If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA
Niet alle "Belts" werken even goed op beide toerentallen door verschillen in het aantal tanden terwijl de lengte wel gelijk is. Op 33 toeren hoor je het vaak nét niet, op 45 toeren draait zo'n ding dan nét, én hoorbaar, te langzaam (kun je wel langer "genieten" van de muziek
Kort door de bocht: Eerst even kijken of er wel een juiste "belt" gemonteerd is.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Kan de snaar zijn, kan de motor zijn. Stel je vraag even in het vinyl topic of in het vintage audio topic, die mannen weten er meer vanAntaresje schreef op zondag 08 november 2015 @ 20:24:
Vorige week heb ik een oude platenspeler gekocht, m'n eerste sinds het begin van het cd tijdperk. Het is een Dual CS 601. Het ding doet het perfect op 33 toeren, maar op 45 toeren niet. Hij gaat wel sneller draaien, maar niet snel genoeg. Kan dat de snaar zijn, of zou ie dan ook op 33 toeren het niet goed moeten doen?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik heb op t moment een Denon AVR X1000 en ik ga binnenkort mijn speakers upgraden.
Ik twijfel nog tussen Dali Opticon 6 of B&W CM8 S2 maar Dali geeft in de specificaties aan dat ze een Impedantie van 4ohm hebben. Denon geeft in hun spec list aan dat ze 6ohm gaan kunnen/hebben getest. Volgens mij moet dit niet heeeel veel uit maken, versterker upgrade ik later nog een keer maar voor nu werkt het wel.
Mijn vraag is eigenlijk wat ik kan verwachten. Moet ik nu de versterker helemaal open draaien om er geluid uit te krijgen of gaat de versterker erg warm worden?
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
[ Voor 9% gewijzigd door Therapy777 op 10-11-2015 00:58 ]
Als je het digitaal gaat aansluiten aan de versterker maakt de kwaliteit qua geluid geen reet uit. Qua bouwkwaliteit kan er een hoop verschil zijn. Wat ik prettig vind aan cd-spelers is bijv een lade die snel opengaat en knoppen die prettig indrukken, snelle reaktie. Theoretisch kun je ook een blu-ray speler aanschaffen maar mijn ervaring is niet zo goed. Langzame lade en de tv moeten aanzetten omdat de navigatie niet goed werkt, kloten met de afstandbedieningTherapy777 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 00:58:
Klein vraagje: Ik zoek een losse CD speler om aan mijn versterker te hangen want ik ben nog zo'n ouderwetse CD liefhebber. Zit er nog een beetje (of veel) verschil in kwaliteit tussen cd spelers of kan ik net zo goed mijn oude Pioneer SC-PT550 unit (is onderdeel van een 5.1 set) aansluiten via AUX?
Als je de cd speler analoog gaat aansluiten is er wel verschil maar of je dat gaat merken is een grote vraag.
Mijn vraag voor de groep, zijn er blu-ray spelers die wel simpel cd's afspelen met een snelle lade?
Mijn mening is op dit moment dat een dedicated cd speler een must is voor een cd liefhebber.
Wat overigens nog wel een tip is: zoek even op high end CD spelers uit de jaren 90. Kosten geen drol meer op MP en dan heb je iets heel goeds voor weinig. Zo heb ik op zolder een hele mooie Pioneer PD-7700 staan. Built like a tank
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Hij is zeker niet zo snel als enkele dedicated cd-spelers uit de jaren 90 die ik heb gezien, maar ik vind 'm voor die enkele keer dat ik een CD afspeel prima te doen.
Alleen het opstarten uit standby duurt even en het inlezen van een CD ook.
Lade gaat in minder dan 2 seconden open en dicht. Als er nog een CD draait duurt het iets langer, maar niet langer dan bij traditionele cd-spelers.
Vanaf (met de lade open) op play drukken tot de eerste toon klinkt duurt het ongeveer 17 seconden. Nummers skippen gaat in minder dan een seconde.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Terwijl CD-speler dat in een fractie van de tijd doet.
Bluray spelers zijn computers geworden. Weliswaar in appliance-vorm, maar wel met alles wat er komt kijken bij het booten van een computer of bij het processen van alle soorten schijfjes die je hem kan voeren.
Dus dan is het advies wat ik zelf ook al gaf aan vraagsteller duidelijk: scoor een deftige cd-speler :-). Hoewel het dus wel voor iedereen kan verschillen wat acceptabel is :-)
[ Voor 13% gewijzigd door eymey op 11-11-2015 22:42 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
En toen werd ik weer wakker, zit alles digitaal in een database en rij ik automaat

Zoek maar even op DAC960The Eagle schreef op donderdag 12 november 2015 @ 22:39:
Weet niet waar je hem op aan gaat sluiten, maar als dat een analoge versterker is: zoek er eentje met een goede DAC. Philips CD6xx cd speler ofzo. Oud maar wel heel goed. Ben de naam van de dac die daar in zit alleen even kwijt
Diezelfde DAC zit in de CD960 .... Maar feitelijk ook in de (Twin DAC) CD620 / 630.
Ik heb de FAQ gelezen maar ik ben nog steeds niet zeker van het volgende: ik heb mijn oog nu laten vallen op een outlet Onkyo TX-NR609. Deze geeft een output van 160W per kanaal. Maar mijn front speakers hebben volgens Teufel een max belastbaarheid van 120W, de rear speakers zelfs maar 80W. Moet ik me dan zorgen maken over oververhitting? Of hoef ik me bij een normaal geluidsniveau geen zorgen te maken? Ik ben eigenlijk nooit van plan het volume knalhard omhoog te zetten. De FAQ zegt dat er bij een normaal geluidsniveau maar slechts enkele Watts doorgevoerd worden. Maar ik twijfel toch.
Ik vind deze versterker niet zozeer interessant vanwege hoge wattage maar door de vele aanwezige functies.
[ Voor 4% gewijzigd door Therapy777 op 13-11-2015 22:46 ]
Begint al met dat die 160 Watt is opgegeven op een zeer niet representatieve manier (gemeten op één kanaal, op 1 kHz bij relatief veel vervorming) waardoor je dat in de praktijk nooit zal (kan) halen, zeker niet op meer kanalen. Maar goed, vermogen wat je dus ook niet nodig hebt. Enige reden dat vermogens zo op worden gegeven is dat consumenten dat leuk en aantrekkelijk vinden staan. Voor 160 echte Watts per kanaal op meerdere kanalen moet je naar heel wat serieuzere receivers kijken. Vermogens matchen is dus niet nodig en haast ondoenlijk aangezien het afhangt van speaker, akoestiek, bron et cetera. Idem met de weerstand, de speaker fluctueert daarin tijdens het gehele frequentiebereik waar de receiver op inspringt.
Een versterker wordt warm(er) naarmate deze meer vermogen moet leveren en dus meer naar top gaat. Iets wat je naar mijn inziens niet in de praktijk gaat doen.
Edit:
Sowieso is met normaal gebruik alles binnen de perken en hoef je je nooit echt zorgen te maken aangezien er in deze segmenten geen exotische speakers zijn die ver dippen en echt stabiele versterkers nodig hebben.
[ Voor 18% gewijzigd door FeaR op 16-11-2015 14:50 ]
Ik heb aandachtig je hele FAQ gelezen en heb net als noline geluisterd naar de Dali's en B&W's. Uiteindelijk voor de Dali's gekozen en ik zie nu dat die "nominaal 4Ohm" zijn.FeaR schreef op maandag 09 november 2015 @ 23:39:
Zie de FAQ, op hoge volumes moet je oppassen maar dat is altijd bij HIFI. Voor extremen hebben ze PA uitgevonden. Waarbij iets als "nominaal 4 Ohm" enger klinkt dan het hoeft te zijn. Nominaal zegt niets tot hoe ver en vaak een speaker dipt. Zo kan een speaker van nominaal 4 Ohm over de gehele linie makkelijker aan te sturen zijn dan een speaker die veel en ver dipt. Helaas geven maar weinig fabrikanten die laatste waardes op. Zeker in combinatie met het rendement van 89 dB maakt het de Dali geen exotische speaker.
Nu heb ik een Pioneer VSX-528-K en volgens mij is dat een redelijk instap model. Deze heeft een impedantie van 6Ohm en zou dus minder hard gaan met de Dali's -edit- (Ik lees net dat de Dali's geen exotische speakers zijn, wat betekend dat ze altijd stabiel rond de 4Ohm hangen?).
