Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 29 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Misschien effe een paar foto's maken verduidelijkt de situatie wel denk ik.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:14
Ampie187 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 21:38:
Iemand enig idee op welke manier ik mijn living best kan indelen om het meeste uit mijn 5.1 te halen? Kom er maar niet uit, zit vast met die kachel in het midden van de living (enige verwarming) 😞

Foto situatie momenteel:

https://www.dropbox.com/s...%2011%2058%2011.jpeg?dl=0
Naar mijn idee gaat het niet beter. Het probleem is dat 3 van de 4 wanden onbruikbaar zijn om de bank tegen te zetten en de kachel op de plek van waar de tv zou moeten staan staat. Zelfs als de ramen hoog genoeg beginnen dat de bank er onder kan, zit je met het probleem dat de tv midden in de kamer moet staan. Daar heeft de kamer te weinig oppervlak voor ben ik bang.

Heb je een center speaker en een receiver met audyssey of iets soortgelijks? Dan kun je nog de rechter frontspeaker op het kastje rechts van de kachel zetten. Je krijgt dan iig een ruimer stereobeeld en doordat audyssey ook rekening houdt met de afstand van de speakers, is er ook geen sprake van enige delay. De center zorgt ervoor dat een gesprek toch onder het beeld blijft en niet de hele kamer door gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 09-08-2016 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ampie187
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-03-2023
LA-384 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 21:25:
[...]

Naar mijn idee gaat het niet beter. Het probleem is dat 3 van de 4 wanden onbruikbaar zijn om de bank tegen te zetten en de kachel op de plek van waar de tv zou moeten staan staat. Zelfs als de ramen hoog genoeg beginnen dat de bank er onder kan, zit je met het probleem dat de tv midden in de kamer moet staan. Daar heeft de kamer te weinig oppervlak voor ben ik bang.

Heb je een center speaker en een receiver met audyssey of iets soortgelijks? Dan kun je nog de rechter frontspeaker op het kastje rechts van de kachel zetten. Je krijgt dan iig een ruimer stereobeeld en doordat audyssey ook rekening houdt met de afstand van de speakers, is er ook geen sprake van enige delay. De center zorgt ervoor dat een gesprek toch onder het beeld blijft en niet de hele kamer door gaat.
En de center dan boven op de schouw? Of voor tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Onder de tv, anders komt het geluid alsnog van een andere kant dan het beeld. Vergeet niet om audyssey opnieuw te doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
Weten jullie of elke van de volgende speakers ergens in een winkel staan opgesteld om te bleuisteren?

*Q acoustics 3020
*Cambridge Audio Sx50 of Minx XL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krilo_89 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:28:
[...]

/offtopci Je TV heb je toch juist nodig voor een Pi? ;)

Ik zit zelf met een ARC probleem waar ik hondsdol van word. Eerst een Pioneer receiver gehad die tekstueel ARC had, maar technisch stiekem niet. Dus dat heeft nooit gewerkt en had ik mijzelf bij neergelegd.

Op dit moment een nieuwe tv (Samsung UE55JS8000L) en nieuwe receiver (Marantz SR5010). Alles zou nu moeten werken voor ARC en ik kan mij herinneren dat dit gewerkt heeft. Namelijk een tijdje niet gebruikt en krijg nu met geen mogelijkheid geluid uit de tv via mijn receiver. Tv staat ARC aan en CEC ook (alleen kan ik via CEC weer niet mijn Marantz vinden?).
Op mijn Marantz staat ARC ook aan evenals CEC (ook al werkt dit niet).

Verder heb ik op mijn Samsung de kabel in HDMI4 zitten, want daar staat ARC onder en in mijn Marantz de hoofdoutput. Alles staat dus volgens het boekje goed, maar het werkt alsnog niet.

Hebben mensen hier nog tips om het wel werkend te krijgen of zijn er mensen met een vergelijkende setup (Marantz <-> Samsung)?

- Ja ik kan ook een Toslink kabel ertussen doen, maar dat wil ik niet :+ . De TV ondersteund Netflix 4K HDR en 5.1 geluid, waar ik dan ook gebruik van wil maken.
- Ik zit er bijna aan te denken om een nvidia shield te kopen voor 4K netflix en 4K ondersteuning voor films plus dat die nvidia shield een mooi apparaat is ivm kodi/plex etc.

Dus misschien zijn er ook wel mensen die zeggen direct, stop met kl*ten met ARC en koop een nVidia Shield 8)
ARC en optisch ondersteunen alleen de standaard 5.1 sporen, dus geen hd en atmos formaten, ook geen beeld (dus geen hdr) maar dit is als de tv de speler is natuurlijk ook niet van belang.
Een losse speler die alles door de receiver naar de tv jaagd maakt gebruik van de hoofdrichting en kan dus wel atmos, hd geluid etcetera naar de receiver en tv sturen.

Overigens ondersteunt Netflix nog geen hogere surroundformaten.
Eigenlijk zijn de enige nadelen van de losse streamer de extra kosten, ruimte die het inneemt en omslachtigere bediening.

Voordelen zijn dat het vaak beter werkt en er kwalitatief meer mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazakra
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-08-2023
Hallo,

ik heb vandaag mijn Denon avr 1910 aangesloten en ingesteld.
Als input gebruik ik een laptop met HDMI.
Nu merk ik alleen, als het audio niveau van mijn laptop naar 0 gaat (dus naar een volgend nummer in VLC o.i.d.) het volume van de versterker sterk omlaag gaat.
Als ik onder tussen een ander geluidsfragment afspeel terwijl dat VLC naar een nieuw nummer gaat, gaat het volume niet omlaag.
weet iemand hoe je dit kan oplossen?
alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
SoundByte schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 01:31:
Weten jullie of elke van de volgende speakers ergens in een winkel staan opgesteld om te bleuisteren?

*Q acoustics 3020
Wat ik zou doen, even de winkels in de buurt opbellen of een mailtje sturen. Dan heb je waarschijnlijk sneller antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LA-384 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 19:47:
[...]

Wat ik zou doen, even de winkels in de buurt opbellen of een mailtje sturen. Dan heb je waarschijnlijk sneller antwoord.
of kijken in pricewatch en kijken welke winkel ze op voorraad heeft en die bellen :)

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
SoundByte schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 01:31:

*Q acoustics 3020
Kon die 3020 ook niet in de winkel vinden om te beluisteren. Ik heb net een setje Q 3020 binnen. Op de gok gekocht en ze waren in de aanbieding voor €110 per stuk. Alternatief was de Boston A25/A26 die ik wel al had gehoord in de winkel. Moet zeggen dat de 3020 me erg goed bevallen! Woon in Rotterdam mocht je ze willen horen ;)

• Ampie187
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-03-2023
Fuff schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 15:50:
[...]

Kon die 3020 ook niet in de winkel vinden om te beluisteren. Ik heb net een setje Q 3020 binnen. Op de gok gekocht en ze waren in de aanbieding voor €110 per stuk. Alternatief was de Boston A25/A26 die ik wel al had gehoord in de winkel. Moet zeggen dat de 3020 me erg goed bevallen! Woon in Rotterdam mocht je ze willen horen ;)
Waar heb je die gekocht voor die prijs?

• Fuff
  • Niet online
Ampie187 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 17:29:
[...]

Waar heb je die gekocht voor die prijs?
Waren bij Bestekeus.nl ineens €110 afgelopen weekend. Ik kwam ze echt per toeval tegen, want overal zijn ze €140 zo'n beetje. Ik zie nu dat ze de prijs weer aangepast hebben. Het was ook, gelukkig, alleen het mat grijze model wat zo goedkoop was!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
Fuff schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 15:50:
[...]

Gaaf dat je ze hebt :)

Kun je wat vertellen over je impressies en het verschil in geluid tussen de BA 25/26 en de Q Acoustics 3020?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 10:17:
[...]

ARC en optisch ondersteunen alleen de standaard 5.1 sporen, dus geen hd en atmos formaten, ook geen beeld (dus geen hdr) maar dit is als de tv de speler is natuurlijk ook niet van belang.
Een losse speler die alles door de receiver naar de tv jaagd maakt gebruik van de hoofdrichting en kan dus wel atmos, hd geluid etcetera naar de receiver en tv sturen.

