't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Waarbij je binnenstad in deze context niet mag lezen als 'stadscentrum' maar moet interpreteren als 'in 2000 bestaand als bebouwde kom'.EXX schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:13:
Hmm, de veelgenoemde "trek naar de stad" blijkt toch minder dan gedacht. Vooral de binnensteden verliezen inwoners.
Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat
Jammer dat je zo kort door de bocht redeneert, terwijl het artikel zelf al een duidelijke hint geeft:EXX schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:13:
Hmm, de veelgenoemde "trek naar de stad" blijkt toch minder dan gedacht. Vooral de binnensteden verliezen inwoners.
Minder mensen, meer woningen
De stad heeft zeker niet zijn aantrekkingskracht verloren, maar mensen wonen meer individueel en hebben daardoor meer woningen nodig. Wat betreft de gezinnen is hun conclusie ook duidelijk:
Destijds vertrokken ze naar de groeikernen, nu naar de eensgezinswoningen in de uitbreidingswijken aan de stad zelf.
Dus ook gezinnen blijven 'in de buurt' van de stad.
De stad heeft duidelijk aantrekkingskracht, maar door (sociaal) demografische veranderingen is de capaciteit van de stad (centrum) aan het teruglopen en daarbuiten (VINEX) juist aan het toenemen.
Overigens is dat ook terug te zien in de steden met daadwerkelijk aantrekkingskracht, daar loopt de druk op de huizenmarkt alweer flink op.
het gaat er natuurlijk om dat bepaalde bevolkingsgroepen (leeftijd, economische situatie, familie) een zekere trek hebben anar bepaalde gebieden.
Binnensteden zijn aantrekkelijk voor jonge single's of paren-zonder-kinderen (YUP's Young Urban Professionals), en deels overigens ook juist ouderen.
Gezinnen met kinderen trekken echter sterk uit de (binnen)-steden weg...
Dat merk je sterk aan de aantallen personen binnen huishoudens... het aantal huishoudens in steden stijgt stevig, maar deze bevatten gemiddeld steeds minder personen. Sterke groei-wijken van nieuwbouw gezondswoningen stijgen vooral in aantallen personen erg sterk, grotendeels omdat er gezinnen intrekken die relatief veel personen per huishouden bevatten (en ook in de groei van personen per huishouden eerder groeien, door bv nieuwe geboortes)
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Volgens mij is het bericht hierover ook duidelijk: (2de keer)RM-rf schreef op woensdag 30 september 2015 @ 12:20:
[...]
Gezinnen met kinderen trekken echter sterk uit de (binnen)-steden weg...
Destijds vertrokken ze naar de groeikernen, nu naar de eensgezinswoningen in de uitbreidingswijken aan de stad zelf.
Er is dus wel degelijk een verschuiving te zien naar uitbreidingswijken in plaats van groeikernen.
Het gaat dus helemaal niet over de YUP of DINKY of iets anders die naar de stad trekken, omdat dat in hun levensfase/stijl past, maar OOK in een volgende fase blijven zij dichter bij het centrum wonen en zijn hun woonwensen dus blijkbaar 'stedelijker'.
dat ontken ik ook niet...TheGhostInc schreef op woensdag 30 september 2015 @ 12:39:
[...]
Volgens mij is het bericht hierover ook duidelijk: (2de keer)
Er is dus wel degelijk een verschuiving te zien naar uitbreidingswijken in plaats van groeikernen.
Het gaat dus helemaal niet over de YUP of DINKY of iets anders die naar de stad trekken, omdat dat in hun levensfase/stijl past, maar OOK in een volgende fase blijven zij dichter bij het centrum wonen en zijn hun woonwensen dus blijkbaar 'stedelijker'.
ik wijs enkel op het gegeven dat de 'gebruikte eenheid' hier twee verschillende dingen zijn ... ofwel 'woningen/huishoudens' en een andere eenheid is 'aantallen personen'.
Het aantal woningen/huishoudens stijgt, maar in aantallen personen daalt de bevolking (in de gehele steden, dus ook in de buitenwijken)..
het is dus niet zo eenvoudig om te stellend at het om 'leegstand' zou gaan, dat valt best nog wel tegen, er staan niet relatief veel meer woningen leeg, en komen zelfs huishoudens bij in de steden, maar er is vooral een demografische verandering die plaatsvind;
waarbij de samenstelling van huishoudens sterk veranderd en vermoedelijk ook de behoefte van deze inwoners..
dat kan bv ook een sterke invloed hebben op welke faciliteiten bv in steden aangeboden worden... (basis)scholen en faciliteiten voor gezinnen en kinderen zijn steeds minder gewenst (bij kinderopvang en kinder-creche's kan ik me echter vorostellen dat dat een specifiek gebied is dat verder onderzocht moet worden om daarover goed te kunnen bepalen of deze nu meer of minder wenselijk zijn in de steden, volgens mij zit daarin nog altijd een stevige groei).
Zulke demografische veranderingen kunnen soms interssanter zijn dan enkel te roepen of een stad 'groeit' of 'krimpt' (en in welke eenheid je die groei rekent, de stad groeit in antallen huishoudens maar krimpt in aantallen personen)
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
In het gelinkte artikel staat dat anders, hoor. Alleen in de "binnenstad" is de bevolking gekrompen. In de stad inclusief buitenwijken is de bevolking gegroeid. Ik zie de tegenstelling niet zo met de populariteit van de stad. Juist door die populariteit zijn de prijzen in de binnensteden de pan uit gerezen. Genoeg ruimte voor een gezin is financieel lastig geworden. Wat je overhoudt zijn yuppen en dinkies, en dus ook woningen die op hun behoeften inspelen.RM-rf schreef op woensdag 30 september 2015 @ 12:56:
[...]
ik wijs enkel op het gegeven dat de 'gebruikte eenheid' hier twee verschillende dingen zijn ... ofwel 'woningen/huishoudens' en een andere eenheid is 'aantallen personen'.
Het aantal woningen/huishoudens stijgt, maar in aantallen personen daalt de bevolking (in de gehele steden, dus ook in de buitenwijken)..
Regeren is vooruitschuiven
Mijn conclusie: Feiten kloppen allemaak, conclusie dat de stad niet populair is, of dat trek naar de stad er meevalt is verkeerd.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Populair gezegd: Ze observeren gentrificatie en concluderen op basis daarvan dat het aantal inwoners in oudere stukken steden minder groeit dan verwacht. Op basis daarvan concluderen ze dat de populariteit van steden afneemt.JvS schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 08:37:
Yep, de stad is gewoon extrem populair de laatste jaren.Er wonen alleen minder mensen per huis tegenwoordig en echt lekker bijbouwen gaat lastig binnen de bebouwde kom.
Mijn conclusie: Feiten kloppen allemaak, conclusie dat de stad niet populair is, of dat trek naar de stad er meevalt is verkeerd.
Als je de data zou kunnen uitsplitsen op de aspecten die @t_captain noemt dan kan je een betere analyse maken. Dat wordt wel een genuanceerde conclusie
En zelf controleren kan je nu niet, de microdata is alleen voor het Kadaster/CBS/ministeries beschikbaar. Of een proxy van de data voor clubjes uit de sector (e.g. NVM).
En de media die koppen verkopen verkopen weinig kranten met de ongekwalificeerde conclusies die je waarschijnlijk wel kan trekken, zoals "Alleen laagopgeleiden blijven in de provincie achter"
[ Voor 12% gewijzigd door ANdrode op 01-10-2015 16:56 ]
Je moet ook niet de statistische waarde gaan overschatten.ANdrode schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 16:54:
[...]
En zelf controleren kan je nu niet, de microdata is alleen voor het Kadaster/CBS/ministeries beschikbaar. Of een proxy van de data voor clubjes uit de sector (e.g. NVM).
En de media die koppen verkopen verkopen weinig kranten met de ongekwalificeerde conclusies die je waarschijnlijk wel kan trekken, zoals "Alleen laagopgeleiden blijven in de provincie achter"
We hebben het hier over (grof gezegd) 200k transacties, op 52 weken op 353 gemeentes, wat neer komt op een gemiddelde van 10. Een 'kapitale villa' en je hele dataset is die week compleet vernageld, of je gaat weer filteren, waarvoor je toch een bredere set nodig hebt.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over het verschil in data tussen de NVM en het kadaster. Bijvoorbeeld de verkooppiek aan het eind van 2014 was enorm in de kadaster gegevens, maar de NVM zat er 'naast', omdat zij niet doorhadden dat de overdracht allemaal in december gepland stond.
Voor de rest zijn de open deuren weer ingetrapt... is het tijd voor een paar Poll's (Pollen?) om te kijken wat we denken dat er in 2016 gaat gebeuren?
Of moeten we wachten tot 2018 als de verkiezingen zijn geweest en de nieuwe regering op stoom komt?
Als je de goede keuzes maakt tijdens de analyse is het een bruikbare dataset. Maar je moet voorzichtig zijn met de aantallen die je overhoud (door goed te kiezen hoe je aggregeert).TheGhostInc schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 15:33:
[...]
We hebben het hier over (grof gezegd) 200k transacties, op 52 weken op 353 gemeentes, wat neer komt op een gemiddelde van 10. Een 'kapitale villa' en je hele dataset is die week compleet vernageld, of je gaat weer filteren, waarvoor je toch een bredere set nodig hebt.
Met deze frequenties is "Hoe het deze maand hier in het dorp gaat met de starterswoningen t.o.v. het dorp ernaast" is waarschijnlijk een te specifieke vraag.
Maar ik kán niet weten hoe voorzichtig de NVM/kranten zijn wanneer ze hun conclusies trekken. Het is voor mij namelijk niet reproduceerbaar. De data is niet toegankelijk.
Ik verwacht dat een insignificant, positief effect een krantenkop oplevert. En als ik die krantenkop zie moet ik weer denken aan Daniel Kahneman over "The law of small numbers" (Thinking Fast and Slow, pg. 111)...
De NVM heeft er een belang bij om transacties to vroeg mogelijk te rapporteren. Op basis daarvan kan je eerder rapporteren dat de markt 'groeit'...En dan heb ik het nog niet eens gehad over het verschil in data tussen de NVM en het kadaster. Bijvoorbeeld de verkooppiek aan het eind van 2014 was enorm in de kadaster gegevens, maar de NVM zat er 'naast', omdat zij niet doorhadden dat de overdracht allemaal in december gepland stond.
Bewust of onbewust?
En afaik is het gebruikelijk om verwachtte omzet op basis van getekende contracten mee te nemen in prognoses. Lastig.
[ Voor 3% gewijzigd door ANdrode op 05-10-2015 16:41 ]
Hier wordt de (verkoop)commissie bepaald op basis van de contracten die daadwerkelijk worden uitgevoerd. Dus een verkoper kan zijn doel halen in in het eerste kwartaal, maar als hij dingen verkoopt die uiteindelijk niet worden geleverd dan wordt zijn commissie weer aangepast. 'Correcties' zijn dus af en toe nodig.ANdrode schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 16:38:
[...]
Bewust of onbewust?
En afaik is het gebruikelijk om verwachtte omzet op basis van getekende contracten mee te nemen in prognoses. Lastig.
Overigens is het ontzettend lastig om de dataset van bijvoorbeeld de NVM dusdanig te anonimiseren dat je er nog zinnige informatie uit kunt halen zonder dat het weer terug te leiden is tot individuele transacties. Dat sommige informatie al publiekelijk beschikbaar is via het Kadaster is 1 ding.