Momenteel staan er twee BA 25's op aangesloten en staat mijn volumeknop standaard op 50%, omdat ik dan via mijn decoder/mediaplayer het geluid harder/zachter kan zetten en dit precies goed is. Wanneer straks de Dali's aangesloten zijn + de BA 25's, dan zal ik de volumeknop miss standaard al op 65% of meer moeten zetten om de boel via de decoder/mediaplayer te regelen. Dit lijkt me niet ideal, een versterker die al op driekwart van zijn vermogen moet staan om op normaal volume te spelen?
Soms wil ik wel eens op een wat harder volume muziek luisteren of films kijken en dan zou ik absoluut niet willen dat mijn versterker de Dali's opblaast. Ik heb met een vorige versterker meegemaakt dat hij op protect sprong wanneer het onweerde in de film (en de versterker stond lang niet op max). Ik weet niet hoe snel boxen kapot kunnen gaan, maar hier begin ik nu wel een beetje bang voor te worden. Mijn BA's hebben die knal overleeft, maar ik neem aan dat de Dali's een stuk gevoeliger zijn en dit misschien niet overleven. -edit- (niet exotische betekend ook minder gevoelig?)
Nu kan ik er compleet naast zitten en zijn er meer mensen die standaard hun reveiver op 65% zetten, maar adviseren jullie een stabielere of sterkere versterker? Of voldoet de Pioneer en kan er weinig fout gaan, zolang ik de volumeknop maar niet op standje oorlog zet? Ik twijfel of de Pioneer kwalitatief wel in verhouding staat met instapmodellen van Denon of zelfs Marantz.
[ Voor 3% gewijzigd door Krilo_89 op 16-11-2015 14:28 ]
Ten eerste is een receiver niet x Ohm. Zoals gezegd fluctueert de weerstand van een speaker over het gehele frequentiebereik. Een receiver zal daar op inspringen en mee doen wat er wordt gevraagd (door de speaker).
Tweede punt is dat exotisch niet alleen te maken heeft met de weerstand van de speaker. Niets mis met een speaker met een lage nominale impedantie als de gevoeligheid relatief hoog ligt dan zit je al weer veilig. Een exotische speaker is bijvoorbeeld een Apogee Scintilla. Een speaker met een rendement van 79 dB en een weerstand van 1 - 4 Ohm. Dat zijn waardes waar een versterker echt uit maakt. Die Dali kan dan een lager dan gemiddelde weerstand hebben, maar huidige speakers hebben over het algemeen zo'n hoog rendement dat je deze makkelijk aan kan sturen.
Derde punt is dat je speculeert over op hoe veel je de volumeknop moet zetten als je de A25 vervangt door de Dali speaker. Allereerst zegt de stand van de volumeknop niets over het vermogen wat wordt geleverd. Op 50% volume heb je niet 50% van het vermogen, die twee lopen niet lineair. Waarbij het ook nog van de bron af hangt op welke stand de volumeknop staat. Je zegt zelf dat je het volume op de bron regelt, dat is daardoor al geen representatieve manier om naar de volumeknop te kijken. Als je op de bron alles naar zeer laag zet moet de receiver dat compenseren door zeer hoog in volume te gaan. Zie je de kromme vergelijking? Waarbij 65% ook geen driekwart is
Natuurlijk is alles kapot te krijgen bij verkeerd gebruik, maar dat is met alles. Je gaat met je Ferrari LaFerrari ook niet mee doen met Dakar Rally, kilometers door de woestijn heem rijden. Idem met speakers, je gaat met HiFi geen geluid creëren op een feestje met tientallen gasten waarbij de muziek constant rond de 100 dB moet zitten. Dan ga je op of over grenzen heen en krijg je problemen. Over het algemeen kan je stellen dat bij normaal gebruik het toch altijd je oren zijn die eerder de grens aan zullen geven. En mocht je de grens toch echt opzoeken dan zal het de receiver zijn die in protect springt. Dan is het een teken dat de Pioneer wellicht toch geen genoeg stabiele voeding heeft. Maar dan vraag ik me oprecht af of je geen grenzen op hebt gezocht. Op twee kanalen moet elke receiver meer dan genoeg kunnen leveren voor normale speakers.
[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 16-11-2015 14:52 ]
Deze uitspraak komt op een mooi wit tegeltje met blauwe randjesFeaR schreef op maandag 16 november 2015 @ 14:49:
Assumption is the mother of all fuck-ups.
Volume loopt natuurlijk exponentieel op, dat had ik even niet meegenomen
De versterker die op protect sprong, was een oude sony instap stereo versterker. De Pioneer die ik nu heb heeft dit nog nooit gedaan, terwijl hij wel vaker op discotheekniveau gespeeld heeft. De BA trokken dit ook goed, maar die hebben ook minder nodig om aangestuurd te worden.
In ieder geval gaat er met de Dali's geen (of bijna geen) discotheekniveau gespeeld worden, omdat deze niet in een vrijstaand huisje komen te staan, maar een tussenwoning
Het klopt wel dat de versterker straks met dezelfde instellingen minder hard gaat spelen, doordat hij nu 2 vloerstaanders en 2 boekenplank luidsprekers moet aansturen? Heb jij trouwens een dB meter of kun je zoiets ook met je telefoon meten? Ik moet ook eens kijken of ik mijn volumeschaal naar dB kan zetten, dat ziet er toch wat makkelijker uit.
Overigens begrijp ik je (jullie) zorgen wel. Al die cijfers die je toch probeert te matchen. Ik had zelf ook twijfels of mijn vorige receiver (mid-end) mijn speakers aan zou kunnen sturen. De speakers dippen namelijk opgegeven tot 2.9 Ohm en nagemeten zelfs nog dieper tot tegen de 2.5 Ohm aan. In de praktijk geen centje pijn. Ik moet nog steeds een keer mijn speakers rechtstreeks op de receiver aansluiten en dan de eindversterker er tussen uit, maar ik durf het niet omdat ik dan in ga zien dat die twee eindbakken eigenlijk niet nodig zijnKrilo_89 schreef op maandag 16 november 2015 @ 15:26:
[...]
Deze uitspraak komt op een mooi wit tegeltje met blauwe randjes.
Als je van een surround-setup naar een stereo gaat heeft de receiver inderdaad meer over. Je gebruikt dezelfde voeding straks voor maar twee speakers in plaats van vier of vijf. Al hangt het ook van het gebruik af. Als je op meerkanaals stereo speelt dan verdeel je alles gelijk. In films zijn de rears voor effecten en is de belasting dan minder zwaar. Van boekenplank naar vloerstaander of andersom zegt dan weer niet direct iets. Het is een misverstand dat een grotere speaker per definitie lastiger aan is te sturen.Het klopt wel dat de versterker straks met dezelfde instellingen minder hard gaat spelen, doordat hij nu 2 vloerstaanders en 2 boekenplank luidsprekers moet aansturen?
Voor goed inmeten heb ik een dB-meter geleend van iemand. Het hoeft de wereld niet te kosten, voor een paar tientjes heb je al een leuke. Voor snel even inmeten pak ik mijn telefoon er altijd bij, dan komt net namelijk niet op een dB-tje meer of minder aangezien het een globale afstelling is. Let wel dat niet elke telefoon even goed om kan gaan met dat soort appjes. Op sommige toestellen is de microfoon gelocked op een bepaald volume waardoor de meting niet klopt.Heb jij trouwens een dB meter of kun je zoiets ook met je telefoon meten? Ik moet ook eens kijken of ik mijn volumeschaal naar dB kan zetten, dat ziet er toch wat makkelijker uit.
Pioneer VXS 921K receiver
Front: Eltax Monitor III
Center: KEF C 6CLR
Rear: Sony boxjes die ooit een front waren van een HT setje
Nu zoek ik dus een subwoofer erbij enkel voor PS4 gaming en films en af en toe eens muziek. Ik ben absoluut geen purist maar luister graag naar iets wat wel een beetje klinkt. De muziek is nu altijd stereo over de Eltax Monitors en dat klinkt perfect voor mij. Alleen in een goede actie film mis ik net even de diepgang in het geluid met een explosie bijvoorbeeld. Nu zat ik te kijken naar de volgende sub: Yamaha SW012. pricewatch: Yamaha YST-SW012 (Zwart)
Deze sub krijgt redelijke reviews en met zijn 8 inch verwacht ik dat deze niet te zwaar aanwezig zal zijn maar mooi aan gaat vullen. Is zoiets het waard en redelijk compatible met bijvoorbeeld mijn receiver? Met de boxen wist ik dat ik de 6 - 8 Ohm impedantie aan moest houden maar met een sub weet ik niets.
