Allereerst goochel je een beetje met getallen. Laten we dingen gewoon onderbouwen volgens bronnen die iedereen even kan checken.
Jouw rekensommetje komt volgens mij eigenlijk zo uit:
50.000+25.000 komt volgens het Nibud uit op 399.937 (bij r1.75) of 388.863 (bij r2.75) in 2017
(En dan wel al met hoger salaris van 50.800 & 25.400).
De 10 jarige rente voor 100% LTV 10 jaar vast, dan kom ik echt niet lager dan
2.18% en ik zou eerder gaan rekenen met 2.30%. (Aangezien de duurzaamheidsvariant wat haken en ogen kent)
Dus ~390k x 2.30% = ~750 per maand.
(Annuitair zou je trouwens op 1275 per maand uitkomen)
Nog steeds beter dan huren, maar je zit er wel fors naast (ik lap het niet zomaar bij).
Ik zal die nog even 'debunken':
In 2015 1.405.000 hypotheken met NHG en nog eens 507.000 hypotheken onbekend
Nou is de NHG redelijk transparant en blijkt dat ze netjes vermelden hoe de vlag ervoor hing in
2015:
Eind 2015 waren er 1.002.516 NHG garanties op hypotheken en nog eens 251.533 NHG garanties op kwaliteitsverbetering hypotheken.
Dus 150.951 hypotheken hebben een NHG garantie die niet bekend is bij NHG?
En wat doen we met onbekend? 507.000 hypotheken hebben misschien een NHG garantie, daarvan weet zowel de eigenaar als de NHG dus niks vanaf
Dus deze bron is dusdanig zwak dat ik er geen conclusies uit durf te trekken.
Maar ook hier is de vraag eerder of we cijfers hebben die onderbouwen dat mensen zich steeds verder in de schulden steken en steeds meer risico nemen en dan komt dat (nog) niet naar voren in
CBS cijfers.
Er is een significante groeiende groep eigenaren die zijn woning hypotheekvrij heeft.
En eigenlijk alle indicatoren gingen in 2015 nog de goede kant op.
Als je
de hypotheekvrije eruit splitst, dan blijft de trend positief. Dat de LTV omhoog is gesprongen is niet gek (de V is gekelderd) en daalt nu weer, maar vooral de LTI (zowel bruto als besteedbaar) is terug aan het lopen en weer op niveau 2006. Dus de schulden zijn beter betaalbaar aan het worden.
Je ziet in die statistieken ook meteen terug dat de LTV naar 100% gaat, want in 2010 hadden jongeren nog een LTV van 1,07 en nu 1,00. De groep 30-35 zit in 2015 zelfs op 1,11. Daar zit dus nog een hoop oud zeer....
Anyway, moraal van het verhaal:
De aflossingsvrije hype kan ook gewoon dat zijn, een hype.
De gedragscode is namelijk vrij helder.5. Bij de bepaling van de leencapaciteit wordt - ongeacht de aflossingsvorm of de
rentevastperiode van de hypothecaire financiering - uitgegaan van ten minste de lasten
behorende bij een 30-jarige annuïtaire lening.
Er is niks 'extra' te lenen. Dus je mist de HRA. Tja, als je perse niet wilt sparen dan is dat 'de prijs' die je ervoor betaald. Ik juich het toe, betalen mensen alleen maar meer belasting