Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 40 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

ToTheBone schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 10:10:
[...]
Dat doen ze niet allemaal. Een bekend voorbeeld van een fabrikant met zeer goede reputatie die geen dubbele aansluitingen heeft is bijvoorbeeld Dynaudio. Met een beetje zoeken zijn er nog wel wat voorbeelden; Thiel, Wilson, Harbeth (huidige modellen, in het verleden wel eens gehad), etc.
Focal doet het ook niet. Alleen jammer dat ze dan in de handleiding wel weer stellen dat ze experimenteren met speakerkabels aanraden om zo het beste uit je speakers te halen...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedemorgen ,

Heb een vraag ik heb een Onkyo Reciever 2de hands gekocht ( TR TX616 ) in combinatie met een Teufel 5.1 speaker set. Mijn Sub is een TS 1300. Op mijn receiver staan mijn speakers op 80HZ ( THX ) en de LPF van LFE op 120HZ. Op mijn sub zelf kan ik behalve het volume ook nog de Phase en het aantal HZ instellen ( 40 t-m 240 Hz ) Nou heb ik begrepen dat ik die gewoon op 240 HZ kan zetten aangezien mijn receiver de crossover regelt? De Phase knop staat bij mij nu nog op 0. Klopt dit of moet ik de Frequentie ook op de subwoofer zelf nog regelen?

Alvast bedankt .
Gr Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-06 17:36
JvS schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:18:
Nee die verkopen beter. Er is een enorme audiofiele scene met veel invloed. Als die je niet serieus nemen, verkoop je niets.
Plus bij die speaikaerbouwers werken die audiofielen ook.

Ik denk dat er meer audiofielen zijn dan hardcore objectieve techneuten. Dus dat is wel te begrijpen :)

Wat betreft die testen, die worden sporadisch gedaan. Bekende zijn een oude simpele Sony versterker en een high end ding. Of een discman VS een high end cd speler. Kabels VS geluidssignaal van speakers door een emmer modder. Da/ad conversies (maat dan 20keer achter elkaar) met goedkope (uitstekende) dacs.... Ik heb ze niet paraat, maar als je zoekt op double blind ABX test dan moet je ze wel. Kunnen vinden
Ik heb even gegoogled maar vind veel discussies en veel oude sites. Niets ziet er echt solide uit en echte vergelijkingen vind ik nauwelijks. En test met de wonderkabels van bijvoorbeeld AudioQuest of een simple test met en zonder bi-amping moet toch niet zo complex zijn?
Voor mij kunnen we dit nog steeds van twee kanten bekijken: het helpt, of het helpt niet. Als je mensen laat luisteren moet het dubbel-blind om het 'onbewuste' uit te schakelen. Als je meetapparatuur gebruikt (het gaat er namelijk in eerste instantie niet eens om of het mooier en beter is, maar alleen of er sowieso VERSCHIL is), is het beter. Ik mis nog steeds data. Nogmaals, ik zeg NIET dat het wel uitmaakt (maar ook niet dat het niet uitmaakt >:) ). Ga er ooit zelf wel eens naar luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 11:52:
Goedemorgen ,

Heb een vraag ik heb een Onkyo Reciever 2de hands gekocht ( TR TX616 ) in combinatie met een Teufel 5.1 speaker set. Mijn Sub is een TS 1300. Op mijn receiver staan mijn speakers op 80HZ ( THX ) en de LPF van LFE op 120HZ. Op mijn sub zelf kan ik behalve het volume ook nog de Phase en het aantal HZ instellen ( 40 t-m 240 Hz ) Nou heb ik begrepen dat ik die gewoon op 240 HZ kan zetten aangezien mijn receiver de crossover regelt? De Phase knop staat bij mij nu nog op 0. Klopt dit of moet ik de Frequentie ook op de subwoofer zelf nog regelen?

Alvast bedankt .
Gr Martijn
Groeten doen we hier niet, maar soit ;)

Klopt wat je zegt. Volume van de sub op half, crossover op max en phase op 0. Receiver doet de rest bij het inregelen :)
Check anders ook even de (online) manual van je receiver, daar zal het ongetwijfeld in staan en bevestigd worden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ErikJan2 met apparatuur zal je ongetwijfeld een verschil kunnen meten. Echter gaat niemand dat horen in een blind test. De verschillen zijn zo marginaal dat het zinloos is.

Wat het complex maakt is dat er mensen zijn die beweren het wel te horen maar in een blind test door de mand vallen. Tevens zijn er partijen die er geld aan verdienen die zijn er bij gebaat om mensen te laten geloven dat het echt beter is en je het wel kan horen.

Want die verkopen liever een optische kabel van 40€ dan een van 8,99€ of 20 meter extra luidspreker kabel. Om maar te zwijgen over een versterker met meer kanalen want tja die heb je dan wel nodig en dan natuurlijk HDMI kabels van weet ik hoeveel euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
ErikJan2 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:08:
Ik heb even gegoogled maar vind veel discussies en veel oude sites. Niets ziet er echt solide uit en echte vergelijkingen vind ik nauwelijks. En test met de wonderkabels van bijvoorbeeld AudioQuest of een simple test met en zonder bi-amping moet toch niet zo complex zijn?
In mijn ogen kun je daar al je conclusie uit trekken. In bijna alle markten worden onderzoeken te pas en te onpas aangehaald om bepaalde claims te "bewijzen". In veel gevallen wordt de conclusie van deze onderzoeken helemaal uit hun verband getrokken om beter aan te sluiten bij de claim en worden ze vol ingezet in de marketing.

Het feit dat bepaalde claims in de audio wereld niet worden versterkt met dergelijke onderzoeken, zegt mij dat er gewoon geen meetbaar én hoorbaar verschil is. Was dat wel het geval, dan reken maar dat fabrikanten van "audiofiele apparatuur" over elkaar heen vielen om het in hun reclame-uitingen te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Strict genomen kan er wel een meetbaar wel verschil zijn. Maar er is geen meetbaar verschil dat dusdanig groot is dat mensen het kunnen horen. Een frequentieresponse van +/-0,1db is voor een mens niet te onderscheiden, maar kan je wel meten bijvoorbeeld :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
JvS schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 20:20:
[...]

Je bedoelt naast het feit dat dit niet tot meetbaar beter klinkende speakers leidt, niet tot betere beoordelingen in blinde tests, maar dat veel mensen wel allerlei verschillen horen? Nee daarnaast is er niets zinvols over te zeggen.

Net zoals verschillen horen tussen DAC's, versterkers en kabels die technisch in orde zijn en voldoen aan moderne criteria (lees: bijna alle hedendaagse merken), zijn dat verschillen die niet objectief vast te stellen zijn, maar die mensen wel horen. Daar kan je wel 20 pagina's over discussieren, maar de objectivisten zeggen allemaal: Investeer in iets dat wel zin heeft (De zwakke schakels in de keten, dus: Betere opname, Betere processing, Betere speakers, Betere akoestiek) en niet in onzin die je alleen hoort vanwege confirmation bias.
Toch ben ik voor muziek nog wel benieuwd of een losse dac aan mijn pc en dan analoog naar de receiver betere resultaten haalt dan direct vanaf de pc met HDMI naar de receiver. Of is de dac in een av receiver gewoon net zo goed als een losse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@rodie83 zonder te kunnen vergelijken want je geeft geen receiver op en ook geen DAC is het natuurlijk onmogelijk om je vraag te beantwoorden.

Zelf heb ik een Denon AVR-X3400H van 999,- en mag aannemen dat daar een degelijke DAC inzit (waar ik ook erg tevreden over ben) ook is het vele malen beter om een digitaal signaal te transporteren zonder (meetbare) verliezen dan analoog dus het verschil in DAC moet wel uitzonderlijk hoog zijn wil je een beter resultaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:38:
@rodie83 zonder te kunnen vergelijken want je geeft geen receiver op en ook geen DAC is het natuurlijk onmogelijk om je vraag te beantwoorden.

Zelf heb ik een Denon AVR-X3400H van 999,- en mag aannemen dat daar een degelijke DAC inzit (waar ik ook erg tevreden over ben) ook is het vele malen beter om een digitaal signaal te transporteren zonder (meetbare) verliezen dan analoog dus het verschil in DAC moet wel uitzonderlijk hoog zijn wil je een beter resultaat krijgen.
Ik zelf heb een Marantz SR6009. Zou ook behoorlijk ok moeten zijn. Ik klaag in die zin ook niet hoor, ik vroeg me meer af of een dac specifiek op stereo gericht een beter geluid kan produceren dan de can do it all dac in een receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rodie83 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:41:
Ik zelf heb een Marantz SR6009. Zou ook behoorlijk ok moeten zijn. Ik klaag in die zin ook niet hoor, ik vroeg me meer af of een dac specifiek op stereo gericht een beter geluid kan produceren dan de can do it all dac in een receiver.
het bestaat zelfs dat er dezelfde DAC in zit of iig qua kwaliteit Marantz en Denon zijn van dezelfde maker, jouw model is iets ouder maar dat zegt niet perse iets over de kwaliteit natuurlijk.

ik verwacht geen vooruitgang en ALS deze er al is die niet de moeite waard is. vooral het analoog transporteren is al negatief voor het signal zoals eerder gezegd moet je dan wel een enorme verbetering scoren om dat goed te maken met een hoorbaar verschil lijkt mij niet echt realistisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

rodie83 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:30:
[...]

Toch ben ik voor muziek nog wel benieuwd of een losse dac aan mijn pc en dan analoog naar de receiver betere resultaten haalt dan direct vanaf de pc met HDMI naar de receiver. Of is de dac in een av receiver gewoon net zo goed als een losse?
Ja geluidstechnisch zijn normale DAC's die in hun normale range spelen niet in blinde tests van elkaar te onderscheiden. Dan hebben we het over letterlijk alle DAC's die in alle receivers zitten van merken vanaf het niveau sony, pioneer en alles wat beter is.

Het zou wel heel goed kunnen dat je verschillen hoort, net zoals je ook verschillen kunt horen tussen verschillende kabels, verschillende versterkers, cd spelers, etc. Maar in objectieve tests (goed opgezet, gelijk volume +/-0.5db, gecontroleerd en blind), zijn hiertussen geen verschillen.

Thuis luister je niet blind naar apparatuur. Het geeft ook een beleving om een mooi apparaat te hebben staan. Dus als je het beter vindt klinken, moet je het zeker kopen en het is leuk om te proberen. Maar weet dat het technisch geen beter geluid is. Het is een betere beleving die resulteert in een beter waargenomen geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@The Eagle Goedemorgen ,

Nu heb ik alles zo ingesteld maar zeker bij het luisteren naar muziek heb ik het idee dat de subwoofer maar wat staat te bonken ipv de bas strak weer te geven. Bij sommige stukjes dance muziek heb ikk het idee dat ie helemaal de weg kwijt is bas is soms weg en dan weer terug. De volume knop op mijn sub staat voor de helft open en alles op mijn receiver staat op 0 db overigens staan alles speakers zo inggesteld. kan ik beter aan de knop van de subwoofer draaien of moet ik op mij receiver aanpassingen doen ? Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@JvS toch nog een opmerking op je basis stelling dat zolang apparatuur volgens specs speelt je geen verschil zou mogen horen. Je hebt daar natuurlijk een kern van waarheid waarbij ik recent toen ik een vintage akai am-u22 kocht opeens weer tot ander inzicht kwam. Ik heb een 'stack' van versterkers met een Marantz pm 80-mk2 / PM 75 en die akai nu dus

De akai klinkt toch echt een stuk scheller (het de treble zelfs op -4 staan) dan de marantz met neutrale settings.

Dan moet er toch iets in het ontwerp zitten wat dit verschil naar voren doet komen lijkt me ?

en dan wankelt dus ook de basis stelling ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 07:07:
@The Eagle Goedemorgen ,

Nu heb ik alles zo ingesteld maar zeker bij het luisteren naar muziek heb ik het idee dat de subwoofer maar wat staat te bonken ipv de bas strak weer te geven. Bij sommige stukjes dance muziek heb ikk het idee dat ie helemaal de weg kwijt is bas is soms weg en dan weer terug. De volume knop op mijn sub staat voor de helft open en alles op mijn receiver staat op 0 db overigens staan alles speakers zo inggesteld. kan ik beter aan de knop van de subwoofer draaien of moet ik op mij receiver aanpassingen doen ? Alvast bedankt !
Zonder te vertellen welke sub je precies hebt is er weinig over te zeggen. Maar waarschijnlijk is het een goedkopere bass-reflex sub. Die zijn een stuk minder strak dan subs zonder bass-reflex, die de lage tonen met alleen een woofer moeten bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 07:07:
@The Eagle Goedemorgen ,

Op je receiver instellen.
Maar die 0dB overal lijkt me niet te kloppen. Weet je zeker dat de inregeling goed is gegaan? Draai hem evt nog eens?
En hoe staat je LFE instelling?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ray schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 08:29:
@JvS toch nog een opmerking op je basis stelling dat zolang apparatuur volgens specs speelt je geen verschil zou mogen horen. Je hebt daar natuurlijk een kern van waarheid waarbij ik recent toen ik een vintage akai am-u22 kocht opeens weer tot ander inzicht kwam. Ik heb een 'stack' van versterkers met een Marantz pm 80-mk2 / PM 75 en die akai nu dus

De akai klinkt toch echt een stuk scheller (het de treble zelfs op -4 staan) dan de marantz met neutrale settings.

Dan moet er toch iets in het ontwerp zitten wat dit verschil naar voren doet komen lijkt me ?
Ja hier kunnen twee dingen aan de hand zijn:
1. Het verschil verdwijnt bij blind testen en als je het geluid meet, is de frequentierespons ook gewoon "vlak"
2. De versterker meet ook daadwerkelijk anders, ik zou hem dan stuk noemen.

Als je het kan meten en kan horen, dan is het apparaat gewoon anders en dan klopt het dus ook dat het daadwerkelijk anders klinkt. Dat zal ik ook nooit bestrijden :).
en dan wankelt dus ook de basis stelling ....
Ik ga uit van apparatuur dat "akoestisch transparant" speel. Dus (en de waarde van deze specs verzin ik hier ter illustratie, maar de specs zijn wel relevant) een THD van minder dan 0,5% en een vlakke frequentierespons +/0,5db.

Mijn stelling is dus dat een apparaat dat meetechnisch akoestisch transparant is, nooit anders zal klinken in goed gecontroleerde testen. En ongeveer 99,5% van alle normale versterkers die in hun normale bereik spelen, zijn akoestisch transparant (net als kabels, cd spelers, DAC's).En dat is goed controleerbaar, namelijk gewoon door het te meten.

Opnamen, luidsprekers, akoestiek en DSP (duh :)) zijn expliciet niét akoestisch transparant. Ook niet als ze goed functioneren. Daar zit volgens mij de winst in geluid in.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 27-10-2017 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@The Eagle Wat bedoel je precies met de inregeling ? LFE staat op 120HZ in de receiver. De crossover op De sub helemaal open en de phase op 0.

@Ossi het is een teufel t1300 sw , mag je tog wel wat van verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:39

icecreamfarmer

en het is

Ik wil een soort van audiostopcontacten in mijn plint maken.
Zodat ik er met banaanstekkers in kan stekken.

Ik vind het echter lastig om contrastekkers te vinden. Hoe heten die dingen?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@JvS met de toevoeging akoestisch transparant trek je de stelling weer recht inderdaad :)

dan is wellicht de conclusie dat veel apparaten dit, bewust, niet zijn wellicht ?

De akai , later pas opgezocht, staat ook niet heel goed bekend. Instapper uit die tijd waar de PM80 natuurlijk wel een 'icoon' is van een tijdje later. Marantz wordt ook wel meer beschreven een klankkleur van 'warm' te hebben. Wellicht is de Akai wel neutraal en de marartz 'warm' waarbij inderdaad opmerk dat als ik met de Marantz speel ik vaak een stukje EQ in het hoog boost. Met de Akai staat dit dus uit. Ook lijkt het laag wat 'kaler' waarbij het dus mogelijk is dat de Marantz hier intern als iets toevoegd

ergo hoe weet je of een product akoestisch neutraal is want hardop denkend kan dat , zeker bij versterkers, nogal impact hebben lijkt me ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
@icecreamfarmer banaan (stekker) chassisdeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:39

icecreamfarmer

en het is

Dankje dat zijn ze idd. Nog tips qua kwaliteit?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
@JvS en @Ray ik denk dat hier mooie conclusies getrokken worden die niet altijd duidelijk zijn:

Alle DACs presteren gelijk, mits er geen eq wordt toegevoegd. Dat laatste kan de verschillen tussen receivers en DACs verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

LA-384 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:24:
@JvS en @Ray ik denk dat hier mooie conclusies getrokken worden die niet altijd duidelijk zijn:

Alle DACs presteren gelijk, mits er geen eq wordt toegevoegd. Dat laatste kan de verschillen tussen receivers en DACs verklaren.
Het ging in dit geval om gewone 2 kanaals versterkers zonder eigen dac.

maar ik snap je opmerking. de dac / ic / weerstand / elco etc zal in de basis gelijk presteren

echter het totale ontwerp! van een versterker bijvoorbeeld kan imho dus zo veel anders zijn dat de 'consumer specs' gelijk lijken maar het dus wel degelijk anders klinkt dan een ander ontwerp wat anders opgebouwd is. ten minste dat is mijn conclusie na 30 jaar audio hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ray schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:01:
@JvS met de toevoeging akoestisch transparant trek je de stelling weer recht inderdaad :)

dan is wellicht de conclusie dat veel apparaten dit, bewust, niet zijn wellicht ?
Zeker niet, ik stel dat bijna alle apparaten dat expliciet wél zijn. Alleen buizenverstkerkers zijn het niet. En apparaten waarbij je een equalizing aanzet zijn het ook niet. Dat is DSP, daar kunnen waanzinnig grote verschillen tussen zitten.
De akai , later pas opgezocht, staat ook niet heel goed bekend. Instapper uit die tijd waar de PM80 natuurlijk wel een 'icoon' is van een tijdje later. Marantz wordt ook wel meer beschreven een klankkleur van 'warm' te hebben. Wellicht is de Akai wel neutraal en de marartz 'warm' waarbij inderdaad opmerk dat als ik met de Marantz speel ik vaak een stukje EQ in het hoog boost. Met de Akai staat dit dus uit. Ook lijkt het laag wat 'kaler' waarbij het dus mogelijk is dat de Marantz hier intern als iets toevoegd
Ik denk dat of die Akai stuk is of dat die verschillen in blinde testen niet hoorbaar zijn.
ergo hoe weet je of een product akoestisch neutraal is want hardop denkend kan dat , zeker bij versterkers, nogal impact hebben lijkt me ?
Dat kan je gewoon in de specs van de leverancier lezen en dat kan je nameten. Ga er maar vanuit dat 99% van alle normale versterkers, CD spelers en DAC's akoestisch transparant is.

