Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 103 Laatste
Acties:
  • 633.076 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

ph4ge schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:32:
[...]

Dat veel zaken hier goed geregeld zijn is nog geen reden om tevreden achterover te leunen en maar te accepteren dat er ook nog een heleboel mis is.
Volgens jou was het per definitie goed voor een land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:56
Pooh schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:34:
Volgens jou was het per definitie goed voor een land.
Je moet niet trollen. Dat huizen goedkoop zijn heeft niets te maken met de rest van de economie in Afrika. Ik kan je wel vertellen dat als huizen daar duur waren ze het nog slechter zouden hebben. De lokale huizenmarkt heeft niets te maken met de problemen in Afrika, het heeft echter wel alles te maken met de problemen hier.

[ Voor 15% gewijzigd door ph4ge op 02-02-2015 13:41 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

ph4ge schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:38:
[...]
Je moet niet trollen. Dat huizen goedkoop zijn heeft niets te maken met de rest van de economie in Afrika. Ik kan je wel vertellen dat als huizen daar duur waren ze het nog slechter zouden hebben.
Ik trol niet. Ik heb in dit topic al herhaaldelijk uitgelegd dat jouw aannames over wat 'goed' is nogal kort door de bocht zijn. Dat ga ik niet nog een keer doen. Maar goedkope huizen, lage schulden en kleine overheden met weinig subsidies zie je vooral in slecht functionerende landen. De best functionerende landen hebben dure huizen, grote overheden en relatief hoge schulden. Dat kan inderdaad wel eens te ver doorschieten, maar domweg stellen dat lage schulden en prijzen 'beter' zijn is kort door de bocht. Stellen dat ze per definitie goed zijn voor een land' is mateloze flauwekul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ph4ge schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:32:
[...]
De lage rente standen maken het juist een ideaal moment om door te pakken. Het alternatief is de lage rente misbruiken om mensen meer te laten lenen, leuk zo lang het duurt, rampzalig op de lange termijn.
Die mag je uitleggen voor een voorbeeldje:

Huisje gekocht (300k?) in 2006 met hypotheek (330k?), 20 jaar vast (5%?), 50% aflossingsvrij, huis staat ondertussen onder water (60k?)

Waarom is het voor hun nu ideaal moment om door te pakken? Gaan we dat nog repareren, of laten we die mensen 'langzaam afsterven'. Waarbij we die groep, zo lang het goed gaat, maar laten zweten om maar in hun huis te kunnen blijven wonen en als het fout gaat via schuldsanering te recyclen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Je draait oorzaak en gevolg om. Kom maar eens met een onderzoek wat aantoont dat een sterke economie het gevolg is van hogere huizenprijzen. Het is namelijk precies andersom. Daarnaast nemen ik en vele anderen die waarschuwen voor de enorme schulden en huizenprijzen juist als uitgangspunt dat de prijzen en schulden te hoog zijn voor onze economie. Te hoog ten opzichte van ons BBP, te hoog ten opzichte van ons besteedbaar inkomen.

Het is dus onzin om een vergelijking met Afrika te maken. Ik heb geen enkel idee wat de huizenprijzen daar doen tov het BBP of het besteedbaar inkomen. Jij roept ook maar wat. Wat ik doe is vergelijken met ontwikkelde economieën en daar zie je keer op keer dat landen zoals Japan en Nederland economisch vast zitten door te hoge schulden en te hoge vaste lasten en landen als Duitsland waar dat niet het geval is veel weerbaarder zijn, veel flexibelere en veel meer groei potentieel hebben.

Lagere kosten van eerste levensbehoefte ten opzichte van de "economie" (besteedbaar inkomen, BBP whatever) zijn per definitie goed. Er blijft dan per definitie meer geld over voor andere zaken en er zijn minder risico's. Rentebetalingen leveren economisch gezien niks op. Een vergelijking met Afrika is onzin omdat die hele andere economieën hebben. Al zou het mij niks verbazen als je ook daar gebieden hebt waar de huizenprijzen hoog zijn ten opzichte van het besteedbaar inkomen en gebieden waar de prijzen laag zijn en dat je ook daar ziet dat daar waar er relatief minder geld naar het levensonderhoud gaat de welvaart hoger is.
TheGhostInc schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:56:
[...]

Huisje gekocht (300k?) in 2006 met hypotheek (330k?), 20 jaar vast (5%?), 50% aflossingsvrij, huis staat ondertussen onder water (60k?)

Waarom is het voor hun nu ideaal moment om door te pakken? Gaan we dat nog repareren, of laten we die mensen 'langzaam afsterven'. Waarbij we die groep, zo lang het goed gaat, maar laten zweten om maar in hun huis te kunnen blijven wonen en als het fout gaat via schuldsanering te recyclen?
Sorry hoor, maar het is niet het probleem van de samenleving dat er mensen zijn die het vertikken om normaal af te lossen. Deze mensen staan overigens niet of nauwelijks onderwater. Ze hebben ongeveer 50.000 euro afgelost als ze zo door gaan staan ze binnen 2 jaar bovenwater. Als ze beginnen met normaal af te lossen lukt dat ze dit jaar nog.

Maar los daarvan is het ook in hun voordeel. Ook deze mensen gaan er op vooruit als er meer verhuist wordt, meer wordt uitgegeven, meer gebouwd wordt, meer verbouwd wordt en de inkomstenbelasting verlaagd wordt omdat de subsidie verdwijnt etc.

Doorpakken kan gewoon simpel door de aftrek voor nieuwe gevallen nu te beperken op de rente stand van nu, dan heb je al een enorme besparing in de toekomst waar je nu geen last van hebt. Het mechanisme wat er voor zorgt dat je bij lagere rente steeds meer kan lenen kan je de voorschriften dusdanig aanpassen op zo'n wijze dat je het telkens net iets strenger maakt waardoor men evenveel kan blijven lenen. Dat is een andere keuze maken dan de prijzen en de leningen oppompen.

Je moet het dak repareren als de zon schijnt, met deze record lage rentes hebben we een hittegolf. Tijd om het dak te repareren en niet straks te klagen als de rente 2 keer zo hoog staat dat de HRA compleet onbetaalbaar is geworden en er nog veel meer mensen onder water staan. Ipv de lucht aangrijpen die de lagere rente biedt om structureel een gezondere markt te hebben creeeren we een tikkende tijdbom.

[ Voor 39% gewijzigd door ph4ge op 02-02-2015 14:13 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Spreek voor jezelf. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Wij hebben het hier altijd over de huizenprijzen/schulden tov het besteedbaar inkomen/BBP. We hebben het altijd over ontwikkelde landen. Jij komt met de stopop dat in Afrika de huizenprijzen laag zijn, dat slaat gewoon nergens op. Een selectief zinnetje quoten toont alleen maar aan dat je gewoon wat riep, want anders had je wel een onderzoek gepost waaruit blijkt dat de lokale huizenmarkt de economie in Afrika naar beneden trekt en dat ze met hoge huizenprijzen op ons ontwikkelingsniveau hadden gezeten, want dat is wat je impliceert.

[ Voor 29% gewijzigd door ph4ge op 02-02-2015 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:02

Fiber

Beaches are for storming.

Hij viel over de uitdrukking 'per definitie'. Dat is wel heel stellig en roept dus reactie op. Vervang dat door 'naar mijn mening' of desnoods door 'over het algemeen' dan hadden we nu deze discussie niet gehad...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

ph4ge schreef op maandag 02 februari 2015 @ 14:12:
[...]
Een selectief zinnetje quoten toont alleen maar aan dat je gewoon wat riep, want anders had je wel een onderzoek gepost ...
Ik hou op. Op deze manier is geen zinvol gesprek mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Fiber schreef op maandag 02 februari 2015 @ 14:15:
Hij viel over de uitdrukking 'per definitie'. Dat is wel heel stellig en roept dus reactie op. Vervang dat door 'naar mijn mening' of desnoods door 'over het algemeen' dan hadden we nu deze discussie niet gehad...
Het is per definitie, omdat ik nooit een onderzoek heb gezien waaruit het tegendeel blijkt en het gewoon common sense is. Een euro die je uitgeeft aan rente verdwijnt ergens op de grote hoop bij een rentenier of komt überhaupt nooit de computer meer uit. Dat is waarom landen uiteindelijk kapot gaan onder een hoge schuldenlast. Dat is waarom Nederland extra hard is getroffen door de crisis, niet omdat er een paar miljard naar Zuid Europa zijn gegaan.

Elke andere besteding van die euro levert iets anders op, ga je er bijvoorbeeld van uiteten dan hou je iemand aan het werk die ook weer gaat besteden etc. Een euro die je besteed aan het bouwen van het huis levert net zoveel op, dan hou je ook een bouwvakker aan het werk die weer gaat besteden etc. Let op, dat geld voor het werkelijke bouwen. Neem een reëel kostprijsniveau voor nieuwe huizen (er gaat alleen al +-50% van het aankoopbedrag naar de overheid en dan hebben we het nog niet over andere overhead) en je hebt een gezond prijsniveau. Zolang we daar misschien wel een factor 2 boven zitten zijn lagere prijzen per definitie goed. Een lagere prijs betekent immersper definitiee dat er minder geld onproductief wordt en meer geld productief kan worden ingezet (nog los van de voordelen van minder risico). De algemene welvaart neemt dan toe (al kan je op de korte termijn en in individuele gevallen meer kapot maken dan je lief is).

Misschien zit het misverstand er in dat ik met lager bedoel onder het huidige niveau. Op een zeker moment zit je natuurlijk wel op een gezond niveau.
Pooh schreef op maandag 02 februari 2015 @ 14:20:
Ik hou op. Op deze manier is geen zinvol gesprek mogelijk.
Ik ben op recht benieuwd of we iets kunnen leren van huizenmarkt in niet-ontwikkelde economieën zoals Afrika, je wekte de indruk dat je een nieuw inzicht te bieden had.

[ Voor 17% gewijzigd door ph4ge op 02-02-2015 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Topicstarter
Modbreak:Het speelkwartier is over, geen personen aanspreken meer aub.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

ph4ge schreef op maandag 02 februari 2015 @ 14:32:
[...]

Het is per definitie, omdat ik nooit een onderzoek heb gezien waaruit het tegendeel blijkt en het gewoon common sense is. Een euro die je uitgeeft aan rente verdwijnt ergens op de grote hoop bij een rentenier of komt überhaupt nooit de computer meer uit...
Er zit een verschil in persoonlijk voordeel en wat goed is voor de economie. Rentenieren en sparen zijn eigenlijk net zo slecht als lenen en rente betalen, voor de economie. En ook je geld vastzetten in bakstenen is eigenlijk niet zo heel goed. Het beste voor de economie is werken, daarmee geld verdienen, dat geld uitgeven aan andere mensen die ook werken voor hun geld. Economisch gezien kun je eigenlijk beter huren en de rest van je geld zo veel mogelijk besteden aan diensten en ervaringen. Geld moet rollen en niet vastzitten...

