Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Verwijderd
Op je versterker heb je een DC OUT uitgang, en op je subwoofer een Trigger Input ingang. Deze 2 verbinden d.m.v. een 3.5mm jack kabel mono:Just_A_User schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:15:
[...]
Euhhh...vast wel, ik heb een Marantz SR7009, en de mogelijkheid om een kabeltje te leggen is er ook, maar hoe doe ik dat? wat heb ik er voor nodig?
http://www.allekabels.nl/...jack-kabel-35mm-mono.html
of
http://www.allekabels.nl/...jack-kabel-35mm-mono.html
En vanaf dan gaat je subwoofer mee opstarten met je versterker en ook mee afsluiten
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2015 14:21 ]
Verwijderd
Je moet er maar 1 aansluiten. Die 2 outputs op je versterker is om 2 subs aan te sturen.DennusB schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:18:
Ik heb momenteel een Marantz SR5009 staan en die heeft 2 sub outputs (links en rechts), mijn Onkyo sub heeft ook 2 ingangen, moet ik die nu beide aansluiten of is dat overbodig? Of mis ik juist iets als ik hem maar met 1 pootje aansluit?
Kan je m niet op automatisch zetten? Dan gaat ie gewoon aan zodra er signaal is!Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 13:42:
[...]
Is er een mogelijkheid om de trigger input van de sub aan te sluiten aan je versterker?
Verwijderd
Dan is een trigger veel veiliger aangezien de subwoofer een bepaald signaal niveau moet binnen krijgen voor die aan gaat. Bij mij gaat die op de automatisch stand veel te laat aan. Met een trigger ben je zeker dat als de versterker op springt, de subwoofer mooi mee gaat.DennusB schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:22:
[...]
Kan je m niet op automatisch zetten? Dan gaat ie gewoon aan zodra er signaal is!
Ik heb volgens mij nog zo'n kabel liggen. Hm, dan zou het wel erg fijn makkelijk zijn opgelost.Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:23:
[...]
Dan is een trigger veel veiliger aangezien de subwoofer een bepaald signaal niveau moet binnen krijgen voor die aan gaat. Bij mij gaat die op de automatisch stand veel te laat aan. Met een trigger ben je zeker dat als de versterker op springt, de subwoofer mooi mee gaat.
Och ja, je moet toch wat he.
Verwijderd
Ik heb ook een Marantz en in de handleiding staat dat het een mono mini jack kabel moet zijn, geen stereo. Waarom, dat staat er niet bij, maar ik geef het je even mee..Just_A_User schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:29:
[...]
Ik heb volgens mij nog zo'n kabel liggen. Hm, dan zou het wel erg fijn makkelijk zijn opgelost.Thx!
Marantz:
When a device with DC IN jack is connected, the connected device’s power on/standby can be controlled through linked operation to this unit.
Use a monaural mini-plug cable for connecting the DC OUT jacks. Do not use a stereo mini-plug cable.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2015 14:32 ]
Oh wacht...hmm...daar zeg je zowatVerwijderd schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:30:
[...]
Ik heb ook een Marantz en in de handleiding staat dat het een mono mini jack kabel moet zijn, geen stereo. Waarom, dat staat er niet bij, maar ik geef het je even mee..
Och ja, je moet toch wat he.
Die kan je ook oplossen door de output van de subwoofer te verhogen in de receiver, volume dan wel weer terug draaien op de subwoofer zelf.Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:23:
[...]
Dan is een trigger veel veiliger aangezien de subwoofer een bepaald signaal niveau moet binnen krijgen voor die aan gaat. Bij mij gaat die op de automatisch stand veel te laat aan. Met een trigger ben je zeker dat als de versterker op springt, de subwoofer mooi mee gaat.
Dat kom je vaker tegen inderdaad, bij mijn eindversterkers zat ook een 3,5mm jack mono bijgeleverd. Echter te kort en daarom vervangen voor 3,5mm jack stereo aangezien ik die nog had liggen. Werkt hier naar behoren. Op internet lees je wel verschillende verhalen over 3,5mm jack stereo gebruiken, bij de één werkt het wel bij een andere weer niet.Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:30:
[...]
Ik heb ook een Marantz en in de handleiding staat dat het een mono mini jack kabel moet zijn, geen stereo.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Verwijderd
Klopt volledig! Alleen heb ik toch iets meer vertrouwen in de 'trigger' oplossingFeaR schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:40:
[...]
Die kan je ook oplossen door de output van de subwoofer te verhogen in de receiver, volume dan wel weer terug draaien op de subwoofer zelf.
Kan ik mijn oude stereo hifi keten speakers (enkel de speakers) zomaar aansluiten op een nieuwe versterker? (pricewatch: Denon AVR-X1200W).
De speakers zien er ongeveer zo uit:
https://encrypted-tbn1.gs...uiJjIDJsrIHKT2PpIDhjEWNQn
Uit het jaar 2000 ongeveer. De stereo keten kostte toen rond de 500 euro.
Dien ik naar iets speciaals te kijken?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Of je vrolijk wordt van die speakers is een tweedeThe Eagle schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 15:21:
Als de aansluiting gewoon met een tweeaderige draad gaat, dan kan dat ja
We zullen zien of het geluid meevalt.. Ik zou ze voorlopig gebruiken tot als ik mijn 2 vloerstaande stereo speakers (bedoeld voor films en series met een goed midden-laag) heb, maar ik ben er nog niet aan uit welke.
De volgende zitten in mijn lijstje voorlopig.