En als dat niet zo is, dan kan je dat direct met een meting controleren.
Ray schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:36:
[...]

Het ging in dit geval om gewone 2 kanaals versterkers zonder eigen dac.

maar ik snap je opmerking. de dac / ic / weerstand / elco etc zal in de basis gelijk presteren

echter het totale ontwerp! van een versterker bijvoorbeeld kan imho dus zo veel anders zijn dat de 'consumer specs' gelijk lijken maar het dus wel degelijk anders klinkt dan een ander ontwerp wat anders opgebouwd is. ten minste dat is mijn conclusie na 30 jaar audio hobby.
En daar stel ik tegenover dat al die apparaten (mits meettechnisch akoestisch transparant, dus normaal ontworpen en spelend in hun bereik) hetzelfde klinken zodra je hier een goed gecontroleerde test voor gebruikt.

Ik onderschrijf je bevinding dat ze anders klinken. Maar ik stel ertegenover dat die verschillen weg vallen als je dit echt objectief met blinde luistertesten gaat controleren.

[ Voor 27% gewijzigd door JvS op 27-10-2017 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@JvS De Akai stuk is weer kort door de bocht. Ja hij is 40 jaar oud en heeft geen onderhoud gehad nog terwijl de Marantz wel helemaal gezond is.

Maar als je kapot vertaald 'functioneert wel maar klinkt niet meer naar specs' kan ik dat niet met zekerheid zeggen.

Ik kan deze blind uit elkaar houden zeg ik nu.. Simpelweg omdat het verschil ook erg groot is. Ik heb de marantz jaren in gebruik gehad. Sluit de Akai aan het eerste wat opvalt is het schelle geluid / benadrukking van het hoog. Tussen de marantzen onderling heb ik dit absoluut niet en staan mijn eq settings ook gelijk.

maarja die led balk :9 ... zie ook het vintage topic

[ Voor 41% gewijzigd door Ray op 27-10-2017 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:52:
@The Eagle Wat bedoel je precies met de inregeling ? LFE staat op 120HZ in de receiver. De crossover op De sub helemaal open en de phase op 0.

En welke speakers gebruik je er bij?

Het kan zijn dat de sub teveel hoge tonen moet weergeven en daardoor raar gaat rommelen. Moet zeggen dat ik nog niet echt informatie kan vinden over die sub. Als je in informatiepagina weet, kun je m dan even replyen in dit topic samen met de specificaties van je gewone speakers? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ossi mijn andere speakers zijn ook van teufel centerspeaker is de L 330 C en mijn front speakers zijn L 330 FCR mijn rear speakers zijn eigenlijk hetzelfde als mijn front speakers alleen dan in een paal verwerkt.

https://www.teufelaudio.nl/gebruiksaanwijzingen.html

Als ik in de specs kijk van mijn speakers dan is de overgangsfrequentie geel anders dan als ik moest instellen op mijn receiver namelijk 120 hz ipv nu 80 hz.

Volgens de handleiding van de sub moet ik me crossover op 90 of 100 zetten ipv nu op 120 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:31:
Volgens de handleiding van de sub moet ik me crossover op 90 of 100 zetten ipv nu op 120 hz
Waar haal je dat vandaan? Ik ben sowieso allergisch voor handleidingen die op de grootte van de speaker stellen wat de crossover moet worden. Maar uit de handleiding van de T2300 en T1300 Subwoofer:
Crossover frequency for subwoofer:
  • 100 Hz, if satellites with 130 mm midrange speakers are connected.
  • 80 Hz, if satellites with 160 mm midrange speakers are connected.
Oké, dan een greep uit de specs van de Teufel F 330 FR:
Akustisches Prinzip 2,5-Weg
Hochtöner (Anzahl) 1
Hochtöner (Durchmesser) 25,00 mm
Tiefmitteltöner (Anzahl) 4
Tiefmitteltöner (Durchmesser) 80,00 mm
Impedanz 4-8 Ohm
Mindestverstärkerleistung empfohlen 50 Watt
Impulsbelastbarkeit (IEC - Short Term) 160 Watt
Dauerbelastbarkeit (IEC - Long Term) 100 Watt
Frequenzbereich von/bis 120-20000 Hz
Oftewel een woofer van 80mm, ver onder de 160 dan wel 130mm die genoemd worden in de handleiding van de subwoofer. Daarbij geeft Teufel zelf ook aan dat het bereik van de F330 FR pas bij 120 Hz begint en adviseren ze de crossover daar op in te stellen:
Scheidingsfrequentie
De optimale scheidingsfrequentie aan de voorversterker/receiver of het DecoderStation voor de L 330 FCR satelliet luidspreker bedraagt 120 Hz.
Al kan je daar ook nog over discussieren. Dit omdat de 120 Hz veelal ook nog is gemeten op -3 dB. Oftewel gemeten met al een verzwakking van 3dB van het volume op die frequentie. Ik zou de crossover minimaal op 120 Hz zetten en misschien zelfs nog wel hoger aangezien je dus met het -3 dB punt zit. Alles boven de 100 Hz is mijns inziens geen werk voor een subwoofer en is ook het punt waarop je lage tonen gaat kunnen plaatsen op gehoor. Het zwakke punt van setjes met kleine speakers.

Verwar overigens in de receiver niet de setting "LPF for LFE" met de gewone crossover. LPF for LFE moet op 120 Hz blijven staan.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 27-10-2017 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Nu online
@FeaR heeft het al van mij overgenomen, maar dat is inderdaad ook waar ik naartoe wilde. Het is een home cinema systeem waarbij de satelliet speakers niet genoeg bereik in het laag hebben om de subwoofer te ondersteunen. Het gevolg is dat de subwoofer de satelliet-speakers moet ondersteunen en hij in een frequentiebereik komt waar ze helemaal niet geschikt voor zijn. Normaal gesproken wil je de subwoofer op een crossover zetten van grofweg 80Hz, maar met jouw satelliet-speakers heb je dan een gat van grofweg 60Hz. Zou kunnen dat je geluid daardoor wel strakker wordt, maar je mist wel tonen, dus of het een verbetering is durf ik niet te zeggen.

Je zou ook de subwoofer eens op een andere plek kunnen zetten, misschien dat de locatie van de subwoofer nare trillingen teweegbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Rus
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-08-2022
rodie83 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:30:
[...]

Leen er eentje van een kennis en probeer het uit. Bestellen online bij goede zaak en indien het niet aan de verwachtingen voldoet, kun je hem terug sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:52:

LFE + main oid aanzetten. Dat doet de sub het altijd, ook met muziek. Anders alleen als via 5.1 het LFE kanaal echt aangesproken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@The Eagle die heet bij mij dubbele bas volgens mij en kan ik alleen aanzetten als de front speakers op full band staan. Overigens luister ik meer muziek dan dat ik films kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ossi thnx voor je bericht mijn woonkamer is ook niet zo groot sub staat naast mijn tv iets van de muur vandaan mijn plek op de bank is recht daar tegenover ook tegen een muur aan. Afstand is maar 3.5 meter tussen de 2 muren. Misschien beter om de sub in de hoek te zetten en dan schuin de ruimte in gericht ? Ik blijf proberen 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
@The Eagle en @Verwijderd LFE+main of double bass als dat hetzelfde is, heeft alleen invloed op de momenten wanneer de sub eigenlijk niet speelt. Zonder lfe+main speelt de sub de frequenties van alle niet 0.1 kanalen tot aan de crossover, en bij een surround track daarnaast ook het 0.1 kanaal. Kies je voor lfe+main dan worden ook de frequenties van alle niet 0.1 kanalen na de crossover door de sub weergegeven.

Lpf for lfe is een soort crossover voor het 0.1 kanaal. Die hoort nooit onder de 120hz te staan, want dan worden de frequenties vanaf dat punt door de speakers weergegeven en dat wil je niet. Hoger zetten heeft ook geen zin, omdat het 0.1 kanaal niet veel informatie bevat boven de 120hz.

Ik denk niet dat met bovenstaande jouw probleem wordt opgelost, het klinkt namelijk als een akoestiek probleem.

Waar niet meer op terug is gekomen, is het inregelen. De meeste, zoniet alle receivers hebben de mogelijkheid tot roomequalization. Daarbij worden de speakers zo goed mogelijk op elkaar en op de ruimte afgestemd. De resultaten zijn niet perfect, maar meestal wel beter dan zonder afstemming. Voor dit inregelen zit er een piramide vormige meetmicrofoon bij de receiver. Die plug je in en als het goed is start de configuratie vanzelf. Anders moet je even op zoek in de menu's. Deze onkyo receiver heeft volgens mij audyssey 2eq.

Kamerakoestiek kan maar beperkt worden beïnvloed door correcties in de receiver. De meeste invloed heeft de plaatsing van de subwoofer. Hoewel wat rommelig, vind je veel informatie in het grote subwoofer topic. Weet wel dat jouw sub zijn beperkingen heeft, zoals eerder aangehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb interesse in een setje Adam Audio A5X studiomonitoren. Nu staat er op de achterkant 130WATTS. Betekent dat deze monitoren 130W energie verbruiken per stuk? Misschien is dit alleen op maximum volume maar ik ben wel benieuwd of iemand mij kan uitleggen hoe het zit met energieverbruik van speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Bij Onkyo heet dat kennelijk double bass. Volgens de handleiding wordt dan het laag van frontsoldaat en center ook naar de sub gestuurd bij normale muziek. Denon gaat er iets ander mee om; daar heet het zelfde lfe+main maar is er ook nog een mogelijkheid tot double bass door het dubbel aansluiten van de sub (Denon heeft twee pre-outs. Bij Denon is lfe+main ook echt bedoeld om bij niet-lfe signalen de sub toch mee te laten spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 23:10:
Ik heb interesse in een setje Adam Audio A5X studiomonitoren. Nu staat er op de achterkant 130WATTS. Betekent dat deze monitoren 130W energie verbruiken per stuk? Misschien is dit alleen op maximum volume maar ik ben wel benieuwd of iemand mij kan uitleggen hoe het zit met energieverbruik van speakers.
Die 130WATTS zegt vrij weinig eigenlijk. Actueel vermogen is geen vaste waarde, het varieert met volume, maar ook met weergegeven frequentie. Daarnaast hangt het van de kwaliteit van de versterker af, of het geluid op dat vermogen nog goed klinkt. Als je tegen de limieten van de versterker aanloopt, gaat deze vervormen. Daarom horen dergelijke claims vergezeld te zijn van een beschrijving van de omstandigheden waarop dat vermogen verkregen wordt. Kijk maar eens in de handleiding van enkele denon, onkyo, Nad, etc versterkers, dan zul je zien dat ze het vermogen vaak noemen onder verschillende omstandigheden, bijv : 20-20.000hz, 8ohm, thd 0,07% 2 channels. Of: 1000hz, 4ohm, thd 10% 1 channel. Uit het eerste voorbeeld komt een betrouwbaar cijfer, omdat dat de praktijksituatie is. Het vermogen is daarbij verkregen door naar het hele frequentiespectrum te kijken, bij een acceptabele vervorming van 0,07%. In het tweede voorbeeld is alleen gekeken naar een 1000hz signaal bij een vervorming van 10% (wat veel teveel is). Het verkregen vermogen kan zomaar 4x zoveel zijn.

Het is dus slechts een cijfer, veelal bedoelt voor marketing. Zonder te weten hoe het verkregen is, heb je er niets aan. Op z'n best zegt het iets over het maximale versterker vermogen onder acceptabele omstandigheden. Hoe hoger dit vermogen, hoe harder die speaker zou kunnen. Maar de ene speaker van 40w kan zomaar luider gaan dan de andere speaker van 130w. Het versterker vermogen is namelijk maar 1 deel van het totaal. De speaker zelf (en dan vooral de gevoeligheid) bepaald hoeveel volume er uit komt bij een bepaald vermogen.

Het betreft hier een actieve speaker (met ingebouwde versterker) daar ontbreekt meestal veel informatie in de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@LA-384 ik heb inderdaad een meetmicrofoontje. Als die klaar is met configureren dan staan staat de crossoverfrequentie van mijn speakers niet meer op 120 ( zoals eerder besproken beginnen mijn speakers bij 120 hz dus zou de crossover op minimaal 120 moeten staan ) moet ik die dan handmatig hoger zetten of vertrouwen op mijn meetmicrofoon? Ik denk inderdaad dat de plek van mijn sub meer resultaat gaat behalen heb relatief kleine woonkamer dus ga proberen de sub in de hoek te zetten en dan schuin de ruiimte in gericht. De sub staat nu tegen een muur en dan gericht op een andere muur ( waar ik zit ) afstand is maar 3.5 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LA-384 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 06:25:
[...]

Die 130WATTS zegt vrij weinig eigenlijk. Actueel vermogen is geen vaste waarde, het varieert met volume, maar ook met weergegeven frequentie. Daarnaast hangt het van de kwaliteit van de versterker af, of het geluid op dat vermogen nog goed klinkt. Als je tegen de limieten van de versterker aanloopt, gaat deze vervormen. Daarom horen dergelijke claims vergezeld te zijn van een beschrijving van de omstandigheden waarop dat vermogen verkregen wordt. Kijk maar eens in de handleiding van enkele denon, onkyo, Nad, etc versterkers, dan zul je zien dat ze het vermogen vaak noemen onder verschillende omstandigheden, bijv : 20-20.000hz, 8ohm, thd 0,07% 2 channels. Of: 1000hz, 4ohm, thd 10% 1 channel. Uit het eerste voorbeeld komt een betrouwbaar cijfer, omdat dat de praktijksituatie is. Het vermogen is daarbij verkregen door naar het hele frequentiespectrum te kijken, bij een acceptabele vervorming van 0,07%. In het tweede voorbeeld is alleen gekeken naar een 1000hz signaal bij een vervorming van 10% (wat veel teveel is). Het verkregen vermogen kan zomaar 4x zoveel zijn.

Het is dus slechts een cijfer, veelal bedoelt voor marketing. Zonder te weten hoe het verkregen is, heb je er niets aan. Op z'n best zegt het iets over het maximale versterker vermogen onder acceptabele omstandigheden. Hoe hoger dit vermogen, hoe harder die speaker zou kunnen. Maar de ene speaker van 40w kan zomaar luider gaan dan de andere speaker van 130w. Het versterker vermogen is namelijk maar 1 deel van het totaal. De speaker zelf (en dan vooral de gevoeligheid) bepaald hoeveel volume er uit komt bij een bepaald vermogen.

Het betreft hier een actieve speaker (met ingebouwde versterker) daar ontbreekt meestal veel informatie in de specs.
Ik denk dat je verkeerd hebt begrepen wat ik bedoel. Op de website van Adam staat bij de A5X: Amp. Power RMS / Music: 100 W / 150 W. Dat is dus voor de woofer en tweeter samen.

Wat ik bedoel is de achterkant waar staat: 115V~,60Hz/230V~,50Hz/130WATTS. Het staat niet op alle websites maar op sommige websites staat het als "leistungsaufnahme" en dat is toch echt energieverbruik als in wat je uit het stopcontact trekt.

Wat ik wilde weten is of een setje altijd 260W uit mijn stopcontact gaat trekken want dat vind ik onacceptabel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat zal wel niet maar dat weet je pas zeker als je het meet. Dat hangt van zoveel dingen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
@Verwijderd Die mag je idd handmatig aanpassen daarna. De receiver meet zelden de goede crossover, althans niet zoals wij het zouden willen. De overige afstelling is waar het eigenlijk om gaat. De receiver maakt namelijk ook wat aanpassingen in het signaal wat naar de speakers en subwoofer gaat, bepaalde frequenties worden versterkt en andere weer verzwakt, om zo de invloeden van de kamer-akoestiek te beperken. Weet wel dat de mogelijkheden van de receiver hierin niet heel uitgebreid zijn, maar het zal vaak beter zijn dan zonder deze aanpassing. Let wel op dat wanneer je de subwoofer verplaatst, je opnieuw die meting moet uitvoeren. De beste subwoofer plek bepaal je vrij snel door de sub op de luisterpositie te zetten en dan de kamer rond te kruipen om te luisteren waar deze het meest uitgesproken en stabiel klinkt. Daar zet je dan de subwoofer neer.

@Verwijderd Ik heb het wel goed begrepen, maar mijn uitleg was idd niet volledig. Het uit het stopcontact opgenomen vermogen zal (net zoals het vermogen wat de speakers vragen onder bepaalde omstandigheden) variëren. Op lage volumes zal die variatie kleiner zijn dan op hoge volumes. Je kunt die 130 watts (per speaker) zien als een maximum, waar je volgens mij in principe ook overheen zou kunnen gaan (met meer vervorming). Het is geen vaste max waarde. Je weet alleen niet welke vervorming de fabrikant heeft gehanteerd om tot die waarde te komen, dus het kan zomaar zijn dat je het al niet meer vindt klinken bij 50w per speaker. Je weet ook niet op welk volume dat zal zijn (vrij luid, dat zal wel zeker zijn), in de praktijk is het niet vreemd dat de speakers 99% van de tijd niet meer dan 15watts uit het stopcontact trekken (hiervan zal een (groot?) deel gebruikt worden voor de processen die de speaker uitvoert (EQ) en een deel voor het daadwerkelijk aansturen van de speakers. Het eerste is een vaste waarde, de tweede zal variëren met volume). Wil je dat zeker weten, dan moet je meten zoals JvS als aangeeft.

