Deze maatregel zal er waarschijnlijk voor zorgen dat dezelfde woning een stuk goedkoper is, wat betekent dat je een lager bedrag hoeft te sparen. Dat zal er tevens voor zorgen dat de huren lager zijn, wat sparen makkelijker maakt, bovendien komt er geld kwijt wat we nu gebruiken om schulden te subsidiëren die de opbouw van dit vermogen kan subsidiëren. In heel de wereld kunnen ze het, in Nederland was het tot een jaar of 30 geleden ook heel normaal, dus er is geen fundamentele reden waarom we het hier niet zouden kunnen, behalve dan dat we het niet willen.
Vergis je niet dat als je het huis eenmaal hebt je ook gemiddeld 3,3% per jaar aflost, dus zeg 10% sparen in 3 jaar moet kunnen zonder dat je er anders op leeft dan als je het huis eenmaal hebt.
TheGhostInc schreef op zondag 03 januari 2016 @ 13:30:
Wat ik nog niet heb meegenomen is dat bij een 80% LTV we geen ORV meer nodig hebben, dat de renteopslag naar beneden gaat en dat we meer concurrentie krijgen op de hypothekenmarkt vanuit andere landen. Ergo: het is een wassen neus die misschien een paar jaar voor een dipje zorgt, maar daarna vooral de rijken helpt en die 'het gepeupel' een beetje van de koopmarkt weert.
ORV is er in de eerste plaats zodat als 1 van de 2 inkomens wegvalt het overgebleven inkomen kan blijven wonen, het heeft dus ook veel met de LTI te maken. Het klopt echter dat het belang afneemt, wat lagere maandlasten ten gevolgen zal hebben. Ik zie niet in wat hier slecht aan is. Net zo min als dat ik niet zie dat concurrentie uit het buitenland betekent dat we meer gaan betalen? (of lees ik het verkeerd?)
TheGhostInc schreef op zondag 03 januari 2016 @ 13:30:
Het zorgt ervoor dat de LTI weer omhoog gaat lopen door lagere lasten op de hypotheek en daarmee is het grootste gedeelte van het effect een tijdelijk effect. Net zo goed als het effect van al die aanpassingen na 2008 al hard aan het 'verdampen' is. Behalve natuurlijk als je in een gebied woont waar niemand wil wonen, maar dan heb ik nog een
aanrader. Maar in Duitsland (met 80% LTV) zie je in de populaire gebieden dan ook geen verschil met NL in de populaire gebieden.
De LTI wordt gewoon vastgesteld door oa het Nibud, er is geen reden waarom dat automatisch zou moeten oplopen. Het probleem wat de criticasters van de Nederlandse woningmarkt hebben is A. dat we een te groot deel van ons inkomen kwijt zijn, B. zelf geen vrije keuzes mogen maken en C. dat de risico's te hoog zijn. A en C pak je aan door de LTV te verlagen.
Verder zie je dat alle regio's die 1 op 1 vergelijkbaar zijn (de grensstreek) dat Duitsland simpelweg veel goedkoper is. Dat je ook dure gebieden hebt is moeilijker te vergelijken. Het percentage van hun inkomen wat Duitsers kwijt zijn aan wonen is gewoon veel lager.
Krisp schreef op zondag 03 januari 2016 @ 13:34:
Dat is zeker niet het hele verhaal: dat was omdat de Amerikanen ongeveer
$13 Miljard ($130 miljard in huidige waarde) in de Europese economie staken via het Marshall plan. Bovendien was er domweg veel op te bouwen, dus was er veel vraag naar personeel en gingen de lonen rap omhoog. Dat laatste zorgde ervoor dat de
gemiddelde maandlasten zo laag blijven, maar als je een huis kocht had je het ook in de jaren '50, '60 en '70 zwaar. Vraag je ouders maar. Bovendien waren er toen andere uitgaven (voedsel bijvoorbeeld) die veel zwaarder meetelden.
Het Marschal plan is vooral goede marketing geweest. Voor de duidelijkheid, we pompen dat bedrag nu elke 2 maanden in de economie en het heeft nauwelijks effect.

Nee, dat was niet de reden.
offtopic:
Leuk om eens te lezen:
HET GELIJK VAN DE KOOPMAN oa over hoe we met de kredietcrisis om zijn gegaan en het werkelijke belang van het Marschal plan.
Ik ben het niet met je oneens dat de uitgaven van woningen omlaag moeten, laat dat duidelijk zijn. Anderzijds zijn de maatregelen die nu genomen zijn (LTV omlaag, verplicht aflossen, etc) ongelofelijk belangrijke stappen in de goede richting en bouwt iedereen nu vermogen op. Maar de geijkte maatregel om die lasten te verlagen (normeringen aanpassen) heeft draagvlak bij kopers noch verkopers. Mensen willen domweg zoveel geld uitgeven, hoe vreemd het ook klinkt. Bovendien los je het probleem van haves en don't haves er niet mee op: hoger opgeleiden zullen nog steeds kunnen kopen (alhoewel het bedrag wat ze uitgeven lager is) en lageropgeleiden nog steeds niet (de normen zijn immers te streng). Daarnaast wordt vermogen steeds belangrijker en zullen de verschillen tussen arm en rijk alleen maar toenemen, en heb je een hele heritage aan huizenbezitters die onder water staan. Normeringen aanpassen gaat dus niet werken, vanwege de bijeffecten.