- Jamo S426
- Yamaha NS-555
- Q Acoustics (na wat meer sparen)
- Dali Zensor 5 (of na sparen de 7 reeks)
De keuze is enorm moeilijk.. De eerste 2 genoemde kan ik zo kopen.. maar volgens velen zijn de Q acoustics 2050i zo de moeite waard dat ik beter nog een beetje doorspaar.. don't know.. Ik heb momenteel een budget van 300-400 voor de speakers en binnen een paar maand waarschijnlijk 500-600.. Wachten of niet..
Alleszins het is de bedoeling om het dan zeker een jaar te doen met 2.0. Later zou ik een actieve subwoofer en surround speakers kunnen toevoegen..
Alvast bedankt!
Dat lijkt veel op wat ik vond ja, maar om mijn speakerset aan te sluiten zou de kabel/tussenstuk female-female moeten zijn. Bedankt!DjVe schreef op maandag 07 december 2015 @ 07:53:
ja dat kan, maar koop dan wel een splitter met een stereo ingang. Voldoet dit niet: https://www.kabelshop.nl/...P22250B02-i2828-t144.html
Meest logische oplossing is natuurlijk te gaan voor een headset met een 6,35 mm plug. Zou ik er echter qua kwaliteit veel op achteruit gaan als ik een headset met een 3,5 mm plug plus omzetstukje gebruik? Of kan ik beter de 10 jaar oude hardware omzeilen een een USB headset halen?
Verwijderd
En als je twijfelt aan je geluidskaart dan kan je als je een stereoset met een digitale ingang hebt die op de X-fi aansluiten om te kijken of dat verschil maakt.
Ik heb een nieuwe receiver gekocht (Pioneer 930k) die 150 watt per kanaal heeft.
Daarnaast heb ik 2 pioneer CS777 speakers met max 140 watt.
Daar wil ik nog speakers bijkopen om uiteindelijk naar een 5.1 opstelling te gaan.
Nu heb ik de volgende vragen:
Vraag 1.
Als ik speakers bijkoop met minder max wattage (zeg 100 watt).
Lever dit problemen op? Kan me voorstellen dat die speakers er eerder stuk van gaan als ik de boel heel hard zet, maar moet (of kan) ik ook instellen dat zij minder vermogen krijgen?
Vraag 2.
De CS777 zijn flink groot en volgens het vrouwpersoon hier in huis ook lelijk.
Daarom zou ik graag als front en center kleine speakers nemen en als achter de CS777.
Is dit een onwenselijke situatie?
Alvast bedankt voor de antwoorden (geloof dat dit niet mag maar
[ Voor 8% gewijzigd door Mielmania op 08-12-2015 14:32 ]
hoi
2. Niet onwenselijk maar een totale verspilling van geld. Want wat die grotere speakers doen is meer bas geven maar op de achterkanalen wordt geen bas gespeeld. Dat gaat via de sub. Dus heel jammer van je geld. Beter dan boekenplankmodellen kopen zoals de voorspeakers en wat je bespaart extra steken in de subwoofer.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Sorry dan was ik niet helemaal duidelijk. Die pioneers heb ik al staan, dus die kosten me niks. En als de speaker dan niet volledig tot zijn recht komt is niet erg. Het ging me er meer om dat "grote" 3weg speakers achter geen probleem geven. Front en center moet ik sowieso nieuw kopen, en die gaan dan sowieso boekenplankmodel worden. Ook wil ik een losse sub, dus dat laag probleem is dan ook opgelost.JT schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 14:38:
2. Niet onwenselijk maar een totale verspilling van geld. Want wat die grotere speakers doen is meer bas geven maar op de achterkanalen wordt geen bas gespeeld. Dat gaat via de sub. Dus heel jammer van je geld. Beter dan boekenplankmodellen kopen zoals de voorspeakers en wat je bespaart extra steken in de subwoofer.
hoi
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Je was duidelijk, ik las niet goedMielmania schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 16:54:
[...]
Sorry dan was ik niet helemaal duidelijk. Die pioneers heb ik al staan, dus die kosten me niks. En als de speaker dan niet volledig tot zijn recht komt is niet erg. Het ging me er meer om dat "grote" 3weg speakers achter geen probleem geven. Front en center moet ik sowieso nieuw kopen, en die gaan dan sowieso boekenplankmodel worden. Ook wil ik een losse sub, dus dat laag probleem is dan ook opgelost.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Ik ben op zoek naar een subwoofer, de ESW-C10 of de ESW-C8, mijn keuze heb ik nog niet gemaakt.
Voorheen was MIKA (http://mikadistri.nl/) distributeur van Energy speakers in NL, maar dat lijkt veranderd te zijn. Ik heb MIKA al gemaild met de vraag of zij het nog leveren en of ze me kunnen doorverwijzen naar een dealer/distributeur indien men niet meer leverd, maar van hen ontvang ik geen reactie.
Ik heb een probleem met mijn Philips Fidelio E5.... aangesloten op een raspberry Pi via HDMI. Ik hoor als ik het systeem opstel voor surround het geluid van voor achter en van achter voor! dit geld voor zowel aac als dolby digital. Alles staat op meerkanaals passtrough.
Ik probeer nu zaken uit te sluiten vandaar dat ik wat vraagje hier post.
Zit er verschil in DD signaal per regio (pal)?
zijn er mogelijkheden om dit extern te switchen aangezien je op de E5 niets kan instellen?
Komt dit probleem jullie bekend voor?
ik hoor graag van jullie.