Overigens ondersteunt Netflix nog geen hogere surroundformaten.
Eigenlijk zijn de enige nadelen van de losse streamer de extra kosten, ruimte die het inneemt en omslachtigere bediening.

Voordelen zijn dat het vaak beter werkt en er kwalitatief meer mogelijk is.
Dankje! Atmos en HD worden ook niet door de netflix app ondersteund volgens mij, althans niet via mijn TV. Daarvan ben ik op de hoogte, maar momenteel krijg ik dus helemaal geen geluid.

Een losse streamer kost idd extra, maar dient niet alleen als netflix apparaat (wat wel werkt met HDR en 4K en 5.1 geluid), maar ook als multimedia apparaat voor al mijn films / series.

Uiteindelijk gaat zo'n apparaat er toch wel komen, maar ik ben iets meer voorstander van een eigen HTPC, zodat je er ook nog wat computerdingen op kunt doen. Alleen is een eigen bouw HTPC met 4K ondersteuning er eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:20
Opgelost.

[ Voor 123% gewijzigd door StopEcocide op 13-08-2016 12:49 ]

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
SoundByte schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 05:30:
[...]

Gaaf dat je ze hebt :)

Kun je wat vertellen over je impressies en het verschil in geluid tussen de BA 25/26 en de Q Acoustics 3020?
Poeh, dat is moeilijk te omschrijven vind ik. Ik vind de A25 echt heel warm geluid geven maar mist een beetje laag. De A26 heeft een voor mij hele andere klank die ik niet fantastisch vond klinken. De 3020 ligt wat mij betreft in hetzelfde straatje als de A25, maar heeft wat meer crisp, met name met een drum track met gesloten hi-hat kon ik dat goed horen. Eigenlijk is de 3020 wat strakker, killer en de A25 wat warmer. Maar dat is puur hoe ik dat heb beleefd, ook nog in verschillende situaties!

Maar ik was met beide tevreden geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Ik was eigenlijk wel verrast over de Q Acoustics 3020's; heb ze hier inmiddels een paar maanden staan en dagelijks in gebruik icm een Marantz M-CR511. Wellicht komt het door de plaatsing, maar met -4 op de bas, de reflexpoorten plugged en zo'n 20cm van de muur af vind ik er nog steeds ruim voldoende bas uit komen. Bijna alsof er nog een subwoofer verstopt zit.

Ik gebruik eigenlijk alleen spotify connect (rechtstreeks op de marantz) en de optische uitgang van de TV. Erg tevreden mee, hoewel eerlijkheid gebiedt te melden dat mijn referentiekader in deze ruimte nul is. In het hoge midden mis ik soms een heel klein beetje helderheid. Ik heb ze daarvoor een heel klein beetje naar binnen gedraaid, maar ik denk dat dat ook een karakter van deze speakers is.
Daar zat destijds ook mijn maandenlange twijfel tussen de Dali Zensor 1's en deze 3020's.

Hoe dan ook; voor muziek echt super, voor spraak bij series/films zou je dan toch richting een ander soort opstelling moeten - maar de muziek en geluidseffecten komen wel weer ERG goed uit de verf.
Overigens nog altijd wel erg tevreden mee, ik zou dezelfde keuze denk ik nog eens maken. Daarnaast staan ze mooi bij het interieur.

[ Voor 13% gewijzigd door TweakMDS op 13-08-2016 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:54
Ik heb een wat vreemd fenomeen met mijn recent aangeschafte receiver te weten de Cambridge CXR120. Als ik tv kijk en het geluid over de speakers speel is er niets aan de hand. Zodra ik echter de bron, de tv in dit geval, uitschakel, dan hoor ik een krakend piepend geluid over de speakers. Dit duurt enkele seconden dan is het weg om zich vervolgens steeds weer te herhalen. Volgens de winkel zou dit aan de Elco's kunnen liggen maar kan het geen kwaad.
Iemand hier een idee het op te lossen ? Of is de receiver gewoon niet in orde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
NeWSJuNK schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 10:42:
Ik heb een wat vreemd fenomeen met mijn recent aangeschafte receiver te weten de Cambridge CXR120. Als ik tv kijk en het geluid over de speakers speel is er niets aan de hand. Zodra ik echter de bron, de tv in dit geval, uitschakel, dan hoor ik een krakend piepend geluid over de speakers. Dit duurt enkele seconden dan is het weg om zich vervolgens steeds weer te herhalen. Volgens de winkel zou dit aan de Elco's kunnen liggen maar kan het geen kwaad.
Iemand hier een idee het op te lossen ? Of is de receiver gewoon niet in orde?
Vaag verhaal van de winkel... Maar ik begin met uitschakelen altijd bij het eind vd keten: eerst de versterker en daarna werk ik naar voren. Om te voorkomen dat ik gekke plopgeluiden of wat dan ook hoor uit de speakers.

Aanzetten doe ik omgekeerde volgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In hoeverre merk je de invloed van een DSP-unit, kijkend naar een surround ervaring in een soundbar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:42

DjVe

Hatsaflats!

Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 19:22:
In hoeverre merk je de invloed van een DSP-unit, kijkend naar een surround ervaring in een soundbar?
Ik denk dat je jezelf iets moet verduidelijken, maar ik ga het proberen.

Surround uit een soundbar is vrijwel onmogelijk, tenzij je met losse units en reflecties van de ruimte gaat werken. Yamaha noemt dit sound projectors en deze klinken echt bijzonder goed in films. Als je kamer een beetje goed is ingedeeld, krijg je echt een surround ervaring, waarbij geluid ook echt van achteren lijkt te komen. Qua muziek is dat toch weer minder, gezien dit zorgt voor een rare kleuring van het geluid. Daarnaast is een bar vol met kleine units een kostbare zaak.

De meeste soundbars werken daarom gewoon met een paar midwoofertjes, tweeters en vullen dit aan met een subwoofer. Zeker de wat duurdere modellen kunnen qua muziek heel aardig klinken (heb er zelf ook één). Om toch wat meer effect in een film te krijgen, duwen ze er meestal een Movie stand in (beetje echo, wat meer sub) om het wat meer power mee te geven. Ik ben er geen fan van.

Overigens zijn er ook soundbars die een akoestische ruimte kalibratie hebben (met een microfoon). Dat werkt bij mij uitstekend.

[ Voor 6% gewijzigd door DjVe op 14-08-2016 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door DjVe op 14-08-2016 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaulding1
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-06 21:29
Ik heb even een vraagje want ik ben een enorme leek op audio gebied..

Ik wil binnenkort een platenspeler kopen en daarbij hoort uiteraard een knappe versterker en boxen. Nu heb ik een paar wensen voor wat betreft de versterker :

- USB afspelen (zit dit uberhaupt in een versterker?)
- Moet internetradio kunnen afspelen
- Platenspeler aansluiting

De platenspeler komt niet bij de tv te staan, dus ik zoek echt een versterker en geen receiver.

Nu had ik dit model gevonden : Onkyo TX-8150 (link : https://www.bol.com/nl/p/...33025/?s2a=#product_title)

Onkyo is voor zover ik weet een knap merk dus dat zit denk ik wel goed, maar kan dit model ook USB afspelen? Het heeft dan wel een USB poort aan de voorkant maar is dat ook voor afspelen?

Kan je hier ook alle soorten boxen op aansluiten? Dit is een 2.1 set dus ik neem aan dat er maar twee boxen op aangesloten kunnen worden?

