TheGhostInc schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 12:36:
Natuurlijk wordt er meer verkocht om te verhuren! Dat komt omdat de corporaties massaal woningen van de hand doen, liefst nog met de huurders erin. Je denkt toch niet dat een investeerder een hele straat naloopt met briefjes: 'Wij kopen uw huis op 1-1-2017 om te verhuren'. Dat zijn gewoon plukken huizen die altijd al in de verhuur hebben gestaan en dat nu nog steeds staan. Hoe groter de transactie, hoe minder er effectief verandert.
Uiteraard zijn er ook partijen die kleinere transacties doen en 'woning voor woning' van de markt halen. Maar volgens mij hadden we in NL de kleinste particuliere huursector van de hele EU. Dus hoe dit nu meteen 'fout' is, dat snap ik ook niet.. het betekent eigenlijk dat we een beetje een normale situatie krijgen.
Wat er gebeurt is dat vanwege de lage rentestanden beleggers dat geld elders gaan investeren. Het was vooraf bekend dat QE vastgoedprijzen opblaast, dat zagen we overal in de wereld en zien we nu ook in Europa. Het probleem is dat zodra die rentes stijgen die vastgoedbelegger zn geld weer uit de markt gaat halen. Daarnaast is het een probleem dat die vastgoedbelegger de kosten omhoog jaagt voor de bewoners.
Er gebeurd NIKS NIEUWS in Amsterdam. Kijk pre-2008... gekkenhuis, huizenprijzen vlogen de lucht in. En nu... precies hetzelfde! Natuurlijk zal de lage rente de prijzen beïnvloeden, maar effectief maakt het geen drol uit. Als je 2000 euro per maand hypotheek voor een appartement betaald, of het dan tegen 2, 5 of 10% is, de prijs is dan eigenlijk alleen een getalletje bij de bank, notaris & kadaster. Met een annuitaire hypotheek is het na 30 jaar van de koper.
Ik vind dat hopeloos naief. Ja, we hebben eerder in de geschiedenis periodes gezien waar de prijzen hard omhoog gingen, net zo goed als dat we periodes hebben gezien dat de prijzen hard naar beneden gingen. Historisch is er nog steeds een duidelijke trend te ontdekken en de klassieke uitspraak op de hoogte punt van een bubbel is dat dit het "nieuwe normaal" is. Zelden blijkt het nieuwe normaal echt normaal.
En de vraag of die 2000 euro per maand veel of weinig is... tja heel eerlijk heb JIJ daar weinig over te zeggen. Als mensen dat soort bedragen graag betalen om te wonen in Amsterdam... dan betalen ze dat soort bedragen! Apple pakt ook zieke marges op hun telefoons... dan kun je dus een ander merk kopen, of als je fan bent van Apple, dan ga je zitten jubelen hoe goed ze het doen. Amsterdam is niet anders. Lekker mee jubelen dus als je er wilt wonen en anders... anders ook gewoon netjes accepteren dat het niet 'je ding' is.
Het verschil is dat wonen een eerste levensbehoefte is, een telefoon niet. Als water voortaan 50 euro de liter kost kopen mensen dat ook, maar dat is niet normaal. En natuurlijk zijn er mensen die er bakken geld aan verdienen (en daar dus volop voor zullen lobbyen in de media) en groeit op papier onze economie door al die wateromzet, maar iedereen snapt dat dat niet wenselijk is.
Daarnaast is het punt niet dat relatief populaire buurten relatief duurder zijn. Dat een buurt populair is verklaart waarom die buurt duurder is dan een niet populaire buurt, het verklaart niet dat de prijzen harder stijgen. Hartje Amsterdam was altijd al de populairste buurt van Nederland en dat was ook het geval toen de prijzen daalden. Hipsters zijn van alle tijden en niet ineens veel meer gaan verdienen.
Hoezo zit ik er naast? Dat is toch precies wat ik zeg? Er is op dit moment ander geld wat ook rendement zoekt omdat haast nergens anders nog rendement te behalen is. Dat zelfde geld is ook zo weer weg zodra dat wel het geval is.
En ja, ik mag het alarmerend vinden dat wonen een melkkoe aan het worden is voor groot (buitenlands) kapitaal en dat normale mensen daar de dupe van zijn. Inderdaad, dat is ideologisch en kan je het mee oneens zijn, maar daar hebben wij als stemmers en inwoners van dit land in principe
wel wat van te vinden.
Die hoge prijzen in Amsterdam 'gaan nooit meer weg'. Voor de mensen die in 2013 hun slag hebben geslagen is dat heel gunstig. Een jaartje of 2-3 in Amsterdam wonen is dan ineens heel lucratief!
De verklaring voor de absurde huizenprijzen is niet anders dan pre-2008. Gewoon vraag & aanbod. Te weinig aanbod en absurd hoge vraag.
Haha, in Amsterdam hebben ze een geschiedenis met dat soort uitspraken, dat riepen ze honderden jaren geleden over tulpen ook. Zelfs prof Schiller haalt die
uitspraak regelmatig aan.
Dit plaatje van de "economic bubble lifecycle) heeft zich in de geschiedenis al tientallen keren herhaald (en is ook in dit topic al een aantal keer voorbij gekomen), maar let op dat jouw uitspraak er ook op staat:
Hoe dan ook is de huizenmarkt natuurlijk niet gewoon "vraag en aanbod". Beide zijden worden volop gestuurd door de overheid, dat alleen zorgt er al voor dat dit niet normaal is. Niets is zo onbetrouwbaar als de overheid. De geschiedenis laat zien dat ook in Amsterdam de prijzen omlaag kunnen en ik zie geen enkele rationele aanwijzing waarom dat nu niet het geval zal zijn. Sterker nog, in tegenstelling tot de vorige bubbel was de rente nog relatief hoog, waardoor er niet zoveel "snel geld" in de huizenmarkt zat en die klapte ook. "snel geld" op zoek naar snelle hoge rendementen is ook zo weer weg...
Zowel het aanbod als de vraag zijn niet structureel veranderd de afgelopen jaren. Zoveel Nederlanders zijn er niet bij gekomen, de lonen zijn nauwelijks gegroeid en het aanbod is statisch daar kan überhaupt niet veel veranderen op korte termijn, er is geen oorlog geweest waardoor er bijzonder veel gesloopt is en er is ook niet enorm gebouwd. Aangezien er structureel niet zoveel veranderd is is het een veilige aanname dat er tijdelijke effecten aan het werk zijn, in mijn ogen de lage rente en manie aangewakkerd door de politiek, lobby en media, wat zo ineens weer om kan slaan en waar honderdduizenden gewone Amsterdammers last van hebben.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"