Er is niemand die werkelijk meer wil betalen voor hetzelfde huis. Er is een grote effectieve lobby die dat wil, maar dat is met feiten te bestrijden.
Je verwart in het 2e onderdeel de haves (mensen die rijk zijn geboren) met mensen die daar zelf voor gewerkt hebben. Dat is een probleem (ook los van de huizenmarkt), maar dat hoger opgeleiden dus mensen die daar zelf voor werken mooier wonen is prima.
Ik zie ook niet in hoe het verplaatsen van het risico concurrentie aanwakkert. De enige manier om concurrentie aan te wakkeren is door meer partijen in de markt deel te laten nemen, precies wat in Duitsland ook gebeurt en wat ik dus ook voorstel.
Heel kort samengevat zorgt het er voor dat banken kunnen differentiëren ipv dat we slechts 4 partijen hebben die allemaal precies hetzelfde doen. Creëer een systeem waar banken zelf niet alleen de lusten maar ook de lasten hebben, dat zorgt voor concurrentie.
De reden dat de markt jaren op slot zat waren niet de zakkende huizenprijzen, maar omdat mensen vast zaten in hun eigen huis doordat ze onder water zaten. De markt is weer op gang gekomen omdat veel mensen boven water komen.
Dat is nogal een claim, waar baseer je dat op? Kip-ei technisch gezien klopt het namelijk niet, eerst lopen de transacties op en dan pas langzaam de prijzen.
We hebben hier al regelmatig besproken dat de onderwater problematiek een stuk kleiner impact heeft dan je op het eerste gezicht zou denken. Het treft maar een kleine groep die echt wilde verhuizen en omdat er alleen naar hypotheek vs waarde van het huis wordt gekeken en niet naar al het ander bezit. Bijna alle huizen die onder water stonden stonden dat omdat het belastingtechnisch gunstig was.
De markt is primair op gang gekomen door de lage rente. Dit trekt investeerders die elders rendement zoeken, het maakt verhuizen naar een andere koopwoning erg aantrekkelijk omdat je dan een lagere rente krijgt en het maakt huren relatief nog onaantrekkelijker. Secondair zijn het alle tijdelijke maatregelen die vonkjes moesten geven, het criminaliseren van huurders en het opjagen van huur, het veel te weinig bouwen van koop en huur woningen (sterker nog, het massaal slopen) en de dump van sociale huurwoningen op de koopmarkt. Dit alles leidt vervolgens tot vertrouwen, of manie/kuddegedrag, pas helemaal onderaan de lijst staan wat mij betreft de kleine groep mensen die niet konden verhuizen.
Niet volstrekt relevant, wel relevant tov andere factoren. Het feit dat wij jaarlijks een slordige 20 miljard aan overheidssubsidies nodig hebben, een kunstmatig dieptepunt hebben in rentestanden en toch nog het duurst wonen van Europa tov ons inkomen (muv de Grieken wiens inkomen rap gedaald is) geeft aan dat er een bubbel is. Dat een huis hier in Euro's duur is tov een huis in Congo zegt inderdaad op zichzelf niks.
Ik zou eerder kijken naar het aantal transacties ten opzichte van het totaal aantal huizen. Als je nu kijkt dat er ongeveer 4 miljoen koopwoningen zijn, en er van 1 dec '14 tot 30 nov '15 182.000 woningen zijn verkocht. Dat betekent dat een huis gemiddeld grofweg eens in de 22 jaar verkocht wordt. Dat is een interessant getal, waar je van alle mee kunt:
[list]• kennelijk is de looptijd van een hypotheek langer dan de tijd dat iemand een huis bezit. Zouden we dan niet de looptijd van een hypotheek moeten verkorten? Immers: het lijkt me zinnig dat je eerst een huis aflost voordat je naar een volgend huis gaat.
• Of anders: het aantal transacties is helemaal niet zo hoog, omdat we gemiddeld
7 keer in een leven verhuizen (eens per 10 jaar). Natuurlijk moet je daarin meenemen dat jongeren vaker verhuizen, maar toch: we kunnen best wat meer transacties gebruiken. En wat als we mensen met een laag inkomen -die kennelijk ook niet zo vaak verhuizen- in plaats van huurtoeslag een staatshypotheek aanbieden? Kennelijk verhuizen die mensen niet zo heel vaak, en het zorgt ervoor dat die mensen na hun pensioen met weinig vermogen rond kunnen komen.
• Het getal kan ook veel te hoog zijn, je koopt immers een huis 'voor het leven'. Dan zou de overheid de markt moeten afremmen, zoals ze dat vroeger deed door 6% overdrachtsbelasting te vragen.