Is dit een goed model voor mijn eisen of zijn er ook betere/goedkopere opties?
Nogmaals ik ben een leek dus daarom vraag ik maar even :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Koop een networked home cinema receiver. Doet alles wat je wilt. Afhankelijk van de pltenspeler heb je mogelijk nog een phono voorversterker (of pre-amp) nodig. Kost ca 20 euro bij Conrad :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:49
pricewatch: Sennheiser CX 3.00 (Rood)

Ik heb sinds een paar maanden deze oordopjes in mijn bezit, en ben er zeer tevreden mee. Ik heb alleen het probleem dat de bijgeleverde tipjes niet goed in mijn oren passen. Ik zat te kijken naar andere tipjes die ik kan kopen, maar ik ken alleen de Complyfoam tipjes en die worden voor deze set niet meer verkocht buiten de Verenigde Staten. Is er iemand bekend met goede tipjes die wel makkelijk beschikbaar zijn? Ik heb zelf nog nooit zoiets gekocht en zou eigenlijk niet weten waar ik ze kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flamesz schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:03:

Ik heb sinds een paar maanden deze oordopjes in mijn bezit, en ben er zeer tevreden mee. Ik heb alleen het probleem dat de bijgeleverde tipjes niet goed in mijn oren passen. Ik zat te kijken naar andere tipjes die ik kan kopen, maar ik ken alleen de Complyfoam tipjes en die worden voor deze set niet meer verkocht buiten de Verenigde Staten. Is er iemand bekend met goede tipjes die wel makkelijk beschikbaar zijn? Ik heb zelf nog nooit zoiets gekocht en zou eigenlijk niet weten waar ik ze kan vinden.
ik heb oordopjes gekregen bij mijn samsung S5 mini maar die leven niet meer kreeg er destijds ook wat reserve oor tipjes bij (3 losse delen) en die lijken wel op die van jouw setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 16:53:
[...]

ik heb oordopjes gekregen bij mijn samsung S5 mini maar die leven niet meer kreeg er destijds ook wat reserve oor tipjes bij (3 losse delen) en die lijken wel op die van jouw setje.
Denk je dat het zal passen? de tipjes hebben best een aparte vorm en zitten ook om een hele kleine driver? Ik vond op google deze foto van hoe dat er uit ziet.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/67730619/maxresdefault.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Gaat het niet om het stompje op het oordopje (waar de tip op bevestigd wordt) ipv de vorm van de tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
De tipjes moeten natuurlijk een vorm hebben dat ze om het stompje passen haha, dat is inderdaad ook wat ik bedoelde. Naar wat ik heb gezien zijn de drivers smaller dan die van de meeste oortjes, dus zullen de tipjes ook een smal kanaal moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flamesz schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 17:04:
[...]

Denk je dat het zal passen? de tipjes hebben best een aparte vorm en zitten ook om een hele kleine driver? Ik vond op google deze foto van hoe dat er uit ziet.

[afbeelding]
dat weet ik niet maar hoe moeilijk kan het zijn om iemand te vinden in je buurt met een Samung telefoon? mijn onderliggende punt was dat een ander merk mogelijk passende tipjes heeft. dat ga je met een foto in ieder geval niet uitvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:20

FeaR

In GoT we trust

Flamesz schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:03:

Ik heb sinds een paar maanden deze oordopjes in mijn bezit....
Oordopjes vallen onder Wearables, Navigatie en Overige, graag de discussie in dat subforum door te zetten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:38
Ik heb op internet gezocht maar krijg geen concreet antwoord. Hier maar eens proberen.

Is het mogelijk om een Denon PMA520 als voorversterker in te zetten en deze te koppelen aan een Denon AVR-3313. Op welke manier kan ik dit het beste doen?
Ik wil geen speakers rechtstreeks op de PMA aansluiten.

Alvast bedankt.

[ Voor 9% gewijzigd door Morpheus2003 op 18-08-2016 15:31 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

Dat kán niet eens. Je hoort dan niks uit je speakers. Ik zou je voorsterker gewoon op een van de analoge ingangen aansluiten. Maar het klinkt wel een beetje raar. Wat is je doel?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• Morpheus2003
JT schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 15:48:
Dat kán niet eens. Je hoort dan niks uit je speakers. Ik zou je voorsterker gewoon op een van de analoge ingangen aansluiten. Maar het klinkt wel een beetje raar. Wat is je doel?
Betere stereo geluidskwaliteit. Surround is top maar stereo kan beter..

• JT

JT

VETAK y0

Dan ben je denk ik beter af met een andere eindversterker op de pre-outs van je versterker (als die dat heeft).

Elke stap in de keten is kwaliteitsverlies. Je kunt de voorversterker niet direct op de eindtrappen van je AV receiver aansluiten. Dus dan krijg je Denon voorversterker -> voorversterking receiver -> eindversterking receiver. Schiet je denk ik niet mee op. Als je geluid van een andere digitale bron komt dan zou je ook een losse, goede DAC kunnen overwegen.

Maar misschien ben je zelfs nog het beste uit met het budget uitgeven aan betere speakers, speakers bepalen voor het grootste deel het geluid (van je apparatuur dan).

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

*dubbel*

[ Voor 99% gewijzigd door FeaR op 18-08-2016 17:12 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Morpheus2003 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 16:16:
[...]
Betere stereo geluidskwaliteit. Surround is top maar stereo kan beter..
Het idee is leuk, maar de gedachtegang van aansluiten loopt verkeerd, zie hieronder.

Het lange verhaal (copy - paste uit een ander topic dus niet geheel op de hier genoemde merken, maar het voldoet):
Wat "veel" wordt gedaan is een stereoversterker op de Pre-Outs van de surround receiver aansluiten en als het dan even kan een stereoversterker met HT Pass Through of Power Amp ingang (voorbeeld is de PM8005 van Marantz). Dit zodat je de stereobronnen rechtstreeks op de stereoversterker aan kan sluiten.

Het idee is dat de stereoversterker een betere voorversterker heeft en daarmee beter is voor muziek. Je gebruikt in stereo dan de voor- en eindversterker van de te kopen stereoversterker. De Sony doet dan helemaal niets. In surround zet je de stereoversterker op de HT Stand waardoor van de stereoversterker de voorversterker uit wordt geschakeld en alleen de eindversterker wordt gebruikt. Hierdoor heb je geen dubbele voorversterker en daarmee volumeregeling. Een stereoversterker zonder HT Input kan ook, maar dan zit je dus met dubbel volume. Wederom discutabel aangezien klankverschillen tussen versterkers een lastig onderwerp is. Volgens de ene groep is er geen verschil mits beiden maar in hun werkbare gebied spelen en gelijk af zijn gesteld. De andere groep hoort verschillen tussen versterkers (en soms ook tussen kabels, bronnen, etc).

Lange verhaal kort:
Stereo en surround combineren kan, maar niet gemakkelijk met de apparatuur die jij hebt en zeker niet op de manier die jij wilt met geen speakers op de PMA aansluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 18-08-2016 17:13 ]

• JT

JT

VETAK y0

Lees het nu pas goed:

Denon PMA520 als voorversterker

Die "als" zag ik over het hoofd :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
Haha bedankt voor alle reacties! Ik hou het voorlopig bij mijn surround receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Omdat de B&O topics een beetje dood lopen hier maar even vragen:
Weet iemand of een standaard IR extender werkt met een Beocenter 3000 :?
Schoonpa heeft zo'n ding en ik lees her en der verhalen over afwijkende IR frequenties. Iemand ervaring met een werkende extender, en welke zou ik dan moeten hebben? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billster
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:38
Grote audio-noob hier. Zoek een simpele (lees betaalbare) oplossing voor het volgende en kan het niet goed vinden

Ik zoek een versterker waar ik hdmi op kan aansluiten en ook een microfoon en dan kunnen spreken terwijl het hdmi geluid ook weergegeven wordt.

Bijvoorbeeld je geeft een presentatie met geluid op een computer die met hdmi is aangesloten en je spreekt tegelijkertijd in de microfoon. De versterkers die ik zie geven maar 1 kanaal tegelijk weer.

Ik heb even naar dual zone gekeken als oplossing maar zou het graag allemaal over dezelfde speakers willen hebbben.

Iemand een suggestie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Heel erg duidelijk een zeer simpel mengpaneeltje

Dus:
PC > hdmi/dvi/vga/whatever > beamer (beeld)
PC > analoog > mengpaneel > versterker / speakers (geluid presentatie)
mic > analoog > mengpaneel > versterker / speakers (geluid microfoon)

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 23-08-2016 11:24 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billster
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:38
JvS schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 11:21:
Heel erg duidelijk een zeer simpel mengpaneeltje

Dus:
PC > hdmi/dvi/vga/whatever > beamer (beeld)
PC > analoog > mengpaneel > versterker / speakers (geluid presentatie)
mic > analoog > mengpaneel > versterker / speakers (geluid microfoon)
Bedankt! Had ik nog niet aangedacht (ben niet echt thuis in de audio)

Kan ook het geluid uit de hdmi kabel gemengt worden met de mic? Dit omdat ik meerdere bronnen wil kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld een hdmi in de muur waar je een laptop in kunt prikken en een miracast (microsoft wireless display adapter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-08 09:22

Clay

cookie erbij?