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 28-10-2017 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53

Jag

Die 130w is een soort typisch verbruik, maar dat zal je waarschijnlijk pas bereiken als je het snoeihard zet. Zo staat op receivers ook vermeld dat power consumption 600w oid is, dat is bijna onmogelijk om te halen. Eigenlijk zit je typisch niet ver van het idle gebruik af, en dat zal vele malen lager zijn. Waarschijnlijk iets in de buurt van de 30w ofzo, maar dat kan uiteraard verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@The Eagle @LA-384 @Ossi bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden ! Nou heb ik deze set van iemand over gekocht en de sub is aangesloten met een kabeltje. Aan de receiver kant 1 stekkertje in de bovenste pre out en aan de subwoofer kant 2 stekkertjes ( rood en wit ) in de input . Moet er in de subwoofer kan ook niet 2 stekkertjes? Of is het andere gaatje voor een 2de sub ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@LA-384 thnx daar staat idd alles in alleen bij mij is het weer net anders mijn sub heeft line in ( rood wit ) mijn receiver heeft 2 x pre-out op de subwoofer kan in nergens LFE vinden of iets dergelijks ik heb nu de crossover op de receiver geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Je hebt eerder naar de handleiding van je sub gelinkt, daar staat het in hoe je het moet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@LA-384 sorry dat ik niet alles begrijp 🤗 maar ik kan op mijn receiver de frequentie regelen van mijn center , front en rear speakers en kan LFE van LPF op 120 zetten. Nou mijn vraag ... MOET ik de crossover van mijn sub nou achter op de sub regelen ? ? Mijn sub word niet apart genoemd in mijn receiver... of is dat die LFE instelling? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 19:32:
@LA-384 sorry dat ik niet alles begrijp 🤗 maar ik kan op mijn receiver de frequentie regelen van mijn center , front en rear speakers en kan LFE van LPF op 120 zetten. Nou mijn vraag ... MOET ik de crossover van mijn sub nou achter op de sub regelen ? ? Mijn sub word niet apart genoemd in mijn receiver... of is dat die LFE instelling? 🤔
hij verwees je behoorlijk duidelijk en ik denk ook terecht naar het grote subwoofer topic, die is zoals de naam al doet vermoeden speciaal voor vragen en problemen over subwoofers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
@Verwijderd Daar heeft The Eagle toch al antwoord op gegeven? Volgens mij zijn al jouw vragen inmiddels beantwoord en is het slechts een kwestie van even de reacties lezen en alles in je opnemen.

Ik noem bewust niet opnieuw de antwoorden, omdat het soms een kwestie is van even eigen inzet tonen (iets wat tegenwoordig té weinig wordt gedaan naar mijn idee, maar dat is een andere discussie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 17:25:
@The Eagle @LA-384 @Ossi bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden ! Nou heb ik deze set van iemand over gekocht en de sub is aangesloten met een kabeltje. Aan de receiver kant 1 stekkertje in de bovenste pre out en aan de subwoofer kant 2 stekkertjes ( rood en wit ) in de input . Moet er in de subwoofer kan ook niet 2 stekkertjes? Of is het andere gaatje voor een 2de sub ofzo ?
Snap denk ik ineens waarom je sub zo ploft. Signaal krijgt ie twee keer binnen. Jij hebt een verloop van 1 tulp naar twee tulps denk ik. Haal dat er eens tussenuit. Cueck even je handleiding hoe je hem aan moet sluiten als je geen splitter hebt (ik ga uit subwoofer ingang links, de witte dus) en dan op je receiver gewoon zoals nu. Weer opnieuw inregelen met meetmicrofoon. Want ik denk dat je sub nu een dubbel signaal binnenkrijgt en das niet handig. Hoe je de sub moet afstellen bij het inregelen heb ik je al verteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

The Eagle schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 21:17:
[...]
Snap denk ik ineens waarom je sub zo ploft. Signaal krijgt ie twee keer binnen.
Neuh, je krijgt met een Y-adapter (één RCA aan de kant van de receiver en twee RCA aan de kant van de subwoofer) iets meer output qua volume maar je krijgt geen gekke bijgeluiden zoals beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JvS, @LA-384 en @Jag Bedankt voor jullie uitleg over het energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 21:24
Het valt mij op dat de FAQ en beginposts redelijk outdated zijn, daarom heb ik moeite de volgende 'basic' vraag voor mezelf te beantwoorden. Ik heb een LG OLED met soundbar (E6) waarmee ik vanaf mijn plex server UHD films afspeel via de interne videospeler. Deze soundbar is natuurlijk vrij basic dus ik zou in de toekomst misschien wel een receiver aan willen schaffen met degelijke speakers (3.1 setje ofzo). Ik lees heel veel over 4k/HDR passthrough op receivers maar dit is alleen relevant als je een externe mediaspeler/UHD speler gaat gebruiken toch?

In mijn geval is de TV de mediaspeler én het beeld, waardoor video passthrough helemaal niet nodig is. Hoe gaat dat dan werken als ik de audio van mijn UHD bestanden (atmos etc.) 'door wil geven' vanaf mijn TV naar een toekomstige receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:10

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Janpietertje89 Dat gaat via HDMI met ARC, of de optische verbinding van de tv en werkt alleen voor de ondersteunde audio-formaten.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Janpietertje89 als jij het bestand afspeelt vanaf je TV dan kan je de audio alleen via HDMI ARC of optische kabel (toslink) doorgeven aan je receiver. Het probleem hiermee is dat je dan gelimiteerd bent aan DD5.1 en het standaard DTS alles daarboven kan niet.

Sinds kort is er een nieuwe ontwikkeling namelijk eARC (enhanced Audio Ruturn Channel) en die kan wel hogere sporen doorgeven, echter moet je apparatuur dit wel ondersteunen. Indien je apparatuur het niet ondersteund ontkom je er niet aan om een externe mediaspeler aan te schaffen.

zelf heb ik een QLED TV en een Denon AVR-X3400H (deze heeft overigens (eARC) alles was mooi en werkte als een zonnetje alleen om ook de hogere audiosporen zoals DTS MA, Dolby True HD, DTS: X en Dolby Atmos af te kunnen spelen heb ik een nVidia shield gekocht.

Ik zou dus zeker een receiver kopen die alles ondersteund en kan doorgeven, en overwegen een externe media speler te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Verwijderd schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 11:35:
@Janpietertje89 als jij het bestand afspeelt vanaf je TV dan kan je de audio alleen via HDMI ARC of optische kabel (toslink) doorgeven aan je receiver. Het probleem hiermee is dat je dan gelimiteerd bent aan DD5.1 en het standaard DTS alles daarboven kan niet.

Sinds kort is er een nieuwe ontwikkeling namelijk eARC (enhanced Audio Ruturn Channel) en die kan wel hogere sporen doorgeven, echter moet je apparatuur dit wel ondersteunen. Indien je apparatuur het niet ondersteund ontkom je er niet aan om een externe mediaspeler aan te schaffen.

zelf heb ik een QLED TV en een Denon AVR-X3400H (deze heeft overigens (eARC) alles was mooi en werkte als een zonnetje alleen om ook de hogere audiosporen zoals DTS MA, Dolby True HD, DTS: X en Dolby Atmos af te kunnen spelen heb ik een nVidia shield gekocht.

Ik zou dus zeker een receiver kopen die alles ondersteund en kan doorgeven, en overwegen een externe media speler te kopen.
Dus voor dolby atmos kwaliteit audio en 4k HDR en Dolby Vision video krijg ik mediaplayer (shield of uhd player)>receiver>OLED?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Janpietertje89 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 11:47:
[...]

Dus voor dolby atmos kwaliteit audio en 4k HDR en Dolby Vision video krijg ik mediaplayer (shield of uhd player)>receiver>OLED?
Ik heb mijn receiver aangesloten op mijn QLED tv en alle apparaten blu-ray speler en mijn nVidia shield aangesloten op mijn receiver. Aangezien mijn receiver alles ondersteund kan ik nu alles in 4k+10bit+HD audio kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Janpietertje89 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 11:47:
[...]

Dolby Atmos is geen kwaliteit maar een audio-codec. Om dit te horen moeten je afspeelapparaat en je receiver dit beide ondersteunen en moet je over de juiste speakeropstelling beschikken. 5.1.2 bijvoorbeeld, of 7.1.4. Het eerste getal is het aantal normale speakers (center, fronts, surround), het tweede staat voor het aantal subwoofers, het derde voor de heights, ofwel atmosspeakers. Zonder atmosspeakers kan je geen atmosgeluid horen en kiest je speler / receiver voor de standaard Dolby Digital track, of een ander meegeleverd geluidsspoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Formula one
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-02 18:11
Als ik een nieuwe auto radio koop worden daar iso verloop kabels bij geleverd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Meestal niet. Het heet niet voor niks ISO; dat is een standaardaansluiting. Dus als jij een afwijkende aansluiting van je auto hebt en de radio heeft een ISO aansluiting, heb je een verloop nodig. Producenten kunnen inmogelijk weten wat voor auto jij rijdt ;)

Maar nofi, dat had je toch ook gewoon zelf op kunnen zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Jorgen schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 13:56:
[...]

Dolby Atmos is geen kwaliteit maar een audio-codec. Om dit te horen moeten je afspeelapparaat en je receiver dit beide ondersteunen en moet je over de juiste speakeropstelling beschikken. 5.1.2 bijvoorbeeld, of 7.1.4. Het eerste getal is het aantal normale speakers (center, fronts, surround), het tweede staat voor het aantal subwoofers, het derde voor de heights, ofwel atmosspeakers. Zonder atmosspeakers kan je geen atmosgeluid horen en kiest je speler / receiver voor de standaard Dolby Digital track, of een ander meegeleverd geluidsspoor.
Wat doet een receiver als hij atmos binnenkrijgt maar geen height speakers heeft? Mijn UHD remuxes hebben alleen maar een atmos soundtrack dus hij kan geen andere soundtrack kiezen.

Mijn TV zelf speelt atmos prima af via zijn soundbar, zonder dat ik height speakers heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Omgooien naar standaard 5.1. Dan maar geen height effect. Wat je niet hebt kun je ook niet weergeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Eagle schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 16:04:
Omgooien naar standaard 5.1. Dan maar geen height effect. Wat je niet hebt kun je ook niet weergeven :)
Dat is niet nodig. De receiver weet of en welke opstelling je hebt dus geen Height speakers maakt niet uit.

Moderne receivers (alles na DD5.1???) Werken met objecten en de receiver weet welke speakers je hebt een hoe ze staan en kiest dan wat op welke speaker moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Maar ook in dat geval zal je zonder heights, of upfiring speakers nooit het hoogtecomponent van de Atmostrack horen en zal je receiver ook geen Atmos weergeven in het display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

atmos en soundbar... die combinatie heb ik nooit begrepen.... eigenlijk geen enkele meerkanaals codec trouwens via 1 centrale speaker... :P

[ Voor 39% gewijzigd door Ray op 29-10-2017 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Achja, het gaat vaak ook meer om het idee "toekomstbestendig" en het idee dat je een bepaalde "spec" hebt. 3840x2160 is in ongeveer 98% van alle gevallen een nutteloos hoge resolutie voor bewegend beeld. En ongeveer niemand gaat plafond of "high" speakers installeren. Toch wil iedereen Atmos en 4k :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Ray schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 18:21:
atmos en soundbar... die combinatie heb ik nooit begrepen.... eigenlijk geen enkele meerkanaals codec trouwens via 1 centrale speaker... :P
Slimme (en enigszins leugenachtige) marketing heet dat geloof ik ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Weemism op 29-10-2017 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 18:30:
Achja, het gaat vaak ook meer om het idee "toekomstbestendig" en het idee dat je een bepaalde "spec" hebt. 3840x2160 is in ongeveer 98% van alle gevallen een nutteloos hoge resolutie voor bewegend beeld. En ongeveer niemand gaat plafond of "high" speakers installeren. Toch wil iedereen Atmos en 4k :P.
Ja dit dus... Ik heb ook een UHD televisie maar de resolutie boeit me niet de 10bit kleuren en HDR des te meer. Zelfde geld voor receiver mijn nieuwe aanwinst moest DTS X en Dolby Atmos aankunnen heb nog geen Height speakers maar die gaan er zeker komen.

Maar Dolby Atmos met enkele speaker als soundbar, nee bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verwijderd schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 18:55:
[...]

Ja dit dus... Ik heb ook een UHD televisie maar de resolutie boeit me niet de 10bit kleuren en HDR des te meer. Zelfde geld voor receiver mijn nieuwe aanwinst moest DTS X en Dolby Atmos aankunnen heb nog geen Height speakers maar die gaan er zeker komen.

Maar Dolby Atmos met enkele speaker als soundbar, nee bedankt
Ik heb het gehoord, afkomstig uit de soundbar van de LG W7. Het is indrukwekkend hoor - voor een soundbar - maar het haalt het gewoon niet bij echte speakers op de juiste plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga binnenkort de reflekt speakers aanschaffen van Teufel voor mijn atmos setup. nou kunnen deze speakers op een reflect settting gezet worden maar ook op direct. dus ik neem dat je ze dan op upfiring kan plaatsen maar ook als front-heights. heeft er iemand hiermee geëxperimenteerd welke nou beter is? ik kan helaas geen plafondspeakers inboren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:12

-tom-562

Oliesjeik

Korte vraag (met mogelijk een heel lang antwoord :P), ik ben pas verhuisd, en ben van een huiskamer van +/- 15m2 naar een huiskamer/open keuken van +/- 90m2 gegaan :P
Ik heb een Sony STR2400ES AVR, ooit eens van een Tweaker overgekocht, i.c.m. met een set Mordaunt Short MS906 zuilen. Gisteren een beetje lopen spelen met de positie van de luidsprekers. Ik ben er namelijk nog niet zeker van hoe te plaatsen.

Ik heb de luidsprekers nu (tijdelijk) op de rode positie staan (dit is de zithoek). Ik wil ze uiteindelijk op de blauwe positie neerzetten, ik heb hier alleen zeker 25 meter kabel nodig per luidspreker (de receiver moet in de zithoek blijven staan, ik wil deze namelijk ook gebruiken voor een simpel 5.1 setje om films te kijken, en de MS906'en gebruiken als 2e paar luidsprekers (B )).
Het valt mij op dat ik nauwelijks laagweergave heb, maar als ik op een bepaalde afstand sta/zit van de luidsprekers (+/- 3,5 meter) ik een ontzettend boomerige/wollige/slordige bass hoor (maar niet voel).
Zou het zoveel uitmaken als ik die MS906'en op de blauwe positie neerzet? Het valt mij namelijk behoorlijk tegen toen ik gisteren ging luisteren.
Nu moet ik wel zeggen, dat er nog een redelijk wat meubels missen, en de woonkamer vrij leeg is (geen bankstel, geen eetstoelen, geen fatsoenlijke gordijnen).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9rgfToG.jpg

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja dat gaat mogelijk 100% verschil maken. Het kan alle kanten op gaan. Zet het gewoon eens neer en luister hoe het klinkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:15:
Ik ga binnenkort de reflekt speakers aanschaffen van Teufel voor mijn atmos setup. nou kunnen deze speakers op een reflect settting gezet worden maar ook op direct. dus ik neem dat je ze dan op upfiring kan plaatsen maar ook als front-heights. heeft er iemand hiermee geëxperimenteerd welke nou beter is? ik kan helaas geen plafondspeakers inboren.
De meningen verschillen nogal maar de meesten zijn het wel eens dat het reflectie systeem niet optimaal is. Het kan variëren van situatie tot situatie denk aan verschillende soorten plafonds b.v. beste is logischerwijs speakers aan het plafond maar ja vaak niet haalbaar omdat het lelijk of onpraktisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Ik blijf maar vreemde problemen houden met mijn Marantz SR7010, helaas zijn ze slecht te controleren en niet oproepbaar waardoor ik al een jaar twijfel om hem terug te sturen naar de leverancier.

Sinds deze week weer een nieuw probleem wat zich voor het eerst voordeed tijdens het gamen op 4k HDR. Na een tijdje spelen krijg ik een aantal witte spikkels/pixels die aan en uit springen. Naarmate ik langer game wordt dit steeds meer tot het moment dat het beeld begint weg te vallen en weer aan te springt. Dacht derhalve dat er een HDMI-poort overleden was en heb simpelweg de playstation in een andere HDMI-poort geplugd. Een paar dagen ging dit goed tot de pixels weer verschenen en een half uurtje later viel het beeld weer weg.

Om te testen heb ik de kabel weer in de oorspronkelijke poort gedaan en tot mijn verbazing werkte het weer feilloos. Volgens mij sluit ik hiermee uit dat het aan de kabel of de tv ligt, de tv geeft netjes aan dat het 4k en HDR is en zodra ik van HDMI-poort wissel zijn er 'tijdelijk' geen problemen meer. Maar ik heb dus nu geen idee waar het wel aan kan liggen?

Overigens had ik bij het kijken via een film (mediaspeler via Marantz) ook last van een wegvallend beeld, dit was een gewoon 8bit FHD filmpje, dus geen hoge bitrates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
Malt007 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:44:
Ik blijf maar vreemde problemen houden met mijn Marantz SR7010, helaas zijn ze slecht te controleren en niet oproepbaar waardoor ik al een jaar twijfel om hem terug te sturen naar de leverancier.

Sinds deze week weer een nieuw probleem wat zich voor het eerst voordeed tijdens het gamen op 4k HDR. Na een tijdje spelen krijg ik een aantal witte spikkels/pixels die aan en uit springen. Naarmate ik langer game wordt dit steeds meer tot het moment dat het beeld begint weg te vallen en weer aan te springt. Dacht derhalve dat er een HDMI-poort overleden was en heb simpelweg de playstation in een andere HDMI-poort geplugd. Een paar dagen ging dit goed tot de pixels weer verschenen en een half uurtje later viel het beeld weer weg.

Om te testen heb ik de kabel weer in de oorspronkelijke poort gedaan en tot mijn verbazing werkte het weer feilloos. Volgens mij sluit ik hiermee uit dat het aan de kabel of de tv ligt, de tv geeft netjes aan dat het 4k en HDR is en zodra ik van HDMI-poort wissel zijn er 'tijdelijk' geen problemen meer. Maar ik heb dus nu geen idee waar het wel aan kan liggen?

Overigens had ik bij het kijken via een film (mediaspeler via Marantz) ook last van een wegvallend beeld, dit was een gewoon 8bit FHD filmpje, dus geen hoge bitrates.
Je playstation wordt niet te warm? Playstation ter test al direct aan TV gehangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het de grafische kaart is van de Playstation kruistesten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 12-09 16:19
rodie83 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:49:
[...]

Je playstation wordt niet te warm? Playstation ter test al direct aan TV gehangen?
Als het aan de playstation lag dat zou het probleem niet weg zijn als ik de kabel in een andere input stop lijkt me? Daarnaast is het me niet opgevallen dat hij warm wordt (I.t.t. de marantz). Wil het niet uitsluiten maar na het wisselen van de input nog een uur doorgespeeld zonder problemen.