Je moet een actieve subwoofer zoeken, dus eentje met eigen versterker. Aangezien de versterker dus in de subwoofer aanwezig is hoef je eigenlijk nergens op te letten. De receiver zorgt alleen voor het signaal en meer niet.
Als je een subwoofer zoekt die vooral de oemph moet gaan doen zou ik een gepoort model nemen. Die hebben over het algemeen meer output dan een gesloten model. Betreffende de 8", liever een grote subwoofer die je wat terug moet/kan zetten dan een klein exemplaar die op zijn tenen moet lopen. Laat je niet te veel leiden door mooi opgegeven getallen als er geen verdere specificaties bij staan. Zo geeft Yamaha wel 28 Hz op, maar niet of dat bij een gewone -3dB gemeten is of lager. Naar mijn weten is Yamaha nogal van het opgeven bij -6 of zelfs -10 dB. Al zal je voor lekker klappen niet per definitie kijken naar hoe diep een subwoofer gaat, de output zal al snel meer zijn dan de speaker doet.
Bedankt voor de informatie. Als ik verder kijk naar bijvoorbeeld een Jamo SUB 210 (http://www.jamo.com/speaker-types/subwoofers/?sku=SUB210) dan geven die ook het bereik aan op +/- 3 db. Dus in deze prijsklasse is er denk niet veel anders te krijgen dan.FeaR schreef op maandag 16 november 2015 @ 16:25:
Naar mijn weten is Yamaha nogal van het opgeven bij -6 of zelfs -10 dB. Al zal je voor lekker klappen niet per definitie kijken naar hoe diep een subwoofer gaat, de output zal al snel meer zijn dan de speaker doet.
Als Yamaha 28 Hz opgeeft maar meet bij -6 dB dan is gaat de subwoofer minder hard/laag dan een ander merk dat 28 Hz haalt op -3 dB. Vandaar dat het fijn is als dergelijke waardes er bij staan voor een wat eerlijker vergelijk. Dat Yamaha met meer meet (dan de -3dB) laat de Jamo wel zien: relatief gelijke opbouw maar slechts 38 Hz op -3 dB.
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Heel apart. Ik heb die eltax monitor 3 nog staan en gebruikte deze met de yamaha subTiMMieJ schreef op maandag 16 november 2015 @ 16:16:
Allen, ik ben voor mijn thuis set op zoek naar wat aanvulling op het lage gebied. Ik heb nu een 5.0 set staan in de volgende onderdelen:
Pioneer VXS 921K receiver
Front: Eltax Monitor III
Center: KEF C 6CLR
Rear: Sony boxjes die ooit een front waren van een HT setje
Nu zoek ik dus een subwoofer erbij enkel voor PS4 gaming en films en af en toe eens muziek. Ik ben absoluut geen purist maar luister graag naar iets wat wel een beetje klinkt. De muziek is nu altijd stereo over de Eltax Monitors en dat klinkt perfect voor mij. Alleen in een goede actie film mis ik net even de diepgang in het geluid met een explosie bijvoorbeeld. Nu zat ik te kijken naar de volgende sub: Yamaha SW012. pricewatch: Yamaha YST-SW012 (Zwart)
Deze sub krijgt redelijke reviews en met zijn 8 inch verwacht ik dat deze niet te zwaar aanwezig zal zijn maar mooi aan gaat vullen. Is zoiets het waard en redelijk compatible met bijvoorbeeld mijn receiver? Met de boxen wist ik dat ik de 6 - 8 Ohm impedantie aan moest houden maar met een sub weet ik niets.
Als je alleen een beetje brom in het laag zoekt voor een vrij kleine kamer werkt deze wel ok.
Maar wil je echt knallen met films blijft het een beetje zwak, kan ook niet voor die prijs.
De monitor 3 speakers kunnen wel vreselijk luid spelen en een zwaardere sub past er beter bij.
Ja het is dus andersomFeaR schreef op maandag 16 november 2015 @ 15:46:
Als je van een surround-setup naar een stereo gaat heeft de receiver inderdaad meer over. Je gebruikt dezelfde voeding straks voor maar twee speakers in plaats van vier of vijf. Al hangt het ook van het gebruik af. Als je op meerkanaals stereo speelt dan verdeel je alles gelijk. In films zijn de rears voor effecten en is de belasting dan minder zwaar. Van boekenplank naar vloerstaander of andersom zegt dan weer niet direct iets. Het is een misverstand dat een grotere speaker per definitie lastiger aan is te sturen.
Maar wat ik van de meeste begrijp is muziek over een 5.1 set niet mooi klinkt en zou ik dat beter via 2.0 of 2.1 kunnen doen (mocht ik het laag niet laag genoeg vinden gaan)
Bedankt voor de info! Ik ben wel op zoek naar een echte aanvulling niet een sub die de buren uit bed trilt zeg maar. Ter referentie ik had hiervoor een logitech z680 set en de sub daarvan knalde te hard en vulde het niet meer aan. Mijn kamer is 5 bij 7 zo ongeveer en de zithoek beslaat daar zo ongeveer 5 bij 3 van.BARACUS schreef op maandag 16 november 2015 @ 22:27:
[...]
Heel apart. Ik heb die eltax monitor 3 nog staan en gebruikte deze met de yamaha sub![]()
Als je alleen een beetje brom in het laag zoekt voor een vrij kleine kamer werkt deze wel ok.
Maar wil je echt knallen met films blijft het een beetje zwak, kan ook niet voor die prijs.
De monitor 3 speakers kunnen wel vreselijk luid spelen en een zwaardere sub past er beter bij.
Nou ja, wat wil je ongeveer uitgeven? Ik heb een paar weken geleden toevallig een SVS PB-1000 gekocht, maar die kost 549 en ik denk dat jij dat te veel vindt (gelet op de prijs van de sub waar je nu mee aan kwam) ?TiMMieJ schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 11:43:
[...]
Bedankt voor de info! Ik ben wel op zoek naar een echte aanvulling niet een sub die de buren uit bed trilt zeg maar. Ter referentie ik had hiervoor een logitech z680 set en de sub daarvan knalde te hard en vulde het niet meer aan. Mijn kamer is 5 bij 7 zo ongeveer en de zithoek beslaat daar zo ongeveer 5 bij 3 van.
Och ja, je moet toch wat he.
Gezien de boxen nog geen 300 € bij elkaar gekost hebben vind ik dat inderdaad erg veel. Ik zocht dan ook gewoon een aanvullende sub voor niet teveel geld. En kwam eigenlijk snel bij deze yamaha of de Jamo SUB 210.Just_A_User schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 12:22:
[...]
Nou ja, wat wil je ongeveer uitgeven? Ik heb een paar weken geleden toevallig een SVS PB-1000 gekocht, maar die kost 549 en ik denk dat jij dat te veel vindt (gelet op de prijs van de sub waar je nu mee aan kwam) ?
Ik vraag me af of dat dan nog wel zinnig geld uitgeven is. Dat bedoel ik absoluut niet lullig, maar een sub koop je voor het laag, en als je 8 tientjes (of wat zag ik?) uit gaat geven aan een sub dan vermoed ik dat helemaal niks is, wat dan weer zonde is van het geld omdat de sub uiteindelijk dan nauwelijks (dan wel niks) toevoegt.TiMMieJ schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 12:24:
[...]
Gezien de boxen nog geen 300 € bij elkaar gekost hebben vind ik dat inderdaad erg veel. Ik zocht dan ook gewoon een aanvullende sub voor niet teveel geld. En kwam eigenlijk snel bij deze yamaha of de Jamo SUB 210.
Maar ik ben geen audiofiel, dus wellicht dat iemand anders (FeaR?) hier een zinnigere uitspraak over kan doen?
Ik snap je punt helemaal! Laat ik de vraag anders stellen is een subwoofer die je vind bij surround sets beter of gelijkwaardig aan deze woofers? En dan heb ik het met name over een sub van 100 - 150 €? Die vullen voor mij doorgaans genoeg toe aan de beleving in een film. Dan laat ik de muziek even buiten beschouwing.Just_A_User schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 12:27:
[...]
Ik vraag me af of dat dan nog wel zinnig geld uitgeven is. Dat bedoel ik absoluut niet lullig, maar een sub koop je voor het laag, en als je 8 tientjes (of wat zag ik?) uit gaat geven aan een sub dan vermoed ik dat helemaal niks is, wat dan weer zonde is van het geld omdat de sub uiteindelijk dan nauwelijks (dan wel niks) toevoegt.
Maar ik ben geen audiofiel, dus wellicht dat iemand anders (FeaR?) hier een zinnigere uitspraak over kan doen?
Ik durf daar geen uitspraak over te doen. Ik ben begonnen met een Mordaunt-Short Premier surroundsetje, en die subwoofer heeft jaren lang voor mij voldaan voor film, maar het is maar wat je gewend bent, want nu ik die SVS heb was die MS308 (want die zat erbij) een lachertje, in vergelijking.TiMMieJ schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 12:31:
[...]
Ik snap je punt helemaal! Laat ik de vraag anders stellen is een subwoofer die je vind bij surround sets beter of gelijkwaardig aan deze woofers? En dan heb ik het met name over een sub van 100 - 150 €? Die vullen voor mij doorgaans genoeg toe aan de beleving in een film. Dan laat ik de muziek even buiten beschouwing.
Maar, die 2 zijn qua afmeting ook niet met elkaar te vergelijken. De MS was 33x33x33 en die SVS is 47x47x38.
/offtopic
Ik denk dat je moet gaan luisteren, of moet kijken of je zo'n ding even thuis uit mag proberen. Kijk, als de sub niet lager gaat dan je speaker laag gaat, dan heeft het natuurlijk geen enkel nut om zo'n subje te kopen.
[ Voor 12% gewijzigd door Just_A_User op 17-11-2015 12:38 ]
Ik heb de logitech weleens in de winkel gehoord en dat vond ik voornamelijk erg brommen. De sub van zo'n set neemt ook allerlei tonen boven de 120hz mee omdat de satellietjes bagger zijn. Een sub hoort pas bij 80hz te beginnen.TiMMieJ schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 11:43:
[...]
Bedankt voor de info! Ik ben wel op zoek naar een echte aanvulling niet een sub die de buren uit bed trilt zeg maar. Ter referentie ik had hiervoor een logitech z680 set en de sub daarvan knalde te hard en vulde het niet meer aan. Mijn kamer is 5 bij 7 zo ongeveer en de zithoek beslaat daar zo ongeveer 5 bij 3 van.
Met knallen bedoel ik gewoon als een autodeur dichtslaat of een explosie. Dan werkt een grotere sub ineens indrukwekkend. Als de film start heb je ook vaak zo'n lage toon, fanatastisch. Een sub staat vaak niet echt veel te doen. Je kunt met de knoppen het volume ook doodsimpel aanpassen naar wens.
Ik wilde ook een sub voor mijn nieuwe set kef speakers maar had geen zin om nog meer geld uit te geven. Toen kwam ik een Klipsch sub-10 tegen voor 175 euro verstuurd. Daar geniet ik al jaren van en is de 100 euro extra meer dan waard vergeleken met de yamaha. De shop heeft ze nog op de website staan. Ik lees wel een aantal verhalen over uitval maar ik ben nog niets tegengekomen.
http://www.hchifi.nl/stor...hp?tp=home%20hifi&id=1084
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Bedoeling is om zo een versterker aan te schaffen: Inbouw-versterkermodule, actief
En zelf een kast ontwerpen (evt met behulp van de handige jongens hier
Is zo'n versterker 2ohm stabiel? De sub zelf is 2x4 ohm, dus als ik deze parallel aansluit komt de impedantie op 2 ohm te liggen?
Ik weet dat de versterker niet alles uit de sub haalt, maar heb ook nog buren waar ik rekening mee dien te houden
Het begon met een brainfart, maar mocht het idee goed haalbaar zijn..

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989
Ik heb een tijdje geleden een aux-in aansluiting gemaakt op mijn originele autoradio zodat ik met een mini-jack aansluiting mijn telefoon aan kan sluiten. Hiervoor heb ik de aansluitingen van de CD wisselaar 'opgeofferd'.

L+, L-, R+, R- aansluiting van de CD-changer gebruikt voor audiokabel. (foto van internet)
Ik had hiervoor de oortjes van el-cheapo in-ear headphones afgeknipt en die kabel op de print van de autoradio gesoldeerd. Er zit echter aardig wat ruis/gekraak op de audio en vermoed dat dit komt doordat de vier flinterdunne kabeltjes nog een heel eind over de print lopen en de nodige interferentie oppikken.

Ik heb nog wat 4-polige shielded kabel liggen (2x twisted pair) en hoop het hiermee op te lossen. Is het nu wijsheid om de shield aan de aarde van de autoradio te leggen of is het gebruikelijk om deze aan de L- en R- te knopen?
Edit: http://www.sitestorm.nl/saab/radio-mod.pdf (Pagina's 5 t/m 7 beschrijven de mod)
[ Voor 4% gewijzigd door TeXiCiTy op 18-11-2015 22:15 . Reden: Toevoegen pdfje gebruikte mod ]
“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery
Ik weet dat er verschil tussen zit tussen car en hifi subs, deze heeft de volgende parameters:The Eagle schreef op woensdag 18 november 2015 @ 19:27:
Niet doen. Gaat alleen maar tegenvallen. Die auto subs zijn daar niet voor gemaakt en die versterkers ook niet. Het kan wel, maar vergis je niet in het bouwen van de sub. Dat gaat iets verder dan simpelweg een kastje in elkaar knutselen
Rdc 2 * 3,8 Ohm
Qm 4,43
Qe 0,64
Qt 0,55
Fs 39 Hz
Vas 24 L
Mms 232 g
Cms 70 µm/N
BL 25 Tm (spreekspoelen in serie)
X-max (+ -) 17 mm
De versterker die ik aanhaalde is juist gemaakt voor subs
Voor de kist ben ik niet zo bang, ben redelijk handig met hout
Hij zal bij mij nooit op 100% van het volume gaan spelen, alleen voor de ondersteuning in het sublaag (heb als fronts dacht ik de Infinity Delta 70 staan waar ook al aardig wat laag in zit) zou dat zo tegen vallen dan? (ben nu geen sub gewend)
Op basis van de gegevens die jij hebt opgegven zou je deze sub in een kast van 66 liter kunnen bouwen met een port getuned op 28,4 Hz. De spreekspoelen zou ik met die versterker in serie zetten om aan 8ohm te komen in plaats van 2ohm. Zeker als het niet allemaal op standje burenruzie hoeft kom je hiermee vermoedelijk voldoende ver. Zou zomaar kunnen dat de kast voor in de auto ook ongeveer op deze waarde uitkomt.dlm schreef op donderdag 19 november 2015 @ 08:48:
[...]
Ik weet dat er verschil tussen zit tussen car en hifi subs, deze heeft de volgende parameters:
Rdc 2 * 3,8 Ohm
Qm 4,43
Qe 0,64
Qt 0,55
Fs 39 Hz
Vas 24 L
Mms 232 g
Cms 70 µm/N
BL 25 Tm (spreekspoelen in serie)
X-max (+ -) 17 mm
De versterker die ik aanhaalde is juist gemaakt voor subs![]()
Voor de kist ben ik niet zo bang, ben redelijk handig met houtEnige waar ik bang voor ben is het berekenen van de kist + poort, daar zou ik wat hulp bij nodig hebben.
Hij zal bij mij nooit op 100% van het volume gaan spelen, alleen voor de ondersteuning in het sublaag (heb als fronts dacht ik de Infinity Delta 70 staan waar ook al aardig wat laag in zit) zou dat zo tegen vallen dan? (ben nu geen sub gewend)
Wat betreft het advies van "The Eagle", zou ik het normaal mee eens zijn als je nog niets gekocht hebt, maar als die woofer toch al in je schuur weg staat te stoffen en je ook de genoemde gegevens gewoon beschikbaar hebt zie ik weinig reden om voor die paar tienen niet een leuk subje in elkaar te knutsellen.
Edit: de kast die je noemde is 60 liter (moet ook prima kunnen). Laat even weten wat de diameter en lengte van de port in die kast zijn, dan check ik even of dat ook gewoon klopt. Anders hoef je alleen een nieuwe kast te bouwen als het design je niet aanstaat voor in de woonkamer.