Ik ben aan het kijken naar een av receiver om alles via hdmi aan elkaar te knopen ter vervanging van een oude luxman l2 versterker, maar vraag me af of 50W modellen volstaan voor m'n IMF als 40 speakers. Ik vermoed van wel (de luxman is 33W), maar het is spul uit een ander tijdperk, en ik heb hier niet zo'n verstand van :)

Modellen die ik atm op het oog heb zijn de Marantz 1506 of 1606, en de Yamaha RX-S601.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Clay schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:04:
Ik ben aan het kijken naar een av receiver om alles via hdmi aan elkaar te knopen ter vervanging van een oude luxman l2 versterker, maar vraag me af of 50W modellen volstaan voor m'n IMF als 40 speakers. Ik vermoed van wel (de luxman is 33W), maar het is spul uit een ander tijdperk, en ik heb hier niet zo'n verstand van :)

Modellen die ik atm op het oog heb zijn de Marantz 1506 of 1606, en de Yamaha RX-S601.
Ze adviseren zelf een versterker met 25-60w aan vermogen. Je zit met alle genoemde versterkers goed. Soms moet je goed kijken dat het genoemde vermogen ook wel het daadwerkelijke nuttige vermogen is. Bij deze versterkers is dat het geval. De Marantz-en en de Yamaha hebben resp. 50w (@8ohm) en 60w(@6ohm), gemeten bij een gelijktijdige belasting van beide kanalen over een frequentiebereik van 20 - 20.000hz en met een maximale vervorming van 0,07 of 0,08% Dat zijn bruikbare vermogens.

Minder (lees; goedkoper) zou waarschijnlijk ook goed moeten kunnen, aangezien elke verdubbeling in opgenomen vermogen, een extra 3db geeft. Een versterker die 60w kan leveren, zou dus 3db meer geluid kunnen geven dan een versterker van 30w. 3db is maar nauwelijks hoorbaar. In de praktijk wordt bij deze speakers waarschijnlijk nauwelijks meer dan 8w per kanaal gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

In de praktijk wordt bij alle speakers nauwelijks meer dan 0,1watt continu en 1-10watt piek vermogen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Dit zijn dan wel vrij ongevoelige speakers volgens mij. Via de link wordt "Efficiency Measured via Pink Noise at 1 metre on axis for 40 watts : 98dB" genoemd. Ik interpreteer dat als 98db bij 40w. Dus 88 bij 4w, 85 bij 2w en 82db bij 1w (de gebruikelijke weergave van gevoeligheid). Dat is nog steeds heel wat geluid, maar wel een stuk minder dan de 88 tot 93db gevoeligheid die de meeste moderne speakers hebben. Denk dat 0,1w dus ook wat karig is.

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 20:54
Kent iemand een oplossing voor dit probleem:
De Bluesound Node heeft een combi ingang optisch(digitaal) en analoog jack.
Ik zou hier graag een platenspeler (Via analoog jack) en een televisie (Optisch digitaal) op aan sluiten.
Zijn er combi kabels (of adapters) die beide ingangen tegelijk bruikbaar maken?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Jasper1975 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 11:54:
De Bluesound Node heeft een combi ingang optisch(digitaal) en analoog jack.
Ik zou hier graag een platenspeler (Via analoog jack) en een televisie (Optisch digitaal) op aan sluiten.
Zijn er combi kabels (of adapters) die beide ingangen tegelijk bruikbaar maken?
Welke Bluesound Node heb je het over? En vooral weet je zeker dat het inputs zijn? De Bluesound is een bronapparaat en die hebben veelal uitgangen om op een versterker aan te sluiten.

Combi-kabels zullen er niet zijn aangezien flex/combi 3,5mm jack dus een analoog en een digitaal signaal kan bevatten. Beide zijn qua opzet anders waardoor je met converters moet gaan werken. Dan zou je voor de TV eerst naar een DAC moeten die het signaal van digitaal naar analoog zet waardoor je twee keer (platenspeler en TV) over houdt.

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 20:54
FeaR schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 13:14:
[...]

Welke Bluesound Node heb je het over? En vooral weet je zeker dat het inputs zijn? De Bluesound is een bronapparaat en die hebben veelal uitgangen om op een versterker aan te sluiten.
Het gaat om de Node 2 of de power Node 2. Ja het is zeker een combi input.
Combi-kabels zullen er niet zijn aangezien flex/combi 3,5mm jack dus een analoog en een digitaal signaal kan bevatten. Beide zijn qua opzet anders waardoor je met converters moet gaan werken. Dan zou je voor de TV eerst naar een DAC moeten die het signaal van digitaal naar analoog zet waardoor je twee keer (platenspeler en TV) over houdt.
Volgens mij zouden ze gemaakt moeten kunnen worden, als je een 3,5mm opticalconverter aan de buitenkant voorziet van een metalen analoge aansluiting, al wordt het misschien wat fragiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 14:44
Ik heb op het moment twee boekenplank luidsprekers staan aan mijn Denon X2200W vast. Hier wil ik graag een subwoofer aan toevoegen. Nu lees ik veel over LFE, en lees ik dat dat een apart kanaal is op digitale audio bronnen, de .1 in 5.1 bijvoorbeeld. Nu vraag ik me af, zou de subwoofer ook met een stereo muziekbestand bijvoorbeeld het laag kunnen versterken als hij aangesloten is op LFE?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zekers. Je moet dan alleen even op je receiver instellen dat ie LFE+main naar de sub stuurt. Zie je manual voor hoe en wat, en batpigworld voor de rest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Dat kan idd, maar het effect hangt af van hoe de speakers zijn ingesteld.
Hier staat een korte uiteenzetting.
http://www.avsforum.com/f...read-23.html#post15018166

Idealiter staan de overige speakers ingesteld op small, en werk je met een crossover.

Als de sub is aangesloten via de lfe/Subwoofer out aansluiting, zal bij meerkanaals audio het 0.1kanaal en alle frequenties van de overige speakers onder de ingestelde crossover naar de subwoofer gestuurd worden. Het 0.1 kanaal gaat niet naar de overige speakers.

Staan de speakers niet op small, maar op large, dan wordt alleen het 0.1 kanaal doorgestuurd naar de sub, omdat er geen crossover punt is. Om de sub dan toch mee te laten doen, stel je deze in op lfe+main. De overige speakers krijgen ook het 0.1 signaal volgens mij.

Is de sub aangesloten via low-level (ook tulp), dan kun je in de receiver deze aansluiting ook de toekenning small of large geven. Je kiest dan voor large, zodat de sub alle frequenties binnenkrijgt. Je regelt de crossover op de sub zelf. Het 0.1 kanaal wordt volgens mij gemixt over alle speakers inclusief de subwoofer. Hierbij is er geen optie voor de sub (geen lfe+main).

Is de sub aangesloten via high-level (speakerkabel), dan krijgt de sub hetzelfde signaal als de speakers en regel je de crossover op de sub zelf. Speakers moeten op large staan. Hierbij is er geen optie voor de sub (geen lfe+main).

Lees ook "Aansluitingen" in: Het Grote Subwoofer Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:22
Dag allen,

Ik ben aan het oriënteren op een leuke audio set.

Ik heb een wat compactere woonkamer, voorkant breedte is 3 meter, achteraan wordt het wat breder naar de keuken toe, zo'n 4 meter. Woonkamer is 8 meter lang. Het is verder een oud huis, 1930. Onze zit plek zit aan de voorkant, lekker knus op 3 meter breedte dus.

Ik zoek een leuke set die voor deze ruimte meer dan voldoende is. Ik heb dus zeker geen grote zware luidsprekers benodigd, althans ik ben vooral op zoek naar iets relatief compacts maar toch met kwalitatief mooi geluid.

Zelf denk ik aan een setje van 2 luidsprekers van Dali:

https://www.hifiklubben.n...n-1-compacte-luidspreker/

Daarnaast zoek ik een versterker, maar daar kom ik echt totaal niet uit. Geen ervaring mee en geen idee waar ik op moet letten. Ik zoek daarin vooral gemak. Dus veel opties als bluetooth, WiFi, spotify connect etc zijn dus zeer welkom.

De speakers set bovenstaande zit je op € 700. Mijn totaal budget is ongeveer € 1000 a € 1250.

