Dan reken je jezelf rijk... De originele hypotheekhoogte kan nog steeds aflossingsvrij blijven, en "die paar procent" die nu uit spaargeld komt had ook gebruikt kunnen worden voor aflossing. Meer lenen voor minder schuld gaat er bij mij niet inredwing schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:49:
Ja, maar deze kosten mag je niet helemaal meefinancieren (LTV is geen 106% meer) en daarnaast is die paar procent die je wel mag meefinancieren binnen een paar jaar ook terugbetaald terwijl de restschuld bij niet verhuizen veelal gelijk blijft (vanwege aflossingsvrije hypotheken). Verhuizen zal dus bijna altijd binnen een jaar of 5 resulteren in een lagere restschuld.
De originele hypotheekhoogte mag niet aflossingsvrij blijven, dat mag max 50% van het totaal zijn.RemcoDelft schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:00:
[...]
Dan reken je jezelf rijk... De originele hypotheekhoogte kan nog steeds aflossingsvrij blijven, en "die paar procent" die nu uit spaargeld komt had ook gebruikt kunnen worden voor aflossing. Meer lenen voor minder schuld gaat er bij mij niet in
Hierdoor krijg je dat er verplicht een heel gedeelte moet worden afgelost. En alhoewel het waar is dat je dat spaargeld ook gelijk in de hypotheek had kunnenstoppen, dat gebeurt echter vaak niet. Oftewel als je als regering ervoor zorgt dat restschuld meegefinancierd kan worden krijg je dat uiteindelijk de restschuld binnen een paar jaar juist lager is dan voorheen.
Het is dan ook niet meer lenen voor minder schuld maar meer lenen met meer onderpand en de verplichting tot aflossing.
[removed]
volkskrant 2014:redwing schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 11:19:
De originele hypotheekhoogte mag niet aflossingsvrij blijven, dat mag max 50% van het totaal zijn.
Bij verhuizen is er sprake van een nieuwe situatie, waarbij de bank een inschatting moet maken van het risico. De bank hanteert dan het principe dat de aflossingsvrije hypotheek niet meer is dan 50 procent van de verkoopwaarde. Als u een woning van 200 duizend euro wil kopen en u van de vorige woning 150 duizend euro aflossingsvrije hypotheek wil meenemen, dan lukt dat niet. De bank zal u dan verplichten de aflossingsvrije hypotheek te beperken tot 100 duizend. De rest moet u omzetten een annuïteitenhypotheek die in dertig jaar wordt afgelost.
De bank mag een uitzondering maken op deze regels, als u de hypotheeklasten van de nieuwe woning gemakkelijk kunt betalen uit uw inkomen of vermogen. De bank mag de aflossingsvrije hypotheek in stand houden als de hypotheeklasten 'substantieel lager' is dan de woonlastennorm van het Nibud. Wat 'substantieel' is, weet ik ook niet. Dat is nergens vastgelegd, dus daarover moet u in discussie met de bank.
Omdat een heel klein deel van de mensen hun aflossinsvrije deel mogen laten staan wil dat nog niet zeggen dat dat een substantieel gedeelte is. Ik heb zelf pas geleden een nieuw huis gekocht en ik mocht toch echt max 50% overhouden ondanks dat mijn max hypotheek heel ruim boven de huisprijs lag.
De norm is simpelweg die 50% dus daar moet je ook naar kijken en niet naar die 1% rijken die een rijtjeshuis kopen
[removed]
nuancering is dat het 50% van de waarde van de nieuwe woning aflosvrij mag zijn (mits de bestaande ews al minimaal dit bedrag was) Alle casu sinds 2013 zijn hier probleemloos op die manier uitgevoerd en geen enkele verstrekker doet hier moeilijk over
het is zelfs mogelijk om zuiver over te sluiten op de huidige woning waarbij maximaal 90% aflosvrij behouden kan blijven
het is zelfs mogelijk om zuiver over te sluiten op de huidige woning waarbij maximaal 90% aflosvrij behouden kan blijven
[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 17-11-2015 12:12 ]
Als die restschulden zo'n probleem zijn voor die consument, dan laten we toch gewoon aflossingsvrij toe voor LTV 120%? Problem solved.redwing schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:27:
... Restschuld verhaal ...

Waar ik op doelde had dan ook niks te maken met de consument. Maar met de afhandeling voor de bank.
De nieuwe 'restschuld' regels maken een PUINHOOP van de hypotheken, net zo goed als NHG een NLs feestje is, zo is dit WEER een NLs feestje. Conclusie: Geen/Minder concurrentie op de hypothekenmarkt en onze grootbanken kunnen rustig doorgaan met samenspannen om ons hogere rentes te berekenen.
Ga jij eens aan een Spaanse bank uitleggen, dat die hypotheekportefeuille van 1 Miljard risicoprofiel X heeft, want er zit Y% NHG (Que?) bij, maar helaas wel Z% restschuld (Que?), wat dan op een LTV uitkomt van A,met een LTI van B, maar we hebben HRA (Que?) dus effectief C, met betaalmoraal D. (dus ratingbureau's).
Maar nu mag je die zelfde bank uitleggen welke hypotheek hij aan consument X mag geven en welk risicoprofiel hieraan is verbonden.... er is toch geen enkele buitenlandse bank die 'de max' in NL gaat aanbieden?
De enorme marktbarrière die we gecreëerd hadden met de HRA zijn we nu door aan het schuiven richting de banken met rare regels, vreemde constructies en onduidelijkheid. Uiteindelijk is het de consument die weer de rekening betaald.
Maar dat KON al, een verbouwing kan prima via de hypotheek. De enige uitzondering was als je net de NHG grens aantikte. Dan kan je iets hoger onder NHG.redwing schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:27:
[...]
Veelal wordt dit gebruikt voor iets als dubbele ramen wat iets is dat tegenwoordig bijna iedereen toch al doet. Oftewel voor de meeste mensen betekend dat geld simpelweg dat een gedeelte van de verbouwing die ze toch al van plan waren nu gefinancierd kunnen worden via de hypotheek.
Het enige voordeel is dat de taxateur niet hoeft te worden ingeschakeld en je geen discussie hebt hoeveel waarde de verbetering toevoegt.
Dit is vooral omdat in bijna alle andere landen het risico lager is (80% LTV geeft nagenoeg geen risico voor een bank). De rest van de regels hier maakt voor een bank die echt verwacht winst te maken geen probleem. Alleen waarom zou een bank in gaan stappen op een risicovolle markt als er nog genoeg markten zijn die minder risicovol zijn.TheGhostInc schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 15:12:
[...]
Maar nu mag je die zelfde bank uitleggen welke hypotheek hij aan consument X mag geven en welk risicoprofiel hieraan is verbonden.... er is toch geen enkele buitenlandse bank die 'de max' in NL gaat aanbieden?
Het ging over de 103 vs 106% LTV. Ik gaf alleen aan dat je in bijna alle gevallen nog steeds tegen die 106% aan kunt zitten (of NHG of 9k extra bij een normale bank) en het dus niet gek is dat bij nieuwe hypotheken het gemiddelde LTV boven de 100% zit.Maar dat KON al, een verbouwing kan prima via de hypotheek. De enige uitzondering was als je net de NHG grens aantikte. Dan kan je iets hoger onder NHG.
Het enige voordeel is dat de taxateur niet hoeft te worden ingeschakeld en je geen discussie hebt hoeveel waarde de verbetering toevoegt.
[removed]
Omdat ik als consument WEL concurrentie wil. Anders blijft de VEH dit soort plaatjes maken. We hebben het over Miljarden euro's per jaar die we 'cadeau' doen. Met €1400 Miljard aan hypotheken is een half procentje 'rentewinst' dus €7 Miljard per jaar.redwing schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 15:34:
[...]
Dit is vooral omdat in bijna alle andere landen het risico lager is (80% LTV geeft nagenoeg geen risico voor een bank). De rest van de regels hier maakt voor een bank die echt verwacht winst te maken geen probleem. Alleen waarom zou een bank in gaan stappen op een risicovolle markt als er nog genoeg markten zijn die minder risicovol zijn.
We blijven onze banken vertroetelen alsof ze geen winst maken. Terwijl je het zelf al zegt, als je weet hoe de regels werken dan maak je ECHT winst...
De overheid is dus 'mede schuldig' aan het in stand houden van een 'NLse' hypothekenmarkt. Dat de LTV 'hoog' is, dat is nog tot daar aan toe. In 2018 naar 100% is een aardig begin. Maar als we allerlei regelingen blijven bedenken dan komt die concurrentie er dus nooit.
En even ter 'illustraie' die €7 Miljard is meer dan het cadeautje dat de regering wilde geven, met 50.000 extra banen helpen we de economie verder dan wat extra verhuizingen/beweging op de huizenmarkt (IMHO).
Overigens nog wat leuke info uit Q3 2015
Sluit mooi aan bij mijn betoog, die buitenlandse partijen gaan duidelijk voor de 'veilige' hypotheken, wat voor de consument een goede ontwikkeling is met lage rentes. Maar je wilt deze ook in het hogere segment (of het hogere segment naar beneden brengen)Het lagere segment van de startersmarkt wordt gedomineerd door Verzekeraars/Pensioenfondsen en Buitenlandse partijen. Deze groepen hebben een veel lagere gemiddelde hypotheeksom dan vooral de Top-3 Bankholdings. Dit lijkt het gevolg van de vele nieuwe toetreders tot de hypotheekmarkt van de afgelopen periode, die zich met hun proposities vooral hebben gericht op wat lagere LTV’s in het NHG-segment. Het wat hogere segment van de startersmarkt is juist meer toebedeeld aan de banken;
Waarmee de oversluitmarkt duidelijk een kleinere rol speelt dan de aankoopmarkt. We kunnen de HDN (aanvragen) grafiekjes dus redelijk goed tegenover de aankopen zetten.De aankoopmarkt een hypotheekomzet van €13,9 miljard ... De oversluitmarkt kent het beste kwartaal in 4 jaar met een omzet van €3,8 miljard
Mortgage Credit Directive (MCD) gaat in op 21 Maart 2016. Iemand daar ideeën bij? Het lijkt positief om verschillen (in proces) tussen aanbieders in binnen en buitenland te verminderen en waarschijnlijk zal het helpen om wat sneller de financiering rond te krijgen, immers de offerte is meteen bindend, dus geen 'laatste moment' gedonder meer.
Ook bij de mijne, wat je duidelijk ziet is dat ze kiezen voor de lage LTV. De rest van die regels met restschuld financieren maakt ze niet zoveel uit. Buitenlandse banken zijn gewend aan LTVs van 80-90% en niet zoals in Nederland van 100%+. Als je nog wat jaren wacht lost dat zichzelf trouwens op omdat je verplicht af moet lossen. Doorstromers zullen straks dus voor hun nieuwe huis niet meer 100%+ te hoeven lenen omdat ze op hun huidige hypotheek al een heel stuk hebben afgelost.TheGhostInc schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 16:38:
[...]
Sluit mooi aan bij mijn betoog, die buitenlandse partijen gaan duidelijk voor de 'veilige' hypotheken, wat voor de consument een goede ontwikkeling is met lage rentes. Maar je wilt deze ook in het hogere segment (of het hogere segment naar beneden brengen)
[removed]
Ik raak momenteel tussen wal en schip...sinds twee weken hanteren woningcorporaties nieuwe voorwaarden aan het huren van een huis.
"Mensen met een huishouden van 1 persoon en inkomen t/m € 21.950,- per jaar, een huishouden van 2 personen of meer en inkomen t/m € 29.800,- per jaar, een huishouden van minimaal 3 personen."
Bij een aanbieding van een huis van 508 euro in de maand.
"Mensen met een huishouden van 1 persoon en inkomen t/m € 21.950,- per jaar, een huishouden van 2 personen of meer en inkomen t/m € 29.800,- per jaar."
Bij een aanbieding van een flatwoning van 455 euro per jaar.
Tot voor kort stond ik voor alle woningen, maak niet uit wat voor soort altijd nummer 1, of top 5. Mijn inschrijving bestaat namelijk al 13 jaar. Nu maak ik nergens meer kans op omdat 'mensen die aan de voorwaarden voldoen voorrang krijgen'.
Ik verdien ongeveer 31000 per jaar en alleenstaand. Hiermee val ik buiten iedere categorie voorwaarden die woningen momenteel stellen. En word ik gedwongen 'als ik kans wil maken' te reageren op woningen boven de 619 euro tot de grens van vrije sector (710)
Dit is natuurlijk van de gekte. Ik kan met mijn maandsalaris dit nooit opbrengen, en zou ik per definitie voor iedere woning niet in aanmerking komen. Uiteraard wel als kanshebber, maar nooit door de papierwinkel komen als ze mijn inkomen gaan checken tegenover de huur e.d.
Voor alles er onder, zijn de voorwaarden zo veranderd dat ik vrijwel nooit in aanmerking zal komen voor een huurhuis wat ik werkelijk kan opbrengen... Ik kom uberhaupt niet in aanmerking voor toeslagen vanwege de inkomensgrens.
Weet iemand wat ik nu in mijn situatie kan doen? Ik dreig nergens meer terecht te kunnen.. Het is dan ook wettelijk bepaald, maar het kan toch niet zo zijn dat ik niet kan reageren op huizen waar ik financieel wel in aanmerking voor kom, maar moet reageren op huizen waar ik financieel nooit in terecht kan komen, maar moet om 'kans te maken'.
"Mensen met een huishouden van 1 persoon en inkomen t/m € 21.950,- per jaar, een huishouden van 2 personen of meer en inkomen t/m € 29.800,- per jaar, een huishouden van minimaal 3 personen."
"Mensen met een huishouden van 1 persoon en inkomen t/m € 21.950,- per jaar, een huishouden van 2 personen of meer en inkomen t/m € 29.800,- per jaar."
Tot voor kort stond ik voor alle woningen, maak niet uit wat voor soort altijd nummer 1, of top 5. Mijn inschrijving bestaat namelijk al 13 jaar. Nu maak ik nergens meer kans op omdat 'mensen die aan de voorwaarden voldoen voorrang krijgen'.
Ik verdien ongeveer 31000 per jaar en alleenstaand. Hiermee val ik buiten iedere categorie voorwaarden die woningen momenteel stellen. En word ik gedwongen 'als ik kans wil maken' te reageren op woningen boven de 619 euro tot de grens van vrije sector (710)
Dit is natuurlijk van de gekte. Ik kan met mijn maandsalaris dit nooit opbrengen, en zou ik per definitie voor iedere woning niet in aanmerking komen. Uiteraard wel als kanshebber, maar nooit door de papierwinkel komen als ze mijn inkomen gaan checken tegenover de huur e.d.
Voor alles er onder, zijn de voorwaarden zo veranderd dat ik vrijwel nooit in aanmerking zal komen voor een huurhuis wat ik werkelijk kan opbrengen... Ik kom uberhaupt niet in aanmerking voor toeslagen vanwege de inkomensgrens.
Weet iemand wat ik nu in mijn situatie kan doen? Ik dreig nergens meer terecht te kunnen.. Het is dan ook wettelijk bepaald, maar het kan toch niet zo zijn dat ik niet kan reageren op huizen waar ik financieel wel in aanmerking voor kom, maar moet reageren op huizen waar ik financieel nooit in terecht kan komen, maar moet om 'kans te maken'.
De nieuwe regels brengen inderdaad meerdere mensen in de problemen. Vrienden van mij zitten ook klem. Ze verdienen net teveel voor de sociale sector, maar te weinig om fatsoenlijk geliberaliseerd te kunnen huren. Daar zit nu echt een gat qua aanbod plus regels.
Ter info: woningbouwcorporaties kunnen niet niets aan doen. Dit is wetgeving. Je wilt niet weten hoeveel er in korte tijd moet gebeuren om deze regels correct en hanteerbaar voor medewerker een klant te implementeren. Alleen al op de websites moet behoorlijk wat verbouwt worden om dit inzichtelijk te maken. Ik ondersteun een van de corporaties bij dit project.
Ter info: woningbouwcorporaties kunnen niet niets aan doen. Dit is wetgeving. Je wilt niet weten hoeveel er in korte tijd moet gebeuren om deze regels correct en hanteerbaar voor medewerker een klant te implementeren. Alleen al op de websites moet behoorlijk wat verbouwt worden om dit inzichtelijk te maken. Ik ondersteun een van de corporaties bij dit project.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Onderdeel van een breder probleem. Als je in Nederland modaal verdient bent je genaaid. Beide kanten op is het leven beter.sirmike schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:14:
Niet meer rechts stemmen (CDA/VVD/PVV/(D66)).sirmike schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:14:
Weet iemand wat ik nu in mijn situatie kan doen?
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Dus kopen zou het beste zijn in deze situatie?...
Hangt van de rest van je situatie af lijkt mij. Onder andere samenstelling huishouden, verwachte salarisstijgingen komende jaren, huidig onderdak en toekomstplannen.
Als je net afgestuurd bent, je bent starter op de arbeidsmarkt, wil mogelijk nog aan lange reis maken en verwacht de komende jaren behoorlijke salarisstijgingen is mogelijk een kamer huren interessant.
Heb je al een partner met kind en verwacht je komende jaren geen salarisverhogingen buiten indexeringen dan is kopen obv je huidige inkomen denk ik interessanter.
Als je net afgestuurd bent, je bent starter op de arbeidsmarkt, wil mogelijk nog aan lange reis maken en verwacht de komende jaren behoorlijke salarisstijgingen is mogelijk een kamer huren interessant.
Heb je al een partner met kind en verwacht je komende jaren geen salarisverhogingen buiten indexeringen dan is kopen obv je huidige inkomen denk ik interessanter.
Join the club.sirmike schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:14:
Ik raak momenteel tussen wal en schip...sinds twee weken hanteren woningcorporaties nieuwe voorwaarden aan het huren van een huis.
Overigens is het regeringsbeleid werkelijk waar achterlijk. Overal woningtekorten welke maar toe blijven nemen maar in mijn dorp kan geen nieuwbouw meer plaatsvinden omdat men het bouwcontingent t/m 2024!!! al verbruikt hebben (400 woningen).
Dit terwijl er enorm veel vraag is.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Gewoon weer helemaal terug bij af, alleen nog een graadje erger. 20 jaar geleden had ik precies gelijke problemen, kwam vrijwel nergens voor in aanmerking, omdat alles in allerlei mootjes was onderverdeeld qua inkomen en aantal personen.
Wat een diep diep triest beleid dit.