Nee, de samenleving wordt steeds flexibeler, het is nergens voor nodig om te wachten tot je een huis hebt afgelost totdat je gaat verhuizen. Er zijn maar weinig relaties die de 30 jaar vol maken, nog minder baantjes die het halen en ook de kinderen zijn dan alweer lang het huis uit. Het feit dat we vaker verhuizen dan de gemiddelde looptijd betekent dus zeker niet dat we sneller moeten aflossen.
En ik blijf bij mijn eerdere standpunt: de huizenprijzen zijn niet te hoog of te laag, het is simpelweg wat de gemiddelde Nederlander er voor over heeft. Jouw kritiek (de gemiddelde Nederlanders kan dat helemaal niet uitgeven) gaat niet op omdat half Nederland moord en brand schreeuwt en willens en wetens normen probeert te ontwijken. Dat heeft negatieve consequenties voor de economie, en daarom zou ik liever willen dat rente inkomsten niet naar banken gaan maar naar particuliere investeerders (crowdfunding of familieleden). Ik snap oprecht niet waarom je daar tegen bent.

De mensen die het hardste schreeuwen zijn zelden de mensen die gelijk hebben.
LTI verlagen helpt ook niet, en werkt alleen de mensen die wel kunnen sparen (en dat zijn er niet zo veel, anders loopt de economie vast) of vermogen bezitten in de hand. Ergo: de verschillen tussen arm en rijk worden alleen maar groter.
En dan is het cirkeltje weer rond. Omdat wonen in Nederland te duur is, sparen wordt afgestraft en lenen gesubsidieerd, kunnen mensen niet sparen. Daar profiteren de mensen van die vermogen hebben wat ze voor zich kunnen laten werken. Er is maar 1 manier om die cirkel te doorbreken.
TheGhostInc schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:54:
Bescherming voor de bank? Werk je voor een bank dan en ben je bang voor je baan? Waar zit het risico voor jou?
De NLse huizenmarkt heeft amper effect gehad op de hele (banken)crisis. Er zijn geen 'bad banks' opgericht met bagger NLse hypotheken. Er is geen enorme piek in achterstanden ontstaan. De NLse markt was/is niet 'heel fris en fruitig', maar we hebben geen Spaanse of Amerikaanse taferelen gehad. Alle problemen voor NLse banken hadden amper te maken met NL. Vooral geïmporteerde ellende en producten die niks te maken hadden met de huizenmarkt. Daarna zijn we gaan snoeien in de regels en DAT heeft de grootste ellende gegeven, maar ook het risico verminderd.
Onjuist. Nederland is juist relatief hard getroffen door de crisis door de problemen op de huizenmarkt. Het snoeien in de veel te ruimen regels was een gevolg en niet de oorzaak.
Op je opmerking rond de NHG ben ik al ingegaan, jammer dat je gewoon je stelling herhaalt zonder te reageren op de mensen die op jouw stelling reageren.
Ray schreef op zondag 03 januari 2016 @ 15:28:
Als reactie op LTV verlagen helpt niet als LTI behouden blijft kan ik nu al vertellen dat er complete uitwerkingen liggen om het LTV gat op te gaan vangen met een PL. Dus het zal inderdaad die groep wegfilteren die op inkomen dit niet kan overbruggen maar daar waar het inkomen niet belemmerd liggen de 'oplossingen' al klaar. Overigens zie je dit in het buitenland ook wel meer.
De wetgeving die dit op het moment nog enigzins stopt staat al te wankelen.
Imho zal er dan ook weinig veranderen. Zolang er mensen zijn die een bepaalde prijs voor een woning kunnen geven en dit ook willen zullen de prijzen daardoor dus eerder stijgen dan dalen vanwege het simpele feit dat er (in sommige gebieden) schaarste is. En daarmee is de cirkel weer rond

Tja, de belangen om maar te blijven lenen zijn heel groot. Echter, er is wel een regelwijziging nodig om je hypotheek met een PL aan te vullen. De hypotheekverstrekker kijkt nu naar je LTV/I incl al je andere schulden (studieschuld, PL). Dat moet hij natuurlijk blijven doen ook als de LTV/I daalt. Het kan niet zo zijn dat als de LTV daalt naar 80% dat er dan een PL van 20% bij komt. Je ziet dit inderdaad in Engeland gebeuren met alle destructieve gevolgen van dien.
Overigens hebben we nu ook een starterslening die we nogal eens vergeten in de hele LTV/I discussie. De overheid zorgt voorlopig zelf voor overcreditering.
Het "kunnen" is simpelweg het gevolg van regelgeving, als de overheid aan de knoppen draait kunnen we meer of minder, en gezien dat structurele staat van onze huizenmarkt en economie (even los van deze bulltrap) toont aan dat we het als volk eigenlijk niet kunnen. Of tenminste, we kunnen het wel, maar het gaat ten koste van onze welvaart.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"