Verwijderd
De duurdere is een Digitale Coax waar de andere subwooferkabel een gewone analoge interlink is/zal zijn. Zolang de goedkopere ook goed genoeg is afgeschermd ga je geen verschil merken.NoepZor schreef op woensdag 09 december 2015 @ 15:58:
Zit er audiotechnisch nog verschil in bijvoorbeeld deze of deze kabel? Zit 6 euro verschil in, maar ten opzichte van kabel 1 is de prijs verdubbeld. Uit zich dit in een betere sterkte en geluidskwaliteit? Beide zijn zo te lezen dubbel afgeschermd.
Ik had vroeger ook een gewone goed afgeschermde analoge interlink (van 10 meter) en die deed het niet minder goed dan wel beter dan de door elfjes gesmede subwooferkabel die ik nu heb. De afwerking en looks van de laatste zijn natuurlijk wel beter.
Zou het interessant zijn om hier een DAC nog tussen te hangen zodat het signaal vanuit het moederbord digitaal wordt overgebracht naar de DAC en vervolgens analoog naar de versterker? Dit omdat de analoge aansluitingen op een moederbord toch wel aardig aan ruis onderhevig zijn. De DAC bevindt zich dan buiten de PC kast waardoor er geen verstorende componenten bij in de buurt zitten.
Test eens met een andere versterker om uit te sluiten anders.
Correct levert ze iig vziw. Die zijn ook importeur van Klipsch en daar maakt Energy weer deel van uit. Dus dikke kans bingoPsychoray schreef op woensdag 09 december 2015 @ 09:04:
Kan iemand mij vertellen waar ik speakers van het merk Energy kan kopen? (www.energy-speakers.com)
Ik ben op zoek naar een subwoofer, de ESW-C10 of de ESW-C8, mijn keuze heb ik nog niet gemaakt.
Voorheen was MIKA (http://mikadistri.nl/) distributeur van Energy speakers in NL, maar dat lijkt veranderd te zijn. Ik heb MIKA al gemaild met de vraag of zij het nog leveren en of ze me kunnen doorverwijzen naar een dealer/distributeur indien men niet meer leverd, maar van hen ontvang ik geen reactie.
http://hificorner.nl/speakers/merk/energy Heeft ze ook
Ik heb er hier een topic voor gemaakt (Audiosysteem gezocht (chromecast vs sonos vs andere)) met weinig reacties.
Nu heb ik de markt wat verder doorzocht en denk ik aan het volgende:
Een instap-receiver met Spotify Connect / Airplay zoals de http://tweakers.net/product/376519/yamaha-rx-v477/
Een setje stereo speakers zoals pricewatch: Q-Acoustics 2020i Walnoot (Bruin) of pricewatch: Dali Zensor 1 (Bruin)
Volgens mij haal ik daar een hoop meer functionaliteit en kwaliteit mee in huis voor een lagere prijs. Overige kamers / keuken zouden for the time being met een simpele portable speaker bediend kunnen worden.
Heeft iemand ervaringen met de functionaliteiten van deze of dit soort receivers? Het is wel de bedoeling dat het een paar jaar mee kan, dus niet dat bijvoorbeeld airplay omvalt bij de eerste de beste iOS update, of apps van Yamaha die al EOL zijn.
Alternatief in receiver zou de Denon X1200 zijn.
Ontzettend bedankt!The Eagle schreef op woensdag 09 december 2015 @ 18:01:
[...]
Correct levert ze iig vziw. Die zijn ook importeur van Klipsch en daar maakt Energy weer deel van uit. Dus dikke kans bingo![]()
http://hificorner.nl/speakers/merk/energy Heeft ze ook
Goed punt, in mijn optiek was het alleen een heel andere vraag die veel beter in dit topic past (in het kader van centraal).The Eagle schreef op donderdag 10 december 2015 @ 11:58:
Dat je topic weinig reacties krijgt betekent niet dat je dan de vraag hier nog eens moet stellen. Je kunt beter je topic kicken en je nieuwe vragen voorleggen. Hou het centraal
Concreet dus: hoe toekomstbestendig zijn de streaming mogelijkheden en hoe goed werkt het in de praktijk.
Ik zal een TR maken op mijn eerdere topic.
Ecodan warmtepomp
Ja ik vind ze alle 2 wel sexy om te zien, dus dat zit wel goed.JT schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:34:
Sowieso komt er de factor smaak bij kijken maar daarnaast ook: wat voor muziek draai je?
Voornamelijk Dance/House/Drum 'n Bass!
Veel mensen kiezen voor muziek gesloten maar ik kan me voorstellen dat met house of DnB gepoort een iets hogere fun factor heeft. Optioneel zou je ook kunnen kijken naar subs met passieve radiatoren.
Ecodan warmtepomp
Dan zou ik haast ported zeggen.DennusB schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:35:
[...]
Ja ik vind ze alle 2 wel sexy om te zien, dus dat zit wel goed.
Voornamelijk Dance/House/Drum 'n Bass!
Budget speelt ook mee, vergeet dat niet. Goedkope subwoofers willen nog wel eens ongecontroleerde bonkdoosjes zijn wat je set meer kapot maakt dan aanvult.
Het gaat hier om de SVSound PB-1000 of SB-1000. Budget is dus rond de 500-600 euro! Dat moet dan wel aardig klinken, toch?FeaR schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:37:
[...]
Dan zou ik haast ported zeggen.