Wat een diep diep triest beleid dit.
zou me ook niets verbazen als de komende jaren (bij laagblijvende rentestanden) de woningmarkt weer met 5%+ p/j gaat stijgen en dan weer instort, omdat de rente stijgt, helemaal als veel mensen straks niet meer onder water staan. Want dan krijg je de theoretisch een perfect storm scenario:
- Rentestand is historisch gezien te laag, maar lijkt voorlopig nog wel laag te blijven
- Mensen met een huis willen verhuizen, omdat ze bij verhuizing tegen veel lagere rente kunnen lenen/ tegen gelijke maandelijkse lasten een veel groter huis kunnen wonen
- Mensen zonder huis willen kopen, omdat er geen huurhuizen beschikbaar zijn
- Rentestand is historisch gezien te laag, maar lijkt voorlopig nog wel laag te blijven
- Mensen met een huis willen verhuizen, omdat ze bij verhuizing tegen veel lagere rente kunnen lenen/ tegen gelijke maandelijkse lasten een veel groter huis kunnen wonen
Die 'storm' is op dit moment al gaande. Ik heb genoeg kennissen die duurdere huizen aan het kopen zijn, omdat de meerprijs ten opzichte van de huidige hypotheeklasten relatief laag is. Zeker als je van een rente van 5,5% en hoger komt is het erg aantrekkelijk om een paar stappen te zetten.rik86 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 16:38:
zou me ook niets verbazen als de komende jaren (bij laagblijvende rentestanden) de woningmarkt weer met 5%+ p/j gaat stijgen en dan weer instort, omdat de rente stijgt, helemaal als veel mensen straks niet meer onder water staan. Want dan krijg je de theoretisch een perfect storm scenario:
Maar er zit een essentieel verschil tussen de bubbel in 2008 en de (potentiële) bubbel: mensen lossen af. Hoewel er nog steeds een bubbel mogelijk is, zullen mensen er 'automatisch' minder last van hebben doordat alle intreders in de markt verplicht moeten aflossen. De markt is dus een stuk stabieler geworden en een stijging in de huizenprijs is daarmee niet meteen gevaarlijk.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Heb je overwogen om met vrienden (of andere werkenden) iets te huren? In de grote steden zijn er genoeg huizen waar meerdere werkende mensen bv een keuken delen en de rest voor zichzelf hebben. Dat is prima te betalen met het loon dat jij noemt.sirmike schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:14:
Ik raak momenteel tussen wal en schip...
[...]
[...]
Weet iemand wat ik nu in mijn situatie kan doen? Ik dreig nergens meer terecht te kunnen..
BTW, de afgelopen 13 jaar was de nood blijkbaar niet zo hoog om te verhuizen, waarom nu wel?
Dat het wanbeleid is daar ben ik het overigens volledig mee eens..
ik zou toch niet zo snel m'n huis verlaten puur voor de rente, dan moet het wel heel veel schelen.. ik betaal momenteel 4.3% rente.
Er is bij een aantal banken ook rentemiddeling mogelijk (bijv. rabobank), dan heb je niet de allerlaagste renten maar het kan je wel degelijk geld besparen.. mochten de rentes nog veel lager komen te staan kan ik daar nog eens een gesprek voor aanvragen.
Er is bij een aantal banken ook rentemiddeling mogelijk (bijv. rabobank), dan heb je niet de allerlaagste renten maar het kan je wel degelijk geld besparen.. mochten de rentes nog veel lager komen te staan kan ik daar nog eens een gesprek voor aanvragen.
Ik schat de lage rente nu, die snel omhoog kan gaan, als een groot risico op een knallende bubbel. Ja, starters lossen nu af, maar lenen nog steeds erg veel en als de rente omhoog gaat daalt de koopkracht evenredig hard. Een risico factor is aangepakt,maar daar zijn anderen voor teruggekomen.Krisp schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 17:01:
[...]
Die 'storm' is op dit moment al gaande. Ik heb genoeg kennissen die duurdere huizen aan het kopen zijn, omdat de meerprijs ten opzichte van de huidige hypotheeklasten relatief laag is. Zeker als je van een rente van 5,5% en hoger komt is het erg aantrekkelijk om een paar stappen te zetten.
Maar er zit een essentieel verschil tussen de bubbel in 2008 en de (potentiële) bubbel: mensen lossen af. Hoewel er nog steeds een bubbel mogelijk is, zullen mensen er 'automatisch' minder last van hebben doordat alle intreders in de markt verplicht moeten aflossen. De markt is dus een stuk stabieler geworden en een stijging in de huizenprijs is daarmee niet meteen gevaarlijk.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
In 2011 sloot ik af voor 5,8%, nu zou ik voor 2,x% kunnen afsluiten. Alleen is de boeterente hoger dan de potentiele winst. Waarom? Hra! Dus lossen we gewoon maar weer af - zodat ons met 6% overdrachtsbelasting betaalde huis inmiddels niet meer onder water staat na 4,5 jaar sparen & aflossen in een sterk dalende markt.ph4ge schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 23:26:
[...]
Ik schat de lage rente nu, die snel omhoog kan gaan, als een groot risico op een knallende bubbel. Ja, starters lossen nu af, maar lenen nog steeds erg veel en als de rente omhoog gaat daalt de koopkracht evenredig hard. Een risico factor is aangepakt,maar daar zijn anderen voor teruggekomen.
Overigens konden we in 2007 met 40% minder inkomen MEER lenen dan nu. Bedragen van 700-800k€ keek de adviseur niet van op. Nu is 500-600k€ max haalbaar, al koop je er grosse modo het zelfde huis voor maar zijn de lasten 'hoger' omdat je verplicht aflost. Overigens wel op 1 a 1,5 inkomen ipv 2 door gewijzigde situatie, maar simpelweg bruto inkomens optellen en x 6 doen werkt niet meer. Er is een stuk meer verstand in gekomen gelukkig.
Dus om te zeggen dat als de rente 6% wordt of ms nog hoger dat er een probleem ontstaat? Nee, totaal niet. Het zal huizenprijzen ms wat dempen maar icm met de hra is het effect beperkt. Daarbij - wie sluit er nu niet af op < 3% voor > 10 jaar?
[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 29-11-2015 07:26 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Mensen die in de toekomst kopen kunnen niet nu lang vastzetten. Als de rente verdubbeld, verdubbelen de lasten ook. Aangezien dat niet kan, kunnen kopers dan nog maar half zoveel betalen voor een huis. Dan gaat het hard met de prijzen.
Voor bovenstaande zijn wel wat mitsen en maaren, maar in essentie klopt het. Daarnaast kan de rente ook zomaar verviervoudigd worden. En dat komt altijd onverwacht en altijd op een slecht moment.
Voor bovenstaande zijn wel wat mitsen en maaren, maar in essentie klopt het. Daarnaast kan de rente ook zomaar verviervoudigd worden. En dat komt altijd onverwacht en altijd op een slecht moment.
Kan dit niet serieus nemen. Heb 5 jaar lang gelezen dat door de crisis de huizenmarkt volledig zou instorten. Dat is niet gebeurd. Dat de rente fluctueert klopt, toch kon ik tegen ~6% in 2011 meer lenen dan tegen 2,x% nu. Hogere rente betekent hogere lasten, maar maakt het niet in een een gigantisch probleem.ph4ge schreef op zondag 29 november 2015 @ 09:28:
Mensen die in de toekomst kopen kunnen niet nu lang vastzetten. Als de rente verdubbeld, verdubbelen de lasten ook. Aangezien dat niet kan, kunnen kopers dan nog maar half zoveel betalen voor een huis. Dan gaat het hard met de prijzen.
Een hogere rente is overigene 'business as usual' voor decennia - je voert 0 argumenten aan waarom dit nu wel een probleem zou zijn.
M'n ouders hebben 12+ % rente betaald in de jaren '80 en konden toen zelfs gewoon een huis kopen. 12% rente leverde wel een flinke fluctuatie van de huizenprijzen op, maar nog niet half zo groot als voorspelde 'plof' van de huizenmarkt zeepbel. De kans dat de rente 'mag' oplopen tot 12% van de ECB is niet waarschijnlijk met komende vergrijzing en de huidige immigratiegolf (immigratiecrisis is aanstaande , waardoor icm vergrijzing meer geld op zal gaan aan zorgstaat).
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Verwijderd
Waarom zou dit leiden tot een bubbel? De rekenrente is echt 2 tot 3 keer zo hoog juist omdat de kans aanwezig is dat de rente gaat stijgen. Dit zit dan natuurlijk wel verwerkt in de prijs.ph4ge schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 23:26:
[...]
Ik schat de lage rente nu, die snel omhoog kan gaan, als een groot risico op een knallende bubbel. Ja, starters lossen nu af, maar lenen nog steeds erg veel en als de rente omhoog gaat daalt de koopkracht evenredig hard. Een risico factor is aangepakt,maar daar zijn anderen voor teruggekomen.
? Misschien heb ik wat gemist, maar volgens mij heeft de woningmarkt 5 jaar stilgestaan en zijn prijzen zonder correctie voor inflatie met zo'n 20% gedaald (terwijl ze eigenlijk met zo'n 6-10% moesten stijgen om inflatie te volgen).NiGeLaToR schreef op zondag 29 november 2015 @ 09:47:
[...]
Kan dit niet serieus nemen. Heb 5 jaar lang gelezen dat door de crisis de huizenmarkt volledig zou instorten. Dat is niet gebeurd.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ja, dat is iets anders dan de jarenlange voorspeelde crash volgens de huizenzeepbel aanhangers. Die anticipeerden/hoopten op 50-70% eraf in korte tijd.JvS schreef op zondag 29 november 2015 @ 12:59:
[...]
? Misschien heb ik wat gemist, maar volgens mij heeft de woningmarkt 5 jaar stilgestaan en zijn prijzen zonder correctie voor inflatie met zo'n 20% gedaald (terwijl ze eigenlijk met zo'n 6-10% moesten stijgen om inflatie te volgen).
Dus ik ontken de effecten van de crisis niet, maar zie niet gebeuren dat die crash alsnog komt als de rente wat op loopt.
Misschien als de vergrijzing vol gas gaande is, al komt die ook niet 'in ene'. Dan komen er veel woningen vrij, al weet ik niet of dat de vraag zal overstijgen?
Van dit:
http://www.huizenmarkt-ze...0-in-7-jaar-in-nederland/
Edit: discussie was nav de stelling dat de huizenprijzen sterk dalen als de rente zou stijgen.
[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 29-11-2015 13:42 ]
De lage rente is voor bestaande eigenaren geen groot risico, omdat die massaal minimaal 10 jaar hebben vastgezet. Met een realistische rente van 2,6% met je na 10 jaar al 25% afgelost, wat eenzelfde daling als in 2008 al compenseert, ware het niet dat de daling van 2008 inclusief inflatie is, en deze aflossing absoluut. Als men de maandlasten niet kan betalen, is er op zichzelf geen man overboord en kan men zonder restschuld verkopen.ph4ge schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 23:26:
[...]
Op zichzelf vind ik de snelle stijging van de prijs nog steeds gevaarlijk en zou ik liever zien dat de rente wat hoger was, zodat de waarde van huizen wat lager was. In die zin is er een bubbel. Er zullen echter veel minder (ernstige) slachtoffers zijn als de bubbel klapt.
[ Voor 13% gewijzigd door Krisp op 29-11-2015 15:38 ]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Overigens mee eens dat de run op huizen nu in een aantal gebieden de prijzen (te veel/te snel) opdrijft. A'dam noord vrienden woning te koop - in 2 weken 6 biedingen waarbij 4 boven de vp. Terwijl vier jaar er voor er huizen te koop stonden en onverkoopbaar leken - allemaal in een periode van 4-5 maanden dit jaar verkocht. Ze hebben zelfs winst gemaakt op de overhead, sinds 2006!
Voor hun gunstig, maar geeft wel aan dat de vraag nog steeds heel groot is en het aanbod niet alleen klein maar ook slecht.
Voor hun gunstig, maar geeft wel aan dat de vraag nog steeds heel groot is en het aanbod niet alleen klein maar ook slecht.
Het probleem zal niet zijn de mensen die al een hypotheek hebben, hoewel die in de toekomst nooit zullen gaan verhuizen omdat ze dan een veel duurdere hypotheek moeten afsluiten en er in elke hypotheekvoorwaarde keurig allerlei kleine lettertjes staan die in werking treden als de rente echt omhoog vliegt. Dan krijg je weer net zo goed stellen die niet uit elkaar kunnen vanwege het huis of mensen die niet kunnen verhuizen voor het werk.Krisp schreef op zondag 29 november 2015 @ 15:35:
De lage rente is voor bestaande eigenaren geen groot risico, omdat die massaal minimaal 10 jaar hebben vastgezet. Met een realistische rente van 2,6% met je na 10 jaar al 25% afgelost, wat eenzelfde daling als in 2008 al compenseert, ware het niet dat de daling van 2008 inclusief inflatie is, en deze aflossing absoluut. Als men de maandlasten niet kan betalen, is er op zichzelf geen man overboord en kan men zonder restschuld verkopen.
Op zichzelf vind ik de snelle stijging van de prijs nog steeds gevaarlijk en zou ik liever zien dat de rente wat hoger was, zodat de waarde van huizen wat lager was. In die zin is er een bubbel. Er zullen echter veel minder (ernstige) slachtoffers zijn als de bubbel klapt.
Het probleem zit hem er in dat er en perfect storm kan ontstaan waardoor de vraagkant ineens wegvalt/veel minder kan betalen. De rente omhoog en de vergrijzing plus een systeem van subsidies wat al bijna onbetaalbaar is voor de overheid is wachten op problemen. Het is maar weer duidelijk wat voor kuddedieren we zijn, wat slecht nieuws in de media en we stoppen massaal met kopen en een jaar later kopen we alsnog een huis omdat de berichten zo goed zijn en we de boot niet willen missen. Niet voor niets is er tegenwoordig de bekende afspraak van de banken om alleen maar goed nieuws te verspreiden.
Er zijn jaren geweest dat de prijzen met 20% stegen, in sommige gebieden gaat het nu ook die kant op. Dezelfde ontwikkelingen die daar nu voor zorgen zullen vroeg of laat precies voor het tegenovergestelde zorgen en dan hebben we niet van de gelegenheid gebruik gemaakt om de risicos af te dekken. Fundamenteel is het onmogelijk dat huizenprijzen sneller stijgen dan de inflatie, de lonen en de economie, kopers kunnen niet voor eeuwig beknibbelen op de andere uitgaven en/of de rente gaat niet alleen maar naar beneden. De overheid kan de klap van de rentestijgingen middels de HRA ook nooit dempen, dat is onbetaalbaar. Niet te vergeten Europa, IMF, de financiële markten etc die wel de problemen zien en blijven aandringen op hervormingen, dat kan je niet eeuwig negeren.
De ironie is dat je nu niemand meer hoort over de problemen aanpakken die vooruit werden geschoven toen het slecht ging, onder het motto van het dak moet je niet repareren als het regent. Het "herstel" (lees hogere prijzen) zijn puur gebaseerd op de lage rente die weer puur het gevolg is van ECB beleid wat hopelijk een einde heeft.
Uiteindelijk heeft niemand hier echt wat aan, behalve een selecte groepje bankiers en beleggers. Die zorgen dat ze op het juiste moment massaal uitstappen (perfect storm) en dan zit de gewone koper die met de hetze is mee gegaan met de gebakken peren. Nu zit iedereen in vastgoed en aandelen omdat de rente zo laag wordt gehouden, maar het is wachten totdat er iets gebeurt waardoor men er weer massaal uitstapt en dan blijft de gewone koper die gewoon wil wonen achter.
Maar goed, mijn vrouw heeft een goed salaris maar we verdienen op papier ondertussen bijna net zoveel aan de waardestijging van ons huis, dus misschien moet ze maar stoppen met werken. Iets vertelt me dat het zo niet werkt en dat ik er helemaal niet blij mee moet zijn. Sterker nog, als ik mn huis verkoop is dat om definitief te emigreren, maar dan blijkt ineens hoeveel de Euro nog waard is en dat ik dankzij de ECB in Euro's misschien wel winst maak maar niet in elke andere denkbare valuta
0 onderbouwing. Dit riedeltje hoor ik al 15 jaar met 2 dingen gemeen:Bart2005 schreef op zondag 29 november 2015 @ 21:01:
Zeer goede post.
- geen onderbouwing
- niet specifiek
Er komt ook een tsunami, een metoor inslag en een zombie apocalypse. Alleen, wanneer?
Ik heb je ook maar een plusje gegeven. Meer kunnen we niet doen.
ph4ge schrijft op een onovertroffen manier iets op wat ook mijn waarheid is.
Het zal komen omdat we volgaarne weer mee gaan in de hype van prijsstijgingen die we als een gunstige ontwikkeling zien om ons moverende redenen.
ph4ge schrijft op een onovertroffen manier iets op wat ook mijn waarheid is.
Het zal komen omdat we volgaarne weer mee gaan in de hype van prijsstijgingen die we als een gunstige ontwikkeling zien om ons moverende redenen.
[ Voor 34% gewijzigd door Bart2005 op 29-11-2015 21:48 ]
Ja, het klopt dat er een mogelijkheid bestaat dat mensen minder gaan verhuizen omdat de eerstvolgende rente hoger is. Anderzijds: bij veel hypotheekinstellingen kun je de hypotheek ook meenemen naar het volgende huis, dus dat probleem blijft (in beginsel) beperkt. Die kleine lettertjes zeggen me niets, en ik zie daar graag een onderbouwing van.ph4ge schreef op zondag 29 november 2015 @ 20:35:
[...]
Het probleem zal niet zijn de mensen die al een hypotheek hebben, hoewel die in de toekomst nooit zullen gaan verhuizen omdat ze dan een veel duurdere hypotheek moeten afsluiten en er in elke hypotheekvoorwaarde keurig allerlei kleine lettertjes staan die in werking treden als de rente echt omhoog vliegt. Dan krijg je weer net zo goed stellen die niet uit elkaar kunnen vanwege het huis of mensen die niet kunnen verhuizen voor het werk.
Ik lees hier veel waarschuwingen, maar geen onderbouwing. Wat mij betreft is het vrij simpel: als de rente stijgt, hebben de 'haves' (huiseigenaren) daar in eerste instantie geen last van, net zoals in 2008. Het gevolg is wel dat de huizenprijzen significant gaan dalen. Het verschil met 2008 is dat de 'haves' nu steeds meer aan het aflossen zijn. We hebben daar nog wel wat bagage op te ruimen (pakweg 2/30 van alle hypotheken valt nu onder het nieuwe regime), maar we komen daar vanzelf.Het probleem zit hem er in dat er en perfect storm kan ontstaan waardoor de vraagkant ineens wegvalt/veel minder kan betalen. De rente omhoog en de vergrijzing plus een systeem van subsidies wat al bijna onbetaalbaar is voor de overheid is wachten op problemen. Het is maar weer duidelijk wat voor kuddedieren we zijn, wat slecht nieuws in de media en we stoppen massaal met kopen en een jaar later kopen we alsnog een huis omdat de berichten zo goed zijn en we de boot niet willen missen. Niet voor niets is er tegenwoordig de bekende afspraak van de banken om alleen maar goed nieuws te verspreiden.