LastigTheGhostInc schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 17:08:
[...]
Hier wordt de (verkoop)commissie bepaald op basis van de contracten die daadwerkelijk worden uitgevoerd. Dus een verkoper kan zijn doel halen in in het eerste kwartaal, maar als hij dingen verkoopt die uiteindelijk niet worden geleverd dan wordt zijn commissie weer aangepast. 'Correcties' zijn dus af en toe nodig.
In mijn ogen heeft actuelere informatie in deze situatie waarde. Als het afbreukrisico van een transactie onafhankelijk is van de andere eigenschappen kan je de correctie misschien overslaan.
De kadaster informatie omvat dan de gerealiseerde transacties*.
*: Ook: Niet geadverteerd bij Funda/NVM, wel verkocht
Hoewel niet iedereen het prettig vind denk ik niet dat deze data niet geanonimiseerd moet worden. De gegevens zijn op dit moment immers al beschikbaar tegen betaling (Kadaster koopsom informatie). Als je genoeg betaald kan je een compleet overzicht krijgen.Overigens is het ontzettend lastig om de dataset van bijvoorbeeld de NVM dusdanig te anonimiseren dat je er nog zinnige informatie uit kunt halen zonder dat het weer terug te leiden is tot individuele transacties. Dat sommige informatie al publiekelijk beschikbaar is via het Kadaster is 1 ding.
Voor mij voelt het raar als overheidsinformatie voor organisaties die de toegangskosten kunnen betalen, beschikbaar is, maar niet voor burgers

Ik zou het er mee eens zijn als iedereen enkel geaggregeerde informatie kreeg, om de privacy van eigenaren te waarborgen. Maar in deze casus heeft het Kadaster op basis van hun businessmodel logica al een keuze gemaakt…
http://www.economist.com/...11/11/global-house-prices
Ik heb in 2009 een appartement gekocht voor €120.000 in Den Haag
De WOZ waarde is op 1 januari 2014 vastgesteld op €89.000
Ieder jaar zakt het en zakt het, wat mooi is voor de gemeentelijke belastingen.
Ik ben niet van plan het huis voorlopig te verkopen, maar krijg toch een flinke hartverzakking over de waarde van de woning. Begin volgend jaar wordt de nieuwe WOZ waarde weer bekend gemaakt. Sinds ik er woon is de waarde alleen maar gedaald jaar in jaar uit.
Zou het prettig vinden als de woning meer waard zou worden en ik op die manier "een appeltje voor de dorst" zou hebben.
Iemand ervaringen met WOZ waardes?
Familie snapt er niks aan, omdat hun woningen in totaal met enkele procenten zijn gedaald.
WOZ maakt niets uit. Het is een benadering van de marktprijs, maar ook niet meer dan dat.
Dat is natuurlijk weer overdreven, maar er zit zeker een kern van waarheid in. En niet alleen de laagopgeleiden, maar bijvoorbeeld ook de ouderen en minder verdienenden.ANdrode schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 16:54:
[...] Alleen laagopgeleiden blijven in de provincie achter...
Alleen al door het simpele feit dat de hogescholen en universiteiten voor het overgrote deel in de stad zitten en het hoger gekwalificeerde werk ook voor een groot deel. Nou is Nederland maar een klein land en valt het allemaal nog wel mee, maar in landen als China, India, de VS, etc. komt dit op nog veel grotere schaal voor natuurlijk. En daar zouden overheden in hun woningbouwbeleid dan ook rekening mee moeten houden.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Een woning wordt natuurlijk niet zomaar meer waard omdat je het wilGabriel_Knight schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 21:39:
Zou het prettig vinden als de woning meer waard zou worden en ik op die manier "een appeltje voor de dorst" zou hebben.
Familie snapt er niks aan, omdat hun woningen in totaal met enkele procenten zijn gedaald.
Verder heeft de WOZ waarde eigenlijk niets met de daadwerkelijke waarde van je woning te maken. Als je bijvoorbeeld voor 3 ton had verbouwd dan was de WOZ waarde vermoedelijk nog steeds hetzelfde (want de gemeente weet ook niet beter), maar het huis wel meer waard.
Als je echt een benadering wil hebben van de waarde dan zou je een taxatie kunnen uitvoeren, maar dat kost natuurlijk wel veel geld. Je zou eventueel ook bij http://www.calcasa.nl/ een taxatie kunnen opvragen (kost 25 euro). Taxateurs gebruiken dit vaak ook in hun rapport en vooral in jouw prijsklasse is die taxatie waarschijnlijk best nauwkeurig.
Wat me vooral opvalt is dat je moet zoeken naar landen die minder stijging laten zien dan NL (startjaar 1980/1970 oid)Baldertt schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 20:26:
Interessante grafiekjes op the economist:
Duitsland en Zwitserland heb ik tot nu toe gevonden. Japan laat ik maar even buiten beschouwing, want daar kun je een eigen topic aan wijden. En de VS komt ongeveer hetzelfde uit.
WOZ is een van de waarde bepalingen, je hebt daarnaast nog de taxateur, de koper, jezelf en uiteraard nog de gek en wat hij ervoor geeft.Gabriel_Knight schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 21:39:
WOZ waarde is extreem laag
[...]
Wat was trouwens de WOZ waarde in 2009? Wat als die toen pas €100.000 was, dan ben je 11% omlaag gegaan, en niet die 25%. (En heb je 20% teveel betaald voor de woning... ra ra, waarom is je woning zoveel minder waard)
Daarnaast is een waarde pas relevant als je er mee gaat rekenen/naar handelen.
Dus jouw lage WOZ is ideaal voor je belasting en als je niet wilt verkopen dan is je huidige waarde niet echt relevant.
Sorry dat ik het zeg, maar dan leeft jouw familie onder een steen oid.Gabriel_Knight schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 21:39:
Gemiddeld is de hele NLse huizenmarkt voor 10-20% gecorrigeerd naar beneden. Met positieve en negatieve uitschieters.
Dus dan heb je 2 opties: Of je familie heeft geen idee wat er in de economie gebeurd, Of ze hebben geen idee wat hun woning waard is (en hebben een veel te hoge (of hadden een hele lage) WOZ).
Ik snap ook niks van die werkelozen, ik ga gewoon elke dag naar mijn werk
Heb je serieuze plannen om naar een huurwoning te gaan of naar een goedkopere woning? In dat geval snap ik dat je op stijgende prijzen zit te wachten, in alle andere gevallen levert een prijsstijgingen alleen papieren rijkdom en allerlei problemen op. Overigens heb je in 6 jaar ook al redelijk wat af kunnen lossen natuurlijk dus onder water staan zal ook haast geen issue zijn.Gabriel_Knight schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 21:39:
WOZ waarde is extreem laag
Ieder jaar zakt het en zakt het, wat mooi is voor de gemeentelijke belastingen.
Ik ben niet van plan het huis voorlopig te verkopen, maar krijg toch een flinke hartverzakking over de waarde van de woning. Begin volgend jaar wordt de nieuwe WOZ waarde weer bekend gemaakt. Sinds ik er woon is de waarde alleen maar gedaald jaar in jaar uit.
AD: Huizenmarkt beleeft beste kwartaal in acht jaar
Ik weet dat ik in dit topic niets meer over de media mag zeggen dus het zal wel waar zijn...

Onze woonminister laat zich ook van zn sterkste kant zien:
Ja, mensen doen dat vast voor de lol en niet omdat het nodig is en dat als er ergens een huis vrij komt blijft die leeg staan omdat men liever op de wachtlijst staat. Ja, er staan mensen op de wachtlijst die nu misschien niet direct willen verhuizen, maar dat verandert niets aan het feit dat mensen die wel direct willen verhuizen vaak vele jaren moeten wachten en dat dat alleen maar erger wordt. Dat dat volgens Blok bovendien wenselijk is en het bewust beleid is om te slopen, verkopen en niet te bouwen om mensen naar koopwoningen te jagen vertelt hij er niet bij.Maar dan moeten ze dus ook een huis hebben en dat ze daarbij voorrang krijgen levert onvrede op bij andere mensen, die soms al jaren wachten. Blok zei overigens dat de wachtlijsten altijd zullen blijven bestaan, doordat mensen zich al op hun achttiende aanmelden "want dan bouwen ze jaren op."
[ Voor 23% gewijzigd door ph4ge op 08-10-2015 12:48 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Ik ben nog wel van mening dat meer transacties beter is. Meer transacties betekent ook dat vraag & aanbod nog bij elkaar blijft. Net na 2007 kwamen mensen ook in de problemen omdat hun huis niet verkocht werd, ongeacht welke prijs. Gelukkig zijn we daar wel een beetje voorbij.ph4ge schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 12:37:
[...]
AD: Huizenmarkt beleeft beste kwartaal in acht jaar
Ik weet dat ik in dit topic niets meer over de media mag zeggen dus het zal wel waar zijn...
Over prijsontwikkeling e.d. zullen we het inderdaad maar niet hebben
Dat het enorm bagger beleid is, ben ik (onph4ge schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 12:37:
Onze woonminister laat zich ook van zn sterkste kant zien:
[...]
En als je dan heel eerlijk bent, ja, het is enorm sterk. Als rechtse minister wil je 2 dingen: kleine overheid & marktwerking. Al die sociale dingen (wachtlijsten? waarom niet gewoon marktconforme prijzen?) zijn al niks en de gemeentes gaan 'ooit' wel weer grond verkopen, als ook daar de prijs goed is.
Dan kunnen ze nog wel een convenant tekenen over minimale aantallen, maar dat werkt net zo goed als het milieuconvenant.
De corporaties tekenen hun eigen doodsvonnis, ze bouwen te weinig en zijn amper betrokken bij nieuwe ontwikkelingen en bouwen hun voorraad af, waardoor wachtlijsten oplopen en het hele systeem vastloopt. Ideale situatie om als commerciële huurder een slaatje uit te slaan.
Maar in die zin, maak je borst maar nat. Wilders heeft al een keer geroepen dat de HRA moest blijven, dus zelfs vervroegde verkiezingen geven weinig hoop op doorpakken op de huizenmarkt. En de regeringspartijen staan nu in spagaat, ze moeten duizenden vluchtelingen gaan huisvesten, maar de bevolking zou het niet accepteren als ze WEL huizen bouwen voor vluchtelingen, maar NIET voor de eigen bevolking (waar ik me nog wel in kan vinden). In het najaar kunnen we dan mooi zien hoe polderen vooral doormodderen wordt.
Erg interessant. Alleen Duitsland en Zwitserland blijven echt laag, de rest vliegt alle kanten op. We liepen eerst 'voorop', maar de correctie is heftig. Je ziet ook wat het afschaffen van de HRA in Zweden heeft gedaan.Baldertt schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 20:26:
Interessante grafiekjes op the economist:
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Voor een groot deel van het 'aanbod' zal het vooral betekenen dat de huizenprijs daling nog duidelijker en hopelozer wordt, want taxaties gaan immers uit van transacties die WEL plaatsvinden.
Krijg je straks 'stijgende' gemiddelde transactieprijs maar toch meer mensen onder water...
