Per wanneer zou dit zijn? Google geeft alleen "het plan" om dit te gaan doen. Lijkt me hoog tijd om dit openbaar te maken, en als het even kan ook meteen de verkoopprijzen van het kadaster (nu kan je het alleen tegen betaling opvragen).
EXX schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 16:35:
Het probleem is dat de ECB niet alle problemen voor de politiek kan oplossen, ook al denkt de politiek van wel. De ECB heeft door allerlei maatregelen en noodgrepen de eurozone boven water gehouden en gestabilizeert. Meer kan de ECB eigenlijk niet, daarvoor is de politiek aan zet. Maar die wil eigenlijk niet, want dan moeten ze hervormen en dat is niet populair..
Ondertussen zit de ECB op 0,15% rente, dat was 5 jaar geleden 5%. De laatste verlaging van 0,25 naar 0,15 betekent dat een bank nog maar 1500 i.p.v. 2500 euro per jaar kwijt is voor 1 miljoen euro. Vervolgens wordt dat geld tegen (zeg) 4% uitgeleend, m.a.w. 38.500 euro per jaar winst i.p.v. 37.500 euro. De ECB hoopt dat banken zo meer gaan uitlenen, maar als 37.500 euro niet genoeg motivatie is, kan ik me niet voorstellend at 1000 euro meer dat wel is... (even kort door de bocht natuurlijk).
Het geeft ook aan dat de ECB-strategie redelijk aan z'n eind zit: ze kunnen vrijwel niet lager. Vergelijk dat met die 30 keer (!!) zo hoge rente een paar jaar geleden, en het lijkt mij op wanhoopssprongen.
Tot nog toe lijkt "meer schulden" werkelijk de
enige "oplossing" waar politiek en ECB mee komen. Terwijl het een schuldencrisis is! Meer schulden lijkt me vooral uitstel van executie.
Als je de politiek mag geloven is het heel erg... Maar de politiek maakt zelf schulden, en subsidieert de overgrote meerderheid van de consumentenschulden in Nederland. Dus ja, dan is deflatie een groot probleem.
Als de politiek niet te veel zou uitgeven, en dus geen schulden zou maken, lijkt het me helemaal geen probleem. Het argument dat consumenten dan gaan wachten met uitgeven geloof ik niet zo, er zijn genoeg producten die steeds goedkoper worden, en toch prima verkopen.
Als laatste argument zie ik voornamelijk de overheid zelf de inflatie opjagen. Vrijwel elke belasting of heffing krijgt jaarlijks een inflatiecorrectie, PLUS elk jaar is er wel een belasting die gigantisch stijgt. Neem de assurantiebelasting (bijna 3 keer zo hoog binnen 2 jaar) of de waterbelasting (verdubbeld begin dit jaar, terwijl drinkwater zelf iets goedkoper werd).
Ik hoor viavia alweer wat gepruttel langskomen over nieuwe maatregelen tegen de HRA.
Ik zou willen dat ze eens knopen doorhakten. Wij willen graag een huis kopen, maar je kan er nu gewoon op wachten dat je renteaftrek straks vervalt. Ondertussen betaal je nu wel de hoofdprijs voor dat huis. Dan liever meteen geen renteaftrek, en meteen meer betaalbaarheid.
Señor Sjon schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 19:32:
Een afschaffing van de HRA geeft maar een paar jaar respijt op de exploderende zorgkosten. Dan gaat de woning naar box 3 en zo kunnen we nog een paar jaar de zorg betalen. Uiteindelijk zal daar het geld vandaan moeten komen.
Des te meer reden om voorstander te zijn van lagere huizenprijzen! Als je huis niks waard is, valt er weinig te belasten via in ieder geval box 3.
ph4ge schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 19:56:
Je moet de HRA niet afschaffen/beperken als lastenverzwaring, dat schiet inderdaad niet op en wordt volgens mij ook door helemaal niemand voorgesteld (al is dat inderdaad wel wat de VVD gedaan heeft). Je moet het afschaffen om het belastingsysteem simpeler, efficiënter, goedkoper en eerlijker te maken en om de ongewenste bijeffecten (hoge schulden, hoge kosten wonen, grote risico's, geen vrije keuze woonvorm, onrendabele huurmarkt etc) te voorkomen. De HRA moet gewoon worden afgeschaft en verrekend worden met de IB, die lagere IB heeft vervolgens ook allerlei voordelen.
Maar juist de gedeeltelijke verlaging van HRA, waarbij bestaande gevallen ontzien zijn, zorgt voor een relatieve lastenverhoging voor nieuwe gevallen. Afschaffing/vermindering voor iedereen is wat dat betreft veel beter.
Ik geloof er eigenlijk niets van. Bij de Hypotheker konden we vrijwel direct terecht voor een informatiegesprek. Dat komt niet omdat ze het daar zo druk hebben...
Verder zijn nieuwe hypotheken enorm eenvoudig geworden, annuitair is standaard en simpel, stukken doornemen kost misschien 4 uurtjes. En daarvoor claimen ze dan 1-3000 euro. Het "we hebben het zo druk" komt meer over als goedpraten dat het zo duur moet zijn.
Het is ook typisch iets uit de bankenwereld, verzekeraars hoor je er nooit over dat het zo druk is, terwijl er vele malen meer verzekeringen worden afgesloten dan hypotheken.