Tips of bovenstaande speakers voor een relatief compacte woonkamer voldoende is om "gewoon lekker muziek te luisteren met goede geluidskwaliteit". En weet iemand nog een goede tip voor versterker?

Totaal andere ideeën zijn uiteraard ook welkom. Benieuwd of er leuke tips komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor die ruimte is elke moderne versterker voldoende. zelf ben ik gecharmeerd van Denon maar dat is natuurlijk persoonlijk. Wel zijn de denon`s erg compleet, en vind ik ze een goeie prijs prestatie verhouding hebben als ook een mooie look.

Mijn advies is kijk in de pricewatch bij receivers en versterkers en ga dingen filteren zo kom je tot een aantal producten en die kan je dan vergelijken met voor en na delen dan zou ik gaan luisteren in een winkel. Met speakers zou ik dat nog sterker aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXxXx
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-06-2024
Beste Tweakers,
Ik heb een vraag over een "his" (white noise achtig) geluid in mijn tweeters wanneer je je oor wat dichter bij de tweeter houd. Ik weet dat dit te maken heeft met de signal to noise ratio van je versterker en speakers (dacht ik), maar het punt nu is dat op papier dit niet zou kunnen gebeuren. Ik heb JVC SX-911 speakers met de volgende specs:

Impedance 6Ω
Maximum input 150W
300W (maximum moment)
Frequency characteristic 40Hz ~ 50kHz
Crossover frequency 500Hz, 4kHz
Output sound pressure level 91dB / W / m
External dimensions Width 380 × height 665 × depth 351mm
weight 31.0kg

Deze in combinatie met de JVC AX-Z1010,
Specs:
Power output: 100 watts per channel into 8Ω (stereo)
Frequency response: 5Hz to 100kHz
Total harmonic distortion: 0.004%
Damping factor: 200
Input sensitivity: 0.3mV (MC), 4mV (MM), 300mV (line)
Signal to noise ratio: 71dB (MC), 89dB (MM), 112dB (line)
Output: 300mV (line)
Digital inputs: coaxial, optical
Dimensions: 435 x 173 x 459mm
Weight: 16.8kg
Finish: titanium
Accessories: remote control
Year: 1989

Ik heb al vastgesteld dat het niet aan de apperaten ligt die aan de versterker aangesloten zitten, op elk kanaal krijg je hetzelfde geluid. De volume knop heeft last van een klein beetje kraak wanneer je hem draait. Ik vroeg mij af of het misschien hier aan kan liggen? Ik heb wel een busje contact spray van phillips (oud spul) alleen ik had gehoord dat dat eigenlijk toch niet zo goed is voor je apperatuur dus dat wou ik niet zomaar gebruiken. Of zou het misschien toch ouderdom zijn? Ik weet niet of een service beurt dit zou kunnen verhelpen.
Ik hoor graag jullie mening/advies, ik ben overigens niet echt geinteresseerd in een nieuwe of andere versterker kopen aangezien ik erg tevreden ben met mijn audio set.

Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkPatat
  • Laatst online: 03-06 21:29
Beste mede-tweakers,

Ik heb een vraag over de crossover functie op mijn receiver:

Ik heb recent een 5.0 speakerset (Jamo S 426 HCS 3) en een receiver (Pioneer VSX-921) gekocht en maak daar nu dankbaar gebruik van. Ik heb (nog) geen subwoofer.

Tijdens de installatie heb ik eerst gebruik gemaakt van Pioneers eigen MCACC functie. Vervolgens heb ik handmatig aangegeven dat ik geen subwoofer heb (Pioneer dacht van wel) en heb ik de rear speakers en de center speaker op small gezet, omdat deze tot 90Hz gaan en de front speakers tot 48Hz (deze staan op large).

Vervolgens kwam ik bij de crossover settings (50Hz, 80Hz, 100Hz of 200Hz) en daar begon ik te twijfelen. Hoe werkt de crossoverfunctie zonder subwoofer, maar met een combinatie van large en small speakers?

a. De crossoverfunctie bepaalt de ondergrens voor frequenties die naar de small speakers worden gestuurd, alles eronder gaat naar de large speakers.

b. De crossoverfunctie bepaalt de ondergrens voor frequenties die naar de small en large speakers worden gestuurd, alles eronder gaat naar de niet aanwezige subwoofer en zijn dus niet hoorbaar.

c. Anders, namelijk...

Bij optie a bij zou ik hem waarschijnlijk instellen op 100Hz, bij optie b op 50Hz. Ik kan de crossoverfunctie niet uitzetten.

Ik heb inmiddels aardig wat rondgezocht en een hoop gelezen over crossover, maar helaas nog geen antwoord kunnen vinden op deze vraag. Hopelijk kunnen jullie mij aan dit antwoord helpen.

Playstation 4 | ZTE Blade S6 | Onda v975m v1 | Dell XPS 13 (2015)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXxXx
Dat lijkt het probleem niet te zijn heb de versterker helemaal ontkoppelt behalve de speakers. Al mijn andere apperatuur uit het stopcontact gehaald en het geluid is niet verholpen. Dit zou toch in theorie ontkrachten dat het door een groundloop komt? Het his geluid wordt trouwens harder waarneer je de versterker harder zet maar blijft op een bepaald moment even hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

HenkPatat schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:01:
Beste mede-tweakers,

Ik heb een vraag over de crossover functie op mijn receiver:

Ik heb recent een 5.0 speakerset (Jamo S 426 HCS 3) en een receiver (Pioneer VSX-921) gekocht en maak daar nu dankbaar gebruik van. Ik heb (nog) geen subwoofer.

Tijdens de installatie heb ik eerst gebruik gemaakt van Pioneers eigen MCACC functie. Vervolgens heb ik handmatig aangegeven dat ik geen subwoofer heb (Pioneer dacht van wel) en heb ik de rear speakers en de center speaker op small gezet, omdat deze tot 90Hz gaan en de front speakers tot 48Hz (deze staan op large).

Vervolgens kwam ik bij de crossover settings (50Hz, 80Hz, 100Hz of 200Hz) en daar begon ik te twijfelen. Hoe werkt de crossoverfunctie zonder subwoofer, maar met een combinatie van large en small speakers?

a. De crossoverfunctie bepaalt de ondergrens voor frequenties die naar de small speakers worden gestuurd, alles eronder gaat naar de large speakers.

b. De crossoverfunctie bepaalt de ondergrens voor frequenties die naar de small en large speakers worden gestuurd, alles eronder gaat naar de niet aanwezige subwoofer en zijn dus niet hoorbaar.

c. Anders, namelijk...

Bij optie a bij zou ik hem waarschijnlijk instellen op 100Hz, bij optie b op 50Hz. Ik kan de crossoverfunctie niet uitzetten.

Ik heb inmiddels aardig wat rondgezocht en een hoop gelezen over crossover, maar helaas nog geen antwoord kunnen vinden op deze vraag. Hopelijk kunnen jullie mij aan dit antwoord helpen.
De cross-over is om lage tonen naar een ander kanaal te sturen, omdat je speakers niet laag genoeg gaan. Normaliter is dat inderdaad een subwoofer, maar dat kan eventueel ook een flinke set fronts zijn. Daarnaast het je de verwerking van het LFE effect (in films). Door speakers op small te zetten, wordt het LFE signaal voor dat kanaal naar de sub gestuurd. heb je geen sub, dan zal het LFE signaal naar de Large speakers gestuurd worden.

Het grappige is, dat LFE de cross-over mag overrulen. Stel jij hebt een paar mooie fronts die tot 80Hz fatsoenlijk kunnen weergeven, dan staat de sub qua cross-over waarschijnlijk ook op 80Hz. Bij muziek zal de sub dus alleen de tonen onder de 80 Hz pakken. Zet je vervolgens een film aan, dan kan het goed zijn dat je sub ineens tot de 120Hz belast wordt. Dat wordt vooral gedaan om de film wat extra beleving te geven. Je krijgt wat vetter laag en er bouwt een mooie druk op.

Dus om antwoordt te geven op je vraag. Optie a is inderdaad het geval.

Zodra je een sub koopt, moet alles op small.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkPatat
  • Laatst online: 03-06 21:29
DjVe schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:26:
[...]
Dus om antwoordt te geven op je vraag. Optie a is inderdaad het geval.

Zodra je een sub koopt, moet alles op small.
Bedankt voor de uitleg en het antwoord op mijn vraag. Dan zal ik de crossover op 100Hz zetten.