Edit: Heb even gegoogeld op de symptomen van een overhitte PS4 en die lijk ik niet te hebben. Dan valt hij uit en wordt hij eerst bijzonder lawaaiig, beide zijn niet het geval.

[ Voor 15% gewijzigd door Malt007 op 01-11-2017 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweddy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-08 00:00
Ik zoek een av-versterker met een groot touchscreen en een simpel besturingssysteem dat als vanzelf communiceert met in ieder geval je telefoon of tablet. Ik kan het nog niet vinden. Weet iemand of hier ontwikkeling in zit?

[ Voor 27% gewijzigd door Tweddy op 01-11-2017 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 07:34
Tweddy schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:16:
Ik zoek een av-versterker met een groot touchscreen en een simpel besturingssysteem dat als vanzelf communiceert met in ieder geval je telefoon of tablet. Ik kan het nog niet vinden. Weet iemand of hier ontwikkeling in zit?
Mag ik vragen wat de reden is waarvoor je dit zoekt?
bij mij staat m'n av-receiver onder de tv en zie ik weinig nut in een touchscreen bediening?
smartphone bediening is heb ik momenteel door een logitech harmony en werkt zowel met mijn AB als met m'n smartphone.

Ik zie nog weinig use cases voor hetgeen jij benoemd.Voor de setup van een receiver is het wellicht niet optimaal via de tv/ab maar om daar nu een touchscreen en app bediening voor te in te bouwen.

Daarbij hebben de meeste huidige receivers denk ik wel een app bediening. Ik weet er iig wel een paar.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Malt007 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:44:
Volgens mij sluit ik hiermee uit dat het aan de kabel of de tv ligt...
Nee, door de kabel te wisselen zet je ook de handshake opnieuw op waardoor sommige problemen (voor even) weg kunnen zijn. Om dit zeker te weten zal je toch echt alles moeten testen:
  • PS4 direct op de TV zonder de receiver er tussen (om de Marantz uit te sluiten)
  • PS4 via de Marantz op een andere TV (om de TV uit te sluiten)
  • Etc.
Het liefst heb je nog een extra PS4 zodat je die ook kan wisselen om te zien of het probleem met een andere console er niet is. IK snap dat je dat niet hebt, maar je moet uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweddy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-08 00:00
s0ulmaster schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:03:
[...]
Mag ik vragen wat de reden is waarvoor je dit zoekt?
bij mij staat m'n av-receiver onder de tv en zie ik weinig nut in een touchscreen bediening?
smartphone bediening is heb ik momenteel door een logitech harmony en werkt zowel met mijn AB als met m'n smartphone.

Ik zie nog weinig use cases voor hetgeen jij benoemd.Voor de setup van een receiver is het wellicht niet optimaal via de tv/ab maar om daar nu een touchscreen en app bediening voor te in te bouwen.

Daarbij hebben de meeste huidige receivers denk ik wel een app bediening. Ik weet er iig wel een paar.
Ik zoek dit omdat dit de toekomst is. Een jaar of 8 geleden zocht ik naar bluetooth en wifi in receivers en dat was toen ook niet te vinden en nu worden ze uiteraard niet meer zonder geleverd.

Ik zit echt te wachten op een gebruiksvriendelijke touchscreenbediening van een receiver dus zeker geen afstandsbediening meer. Op afstand gebruik je je smartphone waar toch al je muziek vandaag komt. Dat er nog geen enkele receiverfabrikant heeft bedacht dat hun front uit een groot oledscherm zou moeten bestaan bevreemdt me ten zeerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Tweddy Met Spotify Connect hoeft het al niet eens meer van de smartphone of tablet te streamen. Je klikt op je nummer, of afspeellijst, enz en de receiver doet de rest. Tablet of smartphone kan daarna geheel uit of zelfs helemaal het pand verlaten.

Wat jij wil qua touchscreen heb ik in elk geval nog niet gezien. Als er al een groot display zit op een satelliettuner, kabeltuner, receiver of computer dan is het meestal alleen voor informatievoorziening en niet voor bediening. Ik kan me inderdaad indenken dat het zijn nut heeft, maar ik denk dat men zich meer richt op intuïtieve afstandsbedieningen en smartphone/tablet apps en het display zo onopvallend mogelijk wil laten zijn. Dat staat toch meestal in de kijkrichting van de tv en zou niet af moeten leiden. Ik zie zelf dan ook meer in een uitgebreide app, dan in een extra luxe bedieningsscherm op het apparaat zelf. Met mijn Marantz app kan ik al best het één en ander instellen overigens, maar het zou in de toekomst nog wel beter kunnen, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tweddy schreef op woensdag 1 november 2017 @ 20:42:
Ik zoek dit omdat dit de toekomst is. Een jaar of 8 geleden zocht ik naar bluetooth en wifi in receivers en dat was toen ook niet te vinden en nu worden ze uiteraard niet meer zonder geleverd.
dat je het 8 jaar geleden goed had, zegt niks over je ideeen nu. Zelf zie ik het niet gebeuren het is ook niet praktisch danwel logisch om een touchscreen op de receiver te maken, de meesten willen het op afstand bedienen.

met apps bedienen is wel een wens, die vaak tekort schiet zelf gebruik ik het niet omdat ik het niet prettig vind werken. Hopelijk veranderd dat in de toekomst.
Ik zit echt te wachten op een gebruiksvriendelijke touchscreenbediening van een receiver dus zeker geen afstandsbediening meer. Op afstand gebruik je je smartphone waar toch al je muziek vandaag komt. Dat er nog geen enkele receiverfabrikant heeft bedacht dat hun front uit een groot oledscherm zou moeten bestaan bevreemdt me ten zeerste.
met spotify heb je natuurlijk het grootste gedeelte al in handen op je tablet dan wel telefoon. Het front vervangen van de normale display die er nu in zit naar een oled scherm met touchscreen zou het apparaat groter en duurder maken, en ik denk niet dat veel mensen daarop zitten te wachten.

de toekomst zal het uitwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Tweddy schreef op woensdag 1 november 2017 @ 20:42:
[...]

Oprechte vraag hoor, maar het lijkt je dus handig als je elke keer naar je receiver moet lopen om die vanaf een daarop ingebouwd touchscreen te bedienen i.p.v. dat via een AB of vanaf je smartphone te doen? Persoonlijk kom ik nooit aan het front van m'n receiver buiten af en toe om het powerknopje in te drukken (maar ook dat kan natuurlijk vanaf je AB of smartphone, al dan niet via wifi).

Configuratie van de receiver doe ik op de tv via het OSD. Hoewel ik zeker wel van innovaties op dit gebied hou kan ik me eigenlijk geen nuttig gebruiksdoel van een touchscreen ter vervanging van fysieke knoppen op de front van een receiver voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat idd. There's an app for that. Zie het als een optioneel, loskoppelbaar display van de baseunit :)
Lcd touchscreen inbouwen is duur en onnodig als iedereen een smartphone heeft.

Dus wat jij denkt dat de toekomst is, is al achterhaald want het is er al lang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Dat iddx2 :) Volgens mij is juist de innovatie geweest om NIET op het apparaat zelf te hoeven bedienen. Wat was het een revolutie toen er een videorecorder was die met een kabeltje er tussen een remote had voor play en stop. Daarna zelfs zonder kabeltje! Ja die tijd ken ik nog!

Nu heb je voor vrijwel alles een Ap. bevalt je dat niet bouw dan zelf een HTPC en RDP die via laptop of tablet. Ik heb dus zo'n media pc (voornamelijk muziek, voorheen met zo'n groot display) maar zie je mij op de knieën voor kast zitten om dat ding te bedienen ? Noway daar heb ik afstandbediening = Ipad voor . zonder kabeltje!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:36
Ik zit een beetje te neuzen, en het valt me op dat er vreselijk dure cd spelers zijn. Maar een goedkope dvd speler doet ook fijn cd’s draaien. Zolang het een digitale interface met een amp heeft, is er toch eigenlijk niks wat ie qua geluid anders goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie kan mij helpen bij het volgende project. Ik zelf kan wel solderen, maar heb geen idee welke onderdelen nodig zijn.

Het gaat om de volgende opzet:
- er is een mp3-spelertje, die een geluidsbestand gaat afspelen. Dit zal het geluid van bliksem en donder zijn.
- Dit geluid moet naar twee verschillende punten:
- aan de ene kant wil ik graag 10 kleine speakertjes (doorsnee rond de 7, 8 cm) aansturen. Het belangrijkste hierbij is dat de speakers vooral 'een tering herrie' kunnen maken, de kwaliteit is niet zo van belang. Maar hoe harder hoe beter
- aan de andere kant moet het inkomende signaal naar 20! selfieflitsers (bijvoorbeeld hier te zien) doorgestuurd worden. Deze hebben als ingang een zeer hard geluid nodig om te werken. Hier heb ik dus een versterker nodig die een inkomend signal naar 20! koptelefoonuitgangen stuurt.
- Het geluid duurt ongeveer 1 minuut, en ik wil graag in loop van een dag deze hele opzet zo'n 50, 60 keer kunnen afspelen waarbij ik op een knop druk op stroom te hebben, en daarna druk ik PLAY op het mp3-spelertje
- en natuurlijk moet alles zo compact mogelijk zijn.