Ik ontken het probleem niet: de snelle stijging van de huizenprijzen is een probleem. De overheid moet die aanpakken, vooral door de HRA aan te pakken en voor alle nieuwe hypotheken een aflossingsschema af te dwingen. Maar de reden die je daarvoor noemt is domweg onjuist: de 'haves' hebben geen probleem omdat ze steeds meer aflossen. het probleem zijn de 'have nots', die elkaar gek maken door steeds hoger te bieden waardoor een deel (inkomens van 30K tot 40K) wederom buiten de boot valt. Dat probleem moet opgelost worden: er ontstaat verborgen huizennood.Er zijn jaren geweest dat de prijzen met 20% stegen, in sommige gebieden gaat het nu ook die kant op. Dezelfde ontwikkelingen die daar nu voor zorgen zullen vroeg of laat precies voor het tegenovergestelde zorgen en dan hebben we niet van de gelegenheid gebruik gemaakt om de risicos af te dekken. Fundamenteel is het onmogelijk dat huizenprijzen sneller stijgen dan de inflatie, de lonen en de economie, kopers kunnen niet voor eeuwig beknibbelen op de andere uitgaven en/of de rente gaat niet alleen maar naar beneden. De overheid kan de klap van de rentestijgingen middels de HRA ook nooit dempen, dat is onbetaalbaar. Niet te vergeten Europa, IMF, de financiële markten etc die wel de problemen zien en blijven aandringen op hervormingen, dat kan je niet eeuwig negeren.
De ironie is dat je nu niemand meer hoort over de problemen aanpakken die vooruit werden geschoven toen het slecht ging, onder het motto van het dak moet je niet repareren als het regent. Het "herstel" (lees hogere prijzen) zijn puur gebaseerd op de lage rente die weer puur het gevolg is van ECB beleid wat hopelijk een einde heeft.
Nah, vastgoedboeren zitten momenteel ook niet heel erg lekker: de kantorenmarkt ligt op z'n gat (op een paar uitzonderingen na), commerciële verhuur van winkels heeft ook z'n beste tijd gehad. Ja, op de woningmarkt is het op dit moment goed boeren, maar dat is voor omdat de particuliere verhuur in Nederland in de afgelopen jaren is ontstaan. Tegelijkertijd zijn de inkomsten onzeker: de reden dat particuliere huur bestaat is bij de gratie van het tekort aan woningen. Los dat op en onder de huidige omstandigheden gaat elk weldenkend mens kopen. Ik zou op dit moment mijn geld zeker niet volledig inzetten op vastgoed.Uiteindelijk heeft niemand hier echt wat aan, behalve een selecte groepje bankiers en beleggers. Die zorgen dat ze op het juiste moment massaal uitstappen (perfect storm) en dan zit de gewone koper die met de hetze is mee gegaan met de gebakken peren. Nu zit iedereen in vastgoed en aandelen omdat de rente zo laag wordt gehouden, maar het is wachten totdat er iets gebeurt waardoor men er weer massaal uitstapt en dan blijft de gewone koper die gewoon wil wonen achter.
In deze alinea maak je precies de misstap als iedereen die in de jaren '90 een tweede hypotheek afsloot: je rekent je al rijk voordat je huis verkocht is.Maar goed, mijn vrouw heeft een goed salaris maar we verdienen op papier ondertussen bijna net zoveel aan de waardestijging van ons huis, dus misschien moet ze maar stoppen met werken. Iets vertelt me dat het zo niet werkt en dat ik er helemaal niet blij mee moet zijn. Sterker nog, als ik mn huis verkoop is dat om definitief te emigreren, maar dan blijkt ineens hoeveel de Euro nog waard is en dat ik dankzij de ECB in Euro's misschien wel winst maak maar niet in elke andere denkbare valuta
Laat ik het zo zeggen, het hele derivaten schandaal is ook niks anders dan ondernemers die dachten de rente vast te zetten en de bank toen het verkeerd ging ineens een uitweg wist diep in de kleine lettertjes.Krisp schreef op zondag 29 november 2015 @ 22:00:
Ja, het klopt dat er een mogelijkheid bestaat dat mensen minder gaan verhuizen omdat de eerstvolgende rente hoger is. Anderzijds: bij veel hypotheekinstellingen kun je de hypotheek ook meenemen naar het volgende huis, dus dat probleem blijft (in beginsel) beperkt. Die kleine lettertjes zeggen me niets, en ik zie daar graag een onderbouwing van.
Aflossen was wel uitzonderlijk, maar banksparen naast je hypotheek niet. Toch hadden eigenaren een probleem. Daarnaast gaat het aflossen pas hard op het einde en kan je weer grotendeels opnieuw beginnen als je tussendoor verhuist. Natuurlijk, dat we nu aflossen is een grote stap in de goede richting, maar dat verandert niet dat we nog steeds gigantisch veel lenen tov ons inkomen en tov de waarde van ons huis.Krisp schreef op zondag 29 november 2015 @ 22:00:
Ik lees hier veel waarschuwingen, maar geen onderbouwing. Wat mij betreft is het vrij simpel: als de rente stijgt, hebben de 'haves' (huiseigenaren) daar in eerste instantie geen last van, net zoals in 2008. Het gevolg is wel dat de huizenprijzen significant gaan dalen. Het verschil met 2008 is dat de 'haves' nu steeds meer aan het aflossen zijn. We hebben daar nog wel wat bagage op te ruimen (pakweg 2/30 van alle hypotheken valt nu onder het nieuwe regime), maar we komen daar vanzelf.
Ik ontken het probleem niet: de snelle stijging van de huizenprijzen is een probleem. De overheid moet die aanpakken, vooral door de HRA aan te pakken en voor alle nieuwe hypotheken een aflossingsschema af te dwingen. Maar de reden die je daarvoor noemt is domweg onjuist: de 'haves' hebben geen probleem omdat ze steeds meer aflossen. het probleem zijn de 'have nots', die elkaar gek maken door steeds hoger te bieden waardoor een deel (inkomens van 30K tot 40K) wederom buiten de boot valt. Dat probleem moet opgelost worden: er ontstaat verborgen huizennood.
De huizennood is geen probleem, dit is by design, mensen zoveel mogelijk dwingen om te kopen en zoveel mogelijk afhankelijk maken van allerlei regeltjes. Dan kan je in het vervolg makkelijk stemmen winnen door die regeltjes in stand te houden.
Er worden nog steeds uitstekende rendementen behaald en de prijzen stijgen ook nog steeds (langzamer dan huizen, dat wel). Verhuur is geen noodzaak, zolang maar een deel wel verhuurd is. Zolang de grond onder het pand in waarde stijgt en de boekwaarde van het pand op papier niet te veel daalt is er niet veel aan de hand.Krisp schreef op zondag 29 november 2015 @ 22:00:
Nah, vastgoedboeren zitten momenteel ook niet heel erg lekker: de kantorenmarkt ligt op z'n gat (op een paar uitzonderingen na), commerciële verhuur van winkels heeft ook z'n beste tijd gehad. Ja, op de woningmarkt is het op dit moment goed boeren, maar dat is voor omdat de particuliere verhuur in Nederland in de afgelopen jaren is ontstaan. Tegelijkertijd zijn de inkomsten onzeker: de reden dat particuliere huur bestaat is bij de gratie van het tekort aan woningen. Los dat op en onder de huidige omstandigheden gaat elk weldenkend mens kopen. Ik zou op dit moment mijn geld zeker niet volledig inzetten op vastgoed.
Het is allemaal een kwestie van rijk rekenen. "De huizenprijzen kunnen alleen maar omhoog en dat is alleen maar goed voor zowel mij als de economie." Dat is kortgezegd de samenvatting van hoe de politiek, de banken/makelaars en de meeste Nederlanders er in staan.Krisp schreef op zondag 29 november 2015 @ 22:00:
In deze alinea maak je precies de misstap als iedereen die in de jaren '90 een tweede hypotheek afsloot: je rekent je al rijk voordat je huis verkocht is.
De statement dat het geen onderbouwing is laat ik voor jou. Ik ga niet in elke post weer alle onderzoeken e.d. aanhalen. De huizenmarkt is in het verleden ook al een aantal keer gekrompen en is nu gered door de zogenaamde "bazooka" van de ECB, iets wat niemand met gezond verstand in 2008 had zien aankomen of had gedacht dat het nodig was. Los daarvan doet de overheid er alles aan om de prijzen omhoog te krijgen, door onder andere huur onmogelijk te maken en allerlei garanties en subsidies te bedenken. Dat maakt wel dat de situatie verre van gezond is.NiGeLaToR schreef op zondag 29 november 2015 @ 21:17:
0 onderbouwing. Dit riedeltje hoor ik al 15 jaar met 2 dingen gemeen:
- geen onderbouwing
- niet specifiek
Er komt ook een tsunami, een metoor inslag en een zombie apocalypse. Alleen, wanneer?
Durf jij met droge ogen te beweren dat als we naar een historisch gemiddelde rentestand gaan dat dit geen forse impact op de prijzen heeft? Tja, het zou kunnen dat er een nieuw normaal is geschapen met deze lage rentes, dan zullen de huizenprijzen wellicht stand kunnen houden maar hebben we enorme andere problemen.
In tegenstelling tot een meteor inslag en een tsunami is de huizenmarkt volledig overheid gecontroleerd. Dat maakt het een en ander wel moeilijk te voorspellen, want de geruchten gaan bijv. dat de ECB het programma wil verdubbelen. Dan krijgen we straks net als in Denemarken een negatieve hypotheekrente en loont het om extra te betalen voor je huis ipv goedkoop te kopen.
Ik weet niet of jij jouw hypotheekcontract hebt doorgelezen, maar ik wel. Een vaste rente is een vaste rente, ook bij een volgend huis. Bankiers zijn boeven, maar laten we wel redelijk blijven.ph4ge schreef op zondag 29 november 2015 @ 23:03:
[...]
Laat ik het zo zeggen, het hele derivaten schandaal is ook niks anders dan ondernemers die dachten de rente vast te zetten en de bank toen het verkeerd ging ineens een uitweg wist diep in de kleine lettertjes.
We lenen absoluut veel voor een huis, wat mij betreft te veel. Maar dat verandert mijn standpunt niet. het verschil met voor de crisis is dat de lage rente ervoor zorgt dat mensen significant meer aflossen: na 10 jaar is ruim 25% van de hypotheek afgelost, tegen minder dan 19% toen de rente nog 5% of hoger was. Daarbij waren veel hypotheken deels aflossingsvrij, deels met banksparen ingericht. Dat zorgde ervoor dat veel mensen na 10 jaar krap 10% hadden afgelost, als ze al aflosten. Dat je dan onder water staat is vrij logisch.Aflossen was wel uitzonderlijk, maar banksparen naast je hypotheek niet. Toch hadden eigenaren een probleem. Daarnaast gaat het aflossen pas hard op het einde en kan je weer grotendeels opnieuw beginnen als je tussendoor verhuist. Natuurlijk, dat we nu aflossen is een grote stap in de goede richting, maar dat verandert niet dat we nog steeds gigantisch veel lenen tov ons inkomen en tov de waarde van ons huis.
Geef mij een reden waarom de rente de komende jaren gaat stijgen. Voorlopig blijft de ECB geld de markt op duwen, en juist overheden denken een lage rente nodig te hebben en zullen er dus alles aan doen om die rente laag te houden. Enkel een systeemwijziging (kapitalisme -> ?) kan ervoor zorgen dat de rente significant zal stijgen. Voorlopig komt die er niet, want alhoewel het kapitalisme zijn failliet heeft aangetoond, geloven er nog te veel mensen in.[...]
De statement dat het geen onderbouwing is laat ik voor jou. Ik ga niet in elke post weer alle onderzoeken e.d. aanhalen. De huizenmarkt is in het verleden ook al een aantal keer gekrompen en is nu gered door de zogenaamde "bazooka" van de ECB, iets wat niemand met gezond verstand in 2008 had zien aankomen of had gedacht dat het nodig was. Los daarvan doet de overheid er alles aan om de prijzen omhoog te krijgen, door onder andere huur onmogelijk te maken en allerlei garanties en subsidies te bedenken. Dat maakt wel dat de situatie verre van gezond is.
Durf jij met droge ogen te beweren dat als we naar een historisch gemiddelde rentestand gaan dat dit geen forse impact op de prijzen heeft? Tja, het zou kunnen dat er een nieuw normaal is geschapen met deze lage rentes, dan zullen de huizenprijzen wellicht stand kunnen houden maar hebben we enorme andere problemen.
[ Voor 5% gewijzigd door Krisp op 30-11-2015 06:52 ]
Het "derivaten probleem" of eigenlijk denk ik dat je "Mortgage backed securities (mbs)" bedoelt heeft niet zoveel met ontwijken van kleine lettertjes te maken. Een Amerikaans financieel product overig dat weinig met de nederlandse huizenmarkt te maken had.
[...]
Laat ik het zo zeggen, het hele derivaten schandaal is ook niks anders dan ondernemers die dachten de rente vast te zetten en de bank toen het verkeerd ging ineens een uitweg wist diep in de kleine lettertjes.
Het derivaat bestond uit hypotheekdelen (renteopbrengsten met een looptijd) uit een combinatie van standaard hypotheken en "subprime" hypotheken. De subprime was een hypotheekvariant waarbij het risico hoog was. Hypotheken aan mensen waarvan je eigenlijk al wist dat ze het niet konden betalen: mensen die net niet aan de financiele eisen konden voldoen maar ook mensen die hun eerste hypotheek aflosten met deze 2e subprime (absurd!).
Het mbs derivaat werd hoog gewaardeerd, er stond fysiek onderpand tegenover. Er kon niet genoeg van dit derivaat worden gekocht. Het zorgde voor een enorme finacieringsimpuls en lage rente. Een win-win.
Maar wat er uiteindelijk onstond is de klassieke bubbel: Het derivaat zorgde voor hoge leneningen met een lage rente. Deze financieringsimpuls zorgde voor hogere huizenprijzen. Dat zorgde weer voor nog absurdere eisen aan de subprime. Die drie versterkten elkaar totdat de werkeloosheid toenam en mensen hun sleutels in leverden bij de bank.
En daarmee loopt de vergelijking met nederland mank. We kennen geen subprime hypotheken. We kunnen onze sleutel ook niet inleveren bij de bank. Dit probleem speelde niet in Nederland. (Afgezien van de investeringen in de Amerikaanse derivatenmarkt en de daaropvolgende banken crisis).
Volgens mij ph4ge het over de rente swaps die Nederlandse banken aan het MKB verkocht hebben.
Oeps. Ja ik denk dat je gelijk hebt.
Niet dat het renteswap (schandaal ?) enigzins met de huizenmarkt te maken heeft. En eigenlijk is de rente bij zo'n lening juist erg vast: zelfs na aflossen moet je de gemiste rente opbrengsten van de bank als boete betalen. Boeven zijn het.
Niet dat het renteswap (schandaal ?) enigzins met de huizenmarkt te maken heeft. En eigenlijk is de rente bij zo'n lening juist erg vast: zelfs na aflossen moet je de gemiste rente opbrengsten van de bank als boete betalen. Boeven zijn het.
Volgens mij hebben we die net gehad, met een enorme LTI/LTV, bankencrisis en recessie.ph4ge schreef op zondag 29 november 2015 @ 20:35:
[...]
Het probleem zit hem er in dat er en perfect storm kan ontstaan
Ondertussen zijn al die dingen gewoon weg. LTI/LTV is gereduceerd, de bankencrisis hebben we niet kunnen voorkomen, maar Basel III was al in de maak en de regels zijn verder aangescherpt en de recessie is ondertussen ook alweer een tijdje geleden.
Maar waar je compleet aan voorbij gaat in het 'grote' geheel, maar je wel aanhaalt in je eigen situatie:
Als je het kunt betalen, wat is dan exact het probleem?
Aflossingsvrij noem ik zelf ook 'niet kunnen betalen', maar als ik, jij of de buurman/vrouw zijn huis netjes in 30 jaar aflost met hele redelijke maandlasten, dan is er geen probleem. In de jaren '80 deden we dat ook, toen was er ook geen probleem. Tegenwoordig met 2 salarissen, omdat een partner die de hele dag thuis is een vorm van 'luxe' is. Vroeger 'moest' je elke week de ramen lappen, tegenwoordig doe je dat 2x per jaar of huur je een bedrijf in.
Overgewaardeerd zou betekenen dat de eigenaar geen of te weinig 'rendement' haalt uit zijn woning. Volgens mij is het 'woongenot' van de NLse woning uitstekend, bijna PERFECT, er zijn maar weinig landen die in de buurt komen van de NLse kwaliteit. Duitsland is denk ik nog marginaal beter (wisselt per regio). Combineer dat met de rest van de 'eigenschappen' van NL en je betaalt een hoog bedrag voor een geweldige plaats om te leven.
En wil je een objectieve meetlat hebben? Hoeveel mensen staan aan onze grenzen te trappelen om erin te komen? 'Gelukszoekers', volgens mij heb ik het hier ook over geluk.
Maar om het geheel in perspectief te plaatsen met een rekensom:
Als over een (x) aantal jaar alles annuitair zou worden geleend, dan lossen we 1/30 per jaar af van de totale hypotheekschuld (600 Miljard), dat betekent 20 Miljard aflossing per jaar. Op dit moment is de 'omzet' uit verkoop per jaar nog fors minder dan dat (14 Miljard). Dat is geen bubbel die 'opblaast', dat is een bubbel die 'leegloopt'.
En die hebben ook gelijk gekregen met een daling van bijna 30% (inflatie gecorrigeerd).NiGeLaToR schreef op zondag 29 november 2015 @ 21:17:
[...]
0 onderbouwing. Dit riedeltje hoor ik al 15 jaar met 2 dingen gemeen:
- geen onderbouwing
- niet specifiek
Dat het niet verder omlaag gaat heeft alles te maken met TINA en onredelijk lager rentes.
Geld is praktisch gratisch.
Dat is jouw mening - tot en met nu speculeren ze op die betreffende site nog steeds op de knappende bubbel, net zo lang tot die er komt. Hoewel ik de achtergrond goed snap en het ook onwenselijk vind dat het nu weer in ene zo hard omhoog gaat - zie ik weinig verschil tussen een NVM-woordvoerder die vol blijft houden dat er herstel komt en tussen de huizenbubbel-crisis-voorspellers die blijven volhouden dat er een crash komt. 30% over een periode van 7-8 jaar is aanzienlijk (en dat is de meest negatieve variant, in A'dam is het netto resultaat 0~5% stijging over die periodeicecreamfarmer schreef op maandag 30 november 2015 @ 11:52:
[...]
En die hebben ook gelijk gekregen met een daling van bijna 30% (inflatie gecorrigeerd).
Dat het niet verder omlaag gaat heeft alles te maken met TINA en onredelijk lager rentes.
Geld is praktisch gratisch.

De crisis was voor veel mensen echt heel pijnlijk, maar over de hele huizenmarkt bekeken een behoorlijk zachte landing. En het bijdrukken van geld met de QE maatregelen helpt daar inderdaad niet bij - wel op de korte termijn de rentes te verlagen, maar niet om op de lange termijn de huizenmarkt gezond te houden. De vraag vs woningaanbod is echter zó scheef dat dit de prijzen ook nog 's blijft opdrijven. En dan.. de ((a-)sociale) huurmarkt nog maar buiten beschouwing te laten. Er is zoveel meer dan een rentestand die invloed heeft op de prijs van woningen en het enthousiasme van potentiele kopers.
Overigens vraag ik me af of die banken het allemaal express doen - als ze dit hadden zien aankomen, waarom moesten ze dan bijna allemaal gered worden? Alleen de Rabo overleefde - maar mede dankzij het feit dat ze de rente zelf bepaalden

Ps; volgens deze infographic volgt de crash pas in 2030, we meoten dus nog even geduld hebben.. toch opteren op het wegvallen van de vraagkant denk ik? (vergrijzing)
Edit:
Poging tot plussen en minnen - wat is nodig voor de volgende c.q. echte crisis op de woningmarkt?
Wellicht zijn de ingrediënten die nodig zijn voor een 'crash' deze crisis nog niet compleet, maar een volgende crisis wel. Zoals gezegd, die crash komt vast een keer, alleen wanneer?
- vertrouwen weg
- geen vraag, rijke babyboomers gaan dood en hun te dure huizen zijn onverkoopbaar, hun kinderen zijn namelijk aanzienlijk minder vermogend plus dat er een heel groot overschot is.
- dus groot (en duur) aanbod
- veel huizen onder water door overfinanciering (aandeel wordt komende 10-30 jaar aanzienlijk kleiner)
- vraag sluit niet aan bij aanbod; iedereen wil in de (rand)stad wonen.
Maar daarentegen de dempende factoren:
- oneindige geldpers
- immigratie; een miljoen extra Duitsers, wie weet hoeveel mensen er in NL komen wonen? Als die daadwerkelijk een toekomst opbouwen en geld gaan verdienen willen ze ook kopen. Dat is in potentie 30-50.000 woningen alleen al dit jaar die er al niet waren, als iedereen blijft en z'n familie laat overkomen komende jaren.
- woningtekort, wellicht niet zo groot om het babyboom-vergrijzingsoverschot op te vangen, maar nu het woningtekort snel oplossen maakt het overschot in de toekomst alleen maar groter.
- verplicht aflossen; hoe meer mensen aflossen, hoe kleiner welk probleem dan ook wordt. Wij hebben 20% van onze woning afgelost in 3 jaar tijd bijvoorbeeld, puur voor onze financiële weerbaarheid. Boeit mij de restwaarde van het huis 'later', als het dan maar van ons zelf is. tegen die tijd is een lagere woz alleen maar gunstig.
- strengere financieringseisen - oftewel, nooit meer op ~125% van de waarde van de woning instappen, maar wellicht pas op 90%.
Oftewel: het Duitse model nastreven? Die kwamen redelijk ongeschonden uit de crisis.
Goed, het is een poging. Wie vult me aan?
[ Voor 35% gewijzigd door NiGeLaToR op 30-11-2015 13:27 ]
Het gaat juist om het groter geheel. Ook in de vorige crisis kunnen mensen hun eigen huis over het algemeen blijven betalen. Waar het om gaat is dat als er een minimaal schokje komt dat dit grote impact heeft. Ineens zijn alle mensen die kopen vanwege rendement of omdat de rente laag is weg. Dat treft de mensen die nog maar net zijn begonnen en niet hebben kunnen aflossen. Alles bij elkaar is dat een groep die groot genoeg is om de rest van de economie te ontregelen. Laten we niet vergeten dat op het hoogte punt van de crisis officieel wel 1/3 onder water stond, maar de groep die netto onder water stonden (dus min banksparen, ander vermogen) was helemaal niet zo groot. Toch is dat groot genoeg om de mensen die geen problemen hebben te hinderen.TheGhostInc schreef op maandag 30 november 2015 @ 10:03:
Volgens mij hebben we die net gehad, met een enorme LTI/LTV, bankencrisis en recessie.
Ondertussen zijn al die dingen gewoon weg. LTI/LTV is gereduceerd, de bankencrisis hebben we niet kunnen voorkomen, maar Basel III was al in de maak en de regels zijn verder aangescherpt en de recessie is ondertussen ook alweer een tijdje geleden.
Maar waar je compleet aan voorbij gaat in het 'grote' geheel, maar je wel aanhaalt in je eigen situatie:
Als je het kunt betalen, wat is dan exact het probleem?
Vergis je niet, het is alleen betaalbaar omdat de overheid jaarlijks 20+ miljard aan diverse subsidies en garanties kwijt is en omdat de rente op een historisch dieptepunt staat.TheGhostInc schreef op maandag 30 november 2015 @ 10:03:
Aflossingsvrij noem ik zelf ook 'niet kunnen betalen', maar als ik, jij of de buurman/vrouw zijn huis netjes in 30 jaar aflost met hele redelijke maandlasten, dan is er geen probleem. In de jaren '80 deden we dat ook, toen was er ook geen probleem. Tegenwoordig met 2 salarissen, omdat een partner die de hele dag thuis is een vorm van 'luxe' is. Vroeger 'moest' je elke week de ramen lappen, tegenwoordig doe je dat 2x per jaar of huur je een bedrijf in.
Ik ben wel benieuwd of dit echt klopt, dan nog staan de prijzen niet in verhouding. In anderen landen heb je nauwelijks wachtlijsten en hebben mensen veel meer geld over om hun huis te onderhouden en te verbeteren, hier ben je simpelweg aan je vaste lasten een veel groter deel van je inkomen al kwijt.TheGhostInc schreef op maandag 30 november 2015 @ 10:03:
Overgewaardeerd zou betekenen dat de eigenaar geen of te weinig 'rendement' haalt uit zijn woning. Volgens mij is het 'woongenot' van de NLse woning uitstekend, bijna PERFECT, er zijn maar weinig landen die in de buurt komen van de NLse kwaliteit. Duitsland is denk ik nog marginaal beter (wisselt per regio). Combineer dat met de rest van de 'eigenschappen' van NL en je betaalt een hoog bedrag voor een geweldige plaats om te leven.
En wil je een objectieve meetlat hebben? Hoeveel mensen staan aan onze grenzen te trappelen om erin te komen? 'Gelukszoekers', volgens mij heb ik het hier ook over geluk.
Dat is een hele grote als, omdat mensen ook weer verhuizen en dan opnieuw beginnen met aflossen en aflossingsvrij nog lang niet is verdwenen en er alweer stemmen op gaan om het in te voeren. Ik geef je op een briefje dat zodra de rentes stijgen en starters de maandlasten niet meer kunnen betalen dat het afschaffen van de aflossing een van de eerste maatregelen is om de maandlasten te drukken. Ook staat de termijn van 30 jaar sterk ter discussie.TheGhostInc schreef op maandag 30 november 2015 @ 10:03:
Maar om het geheel in perspectief te plaatsen met een rekensom:
Als over een (x) aantal jaar alles annuitair zou worden geleend, dan lossen we 1/30 per jaar af van de totale hypotheekschuld (600 Miljard), dat betekent 20 Miljard aflossing per jaar. Op dit moment is de 'omzet' uit verkoop per jaar nog fors minder dan dat (14 Miljard). Dat is geen bubbel die 'opblaast', dat is een bubbel die 'leegloopt'.
Als er een crisis komt is er altijd een grote groep mensen die net is verhuist, en dus nauwelijks heeft afgelost. Net als dat voor het gros van de mensen die aflosten er geen probleem was, hun hypotheek was nog altijd lager dan de waarde van het huis na 6 jaar crisis. Echter, de mensen die op en of 2008 hadden gekocht hadden een probleem. Stel dat we in 2020 weer de volgende crisis krijgen dan hebben de mensen die in 2019 en 2018 (die dan nog niet zijn begonnen aan het aflossen van de starterslening en nauwelijks aflossing in de annuiteit hebben zitten) waarschijnlijk net zulke grote problemen als de groep die in 2008 kocht en helemaal niet afloste.
Overigens hadden we in de jaren 70 ook gewoon een hevige huizencrisis en toen waren de regels vele malen strenger dan nu. Regels helpen niet als de stijging maar hard genoeg is geweest.
Er komt een punt dat de overheid het niet meer kan redden natuurlijk.NiGeLaToR schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:27:
Dat is jouw mening - tot en met nu speculeren ze op die betreffende site nog steeds op de knappende bubbel, net zo lang tot die er komt. Hoewel ik de achtergrond goed snap en het ook onwenselijk vind dat het nu weer in ene zo hard omhoog gaat - zie ik weinig verschil tussen een NVM-woordvoerder die vol blijft houden dat er herstel komt en tussen de huizenbubbel-crisis-voorspellers die blijven volhouden dat er een crash komt. 30% over een periode van 7-8 jaar is aanzienlijk (en dat is de meest negatieve variant, in A'dam is het netto resultaat 0~5% stijging over die periode) maar nog lang niet de verwachtte crash van 70% met miljoenen huisuitzettingen. Zou overheid en banken het zover hebben laten komen?
Het is bewust beleid van schaarste, ja. Maar dat verandert niets aan het feit dat de salarissen niet mee groeien. Ja, we worden langzamer armer, ja we houden in de maand steeds minder over, maar dat heeft een grens.NiGeLaToR schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:27:De crisis was voor veel mensen echt heel pijnlijk, maar over de hele huizenmarkt bekeken een behoorlijk zachte landing. En het bijdrukken van geld met de QE maatregelen helpt daar inderdaad niet bij - wel op de korte termijn de rentes te verlagen, maar niet om op de lange termijn de huizenmarkt gezond te houden. De vraag vs woningaanbod is echter zó scheef dat dit de prijzen ook nog 's blijft opdrijven. En dan.. de ((a-)sociale) huurmarkt nog maar buiten beschouwing te laten. Er is zoveel meer dan een rentestand die invloed heeft op de prijs van woningen en het enthousiasme van potentiele kopers.
De banken hebben er alles aan gedaan om deze situatie te creeren. Dat het zo succesvol was zullen vast niet geweten hebben.NiGeLaToR schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:27:
Overigens vraag ik me af of die banken het allemaal express doen - als ze dit hadden zien aankomen, waarom moesten ze dan bijna allemaal gered worden? Alleen de Rabo overleefde - maar mede dankzij het feit dat ze de rente zelf bepaalden
Ps; volgens deze infographic volgt de crash pas in 2030, we meoten dus nog even geduld hebben.. toch opteren op het wegvallen van de vraagkant denk ik? (vergrijzing)
We noemen het een markt, maar het is gewoon een plan economie natuurlijk. Dat maakt voorspellen zo lastig. De rente is de belangrijkste component, die wordt laaggehouden. De leencapaciteit is belangrijk en die stijgt en wordt aangevuld met startersleningen en schenkingsvrijstellingen. De markt was op zichzelf anders bewogen, en dat is wat ik en anderen doen, de markt voorspellen. Maar dat de overheid deze maatregelen neemt, en daar bovenop de huren hard omhoog gooit en tienduizenden woningen gaat slopen om schaarste te creëren, dat konden we onmogelijk voorspellen. Blijft een feit dat huizenprijzen niet eeuwig kunnen stijgen en dat wat op het moment gebeurt ernstig schadelijk is voor de economie.
Ik geloof er niks van dat de vluchtelingen van nu binnen een generatie "brave kopers" zijn. Wat ze doen is mensen die eigenlijk zouden moeten of willen huren uit die huurwoningen verdringen waardoor er meer kopers zijn, maar zelf doen ze dat niet.NiGeLaToR schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:27:
Edit:
Poging tot plussen en minnen - wat is nodig voor de volgende c.q. echte crisis op de woningmarkt?
Wellicht zijn de ingrediënten die nodig zijn voor een 'crash' deze crisis nog niet compleet, maar een volgende crisis wel. Zoals gezegd, die crash komt vast een keer, alleen wanneer?
- vertrouwen weg
- geen vraag, rijke babyboomers gaan dood en hun te dure huizen zijn onverkoopbaar, hun kinderen zijn namelijk aanzienlijk minder vermogend plus dat er een heel groot overschot is.
- veel huizen onder water door overfinanciering (aandeel wordt komende 10-30 jaar aanzienlijk kleiner)
Maar daarentegen de dempende factoren:
- oneindige geldpers
- immigratie; een miljoen extra Duitsers, wie weet hoeveel mensen er in NL komen wonen? Als die daadwerkelijk een toekomst opbouwen en geld gaan verdienen willen ze ook kopen. Dat is in potentie 30-50.000 woningen alleen al dit jaar die er al niet waren, als iedereen blijft en z'n familie laat overkomen komende jaren.
- woningtekort, wellicht niet zo groot om het babyboom-vergrijzingsoverschot op te vangen, maar nu het woningtekort snel oplossen maakt het overschot in de toekomst alleen maar groter.
- verplicht aflossen; hoe meer mensen aflossen, hoe kleiner welk probleem dan ook wordt. Wij hebben 20% van onze woning afgelost in 3 jaar tijd bijvoorbeeld, puur voor onze financiële weerbaarheid. Boeit mij de restwaarde van het huis 'later', als het dan maar van ons zelf is. tegen die tijd is een lagere woz alleen maar gunstig.
- strengere financieringseisen - oftewel, nooit meer op ~125% van de waarde van de woning instappen, maar wellicht pas op 90%.
Oftewel: het Duitse model nastreven? Die kwamen redelijk ongeschonden uit de crisis.
Goed, het is een poging. Wie vult me aan?
Vergis je ook niet in de studieleningen die men tegenwoordig krijgt, dat had men vroeger niet. Dat is al snel gemiddeld 20.000 euro extra schuld per persoon, keer 2 voor de meeste startetende stellen. De HRA is onhoudbaar en zal steeds verder verdwijnen, zeker als de rente stijgt. Er is een economische en sociale drang naar minder kopen, relaties en arbeidscontracten zijn vaker tijdelijk en woningen moeten daar bij aansluiten.
Het Duitse model nastreven lijkt mij heel verstandig. We kiezen nu voor een boom-bust huizenmarkt. In korte tijd veel geld verdienen en dan weer even balen en de overheid om hulp vragen, dat is uiteindelijk maar gunstig voor een klein groepje Nederlanders.
Maar als dat de 'werkelijkheid' is, dan IS het toch ook zo?ph4ge schreef op zondag 29 november 2015 @ 23:03:
Het is allemaal een kwestie van rijk rekenen. "De huizenprijzen kunnen alleen maar omhoog en dat is alleen maar goed voor zowel mij als de economie." Dat is kortgezegd de samenvatting van hoe de politiek, de banken/makelaars en de meeste Nederlanders er in staan.
En dit geeft aan 'hoe ver' de ECB en de overheid bereid zijn te gaan om die prijzen 'te redden'.ph4ge schreef op zondag 29 november 2015 @ 23:03:
[...]
gered door de zogenaamde "bazooka" van de ECB
De soep word niet zo heet gegeten als hij word opgediend.ph4ge schreef op zondag 29 november 2015 @ 23:03:
Wat je niet meeneemt in je verhaal is alle andere zaken die dan ook weer naar het gemiddelde gaan. Het modaal inkomen bijvoorbeeld is achter gebleven. Stel we gaan in 5 jaar naar 6% hypotheekrente, dan zijn de salarissen ook gewoon gestegen. Een, vandaag de dag (3%), modale woning (250k) koper (55k per jaar) kan over 5 jaar (60k salaris, inflatie gecorrigeerd) bij bijna 6% gewoon nog hetzelfde bedrag lenen. En dat hebben we te danken aan het Nibud die de max. hypotheek laag houd, ondanks de extreem gunstige rente. Daardoor hebben we flink wat marge de andere kant op als de hypotheekrente weer omhoog komt.
Ik denk dat het een koopje is. 1 tank brandstof verderop met de auto en je bent blij dat het vakantie isph4ge schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:57:
Ik ben wel benieuwd of dit echt klopt, dan nog staan de prijzen niet in verhouding.
Maar er is geen bank die hier nog 'zin' in heeft, met als aanvoerder de ECB. 100% LTV is al 'teveel' en in landen als Duitsland hebben ze ook deze problemen (en geen makkelijke oplossing). Plus dat de HRA weer onbetaalbaar wordt en dit pas > 2017 gaat spelen bij een nieuwe regering.ph4ge schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:57:
Dat is een hele grote als, omdat mensen ook weer verhuizen en dan opnieuw beginnen met aflossen en aflossingsvrij nog lang niet is verdwenen en er alweer stemmen op gaan om het in te voeren. Ik geef je op een briefje dat zodra de rentes stijgen en starters de maandlasten niet meer kunnen betalen dat het afschaffen van de aflossing een van de eerste maatregelen is om de maandlasten te drukken. Ook staat de termijn van 30 jaar sterk ter discussie.
De groep die in 2008 kocht had 'geen schijn van kans', want verkopen (zonder absurde stijging) was gewoon dik aftikken. Bij 100% LTV kun je de volgende dag de woning verkopen zonder enorm verlies (je krijgt zelfs de overdrachtsbelasting terug, dus zelfs 98% betekent dat je geen 'schuld' overhoud).ph4ge schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:57: Stel dat we in 2020 weer de volgende crisis krijgen dan hebben de mensen die in 2019 en 2018 (die dan nog niet zijn begonnen aan het aflossen van de starterslening en nauwelijks aflossing in de annuiteit hebben zitten) waarschijnlijk net zulke grote problemen als de groep die in 2008 kocht en helemaal niet afloste.
Ik denk dat je je verkijkt op hoeveel robuuster de markt al is geworden, maar die heeft nog wel tijd nodig om verder te stabiliseren. De gemiddelde NL-er heeft erg veel te besteden, dus er kan ook een aanzienlijk deel het huis in, meer dan vroeger, toen de eerste levensbehoeften nog een groter component van je inkomen was.
Nou, nee, niet dus. Er zijn talloze onderzoeken gedaan en die laten altijd zien dat huizenprijzen over een langere periode nooit sneller dan inflatie+1% cq economische groei kunnen stijgen. Dat is ook gewoon logisch, je kan niet 100% van je inkomen aan je huis besteden en zelfs als dat wel zou kunnen is op dat moment een grens bereikt.TheGhostInc schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:18:
Maar als dat de 'werkelijkheid' is, dan IS het toch ook zo?
En dit geeft aan 'hoe ver' de ECB en de overheid bereid zijn te gaan om die prijzen 'te redden'.
Het is een markt en er is een grens aan wat de overheid kan en wil doen of niet. Voor zover de ECB het eeuwige leven heeft.
Historisch gezien heb je gelijk (nationaal en internationaal perspectief), op de huidige tijd en de periode rond de eeuwwisseling na stegen de lonen ongeveer gelijk met de huizenprijzen. Het probleem wat ik signaleer is dat dat nu dus juist niet meer het geval is.TheGhostInc schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:18:
De soep word niet zo heet gegeten als hij word opgediend.