[ Voor 8% gewijzigd door DominoNL op 19-11-2015 10:18 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
De kist zelf ligt in de schuur, zou ik het even op moeten meten, maar geschat denk ik een diameter van +-10cm met een lengte van 15a20 cm?DominoNL schreef op donderdag 19 november 2015 @ 10:15:
[...]
Op basis van de gegevens die jij hebt opgegven zou je deze sub in een kast van 66 liter kunnen bouwen met een port getuned op 28,4 Hz. De spreekspoelen zou ik met die versterker in serie zetten om aan 8ohm te komen in plaats van 2ohm. Zeker als het niet allemaal op standje burenruzie hoeft kom je hiermee vermoedelijk voldoende ver. Zou zomaar kunnen dat de kast voor in de auto ook ongeveer op deze waarde uitkomt.
Wat betreft het advies van "The Eagle", zou ik het normaal mee eens zijn als je nog niets gekocht hebt, maar als die woofer toch al in je schuur weg staat te stoffen en je ook de genoemde gegevens gewoon beschikbaar hebt zie ik weinig reden om voor die paar tienen niet een leuk subje in elkaar te knutsellen.
Edit: de kast die je noemde is 60 liter (moet ook prima kunnen). Laat even weten wat de diameter en lengte van de port in die kast zijn, dan check ik even of dat ook gewoon klopt. Anders hoef je alleen een nieuwe kast te bouwen als het design je niet aanstaat voor in de woonkamer.
Behuizing waar hij nu in zit komt hij niet in de woonkamer te staan, zou dan een bijzettafeltje van gemaakt worden
Maar zoals aangegeven, het is allemaal nog maar een idee en dus niet zeker of ik dit ga maken
Wat deze sub in de auto doet weet ik ook, heb in iedergeval geen last van nierstenenJT schreef op donderdag 19 november 2015 @ 10:35:
Heb wel eens een sub gebouwd met een auto-woofer. Uiteraard eerst gesimuleerd wat de theoretisch haalbare resultaten waren. Werkte echt dikke prima. Maar nogmaals, ik wist van tevoren dat de woofers deden wat ik wou

[ Voor 12% gewijzigd door Rickz op 19-11-2015 11:16 ]
(de muziek die ik vooral luister, bevat weinig bas, dus dat een center weinig bas produceert is te overzien).
Waarom ik dit vraag: ik heb een raspberry met hifiberry gekoppeld aan een setje Creative T20's. Dit klinkt prima ('t is voor muziek in de keuken, hifi staat al in de woonkamer), maar ben dus benieuwd wat ik kan verwachten als ik de raspberry via een TA2024 een speaker kan laten aansturen. 2 front-speakers vallen af vanwege de ruimte die dit inneemt.
edit: de suggestie 2 breedbanders (inderdaad ivm stereogeluid) in een houten kastje onder te brengen speelt wel door mijn hoofd.... alleen ben ik wat teruggeschrokken omdat ik (in het kist/krat-forum) lees dat een willekeurig getimmerd houten kastje niet per se een goede geluidskwaliteit oplevert ;-) Ik wilde dat omzeilen door een kant-en-klare oplossing in de vorm van een (center)speaker te kopen.
[ Voor 21% gewijzigd door farmacop op 20-11-2015 12:46 ]
Intel E8400 @ 3,6 Ghz / 4GB Corsair PC6400 / MSI P35 FR / 80GB Intel SSD mk1 / Ati HD6950 / Synology DS209 2TB
@dlm, DominoNL: jullie kunnen denk ik beter in Het grote Zelfbouw speaker topic terecht.
Jawel. Op GoT is voor alles een topic, dus ook voor zelfbouw audio
@Texicity: ik zou je vraag even in het Elektronica subforum stellen. Die kunnen daar meer over zeggen
Opzich geen reden waarom dit niet zou moeten werken, maar je hebt dan wel mono-geluid. Of dit een reden is om het niet te doen moet je voor jezelf bepalen.farmacop schreef op donderdag 19 november 2015 @ 13:23:
maar stel dat ik 1 speaker-behuizing (kunnen dus wel meerdere luidsprekers inzitten) wil gebruiken om muziek op af te spelen... hoe goed zou dat klinken ?
Het lijkt ook ergens wel alsof je iets zelf wilt gaan knutselen. Dan zou ik 2 breedbanders of coaxen in een kastje zetten en als je woodwork skills het toelaten deze allebei iets naar buiten richten.
[ Voor 18% gewijzigd door DominoNL op 20-11-2015 11:45 ]
Sinds gisteren een sony ht-rt5 in bezit. Overall ben ik tevreden alleen heb ik nog een paar onduidelijkheden waar ik via googelen nog niet uit ben gekomen.
De opstelling:
Horizon media box <-HDMI-> Xbox one
Xbox one <-HDMI-> Sony HT-RT5
Sony HT-RT5 <-HDMI Arc-> Panasonic GT60. Dus de tv box gaat eerst via de xbox one naar de soundbar.
Lip sync:
Het beeld lijkt iets eerder te verschijnen dan het geluid. De audio sync instellingen die ik kan wijzigen zorgen er juist voor dat het geluid later word uitgezonden wat het probleem juist versterkt. Wat het probleem verhelpt is als de tv box direct is aangesloten op een soundbar. Maar geen gewenste oplossing omdat ik alles via de xbox wil laten lopen.
Instellingen:
Ik ben opzoek naar de ideale instellingen. De horizon media box staat nu standaard op dolby digital output aan. Op de xbox one staat bij tv & one Guide, de setting audio ook op surround sound ipv stereo.
Is dit dubbel op en kan dit ook voor vertraging zorgen of juist kwaliteitsverlies? Of is het puur de extra lus waar het tv signaal doorheen moet via de xbox wat zorgt voor vertraging?
Kwaliteit surround:
De kwaliteit van surround bij tv uitzendingen is niet heel indrukwekkend. Geluid komt merendeel van de 3 boxen uit de soundbar ipv ook wat meer uit de rear boxen.
Gamen:
Verder loopt het geluid bij gamen bijv wel prima. Dit staat op PCM 5.1 uncompressed en geeft geweldig surround geluid.
Ik hoop dat jullie mij kunnen verder helpen met de onduidelijkheden of wellicht wat advies hebben over de opstelling. Dank jullie wel!
GT: The Bozzz88
* knip *
Zie topic-waarschuwing.
[ Voor 93% gewijzigd door S1NN3D op 23-11-2015 11:32 ]
LX serie staat me bij als eind jaren 80 begin 90 en van wat ik me er over herinner waren ze soms wat lastig aan te sturen. Maar maak even een eigen topic aan
Zie topic-waarschuwing.
[ Voor 88% gewijzigd door S1NN3D op 23-11-2015 11:31 ]
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Sinds een maand in het bezit van een Pioneer VSX-830 receiver, gecombineerd met Dali Zensor 3 speakers in stereo opstelling. TV etc zijn als volgt aangesloten:
KPN tv box, Boxee media speler en DVD speler >> HDMI >> Receiver >> HDMI >> TV
TV >> Opische kabel >> Receiver (ivm storing op de HDMI uitgang met ARC)
De receiver is middels een kabel verbonden met het netwerk voor Spotify en internet radio.
1. Het volume verschilt nogal per bron. Dit was al het geval bij radio / tv signaal vanuit het KPN kastje, maar nu nog steeds. In verhouding is het geluid van tv uitzendingen véél zachter dan bijvoorbeeld (internet)radio. Dit heb ik nu proberen op te lossen door te schuiven met de channel levels (radio -10 / tv +10). Maar vind het grote verschil wel vreemd. Even niet opletten bij omschakelen van tv naar radio en je wordt bij wijze van spreken van de bank geblazen...
Is dat normaal, of kan ik er nog iets anders aan doen?
2. Heel ander type vraag: momenteel gebruik ik een stereo opstelling. Met de Dali's uiteraard al een hele verbetering in vergelijking met het blikkerige geluid van de ingebouwde tv-speakers, maar mijn vriendin heeft nog steeds moeite om dialogen te verstaan. (ze heeft een gehoorbeschadiging)
Zou het plaatsen van een center speaker (bv Dali Pico Vokal) hier nog een positief effect in kunnen hebben?