Budget speelt ook mee, vergeet dat niet. Goedkope subwoofers willen nog wel eens ongecontroleerde bonkdoosjes zijn wat je set meer kapot maakt dan aanvult.
Thanks. Daar ga ik ook eens naar kijken!JT schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:36:
![]()
Veel mensen kiezen voor muziek gesloten maar ik kan me voorstellen dat met house of DnB gepoort een iets hogere fun factor heeft. Optioneel zou je ook kunnen kijken naar subs met passieve radiatoren.
[ Voor 29% gewijzigd door DennusB op 10-12-2015 15:38 ]
Die heb ik helaas niet.Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 08:46:
Verloopstukje moet geen probleem zijn.
En als je twijfelt aan je geluidskaart dan kan je als je een stereoset met een digitale ingang hebt die op de X-fi aansluiten om te kijken of dat verschil maakt.
Laat ik het anders vragen: wat geeft een betere surround ervaring, een koptelefoon in een 7.1 geluidskaart of een 7.1 headset via USB op een onboard?
Het laatste wat jij noemt ben ik ook altijd bang voor, vandaar dat ik nooit zulke apparatuur koop. Daarbij wil je voornamelijk muziek luisteren? Met stereo speakers op een 5.1 set, zou ik dan eerder kiezen voor een stereoversterker, maar dat ben ik! Ben altijd voorstander om alles "los" te hebben zodat je later makkelijk losse componenten kan upgraden. Verder geen ervaring met de Yamaha.SndBastard schreef op donderdag 10 december 2015 @ 10:56:
Ik ben al een tijdje aan het oriënteren naar een nieuw audiosysteem. In eerste instantie was ik erg op zoek naar streaming mogelijkheden, maar de prijzen van Sonos of concurrentie zijn wel een beetje *te* voor de kwaliteit die je krijgt.
Ik heb er hier een topic voor gemaakt (Audiosysteem gezocht (chromecast vs sonos vs andere)) met weinig reacties.
Nu heb ik de markt wat verder doorzocht en denk ik aan het volgende:
Een instap-receiver met Spotify Connect / Airplay zoals de http://tweakers.net/product/376519/yamaha-rx-v477/
Een setje stereo speakers zoals pricewatch: Q-Acoustics 2020i Walnoot (Bruin) of pricewatch: Dali Zensor 1 (Bruin)
Volgens mij haal ik daar een hoop meer functionaliteit en kwaliteit mee in huis voor een lagere prijs. Overige kamers / keuken zouden for the time being met een simpele portable speaker bediend kunnen worden.
Heeft iemand ervaringen met de functionaliteiten van deze of dit soort receivers? Het is wel de bedoeling dat het een paar jaar mee kan, dus niet dat bijvoorbeeld airplay omvalt bij de eerste de beste iOS update, of apps van Yamaha die al EOL zijn.
Alternatief in receiver zou de Denon X1200 zijn.
Dan zit je niet meer in het segment waar subwoofers naar mijn mening ongecontroleerd lopen te bonken. Andere tip die ook altijd wordt gegeven met dit budget is de BK XXLS400, wel een gesloten systeem. Er loopt binnen CEA nog een ander topic voor een subwoofer met budget €650,-, daar kan je ook wat inspiratie op doen.DennusB schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:38:
[...]
Het gaat hier om de SVSound PB-1000 of SB-1000. Budget is dus rond de 500-600 euro! Dat moet dan wel aardig klinken, toch?
In de meeste gevallen is het een stereo headset met een virtuele surround mixer. In mijn beleving is dat weinig tot geen surround ervaring. Ook al neem je een set met 4 speakers per oorschelp, is het nog te dichtbij om goed surround te belevenWee Man schreef op donderdag 10 december 2015 @ 16:08:
[...]
Die heb ik helaas niet.
Laat ik het anders vragen: wat geeft een betere surround ervaring, een koptelefoon in een 7.1 geluidskaart of een 7.1 headset via USB op een onboard?
Thanks. Ik ga eens even lezen n.a.v. Je tips!FeaR schreef op donderdag 10 december 2015 @ 17:04:
[...]
Dan zit je niet meer in het segment waar subwoofers naar mijn mening ongecontroleerd lopen te bonken. Andere tip die ook altijd wordt gegeven met dit budget is de BK XXLS400, wel een gesloten systeem. Er loopt binnen CEA nog een ander topic voor een subwoofer met budget €650,-, daar kan je ook wat inspiratie op doen.
Ik ben in het bezit van een set Canton GLE490's i.c.m. een Yamaha RX-V675.
Klinkt allemaal prima en mooi
Maar elke keer als ik bij mijn ouders kom klinkt het geluid daar toch zuiverder en helderder.
Mijn vader heeft een set oude Magnat speakers (+- 30 jaar oud) met een stevige HarmanKardon receiver/versterker, als ik Google lijkt het erop dat het een AVR5 is.
Hij luistert radio over de kabel, ik luister radio over internet.
Nu weet ik dat de meeste internetradio streams maar 128kbps zijn, wat volgens mij de kwaliteit niet ten goede komt.
Kan het een groot verschil zijn als ik een origineel CDtje koop en die bijvoorbeeld in mijn PS3 doe die aan mijn receiver is gekoppeld?
Ik ben eigenlijk benieuwd of de minder zuivere klank te wijten is aan de internetradio of dat mijn speakers toch niet van hetzelfde niveau zijn.
Bedankt alvast voor antwoorden en tips!
Dus tenzij ik speakers neem maakt het voor surround op een koptelefoon weinig uit?Mikayu schreef op donderdag 10 december 2015 @ 17:28:
[...]
In de meeste gevallen is het een stereo headset met een virtuele surround mixer. In mijn beleving is dat weinig tot geen surround ervaring. Ook al neem je een set met 4 speakers per oorschelp, is het nog te dichtbij om goed surround te beleven
Okee, thanks!
Dan heeft een DAC toch geen nut, of zie ik dat verkeerd ?
Het vermogen haalt 1 versterker uit dezelfde bron. Zelfs 1 versterker met interne BTL geeft geen extra vermogen.
Maar als jij duidelijk het verschil hoort weet je waarom je het hebt gedaan toch
M'n versterker geeft aan dat het bi-amp Is.. Het 2e paar heeft op de versterker ook echt een aparte uitgang..Mikayu schreef op zondag 13 december 2015 @ 20:28:
Je hebt hem bi-wire aangesloten en niet bi-amp, want dat vereist 2 (bi) amplifiers
Het vermogen haalt 1 versterker uit dezelfde bron. Zelfs 1 versterker met interne BTL geeft geen extra vermogen.
Maar als jij duidelijk het verschil hoort weet je waarom je het hebt gedaan toch
De andere gedachte dat je de hoge en lage tonen scheidt. Echter scheidt de receiver niets, die stuurt twee keer het volledige signaal naar de front en de extra eindtrap. Je gebruikt nog steeds de filter van de speakers. Vandaar ook Passieve Bi-Amp en niet actief (waar de echte winst is te halen).
Over de zin dan wel onzin van deze manier van aansluiten is al veel geschreven. Conclusie was dat het vaak tussen de oren zit. Maar goed, dat lijkt me hier niet de plek voor om te bespreken. Meer iets voor het Zilveren kabeltjes-topic.
Hmmm, interessant. Nou ja, wat k zeg, k hoor wel verschil maar uiteraard mis ik nog steeds wat laag. Vandaar dat er binnenkort nog een mooie sub naast komtFeaR schreef op zondag 13 december 2015 @ 21:36:
Je koppelt een extra eindtrap van de receiver, dus op dat punt is het wel "BI" en mag het ook zo aan worden gegeven. Echter halen die twee extra eindtrappen hun voeding uit dezelfde voeding en dat is dan de limiterende factor op het einde. Waar je normaal maar vijf kanalen hoefde te voeden moet je er nu zeven doen in een 5.x set. Vandaar dat je ook niet twee keer zo veel vermogen hebt, al is dat wel de gedachte er achter. Al zal je niet snel tegen de top aanlopen van een receiver in een gewone huiskamer.
De andere gedachte dat je de hoge en lage tonen scheidt. Echter scheidt de receiver niets, die stuurt twee keer het volledige signaal naar de front en de extra eindtrap. Je gebruikt nog steeds de filter van de speakers. Vandaar ook Passieve Bi-Amp en niet actief (waar de echte winst is te halen).
Over de zin dan wel onzin van deze manier van aansluiten is al veel geschreven. Conclusie was dat het vaak tussen de oren zit. Maar goed, dat lijkt me hier niet de plek voor om te bespreken. Meer iets voor het Zilveren kabeltjes-topic.
Ik besef me dat het een ongelooflijke subjectieve vraag is, maar nu twijfel ik of ik opnieuw een stereo versterker voor ze haal, of de upgrade maak naar een surround receiver. M'n vader heeft nogal de neiging om op gevoel naar de duurste mogelijkheden te neigen, maar ik vraag me af of dat wel nodig is, zeker gezien hij altijd erg tevreden was over de oude receiver met een setje Bose 301 series II speakers.
De nieuwe versterker gaan we sowieso ook op de televisie aansluiten (oude opstelling was alleen muziek), dus dat zal al een heel verschil maken. Maar wat mis je nou echt als je niet voor surround kiest? Zullen de Bose speakers met eventueel een extra subwoofer niet ook al een erg mooie indruk geven voor iemand die niet weet wat ie mist?
Maar vooruit. Als je digitale aansluitmogelijkheden wilt: home cinema receiver. Een beetje receiver kan ook prima stereo weergeven.
Ik heb zojuist 2x 2,5 meter Straight Wire Waveguide 3 met Nakamichi pluggen van een collega gehad om even mee te testen en 2x 2,75m Mseries MCX-1s met dezelfde pluggen. Iemand ervaring met één van deze kabels? Ze worden gebruikt in combinatie met Monitor Audio BX2 speakers.
GT: TheBelSn1ckel PSN: TheBelSn1ckel
Top, got it. Bedankt hoor!FeaR schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 17:50:
Cutten, je wil alleen koper in je banaanpluggen/spades dan wel terminals hebben. Staat een filmpje op YouTube van QED waar ze de QED Airlock plaatsen en ook daar halen ze alles behalve koper weg.
Ik heb die site eens even bekeken en kom eigenlijk meteen al met een paar aanmerkingen.Waarez schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 17:20:
Ik heb net de QED Performance Ruby Anniversary Evolution speaker kabels bij hificorner gekocht (http://hificorner.nl/kabe...uby-anniversary-evolution) en ben ze momenteel aan het strippen. Binnenin de kabel zie ik 5 koper kabels (bestaande uit elk 9 koperdraden) gevlochten met nog eens 5 kleine grijze kabeltjes met vermoedelijk plastiek in. Weet iemand wat ik met deze grijze kabeltjes dien te doen? Strippen of cutten?
