Beurskoersen hebben we flink zien stijgen (en zojuist zien dalen). Ik ken de theorie, ik pretendeer ook niet te weten wat er gebeurt, ik denk alleen dat QE niets betekent voor de mensen in de EU. En de theorie dat je er een nieuwe huizen/vastgoed bubbel van kunt krijgen sterkt die mening alleen maar - makkelijker meer geld lenen (in theorie, in NL even niet nu) of makkelijker meer geld in vastgoedprojecten pompen levert maar een select gezelschap wat op.ph4ge schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 12:38:
[...]
Ik ben benieuwd naar het stuk, want de gangbare mening in de wetenschap is dat QE kan leiden tot bubbels, oa op de vastgoedmarkten, omdat rendement op oa spaarrekeningen en staatsobligaties onmogelijk gemaakt wordt en dat geld dus elders naartoe gaat (vastgoed en beurzen), plus dat het inderdaad veel makkelijker en goedkoper wordt om te lenen voor oa de aanschaf van vastgoed. Google eens op quantative easing en bubble of housing prices en je vindt oneindig veel artikelen.
FT: QE feeding Europe house price bubble, says study
The Economist explains: What is quantitative easing?
Een prima manier om dit te bereiken is om de prijsstijgingen op 0% te houden, mits er inflatie is, doet die dan de rest voor je. Althans, zo had ik het bedacht. Overigens kunnen huizen niet oneindig veel duurder worden, omdat woningen een levensduur hebben. Behalve als je een grachtengordel monument bezit (waarbij de waarde hoog gehouden moet worden met relatief veel onderhoud/renovatie) zal je huis op een gegeven moment 'outdated' en overbodig worden. Ik zie het in de oudere wijken steeds vaker gebeuren, dat met name vrijstaande woningen van de plaat gepoetst worden zodat er een nieuw paleisje kan verrijzenph4ge schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 12:47:
Ik ben zelf eigenaar, en er zijn er veel meer die inzien dat de hoge huizenprijzen uiteindelijk voor iedereen slecht zijn behalve speculanten, bankiers en makelaars terwijl je aan de papierenrijkdom van je huis in de praktijk niets hebt. In die zin "wens" ik ook dat de boel nog een stuk gaat dalen. Uiteindelijk is het beter voor vrijwel iedereen en de personen die echt te verliezen hebben hebben in de regel ook decennia lang flinke winsten gehad.
Voor de mensen die hun toekomst hebben verbonden aan hogere huizenprijzen is het vervelender, al raken die hun overwaarde toch in no-time kwijt als ze zorg nodig gaan hebben. Alles is belasting (oh nee, 'eigen bijdrage').
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!