@
JvS
Misschien kun jij hier je licht eens op laten schijnen: Ik heb twee versterkers, één van eind jaren 90 met een voor mij perfect stereo-geluid. Is best een bakbeest, heeft op de stereo ingangen na geen opties voor surround e.d. De andere is een versterker van +/- 10 jaar nieuwer, met 5.1 stereo. Vermogen per channel is minder. Als je leest zie je vaak terug dat zo'n surround-bak zich op stereo niet echt kan meten met de stereo-versterkers van daarvoor, tenzij je weer een duurdere klasse gaat kopen. Dat lijkt logisch, want het geld zit immers al snel in allerlei opties en niet in het perfectioneren van één ding: stereo geluid. Maar wat je vertelde over vermogens en beperkte invloed van versterkers op het eindgeluid staat daar weer schril tegenover.
Denk jij dat onderstaande twee versterkers voor iemand die op normaal niveau muziek luistert (d.w.z., in een rijtjeshuis met buren

) inwisselbaar zijn voor het stereogeluid, of zou de een de ander toch moeten kunnen aftroeven?
NAD 317 versterker, specs:
- model van +/- '96/'97
- 80 watts per channel in 8Ω (stereo).
- Frequency response: 20Hz to 20kHz
- Dimensions: 435 x 128 x 383mm
- Weight: 12.1kg
NAD T742 versterker (5.1 surround)
- Tuning range: FM, MW
- Power output: 60 watts per channel into 8Ω (stereo)
- Surround output: 50W (front), 50W (center), 50W (rear)
- Frequency response: 5Hz to 20kHz
- Dimensions: 435 x 132 x 350mm
- Weight: 14.2kg
PS: Zelf luisteren is natuurlijk het beste, maar ik vind het maar lastig te vergelijken, moet ook e.e.a. los halen en kan dus niet zo makkelijk heen en weer switchen tussen de twee. De reden dat ik eigenlijk naar surround wil is dat ik bij films ook graag het audio-systeem inzet maar dan zijn twee zuilen eigenlijk onhandig omdat de de dialogen dan vaak te zacht worden t.o.v. het achtergrondgeweld. Met 5.1 en een fatsoenlijke centerspeaker hoop ik dat beter te krijgen.