Transacties is echt zo'n cijfer waar je van alles mee kan. Laten we niet vergeten dat huur inmiddels volstrekt onbetaalbaar en onbeschikbaar is voor het overgrote deel van Nederland. Dat die mensen nu noodgedwongen kopen maakt niet dat de koopmarkt gezond is. Daarnaast gebeurt er ook veel op professionele schaal, oa WoCo's die massaal hun huizen verkopen.TheGhostInc schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 15:36:
Ik ben nog wel van mening dat meer transacties beter is. Meer transacties betekent ook dat vraag & aanbod nog bij elkaar blijft. Net na 2007 kwamen mensen ook in de problemen omdat hun huis niet verkocht werd, ongeacht welke prijs. Gelukkig zijn we daar wel een beetje voorbij.
Over prijsontwikkeling e.d. zullen we het inderdaad maar niet hebben
Nee, transacties zijn geen doel op zich. Het is alleen goed voor de industrie er omheen. Met een gezonde huurmarkt en ditto koopmarkt zouden de transacties veel lager zijn.
Ik ben als de dood voor Wilders, ook vanwege de door de PVV geuite standpunten op het gebied van de woningmarkt. Als je de PVV hoort over de woningmarkt hoor je letterlijk de Rabobank en de NVM, misschien nog wel meer dan bij de VVD en CDA. Voor de PVV is het nog makkelijker omdat alles wat mis gaat uiteindelijk toch de schuld van de Moslims is.TheGhostInc schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 15:36:
Maar in die zin, maak je borst maar nat. Wilders heeft al een keer geroepen dat de HRA moest blijven, dus zelfs vervroegde verkiezingen geven weinig hoop op doorpakken op de huizenmarkt. En de regeringspartijen staan nu in spagaat, ze moeten duizenden vluchtelingen gaan huisvesten, maar de bevolking zou het niet accepteren als ze WEL huizen bouwen voor vluchtelingen, maar NIET voor de eigen bevolking (waar ik me nog wel in kan vinden). In het najaar kunnen we dan mooi zien hoe polderen vooral doormodderen wordt.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Ik ben bezig met een nieuwbouw woning en met de huidige rente is de HRA echt niet nodig voor nieuwe hypotheken. De overheid subsidieert mij terwijl ik het niet nodig heb, en bezuinigt zoveel op de gemeentes dat een vriendin van me geen oprijlaan voor haar woning durft/wil aanvragen omdat ze opziet tegen het traject. De regels sponsoren de rijken. Ik ben blij dat er nu tenminste iets gebeurd qua afbouw, maar wat mij betreft zou dat sneller mogen. Bijv. versnelde afbouw bij oversluiten, maar het risico dat men dan bij de huidige hoge rente blijft ipv over te sluiten.Señor Sjon schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 16:11:
[...]
Erg interessant. Alleen Duitsland en Zwitserland blijven echt laag, de rest vliegt alle kanten op. We liepen eerst 'voorop', maar de correctie is heftig. Je ziet ook wat het afschaffen van de HRA in Zweden heeft gedaan.
[Edit] Laat ook maar. Dit wordt een herhaling van zetten, waarbij we het eens zijn dat a. de HRA aangeschaft moet worden, maar b. niet in een keer wegens de bijwerkingen, en c. het niet eens zijn over het precieze tempo.
[ Voor 10% gewijzigd door Milmoor op 08-10-2015 22:26 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Heeft er iemand ervaring met een hypotheek van BNP Paribas?
We staan onder water omdat we begin 2009 ons huis gekocht hebben en het inmiddels dus een stuk minder waard is. We gaan binnenkort om de tafel met de hypotheekadviseur, maar mijn hoofd jeukt; ik wil nu al van alles weten.
Wat ik niet kan vinden is of BNP een restschuld meefinanciert bij aankoop van een nieuwe woning en of we dan ook een boete krijgen.
Iemand hier de ervaring met BNP?
Edit: Ik begrijp dat dit niet voor dit topic bedoeld is. Excuses en ik plaats het in het juiste topic.
[ Voor 10% gewijzigd door Bekse op 08-10-2015 23:13 ]
Alu hoedje: wat nou als straks de HRA wordt afgeschaft, Wet Hillen daarmee ook verdwijnt, en het verhoogde EWF blijft staan?Señor Sjon schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:46:
De EWF wordt langzamerhand zo verhoogd dat de overheid aan HRA vrijwel niks meer kwijt is. Verkiezingsbeloften blijven in stand, alleen op een andere manier is het toch afgeschaft.
Verwijderd
Die drie dingen zijn toch inherent aan elkaar? Je trekt geen rente af, daardoor mag je gebruik maken van de Wet Hillen en hoef je geen woningforfait op te geven in box 1.RemcoDelft schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 23:11:
[...]
Alu hoedje: wat nou als straks de HRA wordt afgeschaft, Wet Hillen daarmee ook verdwijnt, en het verhoogde EWF blijft staan?
Als de hra wordt afgeschaft, blijft de Wet Hillen gewoon van kracht lijkt mij- hra en de WH zijn in dat opzicht twee separate zaken, de eerste is een fiscaal dingetje, de tweede is wetgeving. Logisch gedacht kom ik dan tot de conclusie dat je dus ook geen woningforfait hoeft op te geven, om nog een keer extra belast te worden, omdat je een woning bezit.
Het feit dat je nu er al op mag vertrouwen dat je dit niet meer hoeft te doen (gewekt vertrouwen en behandeling als zodanig over langere tijd), houdt ook in dat deze lijn mag worden doorgezet, indien de aftrek wordt afgeschaft. Ik trek vanaf dag 1 al niks af; gunstige koopsom (wegens onderhoud etc.), schenking, lening met lage rente etc.- als ik renteaftrek op moet geven, levert het opgeven in box 1 net zoveel verlies op, dat de Wet Hillen toepasbaar was en ik de hra dus net zo goed achterwege kon laten, met mijn annuïteiten-hypotheek.
Als nu de aftrek zou verdwijnen en gelijk de WH wordt afgekapt en ik plotseling mijn woning belast zie in
box 1, stap ik naar de rechter. Want waarom zou ik nu plotseling nadelig behandeld moeten worden, terwijl ik nooit rente heb afgetrokken en daarom ook niet belast ben in box 1? Ik zou er gewoon op moeten kunnen vertrouwen, dat indien je geen rente aftrekt, je ook geen forfait betaald- en dat is ook exact de essentie van de Wet Hillen, dus ik denk zelf eigenlijk niet dat dit plotseling verandert, want het zou voor een groot deel van de bevolking ineens zeer nadelig uitpakken en een gigantische aantasting vwb de algemene beginselen van behoorlijk bestuur opleveren.

Waarom kunnen we in een land als NL niet een iets eenvoudiger systeem hanteren dat ik niet van de uitleg en bijbehorende haken/ogen alleen al koppijn krijg?
En de enige die hier echt wijzer van worden zijn de belasting(adviseurs) en bijbehorende IT bedrijven. De staatskas zelf schiet hier weinig mee op.
Ik vraag me af of de verkoopaantallen zo omhoog worden gedreven door het verkopen van sociale huurwoningen aan investeerders. In 2014 hadden we het over nog geen 15.000 woningen aan buitenlandse investeerders. Waarbij hier ook continu over portefeuilles wordt gesproken, is de woning daadwerkelijk van eigenaar gewisseld of is de eigenaar van de woning van eigenaar gewisseld? (Dus de verkoop van een BV in plaats van een pluk losse woningen)
Er is/was meer dan €4 Miljard beschikbaar aan kapitaal voor investeringen in huurwoningen in 2015. Op een jaaromzet van ~€40 Miljard kom je dan uit op 10%. Dan is een groot deel van de toename toch echt 'particulier'.
Moraal van het verhaal:
Ik ben niet bang dat de verkoop van huurwoningen een 'te positief' beeld schetst over het aantal verkopen in de markt. Waar ik WEL bang voor ben is dat de instroom van kapitaal (wat doorgebrek aan nieuwbouw nergens heen kan) de prijzen 'een steuntje in de rug geeft'.
Technisch gezien zijn er twee manieren denkbaar waarop HRA kan verdwijnen:RemcoDelft schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 23:11:
[...]
Alu hoedje: wat nou als straks de HRA wordt afgeschaft, Wet Hillen daarmee ook verdwijnt, en het verhoogde EWF blijft staan?
1. je bouwt het eigenwoningforfait zodanig omhoog en/of het tarief zodanig omlaag dat HRA een papieren tijger wordt. Het systeem verdwijnt officieel niet, maar het effect verdwijnt via de achterdeur.
2. je laat HRA echt verdwijnen. Dat kan in het huidige belastingstel alleen door de eigen woning nar box 3 te verhuizen.
Het kabinet heeft zich altijd uitgesproken tegen optie 2, maar intussen aanzienlijke stappen gemaakt met optie 1.
Zo trok je in 2007 nog een hypotheekrente van pakweg 4.5% af, minus een EWF van 0.55%. De gemiddelde hypotheekschuld was ten 48% van de WOZ-waarde (link). Met deze getallen gaf dat een aftrekpost van 1.61% van de woningwaarde.
Anno 2015 is de gangbare hypotheekrente gedaald tot 3%., terwijl EWF juist is gestegen tot 0.75%. Door de gedaalde woningprijzen is de gemiddelde hypotheekschuld opgelopen tot 65% van de woningwaarde (schatting op basis van jaren t/m 2014). Dat geeft een aftrekpost van 1.2% maal de woningwaarde.
Zo is een kwart van de aftrekpost stilletjes verdwenen. Tel daarbij dat de woningwaarde gemiddeld 15% lager ligt en je niet meer tegen 52 maar tegen 51% aftrekt, en het is duidelijk waar het geen gaat
Het verdwijnt voor "de gewone mens". Maar voor degenen die via hun eigen BV een lening tegen 6-8% hebben lopen, zonder maximum trouwens t.o.v. de woningwaarde en het papieren inkomen, blijft de HRA bestaan. Ik verwacht dus dat de topinkomens die nu al het meeste profiteren een relatief groter deel van de HRA krijgen in de toekomst. Heel mooi VVD-plan zeg maar.t_captain schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:31:
Zo trok je in 2007 nog een hypotheekrente van pakweg 4.5% af, minus een EWF van 0.55%. De gemiddelde hypotheekschuld was ten 48% van de WOZ-waarde (link). Met deze getallen gaf dat een aftrekpost van 1.61% van de woningwaarde.
Anno 2015 is de gangbare hypotheekrente gedaald tot 3%., terwijl EWF juist is gestegen tot 0.75%. Door de gedaalde woningprijzen is de gemiddelde hypotheekschuld opgelopen tot 65% van de woningwaarde (schatting op basis van jaren t/m 2014). Dat geeft een aftrekpost van 1.2% maal de woningwaarde.
Hoe zit het met de inkomensafhankelijke heffingskortingen, waardoor belastingen netto tot 56% gaan? Is de aftrek dan 55% of toch nog 51%?Zo is een kwart van de aftrekpost stilletjes verdwenen. Tel daarbij dat de woningwaarde gemiddeld 15% lager ligt en je niet meer tegen 52 maar tegen 51% aftrekt, en het is duidelijk waar het geen gaat
Als optie 1 wordt doorgevoerd gaat iedereen met vermogen zijn hypotheek in box 3 opgeven. Dat kan nu al interessant zijn - maar met een hoger tarief is het dan eerder. Je bespaart vermogensbelasting en je bent ook gelijk van de aflosverplichting af. Volgens mij kun je geen eerlijk systeem hebben zonder een vorm van vermogensbelasting op een huis (of dat nou EWF heet of VRH). De wet Hillen is in mijn ogen dan ook een ontzettend gedrocht - een typisch gevalletje belastingverlichting voor de rijken dat de VVD slim geframed heeft (door EWF een beperking van de HRA te noemen).t_captain schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:31:
[...]
