Switchie schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 03:46:
Die gekte word mede mogelijk gemaakt door gezinnen die krom willen liggen voor een hypotheek omdat ze perse in Rotterdam willen wonen. Wat is er mis met Korendijk? Half uurtje woon/werk verkeer is toch niet heel gek?
'Half uurtje' klinkt leuk, maar dat is als je geen kinderen hebt. (En bedenk eens wat je zou verdienen als je contract 5x9 was ipv 5x8... reistijd is ook gewoon tijd die geen vrije tijd meer is)
Zodra je de kinderen naar het KDV gaat brengen, dan moet dat wel 'in de buurt' zijn, basisscholen, toch handig als je keuze hebt en niet de plaatselijke zuipkeet door de week wordt omgebouwd tot klaslokaal, of nog erger, dat je elke dag in de auto mag stappen voor een extra ritje.
Ik liep al vrij jong (met mijn grote zus) naar school, kon zelf op een gegeven moment op de fiets naar mijn sportclub/muziekles/middelbare school etc. etc.
Ik ken Korendijk niet en ik weet niet welke faciliteiten ze hebben, maar er zijn genoeg dorpen waarbij het echt een drama aan het worden is. Ik hoef geen 1500 restaurants zoals in Amsterdam, maar alleen een frietkot in het dorp is ook wel erg minimaal.
Bedenk eens wat dat met de prijs doet, zeker sinds 2008 zijn er een hoop kernen waarbij supermarkten, banken & winkels vertrokken zijn. Dat 'ontwaard' je huis ook.
Ten tweede, Korendijk heeft 10.000 inwoners, Rotterdam 600.000, effectief maken de huizenprijzen in Korendijk niet uit (druppel op de gloeiende plaat), er zullen ook wel wijken in Rotterdam zijn die het slecht(er) doen, daarvoor hoef je niet een half uur in de auto te stappen. Maar ook moet je goed kijken wat er dan te koop staat. Ik heb zelf ook in de buitengebieden gekeken en dan staan daar 'pareltjes' te koop, voor het laatst serieus in de jaren '80 enig onderhoud en qua prijs toch nog ver boven 'modaal'. Schitterend natuurlijk als je het kunt betalen en kunt opknappen, dan kun je echt in een kasteeltje wonen. Maar dat is voor veel mensen ook gewoon onbetaalbaar.
Kijk je naar bijvoorbeeld Almere, genoeg volume/goedkoop aanbod om serieus impact te hebben op de prijzen van Amsterdam en dan zitten zij ook op -7,68%. Dan is er dus al flink wat prijsdruk omhoog.
(Eindhoven, Den Bosch, Breda zitten allemaal rond de 5% en daar begint de markt gestrest te raken.)
Ik wil niet negatief zijn, maar vooral realistisch. Een plan om kantoren om te bouwen of 'allemaal naar de krimpregio's verhuizen' zijn leuke ballonnetjes, maar je moet wel realistisch blijven of het echt een optie is voor de 'doelgroep' en dat de aantallen zin hebben.