En voorzichtig op zoek gaan naar een aardige, betaalbare (tweedehands) subwoofer om de set op termijn mee aan te vullen.

Nogmaals bedankt.

Playstation 4 | ZTE Blade S6 | Onda v975m v1 | Dell XPS 13 (2015)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

MaXxXx schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:55:
[...]

Dat lijkt het probleem niet te zijn heb de versterker helemaal ontkoppelt behalve de speakers. Al mijn andere apperatuur uit het stopcontact gehaald en het geluid is niet verholpen. Dit zou toch in theorie ontkrachten dat het door een groundloop komt? Het his geluid wordt trouwens harder waarneer je de versterker harder zet maar blijft op een bepaald moment even hard.
Zucht, was het maar zo simpel. :)

https://www.rvo.nl/sites/...20verlichtingsystemen.pdf

https://www.google.nl/?cl...x-b#q=lichtnet+vervuilers

[ Voor 15% gewijzigd door Lip op 29-08-2016 12:11 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXxXx
Zou dit verholpen kunnen worden door middel van zo'n apperaat (ik kan op het moment niet op de naam komen) waarin zo'n DC Batterij zit die constant wordt opgeladen? Het DC signaal wordt dan weer omgezet in een schoon AC signaal. Of is het probleem veel ingewikkelder? Sorry voor de vele vragen naar oplossingen alleen ik ben zelf helaas niet zo technisch als ik zelf zou willen. Met spaarlampen wisselen of apperatuur op een bepaalde manier aansluiten kan ik helaas niet doen aangezien ik nog bij mijn ouders woon en zij dus onmogelijk rekening kunnen gaan houden met al die dingen, ook zou ik overigens niet weten waar ik zou moeten beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Vanaf je PC naar de versterker een digital signaalpad nemen. Coaxiaal of Optisch SP/DIF (of HDMI) gebruiken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXxXx
Lip schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:00:
Vanaf je PC naar de versterker een digital signaalpad nemen. Coaxiaal of Optisch SP/DIF (of HDMI) gebruiken dus.
Ik gebruik al een coaxiale verbinding uit een geluidskaart van mijn computer naar mijn versterker en ook de optische aansluiting van mijn cd-speler. Maar zoals ik aangaf geeft hij ook de lichte storing wanneer er niks op is aangesloten, dus ook wanneer er geen muziek op wordt afgespeeld. Misschien hoort het wel zo maar ik heb ook tweeters zonder dit lichte ruis signaal gehoord en ik hoor dat door het ruissignaal de tweeter minder helder klinkt dan die zou moeten klinken. Ik hoop dat ik geen dom of irriterend antwoord geef, ik tast alleen volledig in het duister waar het probleem vandaan komt en voel me te ondeskundig om dit probleem op te lossen.

[ Voor 3% gewijzigd door MaXxXx op 29-08-2016 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

http://www.bax-shop.nl/au...tuur/ground-loop-isolator

Ik heb geen ervaring met deze producten. Dus ik kan je niet vertellen, hoe goed het werkt. De tendens van de werking van dit soort producten is erg verschillend, en kan te maken hebben met de grondslag en de hoeveelheid lichtnet vervuilers.

Eigenlijk is een groundloop isolator, een omgekeerde manier van werken. Maar goed, nooit geschoten is altijd mis! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:22
@Legolas, dank voor je feedback!

Iemand anders die nog tips/reactie heeft op mijn post?

Hoor het graag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXxXx
Sleehond schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:14:
@Legolas, dank voor je feedback!

Iemand anders die nog tips/reactie heeft op mijn post?

Hoor het graag...
Je kan ook kijken naar een 2e hands top of the line versterker en dan een audio streamer er tussen. Ik weet niet of je alleen geinteresseerd bent in nieuw, maar oude top of the line versterkers zijn vaak nogsteeds moeilijk te kloppen door nieuwe modellen onder de 1000 euro van deze tijd. Ik denk dat wanneer je voor rond de 200-300 euro een versterker van marktplaats afhaalt (niet bij de marktplaats handelaren) en daar dan een audiostreamer van bijvoorbeeld cambridge audio, arkham, etc... tussen zet je een zeer mooi resultaat zult krijgen wat moeilijk is om voor dat budget nieuw te kopen. Ik zie bijvoorbeeld zoiets: http://www.hobo.nl/bluesound-node-zwart.html#product_tab2
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik geen ervaring heb met dit soort spullen. Bij mijn vriendin staat wel een (geloof ik) Nad D7050 en die doet het erg goed. Dit is alleen erg uit het budget denk ik.

Hoop dat je hier misschien wat aan hebt.

Note: Met oude top of the line versterkers heb ik het over de stereo versterkers, niet de surround versterkers.

[ Voor 6% gewijzigd door MaXxXx op 29-08-2016 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Hifi fanaten van Tweakers,

Recent een Cinebar 52 THX gekocht, met bijbehorende subwoofer. Nu heb ik de Cinebar met een HDMI ARC kabel aangesloten op mijn Samsung smart tv (eveneens HDMI ARC ingang, uiteraard). Daarnaast heb ik de paarse subwooferkabel voor soundbar CB 52 SB (3,0 m) aangesloten vanaf de Subwoofer naar de soundbar, maar kamp ik het met probleem dat telkens bij het overschakelen van tvzender naar tvzender of als ik weer return vanaf een app als Youtube op de smarthub telkens een luid geluid hoor vanaf de subwoofer. Een soort knal, alsof dat ding een geluid van 'opblazen' maakt. Enig idee waardoor dit probleem veroorzaakt kan worden?

• John Dude
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-08 23:00
Iemand hier ervaring met de ELAC Debut serie? Ik zat te kijken voor een 3.1 setup voor een kennis en vroeg me af of hier mensen waren met deze speakers in de woonkamer.

• The Eagle

The Eagle

Dan moet je die kennis meenemen naar een luistersessie. Elac maakt geen slecht spul, maar hij moet zelf horen of hij het goed vindt klinken. Er zal in zijn prijsklasse best wat te vinden zijn dus luisteren is noodzakelijk :)

• LA-384
Ik heb een vraag over de volumeregeling van receivers.

Je hebt vaak de keuze hoe dit weergegeven moet worden. Mijn receiver heeft bijvoorbeeld de keuze tussen een 0-100 schaal of een -76db tot +20db verdeling.

Mijn redenering is dat op de tweede manier (db's) de speakers op hun gevoeligheidsvolume spelen bij een instelling van 0db (niet versterkt en niet verzwakt). Nu snap ik dat de receiver zelf nogal wat aanpassingen maakt en dat de bronnen ook nog verschillen in aangeleverd volume.

Ik wil eigenlijk een keer testen hoe luid 1w nu precies klinkt bij mijn speakers in mijn woonkamer. Ik denk dat ik in elk geval moet beginnen met de geluidsoptie direct of pure direct te kiezen, om zo de verschillende aanpassingen van de receiver te omzeilen en om het geluidsbestand via de receiver zelf af te spelen (gekoppelde usb bijvoorbeeld).

Klopt mijn redenering? En hoe dan verder? Kies ik voor White Noise, pink noise, iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 15:55

SideShow

Administrator

Hallo

Ik gebruik al eeuwen een oude JVC radio als PC boxen. Het gaat over dit: https://dl.dropboxusercon...4/IMG_20160902_124726.jpg

Nu wil ik af van die lompe tuner bak, maar die boxen spelen wel best OK: het zijn 4.5 inch, 60 "watt", 4 ohm dingen.

Zouden jullie aanraden om een externe DAC of versterkertje te kopen zodanig dat die tuner de deur uit kan (clean desk enzo) zonder dat ik hoef te investeren in boxen?

Ik krijg volgende week een nieuw moederbord (MSI gamer pro carbon) welke een geïsoleerde audio component heeft, dus misschien is een externe DAC zelfs niet echt nodig, maar zou een simpel versterkertje volstaan?

If so, kunnen jullie iets aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat zijn van die simpele speakertjes die je aanstuurt met een wekkerradio. Iedere versterker zal ze beter laten klinken dan de versterker nu doet :)
Aangezien je vast geen afstandsbediening nodig hebt, kijk ff bij schiit.com. No nonsens maar goedkoop spul van goede kwaliteit. Eigenlijk overkill voor jouw speakers maar voor het geld hoef je het niet te laten.
Of je moet een ampje bij de kringloop oppikken, kost nog minder. Onder je monitor zetten en gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

LA-384 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 23:14:
Ik heb een vraag over de volumeregeling van receivers.