Technisch gezien zijn er twee manieren denkbaar waarop HRA kan verdwijnen:
1. je bouwt het eigenwoningforfait zodanig omhoog en/of het tarief zodanig omlaag dat HRA een papieren tijger wordt. Het systeem verdwijnt officieel niet, maar het effect verdwijnt via de achterdeur.
2. je laat HRA echt verdwijnen. Dat kan in het huidige belastingstel alleen door de eigen woning nar box 3 te verhuizen.
Het kabinet heeft zich altijd uitgesproken tegen optie 2, maar intussen aanzienlijke stappen gemaakt met optie 1.
Regeren is vooruitschuiven
Er zijn wel degelijk beperkingen van kracht:RemcoDelft schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:43:
[...]
Het verdwijnt voor "de gewone mens". Maar voor degenen die via hun eigen BV een lening tegen 6-8% hebben lopen, zonder maximum trouwens t.o.v. de woningwaarde en het papieren inkomen, blijft de HRA bestaan. Ik verwacht dus dat de topinkomens die nu al het meeste profiteren een relatief groter deel van de HRA krijgen in de toekomst. Heel mooi VVD-plan zeg maar.
[...]
1. de rente moet zakelijk zijn. Daar zit wel een beetje ruimte in, maar je kunt niet 8% rekenen voor een lening waar de bank 3% voor zou vragen.
2. HRA geldt alleen voor een eigenwoningschuld. Er moet dus een toelaatbare verhouding zijn tussen de waarde van de woning en de lening. Ook de bijleenregeling en het verplichte aflossingsregime zijn van kracht.
Die regelingen zijn te complex om nog rekening mee te houdenHoe zit het met de inkomensafhankelijke heffingskortingen, waardoor belastingen netto tot 56% gaan? Is de aftrek dan 55% of toch nog 51%?
De belastingdienst is niet helemaal gek (en dat zijn ambtenaren en geen VVD-ers), dit soort constructies worden eigenlijk 'gedoogd' zolang de schijn van zakelijkheid nog aanwezig is. Maar de belastingdienst heeft ook beschikking over de WOZ waarde. Stel dat deze ondernemert druk bij de gemeente in de weer is geweest om zijn WOZ-waarde te drukken, terwijl hij bij de aankoop van de woning geen mogelijkheid onbenut heeft gelaten om die waarde maar te plussen voor de hypotheek dan kan de belastingdienst daar ook gewoon ineens een streep door trekken.RemcoDelft schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:43:
[...]
Het verdwijnt voor "de gewone mens". Maar voor degenen die via hun eigen BV een lening tegen 6-8% hebben lopen, zonder maximum trouwens t.o.v. de woningwaarde en het papieren inkomen, blijft de HRA bestaan. Ik verwacht dus dat de topinkomens die nu al het meeste profiteren een relatief groter deel van de HRA krijgen in de toekomst. Heel mooi VVD-plan zeg maar.
Zeker aangezien de waarde van het topsegment een flinke knauw heeft gekregen en nog steeds aan het zakken is, kan er ondertussen misschien wel een LTV van 200% zijn en dan tegen 8% of meer.rente.
Effectief betekent dat HRA van 16% over de waarde van het huis.... dat staat in geen vergelijk met de huidige 3-4%.
Ik vermoed dat de aflosverplichting blijft, aangezien banken anders hun 'zorgplicht' niet zouden nakomen en als je een familiebank of andere constructie zou willen, dan kan het zijn dat de AFM een dergelijke kredietconstructie verbied, om de 'consument' te beschermen.T-MOB schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 13:11:
[...]
Je bespaart vermogensbelasting en je bent ook gelijk van de aflosverplichting af.
[...]
Uiteraard alleen voor de nieuwe gevallen, alle bestaande gevallen die door de gedaalde WOZ waarde en de hogere rente in het verleden nu spekkoper zijn hebben (nog) geen grond om iets te veranderen.t_captain schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 13:56:
Ook de bijleenregeling en het verplichte aflossingsregime zijn van kracht.
Ja die is nu 55%.RemcoDelft schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:43:
Hoe zit het met de inkomensafhankelijke heffingskortingen, waardoor belastingen netto tot 56% gaan? Is de aftrek dan 55% of toch nog 51%?
Uiteraard is het marginaal, dat is de 51% ook.Señor Sjon schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 14:28:
Lijkt me niet. De 51% is een gemaximaliseerd tarief en de 55% is de marginale belastingdruk op een deel van het inkomen.
Je krijgt 55% terug als je hele HRA in de 56% categorie valt. Ik had dit eerder gecheckt met voorlopige teruggaaf programma van de belastingdienst.
M.a.w. de HRA is via een omweg verhoogd terwijl de politiek zegt dat-ie verlaagd is.Baldertt schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 14:35:
Je krijgt 55% terug als je hele HRA in de 56% categorie valt. Ik had dit eerder gecheckt met voorlopige teruggaaf programma van de belastingdienst.
Net zoals je nettoinkomen omhoog ging en je het april het jaar erna mocht terugbetalen...
https://www.kadaster.nl/w...jfers/Aantal-woningen.htm
Beide zijn verhoogd, en beide probeert de overheid te verstoppen in een ondoorzichtige vermindering van de korting aan de onderkant.Baldertt schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 17:39:
De HRA is verhoogd, of de belasting is verhoogd. Het is maar net hoe je het ziet.
Google levert niks op. In mijn hypotheekofferte staat dat bouwgarant een voorwaarde is om de lening te verkrijgen (tbv nieuwbouw woning).
Geen idee. Maar:Erik-1980 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 17:49:
Weet iemand of kosten bouwgarant aftrekbaar zijn?
Dat het in de offerte staat lijkt me niets te maken hebben met aftrekbaarheid. Daar kunnen ze namelijk ook een nieuwe auto inzetten o.i.d. ...In mijn hypotheekofferte staat dat bouwgarant een voorwaarde is om de lening te verkrijgen (tbv nieuwbouw woning).
Niet echt een reactie met toegevoegde waarde.....RemcoDelft schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 18:12:
[...]
Geen idee. Maar:
[...]
Dat het in de offerte staat lijkt me niets te maken hebben met aftrekbaarheid. Daar kunnen ze namelijk ook een nieuwe auto inzetten o.i.d. ...
De toevoeging die ik heb gedaan was met een reden. Als je namelijk kijkt op de site van de belastingdienst dan zie je het volgende staan:
" Aftrekbaar zijn de kosten voor het afsluiten van uw hypotheek:
- bemiddelingskosten voor het krijgen van uw hypotheek of lening, zoals advies- en afsluitkosten
- ...... etc"
Ik weet dat hier met name gedoeld wordt op de kosten die je bijvoorbeeld betaalt aan de hypotheker. Mijn vraag ziet op kosten bouwgarant en aangezien ik dit verplicht moet hebben om de hypotheek te krijgen, kan ik me voorstellen dat dit eventueel onder de afsluitkosten geplaatst kan worden.
Wellicht dat er mensen zijn die hier al eerder mee te maken hebben gehad?
deze zaken zitten ook aan de 'verkrijgen woning' kant en niet aan de 'verkrijgen financiering'
[ Voor 34% gewijzigd door Ray op 11-10-2015 20:04 ]
Verwijderd
Vervelend dat het Vastgoed Dashboard het bij jou niet goed doet. Er is bij ons geen storing bekend. Kun je ons laten weten met welke browser je het Dashboard probeert te bekijken? Dat mag ook via Twitter:@kadasterwebcare. ^PVmark de man schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 10:09:
Ligt het aan mij of werkt het vastgoed dashboard van het kadaster niet echt goed de laatste tijd? Ik heb het al een aantal keer geprobeerd de laatste weken, maar zonder succes.
https://www.kadaster.nl/w...jfers/Aantal-woningen.htm
Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 17:20:
[...]
Vervelend dat het Vastgoed Dashboard het bij jou niet goed doet. Er is bij ons geen storing bekend. Kun je ons laten weten met welke browser je het Dashboard probeert te bekijken? Dat mag ook via Twitter:@kadasterwebcare. ^PV
De website werkt in geen enkele fatsoenlijke browser met https, alleen http werkt. Dit komt omdat er hard een http script geladen wordt (in https://www.kadaster.nl/vgd/js/vgd-build.min.js : "http://vastgoeddashboard.kadaster.nl/vgd" ) en die host heeft geeneens https: https://vastgoeddashboard.kadaster.nl
Als alternatief werkt http wel: http://www.kadaster.nl/we...jfers/Aantal-woningen.htm
Het is erg jammer dat de maximale periode maar 10 jaar is. Wel is het duidelijk dat de omzet nu weer aantrekt, wat op zich goed nieuws is:

Waarschijnlijk is dit vanwege een gebrek aan alternatieven en een extreem lage rente. Ook wordt het steeds interessanter om een (extra) woning aan te houden voor bijv. een uitkering, minder vermogensbelasting, speculatie, enz. En als je een plek verlaat (huur/koop) is het moeilijk om terug te komen, naast de overdrachtskosten.
De prijzen blijven historisch gezien extreem hoog. Een mbo-er krijgt rustig terug dat er eerst maar eens gestudeerd moet worden voor een fatsoenlijke baan om een benodigde hypotheek voor een normaal huis te kunnen krijgen. Wat mij betreft is het hoog tijd om te gaan BOUWEN, dit kun je je jeugd niet aandoen. Flink in het nieuws is Purmerend. Er zijn daar wachtlijsten van 20+ jaar en het ligt midden tussen de weilanden. Daar kun je gewoon bouwen.
Overigens heb ik er geen vertrouwen in dat er verstandig beleid komt, dus zullen de prijzen voorlopig wel stabiel onbetaalbaar blijven voor veel jongeren.. Laat staan dat er een normale huurmarkt komt met betaalbare prijzen zonder wachtlijsten. Treurig.
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
- Extreem lage hypotheek rente
- Extreem lage spaarrente(geld wordt dan makkelijker geinvesteerd in een huis)
- Sociale woningbouw wordt wat afgebouwd
- Vrije sectorhuurmarkt is te klein en te duur
- NHG wordt steeds verlaagt
- Onzekerheid over HRA
- Lage hoeveelheid nieuwe woningen
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
8. Massa-immigratie van mensen die allemaal een woning willen zet extra druk op de sociale huurmarkt. Een markt die al gekenmerkt wordt door een extreem veel grotere vraag dan aanbod.
[ Voor 7% gewijzigd door Bartjuh op 13-10-2015 23:22 ]
Alleen zit daar het probleem helemaal niet. Het probleem zit hem juist vooral in het middensegment waar veel te weinig woningen zijn. Dat drijft de prijs op en zorgt er voor dat zowel het middensegment als het lagere segment in de sociale huurmarkt terechtkomen. Als gevolg daarvan is er een enorm tekort. Leuk om nu die immigratie erbij te pakken, alleen dit probleem hebben we al tig jaar en toen was er echt geen sprake van massa-immigratie.Bartjuh schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 23:22:
En deze komt er nu nog bij:
8. Massa-immigratie van mensen die allemaal een woning willen zet extra druk op de sociale huurmarkt. Een markt die al gekenmerkt wordt door een extreem veel grotere vraag dan aanbod.
