet regelen. Evt hoofdtelefoon souit je rechtstreeks op TV aan of op de miniset. En uiteraard kun je als je de TV gebruikt zonder de miniset op de TV het volume regelen :)
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
@JvS
Misschien kun jij hier je licht eens op laten schijnen: Ik heb twee versterkers, één van eind jaren 90 met een voor mij perfect stereo-geluid. Is best een bakbeest, heeft op de stereo ingangen na geen opties voor surround e.d. De andere is een versterker van +/- 10 jaar nieuwer, met 5.1 stereo. Vermogen per channel is minder. Als je leest zie je vaak terug dat zo'n surround-bak zich op stereo niet echt kan meten met de stereo-versterkers van daarvoor, tenzij je weer een duurdere klasse gaat kopen. Dat lijkt logisch, want het geld zit immers al snel in allerlei opties en niet in het perfectioneren van één ding: stereo geluid. Maar wat je vertelde over vermogens en beperkte invloed van versterkers op het eindgeluid staat daar weer schril tegenover.

Denk jij dat onderstaande twee versterkers voor iemand die op normaal niveau muziek luistert (d.w.z., in een rijtjeshuis met buren ;) ) inwisselbaar zijn voor het stereogeluid, of zou de een de ander toch moeten kunnen aftroeven?

NAD 317 versterker, specs:
- model van +/- '96/'97
- 80 watts per channel in 8Ω (stereo).
- Frequency response: 20Hz to 20kHz
- Dimensions: 435 x 128 x 383mm
- Weight: 12.1kg

NAD T742 versterker (5.1 surround)
- Tuning range: FM, MW
- Power output: 60 watts per channel into 8Ω (stereo)
- Surround output: 50W (front), 50W (center), 50W (rear)
- Frequency response: 5Hz to 20kHz
- Dimensions: 435 x 132 x 350mm
- Weight: 14.2kg

PS: Zelf luisteren is natuurlijk het beste, maar ik vind het maar lastig te vergelijken, moet ook e.e.a. los halen en kan dus niet zo makkelijk heen en weer switchen tussen de twee. De reden dat ik eigenlijk naar surround wil is dat ik bij films ook graag het audio-systeem inzet maar dan zijn twee zuilen eigenlijk onhandig omdat de de dialogen dan vaak te zacht worden t.o.v. het achtergrondgeweld. Met 5.1 en een fatsoenlijke centerspeaker hoop ik dat beter te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zoals gezegd, ik denk dat je er zeker verschil tussen zult horen als je dit zelf omschakelt. Simpelweg vanwege het feit dat verschil te verwachten is. Maar ik denk dat als je deze twee versterkers in een blinde A/B test inzet, alle audioprocessing uit zet (want dat doet natuurlijk echt wat met geluid), ze op minder dan 0,5db verschil even hard zet, er geen verschil te horen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je zou ze natuurlijk ff naast elkaar kunnen zetten en de pre-outs van de T742 aan de 317 kunnen hangen. Das een kwestie van een tulpkabeltje trekken en je twee fronts ompluggen, dat lijkt me voor testen nog wel te doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 21:53

Jag

pkool837 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 17:32:
Heb al diverse versterkers thuis gehad en ben het er niet mee eens dat het voor het geluid helemaal niets uitmaakt.

Hoorde wel degelijk verschil tussen bijvoorbeeld een Naim supernait, daarna een van lyngdorf en momenteel een marantz sr7010.
Met muziek luisteren is het toch wel minder geworden qua geluid, maar voor tv kijken, gamen en films is zo’n surround receiver wel weer fijn.

Blijft lastig uit te leggen wat nu precies het verschil is, maar beleef het toch echt en lijkt me sterk dat het alleen psychisch is omdat er een ander apparaat in de kast staat. ;)
Nou dat zal ook niemand ontkennen dat jouw beleving anders is. Maar dat het komt een technisch verschil tussen de apparaten is discutabel.

Een goed vergelijk is nog niet eens zo eenvoudig. Je wilt alle vormen van bias weghalen door blind te testen, Maar ook de volumes moeten nauwkeurig gematched worden. Kleine verschillen in volume van tienden van een dB hoor je niet als volume verschil, maar als beter geluid.

Dit soort vergelijken zijn wel gedaan, en dan komt eruit wat je basis van de technische eigenschappen mag verwachten van versterkers: geen verschil, het zijn akoestisch transparante apparaten. Wel natuurlijk op voorwaarde dat je binnen het lineaire bereik blijft, maar dat bereik is groot :).

De rest zijn verschillen op basis van ervaring, die door tal van oorzaken komen. Daar is niks mis mee, vind het zelf ook fijn om in mijn behoefte van degelijkheid en robuustheid te voorzien. Maar het is wel belangrijk om dit te onderkennen, en niet op basis van dit soort ervaringen een causaal verband te concluderen met het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkool837
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:36
Jag schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 19:00:
[...]

