Ik walg er juist van dat in NL elke vorm van eigen verantwoordelijkheid wordt ontweken door de consument/burger.
Als ik kijk hoe bijvoorbeeld de gemiddelde autorijder in NL omgaat met die verantwoordelijkheid, dan is het echt dramatisch. Volgens mij is het stoplicht ongeveer het enige wat nog een beetje wordt gerespecteerd.
En je ziet het vooral terug in de 50/30 km discussie. Hoeveel drempels, bochten, versmallingen moet een gemeente wel niet aanleggen om het veilig te houden tijdens 2 a 3 uurtjes per dag (school begin/uit). Maar de lijst is eindeloos, van vervuiling op de weg (schuld van de boeren) of mist, maar snelheid niet aanpassen tot aan het bellen, liever een ongeluk riskeren dan een handsfree set inbouwen (100 euro?).
Maar daar zit dan ook (IMHO) het probleem. Eigen verantwoordelijkheid is prima, zolang de consequenties ook gewoon voor eigen rekening zijn. Een kind doodrijden is 'lastig', maar het gebeurd te weinig om de consequenties echt te voelen. Maar pak die wilde zwijnen op de veluwe, waarom moeten daar hekken staan? Als automobilist kun je prima de snelheid aanpassen... maar wacht... OVERHEID, DOE IETS!
Maar op zich kan ik best een stukje met je mee. We hebben nu LTI & LTV en eigenlijk zou je de combinatie moeten limiteren, niet onafhankelijk. Dus als je een LTV < 80% hebt, wat maakt die LTI dan nog uit? 10x je salaris? Prima, als jij alles wilt inleveren voor dat huis, akkoord. En als je het niet meer kunt betalen... dan sta je buiten. LTV 120%? Waarom niet, bij een LTI van < 3 is daar ook niet heel veel mis mee.
Dan ook gewoon je eigen broek ophouden. Geen hypotheek, geen lening en je rekeningen netjes betalen en er is niks aan de hand.
Maar ik ben DOLBLIJ met het BKR. Want als je bijvoorbeeld in de UK kijkt, daar heb je commerciële partijen die het regelen. En die bedrijven zijn natuurlijk heel behulpzaam (tegen betaling). Hoe meer credit kaarten hoe beter je rating (als je ze netjes afbetaald) en dat soort gekkigheid.
En dan laten we onze 'naïeve' 18-jarigen los... die hebben een fikse 'studieschuld' tegen de tijd dat ze doorhebben hoe het werkt.