Het grappige is wel dat ik heel veel woningen uiteindelijk voor de WOZ-waarde verkocht heb zien worden. (Terwijl de vraagprijs soms fors hoger lag)
Uiteindelijk is het daar ook 'vraag en aanbod', de gemeente vraagt zoveel mogelijk en de eigenaar bied zo min mogelijk

Ligt zowel aan de regio als het type woning. Er zijn genoeg woningen die al 20%+ zijn gedaald en nog wel een eind verder moeten. Maar de populaire buurten & goede woningen gaan alweer als een speer.
Aan de andere kant woonde ik in een appartement dat echt niet voor de prijs van 2008 meer verkocht gaat worden. Die hebben volgens mij 350k aangetikt, als die voor -20% verkocht worden mag je in je handen wrijven. Je mag die mensen dus best een DM laten sturen, want blijkbaar heb ik (met nog 200k+ anderen) nog wel een bijzonder aanbod

naitsoezn schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 17:24:
[...]
Wat is er mis met gewoon aflossen? Daar heb je geen pensioengeld voor nodig. Laat de pensioenen lekker voor wat ze zijn, en ga geen ingewikkelde dingen met elkaar mixen om ingewikkelde-dingen-in-het-kwadraat te creeeren.
De oplossing was simpel, de verzekeraars werden overgenomen door/gingen samen met de banken, hierdoor kon je pensioen geld gebruikt worden voor je hypotheek...
Maar uiteindelijk zit hier natuurlijk wel een marktmodel... stel je bent een geldscheppende bank, dan mag je op basis van je (spaar)tegoeden en deposito's een bepaald bedrag uitlenen. Ik wil best mijn pensioen plaatsen bij een bank die in ruil daarvoor mijn hypotheek verstrekt. Simpel gezegd bij een dekking van 10% bij 2% interest rendeert mijn pensioen met 20%.
In werkelijkheid krijg je een fractie daarvan, de rest 'verdampt' overal in het systeem.
Wel pre-2008!
Toen liepen de prijzen zo op dat de starters enorm veel moeite hadden om 'mee te doen' in de wedloop.
Ik heb weleens een betere bron gevonden, maar
hier zie je ook dat 2006, 2007 en 2008 een dalende trend voor het aandeel starters had. De crisis was 'een zegen' voor de wachtende starter.
[
Voor 11% gewijzigd door
TheGhostInc op 27-02-2015 17:56
]