Ray schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 08:29:
@
JvS toch nog een opmerking op je basis stelling dat zolang apparatuur volgens specs speelt je geen verschil zou mogen horen. Je hebt daar natuurlijk een kern van waarheid waarbij ik recent toen ik een vintage akai am-u22 kocht opeens weer tot ander inzicht kwam. Ik heb een 'stack' van versterkers met een Marantz pm 80-mk2 / PM 75 en die akai nu dus
De akai klinkt toch echt een stuk scheller (het de treble zelfs op -4 staan) dan de marantz met neutrale settings.
Dan moet er toch iets in het ontwerp zitten wat dit verschil naar voren doet komen lijkt me ?
Ja hier kunnen twee dingen aan de hand zijn:
1. Het verschil verdwijnt bij blind testen en als je het geluid meet, is de frequentierespons ook gewoon "vlak"
2. De versterker meet ook daadwerkelijk anders, ik zou hem dan stuk noemen.
Als je het kan meten en kan horen, dan is het apparaat gewoon anders en dan klopt het dus ook dat het daadwerkelijk anders klinkt. Dat zal ik ook nooit bestrijden

.
en dan wankelt dus ook de basis stelling ....
Ik ga uit van apparatuur dat "akoestisch transparant" speel. Dus (en de waarde van deze specs verzin ik hier ter illustratie, maar de specs zijn wel relevant) een THD van minder dan 0,5% en een vlakke frequentierespons +/0,5db.
Mijn stelling is dus dat een apparaat dat meetechnisch akoestisch transparant is, nooit anders zal klinken in goed gecontroleerde testen. En ongeveer 99,5% van alle normale versterkers die in hun normale bereik spelen, zijn akoestisch transparant (net als kabels, cd spelers, DAC's).En dat is goed controleerbaar, namelijk gewoon door het te meten.
Opnamen, luidsprekers, akoestiek en DSP (duh

) zijn expliciet niét akoestisch transparant. Ook niet als ze goed functioneren. Daar zit volgens mij de winst in geluid in.
[
Voor 4% gewijzigd door
JvS op 27-10-2017 09:34
]