HereIsTom schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:36:
[...]
*snip* jongeren werken niet langer en harder, de meeste zijn gewoon in de watte gelegde luie
*snip* die alles maar vanzelfsprekend vinden en maar denk overal recht op te hebben, waarvoor de ouderen allemaal hard hebben gestreden!
Wanneer zijn er voor het laatst massale demonstraties geweest van jongeren, ze klagen overal over, maar zelf demonstreren is al te veel moeite voor ze!
Harder werken; je zegt het zelf:
Toen was het ook veel meer de norm dan nu dat de vrouw op de kinderen paste en het huishouden deed en dat de man voor het geld zorgde. Het is voor een groot deel een norm verschuiving.
Dus waar vroeger in een huishouden de kostwinnaar moest werken voor het gezinsinkomen, zijn dat nu twee mensen. Misschien net zo hard, maar wel meer. Productiviteit per werknemer is sinds die 20-30 jaar ook flink gestegen trouwens. Maar goed, wat is harder? Fysieke arbeid vs mentale arbeid?
Hou ook even rekening met het feit dat tegenwoordig er dus weinig alleenverdienende gezinnen zijn; partners zullen het huishouden samen bestieren en dit combineren met hun werk. Het werk, huishouding en opvoeding is, wat betreft tijdsbesteding, niet anders dan een vroegere huishouden, met dien verstande dat we een extra fulltime baan erbij hebben om een fatsoenlijk dak boven ons hoofd te hebben. Zeiken we niet over maar wat waardering zou wel op zijn plaats zijn.
Langer lijkt me redelijk duidelijk; waar je eerst nog VUT en pre-pensioen regelingen had en mensen gemiddeld rond hun 62ste stopten met werken, loopt dat nu al op richtng de 64-65 en is de verwachting dat ik als 40-jarige nog 30 jaar door zal moeten gaan. Ook begrijpelijk nu we met zijn allen wat ouder worden en de oudedagsvoorzieningen ook voor de toekomst duurzaam moeten houden. Wederom; snappen we, zeiken we niet over, maar er mag wel wat meer waardering komen van diegene die deze offers niet meer hoeven te maken.
En wat betreft de regelingen waar de huidige 60-70 jarigen voor zouden hebben gevochten:
AOW: een regeling uit 1955, deze generatie zat nog op de basisschool
Pensioen (PSW) uit 1954, idem
WW wetgeving, 1952, idem
Bijstand uit 1963, generatie zat nog op de middelbare school of net werkende
HRA wetgeving, 1893 met aanpassing vak na WO2 om huizenconstructie te stimuleren.
VUT en prepensioenregelingen, 1964, generatie zat nog op de middelbare school of net werkende
Nu kan ik nog wel even doorgaan, maar de echte strijders zijn de 80+'ers en die ook Nederland hebben opgebouwd na de tweede oorlog, de ouders van de boomers zeg maar...Grappig genoeg hoor je deze generatie van 80+ers niet klagen over de jonge generatie. Het zijn juist de boomende borstkloppers..
- edit -
Huizenmarkt, daar hadden we het volgens mij over...
[
Voor 16% gewijzigd door
Señor Sjon op 19-10-2017 23:00
]