[removed]
Die factoren hebben niet allemaal hetzelfde effect.pingkiller schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:54:
Er is nu volgens mij een combinatie van factoren die mensen de koopmarkt op jagen:
Sociale woningbouw wordt wat afgebouwd
De woningen worden op de markt 'gedumpt', dus hoger aanbod van woningen, voor lagere prijzen.
Daarnaast is het een verschuiving van huur naar koop, maar ook van onderkant woningmarkt (sociale huur) naar 'midden' koopmarkt. Dit zou moeten helpen om de koopmarkt te verruimen.
Een grove indicatie zou zijn dat alleen al in 2014 er 50k woningen van sociale huur omgezet zijn naar koop. Dit jaar zal dat niet anders zijn denk ik.
Vrije sectorhuurmarkt is te klein en te duur
Weinig concurrentie dus op de koopmarkt van verhuurders? Gunstig voor kopers van woningen.
NHG wordt steeds verlaagt
Onzekerheid over HRA
Als je niet weet of de HRA blijft ga je niet een verplichting aan voor 30 jaar op basis van HRA?
NHG afbouw zou ook juist voor 'verlichting' moeten zorgen, steeds minder mensen kunnen er gebruik van maken, dus worden mensen ontmoedigd om te kopen. Voor de koper die hier geen last van heeft dus een zegen door minder concurrentie.
Lage hoeveelheid nieuwe woningen
Ruim gecompenseerd door de hoeveelheid corporatiewoningen die op de markt zijn gedumpt.
Maar los daarvan, er zijn in de eerste helft van 2015 al 30k+ vergunningen afgegeven. Een nieuwbouwwoning koop je al bijna rond het moment van afgeven van de vergunning (lees: de toekomstige eigenaar is van de markt). Als we dit jaar op 60k+ uitkomen zitten we al tegen het niveau van pre-crisis aan. Daarnaast wordt het bouwvolume (bijna) volledig aangewend voor de koopmarkt (overheid/corporaties bouwen weinig).
Als je hier zo overheen kijkt lijken de meeste signalen op verruiming van de koopmarkt te duiden (meer aanbod, minder vraag). Terwijl als je het nieuws een beetje volgt lijkt juist de koopmarkt in rap tempo te over verhitten (uitstaand aanbod loopt terug, transactieaantallen lopen op, verkoopprijzen lopen op, vraag & aanbodprijzen liggen minder ver uit elkaar, etc.).
En tegenover dat geheel aan aanbod verruimende, prijsdrukkende effecten staat eigenlijk alleen:
Extreem lage hypotheek rente
Extreem lage spaarrente(geld wordt dan makkelijker geinvesteerd in een huis)
Maar dan vraag ik me toch wel af, meer *kunnen* betalen betekent niet meteen meer *willen* betalen. De enige reden dat mensen meer betalen is omdat de krapte blijkbaar nog steeds groot is. Terwijl er een aardige groep kopers ondertussen 'buiten de boot valt'.
Ik ben dan ook wel heel benieuwd hoeveel koopwoningen we nog nodig gaan hebben om de druk een beetje van de ketel te halen.
Ach, de sociale huurmarkt heb ik wel al een tijdje opgegeven. Zoals ik hierboven al aangaf worden er heel veel sociale huurwoningen verkocht... dit 'helpt' de koopmarkt aan aanbod, maar de sociale huurmarkt gaat gewoon dood. 10-20? jaar geleden was de wachtlijst problematiek al onhoudbaar, daar kun je die migranten nu moeilijk de schuld van gaan geven, dat had de politiek al lang een keer op de agenda kunnen zetten. Je gaat nergens honderdduizenden woningen 'vinden', niet met containers en niet in omgebouwde kantoren, terwijl dat wel de aantallen zijn die er tekort zijn. En met de corporaties in de uitverkoop gaat dat echt niet zomaar meer verbeteren.Bartjuh schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 23:22:
En deze komt er nu nog bij:
Die migranten hebben wel als voordeel dat ze normaal met grotere gezinnen in een huis wonen. Als je er zo naar kijkt zouden we ook gewoon wat NL-ers kunnen ruilen voor migranten, geen DINKY's of Singles, maar gezinshereniging
Daarnaast zoekt de Yup naar Beleving en Authenticiteit, dat heb je in die vluchtelingenkampen genoeg
Je rekent wel erg creatief... Een huurder die (direct of indirect) wordt gedwongen z'n sociale huurwoning te kopen levert geen extra woning op.TheGhostInc schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 01:03:
Lage hoeveelheid nieuwe woningen
Ruim gecompenseerd door de hoeveelheid corporatiewoningen die op de markt zijn gedumpt.
Maar wel alle huurders die vertrekken uit een huurwoning en waarna de woning wordt verkocht.RemcoDelft schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 10:29:
[...]
Je rekent wel erg creatief... Een huurder die (direct of indirect) wordt gedwongen z'n sociale huurwoning te kopen levert geen extra woning op.
Maar het ging mij vooral om het idee dat er enorm veel woningen aan de koopwoning'poel' worden toegevoegd en dat onderin de markt flink wat mensen worden ontmoedigd om huizen te kopen door het onbetaalbaar te maken, maar de krapte blijft. Begin ik me toch af te vragen hoeveel we te kort hebben in de koopmarkt, nog los van de (sociale) huurmarkt.
Wel als er voor die sociale (scheef)huurders nieuwe fatsoenlijke en betaalbare (huur)woningen in de vrije sector gebouwd worden.RemcoDelft schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 10:29:
[...]
Je rekent wel erg creatief... Een huurder die (direct of indirect) wordt gedwongen z'n sociale huurwoning te kopen levert geen extra woning op.
Overigens vind ik niet dat als je per ongeluk net een dubbeltje te veel verdient dat je dan per direct uit je sociale huurwoning zou moeten. Maar wel als dat dubbeltje structureel honderden Euro's per maand geworden is.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Maar dat gebeurt niet doordat het overheidsbeleid het onrendabel maakt. Schuiven met mensen lost natuurlijk geen tekorten op.Fiber schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:08:
Wel als er voor die sociale (scheef)huurders nieuwe fatsoenlijke en betaalbare (huur)woningen in de vrije sector gebouwd worden.
Wel onder de voorwaarde dat er dan een andere (huur of koop) woning beschikbaar is. Wij kunnen bijvoorbeeld niet kopen, en verdienen voor veel vrije-sector verhuurders te weinig om aan de inkomenseisen te voldoen. Strikt genomen wonen we op ons adres nu scheef omdat we bovenmodaal verdienen met 2 inkomens.Fiber schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:08:
[...]
Overigens vind ik niet dat als je per ongeluk net een dubbeltje te veel verdient dat je dan per direct uit je sociale huurwoning zou moeten. Maar wel als dat dubbeltje structureel honderden Euro's per maand geworden is.
Als je dan jouw regel toe zou passen dan komen we op straat te staan.
Een beter idee lijkt het me om als verhuurder de scheefhuurders de eerste keus voor een duurdere woning aan te bieden in het ondersegment van de vrije sector. Zo maak je de sociale huur vrij en vul je toch de lege plaatsen in de vrije huursector in.
Als er, zoals nu, meer aspirant-huurders zijn dan woningen dan zullen ze op een gegeven moment toch wel moeten. Vroeg of laat houdt het een keer op en worden er mensen dakloos omdat wachtlijsten van >10 jaar niet vol te houden zijn.RemcoDelft schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:16:
[...]
Maar dat gebeurt niet doordat het overheidsbeleid het onrendabel maakt. Schuiven met mensen lost natuurlijk geen tekorten op.
[ Voor 20% gewijzigd door Stoney3K op 14-10-2015 15:32 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Zelf vind ik dat mensen moeten kunnen huren hoe duur/goedkoop ze willen. Maar anderen hoeven de "bijzondere" keuzes niet te subsidiëren. Als ik in een klein huisje van 450 euro per maand wil huren moet ik dat kunnen (zolang het maar veilig is). Maar als ik in een gezinswoning in Amsterdam voor dat bedrag wil huren, dan hoort dat alleen te kunnen als ik het bijbehorende lage inkomen heb (beter is via huurtoeslag).Stoney3K schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:30:
[...]
Wel onder de voorwaarde dat er dan een andere (huur of koop) woning beschikbaar is. Wij kunnen bijvoorbeeld niet kopen, en verdienen voor veel vrije-sector verhuurders te weinig om aan de inkomenseisen te voldoen. Strikt genomen wonen we op ons adres nu scheef omdat we bovenmodaal verdienen met 2 inkomens.
Als je dan jouw regel toe zou passen dan komen we op straat te staan.
Een beter idee lijkt het me om als verhuurder de scheefhuurders de eerste keus voor een duurdere woning aan te bieden in het ondersegment van de vrije sector. Zo maak je de sociale huur vrij en vul je toch de lege plaatsen in de vrije huursector in.
Scheefhuurders zouden wat mij betreft dus niet moeten bestaan. Er bestaan wel mensen wiens huis niet gesubsidieerd wordt. Die huren voor maximaal redelijk (houdt tegenwoordig rekening met de WOZ).
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Hier ben ik het zeker mee eens, dat je juist de hele markt vrij open moet gooien en de lage inkomens moet subsidiëren via een inkomensafhankelijke huurtoeslag. Verhuurders zouden iedereen moeten kunnen accepteren zolang er maar genoeg bewijs is (of borg is betaald) dat je de huur maandelijks kan blijven betalen.Milmoor schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 16:55:
[...]
Scheefhuurders zouden wat mij betreft dus niet moeten bestaan. Er bestaan wel mensen wiens huis niet gesubsidieerd wordt. Die huren voor maximaal redelijk (houdt tegenwoordig rekening met de WOZ).
We zitten nu vast in een heel bos van regels die vooral door woningbouwverenigingen en makelaars zijn opgesteld om hun eigen klandizie te blijven garanderen en waardoor de flexibiliteit compleet uit de huurmarkt weg is. De achterlijk lange wachtlijsten zijn daar het bewijs van.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Wachtlijsten vertekenen. De gemiddelde wachttijd telt ook een stel van 70 mee dat na 40 jaar verhuist. Het geeft geen goed beeld van de tijd tot je een woning hebt, als je actief zoekt/realistische eisen stelt.Stoney3K schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:30:
[...]
Als er, zoals nu, meer aspirant-huurders zijn dan woningen dan zullen ze op een gegeven moment toch wel moeten. Vroeg of laat houdt het een keer op en worden er mensen dakloos omdat wachtlijsten van >10 jaar niet vol te houden zijn.
Doordat er nu met wachttijd gewerkt wordt heeft het zin om pas na een erg lange wachttijd te reageren en mee te loten op het meest exclusieve huis.
Als er altijd geloot zou worden krijgen inwoners die actief een woning zoeken een grotere kans op een woning hebben (per jaar).