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen

Groetjes

Sasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
assasinbats schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:13:
Ik zit een beetje te neuzen, en het valt me op dat er vreselijk dure cd spelers zijn. Maar een goedkope dvd speler doet ook fijn cd’s draaien. Zolang het een digitale interface met een amp heeft, is er toch eigenlijk niks wat ie qua geluid anders goed?
De oorzaak is denk ik tweeledig.

Enerzijds heb je een verschil in markt, zoals je zegt: een bluray (denk althans dat je dat bedoeld) kan naast film ook cd's afspelen, dus meer mogelijkheden en daarmee grotere markt. Er worden er meer van gemaakt en verkocht, dus kan de prijs omlaag.

Anderzijds is het de manier waarop de Audio markt in elkaar steekt. Het is een markt waar velen logica en nuchterheid overboord gooien en de wet duurder=beter aannemen. Zo zie je peperdure kabels, connectoren, rare doosjes en zelfs beugeltje die de kabel van de vloer moeten tillen voor zogenaamd minder storing. Hetzelfde gaat op voor de cd spelers, deze claimen vaak allerlei interne stabilisatietruuks te bevatten, zodat een cd beter klinkt of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

assasinbats schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:13:
mijn visie is dat verschillen minimaal tot niet merkbaar zijn zeker niet als je alles digitaal naar je receiver stuurt. Vroeger echter toen we nog met discmans liepen maakte het veel uit je had loopwerken die minder problemen gaven tijdens het lopen (minder overslaan enz) maar ook geheugen buffers om het nog beter te maken. tevens moest het digitale signaal ook door hetzelfde apparaat van digitaal naar analoog gaan en worden versterkt.

Maar een CD speler in de woonkamer is niet echt onderhevig aan allerlei trillingen dus het loopwerk zal niet echt een verschil gaan maken. Als het geluid dan ook nog eens digitaal naar de versterker gaat zie ik niet veel redenen om daar een sloot geld aan uit te geven.

wat wel een ding kan zijn is dat je alles van 1 merk wil hebben en als je dan b.v. zoals ik een Denon receiver hebt en je wilt ook een blu-ray speler betaal je fors meer voor een apparaat die vaak simpeler is qua mogelijkheden dan van een ander merk. Zelf heb ik hier geen last van ik heb een Logitech Harmony en koop gewoon het apparaat op de functies en prijs kwaliteit die ik wens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53

Jag

Verwijderd schreef op donderdag 2 november 2017 @ 01:35:
Wie kan mij helpen bij het volgende project. Ik zelf kan wel solderen, maar heb geen idee welke onderdelen nodig zijn.

Het gaat om de volgende opzet:
- er is een mp3-spelertje, die een geluidsbestand gaat afspelen. Dit zal het geluid van bliksem en donder zijn.
- Dit geluid moet naar twee verschillende punten:
- aan de ene kant wil ik graag 10 kleine speakertjes (doorsnee rond de 7, 8 cm) aansturen. Het belangrijkste hierbij is dat de speakers vooral 'een tering herrie' kunnen maken, de kwaliteit is niet zo van belang. Maar hoe harder hoe beter
- aan de andere kant moet het inkomende signaal naar 20! selfieflitsers (bijvoorbeeld hier te zien) doorgestuurd worden. Deze hebben als ingang een zeer hard geluid nodig om te werken. Hier heb ik dus een versterker nodig die een inkomend signal naar 20! koptelefoonuitgangen stuurt.
- Het geluid duurt ongeveer 1 minuut, en ik wil graag in loop van een dag deze hele opzet zo'n 50, 60 keer kunnen afspelen waarbij ik op een knop druk op stroom te hebben, en daarna druk ik PLAY op het mp3-spelertje
- en natuurlijk moet alles zo compact mogelijk zijn.

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen

Groetjes

Sasa
de meest directe route lijkt me een surround receiver. Met twee speakers per kanaal parallel (8ohm speakers?). De surround receiver zet je dan op alle channel stereo of vergelijkbaar. De koptelefoon of preouts kan je gebruiken voor de flitsers (werken die op een audiosignaal??).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
https://www.banggood.com/...1189950.html?rmmds=search
Zal dat werken met films kijken of krijg je nog steeds vertraging met bluetooth ? Mijn laptop heeft verschrikkelijk audio uitgang heb wel USB dac/amp maar gebruik ik voor desktop en voor onderweg veel te lomp plus extra voeding mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op donderdag 2 november 2017 @ 09:16:
[...]
de meest directe route lijkt me een surround receiver. Met twee speakers per kanaal parallel (8ohm speakers?). De surround receiver zet je dan op alle channel stereo of vergelijkbaar. De koptelefoon of preouts kan je gebruiken voor de flitsers (werken die op een audiosignaal??).
Eerst dank voor het antwoord.

Dit is echter geen oplossing voor wat ik nodig heb. De electronica moet in een kastje van 9x11x20cm, daar moeten dus de speakertjes en de versterker voor de speakertjes in. En bji voorkeur past in dezelfde behuizing ook de versterker voor de 20x koptelefoon uit er in. Stroom d.m.v. powerbank(s) kan extern. En nog iets: dwars door de behuizing gaat een stuk metaal. Het is nog niet duidelijk op welke manier, maar een moederbordje kan niet 8x19 cm zijn, maar of 4,5x19, of 8,5x9,5.

En dat alles moet draagbaar zijn, dus de surroundreceiver is helaas geen optie. Ik denk dat alleen een eigenbouw hier soelaas kan bieden. Ik denk bjivoorbeeld aan het achter elkaar schakelen van PAM8403 versterkertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Aak alsjeblieft een eigen topic aan, je vraag heeft geen simpel antwoord en vereist meer toelichting en uitwerking van beide kanten. Discussie te over dus :)

Leuk projectje though, ik zou met wat simpele chinese versterkertjes werken voor de speakers. Die flitsers lijkt me een kwestie van een level converrtertje uit de electronica zodat ze een puls krijgen. Je topic zou ik dan ook eerder bij de elektronice jongens hier op het forum neerleggen.

En een pi voor de aansturing, moet prima kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Rus
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-08-2022
-tom-562 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:31:

Ik heb de luidsprekers nu (tijdelijk) op de rode positie staan (dit is de zithoek). Ik wil ze uiteindelijk op de blauwe positie neerzetten, ik heb hier alleen zeker 25 meter kabel nodig per luidspreker (de receiver moet in de zithoek blijven staan, ik wil deze namelijk ook gebruiken voor een simpel 5.1 setje om films te kijken, en de MS906'en gebruiken als 2e paar luidsprekers (B )).
Het valt mij op dat ik nauwelijks laagweergave heb, maar als ik op een bepaalde afstand sta/zit van de luidsprekers (+/- 3,5 meter) ik een ontzettend boomerige/wollige/slordige bass hoor (maar niet voel).
Zou het zoveel uitmaken als ik die MS906'en op de blauwe positie neerzet? Het valt mij namelijk behoorlijk tegen toen ik gisteren ging luisteren.
Nu moet ik wel zeggen, dat er nog een redelijk wat meubels missen, en de woonkamer vrij leeg is (geen bankstel, geen eetstoelen, geen fatsoenlijke gordijnen).

[afbeelding]
Nagenoeg lege kamer klinkt meestal niet prettig, als je de luidsprekers zo dicht tege de muur hebt staan als op de tekening, helpt ook niet. Rustig de boel inrichten en dan gaat het vast wat verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Eagle schreef op donderdag 2 november 2017 @ 14:02:
Aak alsjeblieft een eigen topic aan, je vraag heeft geen simpel antwoord en vereist meer toelichting en uitwerking van beide kanten. Discussie te over dus :)

Leuk projectje though, ik zou met wat simpele chinese versterkertjes werken voor de speakers. Die flitsers lijkt me een kwestie van een level converrtertje uit de electronica zodat ze een puls krijgen. Je topic zou ik dan ook eerder bij de elektronice jongens hier op het forum neerleggen.

En een pi voor de aansturing, moet prima kunnen :)
Dank voor deze suggestie, ik zal kijken hoe ik een nieuwe topic kan aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenzeN
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 15:47
Hoi!

Ik weet niet of ik hier in het juiste topic zit, echter stel ik mijn vraag toch;

Ik heb via via een ASUS Rog Centurion 7.1 headset kunnen krijgen, helaas zonder de externe control-unit waardoor ik slechts beschik over de headset met HDMI aansluiting.

Via de HDMI zelf ontvang ik geen audio.

Hebben jullie misschien suggesties hoe ik dit alsnog aan de praat kan krijgen?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Laatst online: 12:38
Hoi,

Zijn er medetweakers die mij kunnen vertellen hoe de instelbare filters werken van de B&O Beolab 1 luidsprekers? Verhogen (of verlagen) de potmeters de output over het gehele bereik van het betreffende gebied bijvoorbeeld?

De reden dat ik het vraag heeft zijn oorsprong in wat ik gelezen heb bij sommige B&O secondlife verkopers. In sommige gevallen staat er bij Beolab 1 advertenties dat de luidspreker ‘getuned’ is om als een 2017 luidspreker te klinken. Dat zou ik graag bij mijn Beolab’s ook willen bereiken (het hoog valt wat snel af en is wat minder sprankelend).

Dus als er B&O experts of liefhebbers zijn die weten hoe het werkt 😉

Thanks
Pagina: 1 ... 40 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6