1. Dat kan aan diverse oorzaken liggen :
Bij muziek kan het aan de loudnesswar liggen, ook wel het remasteren (verpesten) van de muziek genoemd. En kenmerkt zich doordat alle muziekinstrumenten en stemmen even hard klinken. Bij radiostations word er veel gewerkt met Dynamic Range Compression. DRC doet over het algemeen gezien meer kwaad dan goed op alles wat al iets beter klinkt dan de luidsprekers van je autoradio.
Wanneer je KPN kastje niet kan bitstreamen (dus wanneer iets anders ziet staan dan Dolby Digital) en dus PCM aan het uitsturen is, en de volumeknop op de volumeschaal te laag staan waardoor die grote verschillen ontstaan.
2. A : Kan aan de ongewense reflecties liggen (meest voor de handliggend)
b: te weinig Toe-in
C : verkeerde DSP instellingen door verkeerdgebruik van de meetpunten tijdens calibratie of teveel post proccesing toegepast.
D : onvolkomenheden in de het scheidingfilter indien je hoofdluidsprekers van een 2 weg systeem gebruik maakt.
E: je vriendin (menselijk gehoor)
F : ontwerpklasse van de versterker (hier brand ik mijn vingers niet aan) maar acht ik onwaarschijnijk.
A : Ik weet niet hoe gesteld is met je Engels, maar je moet zeker even op http://ethanwiner.com/acoustics.html kijken. In grote lijnen komt het er opneer dat oorspronkelijke weergave aangepast door (flutter) echo die veroorzaakt word door reflectie van zijmuren, het plafond, en de vloer. Harde oppervlakte zoals een laminaat vloer, kale muren en geen gordijnen kunnen flink roet in het eten gooien.
B: de hoofdluidsprekers kan je met 45 graden naar binnen draaien, en moet in theorie de eerst reflecties (verkeerd verwoord) verlegen. En kan tot een verbetering leiden.
C: Verkeerde meetpunten uit gekozen. Je kan bijvoorbeeld proberen meetpunt 2 en 3 in het verlengde van luidspreker plaatsen op oorhoogte van je vriendin op een foto statief.
D : Indien je gebruik maakt van een 2 weg systeem, kan je proberen handmatig de equalizer proberen in te stellen en de 1000Hz band met -1dB verlagen. Hiermee dwingt met de eqealizer de luidspreker om de woofer te gebruiken. Om duizend en 1 redenen is dit een slecht plan, maar het reflecties gedrag van de luidspreker word hier mee aangepast waardoor het beter in het gehoor kan liggen.
E: Het ligt aan je vriendin: van nature zijn mensen (heel) erg gevoelig voor vervorming of afwijkingen in het 1 kHz t/m 4 kHzgebied waarin precies vocalen liggen. Daar doe je gewoon niks aan...
F : stemmen zitten rondom het crossoverpunt van een versterker waar klasse AB verstekers erg onzuiver zijn.
Een Center gaat waarschijnlijk sowieso niet helpen, of maakt het nog erger zolang de reflecties niet zijn aangepakt. Omwille van dit probleem gebruik ik mijn eigen center luidspreker niet.
Bij de buren heb ik een review staan over een onkyo 609, een hoop moet nog aangepast worden. Maar wellicht staan er nog nieuwe dingen in.
http://nl.hardware.info/p...-productervaring-door-lip
Succes m8
[ Voor 12% gewijzigd door Lip op 25-11-2015 03:52 ]
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Zouden Dali Zensor 5s "overkill" zijn voor deze receiver, of niet?
Anders koop ik wat goedkopere boekenplank speakertjes. Momenteel is surround geen optie voor mijn woonkamer setup.
Die receiver kan ook gewoon in stereo spelen
Wauw.. Daar ga ik eens op mijn gemak doorheen als ik de tijd heb. Thnx!
A en E zijn in ieder geval goede kanshebbers:
A: de kamer kent vrij weinig demping: houten vloer, harde 'kale' muur achter de speakers en langs 1 kant allemaal raam.
E: zelf ervaar ik de problemen een stuk minder.
B, C en D durf ik me (nog) niet over uit te spreken, al zouden de luidsprekers (volgens de verkoopfolder

Dat zou ik ook zeggen wanneer Merijn bij mij in de winkel zou staan, en veel audiozaken in de moeilijk tijd verkeren. Dat ondertussen je muur staat mee te resoneren, op maat van de muziek heeft verkoper geen last van. Enkel je buren.Merijn. schreef op woensdag 25 november 2015 @ 12:37:
[...]
durf ik me (nog) niet over uit te spreken, al zouden de luidsprekers (volgens de verkoopfolder) geschikt moeten zijn voor plaatsing 'tegen' de muur.
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Heel eerlijk: kan het me nauwelijks voorstellen. Sowieso niet als je niet snoeihard draait (en dat doe je niet of nauwelijks).Melons schreef op woensdag 25 november 2015 @ 12:15:
Maar vormt hij ergens een bottleneck, of vervormt hij het geluid teveel waardoor dure speakers (die in de winkel opstelling op een andere receiver zijn aangesloten) de moeite niet zijn?
Ik ben het met je eens dat akoestiek een zeer grote impact heeft op hoe een installatie klinkt. In dit geval ben ik het echter niet direct met je eens. Sterker, de reflects kunnen zelfs bijdragen aan een betere verstaanbaarheid, mits ze binnen bepaalde tijd aankomen bij de luisteraar (Haas-effect).Lip schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 19:48:
@Merijn
,,,
A : Ik weet niet hoe gesteld is met je Engels, maar je moet zeker even op http://ethanwiner.com/acoustics.html kijken. In grote lijnen komt het er opneer dat oorspronkelijke weergave aangepast door (flutter) echo die veroorzaakt word door reflectie van zijmuren, het plafond, en de vloer. Harde oppervlakte zoals een laminaat vloer, kale muren en geen gordijnen kunnen flink roet in het eten gooien.
...
F : stemmen zitten rondom het crossoverpunt van een versterker waar klasse AB verstekers erg onzuiver zijn.
Een Center gaat waarschijnlijk sowieso niet helpen, of maakt het nog erger zolang de reflecties niet zijn aangepakt. Omwille van dit probleem gebruik ik mijn eigen center luidspreker niet.
De akoestiek aanpakken is ook wel een heel ingewikkeld en drastisch iets wil je het goed doen.
Wat betreft punt F snap ik niet goed wat je bedoelt. Een crossoverpunt van een versterker, en erg onzuiver? Degelijke versterkers hebben 'tegenwoordig' binnen het hoorbaar gebied bij fatsoenlijk aansturing/gebruik een volledige vlakke respons, Stemgeluid versterken is dan ook geen enkel probleem.
Als je doelt op de crossover van de speakers, dan zou je wel een punt kunnen hebben, afhankelijk van de speaker. Dit zou uiteraard in een goed speakerontwerp ook geen probleem moeten vormen.
Met jouw conclusie dat een centerspeaker geen uitkomst gaat bieden ben ik het ook niet eens. Afhankelijk van de bron of DSP-instelling kan het zeker helpen. DVD's, blu-rays, Dolby Digital tv-streams maken gebruik van een centerkanaal waar met name dialoog in verwerkt zit. Dit heeft twee voordelen: de dialoog staat wat duidelijker los van de overige geluiden, en het kanaal is onafhankelijk van de andere kanalen wat harder te zetten. Dialoog is dan wat harder/duidelijker dan de rest.
Bij stereo bronnen kan upmixing via Dolby Pro Logic of DTS:Neo (of hoe ze tegenwoordig heten) hetzelfde plaatsvinden, de DSP's doen dat tegenwoordig behoorlijk goed!
Mijn advies zou dan ook juist wel zijn: probeer het met een centerspeaker.
[ Voor 4% gewijzigd door bartvl op 25-11-2015 21:36 ]
Life is not about specs, it is about joy!
In een beetje audio winkel kun je vragen of je jouw versterker mag meenemen om te luisteren. Wellicht is dit een optie voor je.Melons schreef op woensdag 25 november 2015 @ 12:15:
Maar vormt hij ergens een bottleneck, of vervormt hij het geluid teveel waardoor dure speakers (die in de winkel opstelling op een andere receiver zijn aangesloten) de moeite niet zijn?
Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12
Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12
De meeste panelen zijn een dun stofje zoals een panty, dat gaat niets beschermen. Althans, ik zou het risico niet willen nemen.Telfordia schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:48:
Ik zit met het volgende probleem. Ik heb nu 2 boekenplankspeakers die ik wil vervangen voor een betere vloerstaander speakers. Echter met mijn jongste kan ik nog geen afspraken maken om hier van af te blijven. Is het voor paneel van de meeste speakers voldoende om te zorgen dat ze niet bij de speaker kunnen met hun vingers of zullen er andere maatregelen nodig zijn? Hoe doen jullie dit? Het zou mij wel wat meer geruststellen als ik zou weten dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken.
De speaker op een tegel zetten en een stuk kippengaas om de tegel vouwen. Dan heb je een mooi hekwerk dat akoestisch blijft werken.
Zo'n grill met dubbelzijdig tape monteren dat je zonder schade kunt verwijderen.
Mooie oplossingen zijn er niet ben ik bang. Maar zo'n kind breekt je huis toch al af dus een beetje extra lelijk maakt ook niets meer uit
[ Voor 6% gewijzigd door BARACUS op 26-11-2015 13:08 ]
ik zou dan een kruipbox gebruiken:Telfordia schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:48:
Ik zit met het volgende probleem. Ik heb nu 2 boekenplankspeakers die ik wil vervangen voor een betere vloerstaander speakers. Echter met mijn jongste kan ik nog geen afspraken maken om hier van af te blijven. Is het voor paneel van de meeste speakers voldoende om te zorgen dat ze niet bij de speaker kunnen met hun vingers of zullen er andere maatregelen nodig zijn? Hoe doen jullie dit? Het zou mij wel wat meer geruststellen als ik zou weten dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken.

Gelukkig hebben mijn Klipsch speakers een stevige structuur achter het doek
Ik heb nog geen luidsprekerkabels gekocht, kan ik voorlopig deze aansluiten met 0,75mm (het zou maar enkele meters betreffen). Of beschadig ik hier de luidsprekers of stereoversterker mee?
Lego of ander speelgoed in de reflexpijp doet het ook altijd goedThe Eagle schreef op donderdag 26 november 2015 @ 19:17:
Plus een hoorntweeter, dat helpt ook - die druk je niet zomaar in

Werkt prima voor korte afstand.gerdthijs schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 12:40:
Ik heb een Yamaha R-N500 (80W vermogen) en een paar JBL Control One (8ohms).
Ik heb nog geen luidsprekerkabels gekocht, kan ik voorlopig deze aansluiten met 0,75mm (het zou maar enkele meters betreffen). Of beschadig ik hier de luidsprekers of stereoversterker mee?
Ga geen idioot bedrag neerleggen voor kabels.
Kabel aan de binnenkant, lekker dun

Bedankt! Ik maakte me vooral zorgen voor de versterker, maar dat is dus niet nodig!BARACUS schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 14:04:
[...]
Werkt prima voor korte afstand.
Ga geen idioot bedrag neerleggen voor kabels.
Kabel aan de binnenkant, lekker dun
De Denon receiver heeft een enkele subwoofer uitgang. De kabel waarmee de subwoofer wordt aangesloten, heeft echter een dubbele stekker voor in de receiver (zit aangesloten op een Onkyo, met dubbele uitgang, vandaar). Is het mogelijk dat de subwoofer toch werkt wanneer ik maar 1 van de 2 stekkertjes gebruik? op de kabel met het rode stekkertje staat namelijk "-> -> reference wire -> -> subconnect -> ->" (de pijltjes wijzen eigenlijk naar het uiteinde wat in de receiver gaat).
Indien ja, waar dient die tweede kabel dan eigenlijk voor?
[ Voor 20% gewijzigd door LA-384 op 27-11-2015 22:19 ]
Inregelen: crossover op sub op max, volume op sub op half, en dan audissey draaien. Maar dat staan volgens mij ook in je boekje van je Denon
De Onkyo is dan een x.2 receiver wat betekent dat je er twee subwoofers op aan kan sluiten. Hoe je ouders de subwoofer aan hebben gesloten is dan ook niet correct. De twee ingangen op een subwoofer zijn voor als je een stereo versterker hebt met Pre Out, voor LFE (de .1) is één kabel genoeg. Veelal staat er op de subwoofer aangegeven welke ingang je moet hebben voor als er geen dedicated LFE ingang op de subwoofer zit, veelal de LEFT.LA-384 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 22:13:
De Denon receiver heeft een enkele subwoofer uitgang. De kabel waarmee de subwoofer wordt aangesloten, heeft echter een dubbele stekker voor in de receiver (zit aangesloten op een Onkyo, met dubbele uitgang, vandaar). Is het mogelijk dat de subwoofer toch werkt wanneer ik maar 1 van de 2 stekkertjes gebruik? op de kabel met het rode stekkertje staat namelijk "-> -> reference wire -> -> subconnect -> ->" (de pijltjes wijzen eigenlijk naar het uiteinde wat in de receiver gaat).
Niet dat ik geloof in pijltjes op kabels maar ook die zit verkeerd om. De pijltjes moeten met de datastroom mee, dus richting de subwoofer.
Een subwoofer kabel is veelal mono (dus enkele ader) en soms een Y-adapter met de twee connectoren aan de kant van de subwoofer, maar eigenlijk nooit dubbel aan de kant van de receiver. De dubbele kant aan de subwoofer zorgt voor been 3 dB boost, maar dat bereik je ook door simpelweg aan de volumeknop te draaien. Harder dan de max gaat de subwoofer uiteindelijk toch niet.
Voor de duidelijkheid. De subwoofer heeft maar 1 ingang. De gebruikte kabel is van deze strekking:

28-11-15
Zojuist de sub wezen halen, ben alleen vergeten te checken welke receiver het nu was... Maar goed, als een actieve subwoofer output nooit 2 stekkers behoeft, dan zal het waarschijnlijk idd een 7.2 receiver betreffen. Waarom ze die kabel dan hebben meegeleverd blijft voor mij een raadsel.
De subwoofer zelf is een Energy S8.3

Ik ga het maar gewoon even aansluiten, kijken hoe het gaat. Tot mijn verbazing is men toch wel positief over deze subwoofer.
Ik denk dat ik de "phase control" gewoon op neutraal/0 kan zetten?
Uit de handleiding lijkt het erop dat ik de crossover beter door de versterker kan laten regelen (mode B ). Het lijkt mij dat Audyssey niet goed werkt wanneer je de crossover nog handmatig kan instellen;
The X-Over Mode (A) “Crossover
Activated” switch position should be used when connecting your ENERGY®
subwoofer to a receiver without bass management or when you wish to
manually control the crossover and volume settings (such as in a music system).
The X-Over Mode (B ) “Crossover Bypassed” switch position should be used
when connecting to a receiver with bass management (such as in a digital
surround sound movie system). This connection defeats the crossover feature
on the ENERGY® subwoofer, allowing this control to be handled by the receiver
[ Voor 60% gewijzigd door LA-384 op 28-11-2015 09:25 ]
Phase op 0, als je iets van Audyssey draait zet die de fase vanzelf goed. Als je handmatig instelt zet je de fase op gehoor. Wanneer de subwoofer het hardst klinkt is het de goede setting.
Crossover inderdaad volledig uit of volledig open op de subwoofer zodat de receiver alles regelt.
Mogelijk is het een tekortkoming in de sub, mogelijk staan nog niet alle instellingen goed, maar ik kan op dit moment wel opmerken dat ik de 0.1 eigenlijk niet miste in m'n setup. De subwoofer is vooralsnog onhoorbaar bij volume sub op 50%, of al vrij overheersend aanwezig bij een kleine verhoging.
Audyssey heeft de fronts (Dali Zensor 5) ingesteld op full range en de surrounds (Zensor 1) hebben een crossover van 40hz meegekregen. De LPF for LFE staat ingesteld op 120hz, wat eigenlijk overal wordt aanbevolen.
Ik zal eens met de positie gaan spelen. Bij een dergelijke "kleine" subwoofer (8" driver) is dat volgens mij best belangrijk.
De Energy S8.3 is maar een 8" subwoofer die wel gepoort is en opgegeven tot 27 Hz (-3 dB) gaat. Dat is behoorlijk laag voor een 8" model, maar gepoort levert al snel meer oemph. Onsubtiel laag om het even heel zwart-wit te zeggen. Maar hoe dan ook. het moet sowieso lager gaan dan je speaker en dat moet zeker te merken zijn.
