het is eigenlijk irrelevant wat mensen _willen_... als je kijkt naar een gehele markt en brede statistieken..
ofwel die mensen willen dingen die (ze) niet kunnen (betalen) en dan moeten ze maar daaraan wennen, of gewoon harder werken/meer verdienen..
klinkt lullig, maar dat is enkel hun eigen zaak en geen 'probleem' van iemand anders'..
het geeft gewoon een individuele en persoonlijke smaak aan van die inidividueen ... geen probleem dat een 'maatschappelijke/collectieve oplossing' vergt
Mee eens maar dat is meer omdat de overheid zijn eigen grondprijsbeleid probeert te repareren ipv meer bouwgrond vrij te geven.
Er is genoeg bouwgrond beschikbaar, momenteel staan bv 200.000 bouwkavels te koop in heel veel verschillende gemeentes... Er is ook geen centrale overheid die hierin sturing doet maar de beslissingen bouwgrond vrij te geven en keuzes welke prijs te rekenen is een keuze die lokale overheden doen, de gemeentes zelf.
Je kunt misschien stellen dat deze lokale overheden hun prijzen maar _moeten_ dumpen.
Inderdaad zijn de prijzen voor bouwgrond al bijna 10 jaar vrijwel gelijk gebleven, ook in de kredietcrisis hebben dezelokale overheden besloten geen prijsdaling in te voeren.
Ook terwijl de prijzen voor bestaande woningen zelf wel gedaald zijn in die periode, wat natuurlijk ook een verschuiven van de betaalbaarheid van nieuwbouw naar bestaande woning oplevert.
enkel, ook dat is hooguit een kort termijneffect en het is sterk te betwijfelen of het nu zo enorm 'fantasich' was geweest als de overheden in de tijden van dalende huizenprijzen ook nog eens de prijzen voor nieuwbouw hadden doen laten dalen.
Ikzelf denk dat het kortzichtig is het als erg positief te zien als er dumpprijzen of een prijzenoorlog gevoerd zou worden in de woningmarkt en ik denk ook zeker dat gezien de risicovolle vormen van financiering (nog steeds een substantieel deel van de mensen met een hoge restschuld op hun koopwoning, relatief veel mensen die ook als ze misschien 'willen' verhuizen, dit vooral niet kunnen omdat ze deze restschuld niet kunnen financieren) en zelfs de relatoief lage rente nu, dat het zelfs catastrophaal kan uitwerken als de prijzen vooral verder zouden gaan en blijven dalen.
Nogmnaals, verkijk je niet op specifieke gebieden waar een snel herstel optreed nu in de huizenmarkt (vooral rondom amsterdam, utrecht en den haag)... Het valt te betwijfelen of dat een structureel herstel van het prijsniveau is, of eerder ook deels gestuurd door de lage rente... wat dan evensnel weer kan opdrogen als de rente weer enigszins zou stijgen.
In erg brede gebieden blijkt het herstel helemaal niet zo snel te gaan of zelfs te ontbreken, ook ondanks de extreem lage hypotheekrente's.
In een groot deel van nederland liggen de koopprijzen nog altijd onder het niveau van ongeveer 10 jaar terug.
Nogmaals, wat ik probeer aan te geven is dat het helemaal niet zo'n vreemd idee is af te stappen van het idee dat er een enorm tekort zou zijn op de woningmarkt en de prijzen enorm verder gaan stijgen.
Ikzelf acht een prijsdaling zelfs zeer waarschijnlijk, ook zonder extra bijbouw beleid .. maar gewoon met het huidige tempo van nieuwbouw van rond de 50K woningen per jaar en ook een stijging van de huishoudens dat daar een beetje boven ligt, precies zoals die hoogleraar stelt, maar suggereert dat dat een 'tekort' zou opleveren..
het verschil in stijging van het aantal huishoudens ligt ook erin dat veel woningen beschikbaar kunnen worden in bestaande panden (bv in amsterdam komt al rond de 40% van de nieuwe beschikabre woonruimte uit bestaande panden, en 60% uit nieuwbouw)
Ook voor mensen die nu kopen acht ik het zeer te adviseren als ze bij hun financiele plannen bv ook eens meerekenen wat er precies gebeurt als de prijzen voor woningen in de komende 10-15 jaar uiteindelijk verder dalen.
zeker bij bepaalde woningstypes denk ik zeker dat juist over 10-15 jaar het aanbod sterker groet terwijl de vraag zelfs afneemt (en ja, dat is letterijk wat in alle analyses van kredietinstituten/financiers en overheden over de nederlands woonmarkt ook aangegeven wordt... ook al zijn bv bouwverbanden erg actief met het leveren van rapporten die dat soort rekensommetjes over 'aantal nieuwbouw-woningen' < 'groei huishoudens' uitbrengen en _dus_ moet er vooral meer bijgebouwd worden (impliciet: meer steen voor bouwsector natuurlijk), denk ik dat die die suggestie genuanceerd kunt zien;
Juist als die demografische voorspellingen gewoon kloppen zal er een flink overschot aan woningen kunnen ontstaan en ik betwijfel of dat zo '
leuk' is in de zin van '
dan kun je een woning voor een heel lage prijs kopen en kan iedere starter de woning kopen die hij 'wil''...
Ik zie dan ook het effect dat er dan over 10 jaar ook een groep is die 10 jaar eerder een woning met een hoge hypotheek gefinanciert heeft, die dan opeens veel minder waard is dan dat ze berekent hadden en dan hebben die menen ofwel opeens een restschuld die ze vroeger of later moeten zien te herfinancieren of misschien veel minder vermogensopbouw dan waarop ze gehoopt hadden door flink af te lossen op hun hypotheek.
De nederlandse huizenmarkt zit in een Heksen-dilemma waarin enerzijds de prijzen zo hoog zijn dat het voor starters erg duur is een woning te financiereen.
maar anderszijds ook zoveel mensen dure hypotheken hebben uitstaan en diep/nog dieper in de problemen komen als de prijzen structureel verder zouden dalen
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen