TheGhostInc schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:21:
En dan erven ze ook een duurder huis en is iedereen weer blij?
Maar los daarvan, als ik een Apple of Audi koop, dan is een stuk van de duurdere prijs gerechtvaardigd omdat het ding ook waardevaster is. Dus 'goedkoop is duurkoop' kan ook van toepassing zijn.
Zoals al een paar keer gezegd, in de UK bouwen ze een stukje goedkoper dan in NL en ik kan je een ding zeggen: "Daar word je niet blij van". Deze huizen zijn binnen 10 jaar dusdanig 'versleten' dat je kozijnen moet gaan vervangen, badkamer/keuken op is, maar ook dat de hele woning eigenlijk elke aantrekkingskracht is verloren. In goed Nederlands noem ik dat troep
Nee, van een duurder huis wordt niet iedereen blij, in tegendeel. De staat wordt blij, want een grote erfenis, en mensen die toevallig uit een rijk gezin komen worden misschien blij. We zijn er als samenleving veel meer bij gebaat als we de mogelijkheid bieden om zelf wat op te bouwen, niet als we afhankelijk zijn van erfenissen. Het zijn de grote vastgoedinvesteerders die er blij van worden, straks net als in de UK en VS kan vrijwel niemand meer op eigen kracht een huis kopen.
En nee, de prijzen staan in geen verhouding tot de bouwkosten, zeker niet bij bestaande huizen. Dat heeft er helemaal niets mee te maken. Overigens bewijst jouw voorbeeld van Engeland precies dat, dat is zo'n beetje het enige land ter wereld waar de problemen op de huizenmarkt nog groter zijn. De huizen worden daar in enorm tempo steeds duurder terwijl de kwaliteit juist achteruit holt. Er zit dus op basis van je eigen voorbeeld geen verband tussen hoge prijzen en hoge kwaliteit. Immers, je hebt niets te kiezen in Nederland en Engeland en er is dus - afgezien van regels - geen enkele motivatie voor de markt om in kwaliteit te investeren.
Daarom sta IK niet te juichen van forse prijsbewegingen welke kant dan ook op ZONDER dat ik de effecten daarvan overzie.
De recente prijsdaling heeft de complete bouw stilgelegd met enorm veel faillissementen & WW en andere ellende. Nog los ervan dat de productie daarmee omlaag is gegaan en we minder huizen hebben en dus ook minder aanbod wat de prijzen niet (verder) omlaag helpt. Ook ligt de grondverkoop stil omdat gemeenten niet willen afwaarderen, waardoor een 'oplossing' weer verder weg is gekomen.
Je ziet het helemaal verkeerd. Doordat we de prijzen uit de hand hebben laten lopen rond de eeuwwisseling creeerden we de problemen die we tegen kwamen toen de boel weer leeg moest lopen. In Duitsland hebben ze dat probleem niet. En je kan niet aan de ene kant jarenlang de prijzen oppompen en dan roepen "en nu wil ik niet dat ze bewegen, want ik kan het niet overzien". Daar is het te laat voor.
Dat de grondverkoop stilligt is een politiek probleem en heeft helemaal niets met de prijsontwikkeling te maken, en dat los je alleen maar op met prijsdalingen.
Het is gewoon een ijzersterk argument dat er voor elke verliezer een winnaar is en dat in de geval van de huizenmarkt alleen de winst van eigenaren wordt toegejuicht. Ik ben zelf eigenaar en dat weet je, dus dat heeft niets met jouw effect te maken. Probeer het eens met argumenten.
Maar je vergeet een 'klein' detail. We hebben 4 miljoen koophuizen met een eigenaar. In het zuivere hypothetische geval dat zo'n eigenaar wil verkopen moeten daar een fatsoenlijke reden voor zijn en moeten de nadelen enigszins opwegen tegen eventuele voordelen. Dat betekent niet meteen dat er bergen goud over een eigenaar hoeven worden uitgestort, maar eigenaren die tienduizenden euro's moeten bijlappen voor een vergelijkbaar huis zullen misschien 2x nadenken of de wens voor een iets grotere tuin of die extra kamer zoveel waard is.
Als prijzen dalen en je verhuist horizontaal dan hoef je helemaal niets bij te lappen, je koopt dan iets wat net zo duur is als dat je al had. Alleen als je uitstroomt heb je er last van, maar dat geldt alleen voor mensen die emigreren of oud zijn (en die laatste groep staat vrijwel zonder uitzondering nog kilometers boven water).
Los daarvan, ik heb de afgelopen jaren de ene na de andere startersmaatregel gezien en het is tijden gegaan over treintjes en achteraf blijkt dat tijdens de crisis de starters juist bleven kopen. De starters zijn juist de groep die heel hard profiteren van de nieuwe regels.
Lol, ik heb altijd al geroepen dat huizentreintjes niet bestaan. De reden waarom het altijd over starters gaat is omdat de belanghebbenden weten dat een pyramidespel afhankelijk is van nieuwe instromers. Een starterslening helpt iedereen, behalve de starter, die betaalt de rekening.
Als er op dit moment mensen zijn die onderbelicht worden dan zijn het de 2x (of misschien wel 4x) ++ modaal kopers/eigenaren. Huizen boven de 500k lopen niet en daarnaast wordt het toptarief van de HRA afgebouwd en de annuïtaire hypotheken hakken er ook hard in. Daarnaast heeft deze groep geen NHG of ander cadeautje, je baan verliezen met een huis van 500k+ kan een enkeltje schuldsanering worden in deze markt.
De mensen die in zo'n huis wonen zijn al 2 of 3 stappen verder in hun wooncarriere en hebben dus de luxe gehad om al decennia lang te profiteren van stijgende huizenprijzen en de mogelijkheid gehad om af te lossen. De kleine groep jongeren die in zo'n huis wonen, zoals ik, hebben een dusdanig hoog inkomen en/of vermogen dat je er ook geen medelijden mee hoeft te hebben, plus dat die nog lang genoeg de tijd hebben om eventuele problemen zelf op te lossen. Bovendien krijgt deze groep het grootste cadeau van allemaal: namelijk een enorme aftrekpost, vele duizendeneuro's belasting voordeel elk jaar, veel groter dan het cadeautje dat iedereen die in een goedkoper huis woont of huurt krijgt.
offtopic:
Overigens krijg ik dat cadeau niet omdat ik mijn hypotheek maar zo'n 20% van de waarde van het huis is, mijn pleidooi dat steunmaatregelen en cadeau afgeschaft moeten worden oefen ik zelf in de praktijk uit.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"