Nou dat zal ook niemand ontkennen dat jouw beleving anders is. Maar dat het komt een technisch verschil tussen de apparaten is discutabel.

Een goed vergelijk is nog niet eens zo eenvoudig. Je wilt alle vormen van bias weghalen door blind te testen, Maar ook de volumes moeten nauwkeurig gematched worden. Kleine verschillen in volume van tienden van een dB hoor je niet als volume verschil, maar als beter geluid.

Dit soort vergelijken zijn wel gedaan, en dan komt eruit wat je basis van de technische eigenschappen mag verwachten van versterkers: geen verschil, het zijn akoestisch transparante apparaten. Wel natuurlijk op voorwaarde dat je binnen het lineaire bereik blijft, maar dat bereik is groot :).

De rest zijn verschillen op basis van ervaring, die door tal van oorzaken komen. Daar is niks mis mee, vind het zelf ook fijn om in mijn behoefte van degelijkheid en robuustheid te voorzien. Maar het is wel belangrijk om dit te onderkennen, en niet op basis van dit soort ervaringen een causaal verband te concluderen met het apparaat.
Mooie term: acoustisch transparant :)

Dus dat wil zeggen dat het helemaal niets uitmaakt, alle merken klinken hetzelfde en het maakt niet in welke prijsklasse je een versterker koopt gebruikt en het soort maakt ook niets uit zoals de 100% digitale versterker van lyngdorf of een klasse A of D of G zoals Arcam heeft?

Kan het me niet voorstellen en mijn ervaringen zijn anders, maar begrijp wel dat als je het wetenschappelijk bekijkt tot die conclusie kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

pkool837 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 19:24:
[...]

Dus dat wil zeggen dat het helemaal niets uitmaakt, alle merken klinken hetzelfde en het maakt niet in welke prijsklasse je een versterker koopt gebruikt en het soort maakt ook niets uit zoals de 100% digitale versterker van lyngdorf of een klasse A of D of G zoals Arcam heeft?
Er zijn natuurlijk wel wat randvoorwaarden: Mits ontworpen door een capabele technicus, mits het geluid niet met opzet wordt gekleurd, mits gebruikt binnen de specificaties, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

pkool837 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 19:24:
[...]

Kan het me niet voorstellen en mijn ervaringen zijn anders, maar begrijp wel dat als je het wetenschappelijk bekijkt tot die conclusie kan komen.
Hehe mooi he. Maar versterkers kunnen zich wel onderscheiden met goede DSP. Dan is het ineens totaal niet meer akoestisch transparant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nee, maar ook geen pure versterking meer ;) Enige echt akoestisch transparante ding dat ik ken is luidsprekerdoek. En verder lijkt me die hele discussie een beetje offtopic gaan eerlijk gezegd, nofi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Jag schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 19:00:
[...]
Dit soort vergelijken zijn wel gedaan, en dan komt eruit wat je basis van de technische eigenschappen mag verwachten van versterkers: geen verschil, het zijn akoestisch transparante apparaten.
Wat is dat, akoestisch transparant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

The Eagle schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 20:19:
Nee, maar ook geen pure versterking meer ;) Enige echt akoestisch transparante ding dat ik ken is luidsprekerdoek. En verder lijkt me die hele discussie een beetje offtopic gaan eerlijk gezegd, nofi :)
Luidsprekerdoek is niet akoestisch transparant. Niet voor niks kun je het bij veel speakers verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Techneut schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 20:36:
[...]
Wat is dat, akoestisch transparant?
Dat betekent dat wat je erin stopt, aan de andere kant eruit komt en dan precies hetzelfde klinkt (maar veel harder in het geval van een versterker). Dus klankkleuring door een verandering in zowel response als in vervorming is zo weinig, dat het apparaat geen hoorbare verandering aan het geluid veroorzaakt.

Bij akoestisch transparante apparaten maakt het voor de echt objectief hoorbare klank niet uit welke je gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 30-12-2017 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
he jongens, zouden jullie nog verder jullie idee kunnen geven over mijn probleem/vraag op 167

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Even on-topic dan maar: weet iemand of je bij een 2017-generatie Macbook Pro (met alleen maar USB-C uitgangen en een 3,5mm analoge uitgang) 5.1 geluid naar een surroundversterker kan krijgen in alle verschillende kanalen, en zo ja hoe? De versterker heeft geen HDMI-ingangen, en de laptop alleen USB-C / Jack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Externe USB geluidskaart. Zie ook de apple support site, zoeken op macbook aux :)
zierbeek schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 23:56:
he jongens, zouden jullie nog verder jullie idee kunnen geven over mijn probleem/vraag op 167
Quote je eigen vraag maar even, paginainstelling is niet bij iedereen gelijk dus geen idee wat je vroeg :)

[ Voor 11% gewijzigd door The Eagle op 31-12-2017 10:51 ]

Pagina: 1 ... 42 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6