RaZ schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 19:26:
Onderhoud zit in de VvE pot, dus dat is er al niet. Tenzij je praat over binnen, maar dat zijn zaken die ik toch wel zelf kan. Baan kwijt, einde WW dan is er inderdaad voor mij geen bijstand omdat er meer dan 50k overwaarde is kijkend naar de hypotheek, en dat risico neem ik voor lief, het gaat immers om gekregen geld wat ik alleenmaar krijg als ik ga kopen.
En qua verbeteringen, dat boeit mij totaal niet. Want als ik niet koop, doe je dat met huur ook niet. Ik schrijf de woning gewoon af in 30 jaar, en alles wat er uit komt bij verkoop is gewoon pure winst. Het is net hoe je er tegen aan kijkt. De waarde over 30 jaar boeit mij niet, het gaat om een dak boven m'n hoofd, en dat zo goedkoop mogelijk.
Die VvE pot, dat vergt beheer. Wat tijd en onderhoud kost, je mag maar hopen, dat de berekening klopt, dat als er een ergens een brandje uitbreekt, de penningmeester altijd de verzekering heeft betaalt, en dat als de lift 4x op rij stuk gaat dat er nog geld in de pot zit. Je legt de verantwoordelijkheid in andermans schoenen en maakt de aanname dat het goed gaat.
Je raakt veel meer kwijt als je je huis moet opeten, namelijk al het rendement wat je denkt gemaakt te hebben, en aangezien je vandaag de dag zelf moet aflossen, raak je ook dat gedeelte kwijt, en als de rente in die tijd niet 2.5% is maar 7.5% dan heb je het over een heel ander balspelletje.
Ik ben een huis eigenaar, en het onderhoudt aan een woning, als je de waarde ervan hoog/op peil wilt houden, is schreeuwend duur. En ook een verhuurder doet dat, die vernieuwt zijn woningen om de zoveeltijd, nieuwe badkamer, nieuwe keuken, alles gaat opnieuw in de stuc, electra wordt volledig vernieuwd etc etc. Doet hij dat niet, dan raakt de woning niet verkocht of verhuurd, en levert het gewoon niks op. Wat gewoon kapitaal vernietiging is.
Een huurder heeft een risico van een paar maanden huur achterstand en dan staat hij op straat.
Een koper loopt het risico van een restschuld, en op straat staan.
Door het niet herkennen van dat verschil in riscio, lijkt huren duurder. Als alles goed gaat, KAN kopen beter uitpakken. Waarom denk je dat de huren zo omhoog gaan? Verhuurders zijn door de crisis met hun neus op de feiten gedrukt.
Maarja hoe ging die waarschuwing ook alweer? "rendementen in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst"