Bij mijn zoektocht naar een fatsoenlijk audiosysteem heb ik een beetje last van door de bomen het bos niet meer zien...
In februari gaan we verhuizen en ik hoop dan mijn jarenlange gebrek aan goede audio ook op te lossen.
Wat wil ik ermee doen?
(+++ = een must, + = zou mooi zijn).
Sonos uitgebreid.
Een aantal Sonos units lijkt voor streamen van muziek de logische keuze, maar daarmee kan ik niet zonder meer de TV erbij gebruiken. De Playbar zou dit wel kunnen, maar voor wat ik daarover lees moet je dan ook de Sub hebben en dan loopt het al erg ver in de papieren.
Eén optie die nu goed lijkt zou dus zijn een Playbar onder de TV, een Sub daar in de buurt, een Play 1 in de keuken en bijvoorbeeld op een kantoorkamer boven nog ééntje. Dat zit wel op ongeveer drie keer het budget wat ik zo in gedachte heb.
Ik zou natuurlijk ook voor een setje Sonos 1 of 3 kunnen gaan, maar dan mis ik de optie om geluid vanuit de TV te streamen.
Nadeel van Sonos vind ik dat je steeds setjes van twee moet kopen als je stereo wil en dat is voor mij toch wel belangrijk, tenminste in de woonkamer.
Chromecast + random hardware.
Een andere optie zou kunnen zijn om voor Chromecast Audio te gaan. Ik ben niet zo heel erg thuis in de multi-room mogelijkheden daarvan, maar het houdt de investering wel laag omdat ik dan in principe een "budget" set powered speakers zou kunnen aanschaffen, en een bestaande audio set verderop in huis kan hergebruiken. Ook speakers zoals de Edifier R1280T zijn dan een stuk goedkoper en met een chromecast audio heb je dan toch voor ~130 euro per kamer een vrij goed setje.
Voor in de woonkamer zou ik dan een betere set kunnen zoeken, maar als je geen streaming opties hoeft zijn er honderden kandidaten voor 1/2 van de Sonos prijs.
Overige opties.
Er is natuurlijk nog een aantal overige kandidaten, maar die lijken in de markt nu eigenlijk redelijk overschaduwd te worden door Sonos. Mis ik iets wat in mijn situatie beter zou passen?
Kan iemand me van wat advies, ervaringen of sturing voorzien?
In februari gaan we verhuizen en ik hoop dan mijn jarenlange gebrek aan goede audio ook op te lossen.
Wat wil ik ermee doen?
(+++ = een must, + = zou mooi zijn).
- [+++] Muziek streamen van PC, telefoon, tablet. 99% hiervan zal via Spotify (premium) gaan, liefst via de spotify apps.
- [++] Geluid streamen van PC uit youtube videos (liefst ook ipad).
- [+] Geluid vanuit Kodi (afgespeeld op een Ouya) gesynchroniseerd met de TV afspelen.
- [+] Stereogeluid hebben (ik snap niet dat de laatste tijd zoveel speakers en systemen met mono komen. Mis dan toch veen muzikale nuance).
- [+/-] Audio in meerdere kamers tegelijk streamen, of bijvoorbeeld een kleine speaker in de keuken voor erbij
- [+/-] Volume vanuit de PC / apps instellen. Lijkt triviaal, maar het lijkt me niet handig om steeds een afstandsbediening op andere plaatsen te hebben liggen.
- Compact. Ondanks dat we naar een flink groter huis gaan wil ik liever geen losse receiver en giga boxen. Ik heb al zat apparatuur staan en het raakt een beetje vol onder de TV.
- Uitbreidingsmogelijkheden. Multi room audio lijkt me fijn, maar is uiteindelijk geen must als een ander systeem verder aan alle andere eisen voldoet.
- Redelijk binnen budget, ik hoef geen über high end. Ik wil me nog niet op een bepaalde prijs vastzetten, dus een meerprijs voor uitbreidingsmogelijkheden of alle boxes ticken is mogelijk.
- OK geluid, belangrijkste voor mij is dat het op héél laag volume ook nog goed klinkt en dat mis ik vaak.
- Zo min mogelijk kabels om weg te hoeven werken. Wifi boven ethernet dus; kort door de bocht.
Sonos uitgebreid.
Een aantal Sonos units lijkt voor streamen van muziek de logische keuze, maar daarmee kan ik niet zonder meer de TV erbij gebruiken. De Playbar zou dit wel kunnen, maar voor wat ik daarover lees moet je dan ook de Sub hebben en dan loopt het al erg ver in de papieren.
Eén optie die nu goed lijkt zou dus zijn een Playbar onder de TV, een Sub daar in de buurt, een Play 1 in de keuken en bijvoorbeeld op een kantoorkamer boven nog ééntje. Dat zit wel op ongeveer drie keer het budget wat ik zo in gedachte heb.
Ik zou natuurlijk ook voor een setje Sonos 1 of 3 kunnen gaan, maar dan mis ik de optie om geluid vanuit de TV te streamen.
Nadeel van Sonos vind ik dat je steeds setjes van twee moet kopen als je stereo wil en dat is voor mij toch wel belangrijk, tenminste in de woonkamer.
Chromecast + random hardware.
Een andere optie zou kunnen zijn om voor Chromecast Audio te gaan. Ik ben niet zo heel erg thuis in de multi-room mogelijkheden daarvan, maar het houdt de investering wel laag omdat ik dan in principe een "budget" set powered speakers zou kunnen aanschaffen, en een bestaande audio set verderop in huis kan hergebruiken. Ook speakers zoals de Edifier R1280T zijn dan een stuk goedkoper en met een chromecast audio heb je dan toch voor ~130 euro per kamer een vrij goed setje.
Voor in de woonkamer zou ik dan een betere set kunnen zoeken, maar als je geen streaming opties hoeft zijn er honderden kandidaten voor 1/2 van de Sonos prijs.
Overige opties.
Er is natuurlijk nog een aantal overige kandidaten, maar die lijken in de markt nu eigenlijk redelijk overschaduwd te worden door Sonos. Mis ik iets wat in mijn situatie beter zou passen?
Kan iemand me van wat advies, ervaringen of sturing voorzien?