Je hebt vaak de keuze hoe dit weergegeven moet worden. Mijn receiver heeft bijvoorbeeld de keuze tussen een 0-100 schaal of een -76db tot +20db verdeling.

Mijn redenering is dat op de tweede manier (db's) de speakers op hun gevoeligheidsvolume spelen bij een instelling van 0db (niet versterkt en niet verzwakt). Nu snap ik dat de receiver zelf nogal wat aanpassingen maakt en dat de bronnen ook nog verschillen in aangeleverd volume.

Ik wil eigenlijk een keer testen hoe luid 1w nu precies klinkt bij mijn speakers in mijn woonkamer. Ik denk dat ik in elk geval moet beginnen met de geluidsoptie direct of pure direct te kiezen, om zo de verschillende aanpassingen van de receiver te omzeilen en om het geluidsbestand via de receiver zelf af te spelen (gekoppelde usb bijvoorbeeld).

Klopt mijn redenering? En hoe dan verder? Kies ik voor White Noise, pink noise, iets anders?
Dit is niet heel simpel te doen, je hebt hiervoor een toongenerator (liefst geijkt) nodig, een scope om de afwijking van de toon te meten, (op die manier kan je zien wat de afwijking bij een bepaalde toon is van je receiver), een vermogensweerstand van 100W van 4 of 8 ohm, een gekalibreerde meetmicrofoon zoals de UMIK-1. En een voorschakeling om het (ruis) hoogfrequent eruit te filteren. En een luidspreker, het andere kanaal wat niet meet moet belast zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siegfried.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-05-2023
Ik heb al gezocht, maar kan (wellicht door gebrek aan de juiste terminologie) het antwoord nog niet vinden.

Bij de handleidingen van zelfbouwspeakers zie je dat men vaak spoelen en weerstanden nodig heeft. Maar als ik voor een project slechts 1 luidsprekerchassis wil gebruiken, kan ik die dan direct op een versterker aansluiten, of moet ik daar ook iets van een weerstand tussen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Lip schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 22:26:
[...]

Dit is niet heel simpel te doen, je hebt hiervoor een toongenerator (liefst geijkt) nodig, een scope om de afwijking van de toon te meten, (op die manier kan je zien wat de afwijking bij een bepaalde toon is van je receiver), een vermogensweerstand van 100W van 4 of 8 ohm, een gekalibreerde meetmicrofoon zoals de UMIK-1. En een voorschakeling om het (ruis) hoogfrequent eruit te filteren. En een luidspreker, het andere kanaal wat niet meet moet belast zijn.
-O- /me gooit zijn idee gelijk uit het raam
Dat gaat me wat te ver, voor een simpele ingeving :')

Bedankt voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Siegfried. schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 22:33:
Ik heb al gezocht, maar kan (wellicht door gebrek aan de juiste terminologie) het antwoord nog niet vinden.

Bij de handleidingen van zelfbouwspeakers zie je dat men vaak spoelen en weerstanden nodig heeft. Maar als ik voor een project slechts 1 luidsprekerchassis wil gebruiken, kan ik die dan direct op een versterker aansluiten, of moet ik daar ook iets van een weerstand tussen zetten?
Als dat een breedbandspeaker is dan is dat in principe niet nodig vziw. Maar check even het zelfbouwspeakertopic, die kunnen het zo zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siegfried.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-05-2023
The Eagle schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 22:47:
[...]

Als dat een breedbandspeaker is dan is dat in principe niet nodig vziw. Maar check even het zelfbouwspeakertopic, die kunnen het zo zeggen :)
Ah, ik had zo'n topic niet in de topiclijst zien staan, maar heb em inmiddels gevonden. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow

SideShow

Administrator

The Eagle schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 21:07:
Dat zijn van die simpele speakertjes die je aanstuurt met een wekkerradio. Iedere versterker zal ze beter laten klinken dan de versterker nu doet :)
Aangezien je vast geen afstandsbediening nodig hebt, kijk ff bij schiit.com. No nonsens maar goedkoop spul van goede kwaliteit. Eigenlijk overkill voor jouw speakers maar voor het geld hoef je het niet te laten.
Of je moet een ampje bij de kringloop oppikken, kost nog minder. Onder je monitor zetten en gaan :)
Hey, bedankt. Het mag wel wat overkill zijn natuurlijk, kan ik later de speakers zelfs ook upgraden.

edit: maar ik begrijp er eigenlijk niet zoveel van. Ook al heb ik de intro faq post gelezen van deze thread en wat filmpjes opgezicht op youtube.

Op die schiit website spreken ze van een amp, waar je de ... hoofdtelefoon op aansluit? Die DAC begrijp ik wel, maar een amp om enkel een hoofdtelefoon op aan te sluiten? Dat snap ik gewoon niet. Als ik mn hoofdtelefoon aansluit op de mini-jack van eender welk device, zonder versterking dus (of heb ik het mis?), heb je toch ook geluid?

Hoe dan ook, ik zoek een apparaat (enkelvoudig dus, geen combi of "stack") die een audio ingang heeft (digitaal of niet), die degelijk versterkt, en aansluiting heeft voor een set boxen.

Dat vind ik niet op die website :$

edit: ik word er lichtelijk gefrustreerd van 8)7
Hoe dan ook, volgens mij heb ik meer zoiets nodig?
https://www.amazon.co.uk/...&sr=1-2&keywords=mini+amp

[ Voor 42% gewijzigd door SideShow op 04-09-2016 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Wat je zoekt is een versterker. Die versterkt het signaal naar je luidspreker. Je hoofdtelefoon heeft in principe geen versterkt signaal nodig :)
Qua schiit heb ik me vergist btw, die maken meest headphone amps. Voor de mensen die een high end headphone hebben en daar het meeste uit willen halen.
Als ik jou was kocht ik gewoon een simpele versterker op marktplaats. Kun je prima mee uit de voeten. En laat je niet afschrikken door wattages (zie ook de FAQ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

SideShow schreef op zondag 04 september 2016 @ 11:04:
[...]
edit: ik word er lichtelijk gefrustreerd van 8)7
Hoe dan ook, volgens mij heb ik meer zoiets nodig?
https://www.amazon.co.uk/...&sr=1-2&keywords=mini+amp
Simpele T-Amp en je bent er inderdaad. Rechtstreeks uit China kan je letterlijk voor enkele tientjes klaar zijn, wil je snellere levering dan ben je wat duurder uit. Let inderdaad niet te veel op het vermogen. Die worden sowieso behoorlijk positief opgegeven (veelal bij 10% THD+N) en het verschil van 2 x 20 Watt naar 2 x 30 Watt is minder groot dan het verschil van 1 naar 2 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soppie11
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 19:05
Dag Tweakers,

Ik ben van plan om in de toekomst mijn 5.1 set, de achterste surround speakers draadloos aan te gaan sluiten. Nu heb ik zelf Marmitek Surround Anywhere 220 gevonden. Heeft iemand ervaring met het draadloos maken van de rear speakers en wellicht een (strakker uitziend) alternatief om dit te doen?

Setup: 5.1 HK set, Onkyo receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Zag vandaag deze gelinkt worden op tweakers:
http://www.teufelaudio.nl...station-4-mk2-p13529.html

Lijkt me een degelijker alternatief. Is marmitek niet de thrust van de audio wereld?
Teufel claimt in elk geval audio zonder vertraging, iets wat nogal een probleem blijkt te zijn met de meeste draadloze oplossingen. Althans volgens een paar tweakers waar ik de naam niet meer van weet.