Wat je niet meeneemt in je verhaal is alle andere zaken die dan ook weer naar het gemiddelde gaan. Het modaal inkomen bijvoorbeeld is achter gebleven. Stel we gaan in 5 jaar naar 6% hypotheekrente, dan zijn de salarissen ook gewoon gestegen. Een, vandaag de dag (3%), modale woning (250k) koper (55k per jaar) kan over 5 jaar (60k salaris, inflatie gecorrigeerd) bij bijna 6% gewoon nog hetzelfde bedrag lenen. En dat hebben we te danken aan het Nibud die de max. hypotheek laag houd, ondanks de extreem gunstige rente. Daardoor hebben we flink wat marge de andere kant op als de hypotheekrente weer omhoog komt.
Ik geloof absoluut niet dat we dezelfde opwaartse "correctie" krijgen bij de lonen die we nu bij de huizenprijzen krijgen. No way, loonstijgingen (en pensioenen en uitkeringen niet te vergeten) gelijk met inflatie is over het algemeen al teveel gevraagd
We weten niet beter, maar Nederland is in de praktijk veel minder welvarender dan op papier, mede omdat we zoveel aan wonen kwijt zijn. Het andere is de belasting.TheGhostInc schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:18:
Ik denk dat het een koopje is. 1 tank brandstof verderop met de auto en je bent blij dat het vakantie is
Ik denk dat jij je verkijkt op hoe robuust die maatregelen zijn. Ja, er wordt nu afgelost, voornamelijk op het einde van de looptijd. Maar daar staat tegenover dat men er nu een starterslening en een studieschuld bij krijgt en niet meer eerst goedkoop kan huren om te sparen en de relatie te testen en geen enkele garantie meer heeft op een vaste baan. Het vangnet van de WW en de ontslagvergoeding zijn grotendeels verdwenen.TheGhostInc schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:18:
De groep die in 2008 kocht had 'geen schijn van kans', want verkopen (zonder absurde stijging) was gewoon dik aftikken. Bij 100% LTV kun je de volgende dag de woning verkopen zonder enorm verlies (je krijgt zelfs de overdrachtsbelasting terug, dus zelfs 98% betekent dat je geen 'schuld' overhoud).
Ik denk dat je je verkijkt op hoeveel robuuster de markt al is geworden, maar die heeft nog wel tijd nodig om verder te stabiliseren. De gemiddelde NL-er heeft erg veel te besteden, dus er kan ook een aanzienlijk deel het huis in, meer dan vroeger, toen de eerste levensbehoeften nog een groter component van je inkomen was.
In de jaren 70 losten we ook af en hadden we toch een crisis. In andere landen lossen ze ook af en hadden ze soms ook een huizenmarkt crisis. Ja, het was een van de problemen en die is nu opgelost, maar daar zijn weer nieuwe problemen voor in de plaats gekomen.
Ik deel jouw vertrouwen in de overheid totaal niet. Het overheidsbeleid is de oorzaak, niet de oplossing. In de Sovjet Unie dachten ze ook dat alles keurig werd geregeld door de overheid en dat die wel zou beschermen tegen de grillen van de markt.
EDIT: Ik ben het wel met je eens dat dit soort voorspellingen altijd weleens uitkomen en dat wanneer de vraag is. Het probleem is dat we dagelijks al de effecten voelen. Bedenk je dat als de overheid eerst 50% van je loon weghaalt en vervolgens je huis nog eens bijna 50% van je overgebleven inkomsten kost en je misschien daarnaast nog een studieschuld hebt dat er heel weinig over blijft van wat je werkelijk verdient en dat dat in de meeste andere landen hele andere bedragen zijn. Dan kan je blij zijn dat dat er voor zorgt dat je huis meer waard wordt, maar in feite word je er niet beter van.
[ Voor 7% gewijzigd door ph4ge op 30-11-2015 14:35 ]
Leuk!
Was het vertrouwen niet compleet weg in 2009-2011? in bijvoorbeeld Amsterdam is gebleken dat dit niet terecht was. Nog verder weg dan toen, of vergelijkbaar?NiGeLaToR schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:27:
[Wellicht zijn de ingrediënten die nodig zijn voor een 'crash' deze crisis nog niet compleet, maar een volgende crisis wel. Zoals gezegd, die crash komt vast een keer, alleen wanneer?
- vertrouwen weg
Onverkoopbare dure huizen? Of ze komen via de erfenis en zijn 'gratis' en 'wat de gek ervoor geeft' of de kinderen gaan er wonen of de bank doet een executieverkoop als de kinderen de erfenis weigeren. 3x geen 'problematische' oplossing voor de markt.
Stel we hebben een overschot aan kapitale villa's (de meeste woningen zijn überhaupt niet zo duur), dan is splitsen nog een optie. Gewoon appartementen in maken, zeker voor onze verse NL-ers.
Overfinanciering, dit is een 'tijdelijk' probleem, voor kopers van 2003-2008, door aflossen en waardestijgingen neemt deze groep af. Je schatting van 10-30 jaar is te pessimistisch, de 'laatste verkoop' was ergens 2008, dus dat is max 25 jaar.
Niet elke woning is gelijk. Als je nu het probleem hoogwaardig en kwalitatief goed oplost dan is er weinig risico. Misschien dat een jaren '60 woning dan een keer platgegooid wordt in plaats van (matig) gerenoveerd, maar juist ons huidige tekort maakt het lastig om goed te kijken naar kwaliteit.NiGeLaToR schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:27:
Sorry, ik bedoelde meer dat het huidige niveau ondersteund word. Hoe 'ver' dat omhoog kan/gaat is een 2de. Maar ik bedoel vooral te zeggen dat de overheid vrij veel geweld gebruikt om op zijn minst te 'blijven waar we zijn'ph4ge schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:32:
Nou, nee, niet dus. Er zijn talloze onderzoeken gedaan en die laten altijd zien dat huizenprijzen over een langere periode nooit sneller dan inflatie+1% cq economische groei kunnen stijgen. Dat is ook gewoon logisch, je kan niet 100% van je inkomen aan je huis besteden en zelfs als dat wel zou kunnen is op dat moment een grens bereikt.
De lonen volgen zeker de huizenprijzen niet, daar ben ik ook van overtuigd, vandaar dat ik rekende met de inflatie over 5 jaar, wat al een aardig (positief) effect geeft.ph4ge schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:32:
Ik geloof absoluut niet dat we dezelfde opwaartse "correctie" krijgen bij de lonen die we nu bij de huizenprijzen krijgen. No way, loonstijgingen (en pensioenen en uitkeringen niet te vergeten) gelijk met inflatie is over het algemeen al teveel gevraagd
Dit is vooral 'onderin' de markt een groot probleem, terwijl de huizenmarkt juist hoger afspeelt. Als je, als student, een 'hobby' hebt gekozen als studie en dan lekker hebt feestgevierd... tja, dan gaat het tegenvallen. Met wat mazzel kom je dan met NHG en een starterslening nog net in een woning terecht. Lukt dat niet, tja, dan is er waarschijnlijk ook gewoon geen koopwoning beschikbaar,ph4ge schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:32:
Ik denk dat jij je verkijkt op hoe robuust die maatregelen zijn. Ja, er wordt nu afgelost, voornamelijk op het einde van de looptijd. Maar daar staat tegenover dat men er nu een starterslening en een studieschuld bij krijgt en niet meer eerst goedkoop kan huren om te sparen en de relatie te testen en geen enkele garantie meer heeft op een vaste baan. Het vangnet van de WW en de ontslagvergoeding zijn grotendeels verdwenen.
WW en ontslagvergoeding zijn allemaal zaken die voor de 'zwakken' van levensbelang zijn, terwijl de 'sterken' er weer een stapje hoger mee op de ladder komen. De receptioniste zit 6 maanden thuis, terwijl de IT-er na een week een nieuwe baan heeft en een nieuwe auto van de ontslagvergoeding koopt. Het uitkleden van ons stelsel heeft vooral effect op de huurmarkt, de koopmarkt zit (denk ik) net boven de grens.
Ik ga nog wel even kijken hoe de jaren 70 hierop passen.
Als de overheid de oorzaak is, dan kunnen ze het (IMHO) ook oplossen. De oplossing kan ook zijn dat ze het 'ons zelf laten uitzoeken'. Een overheidsoplossing hoeft niet altijd meer regels op te leveren.ph4ge schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:32:Ik deel jouw vertrouwen in de overheid totaal niet. Het overheidsbeleid is de oorzaak, niet de oplossing.
Ik heb altijd gezegd, als de overheid aflossingsvrij weer invoert en de normen versoepeld kan het rustig verder omhoog gaan. Het punt is dat het op een gegeven moment botst met wat mensen verder nog uit willen en kunnen geven. De hoge huizenprijzen (en studielening etc) zorgen er gewoon voor dat starters verarmen.TheGhostInc schreef op maandag 30 november 2015 @ 15:08:
Sorry, ik bedoelde meer dat het huidige niveau ondersteund word. Hoe 'ver' dat omhoog kan/gaat is een 2de. Maar ik bedoel vooral te zeggen dat de overheid vrij veel geweld gebruikt om op zijn minst te 'blijven waar we zijn'
Als de prijzen in die periode stil staan heb je gelijk.TheGhostInc schreef op maandag 30 november 2015 @ 15:08:
De lonen volgen zeker de huizenprijzen niet, daar ben ik ook van overtuigd, vandaar dat ik rekende met de inflatie over 5 jaar, wat al een aardig (positief) effect geeft.
Verdiep je eens in de huidige generatie. Je krijgt gewoon een studieschuld, en een flinke, tenzij je ouders je sponsoren. Dat heeft niets met feestvieren te maken, maar met bittere noodzaak.TheGhostInc schreef op maandag 30 november 2015 @ 15:08:
Dit is vooral 'onderin' de markt een groot probleem, terwijl de huizenmarkt juist hoger afspeelt. Als je, als student, een 'hobby' hebt gekozen als studie en dan lekker hebt feestgevierd... tja, dan gaat het tegenvallen. Met wat mazzel kom je dan met NHG en een starterslening nog net in een woning terecht. Lukt dat niet, tja, dan is er waarschijnlijk ook gewoon geen koopwoning beschikbaar,
Je geeft aan dat de impact van de crisis op de huizenprijzen beperkt is. Dat komt omdat al die mensen die werkeloos werden toch hun huizen konden blijven betalen, door oa de WW en door ontslagvergoedingen. Dit soort versoberingen zorgen er voor dat de huizenmarkt gevoeliger wordt voor schokken in de economie, net zoals aflossingen er voor zorgen dat de huizenmarkt er beter tegen kan. Daarom geef ik aan, ja, verplicht aflossen is heel erg goed, maar nee, daarmee is niet per definitie alles beter dan het was. Je lost je starterslening de eerste jaren niet af, idem voor je studieschuld en je hypotheek los je maar heel langzaam af aan het begin, dus er blijft een grote groep risico op restschuld lopen, met alle gevolgen van dien. Laat dat nou precies de groep zijn die geen vaste contracten, ww en ontslagvergoedingen krijgt.TheGhostInc schreef op maandag 30 november 2015 @ 15:08:
WW en ontslagvergoeding zijn allemaal zaken die voor de 'zwakken' van levensbelang zijn, terwijl de 'sterken' er weer een stapje hoger mee op de ladder komen. De receptioniste zit 6 maanden thuis, terwijl de IT-er na een week een nieuwe baan heeft en een nieuwe auto van de ontslagvergoeding koopt. Het uitkleden van ons stelsel heeft vooral effect op de huurmarkt, de koopmarkt zit (denk ik) net boven de grens.
Over huizen erven: Dat zorgt voor scheve situaties, waar de mensen die aan de goede kant van de scheve situatie zitten in het groter plaatje niet opwegen tegen de mensen die aan de negatieve kant zitten. Bovendien erf je meestal pas een huis van je ouders lang nadat je zelf je eerste huis koopt, sterker nog dat zal vaak pas zijn als de volgende generatie ook al uit huis is. Daar los je dus niks mee op, het probleem blijft dat de jongeren geen vermogen hebben in de duurste en riskantste levensfase en dat je daarna juist veel vermogen hebt, wat natuurlijk ook geldt voor je pensioen en andere vormen van vermogen. In andere landen, met lagere huizenprijzen, is dat probleem veel kleiner.
Het ging over het effect op de huizenprijs. Dus de inflatie/loonstijging zorgt er 'automagisch' voor dat de markt een hogere prijs 'kan hebben'. Uiteraard met pieken en dalen. Dus in die zin is tijd (met inflatie) een middel om de huizenmarkt te laten normaliseren.ph4ge schreef op maandag 30 november 2015 @ 16:24:
[...]
Als de prijzen in die periode stil staan heb je gelijk.
Met feestvieren bedoelde ik vooral, weinig leren en hopen daarna wel een dik betaalde baan te krijgen. Ik heb genoeg biertjes gedronken, maar ik had wel meer studie uren dan party uren.ph4ge schreef op maandag 30 november 2015 @ 16:24:
Verdiep je eens in de huidige generatie. Je krijgt gewoon een studieschuld, en een flinke, tenzij je ouders je sponsoren. Dat heeft niets met feestvieren te maken, maar met bittere noodzaak.
Maar eigenlijk is allemaal veel simpeler, we hebben een VVD (rechts) beleid.
Een rechts beleid betekent voor studenten, starters & al het jonge gepeupel: Hebben je ouders geld, dan is je bedje gespreid en word je met open armen ontvangen. Hebben je ouders iets minder te makken, dan heb je hier een zak geld die we wel terug willen (wat zijn we aardig
Door de huizenmarkt minder toegankelijk te maken voor mensen met een mindere achtergrond maak je de huizenmarkt ook robuuster
Dus die student zonder rijke familie, tja, die valt niet in de goede categorie, dus als die een huis wil na zijn studie, tja, lastig, moeilijk, studieschuld. Want die studieschuld is ook een indicatie van ouders die niet zomaar met geld over de brug komen. Maar ook die restschuld, vraagt de adviseur tegenwoordig ook niet even of de ouders niet een 'voorschot op de erfenis' kunnen geven. Nee? Lastig verhuizen... Ja? Wat voor huis had u in gedachten?
Of ik het er mee 'eens' ben laat ik even in het midden, maar mijn punt hiermee is vooral dat de combinatie van een krappe woningmarkt en het beleid van onze overheid een 'robuuste' markt creëert met nogal wat toegangsbarrières voor de 'have-not'-s. Omdat de basis van de markt gebaseerd is op de succesvolle (rechtse) kant van het spectrum, krijg je ook niet zo snel problemen....
Zelfs de afbouw van NHG zou je hieronder kunnen scharen. Bij de introductie (1993) was 80% van de leningen nog NHG 'compatible', ondertussen zitten we onder de 50%. En waarom? NHG hypotheken zijn niet 'hoger' dan de banken zonder NHG zouden uitgeven, sterker nog, het is zelfs andersom. Het zorgt ook niet voor 'overkreditering' of extra risico's, het zorgt juist voor lagere risico's, vandaar ook het lagere percentage. En daarnaast is het ook nog 'kosteloos' voor de staat, immers alleen de garantstelling is voor rekening van de staat, maar zelfs tijdens de afgelopen crisis hebben ze niet hoeven bij te springen. Waarom de NHG dus nu lager is dan voor de crisis is mij dan ook een raadsel in die context.
Even los van het wensdenken en dramatiek op deze site staat er wel (een) antwoord op je vraag:
http://www.huizenmarkt-ze...er-woningprijzen-wankelt/
Risico bij te grote onder-water-scenario's icm gedwongen verkoop werd te groot.
http://www.huizenmarkt-ze...er-woningprijzen-wankelt/
Risico bij te grote onder-water-scenario's icm gedwongen verkoop werd te groot.
Ik ga niet alles quoten maar die 30% was min of meer de consensus van het imf en dergelijke.
Ik heb het zelf ook uitgerekend aan de hand van loonontwikkeling en bestedingsruimte.
Feit blijft dat het bedrag wat starters kunnen uitgeven al jaren gelijkstaat of daalt. Dat zal in de toekomst niet beter worden wanneer iedereen die geen mbo gedaan heeft een studieschuld heeft van €10k.
Overigens maakt het niet uit of je gefeest hebt of niet (sowieso was dat een erg scheve framing van onze langstuderende Rutte) die schuld heb je tenzij je ouders rijk zijn.
Ik heb het zelf ook uitgerekend aan de hand van loonontwikkeling en bestedingsruimte.
Feit blijft dat het bedrag wat starters kunnen uitgeven al jaren gelijkstaat of daalt. Dat zal in de toekomst niet beter worden wanneer iedereen die geen mbo gedaan heeft een studieschuld heeft van €10k.
Overigens maakt het niet uit of je gefeest hebt of niet (sowieso was dat een erg scheve framing van onze langstuderende Rutte) die schuld heb je tenzij je ouders rijk zijn.
Stel je ouders zijn niet welgesteld dan is er altijd nog de aanvullende beurs. Die is tenminste voor jezelf en inderdaad niet genoeg om op je zelf te kunnen, maar wel genoeg om flink wat kosten te dekken. Volgens de rekentool krijgen studenten waarvan de ouders een laag inkomen hebben 380,- netto per maand aanvullende beurs, naast de zorgtoeslag van 72,-. Dat is 452,- per maand en dan heb je 0 euro geleend.icecreamfarmer schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 09:04:
Daarbij verwacht ik dat elke student, elke zaterdag werkt. Hiermee kun je 250-500,- bijverdienen, incl vakanties, volgens nibud. Verder woon je thuis en reis je op en neer, want je wilt niet zo'n grote schuld.
Bijverdiensten kunnen je aanvullende beurs wel weer korten, heb niet alle scenario's doorgeklikt
Dat is het beeld van de studenten die ik nu om me heen heb wonen, bij hun ouders. Ze studeren straks nog steeds af zonder schuld, terwijl de ouders niet in alles meebetalen. Overigens betekent 'rijke' ouders nog steeds niet dat ze iets gaan betalen, mijn ouders hebben geen collegegeld, boeken of dat soort dingen betaald terwijl die op zich wel bovenmodaal inkomen hadden.
- nevermind -
[ Voor 99% gewijzigd door IceM op 01-12-2015 10:35 . Reden: Niet heel zeker over lening / gift ]
...
Het wordt erg off topic, maar zelfs als je zoals jij omschrijft als een Monnik leeft en een goede bijbaan hebt kan je niet rondkomen. Stel dat je inderdaad aan 900 euro netto in de maand komt. 100 euro ziektekosten verzekering er af. 500 euro collegegeld en boeken er af (conservatief geschat). 100 euro reizen. 100 euro andere vaste lasten (internet, telefoon, andere verzekeringen). Dan houd je nog 100 euro over om van te leven (eten, kleren, sport) en dan heb je ook nog een laptop nodig voor je studie en andere aan studie gerelateerde uitgaven. Zelfs als je thuis woont en je ouders bijna al je levensonderhoud betalen terwijl ze een laag inkomen hebben je dus maximaal van alle steunmaatregelen profiteert en je zelf een meer dan redelijke bijbaan hebt en als een monnik leeft is het onmogelijk om zonder studieschuld af te studeren.NiGeLaToR schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 09:54:
Stel je ouders zijn niet welgesteld dan is er altijd nog de aanvullende beurs. Die is tenminste voor jezelf en inderdaad niet genoeg om op je zelf te kunnen, maar wel genoeg om flink wat kosten te dekken. Volgens de rekentool krijgen studenten waarvan de ouders een laag inkomen hebben 380,- netto per maand aanvullende beurs, naast de zorgtoeslag van 72,-. Dat is 452,- per maand en dan heb je 0 euro geleend.
Daarbij verwacht ik dat elke student, elke zaterdag werkt. Hiermee kun je 250-500,- bijverdienen, incl vakanties, volgens nibud. Verder woon je thuis en reis je op en neer, want je wilt niet zo'n grote schuld.
Bijverdiensten kunnen je aanvullende beurs wel weer korten, heb niet alle scenario's doorgeklikt
Dat is het beeld van de studenten die ik nu om me heen heb wonen, bij hun ouders. Ze studeren straks nog steeds af zonder schuld, terwijl de ouders niet in alles meebetalen. Overigens betekent 'rijke' ouders nog steeds niet dat ze iets gaan betalen, mijn ouders hebben geen collegegeld, boeken of dat soort dingen betaald terwijl die op zich wel bovenmodaal inkomen hadden.
Het CPB schat dat als de eerste mensen in het nieuwe stelsel afstuderen de gemiddelde studieschuld 21000 euro zal zijn. Dat is dus incl laten we zeggen 1/3 die volledig van de ouders blijven leven en niks lenen. Dat wil zeggen dat de mensen die dat niet hebben er ver boven gaan zitten. En het CPB zal het eerder onder dan overschatten natuurlijk.
De mensen die deze regels bedenken hebben zelf 8+ jaar gestudeerd en er een groot feest van gemaakt en zullen misschien denken dat dat te voorkomen is als je stopt met leven tijdens je studie, maar dat is echt niet meer het geval. Het oude systeem was al geen vetpot maar ik tel mijn zegeningen dat ik daar nog onder viel.
Ik denk dat ik het fout lees, maar zeg je nou;TheGhostInc schreef op maandag 30 november 2015 @ 17:19:
[...]
Met feestvieren bedoelde ik vooral, weinig leren en hopen daarna wel een dik betaalde baan te krijgen. Ik heb genoeg biertjes gedronken, maar ik had wel meer studie uren dan party uren.
Maar eigenlijk is allemaal veel simpeler, we hebben een VVD (rechts) beleid.
Een rechts beleid betekent voor studenten, starters & al het jonge gepeupel: Hebben je ouders geld, dan is je bedje gespreid en word je met open armen ontvangen. Hebben je ouders iets minder te makken, dan heb je hier een zak geld die we wel terug willen (wat zijn we aardig) en val je buiten de boot dan uhm... ja val je buiten de boot.
Als je geen goede studie doet, maar laten we zeggen een MBO4 opleiding hebt, tjah, eigen schuld dikke bult. Blijf maar lekker sociaal huren tot je 40 bent. Huizen kopen dat is voor hoogopgeleiden?
Wat feitelijk lijkt te kloppen bedenk ik me. Ik heb een goede baan, prima loon, maar als ik niet samen met mijn vriendin een huis koop, stel ik ben single, kan ik nooit uit de sociale huur.
[ Voor 8% gewijzigd door hexta op 01-12-2015 11:32 ]
SlaineMcRoth#2316 76561197992282479
Conservatief? Schromelijk overdreven bedoel je. In het collegejaar 2015-2016 is het collegegeld ruwweg 2000 euro per jaar of 167 euro per maand. Voor boeken rekent het Nibud op 57 euro per maand.ph4ge schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 10:37:
[...]
500 euro collegegeld en boeken er af (conservatief geschat).
En inderdaad erg offtopic. Ik mag je bijdragen in dit topic altijd graag lezen, maar hier ben je toch echt met cijfers aan het goochelen in je eigen voordeel.
Het Nibud gaat uit van 1059 euro uitgave per maand voor een student. Oke, in mijn ervaring was het een wat hoger en het ander wat lager. Ik was alleen elk jaar al 1000+ euro voor een studieboeken pakket kwijt van 1 van de 2 studies kwijt.Tjoekie schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 11:29:
Conservatief? Schromelijk overdreven bedoel je. In het collegejaar 2015-2016 is het collegegeld ruwweg 2000 euro per jaar of 167 euro per maand. Voor boeken rekent het Nibud op 57 euro per maand.
En inderdaad erg offtopic. Ik mag je bijdragen in dit topic altijd graag lezen, maar hier ben je toch echt met cijfers aan het goochelen in je eigen voordeel.
Punt is, het blijft een bijzonder scenario als je rond kan komen zonder studieschuld zelfs als je heel zuinig op de zak van je ouders leeft, keurig in 4 jaar afstudeert en geen ambitie tot een vervolgopleiding hebt. Dat kon ik (had ook een bijzondere bijbaan er naast die veel opleverde), maar dat is voor vrijwel niemand meer weggelegd.
Kinderen zijn ook een luxe aan het worden, laat staan dat een van de partners bij het kind kan blijven. Die ontwikkeling komt 1 op 1 door de hoge huizenprijzen (vroeger was het een keuze voor een van de partners om te werken en wat extras over te houden).hexta schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 11:28:
Ik denk dat ik het fout lees, maar zeg je nou;
Als je geen goede studie doet, maar laten we zeggen een MBO4 opleiding hebt, tjah, eigen schuld dikke bult. Blijf maar lekker sociaal huren tot je 40 bent. Huizen kopen dat is voor hoogopgeleiden?
Wat feitelijk lijkt te kloppen bedenk ik me. Ik heb een goede baan, prima loon, maar als ik niet samen met mijn vriendin een huis koop, stel ik ben single, kan ik nooit uit de sociale huur.
[ Voor 25% gewijzigd door ph4ge op 01-12-2015 12:04 ]
Qua relatie tot de huizenmarkt vind ik de dramatiek van studenten in ieder geval overdreven - vooral in de context van 'het is nu onmogelijk om nog te studeren voor arme mensen'. Dat is pertinent onwaar.
Wat wel waar is, is dat als je niet thuis kunt of wilt wonen het inderdaad vrijwel onmogelijk wordt zonder lening of flinke ouderbijdrage. Op kamers is dus of een half leven lang afbetalen of rijke ouders vinden. Ik overweeg dan ook een adoptie-dating-site voor arme studenten en rijke kinderloze stellen op te richten.
Verder zijn er scenario's waarin studeren zonder te lenen praktisch onmogelijk is en zijn er ook scenario's waarin dit wel mogelijk is - ik ben zo'n 12 jaar geleden afgestudeerd en mag nog zo'n 6 jaar DUO lening afbetalen. En met de beste wil van de wereld, incl uitwonende beurs (gift) hebben mijn vriendin en ik 28k nodig gehad om te bestaan gedurende 5 jaar studeren (ja er zijn 5-jarige studies). Samen 3 bijbanen en stagevergoedingen ten spijt - we hadden de lening gewoon nodig, naast alle subsidies (toeslagen bestonden helaas nog niet, die zijn lucratiever).
Dat is 15 jaar 200,- per maand netto en in onze huidige situatie geen probleem. Maar, voor ons werd het nooit meegenomen in de draagkracht voor het kopen van een huis (onterecht imho). Dat het er nu nog minder makkelijk op is geworden om schuld-loos te studeren snap ik - ik heb dan ook de eerste 2 studiejaren qua college-geld al bij elkaar gespaard voor onze pasgeboren kids. Deden mijn ouders niet, maar ik kies er voor dit wel te doen.
In ons geval zijn de kids vooral duur omdat we blijven werken - zou 1 van ons (vrijwel) stoppen dan scheelt dat het grootste deel van de kosten. Das onze keuze (voor 2 dagen opvang overigens).
Wat wel waar is, is dat als je niet thuis kunt of wilt wonen het inderdaad vrijwel onmogelijk wordt zonder lening of flinke ouderbijdrage. Op kamers is dus of een half leven lang afbetalen of rijke ouders vinden. Ik overweeg dan ook een adoptie-dating-site voor arme studenten en rijke kinderloze stellen op te richten.
Verder zijn er scenario's waarin studeren zonder te lenen praktisch onmogelijk is en zijn er ook scenario's waarin dit wel mogelijk is - ik ben zo'n 12 jaar geleden afgestudeerd en mag nog zo'n 6 jaar DUO lening afbetalen. En met de beste wil van de wereld, incl uitwonende beurs (gift) hebben mijn vriendin en ik 28k nodig gehad om te bestaan gedurende 5 jaar studeren (ja er zijn 5-jarige studies). Samen 3 bijbanen en stagevergoedingen ten spijt - we hadden de lening gewoon nodig, naast alle subsidies (toeslagen bestonden helaas nog niet, die zijn lucratiever).
Dat is 15 jaar 200,- per maand netto en in onze huidige situatie geen probleem. Maar, voor ons werd het nooit meegenomen in de draagkracht voor het kopen van een huis (onterecht imho). Dat het er nu nog minder makkelijk op is geworden om schuld-loos te studeren snap ik - ik heb dan ook de eerste 2 studiejaren qua college-geld al bij elkaar gespaard voor onze pasgeboren kids. Deden mijn ouders niet, maar ik kies er voor dit wel te doen.
Voor de middenklasse, met name? Als je in de bijstand zit kunnen kinderen juist gunstig zijn voor je inkomen.ph4ge schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 12:00:
Kinderen zijn ook een luxe aan het worden, laat staan dat een van de partners bij het kind kan blijven. Die ontwikkeling komt 1 op 1 door de hoge huizenprijzen (vroeger was het een keuze voor een van de partners om te werken en wat extras over te houden).
In ons geval zijn de kids vooral duur omdat we blijven werken - zou 1 van ons (vrijwel) stoppen dan scheelt dat het grootste deel van de kosten. Das onze keuze (voor 2 dagen opvang overigens).
[ Voor 27% gewijzigd door NiGeLaToR op 01-12-2015 12:59 ]
Dat is niet de context die ik bedoelde. Ik bedoel dat als mensen binnen nu en een paar jaar met gemiddeld 20000 euro schuld pp de huizenmarkt op gaan dat ze dan automatisch veel minder koopkracht hebben voor de aanschaf van een huis, met alle gevolgen voor de markt van dien. Studeren kan in principe iedereen nog steeds, ja. Al vind ik het principieel wel een probleem dat je 20k+ schuld aan moet gaan die tientallen jaren financiële verplichtingen inhouden op het moment dat je hersenen nog helemaal niet ontwikkeld genoeg zijn om deze gevolgen te overzien en dat je door een betere opleiding al genoeg terug betaalt aan de maatschappij dus dat de maatschappij best eerst in jou mag investeren.NiGeLaToR schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 12:52:
Qua relatie tot de huizenmarkt vind ik de dramatiek van studenten in ieder geval overdreven - vooral in de context van 'het is nu onmogelijk om nog te studeren voor arme mensen'. Dat is pertinent onwaar.
Gelukkig zijn er ook al creatievelingen die hebben uitgevonden dat als je altijd maximaal leent tijdens je studie en niet alles uitgeeft dat de DUO schuld goedkoper is dan een hypotheek en dat je op die manier zelfs iets meer kan lenen voor de aankoop van een huis dan als je het hield bij een hypotheek en starterslening.
Middenklasse, bestaat dat nog?NiGeLaToR schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 12:52:
Voor de middenklasse, met name? Als je in de bijstand zit kunnen kinderen juist gunstig zijn voor je inkomen.
[ Voor 32% gewijzigd door ph4ge op 01-12-2015 13:02 ]
Dit klopt niet - studieschuld hakt er stevig in en je kunt minder lenen dan je met de studieschuld kan aanvullen. Ik heb net zelf hypotheek aangevraagd en heb een studieschuld. Ik kon ongeveer 150% v/d studieschuld minder lenen bij de bank. Als je ook nog rekening houdt met een meer flexibele arbeidsmarkt, minder vaste contracten en strengere leennormen dan wordt het in combinatie met een studieschuld erg lastig om een hypotheek rond te krijgen als starter.ph4ge schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 13:00:
Gelukkig zijn er ook al creatievelingen die hebben uitgevonden dat als je altijd maximaal leent tijdens je studie en niet alles uitgeeft dat de DUO schuld goedkoper is dan een hypotheek en dat je op die manier zelfs iets meer kan lenen voor de aankoop van een huis dan als je het hield bij een hypotheek en starterslening.
Ik heb geen praktijk ervaring, ik baseer me op dit soort berichten in de media. Gaat om het nieuwe stelsel.Hbeez schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 13:07:
Dit klopt niet - studieschuld hakt er stevig in en je kunt minder lenen dan je met de studieschuld kan aanvullen. Ik heb net zelf hypotheek aangevraagd en heb een studieschuld. Ik kon ongeveer 150% v/d studieschuld minder lenen bij de bank. Als je ook nog rekening houdt met een meer flexibele arbeidsmarkt, minder vaste contracten en strengere leennormen dan wordt het in combinatie met een studieschuld erg lastig om een hypotheek rond te krijgen als starter.
[ Voor 3% gewijzigd door ph4ge op 01-12-2015 13:36 ]
Volgens mij is de theorie erachter:Hbeez schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 13:07:
[...]
Dit klopt niet - studieschuld hakt er stevig in en je kunt minder lenen dan je met de studieschuld kan aanvullen. Ik heb net zelf hypotheek aangevraagd en heb een studieschuld. Ik kon ongeveer 150% v/d studieschuld minder lenen bij de bank. Als je ook nog rekening houdt met een meer flexibele arbeidsmarkt, minder vaste contracten en strengere leennormen dan wordt het in combinatie met een studieschuld erg lastig om een hypotheek rond te krijgen als starter.
- leen maximaal
- maak niets op
- spaar dus veel geld
- betaal hier bijna geen rente op en geniet van andere gunstige voorwaarden
Vervolgens:
- ga naar de hypotheekvertrekker
- meld dat je 20-30k eigen vermogen inbrengt
- je bank denkt 'ha, die koopt < 100 of zelfs 80%, lager risico, lagere rente!
- je betaalt je huis met een stukje studieschuldgeld
Als je je studieschuld nodig had om van te leven heb je hier niets aan. Ben overigens met Ph4ge eens dat het huidige systeem geen rekening houdt met de belevingswereld van studenten. Geld is een ongrijpbaar iets voor deze groep en ze kunnen onmogelijk, of dit nu hersenontwikkeling of gewoon onvolwassenheid is, doorzien wat de impact voor later is. Je moet nu namelijk leven dus je heel druk maken over wat er gebeurt als je werkt 'zien we dan wel weer'. Je kijkt per semester of trimester vooruit, verder niet. En dan zit je bij de hypotheekverstrekker met je nieuwe jaarcontract en DUO-schuld en kun je in ene geen huis kopen terwijl de verhuurder van je sociale huurhuis je eruit wilt hebben omdat je scheefhuurt (want die neemt je DUO-schuld niet mee voor je draagvlak, begreep ik).
Ik snap de theorie, maar ik geef even tegengas als er wordt gezegd dat het altijd voordeliger is..
In mijn geval hakte het er dus bestwel in, gelukkig stond er een eigen vermogen&hoog inkomen tegenover dus had het op mij geen impact. Ik ging er trouwens vanuit dat de studieschuld wel eerlijk wordt vermeld, als je verzwijgt dat er een schuld tegenover je vermogen staat pakt het wellicht voordeliger uit, maar ook dan zijn er risico's en bovendien zou het kunnen dat de studieschuld in de toekomst bij de bkr geregistreerd wordt. M.a.w. studieschuld gebruiken voor het verlagen van de hypotheek kan leiden tot een lagere rente/hoger rendement, maar met een hoger risico dat je de hypotheek helemaal niet rondkrijgt..
Helemaal mee eens hoor, maar zo'n 5 jaar terug vroegen ze er niet eens om. Bijzonder genoeg, heb het toen opgevoerd onder kopje 'andere verplichtingen/alimentatie'Hbeez schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:09:
Ik snap de theorie, maar ik geef even tegengas als er wordt gezegd dat het altijd voordeliger is..In mijn geval hakte het er dus bestwel in, gelukkig stond er een eigen vermogen&hoog inkomen tegenover dus had het op mij geen impact. Ik ging er trouwens vanuit dat de studieschuld wel eerlijk wordt vermeld, als je verzwijgt dat er een schuld tegenover je vermogen staat pakt het wellicht voordeliger uit, maar ook dan zijn er risico's en bovendien zou het kunnen dat de studieschuld in de toekomst bij de bkr geregistreerd wordt. M.a.w. studieschuld gebruiken voor het verlagen van de hypotheek kan leiden tot een lagere rente/hoger rendement, maar met een hoger risico dat je de hypotheek helemaal niet rondkrijgt..
Enfin, samenvatting: het vooruit laten betalen op kennis, talent en ontwikkeling is een failliet van je kenniseconomie. En dat terwijl we bijvoorbeeld het Finse model ook kennen bijvoorbeeld. Onderwijs is een stuk betaalbaarder dan laten we zeggen de zorg.
"Wij hebben uw e-mail ontvangen. Graag geven wij hierbij antwoord op uw vraag.
Mte het inkomen wat u heeft opgegeven op uw inschrijving, komt u in aanmerking voor woningen met een kale huurprijs vanaf €618,25. Corporaties moeten volgens nieuwe wetgeving zorgen dat woningzoekenden een woning krijgen die past bij hun inkomen. We werken daarom vanaf 13 november met voorwaarden waaraan u moet voldoen om een woning te kunnen huren. Eén van de belangrijkste voorwaarden zijn inkomen, de grootte van uw huishouden en uw leeftijd.
Het kan, dat u vóór 13 november wel op vergelijkbare woningen kon reageren en nu met ingang van de nieuwe voorwaarden niet meer. Nu kunt u gelijk zien of u in aanmerking komt voor de woning. Dat is wel zo prettig
"
Waarom halen corporaties 13 november aan? Zijn deze nieuwe voorwaarden niet pas vanaf januari van toepassing?
Mte het inkomen wat u heeft opgegeven op uw inschrijving, komt u in aanmerking voor woningen met een kale huurprijs vanaf €618,25. Corporaties moeten volgens nieuwe wetgeving zorgen dat woningzoekenden een woning krijgen die past bij hun inkomen. We werken daarom vanaf 13 november met voorwaarden waaraan u moet voldoen om een woning te kunnen huren. Eén van de belangrijkste voorwaarden zijn inkomen, de grootte van uw huishouden en uw leeftijd.