In de praktijk maken de meeste mensen andere keuzes, omdat het voor henzelf beter uitpakt.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Of jij je geld nou in bakstenen stopt of iemand anders het doet en het aan je verhuurt maakt ook weer niet veel uit. ;)

Huren heeft op een ander niveau economische voordelen. Een gezonde huursector maakt de economie en de samenleving een stuk flexibeler, het past bij deze tijd. Bovendien helpt het mensen om eerst een buffertje te sparen en dan pas het risico van koop te nemen of mensen die bijv. graag willen ondernemen om hun geld niet in stenen maar in iets anders te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-06 23:43
Het is per definitie, omdat ik nooit een onderzoek heb gezien waaruit het tegendeel blijkt en het gewoon common sense is.
De betaalde rente is in feite de kosten voor het naar voren halen van een uitgave. Deze uitgave verplaatst de groei naar het huidige jaar. Daar zul je weinig onderzoek in vinden gezien de werking intussen wel duidelijk is.

Met rente loont het om geld te voor te schieten en onstaat er een financiele markt. Dat stimuleert meer leneningen en groei. Soms lenen we meer dan we comfortabel aankunnen en groeien we irreeël. Dan merken we dat we de koopkracht geremt hebben omdat we teveel groei vooraf hebben genomen (geleend). Dan doen we zuinig aan. We noemen dat conjunctuur.

Dit systeem werkt het best met wat inflatie. Met teweinig inflatie kunnen we onze schuldenberg niet aan en met teveel inflatie wil niemand geld schieten. De voorwaarden aan het systeem zijn nog best precair en op dit moment niet heel gezond. Er is dan ook nauwelijks groei.

Onderzoek wijst juist uit dat austerity groei remt. Bij een systeemwissel is dat dubbelop: ipv het naar voren halen van je investering ga je eerst nog een periode sparen. We moeten nu niet ingrijpen wanneer de rente laag is, maar wanneer er (een te grote) groei is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

ph4ge schreef op maandag 02 februari 2015 @ 14:54:
Huren heeft op een ander niveau economische voordelen. Een gezonde huursector maakt de economie en de samenleving een stuk flexibeler, het past bij deze tijd. Bovendien helpt het mensen om eerst een buffertje te sparen en dan pas het risico van koop te nemen of mensen die bijv. graag willen ondernemen om hun geld niet in stenen maar in iets anders te stoppen.
Het gebeurt niet vaak, maar ben het zowaar met je eens. Mag ook wel eens gezegd worden (ondanks de modbreak :p ). :)

[ Voor 9% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 02-02-2015 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Wobblier schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:01:
De betaalde rente is in feite de kosten voor het naar voren halen van een uitgave. Deze uitgave verplaatst de groei naar het huidige jaar. Daar zul je weinig onderzoek in vinden gezien de werking intussen wel duidelijk is.
Met rente loont het om geld te voor te schieten en onstaat er een financiele markt. Dat stimuleert meer leneningen en groei. Soms lenen we meer dan we comfortabel aankunnen en groeien we irreeël. Dan merken we dat we de koopkracht geremt hebben omdat we teveel groei vooraf hebben genomen (geleend). Dan doen we zuinig aan. We noemen dat conjunctuur.
Tot zoverre eens.
Wobblier schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:01:
Dit systeem werkt het best met wat inflatie. Met teweinig inflatie kunnen we onze schuldenberg niet aan en met teveel inflatie wil niemand geld schieten. De voorwaarden aan het systeem zijn nog best precair en op dit moment niet heel gezond. Er is dan ook nauwelijks groei.

Onderzoek wijst juist uit dat austerity groei remt. Bij een systeemwissel is dat dubbelop: ipv het naar voren halen van je investering ga je eerst nog een periode sparen. We moeten nu niet ingrijpen wanneer de rente laag is, maar wanneer er (een te grote) groei is.
Niet mee eens. Het risico bestaat dat er net als Japan een evenwicht ontstaat op een te hoog niveau. Je krijgt dan een langere periode waarin groei onmogelijk is, men kan de lasten net opbrengen maar houdt niets over. Op de lange termijn is niets doen dus veel kostbaarder. Vergelijk dat met Amerika, waar een stapje terug doen er toe leidt dat vele markten nu alweer hoger staan (of die nu niet weer te hoog staan laat ik in het midden). Je moet soms gewoon een stapje terug doen om er 2 naar voren te doen. Net als dat staatssteun in oude bedrijven gooien niets oplevert maar dat er af en toe gewoon een bedrijf moet omvallen om ruimte te maken voor nieuwe betere bedrijven. De circle of life bestaat ook in de economie.

Daarnaast is de aanpassing van het systeem moeilijk als de rente hoog is, omdat het systeem juist daarop gericht is. Als je nu vaststelt dat je maar maximaal 4% rente kan aftrekken. Op dit moment doet dat vrijwel niemand echt pijn. Zodra de rente gaat stijgen daalt de leencapaciteit langzaam mee. Staat de rente op 8%, dan kan men nog maar de helft aftrekken, maar daar is rekening mee gehouden in de huizenprijzen en in de maandlasten. Vergelijk dat met nu niks doen. De huizenprijzen staan veel hoger en stijgen verder bij dalende rente. Gaat de rente naar 8%, dan is de HRA onbetaalbaar maar zijn ondertussen de huizenprijzen en de maandlasten daar wel helemaal op afgestemd. Omdat de HRA onbetaalbaar is moet er op dat moment wel wat gebeuren, stel je doet hetzelfde, dan hakt dat er enorm in. Daarom moet je het doen als de rente laag is. Het minste wat je kan doen is zorgen dat men niet meer gaat lenen door lagere rente.

Vergeet niet dat we zoiets als de HRA zelf betalen. Het is nog tot daar aan toe dat we het land zijn wat het grootste deel van zijn besteedbaar inkomen kwijt is aan wonen, maar daar komt nog bij dat het besteedbaar inkomen al snel 10% hoger zou zijn als de overheid geen HRA kwijt zou zijn en het als belastingverlaging zou teruggeven. Dat is gewoon een sigaar uit eigen doos.

A. Lagere rente -> lenen goedkoper -> meer lenen
B. Lagere rente -> lenen goedkoper -> geld besparen en structurele problemen oplossen.

We moeten gewoon voor B. kiezen, over de vorm kan je twisten maar die lagere rente maakt het juist mogelijk. Bovendien is er totaal geen draagvlak voor aanpassingen als het goed gaat en kan je afvragen of problemen zoals deflatie en vergrijzing dat moment niet heeeel lang gaan uitstellen als we niets doen. Daarnaast kan je nu nog mensen en partijen die speculeren en veel winst maken een deel van die winst weer laten inleveren. Over een aantal jaar zijn er echt alleen nog maar verliezers.
Oscar Mopperkont schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:20:
Het gebeurt niet vaak, maar ben het zowaar met je eens. Mag ook wel eens gezegd worden (ondanks de modbreak :p ).
In dat geval trek ik die post terug en vind ik nu het tegendeel. :+

[ Voor 3% gewijzigd door ph4ge op 02-02-2015 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
ph4ge schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:56:
Je moet het dak repareren als de zon schijnt, met deze record lage rentes hebben we een hittegolf. Tijd om het dak te repareren en niet straks te klagen als de rente 2 keer zo hoog staat dat de HRA compleet onbetaalbaar is geworden en er nog veel meer mensen onder water staan. Ipv de lucht aangrijpen die de lagere rente biedt om structureel een gezondere markt te hebben creeeren we een tikkende tijdbom.
Je meeste punten zijn goed onderbouwd, maar de huidige huizenmarkt vergelijken met een hittegolf klopt toch echt niet. De rente is misschien wel laag maar daar is alles mee gezegd. Lucht is er voorlopig nog totaal niet dus wil je niet weer alles op slot zetten zul je heel voorzichtig met je aanpassingen moeten zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

ph4ge schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:20:
[...]

Op de lange termijn is niets doen dus veel kostbaarder. Vergelijk dat met Amerika, waar een stapje terug doen er toe leidt dat vele markten nu alweer hoger staan...
Tja, maar waar het verschil tussen de 'haves' en de 'have not's' groter is dan ooit en vrijwel onoverbrugbaar is geworden. De markten doen het prima, maar veel mensen wonen in trailers of tenten. Niet echt het meest aantrekkelijke voorbeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
redwing schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:23:
[...]

Je meeste punten zijn goed onderbouwd, maar de huidige huizenmarkt vergelijken met een hittegolf klopt toch echt niet. De rente is misschien wel laag maar daar is alles mee gezegd. Lucht is er voorlopig nog totaal niet dus wil je niet weer alles op slot zetten zul je heel voorzichtig met je aanpassingen moeten zijn.
De enige die 'lucht' heeft gegeven is het Nibud. Door 'iets te strenge' normen toe te passen voor 2015 (op een moment dat het niet meer was te corrigeren, heerlijk die politiek) worden de hypotheken van 2015 een beetje luchtig. De startersleningen en schenkingsvrijstelling van 2014 hebben natuurlijk ook wat lucht gegeven aan degene die daarvan konden profiteren.

Maar ik ben het met je eens, zolang we nog flink druk naar beneden hebben moeten we ook een beetje geduld hebben. Als dadelijk de prijzen echt (te) hard naar boven gaan, dan is het een schitterend moment om weer een stap te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-06 23:43
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat de rentestand niet het moment bepaald om te gaan repareren maar de groei zelf. Op dit moment is de rente artificieel zo laag als stimulans om de economie te helpen.

Alle andere economische indicatoren staan negatief. Er is geen groei (afgezien van export). Binnenlandse bestedingen blijven achter, werkeloosheid blijft hoog etc. etc. Het lijkt me een slecht moment om nu extra te aan de huizenmarkt te gaan sleutelen.

Tegenovergestelde geld overigens ook. Lijkt me risicovol om vanwege de lage rente financieringsmogelijkheden extra te verruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
redwing schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:23:
Opslotzetten voorkom je simpelweg door doorstroomleningen mogelijk te maken / af te dwingen en prijsdalingen vang je op door verplicht af te lossen.

Door de bank genomen geldt nu nog dat iedereen met een restschuld best zou kunnen en willen doorstromen als ze de restschuld kunnen bijlenen omdat het doorstroomhuis net zo hard of harder in waarde daalt. Aan het einde van de keten zitten nu nog mensen met grote overwaardes en afbetaalde huizen.
Fiber schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:31:
Tja, maar waar het verschil tussen de 'haves' en de 'have not's' groter is dan ooit en vrijwel onoverbrugbaar is geworden. De markten doen het prima, maar veel mensen wonen in trailers of tenten. Niet echt het meest aantrekkelijke voorbeeld...
Hoge vastgoedprijzen die nauwelijks betaalbaar zijn op een normaal salaris is typisch iets waar de haves alleen van profiteren. De not-haves and beetje-haves hebben meer aan lagere prijzen zodat ze goedkoper kunnen wonen.

Ja, dan zal je zeggen dat op de korte termijn mensen die wel al een huis hebben hun huis minder waard zien worden. Mijn uitgangspunt blijft echter dat ze na 30 jaar linksom of rechtsom een afbetaald huis hebben en dat een daling in prijs ook voor die mensen er niet toe doet, en zelfs positief is als ze duurder willen gaan wonen. Dat is zolang er op de korte termijn geen problemen ontstaan.
Wobblier schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:37:
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat de rentestand niet het moment bepaald om te gaan repareren maar de groei zelf. Op dit moment is de rente artificieel zo laag als stimulans om de economie te helpen.

Alle andere economische indicatoren staan negatief. Er is geen groei (afgezien van export). Binnenlandse bestedingen blijven achter, werkeloosheid blijft hoog etc. etc. Het lijkt me een slecht moment om nu extra te aan de huizenmarkt te gaan sleutelen.

