Audiosysteem gezocht (chromecast vs sonos vs andere)

Pagina: 1
Acties:
  • 676 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Bij mijn zoektocht naar een fatsoenlijk audiosysteem heb ik een beetje last van door de bomen het bos niet meer zien...
In februari gaan we verhuizen en ik hoop dan mijn jarenlange gebrek aan goede audio ook op te lossen.

Wat wil ik ermee doen?
(+++ = een must, + = zou mooi zijn).
  • [+++] Muziek streamen van PC, telefoon, tablet. 99% hiervan zal via Spotify (premium) gaan, liefst via de spotify apps.
  • [++] Geluid streamen van PC uit youtube videos (liefst ook ipad).
  • [+] Geluid vanuit Kodi (afgespeeld op een Ouya) gesynchroniseerd met de TV afspelen.
  • [+] Stereogeluid hebben (ik snap niet dat de laatste tijd zoveel speakers en systemen met mono komen. Mis dan toch veen muzikale nuance).
  • [+/-] Audio in meerdere kamers tegelijk streamen, of bijvoorbeeld een kleine speaker in de keuken voor erbij
  • [+/-] Volume vanuit de PC / apps instellen. Lijkt triviaal, maar het lijkt me niet handig om steeds een afstandsbediening op andere plaatsen te hebben liggen.
Verder nog een setje requirements / wensen:
  • Compact. Ondanks dat we naar een flink groter huis gaan wil ik liever geen losse receiver en giga boxen. Ik heb al zat apparatuur staan en het raakt een beetje vol onder de TV.
  • Uitbreidingsmogelijkheden. Multi room audio lijkt me fijn, maar is uiteindelijk geen must als een ander systeem verder aan alle andere eisen voldoet.
  • Redelijk binnen budget, ik hoef geen über high end. Ik wil me nog niet op een bepaalde prijs vastzetten, dus een meerprijs voor uitbreidingsmogelijkheden of alle boxes ticken is mogelijk.
  • OK geluid, belangrijkste voor mij is dat het op héél laag volume ook nog goed klinkt en dat mis ik vaak.
  • Zo min mogelijk kabels om weg te hoeven werken. Wifi boven ethernet dus; kort door de bocht.
Opties:
Sonos uitgebreid.
Een aantal Sonos units lijkt voor streamen van muziek de logische keuze, maar daarmee kan ik niet zonder meer de TV erbij gebruiken. De Playbar zou dit wel kunnen, maar voor wat ik daarover lees moet je dan ook de Sub hebben en dan loopt het al erg ver in de papieren.
Eén optie die nu goed lijkt zou dus zijn een Playbar onder de TV, een Sub daar in de buurt, een Play 1 in de keuken en bijvoorbeeld op een kantoorkamer boven nog ééntje. Dat zit wel op ongeveer drie keer het budget wat ik zo in gedachte heb.

Ik zou natuurlijk ook voor een setje Sonos 1 of 3 kunnen gaan, maar dan mis ik de optie om geluid vanuit de TV te streamen.
Nadeel van Sonos vind ik dat je steeds setjes van twee moet kopen als je stereo wil en dat is voor mij toch wel belangrijk, tenminste in de woonkamer.

Chromecast + random hardware.
Een andere optie zou kunnen zijn om voor Chromecast Audio te gaan. Ik ben niet zo heel erg thuis in de multi-room mogelijkheden daarvan, maar het houdt de investering wel laag omdat ik dan in principe een "budget" set powered speakers zou kunnen aanschaffen, en een bestaande audio set verderop in huis kan hergebruiken. Ook speakers zoals de Edifier R1280T zijn dan een stuk goedkoper en met een chromecast audio heb je dan toch voor ~130 euro per kamer een vrij goed setje.
Voor in de woonkamer zou ik dan een betere set kunnen zoeken, maar als je geen streaming opties hoeft zijn er honderden kandidaten voor 1/2 van de Sonos prijs.

Overige opties.
Er is natuurlijk nog een aantal overige kandidaten, maar die lijken in de markt nu eigenlijk redelijk overschaduwd te worden door Sonos. Mis ik iets wat in mijn situatie beter zou passen?

Kan iemand me van wat advies, ervaringen of sturing voorzien?

• Bark_At_The_Cat
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:46
Disclaimer: ik heb niet zo heel veel verstand van audio.

Ik heb een Chromecast en een Chromecast Audio. Er is momenteel geen mogelijkheid om op een proprere manier multi-room te streamen. Je kan slechts naar één device streamen, er is geen sync-mogelijkheid. En -puur speculatie- het lijkt me ook niet heel logisch dat het op zulke goedkope hardware mogelijk is. Maar wie weet wat de toekomst brengt. Het is wel mogelijk om via Spotify vrij snel te switchen.

Voor mij gaat Chromecast boven Sonos vanwege budget, maar je zit dan ook niet zo vast aan het Sonos ecosysteem. Ik heb zelf ook niet echt het idee dat Sonos de prijs waard is vanwege audiokwaliteit.

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Bedankt Bark.
Ik heb ondertussen nog wat meer onderzoek gedaan en denk zelf dat de Chromecast Audio nog wat tijd nodig heeft om volwassener te worden. Het multi-room ervan is "nog niet af" en ik weet niet wat dat qua hardware nodig heeft om even goed te werken als andere systemen en hoeveel tijd dat gaat kosten. Eerlijk gezegd denk ik dat dat wel mee zal vallen, maar misschien is afwachten tot een volgende generatie beter.

Ondertussen ben ik ook naar receivers gaan kijken en de Yamaha RX-V477 of iets dergelijks met een setje goede stereo voor minder geld een betere oplossing is. Voor andere kamers zou ik dan een simpel powered setje speakers of een bluetooth speaker kunnen gebruiken.
Voordeel van een volledige receiver is dat dit het TV probleem beter op lost, en dat spotify andere systemen redelijk goed ondersteund lijken te worden.

[ Voor 14% gewijzigd door TweakMDS op 10-12-2015 15:18 ]

Verwijderd

Streamen == waardeloze kwaliteit.
Als je echt iets goeds wilt hebben, IMHO: gewoon een goede buizenversterker en 2 enorme goede boksen, zonder AB, maar ja ... dat kost al duizenden euri.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:49

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:27:
Streamen == waardeloze kwaliteit.
Als je echt iets goeds wilt hebben, IMHO: gewoon een goede buizenversterker en 2 enorme goede boksen, zonder AB, maar ja ... dat kost al duizenden euri.
Met streamen kan je meer dan goede kwaliteit halen. Verder is iets als een buizenversterker en 2 "boksen" ook smaakgebonden. Die discussie ga ik dan verder ook niet aan aangezien daar al veel topics over vol zijn geschreven. Dan kom je zelfs terug op het punt of het verschil tussen 320 kb/s MP3 en FLAC hoorbaar zijn.

Edit: slotje op verzoek van TS.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 10-12-2015 17:00 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Dit topic is gesloten.