Dacht dat het ging over het totaal.. wat maakt nieuwbouw anders dan bestaand?redwing schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:39:
[...]We hadden het toch juist over (een tekort aan) nieuwbouw
Van bestaande bouw wordt er een factor 8-10 meer verkocht dan nieuwbouw, logisch ook.
Ik snap dat nieuwbouw de woningvoorraad vergroot, maar is dat nou echt het probleem? Ik zie (meestal) niemand onder de brug slapen dus blijkbaar is de voorraad op zich redelijk dekkend. Wellicht niet op type woning en gewenste prijs.... maar dan kom je op een heel ander terrein.
En ik vindt het juist heel sociaal dat zelfs in Amsterdam een corporatie in staat is voor 80% van zijn sociale huurders de prijs onder €618 te houden. Dat gaat je nog lastig worden met nieuwbouw daar.
Een een prijs bestaat uit meer dan alleen bouwen, onderhoud is ook niet uit te vlakken. Op die 55k woningen uit de eerdere passage is €78mio aan onderhoud in een jaar gepleegd. Dat is alleen al €120 per woning (allemaal) per maand. Oude meuk mag dan wel goedkoop gebouwd zijn maar nu is het renoveren geblazen.
Wat zijn dan volgens jou die sectoren waar rendabel te bouwen is, en waar zit het tekort?
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2017 15:18 ]