Kleine voetnoot: in mijn hypotheekakte staat
letterlijk dat na de looptijd de hypotheek
volledig afgelost dient te worden. Je moet dus aan het einde van de looptijd een andere hypotheek afsluiten, waarmee je je aflossingsvrije hypotheek aflost. Er is
geen automatische verlenging, in veel gevallen. Aflossen is daarmee dus verplicht, al kun je dat, als je financiën dat toestaan, herfinancieren met een nieuwe hypotheek. Automatisch verlengen is dus geen recht, maar een gunst.
Deze misvatting is voor mensen met een nog steeds voldoende inkomen geen probleem, maar als je tegen die tijd wel voldoende geld zou hebben om het te betalen maar je voldoet niet aan de eisen voor een hypotheek dan kan het evengoed een probleem worden.
Veel banken hebben aangegeven niet meteen de lening daadwerkelijk op te eisen na 30 jaar, waardoor u gedwongen uw woning zou moeten verkopen indien u de restantschuld niet kunt betalen. De meeste banken zeggen de lening gewoon door te laten lopen en dat is mijns inziens meer dan terecht. Dit is echter tegengesteld aan wat in de hypotheekvoorwaarden staat vermeld, want daar staat namelijk in dat de lening na 30 jaar wordt opgeëist.
Bron:
http://www.fac-eindhoven....k-toch-verplicht-aflossen
Overigens nog een andere visie op de jouwe: na de looptijd van je hypotheek heb je 0,- maandlasten, terwijl de sociale woning 1100,- kost. Dan had 1000,- per maand rente op zich niet gek geweest, maar is 0,- natuurlijk ook niet verkeerd. Als je dat bereikt als je 70 bent dan heb je er wellicht nog een paar jaar lol van, maar als je, zoals ik, begin 50 bent, precies als de kids gaan studeren, geen hypotheek meer hebt.
Wie doet me wat? Tuurlijk leef ik nu en doe ik nu leuke dingen, maar ik regel zo ook een situatie waarin we tegen die tijd nauwelijks vaste lasten hebben. Een van ons kan volledig stoppen met werken als we begin 50 zijn, de ander hoeft alleen nog wat leuke dingen te doen. Prima dat jij dan nog 12k per jaar kwijt bent aan je huur-lening-hypotheek, maar daar doen wij dan met het hele gezin elke zomer 4 weken van rondreizen aan de andere kant van de wereld
Er is dus wel wat te zeggen voor aflossen, als het kan. Overigens geen waarde-oordeel, maar een andere kijk op zaken. Ik ben vooral heel blij als mensen nadenken over dit soort dingen. Dat gebeurt erg weinig.
[
Voor 27% gewijzigd door
NiGeLaToR op 21-09-2016 10:08
]