Het kan, dat u vóór 13 november wel op vergelijkbare woningen kon reageren en nu met ingang van de nieuwe voorwaarden niet meer. Nu kunt u gelijk zien of u in aanmerking komt voor de woning. Dat is wel zo prettig
"
Waarom halen corporaties 13 november aan? Zijn deze nieuwe voorwaarden niet pas vanaf januari van toepassing?
Het is het effect dat het beleid van de overheid heeft. 'Eigen schuld, dikke bult?' Uiteraard, had je maar niet met die genen geboren moeten wordenhexta schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 11:28:
[...]
Ik denk dat ik het fout lees, maar zeg je nou;
En het gevaarlijke is nog dat we ondertussen krimpregio's hebben waar we huizen 'over' hebben. Dus de politiek kan ook nog roepen: "Dan ga je toch lekker in .... wonen, huizen genoeg!". Helaas hebben ze in die regio's ook werkelozen genoeg. En die herstellende woningmarkt is ook heel toevallig ergens anders
Ik vermoed dat vanaf dan de woningen die per 1 januari beschikbaar komen het systeem ingaan. Ze kunnen jou niet een woning toewijzen en dan op 1 januari tijdens de sleuteloverdracht zeggen:"Sorry, we mogen de woning niet meer aan je verhuren".sirmike schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 16:27:
[ Voor 17% gewijzigd door TheGhostInc op 01-12-2015 16:31 ]
Woningen die nu aangeboden worden, zijn gewoon nog per december te bewonen. Sommige zelfs al per direct.TheGhostInc schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 16:28:
[...]
Het is het effect dat het beleid van de overheid heeft. 'Eigen schuld, dikke bult?' Uiteraard, had je maar niet met die genen geboren moeten worden
En het gevaarlijke is nog dat we ondertussen krimpregio's hebben waar we huizen 'over' hebben. Dus de politiek kan ook nog roepen: "Dan ga je toch lekker in .... wonen, huizen genoeg!". Helaas hebben ze in die regio's ook werkelozen genoeg. En die herstellende woningmarkt is ook heel toevallig ergens anders
[...]
Ik vermoed dat vanaf dan de woningen die per 1 januari beschikbaar komen het systeem ingaan. Ze kunnen jou niet een woning toewijzen en dan op 1 januari tijdens de sleuteloverdracht zeggen:"Sorry, we mogen de woning niet meer aan je verhuren".
Er hoeft maar 1 woning tussen te zitten die > 1 januari zit en de regels gelden dus al (gedeeltelijk).sirmike schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 17:04:
[...]
Woningen die nu aangeboden worden, zijn gewoon nog per december te bewonen. Sommige zelfs al per direct.
Vandaar dat ze waarschijnlijk (speculatie) iets eerder al over gaan op de nieuwe regels. Dat is veel makkelijker dan 2 sets met regels hanteren en alle ellende die daarbij hoort.
Als je nu echt tussen wal en schip zou zijn gevallen, dan zou je er een telefoontje aan kunnen wagen, maar heel eerlijk, ik geef je weinig kans aangezien ze namelijk zelf de regels opstellen. Ze hadden dit waarschijnlijk al 6 maanden geleden kunnen doen, omdat het binnen de wettelijke kaders valt.
En ondertussen gaan we juist in gebieden waar wel werk is slopen, zoals het nieuwe plan van Rotterdam om 20.000 huurwoningen te slopen (of grondig te verbouwen). Dat terwijl er al wachtlijsten zijn en nog niet zo lang geleden juist de angst was dat die wachtlijsten explosief zouden toenemen. Dat krijg je als je een mix van VVD/PVV genaamd Leefbaar Rotterdam het woonbeleid laat bepalen. De ironie is dat een groot gedeelte van de bewoners van die goedkope woningen, dan wel met kinderen die er graag ooit zouden willen wonen, nu hier zelf voor stemmen, want buitenlanders/Islam.TheGhostInc schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 16:28:
Je laat eerst de corporaties 'meebetalen' om het overheidstekort op te lossen, daarna gaan zij massaal huizen van de hand doen om dat gat weer te dichten.
Als lokale overheid kun je dan niet anders om ook sociale huurwoningen van de markt zien te krijgen, dan kom je met een dergelijk plan om jouw 'sloebers' ook de stad uit te jagen.
"Rotterdam wordt steeds aantrekkelijker voor hoger opgeleiden en gezinnen met kinderen. Maar het aanbod van woningen voor deze groepen blijft sterk achter",
Zou dit een 'poging' zijn om minder immigranten te krijgen als stad zijnde?
Overigens hebben ze het probleem van 'goedkope huurwoningen' in Eindhoven wel aardig opgelost. Je geeft startende kopers de mogelijkheid een uitgeleefde woning te kopen (en nog gunstig ook). Maar je hangt er wel een paar voorwaarden aan. Je kunt zo 'geleidelijk' een wijk omzetten van goedkope huur naar 'starters' wat over het algemeen vrij hip is. Dat is overigens iets anders dan massaal woningen op de markt dumpen
Maar de grote vraag blijft natuurlijk: Gaan ze nog bouwen?
Als lokale overheid kun je dan niet anders om ook sociale huurwoningen van de markt zien te krijgen, dan kom je met een dergelijk plan om jouw 'sloebers' ook de stad uit te jagen.
"Rotterdam wordt steeds aantrekkelijker voor hoger opgeleiden en gezinnen met kinderen. Maar het aanbod van woningen voor deze groepen blijft sterk achter",
Zou dit een 'poging' zijn om minder immigranten te krijgen als stad zijnde?
Overigens hebben ze het probleem van 'goedkope huurwoningen' in Eindhoven wel aardig opgelost. Je geeft startende kopers de mogelijkheid een uitgeleefde woning te kopen (en nog gunstig ook). Maar je hangt er wel een paar voorwaarden aan. Je kunt zo 'geleidelijk' een wijk omzetten van goedkope huur naar 'starters' wat over het algemeen vrij hip is. Dat is overigens iets anders dan massaal woningen op de markt dumpen
[ Voor 8% gewijzigd door TheGhostInc op 01-12-2015 18:14 ]
Eindhoven is in de tussentijd wel redelijk veel huurwoningen aan het bijbouwen, net zoals de omliggende gemeenten, dus in die hoek kan ik zeggen dat er wel gebouwd wordt. Alleen worden de wachtlijsten voorlopig nog niet veel korter.TheGhostInc schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 18:11:
Wordt er nog wat besloten omtrent de verlaging van de particuliere huurdrempel waar de huurdersorganisaties et over hadden?
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ben toch benieuwd waar ik me nu toe kan wenden...een woning huren is praktisch onmogelijk:(
Ik denk dat je baas echt niet protesteert als je aangeeft dat je liever wat minder verdient...t_captain schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:44:
[...]
Onderdeel van een breder probleem. Als je in Nederland modaal verdient bent je genaaid. Beide kanten op is het leven beter.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Minder verdienen gaat het probleem niet oplossen, je moet in dat geval je baan [reis- en andere werkgerelateerde kosten] helemaal kwijt. Als je met een gezin in de bijstand zit heb je ongeveer hetzelfde te besteden dan met 1 modale baan. Nivellering is zo ver gegaan dat modaal is gelijkgetrokken met minimum.
Het alternatief is om te werken aan je inkomen want boven modaal wordt het wel gaandeweg beter.
Het alternatief is om te werken aan je inkomen want boven modaal wordt het wel gaandeweg beter.
Het is nieuws van vorige week, maar in mijn beleving gaat dit op termijn de bodem onder de huizenmarkt in de grote steden weghalen: http://www.nu.nl/binnenla...n-gaan-minder-kamers.html
Aanname: als studenten gemiddeld genomen 1 jaar later op kamers gaan, neemt de behoefte naar studentenkamers met grofweg 1/5 tot 1/6 af. Daarmee heb je in een klap de hele kamernood in grote steden opgelost, en gaan die prijzen behoorlijk zakken.
Maar de implicaties reiken verder: mijn vermoeden is dat op termijn een deel van de studenten niet meer in studentensteden wil wonen, maar in hun oorspronkelijke woonplaats blijft wonen. Dat kan best grote consequenties hebben: de (toenemende) vraag naar zelfstandige woningen neemt in de universiteitssteden na deze 6-8 jaar af, maar buiten de Randstad neemt deze toe (of minder af).
Voor investeerders zou het dus nu al niet meer interessant zijn om in grote steden studentenkamers te bouwen, maar op termijn zouden grote steden ook wel eens minder interessant kunnen worden voor de verhuur van zelfstandige wooneenheden. Maar ook voor huiseigenaren is het een interessante trend: mijn persoonlijke doelstelling is nu om binnen 5 jaar mijn appartement (in Utrecht) te verkopen, omdat ik vermoed dat daarna de prijs wel eens zou kunnen zakken.
Aanname: als studenten gemiddeld genomen 1 jaar later op kamers gaan, neemt de behoefte naar studentenkamers met grofweg 1/5 tot 1/6 af. Daarmee heb je in een klap de hele kamernood in grote steden opgelost, en gaan die prijzen behoorlijk zakken.
Maar de implicaties reiken verder: mijn vermoeden is dat op termijn een deel van de studenten niet meer in studentensteden wil wonen, maar in hun oorspronkelijke woonplaats blijft wonen. Dat kan best grote consequenties hebben: de (toenemende) vraag naar zelfstandige woningen neemt in de universiteitssteden na deze 6-8 jaar af, maar buiten de Randstad neemt deze toe (of minder af).
Voor investeerders zou het dus nu al niet meer interessant zijn om in grote steden studentenkamers te bouwen, maar op termijn zouden grote steden ook wel eens minder interessant kunnen worden voor de verhuur van zelfstandige wooneenheden. Maar ook voor huiseigenaren is het een interessante trend: mijn persoonlijke doelstelling is nu om binnen 5 jaar mijn appartement (in Utrecht) te verkopen, omdat ik vermoed dat daarna de prijs wel eens zou kunnen zakken.
En ik denk dat het allemaal wel zal los lopen. Hooguit wordt de kamernood iets minder erg en dalen de huurprijzen van studentenkamers een klein beetje. In steden als Amsterdam is het al helemaal een druppel op een gloeiende plaat, maar ook in HBO steden als Zwolle, Haarlem en Amersfoort geloof ik niet in grote effecten op de echte woningmarkt. Het aanbod van passende banen heeft een grotere invloed denk ik, en die zijn toch echt in de grotere steden te vinden en veel minder 'in de provincie'...
[ Voor 9% gewijzigd door Fiber op 14-12-2015 18:58 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Aanname: Als we Syrië en consorten niet binnen korte tijd 'helpen', dan hebben we genoeg verse NL-ers die nog een mooi plekje zoeken.Krisp schreef op maandag 14 december 2015 @ 09:25:
Het is nieuws van vorige week, maar in mijn beleving gaat dit op termijn de bodem onder de huizenmarkt in de grote steden weghalen: http://www.nu.nl/binnenla...n-gaan-minder-kamers.html
Maar elke markt heeft heel veel invloeden. Een ruimere markt zorgt voor prijsdruk, dus aantrekkelijker voor studenten om het toch te doen, maar ook alle 'bagger' die nu nog acceptabel wordt gevonden zal dan verdwijnen, dan kun je in Amsterdam weer je bezem in je bezemhok kwijt
Vanavond (nu...) op Nederland 1 Radar Extra over hypotheken, restschuld etc: Leg de zakdoekjes maar vast klaar...

Gezien? Las net dit artikel, wordt je niet vrolijk van. Huur nu een mooi huis maar relatief duur dus langzaam aan het kijken voor een woning.Fiber schreef op maandag 21 december 2015 @ 20:29:
Vanavond (nu...) op Nederland 1 Radar Extra over hypotheken, restschuld etc: Leg de zakdoekjes maar vast klaar...
https://decorrespondent.n...ur-/289263686184-d2103fc1
Of je het er nou mee eens bent of niet, het kan geen kwaad dat er ook in de grote media eens kritische vragen worden gesteld over de huizenmarkt. Eigenlijk werd in Jip en Janneke taal besproken wat hier ook vaak besproken wordt. Het zijn ook zeker niet de minsten die ze aan het woord lieten.Fiber schreef op maandag 21 december 2015 @ 20:29:
Al vond ik het koppel wat centraal stond ook te 'zielig' zeg maar. Nu nog 60k onder water op een huis van nu 150k klinkt als een extreem geval en zelf ook wat fouten gemaakt.
Wel een vreemde buurt ook, toen 190-230K, nu 115-150K.. Als je toen die 230 bood, dan ben je ook een van degenen geweest die de prijzen omhoog heeft geholpen. Niet om verder iemand te veroordelen die gewoon normaal wilde wonen zonder daar veel bij na te denken, maar toch.
Verder wel goed om het woord huizentumor eens op TV te hebben. En om te laten zien hoe krom hypotheekrenteaftrek is. Ook op het goede moment, nu we te weinig gebouwd hebben, en de economie iets is aangetrokken, lijkt het probleem gewoon weer opnieuw te gebeuren. Sommige mensen laten zich weer helemaal gek maken.
http://www.npo.nl/radar/21-12-2015/AT_2048054
Verder wel goed om het woord huizentumor eens op TV te hebben. En om te laten zien hoe krom hypotheekrenteaftrek is. Ook op het goede moment, nu we te weinig gebouwd hebben, en de economie iets is aangetrokken, lijkt het probleem gewoon weer opnieuw te gebeuren. Sommige mensen laten zich weer helemaal gek maken.
http://www.npo.nl/radar/21-12-2015/AT_2048054
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
Versteegrob schreef op maandag 21 december 2015 @ 20:56:
[...]
Gezien? Las net dit artikel, wordt je niet vrolijk van. Huur nu een mooi huis maar relatief duur dus langzaam aan het kijken voor een woning.
https://decorrespondent.n...ur-/289263686184-d2103fc1
Precies mijn constatering:In de afgelopen twintig jaar zijn de bouwkosten, de loon- en materiaalkosten nodig voor het neerzetten van een woning, veel minder hard gestegen dan de prijzen van bestaande koopwoningen. Je kan dus eigenlijk stellen dat het gros van de waardestijging in grondkosten en niet in bouwkosten zit.

Ik had trouwens in 2013 eenzelfde post gemaakt en vond die laatst terug maar kan hem nu niet meer vinden
[ Voor 5% gewijzigd door icecreamfarmer op 22-12-2015 11:44 ]
Het zou leuk zijn om de lage rente te gebruiken voor versneld aflossen. Maximaal 22 jaar hypotheek bijvoorbeeld, al dan niet met renteaftrek. Dus niet meer lenen en meer betalen voor hetzelfde object, maar tegen dezelfde maandlasten hetzelfde object sneller afbetalen! Helaas zorgen de belangen van een klein groepje ervoor dat het eerder de andere kant op gaat, er werd al vaker over 35 tot 40 jaar gesproken.pedorus schreef op maandag 21 december 2015 @ 22:58:
Ook op het goede moment, nu we te weinig gebouwd hebben, en de economie iets is aangetrokken, lijkt het probleem gewoon weer opnieuw te gebeuren. Sommige mensen laten zich weer helemaal gek maken.
De politiek lijkt ook compleet vergeten dat de normen versneld strenger zouden worden zodra de bubbel weer ging blazen.
[ Voor 7% gewijzigd door RemcoDelft op 22-12-2015 11:32 ]
Deel twee van de radar special over het bancaire systeem staat inmiddels ook online.
Samenvatting: Er is vrijwel niks veranderd sinds de crisis. De prikkels om vooral schulden te maken zijn overal nog aanwezig. Gevolg is dat de maatschappij erg gevoelig is voor schommelingen in de economie. Waarbij Nederland extra risico loopt in verband met de zeer grote hoeveelheid schuld(ondanks dat daar veel spaargeld tegenover staat)
Zelf zie ik het onderwerp nauwelijks meer terug komen in de media. Ook dit topic lijkt een stuk minder bezocht nu het in(grote delen van) Nederland weer goed lijkt te gaan met de huizenprijzen. En zo hobbelen we naar de volgende economische, en daarmee ook huizen, crisis. In de radar special werd een termijn van 8 jaar genoemd. Ben benieuwd.
Samenvatting: Er is vrijwel niks veranderd sinds de crisis. De prikkels om vooral schulden te maken zijn overal nog aanwezig. Gevolg is dat de maatschappij erg gevoelig is voor schommelingen in de economie. Waarbij Nederland extra risico loopt in verband met de zeer grote hoeveelheid schuld(ondanks dat daar veel spaargeld tegenover staat)
Zelf zie ik het onderwerp nauwelijks meer terug komen in de media. Ook dit topic lijkt een stuk minder bezocht nu het in(grote delen van) Nederland weer goed lijkt te gaan met de huizenprijzen. En zo hobbelen we naar de volgende economische, en daarmee ook huizen, crisis. In de radar special werd een termijn van 8 jaar genoemd. Ben benieuwd.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Het is een maatschappelijk ding: koop maar eens een nieuwe auto op afbetaling en je krijgt felicitaties. Los dezelfde waarde af op je huis en mensen zeggen 'ja maar dat kost je toch aftrek'. Wereld op z'n kop waarbij adviseurs te vaak adviseren in hun voordeel: schulden opbouwen, risico wat je daardoor loopt verzekeren en zo volgeladen met financiele producten door het leven gaan.pingkiller schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:12:
Deel twee van radar special over het bancaire systeem staat inmiddels ook online.
Wanneer volgt het postbus 51 spotje die vraagt 'wanneer heb jij je schulden afgelost?'? Ik denk nooit.
Verwijderd
Nou, van mij mogen ze de hypotheek rente aftrek per direct af afschaffen als het klopt dat het effect heeft dat uiteindelijk iedereen 4 % minder belasting betaald.
Want nu heb ik 30jaar lang hypotheek aftrek waar tegen over sta dat ik mijn leven lang 4% belasting betaal.
Als kijkt wat voor effect hypotheek rente aftrek heeft dan heb ik veel liever die 4% minder belasting waarbij kans ook nog groot is dat ik voordeliger uit ben doordat ik niet zo grote schuld heb.
Vreemd dat je in deze maatschappij zo aangemoedigd wordt om zo grote mogelijke schuld te hebben en allerlei constructies aan te gaan om die schuld zo groot mogelijk te houden. De banken verdien hier goud geld aan.
Extreem hoge huur verhoging snap ik niet, al moet ik wel zeggen dat het werkt gezien ik om die reden een huis heb gekocht. En zo ken ik meer mensen die om die reden toch zijn gaan kopen.
Want nu heb ik 30jaar lang hypotheek aftrek waar tegen over sta dat ik mijn leven lang 4% belasting betaal.
Als kijkt wat voor effect hypotheek rente aftrek heeft dan heb ik veel liever die 4% minder belasting waarbij kans ook nog groot is dat ik voordeliger uit ben doordat ik niet zo grote schuld heb.
Vreemd dat je in deze maatschappij zo aangemoedigd wordt om zo grote mogelijke schuld te hebben en allerlei constructies aan te gaan om die schuld zo groot mogelijk te houden. De banken verdien hier goud geld aan.