In de eerste plaats 13 aders per kabel, waar heb je in vredesnaam bij speakerkabel 13 aders voor nodig?
Waarschijnlijk bedoelen ze 13 dunne draadjes waaruit elke ader bestaat. Maar ze weten dit niet eens correct te verwoorden.
Dan "99.9999% Zuurstofvrij koper", vermelding die meteen al vragen oproept. Een rond getal tussen 90 en 99% heeft dezelfde kwaliteit. En enkel koperdraad zonder dat percentage volstaat ook. Te vaak worden aan de zo hoog mogelijke zuiverheid totaal niet bestaande kwalitatieve eigenschappen toegedicht. Hoe meer negens achter de komma hoe beter. Dit maakt het bij mij sowieso al veradacht.
Verder "Diameter (in mm2)" en vervolgens staat vermeld 6 mm (ruim 19 mm2).
Een weergave in mm2 heet niet diameter. En de 6 mm is zoals het er staat juist wel de diameter, wat op de lachwekkende doorsnee van 19 mm2 uitkomt. Overigens als ze inderdaad 6 mm2 bedoelen, dan is dit belachelijk zwaar.
Kortom, een winkeltje waar ze niet eens een fatsoenlijke beschrijving kunnen geven van het product dat ze aanprijzen, vind ik nogal verdacht. Misschien zie ik het over het hoofd, maar ik zie geen prijs per meter staan. Maar het zou me niet verbazen als die prijs buitensporig hoog is.
Mijn advies:
Ga naar een elektriciteitswinkel en koop gewoon schemerlampsnoer van 2,5 mm2 en je bent voor een habbekrats klaar en je zit altijd goed. Pas bij extreem lange afstanden heb je wat dikkere kabel nodig.
[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 18-12-2015 19:38 ]
Ook belachelijk goedkoop voor speakerkabel, 6mm² voor €8,- de meter.Techneut schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 19:17:
[...]
Overigens als ze inderdaad 6 mm2 bedoelen, dan is dit belachelijk zwaar.
Op whathifi krijgt de kabel 5 sterren vandaar mijn aankoop. Zoek maar eens op QED anniversary evolution. Heb een 4tal meter gekocht dus 32 euro..Techneut schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 19:17:
[...]
Ik heb die site eens even bekeken en kom eigenlijk meteen al met een paar aanmerkingen.
In de eerste plaats 13 aders per kabel, waar heb je in vredesnaam bij speakerkabel 13 aders voor nodig?
Waarschijnlijk bedoelen ze 13 dunne draadjes waaruit elke ader bestaat. Maar ze weten dit niet eens correct te verwoorden.
Dan "99.9999% Zuurstofvrij koper", vermelding die meteen al vragen oproept. Een rond getal tussen 90 en 99% heeft dezelfde kwaliteit. En enkel koperdraad zonder dat percentage volstaat ook. Te vaak worden aan de zo hoog mogelijke zuiverheid totaal niet bestaande kwalitatieve eigenschappen toegedicht. Hoe meer negens achter de komma hoe beter. Dit maakt het bij mij sowieso al veradacht.
Verder "Diameter (in mm2)" en vervolgens staat vermeld 6 mm (ruim 19 mm2).
Een weergave in mm2 heet niet diameter. En de 6 mm is zoals het er staat juist wel de diameter, wat op de lachwekkende doorsnee van 19 mm2 uitkomt. Overigens als ze inderdaad 6 mm2 bedoelen, dan is dit belachelijk zwaar.
Kortom, een winkeltje waar ze niet eens een fatsoenlijke beschrijving kunnen geven van het product dat ze aanprijzen, vind ik nogal verdacht. Misschien zie ik het over het hoofd, maar ik zie geen prijs per meter staan. Maar het zou me niet verbazen als die prijs buitensporig hoog is.
Mijn advies:
Ga naar een elektriciteitswinkel en koop gewoon schemerlampsnoer van 2,5 mm2 en je bent voor een habbekrats klaar en je zit altijd goed. Pas bij extreem lange afstanden heb je wat dikkere kabel nodig.
Maar voor die paar meter en paar tientjes is het altijd wel leuk wat anders te hebben liggen dan standaard kabel van de Gamma.
Dus maar 4mm banaanstekkers gekocht maar ook dit past niet. Zou 6mm banaanstekkers wel kunnen? Speakerkabel is 4mm.
Alvast bedankt.
Is het ook een idee om de koperen draden iets af te knippen / dunner te maken? Of lijdt dit tot kwaliteitsverlies? Dan past het namelijk wel..
Ik heb zelf ook 4mm2 kabels en heb er een setje Oehlbach Banana Solution 5 op aangesloten. Deze waren geschikt voor kabels tussen 1,5mm2 en 6mm2.

De gebruikte 4mm2 geeft voldoende speelruimte om ze zonder problemen te bevestigen. Het lijkt mij dat soortgelijke stekkers (want ze zijn niet meer beperkt leverbaar), hetzelfde resultaat zullen geven.
Dan had je net zo goed 2,5mm² kunnen nemen als je je 4mm² toch in gaat dunnen. Beetje zonde lijkt me.Morpheus2003 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 14:47:
Bedankt.
Is het ook een idee om de koperen draden iets af te knippen / dunner te maken? Of lijdt dit tot kwaliteitsverlies? Dan past het namelijk wel..