Nu kan ik de fronts wel handmatig instellen alszijnde small, maar ik vraag me af of dat verbetering zal geven in het algehele geluidsbeeld, omdat de rest van de audyssey-instellingen dan mogelijk niet meer passen.
Mogelijk doe ik er beter aan dezelfde audyssey setup nogmaals uit te voeren, maar dan met het sub volume wat hoger ingesteld.
Volume van de subwoofer staat hier op 50% met het runnen van Audyssey. Waarna ik trouwens alleen de afstanden over heb genomen en de rest weer handmatig in heb gesteld. Ik moet nog steeds eens Audyssey MultEQ XT32 inregelen (of zelfs PRO laten doen) op de huidige Denon, Audyssey MultEQ XT heb ik op mijn vorige Denon nooit lekker ingeregeld gekregen.
Automatisch afstellen van EQ voor sublaag kan wel, net als delays en speaker levels.
Je bent niet de eerste waar een inmeetprogramma niet de beste resultaten geeft. Zoals gezegd werkt XT op mijn Denon niet en ook mijn subwoofer wordt geleverd met een 7 bands EQ en ook die heb ik niet gebruikt.LA-384 schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 18:43:
Ok, ik heb jouw voorgestelde aanpassingen gemaakt en moet zeggen dat het nu idd beter klinkt. Wel apart audyssey het in dit geval eigenlijk verkloot heeft. Die crossover doet toch meer dan ik aanvankelijk dacht. Bij een crossover van 40hz doet de subwoofer aanzienlijk minder dan bij een crossover van 80hz. Ik dacht dat die crossover alleen het laagbereik van de zuilen zou afkappen en dat de subwoofer gewoon zijn hele bereik zou weergeven, dus dat er bij fullrange gewoon een flinke overlap zou zijn, waarbij de sub de overhand zou voeren. In de praktijk blijkt die crossover instelling dus ook het "hoog"-bereik van de sub af te kappen.
De crossover is het punt waar de speakers afvallen en de subwoofer het over gaat pakken en pas mee gaat spelen. Dit punt stel je wel behoorlijk zwart-wit in op een vaste waarde, bijvoorbeeld 80 Hz, maar de afval loopt geleidelijker dan dat. Waar je de speakers afkapt in het laag op het punt van de crossover kap je de subwoofer af in het hoog, daar gaan de speakers het immers weer doen. Gelukkig maar, anders staat je subwoofer tot 200 Hz mee te spelen en dat wil je echt niet. Heb je haast stemmen over de subwoofer lopen.
Bovenstaande is puur voor de crossover op de speakers. De LPF for LFE is het laagfilter voor het dedicated .1 / LFE-kanaal. Die tonen lopen tot 120 Hz en daarom is die waarde weer in het leven geroepen. Daar stopt de subwoofer dus niet op de ingestelde 80 Hz. Maar omdat het hier om een dedicated signaal gaat heb je daar geen last van qua bijvoorbeeld spraak.
Probeer een setje "Bose" speakers maar eens netjes aan te sturen (als of het studio monitoren zijn). Mij is het nooit geluktFeaR schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 20:10:
Niet netjes aan kunnen sturen is mijn inziens toch wat anders dan een EQ loslaten voor room correction.
Ik snap niet waar deze opmerking vandaan komt. Het gaat hier om een set DALI Zensor 5 icm een Denon surround receiver en een subwoofer. Dat de integratie van sub en fronts doorgaans wat voeten in de aarde heeft staat los van de (volgens mij prima in orde zijnde) kwaliteit van deze componenten.wimmel_1 schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 20:18:
[...]
Probeer een setje "Bose" speakers maar eens netjes aan te sturen (als of het studio monitoren zijn). Mij is het nooit gelukt
Momenteel heb ik een Pioneer LX03 set staan, waarbij de front surround speakers 4 ohm zijn, de center speakers en achter surround speakers 8 ohm en de passieve subwoofer 4 ohm.
Zou ik deze speakers kunnen aansluiten op de Yamaha A850 of gaat dat niet lukken in verband met de wisselende ohms en de passieve subwoofer?
Ik heb echt weinig verstand van audio momenteel en weet niet waar te beginnen.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
De subwoofer wordt wel een issue. Er zijn maar een paar receivers die een passieve subwoofer ondersteunen. Pioneer is met de VSX-serie, bijvoorbeeld de VSX-S510, de enige die ik ken. Andere optie is een losse versterker tussen de subwoofer en de receiver of een geheel nieuwe subwoofer kopen. Doorlussen via een andere speaker werkt over het algemeen niet omdat je dan geen afkap hebt en de subwoofer het gehele frequentiebereik voor zijn kiezen krijgt.
[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 02-12-2015 15:33 ]
Had eerst het Denon setje erop. Klinkt erg rustig en gedetailleerd, tikkeltje warm. Maar bijvoorbeeld bij Pink Floyd cd's heb ik het idee dat de stemmen wat in de luidsprekers blijven hangen. Bij bijv. Agnes obel is dit niet het geval. Prachtig stereobeeld. Vraag me af of dit door de cd opname komt, of door de set. Of beide
Nu ik de Onkyo heb aangesloten merk dat ik dat de stemmen meer naar buiten treden, zeker bij Pink Floyd. Het geluid oogt mij iets frisser, minder warm. Heb verder nog nooit een Onkyo gehoord, dus weet ook niet wat voor geluidsbeeld ze geven.
Ik heb het idee dat de setjes redelijk vergelijkbaar zijn op technisch vlak. In gewicht wint de Onkyo het wel ruimschoots.
Hoe vergelijken jullie deze twee setjes?
[ Voor 4% gewijzigd door ThijsM op 03-12-2015 11:13 ]
Ik heb verschillende Shure dopjes gebruikt op iphones. Mijn laatste was een Shure SE535, maar ik ben er op gaan staan waardoor de linkerdop nu kapot is. Althans het stukje waar de foams op gaan. Intern zal die het best doen. Ik heb er een tijdje niets mee gedaan maar overweeg om dan die linker los te bestellen (bv bij bax-shop).
Nu ben ik op de hoogte gebracht van DAC's en in het bijzonder een relatief goedkope van FiiO. Waar hij het over had was de E7 maar die wordt blijkbaar niet meer gemaakt. De prijsrange van 60-100 euro van de opvolger (e07k). spreekt me wel aan maar ik vraag me af of het wel zin heeft want de vervanging van het linkeroortje is al rond de 270 euro.
Het is voor gebruik op de pc met mp3 en flac en voor op de iphone (die tegenwoordig ook lossless draait?).
Zullen de Shure's veel beter klinken met een usb dac straks of is de winst verwaarloosbaar?
[ Voor 4% gewijzigd door nwnc op 03-12-2015 17:42 . Reden: verplaatst naar de in-ear dopjes topic ]
Nog effectiever:jackaubrey schreef op donderdag 26 november 2015 @ 13:22:
ik zou dan een kruipbox gebruiken:
[afbeelding]

Dat zal ze leren.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Mijn subwoofer (SVS PB-1000) schakel ik aan/uit met een knopje achterop. Dus elke keer dat ik een film wil kijken sta ik op, loop naar de sub, druk achter op t knopje, en hetzelfde als ik 'm uit wil zetten.
Kan het kwaad om dat ding achter een KiKa te zetten? De schakelaar op de sub zelf staat dus dan altijd op ON, maar ik kan dan met de a.b. dat ding schakelen. Is dat schadelijk voor de sub of is dat gewoon no problem?
Verwijderd
Is er een mogelijkheid om de trigger input van de sub aan te sluiten aan je versterker?Just_A_User schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 11:50:
Klein vraagje:
Mijn subwoofer (SVS PB-1000) schakel ik aan/uit met een knopje achterop. Dus elke keer dat ik een film wil kijken sta ik op, loop naar de sub, druk achter op t knopje, en hetzelfde als ik 'm uit wil zetten.
Kan het kwaad om dat ding achter een KiKa te zetten? De schakelaar op de sub zelf staat dus dan altijd op ON, maar ik kan dan met de a.b. dat ding schakelen. Is dat schadelijk voor de sub of is dat gewoon no problem?
Euhhh...vast wel, ik heb een Marantz SR7009, en de mogelijkheid om een kabeltje te leggen is er ook, maar hoe doe ik dat? wat heb ik er voor nodig?Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 13:42:
[...]
Is er een mogelijkheid om de trigger input van de sub aan te sluiten aan je versterker?
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.
Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!
Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6