Zie onderstaand, ik ben wat jonger & zit iets onder/bijna op de 30k netto.
Zie onderstaand: Verder is het 'probleem' dat je simpelweg niet tegen de prijsstijging op kan sparen. Verder is er voor mij (door mijn relatief goede positie op de arbeidsmarkt, zit je dus wel weer in een duurdere regio dan de randen van het land) nog wel iets te regelen uiteindelijk (en doordat ik zonder schulden mijn studie af heb weten te maken). Ik 'kan' nog mee in deze zeepbel, iets er onder is gewoon weg kansloos zonder hulp van buitenaf (of relatie)
Ah kijk, komt het 'huren van de bank' weer langs

Moet ik je nu echt uitleggen (oa. iets met risico management & afschrijving die je 'vergeet') dat dat een vrij onverstandig plan is en nee het argument is niet direct de HRA.
Verder staat de het merendeel van deze huizen in regio's waar de werkgelegenheid nogal laag is voor mijn profiel (leuk en aardig allemaal maar dan sta je stil qua functie waardoor je zeker weet dat je voor eeuwig in z'n schoenendoos zit en het lekker gezellig gaat worden als je ooit een gezin hebt). De huizen die wel in een regio met werk op niveau (en toekomst) zijn belanden al helemaal in de categorie: nog 50k er tegenaan om het bewoonbaar te maken/houden.
Tja een plek onder de brug in een stuk karton is ook helemaal niet duur zullen we maar zeggen.
t_captain schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 08:59:
[...]
Woningnood wordt niet direct groter of kleiner door de fiscale regels aan te pakken. Het is gewoon de verhouding tussen beschikbare woningvoorraad en de (actuele of latente) vraag naar woningen. Beide blijven in eerste instantie gelijk.
Hooguit heb je een indirect effect: als de prijzen te ver zakken, gaat weer de rem op de bouwproductie.
Het stukje over inelastisch vraag/aanbod gelezen?
Verder blijft bouwen vrijwel irrelevant (een huis bouwen is zo duur niet), grondprijzen & politiek dat is waar het om gaat. De rede voor een de facto bouwstop toen 'de woningcrisis' (de 'klassieke term' waar mensen lagere woningprijs als een probleem zien ipv. juist die hoge prijs) het 'hevigst' was komt puur door speculatie met grondprijzen.
Als je HRA afschaft en het geld middels een evenredige belastingkorting teruggeeft, is het netto-effect vooral een stukje herverdeling van koopkracht op de woningmarkt. Per saldo zal het niet tot meer dan 10% prijsdaling leiden. En na enkele jaren is die alweer opgeveerd, omdat de besteedbare inkomens in het hogere deel van de arbeidsmarkt aardig oplopen.
Mwah, de HRA zorgt er gewoon voor dat mensen zich nog dieper in de schulden kunnen steken voor een woning, zeker als de rente weer oploopt wordt de impact weer groter (gezien dan het besteedbaar inkomen de rem wordt ipv de 4 a 5x je jaarsalaris kunnen lenen).
[...]
Je mist tussen alle dramatiek een heel belangrijke optie. Je hebt als Nederlander recht op vrije vestiging in de hele EU. In Duitsland liggen de banen voor het oprapen (vooral in het zuiden), betalen ze beter en zit je 1 uur vliegen of 1 dag rijden van jefamilie in NL af. Er zijn ook goedkopere, meer exotische en warmere opties, voor ieder wat. Ierland en Malta trekken bijvoorbeeld ook aan ons IT-talent.
Eh die mis ik helemaal niet, 'sociaaleconomisch vluchteling' niets meer en niets minder ben je dan, het 'asiel' hoef je niet aan te vragen maar voor de rest? Geeft overigens wel schitterend de verhoudingen aan. De 'gewone' burger als dienaar van het kapitaal die lekker geld verdiend aan een bubbel. Mag ik een teiltje?
Echt heb je door wat je zelf zegt: 'Ok, je bent dan wel 'hoog opgeleid' in een sector waar we een 'schreeuwend gebrek' aan hebben, echter runnen we dit land om een financiële bovenlaag in het zadel te houden/verder te verrijken. Zodoende krijg je ondanks die technische WO opleiding maar zeer moeizaam perspectief op normale woonruimte die je niet tot lengte van dage met 'huisgenoten' hoeft te delen (luxe toch, wie heeft er nu een dak boven zijn hoofd nodig?). Dit vind ik verder niet vreemd ofzo, dan verhuis je toch lekker naar een ander land, andere taal, een dag reizen van vrienden/familie weg?
Echt zijn we nu echt zo gek geworden als het om de waarde van een huis, dat 95% van de mensen toch niet wil verkopen, gaat?

Als teveel mensen van die optie gebruik gaan maken, wordt het wel een maatschappelijke kopzorg. Je verliest immers juist die jonge mensen, die iets te kiezen hebben. Voor de lange termijn niet gunstig.
Geloof je dat echt?

Vind ik een erg naïeve gedachte

dit argument blijkt ook amper invloed te hebben als we zien hoeveel intellect er verloren gaat aan niet productieve sectoren & mensen die worden opgeleid op een opleiding waar geen baan voor is.
Iedereen heeft zijn voorkeuren, maar in de financiele sector werken is imho iets anders dan je ziel verpanden. Het is geen onoirbaar beroep ofzo 
Tja dat is persoonlijk, voor mij staat het op 1 lijn met de
kankerindu eh, tabaksindustrie, wapenindustrie & huursoldaten in een blackwater-achtig bedrijf. Nee ik bedank er voor om de rest van Nederland een oor aan te naaien.
En ja ik stel hem afentoe een beetje scherp, omdat 'het normaal' dat veel mensen vinden in mijn opinie helemaal niet zo 'normaal' is, maar knettergek als je het op iets anders dan een huis toepast. Ik heb goede hoop dat op een dag
het raam van Overton op een heel andere plek beland.
[
Voor 22% gewijzigd door
GoldenSample op 25-05-2016 18:37
]