Wanneer je de loting dan ook weegt aan de hand van de intensiteit waarmee iemand zoekt ('Het aantal kwartalen in de afgelopen drie jaar waarin je op minimaal één woning hebt gereageerd') dan voorkom je een extreem lange wachttijd door 'pech'.
Het zorgt er wél voor dat ouderen die naar een appartement willen last hebben van concurrentie. Als dit een probleem is kan je er voor kiezen om de loting te wegen over verschillende groepen van de bevolking.
Het is niet ideaal maar maakt het wel eerlijker...
Als de lage inkomens ("laag" is een gekke term, want zelfs boven modaal is er een probleem) nergens kunnen wonen, moet het wonen dan niet gewoon goedkoper worden? Waar de overheid de laatste jaren actief op huurverhoging stuurt kan het zeker bij de corporaties ook gewoon lagere huren stimuleren cq afdwingen. Een mogelijkheid is te bedenken in de vorm van goedkope grond omdat ook de grond voor nieuwbouw ook vrijwel altijd van de overheid is. Dan hoeven we niet nog meer geld rond te pompen, want de problemen op de woningmarkt zijn juist grotendeels het gevolg van dat het allemaal steeds duurder moet worden en dat er dus steeds meer geld ingepompt moet worden voor de steeds groter wordende groep die wonen anders niet kan betalen. Het enige effect is dat de personen die een deel van dit bedrag parasiteren meer winst maken.Stoney3K schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 17:17:
Hier ben ik het zeker mee eens, dat je juist de hele markt vrij open moet gooien en de lage inkomens moet subsidiëren via een inkomensafhankelijke huurtoeslag. Verhuurders zouden iedereen moeten kunnen accepteren zolang er maar genoeg bewijs is (of borg is betaald) dat je de huur maandelijks kan blijven betalen.
We zitten nu vast in een heel bos van regels die vooral door woningbouwverenigingen en makelaars zijn opgesteld om hun eigen klandizie te blijven garanderen en waardoor de flexibiliteit compleet uit de huurmarkt weg is. De achterlijk lange wachtlijsten zijn daar het bewijs van.
[ Voor 5% gewijzigd door ph4ge op 14-10-2015 18:12 ]
Er is er niet één hét probleem. Het is ook niet alleen het middensegment, de hele markt is met elkaar verbonden.redwing schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 00:22:
[...]
Alleen zit daar het probleem helemaal niet. Het probleem zit hem juist vooral in het middensegment waar veel te weinig woningen zijn. Dat drijft de prijs op en zorgt er voor dat zowel het middensegment als het lagere segment in de sociale huurmarkt terechtkomen. Als gevolg daarvan is er een enorm tekort. Leuk om nu die immigratie erbij te pakken, alleen dit probleem hebben we al tig jaar en toen was er echt geen sprake van massa-immigratie.
En uiteraard was dit probleem van krapte op de sociale huurmarkt er jaren geleden ook al, maar als je het zou kwantificeren (jaren wachttijd? Vraag/aanbod?) dan zal de massa-immigratie zeker een significant kwatificeerbare en onomstotelijke extra druk op de sociale huurmarkt zetten. Dat ontkennen is gewoon uiterst naïef (of je 'objectiviteit' is duidelijk politiek gekleurd). Om de hete brij draaien noemen we dat.
Er zijn inderdaad veel grotere problemen te verwachten door deze immigratie (zie oa het Zweedse Malmö), maar dat wil niet zeggen dat de extra druk op de sociale huurmarkt en daarmee de gehele woningmarkt nihil zou zijn.
Daarom zou een goed middensegment zo goed als alle problemen op de markt kunnen oplossen. Je hebt het dan alleen over heel wat meer huizen dan er nu gebouwd worden.Bartjuh schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 19:45:
[...]
Er is er niet één hét probleem. Het is ook niet alleen het middensegment, de hele markt is met elkaar verbonden.
Natuurlijk is die invloed niet nihil, maar het is ook zeer duidelijk niet de oorzaak van de problemen. Het versterkt het natuurlijk wel.Er zijn inderdaad veel grotere problemen te verwachten door deze immigratie (zie oa het Zweedse Malmö), maar dat wil niet zeggen dat de extra druk op de sociale huurmarkt en daarmee de gehele woningmarkt nihil zou zijn.
[removed]
Ook interessant:Nederlandse huishoudens hebben de afgelopen twee jaar ruim EUR 29 mrd extra afgelost op hypotheken. Naast het lage rendement op spaartegoeden lijkt ook de tijdelijke verruiming van de schenkingsregeling hierbij een rol te hebben gespeeld. Dit heeft echter maar beperkt bijgedragen aan de daling van het aantal onderwaterhypotheken, waarbij de schuld groter is dan de waarde van de woning.
Het is dus echt de regio Amsterdam/Utrecht die de kar trekken met alle stijgingen. Daarbuiten is het nog steeds prut. Hier in de regio Zuid-Limburg daalden in Q3 de prijzen jaar-op jaar nog 2.7%. Er is IMHO geen sprake meer van 1 huizenmarkt en iedere keer als er weer geroepen wordt dat de huizenmarkt herstellende is, geldt dat alleen voor een beperkt deel van het land.In de afgelopen twee jaar is het aantal onderwaterhypotheken in Nederland gedaald van 1,3 miljoen naar ongeveer 960 duizend (zie grafiek 1). Deze afname is het gevolg van contractuele aflossingen, vrijwillige aflossingen, en – sinds het dieptepunt medio 2013 – ook van stijgende huizenprijzen. In enkele steden en regio’s waar de huizenmarkt in de afgelopen twee jaar sterk is aangetrokken – zoals Amsterdam en Utrecht – zijn veel hypotheken weer boven water gekomen. Maar in grote delen van het land liggen de huizenprijzen op dit moment nog onder het niveau van begin 2013. Daar heeft de ontwikkeling van huizenprijzen per saldo dus niet bijgedragen aan vermindering van de onderwaterproblematiek.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Raar bericht.De afgeloste studieschuld wordt voortaan niet meer meegerekend bij de aanvraag van een hypotheek.
Een meerderheid van de Tweede Kamer stemde donderdag in met het voorstel van D66.
In de oude situatie keek een hypotheekvertrekker naar de oorspronkelijke hoogte van de studieschuld. Bij een schuld van 30.000 euro waarvan al 20.000 is afgelost, wordt alsnog 30.000 euro schuld meegerekend bij de bepaling van de hypotheek.
De Kamer is het met D66 eens dat dit "oneerlijk" is." Zo wordt het makkelijker voor mensen die al een groot deel van hun studieschuld hebben afgelost om een hypotheek af te sluiten", zegt D66-Kamerlid Wouter Koolmees.
Er wordt toch gekeken naar de maandlasten, die berekend worden adhv de originele schuld?
Als je een deel extra had afgelost kon dat al worden meegenomen.
Niet overal hoor! Dat is echt verschillend per bank/hypotheekaanbiederBaldertt schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 16:13:
[...]
Raar bericht.
Er wordt toch gekeken naar de maandlasten, die berekend worden adhv de originele schuld?
Als je een deel extra had afgelost kon dat al worden meegenomen.
Op zich snap ik het wel als iemand bv nog maar 2 jaar aan de duo hoeft te betalen dit minder risico met zich meebrengt dan wanneer iemand nog 15 jaar te gaan heeft.
Ik ben wel benieuwd hoe dit in de praktijk gaat werken.
Sowieso is de hele 'onderwater'-problematiek grote kul.EXX schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 10:45:
DNB nuanceert de verhalen over dalend aantal onderwaterhypotheken en dat de huizenmarkt zo geweldig in de lift zit met dit artikel.
Als ik een hypotheek neem van 120% LTV dan begin ik al onderwater, dan besluit ik ook nog eens 50% aflossingsvrij te doen. Hoeveel jaar moet ik dan wel niet aflossen om 'boven water' te komen? Annuitair bij 4% kom ik uit op ergens 20 jaar. TWINTIG jaar. Daar hebben mensen vrijwillig gewoon hun handtekening onder gezet.
Tel hierbij een correctie van de prijzen en er zijn huizen die zonder extra aflossen gewoon nooit meer boven water komen. Dat is pech, maar ze hebben wel gewoon een huis om in te wonen.
Dat beperkt deel valt wel mee, volgens mij kun je NL in die zin in 3 stukken delen:EXX schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 10:45:
Het is dus echt de regio Amsterdam/Utrecht die de kar trekken met alle stijgingen. Daarbuiten is het nog steeds prut. Hier in de regio Zuid-Limburg daalden in Q3 de prijzen jaar-op jaar nog 2.7%. Er is IMHO geen sprake meer van 1 huizenmarkt en iedere keer als er weer geroepen wordt dat de huizenmarkt herstellende is, geldt dat alleen voor een beperkt deel van het land.
'Gekte'-gebieden, daar gaat het nergens meer over (vooral Amsterdam)
Normaal
'Krimp'-gebieden.
Het grootste gedeelte van NL zit gewoon in 'Normaal' vaarwater, daar is de huizenmarkt gewoon in beweging zonder excessen. Het hogere segment begint nu ook weer wat te bewegen en als je je huis kwijt wilt dan zou dat zonder al te veel moeite moeten lukken.
Zuid Limburg valt volgens mij niet onder 'Normaal'. Helemaal omdat de werkgelegenheid daar ook niet altijd helemaal top is. Hoge werkeloosheid zorgt ook voor meer problemen en ook minder vraag naar woningen. Ik vraag me sterk af of die markt überhaupt nog echt gaat aantrekken, bedrijven trekken er weg en als ik heel eerlijk ben, ben ik ook geen fan van de inwoners. Onverstaanbaar en 'eenkennig', maar ik moet eerlijk zijn, dat is vooral van mensen die heel blij waren dat ze er niet meer woonden, maar het is geen goede reclame.
Er zijn genoeg banentrekkers voor hoogopgeleiden die de goede papieren hebben, net als in de rest van Nederland. Dus geen vrijetijdsmanagement maar ICT, gezondheidszorg of chemie.
Bij elke aankoop (ook zonder hypotheek) zit je al onder water, want je betaalt altijd de 2% overdrachtsbelasting en de kadaster+notariskosten.TheGhostInc schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 17:48:
[...]
Sowieso is de hele 'onderwater'-problematiek grote kul.
Als ik een hypotheek neem van 120% LTV dan begin ik al onderwater,
Zolang je het huis niet wil gaan verkopen is het eigenlijk geen probleem, maar als je in een huis woont wat minder waard is dan dat je er voor hebt betaald is dat natuurlijk erg zuur.
Maar wat ik dus bij het bezichtigen van de huizen heb gezien is dat mensen hebben bespaart op onderhoud, waardoor de waarde van de woning ook is gedaald terwijl dat totaal niet had gehoeven.
Schilder elke 5 jaar de kozijnen en ze blijven goed. Schilder ze 20 jaar niet, en ze zijn weggerot. Je bespaart inderdaad op de verf, maar met de verkoop van het huis komt die besparing je duur te staan.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Er was zo'n 20 jaar een "huizentreintje" dat als je nieuwbouw had aangekocht dat dat zodanig in waarde steeg de komende jaren dat je het weer verkocht met winst als het onderhoud voor de deur stond.Onbekend schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 22:11:
Maar wat ik dus bij het bezichtigen van de huizen heb gezien is dat mensen hebben bespaart op onderhoud, waardoor de waarde van de woning ook is gedaald terwijl dat totaal niet had gehoeven.
Schilder elke 5 jaar de kozijnen en ze blijven goed. Schilder ze 20 jaar niet, en ze zijn weggerot. Je bespaart inderdaad op de verf, maar met de verkoop van het huis komt die besparing je duur te staan.
Vandaar dat men niet precies meer weet hoe dat werkt denk ik.
De gangbare definitie van "onder water" is een hypotheek die hoger is dan de verkoopwaarde (dus restschuld). Zonder hypotheek of met gedeeltelijke inbreng eigen geldt is er dus per definitie geen spare van "onder water".Onbekend schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 22:11:
[...]
Bij elke aankoop (ook zonder hypotheek) zit je al onder water, want je betaalt altijd de 2% overdrachtsbelasting en de kadaster+notariskosten.
Zolang je het huis niet wil gaan verkopen is het eigenlijk geen probleem, maar als je in een huis woont wat minder waard is dan dat je er voor hebt betaald is dat natuurlijk erg zuur.
Verder moeten we juist af van het idee dat het "zuur" is om voor minder te verkopen dan je gekocht hebt. Ik wil de discussie over vergelijking met andere goederen niet opnieuw aanslingeren maar er zijn maar weinig producten die je koopt waarbij je er vanuit gaat die later voor meer te verkopen.
Op de lange termijn zal het door inflatie in principe altijd gelden, op de korte termijn is het gewoon een gok en wat omhoog kan kan ook omlaag (zoals de afgelopen jaren wel is gebleken). Als je dat niet wilt of dat heel zuur vindt is kopen dus niet voor jou.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Geen hypotheek en toch onder water'Onbekend schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 22:11:
[...]
Bij elke aankoop (ook zonder hypotheek) zit je al onder water, want je betaalt altijd de 2% overdrachtsbelasting en de kadaster+notariskosten.
met alle respect, maar dit is een typisch voorbeeld dat ik vaker zie.. dat mensen verschillende dingen verwisselen:
- marktwaarde van hun huis
- hoogte hypotheek bij het aangaan
- het nog uitstaande hypotheekschuld
- koopprijs, incl. kosten-koop..
- het totaalbedrag dat mensen over een bepaalde periode betalen aan woonlasten (by aflossing hypotheek+rente hypotheek+onderhoud en bepaalde belastingen/verzekeringen over de gehele looptijd)
'onder water' heeft niks te maken met het totaal aankoopbedrag of kosten-koper'.. , maar is hooguit dat de uitstaande schuld van een hypotheek, hoger is dan de dekking, door de waarde van het onderpand.
Oftewel, het kredietinstituut dat het kredietbedrag bereidgestelt heeft loopt een groot risico bij een evt. executie of gedwongen verkoop van het onderpand niet het volledige krediet terugbetaald te krijgen en het restant van dat bedrag kent dus geen dekking.
(een 'hypotheek' is een zekerheidsrecht (met voorrang) op een bepaald goed: Wikipedia: Recht van hypotheek )
Dat geen 'probleem' noemen (wat iemand ervoor deed) is volgens mij een teken dat veel mensen de kredietcrisis snel vergeten zijn, die erop gebaseerd was dat in de financiele wereld men 'vergat' dit risico sterk in te calculeren en hoog risicovolle financiele producten aanbood als waren ze 'risicoloos', terwijl het dus inderdaad ging om kredieten die een onderpand hadden dat minder waard was als de uitstaande schuld.
Natuurlijk , voor een individu is praktisch verder geen probleem op de korte termijn een restsschuld te hebben, mits deze ook gewoon daar wil blijven wonen en geen veranderingen gepland heeft (en het geluk heeft dat de realiteit ook ongeplande levensverandringen hem oplet)..
Het is echter wel een 'risico' dat iemand loopt en bij risico's is het altijd goed zo te plannen dat deze risico's binneen een bepalde termijn substantieel dalen.
Een huis is an sich een 'zekerheid' maar een hypotheek wordt ook sterk een risico als de dekking erg krap is... dat 'theoretische omslagpunt' tussen zekerheid en risico ligt eigenlijk al bij 80-90% van de marktwaarde.
helaas is het in nederland zo gegroeit dat er weinig gewenning is eraan dat bv 'onzekere' hypotheken beloond woden met lage rente en 'risicovolle' hypotheken met hogere rente...
Gevoelsmatig denken veel mensen in nedrland zelfs vaak dat het goed is meer rente en minder aflossing te betalen, bv omdat ze dan ook veel HRA terugkrijgen.
De staat 'subsidieert via de belastingen eigenlijk deels dit risico, en doet dat niet bij aflossing en daarom lossen veel mensen in nederland niet graag af (of iig was het zeer gebruikelijk zulke vordeeltjes 'tot-het-gaatje' uit te nutten, ok als dat betekent niks aflossen, een mogeljkheid die de regels ook verder bieden) tenij daartoe dan weer extra 'regels' ingevoerd woden (een regelgevings-spiraal; regels invoeren die de negatieve effecten van andere regels weer moeten 'corrigeren').
Ik vind het jammer dat mensen in nederland vergeten dat een hypotheek niet om 'goedkoop lenen' of 'belastingaftrek' gaat, maar voral om risico en zekerheden, en het juist een plicht zou moeten zijn van iedere hypotheekgever zélf het risico ook te verlagen.. en niet iets waarvor men naar de Overheid kijkt en roept 'dat de Staat meer zu moeten doen'.
Deze gevallen hadden in 2013 een LTV van 137% en momenteel rond de 132%. Maar dit is wel de piek. Wie niet in 2008 kocht maar eerder of later, heeft een kleiner probleem. Wie in 2008 een spaar- of bankspaarhypotheek koos, staat er ook 5 a 10% beter voor.
Latere kopers hebben niet zo'n issue. Ze hebben de waardedaling gemist, hun hypotheek was nog maar 3 a 5% boven de koopsom en zij lossen annuitair af. Wie bijvoorbeeld in 2013 kocht, staat boven water.
Eerdere kopers hebben ook niet zo'n groot probleem. Alleen als je tussen 2001 en 2003 instapte en alles aflossingsvrij had, kun je nog onder water staan.
Dus zou mijn huis dan ook 220k waard zijn? Dan sta ik niet onder water...
Eigenlijk weet je bij verkoop pas of je echt onderwater staat.
[ Voor 14% gewijzigd door EXX op 16-10-2015 21:14 ]
Wat de buren vragen heeft niets met de waarde van jouw (of hun) huis te maken... Gezien je WOZ acht ik het niet waarschijnlijk dat je boven water woont.rik86 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 10:55:
Het lastige is natuurlijk wel om te bepalen wat je huis waard is. M'n WOZ is 173,5k, m'n hypotheek 220k, maar een huis bij ons in de straat vragen ze 220k voor, ik heb hoekhuis, zij een rijtjeshuis, ik dubbele dakkapel, zij een enkele, hun woonoppervlak is iets groter, mijn tuin een stuk groter en qua afwerking ook niet heel veel verschil. Dat huis iets luxer denk ik, maar wel 6-8 jaar oud ipv 4 jaar.
Dus zou mijn huis dan ook 220k waard zijn? Dan sta ik niet onder water...
Die WOZ zegt ook vaak totaal niets dus als je echt wilt weten wat een huis waard is moet je gaan kijken wat er de afgelopen tijd in de buurt verkocht is en dat vergelijken met wat je zelf voor huis hebt.RemcoDelft schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:27:
[...]
Wat de buren vragen heeft niets met de waarde van jouw (of hun) huis te maken... Gezien je WOZ acht ik het niet waarschijnlijk dat je boven water woont.
[removed]
De islam kan uw vrijheid schaden
Mijn buurman heeft het huis vorig jaar september verkocht voor € 202.000,-. Exact hetzelfde huis, omdat het een rijtjeshuis is naast me. Daarnaast heb ik (en mijn buurman dus) achter een aanbouw van 3 meter, voor een aanbouw van 1 meter en heb ik achter een gemetselde schuur en overkapping met poort.
Dit geeft mij het gevoel dat mijn huis minimaal € 202.000,- waard is. Maar dat weet je pas als er iemand ook echt dat bedrag voor betaald.
[ Voor 13% gewijzigd door StealthyPeanut op 16-10-2015 12:02 ]
Ik ben juist NIET de kredietcrisis vergeten, waarbij de banken zo snel mogelijk de schuld in de schoenen geschoven werd.RM-rf schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 10:20:
[...]
Oftewel, het kredietinstituut dat het kredietbedrag bereidgestelt heeft loopt een groot risico bij een evt. executie of gedwongen verkoop van het onderpand niet het volledige krediet terugbetaald te krijgen en het restant van dat bedrag kent dus geen dekking.
(een 'hypotheek' is een zekerheidsrecht (met voorrang) op een bepaald goed: Wikipedia: Recht van hypotheek )
Dat geen 'probleem' noemen (wat iemand ervoor deed) is volgens mij een teken dat veel mensen de kredietcrisis snel vergeten zijn, die erop gebaseerd was dat in de financiele wereld men 'vergat' dit risico sterk in te calculeren en hoog risicovolle financiele producten aanbood als waren ze 'risicoloos', terwijl het dus inderdaad ging om kredieten die een onderpand hadden dat minder waard was als de uitstaande schuld.
Natuurlijk , voor een individu is praktisch verder geen probleem op de korte termijn een restsschuld te hebben, mits deze ook gewoon daar wil blijven wonen en geen veranderingen gepland heeft (en het geluk heeft dat de realiteit ook ongeplande levensverandringen hem oplet)..
Het is echter wel een 'risico' dat iemand loopt en bij risico's is het altijd goed zo te plannen dat deze risico's binneen een bepalde termijn substantieel dalen.
[...]
Ik vind het jammer dat mensen in nederland vergeten dat een hypotheek niet om 'goedkoop lenen' of 'belastingaftrek' gaat, maar voral om risico en zekerheden, en het juist een plicht zou moeten zijn van iedere hypotheekgever zélf het risico ook te verlagen.. en niet iets waarvor men naar de Overheid kijkt en roept 'dat de Staat meer zu moeten doen'.
Er is pas een 'probleem' als de bank zijn geld niet krijgt (en dat een significant aantal keer gebeurd). Daarbuiten hebben we prima mogelijkheden om problemen op te lossen. Zoals Loonbeslag & WSNP, die je uiteindelijk op 'nul' uit laten komen.
De hypotheekgever heeft gewoon zijn handtekening onder meerdere! contracten gezet, heeft een keuze gemaakt voor een woning die duidelijk op de randje van zijn/haar budget zat en heeft elke vorm van waarschuwing in de wind geslagen. Want zelfs in de 'toptijd' waren er ook gewoon genoeg mensen die de risico's (gedeeltelijk) wel zagen.
Het is net zoiets als trouwen in die zin. Iedereen weet wat de risico's zijn (scheiding etc.) en vooraf denk je daar dan ook over na. Accepteer je de consequenties of niet? Maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand de schuld gaf aan de gemeente of ambtenaar voor het trouwen en 'dat ze dat zomaar doen'! Misschien dat ze het een keer geprobeerd hebben in Las Vegas
Daarom zie ik de 'onderwater' hypotheken dus ook niet als een probleem, aangezien het gewoon een keuze was. En als je mensen (kritisch) ernaar vroeg in die tijd dan waren ze vaak nog positiever over de markt dan de markt zelf. Tegen dergelijke naïviteit is natuurlijk niks opgewassen.