[ Voor 33% gewijzigd door LA-384 op 09-09-2016 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
Ik zoek me op internet rot naar haakse Nakamichi plugs maar kan ze niet vinden. Iemand een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Morpheus2003 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 22:16:
Ik zoek me op internet rot naar haakse Nakamichi plugs maar kan ze niet vinden. Iemand een linkje?
Nakamichi interlinks

nakamichi banana plugs

[ Voor 6% gewijzigd door Lip op 10-09-2016 00:06 ]

• LA-384
Http://www.nakamichiplug.com/product-0846.html

Of op ebay.
Maar je kunt net zo goed die van Bax-shop nemen. Zelfde kwaliteit en bouw, iets goedkoper en sneller geleverd.
http://www.bax-shop.nl/lu...ggen/product-details.html

Afbeeldingslocatie: https://i44.photobucket.com/albums/f3/LA-384/Reviews/Untitled-2.jpg~original

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

soppie11 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 10:39:
Dag Tweakers,

Ik ben van plan om in de toekomst mijn 5.1 set, de achterste surround speakers draadloos aan te gaan sluiten. Nu heb ik zelf Marmitek Surround Anywhere 220 gevonden. Heeft iemand ervaring met het draadloos maken van de rear speakers en wellicht een (strakker uitziend) alternatief om dit te doen?

Setup: 5.1 HK set, Onkyo receiver.
Dan hoop ik dat je Onkyo zichzelf in kan regelen met delays enzo. Draadloos levert gewoon vertraging, en als dat alleen je rears zijn dan zal dat niet per definitie in sync lopen met je fronts.
Marmitek spul is eigenlijk een beetje een net wel/net niet oplossing. Het doet het wel, maar de resultaten zijn meestal wisselend. Beetje zelfde effect als met powerline adapters: resultaat niet bij voorbaat defineerbaar.

Tegenvraag: waarom zou je het willen? Kabels op de grond in de weg kunnen ook in een kabelgoot achter de gordijnrails door :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

SideShow schreef op zondag 04 september 2016 @ 11:04:
[...]

Op die schiit website spreken ze van een amp, waar je de ... hoofdtelefoon op aansluit? Die DAC begrijp ik wel, maar een amp om enkel een hoofdtelefoon op aan te sluiten? Dat snap ik gewoon niet. Als ik mn hoofdtelefoon aansluit op de mini-jack van eender welk device, zonder versterking dus (of heb ik het mis?), heb je toch ook geluid?
Dan heb je geluid maar als je een hoogwaardige hoofdtelefoon hebt dan wil je die ook hoogwaardig aansturen. Bij portable apparaten en geluidskaarten mankeert dat er vaak aan en ook bij gewone Hifi-versterkers laat dat onderdeel soms te wensen over.
Daarnaast zijn er legio apparaten die helemaal geen hoofdtelefoonaansluiting hebben, maar wel een lijnuitgang of iets digitaals, of die niet genoeg vermogen kunnen leveren aan veeleisende high-end hoofdtelefoons. Er is dus gewoon een markt voor hoogwaardige(r) hoofdtelefoonversterkers, met prijzen die kunnen variëren van een paar tientjes tot duizenden euro's.

Bepaalde high-end hoofdtelefoons worden zelfs met een dedicated versterker geleverd, zoals de Sennheiser Orpheus (geen idee of die nog gemaakt wordt) en duurdere types van Stax.

• The Eagle

The Eagle

Opgevolgd door de Orpheus 2 zie ik. En dat mag ook wel voor dat geld: http://www.stassen.nl/hoo...foon/sennheiser-orpheus-2
50.000 euro voor een fscking hoofdtelefoon :X 8)7 :o

Maar wel een vet ding: YouTube: Sennheiser Orpheus $50,000 Headphones - CES 2016
The Eagle schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 21:29:
Omdat de B&O topics een beetje dood lopen hier maar even vragen:
Weet iemand of een standaard IR extender werkt met een Beocenter 3000 :?
Schoonpa heeft zo'n ding en ik lees her en der verhalen over afwijkende IR frequenties. Iemand ervaring met een werkende extender, en welke zou ik dan moeten hebben? :)
Iemand hier nog een zinnig antwoord op? :)

[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 10-09-2016 16:41 ]

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:26
Kan iemand mij vertellen of de spikes van de Bowers&Wilkins CM8 S2 ook onder de CM7 passen?

Heb m'n CM7 tweedehands bemachtigd zonder spikes een tijd terug en toen zaten er geen spikes bij. Die wil ik er nu graag onder zetten en Hifi Klubben kan alleen spikes voor de S2-lijn leveren.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

RobbieB schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 17:03:
Kan iemand mij vertellen of de spikes van de Bowers&Wilkins CM8 S2 ook onder de CM7 passen?

Heb m'n CM7 tweedehands bemachtigd zonder spikes een tijd terug en toen zaten er geen spikes bij. Die wil ik er nu graag onder zetten en Hifi Klubben kan alleen spikes voor de S2-lijn leveren.
Zou je niet beter B&W mailen en vragen of de schroefdraad maat van die 2 overeenkomt? Dan heb je sneller antwoord denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384

Die schroeven hebben dacht ik altijd een vaste diameter, of m6 of m8. Volgens de handleiding (welke goed online te vinden is) gebruiken beide speakers m6. Elke m6 Spike zou dus moeten passen.

• SideShow

SideShow

Administrator

Ondertussen heb ik hier mijn kleine AMP binnengekregen via Amazon.de, netjes op de dag dat ze beloofd hadden.

Verdict:
- leuk prijsje
- lekker klein bakje (zie mijn muis als referentie) dus ik blij dat ik die lompe oude tuner van mijn bureau kan verwijderen
- minpuntje: linkerkanaal net een sikkepit luider, hoorbaar als je van volume 0 naar zeer stil gaat. Gelukkig niet merkbaar bij normaal volume.

• Laurens-R
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12-2024
John Dude schreef op donderdag 01 september 2016 @ 18:35:
Iemand hier ervaring met de ELAC Debut serie? Ik zat te kijken voor een 3.1 setup voor een kennis en vroeg me af of hier mensen waren met deze speakers in de woonkamer.
Niet deze specifieke serie, maar ik heb zelf 2 Elac FS407's in m'n woonkamer en ik ben er dik tevreden mee. Dus hoewel ik je niet specifiek kan adviseren over de Debut serie, kan ik je wel zeggen dat Elac als merk prima is en de prijs/kwaliteit balans best aantrekkelijk is.

Misschien kan je naar een echte hifi winkel gaan voor demo? (Echter; volgens mij hebben maar weinig winkels Elac spul staan :))

[ Voor 3% gewijzigd door Laurens-R op 15-09-2016 10:26 ]

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:27

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Zou mooi twee sets Soundcare Superspikes kopen.

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

• porn*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:15

porn*

...take on the world!

Klein vraagje: heb een klein stereotorentje en speakers gekregen die een kennis weg wilde doen, een MCM9 minitorentje zover ik heb kunnen vind en een (erg) oude Bose Acoustimas 5 serie 1 (wiki, plaatje) met muurbeugels erbij - leuk voor de hobbyruimte. Bij aanzetten valt soms de toren uit, met een plop over de speakers (niet hard, ook niet zacht). Ik hoor een paar seconden geluid en ineens gaat de toren in standby mode. Dit is koud aanzetten dus warmte mag het probleem niet zijn.
Wederom aanzetten dan werkt het in 100% van de gevallen en qua geluid is het dingetje ook naar verwachting (niet vervormd ofzo).

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? De kabels zijn verder goed aangesloten en er zitten geen knoppen/connectors los. Kabels zijn ook in orde ;)

[ Voor 17% gewijzigd door porn* op 15-09-2016 21:43 ]

Bnet pindle#2913

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Hoeveel nut heeft een centre-speaker als je 2 goede mains hebt en altijd recht voor het beeld zit, met de speakers op gelijke afstand?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

theoretisch in een perfecte situatie heeft een center geen voordeel. In de praktijk klinkt links toch anders dan rechts omdat je akoestiek niet symetrisch is (reflecties doen ook altijd mee) en kan een center weldegelijk iets bijdragen. Als je wilt weten of dat bij jou zo is, zet maar een ruis aan en luister of links en rechts exact hetzelfde klinken:
http://onlinetonegenerator.com/noise.html

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 15-09-2016 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Nou, daar kan je nog wel één punt aan toevoegen: de combinatie van twee luidsprekers op gelijke afstand geeft je door het golflengte verschil tussen links en rechts een flinke dip bij ongeveer 2khz. Floyd toole heeft dit effect beschreven en een mooie naam aan gegeven, kan er ff niet op komen. Dit is niet zo erg voor muziek, maar maakt dialoog minder verstaanbaar en dit is dan ook een voordeel van een center speaker want dan heb je dit effect niet!
Pagina: 1 ... 29 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6