Tegenovergestelde geld overigens ook. Lijkt me risicovol om vanwege de lage rente financieringsmogelijkheden extra te verruimen.
Ik denk juist dat bijv. een flinke grondprijsverlaging juist nu impact heeft omdat er dan ineens een hoop bouwactiviteit en gerelateerd bij komt.

[ Voor 18% gewijzigd door ph4ge op 02-02-2015 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 18:26

EXX

EXtended eXchange

TheGhostInc schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:56:
[...]

Je zou deze groep de optie kunnen geven om boetevrij om te schakelen naar een nieuwe annuïteiten hypotheek met het huidige renteprecentage.

iets anders: De data van het HDN laten zien dat het aantal hypotheekaanvragen langzaam weer naar het niveau van 5000 per week kruipt, en gaat daarmee richting week 47/2014.

Wie heeft de HDN data van januari 2014 mbt de weekelijkse hypotheekaanvragen ter vergelijk?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
ph4ge schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:56:
Het is dus onzin om een vergelijking met Afrika te maken. Ik heb geen enkel idee wat de huizenprijzen daar doen tov het BBP of het besteedbaar inkomen.
Kleine anekdote dan maar: ik keek een aantal jaar terug een documentaire over dit onderwerp. Daar ging iemand een nieuw huis bouwen, en had een hypotheek van 12 maanden! In Azie ken ik mensen met 5 tot 10 jaar hypotheek. Heerlijk toch?!

In Nederland is het 30 jaar, en zijn er steeds meer voorstanders (zoals politici en banken) die daar graag 35 of 40 jaar van willen maken! Ja, dat geeft iets lagere maandlasten, maar die worden door prijsstijgingen weer net zo hoog als anders, dus je eindigt met hogere totale kosten.

De lage rente wordt nu in Nederland gebruikt om meer te kunnen lenen (en dat wordt door het Nibud weer wat afgeremd). Ik zou veel liever zien dat de lagere rente leidt tot minder lange hypotheekduur, dus geen hogere aanschafprijs bij dezelfde maandlasten maar het renteverschil benutten om tegen een lagere aanschafprijs en dezelfde maandlasten in (zeg) 24 i.p.v. 30 jaar van je hypotheek af te zijn!
Ook leuk voor de verkopers die adverteren met: "netto maandlasten slechts 300 euro". Daar heeft de verkoper namelijk niets mee te maken, als koper ben je veel beter af zonder maandlasten.
ph4ge schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:20:
Als je nu vaststelt dat je maar maximaal 4% rente kan aftrekken. Op dit moment doet dat vrijwel niemand echt pijn. Zodra de rente gaat stijgen daalt de leencapaciteit langzaam mee.
Behalve de uitwassen die nu tegen hoge rente geld lenen uit hun eigen BV, of via een terugschenkregeling uit de familiebank. Dat hoeft de belastingdienst wat mij betreft echt niet te faciliteren.
ph4ge schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:58:
Ik denk juist dat bijv. een flinke grondprijsverlaging juist nu impact heeft omdat er dan ineens een hoop bouwactiviteit en gerelateerd bij komt.
Schrijf ons maar alvast in :)
Morgen tekenen voor een schappelijke grondprijs, overmorgen beginnen met bouwen, oplevering over 3 maanden. En het maakt niet eens zo gek veel uit waar dat is, zeg maar ergens binnen een cirkel van 50 km is goed. Leuk voor de bouwvakkers, leuk voor de ontwikkelaar, leuk voor ons. Alleen onze huidige huisbaas zal moeite hebben dit opnieuw voor deze prijs te verhuren (buren doen nu 75 euro minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
EXX schreef op maandag 02 februari 2015 @ 16:47:
[...]
Je zou deze groep de optie kunnen geven om boetevrij om te schakelen naar een nieuwe annuïteiten hypotheek met het huidige renteprecentage.
Wie gaat de banken compenseren? Deze hypotheken zijn contracten met voorwaarden, de overheid zal de banken moeten compenseren of de boete zal mee moeten worden gefinancierd (probleem wordt alleen maar groter).
Daarnaast zit je dan nog steeds met exploderende maandlasten. Het voordeel van aflossingsvrij is nu net dat je niet hoeft af te lossen. Je zou nog een berekening moeten maken wat dit betekent voor je lasten, maar een annuïteitenhypotheek loopt door de afbouwende HRA ook weer op qua kosten.

En dan nog moet je hopen dat de komende 10+ jaar er niks gebeurd en de eigenaar zijn baan & gezondheid houdt... want anders blijft er nog steeds een restschuld.
EXX schreef op maandag 02 februari 2015 @ 16:47:
[...]
iets anders: De data van het HDN laten zien dat het aantal hypotheekaanvragen langzaam weer naar het niveau van 5000 per week kruipt, en gaat daarmee richting week 47/2014.

Wie heeft de HDN data van januari 2014 mbt de weekelijkse hypotheekaanvragen ter vergelijk?
Wat ik gezien heb lijkt januari 2014 erg op januari 2015 qua aantallen.

Overigens valt mij wel op dat de hoeveelheid te koop staande woningen aan het afnemen is (en best fors ook). Op zich geen slecht teken, dat betekent dat aanbod & vraag wat meer op elkaar beginnen aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-06 22:05
RemcoDelft schreef op maandag 02 februari 2015 @ 17:54:
[...]
De lage rente wordt nu in Nederland gebruikt om meer te kunnen lenen (en dat wordt door het Nibud weer wat afgeremd). Ik zou veel liever zien dat de lagere rente leidt tot minder lange hypotheekduur, dus geen hogere aanschafprijs bij dezelfde maandlasten maar het renteverschil benutten om tegen een lagere aanschafprijs en dezelfde maandlasten in (zeg) 24 i.p.v. 30 jaar van je hypotheek af te zijn!
[knip]
Dit kan je wel leuk zeggen, maar uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van de mensen zelf. Niemand verplicht je om voor 30 jaar een hypotheek af te sluiten. Maar aangezien het nu de standaard is zullen maar weinig mensen hiervan af wijken.

Daarnaast sluit je een hypotheek af op basis van je huidige inkomen. Dus als je over een x aantal jaar meer verdiend kan je prima versneld je hypotheek aflossen. Vrienden van mij hebben dat ook gedaan en ik ga dat ook doen.

Kortom het is gewoon prima mogelijk om een kortere looptijd te kiezen, maar het wordt enkel niet gestimuleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
chrisborst schreef op maandag 02 februari 2015 @ 18:14:
Dit kan je wel leuk zeggen, maar uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van de mensen zelf. Niemand verplicht je om voor 30 jaar een hypotheek af te sluiten. Maar aangezien het nu de standaard is zullen maar weinig mensen hiervan af wijken.
Je moet concurreren met mensen die 30 jaar lang lenen. Zolang de prijzen bepaald worden door wat iemand kan lenen, hebben de meeste mensen hier helemaal geen keus in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

TheGhostInc schreef op maandag 02 februari 2015 @ 18:00:
[...]

Overigens valt mij wel op dat de hoeveelheid te koop staande woningen aan het afnemen is (en best fors ook). Op zich geen slecht teken, dat betekent dat aanbod & vraag wat meer op elkaar beginnen aan te sluiten.
Waar kun je dat zien...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
RemcoDelft schreef op maandag 02 februari 2015 @ 18:20:
[...]

Je moet concurreren met mensen die 30 jaar lang lenen. Zolang de prijzen bepaald worden door wat iemand kan mag lenen, hebben de meeste mensen hier helemaal geen keus in.
Zo even aangepast.

Nu is het zo dat het Nibud bepaald wat je mag lenen, maar ze kijken niet naar je persoonlijke situatie. Voor heel veel mensen is het gewoon mogelijk om na het afsluiten gewoon versneld af te lossen en na 20 jaar klaar te zijn. Maar dat zijn keuzes die mensen zelf moeten maken.

En als je voldoende verdiend en niet aan je maximale LTI gaat zitten kan je zelfs bij het afsluiten een kortere looptijd nemen. Dus nogmaals, mensen maken zelf de keuze en ja dat is vaak het maximale wat het systeem toelaat.

[ Voor 15% gewijzigd door chrisborst op 02-02-2015 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 629119

TheGhostInc schreef op maandag 02 februari 2015 @ 18:00:
[...]

Wie gaat de banken compenseren? Deze hypotheken zijn contracten met voorwaarden, de overheid zal de banken moeten compenseren of de boete zal mee moeten worden gefinancierd (probleem wordt alleen maar groter).
Daarnaast zit je dan nog steeds met exploderende maandlasten. Het voordeel van aflossingsvrij is nu net dat je niet hoeft af te lossen. Je zou nog een berekening moeten maken wat dit betekent voor je lasten, maar een annuïteitenhypotheek loopt door de afbouwende HRA ook weer op qua kosten.

En dan nog moet je hopen dat de komende 10+ jaar er niks gebeurd en de eigenaar zijn baan & gezondheid houdt... want anders blijft er nog steeds een restschuld.

[...]

Het valt mij juist op dat er nog steeds veel woningen te koop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Bijvoorbeeld hier of hier
Anoniem: 629119 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 18:33:
[...]
Het valt mij juist op dat er nog steeds veel woningen te koop staan.
Het loopt toch echt terug, alleen de echte bagger blijft nog lang te koop staan.

[ Voor 27% gewijzigd door TheGhostInc op 02-02-2015 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
chrisborst schreef op maandag 02 februari 2015 @ 18:14:
Je word min of meer verplicht om mee te gaan. Diegene die het meeste risico neemt heeft kan het huis kopen. In de meeste inkomenscategorie betekent een kleine extra zekerheid een heel stuk minder huis en al vrij snel een ongeschikt huis. Dat is een gevolg van structurele en kunstmatige schaarste. Daar komt nog eens bij dat huren voor de meeste inkomens een veel duurdere optie is, als het überhaupt al mogelijk is.

Nog even los van dat je vanaf het eerste moment dat je op een feestje het idee krijgt om een huis te kopen totdat je tekent bij de notaris door allerlei "onafhankelijke" adviseurs voor gek wordt uitgemaakt als je niet maximaal leent. Het liefst zelfs nog veel meer dan maximaal door er nog even een starterslening overheen te doen en een studieschuld geheim te houden. Dat is een diep gewortelde cultuur waar je ook niet van kan verwachten dat een jonge starter die door gebrek aan huurwoningen eigenlijk veel te vroeg gaat kopen zich aan kan onttrekken. Dat verander je alleen van bovenaf. Net als dat mensen die verslaafd zijn aan roken en alcohol en daar niet uit zichzelf mee stoppen tenzij daar flink op wordt gestuurd door een overheid geldt dat ook voor lenen. Laat je het aan de alcohol, tabak of hypotheekbranche zelf over dan wordt het alleen maar meer. Zelfs nadat algemeen geaccepteerd is dat teveel slecht voor jezelf en de samenleving is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TheGhostInc schreef op maandag 02 februari 2015 @ 18:33:
[...]

Bijvoorbeeld hier of hier

[...]

Het loopt toch echt terug, alleen de echte bagger blijft nog lang te koop staan.
Ik had toch wel een sterkere daling verwacht. Valt tegen.
Komt dat door het winterse weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:26
Tja, of een hele hoop mensen die het inmiddels op hebben gegeven en blijven zitten waar ze zitten?

Het lastige met dit soort cijfers is dat je alleen aantallen ziet en niet de reden waarom die daling er is. Als is dec --> jan logisch, want alles wat in december verkocht is, wat een piek was, staat er in januari niet meer op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Hier in de buurt houd ik huizen een beetje in de gaten, en af en toe komt er eentje langs die qua (lagere) prijs opvalt t.o.v. de rest. Zo ook deze: staat leeg, minimale omschrijving, geen foto van de tuin (ik verwacht een wildernis, zal er vandaag eens langsgaan), te lange gordijnen, restant tafels achtergelaten, vraagprijs 175k. Aan (bij laag water) stinkende sloot, maar qua formaat/leeftijd wel goedkoper dan de concurrentie in de omgeving. In 2006 was de vraagprijs 259k. Tussendoor is-ie volgens mij wel verkocht geweest, op Streetview staat-ie in 2008 ook te koop.
De vraagprijs is in ruim 8 jaar 84k gezakt is, oftewel ruim 32%. Ik zou bijna een bod doen van 140k (=20% onder de vraagprijs, bijna 46% onder de vraagprijs van 2006), om van onze huur af te zijn. Ze moeten er nu toch wel heel graag vanaf willen!

[ Voor 5% gewijzigd door RemcoDelft op 03-02-2015 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee joh, gewoon nog ff wachten met kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Tja, het is dan ook best een vreemd huis met de brievenbus in de schuur, de tuin aan de voorkant en een smerige sloot (muggen!) achter...

[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 03-02-2015 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
RemcoDelft schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 09:41:
[...]
De vraagprijs is in ruim 8 jaar 84k gezakt is, oftewel ruim 32%. Ik zou bijna een bod doen van 140k (=20% onder de vraagprijs, bijna 46% onder de vraagprijs van 2006), om van onze huur af te zijn. Ze moeten er nu toch wel heel graag vanaf willen!
Deze moet je even uitleggen... jij weet dat die woning 8 jaar leeg staat, of hebben daar mensen x jaar in gewoond en staat hij nu net leeg? Volgens huizenzoeker staat de woning echt pas een maandje weer te koop (en die laten zich niet zomaar foppen) itt funda. Kijk ik naar een buurman dan is de prijsstelling inderdaad scherp.

Maar zonder te specifiek op dit huis in te gaan (daarvoor hebben we een ander topic), wat rechtvaardigt een bod van 20% onder de vraagprijs, waarvan je zelf al aangeeft dat hij scherp is tov de omgeving?
Anoniem: 629119 schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 00:34:
[...]
Ik had toch wel een sterkere daling verwacht. Valt tegen.
Komt dat door het winterse weer?
Valt tegen? Dit soort cijfers 'ijlen' altijd een beetje na, net als met werkloosheid, loopt de werkloosheid hard op, dan onderstaat er verborgen werkloosheid, neemt de werkloosheid af dan komen er ook weer meer mensen op de markt.
Als we 80.000 woningen als voorraad (pre-2008) als 'krap' beschouwen en 160.000+ als 'crisis', dan zakken we toch weer aardig in de buurt van een 'soort van normaal'.
Er zullen weer meer woningen op de markt komen aangezien mensen er vertrouwen in hebben na afgelopen jaar en de prijzen van lang te koop staande woningen zullen iets realistischer worden en zo komt langzaam de markt weer in normaal vaarwater terecht.
rik86 schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 09:29:
Tja, of een hele hoop mensen die het inmiddels op hebben gegeven en blijven zitten waar ze zitten?

Het lastige met dit soort cijfers is dat je alleen aantallen ziet en niet de reden waarom die daling er is. Als is dec --> jan logisch, want alles wat in december verkocht is, wat een piek was, staat er in januari niet meer op ;)
Volgens mij komt de daling vooral door aantrekkende verkopen. Het terugtrekken of opgeven is nu een beetje laat... de markt is aan het herstellen volgens de meeste getallen. De enige reden zou kunnen zijn dat mensen de markt niet snel genoeg vinden herstellen... maar als je de NVM zou geloven (optimist) dan gaat alles goed, geloof je de NVM niet (pessimist? ;) ), dan had je al 3 jaar geleden je conclusies getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
TheGhostInc schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 11:14:
Maar zonder te specifiek op dit huis in te gaan (daarvoor hebben we een ander topic), wat rechtvaardigt een bod van 20% onder de vraagprijs, waarvan je zelf al aangeeft dat hij scherp is tov de omgeving?
"Omdat het kan"!
"Nee heb je, ja kan je krijgen"!
"We lopen net zo makkelijk weg"!
M.a.w. bij de juiste prijs kopen we elk huis :) En dat voornamelijk omdat we door de hoge huur de koopmarkt op gedwongen worden. En dan heb ik het niet over een sociale huur met 6% huurstijging, want van dergelijke huren kunnen wij alleen maar dromen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_du_pee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09-2024

j_du_pee

du pain, du vin, du pee

Of voor wat meer perspectief. Normaal gesproken stijgt de komende weken het aanbod weer iets.

Overigens kun je je afvragen wat de hoeveelheid 'te koop' eigenlijk helemaal zegt. In mijn simpele beleving zegt het iets over de hoeveelheid mensen die willen verhuizen/verkopen. Dat die hoeveelheid afneemt kan door vanalles komen. Van regelingen met de bank bij betalingsproblemen tot mensen die nu 'even wachten' tot prijzen weer op het niveau van 2008 + kosten koper zijn tot mensen die het huis zijn gaan verhuren. En dan is er uiteraard ook een groep die net verhuisd is en even niet meer hoeft te verkassen.

kaart != map && bottel != fles
Wacht op antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
j_du_pee schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 19:16:
[...]

Of voor wat meer perspectief. Normaal gesproken stijgt de komende weken het aanbod weer iets.

Overigens kun je je afvragen wat de hoeveelheid 'te koop' eigenlijk helemaal zegt. In mijn simpele beleving zegt het iets over de hoeveelheid mensen die willen verhuizen/verkopen. Dat die hoeveelheid afneemt kan door vanalles komen. Van regelingen met de bank bij betalingsproblemen tot mensen die nu 'even wachten' tot prijzen weer op het niveau van 2008 + kosten koper zijn tot mensen die het huis zijn gaan verhuren. En dan is er uiteraard ook een groep die net verhuisd is en even niet meer hoeft te verkassen.
Je zou gelijk kunnen hebben, als je inderdaad alleen naar dit grafiekje gaat kijken, pak je er echter een paar getalletjes meer bij, dan trek je (volgens mij) compleet de conclusie de verkeerde kant op.

We hebben in 2014 150k+ transacties gehad. Het aanbod is dus gedaald met dit aantal, om dan op hetzelfde aantal te blijven qua aanbod, moet er dus hetzelfde aantal nieuwe huizen bij zijn gekomen.
Vaak wordt er dan gesproken over 'treintjes', de ene verkoop triggert dan de volgende verkoop, maar juist de treintjes lijken weinig te gebeuren, maar 1 op de 3 (ben even de link kwijt) zorgt voor een 'volgende' verkoop.

Als we die 1 op de 3 even als 'waarheid' nemen betekent dat van de 150k+ er zo'n 100k van de woningen aanbod is dat 'vers' is en niet direct aan een verkoop is te linken. We zitten volgens die logica in een scenario waarbij de markt dus mensen aantrekt en niet afstoot (wat ook wel klopt met het toegenomen vertrouwen)
De daling van het aanbod van ~10% valt dus tegen (als je pessimist bent), want dan had je eerder dalingen gezien van meer dan de aantrekkende verkoop. Of ben je dan een optimist? :9

[ Voor 4% gewijzigd door TheGhostInc op 04-02-2015 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Geen idee, het enige wat ik wel weet is dat er een simpele economische wet is dat bij een dalend aanbod (van te koop staande huizen) de (huizen)prijzen weer zouden moeten gaan stijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Dat hoeft niet. Het kan ook zijn dat huizen uit de verkoop gehaald worden, omdat ze onverkoopbaar zijn (te duur/slecht onderhouden/etc). Dat beinvloed het "echte' aanbod eigenlijk niet.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
Bovendien is ook al meermalen beargumenteerd in dit topic dat de huizenprijzen met name beïnvloedt worden door de maximale leennorm, dan dat er echt sprake is van een normale economische markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
*oud nieuws* :X

[ Voor 98% gewijzigd door RemcoDelft op 04-02-2015 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bonsaiboom schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 11:32:
Bovendien is ook al meermalen beargumenteerd in dit topic dat de huizenprijzen met name beïnvloedt worden door de maximale leennorm, dan dat er echt sprake is van een normale economische markt.
Tel daarbij bijv. HRA en startersleningen op, die bevorderen ook géén normale, economische markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Ik zat net te kijken naar de starterslening (ik kom er niet voor in aanmerking want zoek boven de NHG grens), maar zie dat de rente op 3.9% staat, 15 jaar vast. Dat is toch (veel) hoger dan de rente die je nu bij iedere willekeurige bank krijgt?
De starterslening gaat de woningmarkt niet uit het slob trekken lijkt me, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Baldertt schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 19:18:
Ik zat net te kijken naar de starterslening (ik kom er niet voor in aanmerking want zoek boven de NHG grens), maar zie dat de rente op 3.9% staat, 15 jaar vast. Dat is toch (veel) hoger dan de rente die je nu bij iedere willekeurige bank krijgt?
De starterslening gaat de woningmarkt niet uit het slob trekken lijkt me, of zie ik iets over het hoofd?
Het vergroot gewoon enorm de koopkracht en omdat het de eerste paar jaar niks kost verkijken mensen zich op de kosten en risico's. Dit zorgde zeker op de korte termijn voor een boost, hoe meer we kunnen besteden hoe hoger de huizenprijzen want er komen niet ineens uit het niets meer huizen of mooiere huizen als we meer kunnen betalen, dus je gaat meer betalen voor hetzelfde huis.

Het zorgt er daarnaast voor dat kwetsbare groepen een extra enorme lening krijgen op de toch al unieke hoge hypotheek die je in Nederland kan krijgen. Op termijn veroorzaakt het veel problemen, want als deze mensen willen doorstromen blijkt dat de potentiële kopers ineens geen starterslening meer kunnen krijgen en blijkt dat zolang je besteedbaar inkomen boven het bestaansminimum ligt je gewoon na een paar jaar maximaal gaat betalen. Nog even los van dat het de samenleving bakken met geld kost natuurlijk. Gelukkig is hij langzaam aan het verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:19
Anoniem: 629119 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 16:29:
[...]
Tel daarbij bijv. HRA en startersleningen op, die bevorderen ook géén normale, economische markt.
Nou, die regelingen gelden net als de financieringsregels door het gehele land. Terwijl er toch behoorlijke variatie is in de vierkantemeterprijzen. Grachtengordel Amsterdam is een factor 200* duurder dan Oost-Groningen. Als je daar een verklaring voor zoekt kom je al snel bij de principes van vraag en aanbod uit. Uiteindelijk gaat het allemaal om wat mensen willen betalen voor hun woning.
De regelingen die er zijn hebben hun invloed op de financiele mogelijkheden van mensen, en in die zin heeft de overheid behoorlijk invloed op de markt. Maar dat is eerder de norm dan dan dat het vreemd is. Met accijnzen, BTW-differentiatie, subsidies, milieuheffingen, etcetera. Ik denk dat alleen de zwarte markt voldoet aan jouw definitie van een "normale" markt. En zelfs die staat natuurlijk niet los van de zijn witte tegenhanger.
In hoeverre het subsidieren van de woningmarkt wenselijk is (als principe, dus even los van het middel HRA) daar kun je over discussieren. Maar wat mij betreft is dat een discussie die breder ligt dan alleen de prijs. Het gaat ook om wat je voor die prijs krijgt.

