Waarom is 1/30e een mooi minimum? Waarom niet 1/40e? of 1/25e? Omdat een hypotheek, en de HRA, 30 jaar zijn? Waarom zou een koophuis volledig afgelost moeten worden eigenlijk?Rukapul schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 13:54:
[...]
3,33% aflossen per jaar lijkt me wel een mooie referentie als minimum.
Maar als de shit de fan raakt dan mag je toch wel een extra inspanning verwachten: daling waarde huis -> spaarquote omhoog
Die huishoudens die je aanhaalt die zijn gewoon zeer kwetsbaar financieel gezien. De enige reden dat die kopen met bijbehorende risico's is m.i. de falende woonmarkt. Dat velen het doen maakt het nog niet goed.
Als ik nu een huis zou kopen, 50% aflossingsvrij, hypotheek van 30 jaar, het huis prima onderhoud dan moet er wel wat heel raars gebeuren wil ik over 30 jaar niet een nieuwe hypotheek kunnen nemen voor de resterende 50% van de originele aanschafprijs.
Volgens mij moet je als je een huis koopt weten hoe je ervoor gaat zorgen dat je, extreme situaties uitgesloten, zolang 't huis van jou is je het kunt betalen en dat als je 't om wat voor reden dan ook niet meer hebt zonder restschuld blijft zitten.