ph4ge schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 10:40:
[...]
Er is echt niemand die voor midden jaren 90 gekocht heeft en niet de inflatie heeft verslagen, daarom hoor je dat niet. Zelfs in enorme krimp gebieden niet. De huizenprijzen zijn na inflatie nog altijd
aanzienlijk hoger dan op de laatste piek in 1978, en dat was op dat moment de hoogste prijs in de historie van Nederland. Zelfs de ultieme pechvogel die en bovenop de piek kocht en zn buurt achteruit heeft zien gaan heeft na inflatie geen verlies, maar voor het overgrote deel geldt natuurlijk dat ze niet zoveel pech hadden.
Zucht...ik hebt het pas een keer of 10 aangegeven. Ik heb de inflatie bij lange na niet verslagen...en hier ongeveer het hele dorp niet. Ik ben er vet op achteruit gegaan. En dat is geen klacht, ik heb er immers ook gewoond, maar pure praktijk en geen theoretisch model
Nogmaals, Gekocht in 1980 voor 159000 gulden (72000 euro), het was 2 jaar later nog maar 109000 (49000 euro) waard. Pas rond 1995 was de waarde ongeveer de aankoopprijs Maar daar moet je dan wel weer 15 jaar inflatie aftrekken. En wat je er ook bij moet rekenen dat het in 1995 niet meer hetzelfde huis was als in 1980. Want het huis dat ik in 1980 kocht had enkelglas vuren kozijnen en geen dakkapel. Het huis in 1995 had dubbelglas op de begane grond, hardhouten kozijnen en wel een dakkapel. Het geld dat daar aan uit gegeven is moet je eigenlijk bij de oorspronkelijke koopprijs optellen. Ik heb het alleen in kleine stukjes uitgegeven en het staat nergens bij een notaris of het kadaster vermeld en is dus niet in de statistieken terug te vinden
Daarna gingen de huizenprijzen flink stijgen, met een piek rond 2008. Nu zijn ze weer een stukje gedaald
Op dit moment is de WOZ waarde van mijn huis 149000 euro.
Dat is dus een factor 2 hoger dan de oorspronkelijke koopprijs. Maar daar zit dus wel 34!!!! jaar inflatie achter van rond de 2% gemiddeld.
Dat is door de samengestelde interest ook ongeveer een factor 2. De inflatie is in deze omgeving dus maar net bijgehouden.
(En het huis van nu kan je weer niet vergelijken met het huis uit 1995. Het jaren '80 dubbelglas inmiddels vervangen door HR++ glas in het hele huis en de spouwmuren en de bodem zijn geïsoleerd. )
Maar laten we eens gek doen...onze gemeente is echt maf en heeft de WOZ waarde echt heeeeeeeel laag gezet. Ze zitten er gewoon een vette 20% onder. Dan nog heb ik maar nauwelijks de inflatie verslagen als je kijkt naar de verkoop prijs van een bepaald perceel.
Een stukje verder hier in de straat stond een huis in 'de oorspronkelijke staat met tal van authentieke details' MAW niets aan gedaan behalve een likje verf zo nu en dan. Gewoon enkel glas, geen dakkapel, basis keuken. Ik kan je vertellen dat die bij lang niet de 149 heeft opgebracht die mijn huis nu als WOZ heeft.
Jij rekent consequent het opwaarderen van de huizen niet mee. Huizen blijven niet hetzelfde, er komt meer luxe in, er worden isolatie maatregelen genomen, er komen dakkapellen op of een uitbouw. Dat maakt de waarde van het huis volgens het kadaster wel hoger. Maar het is dus niet meer het oorspronkelijke object wat je koopt. Of nog erger: Iemand koopt een perceel met een oud vervallen slooprijp boerderijtje er op. Voor weinig meer dan de grondprijs. Dan sloopt hij het, en zet er een prachtige vrijstaande villa op. Na een paar jaar verkoopt hij het weer. Als je dan naar de verkoop prijzen kijkt zie je dat in 5 jaar tijd de waarde van het huis aan de XXX straat 120 van 200K naar 800K is gegaan. (Vrienden van mij hebben dat dus gedaan) Dat soort effecten zit ook in de stijgende huizenprijzen. Het omgekeerde komt niet voor, niemand koopt een duur huis en gaat het downgraden.
Als ik mijn huis in 1985 had gekocht was ik er wel goed uitgesprongen. Dat klopt, maar dat is dus de bodem van de markt. Jij zegt dat _iedereen_ die voor 1995 gekocht heeft bakken winst heeft gemaakt. Ikz eg het omgekeerd...alleen de mensen die tussen 1983 en 1993 hebben gekocht hebben winst gemaakt en minder dan het lijkt door dingen als verbouwingen
[
Voor 3% gewijzigd door
Ortep op 02-07-2014 13:22
]