Extreem hoge huur verhoging snap ik niet, al moet ik wel zeggen dat het werkt gezien ik om die reden een huis heb gekocht. En zo ken ik meer mensen die om die reden toch zijn gaan kopen.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2016 15:04 ]
Oh?Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 15:00:
Wat is de motivatie om een grotere schuld te hebben? Zodat je van elke euro X procent terugkrijgt en je effectief nog steeds betaald voor je schuld?
Misschien bedoelt ie dat je 30 jaar hra hebt en adviseurs je wellicht voorrekenen dat zo veel mogelijk schuld in die tijd gunstig kan zijn. Ofzo?Napo schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 15:10:
[...]
Oh?
Wat is de motivatie om een grotere schuld te hebben? Zodat je van elke euro X procent terugkrijgt en je effectief nog steeds betaald voor je schuld?
Anyway; hra doet wel lekker de woonlasten dempen - niemand rekent met de bruto rentelast.
Ik ben geen groot voorstander van de algemene teneur in dit topic, de radar-uitzendingen waren een beetje in dezelfde lijn als hier. Ik vond vooral de conclusie dat 'er niets is verandert' erg kortzichtig, want er zijn wel degelijk dingen verandert. Tja, je kunt nu eenmaal niet verwachten dat veranderingen direct en á la minute een effect op de woningmarkt hebben, daar is de woningmarkt gewoon té ingewikkeld voor en téveel verankerd in elk radartje van onze maatschappij. Maar bepaalde regelveranderingen werden gewoon genegeerd.... En dat vond ik wel erg kortzichtig en maakte dat ik de meeste 'experts' ook niet echt geloofwaardig kon vinden.
Ja, 'nog steeds' is (iirc) 70% (ofzo) van de nieuwe hypotheken aflossingsvrij. Maar als er gekozen wordt voor een zachte overgang (heel verstandig naar mijn mening, maar buiten deze discussie want die beslissing werd niet eens behandeld in het programma), dan kun je niet verwachten dat na 5 jaar opeens iedereen annuïteiten of lineair afsluit. Er werd bv helemaal niet genoemd wat de trend was en dat over een jaar of 10 / 20 bijna niemand meer aflossingsvrij zal hebben. Hetzelfde geld voor de LTV... Ja, die is nu nog boven de 100%, maar wordt langzaam afgebouwd en er gaan alweer stemmen op om hem nog verder af te bouwen. Werd totaal niet benoemd. Jammer.
Als aanvulling vind ik dat er nog steeds (misschien wel steeds minder) te weinig verantwoording bij mensen zelf gelegd word. Ja, je kon mss ruim meer dan de waarde van je woning lenen. Ja, mensen deden dit. Ja, de bank bood het erg soepel aan. Maar helemaal nul schuld bij de mensen die dit soort rare buitensporige leningen afsloten? Dat gaat er bij mij gewoon niet in.
Ja, 'nog steeds' is (iirc) 70% (ofzo) van de nieuwe hypotheken aflossingsvrij. Maar als er gekozen wordt voor een zachte overgang (heel verstandig naar mijn mening, maar buiten deze discussie want die beslissing werd niet eens behandeld in het programma), dan kun je niet verwachten dat na 5 jaar opeens iedereen annuïteiten of lineair afsluit. Er werd bv helemaal niet genoemd wat de trend was en dat over een jaar of 10 / 20 bijna niemand meer aflossingsvrij zal hebben. Hetzelfde geld voor de LTV... Ja, die is nu nog boven de 100%, maar wordt langzaam afgebouwd en er gaan alweer stemmen op om hem nog verder af te bouwen. Werd totaal niet benoemd. Jammer.
Als aanvulling vind ik dat er nog steeds (misschien wel steeds minder) te weinig verantwoording bij mensen zelf gelegd word. Ja, je kon mss ruim meer dan de waarde van je woning lenen. Ja, mensen deden dit. Ja, de bank bood het erg soepel aan. Maar helemaal nul schuld bij de mensen die dit soort rare buitensporige leningen afsloten? Dat gaat er bij mij gewoon niet in.
[ Voor 12% gewijzigd door naitsoezn op 02-01-2016 16:02 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Nee, vrijwel alle nieuwe hypotheken die worden afgesloten sinds 01/01/2013 zijn annuïteiten hypotheken. Wat er aan nieuwe aflossingsvrije hypotheken in de statistieken staat zijn IIRC allemaal oversluitingen van hypotheken van voor 01/01/2013.naitsoezn schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 15:59:
Ja, 'nog steeds' is (iirc) 70% (ofzo) van de nieuwe hypotheken aflossingsvrij.
Dit oversluiten hadden ze IMHO moeten blokkeren. Verandering van hypotheek: meedoen met de nieuwe regelgeving. Daar heeft men jammer genoeg niet voor gekozen en blijf je onnodig lang ouwe meuk meeslepen.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Te veel mensen zien de risico's niet in en vergeten simpelweg een aantal kosten mee te nemen.naitsoezn schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 15:59:
Dat de schuld niet bij de mensen wordt gelegd is IMHO ook raar maar niet geheel onlogisch kijkende naar de 'gouden bergen' die banken voorschotelde. Dan wil ik de 'ongelukkige' samenloop van omstandigheden (uit elkaar gaan van een stel) nog buiten beschouwing laten.
We gaan als samenleving sowieso steeds meer naar minder denken en meer afbakenen (het verkeer is daar een goed voorbeeld van, meer regels == meer veiligheid) en dit zie je dus in alles terug.
Plus dat we nooit 'zo slecht' zijn geweest als sommige andere landen.naitsoezn schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 15:59:
Ik ben geen groot voorstander van de algemene teneur in dit topic, de radar-uitzendingen waren een beetje in dezelfde lijn als hier. Ik vond vooral de conclusie dat 'er niets is verandert' erg kortzichtig, want er zijn wel degelijk dingen verandert.
Krediet verheerlijken? Kijk eens over de grens, 'even geld te kort?', hier heb je een paar honderd pond, en we vragen maar 1270% rente op jaarbasis. Slechte krediethistorie? Geen probleem, je buddy wil je vast wel helpen, voor nog geen 50% interest!
Ik ben blij dat ik een weekje geen 'stapels met geld' naar 'lachende mensen' zag gaan op TV. Hier een beetje klagen over een financieel adviseur die optimaliseert op HRA is, uhm, eigenlijk lachwekkend in die context.
Maar ik ben het helemaal met naitsoezn eens. We gaan naar 100% LTV, minimaal annuitair en de LTI is ook flink ingeperkt. Daarnaast hebben we de banken ook nog eens verplicht om flink meer reserves aan te houden. Dan zou ik zeggen: 'Problem Solved'. Het risico van de financiering van een huis is daarmee echt wel meer dan gehalveerd. En de mentaliteit is ondertussen ook weer naar 'normaal'. Met de huidige lage rente is dat plukje aflossingsvrij of spaar ook geen 'doodzonde'. Sinds 2001 is de HRA ook nog maar 30 jaar, waardoor het allemaal een 'aflopende' zaak is. En de kopers die de meeste 'lol' van de overgangsregeling hebben, zijn ook nog eens de mensen die de meeste 'last' van de prijsdalingen hebben gehad, namelijk 2003-2008 kopers.
Volgens mij is het dan ook tijd om naar 'de andere kant' van het plaatje te gaan kijken. Hoeveel immigranten komen er in 2016? Hoeveel huizen hebben we daarvoor? Hoeveel verzorgingstehuizen zijn gesloten? Hoeveel ouderen blijven daardoor zelfstandig wonen (in een huis
Laten we eens wat problemen vergelijken die aan bod kwamen:naitsoezn schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 15:59:
Ik vond vooral de conclusie dat 'er niets is verandert' erg kortzichtig, want er zijn wel degelijk dingen verandert.
Stelling | 2008 | 2016 |
---|---|---|
Je hoeft niet af te lossen op een hypotheek | Ja | Nee |
Je mag meer lenen dan 80% LTV (gebruikelijk in buitenland) | Ja | Ja (zeer lichte afbouw) |
Rente lening koophuis aftrekbaar | Ja | Ja (zeer lichte afbouw) |
Risico systeembank ligt bij belastingbetaler | Ja | Ja (wel iets meer eisen aan bank) |
Banken zijn fors groter dan ons BNP | Ja | Ja (nog meer) |
Prijs koophuis grotendeels bepaald door grondprijs/gronduitgifte (en max. hypotheek) | Ja | Ja |
Prijs koophuis afgelopen jaar met meer dan inflatie gestegen | Ja | Ja |
Normaal gezin heeft 2 inkomens nodig voor woning | Ja | Ja |
Zeer groot deel inkomens gaat naar vaste lasten (ook pensioenbeleggingen) | Ja | Ja (wellicht zelfs erger ivm ontslag) |
Huren fors duurder dan kopen door (belasting)regels | Ja | Ja (erger geworden, oa verhuurdersbelasting) |
Met name bij de laatste 6 is er echt 0 progressie.
In radar kwam trouwens een stukje voor van een andere recente uitzending op dit gebied:
Overvallen door de bank (Jort Kelder). Daarin zit dat stukje waar iemand een hypotheek ingepraat wordt en blijft zitten met forse (rest)schulden.
Nu koppel je het probleem van de huizenmarkt meteen aan veel andere problemen niet niet direct gerelateerd zijn aan de huizenmarkt, maar aan bijvoorbeeld de bankencrisis. Bovendien ben ik het op sommige punten domweg niet met je eens: een gezin is de afgelopen jaren -door de lagere rente- ongeveer net zo veel kwijt aan huizenlasten ten opzichte van 6-7 jaar terug, maar dan met volledige aflossing (vergelijking: 5,4% rente, 50% aflossingsvrij en 50% spaar in 2008 en 2,5% annuïteiten nu, huizenprijs gelijk). Ik ga niet zeggen dat de huizenmarkt in Nederland ideaal is, maar ten opzichte van 2008 is er een hele hoop verbeterd. Met de maatregel om verplicht af te lossen ben ik er van overtuigd dat een vastgoedcrisis zoals deze in 2008 plaats vond veel nu minder impact zal hebben dan toen.pedorus schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 17:49:
[...]
Laten we eens wat problemen vergelijken die aan bod kwamen:
[..]
In radar kwam trouwens een stukje voor van een andere recente uitzending op dit gebied:
Overvallen door de bank (Jort Kelder). Daarin zit dat stukje waar iemand een hypotheek ingepraat wordt en blijft zitten met forse (rest)schulden.
Nog één ding: huizen zijn niet 'te duur' of 'te goedkoop'. Hooguit zijn huizen overgewaardeerd of ondergewaardeerd. Als ik momenteel zou moeten kiezen tussen die twee kies ik eerder voor het laatste, het historische perspectief ten spijt. Zolang er 3 kopers in de rij staan voor 1 woning kan de prijs nog hoger. De lage rente (ook op de langere termijn) zorgt ervoor dat huizen domweg goedkoop zijn, goedkoper dan in de afgelopen 30 jaar. Ik vind het daardoor niet gek dat huizen op dit moment gewild zijn en daardoor kort te koop staan.
De schaarste neemt dan ook heel hard toe! Er wordt nog steeds amper bijgebouwd, terwijl de vraag naar woningen enorm toeneemt.Krisp schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 18:01:
Nog één ding: huizen zijn niet 'te duur' of 'te goedkoop'. Hooguit zijn huizen overgewaardeerd of ondergewaardeerd. Als ik momenteel zou moeten kiezen tussen die twee kies ik eerder voor het laatste, het historische perspectief ten spijt. Zolang er 3 kopers in de rij staan voor 1 woning kan de prijs nog hoger.
Ik reken met de bruto maandlast. Zo betaal ik hem ook. Aan het einde van het jaar betekend dat dus meestal een leuk zak centje, maar ik reken nergens op. Zo kan je het altijd betalen.NiGeLaToR schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 15:19:
[...]
....
Anyway; hra doet wel lekker de woonlasten dempen - niemand rekent met de bruto rentelast.
De radar-uitzendingen waren net iets breder, vandaar. Er zijn sterke relaties, zoals sub-prime hypotheken.Krisp schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 18:01:
Nu koppel je het probleem van de huizenmarkt meteen aan veel andere problemen niet niet direct gerelateerd zijn aan de huizenmarkt, maar aan bijvoorbeeld de bankencrisis.
Welke punten zou je nog willen toevoegen of veranderen? Aflossing verplicht is al het bovenste punt.Ik ga niet zeggen dat de huizenmarkt in Nederland ideaal is, maar ten opzichte van 2008 is er een hele hoop verbeterd.
Dit lijkt me een omschrijving van een probleem dat niet opgelost is. Bij goedkoop of duur denk ik aan prijs (CPI-gecorrigeerd) ipv woonlasten trouwens, en in beide gevallen klopt de vergelijking met zeg 1986 niet. Op korte termijn stijgen de huizenprijzen met meer dan de inflatie, ik vermoed ook in 2016. De belangrijkste oorzaak staat juist als probleem genoemd in de tabel (grondbeleid). Op langere termijn hangt het sterk af van beleid wat je als individu niet in de hand hebt. Voor mij, en bijna alle mensen met 0 of 1 huis, is het op lange termijn gunstiger als de prijzen dalen, dan is het minder duur om een (groter/mooier) huis te kopen.Zolang er 3 kopers in de rij staan voor 1 woning kan de prijs nog hoger. De lage rente (ook op de langere termijn) zorgt ervoor dat huizen domweg goedkoop zijn, goedkoper dan in de afgelopen 30 jaar. Ik vind het daardoor niet gek dat huizen op dit moment gewild zijn en daardoor kort te koop staan.
Er zijn scenario's waarbij het rustig een herhaling van 2008 kan worden. De rente is nu bijvoorbeeld lager. Als deze nu naar 5% stijgt, historisch gezien laag, dan is Nederland een van de landen die daar zeer slecht tegen kan volgens de BIS.
Dus tsja, wat is er nu opgelost? De huizenprijzen gaan weer omhoog, maar dit lijkt me geen oplossing, dit lijkt me een potentieel probleem in wording. Ik zeg niet dat het gebeurd, ik zeg dat de kans op een herhaling van 2008 aanwezig is, en dat er geen grote progressie is op de onderliggende oorzaken. Dus met de uitspraak 'er is niets veranderd' ben ik het grotendeels eens met de deskundigen die aan bod kwamen bij Radar.
In Radar is ook heel mooi uitgelegd hoe een crisiscyclus de rijkdomverschillen vergroot. Armere mensen verliezen hun baan, daarna hun huis en blijven met een restschuld zitten. Als de prijzen weer stijgen, zoals nu al even, dan missen ze de stijging omdat ze dan geen huis meer hebben. Rijkere mensen met een grotendeels afbetaald huis hebben misschien op papier even minder vermogen, maar maken daarna ook de stijging mee.
In de commissie huizenprijzen in 2013 heeft de politiek bedacht dat er ingegrepen moest worden bij oververhitting, hogere stijging dan de inflatie is daarvoor de indicatie. Dit omdat als dit langdurig gebeurd dit gevolgd wordt door een (forse) correctie. Nu, de stijging is 3.8 procent bij een inflatie van 0.7. Ik zie niemand ingrijpen en heb er geen vertrouwen in dat dit gaat gebeuren.
Ik zou de LTV-ratio nog wat verder omlaag willen brengen (naar ±90%) om zo het risico op een onderwaterhypotheek verder te verlagen. Verder zou ik graag van de NHG en de HRA af willen: mijns inziens zou de overheid garant moeten willen staan voor hypotheken noch deze moeten willen stimuleren, dat heeft de markt niet (meer) nodig. Doordat de rente nu laag is, is het een goed moment om daarmee te starten: de stijging in maandlasten is beperkt en het risico is door de hoge huizenprijzen relatief goed gedekt.pedorus schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 20:31:
[...]
Welke punten zou je nog willen toevoegen of veranderen? Aflossing verplicht is al het bovenste punt.
En natuurlijk zou ik willen dat de overheid meer ruimte geeft aan woningbouw. Maar de spanning voel ik zelf ook: met 2 minuten ben ik vanuit een van de grootste steden in Nederland in de polder, en ik zou dat graag zo willen houden.
Natuurlijk is het gunstiger als de prijzen dalen, maar helaas werkt de markt zo niet. Er zit een evenwicht in en als de maandlasten dalen, dan hebben meer mensen interesse in een koopwoning. En daardoor stijgt de prijs weer.Dit lijkt me een omschrijving van een probleem dat niet opgelost is. Bij goedkoop of duur denk ik aan prijs (CPI-gecorrigeerd) ipv woonlasten trouwens, en in beide gevallen klopt de vergelijking met zeg 1986 niet. Op korte termijn stijgen de huizenprijzen met meer dan de inflatie, ik vermoed ook in 2016. De belangrijkste oorzaak staat juist als probleem genoemd in de tabel (grondbeleid). Op langere termijn hangt het sterk af van beleid wat je als individu niet in de hand hebt. Voor mij, en bijna alle mensen met 0 of 1 huis, is het op lange termijn gunstiger als de prijzen dalen, dan is het minder duur om een (groter/mooier) huis te kopen.
[...nuttig verhaal...]
In de commissie huizenprijzen in 2013 heeft de politiek bedacht dat er ingegrepen moest worden bij oververhitting, hogere stijging dan de inflatie is daarvoor de indicatie. Dit omdat als dit langdurig gebeurd dit gevolgd wordt door een (forse) correctie. Nu, de stijging is 3.8 procent bij een inflatie van 0.7. Ik zie niemand ingrijpen en heb er geen vertrouwen in dat dit gaat gebeuren.
Mijns inziens is de oorzaak essentiëler: mensen hebben meer over voor een huis. We zijn gewend aan het uitgeven van +20% van ons inkomen aan een huis. Daar kun je tegen zijn, maar je kunt het ook zien als keuzevrijheid. Wat mij de afgelopen tijd opviel is dat mensen willens en wetens een maximale hypotheek aangaan, of bereid is er één te nemen als dat nodig is om het gewenste huis te bemachtigen. In Amsterdam zie je dat op dit moment heel goed. Als daarvoor studieleningen verzwegen moeten worden, wordt dat gedaan.
Zonder dat de voorwaarden wijzigen gaan de huizenprijzen dus niet dalen. En die voorwaarden zullen eigenlijk ook altijd de prijzen bepalen waartegen mensen een huis kopen.
[ Voor 14% gewijzigd door Krisp op 02-01-2016 21:11 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Geflame naar de NOS, NVM, andere belangenpartijen en naar elkaar wordt rücksichtlos weggemod.
Cijfers kennen een bron. Cijfers zijn niet per definitie fout of gekleurd, dus dat beargumenteer je - met argumenten.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Geflame naar de NOS, NVM, andere belangenpartijen en naar elkaar wordt rücksichtlos weggemod.
Cijfers kennen een bron. Cijfers zijn niet per definitie fout of gekleurd, dus dat beargumenteer je - met argumenten.