* die factor zou ook wel eens alleen op de grondprijs kunnen slaan

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou, het gaat er vooral om wat mensen kunnen betalen voor een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
T-MOB schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 21:30:
* die factor zou ook wel eens alleen op de grondprijs kunnen slaan
Ik denk dat jouw factor 200 voornamelijk op het bestemmingsplan slaat. Grachtengordel vs. weiland dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
RemcoDelft schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 22:04:
[...]

Ik denk dat jouw factor 200 voornamelijk op het bestemmingsplan slaat. Grachtengordel vs. weiland dus.
Nee hoor, ik heb het rapport waar het getal uit komt nog eens teruggezocht en het gaat om grond met een woonbestemming. Iets specifieker:
Stad en Land - p25
Een belangrijke kanttekening bij deze analyse is dat we bij de bepaling van grondprijzen uitsluitend kijken naar grondgebonden woningen omdat we alleen voor die woningen informatie over perceeloppervlakte voorhanden hebben.
Het hele rapport is trouwens een aanrader als je daadwerkelijk geinteresseerd bent in het onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Die publicatie geeft leuk aan dat er in Nederland heel veel grond van 0 < prijs < 25 euro/m2 is. Dat zou betekenen dat je voor 10.000 euro ergens in Nederland 500 m2 kan kopen. Ik daag je uit om dat te vinden, voor zover ik weet lukt het je niet.
Voor minder kan je wel weiland kopen, en voor nog veel minder bosgrond. Maar daar mag je dan nog inet eens in je tentje overnachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
T-MOB schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 21:30:
[...]
Nou, die regelingen gelden net als de financieringsregels door het gehele land. Terwijl er toch behoorlijke variatie is in de vierkantemeterprijzen. Grachtengordel Amsterdam is een factor 200* duurder dan Oost-Groningen. Als je daar een verklaring voor zoekt kom je al snel bij de principes van vraag en aanbod uit. Uiteindelijk gaat het allemaal om wat mensen willen betalen voor hun woning.
Nee, vooral kunnen betalen. Een normale marktwerking zou zijn dat de huizen onderling concurreren door goedkoper dan de buurman te zijn en dat daarnaast de kopers met elkaar concureren door meer te willen bieden. Wat er hier echter gebeurt is dat wat de top x% van kopers kan betalen de prijs is van een huis. Je mist dus de dempende werking van de concurrentie van huizen onderling.

Dus je hebt inderdaad nog altijd te maken met marktwerking omdat dat bepaald wordt door wie waar wil gaan wonen, alleen zou die marktwerking door vraag en aanbod in balans moeten zijn. Alleen doordat de vraag in bijna alle gebieden groter is dan het aanbod mis je de concurrentie van huizen onderling. Vandaar ook dat je ziet dat zodra de financieringsmogelijkheden wat lager gemaakt worden de huizen ook goedkoper worden. Terwijl in een gezonde markt er wat speling zou zijn zodat de prijs van een huis niet bepaald wordt door wat iemand max. kan lenen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Je kan moeilijk stellen dat vraag en aanbod niet met elkaar in balans zijn. Je kan alleen zeggen dat de prijs waarop die balans wordt gevonden te hoog of te laag is. Met jouw logica zou je vanuit het oogpunt van de verkopers net zo gemakkelijk kunnen redeneren dat er onvoldoende vraag is. Genoeg mensen die wel hun rijtjeshuis voor een miljoen willen verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
RemcoDelft schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 23:14:
Die publicatie geeft leuk aan dat er in Nederland heel veel grond van 0 < prijs < 25 euro/m2 is. Dat zou betekenen dat je voor 10.000 euro ergens in Nederland 500 m2 kan kopen. Ik daag je uit om dat te vinden, voor zover ik weet lukt het je niet.
Je zou ook gewoon in het rapport kunnen lezen welke berekening ze er op los laten. Uit het stukje dat ik quote kun je al afleiden dat ze een waardering uitvoeren op basis van bestaande bouw. Neem dit tophuis in Oude Pekela. 135k euro voor 100m2 woning en 640meter grond. Haal de herbouwwaarde ervan af en ik denk dat je richt 0 gaat voor de grond...
redwing schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 23:21:
[...]

Nee, vooral kunnen betalen. Een normale marktwerking zou zijn dat de huizen onderling concurreren door goedkoper dan de buurman te zijn en dat daarnaast de kopers met elkaar concureren door meer te willen bieden. Wat er hier echter gebeurt is dat wat de top x% van kopers kan betalen de prijs is van een huis. Je mist dus de dempende werking van de concurrentie van huizen onderling.
De prijs van een min of meer uniek object is altijd wat de hoogste bieder kan en wil betalen en de verkoper kan en wil accepteren. Ik zie niet wat daar geen marktwerking aan is. De overheid zorgt ervoor dat kopers aan de ene kant meer kunnen en willen betalen middels HRA. Aan de andere kant beperkt de overheid wat kopers kunnen betalen door hypotheeknormen. Maar dat verandert verder niets aan de principes van marktwerking.
Dus je hebt inderdaad nog altijd te maken met marktwerking omdat dat bepaald wordt door wie waar wil gaan wonen, alleen zou die marktwerking door vraag en aanbod in balans moeten zijn. Alleen doordat de vraag in bijna alle gebieden groter is dan het aanbod mis je de concurrentie van huizen onderling.
Er staat nog genoeg te koop, anders. Het wordt langzaam minder, maar het is op Amsterdam na nog steeds een kopersmarkt te noemen,
Vandaar ook dat je ziet dat zodra de financieringsmogelijkheden wat lager gemaakt worden de huizen ook goedkoper worden. Terwijl in een gezonde markt er wat speling zou zijn zodat de prijs van een huis niet bepaald wordt door wat iemand max. kan lenen.
Het hangt allemaal af van wat je een gezonde markt noemt. Wat mij betreft is een gezonde markt er een waarin er voldoende aanbod is en voldoende transacties plaatsvinden. Wat kopers willen en kunnen moet aansluiten op wat verkopers willen en kunnen. Welke prijs er precies aanhangt maakt dan niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
T-MOB schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 00:08:
De prijs van een min of meer uniek object is altijd wat de hoogste bieder kan en wil betalen en de verkoper kan en wil accepteren. Ik zie niet wat daar geen marktwerking aan is. De overheid zorgt ervoor dat kopers aan de ene kant meer kunnen en willen betalen middels HRA. Aan de andere kant beperkt de overheid wat kopers kunnen betalen door hypotheeknormen. Maar dat verandert verder niets aan de principes van marktwerking.
Marktwerking houdt ook in dat er nieuwe producten geproduceerd kunnen worden als het bestaande aanbod ontoereikend is. En dan om je weer op het grondbeleid uit wat marktwerking verziekt.
Het hangt allemaal af van wat je een gezonde markt noemt. Wat mij betreft is een gezonde markt er een waarin er voldoende aanbod is en voldoende transacties plaatsvinden. Wat kopers willen en kunnen moet aansluiten op wat verkopers willen en kunnen. Welke prijs er precies aanhangt maakt dan niet zoveel uit.
M.a.w. 2008 was gezond? Je vergeet o.a. dat een gezonde markt niet moet plaatsvinden op een riskant prijsniveau, oftewel het moet ook op lange termijn houdbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
redwing schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 23:21:
[...]

[knip]
Vandaar ook dat je ziet dat zodra de financieringsmogelijkheden wat lager gemaakt worden de huizen ook goedkoper worden. [knip]
Ik denk dat dat effect maar tijdelijk is. Stel dat enkel het maximale bedrag lager wordt maar de LTV 100% blijft dan zal dat vooral een verschuiving op de markt betekenen. IPV een huis 200K kan je een huis kopen van 150K, maar mensen zullen dan nog steeds de max opzoeken.
Als je de LTV zou verlagen naar bijv 80% dan moeten mensen eerst die 20% gaan sparen en dat kost tijd, dus zal de markt een poos stil liggen. Een aantal mensen zal dan waarschijnlijk hun prijs verlagen, maar dat effect zal zeker tijdelijk zijn.
Kijk maar naar bijv. Engeland, daar is de LTV 80% maar de huizenmarkt is nog erger dan in Amsterdam.

Zoals ik al eerder had aangegeven, het is puur een mentaliteitskwestie. Mensen willen/hebben de instelling om maximaal te lenen. Dit zorgt zeker nu voor de hoge prijzen. Tuurlijk heeft in het verleden meegeholpen dat je ook veel kon lenen, want geleend geld geeft makkelijker uit.
Zolang mensen bereid zijn om veel geld uit te geven aan hun huis, zullen de prijzen hoog blijven. En uiteindelijk is dat toch gewoon marktwerking, want een product is populair dus hoge prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
chrisborst schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 09:09:
[...]
Kijk maar naar bijv. Engeland, daar is de LTV 80% maar de huizenmarkt is nog erger dan in Amsterdam.
[...]
En erger dan in Oud Pekela. Er zijn genoeg gebieden in de UK waar niemand meer wil wonen.

Kom eens met een goede analyse, in plaats van 1 of 2 extremen te zoeken en daar dan maar je hele argument op te baseren. We hebben het hutje op de hei (Afrika) al gehad, we hebben Groningen al gehad, Londen is alweer de revue gepasseerd.... maar al die extremen bewijzen alleen dat er extremen zijn, het heeft amper maar iets met een ontwikkeling te maken op de huizenmarkt... en het is al oud nieuws... die koe is denk ik al 20x de afgelopen 5 jaar uit de sloot gevist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
TheGhostInc schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 09:16:
[...]

En erger dan in Oud Pekela. Er zijn genoeg gebieden in de UK waar niemand meer wil wonen.

Kom eens met een goede analyse, in plaats van 1 of 2 extremen te zoeken en daar dan maar je hele argument op te baseren. We hebben het hutje op de hei (Afrika) al gehad, we hebben Groningen al gehad, Londen is alweer de revue gepasseerd.... maar al die extremen bewijzen alleen dat er extremen zijn, het heeft amper maar iets met een ontwikkeling te maken op de huizenmarkt... en het is al oud nieuws... die koe is denk ik al 20x de afgelopen 5 jaar uit de sloot gevist.
Geven die extremen dan juist niet aan dat het eerder aan de locatie (Het gaat om 3 dingen: location, location, location) ligt dan perse aan hoeveel mensen kunnen lenen? Want die regel geldt immers voor heel de markt. Ik zie dat hier in mijn stad ook, het verschilt echt per postcode of huizen snel worden gekocht en voor welke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
chrisborst schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 09:24:
[...]
Geven die extremen dan juist niet aan dat het eerder aan de locatie (Het gaat om 3 dingen: location, location, location) ligt dan perse aan hoeveel mensen kunnen lenen? Want die regel geldt immers voor heel de markt. Ik zie dat hier in mijn stad ook, het verschilt echt per postcode of huizen snel worden gekocht en voor welke prijs.
Extremen in de statistiek worden altijd verwijderd, omdat ze te weinig zeggen en je informatie 'scheef' trekken. Als jij een 10-20% prijsverschil kunt aantonen tussen gebied A en gebied B en die liggen binnen 10km... dan heb je een punt. Maar je kunt niet zeggen: Binnen de ring, buiten de ring (Amsterdam) & Noord Groningen. Daarom wordt bijvoorbeeld Groningen stad ook altijd 'los' besproken... andere dynamiek...

Je kunt ook niks zinnigs zeggen over de gehele PC markt als je gaat kijken naar de verkopen van high-end kaarten van nVidia... misschien heeft AMD wel de betere aanbieding deze maand of juist flink overstock die ze nog gauw kwijt willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
chrisborst schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 09:09:
[...]
Ik denk dat dat effect maar tijdelijk is.
Ik denk het niet ;)
Stel dat enkel het maximale bedrag lager wordt maar de LTV 100% blijft dan zal dat vooral een verschuiving op de markt betekenen. IPV een huis 200K kan je een huis kopen van 150K, maar mensen zullen dan nog steeds de max opzoeken.
Ja, maar als het gros van de mensen ipv 200k nog maar 150k voor een huis kunnen betalen krijg je vanzelf dat die huizen van 200k moeten dalen in prijs omdat ze anders simpelweg niet verkocht worden. Dan zullen ze inderdaad nog steeds max lenen, maar die max is plots nog maar 150k ipv 200k. Ze hebben dus toch minder te besteden.
Als je de LTV zou verlagen naar bijv 80% dan moeten mensen eerst die 20% gaan sparen en dat kost tijd, dus zal de markt een poos stil liggen. Een aantal mensen zal dan waarschijnlijk hun prijs verlagen, maar dat effect zal zeker tijdelijk zijn.

Tja, kijk naar Duitsland en daar is de huizenmarkt juist stukken beter. LTV is niet het enige wat van belang is voor de huizenmarkt.

Het voornaamste wat je krijgt door een lagere LTV is minder risico. Een lagere LTV zorgt inderdaad niet voor lagere huizenprijzen. Wat je max kunt lenen blijft nl. gelijk, alleen moet je nu eerst sparen om die 20% te financieren.

Lagere LTV => minder risico
Lagere max hypotheek => goedkopere huizen.
Zolang mensen bereid zijn om veel geld uit te geven aan hun huis, zullen de prijzen hoog blijven. En uiteindelijk is dat toch gewoon marktwerking, want een product is populair dus hoge prijs.
Iemand kan wel bereid zijn veel geld uit te geven, maar als hij het van de bank niet krijgt zal hij toch minder geld uit kunnen geven. En een gebrek aan geld zorgt voor lagere prijzen.
[...]
Natuurlijk wordt een prijs door verschillende zaken bepaald. Als je een locatie hebt waar veel mensen willen wonen krijg je ook dat de kans groot is dat er mensen tussen zitten die meer kunnen lenen/betalen. En die bepalen dan de prijs.

Zoals ik hierboven al ergens zeg, je hebt altijd een marktwerking, alleen die marktwerking zou een balans moeten zijn tussen huizenverkopers onderling die concurreren om hun huis verkocht te krijgen en kopers die onderling concurreren om een mooi huis te kopen. Alleen die concurrentie tussen huizenverkopers onderling is veel te weinig aanwezig. Die hebben we de afgelopen tijd door de beperking in de hypotheek wat meer gezien (en daarom zijn de prijzen ook gedaald), alleen je ziet nu de markt weer aantrekt dit net zo hard weer verdwijnen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Geven die extremen dan juist niet aan dat het eerder aan de locatie (Het gaat om 3 dingen: location, location, location) ligt dan perse aan hoeveel mensen kunnen lenen?
Nee. Engeland (en dan met name Londen) heeft een heel ander probleem: buitenlandse investeerders kopen de boel op en verdrijven "locals" van de markt. De BBC had o.a. hierover recent een documentaire: The Super-Rich and Us. Het voorbeeld dat hierin werd gegeven is dat huizenprijzen stegen van 3 jaarsalarissen naar 11 jaarsalarissen. Daar kan de lokale koper stomweg niet tegen concurreren.
In sommige Aziatische landen is het buitenlanders niet toegestaan grond/onroerend goed te bezitten, om te voorkomen dat gebeurt waar Londen nu last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
TheGhostInc schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 09:16:
[...]

Kom eens met een goede analyse, in plaats van 1 of 2 extremen te zoeken en daar dan maar je hele argument op te baseren.
Hahaha. Die goede analyse staat nog geen 10 posts boven je gelinkt. De 5 belangrijkste conclusies van het onderzoeksteam:

--
De belangrijkste vijf conclusies uit de studie
1. De prijs van grond in het centrum van Amsterdam is 200 keer zo hoog als die op het platteland in Oost-Groningen. Dit prijsverschil is tussen 1985 en 2007 meer dan verdubbeld. Het belang van locatie is dus sterk toegenomen.
2. Het loonsurplus van agglomeratie en urbanisatie bedraagt tussen 3 en 10 miljard euro, ofwel 0,5% en 2% van het bbp. Het totale grondwaardesurplus bedraagt ongeveer 340 miljard euro (excl. grond met commerciële bestemming), wat correspondeert met een rendement van 15 miljard euro per jaar, ofwel 3% van het bbp.
3. 77% van de grondprijsverschillen laat zich verklaren met een beperkt aantal factoren, zoals bereikbaarheid van banen, overlast en voorzieningen als cultuur, winkels, en horeca. Factoren aan de productiekant (bereikbaarheid van banen) en consumptieve voorzieningen verklaren ieder ongeveer 50% van de grondprijsverschillen. Het aanbod van luxe winkels, een historische binnenstad, horeca en cultuur bepalen gezamenlijk 30% van de grondprijsverschillen.
4. De beste manier om een gemeente te financieren is via een belasting op het grondwaardesurplus. De toename van de Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds per inwoner met het bevolkingsaantal is het second best alternatief voor een belasting op de grondwaarde.
5. Omdat grondprijsverschillen het gebruiksvoordeel van lokale publieke voorzieningen weergeven, zijn ze een uitstekende basis voor MKBA’s en de beste belastinggrondslag voor de financiering van lagere overheden.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
T-MOB schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 11:03:
[...]

Hahaha. Die goede analyse staat nog geen 10 posts boven je gelinkt. De 5 belangrijkste conclusies van het onderzoeksteam:
True, maar jouw onderzoek loopt tot 2007, de woning die jij aanwijst staat in 2015 tijdens een crisis te koop.

Dit hele topic gaat nu net over wat er NA 2008 gebeurd ten op zichtte van alles wat daarvoor gebeurd is. Dat onderzoek is een mooie uitgangssituatie voor het hele krimpgebied idee (niet echt nieuw meer). Het is nu alleen interessant om te zien of er nog verschuiving plaatsen vinden. Het lijkt er namelijk wel op, maar een random woning in Oost-Groningen bewijst weinig.

Daarnaast vind ik die factor 200 een beetje flauw als conclusie (maar dat is persoonlijk). Stukje grasland kost €3-5 de m2. Een gemeente (in krimpgebieden) is best bereid een beetje bestemmingsplan te veranderen om de jeugd te binden, beetje kosten erop en je koopt de grond voor €10 m2? Ff kijken op Funda, ja hoor, we hebben grond die €2000 m2 doet in Amsterdam... en ik heb mijn factor 200 gevonden.
Kijk ik echter in de Provincie Noord-Brabant, dan zie je prijzen van ergens rond de €200 m2, dan krijg je een realistische factor van ~10.
Met bestaande woningen is het niet anders, gebouw slopen en koeien erop... dat is gewoon de ondergrens voor grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
TheGhostInc schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 09:34:
Extremen in de statistiek worden altijd verwijderd, omdat ze te weinig zeggen en je informatie 'scheef' trekken. Als jij een 10-20% prijsverschil kunt aantonen tussen gebied A en gebied B en die liggen binnen 10km... dan heb je een punt. Maar je kunt niet zeggen: Binnen de ring, buiten de ring (Amsterdam) & Noord Groningen. Daarom wordt bijvoorbeeld Groningen stad ook altijd 'los' besproken... andere dynamiek...
In het grens gebied vooral met Duitsland zijn dergelijke verschillen makkelijk te vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

ph4ge schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 12:19:
[...]
In het grens gebied vooral met Duitsland zijn dergelijke verschillen makkelijk te vinden ;)
Logisch, wie wil er nou in Duitsland wonen... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
TheGhostInc schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 11:53:
[...]

True, maar jouw onderzoek loopt tot 2007, de woning die jij aanwijst staat in 2015 tijdens een crisis te koop.

Dit hele topic gaat nu net over wat er NA 2008 gebeurd ten op zichtte van alles wat daarvoor gebeurd is. Dat onderzoek is een mooie uitgangssituatie voor het hele krimpgebied idee (niet echt nieuw meer). Het is nu alleen interessant om te zien of er nog verschuiving plaatsen vinden. Het lijkt er namelijk wel op, maar een random woning in Oost-Groningen bewijst weinig.

Daarnaast vind ik die factor 200 een beetje flauw als conclusie (maar dat is persoonlijk). Stukje grasland kost €3-5 de m2. Een gemeente (in krimpgebieden) is best bereid een beetje bestemmingsplan te veranderen om de jeugd te binden, beetje kosten erop en je koopt de grond voor €10 m2? Ff kijken op Funda, ja hoor, we hebben grond die €2000 m2 doet in Amsterdam... en ik heb mijn factor 200 gevonden.
Kijk ik echter in de Provincie Noord-Brabant, dan zie je prijzen van ergens rond de €200 m2, dan krijg je een realistische factor van ~10.
Met bestaande woningen is het niet anders, gebouw slopen en koeien erop... dat is gewoon de ondergrens voor grond.
Je doet zelf een beetje flauw, want dit gaat niet over grond die te koop staat. Er wordt een analyse gemaakt van wat de grond waard is onder bestaande woningen (die niet per se te koop staan). Dat heb ik 10 posts geleden ook al aan Remco proberen uit te leggen met het voorbeeldhuis van in Oude Pekela. Als je de herbouwwaarde van dat huis aftrekt van de 135k die het moet kosten kom je tot de conclusie dat de locatie Oude Pekela nagenoeg niets toevoegd aan dat object. Zou eenzelfde object in de gemeente Utrecht liggen, dan is de verkoopprijs minstens het dubbele. Die 135000 verschil euro is wat _de locatie Utrecht_ toevoegt aan het geheel. Die waarde hangt aan de grond.
Het bekijken van de financiering gaat je 0 vooruit helpen in het verklaren van het verschil. Op wat gemeentelijke belastingtarieven na is de financiele setting immers gelijk. Maar goed, ik wel benieuwd naar je gedegen analyse van na 2008 waaruit blijkt het allemaal anders is....

Over de onderwaarde van grond. Die is er in feite niet. De grond onder de Tsjernobyl-centrale een heeft een vierkantemeterprijs die ver onder nul ligt, om maar een extreem voorbeeld te noemen. Maar ook dichter bij huis gaat het op. Je kunt een stuk grond niet kopen zonder wat er op of onder aanwezig is. Het zou me niets verbazen als in het aardbevinggebied in Groningen huizen staan waar de grond een negatieve invloed heeft op de waarde van het geheel.
Fiber schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 12:26:
[...]

Logisch, wie wil er nou in Duitsland wonen... O-)
Je zet er een smiley achter. Maar daar komt het wel op neer. Als je in Nederland werkt kun je namelijk in Duitsland een kopen met Nederlandse hypotheekrenteaftrek Toch wordt er rustig 23k meer betaald om in Nederland te wonen...

[ Voor 8% gewijzigd door T-MOB op 05-02-2015 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
T-MOB schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 13:57:
[...]
De grond onder de Tsjernobyl-centrale
[...]
Exact, dus laten we zeggen dat de m2 onder de kern van Tsjernobyl-centrale +/- een tiental Miljard in de min staat? Dan betekent dat we het hier in NL ontzettend goed doen met onze factor 200, in het buitenland heb je soms wel een factor .... 8)7
Overigens heeft de Oekraïne wel meer gebieden die een negatieve waarde hebben, verarmd uranium, niet ontplofte ammunitie. Misschien een (verboden) mijnenveldje of clusterbom. Echt pareltjes als je wilt statistieken of een reservaat wil beginnen.

Daarnaast is herbouwwaarde ook een beetje jammer voor een 'vergeten' huis (er staan er genoeg op funda), tenzij ze er rekening mee houden dat ze dan ook weer een jaren '80 badkamer erin plaatsen. (Hoewel ik vermoed dat die duurder is dan een moderne). Maar het is uiteindelijk gewoon jammer (in mijn optiek) dat een serieus onderzoek als hoofd/1ste conclusie een arbitraire factor oplevert tussen een hutje op de hei en een grachtenpand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-06 13:17
[...]

[...]Dat heb ik 10 posts geleden ook al aan Remco proberen uit te leggen met het voorbeeldhuis van in Oude Pekela. Als je de herbouwwaarde van dat huis aftrekt van de 135k die het moet kosten kom je tot de conclusie dat de locatie Oude Pekela nagenoeg niets toevoegd aan dat object. Zou eenzelfde object in de gemeente Utrecht liggen, dan is de verkoopprijs minstens het dubbele. Die 135000 verschil euro is wat _de locatie Utrecht_ toevoegt aan het geheel. Die waarde hangt aan de grond.
[...]
Over de onderwaarde van grond. Die is er in feite niet. De grond onder de Tsjernobyl-centrale een heeft een vierkantemeterprijs die ver onder nul ligt, om maar een extreem voorbeeld te noemen. Maar ook dichter bij huis gaat het op. Je kunt een stuk grond niet kopen zonder wat er op of onder aanwezig is. Het zou me niets verbazen als in het aardbevinggebied in Groningen huizen staan waar de grond een negatieve invloed heeft op de waarde van het geheel.
Een soortgelijk waarderingsmodel heb ik ook al eens neergelegd in dit forum. Mijn conclusie was ook dat de grond in het noordoosten van het land nagenoeg waardeloos is als je het waardeverschil tussen een vergelijkbaar huis op twee verschillende locaties aan de grond alloceert.

In het verleden had deze grond misschien wel enige waarde (vandaar dat er ook woningen zijn verschenen), maar de laatste jaren is de trend duidelijk op urbanisatie gericht en zijn de prijsverschillen tussen randstad en periferie toegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

[...]

Je zet er een smiley achter. Maar daar komt het wel op neer. Als je in Nederland werkt kun je namelijk in Duitsland een kopen met Nederlandse hypotheekrenteaftrek Toch wordt er rustig 23k meer betaald om in Nederland te wonen...
Tja, daar zal dan wel een goede reden voor zijn lijkt mij... Of niet. De meeste mensen zijn nou eenmaal erg honkvast en blijkbaar veel minder kosmopolitisch als we soms denken.

Op zich snap ik dat nog wel een beetje ook. Als kind was je ook gelijk een groot deel van je vriendjes kwijt als je naar een andere wijk in hetzelfde dorp verhuisde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
TheGhostInc schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 15:01:
[...]
Exact, dus laten we zeggen dat de m2 onder de kern van Tsjernobyl-centrale +/- een tiental Miljard in de min staat? Dan betekent dat we het hier in NL ontzettend goed doen met onze factor 200, in het buitenland heb je soms wel een factor .... 8)7
De factor op het rapport gaat over de grond onder woningen. Daarnaast is de factor helemaal geen indicatie van of het "goed" danwel "slecht" gesteld is met een land. Het is alleen maar een indicatie van het enorme belang van locatie voor de grondprijs. En dat verschil binnen Nederland kun je niet verklaren door alleen te kijken naar de financieringsmogelijkheden. Het rapport zelf probeert we een verklaring te vinden, die samengevat in puntje 3 van de conclusies.
Overigens heeft de Oekraïne wel meer gebieden die een negatieve waarde hebben, verarmd uranium, niet ontplofte ammunitie. Misschien een (verboden) mijnenveldje of clusterbom. Echt pareltjes als je wilt statistieken of een reservaat wil beginnen.
Wat wil je er nou mee zeggen dan? Ik noem Tsjernobyl als extreem voorbeeld om het prinicpe duidelijk te maken. Vervolgens laat ik je zien hoe dat pricipe van toepassing kan zijn op de Nederlandse situatie (woningen in aardbevingsgebied).
Daarnaast is herbouwwaarde ook een beetje jammer voor een 'vergeten' huis (er staan er genoeg op funda), tenzij ze er rekening mee houden dat ze dan ook weer een jaren '80 badkamer erin plaatsen. (Hoewel ik vermoed dat die duurder is dan een moderne).
Dat is nauwelijks een punt, behalve als er een goede reden is om aan te nemen dat huizien in de goedkope gebieden structureel slechter zijn onderhouden dan in de duurdere gebieden. Ik kan me wel iets voorstellen bij verkrotting in krimpgebieden, maar echt grote invloed... Je zou er een onderzoek aan kunnen wagen, maar ik zet mijn geld op model van de onderzoekers waarmee ze 70% van de variatie weten te verklaren.
Maar het is uiteindelijk gewoon jammer (in mijn optiek) dat een serieus onderzoek als hoofd/1ste conclusie een arbitraire factor oplevert tussen een hutje op de hei en een grachtenpand.
Het is vooral jammer voor de mensen die niet verder lezen dan de eerste conclusie. Maar goed, waar blijft jouw degelijke analyse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Als je de herbouwwaarde van dat huis aftrekt van de 135k die het moet kosten kom je tot de conclusie dat de locatie Oude Pekela nagenoeg niets toevoegd aan dat object.
Dan vergelijk je een 30 jaar oud huis met een nieuw huis, met de veronderstelling dat een nieuw huis niets toevoegd.
Het zou me niets verbazen als in het aardbevinggebied in Groningen huizen staan waar de grond een negatieve invloed heeft op de waarde van het geheel.
Nu ga je voorbij aan omstandigheden die je in Groningen wel hebt, maar in Utrecht niet. Ruimte bijvoorbeeld. Het is echt niet zo dat iedereen liever hutje-mutje op elkaar woont, er zijn genoeg mensen die graag wat over hebben voor meer ruimte. Vandaar dat er ook in Groningen nog steeds nieuw gebouwd wordt.
M.a.w. je kan niet al het prijsverschil op de grond schuiven, waarbij de grondwaarde tot (onder) nul gaat. ("een nieuwe auto bouwen kost 10.000 euro, dus deze 3 jaar oude auto is -5000 euro waard!")...
Dit kan ik trouwens heel simpel aantonen: doe mij een 500 m2 kavel met bouwvergunning waar-dan-ook in Groningen voor 10 euro per vierkante meter, en ik koop het direct! Zo. Er bestaat een koper, dus de waarde is minimaal 10 euro per vierkante meter.
Toch wordt er rustig 23k meer betaald om in Nederland te wonen...
Je vergeet hierbij de vele Nederlanders die wel over de grens wonen. Logisch dat niet iedereen daarvoor kiest, dit geeft gewoon een evenwicht qua prijs. Iets meer mensen over de grens verschuift het prijsevenwicht iets.
TheGhostInc schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 15:01:
Exact, dus laten we zeggen dat de m2 onder de kern van Tsjernobyl-centrale +/- een tiental Miljard in de min staat?
Het lijkt me nuttiger om te concluderen dat niet elk stukje aarde een monetaire waarde heeft. Ik wil best eigenaar worden van die centrale, en daar hoef ik echt geen miljarden voor te hebben... Ik ga er alleen nooit iets mee doen.

Of neem een stuk Veluwe/bos: dat is grofweg 1 euro per vierkante meter waard, omdat je er niets mee mag doen. Kijk dan eens naar de prijs van een bestaand huis vrijstaand op de Veluwe, haal de nieuwbouwwaarde er vanaf, en smeer die grondprijs dan eens uit over de hele Veluwe: blijkt die hei toch meer waard te zijn dan heel Amsterdam :D

Nederland heeft een zeer beperkend beleid voor ruimtelijke ordening. Denk dat voor de gein eens even weg, en vraag je dan af waar je het liefst een huis zou bouwen... Dan willen heel veel mensen graag op mooie locaties wonen: in de duinen, op de Veluwe, langs meren of doorgaande vaarten. Dat zijn de locaties waar het nu stomweg niet mag. Dat heeft niets met "waarde" of "prijs" te maken, maar stomweg met wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

RemcoDelft schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 16:10:
[...]

Nederland heeft een zeer beperkend beleid voor ruimtelijke ordening. Denk dat voor de gein eens even weg, en vraag je dan af waar je het liefst een huis zou bouwen... Dan willen heel veel mensen graag op mooie locaties wonen: in de duinen, op de Veluwe, langs meren of doorgaande vaarten. Dat zijn de locaties waar het nu stomweg niet mag. Dat heeft niets met "waarde" of "prijs" te maken, maar stomweg met wetgeving.
En dat is maar goed ook, anders is dat mooie er gauw van af als al die mensen daar gaan wonen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Fiber schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 16:14:
En dat is maar goed ook, anders is dat mooie er gauw van af als al die mensen daar gaan wonen...
Dan kijk je vanuit de huidige tijdsgeest. Nog niet zo lang geleden was vrijwel heel Nederland bos en moeras, dat mooie is allang verdwenen.
Nu "geniet" de gemiddelde Nederlander eens per jaar van de mooie delen van het land. Dat is erg inefficient gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

De duinen zijn mooi omdat er geen huizen staan. Als dat volgebouwd wordt dan zijn ze niet mooi meer. Nu kan iedereen er nog van genieten, als je het volplempt met huizen niemand meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:10
Maar als er nu eens voldoende bouwkavels waren in de directe buurt van natuurgebieden. De gebieden zelf blijven bestaan maar je bent met 5 minuten wandelen midden in de natuur. Dat zie je ook niet. Bouwen buiten de bebouwde kom is steeds moeilijker. Waar je enkele jaren geleden nog bijvoorbeeld een oude loods kon afbreken in ruil voor een bouwplaats is dat nu ook al niet of nauwelijks meer mogelijk.

Blijven de bouwprojecten binnen de bebouwde kom over met eventueel kavels waar naar vrije keuze gebouwd kan worden. Zit je nog altijd een heel stuk van die natuur af, vaak ook een heel stuk van veel banen en veel winkels verwijderd. Kortom een slaapstadje wat nergens écht in de buurt ligt en dus ook nergens in uitblinkt. Vind je het gek dat de grondprijs dan lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Iemand dit nieuws geleden? http://www.telegraaf.nl/b...eilig_kost_6_5_mld__.html

Het stutten van 30.000 woningen tegen aardbevingen zou 216.000 euro per woning kosten. In een krimpgebied waar de meeste woningen helemaal geen twee ton opleveren, en in een verder dalende markt. Ik zeg: kopen en slopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Juist. Voor dat bedrag kunnen we Groningen beter helemaal leegkopen en er gewoon een wingewest van maken.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

t_captain schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 10:24:
Iemand dit nieuws geleden? http://www.telegraaf.nl/b...eilig_kost_6_5_mld__.html

Het stutten van 30.000 woningen tegen aardbevingen zou 216.000 euro per woning kosten. In een krimpgebied waar de meeste woningen helemaal geen twee ton opleveren, en in een verder dalende markt. Ik zeg: kopen en slopen :)
En dan mensen die niet weg willen, al was het maar omdat hun familie al sinds mensenheugenis daar woont maar gewoon gedwongen her-huisvesten, toch? 8)7

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Zo lang het aan de minimumeisen van veiligheid en leefbaarheid voldoet, mag men van mij blijven wonen. Maar in het algemeen zie ik aardgaswinning als een terechte grond voor onteigening. Het is hier duidelijk individueel belang vs nationaal belang. Mensen zijn om minder onteigend.

Daar komen nog een paar overwegingen bij. Zo is het een groot bouwproject. Meestal kosten die tenminste twee keer zoveel als begroot. Kost zo'n huis ineens 4 ton om te stutten. En het rapport maakt alvast een kanttekening dat er misschien nog 60.000 andere huizen in aanmerking zouden komen. Ik zie 6.5 miljard oplopen naar 13 en vervolgens 39 miljard. No way.

[ Voor 39% gewijzigd door t_captain op 06-02-2015 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Geef dat geld uit aan CO2-opslag, dan slaat de politiek twee paradepaardjes in een klap!
CO2 in lege velden pompen tot de oude druk weer bereikt is, en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-06 14:55
Noord-Brabant wil anders de winning naar schaliegas verbieden (voor o.a. risico's met drinkwater) en Kamp vindt dat voorbarig. N-B is veel dichter bevolkt, dan kan je gelijk de opbrengst van het schaliegas daarin steken.

Zo is ook de winning in Groningen enorm verhoogd, zodat je nu de aardbevingen krijgt. En Groningen heeft bijna geen cent gezien van de 260 miljard die eruit hun grond gepompt is. Limburg heeft dan nog minder last van de mijnen gehad.

En die 6.5 miljard is ook voor gebouwen, niet alleen woningen.

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 06-02-2015 11:03 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik denk dat in het gebied ten oosten van de stad Groningen ook een maatschappelijke noodzaak is om het aantal woningen te verminderen. Nu zitten daar veel krimpende steden en dorpen, wat tot verloedering begint te leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

RemcoDelft schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 10:54:
Geef dat geld uit aan CO2-opslag, dan slaat de politiek twee paradepaardjes in een klap!
Zou je niet eerst uitzoeken wat het effect van zo'n zuur gas is op de bodem? Anders help je die mensen van de regen in de drup ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik zie mogelijkheden in de mineraalwaterindustrie. Van nature licht bruisend, uit Grunner bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Señor Sjon schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 11:03:
Limburg heeft dan nog minder last van de mijnen gehad.
In Heerlen hebben in 2011 nog een half winkelcentrum moeten slopen vanwege verzakking veroorzaakt door de mijnbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-06 14:55
Klopt, die was ik ook niet vergeten. Maar dat kostte geen 6.5 miljard. Sowieso is Heerlen van hero naar zero gegaan toen de mijnbouw wegging. Ooit was het de rijkste gemeente van Nederland, nu één van de armste. Daarbij wordt Maastricht niet bedreigd door aardbevingen. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

offtopic:
In de regio Maastricht was dan ook geen steenkoolmijnbouw, Maar zowel de voormalige Westelijke als Oostelijke Mijnstreek hebben nu nog steeds de naweëen van de mijnbouw door verzakkingen.

Ik zou de totale economische schade van de mijnsluitingen wel eens willen zien. Niet dat ik het oneens ben met de sluiting van de mijnen, die was terecht: de mijnbouw was onrendabel geworden. De uitvoering liet alleen veel te wensen over. Te snel en van alle compensatiemaatregelen is weinig terecht gekomen toen puntje bij paaltje kwam. Uiteindelijk was Limburg dus een wingewest, net als nu Groningen. Ik vrees dus het ergste voor de Groningers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 10:24:

Je gaat nu wel even heel makkelijk voorbij aan het feit dat de bevingen de stad Groningen nu wel heel dicht beginnen te naderen, zie bijvoorbeeld hier en hier.

Hoe denk je precies de 6de 7de stad van Nederland uit te gaan kopen en al deze mensen een woning en baan elders aan te bieden? Het probleem speelt helaas niet alleen op het platteland van Groningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
RemcoDelft schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 10:54:
Als het zo simpel was, zou het inderdaad mooi zijn, maar zo simpel is het niet.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 09:37

icecreamfarmer

en het is

Señor Sjon schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 11:03:
Noord-Brabant wil anders de winning naar schaliegas verbieden (voor o.a. risico's met drinkwater) en Kamp vindt dat voorbarig. N-B is veel dichter bevolkt, dan kan je gelijk de opbrengst van het schaliegas daarin steken.

Zo is ook de winning in Groningen enorm verhoogd, zodat je nu de aardbevingen krijgt. En Groningen heeft bijna geen cent gezien van de 260 miljard die eruit hun grond gepompt is. Limburg heeft dan nog minder last van de mijnen gehad.

En die 6.5 miljard is ook voor gebouwen, niet alleen woningen.
Kamp is dan ook een verschrikkelijke vent. Ik snap niet hoe die zonder grimas kan zeggen dat hij de veiligheid waarborgt en vervolgens niets aan de oorzaak doen.

Overigens zie ik hier nog wel een tak van milieu terroristen ontstaan die die boorputten gaat saboteren.
En mijn zegen hebben ze.

[ Voor 7% gewijzigd door icecreamfarmer op 06-02-2015 11:49 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Tjoekie schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 11:38:
[...]

Je gaat nu wel even heel makkelijk voorbij aan het feit dat de bevingen de stad Groningen nu wel heel dicht beginnen te naderen, [...]
Dat is wel een goed en belangrijk punt. Ten eerste is de woningmarkt in de stad Groningen niet ten dode opgeschereven zoals in de regio rond Scheemda en verder naar het noorden en oosten. Ten tweede heeft Groningen een aantal historische gebouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 09:37

icecreamfarmer

en het is

[...]

Je gaat nu wel even heel makkelijk voorbij aan het feit dat de bevingen de stad Groningen nu wel heel dicht beginnen te naderen, zie bijvoorbeeld hier en hier.

Hoe denk je precies de 6de stad van Nederland uit te gaan kopen en al deze mensen een woning en baan elders aan te bieden? Het probleem speelt helaas niet alleen op het platteland van Groningen.
Tilburg?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
^^ Inderdaad, Tilburg is Groningen voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
EXX schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 11:32:
Ik zou de totale economische schade van de mijnsluitingen wel eens willen zien. Niet dat ik het oneens ben met de sluiting van de mijnen, die was terecht: de mijnbouw was onrendabel geworden. De uitvoering liet alleen veel te wensen over. Te snel en van alle compensatiemaatregelen is weinig terecht gekomen toen puntje bij paaltje kwam. Uiteindelijk was Limburg dus een wingewest, net als nu Groningen. Ik vrees dus het ergste voor de Groningers.
Ik ken zo 2 voorbeelden waarbij er 'resources' beschikbaar waren, maar waarbij het idee van verandering al te spannend was om ook maar iets voor elkaar te krijgen:
TPG Post, al in 2000 was bekend dat de postbode 'op houd met te bestaan' en worden er geen contracten meer uitgegeven, 15 jaar later lopen ze nog steeds rond. Het is letterlijk wachten totdat ze 'uitsterven', want vrijwillig iets anders gaan doen is onmogelijk (terwijl er allerlei fondsen zijn om om te scholen e.d.).
Maar iets recenter zijn onderdelen van Philips verzelfstandigd, ze kregen dan bijvoorbeeld 5 jaar werk gegarandeerd mee vanuit Philips. Na 6 jaar kon dan de stekker eruit, omdat ook maar enig marktbesef de organisatie vreemd was.
Moraal van het verhaal, je kunt soms maar beter met grof geweld de stekker eruit trekken en daarna 'de scherven opruimen', dan jaren gaan lopen teuten, miljoenen verbranden en dan uiteindelijk hetzelfde resultaat hebben.

Maar in dat opzicht hebben de Groningers 'mazzel', de schade van de gaswinning zit vooral in het materiële. De (lokale) economie hangt veel minder op de gaswinning dan Limburg hing op de mijnen. Daardoor is het stoppen/afbouwen ook een optie en blijkbaar is de werkgelegenheid in Groningen dusdanig dat er nog genoeg mensen willen wonen. Als de aardbevingen de 'enige schade' zijn van de gaswinning in Groningen, dan valt het eigenlijk best mee. Een huis herbouwen is makkelijker dan een economie herbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Hoe denk je precies de 6de 7de stad van Nederland uit te gaan kopen en al deze mensen een woning en baan elders aan te bieden? Het probleem speelt helaas niet alleen op het platteland van Groningen.
Heel simpel: niet. Eerst verplicht je mensen werk te aanvaarden ongeacht waar in het land als ze recht willen houden op een uitkering. Dan maak je de regio steeds wat onaantrekkelijker voor werkgevers door er o.a. niet meer te investeren en trek je als overheid wat je zelf aan werk daar hebt zitten terug. Het duurt even, maar het zakt vanzelf in elkaar })

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Ik kan het zo snel even niet vinden, maar stond in een van de laatste NVM rapportages niet dat de woningmarkt in grote delen van Groningen zich zowel langdurig als sinds het begin van de crisis beter ontwikkelt dan het gemiddelde van Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wellicht de stad Groningen, maar daarbuiten wil zelfs een hond niet schijten.

Blijft een lastige kwestie, dat gas uit Groningen.
Het is vanuit humaan opzicht onontkoombaar om minder gas uit de grond te halen, maar dan moet er weer ergens op bezuinigd worden.

Misschien op HRA en huurtoeslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

T-MOB schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 00:08:
[...]
Plus dat de overheid een chronisch beleid van bouwgrondschaarste plus huurwoningschaarste met jaarlijkse giga huurverhogingen voert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Anoniem: 629119 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 17:59:
Wellicht de stad Groningen, maar daarbuiten wil zelfs een hond niet schijten.

Blijft een lastige kwestie, dat gas uit Groningen.
Het is vanuit humaan opzicht onontkoombaar om minder gas uit de grond te halen, maar dan moet er weer ergens op bezuinigd worden.

Misschien op HRA en huurtoeslag?
Je kan je vraagtekens bij de betrouwbaarheid zetten, maar de NVM zegt dat in Oost Groningen de prijzen het hardst groeien van heel Nederland (+12,4%) en het grootste deel van Groningen zit (ruim) boven het landelijke gemiddelde. Alleen omgeving Slochteren en Zuid-Oost Groningen laten kleine minnetjes zien, maar lang niet zo erg als sommige andere krimpgebieden.

Pagina: 1 ... 35 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Geflame naar de NOS, NVM, andere belangenpartijen en naar elkaar wordt rücksichtlos weggemod.

Cijfers kennen een bron. Cijfers zijn niet per definitie fout of gekleurd, dus dat beargumenteer je - met argumenten.