Maar de vraagsteller bedoelt hier uiteraard overduidelijk de beide uiteinden, m.a.w. die kabel wordt niet in z'n geheel dunner (stel je voor
Ik zit met het volgende probleem: eerder luisterde ik van mijn PC naar mijn Zensor 1 en Zensor 5 via AirPlay. Dat ging prima, tot ik een nieuw appartement kreeg en er geen plek meer is voor een bureau met mijn Zensor 1's erop...
Ik ben nu aan het kijken naar kleinere hifi-speakers, maar dat wil nog niet zo heel erg vlotten... Een setje Soundsticks van HK zou ik wel mooi minimalistisch vinden voor op mijn bureau, maar dat is een 'gewone' PC-speakerset. Ik zou dan willen dat daar de audio naartoe gaat, plus naar mijn versterker zodat mijn Zensor 5's ook meedoen.
Iemand een tip en/of ervaring?
Allemaal tegelijk spelen?Bobbus schreef op maandag 21 december 2015 @ 21:54:
Zijn er hier mensen die audio van hun computer naar hun versterker en computerspeakers sturen?
Ik zit met het volgende probleem: eerder luisterde ik van mijn PC naar mijn Zensor 1 en Zensor 5 via AirPlay. Dat ging prima, tot ik een nieuw appartement kreeg en er geen plek meer is voor een bureau met mijn Zensor 1's erop...
Ik ben nu aan het kijken naar kleinere hifi-speakers, maar dat wil nog niet zo heel erg vlotten... Een setje Soundsticks van HK zou ik wel mooi minimalistisch vinden voor op mijn bureau, maar dat is een 'gewone' PC-speakerset. Ik zou dan willen dat daar de audio naartoe gaat, plus naar mijn versterker zodat mijn Zensor 5's ook meedoen.
Iemand een tip en/of ervaring?
Via rec-out op je av-receiver richting je pc speakers. Dat heb ik in ieder geval gedaan bij iemand met draadloze speakers die af en toe in de tuin moeten staan. Dat klinkt wel als een echo binnen maar dat komt waarschijnlijk door het draadloze delay.
[ Voor 4% gewijzigd door BARACUS op 22-12-2015 11:07 ]
De drivers/conussen/rubbers zijn namelijk nogal vies(stof/vet/troep) welke schoonmaak producten zouden jullie aanraden?
[ Voor 12% gewijzigd door sjaakwortel op 22-12-2015 12:57 ]
Niets. Grote kans dat je iets gaat slopen omdat het materiaal oud en poreus begint te worden.sjaakwortel schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 12:48:
Ik heb een set bose 901 mk 2 speakers (werkend) gekregen en als hobby project ben ik aan t kijken wat ik daar aan kan repareren/schoonmaken.
De drivers/conussen/rubbers zijn namelijk nogal vies(stof/vet/troep) welke schoonmaak producten zouden jullie aanraden?
Bij nieuwe speakers moet je overigens ook niets gebruiken. Ik zou met een zachte doek (microvezel of brillendoek) de boel rustig afvegen. Daarna de grill erop en eventueel het grill doek vervangen als dat smerig is.
Als de rubbers beginnen te slijten kun je die ook vrij makkelijk zelf vervangen voor weinig geld.
De wijzen komen uit het Oosten!
Let met die opgegeven vermogens van die T-Ampjes wel dat het veelal gemeten is bij 4 Ohm (wat dus hoger uitvalt) en daarbij ook bij vervorming (THD) van 1 tot wel 10% waar de meeste gerenommeerde merken < 0,1%THD opgegeven. Het daadwerkelijk bruikbare vermogen van een dergelijke T-Amp is over het algemeen een stuk lager. Ik heb de A25 getest op een all-in-one setje van LG en dat ging eigenlijk al gewoon goed.
Dat het vermogen bij de T-amps bij 4 ohm en een bak THD gemeten is, is mij inderdaad bekend. Er blijft vaak een 25-30 "schone" watts over op 8 ohm. Niet genoeg voor een discotheek, maar wellicht wel voldoende om goed geluid uit een stel boekenplankers te halen?
keuzes keuzes
Hebben we een heel subforum voor
Waren op het laatst 75 euro per stuk. Als ze netjes zijn incl. doos, bon, garantie zijn ze wel 75/100 euro waard. Voor de liefhebber misschien nog 150.NoepZor schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:27:
Het is een "wat moet ik kopen" voor mijzelf, die dus afhangt van het prijskaartjeabsoluut gezien weet ik wat de stands kosten, wat 60-70% v/d nieuwprijs is en hoeveel de hele set kost. Maar niet wat die luidsprekers doen. Juist omdat iets wel/niet populair is of wel/niet EOL zit er in het audiogebeuren nogal een prijsverschil heb ik het idee. Het is niet heel vaak een nieuwprijs - zoveel % p/j zeg maar.
Zelf gebruiken is een goed idee want het zijn echt prima speakers qua geluid.
Ik kon ze zelf ook niet laten staan voor dat geld ook al heb ik ze niet nodig
Neem ook de Norstone Esse stand mee in je keuze, die heb ik zelf (toevallig ook onder een paar A25) staan en die zien er behoorlijk stijlvol uit. Oogt wat minder massief.NoepZor schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:16:
Ik vraag het meer omdat ik mijn zinnen heb gezet op een stel speaker stands (norstone stylum 1 of 2) en ik in de buurt een set stylum 2 te koop zie inclusief speakers (de A25's). Ik wou even voor mezelf bepalen of ik met een kleine premium wat leuke speakers bij de PC kan neerzetten, of gewoon voor een set nieuwe stands ga. Alleen ik zie op internet zo gauw geen bakken vol A25's in het 2dehands circuit aangeboden worden. De "juiste" prijsrange bepalen is voor mij lastig. Ik heb wel ergens voorbij zien flitsen dat ze voor 170 euro per paar nieuw(?) verkocht zijn.
Maar volgens mij heb ik de advertentie gevonden en 150 euro voor de speakers en de stands is zeker niet verkeerd. De A25 waren bij launch zo'n 125 euro per stuk geloof ik (althans, ik heb ze relatief snel bij launch gekocht - omdat ik wilde testen of ze de hype waar waren - en was zeker over de 200 euro kwijt), daarna inderdaad fiks gedaald tot haast die prijs per paar. Nu - door weinig aanbod - staat de prijs bijna weer op het oude niveau.
25 - 30 Watt geloof ik ook nog niet om eerlijk te zijn. Maar dat is inderdaad meer dan genoeg om een ruimte te vullen. En als je er relatief dicht op zit - zoals gebruikt bij de PC - heb je nog eens minder vermogen nodig. Gaat ook met gemak lukken, al heb ik het idee dat de gevoeligheid van de A25 wel minder is dan ze opgeven. Maar dat is puur gevoel.Dat het vermogen bij de T-amps bij 4 ohm en een bak THD gemeten is, is mij inderdaad bekend. Er blijft vaak een 25-30 "schone" watts over op 8 ohm. Niet genoeg voor een discotheek, maar wellicht wel voldoende om goed geluid uit een stel boekenplankers te halen?
Overigens heeft de gevoeligheid niet met formaat te maken, er zijn genoeg full size speakers die je met nog minder vermogen aan kan sturen. Vooral grote hoornspeakers willen wel eens (ruim) over de 100 dB produceren met 1 Watt input. Neem een Avantgarde Trio Classico met 109 dB als extreem voorbeeld.
[ Voor 7% gewijzigd door NoepZor op 23-12-2015 13:01 ]
Zonder frontje, foto met fronts is nog waziger...

Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12
De vraag is dus: ben ik het die gewoon problemen heeft met dingen te verstaan, zijn het de films die gewoon zo opgenomen zijn, is er ergens een magische instelling die dat verbetert, of zou dit opgelost zijn met het plaatsen van een center speaker? (ik heb ergens opgevangen dat gesprekken meestal via een center speaker worden uitgestuurd?)
Persoonlijk merk ik bovenstand effect het meeste bij TV uitzendingen in Dolby Digital. Bij DTS vanaf BR heb ik er minder last van, maar daar worden de kanalen fatsoenlijk en discreet aangestuurd natuurlijk en is het spul goed gemasterd.
Je kunt een center speaker een hoger volume geven in het menu van de Denon. Dan gaan stemmen harder klinken en de actie geluiden/muziek gaan dan via de 2 andere speakers. Dan kun je de boel helemaal afstellen.Mee_ schreef op woensdag 23 december 2015 @ 22:24:
of zou dit opgelost zijn met het plaatsen van een center speaker? (ik heb ergens opgevangen dat gesprekken meestal via een center speaker worden uitgestuurd?)
Ik kom wel regelmatig tv series tegen waar ze actiescènes op het zelfde niveau zetten als de stemmen. Dat verpest de audio ervaring helemaal. Dynamisch geluid is echt belangrijk, als dat een center speaker kost dan betaal ik dat graag
Poten van het kastje inkorten, kan ie zo onder de tvMee_ schreef op donderdag 24 december 2015 @ 15:52:
Hmm, nu nog plaats vinden voor een center speaker...
[afbeelding]
Ik denk dat het zoiets gaat worden jaThe Eagle schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 15:55:
Of een lack plank dr boven hngen en daar de center op
dyn volume inschakelen zal helpen als je niet op ref volume films kijkt.Mee_ schreef op woensdag 23 december 2015 @ 22:24:
Ik heb momenteel een Denon AVR-X1200W met 2 Teufel Ultima 40 MKII's. Ik merk echter bij het afspelen van films met Dolby of DTS dat de 'praatscènes' altijd stiller zijn dan de actiescènes; zet ik mijn receiver op het geluidsniveau dat ik gesprekken goed versta, dan staat hij te hard voor de actiescènes (naar mijn gevoel). Het lijkt mij dat dat bij 'Stereo' geluidsbronnen (dat verschijnt dan op de receiver) minder heeft.
De vraag is dus: ben ik het die gewoon problemen heeft met dingen te verstaan, zijn het de films die gewoon zo opgenomen zijn, is er ergens een magische instelling die dat verbetert, of zou dit opgelost zijn met het plaatsen van een center speaker? (ik heb ergens opgevangen dat gesprekken meestal via een center speaker worden uitgestuurd?)
dyn eq geeft alleen maar erg veel extra laag, stemmen worden er niet duidelijker van.
Koptelefoon is audio technica ath-m50x ik heb de SMSL via tv aangesloten om te kunnen gamen via koptelefoon via toslink dat werkt prima. Zou kabel verkeerd zijn?
Nu heb ik zelf het idee dat het ligt aan de speakerset omdat ik dit ook had toen ik nog een andere versterker had. Zou ik dit op kunnen lossen door een betere center speaker neer te zetten die een groter bereik heeft? Of zit het probleem ergens anders?
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Verwijderd
Is dat verstandig werkt dat goed?
Of weten jullie mooiere oplossingen om mp3 naar een versterker te krijgen ( het is een 15 jaar oude versterker dus kan niet direct mp3 verwerken).
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.
Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!
Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6