Dat de markt gereguleerd is betekent niet dat er géén marktwerking is!
[...]
Het gaat hier niet over a-lokaties.
Jawel veel appartementen staan namelijk op a-locaties. Met jullie argumenten tegen 'de appartementen' gooien jullie alles op 1 hoop.
[...]
Grondprijzen hebben niks met marktwerking te maken, die worden politiek vastgesteld.
Jij hebt het over de prijs van grond als je dat van de gemeente koopt. Ik heb het over grondprijzen. Welk percentage van alle grond op de markt denk je dat de overheid in handen heeft? Je waant de overheid te machtig. Vele politici zouden willen dat ze zo machtig waren als dat jij ze toeschrijft.
[...]
Het probleem is dat het voordeel van goedkoper bouwen niet naar de kopers gaat.
Dat er meer marge zit op appartementen, soit. Alsnog kiezen kopers/huurders met hun portomonnee. Een hogere marge zou door hogere vraag naar locatie kunnen worden verklaard. Een andere verklaring is een substantiele kartelvorming door projectontwikkelaars
[...]
Een doos voldoet ook.
Really?
Wat vind je zoveel mis aan appartementen dat je met zo'n cynische reactie komt?
[...]
De overheid maakt die afweging voor de mensen. Doordat de meest onbenullige dorpjes alleen maar appartementen bouwen worden nieuwe inwoners (jongeren die uit huis gaan) gedwongen om in appartementen te wonen, terwijl er geen enkele reden is waarom er geen betaalbare eengezinswoningen gebouwd zouden kunnen worden.
Die specifieke voorbeelden ken ik niet, maar jij suggereert dus een soort conspiracy tussen de grote boze overheid en projectontwikkelaars? Als dít je probleem is waar je je eigenlijk tegen verzet. Kaart dan dít probleem aan. Betrek niet de totaliteit van de appartementenmarkt. Dat red je namelijk niet.
[...]
Prima dat er mensen bewust voor kiezen, maar vrijwel nooit wordt zo'n afweging gemaakt zonder dat de overheid daar een hele sterke sturende rol bij heeft.
De overheid reguleert de woningmarkt ja. Jij hebt het over sturen. Sturen met welk doel? Wat is 'het plan' van de overheid?
Ik zal je vertrellen hoe ik aan mijn appartement in Amsterdam kom.
1. Ik heb een budget
2. Ik vind locatie zeer belangrijk
3. Ik wil geen burgelijke eengezinswoning/rijtjeshuis/flat/etc. Ik geef niks om een tuin.
4. Op basis van m'n budget heb ik de mooiste woning gevonden wat ik op basis van mijn budget kon vinden.
5. Ik ben superblij.
Als de overheid mij heeft gestuurd, dan heb ik er geen erg in gehad.
[...]
Niemand pleit voor sloop van alle appartementen. Waar wel wel voor pleiten is dat er niet zoveel appartementen op onnozele locaties worden gebouwd en voor de hoofdprijs verkocht worden omdat er gewoon geen alternatief geboden wordt. Dat daardoor jongeren steeds verder in welvaart achteruitgaan op hun ouders is maar een van de problemen die dit veroorzaakt.
Het is voor de meeste mensen die pleiten voor starterswoningen en klein maar duur beginnen makkelijke praten omdat ze zelf belang hebben bij die hoge prijzen. Ik snap best dat als jij in een dergelijke appartement woont op de hei dat je a. niet wil dat jouw appartement in waarde daalt doordat er betaalbaar gebouwd wordt en b. als je eenmaal gekocht hebt je je eigen keuzes rationaliseert en op anderen projecteert.
De huizenprijzen zijn sinds de afgelopen 40 jaar geexplodeerd (waardoor dit allemaal komt is nu irrelevant). Dat is een gegeven en doe je weinig aan.
Om wonen nog enigzins betaalbaar te maken worden daarom appartementen aangelegd in die dorpjes. Wat er eigenlijk moet gebeuren is een enorme daling van de huizenprijzen. Dan 'klopt' alles weer. MAAR: er is door teveel mensen geinvesteerd in huizen, die hun investering dan zien verdampen. Daar is in dit topic al vaak zat over verteld. Dát is het probleem. Focus je daar dan op. Dat er op 'onnozele' locaties appartementen worden gebouwd is niets meer dan de markt die op basis van de huidige situatie z'n werk doet.