Ps. wie heeft zin in een gratis tripje naar Aruba. Ik heb daar wat spullen liggen die terug naar NL moeten en ik heb geen tijd om op en neer te vliegen.......
Je cijfers kloppen redelijk. Piek 2008 gekocht, 100% aflossingsvrij, 6x jaarsalaris.t_captain schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 10:27:
Onderwater hypotheken zijn/waren vooral een issue bij de starters uit de periode 2003-2010. In die periode waren de woningen immers duurder dan na de correctie in 2013. Tel daarbij een hypotheek van 8 a 10% boven de koopsom en je zit met een hypotheek die onder water staat. De meest extreme gevallen zijn hen die hebben gekocht op de piek van 2008 met 110% LTV en alles aflossingsvrij.
Deze gevallen hadden in 2013 een LTV van 137% en momenteel rond de 132%. Maar dit is wel de piek. Wie niet in 2008 kocht maar eerder of later, heeft een kleiner probleem. Wie in 2008 een spaar- of bankspaarhypotheek koos, staat er ook 5 a 10% beter voor.
Latere kopers hebben niet zo'n issue. Ze hebben de waardedaling gemist, hun hypotheek was nog maar 3 a 5% boven de koopsom en zij lossen annuitair af. Wie bijvoorbeeld in 2013 kocht, staat boven water.
Eerdere kopers hebben ook niet zo'n groot probleem. Alleen als je tussen 2001 en 2003 instapte en alles aflossingsvrij had, kun je nog onder water staan.
Als ik de WOZ-waarde pak zit ik momenteel op 121% (heb laatste jaren al wat afgelost).
Echter, bij mijn bank staat intern een waarde die veel hoger ligt. 20% boven de VON waar ik mijn nieuwbouwhuis voor kocht, 10% boven mijn oorspronkelijke hypotheekbedrag. Voor de bank heb ik een zeer veilige hypotheek (ca 82% LTW).
De hypotheekadviseur was dan ook lichtelijk verbaasd toen ik zei dat ik veel wilde aflossen...totdat hij van mij de werkelijke waarde hoorde.
Ben benieuwd hoe deze cijfers bijvoorbeeld zijn verwerkt in het onderzoek van de DNB.
Volgens mijn eigen schema overigens (1% prijsstijging vanaf nu elk jaar en flink aflossen) zit ik einde rentevastperiode (januari 2019) op 100% "echte" LTV, maar volgens de bank zit ik dan op 71%.
geenstijl schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 13:14:
[...]
Je cijfers kloppen redelijk. Piek 2008 gekocht, 100% aflossingsvrij, 6x jaarsalaris.
Als ik de WOZ-waarde pak zit ik momenteel op 121% (heb laatste jaren al wat afgelost).
Mijn hemel wat een vooruitzicht, als "flink" aflossen na 10 (?) jaar op een LTV van 100% komtVolgens mijn eigen schema overigens (1% prijsstijging vanaf nu elk jaar en flink aflossen) zit ik einde rentevastperiode (januari 2019) op 100% "echte" LTV, maar volgens de bank zit ik dan op 71%.

Dit was dus een situatie die zonder ingecalculeerde waarde en loonstijgingen altijd al niet uit kon.
P.s. Flink aflossen noem ik minimaal een lineair schema, dus 33,3% van de hypotheek in 10 jaar.
[ Voor 15% gewijzigd door assje op 16-10-2015 13:26 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Gevolg van de timing. Was hij in 2000 ingestapt, was er geen probleem geweest. Om een aankoop in 2008 te voorkomen, moet je het allemaal beter weten dan de rest.assje schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 13:24:
[...]
[...]
Mijn hemel wat een vooruitzicht, als "flink" aflossen na 10 (?) jaar op een LTV van 100% komt![]()
Niet helemaal natuurlijk, 100% aflossingsvrij, een LTI van 6 en een LTV van ruim >100% hebben daar ook wel "iets" mee te maken.t_captain schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 13:27:
[...]
Gevolg van de timing. Was hij in 2000 ingestapt, was er geen probleem geweest. Om een aankoop in 2008 te voorkomen, moet je het allemaal beter weten dan de rest.
Als hij inderdaad "flink" afgelost had stond hij nu al niet meer onder water. Het is niet alleen het moment van instappen maar ook de manier waarop je instapt...
[ Voor 7% gewijzigd door assje op 16-10-2015 13:32 ]
Als ik de opbouw in de spaarpolis even niet meereken dan heeft mijn huis (aankoop 2008) op het dieptepunt 30% onder water gestaan (woz 30% minder dan hypotheekschuld). Maar wel eens met de opmerking hierboven hoor, want als je dat gat in 7 jaar niet dicht hebt kunnen kleien dan heb je gewoon te krap gekocht. Ik zeg kunnen want besparingen hoeven tenminste niet direct in mindering gebracht te worden op de hypotheek schuld.
Flink aflossen > € 10.000 per jaar (afgelopen 2 jaar pas begonnen), eerste jaren niets afgelost.assje schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 13:24:
[...][...]Mijn hemel wat een vooruitzicht, als "flink" aflossen na 10 (?) jaar op een LTV van 100% komt![]()
Dit was dus een situatie die zonder ingecalculeerde waarde en loonstijgingen altijd al niet uit kon.
P.s. Flink aflossen noem ik minimaal een lineair schema, dus 33,3% van de hypotheek in 10 jaar.
Volgens mijn schema zit ik 1 jan 2019 precies op een annuiteiten 100% aflossing schema als die in 2008 zou zijn begonnen.
Overigens is inmiddels mijn hypotheek nog ca. 3,5x mijn jaarsalaris (ca 40% loonstijging gehad sinds begin), dus daar maak ik mij geen zorgen over.
Maar goed, gewoon netjes aflossen, dan komen we er vanzelf
Uiteindelijk heb ik in die periode zelf de beslissing genomen een hypotheek te nemen, bewust van de risico's (hoewel, een (flinke) prijsdaling had ik niet verwacht).
Samenvattend is:geenstijl schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 13:35:
[...]
Flink aflossen > € 10.000 per jaar (afgelopen 2 jaar pas begonnen), eerste jaren niets afgelost.
Volgens mijn schema zit ik 1 jan 2019 precies op een annuiteiten 100% aflossing schema als die in 2008 zou zijn begonnen.
Overigens is inmiddels mijn hypotheek nog ca. 3,5x mijn jaarsalaris (ca 40% loonstijging gehad sinds begin), dus daar maak ik mij geen zorgen over.
Maar goed, gewoon netjes aflossen, dan komen we er vanzelf
Uiteindelijk heb ik in die periode zelf de beslissing genomen een hypotheek te nemen, bewust van de risico's (hoewel, een (flinke) prijsdaling had ik niet verwacht).
- de woning zeer sterk in waarde gedaald
- de rente voorlopig flink gedaald (heb je alleen nog even niets aan)
- je salaris blijkbaar flink gestegen sinds het afsluiten
Uiteindelijk komt alles dus gewoon op zijn pootjes terecht, zeker doordat je nu gewoon flink gaat aflossen. Duidelijk mag wel zijn dat er ook combinaties waren geweest die minder zouden aflopen (na 10 jaar hogere rente zonder gestegen salaris bijvoorbeeld).
A propos betaalbaarheid, over anderhalve maand gaat mijn nieuwe rentevaste periode in. Dan betaal ik nog maar de helft van het rentetarief wat ik op mijn eerste hypotheek in 2001 betaalde. Mijn hoekwoning kost me dan letterlijk minder aan bruto rentelast dan mijn tweekamerappartement toen. Als ik de waarde van de spaarhypotheek aftrek van de schuld, zakt de LTI onder de 2
Dit statement lijkt me iets te gemakkelijk, alhoewel ik het niet helemaal met je oneens kan zijn. Maar er is een reden dat niet elke hypotheek lineair is (3,33% aflossen per jaar), en jij stelt stelt een aflossing van ±4,3% per jaar gewoon moet kunnen. Er zijn genoeg huishoudens die dat niet halen, en daar is op zich niets mis mee.Rukapul schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 13:32:
En die glazen bol krijg je er niet gratis bij. Zelfs bij een overgewaardeerde markt weet je immers niet wanneer deze corrigeert. Dat kan decennia of zelfs nooit gebeuren.
Als ik de opbouw in de spaarpolis even niet meereken dan heeft mijn huis (aankoop 2008) op het dieptepunt 30% onder water gestaan (woz 30% minder dan hypotheekschuld). Maar wel eens met de opmerking hierboven hoor, want als je dat gat in 7 jaar niet dicht hebt kunnen kleien dan heb je gewoon te krap gekocht. Ik zeg kunnen want besparingen hoeven tenminste niet direct in mindering gebracht te worden op de hypotheek schuld.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Ik ben alleen, anders had ik in die tijd nooit zo'n risico genomen.
Het is gewoon even 3 jaar nog niet al te gek doen qua uitgaven en vanaf januari 2019 gaat met een beetje geluk mijn rente ook nog omlaag. (nu 5,3% bij de ING)
3,33% aflossen per jaar lijkt me wel een mooie referentie als minimum.Krisp schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 13:42:
[...]
Dit statement lijkt me iets te gemakkelijk, alhoewel ik het niet helemaal met je oneens kan zijn. Maar er is een reden dat niet elke hypotheek lineair is (3,33% aflossen per jaar), en jij stelt stelt een aflossing van ±4,3% per jaar gewoon moet kunnen. Er zijn genoeg huishoudens die dat niet halen, en daar is op zich niets mis mee.
Maar als de shit de fan raakt dan mag je toch wel een extra inspanning verwachten: daling waarde huis -> spaarquote omhoog
Die huishoudens die je aanhaalt die zijn gewoon zeer kwetsbaar financieel gezien. De enige reden dat die kopen met bijbehorende risico's is m.i. de falende woonmarkt. Dat velen het doen maakt het nog niet goed.
Het is inderdaad afwachten of dat huis al dan niet snel verkocht wordt en voor welke prijs maar een vraagprijs geeft naturlijk wel enige indicatie. Het onderschrijft wel m'n punt dat 't lastig is er iets over te zeggen of m'n huis wel/niet onder water staat. En dat dit voor heel veel huizen zal geldenRemcoDelft schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:27:
[...]
Wat de buren vragen heeft niets met de waarde van jouw (of hun) huis te maken... Gezien je WOZ acht ik het niet waarschijnlijk dat je boven water woont.
Dat ben ik helemaal met je eens.Rukapul schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 13:54:
[...]
3,33% aflossen per jaar lijkt me wel een mooie referentie als minimum.
Maar als de shit de fan raakt dan mag je toch wel een extra inspanning verwachten: daling waarde huis -> spaarquote omhoog
Die huishoudens die je aanhaalt die zijn gewoon zeer kwetsbaar financieel gezien. De enige reden dat die kopen met bijbehorende risico's is m.i. de falende woonmarkt.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Dit topic is gesloten.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Geflame naar de NOS, NVM, andere belangenpartijen en naar elkaar wordt rücksichtlos weggemod.
Cijfers kennen een bron. Cijfers zijn niet per definitie fout of gekleurd, dus dat beargumenteer je - met argumenten.